Zo, Amsterdam.
We zouden met 3 lopen, vanmorgen moest er 1 afhaken vanwege buikgriep. Dan maar met 2. Wagen parkeren in de RAI en dan - ideaal - met vouwfietsen naar t stadion. Onderweg passeer je het parcours met dixi’s waar op dat moment niemand in zit itt bij het OS. Moet zeggen dat het wua tassenafgifte en startwaves inkomen goed geregeld was. Ik wilde van roze naar geel, kon lullen als Brugman maar de mevrouw was onverbiddelijk. Oke, dan maar roze in…10 meter verder staat het hek gewoon open naar geel - wat überhaupt helemaal geen vol vak was.
De race zelf. Er liepen voor mn gevoel echt enorm veel mensen achter die 3:00/pacers aan dus wij hebben ons eigen gelijke tempo gepakt maar wel paar honderd meter erachter. Stuk langs de Amstel vond ik best tof (al was er één ezel die had bedacht dat dit wel een leuk moment was voor haar eigen hardlooprondje tegen de looproute in) en het was ook zo voorbij vor mn gevoel. Daarna kreeg je eigenlijk 5-8km een soort niemandsland, van niets naar nergens over bedrijventerreinen en toen Diemen. Rond km30 hadden we de pacers bijgehaald en wat doen we….? We kunnen er wel voorbij. Voor mn gevoel met goed tempo er voorbij, kijken we 5 min later naar achter lopen ze 20 meter achter ons…
Toen kreeg ik het wat zwaarder dus mn maat ging zelf alleen vooruit. Uiteindelijk hebben we toen die laatste 10km als een soort jojo van en naar elkaar gelopen. Dan ik weer wat kilometers 4:20-4:25, dan hij weer, dan ik weer wat kilometers 4:05-10, dan hijnweer etc. Finish in het stadion was top, uiteindelijk 14 seconden achter hem gefinisht in 2:59:13, 19’seconden langzamer dan het PR in Rotterdam.
Ik moet zeggen dat ik het daarna wel wat karig vond. Eerst een mooie medaille, dan een warmtedeken, dan een file het stadion uit te komen en dan een flesje water. Kan toch wel een AA-tje of thee-tje bij zou je zeggen. Al deelden ze langs het parcours natuurlijk weer overal Maurten uit…
Al met al een topdag gehad, toffe marathon.
En blij dat het voor nu over is, over 2 weken een halve.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen