En waar trek je de grens? Vind je bijvoorbeeld of de regering mag beslissen of auto's met FSD de weg op mogen en of dat onder supervisie moet?quote:Op woensdag 26 november 2025 10:40 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nope, dat heb ik al menig maal aan je verklaard. Ik ben voor en kleine overheid die zich strikt aan de basis houd en de kaders schept en waarbinnen men kan handelen. In nogal wat landen zijn we flink doorgeschoten imo, met name vanwege het fiat-valuta systeem naar teveel overheid.
Een succesvolle pilot met Robotaxis zal imo moeten aantonen of het veilig kan opereren in vergelijking tot menselijke chauffeurs. Zover is FSD van Tesla blijkbaar nog niet.quote:Op woensdag 26 november 2025 10:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En waar trek je de grens? Vind je bijvoorbeeld of de regering mag beslissen of auto's met FSD de weg op mogen en of dat onder supervisie moet?
Maar dat vind je dus wel een taak van de overheid? Die stellen alle regels op? Het kader waarbinnen iedereen moet handelen?quote:Op woensdag 26 november 2025 10:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een succesvolle pilot met Robotaxis zal imo moeten aantonen of het veilig kan opereren in vergelijking tot menselijke chauffeurs. Zover is FSD van Tesla blijkbaar nog niet.
Veel certificeringen vinden nu ook al buiten de overheid plaats, dus dat kun je prima met een overheids mandaat aan hun overlaten, net zoals de kosten.quote:Op woensdag 26 november 2025 10:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En waar trek je de grens? Vind je bijvoorbeeld of de regering mag beslissen of auto's met FSD de weg op mogen en of dat onder supervisie moet?
Ja, eerst werd het overgelaten aan bedrijven zoals TNO en steeds vaker mogen moeten bedrijven dat nu zelf doen. In de VS doen ze dat ook al lang. (Zie ook: Boeing.) Gelukkig is dat bij de voedselveiligheid nog niet aan de orde. Als je zo die rapporten van TNO leest over de energietransitie ziet het er ook niet naar uit dat daar nog ingenieurs aan te pas zijn gekomen.quote:Op woensdag 26 november 2025 11:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Veel certificeringen vinden nu ook al buiten de overheid plaats, dus dat kun je prima met een overheids mandaat aan hun overlaten, net zoals de kosten.
Even aan Grok gevraagd:quote:Op woensdag 26 november 2025 04:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Heb jij al 7500 overgemaakt aan Tesla?
Nee hè. Je lult maar wat in de ruimte.
Wel grappig dat je aangeeft te denken dat Tesla eigenaren naar de rechter moeten stappen om hun geld terug te krijgen voor iets dat niet geleverd is.
Dat klinkt niet als een betere wereld.
Dat ik geen Tesla heb is deels dat mijn appartementencomplex geen stroompunten wil hebben in de garage en daarnaast heb ik geen lease bak van werk. Werk nl. 4.5 dagen thuis per week.quote:Veel kopers/investeerders – vooral de hardcore fans – kochten FSD wetende van de limieten, en deden het met "alle liefde" om Tesla's AI-missie te versnellen (bijv. naar robotaxi's). Het is geen pure altruïsme; de huidige features (zoals soepele stadsritten) maken het al waardevol, en updates zoals v14.2 (nov 2025) verbeteren het verder.
Maar voor sceptici voelt het als een gok. Als je overweegt te kopen: Probeer de trial – het overtuigt velen om te steunen.
Er zijn genoeg bedrijven die een lader voor je aan willen leggen. Je kunt ook een verlengsnoer over de stoep leggen of gaan opladen bij de snellader. Je moet er wat voor over hebben.quote:Op woensdag 26 november 2025 11:30 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Even aan Grok gevraagd:
[..]
Dat ik geen Tesla heb is deels dat mijn appartementencomplex geen stroompunten wil hebben in de garage en daarnaast heb ik geen lease bak van werk. Werk nl. 4.5 dagen thuis per week.
Heb wel Tesla gereden hoor via werk (myWheelz/amberauto) en Tesla is niet het enige merk waar ik gek van ben. BMW, Alfa Romeo QV versies, Aston Martin, Masarati en ook Tesla ja.
Heb minder met die alibaba spyware powerbanks op wielen zoals BYD, Volvo, XPENG en ook geen fan van Audi/VW/Merc.
Ah, er is dus wél een trial? Oke, dat is leuk om het te proberen zodra het er is. Maar ik zal het verder niet gaan gebruiken, want ik ga geen 3700 euro op tafel leggen voor een functie die ik in de praktijk niet ga gebruiken. Ik gebruik EAP ook niet op de snelweg. Inparkeren wél, en dat heb je volgens mij niet zonder EAP.quote:Op woensdag 26 november 2025 11:30 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Even aan Grok gevraagd:
[..]
Dat ik geen Tesla heb is deels dat mijn appartementencomplex geen stroompunten wil hebben in de garage en daarnaast heb ik geen lease bak van werk. Werk nl. 4.5 dagen thuis per week.
Heb wel Tesla gereden hoor via werk (myWheelz/amberauto) en Tesla is niet het enige merk waar ik gek van ben. BMW, Alfa Romeo QV versies, Aston Martin, Masarati en ook Tesla ja.
Heb minder met die alibaba spyware powerbanks op wielen zoals BYD, Volvo, XPENG en ook geen fan van Audi/VW/Merc.
Nee, en als ik me niet vergis is RDW ook geen overheidsorganisatie maar een Zelfstandig bestuursorgaan.quote:Op woensdag 26 november 2025 11:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, eerst werd het overgelaten aan bedrijven zoals TNO en steeds vaker mogen moeten bedrijven dat nu zelf doen. In de VS doen ze dat ook al lang. (Zie ook: Boeing.) Gelukkig is dat bij de voedselveiligheid nog niet aan de orde. Als je zo die rapporten van TNO leest over de energietransitie ziet het er ook niet naar uit dat daar nog ingenieurs aan te pas zijn gekomen.
Maar Tesla moet dus zelf FSD kunnen certificeren?
Yep, het is de wet en regelgever.quote:Op woensdag 26 november 2025 10:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar dat vind je dus wel een taak van de overheid? Die stellen alle regels op? Het kader waarbinnen iedereen moet handelen?
Dat lobyen gebeurt en is ondertussen ook al meer aan regels gebonden. Er moet voldoende transparantie zijn en tegenwicht aan het lobyen geboden kunnen worden. Dijken bouwen bijv is niet winstgevend, maar in ons land van een noodzakelijk gemeenschappenlijk belang. Zoiets zal dus via de overheid gefinancierd moeten worden. Als men de regelgeving niet naleeft volgen boetes of zelfs bedrijfs-stilleggingen.quote:Maar als dat nou niet winstgevend is, kan het bedrijfsleven dan lobbyen voor een aanpassing? En wat kan de regering doen als ze die regels niet naleven? En is dat dan naar de letter of naar de intentie?
Dus je trekt de lijn bij de winstgevendheid en het algemene belang? Dus als veel mensen het nodig hebben en het bedrijfsleven kan het niet of zou de bevolking schade berokkenen, dan is het een taak van de overheid? En anders moet je het overlaten aan het bedrijfsleven?quote:Op woensdag 26 november 2025 11:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Yep, het is de wet en regelgever.
[..]
Dat lobyen gebeurt en is ondertussen ook al meer aan regels gebonden. Er moet voldoende transparantie zijn en tegenwicht aan het lobyen geboden kunnen worden. Dijken bouwen bijv is niet winstgevend, maar in ons land van een noodzakelijk gemeenschappenlijk belang. Zoiets zal dus via de overheid gefinancierd moeten worden. Als men de regelgeving niet naleeft volgen boetes of zelfs bedrijfs-stilleggingen.
Maken zij de regels of voeren ze die uit? En maken ze winst?quote:Op woensdag 26 november 2025 11:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, en als ik me niet vergis is RDW ook geen overheidsorganisatie maar een Zelfstandig bestuursorgaan.
Misschien moet je lezen wat ik schrijf in plaats van mij woorden in de mond te leggen.quote:Op woensdag 26 november 2025 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus je trekt de lijn bij de winstgevendheid en het algemene belang? Dus als veel mensen het nodig hebben en het bedrijfsleven kan het niet of zou de bevolking schade berokkenen, dan is het een taak van de overheid? En anders moet je het overlaten aan het bedrijfsleven?
Tesla's kunnen op dit moment niet eens autonoom door de Las Vegas Loop rijden. Dit zijn een stel tunnels, voor de duidelijkheid. Deze systemen zijn niet bepaald briljant.quote:Op woensdag 26 november 2025 09:04 schreef Weird- het volgende:
[..]
Het punt zit een beetje in de ‘F’ van FSD: full self drive. Full impliceert volledig. Dat is het op dit moment gewoon niet
Het bedrijfsleven kan wel dijken aanleggen en doet dat ook, maar de financiering zal via de overheid gaan. Dat bedrijven met elkaar concurreren, investeren, reserveren en innoveren vanuit een winstperspectief en toekomstbestendigheids-perspectief is imo noodzakelijk. Minstens zo belangrijk is dat ze failliet kunnen gaan als ze daarin onvoldoende slagen. Creative destruction hoort er nu eenmaal bij.quote:Op woensdag 26 november 2025 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus je trekt de lijn bij de winstgevendheid en het algemene belang? Dus als veel mensen het nodig hebben en het bedrijfsleven kan het niet of zou de bevolking schade berokkenen, dan is het een taak van de overheid? En anders moet je het overlaten aan het bedrijfsleven?
Dit was geen reactie op jouw bericht, maar op dat van Digi.quote:Op woensdag 26 november 2025 12:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Misschien moet je lezen wat ik schrijf in plaats van mij woorden in de mond te leggen.
Maar waarom moet de financiering van dijken via de overheid en van andere dingen niet? Dingen zoals het OV en de energievoorziening worden via subsidies gestuurd en in leven gehouden. Dat is dan toch geen vrije markt meer. Het is dus niet zo zwart-wit, maar een groot grijs gebied. En daar zijn al die ambtenaren mee bezig.quote:Op woensdag 26 november 2025 12:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het bedrijfsleven kan wel dijken aanleggen en doet dat ook, maar de financiering zal via de overheid gaan. Dat bedrijven met elkaar concurreren, investeren, reserveren en innoveren vanuit een winstperspectief en toekomstbestendigheids-perspectief is imo noodzakelijk. Minstens zo belangrijk is dat ze failliet kunnen gaan als ze daarin onvoldoende slagen. Creative destruction hoort er nu eenmaal bij.
Sommige zaken zijn (nog) monopolistisch van aard en daarbij is een goed gemonitorde public/private combinatie vermoedelijk het meest optimaal, maar gebrek aan marktwerking levert vrijwel altijd gebrek aan innovatie, efficientie en hoge kosten op (er is weinig prikkel tot kostenbeheersing etc). Totdat een technische doorbraak dit monopolie weet te doorbreken.quote:Op woensdag 26 november 2025 12:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar waarom moet de financiering van dijken via de overheid en van andere dingen niet? Dingen zoals het OV en de energievoorziening worden via subsidies gestuurd en in leven gehouden. Dat is dan toch geen vrije markt meer. Het is dus niet zo zwart-wit, maar een groot grijs gebied. En daar zijn al die ambtenaren mee bezig.
Maar we hebben met alle privatiseringen net gezien, dat die bijna altijd net veel meer geld kosten. Beste voorbeeld: de zorg. Nou kun je die wel helemaal privatiseren, maar dan kan de helft van de bevolking het niet meer betalen.quote:Op woensdag 26 november 2025 12:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Sommige zaken zijn (nog) monopolistisch van aard en daarbij is een goed gemonitorde public/private combinatie vermoedelijk het meest optimaal, maar gebrek aan marktwerking levert vrijwel altijd gebrek aan innovatie, efficientie en hoge kosten op (er is weinig prikkel tot kostenbeheersing etc). Totdat een technische doorbraak dit monopolie weet te doorbreken.
Nope, een communistisch bedrijf met toegang tot de verder door een markteconomie gefinancieerde staatskas wordt parasitair, het zal ten alle tijden falen de kosten etc te beheersen. Voorbeelden te over.quote:Op woensdag 26 november 2025 12:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar we hebben met alle privatiseringen net gezien, dat die bijna altijd net veel meer geld kosten. Beste voorbeeld: de zorg. Nou kun je die wel helemaal privatiseren, maar dan kan de helft van de bevolking het niet meer betalen.
Dus een eerste vereiste van een goed functionerende markteconomie is dan ook, dat de salarissen flink omhoog gaan. En als je het zonder sociaal stelsel wilt doen, dat de families weer samen gaan wonen en elkaar verzorgen. Zodat niet alleen de rijken zelfredzaam kunnen zijn. Alhoewel die dan gemiddeld natuurlijk wel een veel langere levensduur hebben.
Dus afschaffen die staatssteun aan de zorg en de regelgeving daaromheen? En daarom wil je naar Costa Rica? Want daar wordt het gewoon betaald door de staat. Dat is niet heel vriendelijk voor de achterblijvers!quote:Op woensdag 26 november 2025 12:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nope, een communistisch bedrijf met toegang tot de verder door een markteconomie gefinancieerde staatskas wordt parasitair, het zal ten alle tijden falen de kosten etc te beheersen. Voorbeelden te over.
Nee, de zorg hier is een redelijk goed functionerend public/private systeem, zeker als je het vergelijkt met bijv de NHS van de UK, of de extreem hoge zorgkosten in de VS. In CR heb je zowel publieke als private zorg. Staatsteun aan de zorg, maar met name de regelgeving eromheen acht ik van belang voor een beter welzijn van de bevolking.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus afschaffen die staatssteun aan de zorg en de regelgeving daaromheen? En daarom wil je naar Costa Rica? Want daar wordt het gewoon betaald door de staat. Dat is niet heel vriendelijk voor de achterblijvers!
Ah, je bekijkt de regels en bedrijven dus wel allemaal individueel, maar de mensen niet? Geen menselijke maat? Maar dan heb je ook geen collectieve gezondheidszorg nodig.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, de zorg hier is een redelijk goed functionerend public/private systeem, zeker als je het vergelijkt met bijv de NHS van de UK, of de extreem hoge zorgkosten in de VS. In CR heb je zowel publieke als private zorg. Staatsteun aan de zorg, maar met name de regelgeving eromheen acht ik van belang voor een beter welzijn van de bevolking.
De meeste rijken zijn juist de minst zelfredzame mensen die je je maar kan voorstellenquote:Op woensdag 26 november 2025 12:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zodat niet alleen de rijken zelfredzaam kunnen zijn.
Ik heb je nota bene een artikel uit de T. van vandaag gegeven waaruit blijkt dat ik zeker niet de enige ben.quote:Op woensdag 26 november 2025 09:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en dan zou je het dus supervised werken noemen, echt man man man, kennelijk ben jij de enige die het zo leest.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |