Echtquote:Op dinsdag 23 september 2025 18:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De Model S is geen gezinsauto? Goh... Welk model heb ik dan toch gekocht?
Een productie auto is een auto die grootschalig en machinaal geproduceerd wordt. 30 stuks stelt gewoon niets voor. Totaal andere tak van sport.quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er worden 30 geproduceerd en verkocht, maar het is geen productieauto...
Ach ja...
Allesbehalve. Ik constateer simpelweg dat je voor de openbare weg niet een ongelimiteerde versie gaat krijgen, ofwel je mag straks tienduizenden euro's gaan aftikken voor nieuwe banden. Net zoals bij de Chiron. Of de SSC Tuatara (op een testbaan ruim 500 km/u gedaan, maar als je die koopt houdt het op bij 483 km/u). Maar goed, dat zijn auto's die miljoenen kosten en dan pikt een klant dat soort prijzen voor nieuwe banden nog.quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, het is echt tegen het zere been
Laten we het eens aan Grok vragen:quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een productie auto is een auto die grootschalig en machinaal geproduceerd wordt. 30 stuks stelt gewoon niets voor. Totaal andere tak van sport.
Die beperking is in dit soort gevallen ook gewoon het gevolg van dat de kosten voor ontwikkeling en het maken hiervan ver boven de verkoopprijs ligt. Het is dan een model wat bedoeld is om je imago op te krikken.
Overigens valt nog te bezien of ze er daadwerkelijk 30 gaan maken. Maximaal 30...
quote:Een productieauto is een voertuig dat in een specifieke oplage wordt gebouwd en verkocht aan het publiek, in tegenstelling tot een prototype, raceauto of een eenmalig gebouwd model (een 'one-off').
De term wordt vaak gebruikt in de context van snelheidsrecords of andere prestaties, om onderscheid te maken tussen de records van speciaal gebouwde raceauto's en die van auto's die daadwerkelijk in de fabriek worden geproduceerd voor de gewone verkoop.
Er is geen strikte, universele definitie voor het minimumaantal exemplaren dat geproduceerd moet worden om als 'productieauto' te worden beschouwd. Vaak worden wel de volgende criteria aangehouden:
De auto wordt gebouwd voor openbaar gebruik.
Er is een minimale oplage (soms 20-50 exemplaren of meer, afhankelijk van de organisatie of het record).
De auto is goedgekeurd voor de openbare weg en heeft een kenteken.
Kortom, een productieauto is een voertuig dat daadwerkelijk in serieproductie is gegaan.
Oh, je mag van alles constateren.quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Allesbehalve. Ik constateer simpelweg dat je voor de openbare weg niet een ongelimiteerde versie gaat krijgen, ofwel je mag straks tienduizenden euro's gaan aftikken voor nieuwe banden. Net zoals bij de Chiron. Of de SSC Tuatara (op een testbaan ruim 500 km/u gedaan, maar als je die koopt houdt het op bij 483 km/u). Maar goed, dat zijn auto's die miljoenen kosten en dan pikt een klant dat soort prijzen voor nieuwe banden nog.
Het is geen strakke definitie en ik weet dat Sport Auto voor de Nordschleife tijden tegenwoordig ook dit soort lage oplages meeneemt (wat overigens financieel gedreven is). Maar ook jij snapt best wel dat een zeer kleine productie iets totaal anders is dan een auto die ongelimiteerd is en in de tienduizenden of meer wordt verkocht.quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Laten we het eens aan Grok vragen:
Wat is de definitie van een productieauto?
[..]
Nou ja, hoe dan ook is er dus al een auto geweest die over de 500 km/u heeft geklokt, maar omdat die in de uiteindelijke versie die je kon kopen minder snel is, telt dit nu als 'snelste auto'.quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, je mag van alles constateren.
De vraag is echter waarom je dit niet gewoon aanneemt voor wat het is, en in plaats daarvan een heel pleidooi houdt voor Tesla.
Niemand hier verwacht dat we deze auto in het straatbeeld van Nederland zullen tegenkomen.
Maar daar gaat het ook niet om.
Klopt, dit is de snelste productieauto.quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ja, hoe dan ook is er dus al een auto geweest die over de 500 km/u heeft geklokt, maar omdat die in de uiteindelijke versie die je kon kopen minder snel is, telt dit nu als 'snelste auto'.
Leuke draai, maar het stampvoeten gebeurt geheel aan jouw kant.quote:En nou begrijp je misschien de relevantie van mijn opmerking, die kennelijk, gelet op het stampvoeten, tegen het zere been is.
Er is werkelijk niemand die beweert dat deze auto met tienduizenden zou worden verkocht.quote:Op dinsdag 23 september 2025 18:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is geen strakke definitie en ik weet dat Sport Auto voor de Nordschleife tijden tegenwoordig ook dit soort lage oplages meeneemt (wat overigens financieel gedreven is). Maar ook jij snapt best wel dat een zeer kleine productie iets totaal anders is dan een auto die ongelimiteerd is en in de tienduizenden of meer wordt verkocht.
Ja, dus?quote:Om een voorbeeld te noemen: van een groep B rallyauto als de Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 2 zijn maar liefst 20 exemplaren gebouwd. Dat was een auto die op gravel sneller naar de 100 km/u kan dan een Formule 1 uit die jaren op asfalt.
Het is sowieso het testmodel.quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, dit is de snelste productieauto.
Maar dat is in het begin al gezegd.
[..]
Leuke draai, maar het stampvoeten gebeurt geheel aan jouw kant.
Sterkte met je zere enkel
Mijn hemel wat lees jij slecht…quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er is werkelijk niemand die beweert dat deze auto met tienduizenden zou worden verkocht.
Dat speelt zich geheel af onder jouw hersenpan.
[..]
Ja, dus?
Nee klopt, BYD raakt zijn auto's aan de straatstenen niet kwijt. Dealer's puilen uit met BYD's.quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er is werkelijk niemand die beweert dat deze auto met tienduizenden zou worden verkocht.
Dat speelt zich geheel af onder jouw hersenpan.
[..]
Ja, dus?
Ook iets voor jou @Wantie ? Tesla gaat de 1000$ aanraken.quote:Piper Sandler verhoogt het koersdoel voor Tesla van $400 naar $500, wat een potentieel rendement van 17% impliceert.
Tesla rolt zijn robotaxi-diensten uit in Arizona, Texas en Californië, met goedkeuring van meerdere Amerikaanse staten.
Verwachte leveringen voor het derde kwartaal variëren van 467.000 tot 510.000 voertuigen, mede door het aflopen van de Amerikaanse belastingkorting.
Analisten verwachten records ondanks Chinese druk
Tesla’s aandeel noteert rond het hoogste niveau sinds januari, en Piper Sandler ziet voldoende reden om het koersdoel te verhogen naar $500 per aandeel. Daarmee zou het aandeel zijn vorige record van $488,54 overstijgen. Volgens analist Alexander Potter is de hernieuwde waardering vooral te danken aan Tesla’s voorsprong op het gebied van AI, autonomie en robotica. Zijn bezoek aan China bevestigde dat lokale concurrenten Tesla’s design wellicht kopiëren, maar nog ver verwijderd zijn van de diepgaande integratie van kunstmatige intelligentie die Tesla inzet.
Het wordt geen waarheid door het op te schrijven hè.quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:20 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Nee klopt, BYD raakt zijn auto's aan de straatstenen niet kwijt. Dealer's puilen uit met BYD's.
Wie wil er nou zo'n niet bekend merk kopen met auto's die na een jaar al uit elkaar vallen, laat staan dat de gemiddelde garage niet aan zo'n auto wil/kan sleutelen in toekomst.
Dus die 30 exemplaren zijn volgens jou anders dan de recordhouder...quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is sowieso het testmodel.
Kennelijk dringt dat niet helemaal tot jou door. Wat de versie die verkocht gaat worden gaat presteren zien we tzt wel.
Verder: probeer eens wat minder te projecteren.
Tja, wereldwijd verkoopt BYD meer dan het dubbele aan auto's dan Tesla...quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:20 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Nee klopt, BYD raakt zijn auto's aan de straatstenen niet kwijt. Dealer's puilen uit met BYD's.
Wie wil er nou zo'n niet bekend merk kopen met auto's die na een jaar al uit elkaar vallen, laat staan dat de gemiddelde garage niet aan zo'n auto wil/kan sleutelen in toekomst.
BYD is irrelevant, zoals eerder gezegd heeft Elon de technische knowhow, visie, geld maar geen behoefte aan de snelste auto te hebben.quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, wereldwijd verkoopt BYD meer dan het dubbele aan auto's dan Tesla...
Dus miljoenen mensen willen zo'n BYD.
Maar als jij BYD niet ziet als een bedreiging voor Tesla, waarom schiet je meteen in een stuip als BYD een prestatie laat zien?
Wekenlang is het hier kalmpjes, en de topic ontploft over een record dat BYD heeft behaald.
Daarnaast is en blijft een BYD een auto die je als werkgever i.v.m. bedrijfsgevoelige informatie niet wil uitleveren aan je werknemers. De chinese overheid luistert mee.quote:Je hebt gelijk, verkopen aan een dealer (voorraad/leveringen) verschillen van registraties (auto's op de weg). In Nederland worden BYD-auto's via dealers zoals Louwman verkocht, maar de RDW-registraties weerspiegelen de daadwerkelijke auto's die op naam zijn gezet en op de weg rijden.
Hier een toelichting voor 2025:Verschil Tussen Verkopen en RegistratiesVerkopen aan dealers: Dit zijn auto's die BYD levert aan dealers zoals Louwman voor voorraad.
Deze cijfers zijn vaak hoger dan registraties, omdat dealers auto's opslaan voor toekomstige verkoop. Exacte dealerleveringen zijn niet publiek, maar schattingen suggereren dat BYD in 2025 ~3.500-4.000 auto's aan NL-dealers leverde (gebaseerd op Europese trends en importdata).
Registraties (auto's op de weg): Dit zijn auto's die daadwerkelijk aan klanten zijn verkocht en geregistreerd bij de RDW. Tot september 2025 schat ik ~2.500-2.800 BYD's YTD geregistreerd, met een gemiddelde van 250-300 per maand. Dit is lager dan dealerleveringen, omdat niet alle geleverde auto's direct verkocht worden (voorraadopbouw, demo's, etc.).
Maar Wantie is voor BYD omdat hij nog rancune heeft tegen Elon.quote:BYD, de Chinese fabrikant van elektrische auto's, is meerdere keren in verband gebracht met arbeidsmisstanden, met name dwangarbeid, mensenhandel en slechte werk- en leefomstandigheden. Deze beschuldigingen komen vooral uit rapporten van mensenrechtenorganisaties en overheidsinspecties, en richten zich op toeleveringsketens in China en bouwprojecten in het buitenland.
Ik baseer dit op recente bronnen uit 2023-2025, waaronder onderzoeken van Human Rights Watch (HRW) en Braziliaanse autoriteiten. BYD ontkent veel van deze claims en wijst vaak op contractors als verantwoordelijk. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste incidenten, met een focus op feiten en reacties
.1. Dwangarbeid in de toeleveringsketen (China, met focus op Xinjiang) BYD's productie van auto-onderdelen, zoals aluminium voor EV's, is gelinkt aan gedwongen arbeid van Oeigoeren en andere minderheden in de regio Xinjiang.
Dit is een breder probleem in de Chinese auto-industrie, waar westerse en Chinese merken afhankelijk zijn van lokale smelters.HRW-rapport (februari 2024): In het rapport Asleep at the Wheel beschuldigt HRW BYD (naast Tesla, Volkswagen en anderen) van onvoldoende controle op de aluminiumketen. Xinjiang produceert een groot deel van China's aluminium, vaak met kolenenergie en dwangarbeid uit "heropvoedingskampen". BYD reageerde niet op vragen over supply chain mapping, wat risico's op gedwongen arbeid vergroot. Het rapport noemt dat Chinese joint ventures zwakkere mensenrechtenstandaarden hanteren dan globale operaties.
Breder context: Een ASPI-rapport (2020, bijgewerkt) linkt 83 merken, inclusief BYD, aan Oeigoerse dwangarbeid in fabrieken. Aluminium uit Xinjiang wordt gebruikt voor auto-onderdelen, met schattingen van honderdduizenden gedwongen arbeiders.
Reactie van BYD: Het bedrijf claimt te voldoen aan Chinese wetten en heeft audits ingevoerd, maar critici vinden dit onvoldoende transparant.
2. Slavernij-achtige omstandigheden in Brazilië (2024-2025)
Dit is de meest recente en concrete zaak, bij de bouw van BYD's eerste EV-fabriek buiten Azië in Camaçari (Bahia). De fabriek zou in maart 2025 openen, maar werd stilgelegd door misstanden bij contractor Jinjiang Construction.Inspectie december 2024: Braziliaanse autoriteiten (Labour Public Ministry) vonden 163-220 Chinese arbeiders in "degraderende" en "slavernij-achtige" condities. Paspoorten werden ingenomen (minstens 107 gevallen), arbeiders mochten hun onderkomens niet verlaten zonder toestemming, en ze werkten 10 uur per dag voor ~$70 (dubbel het Chinese minimumloon, maar met abusieveloze contracten).
Leefomstandigheden: overvolle barakken zonder stromend water of sanitair. Arbeiders werden als "slachtoffers van internationale mensenhandel" gezien.
Vervolg mei 2025: Braziliaanse aanklagers dienden een rechtszaak in tegen BYD wegens mensenhandel en schending van arbeidswetten. De bouw is opgeschort, en visa voor BYD-arbeiders zijn gestopt tot garanties.
Tja, Microsoft vond Apple ook irrelevant op de telefoonmarkt.quote:Op dinsdag 23 september 2025 20:32 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
BYD is irrelevant, zoals eerder gezegd heeft Elon de technische knowhow, visie, geld maar geen behoefte aan de snelste auto te hebben.
BYD kan wel leuke verkoopcijfertjes presenteren gesteund door de Chinese overheid. Wat je vergeet is dat ze slaven gebruiken en de werknemers daar vaak maanden niet betaald worden.
Daarnaast is het leuk dat BYD's bij de dealers staan, maar niemand rijdt er in. Telt voor BYD als een "verkoop"
Grok kan het ook wel vertellen:
[..]
Daarnaast is en blijft een BYD een auto die je als werkgever i.v.m. bedrijfsgevoelige informatie niet wil uitleveren aan je werknemers. De chinese overheid luistert mee.
[..]
Maar Wantie is voor BYD omdat hij nog rancune heeft tegen Elon.
Volgend jaar natuurlijk de modellen die dit jaar uitgekomen zijn in de aanbieding, van de EU markt moet Tesla het toch niet hebben.quote:Het is geen harde plicht, maar super aantrekkelijk voor werkgevers en werknemers. Door de lagere bijtelling in 2025 bespaar je fiscaal veel geld – vooral als je nu een leasecontract afsluit, want het tarief staat 60 maanden (5 jaar) vast vanaf de eerste tenaamstelling. Werkgevers bieden dit vaak aan als secundaire arbeidsvoorwaarde, en het past perfect in de trend naar duurzaam wagenparkbeheer. Plus: subsidies zoals de SEBA voor elektrische bedrijfswagens lopen af, dus haast is geboden. Experts raden aan: lease in 2025 een (nieuw of jong gebruikt) EV om tot 2030 van die 17% te profiteren.
Nou, september 2024 was het totaal aantal registraties: 3.884 Tesla's.quote:Op dinsdag 23 september 2025 20:59 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
Zo heel slecht doet Tesla het overigens ook weer niet, daarnaast zullen er nog veel EV's dit jaar geleased worden i.v.m. de 5 jaar vast regeling.
[..]
Volgend jaar natuurlijk de modellen die dit jaar uitgekomen zijn in de aanbieding, van de EU markt moet Tesla het toch niet hebben.
Je blijft maar projecteren.quote:Op dinsdag 23 september 2025 19:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus die 30 exemplaren zijn volgens jou anders dan de recordhouder...
We zullen zien.
Ik hoop dat je weer kunt ademhalen.
Het zijn geweldige auto's 👍quote:Op dinsdag 23 september 2025 21:24 schreef Marsenal het volgende:
Vandaag voor het eerst een Tesla gereden en ik was er erg van gecharmeerd. Ben ik ook geweest van mijn eerste keer met een dure VR-setup en op de ëén of andere manier weet ik daarvan ook dat ik er nooit eentje van zal kopen, maar toch. Lekker stukje gereden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |