De airbag is ingevoerd omdat in de VS het dragen van een gordel niet verplicht was (is?). Het is ook zo, dat mensen bij het invoeren van betere veiligheidsmaatregelen roekelozer gaan rijden. "Mij kan niks meer gebeuren!"quote:Op dinsdag 25 november 2025 09:44 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De invoering van de airbag of de autogordel zijn vooruitgangen geweest in de verkeersveiligheid, maar ze zullen ook onverwacht gezorgd hebben voor dodelijke slachtoffers die anders niet betreurd waren. Ik heb hier als bron enkel N=1, mijn schoonvader die doordat hij geen gordel droeg van de bestuurdersstoel geslingerd werd, alvorens een boom zijn plaats in nam.
Zou bij invoering van autonomisch rijden niet, net als bij airbags en autogordels, gekeken moeten worden naar de potentiele veiligheidswinst die autonomisch rijden met zich meebrengt?
Ja, in Japan, omdat de parkeerplaatsen daar erg klein zijn.quote:Op dinsdag 25 november 2025 09:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die had je vroeger wel.
Is helaas niet aangeslagen.
De vraag is niet of het ooit beter dan menselijke chauffeurs gaat worden. Daar zijn we het volgens mij allemaal wel over eens. De vraag is wat we doen totdat het zo ver is, of wij de Nederlandse straat willen gebruiken als proeftuin om het model te trainen, met alle mogelijke gevolgen van dien. En dat is een hele moeilijke vraag om te beantwoorden, helemaal omdat het niet helemaal duidelijk is hoe eerlijk en compleet bijvoorbeeld de registratie en rapportage is van de ongelukken waar Tesla's bij betrokken zijn.quote:Op dinsdag 25 november 2025 09:38 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Wat een drogredenatie zeg. Dus omdat jij in de toekomst geen auto meer mag rijden moet 'alles maar bestuurd worden door AI'.
Nee, AI is nu (ook op het vlak van autorijden) nog niet foutloos. Maar als het dat wel gaat worden (en die tijd gaat komen) dan is het toch logisch dat we dat overlaten aan de AI? De AI gaat in de toekomst wel foutloos worden, van mensen weet je zeker dat ze dat nooit zullen gaan worden.
Als AI dat kan verhelpen, dan heb je helemaal gelijk. Maar we weten dus nog niet of AI al zo ver is. Dus hoe gaan we die vraag beantwoorden?quote:De onderzoeken die ik zo snel even kan vinden tonen aan dat maar liefst 90 tot 95% van de ongevallen (meer nog dan ik zelf dacht) komt door menselijk toedoen. Stel nou dat AI dat kan verhelpen, dan zijn we toch gek dat we dat niet doen? Welke reden (behalve: autorijden is leuk) zou je dan in godsnaam nog kunnen bedenken?
Dat laatste is bij autonomisch rijden niet aan de orde.quote:Op dinsdag 25 november 2025 09:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De airbag is ingevoerd omdat in de VS het dragen van een gordel niet verplicht was (is?). Het is ook zo, dat mensen bij het invoeren van betere veiligheidsmaatregelen roekelozer gaan rijden. "Mij kan niks meer gebeuren!"
Mecanumwielen zijn een nog veel elegantere oplossing, want dan heb je helemaal geen sturende wielen meer nodig. Maar iets minder geschikt voor snelwegsnelheden waarschijnlijk. Die worden veel in robotica en soms voor heftrucks of electrische rolstoelen gebruikt.quote:Op dinsdag 25 november 2025 09:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die had je vroeger wel.
Is helaas niet aangeslagen.
Denk het niet hoor, daarom kan je beste keer met @CoolGuy meerijden als straks FSD hier gereleased is. Dan kan je uit je boomer sentiment komen en waarderen hoe Elon Musk de wereld veiliger, groener en verbeterd met zijn visionaire visie.quote:Op dinsdag 25 november 2025 00:18 schreef Wantie het volgende:
[ afbeelding ]
Deze ook niet, FSD gaat in het midden van de weg rijden.
quote:Full Self-Driving (Supervised) v14.2 includes:
- Upgraded the neural network vision encoder, leveraging higher resolution features to further improve scenarios like handling emergency vehicles, obstacles on the road, and human gestures. (New in FSD V14.2)
- Added Arrival Options for you to select where FSD should park: in a Parking Lot, on the Street, in a Driveway, in a Parking Garage, or at the Curbside.
- Added handling to pull over or yield for emergency vehicles (e.g. police cars, fire trucks, ambulances).
- Added navigation and routing into the vision-based neural network for real-time handling of blocked roads and detours.
- Added additional Speed Profile to further customize driving style preference.
- Improved handling for static and dynamic gates.
- Improved offsetting for road debris (e.g. tires, tree branches, boxes).
- Improve handling of several scenarios including: unprotected turns, lane changes, vehicle cut-ins, and school busses.
- Improved FSD's ability to manage system faults and recover smoothly from degraded operation for enhanced reliability.
- Added alerting for residue build-up on interior windshield that may impact front camera visibility. If affected, visit Service for cleaning!
- Added automatic narrow field washing to provide rapid and efficient front camera self-cleaning, and optimize aerodynamics wash at higher vehicle speed. (2026+ Model Y only)
Upcoming Improvements:
- Overall smoothness and sentience
- Parking spot selection and parking quality
Dat hangt er van af. FSD het tegenwoordig officieel "FSD (Supervised)", omdat de rechter uit heeft gesproken dat er een heleboel ongelukken zijn gebeurt omdat de bestuurders er vertrouwen in hadden en niet meer op de weg letten. Vooral appen is heel populair, dat was ook bij 1 van de eerste gelekte fimpjes waarbij de Tesla (toen nog met autopiloot) over een voetganger heen reed.quote:Op dinsdag 25 november 2025 10:07 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dat laatste is bij autonomisch rijden niet aan de orde.
Ziet hij nu ook slagbomen?quote:Op dinsdag 25 november 2025 10:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Denk het niet hoor, daarom kan je beste keer met @:CoolGuy meerijden als straks FSD hier gereleased is. Dan kan je uit je boomer sentiment komen en waarderen hoe Elon Musk de wereld veiliger, groener en verbeterd met zijn visionaire visie.
Zie hier maar eens filmpjes zonder enige aanmerking, waar de Tesla de tracks van andere auto's volgt. Is trouwens een oude versie van FSD)
Bekijk deze YouTube-video
Daarnaast heeft FSD 14.2 afgelopen week weer een mega upgrade gehadmet nieuwe encoder voor het neurale netwerk.
My FSD 14.2 First Drive - You Gotta See This!
[..]
En als hij dat nou niet had gedaan, hadden ze dat filmpje dan ook op YouTube gezet?quote:Op dinsdag 25 november 2025 10:19 schreef epicbeardman het volgende:
We Tried To Crash Into A Self Driving Tesla
Filmpje van 16u geleden zelf nog nie gekeken, ze hebben daarvoor ook allemaal objecten blijkbaar gegooid naar de FSD auto en hij ontweek vrijwel alles zo te horen.
Waarom is dat relevant? Het feit is toch dat hij dat juist wel deed?quote:Op dinsdag 25 november 2025 10:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En als hij dat nou niet had gedaan, hadden ze dat filmpje dan ook op YouTube gezet?
Dat hangt van de ratio af. N=1 in dit geval.quote:Op dinsdag 25 november 2025 10:24 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Waarom is dat relevant? Het feit is toch dat hij dat juist wel deed?
Drogredenatie zijn die automatiseringspushargumenten met de eindeloze herhalingen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 09:38 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Wat een drogredenatie zeg. Dus omdat jij in de toekomst geen auto meer mag rijden moet 'alles maar bestuurd worden door AI'.
Nee, AI is nu (ook op het vlak van autorijden) nog niet foutloos. Maar als het dat wel gaat worden (en die tijd gaat komen) dan is het toch logisch dat we dat overlaten aan de AI? De AI gaat in de toekomst wel foutloos worden, van mensen weet je zeker dat ze dat nooit zullen gaan worden.
De onderzoeken die ik zo snel even kan vinden tonen aan dat maar liefst 90 tot 95% van de ongevallen (meer nog dan ik zelf dacht) komt door menselijk toedoen. Stel nou dat AI dat kan verhelpen, dan zijn we toch gek dat we dat niet doen? Welke reden (behalve: autorijden is leuk) zou je dan in godsnaam nog kunnen bedenken?
Hebben we die ook weer. Het autogordel argument.quote:Op dinsdag 25 november 2025 09:44 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De invoering van de airbag of de autogordel zijn vooruitgangen geweest in de verkeersveiligheid, maar ze zullen ook onverwacht gezorgd hebben voor dodelijke slachtoffers die anders niet betreurd waren. Ik heb hier als bron enkel N=1, mijn schoonvader die doordat hij geen gordel droeg van de bestuurdersstoel geslingerd werd, alvorens een boom zijn plaats in nam.
Zou bij invoering van autonomisch rijden niet, net als bij airbags en autogordels, gekeken moeten worden naar de potentiele veiligheidswinst die autonomisch rijden met zich meebrengt?
Dat is zeker wel van belang.quote:Op dinsdag 25 november 2025 10:24 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Waarom is dat relevant? Het feit is toch dat hij dat juist wel deed?
Aan de ene kant vind ik het geen probleem als de bestuurders hun eigen leven op het spel willen zitten. Het is al wat minder leuk voor de andere inzittenden. Zo stap ik zelf uit als de bestuurder het een belediging vind voor zijn stuurmanskunsten als ik mijn gordel aan doe.quote:Op dinsdag 25 november 2025 10:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Drogredenatie zijn die automatiseringspushargumenten met de eindeloze herhalingen.
Er kan wel een indirecte connectie zijn.quote:Op maandag 24 november 2025 11:25 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik zou de voorkeur in eerste instantie geven aan het reduceren van het aantal doden ipv het reduceren van tarieven
Kan je ook inhoudelijk op mijn punt ingaan? Wat nou als straks blijkt dat we 80% van de ongevallen kunnen voorkomen door automatisering?quote:Op dinsdag 25 november 2025 10:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Drogredenatie zijn die automatiseringspushargumenten met de eindeloze herhalingen.
Wat is dit nou voor redenatiequote:Op dinsdag 25 november 2025 10:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is zeker wel van belang.
Eerlijkheid.
Tesla moet verkopen, dus zetten ze voor de marketing alleen het beste scenario op the webs.
Logisch, gaat om geld.
En hoe kom je bij die 80%? Door gebrek aan data en/of transparantie over de data is het compleet onduidelijk of de computer al beter is, en in hoe lang we er nog over gaan doen om beter te zijn dan de mens. Dus je kan net zo goed vragen; en wat nou als blijkt dat er juist meer ongelukken zouden gebeuren als we morgen iedereen Autopilot laten gebruiken in NL? Omdat het toch nog niet perfect blijkt te werken?quote:Op dinsdag 25 november 2025 11:02 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Kan je ook inhoudelijk op mijn punt ingaan? Wat nou als straks blijkt dat we 80% van de ongevallen kunnen voorkomen door automatisering?
Nee nee, jij draait het nu om. Zeggen dat de autopilot 'nu alles over moet nemen' is natuurlijk ridicuul, want zo ver zijn ze nog niet. Daarom zijn ze nu aan het testen en ontwikkelen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 11:27 schreef knoopie het volgende:
[..]
En hoe kom je bij die 80%? Door gebrek aan data en/of transparantie over de data is het compleet onduidelijk of de computer al beter is, en in hoe lang we er nog over gaan doen om beter te zijn dan de mens. Dus je kan net zo goed vragen; en wat nou als blijkt dat er juist meer ongelukken zouden gebeuren als we morgen iedereen Autopilot laten gebruiken in NL? Omdat het toch nog niet perfect blijkt te werken?
Want natuurlijk komen nu heel veel ongelukken door verkeerde inschattingen (of zelfoverschatting) van de bestuurders. Maar hoe weet jij zo zeker dat de computer dat nu al beter zou kunnen? Die hebben ook maar een beperkte input, dus kunnen net zo goed verkeerde inschattingen maken, of situaties tegenkomen waar ze nog geen data van hebben. We weten het simpelweg niet op dit moment, dus hoe ga je de beslissing maken?
En dat ze als de wiedeweerga dat testen op een testbaan gaan doen en niet op de openbare weg!quote:Op dinsdag 25 november 2025 11:31 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Nee nee, jij draait het nu om. Zeggen dat de autopilot 'nu alles over moet nemen' is natuurlijk ridicuul, want zo ver zijn ze nog niet. Daarom zijn ze nu aan het testen en ontwikkelen.
Nogmaals: als blijkt dat (in de toekomst) de computer beter functioneert dan de mens dan moeten we onze conclusies trekken, dat is alles wat ik probeer te zeggen.
Het gaat niet om in de toekomst. Het artikel in de OP ging over het hier en nu toestaan van FSD van Tesla. En dan lijkt het mij een heel terechte vraag hoe we dan weten hoe veilig het al is, en of die data van een betrouwbare bron komt. Of überhaupt wat in deze context de definitie van veilig is.quote:Op dinsdag 25 november 2025 11:31 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Nee nee, jij draait het nu om. Zeggen dat de autopilot 'nu alles over moet nemen' is natuurlijk ridicuul, want zo ver zijn ze nog niet. Daarom zijn ze nu aan het testen en ontwikkelen.
Nogmaals: als blijkt dat (in de toekomst) de computer beter functioneert dan de mens dan moeten we onze conclusies trekken, dat is alles wat ik probeer te zeggen.
Wat beschreven wordt is geen euvel en al helemaal geen phantom brake (die bij Tesla tot het verleden behoort sinds ze af zijn gestapt van radar en ze met vision only werken, want dat is gewoon beter).quote:Op dinsdag 25 november 2025 09:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een bekend euvel.
Niet alleen bij Tesla overigens.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |