Mja, maar je moet het ook wel op krijgen. Volgens de simulaties die ik gedraaid heb was voor de 2e 5 kWh accu een veel langere terugverdientijd berekend, dus ik vermoed dat ik die niet ga kopen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 23:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is wel "verslavend" zo'n accu. Had er eerst 1 bij m'n moeder neergezet, werkte mooi, toen een 2e en al snel stonden er 4.
Zelf nu 40kWh neergezet, komt op zich wel aardig op met alle hobby's (Folding@home). Dat ga ik wel zo aansturen dat die computers draaien als er voldoende capaciteit over is. Nog geen idee hoe ik dat ga doen maar met ChatGPT, Gemini en Claud zal er vast wel een oplossing/script uitrollen.
Sinds een week of zo (volgens tweakers pricewatch) zijn ze paar honderd euro in prijs gezakt. De marstek V 3.0 dat maakt het ook al sneller rendabel. In jou geval denk ik eerder vanwege het thuis laden van de auto, dus ook overdag kun je extra laden (richting de nul op de meter). Als ze nog eens 200 euro of zo zakken per thuisaccu van 5kwh, dan zou vanaf volgend jaar een 10kwh batterij ook voor mij misschien wel interessant zijn.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 14:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mja, maar je moet het ook wel op krijgen. Volgens de simulaties die ik gedraaid heb was voor de 2e 5 kWh accu een veel langere terugverdientijd berekend, dus ik vermoed dat ik die niet ga kopen.
Ik maak in Afrika mee dat er een spanningsuitval is van 1,5 dag , geen probleem hoor, dan gaat ie ontdooien , okquote:Op zaterdag 21 februari 2026 14:24 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Sinds een week of zo (volgens tweakers pricewatch) zijn ze paar honderd euro in prijs gezakt. De marstek V 3.0 dat maakt het ook al sneller rendabel. In jou geval denk ik eerder vanwege het thuis laden van de auto, dus ook overdag kun je extra laden (richting de nul op de meter). Als ze nog eens 200 euro of zo zakken per thuisaccu van 5kwh, dan zou vanaf volgend jaar een 10kwh batterij ook voor mij misschien wel interessant zijn.
Een bijkomend voordeel is dat je een back-up oplossing hebt voor de koelkast als er een spanningsuitval is.
Voor Afrikanen zal dat een minder groot probleem zijn inderdaad, maar ik zou er wel wat meer moeite mee hebben.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 14:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik maak in Afrika mee dat er een spanningsuitval is van 1,5 dag , geen probleem hoor, dan gaat ie ontdooien , ok
Mja, maar dan heb je het over die Marstek Venus E 3.0? Maar die wil ik eigenlijk niet. Of nou ja, dat is een prima batterij, maar die is niet stapelbaar, want een 2e is al direct 10kWh (immers, die zijn alleen maar per 5 kWh te krijgen).quote:Op zaterdag 21 februari 2026 14:24 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Sinds een week of zo (volgens tweakers pricewatch) zijn ze paar honderd euro in prijs gezakt. De marstek V 3.0 dat maakt het ook al sneller rendabel. In jou geval denk ik eerder vanwege het thuis laden van de auto, dus ook overdag kun je extra laden (richting de nul op de meter). Als ze nog eens 200 euro of zo zakken per thuisaccu van 5kwh, dan zou vanaf volgend jaar een 10kwh batterij ook voor mij misschien wel interessant zijn.
Een bijkomend voordeel is dat je een back-up oplossing hebt voor de koelkast als er een spanningsuitval is.
Als ik snel even google heeft de Marstek Venus A. hetzelfde? Zit ook maar op een fase.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 14:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als je die met een stekker aansluit krijg je ook dat je hem dus op een stopcontact op een andere fase aan moet sluiten. Dan heb je dus al op 2 plekken in huis zo'n lelijk ding staan.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Venus A. Die is stapelbaar (letterlijk), en die hoeft dus ook maar op 1 plek te staan. Nadeel van die batterij is dat je hem maar kunt laden met 1,2 kWh per uur, al vraag ik me af of dat in realiteit wel een issue is.
Nee, dan heb ik het denk ik niet goed uitgelegd. Je kunt niet 2 Marstek Venus E's op verschillende stopcontacten inpluggen die (als ik het goed begrepen heb) op dezelfde fase zitten (uiteindelijk). Dat mag niet.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 16:57 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als ik snel even google heeft de Marstek Venus A. hetzelfde? Zit ook maar op een fase.
Denk achter dezelfde automaat (dus bij meerdere automaten op dezelfde groep kan dat wel). Volgens mij is het volgens de norm niet toegestaan dat een thuisbatterij meer dan 800W kan ontladen/laden als stekker thuisbatterij.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 17:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dan heb ik het denk ik niet goed uitgelegd. Je kunt niet 2 Marstek Venus E's op verschillende stopcontacten inpluggen die (als ik het goed begrepen heb) op dezelfde fase zitten (uiteindelijk). Dat mag niet.
Je moet dus 1 batterij op een stopcontact prikken dat uiteindelijk op fase 1 zit (bijvoorbeeld) en de 2e batterij op een stopcontact dat NIET uiteindelijk op fase 1 zit.
Dat betekent dat ik bijvoorbeeld niet 2 van die Venus E's op zolder kan zetten naast elkaar, dus ik moet ze verspreid door het huis gaan zetten, mocht ik willen uitbreiden.
De Venus A is een stapelbare batterij (letterlijk), dus die kan op 1 plek in huis staan, en als ik zou willen uitbreiden kan ik een batterijmodule gewoon bij plaatsen. Ik hoef dus niet op zoek naar een andere locatie in huis.
Thuisweken, dan heb je dat probleem niet. Dan heb je waarschijnlijk zelfs geen elektrische auto nodig. Win/winquote:Op zaterdag 21 februari 2026 14:24 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Alsof iedereen thuis kan werkenquote:Op zaterdag 21 februari 2026 21:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Thuisweken, dan heb je dat probleem niet. Dan heb je waarschijnlijk zelfs geen elektrische auto nodig. Win/win![]()
Behalve als je wilt opscheppen, natuurlijk
Wie zegt dat dat moet?quote:Op zaterdag 21 februari 2026 22:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Alsof iedereen zonnepanelen en een warmtepomp kan installeren. Of een garage of oprit heeft
Ah, de mensen die dat wel kunnen hebben een dikke baan en zijn belangrijk, die kunnen dat niet vanuit thuis en moeten iedere dag naar de zaak toe om de rest te coördineren?quote:
Nee, ik heb al een kabel liggen van zolder naar de meterkast, want die heb ik direct laten trekken toen hier een aantal dingen vernieuwd werden dus ik kan welke batterij dan ook rechtstreeks aansluiten op een aparte groep als ik dat wil. Dat kan met een Venus E ook, maar heb je meerdere E's, dan moet je die allemaal rechtstreeks gaan aansluiten. Dat betekent ook meerdere kabels trekken als ik het goed begrijp.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 17:25 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Denk achter dezelfde automaat (dus bij meerdere automaten op dezelfde groep kan dat wel). Volgens mij is het volgens de norm niet toegestaan dat een thuisbatterij meer dan 800W kan ontladen/laden als stekker thuisbatterij.
Maar ik zou zelf zeker ook geen thuisbatterij op een bestaande (door andere apparatuur gebruikte) stopcontact aansluiten, want stel je voor je zou die Marstek venus A op een bestaande stopcontact aansluiten, dan kan er op andere stopcontacten achter de automaat zo'n 5000W vermogen afgenomen worden (3700W + 1200W), dat is wel erg veel en potentieel erg gevaarlijk.
Als je een eigen groep hebt zou je nog kunnen kijken naar de oplossing van @TheFreshPrincequote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ik heb al een kabel liggen van zolder naar de meterkast, want die heb ik direct laten trekken toen hier een aantal dingen vernieuwd werden dus ik kan welke batterij dan ook rechtstreeks aansluiten op een aparte groep als ik dat wil. Dat kan met een Venus E ook, maar heb je meerdere E's, dan moet je die allemaal rechtstreeks gaan aansluiten. Dat betekent ook meerdere kabels trekken als ik het goed begrijp.
Met de A heb je dat issue niet, want die kun je uitbreiden met meerdere batterijmodules.
Mwah nee, ik wil dus eerst 5 a 6kWh opslag en eens eerst daarmee werken. Auto laden vanuit accu's ga ik niet doen.quote:Op zondag 22 februari 2026 08:24 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als je een eigen groep hebt zou je nog kunnen kijken naar de oplossing van @:TheFreshPrince
TheFreshPrince in NWS / Stroomnet vol, minstens 10 jaar overlast deel 3, vol=vol
Of even wachten tot de hype er vanaf is en de bedrijfjes die zich op deze markt gestort hebben ineens verlegen zitten om werk.quote:Op zondag 22 februari 2026 10:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Verwacht maar wel dat het vanaf de 2e helft van dit jaar wat drukker gaat worden met verkoop van accu's, aangezien de saldering er per 1-1-27 vanaf gaat.
Dus als je nog een vaste installatie wil, zou ik dat wel al voor de zomer bestellen.
Mss valt het mee maar je weet hoe dat gaat: Nederland hamsterland
De olifant in de kamer is ondertussen als spreekwoord niet meer geschikt hiervoor. Het is te bizar voor woorden dit.quote:Op zondag 22 februari 2026 11:49 schreef HSG het volgende:
De oplossing is nog meer huizen bouwen en de bevolking verder te laten groeien.
https://npo.nl/start/afspelen/wnl-op-zondag_467quote:Op zondag 22 februari 2026 09:33 schreef michaelmoore het volgende:
Mooi item in WNL op zondag hierover
Het volstorten van de gasputten is nog erger dan het slopen van de kerncentrales in Duitslandquote:Op zondag 22 februari 2026 12:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
https://npo.nl/start/afspelen/wnl-op-zondag_467
Vanaf 36:53
Ik denk dat de "hype" nog niet eens begonnen isquote:Op zondag 22 februari 2026 11:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Of even wachten tot de hype er vanaf is en de bedrijfjes die zich op deze markt gestort hebben ineens verlegen zitten om werk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |