abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219338668
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 07:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, er is recent nog een Tesla topicreeks gesloten omdat daar in bepaalde namen continue over en weer aan het bitchen waren, en dat 'nergens meer over ging', als ik het me goed herinner.

Edit; Inderdaad. Even terug gezocht, dit was de sluitpost van die reeks:
[..]
Dat framen dat het zou zijn vanwege 'teveel negatieve berichtgeving' is gewoon niet waar.
Mja...
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:13 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb ook wel wat vraagtekens, voornamelijk waarom iemand héél veel tijd zou steken in een onderwerp waarvan duidelijk is dat hij het allemaal maar niks vindt.
Verder wilde Hem al een hele tijd dat het topic gesloten werd en door veel te zieken is dat geslaagd.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219338674
Ben wel benieuwd hoe dat straks mogelijk wordt voor andere merken, volgensmij lopen die ver achter en willen nu ineens snel een inhaalslag maken.

Als ik zie hoe die auto pilot in mijn bmw werkt, dan sta ik er versteld van hoe vaak deze het mis heeft (verkeerde snelheid, rood voor rechtdoor terwijl ik links af wil waat het groen is (wat hij moet weten want navigatie zegt ook naar links)), remmen voor niks, niet vertrekken als de auto voor je begint te rijden.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 08:18:10 #103
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219338687
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:13 schreef Wantie het volgende:

[..]
Mja...
[..]
Verder wilde Hem al een hele tijd dat het topic gesloten werd en door veel te zieken is dat geslaagd.
Dan had je niet zo veel moeten zieken en VEM moeten negeren, en omgekeerd.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 08:20:54 #104
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219338698
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:15 schreef boegschroef het volgende:
Ben wel benieuwd hoe dat straks mogelijk wordt voor andere merken, volgensmij lopen die ver achter en willen nu ineens snel een inhaalslag maken.

Als ik zie hoe die auto pilot in mijn bmw werkt, dan sta ik er versteld van hoe vaak deze het mis heeft (verkeerde snelheid, rood voor rechtdoor terwijl ik links af wil waat het groen is (wat hij moet weten want navigatie zegt ook naar links)), remmen voor niks, niet vertrekken als de auto voor je begint te rijden.
Niet, dat is grofweg denk ik hetzelfde als waarom de Europese autobouwers zo afgeven op autobouwers uit andere landen, inclusief China. Die maken inmiddels de prachtigste auto's, en het beeld dat die auto's kut zouden zijn is denk ik meer en meer een overblijfsel aan het worden van vroeger, waar dat ook waar was.

Maar ik denk dat ze een enorme inhaalslag hebben gemaakt, en dan red je het als BMW, Audi, Mercedes etc niet meer puur en alleen op je naam en je reputatie. Vroeger waren die merken onaantastbaar, maar de wereld verandert, en als je dan als Europees merk te lang achterover hebt gezeten en ineens is de wereld anders, ja, dan moet je inderdaad een inhaalslag gaan maken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219338699
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja. In Nederland mag je de bus in. In andere landen zoals Usa kun je wel betaalbaar auto rijden.
En Tesla is zeer betaalbaar vergeleken met z’n competitors in de eu.
Mja, mijn EV was een stuk goedkoper.
En 8.000 dollar bij lappen voor FSD is ook niet voor iedereen weggelegd.

En in Nederland kun je ook betaalbaar autorijden.
In Nederland hebben we gemiddeld 1 auto per huishouden. Waarbij dat percentage in steden lager is en op het platteland hoger.

In de VS hebben de grote autofabrikanten de buslijnen opgekocht en vervolgens opgedoekt. Daar is geen goed openbaar vervoer als alternatief voor de auto.
Steden zijn daardoor een stuk minder leefbaar dan in Europa.
pi_219338717
quote:

De beste is waarschijnlijk Waymo, die komen binnenkort ook met betaalbare en grotere auto's. Maar die werken normaal in de stad. Daarna heb je Mercedes, maar nu alleen voor de model S. En alleen voor op bepaalde stukken snelweg, maar dan mag je (net als bij Waymo) ook gaan slapen en zij betalen ook de rekening als het fout gaat. Daarna heb je een paar Chinese merken die in Azië een hoop stof doen opwaaien. Als je dan ook bedenkt hoe de mensen daar rijden is dat minstens interessant.

Tesla was wel 1 van de eersten, maar ze geven alleen de gegevens vrij van de ongelukken waarbij ze niets te verwijten is, alhoewel er daar ook een heleboel tussen zaten waarbij de automatische besturing zichzelf een paar seconde voor de botsing uit zette. De Amerikaanse instanties die daar over gaan zijn meerdere onderzoeken aan het doen en het regent ook rechtszaken.

Het grootste struikelblok voor Tesla is dat het allemaal niks mag kosten. Dus de ontwikkeling staat nu zo goed als stil, omdat de benodigde computer en sensors voor de volgende versie te duur zijn geworden.

Al met al is het belangrijkste criterium of je de besturing ook echt aan de computer over kunt laten en wie er verantwoordelijk is bij schade. En ook daar scoort Tesla onderaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 25-11-2025 08:35:17 ]
pi_219338801
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En die 50.000 verkeersdoden van de afgelopen 50 jaar dan?
Klinkt opeens een hele hoop. Maar compleet het oneerlijke verhaal.
Kan ik ook, goochelen met cijfers.

Hoeveel waren dat er de afgelopen 3 jaar - de fietsers?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219338868
quote:

Tesla autopilot is daar niet veel beter in, en de pilots met FSD Robottaxi laten zien dat die ook best rare fouten maakt.
Bijvoorbeeld vlak voor een trein de rails op willen rijden omdat verderop het stoplicht op groen springt, op de linkerbaan uitkomen na linksaf slaan, noodstop maken vanwege een schaduw, rechts geen voorrang geven, op de verkeerde baan uitkomen bij het oversteken van een complex kruispunt, etc.

Laatst was er nog een influencer die in de VS coast to coast op FSD wilde gaan rijden.
Na 100 km is dat toen tot een einde gekomen omdat de Tesla een groot metalen voorwerp op de weg over het hoofd zag, en gelanceerd werd.

Al met al is autonoom autorijden een belofte die door geen enkele fabrikant volledig waargemaakt wordt.

Het is daarom goed dat de RDW hier goed naar kijken.
Tesla heeft de RDW uitgekozen, omdat de autopilot destijds relatief gemakkelijk door de Nederlandse keuring kwam in tegenstelling tot andere EU lidstaten.
En als 1 lidstaat goedkeuring geeft, is het ook goedgekeurd voor de rest.

Dat Tesla nu loopt te pushen en regelgeving wil veranderen om FSD in zijn huidige staat goedgekeurd te krijgen vind ik kwalijk.

Ik vind dat veiligheid voorop moet staan, en niet de commerciële belangen van een autofabrikant.
FSD vind ik zelf een machtig mooi concept. Ik hoop dat het uiteindelijk lukt dat de auto's volledig autonoom kunnen rijden.
Maar volgens mij zijn er daar nog steeds niet.
Ook de zelfrijdende taxis in de VS doen dat niet volledig autonoom. Die worden deels op afstand bestuurd als de computer er niet meer uitkomt.
pi_219338899
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2025 11:09 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Omdat we er naar toe moeten dat de mens de auto niet langer bestuurt.

Menselijk handelen heeft een heel groot aandeel in verkeersongevallen. Wanneer je die oorzaak weg kan nemen, namelijk door het te programmeren, moet je dat doen. Zodra de software een fout maakt en er een tragisch (dodelijk) ongeluk ontstaat, kan je direct de software daarop aanpassen. Op die manier kan je snel toewerken naar een veel veiligere omgeving waar iedereen van profiteert.

Ik durf wel te stellen dat het aantal jaarlijkse doden fors vermindert wanneer je de boel volledig automatiseert.

Bekijk deze YouTube-video
Dit. Heel simpel inderdaad.

Zelfde geldt voor beroepen als programmeur en vertaler: allemaal dingen die AI nú al beter kan. Zodra daar de kinderziektes definitief uit zijn kunnen die mensen ook op zoek naar ander werk.
pi_219338920
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Klinkt opeens een hele hoop. Maar compleet het oneerlijke verhaal.
Kan ik ook, goochelen met cijfers.

Hoeveel waren dat er de afgelopen 3 jaar - de fietsers?
Je kan goochelen met cijfers wat je wilt, feit is dat het merendeel van de ongelukken door menselijk toedoen komen. Zo'n 85-90%, het andere percentage komt op het conto van mechanisch falen, onvoorziene omstandigheden, extreme weersinvloeden etc.

Het enige argument wat wij eigenlijk kunnen aandragen is: 'maar autorijden vinden we leuk' (een beetje zoals de Amerikanen over hun wapens praten). Dat is natuurlijk het slechtste argument wat je maar kunt hebben, helemaal als alle relevante cijfers in de andere richting wijzen.
pi_219338922
Had laatst wel een vette rem-ingreep op de snelweg. Toen iemand via de oprit hard de bocht om kwam zeilen. Die bleef zelf netjes op zijn rijstrook. Maar mn Tesla gaf een collision avoidance signaal en ging in de Emergency Braking.

Gewoon op de snelweg. Terwijl er dus niet zoveel aan de hand was.
Ik vond dat niet zo tof. 😐

Is dit een bekend iets?
pi_219338937
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Het grootste struikelblok voor Tesla is dat het allemaal niks mag kosten. Dus de ontwikkeling staat nu zo goed als stil, omdat de benodigde computer en sensors voor de volgende versie te duur zijn geworden.
Heb je daar een bron voor? Tesla roept bij mijn weten altijd dat ze al die dure sensoren niet nodig hebben. Dat ze alles met camera's kunnen doen.
pi_219338950
quote:

Klinkt wel een beetje als mijn Tesla :D
pi_219339079
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Had laatst wel een vette rem-ingreep op de snelweg. Toen iemand via de oprit hard de bocht om kwam zeilen. Die bleef zelf netjes op zijn rijstrook. Maar mn Tesla gaf een collision avoidance signaal en ging in de Emergency Braking.

Gewoon op de snelweg. Terwijl er dus niet zoveel aan de hand was.
Ik vond dat niet zo tof. 😐

Is dit een bekend iets?
Dat is inderdaad een bekend euvel.
Niet alleen bij Tesla overigens.

Ik heb laatst iets vergelijkbaars gehad met een Volkswagen: daar bleef de auto met adaptieve cruise control hangen achter een auto die op de uitvoegstrook rechts voor me reed.

Ook heel bijzonder.

Vriend van me heeft een Mercedes, en die heeft een hekel aan die paaltjes midden op de weg die aangeven dat je de rechterbaan moet nemen. Als hij daar op een bepaalde manier op af rijdt maakt de auto een noodstop. Hij heeft zich nu aangeleerd hoe je dat kunt voorkomen.
pi_219339112
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:55 schreef recursief het volgende:

[..]
Heb je daar een bron voor? Tesla roept bij mijn weten altijd dat ze al die dure sensoren niet nodig hebben. Dat ze alles met camera's kunnen doen.
Je bedoelt hetzelfde.
pi_219339130
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:55 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat klopt. Dat roepen ze. Maar er zijn een heleboel dingen die je zonder al die andere sensors niet kunt. En die zijn ondertussen helemaal niet meer zo duur. Voor 500 Euro heb je tegenwoordig een LiDAR. Maar voor Musk is dat nog veel te duur.

Het grote probleem zit hem in de AI computer. Mercedes stopt die alleen in de Model S, omdat de computer die zij gebruiken heel duur is. En zij zijn dan ook hun eigen versie aan het maken.

Een Tesla gebruikt een paar Samsung smartphone processors met wat extra AI capaciteit en 16 GB geheugen. Dat is ongeveer half zo snel als mijn Radeon 6950 XT (vergelijkbaar met een GeForce 4070 Ti). Dus dat is niet heel snel. Maar wel goedkoop en daar gaat het maar om. Bij een AI computer is 1 van de belangrijkste onderdelen veel en snel RAM geheugen. Je hebt niets aan een AI model als het niet in zijn geheel in RAM past. Daarom zijn de prijzen voor geheugen ook zo gestegen.

Maar het AI model dat geïntroduceerd was met de Robotaxi was ongeveer twee keer zo groot als het voorgaande model en paste niet in de nieuwste computers (Hardware 4). Musk heeft wel wat ophef gemaakt over nieuwe Samsung chips (hij wil er wel wat als ze goedkoop zijn en de Amerikaanse chipfabriek van Samsung klaar is), maar daar is nog niets uitgekomen. Hardware 5 zit er voorlopig dus nog niet in. Sterker nog: het is Tesla al te duur om de oudere modellen met Hardware 3 op te waarderen naar Hardware 4. Die mensen rijden met een oud AI model.

Ze hebben ook een tijdje hun eigen AI chips gemaakt, maar verder dan een eerste versie is dat niet gekomen en daar zijn ze mee gestopt. De AI chips in hun datacentrums zijn van Nvidia. Maar als je 1 zo'n chip bij Nvidia gaat kopen ben je al snel zo'n 10.000 Euro kwijt voor een bordje en dat is op een auto van 40.000 Euro toch een hoop geld. Dat is ook de reden waarom Mercedes eerst hun eigen model klaar willen hebben voordat ze dat ook op andere modellen gaan uitbrengen (waarschijnlijk eerst vrachtwagens).
pi_219339154
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 08:53 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Je kan goochelen met cijfers wat je wilt, feit is dat het merendeel van de ongelukken door menselijk toedoen komen. Zo'n 85-90%, het andere percentage komt op het conto van mechanisch falen, onvoorziene omstandigheden, extreme weersinvloeden etc.

Het enige argument wat wij eigenlijk kunnen aandragen is: 'maar autorijden vinden we leuk' (een beetje zoals de Amerikanen over hun wapens praten). Dat is natuurlijk het slechtste argument wat je maar kunt hebben, helemaal als alle relevante cijfers in de andere richting wijzen.
Ah, de volgende pushargumentatie van de drammende techie's.

Waarom hebben we nog politiek om het land te besturen dan? Laat alle beslissingen maar over aan ai. Mensen maken toch alleen maar fouten.

Zeg eens, is de autopilot in vliegtuigen al foutloos?
Waarom zitten er nog machinisten in metro's en treinen?
Is de autopilot van musk uberhaupt foutloos?
1947-2016
pi_219339170
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:32 schreef CoolGuy het volgende:
Het enige voordeel wat ik zie is dat Smart Summon daar volgens mij ook bij zit, of tenminste, dat hoop ik, en dat we af zijn van die debiele 6 meter regel.

Maar dat (dumb) summon zelf heeft al wel een paar keer geholpen met parkeren. In Aquis Plaza in Aken (DLD) zijn de parkeerplaatsen zó smal dat je de auto er wel in krijgt, maar daarna kun je niet meer uitstappen. Dat summon is dan wel een puike oplossing.
Eigenlijk zouden auto's die parallel aan de weg geparkeerd zijn ook veel dichter op elkaar kunnen staan als ze allemaal zelfrijdend zijn. Gewoon het hele rijtje met 5cm afstand parkeren, en als er eentje uit moet dan even de auto's er voor of er achter allemaal een metertje opschuiven.

Nu laat iedereen minstens een halve meter afstand voor en achter zijn auto als hij de kans heeft. Dus daar zou je netto 10% meer auto's op dezelfde parkeerstroken kunnen parkeren!
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_219339180
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:22 schreef knoopie het volgende:

[..]
Eigenlijk zouden auto's die parallel aan de weg geparkeerd zijn ook veel dichter op elkaar kunnen staan als ze allemaal zelfrijdend zijn. Gewoon het hele rijtje met 5cm afstand parkeren, en als er eentje uit moet dan even de auto's er voor of er achter allemaal een metertje opschuiven.

Nu laat iedereen minstens een halve meter afstand voor en achter zijn auto als hij de kans heeft. Dus daar zou je netto 10% meer auto's op dezelfde parkeerstroken kunnen parkeren!
Gewoon alle wielen 90 graden.
1947-2016
pi_219339188
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:22 schreef knoopie het volgende:

[..]

Maar als ze allemaal met het OV gaan, kun je daar mooi een fietspad van maken.
pi_219339250
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 22:20 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een station als Maastricht verwerkt slechts 9.791 reizigers per dag, dus dat is niet een probleem.
https://dashboards.nsjaarverslag.nl/reizigersgedrag/maastricht
Ik denk dat je het probleem van mobiliteit in Maastricht een beetje verkeerd inschat wanneer je je enkel blindstaart op het aantal treinreizigers.

De focus op 9.791 reizigers per dag is erg misleidend als je dit vergelijkt met de enorme autodruk die de stad dagelijks al ervaart.

Het centrum van Maastricht kent dagelijks al een verwerking van maar liefst 68.900 auto's. https://www.wegenwiki.nl/A2_(Nederland

Zoals bekend uit het 'Toekomstperspectief Automobiliteit | Ontwikkelagenda' van het ministerie, zit in de spits gemiddeld slechts 1,1 persoon in een auto.

Als we ervan uitgaan dat een groot deel van die 9.791 treinreizigers anders met de auto zou gaan, en dat ook die gemiddelde bezettingsgraad aanhouden, praten we over een toename van bijna 9.000 extra autoritten per dag (9.791 reizigers / 1,1 pers/auto).

Zelfs als niet elke treinreiziger de auto pakt, zorgt deze groep potentieel voor een toename van ruim 10% extra auto's in de regio. Een dergelijke toename zou in deze regio een significant effect hebben, gezien de verkeersdruk.

Dit is relevant, want de A2 bij Maastricht staat in de ochtendspits al in de top 10 van plekken waar je het meest in de file staat. https://www.autoweek.nl/a(...)et-meest-in-de-file/
pi_219339282
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ah, de volgende pushargumentatie van de drammende techie's.

Waarom hebben we nog politiek om het land te besturen dan? Laat alle beslissingen maar over aan ai. Mensen maken toch alleen maar fouten.

Zeg eens, is de autopilot in vliegtuigen al foutloos?
Waarom zitten er nog machinisten in metro's en treinen?
Is de autopilot van musk uberhaupt foutloos?
Wat een drogredenatie zeg. Dus omdat jij in de toekomst geen auto meer mag rijden moet 'alles maar bestuurd worden door AI'.

Nee, AI is nu (ook op het vlak van autorijden) nog niet foutloos. Maar als het dat wel gaat worden (en die tijd gaat komen) dan is het toch logisch dat we dat overlaten aan de AI? De AI gaat in de toekomst wel foutloos worden, van mensen weet je zeker dat ze dat nooit zullen gaan worden.

De onderzoeken die ik zo snel even kan vinden tonen aan dat maar liefst 90 tot 95% van de ongevallen (meer nog dan ik zelf dacht) komt door menselijk toedoen. Stel nou dat AI dat kan verhelpen, dan zijn we toch gek dat we dat niet doen? Welke reden (behalve: autorijden is leuk) zou je dan in godsnaam nog kunnen bedenken?
pi_219339335
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 18:53 schreef Red_85 het volgende:
Lekker ongelukken maken.

Ik hoop dat de familie van het eerste dodelijke/gehandicapte slachtoffer de hele overheid de moeder procedeert.
De invoering van de airbag of de autogordel zijn vooruitgangen geweest in de verkeersveiligheid, maar ze zullen ook onverwacht gezorgd hebben voor dodelijke slachtoffers die anders niet betreurd waren. Ik heb hier als bron enkel N=1, mijn schoonvader die doordat hij geen gordel droeg van de bestuurdersstoel geslingerd werd, alvorens een boom zijn plaats in nam.

Zou bij invoering van autonomisch rijden niet, net als bij airbags en autogordels, gekeken moeten worden naar de potentiele veiligheidswinst die autonomisch rijden met zich meebrengt?
pi_219339339
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:24 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk ook mogelijk, maar een erg dure oplossing als je het vergelijkt met mijn voorstel. In principe hebben alle moderne auto's al alle hardware aan boord om met elkaar te communiceren en wanneer nodig even een metertje op te schuiven om ruimte te maken zodat eentje kan uitparkeren.
pi_219339384
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:24 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Die had je vroeger wel.
Is helaas niet aangeslagen.
pi_219339393
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:44 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De invoering van de airbag of de autogordel zijn vooruitgangen geweest in de verkeersveiligheid, maar ze zullen ook onverwacht gezorgd hebben voor dodelijke slachtoffers die anders niet betreurd waren. Ik heb hier als bron enkel N=1, mijn schoonvader die doordat hij geen gordel droeg van de bestuurdersstoel geslingerd werd, alvorens een boom zijn plaats in nam.

Zou bij invoering van autonomisch rijden niet, net als bij airbags en autogordels, gekeken moeten worden naar de potentiele veiligheidswinst die autonomisch rijden met zich meebrengt?
De airbag is ingevoerd omdat in de VS het dragen van een gordel niet verplicht was (is?). Het is ook zo, dat mensen bij het invoeren van betere veiligheidsmaatregelen roekelozer gaan rijden. "Mij kan niks meer gebeuren!"
pi_219339395
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die had je vroeger wel.
Ja, in Japan, omdat de parkeerplaatsen daar erg klein zijn.
pi_219339402
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:38 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Wat een drogredenatie zeg. Dus omdat jij in de toekomst geen auto meer mag rijden moet 'alles maar bestuurd worden door AI'.

Nee, AI is nu (ook op het vlak van autorijden) nog niet foutloos. Maar als het dat wel gaat worden (en die tijd gaat komen) dan is het toch logisch dat we dat overlaten aan de AI? De AI gaat in de toekomst wel foutloos worden, van mensen weet je zeker dat ze dat nooit zullen gaan worden.
De vraag is niet of het ooit beter dan menselijke chauffeurs gaat worden. Daar zijn we het volgens mij allemaal wel over eens. De vraag is wat we doen totdat het zo ver is, of wij de Nederlandse straat willen gebruiken als proeftuin om het model te trainen, met alle mogelijke gevolgen van dien. En dat is een hele moeilijke vraag om te beantwoorden, helemaal omdat het niet helemaal duidelijk is hoe eerlijk en compleet bijvoorbeeld de registratie en rapportage is van de ongelukken waar Tesla's bij betrokken zijn.
quote:
De onderzoeken die ik zo snel even kan vinden tonen aan dat maar liefst 90 tot 95% van de ongevallen (meer nog dan ik zelf dacht) komt door menselijk toedoen. Stel nou dat AI dat kan verhelpen, dan zijn we toch gek dat we dat niet doen? Welke reden (behalve: autorijden is leuk) zou je dan in godsnaam nog kunnen bedenken?
Als AI dat kan verhelpen, dan heb je helemaal gelijk. Maar we weten dus nog niet of AI al zo ver is. Dus hoe gaan we die vraag beantwoorden?

https://www.theverge.com/(...)ata-flaws-misleading
pi_219339449
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De airbag is ingevoerd omdat in de VS het dragen van een gordel niet verplicht was (is?). Het is ook zo, dat mensen bij het invoeren van betere veiligheidsmaatregelen roekelozer gaan rijden. "Mij kan niks meer gebeuren!"
Dat laatste is bij autonomisch rijden niet aan de orde.
pi_219339452
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die had je vroeger wel.
Mecanumwielen zijn een nog veel elegantere oplossing, want dan heb je helemaal geen sturende wielen meer nodig. Maar iets minder geschikt voor snelwegsnelheden waarschijnlijk. Die worden veel in robotica en soms voor heftrucks of electrische rolstoelen gebruikt.

pi_219339487
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 00:18 schreef Wantie het volgende:
[ afbeelding ]

Deze ook niet, FSD gaat in het midden van de weg rijden.
Denk het niet hoor, daarom kan je beste keer met @CoolGuy meerijden als straks FSD hier gereleased is. Dan kan je uit je boomer sentiment komen en waarderen hoe Elon Musk de wereld veiliger, groener en verbeterd met zijn visionaire visie.

Zie hier maar eens filmpjes zonder enige aanmerking, waar de Tesla de tracks van andere auto's volgt. Is trouwens een oude versie van FSD)

Daarnaast heeft FSD 14.2 afgelopen week weer een mega upgrade gehad _O_ met nieuwe encoder voor het neurale netwerk.

My FSD 14.2 First Drive - You Gotta See This!

quote:
Full Self-Driving (Supervised) v14.2 includes:

- Upgraded the neural network vision encoder, leveraging higher resolution features to further improve scenarios like handling emergency vehicles, obstacles on the road, and human gestures. (New in FSD V14.2)

- Added Arrival Options for you to select where FSD should park: in a Parking Lot, on the Street, in a Driveway, in a Parking Garage, or at the Curbside.

- Added handling to pull over or yield for emergency vehicles (e.g. police cars, fire trucks, ambulances).

- Added navigation and routing into the vision-based neural network for real-time handling of blocked roads and detours.

- Added additional Speed Profile to further customize driving style preference.

- Improved handling for static and dynamic gates.

- Improved offsetting for road debris (e.g. tires, tree branches, boxes).

- Improve handling of several scenarios including: unprotected turns, lane changes, vehicle cut-ins, and school busses.

- Improved FSD's ability to manage system faults and recover smoothly from degraded operation for enhanced reliability.

- Added alerting for residue build-up on interior windshield that may impact front camera visibility. If affected, visit Service for cleaning!

- Added automatic narrow field washing to provide rapid and efficient front camera self-cleaning, and optimize aerodynamics wash at higher vehicle speed. (2026+ Model Y only)

Upcoming Improvements:

- Overall smoothness and sentience

- Parking spot selection and parking quality
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_219339498
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:07 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dat laatste is bij autonomisch rijden niet aan de orde.
Dat hangt er van af. FSD het tegenwoordig officieel "FSD (Supervised)", omdat de rechter uit heeft gesproken dat er een heleboel ongelukken zijn gebeurt omdat de bestuurders er vertrouwen in hadden en niet meer op de weg letten. Vooral appen is heel populair, dat was ook bij 1 van de eerste gelekte fimpjes waarbij de Tesla (toen nog met autopiloot) over een voetganger heen reed.
pi_219339503
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:13 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Denk het niet hoor, daarom kan je beste keer met @:CoolGuy meerijden als straks FSD hier gereleased is. Dan kan je uit je boomer sentiment komen en waarderen hoe Elon Musk de wereld veiliger, groener en verbeterd met zijn visionaire visie.

Zie hier maar eens filmpjes zonder enige aanmerking, waar de Tesla de tracks van andere auto's volgt. Is trouwens een oude versie van FSD)

Daarnaast heeft FSD 14.2 afgelopen week weer een mega upgrade gehad _O_ met nieuwe encoder voor het neurale netwerk.

My FSD 14.2 First Drive - You Gotta See This!
[..]

Ziet hij nu ook slagbomen?
pi_219339519

We Tried To Crash Into A Self Driving Tesla

Filmpje van 16u geleden zelf nog nie gekeken, ze hebben daarvoor ook allemaal objecten blijkbaar gegooid naar de FSD auto en hij ontweek vrijwel alles zo te horen.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_219339535
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:19 schreef epicbeardman het volgende:

We Tried To Crash Into A Self Driving Tesla

Filmpje van 16u geleden zelf nog nie gekeken, ze hebben daarvoor ook allemaal objecten blijkbaar gegooid naar de FSD auto en hij ontweek vrijwel alles zo te horen.
En als hij dat nou niet had gedaan, hadden ze dat filmpje dan ook op YouTube gezet?
pi_219339556
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En als hij dat nou niet had gedaan, hadden ze dat filmpje dan ook op YouTube gezet?
Waarom is dat relevant? Het feit is toch dat hij dat juist wel deed?
pi_219339595
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:24 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Dat hangt van de ratio af. N=1 in dit geval.
pi_219339604
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:38 schreef Solispolar het volgende:

[..]

Drogredenatie zijn die automatiseringspushargumenten met de eindeloze herhalingen.
1947-2016
pi_219339630
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:44 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Hebben we die ook weer. Het autogordel argument.
Ik kan inmiddels wel een bingokaart pakken.

Je verwacht veiligheid, op welke basis dan? Dat ai de perfecte oplossing is voor alles in het verkeer? Zoals alle dingen als 'de perfecte innovatie wat alles oplost' werd gepresenteerd?

ai is handig, maar ga mij niet vertellen dat het alle taken in het verkeer gaat kunnen oppakken in de toekomst. Dat is echt een utopie van de gele dromers uit het DISC model. Waar ai trouwens nu heel erg op leunt.
1947-2016
pi_219339642
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:24 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Dat is zeker wel van belang.
Eerlijkheid.

Tesla moet verkopen, dus zetten ze voor de marketing alleen het beste scenario op the webs.
Logisch, gaat om geld.
1947-2016
pi_219339649
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Drogredenatie zijn die automatiseringspushargumenten met de eindeloze herhalingen.
Aan de ene kant vind ik het geen probleem als de bestuurders hun eigen leven op het spel willen zitten. Het is al wat minder leuk voor de andere inzittenden. Zo stap ik zelf uit als de bestuurder het een belediging vind voor zijn stuurmanskunsten als ik mijn gordel aan doe.

Maar aan de andere kant zijn het de overige verkeersdeelnemers die het meeste gevaar lopen. Vooral fietsers en voetgangers zijn vaak het slachtoffer. Niet alleen worden ze slecht herkend, als je bijvoorbeeld een rugzak en/of wat boodschappentassen bij je hebt, of de fiets aan de hand meeneemt bij het oversteken, maar als je op volle snelheid geschept wordt is de kans dat je het niet overleeft of invalide raakt aanzienlijk.

Kortom, ik heb geen toestemming gegeven om aan die levensgevaarlijke testen om hun product te ontwikkelen deel te nemen. Dat doen ze maar op een testbaan.
  dinsdag 25 november 2025 @ 10:47:00 #142
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_219339662
quote:
10s.gif Op maandag 24 november 2025 11:25 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Ik zou de voorkeur in eerste instantie geven aan het reduceren van het aantal doden ipv het reduceren van tarieven :)
Er kan wel een indirecte connectie zijn.

NS problemen (overvolle treinen, hoge prijzen, te laat, etc.) kunnen wel meer mensen (terug) de auto in jagen = meer auto's en drukte op de weg en dus in absolute aantallen zeer waarschijnlijk ook meer ongelukken.
Krekker is de bom!
pi_219339748
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Kan je ook inhoudelijk op mijn punt ingaan? Wat nou als straks blijkt dat we 80% van de ongevallen kunnen voorkomen door automatisering?
pi_219339753
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat is zeker wel van belang.
Eerlijkheid.

Tesla moet verkopen, dus zetten ze voor de marketing alleen het beste scenario op the webs.
Logisch, gaat om geld.
Wat is dit nou voor redenatie :') WAT NOU ALS HIJ HET NIET DEED? Ja, maar hij deed het godverdomme toch wel? :') Waar hebben we het nou over?
pi_219339862
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:02 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Kan je ook inhoudelijk op mijn punt ingaan? Wat nou als straks blijkt dat we 80% van de ongevallen kunnen voorkomen door automatisering?
En hoe kom je bij die 80%? Door gebrek aan data en/of transparantie over de data is het compleet onduidelijk of de computer al beter is, en in hoe lang we er nog over gaan doen om beter te zijn dan de mens. Dus je kan net zo goed vragen; en wat nou als blijkt dat er juist meer ongelukken zouden gebeuren als we morgen iedereen Autopilot laten gebruiken in NL? Omdat het toch nog niet perfect blijkt te werken?

Want natuurlijk komen nu heel veel ongelukken door verkeerde inschattingen (of zelfoverschatting) van de bestuurders. Maar hoe weet jij zo zeker dat de computer dat nu al beter zou kunnen? Die hebben ook maar een beperkte input, dus kunnen net zo goed verkeerde inschattingen maken, of situaties tegenkomen waar ze nog geen data van hebben. We weten het simpelweg niet op dit moment, dus hoe ga je de beslissing maken?
pi_219339878
En wat doe je met Tesla's die nog een oude computer hebben?
pi_219339887
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:27 schreef knoopie het volgende:

[..]
En hoe kom je bij die 80%? Door gebrek aan data en/of transparantie over de data is het compleet onduidelijk of de computer al beter is, en in hoe lang we er nog over gaan doen om beter te zijn dan de mens. Dus je kan net zo goed vragen; en wat nou als blijkt dat er juist meer ongelukken zouden gebeuren als we morgen iedereen Autopilot laten gebruiken in NL? Omdat het toch nog niet perfect blijkt te werken?

Want natuurlijk komen nu heel veel ongelukken door verkeerde inschattingen (of zelfoverschatting) van de bestuurders. Maar hoe weet jij zo zeker dat de computer dat nu al beter zou kunnen? Die hebben ook maar een beperkte input, dus kunnen net zo goed verkeerde inschattingen maken, of situaties tegenkomen waar ze nog geen data van hebben. We weten het simpelweg niet op dit moment, dus hoe ga je de beslissing maken?
Nee nee, jij draait het nu om. Zeggen dat de autopilot 'nu alles over moet nemen' is natuurlijk ridicuul, want zo ver zijn ze nog niet. Daarom zijn ze nu aan het testen en ontwikkelen.

Nogmaals: als blijkt dat (in de toekomst) de computer beter functioneert dan de mens dan moeten we onze conclusies trekken, dat is alles wat ik probeer te zeggen.
pi_219339941
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:31 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Nee nee, jij draait het nu om. Zeggen dat de autopilot 'nu alles over moet nemen' is natuurlijk ridicuul, want zo ver zijn ze nog niet. Daarom zijn ze nu aan het testen en ontwikkelen.

Nogmaals: als blijkt dat (in de toekomst) de computer beter functioneert dan de mens dan moeten we onze conclusies trekken, dat is alles wat ik probeer te zeggen.
En dat ze als de wiedeweerga dat testen op een testbaan gaan doen en niet op de openbare weg!

Zodra ze bewezen hebben dat het veiliger is dan menselijke bestuurders, en niet alleen voor de inzittenden, mogen ze aan het verkeer deelnemen.
pi_219340006
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:31 schreef Solispolar het volgende:

[..]

Het gaat niet om in de toekomst. Het artikel in de OP ging over het hier en nu toestaan van FSD van Tesla. En dan lijkt het mij een heel terechte vraag hoe we dan weten hoe veilig het al is, en of die data van een betrouwbare bron komt. Of überhaupt wat in deze context de definitie van veilig is.
En daar tegenover staat natuurlijk de vraag, hoe kan je een model trainen als je het niet in de echte wereld mag gebruiken? Ik heb het antwoord ook niet, maar het is in ieder geval niet zonder enige vorm van reflectie Tesla op hun blauwe ogen geloven en alles nu maar toestaan totdat het eventueel mis gaat.
pi_219340054
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:12 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is inderdaad een bekend euvel.
Niet alleen bij Tesla overigens.

Wat beschreven wordt is geen euvel en al helemaal geen phantom brake (die bij Tesla tot het verleden behoort sinds ze af zijn gestapt van radar en ze met vision only werken, want dat is gewoon beter).

Wat beschreven wordt is een systeem die voorzichtiger is dan de mens in dezelfde situatie zou zijn. En dat is met name omdat 1 ongeval door een fout van een computer minder geaccepteerd wordt dan 10 ongevallen door menselijke fouten.

Je ziet dat in de praktijk. Iedere keer als er een ongeval met een Tesla plaatsvindt, dan zijn er weer enorme droeftoeters die Tesla haten (om wat voor reden dan ook) die zulks meteen gaan delen, waarbij ook als het probleem zoals eigenlijk altijd niet FSD of AP blijkt te zijn, maar de persoon achter het stuur en zulks bewezen is er losers zijn die gewoon vol blijven houden dat het aan de auto lag.

Wie de schoen past, enz.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')