abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 juni 2026 @ 08:26:08 #51
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220947599
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 22:37 schreef mosselmossel het volgende:

[..]
Dit gaat niet om zomaar een risicootje op een hitteberoerte, maar om de druk op de zorg.

Deze discussie is eigenlijk heel simpel. Als er te weinig ambulances zijn, vroeger beginnen (met mogelijk minder deelnemers vanwege reisafstand) of afgelasten.

Dus ja, het zou heel verstandig zijn als veel voorjaarslopen naar februari of maart gaan. En van september naar oktober.

Marathon Amsterdam is nu ook in november.

Prima.
Exact. in Groningen moesten ze opschalen naar GRIP1, ambulances moesten uit andere regio's komen. Dan leg je dus extra druk op de zorg.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_220947638
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 22:37 schreef mosselmossel het volgende:

[..]
Dit gaat niet om zomaar een risicootje op een hitteberoerte, maar om de druk op de zorg.

Deze discussie is eigenlijk heel simpel. Als er te weinig ambulances zijn, vroeger beginnen (met mogelijk minder deelnemers vanwege reisafstand) of afgelasten.

Dus ja, het zou heel verstandig zijn als veel voorjaarslopen naar februari of maart gaan. En van september naar oktober.

Marathon Amsterdam is nu ook in november.

Prima.
Is Amsterdam verplaatst recent dan? Volgens hun eigen communicatie is het 18 oktober. Afgelopen jaar was het 19 oktober.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220949462
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 08:37 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Is Amsterdam verplaatst recent dan? Volgens hun eigen communicatie is het 18 oktober. Afgelopen jaar was het 19 oktober.
Ik dacht dat te hebben gelezen, maar dat is inderdaad niet zo. Nog altijd in oktober.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
  woensdag 3 juni 2026 @ 13:58:29 #54
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220950383
Zeg, voor wie geinteresseerd is, de inschrijvingen voor Marathon Enschede zijn alweer open.

Ik heb mezelf net ingeschreven voor de Halve van Nieuwkoop. 7.50 :D
Oh en de TT Run Assen HM :o

[ Bericht 34% gewijzigd door SEMTEX op 03-06-2026 14:22:40 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_220952786
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 22:37 schreef mosselmossel het volgende:

[..]
Dit gaat niet om zomaar een risicootje op een hitteberoerte, maar om de druk op de zorg.

Deze discussie is eigenlijk heel simpel. Als er te weinig ambulances zijn, vroeger beginnen (met mogelijk minder deelnemers vanwege reisafstand) of afgelasten.

Dus ja, het zou heel verstandig zijn als veel voorjaarslopen naar februari of maart gaan. En van september naar oktober.

Marathon Amsterdam is nu ook in november.

Prima.
Dan is het misschien weer te koud. Wat ik me afvraag wat Nederland anders maakt dan de rest van de wereld, waar dit probleem blijkbaar niet speelt. Is er een tekort aan zorgcapaciteit, is het aantal deelnemers in verhouding tot de bevolkingsomvang hier erg hoog? Wat misschien de druk op de zorg kan verklaren.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_220954853
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 20:06 schreef core2duo het volgende:

[..]
Dan is het misschien weer te koud. Wat ik me afvraag wat Nederland anders maakt dan de rest van de wereld, waar dit probleem blijkbaar niet speelt. Is er een tekort aan zorgcapaciteit, is het aantal deelnemers in verhouding tot de bevolkingsomvang hier erg hoog? Wat misschien de druk op de zorg kan verklaren.
Ja, er is een tekort aan zorgcapaciteit ja. En dat ligt niet aan geld, maar aan mensen. Door vergrijzing zijn er steeds meer oudere mensen, die ook nog eens steeds ouder worden en vaak meer klachten krijgen. Er is niet genoeg personeel te vinden.

Even voor jouw beeldvorming: Momenteel werken 1,5 miljoen mensen in de zorg. Dat zijn er al gauw 30.000 te weinig. In 2040 loopt dat tekort (als we niks doen) op tot 300.000 mensen

Dat is er aan de hand. Dat is je al een paar keer verteld, maar dat lijk je niet te willen geloven.

Dus de schaarse zorg gebruiken we liever voor het geval je tante een auto-ongeluk krijgt of iets dergelijks en niet om jou te helpen omdat je zo nodig te lang te hard in te warm weer wil hardlopen.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_220955170
Zou het ook niet kunnen dat qua infrastructuur Nederland een perfect hardloopland is, dat daarom veel mensen lopen en sinds corona ook nog veel meer mensen willen lopen maar minder getraind zijn?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220955826
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:58 schreef SEMTEX het volgende:
Zeg, voor wie geinteresseerd is, de inschrijvingen voor Marathon Enschede zijn alweer open.

Ik heb mezelf net ingeschreven voor de Halve van Nieuwkoop. 7.50 :D
Oh en de TT Run Assen HM :o
De Zandvoort run is ook erg leuk als je van circuits houd :)
Ik ben zelf racefan en dan merk je pas de hoogteverschillen die je op TV niet zo goed ziet :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 4 juni 2026 @ 08:32:22 #59
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220956043
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 07:22 schreef raptorix het volgende:

[..]
De Zandvoort run is ook erg leuk als je van circuits houd :)
Ik ben zelf racefan en dan merk je pas de hoogteverschillen die je op TV niet zo goed ziet :)
Dat is geen halve marathon, helaas...
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_220956047
quote:
2s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:32 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Dat is geen halve marathon, helaas...
Gewoon de strandlus 2 keer lopen :+
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220956148
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 22:56 schreef kalinhos het volgende:
Zou het ook niet kunnen dat qua infrastructuur Nederland een perfect hardloopland is, dat daarom veel mensen lopen en sinds corona ook nog veel meer mensen willen lopen maar minder getraind zijn?
Hardlopen is zeker veel populairder geworden, dat zie je aan de snelheid waarmee evenementen uitverkopen. Ik weet niet of er in Nederland vergeleken met andere landen relatief veel lopers/loopevenementen zijn irt het aantal inwoners en zorgcapaciteit.

Maar het is een mythe dat er meer incidenten zijn door de nieuwe, minder goed getrainede lopers. Het zijn net zo goed de ervaren lopers die een hitteberoerte krijgen.
pi_220964456
Gisteren was de Jeroen Boschloop in Den Bosch.

En!

Voor het eerst 10 kilometer onder 45 minuten *G* *G*
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_220966223
quote:
99s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 11:17 schreef mosselmossel het volgende:
Gisteren was de Jeroen Boschloop in Den Bosch.

En!

Voor het eerst 10 kilometer onder 45 minuten *G* *G*
Die heb ik ook gelopen, ook m'n PR scherper gesteld, met maar liefst 1 seconde.
pi_220972974
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:51 schreef valleilijn het volgende:
Hier ook de warmte getrotseerd op de halve marathon in Utrecht. Ik voelde al meteen dat het veel warmer en zwaarder was dan in Leiden een paar weken geleden, dus ook de ambities bijgesteld. Ik ben met de 1:50 pacegroep gaan lopen en dat uiteindelijk volgehouden tot km 18. Ik had wel door kunnen pushen maar zat een beetje kramp in m'n linkerkuit en een blaar onder mn grote teen, dus ervoor gekozen om op een wat rustiger tempo (5:30-45) uit te lopen. Gefinished in 1:51:30 dus een prima tijd voor deze warmte.

Ik zag ook in de laatste 5km best wat mensen op de grond liggen met EHBO erbij, ook geen fijn gezicht. Gelukkig had ik zelf nooit het gevoel dat ik echt oververhit raakte, bij elke post water gedronken en wat over mn shirt gegooid hielp wel.

Wat denk ik ook wel hielp is voor het eerst een keer een gestructureerde carb load gedaan, oftewel even uitgerekend hoeveel ik zou moeten loaden (ongeveer 600 gram aan carbs de dag ervoor) en even in een excel sheetje uitgerekend hoeveel dat dan ongeveer is bovenop mn normale voeding. Dat kwam uit op vier krentenbollen, 100gram zoute sticks (ook lekker wat zout om vocht vast te houden) en 100gram winegums :9~
Ook vier gels weten te beuken onderweg. Ik heb er misschien niet direct harder door gelopen, maar in m'n herstel meteen er na scheelde het wel heel veel, ik had een stuk minder honger de rest van de middag, en nu eigenlijk ook heel weinig spierpijn ^O^
Ik had de marathon gelopen, 3u 45min over gedaan , in december zonder training nog 3u20 dus het verval was behoorlijk door de hitte.

Voor mij de laatste marathon tussen mei en september.

Zin in Den Haag marathon :). En daarvoor nog een HM in Rome.
pi_220981452
Loop van Leidsche Rijn gedaan vandaag. Leuk evenement, echt een hardloopfestival voor de wijk met veel verschillende afstanden inclusief bar, foodtrucks, springkastelen voor de kids en een volkszanger op een podium _O_

De loop zelf, het hoofdnummer van de 15k, is twee rondjes van het Maximapark. Ik dacht dat het gewoon twee hele rondjes waren maar in de 2e snij je een stukje af en daarvoor ga je een viaduct over. Opzich geen probleem, ware het niet dat het omhoog 3 (!) haarspeldbochten heeft. Op 2/3 van de afstand is dat vrij funest voor je pacing :')
Wel fijn dat het weer even niet zo tyfuswarm was dus ik kon lekker gas geven. Wind viel wel wat meer tegen dan verwacht. Uiteindelijk wel een goede twee minuten van m'n PR gelopen en gefinished in 1:14:06, dus blij mee.
  maandag 15 juni 2026 @ 20:12:39 #66
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_221054126
quote:
99s.gif Op woensdag 3 juni 2026 22:36 schreef mosselmossel het volgende:

[..]
Ja, er is een tekort aan zorgcapaciteit ja. En dat ligt niet aan geld, maar aan mensen. Door vergrijzing zijn er steeds meer oudere mensen, die ook nog eens steeds ouder worden en vaak meer klachten krijgen. Er is niet genoeg personeel te vinden.

Even voor jouw beeldvorming: Momenteel werken 1,5 miljoen mensen in de zorg. Dat zijn er al gauw 30.000 te weinig. In 2040 loopt dat tekort (als we niks doen) op tot 300.000 mensen

Dat is er aan de hand. Dat is je al een paar keer verteld, maar dat lijk je niet te willen geloven.

Dus de schaarse zorg gebruiken we liever voor het geval je tante een auto-ongeluk krijgt of iets dergelijks en niet om jou te helpen omdat je zo nodig te lang te hard in te warm weer wil hardlopen.
Als ik de Corona enquete een beetje volg heeft de politiek er zelf voor gezorgd dat de tekorten niet opgevuld worden:

quote:
Gommers schetst het begin van de pandemie, toen met man en macht werd gezocht naar manieren om het aantal ic-bedden op te schalen. Geld was niet het probleem, personeel wel, zegt Gommers. Ziekenhuizen bouwden ruimtes om als extra intensive cares, er werd naar extra beademingsapparatuur gezocht, maar het kernprobleem bleek het gebrek aan ic-personeel. Het was een heel zware tijd, Gommers zag huilende verpleegkundigen. Ze draaiden overuren maar konden niet iedereen helpen.

En dat kan een volgende keer weer gebeuren, blijkt uit zijn betoog. Opleidingen voor de ic duren achttien maanden, dus bij het begin van een pandemie extra mensen scholen gaat niet helpen. En opgeleide mensen moeten blijvend op een ic aan het werk, maar zonder pandemie kun je ze niet met duizenden maar ergens in de wacht zetten.

Een roulatiesysteem, waarbij verpleegkundigen de ic-opleiding doen en vervolgens rouleren tussen ic en een andere verpleegkundediscipline, zou volgens Gommers een idee kunnen zijn.

...

Gommers kan er nog boos om worden dat een voorstel voor extra salaris (om personeel aan te trekken en te behouden) werd weggestemd. "Toen was ik er echt klaar mee."

Bron: https://nos.nl/artikel/26(...)we-pandemie-probleem
Kijk, als geld niet het probleem is, waarom betaal je de mensen dan niet zodat het ook daadwerkelijk loont om in de zorg te werken?
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_221089318
Na ooit hier te hebben geroepen dat ik wilde gaan hardlopen en dat nooit gedaan heb ben ik nu toch weer terug. Maar nu ben ik inmiddels aan het hardlopen. Eerst zoals waarschijnlijk bijna iedere beginner een aantal rondjes op mijn 'oude' sportschoenen gedaan. Toch al snel pijntje hier en pijntje daar dus hup naar de sportwinkel voor een fatsoenlijk paar Adidas Supernova's. Nu loop ik echt op wolkjes.

Inmiddels heb ik opgebouwd tot 9 km. Over 4 weken heb ik mijn eerste 10 km 'wedstrijd' op de planning staan. Dit allemaal met als doel om 30 augustus een halve marathon uit te lopen.
Voor de 10 km heb ik een beetje de traditionele 60 min in mijn hoofd. De halve marathon wil ik echt 0 tijdsdruk hebben en hem gewoon (volledig rennend) uitlopen. Voor de rest zie ik het wel.

Wat voor mij nu vooral het verschil maakt is dat ik verhuist ben naar het buitenland waardoor ik in een zo veel mooiere omgeving kan lopen. Ik woon nu op 5 min lopen van het strand dus mijn standaard rondje is nu langs het strand. Echt heerlijk! Enige nadeel is dat het hier standaard 30 graden is (in de avond en vroege ochtend) en overdag zo'n 35. Dus als ik nu wil lopen dat is het of om 5.30 uur of nadat de zon onder is (vanaf 18.30). Dus met de long run is het af en toe een beetje puzzelen.
Maar ik begin eindelijk te snappen waarom mensen hardlopen leuk vinden :P
pi_221139834
pi_221153683
Vanochtend vroeg nog even kunnen lopen, 15x200m intervallen op de baan. Hele bidon leeggedronken maar het was best te doen, hartslag goed onder controle. Nu de rest van de dag thuis smelten :')
pi_221153770
Ik merk dat ik best aan de hitte begin te wennen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')