abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220157351
Gaan wel meer dingen mis sinds de laatste updates. Ik had laatst dat mijn hartslagzones opeens bepaald werden door een of ander algoritme ipv mijn zelf ingestelde zones.
pi_220170072
Oh ja mijn Coros had laatst ook ineens bedacht dat m'n threshold hartslag 166 was ipv 174, geen idee hoe het algoritme daar op was gekomen. Is ook nog niet weer bijgesteld ondanks dat ik vorige week mn halve marathon PR liep met een gemiddelde hartslag van 166 :')
pi_220178860
Ik zit echt al maanden vast op een bepaald niveau, wat best frustrerend begint te worden. Ik loop 5 a 6x week. Over het algemeen 1 longrun, 1 of soms 2 snelle intervallen, meestal threshold, soms vo2max of anaerobic en de rest korte (7 tot 10km) runs in zone 1/2. Recent m'n longrun uitgebreid met een tempo of thresholdblok om wat variatie te krijgen. Hier het aantal snelle intervaltrainingen per week op 1 gehouden, anders wordt het te veel en raak ik vermoeid. Afstanden per week liggen op 60 tot 70km en ik probeer ook eens in de 4 weken een rustigere week te houden.

Vandaag 29km gelopen, waarvan 6km op MT en 2x1600m threshold tempo. Bewust de Z2 delen vrij langzaam gehouden. Ik kan de tempos eigenlijk altijd goed aan, ik zak niet terug. Ik moet wel goed opletten op dat ik niet te veel vermoeid opbouw gedurende week.

Vandaag had ik iets raars, wat ik eerder alleen met wielrennen op ultra-afstanden heb gehad. M'n hartslag daalde na het eerste thresholdblok ver terug, tot 120bpm, waar het normaal 140 tot 150 zou zijn voor Z2 na een snel blok. Daarna wel gewoon het tweede blokje kunnen lopen zonder al te veel moeite. Bij terugkomst zag ik alleen een afname van m'n hartslag richting het eind. Beide Z4 blokken hadden een lagere hartslag dan het tempoblok en zelfs dichtbij m'n Z2 hartslag. De Z2 stukken op het eind waren helemaal laag, bij onder de trainingszones.

Is dit nu overtraining of extreme vermoeidheid? Ik vind het moeilijk te bepalen hoe ik m'n trainingen nu moet inrichten nu ik al een tijdje geen resultaat heb. Morgen sowieso rustdag en dinsdag doe ik het ook rustig aan.
pi_220181299
Of je oververmoeid bent zal je zelf toch het beste kunnen aanvoelen. Hoe is je slaap?
pi_220182642
Ja lastig te duiden waarom je geen vooruitgang maakt. Een hoop zaken kunnen een rol spelen.
Op basis van welke data bepaal je je niveau? Geen nieuwe PR's of vooruitgang in paces tijdens je training?
Hoe ziet je schema eruit, train je nu voor een specifiek doel? Heb je nog wel een mate van progressieve overload in je trainingen of doe je al lang hetzelfde qua afstand/intensiteit?
Hoe lang loop je al en hoe oud ben je (de rek kan er op een gegeven moment ook uit zijn qua performance...)?
Hoe zit het met je herstel, voeding, slaap en stress in je dagelijkse leven? Het is griepseizoen, je kan ongemerkt een virus te pakken hebben gekregen waardoor je even wat minder vooruit komt.

Wat betreft je afwijkende hartslag: hoe voelde die training en hoe waren je paces? Kan ook gewoon een afwijking van je horloge/hartslagmeter zijn, dat gebeurt soms.
pi_220183392
At je wel goed tijdens het lopen? Ik heb wel eens in een race gehad dat mijn hartslag inzakte, en dat kwam weer omhoog na een paar gelletjes. Al merkte ik dat ook wel aan mijn effort, toen mijn hartslag inzakte werd het het ook lastiger tempo te houden, en dat werd weer makkelijker na de gelletjes.
pi_220184417
Afgelopen zaterdag een lange loop gedaan van 30 km. Marathon Rotterdam komt steeds dichterbij :s)
  maandag 23 februari 2026 @ 16:35:45 #158
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_220185849
Pffff. Vandaag 16km gelopen en na km 13 vond ik het stiekem niet leuk meer.

Maar wellicht komt dat omdat ik twee cruciale waterpunten had gemist. En net weer een weekje beter ben.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_220188834
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 22:16 schreef Kwalberto het volgende:
Of je oververmoeid bent zal je zelf toch het beste kunnen aanvoelen. Hoe is je slaap?
Echt acute oververmoeidheid voel je, maar na een dag normaal slapen is dat weer weg. Soms vermoed ik dat het meer een chronische vermoeidheid is.
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 08:21 schreef valleilijn het volgende:
Ja lastig te duiden waarom je geen vooruitgang maakt. Een hoop zaken kunnen een rol spelen.
Op basis van welke data bepaal je je niveau? Geen nieuwe PR's of vooruitgang in paces tijdens je training?
Hoe ziet je schema eruit, train je nu voor een specifiek doel? Heb je nog wel een mate van progressieve overload in je trainingen of doe je al lang hetzelfde qua afstand/intensiteit?
Hoe lang loop je al en hoe oud ben je (de rek kan er op een gegeven moment ook uit zijn qua performance...)?
Hoe zit het met je herstel, voeding, slaap en stress in je dagelijkse leven? Het is griepseizoen, je kan ongemerkt een virus te pakken hebben gekregen waardoor je even wat minder vooruit komt.

Wat betreft je afwijkende hartslag: hoe voelde die training en hoe waren je paces? Kan ook gewoon een afwijking van je horloge/hartslagmeter zijn, dat gebeurt soms.
Niveau is een combinatie van gevoel en Garmin data. M'n Garmin houdt de zones gelijk in tempo en ook racepredictie fluctueert al een maand of 4 rond dezelfde tijd. De snelheden loop ik gevoelsmatig iets makkelijker, maar ik voel me wel snel erg vermoeid na een snelle loop. Dan heb ik het gevoel dat ik dagen moet herstellen of net een tikkeltje rustiger aan moet doen. HRV stort ook snel in en mn hartslag tijdens gewone zone 2 loopjes is ook weer hoger dan een aantal maanden terug.

Ik train losjes op basis van de Garmin suggesties. Dus 5-6 dagen per week, 1x snel bijv threshold, 1x lang, soms nog een anaerobe/sprint en dan de rest op zone 2. Ik train voor de Marathon van Rotterdam. Die heb ik vorig jaar ook gelopen. Ik loop al een jaar of 20 regelmatig (1-2x per week zonder lange onderbrekingen), maar vorig jaar was mn eerste marathon waarbij ik naar de 5-6x per week trainen ben gegaan (met opbouw uiteraard). Toen 3:18 gelopen, ik zou nu wel willen verbeteren, maar ik weet echt niet of er veel in zit. Leeftijd 39, dus kom wel een beetje bij de nu of nooit grens.

Slaap is wel een ding. Op werk loopt het niet zo lekker en daardoor regelmatig wel een slechte nacht. Tevens ook een gezondheidsissue gehad wat nu lijkt mee te vallen, wat ook niet heeft geholpen qua stressniveaus.

Ik geloof dat de hartslagmeting tijdens de training klopt. Het gevoel was gelijk aan wat ik tijdens ultra afstanden fietsen heb gehad. Beetje vreemd in mn hoofd, bijna afwezig. Lage hartslag, die ik met versnellingen maar amper omhoog krijgt. Na 16 uur fietsen is dat logisch, na 2 uur hardlopen heb ik dat niet eerder gehad. Normaal stijgt je hartslag naar mate je moeier wordt en als je echt doorblijft gaan, dan daalt hij weer. Het vreemde is dat je performance nog wel vrij lang oke blijft in zo'n geval. De biologie erachter ken ik niet precies.

quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 10:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
At je wel goed tijdens het lopen? Ik heb wel eens in een race gehad dat mijn hartslag inzakte, en dat kwam weer omhoog na een paar gelletjes. Al merkte ik dat ook wel aan mijn effort, toen mijn hartslag inzakte werd het het ook lastiger tempo te houden, en dat werd weer makkelijker na de gelletjes.
Ja totaal 4 gelletjes op en had niet heel erg honger verder. Een uur of 2.5 er voor had ik ook goed geluncht.
pi_220188978
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 22:08 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Niveau is een combinatie van gevoel en Garmin data. M'n Garmin houdt de zones gelijk in tempo en ook racepredictie fluctueert al een maand of 4 rond dezelfde tijd. De snelheden loop ik gevoelsmatig iets makkelijker, maar ik voel me wel snel erg vermoeid na een snelle loop. Dan heb ik het gevoel dat ik dagen moet herstellen of net een tikkeltje rustiger aan moet doen. HRV stort ook snel in en mn hartslag tijdens gewone zone 2 loopjes is ook weer hoger dan een aantal maanden terug.

Ik train losjes op basis van de Garmin suggesties. Dus 5-6 dagen per week, 1x snel bijv threshold, 1x lang, soms nog een anaerobe/sprint en dan de rest op zone 2. Ik train voor de Marathon van Rotterdam. Die heb ik vorig jaar ook gelopen. Ik loop al een jaar of 20 regelmatig (1-2x per week zonder lange onderbrekingen), maar vorig jaar was mn eerste marathon waarbij ik naar de 5-6x per week trainen ben gegaan (met opbouw uiteraard). Toen 3:18 gelopen, ik zou nu wel willen verbeteren, maar ik weet echt niet of er veel in zit. Leeftijd 39, dus kom wel een beetje bij de nu of nooit grens.
Voor Rotterdam is het nu te laat maar uit m'n eigen ervaring weet ik dat ik bij een ambitieus trainingsdoel gebaat ben bij een goed gestructureerd schema, ik vraag me af of 'losjes trainen obv Garmin suggesties' dan voldoet.
quote:
Slaap is wel een ding. Op werk loopt het niet zo lekker en daardoor regelmatig wel een slechte nacht. Tevens ook een gezondheidsissue gehad wat nu lijkt mee te vallen, wat ook niet heeft geholpen qua stressniveaus.
Dit plus wat je erboven aangeeft qua vermoeidheid lijkt me een van de meest aanwijsbare oorzaken. Marathontraining is zwaar (zoals je zelf zal weten) en als je dan een ander gezondheidsprobleem en life stress -> niet voldoende slapen erbij hebt kan het goed zijn dat je te weinig herstelt van je trainingen, de belasting niet goed verteerd en dus geen vooruitgang boekt. Misschien dat iets rustiger aan doen (1 training minder per week) je nu juist meer oplevert, maar goed ik ben geen coach :)
  dinsdag 24 februari 2026 @ 17:09:37 #161
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_220193783
Na gister een klein drama op m'n 16km (waarvan ~13km gelogged) ging de 11km vandaag een stuk beterder
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_220195052
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 22:24 schreef valleilijn het volgende:

[..]
Voor Rotterdam is het nu te laat maar uit m'n eigen ervaring weet ik dat ik bij een ambitieus trainingsdoel gebaat ben bij een goed gestructureerd schema, ik vraag me af of 'losjes trainen obv Garmin suggesties' dan voldoet.
[..]
Dit plus wat je erboven aangeeft qua vermoeidheid lijkt me een van de meest aanwijsbare oorzaken. Marathontraining is zwaar (zoals je zelf zal weten) en als je dan een ander gezondheidsprobleem en life stress -> niet voldoende slapen erbij hebt kan het goed zijn dat je te weinig herstelt van je trainingen, de belasting niet goed verteerd en dus geen vooruitgang boekt. Misschien dat iets rustiger aan doen (1 training minder per week) je nu juist meer oplevert, maar goed ik ben geen coach :)
Thanks. Ik doe het momenteel inderdaad even wat rustiger aan, dus 5 trainingen, waar ik er eigenlijk 6 had willen doen. Wellicht moet ik wel even naar 4.

Met losjes het Garmin schema volgen, bedoel ik vooral dat het een gestructureerd schema, maar wel met ruimte voor aanpassing op basis van hoe ik me voel en overige verplichtingen. Dit weekend zaterdag bijvoorbeeld rustig Z1 gedaan (met vriendin gelopen) ipv de 2:20 long run van Garmin, die ik vervolgens op zondag heb gelopen. Idem met ruimte voor aanpassingen aan vakanties en business trips.
pi_220195537
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 20:12 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Thanks. Ik doe het momenteel inderdaad even wat rustiger aan, dus 5 trainingen, waar ik er eigenlijk 6 had willen doen. Wellicht moet ik wel even naar 4.

Met losjes het Garmin schema volgen, bedoel ik vooral dat het een gestructureerd schema, maar wel met ruimte voor aanpassing op basis van hoe ik me voel en overige verplichtingen. Dit weekend zaterdag bijvoorbeeld rustig Z1 gedaan (met vriendin gelopen) ipv de 2:20 long run van Garmin, die ik vervolgens op zondag heb gelopen. Idem met ruimte voor aanpassingen aan vakanties en business trips.
Bij mij komt het over alsof je tegen overtrainen aanzit. Liever iets teveel uitgerust, dan iets teveel getraind. Bij echt overtrainen merk je het wel, dan duurt herstel nog veel langer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')