abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218214912
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 21:30 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd wanneer het grote publiek de taxi kan gebruiken
Vermoedelijk zullen de Tesla medewerkers die meerijden eerst moeten verdwijnen voordat het beschikbaar wordt voor het grote publiek. Tesla zal als alles redelijk voortvarend verloopt echter sneller kunnen opschalen dan bijv Waymo. Tesla gebruikt Lidar blijkbaar voor kalibraties, maar het zal mij trouwens niet verbazen als het op termijn toch als extra hulpmiddel ingezet gaat worden bij de taxis zelf omdat de techniek snel verbeterd en goedkoper wordt.
Mensen gebruiken geen sonar, radar, infrarood en Lidar, maar slechts ogen(visueel spectrum) voor de oriëntatie en objectherkenning, maar dat wil nog niet zeggen dat sonar, radar, infrarood en Lidar geen toegevoegde waarde kunnen hebben tav van oriëntatie en objectherkenning.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218215105
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 21:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Vermoedelijk zullen de Tesla medewerkers die meerijden eerst moeten verdwijnen voordat het beschikbaar wordt voor het grote publiek. Tesla zal als alles redelijk voortvarend verloopt echter sneller kunnen opschalen dan bijv Waymo. Tesla gebruikt Lidar blijkbaar voor kalibraties, maar het zal mij trouwens niet verbazen als het op termijn toch als extra hulpmiddel ingezet gaat worden bij de taxis zelf omdat de techniek snel verbeterd en goedkoper wordt.
Mensen gebruiken geen sonar, radar, infrarood en Lidar, maar slechts ogen(visueel spectrum) voor de oriëntatie en objectherkenning, maar dat wil nog niet zeggen dat sonar, radar, infrarood en Lidar geen toegevoegde waarde kunnen hebben tav van oriëntatie en objectherkenning.
We gebruiken ook inertie (binnenoor), inclusief de richting van de zwaartekracht en hoe ruw de ondergrond is, geluid, indirecte waarneming (een reflecterend zwaailicht, donkere wolk of vuur achter de gebouwen en die object persistentie), gevoel (de feedback van de auto) en zelfs geur. Ook kijken we niet zozeer naar het voertuig, als naar de intentie van de bestuurder. Allemaal indirect, maar daar kunnen we heel wat van afleiden. Vliegtuigen en schepen gebruiken alleen inertie en GPS voor de navigatie. Om (automatisch) te landen gebruikt een vliegtuig bijvoorbeeld radar en bakens.

Op de weg is het ontwijken van dingen natuurlijk het belangrijkste. Daarna de verkeersregels, maar de communicatie met de medeweggebruikers is net zo belangrijk. Zoals we hebben geleerd: voorrang pak je niet, dat krijg je.
pi_218215758
Tesla Model Y gets 600km range with new battery - price stays the same!
Bekijk deze YouTube-video

Of dit gaat helpen de omzet te vergroten :?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218215920
Just Rode Tesla's Expanded Robotaxi Area
Bekijk deze YouTube-video
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218221310
Tesla Faces First Federal Jury Trial Tied to Its Autopilot System
The case stems from a fatal accident in 2019 involving a Tesla Model S sedan
.

In 2019 reed de bestuurder van een Model S in op voetgangers, terwijl hij zijn telefoon wilde pakken die was gevallen.

Volgens Tesla is de bestuurder verantwoordelijk, omdat die op het gaspedaal trapte ten tijde van het ongeluk en daardoor de Autopilot overulde.

Maar de nabestaanden zijn van mening dat de Autopilot desondanks had moeten remmen om een ongeval te voorkomen.

De kwestie is interessant om te kijken welke verantwoordelijkheid bij wie ligt in dit soort situaties.
En wat dat betekent voor de toekomst van autonoom rijden.
pi_218222428
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 16:38 schreef Wantie het volgende:
Tesla Faces First Federal Jury Trial Tied to Its Autopilot System
The case stems from a fatal accident in 2019 involving a Tesla Model S sedan
.

In 2019 reed de bestuurder van een Model S in op voetgangers, terwijl hij zijn telefoon wilde pakken die was gevallen.

Volgens Tesla is de bestuurder verantwoordelijk, omdat die op het gaspedaal trapte ten tijde van het ongeluk en daardoor de Autopilot overulde.

Maar de nabestaanden zijn van mening dat de Autopilot desondanks had moeten remmen om een ongeval te voorkomen.

De kwestie is interessant om te kijken welke verantwoordelijkheid bij wie ligt in dit soort situaties.
En wat dat betekent voor de toekomst van autonoom rijden.
Daarom de Tesla app aanpassen zodat de eigenaar daarmee in kan grijpen als zijn auto als taxi gebruikt word.

Onzin natuurlijk, maar ik durf te wedden dat duizenden mensen dat zouden doen.
pi_218231417
"De robottaxirit was perfect, op een klein detail na; de Tesla probeerde me voor de trein te gooien"

Het is al eens eerder langsgekomen: FSD heeft moeite met spoorwegovergangen. Dit jaar zijn er meerdere incidenten geweest, inclusief eentje met de robottaxi in Austin.
De safety driver moest ingrijpen om te voorkomen dat de robottaxi door de spoorbomen heen zich voor de trein gooide.

En dat is opmerkelijk, omdat dit probleem al eerder aan de kaak is gesteld.

En het werpt vraagtekens op over de geschiktheid van FSD voor level 4 autonoom autorijden.
Bekijk deze YouTube-video
pi_218233336
Het blijft bijzonder dat Wantie maar blijft zeiken dat een Level 2 systeem niet doet wat hij van een Level 4 systeem verwacht...
pi_218233753
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:18 schreef VEM2012 het volgende:
Het blijft bijzonder dat Wantie maar blijft zeiken dat een Level 2 systeem niet doet wat hij van een Level 4 systeem verwacht...
Ik wist niet dat robottaxi op level 2 opereerde.

Bedankt voor de verheldering.
pi_218233895
In Nederland vind je Tesla Superchargers vooral bij Vandervalk hotels.
In Hollywood heeft Tesla een heuse Diner met Superchargers gebouwd.

Het restaurant ademt de sfeer uit van The fifties meet The Jetsons.

Wanneer het restaurant open gaat is nog niet bekend.

https://www.teslarati.com/tesla-diner-basically-finished-looks/
pi_218250952
Tesla heeft een schikking getroffen in een rechtszaak over een ongeluk in 2019 waarbij de bestuurder van een Tesla Model 3 is omgekomen, blijkt uit een gerechtelijk document. De bestuurder vertrouwde op het rijhulpsysteem, maar botste op een vrachtwagen die een snelweg overstak

quote:
"Onoplettendheid door te veel vertrouwen in automatisering" zorgde er volgens onderzoek van de Amerikaanse toezichthouder NTSB voor dat de Amerikaan niet kon reageren op de vrachtwagen. De waakhond was ook kritisch op Tesla's rijhulpsysteem Autopilot, dat de bestuurder er niet op had gewezen dat hij zijn handen terug op het stuur moest leggen.

Deze rechtszaak was een van de eerste die de gebreken in de autonome rijsoftware van Tesla aankaartten. Vorig jaar schikte de fabrikant van elektrische auto's al met nabestaanden van een man die omkwam terwijl hij zijn Tesla Model X met Autopilot bestuurde.

In de rechtbank van Miami vond donderdag ook een zitting plaats waarin Tesla, dat eigendom is van multimiljardair Elon Musk, zich moest verdedigen voor een dodelijk ongeluk. Een Tesla Model S botste destijds op een geparkeerde SUV nadat een stopbord was genegeerd. Daarbij kwam een vrouw die naast de SUV stond om het leven en raakte haar vriend ernstig gewond.

In die zaak moet duidelijk worden wie verantwoordelijk was voor het ongeluk: de bestuurder of het Autopilot-systeem. De bestuurder reikte vlak voor het ongeluk naar de grond om een gevallen telefoon op te pakken, maar het blijft onduidelijk of hij de waarschuwingen van zijn auto zag of hoorde.
In totaal zijn er op het moment 3 rechtszaken over dodelijke ongevallen met Tesla Autopilot,
pi_218252004
Waymo heeft als reactie op Tesla het gebied in Austin meer dan verdubbeld.
Van 37 square miles naar 90 square miles.

Waymo biedt in het gebied 24/7 taxiservice aan.


pi_218254313
quote:
Betreft compleet andere software in een tijd dat je nog geen waarschuwingssysteem had zoals nu.

En schikken kan gewoon soms verstandig zijn. Ook al valt jou niets te verwijten.
pi_218254460
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 21:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Betreft compleet andere software in een tijd dat je nog geen waarschuwingssysteem had zoals nu.

En schikken kan gewoon soms verstandig zijn. Ook al valt jou niets te verwijten.
Anno nu rijdt de Tesla robottaxi het spoor op omdat het de slagbomen niet ziet.

En die doet dat zonder te waarschuwen.

Enfin, 3 doden doordat de bestuurder hogere verwachtingen had van het systeem dan wat het werkelijk kon.

En dat kwam door de wasmiddelreclame voor het product?

Ik snap wel waarom Tesla geen oordeel van de rechter wil afwachten.

Anyway, onderstaande is wat Tesla Autopilot kon in 2018.

Daar zit ook gewoon de noodstop bij.


quote:
* Autopilot (of Basic Autopilot): Dit was in 2018 de standaard functionaliteit, hoewel de naamgeving soms verwarrend kon zijn. Dit pakket omvatte de primaire rijhulpfuncties:
* Traffic-Aware Cruise Control (TACC): Houdt automatisch een ingestelde snelheid aan en past de snelheid aan op basis van het verkeer voor je, inclusief volledig stoppen en weer optrekken in fileverkeer.
* Autosteer: Helpt de auto in het midden van de rijstrook te houden op wegen met duidelijke markeringen (voornamelijk snelwegen).
* Basis veiligheidsfuncties: Zoals automatische noodrem, waarschuwingen voor botsingen (voor en opzij) en waarschuwingen voor het verlaten van de rijstrook.
* Obstacle-Aware Acceleration: Verminderde acceleratie wanneer een obstakel werd gedetecteerd op lage snelheden.
* Enhanced Autopilot (EAP): Dit was in 2018 een betaalde optie en omvatte alle functies van de basis Autopilot, plus een reeks geavanceerdere mogelijkheden:
* Navigate on Autopilot: Actieve begeleiding van de auto van oprit naar afrit op de snelweg, inclusief het voorstellen van rijstrookwissels, het navigeren door knooppunten en het nemen van de juiste afrit. De bestuurder moest wel vaak de rijstrookwissel bevestigen door de richtingaanwijzer te bedienen.
* Auto Lane Change: De mogelijkheid om automatisch van rijstrook te wisselen op de snelweg wanneer de richtingaanwijzer werd geactiveerd.
* Autopark: Automatisch fileparkeren en haaks parkeren.
* Summon (Oproepen): Hiermee kon je de auto in en uit krappe parkeerplaatsen laten rijden via de mobiele app.
* Smart Summon: Hoewel Smart Summon pas later in 2019 officieel werd uitgerold, waren de fundamenten ervoor waarschijnlijk al aanwezig en werd het al als een toekomstige EAP-functie gezien in 2018.


[ Bericht 50% gewijzigd door Wantie op 18-07-2025 22:15:00 ]
pi_218254624
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 22:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Anno nu rijdt de Tesla robottaxi het spoor op omdat het de slagbomen niet ziet.

En die doet dat zonder te waarschuwen.

Enfin, 3 doden doordat de bestuurder hogere verwachtingen had van het systeem dan wat het werkelijk kon.

En dat kwam door de wasmiddelreclame voor het product?

Ik snap wel waarom Tesla geen oordeel van de rechter wil afwachten.

Anyway, onderstaande is wat Tesla Autopilot kon in 2018.

Daar zit ook gewoon de noodstop bij.
[..]

Ja. Het probleem is, dat Musk veel beloofd en ze dat niet zomaar allemaal kunnen negeren. Elontijd. Over 10 jaar is het vast wel uitgekomen.

Alleen tegen zijn investeerders moet hij eerlijk zijn, anders levert dat grote problemen op.
pi_218267785
Tesla rijdt boom plat en knalt vervolgens tegen andere boom in Kaatsheuvel

quote:
Het ongeluk gebeurde rond 17.30 uur op de Roestelbergseweg in Kaatsheuvel. Een automobilist raakte van de weg af. De auto reed een boom omver. Die kwam klem te zitten onder de auto. Met een flinke klap kwam de auto tot stilstand tegen een tweede boom. Een deel van de boomschors kwam los.

De voorkant van de auto raakte flink beschadigd door de klap: de motorkap sprong open en boog om. De auto raakte flink ingedeukt. De voorbumper kwam los en boog zich een stuk om de boom heen.

De airbag kwam vrij door de klap. De bestuurder raakte niet gewond, dus een ambulance hoefde niet te komen. De politie onderzocht of de bestuurder mogelijk was weggedommeld achter het stuur.
Best wel een freak accident: 2 bomen frontaal raken.

Bestuurder: geen schrammetje.
(Bij wijze van).

Dan mag je echt van geluk spreken.
Maar het zegt ook wel iets over de veiligheid van de Tesla natuurlijk.
pi_218283372
Kennelijk vindt niet iedereen dat Tesla met 'wasmiddelenreclame' FSD mag aanprijzen.
Tesla riskeert in Californië een verkoopverbod van een maand, opgelegd door de Californische RWD.

Tesla riskeert een verkoopstop van een maand in Californië, de belangrijkste Amerikaanse staat voor het merk. De reden: Tesla zou klanten misleiden over de autonome technologie in de auto's.

quote:
Er is in de loop der jaren al heel wat te doen geweest om Tesla's beweringen rond Autopilot en FSD. Het zou bijvoorbeeld verkeerde verwachtingen scheppen bij Tesla-rijders en daardoor gevaarlijke situaties creëren. In de VS heeft Tesla al vaker een tik op de vingers gekregen van autoriteiten omdat het klanten onterecht het idee zou geven dat Tesla's volledig zelf kunnen rijden zonder scherp toezicht van de bestuurder.

In Californië dreigt het lokale equivalent van de RDW (DMV) daarom nu met een verkoopverbod van maar liefst een maand. Dat lezen we bij Electrek. Tesla zou nog altijd te misleidende advertentieteksten gebruiken en met deze stevige maatregel hoopt men dat een halt toe te roepen. Concreet lijkt de DMV erop uit te zijn om de naam Full Self-Driving aan te pakken, maar ook om Tesla-topman Elon Musk duidelijk te maken dat hij zich voorzichtiger moet uitlaten over de autonome mogelijkheden van Tesla's.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 09:31:43 #119
307622 Perox
(niet de echte)
pi_218283803
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 17:10 schreef Wantie het volgende:
Waymo heeft als reactie op Tesla het gebied in Austin meer dan verdubbeld.
Van 37 square miles naar 90 square miles.

Waymo biedt in het gebied 24/7 taxiservice aan.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wel veel beter want het oorspronkelijke gebied zag er een beetje lullig uit. ;)
pi_218285032
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 09:31 schreef Perox het volgende:

[..]
Wel veel beter want het oorspronkelijke gebied zag er een beetje lullig uit. ;)
Als je afbeelding 1 bedoelt, dat zwarte gebied is het gebied van Tesla :o
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')