quote:Volgens Fast Technology hebben veel autobezitters Tesla voor de rechter gedaagd en schadevergoeding geëist voor verkoopfraude, omdat de FSD-functie voor autonoom rijden, die oorspronkelijk bij aankoop van de auto was meegeleverd, niet is geïmplementeerd.
Volgens berichten hebben zeven autobezitters die de FSD-functie (Full Self-Driving Capability) hadden aangeschaft, Tesla in augustus van dit jaar aangeklaagd wegens fraude in geschillen over verkoopcontracten. De zaken zijn in batches aangespannen bij de rechtbank van het district Daxing in Peking en wachten op de eerste rechtszaak.
Eén eiser onthulde aan de media dat hij in augustus 2019 56.000 yuan had uitgegeven aan een Tesla FSD-functie met HW3.0-hardware. Hij deed de aankoop deels omdat hij een Tesla-fan was en Musks belofte vertrouwde om binnen twee tot drie jaar volledig autonoom te kunnen rijden. Hij kocht de auto ook omdat de verkoper insiderinformatie had over een aanstaande prijsverhoging.
De FSD-functie is inderdaad in prijs gestegen tot 64.000 yuan in China. Maar na meer dan vijf jaar maakt FSD alleen automatische rijstrookwisseling op snelwegen mogelijk. De oorspronkelijk beloofde parkeerremfunctie en de mogelijkheden voor autonoom rijden zijn volledig uitgebleven. Autobezitters beweren 56.000 yuan te hebben betaald voor een functie die volkomen nutteloos is.
Wat de eerste FSD-bezitters nog bozer maakte, was dat Tesla op 25 februari van dit jaar de naam van het FSD-rijpakket op de officiële website wijzigde van "volledig autonoom rijden" naar "FSD intelligent assisted driving function" (FSD intelligent rijassistentiefunctie). Het pakket is alleen geschikt voor sommige modellen met HW4.0. Voertuigen met HW3.0 vallen momenteel niet binnen het bereik.
Ze hoeven niets te evenaren, de markt is natuurlijk erg anders zoals je al vaak is verteld.quote:Op dinsdag 23 september 2025 21:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, september 2024 was het totaal aantal registraties: 3.884 Tesla's.
September 2023 1.872 Tesla's
Ik verwacht niet dat Tesla in 10 dagen tijd 2023 weet te evenaren, laat staan 2024.
Ach, binnenkort komt Tesla met een goedkoper model.
Helaas geen Tesla Model 2, maar een uitgeklede Model Y...
Het getuigt niet echt van het willen innoveren in de autobranche.
Het instapmodel van de Cybertruck is inmiddels uit de handel gehaald.
Ik ben benieuwd hoe de animo is voor een kale Model Y, in verhouding tot concurrerende EV's in dezelfde prijsklasse.
Je komt met cijfers over Nederland, ik laat zien dat die zijn afgenomen ten opzichte van de jaren ervoor, en dan is Nederland opeens niet meer belangrijk en begin je over Turkije...quote:Op dinsdag 23 september 2025 22:24 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ze hoeven niets te evenaren, de markt is natuurlijk erg anders zoals je al vaak is verteld.
Zelfs die "aantallen" die ze haalden in 2024 zijn marginaal bij de afzet tegen de andere markten.
In Turkije verkopen ze meer Tesla's in 1 maand dan Nederland in een jaar. Tot zo ver heeft Turkije bijna al dit jaar de aantallen van Nederland afgelopen jaar gehaald. En dat met een late start van de release.
Maarliefst 26,000 Tesla's al dit jaar in Turkije, afgelopen maand 8000+
Nederland is een duur autoland en er zijn meer automerken tegenwoordig die de markt versnipperen, alleen bewijst dit niet dat dit goede EV's zijn. Stellantis blijft maar auto's terugroepen b.v.
Zo blijven ook andere merken al moeite hebben met infotainment op meer dan 10 fps te laten draaien (kijkt naar ID3/4/5)
Natuurlijk komt de competitie steeds dichterbij en zijn er ook vast veel betere en leukere merken (bmw ofcourse).
Een neue klasse IX3 zie ik ook wel zitten.
Fijne aan Tesla's is wel dat als je een auto koopt je vrijwel gelijk alles hebt (behalve het goddelijke FSD systeem) bij BMW moet je eerst nog 20.000 aan opties aantikken.
Waarom haal jij al die andere dingen er ineens bij? Waarom begin je ineens over bandenprijzen en weet ik wat?quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ja, hoe dan ook is er dus al een auto geweest die over de 500 km/u heeft geklokt, maar omdat die in de uiteindelijke versie die je kon kopen minder snel is, telt dit nu als 'snelste auto'.
En nou begrijp je misschien de relevantie van mijn opmerking, die kennelijk, gelet op het stampvoeten, tegen het zere been is.
Het blijft maar niet helemaal doordringen dat dit helemaal niet zo bijzonder is. Meer vermogen is met een BEV helemaal niet zo moeilijk. En dat is uiteindelijk alles wat je nodig hebt om sneller te gaan.quote:Op woensdag 24 september 2025 09:36 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom haal jij al die andere dingen er ineens bij? Waarom begin je ineens over bandenprijzen en weet ik wat?
BYD heeft een auto gemaakt die bijna 500kmh kan! Dat is gewoon indrukwekkend, helemaal voor een bedrijf waarvan iedereen eerst dacht dat ze enkel dingen konden kopiëren.
En dan maakt het weinig uit of het nuttig is (absoluut niet), of je die zo kan kopen (waarschijnlijk niet) en of je dat ooit ergens zou kunnen rijden (zeer waarschijnlijk ook niet). Het is een indrukwekkend staaltje engineering. En de model S is dat ook, maar dat doet er helemaal niet toe. Een volwassene zou toe moeten kunnen geven dat de prestatie van de BYD U9 indrukwekkend zijn zonder over zijn eigen auto te moeten beginnen.
Joh, zet een 1200 volt motor in een Dacia Spring, en die gaat ook bijna 500 km/u.quote:Op woensdag 24 september 2025 09:36 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom haal jij al die andere dingen er ineens bij? Waarom begin je ineens over bandenprijzen en weet ik wat?
BYD heeft een auto gemaakt die bijna 500kmh kan! Dat is gewoon indrukwekkend, helemaal voor een bedrijf waarvan iedereen eerst dacht dat ze enkel dingen konden kopiëren.
En dan maakt het weinig uit of het nuttig is (absoluut niet), of je die zo kan kopen (waarschijnlijk niet) en of je dat ooit ergens zou kunnen rijden (zeer waarschijnlijk ook niet). Het is een indrukwekkend staaltje engineering. En de model S is dat ook, maar dat doet er helemaal niet toe. Een volwassene zou toe moeten kunnen geven dat de prestatie van de BYD U9 indrukwekkend zijn zonder over zijn eigen auto te moeten beginnen.
Ik denk dat je niet helemaal snapt wat hier gebeurt (of wel, en dan negeer je hetquote:Op woensdag 24 september 2025 09:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het blijft maar niet helemaal doordringen dat dit helemaal niet zo bijzonder is. Meer vermogen is met een BEV helemaal niet zo moeilijk. En dat is uiteindelijk alles wat je nodig hebt om sneller te gaan.
Als Tesla ipv 400v naar 1.200v gaat kunnen ze ook 3 keer zoveel vermogen uit hun accu trekken. En als de levensduur wat geweld aangedaan mag worden zelfs nog wel iets meer.
En dat is de grootste bottleneck: de accu.
Daarom ben ik totaal niet onder de indruk. Omdat ik weet dat als Tesla het nodig zou hebben om te bewijzen dat ze nog altijd het beste zijn op BEV gebied zijn, ze binnen 6 maanden een snellere Model S kunnen bouwen (eenmalig).
Maar Tesla concurreert met Porsche Taycan en de Lucid Air. Porsche heeft een rare versie van een 2 zits 4 deurs auto uit moeten brengen om op het circuit (en alleen daar) sneller te kunnen zijn (4 jaar na dato…) en de Lucid Air die sneller is zal alleen in kleine productie gemaakt gaan worden.
Het is een beetje als wanneer jij onder de indruk bent van een voetballer die een speler poort en vervolgens met bal en al over de achterlijn loopt, waar ik veel meer bewondering heb voor de buitenspeler aan de andere kant, die zijn man niet voorbij hoeft om de spits alleen voor de doelman te krijgen.
Functionele techniek vs showboaten.
Een 1200v motor... en dat zeg je nav wat ik post. Je bent duidelijk technisch niet onderlegd.quote:Op woensdag 24 september 2025 10:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Joh, zet een 1200 volt motor in een Dacia Spring, en die gaat ook bijna 500 km/u.
Zo spannend is het allemaal niet![]()
Anyway, BYD doet het wel eventjes. En is op dit moment de snelste productieauto ter wereld...
Ach, die ad hominem van jou...quote:Op woensdag 24 september 2025 12:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een 1200v motor... en dat zeg je nav wat ik post. Je bent duidelijk technisch niet onderlegd.
En je kunt roepen wat je wilt om je eigen bubbel te behouden: dit record betreft de snelste productieauto...quote:En nee, deze Yangwang is niet de snelste productieauto ter wereld, aangezien er alleen maar een prototype is. Dus welke definitie je ook wil aanhangen: het is geen productieauto.
(En sowieso claimt Koenigsegg met de Jesko Absolut 531 km/u te kunnen halen)
Wederom: geen ad hominem.quote:Op woensdag 24 september 2025 12:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ach, die ad hominem van jou...
[..]
En je kunt roepen wat je wilt om je eigen bubbel te behouden: dit record betreft de snelste productieauto...
Nee, ik vind het wel lachen hoeveel tijd en energie jij er in steekt om dit te downplayen en kennelijk totaal niet begrijpt waar dit nu echt om gaat.quote:Op woensdag 24 september 2025 13:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wederom: geen ad hominem.
En je kan roepen wat je wil, maar een auto die nog niet in productie is gegaan en waarvan alleen maar een prototype bestaat is geen productieauto. Laat staan de snelste, want als 30 stuks voldoende is, dan is 120 stuks dat ook (allemaal verkocht ook en productie is al begonnen), dus is de Jesko Absolut nog altijd de snelste. 531 > 496 immers.
Het steekt je nogal dat waar jij nogal onder de indruk lijkt te zijn (of doet alsof) anderen dat helemaal niet zo zijn, is het niet?
Aldus degene die geen Tesla heeft en die sinds Trump gekozen is hier een dagtaak van heeft gemaakt...quote:Op woensdag 24 september 2025 14:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, ik vind het wel lachen hoeveel tijd en energie jij er in steekt om dit te downplayen en kennelijk totaal niet begrijpt waar dit nu echt om gaat.
Daar zit kennelijk je frustratie.quote:Op woensdag 24 september 2025 14:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Aldus degene die geen Tesla heeft en die sinds Trump gekozen is hier een dagtaak van heeft gemaakt...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |