Ik dacht nog even hoe zit dat met bijvoorbeeld GeenStijl, maar het is allemaal netjes benoemd in het artikel.quote:Op donderdag 19 februari 2026 07:47 schreef KareldeStoute het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)iten-roken~b50ccff8/
Deze is ook wel bijzonder…
Je kan van Left Lazer veel vinden (al was hun PVV-breuk-scoop briljant) maar de argumenten om ze als journalist uit de Kamer te weren zijn wel zwak en willekeurig.
quote:Scholte noemt het raar dat blog GeenStijl, maar ook online platforms als Spilnews en De Marker, wél in aanmerking komen voor accreditatie.
Ware het niet dat hij dan niet lang koning meer is. Of liever: hij blijft koning, maar zal buiten staat het koninklijk gezag te beoefenen worden gesteld. Lees: hij mag niks meer en er komt een regent.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:17 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Op basis waarvan beëdigt de koning dan het kabinet? Op basis van of hij vindt dat daar een basis voor is? De koning kan dus zelf ook een kabinet met allerlei lieden gaan beëdigen als hij daar zin in heeft?
Laten we het hopen. Maar het lijkt me sterk. Al ben ik dan dus een verzuurde SP-erquote:Op donderdag 19 februari 2026 07:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou gaat minister Vijlbrief hier over (net als over de AOW leeftijd en de verkorting van de WW) en die heb ik dan weer best hoog zitten, dus ik hoop gewoon dat hij na beter onderzoek zegt: sorry, dit gaat gewoon niet gebeuren, dit ga ik niet eens indienen in de Kamer want ik kan het niet verdedigen.
Je kan na de beëdiging een Motie van Wantrouwen indienen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:17 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou ja, ik vind het dus vreemd dat er blijkbaar later niet over moet worden gestemd wie Jetten dan precies aanstelt.
Om dit soort redenen ben ik wel groot tegenstander van de koning, want hij heeft een soort schijngezag, wat heel ondoorzichtig is.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ware het niet dat hij dan niet lang koning meer is. Of liever: hij blijft koning, maar zal buiten staat het koninklijk gezag te beoefenen worden gesteld. Lees: hij mag niks meer en er komt een regent.
Toch vaag dat bewindslieden dus deels buiten het parlement om beëdigd worden.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:21 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je kan na de beëdiging een Motie van Wantrouwen indienen.
De andere opties zijn niet beter.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:30 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Om dit soort redenen ben ik wel groot tegenstander van de koning, want hij heeft een soort schijngezag, wat heel ondoorzichtig is.
De vorige keer hadden we hoorzittingen, die zijn januari 2025 met een meerderheid weer afgeschaft.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:30 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Toch vaag dat bewindslieden dus deels buiten het parlement om beëdigd worden.
Heb gister nog een hele bloemlezing van Jaap Jansen en PG Kroeger gehoord over de renaissance van Macron.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
De andere opties zijn niet beter.
Een verkozen president met zijn eigen gezag, maar die misschien geen meerderheid heeft in de Kamer werkt niet, zie Macron.
Voor Geert is er altijd reden voor een mvw.quote:Op donderdag 19 februari 2026 08:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er wordt nooit gestemd over een motie van vertrouwen, oid. Dus de coalitie van D66, VVD en CDA steunt dit kabinet en de meerderheid van de rest ziet, zo lang er nog geen plan is ingediend, geen reden voor een motie van wantrouwen. Zou ook raar zijn als dat wel het geval was: Schoof 1 kreeg van die partijen ook niet gelijk een MvW, terwijl die nog veel verder af stonden van een groot deel van de oppositiepartijen.
Er komt er misschien wel 1, maar het zou onlogisch zijn als partijen als GLPvdA, CU, Volt e.d. die zouden steunen, terwijl ze geen MvW indienden tegen Schoof 1 bij aantreden.quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor Geert is er altijd reden voor een mvw.
Waarom is dat vaag?quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:30 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Toch vaag dat bewindslieden dus deels buiten het parlement om beëdigd worden.
Waarom? Ligt aan de plannen waarmee ze komen, niet dan? Als die flink erger geacht worden dan die van Schoof-1 ..quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er komt er misschien wel 1, maar het zou onlogisch zijn als partijen als GLPvdA, CU, Volt e.d. die zouden steunen, terwijl ze geen MvW indienden tegen Schoof 1 bij aantreden.
De plannen zijn niet slechter dan die van Schoof-1.quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Waarom? Ligt aan de plannen waarmee ze komen, niet dan? Als die flink erger geacht worden dan die van Schoof-1 ..
Plus, Schoof-1 was geen minderheidskabinet
Dat is subjectief. Hangt ook sterk van het beleidsterrein af.quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
De plannen zijn niet slechter dan die van Schoof-1.
Op het vlak van zorg en sociale zekerheid wel degelijk.quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
De plannen zijn niet slechter dan die van Schoof-1.
Het maakt de controle van de kamer - toch een van de opdrachten van de 2e kamer - misschien makkelijker als je al een beeld hebt gevormd van degenen die je moet controleren?quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:43 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De vorige keer hadden we hoorzittingen, die zijn januari 2025 met een meerderheid weer afgeschaft.
Ik vraag mij vooral af wat voor jou het doel is om deze extra tussenstap in te bouwen?
We hebben:
- verkiezingen,
- kiezen de verkenner en (in)formateur,
- er is een debat na elke ronde,
- er wordt gestemd over elke volgende ronde,
- er zijn na beëdiging middelen als de motie van treurnis, afkeuring en wantrouwen.
Ik was al niet zo'n grote fan van de hoorzittingen. Vraag mij vooral af wat je wil bereiken met een extra motie van goedkeuring voor het kabinet of voor elke minister of staatssecretaris?
Dat laatste is voor een motie van wantrouwen niet relevant. Als ze geen vetrouwen in Schoof hadden konden zij nog steeds hun vertrouwen opzeggen, ongeacht min of meerderheid.quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Waarom? Ligt aan de plannen waarmee ze komen, niet dan? Als die flink erger geacht worden dan die van Schoof-1 ..
Plus, Schoof-1 was geen minderheidskabinet
Als in : nee hij is niet dood maar gewoon gestopt met ademhalen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 01:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee ze verlagen de uitkering niet , het maximum dagloon gaat omlaag en daar zijn uitkeringen op gebaseerd
wie 7000 euro verdiende hoeft niet 70% van het inkomen te hebben twee jaar lang als ie op de bank ligt, terwijl zijn buurman voor veel minder geld op de bank ligtquote:Op donderdag 19 februari 2026 11:48 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als in : nee hij is niet dood maar gewoon gestopt met ademhalen.
quote:AI-overzicht
Het maximum SV-loon (sociaal verzekeringsloon) voor uitkeringen zoals WW, WIA, ZW en WAZO is per 1 januari 2026 vastgesteld op ¤ 304,25 bruto per dag (inclusief vakantiegeld). Dit komt neer op een maximum bruto maandloon van ongeveer ¤ 6.617,-. Ligt uw loon hoger? Dan berekent het UWV de uitkering over dit maximum.
Hier zijn de belangrijkste punten voor 2026:
Maximumdagloon 2026: ¤ 304,25 (in 2025 was dit ¤ 290,67).
Maximum loongrens per maand: ¤ 6.617,44.
Maximum loongrens per jaar: ¤ 79.409,25.
Toepassing: Als uw dagloon hoger is dan ¤ 304,25, wordt het maximumbedrag gebruikt voor de berekening van uw uitkering.
Herziening: Het maximumdagloon wordt twee keer per jaar aangepast, op 1 januari en 1 juli.
Eerste 2 maanden WW: In de eerste twee maanden ontvangt u 75% van uw WW-maandloon (max. ¤ 4.858,19 bruto), daarna 70%.
Het kabinet is van plan om het maximum sociaalverzekeringsloon (SV-loon), en daarmee het maximumdagloon voor uitkeringen, fors te verlagen.
Dit plan maakt deel uit van de budgettaire bijlagen bij het coalitieakkoord.
Hier zijn de belangrijkste punten van de plannen en de actuele stand van zaken:
Belangrijkste Kabinetsplannen (Nieuw)
Verlaging Maximum Dagloon: Het kabinet wil het maximum dagloon voor werknemersverzekeringen (zoals WW, WIA, Ziektewet) met 20% verlagen.
Doelgroep: Dit raakt met name mensen met een (eerder) hoog salaris.
Bijna 80.000 mensen kunnen hierdoor een lagere uitkering krijgen.
Impact op uitkeringen: Het maximum van de uitkering kan dalen van ongeveer ¤4.631 bruto per maand naar ¤3.705 bruto per maand.
Echte ouderwetse vvd mentaliteit.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wie 7000 euro verdiende hoeft niet 70% van het inkomen te hebben twee jaar lang als ie op de bank ligt, terwijl zijn buurman voor veel minder geld op de bank ligt
Dat zal hem motiveren om een baan te accepteren onder het oude salaris
Ik heb geprobeerd of ik erom kon huilen, het lukte niet,
Nu moet die arme persoon voor 3700 bruto per maand op de bank liggen . ach ach ach wat sneu
Maar misschien krijgt ie nu toeslagen he, zo werkt dat in Nederland, zielige mensen krijgen toeslagen
[..]
[..]
Gezien de staat van de ICT bij de belastingdienst kunnen ze daar anders wel iemand met een dergelijk CV gebuikenquote:Op donderdag 19 februari 2026 12:50 schreef nostra het volgende:
Eelco Eerenberg (cum laude technische informatica TU Twente, MSc computer science) de nieuwe stas financiën. Man heeft geen cijfer anders dan een 0 of 1 gezien. Bijzondere keuze.
Ik denk dat hij vrij snel afhaakt wegens niet te houden frustraties.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:56 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Gezien de staat van de ICT bij de belastingdienst kunnen ze daar anders wel iemand met een dergelijk CV gebuiken
Die gaat schrikken van wat hij tegen komt bij de belastingdienst...quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:50 schreef nostra het volgende:
Eelco Eerenberg (cum laude technische informatica TU Twente, MSc computer science) de nieuwe stas financiën. Man heeft geen cijfer anders dan een 0 of 1 gezien. Bijzondere keuze.
Ik zie nu dat hij wel wethouder financiën was, nu wethouder ruimtelijke ordening. Ik ben er in elk geval blij mee dat zo'n wethouder financiën in het kabinet komt, misschien dat die eens duidelijk kan maken wat voor puinhoop de landelijke overheid van de lokale begrotingen maakt.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:50 schreef nostra het volgende:
Hij was wethouder van onder andere Financien in Enschede.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:50 schreef nostra het volgende:
Twee jaar na mij, maar komt me niet bekend voor.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:50 schreef nostra het volgende:
ik ben voor woningbouw in de strontweilanden, minder koeien en meer huizenquote:Op donderdag 19 februari 2026 07:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
In hetzelfde land waar mensen die moeten rondkomen van de bijstand in een sociale huurwoning wonen, vond jij ook al totaal onnodig.
Met een gezin met kinderen in een studentenkamer vond jij een beter idee.
Jij vond het absurd dat iemand met bijstand een huurhuis kon betalen en nu weer absurd dat iemand die arbeidsongeschikt is een huis kan kopen. Laten we er niet omheen draaien, jij schuift gewoon steeds meer naar uiterst rechts economisch en bent tegen de zorg voor kwetsbaren.quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ben voor woningbouw in de strontweilanden, minder koeien en meer huizen
zolang de overheid kwetsbare ouderen ten prooi laat vallen aan criminele colporteurs en familie van WMO schoonmakers die hun huis leegstelen terwijl ze in eenzaamheid sterven op de bank en de zorg overlaten aan niet bestaande mantelzorgers valt dat wel meequote:Op donderdag 19 februari 2026 15:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij bent tegen de zorg voor kwetsbaren.
Het sterven in eenzaamheid thuis is een reëel en groeiend probleem onder ouderen in Nederland. .
Doordat ouderen steeds langer zelfstandig thuis blijven wonen, neemt de kans toe dat zij hun laatste levensfase in sociaal isolement doorbrengen.
Hieronder volgen de belangrijkste feiten en cijfers over eenzaamheid en sterven onder ouderen in Nederland:
Omvang van het probleem: Ongeveer 1 op de 5 ouderen voelt zich sterk eenzaam. Uit cijfers van het CBS (2024) blijkt dat 10% van de 15-plussers zich sterk eenzaam voelt, waarbij dit onder ouderen vaker voorkomt.
Leeftijd en eenzaamheid: Eenzaamheid neemt toe met de leeftijd.
Onder 85-plussers voelt maar liefst 60% zich eenzaam, tegenover 49% van de 75- tot 84-jarigen.
Thuiswonen: In 2020 woonde 92% van de 75-plussers zelfstandig thuis.
Langer thuis wonen vergroot de kans op eenzaamheid, vooral als dierbaren wegvallen en sociale contacten verminderen.
Stijgende trend: Onder 75- tot 79-jarigen voelt bijna een kwart zich meerdere keren per week tot dagelijks eenzaam.
Gevolgen van eenzaamheid: Langdurige eenzaamheid is niet alleen mentaal zwaar, maar kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen, waaronder depressies en hart- en vaatziekten.
Eenzaamheid vergroot ook de kans op overlijden.
Onopgemerkt overlijden: Tijdens de coronapandemie kwamen er meer meldingen van ouderen die pas langere tijd na hun overlijden in hun woning werden gevonden.
de meeste landen in de EU krijg je geen armoedegeld als je ziek wordt of werk loos, ik vind het wel meevallen hequote:Op donderdag 19 februari 2026 13:05 schreef KaheemSaid het volgende:
Even samengevat wat dit nieuwe WW-plan in de praktijk betekent.
Je verdient ¤7.000 bruto per maand en houdt daarvan ongeveer ¤4.500 netto over.
Dan komt er een crisis, je raakt je baan kwijt en komt in de WW.
De uitkering wordt straks niet meer berekend over je oude salaris, maar over een maximum van ongeveer ¤3.705 bruto per maand. Na de eerste 2 maanden krijg je nog 70% daarvan:
→ ongeveer ¤2.594 bruto WW.
Omdat je in de WW geen recht hebt op arbeidskorting, valt het netto bedrag flink lager uit. Je houdt dan grofweg nog zo’n ¤2.150 netto per maand over.
Dus:
¤4.500 netto (werk)
→ ¤2.150 netto (WW na 2 maanden)
Dat is nog maar ongeveer 48% van je eerdere inkomen.
En dat wordt verkocht als een “kleinere armoedeval” en een sterkere prikkel om te werken, terwijl de inkomensval voor veel mensen juist enorm wordt.
Na het aflopen van uw WW-uitkering (minimaal 3 tot maximaal 24 maanden) kunt u bijstand (bijstandsuitkering) aanvragen als u nog werkloos bent.
Dit moet u zelf regelen bij uw gemeente via Werk.nl.
Houd rekening met de vermogenstoets en het inkomen van uw partner.
Belangrijke punten:
Duur WW: De WW duurt minimaal 3 maanden en maximaal 24 maanden, afhankelijk van uw arbeidsverleden.
Aanvragen: Vraag de bijstand aan zodra uw WW stopt.
Wachttijd: Er geldt vaak een zoektijd van 4 weken voordat de uitkering ingaat.
Alternatieven: Afhankelijk van uw leeftijd en situatie komt u wellicht in aanmerking voor een IOW-uitkering of .
De participatiesamenleving noemen ze dat toch?quote:Op donderdag 19 februari 2026 15:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zolang de overheid kwetsbare ouderen ten prooi laat vallen aan criminele colporteurs en familie van WMO schoonmakers die hun huis leegstelen terwijl ze in eenzaamheid sterven op de bank en de zorg overlaten aan niet bestaande mantelzorgers valt dat wel mee
Ze hebben ook geprobeerd om mij tot mantelzorger te bombarderen, nou ze kunnen de pot op , mijn schuld is het niet dat het sociaal beschermd wonen is afgebroken
Ik zeg tegen mijn broer als je weer valt , dan bel maar 112 , niet mij snachts
Hij moet naar een zorgcentrum maar krijgt geen indicatie
De burger vertikt het, geen tijd en geen zin, de kinderen van mijn broer kunnen het niet of willen het niet altijd weg en wonen ver , en de buren in zijn seniorenflat die kennen elkaar niet, ze zien elkaar niet,quote:Op donderdag 19 februari 2026 17:48 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
De participatiesamenleving noemen ze dat toch?
Ander woord voor taken van de overheid afschuiven op de burger.
Zó erg is het ook weer niet.quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:05 schreef KaheemSaid het volgende:
Even samengevat wat dit nieuwe WW-plan in de praktijk betekent.
Je verdient ¤7.000 bruto per maand en houdt daarvan ongeveer ¤4.500 netto over.
Dan komt er een crisis, je raakt je baan kwijt en komt in de WW.
De uitkering wordt straks niet meer berekend over je oude salaris, maar over een maximum van ongeveer ¤3.705 bruto per maand. Na de eerste 2 maanden krijg je nog 70% daarvan:
→ ongeveer ¤2.594 bruto WW.
Wat een lul verhaal.quote:Op donderdag 19 februari 2026 17:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de meeste landen in de EU krijg je geen armoedegeld als je ziek wordt of werk loos, ik vind het wel meevallen he
\
De AOW is in veel landen ook minder, moeten we daar ook maar flink in snijden ?quote:Op donderdag 19 februari 2026 17:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de meeste landen in de EU krijg je geen armoedegeld als je ziek wordt of werk loos, ik vind het wel meevallen he
\
Bereken het eens voor iemand die 120% van het minimumloon verdiend en in een vrijesector huurwoning zit subsidie
laat ie maar gauw gaan solliciteren of zijn vrouw aan het werk sturen
Met WW krijgt ie bijstand, tenzij de vrouw werkt of een eigen huis heeft , dan krijgt ie NIETS
[..]
dan komen er veel mensen in de bijstandquote:Op donderdag 19 februari 2026 18:13 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De AOW is in veel landen ook minder, moeten we daar ook maar flink in snijden ?
Ik denk dat je best een discussie kan opzetten hoeveel/lang je iemand die helaas in de ziektewet terechtkomt moet ondersteunen tot een bepaald percentage van zijn/haar laatste loonbetaling.quote:Op donderdag 19 februari 2026 17:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
\
Bereken het eens voor iemand die 120% van het minimumloon verdiend en in een vrijesector huurwoning zit subsidie
laat ie maar gauw gaan solliciteren of zijn vrouw aan het werk sturen
Met WW krijgt ie bijstand, tenzij de vrouw werkt of een eigen huis heeft , dan krijgt ie NIETS
[..]
Ja, alles wat pensioen heeft gaat maar appels, peren en ander fruit plukken in het voedselbosquote:Op donderdag 19 februari 2026 18:13 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De AOW is in veel landen ook minder, moeten we daar ook maar flink in snijden ?
Dat mag altijd, een zegen voor de politiekquote:Op donderdag 19 februari 2026 20:35 schreef papert het volgende:
Nou VVD'ers, kom er maar in. Yesilgoz heeft ook regelmatig de Drs. titel gebruikt, en is waarschijnlijk nooit afgestudeerd. Zou zij ook moeten aftreden?
Dat zou een prachtige val zijn.quote:Op donderdag 19 februari 2026 20:35 schreef papert het volgende:
Nou VVD'ers, kom er maar in. Yesilgoz heeft ook regelmatig de Drs. titel gebruikt, en is waarschijnlijk nooit afgestudeerd. Zou zij ook moeten aftreden?
Ja, je weet nu al dat dit gewoon over zal waaien. Ze is veel te belangrijk voor de VVD.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:14 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
De dubbele maten zijn wel hilarisch.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |