In de provincies zijn ze allemaal voor veel meer uitkoop en gedwongen verplaatsing van boeren.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 20:43 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En gaan straks waarschijnlijk weer enorm op het orgel over eindelijk stikstofbeleid.
En denk je gezien de opkomst op dit moment van FvD ondanks samenzweringtheoriën, omvolkingsgezever, oproep tot opstand, antisemitisme en complete idioterie rond maanlandingen en 9/11 waar de nieuwe lijsttrekker zich blijkbaar nog in moet verdiepen dat een dergelijk onderzoek gaat helpen?quote:Op dinsdag 17 februari 2026 20:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je wilt voorkomen dat ze onverhoopt terugkomen. En corruptie moet worden gestraft.
Dan is het een kwestie die mensen tegen elkaar op te zetten.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:13 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
En denk je gezien de opkomst op dit moment van FvD ondanks samenzweringtheoriën, omvolkingsgezever, oproep tot opstand, antisemitisme en complete idioterie rond maanlandingen en 9/11 waar de nieuwe lijsttrekker zich blijkbaar nog in moet verdiepen dat een dergelijk onderzoek gaat helpen?
Een bepaalde groep is gewoon zo ver heen dat het allemaal toch niet meer uitmaakt. En ik vind dat best een dingetje eerlijk gezegd, een beetje kritiek op je eigen stroming moet toch mogelijk zijn.
Het is inderdaad even de vraag in hoeverre dat nog aanslaat, BBB ik de regering heeft het land wat dat betreft alleen maar verder op slot gegooid. Dat wordt hooguit weer interessant als de pijnlijke maatregelen die straks echt nodig zijn bekend worden…quote:Op dinsdag 17 februari 2026 20:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Overigens denk ik niet dat ze daar nog veel mee gaan winnen. BBB was enkel het nieuwe snoepje van de boosmens, waar de smaak wel weer vanaf is.
Mogelijk maar D66 (en daarmee sws Jetten) wist dat ze haar CV flink had (op)gepoetst.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 20:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Lijkt me heel sterk dat ze er iemand zo hoog op gaan zetten waar ze bij voorbaat weten dat die een schandaal gaat veroorzaken. Zeker niet omdat die Nathalie geen noemenswaardig verleden in de partij heeft, en het dus het ook niet heef te danken aan vriendendiensten.
De kandidatencommissie heeft gewoon verzuimd te checken of wat ze bij het gesprek beweerde overeen kwam met wat ze op andere plekken beweerde zoals op Linkedin.
Ik denk dat weinig van die boosmens stemmers uit 2023 het lot van boeren echt iets kan schelen.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het is inderdaad even de vraag in hoeverre dat nog aanslaat, BBB ik de regering heeft het land wat dat betreft alleen maar verder op slot gegooid. Dat wordt hooguit weer interessant als de pijnlijke maatregelen die straks echt nodig zijn bekend worden…
Dat weet je niet. Je hoeft voor de Statenverkiezingen maar relatief weinig mensen te mobiliseren om forse impact te hebben. Ik verwacht zelf ook dat we dan weer twee hypes uit die categorie verder zijn maar je weet maar nooit…quote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat weinig van die boosmens stemmers uit 2023 het lot van boeren echt iets kan schelen.
Dat was altijd het plan, na de gemeenteraadsverkiezingen.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:40 schreef nostra het volgende:
GL-PvdA gaat zich hernoemen begrijp ik? Ben benieuwd.
Welk nieuwtje komt dat van?quote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:40 schreef nostra het volgende:
Hoog tijd ook. Hadden ze een paar jaar terug al moeten doen. Hoe ze die fusie nu hebben aangepakt heeft ze veel goodwill gekost…quote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:40 schreef nostra het volgende:
En wellicht door te vragen hoe ze aan de baan kwam met alleen een propedeuse.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 20:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De kandidatencommissie heeft gewoon verzuimd te checken of wat ze bij het gesprek beweerde overeen kwam met wat ze op andere plekken beweerde zoals op Linkedin.
België een uitzondering denk ik dan.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hoog tijd ook. Hadden ze een paar jaar terug al moeten doen. Hoe ze die fusie nu hebben aangepakt heeft ze veel goodwill gekost…
Wel interessant trouwens dat het bij de Belgen best normaal is voor politieke partijen om een nieuwe naam te kiezen, terwijl het hier zo ongebruikelijk is.
De sociaaldemocraten van SP naar SP.a naar Vooruit (vind ik ook wel een mooie suggestie voor de fusieclub).
De liberalen van PVV naar VLD naar Open VLD naar Anders (hun keuzes zijn wat minder briljant)
De Waalse christendemocraten van PSC naar cdH naar Les Engagés (ook wel een mooie naam geworden).
De Groenen van Agalev naar Groen! Naar Groen.
Dat nieuwe sausje heeft overigens wisselend succes.
Via Koolmees. Die heeft haar benoemd bij het UWV.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:50 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
En wellicht door te vragen hoe ze aan de baan kwam met alleen een propedeuse.
De Belgische politiek is bijzonderquote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
België een uitzondering denk ik dan.
Het CDU, SPD, Labour en de Tories wisselen niet zo snel.
Ja Macron deed dat goed.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De Belgische politiek is bijzonder.
Maar ook in Frankrijk zie je het best regelmatig. Ook in navolging van Macron die een geheel nieuwe beweging van de grond wist te krijgen, qua marketing had PvdA/GL daar veel van kunnen leren…
En blijkbaar drie namen in acht jaarquote:
quote:Renaissance (RE) (vertaling: Wedergeboorte), voorheen bekend onder de namen La République en marche ! en En marche
Je draait de bewijslast om. Competentie moet je bewijzen, dat is hier nergens gebeurd. Nogmaals, het is een puinhoop bij het UWV. Dat is geen moreel oordeel, dat is een oordeel over resultaat. Dat kun je niet los zien van de rest van het gelieg en er is ook geen enkele reden om dat te doen. De context is gewoon belangrijk. Hoe kan iemand competentie opbouwen als ze niet langer dan een paar maanden tot een jaar of twee ergens blijft? Op allerlei verschillende posities die niet bijster veel met elkaar te maken hebben? Vergeet niet, de competentie komt niet vanuit de opleiding want die heeft ze niet gedaan.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:35 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik denk dat we hier twee dingen door elkaar halen. Integriteit en bestuurlijk functioneren zijn niet hetzelfde, ook al raken ze elkaar. Dat zij heeft gelogen over haar diploma’s is ernstig. Dat tast haar geloofwaardigheid aan en ik vind het logisch dat ze daardoor geen staatssecretaris kan worden. Integriteit is een randvoorwaarde voor zo’n functie.
Maar daaruit volgt niet automatisch dat ze inhoudelijk of organisatorisch slecht functioneerde als bestuurder bij het UWV. Als iemand dat beweert, dan hoor ik daar graag concrete voorbeelden van: beleidsfouten of interne kritiek. Zonder dat is het vooral een moreel oordeel dat wordt uitgebreid naar een professioneel oordeel.
Je kunt zeggen dat ze politiek onhoudbaar is en dat snap ik.
Maar ‘incapabel bestuurder’ is een andere, zwaardere claim. En daar hoort bewijs bij.
Ik vind het juist zuiver om die twee dingen uit elkaar te houden.
Vind jij liegen nou echt zo leuk? Van Berkel haar contract was na 5 jaar gewoon verlengd met nog 2 jaar. Ze heeft daar niet een paar maanden gezeten. Dat is gewoon een klinkende leugen, waar je haar liegen enorm verwijt. Nogal hypocriet.quote:Op woensdag 18 februari 2026 07:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
"Ja ok ze heeft over alles gelogen maar ze zal vast heel competent zijn en daarom heeft ze al die willekeurige baantjes waar ze een paar maanden zat perfect uitgevoerd, dat kan niet anders! Maar je mag het sowieso niet meenemen hoor!!"
Klopt, eerst een tijdlang UMP, nu Les Républicains. Alleen is het op landelijk niveau totaal geen grote speler meer, alleen regionaal doen ze nog serieus mee.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 23:13 schreef Hexagon het volgende:
En de Gaullisten hebben ook meerdere partijen en namen gehad.
Ik draai de bewijslast niet om. Jij stelt dat ze een incapabel bestuurder is, dus dat moet je onderbouwen. Een organisatie met problemen betekent niet automatisch dat elk bestuurslid incompetent is.quote:Op woensdag 18 februari 2026 07:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je draait de bewijslast om. Competentie moet je bewijzen, dat is hier nergens gebeurd. Nogmaals, het is een puinhoop bij het UWV. Dat is geen moreel oordeel, dat is een oordeel over resultaat. Dat kun je niet los zien van de rest van het gelieg en er is ook geen enkele reden om dat te doen. De context is gewoon belangrijk. Hoe kan iemand competentie opbouwen als ze niet langer dan een paar maanden tot een jaar of twee ergens blijft? Op allerlei verschillende posities die niet bijster veel met elkaar te maken hebben? Vergeet niet, de competentie komt niet vanuit de opleiding want die heeft ze niet gedaan.
Kom op zeg, doe toch niet zo gespeeld naief. Het is echt een hele slechte manier van denken.
"Ja ok ze heeft over alles gelogen maar ze zal vast heel competent zijn en daarom heeft ze al die willekeurige baantjes waar ze een paar maanden zat perfect uitgevoerd, dat kan niet anders! Maar je mag het sowieso niet meenemen hoor!!"
We zijn alweer 3 Messiassen verder. En bovendien is Caroline gewoon vervelend en niet likable gebleken en Vermeer een charlatan.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 20:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Overigens denk ik niet dat ze daar nog veel mee gaan winnen. BBB was enkel het nieuwe snoepje van de boosmens, waar de smaak wel weer vanaf is.
quote:Werken moet lonen van coalitie, maar plannen kabinet maken leven juist nóg duurder: 'Defensie-rekening komt bij hardwerkende Nederlander'
18 feb 2026, 07:00
Jeff Pinkster
Remko Theulings
In de verkiezingscampagne werd het van de daken geschreeuwd: werken moet lonen! Toch lijken de plannen van D66, VVD en CDA juist de 'hardwerkende Nederlander' te treffen: "Een vuilnisman betaalt meer mee aan defensie dan een minister."
"Ik ben bang dat het rustiger wordt in de portemonnee", zegt ChristenUnie-Kamerlid en financieel woordvoerder Pieter Grinwis. "Want daar zit steeds minder in met dit nieuwe kabinet. De middenklasse gaat er gewoon op achteruit. En dat zal vrijdag blijken uit de doorrekening van het Centraal Planbureau."
Defensiekosten
GroenLinks-PvdA-Kamerlid Luc Stultiens sluit zich daarbij aan. "Het wordt elke campagne beloofd en elke keer zien we weer hetzelfde: de rekening komt terecht bij werkende mensen, die gaan meer betalen. Terwijl juist de allerrijksten, de grootste vermogens, totaal ontzien worden."
Beide partijen hebben vooral kritiek op de manier waarop het kabinet miljarden euro's bij elkaar sprokkelt om de gestegen defensiekosten te betalen. Voor een zogenoemde 'vrijheidsbijdrage' gaan met name werkenden miljarden euro's extra betalen via de inkomstenbelasting. Volgens de minderheidscoalitie van D66, VVD en CDA een moeilijke maar noodzakelijke keuze.
Wie betaalt?
Op verzoek van EenVandaag rekende vakbond FNV al door wat die vrijheidsbijdrage in de praktijk gaat betekenen voor werkenden. FNV keek voor deze berekening alleen naar de gevolgen voor 2027 (1,5 miljard euro extra).
Dat is belangrijk om in het achterhoofd te houden, want in 2028 stijgen de belastingen voor burgers weer iets verder (3,4 miljard euro), terwijl die voor bedrijven blijft steken op 1,7 miljard euro.
Verpleegkundige betaalt meer dan een minister
Lage inkomens betalen relatief gezien het meeste, als percentage van hun totale inkomen. Middeninkomens, van 30.000 tot 70.000 euro, betalen weer meer in harde euro's dan topinkomens. Dat zijn in dit geval mensen die meer dan 140.000 euro per jaar verdienen.
Zo betalen vuilnisophalers dus bijna twee tientjes meer dan ministers, die op jaarbasis ruim een ton meer verdienen. Een verpleegkundige betaalt 150 euro, terwijl het Kamerlid 134 euro betaalt. Relatief een klein verschil, maar volgens FNV niet uit te leggen.
'Beestachtig slecht beleid'
"Dat is misschien niet zo heel veel," zegt FNV-interim-voorzitter Dick Koerselman. "Maar waarom zou iemand met een hoger inkomen minder bijdragen aan de vrijheid? Als FNV zeggen wij: dit is nou niet bepaald loon naar werken. Ik vind het gewoon een beestachtig slecht beleid."
Wat de FNV betreft moet de aanstaande coalitie meer belasting heffen op vermogen. "Werken moet lonen is wat mij betreft synoniem aan netto meer overhouden voor het werk wat je doet. En dat zie je dus niet terug want het aanstaande kabinet gaat zelfs meer belasting heffen op arbeid, bij lage- en middeninkomens."
Vrijheidsbijdrage of -boete?
"In de praktijk is dat dus gewoon een 'vrijheidsboete'", zegt CU-Kamerlid Grinwis. "Er is vooral gefocust op: hoe betalen we de grote rekening voor defensie? En vermogenden en grote bedrijven, daar mag de rekening niet naar toe. Dus leggen we 'm maar bij de gewone, hardwerkende Nederlander."
"Terwijl grote bedrijven in dit land heel veel te beschermen hebben", gaat hij verder. "Dus hun vrijheidsboete, hun vrijheidsbijdrage, had wel iets groter mogen zijn dan die van de burgers."
Veiligheid kost geld
Maar daar staat tegenover dat de verdediging van een land, van soldaten tot tanks en drones, nu eenmaal geld kost. Is een relatief lage extra bijdrage dan niet redelijk? "De allerrijksten betalen nu minder belasting, dan is het raar te beginnen bij de middenklasse."
Daar komen veel klappen terecht, zegt Stultiens. "Het eigen risico, langer doorwerken, en als je niet meer kan werken, betaal je fors meer."
Buffelende bouwvakker
ChristenUnie-Kamerlid Grinwis erkent ook dat de lonen nog altijd stijgen en de meeste Nederlanders er onder de streep niet op achteruit gaan. "Maar economisch kan het ook minder gaan de komende jaren."
"En dan kunnen heel veel Nederlanders nog in zwaar weer komen", weet hij, "en wordt het steeds moeilijker om de eindjes aan elkaar te knopen. Ja, en dat gun ik die buffelende bouwvakker niet."
Rijke Nederlander en bedrijven
Maar kun je wel genoeg geld ophalen bij de rijke Nederlander en de bedrijven? "Dat blijkt dus wel uit onze plannen", zegt Stultiens stellig.
"Wij vragen een eerlijke bijdrage van de grootste vermogens, de meest winstgevende bedrijven en de vervuilers. Dat is voor een kleine groep niet leuk. Inderdaad, de rijkste 1 procent zal ervan balen, maar die andere 99 procent is er heel blij mee."
IJzeren Heinen
Demissionair minister van Financiën en mede-onderhandelaar aan de nieuwe coalitieplannen namens de VVD Eelco Heinen vindt dat te gemakkelijk gezegd. "Dat wordt vaak gezegd: haal het maar bij de ondernemers."
"Maar", brengt hij daar tegenin, "geld moet natuurlijk ook verdiend worden voordat je het kunt uitgeven. Bij vermogen heb je het ook over huizen, over pensioenen. Dat raakt natuurlijk ook gewone mensen. Laten we niet doen of dat allemaal pijnloze knoppen zijn."
Veel koffie drinken
Heinen erkent dat de lasten voor burgers omhoog gaan, maar daarnaast wordt er ook bezuinigd en gewerkt aan een kleinere overheid. "We investeren fors in defensie. Er moet ook fors geïnvesteerd worden om ons land van het stikstofslot te halen. We moeten investeren in economische groei, in veiligheid."
Tegelijkertijd sust Heinen ook de zorgen die bestaan bij de oppositie. "We gaan natuurlijk goed kijken naar de koopkracht, dat doen we traditioneel in augustus. We doen het stap voor stap", zegt Heinen. "Ik moet meerderheden gaan zoeken. Het is een minderheidskabinet. Dus wat wordt heel veel koffie drinken."
Het Centraal Planbureau rekent de plannen van D66, VVD en CDA op dit moment door. Vrijdag komen de cijfers naar buiten. Dan wordt duidelijk wat al die plannen samen gaan doen met de koopkracht. Veel aandacht gaat in het bijzonder uit naar de vrijheidsbijdrage, oftewel een hogere inkomstenbelasting.
We hebben tien steden tegoed!quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:06 schreef papert het volgende:
En nadat de van Berkel storm gaat liggen, mag de grootste leugenaar in de Nederlandse politiek vice-premier worden.
Ik denk dat jij dingen ziet die er niet zijn. Zoals tien steden.quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is in ieder geval beter dan die autocraten waar je voortdurend kontjelik bij doet.
Als je niet kunt lezen moet je niet allemaal domme stropoppen op gaan zetten.quote:Op woensdag 18 februari 2026 07:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vind jij liegen nou echt zo leuk? Van Berkel haar contract was na 5 jaar gewoon verlengd met nog 2 jaar. Ze heeft daar niet een paar maanden gezeten. Dat is gewoon een klinkende leugen, waar je haar liegen enorm verwijt. Nogal hypocriet.
quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Competentie blijkt uit functioneren, resultaten en het vertrouwen dat iemand krijgt. Haar contract bij het UWV is in 2024 verlengd. Organisaties verlengen geen bestuurscontracten als iemand aantoonbaar slecht functioneert.
Een paar maanden tot een jaar of 2 is gewoon een leugen, precies wat jij haar verwijt. Ik zou gewoon maar ophouden over Van Berkel als ik jou was, je hebt jezelf in een hoek geverfd.quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Als je niet kunt lezen moet je niet allemaal domme stropoppen op gaan zetten.
Google haar cv maar eens. Kun je daarna weer voor een andere idioot de kastanjes uit het vuur halen. Hugo de Jonge misschien.quote:Op woensdag 18 februari 2026 10:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een paar maanden tot een jaar of 2 is gewoon een leugen
Ik verdedig haar niet. Zoals eerder aangegeven vind ik de leugen ernstig en politiek onhoudbaar. Ik maak alleen onderscheid tussen integriteit en aantoonbare bestuurlijke incompetentie. Als je dat laatste stelt, mag je het ook onderbouwen. Dat lijkt me een normale nuance. De enige feiten die ik zie, zijn dat ze zeven jaar in de Raad van Bestuur van het UWV zit en dat haar contract daar in 2024 is verlengd. Verder weet ik niets over haar functioneren.quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
Schaam je je niet dat je dit soort onzin uit moet kramen om zo'n overduidelijke grifter te verdedigen? Kom op zeg, ik kan niet geloven dat je dit echt meent. Iedereen met ook maar een minuut ervaring bij semi-overheid organisaties lacht je keihard uit.
En daar is terwijl zij daar zat alleen maar erger geworden. Zie het schandaal met de WIA. Dat gaat over de periode 2020-2025. Dus wat heeft ze dan wél goed gedaan? Precies, helemaal niets.quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Bovendien kampte het UWV al voor 2019 met structurele problemen en complexe wetgeving.
Probeer de volgende vragen even te beantwoorden.quote:Op woensdag 18 februari 2026 10:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik verdedig haar niet. Zoals eerder aangegeven vind ik de leugen ernstig en politiek onhoudbaar. Ik maak alleen onderscheid tussen integriteit en aantoonbare bestuurlijke incompetentie. Als je dat laatste stelt, mag je het ook onderbouwen. Dat lijkt me een normale nuance. De enige feiten die ik zie, zijn dat ze zeven jaar in de Raad van Bestuur van het UWV zit en dat haar contract daar in 2024 is verlengd. Verder weet ik niets over haar functioneren.
Alle informatie die we hebben wijst op dead weight waar dit soort organisaties vol mee zitten. Gecombineerd met haar bewezen gebrek aan integriteit is de enige conclusie dat ze op die posities komt via leugens en pure bluf (en het juiste kleurtje hebben). Dat soort types zijn echt schering en inslag, ze zijn alleen vaak slim genoeg om niet de het hoofd te ver boven het maaiveld uit te steken en dus niet de politiek in te gaan.quote:De context is gewoon belangrijk. Hoe kan iemand competentie opbouwen als ze niet langer dan een paar maanden tot een jaar of twee ergens blijft? Op allerlei verschillende posities die niet bijster veel met elkaar te maken hebben? Vergeet niet, de competentie komt niet vanuit de opleiding want die heeft ze niet gedaan.
Ik ontken niet dat er in die periode ernstige problemen zijn geweest en dat zij als bestuurder mede verantwoordelijkheid droeg. Maar verantwoordelijkheid is niet automatisch hetzelfde als persoonlijke onbekwaamheid. De WIA kende al bij invoering (Balkenende 2) waarschuwingen over uitvoerbaarheid van zowel de Raad van State als het UWV zelf. Structurele problemen bestonden dus al langer. Als je stelt dat zij persoonlijk heeft gefaald of “niets goed heeft gedaan”, dan mag je concreet maken of en welke besluiten van haar de situatie hebben verslechterd. Dat ze gelogen heeft is ernstig en politiek onhoudbaar, maar dat is een ander oordeel dan aantoonbare bestuurlijke incompetentie.quote:Op woensdag 18 februari 2026 10:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En daar is terwijl zij daar zat alleen maar erger geworden. Zie het schandaal met de WIA. Dat gaat over de periode 2020-2025. Dus wat heeft ze dan wél goed gedaan? Precies, helemaal niets.
Als je naar haar cv kijkt, zie je dat ze ruim vier jaar bij de gemeente zat en daar intern is doorgegroeid naar zwaardere functies (stadsdeelsecretaris naar plaatsvervangend algemeen directeur). Daarna zat ze zes jaar in de Raad van Bestuur van het UWV. Dat is geen patroon van iemand die nergens blijft of geen verantwoordelijkheid krijgt. Je kunt haar integriteit terecht bekritiseren, maar haar loopbaan wijst niet op “een paar maanden hier en daar”.quote:Op woensdag 18 februari 2026 10:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Probeer de volgende vragen even te beantwoorden.
[..]
Alle informatie die we hebben wijst op dead weight waar dit soort organisaties vol mee zitten. Gecombineerd met haar bewezen gebrek aan integriteit is de enige conclusie dat ze op die posities komt via leugens en pure bluf (en het juiste kleurtje hebben). Dat soort types zijn echt schering en inslag, ze zijn alleen vaak slim genoeg om niet de het hoofd te ver boven het maaiveld uit te steken en dus niet de politiek in te gaan.
Waarom denk je dat er toch steeds maar weer zoveel mis gaat bij al die uitvoeringsorganisaties? Denk je echt dat zij goed zijn in het ontdekken van talenten die goed zijn in leidinggevende functies, gebaseerd op een cv van niks? Nogmaals, ik ga er toch echt vanuit dat je niet zo stuitend naïef bent.
Ja, steeds binnen een zeer kort tijdsbestek en dus zonder opleiding. Dat zijn rode vlaggen en dat weet iedereen, behalve jij schijnbaar. Het zij zo.quote:Op woensdag 18 februari 2026 10:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als je naar haar cv kijkt, zie je dat ze ruim vier jaar bij de gemeente zat en daar intern is doorgegroeid naar zwaardere functies
Nu zou ik de linkedIn pagina van haar nu niet direct als betrouwbare informatie betitelenquote:Op woensdag 18 februari 2026 10:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als je naar haar cv kijkt, zie je dat ze ruim vier jaar bij de gemeente zat en daar intern is doorgegroeid naar zwaardere functies (stadsdeelsecretaris naar plaatsvervangend algemeen directeur). Daarna zat ze zes jaar in de Raad van Bestuur van het UWV. Dat is geen patroon van iemand die nergens blijft of geen verantwoordelijkheid krijgt. Je kunt haar integriteit terecht bekritiseren, maar haar loopbaan wijst niet op “een paar maanden hier en daar”.
Het kan natuurlijk zijn dat haar linkedin profiel anders in dan de cv die jij hebt? Dan zou ik graag willen dat je deze deelt.
Dit is geen keus van Jetten, dit komt van haarzelf of uit het partijbureau bij het bestuur en de analysten die de imagoschade analyseren vandaan.quote:Op woensdag 18 februari 2026 13:29 schreef capricia het volgende:
Wat mij ook opvalt is dat Rob Jetten haar wel heel makkelijk laat vallen.
Iemand met zo weinig politieke ervaring zou juist veel meer begeleid moeten worden. Ze was een rijzende ster binnen D66. Ik vind Jetten wel heel koud hierin.
Dan moet ik mijn post aanpassen en van het woord 'Rob Jetten' D66 maken.quote:Op woensdag 18 februari 2026 13:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is geen keus van Jetten, dit komt van haarzelf of uit het partijbureau bij het bestuur en de analysten die de imagoschade analyseren vandaan.
Jetten bemoeit zich echt niet met de fractie en waarschijnlijk zelfs weinig met de D66 kandidaat-bewindspersonen (het partijbureau weet ook veel beter wie er beschikbaar is).
Ja. En dat helemaal los van haar acties met die CV. Want dat was gewoon niet goed. En terecht dat ze geen staatssecretaris wordt.quote:Op woensdag 18 februari 2026 13:47 schreef Hanca het volgende:
Als het niet haar eigen keus is om als Kamerlid ook terug te treden vind ik dat wel een koude actie van D66 idd. Je had haar best wat meer in de luwte kunnen houden nu, ze had zich kunnen bewijzen als kamerlid op een net wat minder grote portefeuille. Ze zagen wat in haar, anders zetten ze haar niet op 2 (waarna de leden haar naar 6 hebben verplaatst).
Kamerlid word je ook niet op basis van je CV, dus ik had daar ook echt geen probleem in gezien. Het is echt niet zo dat collega kamerleden haar niet serieus nemen als ze gewoon goede bijdrages levert.
D66 gaat zelf echt niet verder in de vlek wrijven.quote:Op woensdag 18 februari 2026 13:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En dat helemaal los van haar acties met die CV. Want dat was gewoon niet goed. En terecht dat ze geen staatssecretaris wordt.
Maar hier valt meer op te merken. Waar is de steun vanuit haar partij voor haar kamerlidmaatschap, voor haar als collega?
Lag zij soms niet goed in de fractie?
Door wie is de VK eigenlijk getipt?
[ x ]
We zijn geschokt en verrast.quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:19 schreef Bondsrepubliek het volgende:
https://eenvandaag.avrotr(...)e-nederlander-162805
[..]
Halbe Zijlstra?quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:06 schreef papert het volgende:
En nadat de van Berkel storm gaat liggen, mag de grootste leugenaar in de Nederlandse politiek vice-premier worden.
Mwah, voelt voor mij wel als het CV van een jobhopper hoorquote:Op woensdag 18 februari 2026 10:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als je naar haar cv kijkt, zie je dat ze ruim vier jaar bij de gemeente zat en daar intern is doorgegroeid naar zwaardere functies (stadsdeelsecretaris naar plaatsvervangend algemeen directeur). Daarna zat ze zes jaar in de Raad van Bestuur van het UWV. Dat is geen patroon van iemand die nergens blijft of geen verantwoordelijkheid krijgt. Je kunt haar integriteit terecht bekritiseren, maar haar loopbaan wijst niet op “een paar maanden hier en daar”.
Is her niet vooral de manier waarop het opgeschreven is?quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:54 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Mwah, voelt voor mij wel als het CV van een jobhopper hoor
[ afbeelding ]
Dit ziet er uit als een CV van iemand die ambitieus is en steady promotie maakt. Steeds twee of drie functies binnen een organisatie, telkens een jaar of twee in één functie, elke keer een beetje meer verantwoordelijkheid.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:54 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dus gewoon: eerst wat beginners banen, dan 2 gemeenten in 13 jaar, dan 6 jaar UWV (waar ze mocht blijven) om daarna de politiek in te gaan.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:09 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is her niet vooral de manier waarop het opgeschreven is?
Eigenlijk zijn het 6 werkgevers in 22 jaar:
- talent academy 2003 tot 2004
- vitae 2004 tot 2006
- gemeente rotterdam 2006 tot 2015
- gemeente amsterdam 2015 tot 2019
- uwv 2019 tot 2025
- tweede kamer 2025 tot 2026
Ik vraag mij af wat je van mijn cv vind, ik heb best lang 8 maanden per jaar in een projectorganisatie gewerkt waar ik 3 klussen per jaar deed en steeds promoveerde.
Dan had ik elk jaar ook nog 4 maanden die ik moest overbruggen met van alles en nog wat.
Ja, dit is qua jobhoppen niet heel spannend.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus gewoon: eerst wat beginners banen, dan 2 gemeenten in 13 jaar, dan 6 jaar UWV (waar ze mocht blijven) om daarna de politiek in te gaan.
Het is me niet helemaal duidelijk voor welke inkomensgroepen dit geldt.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:27 schreef Kowloon het volgende:
Paniek bij arbeidsongeschikten over dreigende verlaging van hun uitkering. Volgens experts is het juridisch onhaalbaar
Lekker arbeidsongeschikten in de financiële problemen brengen. Waarom gedraagt men zich in de Haagse politiek steevast als volslagen incompetente idioten?
Het gaat in elk geval om 150.000 mensen. En ik vind de uitleg zo gemeenquote:Op woensdag 18 februari 2026 21:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is me niet helemaal duidelijk voor welke inkomensgroepen dit geldt.
Ze zeggen gewoon tegen chronisch zieken (want die zitten in de WIA) dat ze weer aan het werk moeten. Ik denk dat daar die 'Het kan wel' van D66 op slaat: dat zeggen ze tegen zieke mensen die zeggen dat ze niet kunnen werken. Het was bedoeld als een 'u zult wel moeten, of u nou kunt of niet, want we breken het sociale stelsel af'.quote:Ook willen ze de sociale verzekeringen, zoals de WW, "activerender" maken. Het verlagen van uitkeringen moet een prikkel worden om mensen weer aan het werk te krijgen.
De formerende partijen halen inspiratie uit een recent overheidsonderzoek naar de WIA. Daarin staat dat het verlagen van uitkeringen "kan [...] leiden tot een positief effect op de arbeidsparticipatie".
Maar dan komen die mensen toch compleet in de shit? Kunnen hun huur of hypotheek niet meer betalen. Mensen die gewoon echt arbeidsongeschikt zijn.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat in elk geval om 150.000 mensen. En ik vind de uitleg zo gemeen
[..]
Ze zeggen gewoon tegen chronisch zieken (want die zitten in de WIA) dat ze weer aan het werk moeten. Ik denk dat daar die 'Het kan wel' van D66 op slaat: dat zeggen ze tegen zieke mensen die zeggen dat ze niet kunnen werken. Het was bedoeld als een 'u zult wel moeten, of u nou kunt of niet, want we breken het sociale stelsel af'.
Nou, ik zeg tegen D66: het kan vaak niet en ik dacht dat jullie een sociale partij waren, maar dat valt vies tegen.
Dat lijkt een beetje het centrale thema te zijn van dit aankomende kabinet.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar dan komen die mensen toch compleet in de shit? Kunnen hun huur of hypotheek niet meer betalen. Mensen die gewoon echt arbeidsongeschikt zijn.
Ronduit asociaal.
De samenvatting van dat onderzoek heb ik enkele topics eerder nog gepost. De grote disclaimer was dat de resultaten gecalculeerd waren in tijden van een gunstige conjunctuur. Tsja ..quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat in elk geval om 150.000 mensen. En ik vind de uitleg zo gemeen
[..]
Ze zeggen gewoon tegen chronisch zieken (want die zitten in de WIA) dat ze weer aan het werk moeten. Ik denk dat daar die 'Het kan wel' van D66 op slaat: dat zeggen ze tegen zieke mensen die zeggen dat ze niet kunnen werken. Het was bedoeld als een 'u zult wel moeten, of u nou kunt of niet, want we breken het sociale stelsel af'.
Nou, ik zeg tegen D66: het kan vaak niet en ik dacht dat jullie een sociale partij waren, maar dat valt vies tegen.
Uiteraard, typisch VVD-JIT denken.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:36 schreef probeer het volgende:
De samenvatting van dat onderzoek heb ik enkele topics eerder nog gepost. De grote disclaimer was dat de resultaten gecalculeerd waren in tijden van een gunstige conjunctuur. Tsja ..
Ook D66-ers kunnen er wat van hoor, met hun naïeve “denken in mogelijkheden” en “een leven lang leren”.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Uiteraard, typisch VVD-JIT denken.
Dus die mensen hebben de premie betaald over het "oude" maximum dagloon maar de verzekeringuitkering wordt snel even met 20% afgeroomd.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:27 schreef Kowloon het volgende:
Paniek bij arbeidsongeschikten over dreigende verlaging van hun uitkering. Volgens experts is het juridisch onhaalbaar
Lekker arbeidsongeschikten in de financiële problemen brengen. Waarom gedraagt men zich in de Haagse politiek steevast als volslagen incompetente idioten?
Nee, het gaat om dit onderzoek.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:36 schreef probeer het volgende:
De samenvatting van dat onderzoek heb ik enkele topics eerder nog gepost.
Ja. Je hebt alle jaren premie betaald voor een bepaald verzekerd bedrag. En dan tijdens de uitkering gaan ze dat bedrag opeens eenzijdig verlagen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 23:11 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dus die mensen hebben de premie betaald over het "oude" maximum dagloon maar de verzekeringuitkering wordt snel even met 20% afgeroomd.
Alsof verzekeraar X je altijd premie heeft laten betalen voor een VW Golf maar op het moment dat ie gestolen wordt keren ze nog uit op basis van een Upje.
Met daarin één alinea die aan deze maatregel gewijd is:quote:
Ik heb met AI de rest van het rapport nog even laten scannen, maar dit is letterlijk de eerste keer dat dit geïntroduceerd wordt. Eigenlijk best bizar, je hoopt toch dat er bij zo’n ingrijpende maatregel wat meer body zit in het advies.quote:Een verlaging van het maximumdagloon leidt tot een lager inkomensplafond voor zowel
de premie-inleg als de opbouw van uitkeringsrechten. Hogere inkomens betalen daardoor minder premie, maar ontvangen ook een lagere uitkering bij arbeidsongeschiktheid. De
inkomensbescherming voor deze groep neemt dus af, tenzij zij zich aanvullend verzekeren via
een cao of een private verzekering. Als mensen zich niet bijverzekeren, kan dit leiden tot een
positief effect op de arbeidsparticipatie. De maatregel kan bovendien bijdragen aan het
verminderen van het gevoel van onrechtvaardigheid ten aanzien van het huidige stelsel.
Zo'n maatregel zou je dan verwachten voor nieuwe gevallen. Die dus minder premie gaan betalen (los van dat ze al die jaren al heel wat verzekeringspremie afgedragen hebben, natuurlijk).quote:Op woensdag 18 februari 2026 23:34 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Met daarin één alinea die aan deze maatregel gewijd is:
[..]
Ik heb met AI de rest van het rapport nog even laten scannen, maar dit is letterlijk de eerste keer dat dit geïntroduceerd wordt. Eigenlijk best bizar, je hoopt toch dat er bij zo’n ingrijpende maatregel wat meer body zit in het advies.
Ow, sorry, WIA en niet WW. Mybad. Dank voor de correctie.quote:
Als je de baan verliest en je moet een baan accepteren met een lager loon dan heb je toch hetzelfde?/quote:Op woensdag 18 februari 2026 23:48 schreef capricia het volgende:
Moet je je voorstellen. Als je definitief voor altijd arbeidsongeschikt bent, 100%. Zo beoordeelt door een arts van het UWV. Dan kom je in de IVA, onderdeel van de WIA.
Met het inkomen uit de IVA kun je een hypotheek aanvragen. Dat inkomen mag je gewoon meerekenen. Omdat het voor de rest van je leven zou zijn.
En nu gaan ze daar opeens honderden euros per maand netto op korten. Bij mensen die al in deze regeling zitten, omdat ze nooit meer kunnen werken. En waarvoor gewoon premies zijn afgedragen.
Ik kan me zo voorstellen dat deze mensen heel slecht slapen. En dan ben je al zo ziek.
Hoezo is dat hetzelfde?quote:Op donderdag 19 februari 2026 01:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als je de baan verliest en je moet een baan accepteren met een lager loon dan heb je toch hetzelfde?/
dat is mij meermaals overkomen in het verleden
toen sliep ik ook ff slecht
nee ze verlagen de uitkering niet , het maximum dagloon gaat omlaag en daar zijn uitkeringen op gebaseerdquote:Op woensdag 18 februari 2026 23:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Je hebt alle jaren premie betaald voor een bepaald verzekerd bedrag. En dan tijdens de uitkering gaan ze dat bedrag opeens eenzijdig verlagen.
Dat zou je van een normale verzekeraar nooit accepteren.
Denk dat hier wel wat rechtzaken aan gaan komen.
Dat je inkomen kan fluctueren gedurende je arbeidzaam leven , soms moet je een lager inkomen accepteren als je elders gaat werkenquote:
Keyword.quote:Op donderdag 19 februari 2026 01:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat je inkomen kan fluctueren gedurende je arbeidzaam leven
van baan naar baan
quote:
quote:AI-overzicht
Arbeidzaam leven betekent een bestaan gekenmerkt door een actieve, vlijtige en hardwerkende levensstijl, waarbij men met toewijding en inzet werk verricht.
Het duidt op iemand die niet werkeloos is, graag de handen uit de mouwen steekt en noest arbeid verricht, vaak geassocieerd met een hoge werkethiek en productiviteit.
Kernkenmerken van een arbeidzaam leven:
Actief en nijver: Altijd bezig zijn, niet stilzitten.
Vlijtig en ijverig: Met veel inzet, toewijding en "vuur" werken.
Noest: Hard, vaak fysiek of intensief werk verrichten.
Plichtsgetrouw: Het besef hebben om taken af te ronden.
Dat komt rechtstreeks uit de IBO WIA. Dat rapport staat echt vol met volkomen waanzinnige maatregelen. Een ander voorbeeld, in het rapport oppert men ook als bezuinigingsoptie om psychiatrische aandoeningen uit te sluiten van de WIA (!).quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:00 schreef Hanca het volgende:
En ik vind de uitleg zo gemeen
[..]
Naar mijn idee maakt dat niet uit. Niemand mag in de financiële problemen komen als hij of zij arbeidsongeschikt raakt.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:43 schreef capricia het volgende:
Het is me niet helemaal duidelijk voor welke inkomensgroepen dit geldt.
Is dit echt?quote:Op donderdag 19 februari 2026 01:46 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat komt rechtstreeks uit de IBO WIA. Dat rapport staat echt vol met volkomen waanzinnige maatregelen. Een ander voorbeeld, in het rapport oppert men ook als bezuinigingsoptie om psychiatrische aandoeningen uit te sluiten van de WIA (!).
Ik heb hierover ook contact gehad met de overkoepelende patiëntenorganisatie voor psychiatrische aandoeningen, ze zijn daar echt woest over deze bezuinigingsoptie.
Pagina 115:quote:Op donderdag 19 februari 2026 01:51 schreef Black_Baron het volgende:
Is dit echt?
Ik vind dit ongelooflijk cru.
Dus je moet binnen een jaar ziektewet herstellen van PTSS opgelopen op je werk bij bijvoorbeeld Defensie en anders is het bijstand?
Onmenselijk.
Ik ga je vertellen dit gaat heel veel overlast veroorzaken. Van mensen die gaan zwerven. Omdat ze hun huis kwijt raken.
Het wordt overigens wel afgeraden in het rapport maar alleen al het feit dat het überhaupt als optie wordt gezien vind ik weerzinwekkend.quote:Dit IBO bespreekt drie manieren om de polisvoorwaarden te verengen:
• alleen mensen met somatische ziekten komen in aanmerking voor de WIA;
Ik vind het allemaal prima. Als we kennelijk de sociale zekerheid zo willen uitkleden.quote:Op donderdag 19 februari 2026 02:13 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Pagina 115:
[..]
Het wordt overigens wel afgeraden in het rapport maar alleen al het feit dat het überhaupt als optie wordt gezien vind ik weerzinwekkend.
Er is ook een beleidsoptie waarin bovenwettelijke regelingen verboden worden, pagina 136:quote:Op woensdag 18 februari 2026 23:40 schreef capricia het volgende:
Zo'n maatregel zou je dan verwachten voor nieuwe gevallen. Die dus minder premie gaan betalen (los van dat ze al die jaren al heel wat verzekeringspremie afgedragen hebben, natuurlijk).
En die de mogelijkheid hebben om zich bij te verzekeren (hiaat).
Men denkt dus blijkbaar dat het activerend werkt om mensen die arbeidsongeschikt zijn in financiële problemen te storten…quote:Er zijn verschillende opties om de re-integratie van mensen in de WIA te vergroten:
• De effectiviteit van bestaande prikkels versterken, bijvoorbeeld door bovenwettelijke aanvullingen te verbieden op grond van bredere maatschappelijke belangen;
Wat een talentloze belastingslurper zeg, deze dame. Ben benieuwd hoeveel geld zij ons belastingbetalers al heeft gekost.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:54 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat verbieden is inderdaad echt volkomen idioot. Een private verzekeraar keert sowieso echt alleen maar uit als je daadwerkelijk iets hebt en geen erfelijk iets in je familie, neemt je niet aan als je al iets hebt en vaak zijn (in ieder geval bepaalde) psychische aandoeningen uitgesloten. Geen idee wat je daar dan mee wil bereiken.quote:Op donderdag 19 februari 2026 02:30 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Er is ook een beleidsoptie waarin bovenwettelijke regelingen verboden worden, pagina 136:
[..]
Men denkt dus blijkbaar dat het activerend werkt om mensen die arbeidsongeschikt zijn in financiële problemen te storten…
Negen jaar gemeente Rotterdam. Vrij gebruikelijk dat je daar, door interne reorganisatie deel MCX, net een ander titeltje krijgt of intern geworven wordt. Zelfde werkgever geeft (hopelijk) wel aan dat je an sich wel functioneert.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:54 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
In hetzelfde land waar mensen die moeten rondkomen van de bijstand in een sociale huurwoning wonen, vond jij ook al totaal onnodig. Met een gezin met kinderen in een studentenkamer vond jij een beter idee.quote:Op donderdag 19 februari 2026 01:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een hypotheek krijgen met een inkomen voor arbeidsongeschikten ?
in welk communistisch land doet zich dit voor ?/
quote:"Gratis juridische bijstand lonend"
Gratis juridische hulp voor mensen
die dat niet kunnen betalen,bespaart de maatschappij veel geld.Dat schrijft SEO Economisch Onderzoek in een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het Juridisch Loket,waar mensen gratis om juridische hulp kunnen vragen. Voor elke euro die op deze manier wordt besteed,krijgt de samenleving 3 tot 5 euro terug,becijferde SEO.Als mensen in een vroeg stadium juridische bijstand krijgen,leidt dat tot vermindering van stress,schulden en uitval op het werk. Het Juridisch Loket helpt 9000 mensen
per week die geen bijstand kunnen
betalen.Er werken meer dan 400 mensen. Het kost jaarlijks 54 miljoen euro.
Er wordt nooit gestemd over een motie van vertrouwen, oid. Dus de coalitie van D66, VVD en CDA steunt dit kabinet en de meerderheid van de rest ziet, zo lang er nog geen plan is ingediend, geen reden voor een motie van wantrouwen. Zou ook raar zijn als dat wel het geval was: Schoof 1 kreeg van die partijen ook niet gelijk een MvW, terwijl die nog veel verder af stonden van een groot deel van de oppositiepartijen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 06:19 schreef TAmaru het volgende:
Ik lees dat over een paar dagen het nieuwe kabinet beëdigd wordt, maar wie steunt de beëdiging van dit kabinet, behalve de minderheidscoalitie, eigenlijk allemaal?
Er is een motie geweest om Jetten aan te stellen als formateur, motie 36848-33quote:Op donderdag 19 februari 2026 06:19 schreef TAmaru het volgende:
Ik lees dat over een paar dagen het nieuwe kabinet beëdigd wordt, maar wie steunt de beëdiging van dit kabinet, behalve de minderheidscoalitie, eigenlijk allemaal?
Elke nieuwe titel lijkt ook extra uitdaging, het ziet er niet bepaald uit als weggepromoveerd worden.quote:Op donderdag 19 februari 2026 07:38 schreef nostra het volgende:
[..]
Negen jaar gemeente Rotterdam. Vrij gebruikelijk dat je daar, door interne reorganisatie deel MCX, net een ander titeltje krijgt of intern geworven wordt. Zelfde werkgever geeft (hopelijk) wel aan dat je an sich wel functioneert.
Mmm, maar moet er niet met meerderheid een motie worden aangenomen tot beëdiging van dit kabinet? Kan Jetten zomaar een kabinet formeren zonder dat dat vervolgens nog door de kamer moet?quote:Op donderdag 19 februari 2026 08:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er wordt nooit gestemd over een motie van vertrouwen, oid. Dus de coalitie van D66, VVD en CDA steunt dit kabinet en de meerderheid van de rest ziet, zo lang er nog geen plan is ingediend, geen reden voor een motie van wantrouwen. Zou ook raar zijn als dat wel het geval was: Schoof 1 kreeg van die partijen ook niet gelijk een MvW, terwijl die nog veel verder af stonden van een groot deel van de oppositiepartijen.
Ja. Sterker: als jij de koning zo gek krijgt jou en je vriendenkring te beëdigen, kun je formeel ook gewoon een kabinet vormen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:12 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Mmm, maar moet er niet met meerderheid een motie worden aangenomen tot beëdiging van dit kabinet? Kan Jetten zomaar een kabinet formeren zonder dat dat vervolgens nog door de kamer moet?
quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:12 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Mmm, maar moet er niet met meerderheid een motie worden aangenomen tot beëdiging van dit kabinet? Kan Jetten zomaar een kabinet formeren zonder dat dat vervolgens nog door de kamer moet?
quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:10 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Er is een motie geweest om Jetten aan te stellen als formateur, motie 36848-33
Voor waren 115, tegen 35:
Tegen waren PVV, FVD, SP, PvdD en Denk, het hoefijzermodel in optima forma!
Op basis waarvan beëdigt de koning dan het kabinet? Op basis van of hij vindt dat daar een basis voor is? De koning kan dus zelf ook een kabinet met allerlei lieden gaan beëdigen als hij daar zin in heeft?quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja. Sterker: als jij de koning zo gek krijgt jou en je vriendenkring te beëdigen, kun je formeel ook gewoon een kabinet vormen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |