quote:
Echt acute oververmoeidheid voel je, maar na een dag normaal slapen is dat weer weg. Soms vermoed ik dat het meer een chronische vermoeidheid is.
quote:
Op maandag 23 februari 2026 08:21 schreef valleilijn het volgende:Ja lastig te duiden waarom je geen vooruitgang maakt. Een hoop zaken kunnen een rol spelen.
Op basis van welke data bepaal je je niveau? Geen nieuwe PR's of vooruitgang in paces tijdens je training?
Hoe ziet je schema eruit, train je nu voor een specifiek doel? Heb je nog wel een mate van progressieve overload in je trainingen of doe je al lang hetzelfde qua afstand/intensiteit?
Hoe lang loop je al en hoe oud ben je (de rek kan er op een gegeven moment ook uit zijn qua performance...)?
Hoe zit het met je herstel, voeding, slaap en stress in je dagelijkse leven? Het is griepseizoen, je kan ongemerkt een virus te pakken hebben gekregen waardoor je even wat minder vooruit komt.
Wat betreft je afwijkende hartslag: hoe voelde die training en hoe waren je paces? Kan ook gewoon een afwijking van je horloge/hartslagmeter zijn, dat gebeurt soms.
Niveau is een combinatie van gevoel en
Garmin data. M'n
Garmin houdt de zones gelijk in tempo en ook racepredictie fluctueert al een maand of 4 rond dezelfde tijd. De snelheden loop ik gevoelsmatig iets makkelijker, maar ik voel me wel snel erg vermoeid na een snelle loop. Dan heb ik het gevoel dat ik dagen moet herstellen of net een tikkeltje rustiger aan moet doen. HRV stort ook snel in en mn hartslag tijdens gewone zone 2 loopjes is ook weer hoger dan een aantal maanden terug.
Ik train losjes op basis van de
Garmin suggesties. Dus 5-6 dagen per week, 1x snel bijv threshold, 1x lang, soms nog een anaerobe/sprint en dan de rest op zone 2. Ik train voor de Marathon van Rotterdam. Die heb ik vorig jaar ook gelopen. Ik loop al een jaar of 20 regelmatig (1-2x per week zonder lange onderbrekingen), maar vorig jaar was mn eerste marathon waarbij ik naar de 5-6x per week trainen ben gegaan (met opbouw uiteraard). Toen 3:18 gelopen, ik zou nu wel willen verbeteren, maar ik weet echt niet of er veel in zit. Leeftijd 39, dus kom wel een beetje bij de nu of nooit grens.
Slaap is wel een ding. Op werk loopt het niet zo lekker en daardoor regelmatig wel een slechte nacht. Tevens ook een gezondheidsissue gehad wat nu lijkt mee te vallen, wat ook niet heeft geholpen qua stressniveaus.
Ik geloof dat de hartslagmeting tijdens de training klopt. Het gevoel was gelijk aan wat ik tijdens ultra afstanden fietsen heb gehad. Beetje vreemd in mn hoofd, bijna afwezig. Lage hartslag, die ik met versnellingen maar amper omhoog krijgt. Na 16 uur fietsen is dat logisch, na 2 uur hardlopen heb ik dat niet eerder gehad. Normaal stijgt je hartslag naar mate je moeier wordt en als je echt doorblijft gaan, dan daalt hij weer. Het vreemde is dat je performance nog wel vrij lang oke blijft in zo'n geval. De biologie erachter ken ik niet precies.
quote:
Op maandag 23 februari 2026 10:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:At je wel goed tijdens het lopen? Ik heb wel eens in een race gehad dat mijn hartslag inzakte, en dat kwam weer omhoog na een paar gelletjes. Al merkte ik dat ook wel aan mijn effort, toen mijn hartslag inzakte werd het het ook lastiger tempo te houden, en dat werd weer makkelijker na de gelletjes.
Ja totaal 4 gelletjes op en had niet heel erg honger verder. Een uur of 2.5 er voor had ik ook goed geluncht.