abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 februari 2026 @ 16:31:38 #61
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220199967
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 15:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nog even en het is geen vanzelfsprekendheid meer dat je stroom hebt aan het begin van de avond. Wel goed voor de verkoop van thuisaccu's.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 25 februari 2026 @ 17:02:49 #62
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_220200172
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 15:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Toch bijzonder. Airco's gebruiken voor verwarming is een "probleem". Maar vanaf 2029 moeten we verplicht aan de warmtepomp voor verwarming. Wat een sukkels.
Never explain, never apologize.
pi_220201491
quote:
3s.gif Op woensdag 25 februari 2026 16:31 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Nog even en het is geen vanzelfsprekendheid meer dat je stroom hebt aan het begin van de avond. Wel goed voor de verkoop van thuisaccu's.
Ik denk dat thuisaccu's met een stekker (plug en play) sowieso wel interessant worden voor een grote groep als ze onder de ¤1000 euro zijn per 5kwh. Bij een kwh prijs van ¤0,25 en stel je zou op jaarbasis als gezin er 600 kwh in de zomer en voor en najaar mee kunnen 'besparen', dan heb je de thuisaccu in minder dan 7 jaar terug verdient. Afhankelijk van de configuratie (800w of 2500W laad en ontlaad) kan dat nog veel sneller.

Mocht je in de zomer met airco's 's nachts koelen bijv, dan is het verbruik hoger en heeft het nog meer potentie om zichzelf sneller terug te verdienen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Anton91 op 25-02-2026 20:39:51 ]
  Moderator woensdag 25 februari 2026 @ 22:40:09 #64
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220203154
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 19:50 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik denk dat thuisaccu's met een stekker (plug en play) sowieso wel interessant worden voor een grote groep als ze onder de ¤1000 euro zijn per 5kwh. Bij een kwh prijs van ¤0,25 en stel je zou op jaarbasis als gezin er 600 kwh in de zomer en voor en najaar mee kunnen 'besparen', dan heb je de thuisaccu in minder dan 7 jaar terug verdient. Afhankelijk van de configuratie (800w of 2500W laad en ontlaad) kan dat nog veel sneller.

Mocht je in de zomer met airco's 's nachts koelen bijv, dan is het verbruik hoger en heeft het nog meer potentie om zichzelf sneller terug te verdienen.
Ja, dat is dus wat ik zei. :P Hoe hoger je nachtverbruik, hoe sneller dat ding is terug verdient, en als je koelt in de nacht, wat wij dus doen, dan is dat dikke prima om daar verbruik mee te genereren. Ik weet van onze airco's op de slaapkamers dat die op een nacht zo'n 2,5 a 3 kWh pakken, bij elkaar, in totaal. Dat trekt zo'n accu natuurlijk wel.

Maar zelfs al zouden ze op de pieken meer pakken dan die 800 watt, dan nog vind ik het prima, want die airco's staan toch wel aan, accu of niet, het enige verschil is dat ik (het grootste deel van) het verbruik dan uit de accu trek in plaats van uit het net.

En dan heb je nog de TV en wat lampen etc, wat in de donkere uren ook nog wat energie snoept, dus ik zie de use case wel.

En mocht nou blijken dat ik het to-taal verkeerd zie, dan is in ieder geval de jeuk weg gekrabt die ik nu heb als ik Home Assistant open en ik zie in de energiestromen een accu erbij staan, zodat dat grafiekje 'compleet' is. :') 8)7
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 25 februari 2026 @ 22:42:34 #65
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220203174
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

iedereen een dynamisch contract dan is er al heel snel voldoende stroom voor iedereen

de stroom om van 17:00 tot 19:00 uur naar 1 euro per KWH en overdag van 11:00 tot 14:00 gratis maken zodat men stopt met stroom leveren overdag

Moet je opletten hoe snel men batterijen gaat aanschaffen

quote:
AI-overzicht
De gemiddelde all-in stroomprijs (inclusief energiebelasting en btw) ligt in februari 2026 tussen de ¤ 0,21 en ¤ 0,28 per kWh.
Vaste contracten bieden vaak lagere tarieven (vanaf ca. ¤ 0,218), terwijl dynamische prijzen dagelijks kunnen variëren. De uiteindelijke prijs is sterk afhankelijk van je contracttype, leverancier en verbruik.

Belangrijke details over stroomprijzen:
Actuele gemiddelden: De gemiddelde stroomprijs in februari 2026 bedraagt ongeveer ¤ 0,23 - ¤ 0,26 per kWh.

Vaste vs. Variabele tarieven: Vaste contracten (1 jaar) zijn momenteel vaak voordeliger (¤ 0,218 - ¤ 0,234 per kWh) dan variabele of modelcontracten.

Componenten: De prijs bestaat uit de kale stroomprijs, energiebelasting en 21% btw.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220208841
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 22:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat is dus wat ik zei. :P Hoe hoger je nachtverbruik, hoe sneller dat ding is terug verdient, en als je koelt in de nacht, wat wij dus doen, dan is dat dikke prima om daar verbruik mee te genereren. Ik weet van onze airco's op de slaapkamers dat die op een nacht zo'n 2,5 a 3 kWh pakken, bij elkaar, in totaal. Dat trekt zo'n accu natuurlijk wel.

Maar zelfs al zouden ze op de pieken meer pakken dan die 800 watt, dan nog vind ik het prima, want die airco's staan toch wel aan, accu of niet, het enige verschil is dat ik (het grootste deel van) het verbruik dan uit de accu trek in plaats van uit het net.

En dan heb je nog de TV en wat lampen etc, wat in de donkere uren ook nog wat energie snoept, dus ik zie de use case wel.

En mocht nou blijken dat ik het to-taal verkeerd zie, dan is in ieder geval de jeuk weg gekrabt die ik nu heb als ik Home Assistant open en ik zie in de energiestromen een accu erbij staan, zodat dat grafiekje 'compleet' is. :') 8)7
Maar dat is opzich logisch :9 Zeker ook als je in de zomer veel thuislaad kan het gunstig zijn, omdat de zonnepanelen misschien te weinig opwek hebben om alleen met zonne energie te laden, dan kun je dat met een thuisaccu aanvullen.

En bij mij is het vooral afhankelijk van de prijs. Theoretisch zou ik op dit moment max 240eu per jaar kunnen besparen. Maar dat is in het meest ideale scenario wat je dus niet gaat halen (denk eerder realistisch 150eu). In de maanden mei t/m aug is mijn verbruik op de meter zo'n 60-90 kwh per maand.

Maar gezien de trend verwacht ik wel dat het vanaf volgend jaar interessant kan zijn, dit jaar is zo'n 5kwh accu ook met ongeveer 200-300 in prijs gezakt en de populariteit neemt alleen maar toe.
pi_220210086
Het maakt dus niet uit of het stroomnet omvalt. Met zonnepanelen, een thuisaccu en een houtkachel heb je nergens last van. Ok, misschien dat in de winter je huishoudelijke apparatuur niet werkt, maar dan heb je die houtkachel voor de warmte, het licht en om te koken. Je zonnepanelen leveren nog wel genoeg energie om je telefoon op te laden. En om je kleding te wassen hebben we de stomerijservice bij de supermarkt.

Als je in een appartement woont ben je genaaid, maar dan had je maar een groot huis met een eigen dak moeten kopen.

Dus allemaal een elektrische auto kopen om het stroomnet nog wat zwaarder te belasten ^O^
pi_220210327
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 01:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het maakt dus niet uit of het stroomnet omvalt. Met zonnepanelen, een thuisaccu en een houtkachel heb je nergens last van. Ok, misschien dat in de winter je huishoudelijke apparatuur niet werkt, maar dan heb je die houtkachel voor de warmte, het licht en om te koken. Je zonnepanelen leveren nog wel genoeg energie om je telefoon op te laden. En om je kleding te wassen hebben we de stomerijservice bij de supermarkt.

Als je in een appartement woont ben je genaaid, maar dan had je maar een groot huis met een eigen dak moeten kopen.

Dus allemaal een elektrische auto kopen om het stroomnet nog wat zwaarder te belasten ^O^
Ik zet een dikke accu neer maar daar zit geen noodstroom op.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator vrijdag 27 februari 2026 @ 07:23:20 #69
16180 crew  CoolGuy
pi_220210387
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 01:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

Ja, die 2e elektrische auto is er hier al. Lekker laden op het zonnetje zoals vandaag, om te voorkomen dat ik teveel terug lever want dat is niet goed voor het net. Dus eigenlijk doe ik je een plezier.

Graag gedaan. ^O^
pi_220211585
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 17:02 schreef Lurf het volgende:

[..]
Toch bijzonder. Airco's gebruiken voor verwarming is een "probleem". Maar vanaf 2029 moeten we verplicht aan de warmtepomp voor verwarming. Wat een sukkels.
In principe snap ik je verontwaardiging, omdat een airco ook een warmtepomp is, maar je vergeet een essentieel verschil: een warmtepomp heeft bijna altijd een groot buffervat en een airco niet. Dus de airco om te verwarmen gaat aan als je thuis bent en er onder zit, op hetzelfde moment dat iedereen dat doet. Maar de warmtepomp kan je overdag tussen 12:00 en 14:00 laten opwarmen als niemand thuis is en de stroom over is en de warmte pas later verbruiken.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator vrijdag 27 februari 2026 @ 12:37:15 #71
16180 crew  CoolGuy
pi_220211766
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 11:51 schreef knoopie het volgende:

[..]
In principe snap ik je verontwaardiging, omdat een airco ook een warmtepomp is, maar je vergeet een essentieel verschil: een warmtepomp heeft bijna altijd een groot buffervat en een airco niet. Dus de airco om te verwarmen gaat aan als je thuis bent en er onder zit, op hetzelfde moment dat iedereen dat doet. Maar de warmtepomp kan je overdag tussen 12:00 en 14:00 laten opwarmen als niemand thuis is en de stroom over is en de warmte pas later verbruiken.
Dat klopt. Je kunt op zonnestroom in de niet-winter-maanden zo'n beetje elke dag je water laten verwarmen die je dan in de avond gebruikt om te douchen, en dat opwarmen doe je dan op je zonnepanelen, en in de winter doe je dat precies midden op de dag, ver weg van het moment dat iedereen thuis komt.

Daarmee help je ook nog eens je eigen stroomverbruik en elke kWh die je verbruikt is een kWh die je niet terug het net op stuurt, daarmee ontzie je het stroomnet ook weer een beetje.
pi_220211926
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 22:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
iedereen een dynamisch contract dan is er al heel snel voldoende stroom voor iedereen

de stroom om van 17:00 tot 19:00 uur naar 1 euro per KWH en overdag van 11:00 tot 14:00 gratis maken zodat men stopt met stroom leveren overdag

Moet je oplJetten hoe snel men batterijen gaat aanschaffen
[..]

gemiste kans dit :')
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 27 februari 2026 @ 13:32:36 #73
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220211976
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 13:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
gemiste kans dit :')
Gaat wel gebeuren he
echt wel

die reclame op TV dat haalt niets uit ,
als Jan thuiskomt dan doet ie gelijk de stekker van de Tesla erin en marie doet de kookplaat aan en de airco verwarming en de TV aan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 27 februari 2026 @ 14:44:43 #74
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220212361
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 13:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Gaat wel gebeuren he
echt wel

die reclame op TV dat haalt niets uit ,
als Jan thuiskomt dan doet ie gelijk de stekker van de Tesla erin en marie doet de kookplaat aan en de airco verwarming en de TV aan

Uiteraard. Want we worden nog steeds verplicht om naar kantoor te gaan en om op hetzelfde tijdstip weer huiswaarts te keren.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_220212375
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 14:44 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Uiteraard. Want we worden nog steeds verplicht om naar kantoor te gaan en om op hetzelfde tijdstip weer huiswaarts te keren.
dan heb je gewoon een kut werkgever en moet je een andere zoeken :!
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  vrijdag 27 februari 2026 @ 15:46:32 #76
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220212646
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 14:44 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
ik vind werken leuk , ook al ben ik 73

maaar de arbeidskorting voor AOW ers die moet even hoog worden als die voor jonger dan de AOW leeftijd
pi_220214881
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 06:38 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik zet een dikke accu neer maar daar zit geen noodstroom op.
In de winter is die snel leeg als je netaansluiting het niet doet. Ongeveer de helft van alle energie wordt gebruikt om in de koude maanden te stoken.

Ik ben een website aan het maken met alle feiten en berekeningen oor de energietransitie. Leuk weetje: als we heel ons grondgebied vol zetten met bomen, hebben we net genoeg biomassa om daar van te kunnen stoken.
pi_220217262
In Utrecht heeft een bouwfirma besloten dat het geen zin heeft om te zeuren, en gewoon zelf een concrete oplossing bedacht om ondanks netcongestie toch een nieuwbouwwijk te kunnen bouwen.
Kort samengevat:
* Gezamenlijk warmtepomp met grote warmtebuffer voor de 560 woningen.
* Gezamenlijk oplaadplein voor de elektrische auto's.

Daardoor hebben de woningen zelf niet zo een zware aansluiting nodig, en kan het bouwproject doorgaan ondanks de netcongestie.

https://www.provincie-utr(...)ndanks-vol-stroomnet
pi_220217296
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:48 schreef knoopie het volgende:
In Utrecht heeft een bouwfirma besloten dat het geen zin heeft om te zeuren, en gewoon zelf een concrete oplossing bedacht om ondanks netcongestie toch een nieuwbouwwijk te kunnen bouwen.
Kort samengevat:

Daardoor hebben de woningen zelf niet zo een zware aansluiting nodig, en kan het bouwproject doorgaan ondanks de netcongestie.

Mooie oplossing.
quote:
Onder de parkeerhub komt een warmtebuffer en batterijen zorgen ervoor dat de lokaal opgewekte zonnestroom tijdelijk kan worden opgeslagen. Door deze onderdelen slim te sturen, kan de spits op het elektriciteitsnet worden vermeden en wordt de piekbelasting op het net sterk verminderd. Deze aanpak past binnen de landelijke ontwikkelingen rond netbewuste nieuwbouw, maar is nog niet netneutraal.
pi_220217505
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:48 schreef knoopie het volgende:
Kort samengevat:

Werkt dat ook in de winter en heeft die gezamenlijke warmtepomp wel een dikke elektriciteitsaansluiting? Verschillende regelgeving voor kleine en grotere verbruikers?
pi_220218607
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 11:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Werkt dat ook in de winter en heeft die gezamenlijke warmtepomp wel een dikke elektriciteitsaansluiting? Verschillende regelgeving voor kleine en grotere verbruikers?
Ja, ook in de winter kan je hiermee heel goed de dagelijkse pieken omzeilen en de warmtepomp laten draaien als iedereen op zijn werk is of in bed ligt. En ja ze hebben natuurlijk een aansluiting kunnen krijgen voor de grote warmtepomp. Maar één grote warmtepomp heeft een minder zware aansluiting nodig dan 560 kleinere warmtepompen.
En als je zo slim bent als je zelf altijd zegt, dan had je dat zelf ook prima uit de tekst kunnen halen.
pi_220218949
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 13:11 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ja, ook in de winter kan je hiermee heel goed de dagelijkse pieken omzeilen en de warmtepomp laten draaien als iedereen op zijn werk is of in bed ligt. En ja ze hebben natuurlijk een aansluiting kunnen krijgen voor de grote warmtepomp. Maar één grote warmtepomp heeft een minder zware aansluiting nodig dan 560 kleinere warmtepompen.
En als je zo slim bent als je zelf altijd zegt, dan had je dat zelf ook prima uit de tekst kunnen halen.
"Onder de parkeerhub komt een warmtebuffer en batterijen zorgen ervoor dat de lokaal opgewekte zonnestroom tijdelijk kan worden opgeslagen."

Heeft hij dan ook een dikke aansluiting voor in de winter? En hoe wordt de elektriciteit voor al die dingen dan opgewekt?

Het grote probleem met dit soort oplossingen is, dat ze de aardgascentrales verplichten binnen een paar maanden hun geld voor het hele jaar te verdienen (zolang het niet te hard waait) en de meeste trekken dat niet meer. Zeker omdat zij het met steeds kleinere subsidies moeten doen (want alle fossiel is slecht en moet weg), terwijl zonne- en windparken er mee worden overladen.

Bijna alle voorstanders wimpelen dat weg of zeggen dan "waterstof" of "accu's".
pi_220220010
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 13:57 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
"Onder de parkeerhub komt een warmtebuffer en batterijen zorgen ervoor dat de lokaal opgewekte zonnestroom tijdelijk kan worden opgeslagen."

Heeft hij dan ook een dikke aansluiting voor in de winter? En hoe wordt de elektriciteit voor al die dingen dan opgewekt?

Het grote probleem met dit soort oplossingen is, dat ze de aardgascentrales verplichten binnen een paar maanden hun geld voor het hele jaar te verdienen (zolang het niet te hard waait) en de meeste trekken dat niet meer. Zeker omdat zij het met steeds kleinere subsidies moeten doen (want alle fossiel is slecht en moet weg), terwijl zonne- en windparken er mee worden overladen.

Bijna alle voorstanders wimpelen dat weg of zeggen dan "waterstof" of "accu's".
Je haalt er weer van alles bij om maar tegen te kunnen zijn. Punt is, dit topic gaat over netcongestie, niet over iets anders. En in dit project hebben ze een slimme oplossing bedacht om ondanks ontbrekende netcapiciteit toch 560 woningen te kunnen bouwen. Dat is goed.
pi_220220839
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 15:16 schreef knoopie het volgende:

[..]
Je haalt er weer van alles bij om maar tegen te kunnen zijn. Punt is, dit topic gaat over netcongestie, niet over iets anders. En in dit project hebben ze een slimme oplossing bedacht om ondanks ontbrekende netcapiciteit toch 560 woningen te kunnen bouwen. Dat is goed.
Wat versta jij onder netcongestie?
pi_220221244
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 11:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik denk dat als ze een bodemwarmtepomp hebben die dikke aansluiting relatief meevalt. En aangezien ze dat met een grotere groep doen, is het ook financieel beter te betalen.
pi_220221254
Is netcongestie een kwestie van niet kunnen of niet willen? Wanneer kun je geen leveringsgarantie afgeven? Anders gezegd: kunnen ze meestal de elektriciteit wel leveren, maar soms niet? En hoe komt dat dan? Zouden ze de elektriciteit wel kunnen leveren als de windenergie van de Noordzee geen voorrang kreeg op de lokale aardgascentrale? Oftewel: er wordt genoeg elektriciteit geproduceerd, hij komt alleen niet altijd aan op de plaats van bestemming? Omdat er niet genoeg hoogspanningskabels zitten tussen de Noordzee en de wijktrafo? Wat je natuurlijk wel op zou kunnen lossen door die lokale aardgascentrale aan te zetten en de elektriciteit van zee, die toch niet aankomt, te verminderen?
pi_220221266
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 17:05 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik denk dat als ze een bodemwarmtepomp hebben die dikke aansluiting relatief meevalt. En aangezien ze dat met een grotere groep doen, is het ook financieel beter te betalen.
Ja, het is goedkoper. Alhoewel je dan het beste de thermostaat in het hele gebouw 24/7 op 21 graden kunt zetten.
pi_220222923
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 16:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat versta jij onder netcongestie?
Als je nu een semantische discussie wil beginnen over her begrip netcongestie, dan zoek je het maar uit. Dan reageer ik vanaf nu alleen nog op de mensen die wel serieus zijn.
  Moderator zaterdag 28 februari 2026 @ 20:15:42 #89
16180 crew  CoolGuy
pi_220223059
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 20:05 schreef knoopie het volgende:

[..]
Als je nu een semantische discussie wil beginnen over her begrip netcongestie, dan zoek je het maar uit. Dan reageer ik vanaf nu alleen nog op de mensen die wel serieus zijn.
Al die discussies gaan eigenlijk niet over het onderwerp wat op dat moment besproken wordt. Niet écht.
pi_220223517
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 17:05 schreef Anton91 het volgende:

[..]
En daarnaast zal die dikke aansluiting waarschijnlijk ook gebruikt worden voor dat gemeenschappelijke laad-plein. Dan kan je op koude dagen waarop de warmtepomp voluit staat te stampen gewoon de laadpalen me 50-70% afknijpen of "om de beurt" inschakelen, zeker in de nacht als de auto's die op dat moment zijn aangesloten er voor 10-14 uur staan. Als de auto's om 7u in de ochtend weer zo goed als volledig opgeladen zijn is dat prima. Dat kan dus ook met gemiddeld 3kW per laadpaal gedurende die 10-14 uren tussen 's avonds thuiskomen en 's ochtends vertrekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')