Ja, zoals zo vaak: storm in een glas water. er is nog wel wat discussie, maar Strava gaat voldoen aan Garmins eis om het Garmin-logo te publiceren bij data die van Garmin komen.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 16:28 schreef Jor_Dii het volgende:
Is er al meer bekend over de Garmin / Strava fittie?
quote:Op donderdag 16 oktober 2025 07:58 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Ja, zoals zo vaak: storm in een glas water. er is nog wel wat discussie, maar Strava gaat voldoen aan Garmins eis om het Garmin-logo te publiceren bij data die van Garmin komen.
Dat is wel bizar op een donderdag als men 3 dagen de tijd heeft. Ik ga morgenmiddag.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 14:48 schreef Kwalberto het volgende:
Half uur gewacht tot in de rai in kon ivm drukteRijen voor t shirt waren zo lang dat ik dat maar heb gelaten. Zou toch een verademing zijn als ze de startnummers gewoon op de post doen maar dan komt er natuurlijk geen hond naar die expo.
Best vreemd dat dat zo moeilijk gaat terwijl je bij het aanmelden zonder enige controle kan invullen wat je maar wil.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 16:01 schreef kalinhos het volgende:
Zo die Rai was wel druk jashirtje duurde minuut of 20 en daarna was de rij weg- toen hadden ze de rij buiten gecreëerd zodat mensen groep voor groep naar binnen komden.
Nog geprobeerd om mijn wave a3 pink te wijzigen naar a2 yellow maar helaas de klantenservice was onvermurwbaar. Zondag maar op tijd zijn zodat ik geel misschien inkom
True. Al gaan veel mensen zich ineens gek gedragen als ze zien hoeveel mensen voor hun staan.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 16:59 schreef Kwalberto het volgende:
[..]
Best vreemd dat dat zo moeilijk gaat terwijl je bij het aanmelden zonder enige controle kan invullen wat je maar wil.
Noundit dacht ik ook. Vooral ook omdat de massa denk ik toch (met alle respect) in de groep 3,5 tot 4,5u finishtijd zit. De groep 2:50-3u (geel) en 3u-3:10 (roze) zal niet enorm verschillen in grootte en zal sowieso kleiner zijn dan andere waves.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 16:59 schreef Kwalberto het volgende:
[..]
Best vreemd dat dat zo moeilijk gaat terwijl je bij het aanmelden zonder enige controle kan invullen wat je maar wil.
Weetniet hoe het vorig jaar was qua ophalen maar dat mag dit jaar niet op zondagquote:Op donderdag 16 oktober 2025 20:36 schreef En1gma het volgende:
Vorig jaar was dat nog in de Sporthallen Zuid ipv de Rai, dat was nog wel prima aangezien dat praktisch naast het Olympisch stadion ligt.
Wat ronduit belachelijk is natuurlijk, niet iedereen woont in de buurt van Amsterdam..quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 09:10 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Weetniet hoe het vorig jaar was qua ophalen maar dat mag dit jaar niet op zondag
Genoeg andere vooral buitenlandse marathons waar je ook geen startnummer kunt ophalen op zondag dus voor die paar Nederlanders die niet in de gelegenheid zijn hem eerder op te halen.... tja, pech?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 12:37 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat ronduit belachelijk is natuurlijk, niet iedereen woont in de buurt van Amsterdam..
Ik woon ruim 100km van Amsterdam af, opsturen doen ze ook niet?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 12:59 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Genoeg andere vooral buitenlandse marathons waar je ook geen startnummer kunt ophalen op zondag dus voor die paar Nederlanders in Amsterdam die niet in de gelegenheid zijn hem eerder op te halen.... tja, pech?
Dan heeft het hele expo concept weinig nut.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 12:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik woon ruim 100km van Amsterdam af, opsturen doen ze ook niet?
Dat kan zijn, maar voor mij zou dat wel een reden zijn om dus niet in Amsterdam te gaan lopen. Als ik en op zaterdag en op zondag naar Amsterdam zou moeten afreizen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 13:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dan heeft het hele expo concept weinig nut.
Tja.. Amsterdam richt zich duidelijk op de internationale deelnemers die het weekend in/rondom Amsterdam verblijven.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 13:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat kan zijn, maar voor mij zou dat wel een reden zijn om dus niet in Amsterdam te gaan lopen. Als ik en op zaterdag en op zondag naar Amsterdam zou moeten afreizen.
Ah dat klinkt als Marathon Rotterdam. Daarom ook shirt niet opgehaald, bovendien waren de bestelde maten later ook niet meer beschikbaar. Later alsnog op Vinted gekocht van een Franse (:D ) voor 3,-, ongedragen. En in de juiste maat.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 14:48 schreef Kwalberto het volgende:
Half uur gewacht tot in de rai in kon ivm drukteRijen voor t shirt waren zo lang dat ik dat maar heb gelaten. Zou toch een verademing zijn als ze de startnummers gewoon op de post doen maar dan komt er natuurlijk geen hond naar die expo.
Volgens mij liep hij lange tijd met de top van de dames mee in het groepje, maar ergens langs de Amstel moest hij die laten gaan. Toch bizar knap sub 2:30 op zijn marathon debuut.quote:Op zondag 19 oktober 2025 14:24 schreef Evangelion het volgende:
Ging Dumoulin nou op zijn halve marathon PR pace weg wtf
Behoorlijk ingestort maar toch sub 2:30
Dit was inderdaad heel matig. waarom ook niet meteen na de finish al water of sportdrank. Best een gedoe om het stadion uit te komen door al die smalle gangetjes.quote:Op zondag 19 oktober 2025 19:10 schreef kalinhos het volgende:
Ik moet zeggen dat ik het daarna wel wat karig vond. Eerst een mooie medaille, dan een warmtedeken, dan een file het stadion uit te komen en dan een flesje water. Kan toch wel een AA-tje of thee-tje bij zou je zeggen. Al deelden ze langs het parcours natuurlijk weer overal Maurten uit…
Het halve internet lag/ligt plat.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:10 schreef SEMTEX het volgende:
Flat flat flat, Strava ligt op zijn gat. En die willen naar de beurs
Drukte op het parcours is dat toch ook? Ik merkte het aan Rotterdam (en dan wilden ze daar nog eens 17000 extra kaarten verkopen). Op een gegeven moment kom je de zoveelste trage rij lopers tegen die niet aan de kant gaat, aan geen enkele kant is er ruimte omdat het parcours te smal is, ik ga dan mensen op hun schouder aantikken dat ik er langs wil. Bij de Dam tot damloop kreeg ik gewoon een beuk van iemand.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 07:33 schreef linebear het volgende:
Sinds wanneer is hardlopen een contactsport geworden?
Ik merkte het vorige week al in Eindhoven met de halve, er werd constant rechts ingehaald. Ellebogen werk en mensen die door je heen willen lopen.
Afgelopen zondag in Amsterdam werd het steeds erger. Ik liep gewoon netjes aan de rechterkant. Mensen via de stoeprand alsnog rechts inhalen. Werd bijna getackeld. Bij drankposten werd er geduwd. Echt niet leuk meer
Sommige nieuwe lopers kennen de hardloopetiquette niet of hebben er schijt aan.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:39 schreef valleilijn het volgende:
Zeker, soms valt er niks aan te doen. Maar als je weet dat je langzaam loopt (zoals ik zelf aan het einde), ga dan lekker naar de rechterkant. Heb genoeg mensen gezien die langzaam links liepen en dus ook continue langs alle kanten ingehaald werden. Dat moet je toch wel door hebben?
Ha dan heb je mij daar ook ingehaald.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 16:41 schreef Evangelion het volgende:
Ik weet niet of jullie bij een Atletiek club zitten en daar wel eens van die loopoefeningen doen dat je kleine passen moet maken tussen dopjes om een hogere cadans te trainen.
Ik liep op de terugweg langs de Amstel dus een kilometer of twee lang de 3:00 pacer groep rechts in te halen via een smalle strook met richels wat exact zo voelde.![]()
[ afbeelding ]
Maar ik liep dus best wel ruim langs mensen om niemand aan te stoten.
Ik zag zo’n oud filmpje van AT5 waarrin de domme verslaggeefsters haast beledigd waren als mensen doorliepen (tijdens een marathon) ipv domme vragen te beantwoordenquote:Op donderdag 23 oktober 2025 17:26 schreef kalinhos het volgende:
Ik zit de marathon-marathonuitzending van AT5 te kijken, leuk gedaan. Ze zijn iig een stuk minder nationalistisch dan die bij Rijnmond die iedere deelnemer vragen te bevestigen dat Rotterdam echt de mooiste isal is dat ook cult
Ik zie het al. Geen buitengym lessen, dus ik ga lekker op de baan stormen.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 18:00 schreef Evangelion het volgende:
Nu storm. Daarna nog dagen windkracht 5.
Gloeiende gloeiende gloeiende
Of hebben koptelefoons op en willen zich niet bewust zijn van hun omgeving omdat ze 'in de zone' willen zijn.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:40 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Sommige nieuwe lopers kennen de hardloopetiquette niet of hebben er schijt aan.
DCRainmakerquote:Op donderdag 23 oktober 2025 16:02 schreef valleilijn het volgende:
Strava heeft z'n keutel alweer ingetrokken![]()
Bekijk deze YouTube-video
Er liep zondag bij de marathon iemand met oortjes in die ergens bij km 19(bij het keerpunt bij de Amstel) ineens een telefoontje kreeg in zn in-earsquote:Op donderdag 23 oktober 2025 21:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Of hebben koptelefoons op en willen zich niet bewust zijn van hun omgeving omdat ze 'in de zone' willen zijn.
En rechtszaak helemaal ingetrokken: https://tweakers.net/nieu(...)1-dagen-weer-in.htmlquote:Op donderdag 16 oktober 2025 07:58 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Ja, zoals zo vaak: storm in een glas water. er is nog wel wat discussie, maar Strava gaat voldoen aan Garmins eis om het Garmin-logo te publiceren bij data die van Garmin komen.
Kan me een fragment herinneren van Rijnmond waar een verslaggever een loopster treft die uit Amsterdam komt en dan full calimero gaatquote:Op donderdag 23 oktober 2025 17:26 schreef kalinhos het volgende:
Ik zit de marathon-marathonuitzending van AT5 te kijken, leuk gedaan. Ze zijn iig een stuk minder nationalistisch dan die bij Rijnmond die iedere deelnemer vragen te bevestigen dat Rotterdam echt de mooiste isal is dat ook cult
Ik dacht nou dat viel wel mee, gewoon een grapje. Tot hij haar terugriep over 6-0.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 15:15 schreef Kwalberto het volgende:
[..]
Kan me een fragment herinneren van Rijnmond waar een verslaggever een loopster treft die uit Amsterdam komt en dan full calimero gaat![]()
edit: hier dus vanaf 25:20 Bekijk deze YouTube-video
Ik vind deze toch de ultieme:quote:Op woensdag 15 oktober 2025 15:54 schreef Evangelion het volgende:
Rocky montage tijd
Ja tis zo goed. Ik vind- als Ajacied - Rijnmond top maar zodra er eens van Ajax wordt gewonnen worden ze zo klein. Paar jaar terug had je die 6-2 en dan hadden ze op de Open Dag later dat jaar dat je bij de Rijnmond-kraam zelf commentaar bij die 6 goals mocht gevenquote:Op vrijdag 24 oktober 2025 16:11 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Ik dacht nou dat viel wel mee, gewoon een grapje. Tot hij haar terugriep over 6-0.
So many times it happens too fastquote:Op vrijdag 24 oktober 2025 18:50 schreef Tracksmith het volgende:
[..]
Ik vind deze toch de ultieme:
Hij zit alleen voor geen meter..raar ontwerp; retourquote:Op vrijdag 24 oktober 2025 08:55 schreef SEMTEX het volgende:
Decathlon had/heeft een actie dat je een 10,- tegoedbon krijgt als je van 20 tot 26 oktober 7 uur aan activiteit in hun Decathlon outdoor app logt. Zo gezegd, zo gedaan. Tegoedbon net binnen, heb een mooi lichtgewicht ademend running singlet bij ze gescoord.
[ afbeelding ]
Ik vind dat vaker met Decathlon kleding, maar niet altijd.quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:49 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Hij zit alleen voor geen meter..raar ontwerp; retour
Als hij eraf is heb je al snel geen last meer.quote:Op zondag 26 oktober 2025 14:06 schreef Kwalberto het volgende:
Een week na de marathon heeft mn teennagel losgelatenhopelijk niet al te lang last van.
Shit nu ziet iedereen dat ik een rijke tatta met dunne polsen ben.quote:Op maandag 27 oktober 2025 22:02 schreef kalinhos het volgende:
Ik zie nu trouwens bij mn Strava feed dat iedereen die een activiteit registreert dat je direct in de tijdlijn ziet met welk apparaat dat geregistreerd is, je hoeft er niet meer op te tikken.
Hardlopen en vooral duurlopen is een ander soort belasting dan volleybal en boksen, het zou inderdaad kunnen dat je die vooral moet laten wennen in het begin en moet zorgen voor voldoende rust tussen je loopjes. Goede schoenen en niet zomaar een sportschoen die je nog hebt liggen kan al veel verschil maken.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:29 schreef Pinuts het volgende:
Ik wil toch jullie even als experts vragen. Klopt het dat ik vanwege een sterke basis dit zou moeten kunnen? Zowel qua conditie, maar nog belangrijker qua pezen en spieren?
Thanks. Ik ben van plan om mijn trailrunschoenen te gebruiken. Die gebruik ik nu voornamelijk voor hiken (in de bergen/modderige/glibberige paden).quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:47 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Hardlopen en vooral duurlopen is een ander soort belasting dan volleybal en boksen, het zou inderdaad kunnen dat je die vooral moet laten wennen in het begin en moet zorgen voor voldoende rust tussen je loopjes. Goede schoenen en niet zomaar een sportschoen die je nog hebt liggen kan al veel verschil maken.
Een trailrunschoen is niet gemaakt om mee over de weg te lopen. Dat is echt zonde en zou tot extra blessures kunnen leiden.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:05 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Thanks. Ik ben van plan om mijn trailrunschoenen te gebruiken. Die gebruik ik nu voornamelijk voor hiken (in de bergen/modderige/glibberige paden).
Oke helder. Ik heb ook nog een paar hardloopschoenen; die gebruik ik nu voor in de gym. Ik zal eens kijken of die nog voldoen of dat ik toch even een nieuw setje moet kopen.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 16:12 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Een trailrunschoen is niet gemaakt om mee over de weg te lopen. Dat is echt zonde en zou tot extra blessures kunnen leiden.
Belangrijkste reden voor de sprints zijn eigenlijk dat ik hier even goed maximaal kan gaan. Merk eigenlijk bij de andere sporten dat ik conditioneel nog echt maximaal kan/hoef te gaan. En met een duurloop lijkt me dat ook weer lastig.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 19:27 schreef Tracksmith het volgende:
Ik zou eerder 2 rustige loopjes doen ipv 1x rustig en 1x kort en intensief.
Met die sprint-achtige training heb je een hoog risico op blessures én de korte intense inspanningen heb je al met boksen en volleybal.
Losgaan op een boksbal kan wel maximaal toch?quote:Op woensdag 29 oktober 2025 22:42 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Belangrijkste reden voor de sprints zijn eigenlijk dat ik hier even goed maximaal kan gaan. Merk eigenlijk bij de andere sporten dat ik conditioneel nog echt maximaal kan/hoef te gaan. En met een duurloop lijkt me dat ook weer lastig.
Vind ik juist een hele goede beslissing, met die hoge temperaturen elke keer. Leiden was de enige marathon waar ik meerdere kilometers ijlend van de hitte heb gelopen en dat was al in de eerste helft.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:32 schreef Evangelion het volgende:
Leiden Marathon weer vervroegd. 10:00 -> 9:00 -> 8:30 in 2 jaar.
Niet leuk.
Snap ik.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:50 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Vind ik juist een hele goede beslissing, met die hoge temperaturen elke keer. Leiden was de enige marathon waar ik meerdere kilometers ijlend van de hitte heb gelopen en dat was al in de eerste helft.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zou ik een reden vinden om Leiden toch te lopen ook al is het in mei (en dus normaal gezien te warm).quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:32 schreef Evangelion het volgende:
Niet leuk.
Ik stond vorig jaar een half uur op de Breestraat in de brandende zon zonder schaduw in het startvak (van 11:00 tot 11:30) en was al een gebraad kippetje toen ik nog een halve marathon moest rennen. Echt niet gezondquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:50 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Vind ik juist een hele goede beslissing, met die hoge temperaturen elke keer. Leiden was de enige marathon waar ik meerdere kilometers ijlend van de hitte heb gelopen en dat was al in de eerste helft.
she just like me frquote:Met verwondering in zijn stem spreekt Nageeye over Hassan, die hij wekenlang aan het werk zag in haar trainingsgebied op hoogte in Flagstaff, Arizona.
"Zij wordt wakker en dan wacht ze gewoon. 'Ik voel me niet goed, we gaan thee drinken', zegt ze dan. Ze kan tot twee uur wachten, tot negen uur wachten. De hele dag kan ze lui doen, alsof ze er geen zin in heeft. En dan gaat ze naar buiten en merk je er niets meer van. Ik kan dat echt niet."
Inderdaad, die ellenlange stukken betonnen paden zonder bomen...quote:Op zaterdag 1 november 2025 17:52 schreef Kwalberto het volgende:
Zoals wel meerdere is mij herinnering kotsend langs de kant staan vanwege de hitteWas ook totaal geen schaduw op het parcours wat me wat huiverig maakt om hem nog een keer te doen.
Veel te vroeg! We lopen internationaal echt uit te pas met die aversie tegen warmte. Lopen met kou en wind is net zo goed zwaar. Veel mensen reizen met het openbaar vervoer naar de wedstrijd. De marathon van Berlijn, daar werd het in september 27 graden. Ik gok dat ze daar niet zo moeilijk over hebben gedaan.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:32 schreef Evangelion het volgende:
Niet leuk.
Hoi kan je iets specifieker zijn? Zoveel vroeger is het niet vergeleken met de majors of andere grote marathons.quote:Op zondag 2 november 2025 14:48 schreef core2duo het volgende:
[..]
Veel te vroeg! We lopen internationaal echt uit te pas met die aversie tegen warmte. Lopen met kou en wind is net zo goed zwaar. Veel mensen reizen met het openbaar vervoer naar de wedstrijd. De marathon van Berlijn, daar werd het in september 27 graden. Ik gok dat ze daar niet zo moeilijk over hebben gedaan.
Helaas heb ik een griepje meengenomen uit Etten Leur. Al een week niet gelopen nuquote:Op zondag 2 november 2025 17:34 schreef En1gma het volgende:
Vandaag voor het eerst sinds de marathon 3 weken geleden weer een wedstrijdje gelopen, 10 EM bij de Krollenloop in Veghel.
Blijkbaar nog steeds niet 100% hersteld, m'n hartslag was veel te hoog en heb ook niet het tempo gehaald wat ik voor ogen had. De verdeling van de drankposten was ook voor verbetering vatbaar en de afstand was 200 meter te lang.
Ik had gehoopt 2-3 minuten sneller te zijn, maar alsnog een nieuw PR met 1:15.
Het heerst echt weer, hier ook net weer hersteld.quote:Op maandag 3 november 2025 09:20 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Helaas heb ik een griepje meengenomen uit Etten Leur. Al een week niet gelopen nu![]()
Jamaar Rotterdam is de MoOiStTuH!!!quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 15:04 schreef SEMTEX het volgende:
Verbaast me eigenlijk dat al die afhakers/uitloters voor Rotterdam niet voor Leiden gaan.
Tunnelvisie, ik vond het iig niet het allermooiste parcours. Er zaten best wat saaie fietspaden in en wat heen en weer stukken.quote:Op maandag 3 november 2025 11:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Jamaar Rotterdam is de MoOiStTuH!!!
Jazeker kan ik dat. Mijn beeld is dat warmte moet en zal worden verbannen uit de loopsport.quote:Op maandag 3 november 2025 09:20 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Hoi kan je iets specifieker zijn? Zoveel vroeger is het niet vergeleken met de majors of andere grote marathons.
Tevens waren de berichten over het slachtveld uit Berlijn tocht wel anders dan jij hier schetst, vanwaar je aanname dat er niet moeilijk over gedaan is?
[..]
Helaas heb ik een griepje meengenomen uit Etten Leur. Al een week niet gelopen nu![]()
?? Je zegt dat het veel te vroeg is en dat we daarmee uit de pas lopen tegenover internationale marathons ( die allemaal rond die tijd beginnen)quote:Op maandag 3 november 2025 19:23 schreef core2duo het volgende:
[..]
Jazeker kan ik dat. Mijn beeld is dat warmte moet en zal worden verbannen uit de loopsport.
- Damloop 2023: tijdregistratie uitgeschakeld (het werd uiteindelijk 18 graden)
- Damloop 2019 en 2024: sommige mensen mochten niet meer starten terwijl ze al op locatie waren
- NN CPC Loop: halve marathon in de ochtend (terwijl die loop in maart is)
- Eneco halve marathon Hoek van Holland in juni 2025: ingekort na 10 km (het was 23 graden en zeewind zat toch echt in de verwachting).
Het lijkt wel of men geen enkele onzekerheid meer accepteert. Zo warm is het gemiddeld niet op 10 mei in Leiden (Weatherspark).
Ik las op de website van de marathon dat er wel tips zijn gegeven om de warmte in Berlijn het hoofd te bieden. Maar het zou me verbazen als er structurele maatregelen worden genomen.
Drenthe: zaterdag 30 mei Marathon Klazienaveen een optie?quote:Op woensdag 5 november 2025 13:28 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb weer eens een provincie geboekt voor de 12 Provincies challenge. Enschedeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. En dus de provincie Overijssel. De halve marathon. En ja, die is dus open.
Ik zat in de lijst van mensen te kijken die ook meedoen om te zien wat zij lopen en zag dat de Run van Gieten (Drenthe) een vrij plaatselijk klein loopje binnen een half uur volgeboekt was.
Ik hoop voor Groningen de nachtloop of die in Lauwersoog-Ulrum te kunnen boeken. Dan nog ergens Drenthe en Flevoland. Dat worden ook echt weer plaatselijke wegwaai loopjes ergens in de natuur gok ik. (Friesland loop ik op 20 december).
ja goeie, dank je welquote:
Ik zat in de laatste golf die nog mocht starten in 2019 en met wat ik onderweg gezien heb: dat was de juiste keuze. Echt enorm veel mensen langs de kant zien zitten en op het stuk dijk tussen A'dam en Zaandam (en zo lang is dat stuk nou ook weer niet) was het helemaal feest met ambulances. Met in het achterhoofd dat de vakken op tijd ingedeeld zijn, en dus de langzamere en hoogst waarschijnlijk minder ervaren lopers als laatste: dat was niet goed afgelopen.quote:Op maandag 3 november 2025 19:23 schreef core2duo het volgende:
- Damloop 2019: sommige mensen mochten niet meer starten terwijl ze al op locatie waren
Gemiddeld misschien niet, maar de afgelopen twee keren wel.quote:Op maandag 3 november 2025 19:23 schreef core2duo het volgende:
Zo warm is het gemiddeld niet op 10 mei in Leiden (Weatherspark).
Dit is precies waar het om gaat. Zorgcapaciteit. Je kan domweg geen evenement organiseren als er onvoldoende ambulances beschikbaar zijn. En als er drie of vier mensen op de IC terecht komen met een hitteberoertje, kan je tante die een zware operatie nodig heeft niet meer terecht. Daar moet je gewoon allemaal rekening mee houden.quote:Op donderdag 6 november 2025 08:43 schreef Zwabberhark het volgende:
Ik was in Berlijn om aan te moedigen. Het was niet alleen warm, het was ook benauwd. Ze hadden zeer veel problemen. Ook een clubgenote eindigde in het ziekenhuis met oververhitting. Zij was zeer goed getraind.
Je kunt ervoor blijven kiezen om marathons overdag in de volle zon te laten plaatsvinden, maar het is ook een feit dat een percentage oververhit zal raken. Dat doet een aanslag op de zorgcapaciteit. Op een gegeven moment is die capaciteit domweg uitgeput. Hoe groter het aantal deelnemers, hoe groter de benodigde zorgcapaciteit.
Kun je van alles van vinden. Dat mag. Maar hitte plus inspanning is hitte + warmte en een mensenlichaam kan maar tot een bepaalde temperatuur gaan. De ene persoon kan er beter tegen dan de ander, dat is waar. Pure mazzel, niks om stoer over te doen.
Organiseer anders zelf een wedstrijd met een paar duizend mensen, midden in juli, midden op de dag en neem alle verantwoordelijkheid (en overtuig de gemeentes voor je vergunning).
Dat is ook vreemd.quote:
Liep laatst de HM van Utrecht maar die bleek 300m te kort, resultaat was dat veel mensen door gingen rennen.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:20 schreef Kwalberto het volgende:
Nooit van gehoord maar lijkt me een verstandige keuze want 20km is wel een weinig aansprekende afstand als je met bijna hetzelfde gemak een HM loopt
Het vreemde is dat je je niet hoeft te kwalificeren. Zeker in deze situatie nu je kunt verwachten dat er misbruik van gemaakt wordt.quote:Op vrijdag 7 november 2025 20:03 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat is ook vreemd.
Eigenlijk zou iedereen met een wedstrijdlicentie gewoon mee moeten kunnen doen.
Anders moet je geen NK organiseren of kwalificatie tijden gaan hanteren.
Het klinkt wel braaf, ‘toegankelijk voor mensen in de regio’. Het is juist leuk als een loop op de kaart staat en er mensen uit alle uithoeken van het land komen. Voor het publiek ook fijner als ze niet voor dag en dauw op hoeven. Nederland en warmte wordt niks, we zijn het land waar ook binnencomfort in de zomer perfect gereguleerd moet zijn. Wellicht dat het logistiek ook complex kan zijn om ambulances te regelen, bijvoorbeeld vanwege compacte binnensteden.quote:Op vrijdag 7 november 2025 13:07 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Dit is precies waar het om gaat. Zorgcapaciteit. Je kan domweg geen evenement organiseren als er onvoldoende ambulances beschikbaar zijn. En als er drie of vier mensen op de IC terecht komen met een hitteberoertje, kan je tante die een zware operatie nodig heeft niet meer terecht. Daar moet je gewoon allemaal rekening mee houden.
Sowieso ben ik voorstander van al die evenementen veel vroeger doen. Gewoon half negen starten. Dat scheelt een hele hoop gereis door het land heen en zorgt ervoor dat evenementen toegankelijk worden. Voor de mensen in de regio ja. Wil je per se dat loopje doen. Vroeg uit de veren of een hotel boeken.
Publiek komt of uit de regio, dan is half negen start goed te doen, of ze komen met de loper mee.quote:Op zaterdag 8 november 2025 09:01 schreef core2duo het volgende:
[..]
Het klinkt wel braaf, ‘toegankelijk voor mensen in de regio’. Het is juist leuk als een loop op de kaart staat en er mensen uit alle uithoeken van het land komen. Voor het publiek ook fijner als ze niet voor dag en dauw op hoeven. Nederland en warmte wordt niks, we zijn het land waar ook binnencomfort in de zomer perfect gereguleerd moet zijn. Wellicht dat het logistiek ook complex kan zijn om ambulances te regelen, bijvoorbeeld vanwege compacte binnensteden.
Teveel uitgelootte mensen zagen dat als een kans om toch mee te doen. Ik zit nog steeds in de Marathon Rotterdam facebook groep en zag ze de laatste tijd elkaar opjutten om op die manier in te schrijvenquote:Op vrijdag 7 november 2025 20:03 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat is ook vreemd.
Eigenlijk zou iedereen met een wedstrijdlicentie gewoon mee moeten kunnen doen.
Anders moet je geen NK organiseren of kwalificatie tijden gaan hanteren.
Als je toch een wedstrijdlicentie hebt, of lid bent van een atletiekclub en alleen nog de wedstrijdlicentie moet aanschaffen, why not.quote:Op zaterdag 8 november 2025 11:31 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Teveel uitgelootte mensen zagen dat als een kans om toch mee te doen. Ik zit nog steeds in de Marathon Rotterdam facebook groep en zag ze de laatste tijd elkaar opjutten om op die manier in te schrijven
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |