abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219332110
quote:
Binnenkort mag Tesla in Europa Full Self Driving officieel zo aanbieden dat het zijn naam eer aandoet, met Nederland voorop.

Rijhulpmiddelen die veel taken van je overnemen zijn altijd het speerpunt geweest van Tesla. Toch was het nog steeds niet het beoogde volledig autonoom rijden, want daar bleken de risico’s nog te significant voor te zijn. Daarom zijn vrijwel alle zelfrijdende systemen, waaronder Tesla’s Autopilot en Full Self Driving, verbonden aan regels in de EU. Met als belangrijkste ondermijning van het feit dat het echt zelfstandig rijden is dat je altijd je ogen op de weg en je handen op het stuur moet houden.

Tesla Full Self Driving komt naar Europa

Op X kondigt Tesla nu aan dat hier verandering in komt. Full Self Driving kan zeer binnenkort officieel uitgerold worden na intensief testen, en dat betekent bijvoorbeeld dat autonoom rijden zonder handen aan het stuur zou mogen. Opvallende passage: Nederland gaat het allereerste land worden waar de geavanceerde functies van FSD een uitzondering krijgen op de wetgeving. Het zelfrijdende avontuur van Tesla in Europa begint hier.

Concreet gaat het over dingen die Full Self Driving in een Tesla mag doen zonder handen aan het stuur, of Level 2-autonomie op wegen buiten de snelweg. Volgens Tesla is het gevaarlijker om FSD aan te passen op de reeds bestaande regels dan FSD goedkeuren als uitzondering. Dat laatste is dus gebeurd. In februari 2026 zouden de nieuwe regels ingesteld worden door de RDW en dan kan Full Self Driving dus uitgebreider worden dan ooit tevoren. Er is volgens Tesla dan nog steeds een lange weg te gaan, maar het is een mooie eerste stap.

Veel specifieker dan dat wordt het nog niet.

Tegen februari 2026 gaan we dus meer zien over Tesla Full Self Driving. Het merk blijft erbij dat het enorm veilig is en dat er op Europese wegen al in 17 landen ruim 1 miljoen kilometer veilig is gereden met de handsfree-versie van FSD tijdens het testen. Tesla hoopt dan ook dat de vrijstelling in Nederland het goede voorbeeld geeft voor andere landen, zodat Full Self Driving grootschalig kan uitrollen op ons continent.
Februari 2026 zal het zover zijn, eindelijk worden de wegen in Nederland die optimaal zijn voor FSD natuurlijk veiliger. Hopelijk stappen de vele boomers in ons land in Tesla's en houden ze de handen van het stuur zodat de jongere generatie veilig over de straten kan.

Er is trouwens al eens een test geweest in hartje Amsterdam en die staat ook op X. (het platform van de eigenaar van Tesla)

bron:
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 10:57:14 #2
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219332123
Waarom zouden we dit moeten willen hebben in Nederland?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219332136
Loopt Nederland voorop bij het toestaan of achterop bij het verbieden?
pi_219332144
quote:
5s.gif Op maandag 24 november 2025 10:58 schreef Evangelion het volgende:
Loopt Nederland voorop bij het toestaan of achterop bij het verbieden?
Nederland voorop?

pi_219332148
'zodat de jongere generatie veilig over de straten kan.'

Ik weet niet in welke wereld jij leeft; maar de meeste problemen op de weg die ik zie komen net zo goed van de jongeren (lees: asociaal/roekeloos rijgedrag).
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 11:09:21 #6
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219332257
quote:
5s.gif Op maandag 24 november 2025 10:57 schreef xpompompomx het volgende:
Omdat we er naar toe moeten dat de mens de auto niet langer bestuurt.

Menselijk handelen heeft een heel groot aandeel in verkeersongevallen. Wanneer je die oorzaak weg kan nemen, namelijk door het te programmeren, moet je dat doen. Zodra de software een fout maakt en er een tragisch (dodelijk) ongeluk ontstaat, kan je direct de software daarop aanpassen. Op die manier kan je snel toewerken naar een veel veiligere omgeving waar iedereen van profiteert.

Ik durf wel te stellen dat het aantal jaarlijkse doden fors vermindert wanneer je de boel volledig automatiseert.

Bekijk deze YouTube-video
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  maandag 24 november 2025 @ 11:15:49 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219332381
Mooi. Jammer dat het Tesla is. Moge andere merken snel volgen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_219332424
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2025 11:09 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Menselijk handelen heeft een heel groot aandeel in verkeersongevallen. Wanneer je die oorzaak weg kan nemen, namelijk door het te programmeren, moet je dat doen. Zodra de software een fout maakt en er een tragisch (dodelijk) ongeluk ontstaat, kan je direct de software daarop aanpassen. Op die manier kan je snel toewerken naar een veel veiligere omgeving waar iedereen van profiteert.

Ik durf wel te stellen dat het aantal jaarlijkse doden fors vermindert wanneer je de boel volledig automatiseert.

Laten ze dan 1st met de treinen beginnen, dat maakt het direct toegankelijker want een zeer groot deel van de kosten zijn namelijk personeel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 24-11-2025 18:52:29 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_219332438
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:15 schreef Mikeytt het volgende:
Moge andere merken snel volgen.
Yep, vooral het merk NS heeft nogal een inhaalslag te maken :r
pi_219332446
Is dit om de fietshelmplicht er doorheen te drukken?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_219332464
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:19 schreef Weltschmerz het volgende:
Is dit om de fietshelmplicht er doorheen te drukken?
Het wachten is nu op de Tesla FSD E-bike natuurlijk :Y
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 11:21:24 #12
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219332480
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:18 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Laten ze dan 1st met de treinen beginnen, dat maakt het direct toegangkelijker want een zeer groot deel van de kosten zijn namelijk personeel.
Waarom zou je dat in godsnaam doen? Van de 675 mensen die in het verkeer omkwamen in 2024, waren er 246 fietser en 220 bestuurder van een personenauto.

Dat staat in schril contrast met de trein.

quote:
In 2024 zijn er in Nederland 9 doden gevallen bij treinongelukken op overwegen, 2 bij aanrijdingen met een persoon (exclusief suïcides), en 1 op een perron bij in- of uitstappen, wat neerkomt op een totaal van 12 doden.
4045
onlogisch
pi_219332515
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:21 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Waarom zou je dat in godsnaam doen? Van de 675 mensen die in het verkeer omkwamen in 2024, waren er 246 fietser en 220 bestuurder van een personenauto.

Dat staat in schril contrast met de trein.
[..]

Het gaat om het laten dalen van de prijzen van treinkaartjes, die zijn zo hoog met name door personeelskosten.

quote:
Google AI Overview:
De grootste kostenpost van de NS is personeel. In 2024 stegen de totale bedrijfslasten van NS met 8% tot ¤ 3.841 miljoen, mede door oplopende kosten en investeringen, die zowel de financiële positie als de schuld beïnvloeden, aldus de NS.
Personeel: Ongeveer 41% van de ticketprijs gaat naar salariskosten, wat het personeel de grootste kostenpost maakt.
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 11:25:34 #14
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219332529
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het gaat om het laten dalen van de prijzen van treinkaartjes, die zijn zo hoog met name door personeelskosten.
Ik zou de voorkeur in eerste instantie geven aan het reduceren van het aantal doden ipv het reduceren van tarieven :)
4045
onlogisch
pi_219332561
quote:
10s.gif Op maandag 24 november 2025 11:25 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Ik zou de voorkeur in eerste instantie geven aan het reduceren van het aantal doden ipv het reduceren van tarieven :)
Mwah, ik zie de personeelskosten van de NS als aanzienlijk.

quote:
GoogleAI Overview:
De grootste kostenpost van de NS is personeel. In 2024 stegen de totale bedrijfslasten van NS met 8% tot ¤ 3.841 miljoen, mede door oplopende kosten en investeringen, die zowel de financiële positie als de schuld beïnvloeden, aldus de NS.
Personeel: Ongeveer 41% van de ticketprijs gaat naar salariskosten, wat het personeel de grootste kostenpost maakt.
pi_219332952
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het wachten is nu op de Tesla FSD E-bike natuurlijk :Y
Ik ben sowieso tegen, maar test dat eerst even uit in een land zonder al die fietsers want daar is FSD heel slecht in. En wie is er strafrechtelike aansprakelijk bij een ongeluk?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_219332963
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
En wie is er strafrechtelike aansprakelijk bij een ongeluk?
Poetin :Y
pi_219332972
Rommel van een Amerikaanse prutser in NL. Nice.
Conscience do cost.
pi_219333337
verrassend, en goed nieuws
pi_219333401
quote:
Snap het ook niet. Het gros van de testen zijn uitgevoerd in de VS waar het wegennet, breedte, auto's en gedrag van bestuurders totaal anders is dan bij ons. Ze moeten het hier ook jaren testen eerst voordat je dat zou moeten aandurven.
beter een knipoog dan een blauw oog
  maandag 24 november 2025 @ 12:39:18 #21
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_219333412
Is er ook een bericht vanuit het RDW hierover, want "Tesla schrijft op X" vind ik niet een goede bron.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 12:50:12 #22
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219333455
Ik ga het niet gebruiken in ieder geval.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219333725
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:36 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Snap het ook niet. Het gros van de testen zijn uitgevoerd in de VS waar het wegennet, breedte, auto's en gedrag van bestuurders totaal anders is dan bij ons. Ze moeten het hier ook jaren testen eerst voordat je dat zou moeten aandurven.

Nederland heeft de perfecte infrastructuur voor FSD, zelfs in Amsterdam bijna jaar geleden deed Tesla het al.

Er zijn tal van updates sinds deze video, is nu FSD 14.2 dacht ik als je video's van afgelopen week update kijkt is het al weer zo veel verder.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_219334044
TT klopt niet en het bronbericht is een versimpeling van de werkelijkheid. Voor wie wil weten hoe het nou wel precies zit:
quote:
Op 22 november 2025 heeft Tesla een bericht op X geplaatst over Full Self Driving Supervised (FSD Supervised) waarin de RDW wordt genoemd. Over lopende aanvragen van fabrikanten delen we geen details omdat dit markt- en concurrentiegevoelige informatie is. Wel kunnen we vermelden dat de RDW met Tesla een planning heeft opgesteld waarbij Tesla naar verwachting in februari 2026 kan aantonen dat FSD Supervised aan de vereisten voldoet. RDW en Tesla weten welke inspanningen geleverd moeten worden om hierover in februari een besluit te nemen. Of de planning gehaald wordt, moet de komende periode blijken. Voor de RDW staat (verkeers)veiligheid voorop.

In het bericht op X roept Tesla Tesla-rijders op om de RDW te bedanken en hun enthousiasme over deze planning aan ons te uiten door contact met ons op te nemen. We bedanken iedereen die dit al heeft gedaan en willen hierbij oproepen om geen contact met ons op te nemen hierover. Het kost onze klantenservice onnodig veel tijd. Bovendien zal dit geen enkele invloed hebben op het wel of niet halen van de planning. Verkeersveiligheid staat voor de RDW voorop: toelating is pas mogelijk zodra de veiligheid van het systeem overtuigend is aangetoond.

Toelating nieuwe technologie in de EU
Wanneer een fabrikant een nieuwe technologie, waar nog geen wetgeving voor is, in Europa wil introduceren, kan gebruik gemaakt worden van een Europese procedure. Op basis van deze wetgeving is het mogelijk om een vrijstelling te verkrijgen voor de markttoelating van nieuwe technologieën in de Europese Unie. Om die vrijstelling te verkrijgen, moet een lidstaat namens de fabrikant een aanvraag indienen bij de Europese Commissie. Dit betekent dat Nederland (via het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) de aanvraag indient. Dit is vastgelegd in de Europese Verordening (EU) 2018/858. Voor goedkeuring is een meerderheid van stemmen binnen het verantwoordelijke EU-comité vereist. Stemt een meerderheid vóór dan krijgt de fabrikant een vrijstelling voor deze nieuwe technologie in de EU. De vrijstelling is dan geldig in alle lidstaten, waardoor de technologie in de hele EU mag worden toegepast. Wanneer er geen meerderheid van de stemmen is, dan blijft de vrijstelling alleen binnen Nederland geldig en mag alleen in Nederland van deze technologie gebruik gemaakt worden. Andere lidstaten kunnen dan zelf besluiten of ze de goedkeuring overnemen voor hun grondgebied.

Voordat een aanvraag om vrijstelling te verkrijgen voor de markttoelating van nieuwe technologieën in de Europese Unie kan worden ingediend, moet een fabrikant eerst aantonen dat een voertuig of systeem voldoet aan de regelgeving. Hiervoor moet de fabrikant een uitgebreide testprocedure doorlopen bij een typegoedkeuringsautoriteit. In Nederland is dit de RDW. Onderdeel van de testprocedure is o.a. testen op de openbare weg.
Reactie RDW naar aanleiding van oproep Tesla

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2025 14:06:48 ]
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 14:32:12 #25
16180 crew  CoolGuy
pi_219334213
Het enige voordeel wat ik zie is dat Smart Summon daar volgens mij ook bij zit, of tenminste, dat hoop ik, en dat we af zijn van die debiele 6 meter regel.

Maar dat (dumb) summon zelf heeft al wel een paar keer geholpen met parkeren. In Aquis Plaza in Aken (DLD) zijn de parkeerplaatsen zó smal dat je de auto er wel in krijgt, maar daarna kun je niet meer uitstappen. Dat summon is dan wel een puike oplossing.
pi_219334216
Lijkt mij een goeie ontwikkeling. Op een dag kan ik met auto naar cafe. Lekker biertje of wijntje pakken, daarna onder verwarmd auto naar huis!

Dus waarom niet... Trouwens ik heb echter wel 1 voorwaarde, dat ik op gewenst moment auto zelf kan bedienen en of automaat overlaten.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_219334266
Ik ben wel benieuwd hoe goed dat FSD nou echt is. Mijn ervaring met AP is al niet al te best. Regelmatig komt het voor dat AP de situatie niet begrijp en ofwel heel hard afremt, ofwel van baan probeert te wisselen terwijl ie door verkeerde interpretatie van de wegbelijning denkt op zijn eigen baan te blijven. En in het laatste geval moet je ook nog uitkijken dat je niet in een auto naast je wordt gestuurd.
pi_219334274
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:04 schreef recursief het volgende:
TT klopt niet en het bronbericht is een versimpeling van de werkelijkheid. Voor wie wil weten hoe het nou wel precies zit:
[..]
Reactie RDW naar aanleiding van oproep Tesla
Dat hebben ze dus net released he.. dit nieuwsartikel is al van gisteren xD.
Straks ze even bellen om te bedanken.
  Forum Admin maandag 24 november 2025 @ 14:45:23 #29
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219334295
quote:

[..]

Hoewel je gelijk hebt past dat in een ellenlang reeks van versimpeling en verdomming omdat een minderheid er niks van kan of wil kunnen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219334375
quote:
16s.gif Op maandag 24 november 2025 14:42 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Dat hebben ze dus net released he.. dit nieuwsartikel is al van gisteren xD.
Dat maakt niet uit he. RDW kan helemaal geen toestemming geven. Zo loopt de procedure niet. Het RDW oordeelt of de veiligheid gewaarborgd is. Als dat zo is, is het aan het ministerie om een voorstel te doen waar dan in Europees verband over gestemd wordt. Afhankelijk van de uitkomst is er dan een uitzondering om FSD in heel Europa of alleen in Nederland toe te staan.

Die procedure was er ook al voordat de RDW met dit persbericht kwam.

quote:
Straks ze even bellen om te bedanken.
Troll.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2025 14:57:00 ]
pi_219334407
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:33 schreef Captain_Ghost het volgende:
Lijkt mij een goeie ontwikkeling. Op een dag kan ik met auto naar cafe. Lekker biertje of wijntje pakken, daarna onder verwarmd auto naar huis!

Dus waarom niet... Trouwens ik heb echter wel 1 voorwaarde, dat ik op gewenst moment auto zelf kan bedienen en of automaat overlaten.
Dus met drank op toch zelf willen rijden, niet handig
life is like a box of chocolates
pi_219334638
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 15:03 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Dus met drank op toch zelf willen rijden, niet handig
Alleen wanneer je niet drank op heeft, mag je idd rijden.
Heb je toch drank op. Ga dan op achterbank chillen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_219335843
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 15:30 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Alleen wanneer je niet drank op heeft, mag je idd rijden.
Heb je toch drank op. Ga dan op achterbank chillen.
Ik vind cruise-control al vaak lastig. laat staan een auto die zelfstandig rijd :-)
pi_219335917
quote:
Misschien als je dan al het andere vervoer verbied. Dus geen voetgangers, fietsers of ongeautomatiseerde auto's mer op de weg. Want dat wordt een bloedveld en die automobilisten kiezen daar zelf voor.
pi_219335934
quote:

[..]
Dan moet je iedereen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer laten gaan en auto's verbieden.
pi_219335942
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik ben sowieso tegen, maar test dat eerst even uit in een land zonder al die fietsers want daar is FSD heel slecht in. En wie is er strafrechtelike aansprakelijk bij een ongeluk?
Ja, zodra dat de fabrikant is kunnen we praten.
pi_219335948
Lekker ongelukken maken.

Ik hoop dat de familie van het eerste dodelijke/gehandicapte slachtoffer de hele overheid de moeder procedeert.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219335953
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:36 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Ja, in de VS is het bij een aanrijding van een voetganger of fietser zelden de schuld van de automobilist. Zo zitten de verkeersregels daar nu eenmaal in elkaar.
pi_219335963
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 12:39 schreef monkyyy het volgende:
Is er ook een bericht vanuit het RDW hierover, want "Tesla schrijft op X" vind ik niet een goede bron.
Veel RDW medewerkers zijn enorme Tesla fans. Daarom worden daar alle Tesla EU dingen goedgekeurd.
pi_219336045
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 18:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, in de VS is het bij een aanrijding van een voetganger of fietser zelden de schuld van de automobilist. Zo zitten de verkeersregels daar nu eenmaal in elkaar.
7 jaar in Amerika gewoond en vaak meegemaakt dat het opeens spiegelglad werd of veel water op de weg en meer onverwachte dingen. Autorijden is vaak handelen naar een bepaalde onverwachte situatie.
  maandag 24 november 2025 @ 19:09:37 #41
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_219336065
Ik zou Tesla-bestuurders toch aanraden eerst te kijken wat hun verzekeringsmaatschappij hierover zegt.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_219336097
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 18:55 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Veel RDW medewerkers zijn enorme Tesla fans. Daarom worden daar alle Tesla EU dingen goedgekeurd.
Tijd om de beloningen even te checken daar
1947-2016
pi_219336160
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:07 schreef hondonspain het volgende:

[..]
7 jaar in Amerika gewoond en vaak meegemaakt dat het opeens spiegelglad werd of veel water op de weg en meer onverwachte dingen. Autorijden is vaak handelen naar een bepaalde onverwachte situatie.
Je mag daar bijvoorbeeld niet oversteken als er geen bewaakte oversteekplaats is. En daar de automobilisten daar toch niet voor stoppen, hebben ze daar nu op een aantal plaatsen voetgangersstoplichten voor gemaakt. Maar dat helpt ook niet en daarom moet je nu op steeds meer plaatsten met een rode vlag zwaaien als je oversteekt terwijl het licht voor jou groen is.

Vroeger, lang geleden, toen de eerste auto's op de weg verschenen, moest er iemand voor lopen die met een vlag zwaaide. Maar er is sindsdien veel veranderd.

Voor fietsers, ook als je op een sporadische fietsstrook rijd, is het een groot probleem dat je op de meeste plaatsen rechtsaf mag slaan als het stoplicht op rood staat.
pi_219336165
quote:
14s.gif Op maandag 24 november 2025 19:09 schreef MichaelScott het volgende:
Ik zou Tesla-bestuurders toch aanraden eerst te kijken wat hun verzekeringsmaatschappij hierover zegt.
Nu waarschijnlijk nog niet veel, maar dat zal wel snel veranderen, inderdaad.
pi_219336174
quote:
14s.gif Op maandag 24 november 2025 19:09 schreef MichaelScott het volgende:
Dat is simpel.

Die denken zo, jij bent diegene die in de autostapt en de keuze maakt om FSD aan te zetten, jij bent schuldig.

Net zoals een piloot niet zo maar eventjes de route kan instellen en de autopilot de schuld geven als hij wat bomen of gebouwen raakt onderweg.

Nu zal je zeggen dat haalt het voordeel van FSD weg, maar nee hoor in 99% van de gevallen zal er helemaal niets geks gebeuren. Hoe veilig het systeem ook is, er zijn altijd externe factoren.

Als er Cybercabs die zonder mensen rijden iemand aanrijdt of ongeluk veroorzaakt is natuurlijk ander geval.
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 19:20:39 #46
16180 crew  CoolGuy
pi_219336180
Typisch.
pi_219336194
quote:
10s.gif Op maandag 24 november 2025 19:20 schreef CoolGuy het volgende:
Typisch.
Als FSD ready is in Februari mag @Wantie dan met je mee een ritje maken?
pi_219336196
quote:
14s.gif Op maandag 24 november 2025 19:20 schreef epicbeardman het volgende:
Als er Cybercabs die zonder mensen rijden iemand aanrijdt of ongeluk veroorzaakt is natuurlijk ander geval.
Er zijn volgens mij nog geen landen waar je zomaar een auto zonder stuur of pedalen mag verkopen.
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 19:23:42 #49
16180 crew  CoolGuy
pi_219336203
quote:
7s.gif Op maandag 24 november 2025 19:22 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Als FSD ready is in Februari mag @:Wantie dan met je mee een ritje maken?
Waarom?
pi_219336567
quote:

[..]

FSD slaagt er in de VS nog steeds niet in om daadwerkelijk volledig autonoom te rijden.

Dus wellicht zal het in de toekomst veiliger zijn, maar op dat punt zijn we nog niet.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219336580
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Waarom?
Hij durft het voor zichzelf niet te vragen denk ik.
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 20:07:22 #52
16180 crew  CoolGuy
pi_219336686
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2025 19:56 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hij durft het voor zichzelf niet te vragen denk ik.
Geen idee. Wel gevaarlijk ja, want mensen die voor de eerste keer in een EV rijden zijn vaak verrast hoe fijn het rijdt, en dan is het daarna vervelend om weer in een vehikel met een pruttelmotor te moeten rijden.
pi_219336746
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Geen idee. Wel gevaarlijk ja, want mensen die voor de eerste keer in een EV rijden zijn vaak verrast hoe fijn het rijdt, en dan is het daarna vervelend om weer in een vehikel met een pruttelmotor te moeten rijden.
Volgens mij ging het daar niet over ;)
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 20:14:58 #54
16180 crew  CoolGuy
pi_219336750
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Volgens mij ging het daar niet over ;)
Neuh maar het is wel de bijvangst van in een auto meerijden om FSD te ervaren.

[ Bericht 23% gewijzigd door CoolGuy op 24-11-2025 20:30:45 ]
pi_219336811
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je mag daar bijvoorbeeld niet oversteken als er geen bewaakte oversteekplaats is. En daar de automobilisten daar toch niet voor stoppen, hebben ze daar nu op een aantal plaatsen voetgangersstoplichten voor gemaakt. Maar dat helpt ook niet en daarom moet je nu op steeds meer plaatsten met een rode vlag zwaaien als je oversteekt terwijl het licht voor jou groen is.

Vroeger, lang geleden, toen de eerste auto's op de weg verschenen, moest er iemand voor lopen die met een vlag zwaaide. Maar er is sindsdien veel veranderd.

Voor fietsers, ook als je op een sporadische fietsstrook rijd, is het een groot probleem dat je op de meeste plaatsen rechtsaf mag slaan als het stoplicht op rood staat.
Stoppen als er een schoolbus stil staat aan de andere kant van de weg en kruispunten waar de auto voorrang heeft die het eerst er is. Er zijn denk ik een hoop momenten dat het niet simpel autorijden is.
pi_219336853
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:22 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Stoppen als er een schoolbus stil staat aan de andere kant van de weg en kruispunten waar de auto voorrang heeft die het eerst er is. Er zijn denk ik een hoop momenten dat het niet simpel autorijden is.
Dat klopt. Maar voetgangers zijn hoogstens "casualties". Ze hebben maar heel weinig rechten.
pi_219336965
quote:
De belofte is dat een computer beter kan autorijden dan de mens.
In de praktijk leert een mens binnen enkele dagen autorijden, en kan FSD dat nog steeds niet zonder ingrijpen na 12 jaar ontwikkelen.
  maandag 24 november 2025 @ 20:48:16 #58
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219337069
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:18 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Laten ze dan 1st met de treinen beginnen, dat maakt het direct toegankelijker want een zeer groot deel van de kosten zijn namelijk personeel.
De trein kan niet concurreren met zelfrijdende voertuigen. Zelfrijdende taxi's betekent dat Eindhoven-Maastricht met de taxi goedkoper wordt dan met de trein.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219337086
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:48 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De trein kan niet concurreren met zelfrijdende voertuigen. Zelfrijdende taxi's betekent dat Eindhoven-Maastricht met de taxi goedkoper wordt dan met de trein.
Als je er tienbaanswegen van maakt? Of alleen in de daluren?
pi_219337092
  maandag 24 november 2025 @ 20:53:34 #61
56749 BlaZ
pi_219337128
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je er tienbaanswegen van maakt? Of alleen in de daluren?
Dat maakt weinig uit, een zelfrijdende taxi biedt een stuk meer comfort dan een trein en kan je direct op de bestemming af zitten in plaats van een indirecte verbinding. Als de prijzen ook maar enigszins in de buurt komen wordt de trein gewoon weggeconcurreerd, net zoals de trein zelf met paarden voortgedreven koetsen wegconcurreerde.
pi_219337169
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:53 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat maakt weinig uit, een zelfrijdende taxi biedt een stuk meer comfort dan een trein en kan je direct op de bestemming af zitten in plaats van een indirecte verbinding. Als de prijzen ook maar enigszins in de buurt komen wordt de trein gewoon weggeconcurreerd, net zoals de trein zelf met paarden voortgedreven koetsen wegconcurreerde.
Hoeveel mensen zitten er tijdens de spits in een intercity van Maastricht naar Amsterdam, of de andere kant op? Zoveel auto's heb je dan extra nodig.
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 21:33:59 #63
16180 crew  CoolGuy
pi_219337435
Ik vraag me af of mensen het écht gaan blijven gebruiken na de eerste paar keer, of dat ze toch weer zelf gaan rijden.

Maar wel mooi als het echt van zou komen.
  maandag 24 november 2025 @ 22:20:06 #64
56749 BlaZ
pi_219337750
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoeveel mensen zitten er tijdens de spits in een intercity van Maastricht naar Amsterdam, of de andere kant op? Zoveel auto's heb je dan extra nodig.
Een station als Maastricht verwerkt slechts 9.791 reizigers per dag, dus dat is niet een probleem.
https://dashboards.nsjaarverslag.nl/reizigersgedrag/maastricht
pi_219337767
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:48 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Met zelfrijdende treinen kan men echter wel zeer veel passagiers tegelijk vervoeren naar met name de steden. Daar zie ik voordelen in, maar zodra FSD echt werkelijkheid wordt, maken de huidige hoge personeelskosten van de NS het treinvervoer geheel onrendabel. Maar goed ook, want monopolisme leidt tot stagnatie, slechte service en hoge kosten. We zagen dat bij de NS in de jaren 80, evenals bij de PTT. Het monopolie van de PTT werd uiteindelijk ook door technologische ontwikkelingen doorbroken.
  maandag 24 november 2025 @ 22:27:52 #66
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219337796
Heel goed.
Tesla (USA) loopt met alles voorop tov Europa. Tenminste als het gaat om technologie.

Als het gaat om verarming, criminaliteit, en asielzoekers lopen wij voorop.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219337801
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 22:20 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een station als Maastricht verwerkt slechts 9.791 reizigers per dag, dus dat is niet een probleem.
En Eindhoven, of Utrecht?
pi_219337808
quote:
7s.gif Op maandag 24 november 2025 22:27 schreef phpmystyle het volgende:
Heel goed.
Tesla (USA) loopt met alles voorop tov Europa. Tenminste als het gaat om technologie.

Mwah, met ASML doet Nederland het zo slecht nog niet, maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Het zijn vooral de landen met een veel te ruimhartig sociaal stelsel die eraan moeten geloven, maar daar kan ik geen traan om laten :s)
pi_219337814
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 22:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Met zelfrijdende treinen kan men echter wel zeer veel passagiers tegelijk vervoeren naar met name de steden. Daar zie ik voordelen in, maar zodra FSD echt werkelijkheid wordt, maken de huidige hoge personeelskosten van de NS het treinvervoer geheel onrendabel. Maar goed ook, want monopolisme leidt tot stagnatie, slechte service en hoge kosten. We zagen dat bij de NS in de jaren 80, evenals bij de PTT. Het monopolie van de PTT werd uiteindelijk ook door technologische ontwikkelingen doorbroken.
Maar een monopolie is altijd het streven. Dus heb je liever een Tesla monopolie?
pi_219337819
quote:
Heel goed.

Volgens mij draai je het om. Het gaat niet om het aantal miljardairs, want daar hoor jij niet bij.
pi_219337823
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 22:32 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Mwah, met ASML doet Nederland het zo slecht nog niet, maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Het zijn vooral de landen met een veel te ruimhartig sociaal stelsel die eraan moeten geloven, maar daar kan ik geen traan om laten :s)
Ja, slavernij en tentenkampen voor iedereen ^O^
  maandag 24 november 2025 @ 22:38:38 #72
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219337854
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 22:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Volgens mij draai je het om. Het gaat niet om het aantal miljardairs, want daar hoor jij niet bij.
Klopt.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219337856
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 22:32 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar een monopolie is altijd het streven. Dus heb je liever een Tesla monopolie?
Winstgevendheid is denk ik het streven, de mate waarin en de manier waarop is nogal cultuur afhankelijk. Een Tesla monopolie zie ik ook niet zitten, hopelijk komen er ook snel alternatieven voor, het is niet zo dat Tesla een patent heeft op FSD of zelfrijdende taxi's zoals bijv ook Waymo, dat al dergelijke diensten aanbiedt.
  maandag 24 november 2025 @ 22:39:02 #74
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219337860
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 22:32 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het is ook te ruim. Mensen zijn opportunistisch.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219337872
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 22:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, slavernij en tentenkampen voor iedereen ^O^
Slavernij zie ik niet zitten, maar tentenkampen zijn *O*
pi_219337890
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 22:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Slavernij zie ik niet zitten, maar tentenkampen zijn *O*
Hoe verwarmen ze die en kun je daar zelf in koken? Hebben ze een koelkast? Stromend water en riolering?
pi_219337928
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 22:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoe verwarmen ze die en kun je daar zelf in koken? Hebben ze een koelkast? Stromend water en riolering?
Een koelkast heb je in de koude maanden niet echt nodig, in de zomer zou men zoals in de jaren 50 gebruik kunnen maken van een gemeenschappelijk koel en vrieshuisje. Stromend water en riolering is overal al aanwezig, maar dat kan naar behoefte uitgebreid worden. Dat kan en mag wat mij betreft wel vanuit de staats/gemeentekas gefinancieerd worden. Dat is luxer dan wat men nu in Luxemburg aantreft, maar veel migranten zullen dan wegblijven en vertrekken, meer mensen zullen toch maar aan't werk gaan om zich hoogwaardiger huisvesting te kunnen permiteren. Onze buur Luxemburg toont ons de weg :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 25-11-2025 08:18:03 ]
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 23:00:31 #78
16180 crew  CoolGuy
pi_219337962
Maar goed, FSD dus.
pi_219337978
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 22:53 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Een koelkast heb je in de koude maanden niet echt nodig, in de zomer zou men zoals in de jaren 50 gebruik kunnen aan maken van een gemeenschappelijk koel en vrieshuisje. Stromend water en riolering is overal al aanwezig, maar dat kan naar behoefte uitgebreid worden. Dat kan en mag wat mij betreft wel vanuit de staats/gemeentekas gefinancieerd worden. Dat is luxer dan wat men nu in Luxemburg aantreft, maar veel migranten zullen dan wegblijven en vertrekken, meer mensen zullen toch maar aan't werk gaan om zich ruimere huisvesting te kunnen permiteren. Onze buur Luxemburg toont ons de weg :Y
Ik dacht dat jij mensenrechten zo belangrijk vond? Maar hoeveel je daar recht op hebt is dus afhankelijk van de grootte van je vermogen? De rijken zijn onaantastbaar, de armen hoeven nog net niet dood te gaan?
pi_219337982
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 23:00 schreef CoolGuy het volgende:
Maar goed, FSD dus.
Wat boeit dat? Je zegt zelf al dat je het toch niet gaat gebruiken.
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 23:06:42 #81
16180 crew  CoolGuy
pi_219337984
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 23:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat boeit dat? Je zegt zelf al dat je het toch niet gaat gebruiken.
Dat is waar dit topic over gaat, in plaats dit topic ook weer te gaan misbruiken vanwege je misplaatste onderbuikgevoelens jegens alles wat met Musk en Tesla te maken heeft.
pi_219337992
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 23:04 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik dacht dat jij mensenrechten zo belangrijk vond? Maar hoeveel je daar recht op hebt is dus afhankelijk van de grootte van je vermogen? De rijken zijn onaantastbaar, de armen hoeven nog net niet dood te gaan?
Bed, bad/douche, brood, tent met daarnaast toegang tot werk en scholing is volgens de mensenrechten, althans voor de eigen burgers en migranten(tijdens de lopende asielprocedure). Het hoeft niet ruimer te zijn dan dat. Het is niet zo dat bijv Luxemburg daaraan niet zou voldoen.
Daarnaast ben ik geen voorstander van het opleggen van mensenrechten aan landen die daar geen trek in hebben, het is een westers bedenksel.

[ Bericht 4% gewijzigd door Digi2 op 24-11-2025 23:14:23 ]
pi_219338001
quote:
Heel goed.

Niet waar, Tesla FSD is nog steeds level 2 autonoom autorijden.
Mercedes heeft op een beperkt aantal snelwegen in de VS en Europa level 3 autonoom autorijden.
Verder starten in 2026 in verschillende Europese steden pilots voor robottaxis.
En daar zit Tesla niet bij.
pi_219338019
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 23:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Bed, bad/douche, brood, tent daarnaast toegang tot werk en scholing is volgens de mensenrechten, althans voor de eigen burgers en migranten(tijdens de lopende asielprocedure). Het hoeft niet ruimer te zijn dan dat. Het is niet zo dat bijv Luxemburg daaraan niet zou voldoen.
Daarnaast ben ik geen groot voorstander van het opleggen van mensenrechten aan landen die daar geen trek in hebben, het is een westers bedenksel.
Ah, ok. De armen hebben alleen recht op de meest minimale mensenrechten en de rijken die in een westers land leven moeten ook recht hebben op alle andere dingen die je daar met wat moeite onder kan scharen? Zeker als je een paar rechters omkoopt of flink gaat lobbyen? Dan kun je die mensenrechten voor rijken zelfs nog flink uitbreiden!

Sommige mensen zijn gewoon menselijker dan andere mensen en hebben dus ook meer rechten. Naast al hun geld waardoor ze al ver bovengemiddeld veel vrijheid en macht door hebben. Buig voor onze superrijke verlossers!

In veel landen, zoals Japan werkt het al zo. Dus misschien kun je dan beter daar gaan wonen?
pi_219338028
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 23:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is waar dit topic over gaat, in plaats dit topic ook weer te gaan misbruiken vanwege je misplaatste onderbuikgevoelens jegens alles wat met Musk en Tesla te maken heeft.
Ah, ja, ik was vergeten dat jij hebt beslist dat we die alleen de hemel in mogen prijzen.

Maar dat laten we met liefde over aan jouw en baard.
  maandag 24 november 2025 @ 23:18:14 #86
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219338030
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2025 23:12 schreef Wantie het volgende:

[..]
Niet waar, Tesla FSD is nog steeds level 2 autonoom autorijden.
Mercedes heeft op een beperkt aantal snelwegen in de VS en Europa level 3 autonoom autorijden.
Verder starten in 2026 in verschillende Europese steden pilots voor robottaxis.
En daar zit Tesla niet bij.
Dat kan. Wellicht heb je gelijk.
Mercedes is alleen véél duurder. Voor de meeste mensen onbereikbaar.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219338038
quote:
7s.gif Op maandag 24 november 2025 23:18 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja, op een driewieler moet je het leren. En als je dan later groot bent, kun je een echte auto kopen.
pi_219338043
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 23:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
In veel landen, zoals Japan werkt het al zo. Dus misschien kun je dan beter daar gaan wonen?
Ik spreek meerdere talen, maar geen Japans. Heb daar geen familie en verwacht er ook geen bloeiende economie. Ik hou het voorlopig bij Costa Rica als eventueel toevluchtsoord als de shit hier echt de fan gaat raken.
pi_219338050
quote:
7s.gif Op maandag 24 november 2025 23:18 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Tesla is ook niet voor iedereen bereikbaar.

Wat kost FSD tegenwoordig?
Ik dacht 8000 dollar of zoiets.

Maar in Nederland is ook een pilot gaande met een autonoom rijdende bus.

Die is wel voor iedereen bereikbaar.
pi_219338055
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 23:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik spreek meerdere talen, maar geen Japans. Heb daar geen familie en verwacht er ook geen bloeiende economie. Ik hou het voorlopig bij Costa Rica als eventueel toevluchtsoord als de shit hier echt de fan gaat raken.
Interessant. Geen leger, vlak naast Panama en Trump heeft het nog niet geannexeerd? Dan hopen dat niemand hem dat vertelt.
pi_219338086
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 23:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Interessant. Geen leger, vlak naast Panama en Trump heeft het nog niet geannexeerd? Dan hopen dat niemand hem dat vertelt.
Panama heeft het Panamakanaal en dat is voor de VS van strategisch belang. Er zijn ooit plannen geweest van de chinezen om een kanaal door Nicaragua te trekken, maar dat is niet doorgegaan. CR heeft geen aardgas, aardolie of andere significante bodemschatten en dat maakt het juist aantrekkelijk imo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 25-11-2025 07:06:44 ]
pi_219338134

Dit soort wegbelijning (rechterbaan), waar een invoegstrook en een spitsstrook bij elkaar komen snapt de Tesla AutoPilot niet. Die probeert als je op de spitsstrook rijdt de diagonale belijning van de invoegstrook te volgen. Gevolg: een ruk naar links, ook als daar al een auto rijdt. Gewoon hardstikke gevaarlijk. Ik geloof er niks van dat FSD daar wel goed mee om kan gaan.
pi_219338162

Deze ook niet, FSD gaat in het midden van de weg rijden.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 07:01:44 #94
16180 crew  CoolGuy
pi_219338437
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 23:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, ja, ik was vergeten dat jij hebt beslist dat we die alleen de hemel in mogen prijzen.

Maar dat laten we met liefde over aan jouw en baard.
Grote woorden voor iemand die op meerdere plekken anti Musk sentimenten heeft lopen etaleren. Het is niet alleen maar, Frank, het mag beiden, jij voert een kruistocht tegen Musk en Tesla, own it in plaats van de aandacht proberen te verleggen naar anderen.
pi_219338590
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 07:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Grote woorden voor iemand die op meerdere plekken anti Musk sentimenten heeft lopen etaleren. Het is niet alleen maar, Frank, het mag beiden, jij voert een kruistocht tegen Musk en Tesla, own it in plaats van de aandacht proberen te verleggen naar anderen.
Er is recent nog een Tesla topic gesloten omdat daarin teveel negatieve berichtgeving over Tesla werd gedeeld.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 07:47:51 #96
16180 crew  CoolGuy
pi_219338602
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 07:45 schreef Wantie het volgende:

[..]
Er is recent nog een Tesla topic gesloten omdat daarin teveel negatieve berichtgeving over Tesla werd gedeeld.
Nee, er is recent nog een Tesla topicreeks gesloten omdat daar in bepaalde namen continue over en weer aan het bitchen waren, en dat 'nergens meer over ging', als ik het me goed herinner.

Edit; Inderdaad. Even terug gezocht, dit was de sluitpost van die reeks:

quote:
15s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:20 schreef Straatcommando. het volgende:
Klaar nu hoor, dit gaat nergens meer over.
Dat framen dat het zou zijn vanwege 'teveel negatieve berichtgeving' is gewoon niet waar.

[ Bericht 31% gewijzigd door CoolGuy op 25-11-2025 07:53:37 ]
  dinsdag 25 november 2025 @ 08:01:21 #97
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219338635
Vooral juridisch interessant mocht zo'n Tesla straks wel eens een ongeluk veroorzaken.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_219338655
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 18:53 schreef Red_85 het volgende:
Lekker ongelukken maken.

Ik hoop dat de familie van het eerste dodelijke/gehandicapte slachtoffer de hele overheid de moeder procedeert.
En die 50.000 verkeersdoden van de afgelopen 50 jaar dan?
  dinsdag 25 november 2025 @ 08:11:47 #99
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219338659
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2025 23:22 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tesla is ook niet voor iedereen bereikbaar.

Wat kost FSD tegenwoordig?
Ik dacht 8000 dollar of zoiets.

Maar in Nederland is ook een pilot gaande met een autonoom rijdende bus.

Die is wel voor iedereen bereikbaar.
Ja. In Nederland mag je de bus in. In andere landen zoals Usa kun je wel betaalbaar auto rijden.
En Tesla is zeer betaalbaar vergeleken met z’n competitors in de eu.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219338661
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daarom gewoon auto's verbieden. Geen ongeleide projectielen meer.
pi_219338668
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 07:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, er is recent nog een Tesla topicreeks gesloten omdat daar in bepaalde namen continue over en weer aan het bitchen waren, en dat 'nergens meer over ging', als ik het me goed herinner.

Edit; Inderdaad. Even terug gezocht, dit was de sluitpost van die reeks:
[..]
Dat framen dat het zou zijn vanwege 'teveel negatieve berichtgeving' is gewoon niet waar.
Mja...
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:13 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb ook wel wat vraagtekens, voornamelijk waarom iemand héél veel tijd zou steken in een onderwerp waarvan duidelijk is dat hij het allemaal maar niks vindt.
Verder wilde Hem al een hele tijd dat het topic gesloten werd en door veel te zieken is dat geslaagd.
pi_219338674
Ben wel benieuwd hoe dat straks mogelijk wordt voor andere merken, volgensmij lopen die ver achter en willen nu ineens snel een inhaalslag maken.

Als ik zie hoe die auto pilot in mijn bmw werkt, dan sta ik er versteld van hoe vaak deze het mis heeft (verkeerde snelheid, rood voor rechtdoor terwijl ik links af wil waat het groen is (wat hij moet weten want navigatie zegt ook naar links)), remmen voor niks, niet vertrekken als de auto voor je begint te rijden.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 08:18:10 #103
16180 crew  CoolGuy
pi_219338687
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:13 schreef Wantie het volgende:

[..]
Mja...
[..]
Verder wilde Hem al een hele tijd dat het topic gesloten werd en door veel te zieken is dat geslaagd.
Dan had je niet zo veel moeten zieken en VEM moeten negeren, en omgekeerd.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 08:20:54 #104
16180 crew  CoolGuy
pi_219338698
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:15 schreef boegschroef het volgende:
Ben wel benieuwd hoe dat straks mogelijk wordt voor andere merken, volgensmij lopen die ver achter en willen nu ineens snel een inhaalslag maken.

Als ik zie hoe die auto pilot in mijn bmw werkt, dan sta ik er versteld van hoe vaak deze het mis heeft (verkeerde snelheid, rood voor rechtdoor terwijl ik links af wil waat het groen is (wat hij moet weten want navigatie zegt ook naar links)), remmen voor niks, niet vertrekken als de auto voor je begint te rijden.
Niet, dat is grofweg denk ik hetzelfde als waarom de Europese autobouwers zo afgeven op autobouwers uit andere landen, inclusief China. Die maken inmiddels de prachtigste auto's, en het beeld dat die auto's kut zouden zijn is denk ik meer en meer een overblijfsel aan het worden van vroeger, waar dat ook waar was.

Maar ik denk dat ze een enorme inhaalslag hebben gemaakt, en dan red je het als BMW, Audi, Mercedes etc niet meer puur en alleen op je naam en je reputatie. Vroeger waren die merken onaantastbaar, maar de wereld verandert, en als je dan als Europees merk te lang achterover hebt gezeten en ineens is de wereld anders, ja, dan moet je inderdaad een inhaalslag gaan maken.
pi_219338699
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja. In Nederland mag je de bus in. In andere landen zoals Usa kun je wel betaalbaar auto rijden.
En Tesla is zeer betaalbaar vergeleken met z’n competitors in de eu.
Mja, mijn EV was een stuk goedkoper.
En 8.000 dollar bij lappen voor FSD is ook niet voor iedereen weggelegd.

En in Nederland kun je ook betaalbaar autorijden.
In Nederland hebben we gemiddeld 1 auto per huishouden. Waarbij dat percentage in steden lager is en op het platteland hoger.

In de VS hebben de grote autofabrikanten de buslijnen opgekocht en vervolgens opgedoekt. Daar is geen goed openbaar vervoer als alternatief voor de auto.
Steden zijn daardoor een stuk minder leefbaar dan in Europa.
pi_219338717
quote:

De beste is waarschijnlijk Waymo, die komen binnenkort ook met betaalbare en grotere auto's. Maar die werken normaal in de stad. Daarna heb je Mercedes, maar nu alleen voor de model S. En alleen voor op bepaalde stukken snelweg, maar dan mag je (net als bij Waymo) ook gaan slapen en zij betalen ook de rekening als het fout gaat. Daarna heb je een paar Chinese merken die in Azië een hoop stof doen opwaaien. Als je dan ook bedenkt hoe de mensen daar rijden is dat minstens interessant.

Tesla was wel 1 van de eersten, maar ze geven alleen de gegevens vrij van de ongelukken waarbij ze niets te verwijten is, alhoewel er daar ook een heleboel tussen zaten waarbij de automatische besturing zichzelf een paar seconde voor de botsing uit zette. De Amerikaanse instanties die daar over gaan zijn meerdere onderzoeken aan het doen en het regent ook rechtszaken.

Het grootste struikelblok voor Tesla is dat het allemaal niks mag kosten. Dus de ontwikkeling staat nu zo goed als stil, omdat de benodigde computer en sensors voor de volgende versie te duur zijn geworden.

Al met al is het belangrijkste criterium of je de besturing ook echt aan de computer over kunt laten en wie er verantwoordelijk is bij schade. En ook daar scoort Tesla onderaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 25-11-2025 08:35:17 ]
pi_219338801
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klinkt opeens een hele hoop. Maar compleet het oneerlijke verhaal.
Kan ik ook, goochelen met cijfers.

Hoeveel waren dat er de afgelopen 3 jaar - de fietsers?
1947-2016
pi_219338868
quote:

Tesla autopilot is daar niet veel beter in, en de pilots met FSD Robottaxi laten zien dat die ook best rare fouten maakt.
Bijvoorbeeld vlak voor een trein de rails op willen rijden omdat verderop het stoplicht op groen springt, op de linkerbaan uitkomen na linksaf slaan, noodstop maken vanwege een schaduw, rechts geen voorrang geven, op de verkeerde baan uitkomen bij het oversteken van een complex kruispunt, etc.

Laatst was er nog een influencer die in de VS coast to coast op FSD wilde gaan rijden.
Na 100 km is dat toen tot een einde gekomen omdat de Tesla een groot metalen voorwerp op de weg over het hoofd zag, en gelanceerd werd.

Al met al is autonoom autorijden een belofte die door geen enkele fabrikant volledig waargemaakt wordt.

Het is daarom goed dat de RDW hier goed naar kijken.
Tesla heeft de RDW uitgekozen, omdat de autopilot destijds relatief gemakkelijk door de Nederlandse keuring kwam in tegenstelling tot andere EU lidstaten.
En als 1 lidstaat goedkeuring geeft, is het ook goedgekeurd voor de rest.

Dat Tesla nu loopt te pushen en regelgeving wil veranderen om FSD in zijn huidige staat goedgekeurd te krijgen vind ik kwalijk.

Ik vind dat veiligheid voorop moet staan, en niet de commerciële belangen van een autofabrikant.
FSD vind ik zelf een machtig mooi concept. Ik hoop dat het uiteindelijk lukt dat de auto's volledig autonoom kunnen rijden.
Maar volgens mij zijn er daar nog steeds niet.
Ook de zelfrijdende taxis in de VS doen dat niet volledig autonoom. Die worden deels op afstand bestuurd als de computer er niet meer uitkomt.
pi_219338899
quote:

[..]

Dit. Heel simpel inderdaad.

Zelfde geldt voor beroepen als programmeur en vertaler: allemaal dingen die AI nú al beter kan. Zodra daar de kinderziektes definitief uit zijn kunnen die mensen ook op zoek naar ander werk.
pi_219338920
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Klinkt opeens een hele hoop. Maar compleet het oneerlijke verhaal.
Kan ik ook, goochelen met cijfers.

Hoeveel waren dat er de afgelopen 3 jaar - de fietsers?
Je kan goochelen met cijfers wat je wilt, feit is dat het merendeel van de ongelukken door menselijk toedoen komen. Zo'n 85-90%, het andere percentage komt op het conto van mechanisch falen, onvoorziene omstandigheden, extreme weersinvloeden etc.

Het enige argument wat wij eigenlijk kunnen aandragen is: 'maar autorijden vinden we leuk' (een beetje zoals de Amerikanen over hun wapens praten). Dat is natuurlijk het slechtste argument wat je maar kunt hebben, helemaal als alle relevante cijfers in de andere richting wijzen.
pi_219338922
Had laatst wel een vette rem-ingreep op de snelweg. Toen iemand via de oprit hard de bocht om kwam zeilen. Die bleef zelf netjes op zijn rijstrook. Maar mn Tesla gaf een collision avoidance signaal en ging in de Emergency Braking.

Gewoon op de snelweg. Terwijl er dus niet zoveel aan de hand was.
Ik vond dat niet zo tof. 😐

Is dit een bekend iets?
pi_219338937
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Het grootste struikelblok voor Tesla is dat het allemaal niks mag kosten. Dus de ontwikkeling staat nu zo goed als stil, omdat de benodigde computer en sensors voor de volgende versie te duur zijn geworden.
Heb je daar een bron voor? Tesla roept bij mijn weten altijd dat ze al die dure sensoren niet nodig hebben. Dat ze alles met camera's kunnen doen.
pi_219338950
quote:

Klinkt wel een beetje als mijn Tesla :D
pi_219339079
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Had laatst wel een vette rem-ingreep op de snelweg. Toen iemand via de oprit hard de bocht om kwam zeilen. Die bleef zelf netjes op zijn rijstrook. Maar mn Tesla gaf een collision avoidance signaal en ging in de Emergency Braking.

Gewoon op de snelweg. Terwijl er dus niet zoveel aan de hand was.
Ik vond dat niet zo tof. 😐

Is dit een bekend iets?
Dat is inderdaad een bekend euvel.
Niet alleen bij Tesla overigens.

Ik heb laatst iets vergelijkbaars gehad met een Volkswagen: daar bleef de auto met adaptieve cruise control hangen achter een auto die op de uitvoegstrook rechts voor me reed.

Ook heel bijzonder.

Vriend van me heeft een Mercedes, en die heeft een hekel aan die paaltjes midden op de weg die aangeven dat je de rechterbaan moet nemen. Als hij daar op een bepaalde manier op af rijdt maakt de auto een noodstop. Hij heeft zich nu aangeleerd hoe je dat kunt voorkomen.
pi_219339112
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:55 schreef recursief het volgende:

[..]
Heb je daar een bron voor? Tesla roept bij mijn weten altijd dat ze al die dure sensoren niet nodig hebben. Dat ze alles met camera's kunnen doen.
Je bedoelt hetzelfde.
pi_219339130
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:55 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat klopt. Dat roepen ze. Maar er zijn een heleboel dingen die je zonder al die andere sensors niet kunt. En die zijn ondertussen helemaal niet meer zo duur. Voor 500 Euro heb je tegenwoordig een LiDAR. Maar voor Musk is dat nog veel te duur.

Het grote probleem zit hem in de AI computer. Mercedes stopt die alleen in de Model S, omdat de computer die zij gebruiken heel duur is. En zij zijn dan ook hun eigen versie aan het maken.

Een Tesla gebruikt een paar Samsung smartphone processors met wat extra AI capaciteit en 16 GB geheugen. Dat is ongeveer half zo snel als mijn Radeon 6950 XT (vergelijkbaar met een GeForce 4070 Ti). Dus dat is niet heel snel. Maar wel goedkoop en daar gaat het maar om. Bij een AI computer is 1 van de belangrijkste onderdelen veel en snel RAM geheugen. Je hebt niets aan een AI model als het niet in zijn geheel in RAM past. Daarom zijn de prijzen voor geheugen ook zo gestegen.

Maar het AI model dat geïntroduceerd was met de Robotaxi was ongeveer twee keer zo groot als het voorgaande model en paste niet in de nieuwste computers (Hardware 4). Musk heeft wel wat ophef gemaakt over nieuwe Samsung chips (hij wil er wel wat als ze goedkoop zijn en de Amerikaanse chipfabriek van Samsung klaar is), maar daar is nog niets uitgekomen. Hardware 5 zit er voorlopig dus nog niet in. Sterker nog: het is Tesla al te duur om de oudere modellen met Hardware 3 op te waarderen naar Hardware 4. Die mensen rijden met een oud AI model.

Ze hebben ook een tijdje hun eigen AI chips gemaakt, maar verder dan een eerste versie is dat niet gekomen en daar zijn ze mee gestopt. De AI chips in hun datacentrums zijn van Nvidia. Maar als je 1 zo'n chip bij Nvidia gaat kopen ben je al snel zo'n 10.000 Euro kwijt voor een bordje en dat is op een auto van 40.000 Euro toch een hoop geld. Dat is ook de reden waarom Mercedes eerst hun eigen model klaar willen hebben voordat ze dat ook op andere modellen gaan uitbrengen (waarschijnlijk eerst vrachtwagens).
pi_219339154
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:53 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Je kan goochelen met cijfers wat je wilt, feit is dat het merendeel van de ongelukken door menselijk toedoen komen. Zo'n 85-90%, het andere percentage komt op het conto van mechanisch falen, onvoorziene omstandigheden, extreme weersinvloeden etc.

Het enige argument wat wij eigenlijk kunnen aandragen is: 'maar autorijden vinden we leuk' (een beetje zoals de Amerikanen over hun wapens praten). Dat is natuurlijk het slechtste argument wat je maar kunt hebben, helemaal als alle relevante cijfers in de andere richting wijzen.
Ah, de volgende pushargumentatie van de drammende techie's.

Waarom hebben we nog politiek om het land te besturen dan? Laat alle beslissingen maar over aan ai. Mensen maken toch alleen maar fouten.

Zeg eens, is de autopilot in vliegtuigen al foutloos?
Waarom zitten er nog machinisten in metro's en treinen?
Is de autopilot van musk uberhaupt foutloos?
1947-2016
pi_219339170
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:32 schreef CoolGuy het volgende:
Het enige voordeel wat ik zie is dat Smart Summon daar volgens mij ook bij zit, of tenminste, dat hoop ik, en dat we af zijn van die debiele 6 meter regel.

Maar dat (dumb) summon zelf heeft al wel een paar keer geholpen met parkeren. In Aquis Plaza in Aken (DLD) zijn de parkeerplaatsen zó smal dat je de auto er wel in krijgt, maar daarna kun je niet meer uitstappen. Dat summon is dan wel een puike oplossing.
Eigenlijk zouden auto's die parallel aan de weg geparkeerd zijn ook veel dichter op elkaar kunnen staan als ze allemaal zelfrijdend zijn. Gewoon het hele rijtje met 5cm afstand parkeren, en als er eentje uit moet dan even de auto's er voor of er achter allemaal een metertje opschuiven.

Nu laat iedereen minstens een halve meter afstand voor en achter zijn auto als hij de kans heeft. Dus daar zou je netto 10% meer auto's op dezelfde parkeerstroken kunnen parkeren!
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_219339180
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:22 schreef knoopie het volgende:

[..]
Eigenlijk zouden auto's die parallel aan de weg geparkeerd zijn ook veel dichter op elkaar kunnen staan als ze allemaal zelfrijdend zijn. Gewoon het hele rijtje met 5cm afstand parkeren, en als er eentje uit moet dan even de auto's er voor of er achter allemaal een metertje opschuiven.

Nu laat iedereen minstens een halve meter afstand voor en achter zijn auto als hij de kans heeft. Dus daar zou je netto 10% meer auto's op dezelfde parkeerstroken kunnen parkeren!
Gewoon alle wielen 90 graden.
1947-2016
pi_219339188
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:22 schreef knoopie het volgende:

[..]

Maar als ze allemaal met het OV gaan, kun je daar mooi een fietspad van maken.
pi_219339250
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 22:20 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik denk dat je het probleem van mobiliteit in Maastricht een beetje verkeerd inschat wanneer je je enkel blindstaart op het aantal treinreizigers.

De focus op 9.791 reizigers per dag is erg misleidend als je dit vergelijkt met de enorme autodruk die de stad dagelijks al ervaart.

Het centrum van Maastricht kent dagelijks al een verwerking van maar liefst 68.900 auto's. https://www.wegenwiki.nl/A2_(Nederland

Zoals bekend uit het 'Toekomstperspectief Automobiliteit | Ontwikkelagenda' van het ministerie, zit in de spits gemiddeld slechts 1,1 persoon in een auto.

Als we ervan uitgaan dat een groot deel van die 9.791 treinreizigers anders met de auto zou gaan, en dat ook die gemiddelde bezettingsgraad aanhouden, praten we over een toename van bijna 9.000 extra autoritten per dag (9.791 reizigers / 1,1 pers/auto).

Zelfs als niet elke treinreiziger de auto pakt, zorgt deze groep potentieel voor een toename van ruim 10% extra auto's in de regio. Een dergelijke toename zou in deze regio een significant effect hebben, gezien de verkeersdruk.

Dit is relevant, want de A2 bij Maastricht staat in de ochtendspits al in de top 10 van plekken waar je het meest in de file staat. https://www.autoweek.nl/a(...)et-meest-in-de-file/
pi_219339282
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ah, de volgende pushargumentatie van de drammende techie's.

Waarom hebben we nog politiek om het land te besturen dan? Laat alle beslissingen maar over aan ai. Mensen maken toch alleen maar fouten.

Zeg eens, is de autopilot in vliegtuigen al foutloos?
Waarom zitten er nog machinisten in metro's en treinen?
Is de autopilot van musk uberhaupt foutloos?
Wat een drogredenatie zeg. Dus omdat jij in de toekomst geen auto meer mag rijden moet 'alles maar bestuurd worden door AI'.

Nee, AI is nu (ook op het vlak van autorijden) nog niet foutloos. Maar als het dat wel gaat worden (en die tijd gaat komen) dan is het toch logisch dat we dat overlaten aan de AI? De AI gaat in de toekomst wel foutloos worden, van mensen weet je zeker dat ze dat nooit zullen gaan worden.

De onderzoeken die ik zo snel even kan vinden tonen aan dat maar liefst 90 tot 95% van de ongevallen (meer nog dan ik zelf dacht) komt door menselijk toedoen. Stel nou dat AI dat kan verhelpen, dan zijn we toch gek dat we dat niet doen? Welke reden (behalve: autorijden is leuk) zou je dan in godsnaam nog kunnen bedenken?
pi_219339335
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 18:53 schreef Red_85 het volgende:
Lekker ongelukken maken.

De invoering van de airbag of de autogordel zijn vooruitgangen geweest in de verkeersveiligheid, maar ze zullen ook onverwacht gezorgd hebben voor dodelijke slachtoffers die anders niet betreurd waren. Ik heb hier als bron enkel N=1, mijn schoonvader die doordat hij geen gordel droeg van de bestuurdersstoel geslingerd werd, alvorens een boom zijn plaats in nam.

Zou bij invoering van autonomisch rijden niet, net als bij airbags en autogordels, gekeken moeten worden naar de potentiele veiligheidswinst die autonomisch rijden met zich meebrengt?
pi_219339339
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:24 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk ook mogelijk, maar een erg dure oplossing als je het vergelijkt met mijn voorstel. In principe hebben alle moderne auto's al alle hardware aan boord om met elkaar te communiceren en wanneer nodig even een metertje op te schuiven om ruimte te maken zodat eentje kan uitparkeren.
pi_219339384
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:24 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Die had je vroeger wel.
Is helaas niet aangeslagen.
pi_219339393
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:44 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De invoering van de airbag of de autogordel zijn vooruitgangen geweest in de verkeersveiligheid, maar ze zullen ook onverwacht gezorgd hebben voor dodelijke slachtoffers die anders niet betreurd waren. Ik heb hier als bron enkel N=1, mijn schoonvader die doordat hij geen gordel droeg van de bestuurdersstoel geslingerd werd, alvorens een boom zijn plaats in nam.

Zou bij invoering van autonomisch rijden niet, net als bij airbags en autogordels, gekeken moeten worden naar de potentiele veiligheidswinst die autonomisch rijden met zich meebrengt?
De airbag is ingevoerd omdat in de VS het dragen van een gordel niet verplicht was (is?). Het is ook zo, dat mensen bij het invoeren van betere veiligheidsmaatregelen roekelozer gaan rijden. "Mij kan niks meer gebeuren!"
pi_219339395
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die had je vroeger wel.
Ja, in Japan, omdat de parkeerplaatsen daar erg klein zijn.
pi_219339402
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:38 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Wat een drogredenatie zeg. Dus omdat jij in de toekomst geen auto meer mag rijden moet 'alles maar bestuurd worden door AI'.

Nee, AI is nu (ook op het vlak van autorijden) nog niet foutloos. Maar als het dat wel gaat worden (en die tijd gaat komen) dan is het toch logisch dat we dat overlaten aan de AI? De AI gaat in de toekomst wel foutloos worden, van mensen weet je zeker dat ze dat nooit zullen gaan worden.
De vraag is niet of het ooit beter dan menselijke chauffeurs gaat worden. Daar zijn we het volgens mij allemaal wel over eens. De vraag is wat we doen totdat het zo ver is, of wij de Nederlandse straat willen gebruiken als proeftuin om het model te trainen, met alle mogelijke gevolgen van dien. En dat is een hele moeilijke vraag om te beantwoorden, helemaal omdat het niet helemaal duidelijk is hoe eerlijk en compleet bijvoorbeeld de registratie en rapportage is van de ongelukken waar Tesla's bij betrokken zijn.
quote:
De onderzoeken die ik zo snel even kan vinden tonen aan dat maar liefst 90 tot 95% van de ongevallen (meer nog dan ik zelf dacht) komt door menselijk toedoen. Stel nou dat AI dat kan verhelpen, dan zijn we toch gek dat we dat niet doen? Welke reden (behalve: autorijden is leuk) zou je dan in godsnaam nog kunnen bedenken?
Als AI dat kan verhelpen, dan heb je helemaal gelijk. Maar we weten dus nog niet of AI al zo ver is. Dus hoe gaan we die vraag beantwoorden?

https://www.theverge.com/(...)ata-flaws-misleading
pi_219339449
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De airbag is ingevoerd omdat in de VS het dragen van een gordel niet verplicht was (is?). Het is ook zo, dat mensen bij het invoeren van betere veiligheidsmaatregelen roekelozer gaan rijden. "Mij kan niks meer gebeuren!"
Dat laatste is bij autonomisch rijden niet aan de orde.
pi_219339452
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die had je vroeger wel.
Mecanumwielen zijn een nog veel elegantere oplossing, want dan heb je helemaal geen sturende wielen meer nodig. Maar iets minder geschikt voor snelwegsnelheden waarschijnlijk. Die worden veel in robotica en soms voor heftrucks of electrische rolstoelen gebruikt.

pi_219339487
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 00:18 schreef Wantie het volgende:
[ afbeelding ]

Deze ook niet, FSD gaat in het midden van de weg rijden.
Denk het niet hoor, daarom kan je beste keer met @CoolGuy meerijden als straks FSD hier gereleased is. Dan kan je uit je boomer sentiment komen en waarderen hoe Elon Musk de wereld veiliger, groener en verbeterd met zijn visionaire visie.

Zie hier maar eens filmpjes zonder enige aanmerking, waar de Tesla de tracks van andere auto's volgt. Is trouwens een oude versie van FSD)

Daarnaast heeft FSD 14.2 afgelopen week weer een mega upgrade gehad _O_ met nieuwe encoder voor het neurale netwerk.

My FSD 14.2 First Drive - You Gotta See This!

quote:
Full Self-Driving (Supervised) v14.2 includes:

- Upgraded the neural network vision encoder, leveraging higher resolution features to further improve scenarios like handling emergency vehicles, obstacles on the road, and human gestures. (New in FSD V14.2)

- Added Arrival Options for you to select where FSD should park: in a Parking Lot, on the Street, in a Driveway, in a Parking Garage, or at the Curbside.

- Added handling to pull over or yield for emergency vehicles (e.g. police cars, fire trucks, ambulances).

- Added navigation and routing into the vision-based neural network for real-time handling of blocked roads and detours.

- Added additional Speed Profile to further customize driving style preference.

- Improved handling for static and dynamic gates.

- Improved offsetting for road debris (e.g. tires, tree branches, boxes).

- Improve handling of several scenarios including: unprotected turns, lane changes, vehicle cut-ins, and school busses.

- Improved FSD's ability to manage system faults and recover smoothly from degraded operation for enhanced reliability.

- Added alerting for residue build-up on interior windshield that may impact front camera visibility. If affected, visit Service for cleaning!

- Added automatic narrow field washing to provide rapid and efficient front camera self-cleaning, and optimize aerodynamics wash at higher vehicle speed. (2026+ Model Y only)

Upcoming Improvements:

- Overall smoothness and sentience

- Parking spot selection and parking quality
pi_219339498
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:07 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dat laatste is bij autonomisch rijden niet aan de orde.
Dat hangt er van af. FSD het tegenwoordig officieel "FSD (Supervised)", omdat de rechter uit heeft gesproken dat er een heleboel ongelukken zijn gebeurt omdat de bestuurders er vertrouwen in hadden en niet meer op de weg letten. Vooral appen is heel populair, dat was ook bij 1 van de eerste gelekte fimpjes waarbij de Tesla (toen nog met autopiloot) over een voetganger heen reed.
pi_219339503
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:13 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Denk het niet hoor, daarom kan je beste keer met @:CoolGuy meerijden als straks FSD hier gereleased is. Dan kan je uit je boomer sentiment komen en waarderen hoe Elon Musk de wereld veiliger, groener en verbeterd met zijn visionaire visie.

Zie hier maar eens filmpjes zonder enige aanmerking, waar de Tesla de tracks van andere auto's volgt. Is trouwens een oude versie van FSD)

Daarnaast heeft FSD 14.2 afgelopen week weer een mega upgrade gehad _O_ met nieuwe encoder voor het neurale netwerk.

[..]

Ziet hij nu ook slagbomen?
pi_219339519

We Tried To Crash Into A Self Driving Tesla

Filmpje van 16u geleden zelf nog nie gekeken, ze hebben daarvoor ook allemaal objecten blijkbaar gegooid naar de FSD auto en hij ontweek vrijwel alles zo te horen.
pi_219339535
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:19 schreef epicbeardman het volgende:

We Tried To Crash Into A Self Driving Tesla

Filmpje van 16u geleden zelf nog nie gekeken, ze hebben daarvoor ook allemaal objecten blijkbaar gegooid naar de FSD auto en hij ontweek vrijwel alles zo te horen.
En als hij dat nou niet had gedaan, hadden ze dat filmpje dan ook op YouTube gezet?
pi_219339556
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En als hij dat nou niet had gedaan, hadden ze dat filmpje dan ook op YouTube gezet?
Waarom is dat relevant? Het feit is toch dat hij dat juist wel deed?
pi_219339595
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:24 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Dat hangt van de ratio af. N=1 in dit geval.
pi_219339604
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:38 schreef Solispolar het volgende:

[..]

Drogredenatie zijn die automatiseringspushargumenten met de eindeloze herhalingen.
1947-2016
pi_219339630
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:44 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Hebben we die ook weer. Het autogordel argument.
Ik kan inmiddels wel een bingokaart pakken.

Je verwacht veiligheid, op welke basis dan? Dat ai de perfecte oplossing is voor alles in het verkeer? Zoals alle dingen als 'de perfecte innovatie wat alles oplost' werd gepresenteerd?

ai is handig, maar ga mij niet vertellen dat het alle taken in het verkeer gaat kunnen oppakken in de toekomst. Dat is echt een utopie van de gele dromers uit het DISC model. Waar ai trouwens nu heel erg op leunt.
1947-2016
pi_219339642
quote:

[..]
Dat is zeker wel van belang.
Eerlijkheid.

Tesla moet verkopen, dus zetten ze voor de marketing alleen het beste scenario op the webs.
Logisch, gaat om geld.
1947-2016
pi_219339649
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Drogredenatie zijn die automatiseringspushargumenten met de eindeloze herhalingen.
Aan de ene kant vind ik het geen probleem als de bestuurders hun eigen leven op het spel willen zitten. Het is al wat minder leuk voor de andere inzittenden. Zo stap ik zelf uit als de bestuurder het een belediging vind voor zijn stuurmanskunsten als ik mijn gordel aan doe.

Maar aan de andere kant zijn het de overige verkeersdeelnemers die het meeste gevaar lopen. Vooral fietsers en voetgangers zijn vaak het slachtoffer. Niet alleen worden ze slecht herkend, als je bijvoorbeeld een rugzak en/of wat boodschappentassen bij je hebt, of de fiets aan de hand meeneemt bij het oversteken, maar als je op volle snelheid geschept wordt is de kans dat je het niet overleeft of invalide raakt aanzienlijk.

Kortom, ik heb geen toestemming gegeven om aan die levensgevaarlijke testen om hun product te ontwikkelen deel te nemen. Dat doen ze maar op een testbaan.
  dinsdag 25 november 2025 @ 10:47:00 #142
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_219339662
quote:

[..]
Er kan wel een indirecte connectie zijn.

NS problemen (overvolle treinen, hoge prijzen, te laat, etc.) kunnen wel meer mensen (terug) de auto in jagen = meer auto's en drukte op de weg en dus in absolute aantallen zeer waarschijnlijk ook meer ongelukken.
Krekker is de bom!
pi_219339748
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Kan je ook inhoudelijk op mijn punt ingaan? Wat nou als straks blijkt dat we 80% van de ongevallen kunnen voorkomen door automatisering?
pi_219339753
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat is zeker wel van belang.
Eerlijkheid.

Tesla moet verkopen, dus zetten ze voor de marketing alleen het beste scenario op the webs.
Logisch, gaat om geld.
Wat is dit nou voor redenatie :') WAT NOU ALS HIJ HET NIET DEED? Ja, maar hij deed het godverdomme toch wel? :') Waar hebben we het nou over?
pi_219339862
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:02 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Kan je ook inhoudelijk op mijn punt ingaan? Wat nou als straks blijkt dat we 80% van de ongevallen kunnen voorkomen door automatisering?
En hoe kom je bij die 80%? Door gebrek aan data en/of transparantie over de data is het compleet onduidelijk of de computer al beter is, en in hoe lang we er nog over gaan doen om beter te zijn dan de mens. Dus je kan net zo goed vragen; en wat nou als blijkt dat er juist meer ongelukken zouden gebeuren als we morgen iedereen Autopilot laten gebruiken in NL? Omdat het toch nog niet perfect blijkt te werken?

Want natuurlijk komen nu heel veel ongelukken door verkeerde inschattingen (of zelfoverschatting) van de bestuurders. Maar hoe weet jij zo zeker dat de computer dat nu al beter zou kunnen? Die hebben ook maar een beperkte input, dus kunnen net zo goed verkeerde inschattingen maken, of situaties tegenkomen waar ze nog geen data van hebben. We weten het simpelweg niet op dit moment, dus hoe ga je de beslissing maken?
pi_219339878
En wat doe je met Tesla's die nog een oude computer hebben?
pi_219339887
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:27 schreef knoopie het volgende:

[..]
En hoe kom je bij die 80%? Door gebrek aan data en/of transparantie over de data is het compleet onduidelijk of de computer al beter is, en in hoe lang we er nog over gaan doen om beter te zijn dan de mens. Dus je kan net zo goed vragen; en wat nou als blijkt dat er juist meer ongelukken zouden gebeuren als we morgen iedereen Autopilot laten gebruiken in NL? Omdat het toch nog niet perfect blijkt te werken?

Want natuurlijk komen nu heel veel ongelukken door verkeerde inschattingen (of zelfoverschatting) van de bestuurders. Maar hoe weet jij zo zeker dat de computer dat nu al beter zou kunnen? Die hebben ook maar een beperkte input, dus kunnen net zo goed verkeerde inschattingen maken, of situaties tegenkomen waar ze nog geen data van hebben. We weten het simpelweg niet op dit moment, dus hoe ga je de beslissing maken?
Nee nee, jij draait het nu om. Zeggen dat de autopilot 'nu alles over moet nemen' is natuurlijk ridicuul, want zo ver zijn ze nog niet. Daarom zijn ze nu aan het testen en ontwikkelen.

Nogmaals: als blijkt dat (in de toekomst) de computer beter functioneert dan de mens dan moeten we onze conclusies trekken, dat is alles wat ik probeer te zeggen.
pi_219339941
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:31 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Nee nee, jij draait het nu om. Zeggen dat de autopilot 'nu alles over moet nemen' is natuurlijk ridicuul, want zo ver zijn ze nog niet. Daarom zijn ze nu aan het testen en ontwikkelen.

Nogmaals: als blijkt dat (in de toekomst) de computer beter functioneert dan de mens dan moeten we onze conclusies trekken, dat is alles wat ik probeer te zeggen.
En dat ze als de wiedeweerga dat testen op een testbaan gaan doen en niet op de openbare weg!

Zodra ze bewezen hebben dat het veiliger is dan menselijke bestuurders, en niet alleen voor de inzittenden, mogen ze aan het verkeer deelnemen.
pi_219340006
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:31 schreef Solispolar het volgende:

[..]

Het gaat niet om in de toekomst. Het artikel in de OP ging over het hier en nu toestaan van FSD van Tesla. En dan lijkt het mij een heel terechte vraag hoe we dan weten hoe veilig het al is, en of die data van een betrouwbare bron komt. Of überhaupt wat in deze context de definitie van veilig is.
En daar tegenover staat natuurlijk de vraag, hoe kan je een model trainen als je het niet in de echte wereld mag gebruiken? Ik heb het antwoord ook niet, maar het is in ieder geval niet zonder enige vorm van reflectie Tesla op hun blauwe ogen geloven en alles nu maar toestaan totdat het eventueel mis gaat.
pi_219340054
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:12 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is inderdaad een bekend euvel.
Niet alleen bij Tesla overigens.

Wat beschreven wordt is geen euvel en al helemaal geen phantom brake (die bij Tesla tot het verleden behoort sinds ze af zijn gestapt van radar en ze met vision only werken, want dat is gewoon beter).

Wat beschreven wordt is een systeem die voorzichtiger is dan de mens in dezelfde situatie zou zijn. En dat is met name omdat 1 ongeval door een fout van een computer minder geaccepteerd wordt dan 10 ongevallen door menselijke fouten.

Je ziet dat in de praktijk. Iedere keer als er een ongeval met een Tesla plaatsvindt, dan zijn er weer enorme droeftoeters die Tesla haten (om wat voor reden dan ook) die zulks meteen gaan delen, waarbij ook als het probleem zoals eigenlijk altijd niet FSD of AP blijkt te zijn, maar de persoon achter het stuur en zulks bewezen is er losers zijn die gewoon vol blijven houden dat het aan de auto lag.

Wie de schoen past, enz.
pi_219340061
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:57 schreef knoopie het volgende:

[..]
Het gaat niet om in de toekomst. Het artikel in de OP ging over het hier en nu toestaan van FSD van Tesla. En dan lijkt het mij een heel terechte vraag hoe we dan weten hoe veilig het al is, en of die data van een betrouwbare bron komt. Of überhaupt wat in deze context de definitie van veilig is.
En daar tegenover staat natuurlijk de vraag, hoe kan je een model trainen als je het niet in de echte wereld mag gebruiken? Ik heb het antwoord ook niet, maar het is in ieder geval niet zonder enige vorm van reflectie Tesla op hun blauwe ogen geloven en alles nu maar toestaan totdat het eventueel mis gaat.
Tesla heeft al lang en breed mogen testen met de software. Sterker nog, je kan een video vinden van hoe FSD zich door Amsterdam voortbeweegt. Wat ook voor een mens een crime is met al die fietsers die zich aan geen enkele regel houden behalve dan 'opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, we hebben ongelofelijke haast'.
pi_219340063
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En dat ze als de wiedeweerga dat testen op een testbaan gaan doen en niet op de openbare weg!

Zodra ze bewezen hebben dat het veiliger is dan menselijke bestuurders, en niet alleen voor de inzittenden, mogen ze aan het verkeer deelnemen.
Dat laatste is al lang bewezen. Ongeveer factor 10-20 veiliger (op basis van data uit de VS).
pi_219340270
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:02 schreef Solispolar het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:03 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Wat is dit nou voor redenatie :') WAT NOU ALS HIJ HET NIET DEED? Ja, maar hij deed het godverdomme toch wel? :') Waar hebben we het nou over?
Dit is het dus over de manier van communiceren. Pushen en de ander belachelijk maken.
Altijd hetzelfde. De maniertjes en de MO.

'Laten we het gewoon doen'
Nou... nee, het zou jouw kind maar zijn die het systeem niet ziet.

Ik heb weinig vertrouwen in mensen, maar ik heb nog minder vertrouwen in ai. Zeker over de bias van hoe het nu gepushed wordt de wereld in door vooral de 'gele mensen' en de prestaties van ai.
1947-2016
pi_219340304
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:52 schreef Red_85 het volgende:

[..]
[..]
Dit is het dus over de manier van communiceren. Pushen en de ander belachelijk maken.
Altijd hetzelfde. De maniertjes en de MO.

'Laten we het gewoon doen'
Nou... nee, het zou jouw kind maar zijn die het systeem niet ziet.

Ik heb weinig vertrouwen in mensen, maar ik heb nog minder vertrouwen in ai. Zeker over de bias van hoe het nu gepushed wordt de wereld in door vooral de 'gele mensen' en de prestaties van ai.
Ik push niks. Ik vraag jou alleen (voor de 3de keer inmiddels): Wat nou als over 5 of 10 jaar blijkt dat de AI wél in staat is om ons menselijk tekortkomen te compenseren in het verkeer?

Kan je daar nou eindelijk eens antwoord op geven? Waarom vind je dit zo'n moeilijke of confronterende vraag?
pi_219340361
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:13 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Denk het niet hoor, daarom kan je beste keer met @:CoolGuy meerijden als straks FSD hier gereleased is. Dan kan je uit je boomer sentiment komen en waarderen hoe Elon Musk de wereld veiliger, groener en verbeterd met zijn visionaire visie.

[..]

Allemaal leuk bedacht, maar het is juist de markering die er voor zorgt dat de auto op dat soort wegen in het midden gaat rijden.
Begrijpelijk, want het is niet logisch dat je met het rechter wiel over de markering rijdt.
pi_219340429
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat laatste is al lang bewezen. Ongeveer factor 10-20 veiliger (op basis van data uit de VS).
Nee, dat is niet bewezen. Er zijn diverse mensen die vraagtekens hebben bij de manier waarop de data van Tesla zelf gepresenteerd wordt, zoals ik al vanochtend gepost heb. Daarvoor zijn drie redenen.
1. De brondata is alleen bij Tesla bekend, wij moeten het enkel doen met hun uitwerking. Niet onafhankelijk dus.
2. In de data van Tesla zelf is er niet gecompenseerd voor het feit dat FSD veel meer gebruikt wordt op de snelweg, waar het per definitie veel veiliger is. Dat is een kromme vergelijking als je dat vergelijkt met het gemiddeld aantal ongelukken op alle wegen.
3. Tesla sluit bepaalde ongelukken uit van hun statistieken. Het is alleen niet 100% duidelijk wat de voorwaarden zijn om wel of niet als ongeluk aangemerkt te worden.

Echt bewezen is het als een onafhankelijke instantie inzicht krijgt in de echte data (en dan ook alle data en niet alleen de door tesla als ongeluk gemarkeerde data) en daar zelf conclusies uit mag trekken. De marketingafdeling van Tesla is geen bewijs.

https://electrek.co/2025/(...)ta-is-getting-worse/
pi_219340534
quote:

[..]
Ik ben wel benieuwd naar al het materiaal dat Youtube niet gehaald heeft.
pi_219340544
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:18 schreef knoopie het volgende:

[..]
De marketingafdeling van Tesla is geen bewijs.

En dat.
pi_219340649
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:31 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd naar al het materiaal dat Youtube niet gehaald heeft.
In het andere kamp zijn er natuurlijk net zo goed mensen die graag video's posten van Tesla's die de fout in gaan. Bijvoorbeeld die van Mark Rober. Maar beide zegt natuurlijk helemaal niks. Beide slechts een steekproef van één, meestal in een uitzonderingsituatie. Het laat hoogstens zien dat het principieel mogelijk is om het systeem voor de gek te houden/ te laten falen.

@epicbeardman heeft het in de OP over "in 99% van de gevallen goed", en laat daarmee meteen zien hoe weinig hij er van begrijpt. 99% zou in de praktijk nog bedroevend slecht zijn. Als je tijdens 99% van de ritten geen ongeluk krijgt, en elke dag naar en van je werk rijdt, dan heb je vijf ongelukken per jaar. Pas als de foutmarges richting de ppm gaan, dan wordt het interessant.
pi_219340721
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hebben we die ook weer. Het autogordel argument.
Ik kan inmiddels wel een bingokaart pakken.

Je verwacht veiligheid, op welke basis dan? Dat ai de perfecte oplossing is voor alles in het verkeer? Zoals alle dingen als 'de perfecte innovatie wat alles oplost' werd gepresenteerd?

ai is handig, maar ga mij niet vertellen dat het alle taken in het verkeer gaat kunnen oppakken in de toekomst. Dat is echt een utopie van de gele dromers uit het DISC model. Waar ai trouwens nu heel erg op leunt.
Ik zeg helemaal niet dat ik veiligheid verwacht, ik zeg dat je bij eventuele invoering van autonomisch rijden moet kijken naar de potentiële veiligheidswinst.

Oftewel dat er onderzocht wordt of autonomisch rijden wel dan niet veiliger is dan menselijk handelen en zo ja dat we dan de discussie hebben hoeveel veiliger het zou moeten zijn om het in te voeren.

Want jij verwacht dat het onveiliger is, op basis waarvan dan?
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 25 november 2025 @ 14:08:32 #161
485843 crew  Jippie
pi_219340822
quote:
14s.gif Op maandag 24 november 2025 10:55 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Februari 2026 zal het zover zijn, eindelijk worden de wegen in Nederland die optimaal zijn voor FSD natuurlijk veiliger. Hopelijk stappen de vele boomers in ons land in Tesla's en houden ze de handen van het stuur zodat de jongere generatie veilig over de straten kan.

Er is trouwens al eens een test geweest in hartje Amsterdam en die staat ook op X. (het platform van de eigenaar van Tesla)

bron:
Volgens mij ben je te voorbarig met je TT

RDW overspoeld met mails door oproep Tesla

De toezichthouder RDW wordt overspoeld met e-mails nadat Tesla mensen heeft opgeroepen om berichten te sturen naar de waakhond over de goedkeuring van het zelfrijdende systeem van de autofabrikant. Dat meldt de toezichthouder aan BNR.

In Europa is het rijsysteem – genaamd Full Self-Driving (FSD) – nog steeds niet goedgekeurd, tot onvrede van Tesla. De Nederlandse toezichthouder is verantwoordelijk voor de toelating van het Tesla-systeem in Europa. ‘Het komt een beetje wanhopig over’, zegt autojournalist Noud Broekhof van De Nationale Autoshow over Tesla’s actie.

Tesla meldt op X dat het in overleg met de RDW in februari 2026 kan aantonen dat het systeem aan alle veiligheidsvereisten van de RDW voldoet. In het bericht uit Tesla zijn frustratie en stelt het bedrijf dat veel regelgeving en voorschriften verouderd zijn, waardoor FSD 'in de huidige vorm illegaal is'. Volgens Tesla maken verdere aanpassingen om aan de regels te voldoen het systeem juist gevaarlijk in het verkeer.

Tesla geeft aan dat er in februari 2026 goedkeuring zal zijn, wat de RDW naar verluidt heeft toegezegd. Daarbij roept Tesla zijn volgers op X op om de Nederlandse keuringsdienst een mail te sturen 'om je enthousiasme te tonen en hen (de RDW, red.) te bedanken voor het zo snel mogelijk realiseren hiervan'. Tesla plaatste ook de contactpagina van de Nederlandse dienst erbij.

Door deze oproep wordt de RDW overspoeld met mails, meldt de instantie aan BNR. Waar ze normaal wekelijks ruim 2.000 mails ontvangen, kreeg de RDW alleen al in de uren na het bericht op X zaterdagavond zo’n 1.600 mails binnen. Dit tot grote ergernis van de dienst. 'Het zit ons in de weg. Het verstoort ons dagelijkse werk', zegt een woordvoerder van de RDW.

Uitleg RDW wijkt af van verklaring Tesla
In een verklaring op de RDW-website geeft de toezichthouder een andere uitleg dan die van Tesla. De dienst maakt duidelijk dat er geen toezegging is gedaan over de goedkeuring van het systeem, zodat Tesla’s voertuigen met zelfrijdende functies de weg op mogen. Wel is er een planning met Tesla opgesteld waarbij verwacht wordt dat Tesla in februari 2026 kan aantonen dat FSD Supervised aan de gestelde eisen voldoet. Daarbij benadrukt de RDW dat er nog ‘inspanningen geleverd moeten worden’ om het besluit in februari te kunnen nemen. Of die planning wordt gehaald, zal de komende tijd moeten blijken.

Broekhof noemt Tesla's actie 'wanhopig'. Volgens hem probeert Tesla hiermee de druk op de RDW te verhogen om goedkeuring voor FSD te krijgen. 'Tesla gaat te ver en doet dit om druk uit te oefenen. Het komt een beetje wanhopig over.' Dit is ook niet de eerste keer dat er druk op de RDW wordt gezet. Eerder uitte topman Elon Musk al zijn ontevredenheid over het uitblijven van de goedkeuring door de RDW.
RDW: stop met mailen

De RDW vraagt daarnaast mensen te stoppen met het sturen van e-mails naar aanleiding van Tesla’s bericht. 'We bedanken iedereen die dat al heeft gedaan, maar willen hierbij vragen om geen contact meer met ons op te nemen hierover. Het kost onze klantenservice onnodig veel tijd. Bovendien zal dit de planning niet beïnvloeden. Verkeersveiligheid staat bij de RDW voorop: toelating is pas mogelijk wanneer de veiligheid van het systeem overtuigend is bewezen.'

dinsdag 25 november 2025 @ 14:15:44 #162
307622 Perox
(niet de echte)
pi_219340859
Wat een kneuzenactie van Tesla zeg.
pi_219341005
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:18 schreef knoopie het volgende:

[..]
Nee, dat is niet bewezen. Er zijn diverse mensen die vraagtekens hebben bij de manier waarop de data van Tesla zelf gepresenteerd wordt, zoals ik al vanochtend gepost heb. Daarvoor zijn drie redenen.
1. De brondata is alleen bij Tesla bekend, wij moeten het enkel doen met hun uitwerking. Niet onafhankelijk dus.
2. In de data van Tesla zelf is er niet gecompenseerd voor het feit dat FSD veel meer gebruikt wordt op de snelweg, waar het per definitie veel veiliger is. Dat is een kromme vergelijking als je dat vergelijkt met het gemiddeld aantal ongelukken op alle wegen.
3. Tesla sluit bepaalde ongelukken uit van hun statistieken. Het is alleen niet 100% duidelijk wat de voorwaarden zijn om wel of niet als ongeluk aangemerkt te worden.

Echt bewezen is het als een onafhankelijke instantie inzicht krijgt in de echte data (en dan ook alle data en niet alleen de door tesla als ongeluk gemarkeerde data) en daar zelf conclusies uit mag trekken. De marketingafdeling van Tesla is geen bewijs.

Jij hanteert een alternatieve variant van het woord bewijs. Dat mag, maar het maakt wat je zegt niet waar.

Hoe dan ook: de data is er.

En FSD wordt overal gebruikt. Het is AP wat vooral op de snelweg wordt gebruikt.

Dat jij de bron van het bewijs in twijfel trekt is vers twee. Dat mag jij van mij en op zich heb je daar een punt.
pi_219341064
quote:

[..]

Ik durf te wedden dat jij geen programmeur ben (ik wel).
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219341181
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jij hanteert een alternatieve variant van het woord bewijs. Dat mag, maar het maakt wat je zegt niet waar.

Hoe dan ook: de data is er.

En FSD wordt overal gebruikt. Het is AP wat vooral op de snelweg wordt gebruikt.

Dat jij de bron van het bewijs in twijfel trekt is vers twee. Dat mag jij van mij en op zich heb je daar een punt.
Wat is er alternatief aan mijn variant van het woord bewijs? Bewijs is objectief en controleerbaar. Zolang het enige "bewijs" het rapport van Tesla zelf is, waarvan geen onafhankelijke partij de brondata mag zien, dan is het geen bewijs maar wij van WC-eend. Want Tesla is in deze per definitie niet objectief. En niemand kan het controleren als onafhankelijke partijen de brondata niet mogen zien.

Dat is dus geen alternatieve definitie van bewijs. Maar je mag mij altijd proberen te overtuigen met inhoudelijke argumenten.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 14:56:29 #166
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219341194
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik durf te wedden dat jij geen programmeur ben (ik wel).
Dat klopt.

Ik durf ook wel te stellen dat ik Neill deGrasse Tyson hoger heb zitten dan jou :+
4045
onlogisch
pi_219341225
Ik rijd in een. tesla (helaas) en de self park doet het niet meer als het regent, omdat de camera dan niet scherp is. Heeft dat ook effect by selfdriving?
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_219341246
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:56 schreef onlogisch het volgende:
Neill deGrasse Tyson
Die is ook geen programmeur.
pi_219341263
quote:

[..]
Dat klopt.

Ik durf ook wel te stellen dat ik Neill deGrasse Tyson hoger heb zitten dan jou :+
Het punt is niet dat ik hem geen gelijk geef, maar het niet over simpele bugfixes gaat, dit soort software werkt niet op zo een manier, het is een autonome beslissing engine die je naar een bepaald niveau moet brengen dat geschikt is, en dat los je niet op door die wagentjes rond te laten rijden, en op basis van incidenten fixes aan te brengen want dat werkt niet. En dan komt het allermoeilijkste, de redactie tijd van een mens is ongeveer 0.3 seconde in het geval van een probleem. Echter een computer zal dus elk scenario binnen dat tijdsbestek moeten oplossen, en moeten beslissen hoe te reageren, dit is enorm complex, daarom zie je ook dat Teslas prima hun weg kunnen vinden in zaken die goed gaan. Juist dat laatste stukje is het aller lastigste en dat zie ik ze de komende 10 jaar nog niet opgelost krijgen, kortom assisted driving is een prima alternatief, autonoom in stedelijke gebieden niet.
pi_219341265
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Die is ook geen programmeur.
En ook niet zo een geniale Astronoom.
pi_219341279
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:59 schreef aquawoman het volgende:
Ik rijd in een. tesla (helaas) en de self park doet het niet meer als het regent, omdat de camera dan niet scherp is. Heeft dat ook effect by selfdriving?
Dat hangt er van af. Het kan zijn dat bijvoorbeeld alleen je camera(s) aan de achterkant vies zijn. Maar het maakt verder niet uit of je met de autopiloot op de snelweg rijd of dat de auto zichzelf moet parkeren. Hij gebruikt altijd dezelfde camera's. Alleen dan meestal die aan de voorkant.
  dinsdag 25 november 2025 @ 15:24:12 #172
56749 BlaZ
pi_219341387
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:34 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik denk dat je het probleem van mobiliteit in Maastricht een beetje verkeerd inschat wanneer je je enkel blindstaart op het aantal treinreizigers.

De focus op 9.791 reizigers per dag is erg misleidend als je dit vergelijkt met de enorme autodruk die de stad dagelijks al ervaart.

Het centrum van Maastricht kent dagelijks al een verwerking van maar liefst 68.900 auto's. https://www.wegenwiki.nl/A2_(Nederland

Zoals bekend uit het 'Toekomstperspectief Automobiliteit | Ontwikkelagenda' van het ministerie, zit in de spits gemiddeld slechts 1,1 persoon in een auto.

Als we ervan uitgaan dat een groot deel van die 9.791 treinreizigers anders met de auto zou gaan, en dat ook die gemiddelde bezettingsgraad aanhouden, praten we over een toename van bijna 9.000 extra autoritten per dag (9.791 reizigers / 1,1 pers/auto).

Zelfs als niet elke treinreiziger de auto pakt, zorgt deze groep potentieel voor een toename van ruim 10% extra auto's in de regio. Een dergelijke toename zou in deze regio een significant effect hebben, gezien de verkeersdruk.

Dit is relevant, want de A2 bij Maastricht staat in de ochtendspits al in de top 10 van plekken waar je het meest in de file staat. https://www.autoweek.nl/a(...)et-meest-in-de-file/
Dat is geen verrassing gezien de decennia van onderinvesteringen in infrastructuur. Het verhaal is dan of de trein met voor- en navervoer kan concurreren met een zelfrijdende taxi die vertraging krijgt door file.
pi_219341464
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:08 schreef Jippie het volgende:

[..]
Volgens mij ben je te voorbarig met je TT

De toezichthouder RDW wordt overspoeld met e-mails nadat Tesla mensen heeft opgeroepen om berichten te sturen naar de waakhond over de goedkeuring van het zelfrijdende systeem van de autofabrikant. Dat meldt de toezichthouder aan BNR.

In Europa is het rijsysteem – genaamd Full Self-Driving (FSD) – nog steeds niet goedgekeurd, tot onvrede van Tesla. De Nederlandse toezichthouder is verantwoordelijk voor de toelating van het Tesla-systeem in Europa. ‘Het komt een beetje wanhopig over’, zegt autojournalist Noud Broekhof van De Nationale Autoshow over Tesla’s actie.

Tesla meldt op X dat het in overleg met de RDW in februari 2026 kan aantonen dat het systeem aan alle veiligheidsvereisten van de RDW voldoet. In het bericht uit Tesla zijn frustratie en stelt het bedrijf dat veel regelgeving en voorschriften verouderd zijn, waardoor FSD 'in de huidige vorm illegaal is'. Volgens Tesla maken verdere aanpassingen om aan de regels te voldoen het systeem juist gevaarlijk in het verkeer.

Tesla geeft aan dat er in februari 2026 goedkeuring zal zijn, wat de RDW naar verluidt heeft toegezegd. Daarbij roept Tesla zijn volgers op X op om de Nederlandse keuringsdienst een mail te sturen 'om je enthousiasme te tonen en hen (de RDW, red.) te bedanken voor het zo snel mogelijk realiseren hiervan'. Tesla plaatste ook de contactpagina van de Nederlandse dienst erbij.

Door deze oproep wordt de RDW overspoeld met mails, meldt de instantie aan BNR. Waar ze normaal wekelijks ruim 2.000 mails ontvangen, kreeg de RDW alleen al in de uren na het bericht op X zaterdagavond zo’n 1.600 mails binnen. Dit tot grote ergernis van de dienst. 'Het zit ons in de weg. Het verstoort ons dagelijkse werk', zegt een woordvoerder van de RDW.

Uitleg RDW wijkt af van verklaring Tesla
In een verklaring op de RDW-website geeft de toezichthouder een andere uitleg dan die van Tesla. De dienst maakt duidelijk dat er geen toezegging is gedaan over de goedkeuring van het systeem, zodat Tesla’s voertuigen met zelfrijdende functies de weg op mogen. Wel is er een planning met Tesla opgesteld waarbij verwacht wordt dat Tesla in februari 2026 kan aantonen dat FSD Supervised aan de gestelde eisen voldoet. Daarbij benadrukt de RDW dat er nog ‘inspanningen geleverd moeten worden’ om het besluit in februari te kunnen nemen. Of die planning wordt gehaald, zal de komende tijd moeten blijken.

Broekhof noemt Tesla's actie 'wanhopig'. Volgens hem probeert Tesla hiermee de druk op de RDW te verhogen om goedkeuring voor FSD te krijgen. 'Tesla gaat te ver en doet dit om druk uit te oefenen. Het komt een beetje wanhopig over.' Dit is ook niet de eerste keer dat er druk op de RDW wordt gezet. Eerder uitte topman Elon Musk al zijn ontevredenheid over het uitblijven van de goedkeuring door de RDW.
RDW: stop met mailen

De RDW vraagt daarnaast mensen te stoppen met het sturen van e-mails naar aanleiding van Tesla’s bericht. 'We bedanken iedereen die dat al heeft gedaan, maar willen hierbij vragen om geen contact meer met ons op te nemen hierover. Het kost onze klantenservice onnodig veel tijd. Bovendien zal dit de planning niet beïnvloeden. Verkeersveiligheid staat bij de RDW voorop: toelating is pas mogelijk wanneer de veiligheid van het systeem overtuigend is bewezen.'

Don't shoot the messenger, nu weet iedereen dat het goddelijke FSD straks uitgesteld in NL gereleased wordt dankzij RDW en hoge verkeersdoden voor lief neemt. Elon komt onze wegen verbeteren, wie wil dit niet, zo even RDW mailen dat ze Tesla's FSD moeten accepteren. Ze gunnen een self made afrikaan het licht niet in de ogen.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 15:36:17 #174
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219341471
Ah, daar is de tesla-webcare al.
pi_219341487
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:36 schreef xpompompomx het volgende:
Ah, daar is de tesla-webcare al.
Hij heeft het maar druk met de Teslers, Trumpies and Putin dingen, ik hoop dat hij een opslag krijgt.
pi_219341492
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 25 november 2025 @ 15:41:23 #177
485843 crew  Jippie
pi_219341493
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Don't shoot the messenger, nu weet iedereen dat het goddelijke FSD straks uitgesteld in NL gereleased wordt dankzij RDW en hoge verkeersdoden voor lief neemt. Elon komt onze wegen verbeteren, wie wil dit niet, zo even RDW mailen dat ze Tesla's FSD moeten accepteren. Ze gunnen een self made afrikaan het licht niet in de ogen.
Alsof Musk zich bekommert om onze verkeersveiligheid :X
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 15:44:57 #178
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219341510
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:40 schreef raptorix het volgende:

[..]
Hij heeft het maar druk met de Teslers, Trumpies and Putin dingen, ik hoop dat hij een opslag krijgt.
Die Roebels verdienen zichzelf niet hè.
pi_219341566
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Don't shoot the messenger, nu weet iedereen dat het goddelijke FSD straks uitgesteld in NL gereleased wordt dankzij RDW
Uitgesteld ten opzichte van wat?

quote:
en hoge verkeersdoden voor lief neemt. Elon komt onze wegen verbeteren, wie wil dit niet, zo even RDW mailen dat ze Tesla's FSD moeten accepteren. Ze gunnen een self made afrikaan het licht niet in de ogen.
Ik vindt dat de RDW het team dat FSD keurt op de emailafhandeling moet zetten. En daar de hoogste prioriteit aan geven.

Dan weet je zeker dat de keuring vertraging gaat oplopen.

Anyway, FSD is een optioneel pakket van enkele duizenden euros.
Het is niet zo dat opeens alle Tesla's die in Nederland rondrijden autonoom gaan rijden en daardoor een significante impact hebben op het aantal verkeersdoden.

En volgens mij had jij geen Tesla, dus jou maskt die verkeersveiligheid niets uit...

En Musk wil gewoon Tesla's verkopen.
pi_219341590
quote:

[..]
Dat klopt.

Maar waarom zou je een astronoom consulteren of autonoom autorijden.
pi_219341624
Leeg = 0,0
pi_219341632
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:58 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar waarom zou je een astronoom consulteren of autonoom autorijden.
Omdat het Onlogisch is :P _O_
pi_219341777
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:54 schreef knoopie het volgende:

[..]
Wat is er alternatief aan mijn variant van het woord bewijs? Bewijs is objectief en controleerbaar. Zolang het enige "bewijs" het rapport van Tesla zelf is, waarvan geen onafhankelijke partij de brondata mag zien, dan is het geen bewijs maar wij van WC-eend. Want Tesla is in deze per definitie niet objectief. En niemand kan het controleren als onafhankelijke partijen de brondata niet mogen zien.

Dat is dus geen alternatieve definitie van bewijs. Maar je mag mij altijd proberen te overtuigen met inhoudelijke argumenten.
Nee hoor. Ook een ooggetuigenverklaring kan dienen als bewijs en die is noch objectief noch per definitie controleerbaar.

Overigens is de data van Tesla best controleerbaar als ze dat willen en met de wijze van verzamelen ook objectief.
pi_219341820
Wanneer de robotaxi's in de VS enkele maanden rijden zonder begeleider en grote brokken, ga ik er pas in geloven dat FSD echt een doorbraak gaat worden. The proof is in eating the pudding, wishfull thinking is leuk en soms motiverend, maar voor mij geen maatstaf ;)
pi_219342800
Ik ben wel in verwarring waarom FSD nou zo'n groot ding is. Je zit nog steeds in de file achter het stuur, klaar om in te grijpen. Als je relaxed op je bestemming aan wilt komen, ligt het OV meer voor de hand. Alhoewel je daar steeds meer wordt weggepest.

Je kunt natuurlijk ook thuiswerken en alles bestellen.
pi_219342878
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik ben wel in verwarring waarom FSD nou zo'n groot ding is. Je zit nog steeds in de file achter het stuur, klaar om in te grijpen. Als je relaxed op je bestemming aan wilt komen, ligt het OV meer voor de hand. Alhoewel je daar steeds meer wordt weggepest.

Op de snelweg hoef je helemaal niet in te grijpen, tenzij wegwerkzaamheden of iets anders waardoor het even anders is dan gewoon immer gerade aus.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 19:24:36 #187
16180 crew  CoolGuy
pi_219342943
Ik vind de auto anders ultra relaxed.
pi_219343102
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:24 schreef CoolGuy het volgende:
Ik vind de auto anders ultra relaxed.
Dat sowieso. Ik heb EAP en dat is een genot als je door Europa heen aan het rijden bent. Je komt heerlijk uitgerust aan omdat je de saaie stukken je laat rijden en als de weg even interessant wordt heb ik een heerlijke stuurmansauto.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 19:42:18 #189
16180 crew  CoolGuy
pi_219343125
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat sowieso. Ik heb EAP en dat is een genot als je door Europa heen aan het rijden bent. Je komt heerlijk uitgerust aan omdat je de saaie stukken je laat rijden en als de weg even interessant wordt heb ik een heerlijke stuurmansauto.
Ja, heb ik ook, maar ik gebruik het niet veel op de snelweg. Wat ik wel nog mis is dat je voor inparkeren zelf een parkeerruimte kunt definiëren. Want wij hebben op het stukje oprit waar we meestal staan ruimte voor 2 auto's, maar er staat ook een paal, waar ik altijd vlak naast parkeer.

Ik zou het ideaal vinden om die plek op te kunnen slaan als parkeervak, want dat identificeert hij nu niet zo, zodat de auto op precies dezelfde plek staat.
pi_219343182
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, heb ik ook, maar ik gebruik het niet veel op de snelweg. Wat ik wel nog mis is dat je voor inparkeren zelf een parkeerruimte kunt definiëren. Want wij hebben op het stukje oprit waar we meestal staan ruimte voor 2 auto's, maar er staat ook een paal, waar ik altijd vlak naast parkeer.

Ik zou het ideaal vinden om die plek op te kunnen slaan als parkeervak, want dat identificeert hij nu niet zo, zodat de auto op precies dezelfde plek staat.
Huh, je kan toch gewoon aangeven welke parkeerplek ze moet nemen?

Of is dat niet bij de oudere versie van de Model S?

(Ik meen mij te herinneren dat jij een 100D hebt)
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 19:50:30 #191
16180 crew  CoolGuy
pi_219343222
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Huh, je kan toch gewoon aangeven welke parkeerplek ze moet nemen?

Of is dat niet bij de oudere versie van de Model S?

(Ik meen mij te herinneren dat jij een 100D hebt)
Dat herinner jij je verkeerd. Ik heb een Y. Nee, wat ik bedoel is dat ik hier thuis een oprit heb. Op die oprit passen 2 auto's naast elkaar (of achter elkaar, maar het gaat om naast elkaar). Die gehele oprit wordt door EAP niét als parkeerplek(ken) gezien.

Inderdaad, als je ergens wil parkeren en hij identificeert dat als parkeerplek, dan kun je er op duwen en dan parkeert de auto. Maar hier thuis werkt dat dus niet, omdat hij het niet als parkeerplekken ziet.

Ik wil dus een custom parkeerplek kunnen maken, anders gezegd, ik wil de auto op de ideale wijze handmatig parkeren, eenmalig, en dan die positie op kunnen slaan als parkeerplek. Niet voor mezelf, maar mijn vrouw gaat nogal eens met mijn auto weg, en die kan niet zo heel erg geweldig parkeren, dus meestal stapt ze uit en dan doe ik het, maar dat zou eea wel makkelijker maken.
pi_219343464
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:05 schreef raptorix het volgende:
dit is enorm complex, daarom zie je ook dat Teslas prima hun weg kunnen vinden in zaken die goed gaan. Juist dat laatste stukje is het aller lastigste en dat zie ik ze de komende 10 jaar nog niet opgelost krijgen, kortom assisted driving is een prima alternatief, autonoom in stedelijke gebieden niet.
Mij lijkt vooral autonoom op auto- en snelwegen ideaal, ik rijd zelf de stad wel uit. Hoe handig is het als je dat suffe snelweg rijden werkend of slapend door kan brengen. Dat je op een paar kilometer van de afslag wakkergebliept wordt _O_ Dus systeem alleen goedkeuren voor A- (en N-)wegen. Dat is ook een stuk makkelijker om te ontwikkelen lijkt me.

Dat rijden in de stad met al die fietsers, voetgangers, vreemde weginrichting zie ik voorlopig ook nog niet zo snel goedgaan.
pi_219344463
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 20:11 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Mij lijkt vooral autonoom op auto- en snelwegen ideaal, ik rijd zelf de stad wel uit. Hoe handig is het als je dat suffe snelweg rijden werkend of slapend door kan brengen. Dat je op een paar kilometer van de afslag wakkergebliept wordt _O_ Dus systeem alleen goedkeuren voor A- (en N-)wegen. Dat is ook een stuk makkelijker om te ontwikkelen lijkt me.

Dat rijden in de stad met al die fietsers, voetgangers, vreemde weginrichting zie ik voorlopig ook nog niet zo snel goedgaan.
Mercedes is bijna zo ver. Wel alleen nog op de S klasse, Duitse snelwegen en tot 95 km/u. Maar die paar minuten extra maken ook niet uit als je toch ligt te slapen.

Ze proberen zo snel mogelijk vergunningen aan te vragen, maar omdat zij verantwoordelijk zijn bij ongevallen, spelen ze wel op safe.
pi_219344629
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik ben wel in verwarring waarom FSD nou zo'n groot ding is.
Het wordt al gehyped sinds 2013 en verkocht sinds 2016. En het is er nog steeds niet.

quote:
Je zit nog steeds in de file achter het stuur, klaar om in te grijpen. Als je relaxed op je bestemming aan wilt komen, ligt het OV meer voor de hand. Alhoewel je daar steeds meer wordt weggepest.

Op lange afstanden op de snelweg kan het handig zijn.
Maar dat kan ook bij andere merken met rijhulpsystemen. Echt uniek is dat niet.

In de stad zie ik het voordeel niet, omdat je toch de hele tijd het hoofd erbij moet houden omdat FSD niet volledig autonoom rijdt.
pi_219344666
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

"Pools are perfect for holding water"
pi_219344686
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:42 schreef knoopie het volgende:

[..]
In het andere kamp zijn er natuurlijk net zo goed mensen die graag video's posten van Tesla's die de fout in gaan. Bijvoorbeeld die van Mark Rober. Maar beide zegt natuurlijk helemaal niks. Beide slechts een steekproef van één, meestal in een uitzonderingsituatie. Het laat hoogstens zien dat het principieel mogelijk is om het systeem voor de gek te houden/ te laten falen.

@:epicbeardman heeft het in de OP over "in 99% van de gevallen goed", en laat daarmee meteen zien hoe weinig hij er van begrijpt. 99% zou in de praktijk nog bedroevend slecht zijn. Als je tijdens 99% van de ritten geen ongeluk krijgt, en elke dag naar en van je werk rijdt, dan heb je vijf ongelukken per jaar. Pas als de foutmarges richting de ppm gaan, dan wordt het interessant.
Tsja .. Musk fanboy, dan krijg je dat he.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219344688
quote:

[..]

maar het programmeren doen mensen, dus het is altijd menselijk handelen. dat kan je dus niet weg nemen
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_219344945
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:18 schreef mschol het volgende:

[..]
maar het programmeren doen mensen, dus het is altijd menselijk handelen. dat kan je dus niet weg nemen
Klopt, en in de praktijk zien we dat bepaalde fouten jaren later nog steeds in de software zitten.
pi_219344975
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:10 schreef Wantie het volgende:
Het wordt al gehyped sinds 2013 en verkocht sinds 2016. En het is er nog steeds niet.
Oh ja, kan me nog wel herinneren dat je die als een van de weinige opties kon selecteren. Was nog een prijzige ook, >¤4k volgens mij. Dus als je dat bij je Model 3 in 2019 bestelt hebt heb je er al die jaren eigenlijk dus geen gebruik van kunnen maken? :X
pi_219344996
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Mercedes is bijna zo ver. Wel alleen nog op de S klasse, Duitse snelwegen en tot 95 km/u. Maar die paar minuten extra maken ook niet uit als je toch ligt te slapen.

Ze proberen zo snel mogelijk vergunningen aan te vragen, maar omdat zij verantwoordelijk zijn bij ongevallen, spelen ze wel op safe.
Tesla kan dit al met 140 km/u.

En 95 km/u is geen doen op de snelweg en al helemaal niet bij een lange rit.

Wat Mercedes aanbiedt is gewoon waardeloos.
pi_219345016
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 23:00 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Oh ja, kan me nog wel herinneren dat je die als een van de weinige opties kon selecteren. Was nog een prijzige ook, >¤4k volgens mij. Dus als je dat bij je Model 3 in 2019 bestelt hebt heb je er al die jaren eigenlijk dus geen gebruik van kunnen maken? :X
Erger nog: pas bij de 4e generatie van de hardware zou FSD mogelijk zijn. Alle voorgaande generaties komen niet verder dan enhanced autopilot of wat daar op lijkt. Die hebben voor niets geld gelapt.
Ik ben benieuwd of ze recht op restitutie hebben.

En zelfs bij de vierde (huidige) generatie is het onduidelijk of de hardware full self driving aan kan.

Ze zijn bezig met de vijfde generatie die zeker 2 x krachtiger is.
pi_219345019
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:10 schreef Wantie het volgende:

[..]
[..]
Op lange afstanden op de snelweg kan het handig zijn.
Maar dat kan ook bij andere merken met rijhulpsystemen. Echt uniek is dat niet.

In de stad zie ik het voordeel niet, omdat je toch de hele tijd het hoofd erbij moet houden omdat FSD niet volledig autonoom rijdt.
Wat een gelul. FSD is er al, het is alleen in Europa nog niet toegestaan. En het is by far het beste systeem. Dat weet jij niet omdat je 0,0 ervaring hebt met Tesla, wat vreemd is omdat je steeds net doet alsof je weet waar je het over hebt.
pi_219345021
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 23:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat een gelul. FSD is er al, het is alleen in Europa nog niet toegestaan. En het is by far het beste systeem. Dat weet jij niet omdat je 0,0 ervaring hebt met Tesla, wat vreemd is omdat je steeds net doet alsof je weet waar je het over hebt.
Je weet dat ik je leugens negeer he?
pi_219345045
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 23:07 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je weet dat ik je leugens negeer he?
Dat is lekker makkelijk, aangezien ik niet aan leugens doe.
pi_219345086
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 23:06 schreef Wantie het volgende:

[..]
Erger nog: pas bij de 4e generatie van de hardware zou FSD mogelijk zijn. Alle voorgaande generaties komen niet verder dan enhanced autopilot of wat daar op lijkt. Die hebben voor niets geld gelapt.

En zelfs bij de vierde (huidige) generatie is het onduidelijk of de hardware full self driving aan kan.

Kost nu zelfs ¤7.500 voor de m3 zie ik.

Maar dan ben je mooi genaaid als je dat 5 jaar geleden heb gekocht, mag hopen dat je wel je geld terug.
pi_219345094
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 23:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is lekker makkelijk, aangezien ik niet aan leugens doe.
Ik ga mij daar niet door laten uitlokken :W
pi_219345103
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 23:06 schreef Wantie het volgende:

[..]

Wederom onwaar. Er wordt binnenkort een FSD versie uitgerold die ook met HW3 werkt. En anders krijg je een hardware upgrade tzt.
pi_219345105
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 23:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik ga mij daar niet door laten uitlokken :W
Aldus degene die hier onwaarheden verkondigt.
pi_219345106
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 23:17 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Kost nu zelfs ¤7.500 voor de m3 zie ik.

Maar dan ben je mooi genaaid als je dat 5 jaar geleden heb gekocht, mag hopen dat je wel je geld terug.
Ja, ik ben benieuwd hoe dat werkt.

Iemand die in 2018 betaald heeft, heeft bijna 8 jaar later nog steeds geen autonoom rijdende auto.

Dan ben je alweer toe aan de volgende auto.
pi_219345107
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 23:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wederom onwaar. Er wordt binnenkort een FSD versie uitgerold die ook met HW3 werkt. En anders krijg je een hardware upgrade tzt.
Wat is het verschil dan?
pi_219345116
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 23:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Wat is het verschil dan?
Dat het om supervised full self driving gaat.
Oftewel een soort enhanced autopilot.
Maar niet level 5 autonoom rijden, zoals de naam full self driving suggereert.
pi_219345124
quote:

[..]
Wat is het verschil dan?
HW3 vs HW4? Met name de resolutie van de camera’s.
pi_219345129
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 23:24 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat het om supervised full self driving gaat.
Oftewel een soort enhanced autopilot.
Maar niet level 5 autonoom rijden, zoals de naam full self driving suggereert.
In jouw hoofd kennelijk…
pi_219345152
quote:

[..]
Wat is het verschil dan?
Hw 4 heeft grotere cameras met een betere resolutie.
5 megapixels vs 1,2.
Verder beter ruimtelijk zicht en betere kleuren. Daardoor kan hw4 veel beter objecten herkennen.
Verder is de rekenkracht tot 5 x beter dan HW3.

Er wordt hier beweerd dat je een Tesla met HW3 kunt ombouwen naar HW4.
Ik ben benieuwd of dat kan, aangezien de cameras groter zijn, de computer qua omvang groter is en het stroomverbruik is anders.

Ik geloof er zelf niets van dat Tesla alle reeds verkochte auto's vanaf 2016 die een FSD pakket hebben aangeschaft kostenloos ombouwt naar HW4.

Maar we gaan het zien.

En dan is het nog maar de vraag of HW4 wèl level 5 autonoom kan bieden.

Dat betwijfel ik.

Maar dat is wel beloofd door Musk.
pi_219345159
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 23:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
5 megapixels vs 1,2.
Verder beter ruimtelijk zicht en betere kleuren. Daardoor kan hw4 veel beter objecten herkennen.

Ik ben benieuwd of dat kan, aangezien de cameras groter zijn, de computer qua omvang groter is en het stroomverbruik is anders.

Ik geloof er zelf niets van dat Tesla alle reeds verkochte auto's vanaf 2016 die een FSD pakket hebben aangeschaft kostenloos ombouwt naar HW4.

Maar we gaan het zien.

Dat betwijfel ik.

Dank je.
pi_219345220
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 23:21 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, ik ben benieuwd hoe dat werkt.

Iemand die in 2018 betaald heeft, heeft bijna 8 jaar later nog steeds geen autonoom rijdende auto.

Dan ben je alweer toe aan de volgende auto.
Tesla kopers zien dat als een investering in de betere wereld, niet iedereen ligt wakker om die 7,500 euro, anders had je wel daadwerkelijk rechtszaken of iets gezien toch?
pi_219345290
quote:
14s.gif Op woensdag 26 november 2025 00:07 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Tesla kopers zien dat als een investering in de betere wereld, niet iedereen ligt wakker om die 7,500 euro, anders had je wel daadwerkelijk rechtszaken of iets gezien toch?
Dat je in de cuckstoel in een Tesla mag zitten maakt je nog geen Tesla rijder he.
pi_219345301
quote:

[..]
FSD is alleen in naam FSD, het is gewoon geen autonoom systeem, ik snap niet dat je zo dom kunt zijn om dit te blijven volhouden.

https://www.forbes.com/si(...)-should-it-be-legal/

En anders moet je maar even lezen wat Tesla zelf zegt:

https://www.tesla.com/support/fsd

quote:
none of these advanced driver assistance features make your Tesla vehicle fully autonomous or replace you as the driver.
pi_219345311
Overigens is er ook helemaal geen goedkeuring van de RDW, er is gewoon een aanvraag ingediend zoals elk merk kan doen om goedkeuring te vragen, de RDW gaat dat beoordelen, en zegt dan simpel ja of nee, ik kan je al zeggen dat dat een nee word.

https://www.rdw.nl/nieuws(...)ing-van-oproep-tesla
pi_219345385
quote:
14s.gif Op woensdag 26 november 2025 00:07 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Heb jij al 7500 overgemaakt aan Tesla?
Nee hè. Je lult maar wat in de ruimte.

Wel grappig dat je aangeeft te denken dat Tesla eigenaren naar de rechter moeten stappen om hun geld terug te krijgen voor iets dat niet geleverd is.

Dat klinkt niet als een betere wereld.
pi_219345541
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 02:22 schreef raptorix het volgende:

[..]
FSD is alleen in naam FSD, het is gewoon geen autonoom systeem, ik snap niet dat je zo dom kunt zijn om dit te blijven volhouden.

https://www.forbes.com/si(...)-should-it-be-legal/

En anders moet je maar even lezen wat Tesla zelf zegt:

https://www.tesla.com/support/fsd
[..]

Het is nog ‘supervised’. Dat maakt het niet minder zelfrijdend. Genoeg filmpjes van Tesla’s die uren rijden van a naar b zonder ook maar 1 ingreep.

Zomaar een berichtje uit de T. van vandaag over de zelfrijdende bus:

https://www.telegraaf.nl/(...)ns-op/107260054.html

Ook met chauffeur die toezicht houdt.

Maar o wee als het om Tesla gaat, dan staan de haters weer met zoutzakken bij de slakken.
pi_219345556
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 06:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is nog ‘supervised’. Dat maakt het niet minder zelfrijdend. Genoeg filmpjes van Tesla’s die uren rijden van a naar b zonder ook maar 1 ingreep.

Zomaar een berichtje uit de T. van vandaag over de zelfrijdende bus:

https://www.telegraaf.nl/(...)ns-op/107260054.html

Ook met chauffeur die toezicht houdt.

Maar o wee als het om Tesla gaat, dan staan de haters weer met zoutzakken bij de slakken.
Dus ze verkopen iets als FSD, maar het is supervised, ja dat Tesla fans daar in trappen kan ik me voorstellen ja, dan moet je echt wel mokerdom zijn.
pi_219345581
quote:

[..]
Ik rij al jaren Tesla en ik heb er weinig vertrouwen in dat unsupervised FSD al veilig is, behalve in gecontroleerde (test)omstandigheden. Bron: mijn ervaring met Tesla, o.a. de vele issues met AutoPilot. Zie o.a. de eerder in dit topic bedsproken situaties met afwijkende wegbelijning i.a. op spitsstroken.

De hallelujafilmpjes van Tesla's marketingafdeling neem ik met een flinke korrel zout. Die vertellen je hoe goed die gefilmde rit ging, niet hoe betrouwbaar FSD is.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2025 07:13:28 ]
pi_219345749
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 23:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
5 megapixels vs 1,2.

Maar we gaan het zien.

Dat betwijfel ik.

Er worden verschillende resoluties gebruikt om dingen te herkennen. De AI werkt met hele grote pixels, anders wordt de computer te duur. Voor het lezen van verkeersborden en zo wordt een veel hogere resolutie gebruikt.

Ten tijde van HW3 was de resolutie van de AI op een afstand van zo'n 25 meter maar iets van 10 centimeter. En volgens mij hadden ze dat met het uitbrengen van HW4 niet verbeterd. Dat is heel waarschijnlijk ook de reden waarom slagbomen zo moeilijk herkend worden. Maar bij de allerlaatste versie van het AI model hebben ze die resolutie blijkbaar groter gemaakt. Waarschijnlijk als reactie op de ongelukken bij slagbomen en het negeren van een groot blok op de weg die net in het nieuws zijn geweest.

Dat levert twee vragen op: als de pixels van het AI model kleiner zijn geworden, is ook de omvang daarvan gegroeid. En het was een probleem om de grotere modellen in HW4 te krijgen. Hebben ze dan andere dingen er uit gehaald? Het gezichtsveld verkleind? Of hebben ze er een extra stap aan toegevoegd, speciaal om dingen zoals slagbomen te herkennen? En natuurlijk: werkt dat ook op HW3? Die kans lijkt me niet groot.

Gezien het filmpje dat @epicbeardman heeft gepost, lijkt hij nu in ieder geval met recente hardware wel meer moeite te doen om dingen te ontwijken. Maar dit lijkt me zeker iets wat zich eerst in de praktijk moet bewijzen.
pi_219345858
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 07:10 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik rij al jaren Tesla en ik heb er weinig vertrouwen in dat unsupervised FSD al veilig is, behalve in gecontroleerde (test)omstandigheden. Bron: mijn ervaring met Tesla, o.a. de vele issues met AutoPilot. Zie o.a. de eerder in dit topic bedsproken situaties met afwijkende wegbelijning i.a. op spitsstroken.

De hallelujafilmpjes van Tesla's marketingafdeling neem ik met een flinke korrel zout. Die vertellen je hoe goed die gefilmde rit ging, niet hoe betrouwbaar FSD is.
AP en FSD supervised is compleet andere software.

Ga eens naar de VS en probeer het daar eens uit. Je zal versteld staan hoe goed FSD supervised is.

Overigens: op snelwegen werkt AP ook al heel lang bijzonder goed. Altijd een genot bij lange reizen.
pi_219345881
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 06:56 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dus ze verkopen iets als FSD, maar het is supervised, ja dat Tesla fans daar in trappen kan ik me voorstellen ja, dan moet je echt wel mokerdom zijn.
De enige die zich hier mokerdom toont ben jij, door niet te begrijpen wat zelfrijdend precies inhoudt.

Zelfde zie je met autopilot wat door veel idioten uitgelegd wordt alsof je dan moet denken dat alles automatisch gaat en je niet hoeft op te letten.

Al zal ook hier MDS wel de oorzaak zijn, want ik heb nog nooit dit soort gezeik gehoord over de autopilot op een yacht, terwijl die nog veel minder kan.
pi_219345906
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
AP en FSD supervised is compleet andere software.
Dat weet ik.

quote:
Overigens: op snelwegen werkt AP ook al heel lang bijzonder goed. Altijd een genot bij lange reizen.
Het werkt bijna altijd goed. Maar als het niet werkt is het soms ronduit gevaarlijk. Ik heb dat "spitststrook-meets-invoegstrook" scenario niet voor niets genoemd. Als ik daar niet had ingegrepen dan had AP me met 100 km/u in de auto naast me gestuurd. Dat is me twee keer overkomen. Ook al is AP nog zo goed, dat het heel soms zo ernstig mis gaat maakt dat ik het niet meer wil gebruiken.
pi_219345926
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De enige die zich hier mokerdom toont ben jij, door niet te begrijpen wat zelfrijdend precies inhoudt.

Zelfde zie je met autopilot wat door veel idioten uitgelegd wordt alsof je dan moet denken dat alles automatisch gaat en je niet hoeft op te letten.

Al zal ook hier MDS wel de oorzaak zijn, want ik heb nog nooit dit soort gezeik gehoord over de autopilot op een yacht, terwijl die nog veel minder kan.
Misschien moeten ze het dan een naam geven wat het is, niet wat het pretendeert te zijn, maar goed iedereen die geen randdebiel is weet natuurlijk wat je moet verwachten van Musk spul, beetje zelfde categorie als Apple Fans: Ja maar het voelt gewoon sneller aan (ja omdat ze animaties gebruiken).
  woensdag 26 november 2025 @ 08:29:10 #229
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_219345932
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 11:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Mwah, ik zie de personeelskosten van de NS als aanzienlijk.
[..]

Maar met een zelfrijdende trein kun je alleen de machinisten vervangen. De tienduizenden andere medewerkers niet hè. Dus conducteurs, kantoorpersoneel, monteurs, etc. ga je daarmee niet vervangen.
pi_219345945
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:25 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat weet ik.
[..]
Het werkt bijna altijd goed. Maar als het niet werkt is het soms ronduit gevaarlijk. Ik heb dat "spitststrook-meets-invoegstrook" scenario niet voor niets genoemd. Als ik daar niet had ingegrepen dan had AP me met 100 km/u in de auto naast me gestuurd. Dat is me twee keer overkomen. Ook al is AP nog zo goed, dat het heel soms zo ernstig mis gaat maakt dat ik het niet meer wil gebruiken.
Spitsstrook kan AP niet. Links blijven dus. :)
pi_219345954
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:28 schreef raptorix het volgende:

[..]
Misschien moeten ze het dan een naam geven wat het is, niet wat het pretendeert te zijn, maar goed iedereen die geen randdebiel is weet natuurlijk wat je moet verwachten van Musk spul, beetje zelfde categorie als Apple Fans: Ja maar het voelt gewoon sneller aan (ja omdat ze animaties gebruiken).
De auto rijdt zelf onder supervisie. Ergo: FSD supervised.

Geen idee wat je zit te fiepen op je inferieure Android platform.
pi_219345970
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De auto rijdt zelf onder supervisie. Ergo: FSD supervised.

Geen idee wat je zit te fiepen op je inferieure Android platform.
Wat snapt je niet wat in het Engels betekent: Full Self-Driving.
Het is ongeveer dat ik een gouden horloge verkoop terwijl dat het koper is, en dat jij weer gaat zeggen, ja wat snap je niet aan goudkleurig?
pi_219346005
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:35 schreef raptorix het volgende:

[..]
Wat snapt je niet wat in het Engels betekent: Full Self-Driving.
Het is ongeveer dat ik een gouden horloge verkoop terwijl dat het koper is, en dat jij weer gaat zeggen, ja wat snap je niet aan goudkleurig?
De auto kan gewoon volledig zelf rijden onder supervisie. Dat kwartje wenst bij jou maar niet te vallen…
pi_219346008
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Spitsstrook kan AP niet. Links blijven dus. :)
Ja precies. En zo zijn er meer situaties waar AP de mist in gaat. Het gaat bijna altijd goed, maar net die ene keer dat het niet goed gaat is genoeg om je dag grondig te verpesten.
pi_219346016
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:29 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Maar met een zelfrijdende trein kun je alleen de machinisten vervangen. De tienduizenden andere medewerkers niet hè. Dus conducteurs, kantoorpersoneel, monteurs, etc. ga je daarmee niet vervangen.
Als je het fijnmaziger en gratis maakt, vervallen veel van de problemen. Ook heeft ProRail het onderhoud van de infrastructuur tot het minimum teruggebracht, waardoor het vaker omvalt. Maar het is alleen een bezwaar dat er veel personeel nodig is als het OV winst moet maken. Zeker als je het daardoor steeds verder uitkleed, zodat het voor steeds minder mensen nog een optie is. Dan heb je veel personeel, infrastructuur en treinen/bussen nodig om weinig mensen te vervoeren.

Het belastinggeld dat we uitgeven aan ambtenaren komt de economie ten goede en blijft in circulatie, zolang het door de rijken niet uit de economie wordt gehaald en belegd in stenen of aandelen.
pi_219346023
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:39 schreef recursief het volgende:

[..]
Ja precies. En zo zijn er meer situaties waar AP de mist in gaat. Het gaat bijna altijd goed, maar net die ene keer dat het niet goed gaat is genoeg om je dag grondig te verpesten.
Spitsstrook en wegwerkzaamheden (en zelfs dat gaat tegenwoordig vaak goed).

Wat nog meer op de snelweg dan?
pi_219346068
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Spitsstrook en wegwerkzaamheden (en zelfs dat gaat tegenwoordig vaak goed).

Wat nog meer op de snelweg dan?
Linksplakkers. Niet dat je dan meteen crasht maar vaak genoeg dat het een oncomfortabel ritje wordt.
pi_219346076
Nogmaals: AP werkt bijna altijd best goed, maar bijna altijd is voor mij niet goed genoeg.
pi_219346091
Wanneer self driving fat bikes
pi_219346097
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De auto kan gewoon volledig zelf rijden onder supervisie. Dat kwartje wenst bij jou maar niet te vallen…
Dat kan mijn fiets ook, ik hoef alleen maar te trappen en te sturen.
pi_219346104
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:47 schreef recursief het volgende:

[..]
Linksplakkers. Niet dat je dan meteen crasht maar vaak genoeg dat het een oncomfortabel ritje wordt.
Daar blijft ze toch gewoon achteraan rijden?
pi_219346106
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:54 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat kan mijn fiets ook, ik hoef alleen maar te trappen en te sturen.
Mokerdom zei je?
pi_219346145
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het punt zit een beetje in de ‘F’ van FSD: full self drive. Full impliceert volledig. Dat is het op dit moment gewoon niet
pi_219346148
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 09:04 schreef Weird- het volgende:

[..]
Het punt zit een beetje in de ‘F’ van FSD: full self drive. Full impliceert volledig. Dat is het op dit moment gewoon niet
Supervised FSD is inderdaad een contradictie.
pi_219346160
quote:

[..]
In de VS wel. Daar kan de auto gewoon van a naar b rijden.
pi_219346180
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 09:05 schreef recursief het volgende:

[..]
Supervised FSD is inderdaad een contradictie.
Nee hoor.

Er is vast ook iemand die jou controleert op jouw werk. Toch zul je neem ik aan zelfstandig je werk doen.
pi_219346285
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 09:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee hoor.

Er is vast ook iemand die jou controleert op jouw werk. Toch zul je neem ik aan zelfstandig je werk doen.
Ja en dan zou je het dus supervised werken noemen, echt man man man, kennelijk ben jij de enige die het zo leest.
pi_219346705
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:40 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Het belastinggeld dat we uitgeven aan ambtenaren komt de economie ten goede en blijft in circulatie, zolang het door de rijken niet uit de economie wordt gehaald en belegd in stenen of aandelen.
Vandaar dat de Sovjet Unie zo economisch succesvol was, iedereen was daar ambtenaar.
In NK is dat nog steeds zo, heb niet het idee dat men dat graag hier wil repliceren :N
pi_219346728
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Vandaar dat de Sovjet Unie zo economisch succesvol was, iedereen was daar ambtenaar.
In NK is dat nog steeds zo, heb niet het idee dat men dat graag hier wil repliceren :N
Ja, jij hebt liever een anarchie. Geef de bedrijven vrij baan, dat is beter voor de economie. Verder gaat het niet.
pi_219346778
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:32 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, jij hebt liever een anarchie. Geef de bedrijven vrij baan, dat is beter voor de economie. Verder gaat het niet.
Nope, dat heb ik al menig maal aan je verklaard. Ik ben voor en kleine overheid welke zich strikt aan de basis houdt en de kaders schept, waarbinnen men kan handelen. In nogal wat landen zijn we flink doorgeschoten imo, met name vanwege het fiat-valuta systeem, naar teveel overheid.
pi_219346793
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nope, dat heb ik al menig maal aan je verklaard. Ik ben voor en kleine overheid die zich strikt aan de basis houd en de kaders schept en waarbinnen men kan handelen. In nogal wat landen zijn we flink doorgeschoten imo, met name vanwege het fiat-valuta systeem naar teveel overheid.
En waar trek je de grens? Vind je bijvoorbeeld of de regering mag beslissen of auto's met FSD de weg op mogen en of dat onder supervisie moet?
pi_219346809
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En waar trek je de grens? Vind je bijvoorbeeld of de regering mag beslissen of auto's met FSD de weg op mogen en of dat onder supervisie moet?
Een succesvolle pilot met Robotaxis zal imo moeten aantonen of het veilig kan opereren in vergelijking tot menselijke chauffeurs. Zover is FSD van Tesla blijkbaar nog niet.
pi_219346829
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Een succesvolle pilot met Robotaxis zal imo moeten aantonen of het veilig kan opereren in vergelijking tot menselijke chauffeurs. Zover is FSD van Tesla blijkbaar nog niet.
Maar dat vind je dus wel een taak van de overheid? Die stellen alle regels op? Het kader waarbinnen iedereen moet handelen?

Maar als dat nou niet winstgevend is, kan het bedrijfsleven dan lobbyen voor een aanpassing? En wat kan de regering doen als ze die regels niet naleven? En is dat dan naar de letter of naar de intentie?
pi_219346973
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Veel certificeringen vinden nu ook al buiten de overheid plaats, dus dat kun je prima met een overheids mandaat aan hun overlaten, net zoals de kosten.
pi_219347038
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:09 schreef raptorix het volgende:

[..]
Veel certificeringen vinden nu ook al buiten de overheid plaats, dus dat kun je prima met een overheids mandaat aan hun overlaten, net zoals de kosten.
Ja, eerst werd het overgelaten aan bedrijven zoals TNO en steeds vaker mogen moeten bedrijven dat nu zelf doen. In de VS doen ze dat ook al lang. (Zie ook: Boeing.) Gelukkig is dat bij de voedselveiligheid nog niet aan de orde. Als je zo die rapporten van TNO leest over de energietransitie ziet het er ook niet naar uit dat daar nog ingenieurs aan te pas zijn gekomen.

Maar Tesla moet dus zelf FSD kunnen certificeren?
pi_219347079
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 04:06 schreef Wantie het volgende:

[..]
Heb jij al 7500 overgemaakt aan Tesla?
Nee hè. Je lult maar wat in de ruimte.

Wel grappig dat je aangeeft te denken dat Tesla eigenaren naar de rechter moeten stappen om hun geld terug te krijgen voor iets dat niet geleverd is.

Dat klinkt niet als een betere wereld.
Even aan Grok gevraagd:

quote:
Veel kopers/investeerders – vooral de hardcore fans – kochten FSD wetende van de limieten, en deden het met "alle liefde" om Tesla's AI-missie te versnellen (bijv. naar robotaxi's). Het is geen pure altruïsme; de huidige features (zoals soepele stadsritten) maken het al waardevol, en updates zoals v14.2 (nov 2025) verbeteren het verder.

Maar voor sceptici voelt het als een gok. Als je overweegt te kopen: Probeer de trial – het overtuigt velen om te steunen.
Dat ik geen Tesla heb is deels dat mijn appartementencomplex geen stroompunten wil hebben in de garage en daarnaast heb ik geen lease bak van werk. Werk nl. 4.5 dagen thuis per week.

Heb wel Tesla gereden hoor via werk (myWheelz/amberauto) en Tesla is niet het enige merk waar ik gek van ben. BMW, Alfa Romeo QV versies, Aston Martin, Masarati en ook Tesla ja.

Heb minder met die alibaba spyware powerbanks op wielen zoals BYD, Volvo, XPENG en ook geen fan van Audi/VW/Merc.
pi_219347125
quote:
9s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:30 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Even aan Grok gevraagd:
[..]
Dat ik geen Tesla heb is deels dat mijn appartementencomplex geen stroompunten wil hebben in de garage en daarnaast heb ik geen lease bak van werk. Werk nl. 4.5 dagen thuis per week.

Heb wel Tesla gereden hoor via werk (myWheelz/amberauto) en Tesla is niet het enige merk waar ik gek van ben. BMW, Alfa Romeo QV versies, Aston Martin, Masarati en ook Tesla ja.

Heb minder met die alibaba spyware powerbanks op wielen zoals BYD, Volvo, XPENG en ook geen fan van Audi/VW/Merc.
Er zijn genoeg bedrijven die een lader voor je aan willen leggen. Je kunt ook een verlengsnoer over de stoep leggen of gaan opladen bij de snellader. Je moet er wat voor over hebben.
  Moderator woensdag 26 november 2025 @ 11:40:05 #258
16180 crew  CoolGuy
pi_219347137
quote:
9s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:30 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Even aan Grok gevraagd:
[..]

Ah, er is dus wél een trial? Oke, dat is leuk om het te proberen zodra het er is. Maar ik zal het verder niet gaan gebruiken, want ik ga geen 3700 euro op tafel leggen voor een functie die ik in de praktijk niet ga gebruiken. Ik gebruik EAP ook niet op de snelweg. Inparkeren wél, en dat heb je volgens mij niet zonder EAP.
pi_219347194
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, eerst werd het overgelaten aan bedrijven zoals TNO en steeds vaker mogen moeten bedrijven dat nu zelf doen. In de VS doen ze dat ook al lang. (Zie ook: Boeing.) Gelukkig is dat bij de voedselveiligheid nog niet aan de orde. Als je zo die rapporten van TNO leest over de energietransitie ziet het er ook niet naar uit dat daar nog ingenieurs aan te pas zijn gekomen.

Maar Tesla moet dus zelf FSD kunnen certificeren?
Nee, en als ik me niet vergis is RDW ook geen overheidsorganisatie maar een Zelfstandig bestuursorgaan.
pi_219347215
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 10:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar dat vind je dus wel een taak van de overheid? Die stellen alle regels op? Het kader waarbinnen iedereen moet handelen?
Yep, het is de wet en regelgever.
quote:
Maar als dat nou niet winstgevend is, kan het bedrijfsleven dan lobbyen voor een aanpassing? En wat kan de regering doen als ze die regels niet naleven? En is dat dan naar de letter of naar de intentie?
Dat lobyen gebeurt en is ondertussen ook al meer aan regels gebonden. Er moet voldoende transparantie zijn en tegenwicht aan het lobyen geboden kunnen worden. Dijken bouwen bijv is niet winstgevend, maar in ons land van een noodzakelijk gemeenschappenlijk belang. Zoiets zal dus via de overheid gefinancierd moeten worden. Als men de regelgeving niet naleeft volgen boetes of zelfs bedrijfs-stilleggingen.
pi_219347238
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:55 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Yep, het is de wet en regelgever.
[..]
Dat lobyen gebeurt en is ondertussen ook al meer aan regels gebonden. Er moet voldoende transparantie zijn en tegenwicht aan het lobyen geboden kunnen worden. Dijken bouwen bijv is niet winstgevend, maar in ons land van een noodzakelijk gemeenschappenlijk belang. Zoiets zal dus via de overheid gefinancierd moeten worden. Als men de regelgeving niet naleeft volgen boetes of zelfs bedrijfs-stilleggingen.
Dus je trekt de lijn bij de winstgevendheid en het algemene belang? Dus als veel mensen het nodig hebben en het bedrijfsleven kan het niet of zou de bevolking schade berokkenen, dan is het een taak van de overheid? En anders moet je het overlaten aan het bedrijfsleven?
pi_219347245
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:50 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nee, en als ik me niet vergis is RDW ook geen overheidsorganisatie maar een Zelfstandig bestuursorgaan.
Maken zij de regels of voeren ze die uit? En maken ze winst?
pi_219347331
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus je trekt de lijn bij de winstgevendheid en het algemene belang? Dus als veel mensen het nodig hebben en het bedrijfsleven kan het niet of zou de bevolking schade berokkenen, dan is het een taak van de overheid? En anders moet je het overlaten aan het bedrijfsleven?
Misschien moet je lezen wat ik schrijf in plaats van mij woorden in de mond te leggen.
pi_219347373
quote:

[..]
Tesla's kunnen op dit moment niet eens autonoom door de Las Vegas Loop rijden. Dit zijn een stel tunnels, voor de duidelijkheid. Deze systemen zijn niet bepaald briljant.

Zelfrijdende auto's zijn een "oplossing" voor een probleem wat niet bestaat. Gaan mensen hun leven in handen van een stel camera's en sensoren leggen zodat ze niet meer op de weg hoeven te letten en door TikTok kunnen scrollen?

[ Bericht 16% gewijzigd door Lokale_Notabele op 26-11-2025 12:32:12 ]
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_219347399
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het bedrijfsleven kan wel dijken aanleggen en doet dat ook, maar de financiering zal via de overheid gaan. Dat bedrijven met elkaar concurreren, investeren, reserveren en innoveren vanuit een winstperspectief en toekomstbestendigheids-perspectief is imo noodzakelijk. Minstens zo belangrijk is dat ze failliet kunnen gaan als ze daarin onvoldoende slagen. Creative destruction hoort er nu eenmaal bij.
pi_219347420
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 12:14 schreef raptorix het volgende:

[..]
Misschien moet je lezen wat ik schrijf in plaats van mij woorden in de mond te leggen.
Dit was geen reactie op jouw bericht, maar op dat van Digi.
pi_219347440
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 12:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het bedrijfsleven kan wel dijken aanleggen en doet dat ook, maar de financiering zal via de overheid gaan. Dat bedrijven met elkaar concurreren, investeren, reserveren en innoveren vanuit een winstperspectief en toekomstbestendigheids-perspectief is imo noodzakelijk. Minstens zo belangrijk is dat ze failliet kunnen gaan als ze daarin onvoldoende slagen. Creative destruction hoort er nu eenmaal bij.
Maar waarom moet de financiering van dijken via de overheid en van andere dingen niet? Dingen zoals het OV en de energievoorziening worden via subsidies gestuurd en in leven gehouden. Dat is dan toch geen vrije markt meer. Het is dus niet zo zwart-wit, maar een groot grijs gebied. En daar zijn al die ambtenaren mee bezig.
pi_219347502
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 12:35 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar waarom moet de financiering van dijken via de overheid en van andere dingen niet? Dingen zoals het OV en de energievoorziening worden via subsidies gestuurd en in leven gehouden. Dat is dan toch geen vrije markt meer. Het is dus niet zo zwart-wit, maar een groot grijs gebied. En daar zijn al die ambtenaren mee bezig.
Sommige zaken zijn (nog) monopolistisch van aard en daarbij is een goed gemonitorde public/private combinatie vermoedelijk het meest optimaal, maar gebrek aan marktwerking levert vrijwel altijd gebrek aan innovatie, efficientie en hoge kosten op (er is weinig prikkel tot kostenbeheersing etc). Totdat een technische doorbraak dit monopolie weet te doorbreken.
pi_219347524
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 12:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Sommige zaken zijn (nog) monopolistisch van aard en daarbij is een goed gemonitorde public/private combinatie vermoedelijk het meest optimaal, maar gebrek aan marktwerking levert vrijwel altijd gebrek aan innovatie, efficientie en hoge kosten op (er is weinig prikkel tot kostenbeheersing etc). Totdat een technische doorbraak dit monopolie weet te doorbreken.
Maar we hebben met alle privatiseringen net gezien, dat die bijna altijd net veel meer geld kosten. Beste voorbeeld: de zorg. Nou kun je die wel helemaal privatiseren, maar dan kan de helft van de bevolking het niet meer betalen.

Dus een eerste vereiste van een goed functionerende markteconomie is dan ook, dat de salarissen flink omhoog gaan. En als je het zonder sociaal stelsel wilt doen, dat de families weer samen gaan wonen en elkaar verzorgen. Zodat niet alleen de rijken zelfredzaam kunnen zijn. Alhoewel die dan gemiddeld natuurlijk wel een veel langere levensduur hebben.
pi_219347561
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 12:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar we hebben met alle privatiseringen net gezien, dat die bijna altijd net veel meer geld kosten. Beste voorbeeld: de zorg. Nou kun je die wel helemaal privatiseren, maar dan kan de helft van de bevolking het niet meer betalen.

Dus een eerste vereiste van een goed functionerende markteconomie is dan ook, dat de salarissen flink omhoog gaan. En als je het zonder sociaal stelsel wilt doen, dat de families weer samen gaan wonen en elkaar verzorgen. Zodat niet alleen de rijken zelfredzaam kunnen zijn. Alhoewel die dan gemiddeld natuurlijk wel een veel langere levensduur hebben.
Nope, een communistisch bedrijf met toegang tot de verder door een markteconomie gefinancieerde staatskas wordt parasitair, het zal ten alle tijden falen de kosten etc te beheersen. Voorbeelden te over.
pi_219347592
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 12:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nope, een communistisch bedrijf met toegang tot de verder door een markteconomie gefinancieerde staatskas wordt parasitair, het zal ten alle tijden falen de kosten etc te beheersen. Voorbeelden te over.
Dus afschaffen die staatssteun aan de zorg en de regelgeving daaromheen? En daarom wil je naar Costa Rica? Want daar wordt het gewoon betaald door de staat. Dat is niet heel vriendelijk voor de achterblijvers!
pi_219347636
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus afschaffen die staatssteun aan de zorg en de regelgeving daaromheen? En daarom wil je naar Costa Rica? Want daar wordt het gewoon betaald door de staat. Dat is niet heel vriendelijk voor de achterblijvers!
Nee, de zorg hier is een redelijk goed functionerend public/private systeem, zeker als je het vergelijkt met bijv de NHS van de UK, of de extreem hoge zorgkosten in de VS. In CR heb je zowel publieke als private zorg. Staatsteun aan de zorg, maar met name de regelgeving eromheen acht ik van belang voor een beter welzijn van de bevolking.
pi_219347722
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nee, de zorg hier is een redelijk goed functionerend public/private systeem, zeker als je het vergelijkt met bijv de NHS van de UK, of de extreem hoge zorgkosten in de VS. In CR heb je zowel publieke als private zorg. Staatsteun aan de zorg, maar met name de regelgeving eromheen acht ik van belang voor een beter welzijn van de bevolking.
Ah, je bekijkt de regels en bedrijven dus wel allemaal individueel, maar de mensen niet? Geen menselijke maat? Maar dan heb je ook geen collectieve gezondheidszorg nodig.
pi_219347731
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 12:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zodat niet alleen de rijken zelfredzaam kunnen zijn.
De meeste rijken zijn juist de minst zelfredzame mensen die je je maar kan voorstellen _O-

Why Living Simply is the STRONGEST Thing You Can Do

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 26-11-2025 13:34:20 ]
pi_219347742
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 09:29 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja en dan zou je het dus supervised werken noemen, echt man man man, kennelijk ben jij de enige die het zo leest.
Ik heb je nota bene een artikel uit de T. van vandaag gegeven waaruit blijkt dat ik zeker niet de enige ben.
pi_219347764
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:24 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb je nota bene een artikel uit de T. van vandaag gegeven waaruit blijkt dat ik zeker niet de enige ben.
Heb je het artikel zelf wel gelezen? Al net zo warrig, halen ook alle termen door elkaar. Maar goed denk dat wel duidelijk is dat het zeker niet Autonoom is, en dat zie ik de komende 10 jaar ook niet gebeuren voor heel Nederland.
pi_219347783
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, je bekijkt de regels en bedrijven dus wel allemaal individueel, maar de mensen niet? Geen menselijke maat? Maar dan heb je ook geen collectieve gezondheidszorg nodig.
Wet en regelgeving zijn collectief, althans ze worden vormgegeven door het collectief in een goed functionerende democratie. Het is aan de rechter en de bewakende instituten het toe te passen op het individu en/of bedrijf. Proportionaliteit is daarbij een criterium wat de menselijke maat in ogenschouw moet nemen.
pi_219347827
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 08:28 schreef raptorix het volgende:

[..]
In een of andere parallelle wereld betekent zelfrijdend niet dat de auto zelfrijdend is.

Het is in ons universum te gek voor woorden dat iemand dat droog beweert.
pi_219347847
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 09:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee hoor.

Ik doe autonoom mijn werk. Als ik een bepaald resultaat met iemand heb afgesproken dan word ik daar op gecontroleerd en afgerekend. Maar ik heb niemand achter me staan die controleert of ik wel op de juiste knoppen druk.

Supervised FSD wordt vaak gebracht alsof het autonoom is, maar dat is het expliciet niet. Het vereist ook volgens Tesla, continu actieve aandacht van de bestuurder. Afhankelijk van lokale wetgeving betekent dat zelfs dat je je handen aan het stuur moet hebben. Dan is het dus niet meer dan AP met wat extra functies. Supervised FSD is expliciet iets anders dan autonoom rijden, of unsupervised FSD, wat Robotaxi's gebruiken.
pi_219347928
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De meeste rijken zijn juist de minst zelfredzame mensen die je je maar kan voorstellen _O-

Why Living Simply is the STRONGEST Thing You Can Do
Terug naar de middeleeuwen natuur! Allemaal weer landbouwer worden, maar dan zonder genoeg grond om dat te doen. Dus eigenlijk doodgaan aan epidemieën. En de overlevers kunnen dan weer opnieuw beginnen.
pi_219347946
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:55 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Terug naar de middeleeuwen natuur! Allemaal weer landbouwer worden, maar dan zonder genoeg grond om dat te doen. Dus eigenlijk doodgaan aan epidemieën. En de overlevers kunnen dan weer opnieuw beginnen.
Nope, dat betekent het niet :N
Misschien de video eens in zijn geheel bekijken ;)

Het feit blijft dat de meeste rijken en ultra rijken tot de meest afhankelijke mensen behoren die er op deze planeet zijn :P
pi_219347984
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:29 schreef raptorix het volgende:

[..]
Heb je het artikel zelf wel gelezen? Al net zo warrig, halen ook alle termen door elkaar. Maar goed denk dat wel duidelijk is dat het zeker niet Autonoom is, en dat zie ik de komende 10 jaar ook niet gebeuren voor heel Nederland.
Ah! Daar gaan de doelpalen…
pi_219347990
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:42 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik doe autonoom mijn werk. Als ik een bepaald resultaat met iemand heb afgesproken dan word ik daar op gecontroleerd en afgerekend. Maar ik heb niemand achter me staan die controleert of ik wel op de juiste knoppen druk.

Supervised FSD wordt vaak gebracht alsof het autonoom is, maar dat is het expliciet niet. Het vereist ook volgens Tesla, continu actieve aandacht van de bestuurder. Afhankelijk van lokale wetgeving betekent dat zelfs dat je je handen aan het stuur moet hebben. Dan is het dus niet meer dan AP met wat extra functies. Supervised FSD is expliciet iets anders dan autonoom rijden, of unsupervised FSD, wat Robotaxi's gebruiken.
Je was aan het zeuren dat de naam Full Self Driving misleidend was.

Het woord autonoom zit daar bepaald niet in.
pi_219347991
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 13:32 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Wet en regelgeving zijn collectief, althans ze worden vormgegeven door het collectief in een goed functionerende democratie. Het is aan de rechter en de bewakende instituten het toe te passen op het individu en/of bedrijf. Proportionaliteit is daarbij een criterium wat de menselijke maat in ogenschouw moet nemen.
Maar we zitten hier in Nederland best in een wankel evenwicht. Het is een groot bouwwerk van regels, wetten, banen en vooral producten waar we niet meer buiten kunnen. Neem bijvoorbeeld de fossiele brandstoffen: de grote boosdoener van deze tijd. Maar dat is waardoor onze wereld functioneert. We kunnen niet zonder. Of zonder alle bedrijven die daar dingen mee maken.

Zo ook de marktregulering. Een volledig vrije markt klinkt wel cool als je alleen naar de winstmaximalisatie kijkt, maar er is slechts een heel klein deel van de mensen die daar dan van kunnen profiteren. Hier in Nederland bovenmatig veel, maar toch nog steeds maar een paar procent van de bevolking. En die kunnen dan alleen bestaan als ze de dienst uitmaken, wat we nu ook steeds meer zien.

In een echte democratie stemmen mensen voor hun eigen belangen. Ok, en die van hun familie en vrienden. Niet voor de belangen van de miljardairs. Vroeger noemde we dat brainwashen, tegenwoordig is dat gewoon je gezonde verstand gebruiken. Of eigenlijk gewoon geloven wat je overal in de media en de politiek hoort. Kritisch denken leren we niet meer.

Terwijl een vrije markt en een democratie er allebei van uitgaan, dat de consument continu uitstekend op de hoogte is van wat er allemaal gebeurd en de achterliggende redenen daarvan. Zodat die altijd een geïnformeerde beslissing kan nemen. Precies datgene wat we vakkundig weg hebben gepoetst.
pi_219348595
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je was aan het zeuren dat de naam Full Self Driving misleidend was.

Het woord autonoom zit daar bepaald niet in.
Zo wordt het wel gebracht. Met vergelijkingen met Waymo er bij. Wordt ook gesuggereerd door de terminologie, Full self driving, supervised en unsupervised. Dat heeft met zeuren niks te maken.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2025 15:34:28 ]
pi_219348671
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 15:32 schreef recursief het volgende:

[..]
Zo wordt het wel gebracht. Met vergelijkingen met Waymo er bij. Wordt ook gesuggereerd door de terminologie, Full self driving, supervised en unsupervised. Dat heeft met zeuren niks te maken.
De belofte van Musk was ook dat iedereen die FSD heeft binnenkort de auto als taxi kan inzetten in de uren dat de auto niet gebruikt wordt.

En dat betekent dat FSD volledig autonoom in elke situatie moet kunnen rijden.

Dat gaat verder dan wat Waymo, Tesla en Zoox nu doen in de VS.

Want wat zij nu doen is geofenced autorijden, met voor de achtergrond tele operators die de auto kunnen overnemen.
pi_219348734
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 15:32 schreef recursief het volgende:

[..]
Waymo is een taxidienst.

Maar goed, zou je dat even kunnen onderbouwen dat Tesla daadwerkelijk hun producten verkoopt in de VS met de belofte dat die volledig autonoom zijn (dat staat immers vrij haaks op de naam FSD supervised).
pi_219348745
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 15:47 schreef Wantie het volgende:

[..]
De belofte van Musk was ook dat iedereen die FSD heeft binnenkort de auto als taxi kan inzetten in de uren dat de auto niet gebruikt wordt.

En dat betekent dat FSD volledig autonoom in elke situatie moet kunnen rijden.

Dat gaat verder dan wat Waymo, Tesla en Zoox nu doen in de VS.

Want wat zij nu doen is geofenced autorijden, met voor de achtergrond tele operators die de auto kunnen overnemen.
Dat gaat ook gewoon gebeuren.

Het is niet zo dat alleen Musk gelooft in die toekomst. Er zijn inmiddels vele initiatieven voor vergelijkbare producten.

Dat Elon daarbij het benodigde tijdspad ernstig onderschat is verder een tweede.
pi_219348779
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 16:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waymo is een taxidienst.
Ja dat weet ik.

quote:
Maar goed, zou je dat even kunnen onderbouwen dat Tesla daadwerkelijk hun producten verkoopt in de VS met de belofte dat die volledig autonoom zijn (dat staat immers vrij haaks op de naam FSD supervised).
Semantiek. Als het Supervised Self Driving had geheten dan had het de lading gedekt. (Supervised) Full Self Driving suggereert autonomie, ook al staat in de kleine lettertjes dat dat het niet is. Je bent slim genoeg om te snappen wat daar mee bedoeld wordt. Verder begint dit een beetje een welles-nietes spelletje te worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2025 16:09:12 ]
pi_219348833
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 16:08 schreef recursief het volgende:

[..]
Ja dat weet ik.
[..]
Semantiek. Als het Supervised Self Driving had geheten dan had het de lading gedekt. (Supervised) Full Self Driving suggereert autonomie, ook al staat in de kleine lettertjes dat dat het niet is. Je bent slim genoeg om te snappen wat daar mee bedoeld wordt. Verder begint dit een beetje een welles-nietes spelletje te worden.
Een Californische rechter heeft het daarom ook verboden.
pi_219348872
quote:

Ik snap werkelijk niet waarom je meent dat FSD supervised autonomie suggereert, aangezien juist de toevoeging supervised maakt dat het overduidelijk geen autonomie betreft.
pi_219348904
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 16:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Een Californische rechter heeft het daarom ook verboden.
O?

Heb je daar even een uitspraak bij? Want voor zover mij bekend loopt daar wel een zaak over, maar is er helemaal geen uitspraak.
pi_219349399
quote:

[..]
Ja dat weet ik.
[..]
Hij is niet slim genoeg, hij is mokerdom. Ik volg zo een x account van een cybertruck bezitter die ongeveer 15 keer een recall heeft gehad voor zijn cybertruck, VEM zou het zomaar kunnen zijn.
pi_219350497
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
In een echte democratie stemmen mensen voor hun eigen belangen. Ok, en die van hun familie en vrienden. Niet voor de belangen van de miljardairs. Vroeger noemde we dat brainwashen, tegenwoordig is dat gewoon je gezonde verstand gebruiken. Of eigenlijk gewoon geloven wat je overal in de media en de politiek hoort. Kritisch denken leren we niet meer.

Terwijl een vrije markt en een democratie er allebei van uitgaan, dat de consument continu uitstekend op de hoogte is van wat er allemaal gebeurd en de achterliggende redenen daarvan. Zodat die altijd een geïnformeerde beslissing kan nemen. Precies datgene wat we vakkundig weg hebben gepoetst.
Ik denk dat Zwitserland nog het dichtst bij een zeer goed functionerende democratie komt. Omdat men vaak moet stemmen, neemt men ook beter de tijd zich te informeren en stemmen tegen je eigen belang voor het algemeen belang is heel gebruikelijk in dat land, wederkerigheid is essentieel. De belangen van miljardairs ernstig schaden doen ze niet, jezelf in beide voeten schieten zien ze daar niet zo zitten. Frankrijk ligt ernaast en die willen ze absoluut niet navolgen :N

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 26-11-2025 19:57:45 ]
pi_219350673
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik denk dat Zwitserland nog het dichtst bij een zeer goed functionerende democratie komt. Omdat men vaak moet stemmen, neemt men ook beter de tijd zich te informeren en stemmen tegen je eigen belang voor het algemeen belang is heel gebruikelijk in dat land, wederkerigheid is essentieel. De belangen van miljardairs ernstig schaden doen ze niet, jezelf in beide voeten schieten zien ze daar niet zo zitten. Frankrijk ligt ernaast en die willen ze absoluut niet navolgen :N
Dus ze stemmen toch voor de belangen van de miljardairs en tegen die van hunzelf? Dan is het geen goed functionerende democratie.

Die miljardairs kunnen echt wel voor zichzelf zorgen. De burgers kunnen zich zelf niet tegen excessen van het bedrijfsleven beschermen, daar hebben ze dus die regering voor nodig. Dus zodra die er in de eerste plaats ook is voor de miljardairs, dan moet je hem wegens overbodig opheffen.
pi_219350702
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus ze stemmen toch voor de belangen van de miljardairs en tegen die van hunzelf? Dan is het geen goed functionerende democratie.

Die miljardairs kunnen echt wel voor zichzelf zorgen. De burgers kunnen zich zelf niet tegen excessen van het bedrijfsleven beschermen, daar hebben ze dus die regering voor nodig. Dus zodra die er in de eerste plaats ook is voor de miljardairs, dan moet je hem wegens overbodig opheffen.
De zwitsers hebben heel goed door dat veel kapitaal nodig is voor investeringen, onderzoek etc voor een hoogwaardige economie. De kip met de gouden eieren slachten is niet hun hobby :N
pi_219350736
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De zwitsers hebben heel goed door dat veel kapitaal nodig is voor investeringen, onderzoek etc voor een hoogwaardige economie. De kip met de gouden eieren slachten is niet hun hobby :N
Jij hebt naar mijn idee een beetje een verknipt idee over hoe dat werkt.

Filmpje:

pi_219350752
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 17:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Hij is niet slim genoeg, hij is mokerdom. Ik volg zo een x account van een cybertruck bezitter die ongeveer 15 keer een recall heeft gehad voor zijn cybertruck, VEM zou het zomaar kunnen zijn.
Ik heb een Model S Plaid. Ik ben zo mokerdom dat ik die kan betalen.
pi_219350796
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Jij hebt naar mijn idee een beetje een verknipt idee over hoe dat werkt.

Filmpje:

Deze fantast volg ik regelmatig, maar zijn stellingnames zijn zo brak en simplistisch dat het lachwekkend is :P
Vette humor, dat zeker :Y

The proof is in eating the pudding, miljardairs voelen zich thuis en onbedreigd in Zwitserland ;)

quote:
Switzerland is home to an estimated 110 billionaires -- one for every 80,000 people -- with a combined wealth of $338 billion, outranking other super-rich hotspots.

[ Bericht 9% gewijzigd door Digi2 op 26-11-2025 20:17:38 ]
pi_219350879
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:10 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Deze fantast volg ik regelmatig, maar zijn stellingnames zijn zo brak en simplistisch dat het lachwekkend is :P
Vette humor, dat zeker :Y
Daar zijn we het dan over oneens. Jij als ultra-kapitalist en ik als sociale autodidact. Ik begrijp ondertussen jouw gedachtekronkel, maar ik ben veel te veel van uitzoeken hoe alles werkt om daar in mee te gaan. Ik kijk ook nooit reclames en ik probeer altijd overal beide kanten van te bekijken. Ik ga dus niet mee in alle marketing en bubbels.
pi_219350884
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Daar zijn we het dan over oneens. Jij als ultra-kapitalist en ik als sociale autodidact. Ik begrijp ondertussen jouw gedachtekronkel, maar ik ben veel te veel van uitzoeken hoe alles werkt om daar in mee te gaan. Ik kijk ook nooit reclames en ik probeer altijd overal beide kanten van te bekijken. Ik ga dus niet mee in alle marketing en bubbels.
The proof is in eating the pudding, miljardairs voelen zich thuis en onbedreigd in Zwitserland ;)
quote:
Switzerland is home to an estimated 110 billionaires -- one for every 80,000 people -- with a combined wealth of $338 billion, outranking other super-rich hotspots.
Autodidakt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')