Grappig, jij komt met een simplistisch verhaal, en dan schort het aan mijn realisme.quote:Op zondag 21 september 2025 00:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, wat denk je dat Tesla van plan is? Alleen een brief sturen met de vordering en als die niet betaald wordt (wat met drie jaar loon voor de hand ligt) verder niets?
Af en toe mag je best wel eens iets van realisme tonen…
Je kan een duitse vakbond denk ik moeilijk vergelijken met vakbonden in Nederland, laat ik dat voorop stellen. Wij hebben (nog) een consensus (poldermodel) en ik heb daarbinnen ook gefunctioneerd tussen FNV, CNV en de zuivelsector werkgevers. En ja, het duitse systeem zet nu eenmaal de deur naar misbruik open en daar zal men noodgedwongen verandering in teweeg moeten brengen. Wij kunnen ons als nederlander nauwelijks voorstellen hoe naïef, extreem en bizar die zaken in Duitsland verlopen.quote:Op zondag 21 september 2025 00:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar hier gaat het om fraude.
En dat zien we in Nederland ook wel, dat een werknemer bijvoorbeeld aan het beunen is, terwijl hij zich heeft ziekgemeld.
Dat levert een gang naar de rechter op.
En volgens mij zal geen vakbond daar op tegen zijn.
In Nederland in ieder geval niet meegemaakt.
Maar bij Tesla in Duitsland staat de vakbond op zijn achterste benen.
Dan heb ik niet het idee dat het hier om fraudegevallen gaat, waarbij met tussenkomst van de rechter er sancties volgen tegen de werknemer.
Denk je nou echt dat je met dit soort domme posts kan redden dat je gewoon zelf geen seconde hebt nagedacht over dat dit soort zaken helemaal niet bijzonder zijn en we de rechtspraak hebben om hierover te oordelen?quote:Op zondag 21 september 2025 00:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
Grappig, jij komt met een simplistisch verhaal, en dan schort het aan mijn realisme.
Kom op Vem, je kunt beter.
Je loopt weer alle kanten op te stuiterenquote:Op zondag 21 september 2025 00:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat je met dit soort domme posts kan redden dat je gewoon zelf geen seconde hebt nagedacht over dat dit soort zaken helemaal niet bijzonder zijn en we de rechtspraak hebben om hierover te oordelen?
Hou gewoon eens op met deze kinderachtige act.quote:Op zondag 21 september 2025 07:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je loopt weer alle kanten op te stuiteren
Zeg dat eens 10 x tegen jezelf in de spiegel en neem een voorbeeld aan anderen in deze thread die wèl normaal kunnen reageren op het bericht.quote:Op zondag 21 september 2025 08:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hou gewoon eens op met deze kinderachtige act.
Dat gaat de productieversie niet halen natuurlijk. Een prototype die dit kan maken is wel wat anders dan een goede auto die dagelijks gebruikt kan worden, enz.quote:Op dinsdag 23 september 2025 13:38 schreef knoopie het volgende:
In ieder geval op het gebied van topsnelheid lijken de chinezen Tesla behoorlijk in te halen (pun intended). Het record staat nu op 496km/h in de BYD U9!
Bekijk deze YouTube-video
Dit is de productieversie.quote:Op dinsdag 23 september 2025 14:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat gaat de productieversie niet halen natuurlijk. Een prototype die dit kan maken is wel wat anders dan een goede auto die dagelijks gebruikt kan worden, enz.
Het is ook niet dat je met een Model S Plaid tekortkomt. Die is sneller dan alles wat je tegenkomt, of je moet toevallig iemand tegenkomen met een hypercar van vele miljoenen. En de meeste mensen doen al in hun broek ver voordat je de 300 km/u hebt gehaald, laat staan dat ze nog sneller dan 330 km/u willen. Overigens is de Plaid ook begrensd op 328 km/u op de snelheidsmeter (ik heb iets grotere wielen, vandaar 330 km/u). Die zou ook harder kunnen... maar ja... de banden...
Yangwang U9 is snelste auto ter wereld en gaat bijna 500 km/hquote:Op dinsdag 23 september 2025 13:38 schreef knoopie het volgende:
In ieder geval op het gebied van topsnelheid lijken de chinezen Tesla behoorlijk in te halen (pun intended). Het record staat nu op 496km/h in de BYD U9!
Bekijk deze YouTube-video
quote:In bovenstaande video is te zien dat de Yangwang U9 een topsnelheid haalt van bijna 500 km/h, 496,22 km/h om precies te zijn. Dit betekent dat hij het Bugatti-record van 490,5 km/h verbreekt.
Het opmerkelijkste is nog wel dat het hier om een productieauto gaat. De Yangwang U9 Xtreme wordt echt verkocht aan klanten.
Daar gaat het niet om. Niemand heeft een auto nodig die sneller dan 160km/h gaat of die binnen meer dan 10 seconden 100km/h rijdt. In de file op de A12 gaan ze allemaal even snel, en zelfs in Duitsland zijn er steeds minder onbegrensde stukken.quote:Op dinsdag 23 september 2025 14:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat gaat de productieversie niet halen natuurlijk. Een prototype die dit kan maken is wel wat anders dan een goede auto die dagelijks gebruikt kan worden, enz.
Het is ook niet dat je met een Model S Plaid tekortkomt. Die is sneller dan alles wat je tegenkomt, of je moet toevallig iemand tegenkomen met een hypercar van vele miljoenen. En de meeste mensen doen al in hun broek ver voordat je de 300 km/u hebt gehaald, laat staan dat ze nog sneller dan 330 km/u willen. Overigens is de Plaid ook begrensd op 328 km/u op de snelheidsmeter (ik heb iets grotere wielen, vandaar 330 km/u). Die zou ook harder kunnen... maar ja... de banden...
De auto die je straks kan kopen gaat niet dit soort snelheden halen, want banden die dit soort snelheden aankunnen zullen speciaal ontwikkeld moeten worden en kosten dan veel te veel.quote:Op dinsdag 23 september 2025 15:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yangwang U9 is snelste auto ter wereld en gaat bijna 500 km/h
[..]
Als je niet snapt dat deze auto een gimmick is, waar de Model S Plaid een dagelijks bruikbare auto is en het derhalve een beetje onzin is om beiden te vergelijken, dan houdt het op.quote:Op dinsdag 23 september 2025 15:22 schreef knoopie het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Niemand heeft een auto nodig die sneller dan 160km/h gaat of die binnen meer dan 10 seconden 100km/h rijdt. In de file op de A12 gaan ze allemaal even snel, en zelfs in Duitsland zijn er steeds minder onbegrensde stukken.
Het punt is dat Tesla jarenlang de snelste, coolste, mooiste, meest praktische, meest efficiënte, best betaalbare elektrische auto's waren. Maar ze worden op de meeste vlakken ingehaald ondertussen. En dat vind ik jammer. Gezien wat ze vroeger voor elkaar gekregen hebben, moeten er bij Tesla getalenteerde mensen werken die beter kunnen.
Iedereen weet dat Elon uiteindelijk de snelste auto's kan maken, hij is namelijk eigenaar van SpaceX.quote:Op dinsdag 23 september 2025 15:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je niet snapt dat deze auto een gimmick is, waar de Model S Plaid een dagelijks bruikbare auto is en het derhalve een beetje onzin is om beiden te vergelijken, dan houdt het op.
Deze auto gaat waarschijnlijk niet eens naar Europa komen, net als de Xiaomi SU7 met ruim 1.500 pk (wat bij uitlevering ineens teruggeschroefd bleek naar 900 pk en toen daar gezeik over kwam werd dat weer opgeheven). Het is ook een reactie op die Xiaomi.
Ik geef je op een briefje dat als dit naar Europa gaat er heel snel een cap komt op maximaal vermogen, want meer vermogen geven is helemaal niet zo moeilijk. Wel als je het moet gaan combineren met andere eigenschappen, maar dat terzijde. Voor je het weet gaat Zeekr straks 5.000 pk leveren en moet vervolgens Xpeng daar overheen met 10.000 pk.
Vrij zinloos allemaal.
Het vermogen van een S plaid is ook vrij zinloos op de openbare weg. Dus in die zin is het vergelijkbaar.quote:Op dinsdag 23 september 2025 15:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je niet snapt dat deze auto een gimmick is, waar de Model S Plaid een dagelijks bruikbare auto is en het derhalve een beetje onzin is om beiden te vergelijken, dan houdt het op.
Deze auto gaat waarschijnlijk niet eens naar Europa komen, net als de Xiaomi SU7 met ruim 1.500 pk (wat bij uitlevering ineens teruggeschroefd bleek naar 900 pk en toen daar gezeik over kwam werd dat weer opgeheven). Het is ook een reactie op die Xiaomi.
Ik geef je op een briefje dat als dit naar Europa gaat er heel snel een cap komt op maximaal vermogen, want meer vermogen geven is helemaal niet zo moeilijk. Wel als je het moet gaan combineren met andere eigenschappen, maar dat terzijde. Voor je het weet gaat Zeekr straks 5.000 pk leveren en moet vervolgens Xpeng daar overheen met 10.000 pk.
Vrij zinloos allemaal.
In Duitsland kun je dat vermogen prima gebruiken.quote:Op dinsdag 23 september 2025 15:51 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het vermogen van een S plaid is ook vrij zinloos op de openbare weg. Dus in die zin is het vergelijkbaar.
Bla bla bla, je bent gewoon te kinderachtig om te erkennen dat BYD een veel snellere auto gemaakt. En het feit dat je het ineens wél relevant vindt als Tesla de roadster ooit zou maken, onderstreept nog maar eens dat je niet in staat bent om toe te geven dat soms een ander bedrijf iets beter kan dan Tesla. Jammer.quote:Op dinsdag 23 september 2025 16:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In Duitsland kun je dat vermogen prima gebruiken.
Wat de Model S bijzonder maakt is dat het een zeer praktische luxe gezinsauto is die heel relaxed kan worden gereden en die daarnaast ook zeer snel op het circuit is of op de dragstrip als je daar lol in hebt. Maar wel met een (zeker bij introductie) enorme range.
Porsche moet om de Model S op de Nordschleife te verslaan een uitgeklede 2 zitter maken van de Taycan. En die is in rechte lijn nog altijd minder snel. En 2x zo duur.
Deze BYD is een sportauto. Ja, leuk... maar juist die toepassing is vooralsnog niet zo geschikt voor elektrisch. Nog afgezien van dat mensen die een sportauto willen tegenwoordig al klagen dat met de turbomotoren van tegenwoordig de auto niet meer zo lekker klinkt... Kun je nagaan.
Maar goed, Tesla kan nu vaart gaan zetten achter de roadster. Op basis van de patenten die daaraan hangen, gaat die nog gekker worden. Maar het blijft een gimmick.
Ik noem de Roadster net zo goed een gimmick. Lees jij wel?quote:Op dinsdag 23 september 2025 17:47 schreef knoopie het volgende:
[..]
Bla bla bla, je bent gewoon te kinderachtig om te erkennen dat BYD een veel snellere auto gemaakt. En het feit dat je het ineens wél relevant vindt als Tesla de roadster ooit zou maken, onderstreept nog maar eens dat je niet in staat bent om toe te geven dat soms een ander bedrijf iets beter kan dan Tesla. Jammer.
BYD is letterlijk een chinese spyware virus powerbank op wielen. Leuk dat hij bijna 500 kan, maar kan hij ook scheten laten zoals de Tesla? Kan hij ook de uitmuntende service en longevity behouden zoals goddelijke Tesla's?quote:Op dinsdag 23 september 2025 17:47 schreef knoopie het volgende:
[..]
Bla bla bla, je bent gewoon te kinderachtig om te erkennen dat BYD een veel snellere auto gemaakt. En het feit dat je het ineens wél relevant vindt als Tesla de roadster ooit zou maken, onderstreept nog maar eens dat je niet in staat bent om toe te geven dat soms een ander bedrijf iets beter kan dan Tesla. Jammer.
Er worden 30 geproduceerd en verkocht, maar het is geen productieauto...quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Edit: het is dus helemaal geen productie auto, er gaan er maximaal 30 gebouwd worden. Dat is nog een forse klap minder dan de Lucid Air Sapphire.
De Model S is geen gezinsauto? Goh... Welk model heb ik dan toch gekocht?quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:26 schreef Wantie het volgende:
Ik vind het wel lachen hoe een nieuw snelheidsrecord van een concurrent wordt omgedraaid naar een pleidooi voor Model S als gezinsauto
Ja, het is echt tegen het zere beenquote:Op dinsdag 23 september 2025 17:47 schreef knoopie het volgende:
[..]
Bla bla bla, je bent gewoon te kinderachtig om te erkennen dat BYD een veel snellere auto gemaakt. En het feit dat je het ineens wél relevant vindt als Tesla de roadster ooit zou maken, onderstreept nog maar eens dat je niet in staat bent om toe te geven dat soms een ander bedrijf iets beter kan dan Tesla. Jammer.
Echtquote:Op dinsdag 23 september 2025 18:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De Model S is geen gezinsauto? Goh... Welk model heb ik dan toch gekocht?
Een productie auto is een auto die grootschalig en machinaal geproduceerd wordt. 30 stuks stelt gewoon niets voor. Totaal andere tak van sport.quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er worden 30 geproduceerd en verkocht, maar het is geen productieauto...
Ach ja...
Allesbehalve. Ik constateer simpelweg dat je voor de openbare weg niet een ongelimiteerde versie gaat krijgen, ofwel je mag straks tienduizenden euro's gaan aftikken voor nieuwe banden. Net zoals bij de Chiron. Of de SSC Tuatara (op een testbaan ruim 500 km/u gedaan, maar als je die koopt houdt het op bij 483 km/u). Maar goed, dat zijn auto's die miljoenen kosten en dan pikt een klant dat soort prijzen voor nieuwe banden nog.quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, het is echt tegen het zere been
Laten we het eens aan Grok vragen:quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een productie auto is een auto die grootschalig en machinaal geproduceerd wordt. 30 stuks stelt gewoon niets voor. Totaal andere tak van sport.
Die beperking is in dit soort gevallen ook gewoon het gevolg van dat de kosten voor ontwikkeling en het maken hiervan ver boven de verkoopprijs ligt. Het is dan een model wat bedoeld is om je imago op te krikken.
Overigens valt nog te bezien of ze er daadwerkelijk 30 gaan maken. Maximaal 30...
quote:Een productieauto is een voertuig dat in een specifieke oplage wordt gebouwd en verkocht aan het publiek, in tegenstelling tot een prototype, raceauto of een eenmalig gebouwd model (een 'one-off').
De term wordt vaak gebruikt in de context van snelheidsrecords of andere prestaties, om onderscheid te maken tussen de records van speciaal gebouwde raceauto's en die van auto's die daadwerkelijk in de fabriek worden geproduceerd voor de gewone verkoop.
Er is geen strikte, universele definitie voor het minimumaantal exemplaren dat geproduceerd moet worden om als 'productieauto' te worden beschouwd. Vaak worden wel de volgende criteria aangehouden:
De auto wordt gebouwd voor openbaar gebruik.
Er is een minimale oplage (soms 20-50 exemplaren of meer, afhankelijk van de organisatie of het record).
De auto is goedgekeurd voor de openbare weg en heeft een kenteken.
Kortom, een productieauto is een voertuig dat daadwerkelijk in serieproductie is gegaan.
Oh, je mag van alles constateren.quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Allesbehalve. Ik constateer simpelweg dat je voor de openbare weg niet een ongelimiteerde versie gaat krijgen, ofwel je mag straks tienduizenden euro's gaan aftikken voor nieuwe banden. Net zoals bij de Chiron. Of de SSC Tuatara (op een testbaan ruim 500 km/u gedaan, maar als je die koopt houdt het op bij 483 km/u). Maar goed, dat zijn auto's die miljoenen kosten en dan pikt een klant dat soort prijzen voor nieuwe banden nog.
Het is geen strakke definitie en ik weet dat Sport Auto voor de Nordschleife tijden tegenwoordig ook dit soort lage oplages meeneemt (wat overigens financieel gedreven is). Maar ook jij snapt best wel dat een zeer kleine productie iets totaal anders is dan een auto die ongelimiteerd is en in de tienduizenden of meer wordt verkocht.quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Laten we het eens aan Grok vragen:
Wat is de definitie van een productieauto?
[..]
Nou ja, hoe dan ook is er dus al een auto geweest die over de 500 km/u heeft geklokt, maar omdat die in de uiteindelijke versie die je kon kopen minder snel is, telt dit nu als 'snelste auto'.quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, je mag van alles constateren.
De vraag is echter waarom je dit niet gewoon aanneemt voor wat het is, en in plaats daarvan een heel pleidooi houdt voor Tesla.
Niemand hier verwacht dat we deze auto in het straatbeeld van Nederland zullen tegenkomen.
Maar daar gaat het ook niet om.
Klopt, dit is de snelste productieauto.quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ja, hoe dan ook is er dus al een auto geweest die over de 500 km/u heeft geklokt, maar omdat die in de uiteindelijke versie die je kon kopen minder snel is, telt dit nu als 'snelste auto'.
Leuke draai, maar het stampvoeten gebeurt geheel aan jouw kant.quote:En nou begrijp je misschien de relevantie van mijn opmerking, die kennelijk, gelet op het stampvoeten, tegen het zere been is.
Er is werkelijk niemand die beweert dat deze auto met tienduizenden zou worden verkocht.quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is geen strakke definitie en ik weet dat Sport Auto voor de Nordschleife tijden tegenwoordig ook dit soort lage oplages meeneemt (wat overigens financieel gedreven is). Maar ook jij snapt best wel dat een zeer kleine productie iets totaal anders is dan een auto die ongelimiteerd is en in de tienduizenden of meer wordt verkocht.
Ja, dus?quote:Om een voorbeeld te noemen: van een groep B rallyauto als de Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 2 zijn maar liefst 20 exemplaren gebouwd. Dat was een auto die op gravel sneller naar de 100 km/u kan dan een Formule 1 uit die jaren op asfalt.
Het is sowieso het testmodel.quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, dit is de snelste productieauto.
Maar dat is in het begin al gezegd.
[..]
Leuke draai, maar het stampvoeten gebeurt geheel aan jouw kant.
Sterkte met je zere enkel
Mijn hemel wat lees jij slecht…quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er is werkelijk niemand die beweert dat deze auto met tienduizenden zou worden verkocht.
Dat speelt zich geheel af onder jouw hersenpan.
[..]
Ja, dus?
Nee klopt, BYD raakt zijn auto's aan de straatstenen niet kwijt. Dealer's puilen uit met BYD's.quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er is werkelijk niemand die beweert dat deze auto met tienduizenden zou worden verkocht.
Dat speelt zich geheel af onder jouw hersenpan.
[..]
Ja, dus?
Ook iets voor jou @Wantie ? Tesla gaat de 1000$ aanraken.quote:Piper Sandler verhoogt het koersdoel voor Tesla van $400 naar $500, wat een potentieel rendement van 17% impliceert.
Tesla rolt zijn robotaxi-diensten uit in Arizona, Texas en Californië, met goedkeuring van meerdere Amerikaanse staten.
Verwachte leveringen voor het derde kwartaal variëren van 467.000 tot 510.000 voertuigen, mede door het aflopen van de Amerikaanse belastingkorting.
Analisten verwachten records ondanks Chinese druk
Tesla’s aandeel noteert rond het hoogste niveau sinds januari, en Piper Sandler ziet voldoende reden om het koersdoel te verhogen naar $500 per aandeel. Daarmee zou het aandeel zijn vorige record van $488,54 overstijgen. Volgens analist Alexander Potter is de hernieuwde waardering vooral te danken aan Tesla’s voorsprong op het gebied van AI, autonomie en robotica. Zijn bezoek aan China bevestigde dat lokale concurrenten Tesla’s design wellicht kopiëren, maar nog ver verwijderd zijn van de diepgaande integratie van kunstmatige intelligentie die Tesla inzet.
Het wordt geen waarheid door het op te schrijven hè.quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:20 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Nee klopt, BYD raakt zijn auto's aan de straatstenen niet kwijt. Dealer's puilen uit met BYD's.
Wie wil er nou zo'n niet bekend merk kopen met auto's die na een jaar al uit elkaar vallen, laat staan dat de gemiddelde garage niet aan zo'n auto wil/kan sleutelen in toekomst.
Dus die 30 exemplaren zijn volgens jou anders dan de recordhouder...quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is sowieso het testmodel.
Kennelijk dringt dat niet helemaal tot jou door. Wat de versie die verkocht gaat worden gaat presteren zien we tzt wel.
Verder: probeer eens wat minder te projecteren.
Tja, wereldwijd verkoopt BYD meer dan het dubbele aan auto's dan Tesla...quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:20 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Nee klopt, BYD raakt zijn auto's aan de straatstenen niet kwijt. Dealer's puilen uit met BYD's.
Wie wil er nou zo'n niet bekend merk kopen met auto's die na een jaar al uit elkaar vallen, laat staan dat de gemiddelde garage niet aan zo'n auto wil/kan sleutelen in toekomst.
BYD is irrelevant, zoals eerder gezegd heeft Elon de technische knowhow, visie, geld maar geen behoefte aan de snelste auto te hebben.quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, wereldwijd verkoopt BYD meer dan het dubbele aan auto's dan Tesla...
Dus miljoenen mensen willen zo'n BYD.
Maar als jij BYD niet ziet als een bedreiging voor Tesla, waarom schiet je meteen in een stuip als BYD een prestatie laat zien?
Wekenlang is het hier kalmpjes, en de topic ontploft over een record dat BYD heeft behaald.
Daarnaast is en blijft een BYD een auto die je als werkgever i.v.m. bedrijfsgevoelige informatie niet wil uitleveren aan je werknemers. De chinese overheid luistert mee.quote:Je hebt gelijk, verkopen aan een dealer (voorraad/leveringen) verschillen van registraties (auto's op de weg). In Nederland worden BYD-auto's via dealers zoals Louwman verkocht, maar de RDW-registraties weerspiegelen de daadwerkelijke auto's die op naam zijn gezet en op de weg rijden.
Hier een toelichting voor 2025:Verschil Tussen Verkopen en RegistratiesVerkopen aan dealers: Dit zijn auto's die BYD levert aan dealers zoals Louwman voor voorraad.
Deze cijfers zijn vaak hoger dan registraties, omdat dealers auto's opslaan voor toekomstige verkoop. Exacte dealerleveringen zijn niet publiek, maar schattingen suggereren dat BYD in 2025 ~3.500-4.000 auto's aan NL-dealers leverde (gebaseerd op Europese trends en importdata).
Registraties (auto's op de weg): Dit zijn auto's die daadwerkelijk aan klanten zijn verkocht en geregistreerd bij de RDW. Tot september 2025 schat ik ~2.500-2.800 BYD's YTD geregistreerd, met een gemiddelde van 250-300 per maand. Dit is lager dan dealerleveringen, omdat niet alle geleverde auto's direct verkocht worden (voorraadopbouw, demo's, etc.).
Maar Wantie is voor BYD omdat hij nog rancune heeft tegen Elon.quote:BYD, de Chinese fabrikant van elektrische auto's, is meerdere keren in verband gebracht met arbeidsmisstanden, met name dwangarbeid, mensenhandel en slechte werk- en leefomstandigheden. Deze beschuldigingen komen vooral uit rapporten van mensenrechtenorganisaties en overheidsinspecties, en richten zich op toeleveringsketens in China en bouwprojecten in het buitenland.
Ik baseer dit op recente bronnen uit 2023-2025, waaronder onderzoeken van Human Rights Watch (HRW) en Braziliaanse autoriteiten. BYD ontkent veel van deze claims en wijst vaak op contractors als verantwoordelijk. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste incidenten, met een focus op feiten en reacties
.1. Dwangarbeid in de toeleveringsketen (China, met focus op Xinjiang) BYD's productie van auto-onderdelen, zoals aluminium voor EV's, is gelinkt aan gedwongen arbeid van Oeigoeren en andere minderheden in de regio Xinjiang.
Dit is een breder probleem in de Chinese auto-industrie, waar westerse en Chinese merken afhankelijk zijn van lokale smelters.HRW-rapport (februari 2024): In het rapport Asleep at the Wheel beschuldigt HRW BYD (naast Tesla, Volkswagen en anderen) van onvoldoende controle op de aluminiumketen. Xinjiang produceert een groot deel van China's aluminium, vaak met kolenenergie en dwangarbeid uit "heropvoedingskampen". BYD reageerde niet op vragen over supply chain mapping, wat risico's op gedwongen arbeid vergroot. Het rapport noemt dat Chinese joint ventures zwakkere mensenrechtenstandaarden hanteren dan globale operaties.
Breder context: Een ASPI-rapport (2020, bijgewerkt) linkt 83 merken, inclusief BYD, aan Oeigoerse dwangarbeid in fabrieken. Aluminium uit Xinjiang wordt gebruikt voor auto-onderdelen, met schattingen van honderdduizenden gedwongen arbeiders.
Reactie van BYD: Het bedrijf claimt te voldoen aan Chinese wetten en heeft audits ingevoerd, maar critici vinden dit onvoldoende transparant.
2. Slavernij-achtige omstandigheden in Brazilië (2024-2025)
Dit is de meest recente en concrete zaak, bij de bouw van BYD's eerste EV-fabriek buiten Azië in Camaçari (Bahia). De fabriek zou in maart 2025 openen, maar werd stilgelegd door misstanden bij contractor Jinjiang Construction.Inspectie december 2024: Braziliaanse autoriteiten (Labour Public Ministry) vonden 163-220 Chinese arbeiders in "degraderende" en "slavernij-achtige" condities. Paspoorten werden ingenomen (minstens 107 gevallen), arbeiders mochten hun onderkomens niet verlaten zonder toestemming, en ze werkten 10 uur per dag voor ~$70 (dubbel het Chinese minimumloon, maar met abusieveloze contracten).
Leefomstandigheden: overvolle barakken zonder stromend water of sanitair. Arbeiders werden als "slachtoffers van internationale mensenhandel" gezien.
Vervolg mei 2025: Braziliaanse aanklagers dienden een rechtszaak in tegen BYD wegens mensenhandel en schending van arbeidswetten. De bouw is opgeschort, en visa voor BYD-arbeiders zijn gestopt tot garanties.
Tja, Microsoft vond Apple ook irrelevant op de telefoonmarkt.quote:Op dinsdag 23 september 2025 20:32 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
BYD is irrelevant, zoals eerder gezegd heeft Elon de technische knowhow, visie, geld maar geen behoefte aan de snelste auto te hebben.
BYD kan wel leuke verkoopcijfertjes presenteren gesteund door de Chinese overheid. Wat je vergeet is dat ze slaven gebruiken en de werknemers daar vaak maanden niet betaald worden.
Daarnaast is het leuk dat BYD's bij de dealers staan, maar niemand rijdt er in. Telt voor BYD als een "verkoop"
Grok kan het ook wel vertellen:
[..]
Daarnaast is en blijft een BYD een auto die je als werkgever i.v.m. bedrijfsgevoelige informatie niet wil uitleveren aan je werknemers. De chinese overheid luistert mee.
[..]
Maar Wantie is voor BYD omdat hij nog rancune heeft tegen Elon.
Volgend jaar natuurlijk de modellen die dit jaar uitgekomen zijn in de aanbieding, van de EU markt moet Tesla het toch niet hebben.quote:Het is geen harde plicht, maar super aantrekkelijk voor werkgevers en werknemers. Door de lagere bijtelling in 2025 bespaar je fiscaal veel geld – vooral als je nu een leasecontract afsluit, want het tarief staat 60 maanden (5 jaar) vast vanaf de eerste tenaamstelling. Werkgevers bieden dit vaak aan als secundaire arbeidsvoorwaarde, en het past perfect in de trend naar duurzaam wagenparkbeheer. Plus: subsidies zoals de SEBA voor elektrische bedrijfswagens lopen af, dus haast is geboden. Experts raden aan: lease in 2025 een (nieuw of jong gebruikt) EV om tot 2030 van die 17% te profiteren.
Nou, september 2024 was het totaal aantal registraties: 3.884 Tesla's.quote:Op dinsdag 23 september 2025 20:59 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
Zo heel slecht doet Tesla het overigens ook weer niet, daarnaast zullen er nog veel EV's dit jaar geleased worden i.v.m. de 5 jaar vast regeling.
[..]
Volgend jaar natuurlijk de modellen die dit jaar uitgekomen zijn in de aanbieding, van de EU markt moet Tesla het toch niet hebben.
Je blijft maar projecteren.quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus die 30 exemplaren zijn volgens jou anders dan de recordhouder...
We zullen zien.
Ik hoop dat je weer kunt ademhalen.
Het zijn geweldige auto's 👍quote:Op dinsdag 23 september 2025 21:24 schreef Marsenal het volgende:
Vandaag voor het eerst een Tesla gereden en ik was er erg van gecharmeerd. Ben ik ook geweest van mijn eerste keer met een dure VR-setup en op de ëén of andere manier weet ik daarvan ook dat ik er nooit eentje van zal kopen, maar toch. Lekker stukje gereden.
quote:Volgens Fast Technology hebben veel autobezitters Tesla voor de rechter gedaagd en schadevergoeding geëist voor verkoopfraude, omdat de FSD-functie voor autonoom rijden, die oorspronkelijk bij aankoop van de auto was meegeleverd, niet is geïmplementeerd.
Volgens berichten hebben zeven autobezitters die de FSD-functie (Full Self-Driving Capability) hadden aangeschaft, Tesla in augustus van dit jaar aangeklaagd wegens fraude in geschillen over verkoopcontracten. De zaken zijn in batches aangespannen bij de rechtbank van het district Daxing in Peking en wachten op de eerste rechtszaak.
Eén eiser onthulde aan de media dat hij in augustus 2019 56.000 yuan had uitgegeven aan een Tesla FSD-functie met HW3.0-hardware. Hij deed de aankoop deels omdat hij een Tesla-fan was en Musks belofte vertrouwde om binnen twee tot drie jaar volledig autonoom te kunnen rijden. Hij kocht de auto ook omdat de verkoper insiderinformatie had over een aanstaande prijsverhoging.
De FSD-functie is inderdaad in prijs gestegen tot 64.000 yuan in China. Maar na meer dan vijf jaar maakt FSD alleen automatische rijstrookwisseling op snelwegen mogelijk. De oorspronkelijk beloofde parkeerremfunctie en de mogelijkheden voor autonoom rijden zijn volledig uitgebleven. Autobezitters beweren 56.000 yuan te hebben betaald voor een functie die volkomen nutteloos is.
Wat de eerste FSD-bezitters nog bozer maakte, was dat Tesla op 25 februari van dit jaar de naam van het FSD-rijpakket op de officiële website wijzigde van "volledig autonoom rijden" naar "FSD intelligent assisted driving function" (FSD intelligent rijassistentiefunctie). Het pakket is alleen geschikt voor sommige modellen met HW4.0. Voertuigen met HW3.0 vallen momenteel niet binnen het bereik.
Ze hoeven niets te evenaren, de markt is natuurlijk erg anders zoals je al vaak is verteld.quote:Op dinsdag 23 september 2025 21:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, september 2024 was het totaal aantal registraties: 3.884 Tesla's.
September 2023 1.872 Tesla's
Ik verwacht niet dat Tesla in 10 dagen tijd 2023 weet te evenaren, laat staan 2024.
Ach, binnenkort komt Tesla met een goedkoper model.
Helaas geen Tesla Model 2, maar een uitgeklede Model Y...
Het getuigt niet echt van het willen innoveren in de autobranche.
Het instapmodel van de Cybertruck is inmiddels uit de handel gehaald.
Ik ben benieuwd hoe de animo is voor een kale Model Y, in verhouding tot concurrerende EV's in dezelfde prijsklasse.
Je komt met cijfers over Nederland, ik laat zien dat die zijn afgenomen ten opzichte van de jaren ervoor, en dan is Nederland opeens niet meer belangrijk en begin je over Turkije...quote:Op dinsdag 23 september 2025 22:24 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ze hoeven niets te evenaren, de markt is natuurlijk erg anders zoals je al vaak is verteld.
Zelfs die "aantallen" die ze haalden in 2024 zijn marginaal bij de afzet tegen de andere markten.
In Turkije verkopen ze meer Tesla's in 1 maand dan Nederland in een jaar. Tot zo ver heeft Turkije bijna al dit jaar de aantallen van Nederland afgelopen jaar gehaald. En dat met een late start van de release.
Maarliefst 26,000 Tesla's al dit jaar in Turkije, afgelopen maand 8000+
Nederland is een duur autoland en er zijn meer automerken tegenwoordig die de markt versnipperen, alleen bewijst dit niet dat dit goede EV's zijn. Stellantis blijft maar auto's terugroepen b.v.
Zo blijven ook andere merken al moeite hebben met infotainment op meer dan 10 fps te laten draaien (kijkt naar ID3/4/5)
Natuurlijk komt de competitie steeds dichterbij en zijn er ook vast veel betere en leukere merken (bmw ofcourse).
Een neue klasse IX3 zie ik ook wel zitten.
Fijne aan Tesla's is wel dat als je een auto koopt je vrijwel gelijk alles hebt (behalve het goddelijke FSD systeem) bij BMW moet je eerst nog 20.000 aan opties aantikken.
Waarom haal jij al die andere dingen er ineens bij? Waarom begin je ineens over bandenprijzen en weet ik wat?quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ja, hoe dan ook is er dus al een auto geweest die over de 500 km/u heeft geklokt, maar omdat die in de uiteindelijke versie die je kon kopen minder snel is, telt dit nu als 'snelste auto'.
En nou begrijp je misschien de relevantie van mijn opmerking, die kennelijk, gelet op het stampvoeten, tegen het zere been is.
Het blijft maar niet helemaal doordringen dat dit helemaal niet zo bijzonder is. Meer vermogen is met een BEV helemaal niet zo moeilijk. En dat is uiteindelijk alles wat je nodig hebt om sneller te gaan.quote:Op woensdag 24 september 2025 09:36 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom haal jij al die andere dingen er ineens bij? Waarom begin je ineens over bandenprijzen en weet ik wat?
BYD heeft een auto gemaakt die bijna 500kmh kan! Dat is gewoon indrukwekkend, helemaal voor een bedrijf waarvan iedereen eerst dacht dat ze enkel dingen konden kopiëren.
En dan maakt het weinig uit of het nuttig is (absoluut niet), of je die zo kan kopen (waarschijnlijk niet) en of je dat ooit ergens zou kunnen rijden (zeer waarschijnlijk ook niet). Het is een indrukwekkend staaltje engineering. En de model S is dat ook, maar dat doet er helemaal niet toe. Een volwassene zou toe moeten kunnen geven dat de prestatie van de BYD U9 indrukwekkend zijn zonder over zijn eigen auto te moeten beginnen.
Joh, zet een 1200 volt motor in een Dacia Spring, en die gaat ook bijna 500 km/u.quote:Op woensdag 24 september 2025 09:36 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom haal jij al die andere dingen er ineens bij? Waarom begin je ineens over bandenprijzen en weet ik wat?
BYD heeft een auto gemaakt die bijna 500kmh kan! Dat is gewoon indrukwekkend, helemaal voor een bedrijf waarvan iedereen eerst dacht dat ze enkel dingen konden kopiëren.
En dan maakt het weinig uit of het nuttig is (absoluut niet), of je die zo kan kopen (waarschijnlijk niet) en of je dat ooit ergens zou kunnen rijden (zeer waarschijnlijk ook niet). Het is een indrukwekkend staaltje engineering. En de model S is dat ook, maar dat doet er helemaal niet toe. Een volwassene zou toe moeten kunnen geven dat de prestatie van de BYD U9 indrukwekkend zijn zonder over zijn eigen auto te moeten beginnen.
Ik denk dat je niet helemaal snapt wat hier gebeurt (of wel, en dan negeer je hetquote:Op woensdag 24 september 2025 09:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het blijft maar niet helemaal doordringen dat dit helemaal niet zo bijzonder is. Meer vermogen is met een BEV helemaal niet zo moeilijk. En dat is uiteindelijk alles wat je nodig hebt om sneller te gaan.
Als Tesla ipv 400v naar 1.200v gaat kunnen ze ook 3 keer zoveel vermogen uit hun accu trekken. En als de levensduur wat geweld aangedaan mag worden zelfs nog wel iets meer.
En dat is de grootste bottleneck: de accu.
Daarom ben ik totaal niet onder de indruk. Omdat ik weet dat als Tesla het nodig zou hebben om te bewijzen dat ze nog altijd het beste zijn op BEV gebied zijn, ze binnen 6 maanden een snellere Model S kunnen bouwen (eenmalig).
Maar Tesla concurreert met Porsche Taycan en de Lucid Air. Porsche heeft een rare versie van een 2 zits 4 deurs auto uit moeten brengen om op het circuit (en alleen daar) sneller te kunnen zijn (4 jaar na dato…) en de Lucid Air die sneller is zal alleen in kleine productie gemaakt gaan worden.
Het is een beetje als wanneer jij onder de indruk bent van een voetballer die een speler poort en vervolgens met bal en al over de achterlijn loopt, waar ik veel meer bewondering heb voor de buitenspeler aan de andere kant, die zijn man niet voorbij hoeft om de spits alleen voor de doelman te krijgen.
Functionele techniek vs showboaten.
Een 1200v motor... en dat zeg je nav wat ik post. Je bent duidelijk technisch niet onderlegd.quote:Op woensdag 24 september 2025 10:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Joh, zet een 1200 volt motor in een Dacia Spring, en die gaat ook bijna 500 km/u.
Zo spannend is het allemaal niet![]()
Anyway, BYD doet het wel eventjes. En is op dit moment de snelste productieauto ter wereld...
Ach, die ad hominem van jou...quote:Op woensdag 24 september 2025 12:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een 1200v motor... en dat zeg je nav wat ik post. Je bent duidelijk technisch niet onderlegd.
En je kunt roepen wat je wilt om je eigen bubbel te behouden: dit record betreft de snelste productieauto...quote:En nee, deze Yangwang is niet de snelste productieauto ter wereld, aangezien er alleen maar een prototype is. Dus welke definitie je ook wil aanhangen: het is geen productieauto.
(En sowieso claimt Koenigsegg met de Jesko Absolut 531 km/u te kunnen halen)
Wederom: geen ad hominem.quote:Op woensdag 24 september 2025 12:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ach, die ad hominem van jou...
[..]
En je kunt roepen wat je wilt om je eigen bubbel te behouden: dit record betreft de snelste productieauto...
Nee, ik vind het wel lachen hoeveel tijd en energie jij er in steekt om dit te downplayen en kennelijk totaal niet begrijpt waar dit nu echt om gaat.quote:Op woensdag 24 september 2025 13:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wederom: geen ad hominem.
En je kan roepen wat je wil, maar een auto die nog niet in productie is gegaan en waarvan alleen maar een prototype bestaat is geen productieauto. Laat staan de snelste, want als 30 stuks voldoende is, dan is 120 stuks dat ook (allemaal verkocht ook en productie is al begonnen), dus is de Jesko Absolut nog altijd de snelste. 531 > 496 immers.
Het steekt je nogal dat waar jij nogal onder de indruk lijkt te zijn (of doet alsof) anderen dat helemaal niet zo zijn, is het niet?
Aldus degene die geen Tesla heeft en die sinds Trump gekozen is hier een dagtaak van heeft gemaakt...quote:Op woensdag 24 september 2025 14:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, ik vind het wel lachen hoeveel tijd en energie jij er in steekt om dit te downplayen en kennelijk totaal niet begrijpt waar dit nu echt om gaat.
Daar zit kennelijk je frustratie.quote:Op woensdag 24 september 2025 14:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Aldus degene die geen Tesla heeft en die sinds Trump gekozen is hier een dagtaak van heeft gemaakt...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |