abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219340061
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:57 schreef knoopie het volgende:

[..]
Het gaat niet om in de toekomst. Het artikel in de OP ging over het hier en nu toestaan van FSD van Tesla. En dan lijkt het mij een heel terechte vraag hoe we dan weten hoe veilig het al is, en of die data van een betrouwbare bron komt. Of überhaupt wat in deze context de definitie van veilig is.
En daar tegenover staat natuurlijk de vraag, hoe kan je een model trainen als je het niet in de echte wereld mag gebruiken? Ik heb het antwoord ook niet, maar het is in ieder geval niet zonder enige vorm van reflectie Tesla op hun blauwe ogen geloven en alles nu maar toestaan totdat het eventueel mis gaat.
Tesla heeft al lang en breed mogen testen met de software. Sterker nog, je kan een video vinden van hoe FSD zich door Amsterdam voortbeweegt. Wat ook voor een mens een crime is met al die fietsers die zich aan geen enkele regel houden behalve dan 'opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, we hebben ongelofelijke haast'.
pi_219340063
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En dat ze als de wiedeweerga dat testen op een testbaan gaan doen en niet op de openbare weg!

Zodra ze bewezen hebben dat het veiliger is dan menselijke bestuurders, en niet alleen voor de inzittenden, mogen ze aan het verkeer deelnemen.
Dat laatste is al lang bewezen. Ongeveer factor 10-20 veiliger (op basis van data uit de VS).
pi_219340270
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:02 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Kan je ook inhoudelijk op mijn punt ingaan? Wat nou als straks blijkt dat we 80% van de ongevallen kunnen voorkomen door automatisering?
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 11:03 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Wat is dit nou voor redenatie :') WAT NOU ALS HIJ HET NIET DEED? Ja, maar hij deed het godverdomme toch wel? :') Waar hebben we het nou over?
Dit is het dus over de manier van communiceren. Pushen en de ander belachelijk maken.
Altijd hetzelfde. De maniertjes en de MO.

'Laten we het gewoon doen'
Nou... nee, het zou jouw kind maar zijn die het systeem niet ziet.

Ik heb weinig vertrouwen in mensen, maar ik heb nog minder vertrouwen in ai. Zeker over de bias van hoe het nu gepushed wordt de wereld in door vooral de 'gele mensen' en de prestaties van ai.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219340304
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:52 schreef Red_85 het volgende:

[..]
[..]
Dit is het dus over de manier van communiceren. Pushen en de ander belachelijk maken.
Altijd hetzelfde. De maniertjes en de MO.

'Laten we het gewoon doen'
Nou... nee, het zou jouw kind maar zijn die het systeem niet ziet.

Ik heb weinig vertrouwen in mensen, maar ik heb nog minder vertrouwen in ai. Zeker over de bias van hoe het nu gepushed wordt de wereld in door vooral de 'gele mensen' en de prestaties van ai.
Ik push niks. Ik vraag jou alleen (voor de 3de keer inmiddels): Wat nou als over 5 of 10 jaar blijkt dat de AI wél in staat is om ons menselijk tekortkomen te compenseren in het verkeer?

Kan je daar nou eindelijk eens antwoord op geven? Waarom vind je dit zo'n moeilijke of confronterende vraag?
pi_219340361
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:13 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Denk het niet hoor, daarom kan je beste keer met @:CoolGuy meerijden als straks FSD hier gereleased is. Dan kan je uit je boomer sentiment komen en waarderen hoe Elon Musk de wereld veiliger, groener en verbeterd met zijn visionaire visie.

Zie hier maar eens filmpjes zonder enige aanmerking, waar de Tesla de tracks van andere auto's volgt. Is trouwens een oude versie van FSD)

Bekijk deze YouTube-video

Daarnaast heeft FSD 14.2 afgelopen week weer een mega upgrade gehad _O_ met nieuwe encoder voor het neurale netwerk.

My FSD 14.2 First Drive - You Gotta See This!
[..]

Allemaal leuk bedacht, maar het is juist de markering die er voor zorgt dat de auto op dat soort wegen in het midden gaat rijden.
Begrijpelijk, want het is niet logisch dat je met het rechter wiel over de markering rijdt.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219340429
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat laatste is al lang bewezen. Ongeveer factor 10-20 veiliger (op basis van data uit de VS).
Nee, dat is niet bewezen. Er zijn diverse mensen die vraagtekens hebben bij de manier waarop de data van Tesla zelf gepresenteerd wordt, zoals ik al vanochtend gepost heb. Daarvoor zijn drie redenen.
1. De brondata is alleen bij Tesla bekend, wij moeten het enkel doen met hun uitwerking. Niet onafhankelijk dus.
2. In de data van Tesla zelf is er niet gecompenseerd voor het feit dat FSD veel meer gebruikt wordt op de snelweg, waar het per definitie veel veiliger is. Dat is een kromme vergelijking als je dat vergelijkt met het gemiddeld aantal ongelukken op alle wegen.
3. Tesla sluit bepaalde ongelukken uit van hun statistieken. Het is alleen niet 100% duidelijk wat de voorwaarden zijn om wel of niet als ongeluk aangemerkt te worden.

Echt bewezen is het als een onafhankelijke instantie inzicht krijgt in de echte data (en dan ook alle data en niet alleen de door tesla als ongeluk gemarkeerde data) en daar zelf conclusies uit mag trekken. De marketingafdeling van Tesla is geen bewijs.

https://electrek.co/2025/(...)ta-is-getting-worse/
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_219340534
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:24 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Waarom is dat relevant? Het feit is toch dat hij dat juist wel deed?
Ik ben wel benieuwd naar al het materiaal dat Youtube niet gehaald heeft.
pi_219340544
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:18 schreef knoopie het volgende:

[..]
De marketingafdeling van Tesla is geen bewijs.

En dat.
pi_219340649
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:31 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd naar al het materiaal dat Youtube niet gehaald heeft.
In het andere kamp zijn er natuurlijk net zo goed mensen die graag video's posten van Tesla's die de fout in gaan. Bijvoorbeeld die van Mark Rober. Maar beide zegt natuurlijk helemaal niks. Beide slechts een steekproef van één, meestal in een uitzonderingsituatie. Het laat hoogstens zien dat het principieel mogelijk is om het systeem voor de gek te houden/ te laten falen.

@epicbeardman heeft het in de OP over "in 99% van de gevallen goed", en laat daarmee meteen zien hoe weinig hij er van begrijpt. 99% zou in de praktijk nog bedroevend slecht zijn. Als je tijdens 99% van de ritten geen ongeluk krijgt, en elke dag naar en van je werk rijdt, dan heb je vijf ongelukken per jaar. Pas als de foutmarges richting de ppm gaan, dan wordt het interessant.
pi_219340721
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 10:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hebben we die ook weer. Het autogordel argument.
Ik kan inmiddels wel een bingokaart pakken.

Je verwacht veiligheid, op welke basis dan? Dat ai de perfecte oplossing is voor alles in het verkeer? Zoals alle dingen als 'de perfecte innovatie wat alles oplost' werd gepresenteerd?

ai is handig, maar ga mij niet vertellen dat het alle taken in het verkeer gaat kunnen oppakken in de toekomst. Dat is echt een utopie van de gele dromers uit het DISC model. Waar ai trouwens nu heel erg op leunt.
Ik zeg helemaal niet dat ik veiligheid verwacht, ik zeg dat je bij eventuele invoering van autonomisch rijden moet kijken naar de potentiële veiligheidswinst.

Oftewel dat er onderzocht wordt of autonomisch rijden wel dan niet veiliger is dan menselijk handelen en zo ja dat we dan de discussie hebben hoeveel veiliger het zou moeten zijn om het in te voeren.

Want jij verwacht dat het onveiliger is, op basis waarvan dan?
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 25 november 2025 @ 14:08:32 #161
485843 crew  Jippie
pi_219340822
quote:
14s.gif Op maandag 24 november 2025 10:55 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Februari 2026 zal het zover zijn, eindelijk worden de wegen in Nederland die optimaal zijn voor FSD natuurlijk veiliger. Hopelijk stappen de vele boomers in ons land in Tesla's en houden ze de handen van het stuur zodat de jongere generatie veilig over de straten kan.

Er is trouwens al eens een test geweest in hartje Amsterdam en die staat ook op X. (het platform van de eigenaar van Tesla)

bron:
Volgens mij ben je te voorbarig met je TT

RDW overspoeld met mails door oproep Tesla

De toezichthouder RDW wordt overspoeld met e-mails nadat Tesla mensen heeft opgeroepen om berichten te sturen naar de waakhond over de goedkeuring van het zelfrijdende systeem van de autofabrikant. Dat meldt de toezichthouder aan BNR.

In Europa is het rijsysteem – genaamd Full Self-Driving (FSD) – nog steeds niet goedgekeurd, tot onvrede van Tesla. De Nederlandse toezichthouder is verantwoordelijk voor de toelating van het Tesla-systeem in Europa. ‘Het komt een beetje wanhopig over’, zegt autojournalist Noud Broekhof van De Nationale Autoshow over Tesla’s actie.

Tesla meldt op X dat het in overleg met de RDW in februari 2026 kan aantonen dat het systeem aan alle veiligheidsvereisten van de RDW voldoet. In het bericht uit Tesla zijn frustratie en stelt het bedrijf dat veel regelgeving en voorschriften verouderd zijn, waardoor FSD 'in de huidige vorm illegaal is'. Volgens Tesla maken verdere aanpassingen om aan de regels te voldoen het systeem juist gevaarlijk in het verkeer.

Tesla geeft aan dat er in februari 2026 goedkeuring zal zijn, wat de RDW naar verluidt heeft toegezegd. Daarbij roept Tesla zijn volgers op X op om de Nederlandse keuringsdienst een mail te sturen 'om je enthousiasme te tonen en hen (de RDW, red.) te bedanken voor het zo snel mogelijk realiseren hiervan'. Tesla plaatste ook de contactpagina van de Nederlandse dienst erbij.

Door deze oproep wordt de RDW overspoeld met mails, meldt de instantie aan BNR. Waar ze normaal wekelijks ruim 2.000 mails ontvangen, kreeg de RDW alleen al in de uren na het bericht op X zaterdagavond zo’n 1.600 mails binnen. Dit tot grote ergernis van de dienst. 'Het zit ons in de weg. Het verstoort ons dagelijkse werk', zegt een woordvoerder van de RDW.

Uitleg RDW wijkt af van verklaring Tesla
In een verklaring op de RDW-website geeft de toezichthouder een andere uitleg dan die van Tesla. De dienst maakt duidelijk dat er geen toezegging is gedaan over de goedkeuring van het systeem, zodat Tesla’s voertuigen met zelfrijdende functies de weg op mogen. Wel is er een planning met Tesla opgesteld waarbij verwacht wordt dat Tesla in februari 2026 kan aantonen dat FSD Supervised aan de gestelde eisen voldoet. Daarbij benadrukt de RDW dat er nog ‘inspanningen geleverd moeten worden’ om het besluit in februari te kunnen nemen. Of die planning wordt gehaald, zal de komende tijd moeten blijken.

Broekhof noemt Tesla's actie 'wanhopig'. Volgens hem probeert Tesla hiermee de druk op de RDW te verhogen om goedkeuring voor FSD te krijgen. 'Tesla gaat te ver en doet dit om druk uit te oefenen. Het komt een beetje wanhopig over.' Dit is ook niet de eerste keer dat er druk op de RDW wordt gezet. Eerder uitte topman Elon Musk al zijn ontevredenheid over het uitblijven van de goedkeuring door de RDW.
RDW: stop met mailen

De RDW vraagt daarnaast mensen te stoppen met het sturen van e-mails naar aanleiding van Tesla’s bericht. 'We bedanken iedereen die dat al heeft gedaan, maar willen hierbij vragen om geen contact meer met ons op te nemen hierover. Het kost onze klantenservice onnodig veel tijd. Bovendien zal dit de planning niet beïnvloeden. Verkeersveiligheid staat bij de RDW voorop: toelating is pas mogelijk wanneer de veiligheid van het systeem overtuigend is bewezen.'

dinsdag 25 november 2025 @ 14:15:44 #162
307622 Perox
(niet de echte)
pi_219340859
Wat een kneuzenactie van Tesla zeg.
pi_219341005
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:18 schreef knoopie het volgende:

[..]
Nee, dat is niet bewezen. Er zijn diverse mensen die vraagtekens hebben bij de manier waarop de data van Tesla zelf gepresenteerd wordt, zoals ik al vanochtend gepost heb. Daarvoor zijn drie redenen.
1. De brondata is alleen bij Tesla bekend, wij moeten het enkel doen met hun uitwerking. Niet onafhankelijk dus.
2. In de data van Tesla zelf is er niet gecompenseerd voor het feit dat FSD veel meer gebruikt wordt op de snelweg, waar het per definitie veel veiliger is. Dat is een kromme vergelijking als je dat vergelijkt met het gemiddeld aantal ongelukken op alle wegen.
3. Tesla sluit bepaalde ongelukken uit van hun statistieken. Het is alleen niet 100% duidelijk wat de voorwaarden zijn om wel of niet als ongeluk aangemerkt te worden.

Echt bewezen is het als een onafhankelijke instantie inzicht krijgt in de echte data (en dan ook alle data en niet alleen de door tesla als ongeluk gemarkeerde data) en daar zelf conclusies uit mag trekken. De marketingafdeling van Tesla is geen bewijs.

Jij hanteert een alternatieve variant van het woord bewijs. Dat mag, maar het maakt wat je zegt niet waar.

Hoe dan ook: de data is er.

En FSD wordt overal gebruikt. Het is AP wat vooral op de snelweg wordt gebruikt.

Dat jij de bron van het bewijs in twijfel trekt is vers twee. Dat mag jij van mij en op zich heb je daar een punt.
pi_219341064
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2025 11:09 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Omdat we er naar toe moeten dat de mens de auto niet langer bestuurt.

Menselijk handelen heeft een heel groot aandeel in verkeersongevallen. Wanneer je die oorzaak weg kan nemen, namelijk door het te programmeren, moet je dat doen. Zodra de software een fout maakt en er een tragisch (dodelijk) ongeluk ontstaat, kan je direct de software daarop aanpassen. Op die manier kan je snel toewerken naar een veel veiligere omgeving waar iedereen van profiteert.

Ik durf wel te stellen dat het aantal jaarlijkse doden fors vermindert wanneer je de boel volledig automatiseert.

Ik durf te wedden dat jij geen programmeur ben (ik wel).
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219341181
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jij hanteert een alternatieve variant van het woord bewijs. Dat mag, maar het maakt wat je zegt niet waar.

Hoe dan ook: de data is er.

En FSD wordt overal gebruikt. Het is AP wat vooral op de snelweg wordt gebruikt.

Dat jij de bron van het bewijs in twijfel trekt is vers twee. Dat mag jij van mij en op zich heb je daar een punt.
Wat is er alternatief aan mijn variant van het woord bewijs? Bewijs is objectief en controleerbaar. Zolang het enige "bewijs" het rapport van Tesla zelf is, waarvan geen onafhankelijke partij de brondata mag zien, dan is het geen bewijs maar wij van WC-eend. Want Tesla is in deze per definitie niet objectief. En niemand kan het controleren als onafhankelijke partijen de brondata niet mogen zien.

Dat is dus geen alternatieve definitie van bewijs. Maar je mag mij altijd proberen te overtuigen met inhoudelijke argumenten.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 14:56:29 #166
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219341194
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik durf te wedden dat jij geen programmeur ben (ik wel).
Dat klopt.

Ik durf ook wel te stellen dat ik Neill deGrasse Tyson hoger heb zitten dan jou :+
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_219341225
Ik rijd in een. tesla (helaas) en de self park doet het niet meer als het regent, omdat de camera dan niet scherp is. Heeft dat ook effect by selfdriving?
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_219341246
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:56 schreef onlogisch het volgende:
Neill deGrasse Tyson
Die is ook geen programmeur.
pi_219341263
quote:

[..]
Dat klopt.

Ik durf ook wel te stellen dat ik Neill deGrasse Tyson hoger heb zitten dan jou :+
Het punt is niet dat ik hem geen gelijk geef, maar het niet over simpele bugfixes gaat, dit soort software werkt niet op zo een manier, het is een autonome beslissing engine die je naar een bepaald niveau moet brengen dat geschikt is, en dat los je niet op door die wagentjes rond te laten rijden, en op basis van incidenten fixes aan te brengen want dat werkt niet. En dan komt het allermoeilijkste, de redactie tijd van een mens is ongeveer 0.3 seconde in het geval van een probleem. Echter een computer zal dus elk scenario binnen dat tijdsbestek moeten oplossen, en moeten beslissen hoe te reageren, dit is enorm complex, daarom zie je ook dat Teslas prima hun weg kunnen vinden in zaken die goed gaan. Juist dat laatste stukje is het aller lastigste en dat zie ik ze de komende 10 jaar nog niet opgelost krijgen, kortom assisted driving is een prima alternatief, autonoom in stedelijke gebieden niet.
pi_219341265
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Die is ook geen programmeur.
En ook niet zo een geniale Astronoom.
pi_219341279
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:59 schreef aquawoman het volgende:
Ik rijd in een. tesla (helaas) en de self park doet het niet meer als het regent, omdat de camera dan niet scherp is. Heeft dat ook effect by selfdriving?
Dat hangt er van af. Het kan zijn dat bijvoorbeeld alleen je camera(s) aan de achterkant vies zijn. Maar het maakt verder niet uit of je met de autopiloot op de snelweg rijd of dat de auto zichzelf moet parkeren. Hij gebruikt altijd dezelfde camera's. Alleen dan meestal die aan de voorkant.
  dinsdag 25 november 2025 @ 15:24:12 #172
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219341387
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:34 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik denk dat je het probleem van mobiliteit in Maastricht een beetje verkeerd inschat wanneer je je enkel blindstaart op het aantal treinreizigers.

De focus op 9.791 reizigers per dag is erg misleidend als je dit vergelijkt met de enorme autodruk die de stad dagelijks al ervaart.

Het centrum van Maastricht kent dagelijks al een verwerking van maar liefst 68.900 auto's. https://www.wegenwiki.nl/A2_(Nederland

Zoals bekend uit het 'Toekomstperspectief Automobiliteit | Ontwikkelagenda' van het ministerie, zit in de spits gemiddeld slechts 1,1 persoon in een auto.

Als we ervan uitgaan dat een groot deel van die 9.791 treinreizigers anders met de auto zou gaan, en dat ook die gemiddelde bezettingsgraad aanhouden, praten we over een toename van bijna 9.000 extra autoritten per dag (9.791 reizigers / 1,1 pers/auto).

Zelfs als niet elke treinreiziger de auto pakt, zorgt deze groep potentieel voor een toename van ruim 10% extra auto's in de regio. Een dergelijke toename zou in deze regio een significant effect hebben, gezien de verkeersdruk.

Dit is relevant, want de A2 bij Maastricht staat in de ochtendspits al in de top 10 van plekken waar je het meest in de file staat. https://www.autoweek.nl/a(...)et-meest-in-de-file/
Dat is geen verrassing gezien de decennia van onderinvesteringen in infrastructuur. Het verhaal is dan of de trein met voor- en navervoer kan concurreren met een zelfrijdende taxi die vertraging krijgt door file.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219341464
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:08 schreef Jippie het volgende:

[..]
Volgens mij ben je te voorbarig met je TT

De toezichthouder RDW wordt overspoeld met e-mails nadat Tesla mensen heeft opgeroepen om berichten te sturen naar de waakhond over de goedkeuring van het zelfrijdende systeem van de autofabrikant. Dat meldt de toezichthouder aan BNR.

In Europa is het rijsysteem – genaamd Full Self-Driving (FSD) – nog steeds niet goedgekeurd, tot onvrede van Tesla. De Nederlandse toezichthouder is verantwoordelijk voor de toelating van het Tesla-systeem in Europa. ‘Het komt een beetje wanhopig over’, zegt autojournalist Noud Broekhof van De Nationale Autoshow over Tesla’s actie.

Tesla meldt op X dat het in overleg met de RDW in februari 2026 kan aantonen dat het systeem aan alle veiligheidsvereisten van de RDW voldoet. In het bericht uit Tesla zijn frustratie en stelt het bedrijf dat veel regelgeving en voorschriften verouderd zijn, waardoor FSD 'in de huidige vorm illegaal is'. Volgens Tesla maken verdere aanpassingen om aan de regels te voldoen het systeem juist gevaarlijk in het verkeer.

Tesla geeft aan dat er in februari 2026 goedkeuring zal zijn, wat de RDW naar verluidt heeft toegezegd. Daarbij roept Tesla zijn volgers op X op om de Nederlandse keuringsdienst een mail te sturen 'om je enthousiasme te tonen en hen (de RDW, red.) te bedanken voor het zo snel mogelijk realiseren hiervan'. Tesla plaatste ook de contactpagina van de Nederlandse dienst erbij.

Door deze oproep wordt de RDW overspoeld met mails, meldt de instantie aan BNR. Waar ze normaal wekelijks ruim 2.000 mails ontvangen, kreeg de RDW alleen al in de uren na het bericht op X zaterdagavond zo’n 1.600 mails binnen. Dit tot grote ergernis van de dienst. 'Het zit ons in de weg. Het verstoort ons dagelijkse werk', zegt een woordvoerder van de RDW.

Uitleg RDW wijkt af van verklaring Tesla
In een verklaring op de RDW-website geeft de toezichthouder een andere uitleg dan die van Tesla. De dienst maakt duidelijk dat er geen toezegging is gedaan over de goedkeuring van het systeem, zodat Tesla’s voertuigen met zelfrijdende functies de weg op mogen. Wel is er een planning met Tesla opgesteld waarbij verwacht wordt dat Tesla in februari 2026 kan aantonen dat FSD Supervised aan de gestelde eisen voldoet. Daarbij benadrukt de RDW dat er nog ‘inspanningen geleverd moeten worden’ om het besluit in februari te kunnen nemen. Of die planning wordt gehaald, zal de komende tijd moeten blijken.

Broekhof noemt Tesla's actie 'wanhopig'. Volgens hem probeert Tesla hiermee de druk op de RDW te verhogen om goedkeuring voor FSD te krijgen. 'Tesla gaat te ver en doet dit om druk uit te oefenen. Het komt een beetje wanhopig over.' Dit is ook niet de eerste keer dat er druk op de RDW wordt gezet. Eerder uitte topman Elon Musk al zijn ontevredenheid over het uitblijven van de goedkeuring door de RDW.
RDW: stop met mailen

De RDW vraagt daarnaast mensen te stoppen met het sturen van e-mails naar aanleiding van Tesla’s bericht. 'We bedanken iedereen die dat al heeft gedaan, maar willen hierbij vragen om geen contact meer met ons op te nemen hierover. Het kost onze klantenservice onnodig veel tijd. Bovendien zal dit de planning niet beïnvloeden. Verkeersveiligheid staat bij de RDW voorop: toelating is pas mogelijk wanneer de veiligheid van het systeem overtuigend is bewezen.'

Don't shoot the messenger, nu weet iedereen dat het goddelijke FSD straks uitgesteld in NL gereleased wordt dankzij RDW en hoge verkeersdoden voor lief neemt. Elon komt onze wegen verbeteren, wie wil dit niet, zo even RDW mailen dat ze Tesla's FSD moeten accepteren. Ze gunnen een self made afrikaan het licht niet in de ogen.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 15:36:17 #174
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219341471
Ah, daar is de tesla-webcare al.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219341487
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:36 schreef xpompompomx het volgende:
Ah, daar is de tesla-webcare al.
Hij heeft het maar druk met de Teslers, Trumpies and Putin dingen, ik hoop dat hij een opslag krijgt.
pi_219341492
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 25 november 2025 @ 15:41:23 #177
485843 crew  Jippie
pi_219341493
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Don't shoot the messenger, nu weet iedereen dat het goddelijke FSD straks uitgesteld in NL gereleased wordt dankzij RDW en hoge verkeersdoden voor lief neemt. Elon komt onze wegen verbeteren, wie wil dit niet, zo even RDW mailen dat ze Tesla's FSD moeten accepteren. Ze gunnen een self made afrikaan het licht niet in de ogen.
Alsof Musk zich bekommert om onze verkeersveiligheid :X
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 15:44:57 #178
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219341510
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:40 schreef raptorix het volgende:

[..]
Hij heeft het maar druk met de Teslers, Trumpies and Putin dingen, ik hoop dat hij een opslag krijgt.
Die Roebels verdienen zichzelf niet hè.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219341566
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Don't shoot the messenger, nu weet iedereen dat het goddelijke FSD straks uitgesteld in NL gereleased wordt dankzij RDW
Uitgesteld ten opzichte van wat?

quote:
en hoge verkeersdoden voor lief neemt. Elon komt onze wegen verbeteren, wie wil dit niet, zo even RDW mailen dat ze Tesla's FSD moeten accepteren. Ze gunnen een self made afrikaan het licht niet in de ogen.
Ik vindt dat de RDW het team dat FSD keurt op de emailafhandeling moet zetten. En daar de hoogste prioriteit aan geven.

Dan weet je zeker dat de keuring vertraging gaat oplopen.

Anyway, FSD is een optioneel pakket van enkele duizenden euros.
Het is niet zo dat opeens alle Tesla's die in Nederland rondrijden autonoom gaan rijden en daardoor een significante impact hebben op het aantal verkeersdoden.

En volgens mij had jij geen Tesla, dus jou maskt die verkeersveiligheid niets uit...

En Musk wil gewoon Tesla's verkopen.
pi_219341590
quote:

[..]
Dat klopt.

Maar waarom zou je een astronoom consulteren of autonoom autorijden.
pi_219341624
Leeg = 0,0
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_219341632
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:58 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar waarom zou je een astronoom consulteren of autonoom autorijden.
Omdat het Onlogisch is :P _O_
pi_219341777
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:54 schreef knoopie het volgende:

[..]
Wat is er alternatief aan mijn variant van het woord bewijs? Bewijs is objectief en controleerbaar. Zolang het enige "bewijs" het rapport van Tesla zelf is, waarvan geen onafhankelijke partij de brondata mag zien, dan is het geen bewijs maar wij van WC-eend. Want Tesla is in deze per definitie niet objectief. En niemand kan het controleren als onafhankelijke partijen de brondata niet mogen zien.

Dat is dus geen alternatieve definitie van bewijs. Maar je mag mij altijd proberen te overtuigen met inhoudelijke argumenten.
Nee hoor. Ook een ooggetuigenverklaring kan dienen als bewijs en die is noch objectief noch per definitie controleerbaar.

Overigens is de data van Tesla best controleerbaar als ze dat willen en met de wijze van verzamelen ook objectief.
pi_219341820
Wanneer de robotaxi's in de VS enkele maanden rijden zonder begeleider en grote brokken, ga ik er pas in geloven dat FSD echt een doorbraak gaat worden. The proof is in eating the pudding, wishfull thinking is leuk en soms motiverend, maar voor mij geen maatstaf ;)
pi_219342800
Ik ben wel in verwarring waarom FSD nou zo'n groot ding is. Je zit nog steeds in de file achter het stuur, klaar om in te grijpen. Als je relaxed op je bestemming aan wilt komen, ligt het OV meer voor de hand. Alhoewel je daar steeds meer wordt weggepest.

Je kunt natuurlijk ook thuiswerken en alles bestellen.
pi_219342878
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik ben wel in verwarring waarom FSD nou zo'n groot ding is. Je zit nog steeds in de file achter het stuur, klaar om in te grijpen. Als je relaxed op je bestemming aan wilt komen, ligt het OV meer voor de hand. Alhoewel je daar steeds meer wordt weggepest.

Op de snelweg hoef je helemaal niet in te grijpen, tenzij wegwerkzaamheden of iets anders waardoor het even anders is dan gewoon immer gerade aus.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 19:24:36 #187
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219342943
Ik vind de auto anders ultra relaxed.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219343102
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:24 schreef CoolGuy het volgende:
Ik vind de auto anders ultra relaxed.
Dat sowieso. Ik heb EAP en dat is een genot als je door Europa heen aan het rijden bent. Je komt heerlijk uitgerust aan omdat je de saaie stukken je laat rijden en als de weg even interessant wordt heb ik een heerlijke stuurmansauto.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 19:42:18 #189
16180 crew  CoolGuy
pi_219343125
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat sowieso. Ik heb EAP en dat is een genot als je door Europa heen aan het rijden bent. Je komt heerlijk uitgerust aan omdat je de saaie stukken je laat rijden en als de weg even interessant wordt heb ik een heerlijke stuurmansauto.
Ja, heb ik ook, maar ik gebruik het niet veel op de snelweg. Wat ik wel nog mis is dat je voor inparkeren zelf een parkeerruimte kunt definiëren. Want wij hebben op het stukje oprit waar we meestal staan ruimte voor 2 auto's, maar er staat ook een paal, waar ik altijd vlak naast parkeer.

Ik zou het ideaal vinden om die plek op te kunnen slaan als parkeervak, want dat identificeert hij nu niet zo, zodat de auto op precies dezelfde plek staat.
pi_219343182
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, heb ik ook, maar ik gebruik het niet veel op de snelweg. Wat ik wel nog mis is dat je voor inparkeren zelf een parkeerruimte kunt definiëren. Want wij hebben op het stukje oprit waar we meestal staan ruimte voor 2 auto's, maar er staat ook een paal, waar ik altijd vlak naast parkeer.

Ik zou het ideaal vinden om die plek op te kunnen slaan als parkeervak, want dat identificeert hij nu niet zo, zodat de auto op precies dezelfde plek staat.
Huh, je kan toch gewoon aangeven welke parkeerplek ze moet nemen?

Of is dat niet bij de oudere versie van de Model S?

(Ik meen mij te herinneren dat jij een 100D hebt)
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 19:50:30 #191
16180 crew  CoolGuy
pi_219343222
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Huh, je kan toch gewoon aangeven welke parkeerplek ze moet nemen?

Of is dat niet bij de oudere versie van de Model S?

(Ik meen mij te herinneren dat jij een 100D hebt)
Dat herinner jij je verkeerd. Ik heb een Y. Nee, wat ik bedoel is dat ik hier thuis een oprit heb. Op die oprit passen 2 auto's naast elkaar (of achter elkaar, maar het gaat om naast elkaar). Die gehele oprit wordt door EAP niét als parkeerplek(ken) gezien.

Inderdaad, als je ergens wil parkeren en hij identificeert dat als parkeerplek, dan kun je er op duwen en dan parkeert de auto. Maar hier thuis werkt dat dus niet, omdat hij het niet als parkeerplekken ziet.

Ik wil dus een custom parkeerplek kunnen maken, anders gezegd, ik wil de auto op de ideale wijze handmatig parkeren, eenmalig, en dan die positie op kunnen slaan als parkeerplek. Niet voor mezelf, maar mijn vrouw gaat nogal eens met mijn auto weg, en die kan niet zo heel erg geweldig parkeren, dus meestal stapt ze uit en dan doe ik het, maar dat zou eea wel makkelijker maken.
pi_219343464
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:05 schreef raptorix het volgende:
dit is enorm complex, daarom zie je ook dat Teslas prima hun weg kunnen vinden in zaken die goed gaan. Juist dat laatste stukje is het aller lastigste en dat zie ik ze de komende 10 jaar nog niet opgelost krijgen, kortom assisted driving is een prima alternatief, autonoom in stedelijke gebieden niet.
Mij lijkt vooral autonoom op auto- en snelwegen ideaal, ik rijd zelf de stad wel uit. Hoe handig is het als je dat suffe snelweg rijden werkend of slapend door kan brengen. Dat je op een paar kilometer van de afslag wakkergebliept wordt _O_ Dus systeem alleen goedkeuren voor A- (en N-)wegen. Dat is ook een stuk makkelijker om te ontwikkelen lijkt me.

Dat rijden in de stad met al die fietsers, voetgangers, vreemde weginrichting zie ik voorlopig ook nog niet zo snel goedgaan.
pi_219344463
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 20:11 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Mij lijkt vooral autonoom op auto- en snelwegen ideaal, ik rijd zelf de stad wel uit. Hoe handig is het als je dat suffe snelweg rijden werkend of slapend door kan brengen. Dat je op een paar kilometer van de afslag wakkergebliept wordt _O_ Dus systeem alleen goedkeuren voor A- (en N-)wegen. Dat is ook een stuk makkelijker om te ontwikkelen lijkt me.

Dat rijden in de stad met al die fietsers, voetgangers, vreemde weginrichting zie ik voorlopig ook nog niet zo snel goedgaan.
Mercedes is bijna zo ver. Wel alleen nog op de S klasse, Duitse snelwegen en tot 95 km/u. Maar die paar minuten extra maken ook niet uit als je toch ligt te slapen.

Ze proberen zo snel mogelijk vergunningen aan te vragen, maar omdat zij verantwoordelijk zijn bij ongevallen, spelen ze wel op safe.
pi_219344629
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik ben wel in verwarring waarom FSD nou zo'n groot ding is.
Het wordt al gehyped sinds 2013 en verkocht sinds 2016. En het is er nog steeds niet.

quote:
Je zit nog steeds in de file achter het stuur, klaar om in te grijpen. Als je relaxed op je bestemming aan wilt komen, ligt het OV meer voor de hand. Alhoewel je daar steeds meer wordt weggepest.

Op lange afstanden op de snelweg kan het handig zijn.
Maar dat kan ook bij andere merken met rijhulpsystemen. Echt uniek is dat niet.

In de stad zie ik het voordeel niet, omdat je toch de hele tijd het hoofd erbij moet houden omdat FSD niet volledig autonoom rijdt.
pi_219344666
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je mag daar bijvoorbeeld niet oversteken als er geen bewaakte oversteekplaats is. En daar de automobilisten daar toch niet voor stoppen, hebben ze daar nu op een aantal plaatsen voetgangersstoplichten voor gemaakt. Maar dat helpt ook niet en daarom moet je nu op steeds meer plaatsten met een rode vlag zwaaien als je oversteekt terwijl het licht voor jou groen is.

Vroeger, lang geleden, toen de eerste auto's op de weg verschenen, moest er iemand voor lopen die met een vlag zwaaide. Maar er is sindsdien veel veranderd.

Voor fietsers, ook als je op een sporadische fietsstrook rijd, is het een groot probleem dat je op de meeste plaatsen rechtsaf mag slaan als het stoplicht op rood staat.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219344686
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:42 schreef knoopie het volgende:

[..]
In het andere kamp zijn er natuurlijk net zo goed mensen die graag video's posten van Tesla's die de fout in gaan. Bijvoorbeeld die van Mark Rober. Maar beide zegt natuurlijk helemaal niks. Beide slechts een steekproef van één, meestal in een uitzonderingsituatie. Het laat hoogstens zien dat het principieel mogelijk is om het systeem voor de gek te houden/ te laten falen.

@:epicbeardman heeft het in de OP over "in 99% van de gevallen goed", en laat daarmee meteen zien hoe weinig hij er van begrijpt. 99% zou in de praktijk nog bedroevend slecht zijn. Als je tijdens 99% van de ritten geen ongeluk krijgt, en elke dag naar en van je werk rijdt, dan heb je vijf ongelukken per jaar. Pas als de foutmarges richting de ppm gaan, dan wordt het interessant.
Tsja .. Musk fanboy, dan krijg je dat he.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219344688
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2025 11:09 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Omdat we er naar toe moeten dat de mens de auto niet langer bestuurt.

Menselijk handelen heeft een heel groot aandeel in verkeersongevallen. Wanneer je die oorzaak weg kan nemen, namelijk door het te programmeren, moet je dat doen. Zodra de software een fout maakt en er een tragisch (dodelijk) ongeluk ontstaat, kan je direct de software daarop aanpassen. Op die manier kan je snel toewerken naar een veel veiligere omgeving waar iedereen van profiteert.

Ik durf wel te stellen dat het aantal jaarlijkse doden fors vermindert wanneer je de boel volledig automatiseert.

maar het programmeren doen mensen, dus het is altijd menselijk handelen. dat kan je dus niet weg nemen
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_219344945
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:18 schreef mschol het volgende:

[..]
maar het programmeren doen mensen, dus het is altijd menselijk handelen. dat kan je dus niet weg nemen
Klopt, en in de praktijk zien we dat bepaalde fouten jaren later nog steeds in de software zitten.
pi_219344975
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:10 schreef Wantie het volgende:
Het wordt al gehyped sinds 2013 en verkocht sinds 2016. En het is er nog steeds niet.
Oh ja, kan me nog wel herinneren dat je die als een van de weinige opties kon selecteren. Was nog een prijzige ook, >¤4k volgens mij. Dus als je dat bij je Model 3 in 2019 bestelt hebt heb je er al die jaren eigenlijk dus geen gebruik van kunnen maken? :X
pi_219344996
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Mercedes is bijna zo ver. Wel alleen nog op de S klasse, Duitse snelwegen en tot 95 km/u. Maar die paar minuten extra maken ook niet uit als je toch ligt te slapen.

Ze proberen zo snel mogelijk vergunningen aan te vragen, maar omdat zij verantwoordelijk zijn bij ongevallen, spelen ze wel op safe.
Tesla kan dit al met 140 km/u.

En 95 km/u is geen doen op de snelweg en al helemaal niet bij een lange rit.

Wat Mercedes aanbiedt is gewoon waardeloos.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')