Ow tuurlijk, dat snel komen met het uitgebreidere verhaal zal wel een paar maanden duren.quote:Op maandag 16 februari 2026 21:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die zal zich voorlopig wel gedeisd houden.
Denk het niet, over een paar maanden is dit ouwe koek. We hebben ook nooit meer iets van andere aan de start gevallen bewindspersonen gehoord.quote:Op maandag 16 februari 2026 22:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Ow tuurlijk, dat snel komen met het uitgebreidere verhaal zal wel een paar maanden duren.
Is het een optie om haar ook vriendelijk maar dringend te verzoeken om uit de Kamer op te bokken, en haar zetel aan de partij terug te geven?quote:Op maandag 16 februari 2026 21:42 schreef Hanca het volgende:
En nu? Het beoogde nieuwe kamerlid is neem ik aan al gebeld. Heeft het wellicht al aangegeven op het werk. Ik neem dus aan dat ze iemand uit de fractie halen. Maar aan de andere kant: naast Paternotte heeft alleen Sneller echt veel ervaring. Ik verwachtte hem, maar dat is dan ook weer niet handig. Paulusma, Podt en Van der Werf hebben denk ik ook onmisbare ervaring om de grote groep nieuwelingen te begeleiden.
Misschien Stephen Neijenhuis, voormalig assistent van Van Weyenberg? Of Henk-Jan Oosterhuis, die werkte op het ministerie van Financiën en later adviseur van Jetten en Koolmees was?
Beide onervaren in de Kamer, maar ervaren bestuurders of ministers van dichtbij meegemaakt. En je hoeft dan dus geen vervanger weer af te bellen.
Vergeet Gidi nietquote:Op maandag 16 februari 2026 22:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Denk het niet, over een paar maanden is dit ouwe koek. We hebben ook nooit meer iets van andere aan de start gevallen bewindspersonen gehoord.
Verzoeken kan, maar mochten ze dat doen, gebeurt dat binnenskamers.quote:Op maandag 16 februari 2026 22:06 schreef probeer het volgende:
[..]
Is het een optie om haar ook vriendelijk maar dringend te verzoeken om uit de Kamer op te bokken, en haar zetel aan de partij terug te geven?
Mede om inderdaad dat beoogde nieuwe Kamerlid niet af te hoeven bellen, maar ook met oog op de integriteit en geloofwaardigheid vd partij?
Vanzelfsprekendquote:Op maandag 16 februari 2026 22:44 schreef papert het volgende:
[..]
Verzoeken kan, maar mochten ze dat doen, gebeurt dat binnenskamers.
Jetten was vrij stellig dat ze altijd eerlijk over het niet-behalen van haar diploma's tegen de partij was geweest en er daarom geen reden was om haar te verzoeken de Kamer te verlaten.quote:Op maandag 16 februari 2026 22:06 schreef probeer het volgende:
[..]
Is het een optie om haar ook vriendelijk maar dringend te verzoeken om uit de Kamer op te bokken, en haar zetel aan de partij terug te geven?
Mede om inderdaad dat beoogde nieuwe Kamerlid niet af te hoeven bellen, maar ook met oog op de integriteit en geloofwaardigheid vd partij?
Het slechtst mogelijke antwoord. Liegen tegen kiezers is prima, als ze tegen de partij maar eerlijk is. Het is een belediging om zo iemand op plek 2 te zetten.quote:Op maandag 16 februari 2026 22:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Jetten was vrij stellig dat ze altijd eerlijk over het niet-behalen van haar diploma's tegen de partij was geweest en er daarom geen reden was om haar te verzoeken de Kamer te verlaten.
Ja, vrij bizar antwoord inderdaad. En op doorvragen daarop verwijzen naar haar.quote:Op maandag 16 februari 2026 23:11 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het slechtst mogelijke antwoord. Liegen tegen kiezers is prima, als ze tegen de partij maar eerlijk is. Het is een belediging om zo iemand op plek 2 te zetten.
Jetten moet haar zsm onder de bus gooien. Uit de Kamer er mee.
Dit ja. Dus D66 wist er van maar vond de leugen wel prima vol te houden richting het Nederlandse volk en de Kamer?quote:Op maandag 16 februari 2026 23:11 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het slechtst mogelijke antwoord. Liegen tegen kiezers is prima, als ze tegen de partij maar eerlijk is. Het is een belediging om zo iemand op plek 2 te zetten.
Jetten moet haar zsm onder de bus gooien. Uit de Kamer er mee.
Dat dus, heel vreemd en ongeloofwaardig.quote:Op maandag 16 februari 2026 23:22 schreef probeer het volgende:
[..]
Dit ja. Dus D66 wist er van maar vond de leugen wel prima vol te houden richting het Nederlandse volk en de Kamer?
Hoeveel waarde kan je eigenlijk hechten aan de plannen die politieke partijen opschrijven in verkiezingsprogramma's? Wat doet het met het vertrouwen in de politiek als er plannen in het coalitieakkoord komen die geen van de coalitiepartijen in zijn programma heeft staan?quote:En nu gaat het in het coalitieakkoord dan toch vooral over bezuinigingen. Gek genoeg ook over standpunten die helemaal niet terug te vinden zijn in de partijprogramma’s van D66, de VVD of het CDA. De verhoging van het eigen risico in de zorg van 385 euro per jaar naar 460 euro in 2027 is nergens terug te vinden. Net zomin als het versneld verhogen van de AOW-leeftijd. Ook de eigen bijdrage die mensen straks moeten betalen voor de wijkverpleging staat in geen enkel programma. Desalniettemin verdedigen de drie partijen deze maatregelen alsof ze altijd op tafel hebben gelegen. Net zo gemakkelijk praten ze nu over het verhogen van de inkomstenbelasting, terwijl ze die juist zouden verlagen.
Iedereen die de politiek een beetje volgde wist dat we door de wens om bakken met geld in defensie te steken, gecombineerd met het financiële wanbeleid van Heinen in Schoof 1, zowel bezuinigingen als lastenverzwaringen zouden krijgen. En zowel bezuinigen op de zorg als de “vrijheidsbijdrage” lagen gewoon in de lijn der verwachting bij deze partijen.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 07:03 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Onversneden rechts
[..]
Hoeveel waarde kan je eigenlijk hechten aan de plannen die politieke partijen opschrijven in verkiezingsprogramma's? Wat doet het met het vertrouwen in de politiek als er plannen in het coalitieakkoord komen die geen van de coalitiepartijen in zijn programma heeft staan?
Als het in de lijn der verwachtingen ligt waarom schrijven de partijen deze plannen dan niet van te voren op? Er stonden wel plannen in om vermogen meer te belasten om bijvoorbeeld defensie te kunnen betalen maar dat gaat dan weer niet door.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 07:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Iedereen die de politiek een beetje volgde wist dat we door de wens om bakken met geld in defensie te steken, gecombineerd met het financiële wanbeleid van Heinen in Schoof 1, zowel bezuinigingen als lastenverzwaringen zouden krijgen. En zowel bezuinigen op de zorg als de “vrijheidsbijdrage” lagen gewoon in de lijn der verwachting bij deze partijen.
Doen of dit allemaal onverwacht is, vind ik niet zo sterk.
De vrijheidsbijdrage stond er toch gewoon in? Of bezuinigen op zorg? En ja twee van de drie waren voor inperking van de HEA maar dat heeft het niet gehaald.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 07:33 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Als het in de lijn der verwachtingen ligt waarom schrijven de partijen deze plannen dan niet van te voren op? Er stonden wel plannen in om vermogen meer te belasten om bijvoorbeeld defensie te kunnen betalen maar dat gaat dan weer niet door.
Klopt, maar afgaande op de campagne hadden de meeste mensen - volgens mij - niet verwacht dat de rekening zo eenzijdig zou worden weggelegd bij iedereen van het bestaansminimum tot modaal.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 07:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Iedereen die de politiek een beetje volgde wist dat we door de wens om bakken met geld in defensie te steken, gecombineerd met het financiële wanbeleid van Heinen in Schoof 1, zowel bezuinigingen als lastenverzwaringen zouden krijgen. En zowel bezuinigen op de zorg als de “vrijheidsbijdrage” lagen gewoon in de lijn der verwachting bij deze partijen.
Doen of dit allemaal onverwacht is, vind ik niet zo sterk.
Ik heb geen kritiek op wat er wel in de verkiezingsprogramma's staat maar op wat er niet in staat en toch in het coalitieakkoord is gekomen.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 07:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De vrijheidsbijdrage stond er toch gewoon in? Of bezuinigen op zorg? En ja twee van de drie waren voor inperking van de HEA maar dat heeft het niet gehaald.
Het is een akkoord waar ik inhoudelijk ook zat op aan te merken heb maar dat melodramatische gedoe kan ik weinig mee…
Een verkiezingsprogramma geeft een richting aan, samen met de doorrekening. Daarbij kan het natuurlijk prima zijn dat je bij onderhandelingen ontdekt dat je partners heel veel moeite hebben met optie A uit je programma, maar dat optie B die het programma net niet heeft gehaald wel wordt gedragen. Geen problemen mee.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 07:41 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik heb geen kritiek op wat er wel in de verkiezingsprogramma's staat maar op wat er niet in staat en toch in het coalitieakkoord is gekomen.
Tja, dat ligt toch er toch ook wel aan dat veel van de groep tot modaal liever op de boze rechtse clubjes stemmen dan voor hun eigen sociaal-economische perspectief…quote:Op dinsdag 17 februari 2026 07:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Klopt, maar afgaande op de campagne hadden de meeste mensen - volgens mij - niet verwacht dat de rekening zo eenzijdig zou worden weggelegd bij iedereen van het bestaansminimum tot modaal.
Daarom denk ik ook dat deze poging tot minderheidskabinet niet gaat werken. Het startpunt is meteen al een opgestoken middelvinger en tegenover wat kruimels mag je ze wel aan een meerderheid helpen.
Misschien dat JA21, SGP en FVD wel bereid zijn ze aan een meerderheid te helpen. Zeg maar de frisse clubjes in de Kamer.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |