Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Ruud die op vrijdag werkt én een lijst afsluit. Het mag wel in de krant.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Ik denk niet dat George hele grote bonussen krijgt, een gedeelte is een paar jaar geleden al afgesnoept. Zeker, er zal wel veel stijgen of binnenkomen, maar het effect zal niet zo groot zijn als dat íe plotseling was overleden.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
[..] Ik denk niet dat George hele grote bonussen krijgt, een gedeelte is een paar jaar geleden al afgesnoept. Zeker, er zal wel veel stijgen of binnenkomen, maar het effect zal niet zo groot zijn als dat íe plotseling was overleden.
Het wordt interessant wat er gebeurt in de Top2000 met de nummers van de Golden Earing.
Fuck the EBU Fuck FIA Pakaak It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
[..] Ik denk niet dat George hele grote bonussen krijgt, een gedeelte is een paar jaar geleden al afgesnoept. Zeker, er zal wel veel stijgen of binnenkomen, maar het effect zal niet zo groot zijn als dat íe plotseling was overleden.
Ze zullen ongeveer daar komen waar ze kwamen toen het ALS-nieuws de eerste keer naar buiten kwam, denk ik? Ik kan me ook niet meer voor me halen wat de bonusconcurrentie toen precies was?
[..] Ze zullen ongeveer daar komen waar ze kwamen toen het ALS-nieuws de eerste keer naar buiten kwam, denk ik? Ik kan me ook niet meer voor me halen wat de bonusconcurrentie toen precies was?
Ik moest zelfs even nadenken of íe wel overleden was, het was toen een drukke week, geloof ik.
[..] Ze zullen ongeveer daar komen waar ze kwamen toen het ALS-nieuws de eerste keer naar buiten kwam, denk ik? Ik kan me ook niet meer voor me halen wat de bonusconcurrentie toen precies was?
Weet je wat me ook wel mooi lijkt, die 90’s week onderverdelen in dagen. Wel gewoon 1 grote stemming, maar lijstjes per genre. Dan kan je bijvoorbeeld ook gewoon de boy/girlband dag aan iets nuttigs besteden, zoals Mexicanen of Nigerianen tellen, als dat je ding niet is.
Op zaterdag 11 oktober 2025 14:28 schreef Tussle266 het volgende: Weet je wat me ook wel mooi lijkt, die 90’s week onderverdelen in dagen. Wel gewoon 1 grote stemming, maar lijstjes per genre. Dan kan je bijvoorbeeld ook gewoon de boy/girlband dag aan iets nuttigs besteden, zoals Mexicanen of Nigerianen tellen, als dat je ding niet is.
Goed idee. Dan hoef ik alleen in te schakelen tijdens de Britpopdag
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Top 90's is weer voorbij dus nu kunnen we rustig weer posten. Er zijn er dus 3 geweest in de tussentijd.
325 Led Zeppelin - Kashmir
We beginnen - en eindigen - weer eens met lange nummers. Dan weet je dat we in de hoogste regionen zitten. De langste in de lijst van de band, met die hypnotiserende strijker/gitaarpartij die helaas ook een beetje gekaapt is door smeerpijp Diddy. Maar van het origineel kan ik nog steeds genieten, het is misschien bijna het hele nummer hetzelfde, maar als een loopje zo goed is dan mag dat. Zeker als je zanger nog zo lekker uit kan halen. In 2012 binnen op 1032 en een jaar later op 520, maar daarna was de plaat goed voor plek 167 in 2014. Na nog een jaar in de laatste ochtend werd het een plaats tegen de laatste nacht aan en af en toe zelfs iets vroeger op 30 december. Inmiddels vinden we het lied terug op 274.
324 Nirvana - All Apologies
De laatste single van Nirvana voor de dood van frontman Kurt Cobain, uitgebracht eind 1993/begin 1994. Ja, de akoestische versie van dit lied was ook nog een promotionele single. Meestal wil ik gewoon dat een rockband lekker stevig aan de weg blijft timmeren, maar bij Nirvana vind ik het wel fijn als ze de nummers wat rustiger maken, dan zijn ze eigenlijk nog steeds goed. Zie Something in the Way, zie die nummers van de unpluggedplaat. Zie Polly. En dan heb je deze nog, met het geweldige gitaarloopje de beste van de rustige nummers. Dat gold niet voor de mening van de stemmer - Nirvana heeft namelijk een bijzondere statistiek. In 2017 stond dit op 1909 als hoogste notering, maar toch heeft het lied het daarnaast nog vijf keer weten te redden. 6x bij de onderste 100 van 2016 tot 2021. Maar daarna was de koek toch op en in 2023 stond het lied ook niet echt meer in de buurt van de lijst. 323 Cock Robin - The Promise You Made
Ja, het is misschien maar een popband die de geluiden van de new wave en synthpop in een popversie naar Amerika probeerde te halen. Maar dit specifieke nummer is voor mij wel echt raak. De samenzang tussen Peter Kingsbery en Anna LaCazio op dat fijne, warme badje aan synths en de pingeltjes die er af en toe doorheen komen.. wat mij betreft is het echt een heerlijke luisterervaring die wel pas na een tij mijn radar behaalde, maar nooit meer weg zal gaan. In 1999 op 425 als hoogste notering en sindsdien altijd gebleven, met 1499 in 2024 als hoogste notering.
SPOILER: 322-301
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op zaterdag 11 oktober 2025 14:28 schreef Tussle266 het volgende: Weet je wat me ook wel mooi lijkt, die 90’s week onderverdelen in dagen. Wel gewoon 1 grote stemming, maar lijstjes per genre. Dan kan je bijvoorbeeld ook gewoon de boy/girlband dag aan iets nuttigs besteden, zoals Mexicanen of Nigerianen tellen, als dat je ding niet is.
Misschien ook wel een idee voor de Top 2000. Dat Eerste Kerstdag de Nederlandstalige dag wordt, en je alleen maar even hoeft in te schakelen bij Drs.P en Boudewijn de Groot.
Prima liedjes voor het merendeel in de 301-325 serie, waarvan ik Once In A Lifetime, Chop Suey en de Immigrant Song zonder twijfel in de Top 100 zou zetten.
Dat Something In The Water meer dan 700 plaatsen hoger staat dan de hoogste van Rammstein is uiteraard iets waar ik wel iets van vind.
Dit was op zich een meer dan prima blokje, met de dochter van Henk ergens halverwege zodat je wat nootjes kan halen of het toilet kan bezoeken. Overal aan gedacht in deze countdown, hoor.
Zondagmiddag Buitenveldert staat voor mij op hetzelfde lijstje als TYA. Dat waren liederen die ik niet echt kende en in de zeroes hoorde als ik met een maatje 's nachts rondjes ging rijden hier in de regio in één of andere roestbak zonder stuurbekrachtiging, puur om die lijst te luisteren. Echt fijne herinneringen. Jammer dat je niet meer op Fransie kan stemmen in deze vorm.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
[..] Misschien ook wel een idee voor de Top 2000. Dat Eerste Kerstdag de Nederlandstalige dag wordt, en je alleen maar even hoeft in te schakelen bij Drs.P en Boudewijn de Groot.
Voor de gierende DC-9's uit Mex z'n laatste lijst zou ik ook wel even inschakelen maar die haalt het helaas al geruime tijd niet meer
Ik heb even teruggezocht wie van het DJ-team ook alweer een Halsema-hooligan was. Het is Hakkert. Die zit toch op vrijdagochtend om 04.00, dus die kan best een keer een DC9 laten opstijgen zonder mensen overstuur te maken.
Dit is wel een erg lekker blokje. Toen ik las dat er een lang nummer aan het einde stond dacht ik dat Arriving al kwam maar dat was niet zo. Chop Suey, Anarchy in the UK, Run, Beautiful Goodbye, Ghost Love Score en Politik zijn de hoogtepunten, maar van de nummers die ik ken vind ik geen 1 uit dit blokje slecht.
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
21 Nederlands product, waarvan 11 Nederlandstalig, 9 Engelstalig, 1 dialect. En dan nog 1x Nederlandstalig van een niet-Nederlandse artiest.
Die hebben we inderdaad nog niet gehad! Ik vermoed dat dat van de 22 genoemde liedjes ook wel de minst geliefde is hier ja.
Na een blokje zonder, nu weer drie stemplaten te pakken. Jeeel, Amanda Marshall en Nightwish.
En wat Amanda Marshall betreft, dat hele album vind ik goed en heb ik toentertijd regelmatig gedraaid. Nummers als Let it Rain en Dark Horse af en toe nog steeds, naast Beautiful Goodbye.
SPOILER
Astrid Kersseboom kreeg het vrijdag op NPO1 voor elkaar om The Black Keys - Lonely Boy af te kondigen als de "Black Eyes Peas" toen haar systeem was uitgevallen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Op zondag 12 oktober 2025 13:02 schreef Dagoduck het volgende: Astrid Kersseboom kreeg het vrijdag op NPO1 voor elkaar om The Black Keys - Lonely Boy af te kondigen als de "Black Eyes Peas" toen haar systeem was uitgevallen.
En dan te bedenken dat ze de slimste mens heeft gewonnen
[..] Toelichting volgt wanneer ze langskomen bij Mex
De genoemde nummers zijn wel de laatste platen die ik echt niks vind volgens mij, de rest is gewoon redelijk tot uitstekend.
Ik vermoed dat er nog 1 Stones komt die jij minimaal érg matig gaat vinden
[..] Er zijn er een paar van ze die ik echt kut vind maar die hebben we volgens mij gehad nu. Ben benieuwd op welke je doelt.
Er komen er in ieder geval nog vijf.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.21 favorieten over. (waarvan 8 uit de top-20 trouwens, dat begint steeds meer op te vallen )
Favoriete nummers uit het blokje 350-326: 350 Dua Lipa – Houdini: Ik was niet direct onder de indruk van Dua Lipa toen ze kwam kijken. Be The One vond ik wel al vrij snel een fijne plaat, maar de andere hits als New Rules, Hotter Than Hell en One Kiss vond ik niet veel, en de rest van Nederland vond dat veelal ook slechts mondjesmaat voldoende voor de Top 2000. Houdini was wel een beetje de grote ommekeer, dat zit echt heel erg goed in elkaar, een van de betere popplaten van dit decennium als je het mij vraagt. Nog net geen Billie Eilish, maar net een niveautje daaronder. 340 Boudewijn de Groot – Testament: Ik hoorde dit nummer voor het eerst toen ik zeker nog onder de tien jaar oud was, en ik herinner me nog dat ik destijds de leeftijd 22 heel oud vond klinken. Inmiddels ben ik het nummer in de letterlijke zin ontgroeid, maar in de figuurlijke zin zeker niet. Sterker, de prachtige, cynische maar ook poëtische teksten ben ik alleen maar meer gaan waarderen. 326 Moby - Why Does My Heart Feel So Bad?: Weinig artiesten weten zo fijn een bepaalde sfeer te creëren als Moby, eigenlijk zou ik zijn muziek veel meer moeten luisteren. Met slechts zeer weinig tekst voel je toch de melancholie zeer duidelijk naar voren komen, waarbij ook mooi de wat meer 'lege' en 'gevulde' stukken worden afgewisseld.
Minst favoriete nummers uit het blokje 350-326:
347 Muse - Undisclosed Desires: Och verrek, kregen we die ook nog? In mijn lijstje platen die ik echt zwak vind was ik deze dus even vergeten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik dit waarschijnlijk mooier zou vinden als het níet van Muse was, want dan zou ik het gewoon 'middelmatig' vinden en nu 'een smet op het oeuvre'. Bijna alles wat ze doen vind ik briljant, maar dit vind ik dus hun slechtste nummer. Niet alleen van de Top 2000-noteringen, maar van hun hele discografie – en het is een van de twee artiesten bij wie ik dat kan zeggen, want Muse is samen met Within Temptation de enige artiest van wie ik inderdaad de gehele discografie ken (of tenminste wel eens geluisterd heb). Onbegrijpelijk dat de Nederlandse stemmer zo wegloopt met deze zeurplaat. 333 Paul Hardcastle – 19: Een mooi sentiment, zoveel is zeker. De vocalen vind ik evenwel totaal ongeschikt voor de muzikale omlijsting. Op zich zijn die gesproken teksten, een beetje in de stijl van een radiobericht of iets van die aard, niet per se ongeschikt voor dit soort muziek; Daft Punk maakt er bijvoorbeeld ook gebruik van en dat klinkt prima. Hier slaat de zoetige elektronica echter nogal de plank mis voor mijn gevoel. 339 Queens of the Stone Age - Go with the Flow: Best lastig om een derde te kiezen in dit wederom prima blokje. Ik had eerst Niall Horan in mijn hoofd maar bij nader inzien is die echt best prima, zeker voor zijn maatstaven. QOTSA heb ik nog niet eerder genoemd in het rechterblokje, maar past daar op zich wel, een van de weinige grote Kink-artiesten waar ik niks mee heb. Wel precies mijn genre maar toch raakt het me totaal niet.
Favoriete nummers uit het blokje 325-301:
301 Nightwish - Ghost Love Score (live): Met Floor Jansen aan het roer staat Nightwish nu officieel te boek als Nederlands product, al is het voor de rest natuurlijk een band uit het land met de hoogste 'metalband-dichtheid' ter wereld, Finland. Onder fans heb je dan altijd de discussie: Floor of Tarja? Ik heb zelf een héél lichte voorkeur voor Floor, maar kan team Tarja ook uitstekend begrijpen, eveneens een fantastische zangeres. Bij Ghost Love Score prefereer ik eigenlijk ook wel de originele versie (het is sowieso zeldzaam dat ik een live-versie prefereer trouwens). Hoe het ook zij, Floor of Tarja, live of album: dit is briljant, episch, gooi alle superlatieven er maar in. Van die lange nummers die een beetje cyclisch zijn, met een lang intermezzo en dan de herhaling van het instrumentale samenspel uit de intro, daar ga ik vaak wel goed op. Child in Time is vergelijkbaar opgebouwd, en ook Arriving Somewhere But Not Here, die moeten we allebei nog uitzwaaien. In het geval van dit nummer ligt het zwaartepunt bij de drums, die ik nog weleens pleeg mee te trommelen op het stuur tijdens lange autoritten. 303 System of a Down - Chop Suey!: Leuk feitje over Armenië: het is het eerste land ter wereld dat het christendom als staatsgodsdienst had. Zoals men wel weet hebben de bandleden van SOAD allen Armeense roots; is het dan verwonderlijk dat ze meerdere malen uit de Bijbel citeren in dit nummer? Toch is het niet echt iets dat je hoort in de gemiddelde kerk, met het ruige gitaarwerk en geschreeuw en de tempowisselingen, maar heerlijk is het natuurlijk wel. 318 Hero - Toen ik je zag: Geen excuses nodig, geen disclaimers nodig. Dit is gewoon onironisch, ontegenzeggelijk een fantastische plaat. Ook Nederlandstalige nummers van rond de eeuwwisseling die gecoverd zijn door Guus Meeuwis kunnen dat prima zijn, dat blijkt wel weer. Antonie Kamerling wordt soms een wat minder technische zanger genoemd, maar ik vind hem niet eens zo slecht zingen, en in ieder geval met uitzonderlijk veel gevoel. Iedereen die wel eens smoorverliefd is geweest op iemand die onbereikbaar bleek voelt wel wat hij bedoelt. Minst favoriete nummers uit het blokje 325-301:
312 Talking Heads - Once in a Lifetime: Het duurde een dikke minuut voor ik hem herkende, een beetje gênant. Het was me nooit opgevallen dat de intro hiervan zo... vaag was, denk ik. Daarnaast klinkt het ook een stuk leger dan ik me meende te herinneren. 319 The Easybeats - Friday on My Mind: Sorry, ik zie niet helemaal in hoe dit veel beter is dan die andere van The Easybeats. Nogal gedateerd en weinig spannends aan, niet echt een groot gemis in de Lijst der Lijsten naar mijn bescheiden mening. 310 Frans Halsema - Zondagmiddag Buitenveldert: Frans Halsema werd hier thuis veelvuldig geluisterd vroeger, en op zijn verzamelalbum staan echt een paar pareltjes die ik nog steeds wel graag mag luisteren. De mooiste vind ik zelf De Vroeg Grijze Generatie, een melancholische klaagzang over de tijdgeest van na de seksuele revolutie, al is ook klassieker Voor Haar natuurlijk dik in orde. Dit vind ik denk ik de minste, met name vanwege de tekst (als zanger kan Frans Halsema weinig fout doen). Niet alleen nogal stereotyperend en platvloers, maar ook domweg onlogisch. Ten eerste, ik ben ook niet de grootste Amsterdam-fan, maar is Buitenveldert nu écht zo lelijk, of was het dat alleen vroeger? Volgens mij valt het voor een Vinexwijk nog wel mee. Ten tweede, zou je wel fatsoenlijk buiten seks kunnen hebben in een Vinexwijk als deze wel bol stond van de architectonische hoogstandjes en prachtige groene parken? Duik dan gewoon het Amsterdamse bos in, als het dan toch moet, je zal vast niet de eerste zijn.
Nog maar 12 te gaan, en dan begint de lijst alweer bijna
300 Michael Jackson - Smooth Criminal
De grote vraag: Is Annie oke? Annie is de naam voor poppen die gebruikt worden in reanimatietrainingen in Engelstalige landen, dus op zich is het wel een terechte vraag. Ik denk dat ik dit eerder kende in de versie van Alien Ant Farm, eigenlijk een niet al te beste maar wel vermakelijke cover die hier in Nederland ook gewoon een grote hit werd. Eigenlijk is die versie niet eens zo heel veel anders dan dit uitstekende geproduceerde lied van MJ zelf met een heerlijk basloopje en drums en ook een geweldige bridge. De ietwat hijgerige zang past heel goed bij het lied. Ik moet wel zeggen dat deze de laatste jaren zo'n 500 plekken is gestegen bij mij. Ook in de Top 2000 duurde het even: Deze kwam gek genoeg pas in 2009 op 137 binnen. Daarna nooit meer zo hoog, maar nog altijd op plek 610.
299 Tim Buckley - Pleasant Street
Eenmalige notering voor pa Buckley over het tijdelijke genot van drugs en de pijn daarna van een drugsverslaafde die eenzaam over straat loopt. Zoon Jeff doet het Top 2000-technisch beter, maar Tim, die zelf nog jonger dan Jeff overleed door een overdosis Heroïne, verslaat ze op 1 na allemaal hier. Pleasant Street bleef hier ook een tijdje onder de radar, maar het is een fijne Nick Drake-achtige folksong die tegelijkertijd iets vrolijks en iets duisters heeft. De Top 2000-deelname bleef beperkt tot plek 1736 in 2000.
298 Cuby + Blizzards - Window of My Eyes
De voorlaatste keer voor de heer Muskee, met zijn Top 2000-technisch meest populaire lied. Zo populair dat zelfs een lokaal kunstwerk er naar vernoemd is. Uiteraard is ook het pianowerk van Herman Brood weer belangrijk in deze song, dat draagt toch wel dit typische blueslied. Onnederlands goed, zeggen we dan vaak. Maar Cuby + Blizzards is wel écht een van de beste Top 2000-bands uit ons eigen land. Altijd in de lijst en van 2000 tot 2011 in de top 100. Daarbij was plek 38, na de dood van Muskee in 2011, zijn hoogste. Daarna bleef het lied nog een paar jaar hangen in de ochtend van de 31e, maar deze is er wel wat doorheen gezakt sindsdien en staat nu op 420.
SPOILER: 297-276
Oja, Buitenveldert is natuurlijk geen Vinexwijk, want midden jaren 70 bestond de vierde nota nog niet eens. Maar Frans bezingt het wel alsof het leven er is zoals wij zijn gaan denken over vinexwijken.
[..] Ik kende deze eerlijk gezegd niet (of niet bewust), wel fijn om zo laat in deze lijst nog positief verrast te worden.
Ik denk ook dat dit wel de laatste "volslagen onbekende" is. We krijgen er nog een stuk of acht waarvan ik zou zeggen dat ze zelden in de lijst hebben gestaan (waarbij ik 2024-deelnemers sowieso niet meeneem), waarvan er eentje in de Extra stond, eentje jarenlang door een telecommaatschappij is gebruikt en er twee 80's platen tussen zitten die wel gewoon geaccepteerd worden als 80's klassiekers in alternatieve lijstjes.
Misschien dat je de nog komende girlgroup, de Prodigy-sample, die ene 80's-plaat die ondersneeuwt omdat die band er al zes anderen heeft of de Stones-verrassing niet zo goed op de radar hebt. Waarbij ik denk dat je alleen die Prodigy-sample en de Stones-verrassing nooit meer hoort op de radio. De laatste die er maar 1x in stond staat bijvoorbeeld op 118, dat zegt ook wel iets.
[..] Ik denk ook dat dit wel de laatste "volslagen onbekende" is. We krijgen er nog een stuk of acht waarvan ik zou zeggen dat ze zelden in de lijst hebben gestaan (waarbij ik 2024-deelnemers sowieso niet meeneem), waarvan er eentje in de Extra stond, eentje jarenlang door een telecommaatschappij is gebruikt en er twee 80's platen tussen zitten die wel gewoon geaccepteerd worden als 80's klassiekers in alternatieve lijstjes.
Misschien dat je de nog komende girlgroup, de Prodigy-sample, die ene 80's-plaat die ondersneeuwt omdat die band er al zes anderen heeft of de Stones-verrassing niet zo goed op de radar hebt. Waarbij ik denk dat je alleen die Prodigy-sample en de Stones-verrassing nooit meer hoort op de radio. De laatste die er maar 1x in stond staat bijvoorbeeld op 118, dat zegt ook wel iets.
Ik probeerde na het vorige blokje een beetje te herleiden wat er nog over was. Maar ik had wel wat gaten over, sommige weet ik nu door deze omschrijvingen.
Op dinsdag 14 oktober 2025 09:03 schreef Mexicanobakker het volgende: Oja, Buitenveldert is natuurlijk geen Vinexwijk, want midden jaren 70 bestond de vierde nota nog niet eens. Maar Frans bezingt het wel alsof het leven er is zoals wij zijn gaan denken over vinexwijken.
Ja ik twijfelde al een beetje over het gebruik van de term Vinexwijk, maar op zich dekt-ie de lading wel aardig al is het feitelijk inderdaad niet helemaal juist
Het blijft toch uitermate frappant dat de dj's op Radio 2 Spinvis wél regelmatig(er) mogen draaien van hun zendermanager (en de bemoeizuchtige directeur audio (wie kent hem nog?), maar dat het gunnen van airplay aan Eefje de Visser nog steeds UIT DEN BOZE is. 5 van de 6 plays uit 2025 (zie afbeelding) komen uit de Verrukkelijke 15, de hitlijst die door de luisteraars zelf wordt samengesteld. Dan zou je toch zeggen dat er zeker wel animo is om haar muziek vaker in de playlist te zetten
Niks tegen het genie Spinvis natuurlijk (allesbehalve), maar waarom krijgt de ene Nederlandstalige grootheid wel enige ruimte op 's lands best beluisterde radiozender, terwijl de ander stelselmatig wordt genegeerd?
In Vlaanderen draaien Radio 1 en StuBru haar muziek overigens wel veelvuldig (Eefje heeft niet voor niets twee noteringen in de Lage Landen Lijst van 2025). Dus als daar wel kan, waarom durft onze Radio 2 het dan niet aan?
SPOILER
[ Bericht 7% gewijzigd door Gretzl op 14-10-2025 12:11:11 ]
Op dinsdag 14 oktober 2025 12:04 schreef Gretzl het volgende: Het blijft toch uitermate frappant dat de dj's op Radio 2 Spinvis wél regelmatig(er) mogen draaien van hun zendermanager (en de bemoeizuchtige directeur audio (wie kent hem nog?), maar dat het gunnen van airplay aan Eefje de Visser nog steeds UIT DEN BOZE is. 5 van de 6 plays uit 2025 (zie afbeelding) komen uit de Verrukkelijke 15, de hitlijst die door de luisteraars zelf wordt samengesteld. Dan zou je toch zeggen dat er zeker wel animo is om haar muziek vaker in de playlist te zetten
Niks tegen het genie Spinvis natuurlijk (allesbehalve), maar waarom krijgt de ene Nederlandstalige grootheid wel enige ruimte op 's lands best beluisterde radiozender, terwijl de ander stelselmatig wordt genegeerd?
In Vlaanderen draaien Radio 1 en StuBru haar muziek overigens wel veelvuldig (Eefje heeft niet voor niets twee noteringen in de Lage Landen Lijst van 2025). Dus als daar wel kan, waarom durft onze Radio 2 het dan niet aan?
Je moet het positief bekijken: Het aantal keren dat Spinvis is gedraaid is met ca. 20% afgenomen, bij Eefje is het 500% toegenomen! En het jaar is nog niet voorbij!
Neem jezelf niet al te serieus, dat doen de anderen ook niet
Op dinsdag 14 oktober 2025 12:04 schreef Gretzl het volgende: uit de Verrukkelijke 15, de hitlijst die door de luisteraars zelf wordt samengesteld. Dan zou je toch zeggen dat er zeker wel animo is om haar muziek vaker in de playlist te zetten
Het probleem met de V15 is dat we totaal geen idee hebben hoeveel wekelijkse stemmers er zijn. Ik vind het wel een fijn programma, maar ik ben nog nooit op maandagochtend door 10 man bij de koffieautomaat bestormd of ik op zondag nog de V15 heb geluisterd. Over beste zangers daarentegen raken ze niet uitgepraat. Daarom dat Bente ook 5 miljoen keer gedraaid is in de afgelopen 3 weken.
Op dinsdag 14 oktober 2025 12:20 schreef Tussle266 het volgende: We kunnen hier wel een kleine proef op de som doen: heeft iemand van jullie wel eens gestemd voor de V15?
Nee, maar best een goed idee. Hoe doe je dat en wat zijn de criteria?
Op dinsdag 14 oktober 2025 12:20 schreef Tussle266 het volgende: We kunnen hier wel een kleine proef op de som doen: heeft iemand van jullie wel eens gestemd voor de V15?
Ik doe het soms wel, soms niet. Aangezien het wekelijks is, kan je best af en toe een stemronde missen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.20 favorieten over.
Favoriete nummers uit het blokje 300-276:
280 Dire Straits - Sultans of Swing: De inmiddels beruchte uitspraak ‘is er ook maar iemand die dit géén goed nummer vindt?’ verwees oorspronkelijk naar het toch wel vrij controversiële Fix You van Coldplay. Zelf vind ik hem meer van toepassing op deze klassieker. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die Sultans of Swing kut vond. Het is radiovriendelijk en catchy genoeg dat hij bij een allereerste luisterbeurt bij velen meteen in de smaak valt – in tegenstelling tot veel andere platen van Dire Straits die iets meer voor de fijnproevers zijn. Maar het heeft ook het complexe muzikale samenspel erin dat het ook na honderden luisterbeurten nog steeds interessant houdt. Heel knap en zeer terecht dat-ie al ruim 25 jaar zo constant is. Met dit nummer uitgezwaaid is het trouwens wel spannend: wordt Tame Impala of The War on Drugs de band die als laatste nog twee uitzwaai-alarmen tegoed heeft? 291 The Boxer Rebellion – Diamonds: Deze is eigenlijk pas relatief recent bij mij gevallen. Hij is natuurlijk vrij ingetogen en een criticaster zou de zang ‘mompelend’ kunnen noemen, maar het is wel typisch zo’n indie-plaatje waarbij het geheel meer is dan de som der delen. Kennelijk is-ie vooral bekend geworden bij het grote publiek door 3voor12, dat was toch wel een interessant platform voordat ze besloten dat Froukje de enige artiest is die er nog toe doet. 300 Michael Jackson - Smooth Criminal: Een van de beste van MJ, als je het mij vraagt. Het enigszins duistere en sinistere sfeertje dat gecreëerd wordt past uitstekend bij de thematiek, alsof er inderdaad allerlei geboefte in de schaduwen aan het wachten is. De cover van Alien Ant Farm vind ik trouwens ook heel tof en heeft zelfs wel eens mijn persoonlijke top 1000 gehaald, maar daarin zal ik wel de enige zijn.
Minst favoriete nummers uit het blokje 300-276:
284 Skik - Op fietse: Naar de maatstaven van regionale muziek ‘wel aardig’ en ‘prima luisterbaar’, maar we zitten niet meer echt in de regionen van ‘wel aardig’ en ‘prima luisterbaar’. Van mij mag deze worden omgewisseld met een van de twee grote Friese klassiekers van Twarres of De Kast, de enige regionale muziek uit de Top 2000 die ik écht heel mooi vind. 297 Michael Jackson - Black or White: Na Supertramp is MJ de tweede artiest die in hetzelfde blokje zowel de bovenste als de onderste drie haalt. De boodschap is op zich wel mooi, maar het zangritme vind ik een stuk minder. In het refrein zijn vrijwel alle noten dezelfde lengte en dat haalt gevoelsmatig nogal de vaart eruit. Zou het gedaan zijn om de gelijkwaardigheid van de mens extra kracht bij te zetten? Als dat zo is heeft het nog wel een bepaalde artistieke waarde, maar het maakt het nummer wel een stuk minder catchy, zeker naar de maatstaven van een grote popartiest als MJ. 288 The Hollies - The day that Curly Billy shot down Crazy Sam McGee: Wederom een heel ingewikkelde kwestie om drie nummers te kiezen die ik minder vind, want eigenlijk is dit ook gewoon prima. Wel net iets aan de generieke kant om hem zelf actief te gaan luisteren. Die riffjes en die ritmische opbouw heb ik al duizenden keren gehoord, maar ja, iemand moet er ooit mee begonnen zijn, en gezien deze muziek al behoorlijk op leeftijd is zullen ze vast een van de pioniers zijn geweest… dat is altijd het lastige met het beoordelen van die oudere artiesten. Maar soit.
Je favorieten zitten niet erg gelijkmatig verdeeld in de resterende blokjes zie ik. Er komen er nog 4 waarbij ik de top 3 al kan invullen, maar ook twee waarbij de hele top 3 voor mij nog een verrassing is. De overige 5 hebben er dan 1 of 2.
Ik doe het soms wel, soms niet. Aangezien het wekelijks is, kan je best af en toe een stemronde missen.
Af en toe ja, maar het zal een heel klein snobbistisch gezelschap zijn
Damn, dat krijg je nu niet voor elkaar met een 15 nummers..en dan nog een paar beauties bij de aangetipte 15 ook
[..] Hoe ging het stemmen vroeger n00bie? Met briefkaarten?
In het begin wel, later via bellen, maar toen nam de kwaliteit behoorlijk af en kwamen de Milli Vanilli's ook in de lijst
Op dinsdag 14 oktober 2025 13:21 schreef Mexicanobakker het volgende: Je favorieten zitten niet erg gelijkmatig verdeeld in de resterende blokjes zie ik. Er komen er nog 4 waarbij ik de top 3 al kan invullen, maar ook twee waarbij de hele top 3 voor mij nog een verrassing is. De overige 5 hebben er dan 1 of 2.
Ik weet denk ik de 3 van het laatste blokje al: A Forest, Enjoy The Silence en Troy. Je hoeft dit uiteraard niet te bevestigen of te ontkennen
Hoop dat de rest ook nog een eindje verder komt natuurlijk
Ik kan geen genoeg krijgen van woorden als shoegaze en reverb in dit blokje, aangezien Coldplay zich in 2002 flink liet inspireren door de muziek van dat soort groepen. In My Place was letterlijk geleend van Ride en Politik is het nummer waarin het reverbgeluid van die bands het meest naar voren kwam in de laatste muziek van de song. Het werd nooit een single en aangezien ik me jarenlang beperkte tot Parachutes en het materiaal wat wel single was omdat iedereen en z'n moeder deed alsof alles behalve Parachutes waardeloos was heb ik dit nummer nooit echt gehoord tot de binnenkomst in de Top 2000. Toen was het vooral wennen, maar ik hoorde wel wat men er in zag, vooral de hardere stukken zijn echt wel fijn. Toen in 2016 was dit ook de opener, die blijft altijd goed bij. In 2017 op 1547, maar daarna zakkend en in 2020 en 2021 afwezig. De 2 jaar erna weer terug in de lijst, maar in 2024 moest het weer zonder. Jammer, de allerbeste Coldplay uit de lijst die het veld moest ruimen terwijl er zoveel onzin van die band wel in staat. En dan mist het enige betere nummer, Don't Panic, bovendien. Die haalde de Extra 500 wel, dus als Chris Martin sterft komende stemweek... dan krijgen we er heel veel matigheid en 2 leuke liedjes bij. Derhalve wens ik Chris een blakende gezondheid toe!
Wat dat betreft, ik vraag me af wat je dan van deze vindt: Bekijk deze YouTube-video Dit klinkt echt gewoon bijna als een MBV nummer waarvan ze de extreem harde compressor uit hebben gezet
Dit nummer was voor mij best een openbaring, want ik ken(de) Coldplay voornamelijk van de hits + die live versie van Arabesque met o.a. Stromae en Femi Kuti, die ook wel erg gaaf is
[..] Wat dat betreft, ik vraag me af wat je dan van deze vindt: Bekijk deze YouTube-video Dit klinkt echt gewoon bijna als een MBV nummer waarvan ze de extreem harde compressor uit hebben gezet
Dit nummer was voor mij best een openbaring, want ik ken(de) Coldplay voornamelijk van de hits + die live versie van Arabesque met o.a. Stromae en Femi Kuti, die ook wel erg gaaf is
Chinese Sleep Chant is prima ja. Zie een hidden track niet als 'los nummer', maar dit is wel in mijn straatje. Deel van de reden waarom ik die plaat wel kan waarderen.
De grote vraag: Is Annie oke? Annie is de naam voor poppen die gebruikt worden in reanimatietrainingen in Engelstalige landen, dus op zich is het wel een terechte vraag. Ik denk dat ik dit eerder kende in de versie van Alien Ant Farm, eigenlijk een niet al te beste maar wel vermakelijke cover die hier in Nederland ook gewoon een grote hit werd. Eigenlijk is die versie niet eens zo heel veel anders dan dit uitstekende geproduceerde lied van MJ zelf met een heerlijk basloopje en drums en ook een geweldige bridge. De ietwat hijgerige zang past heel goed bij het lied. Ik moet wel zeggen dat deze de laatste jaren zo'n 500 plekken is gestegen bij mij. Ook in de Top 2000 duurde het even: Deze kwam gek genoeg pas in 2009 op 137 binnen. Daarna nooit meer zo hoog, maar nog altijd op plek 610.
299 Tim Buckley - Pleasant Street
Eenmalige notering voor pa Buckley over het tijdelijke genot van drugs en de pijn daarna van een drugsverslaafde die eenzaam over straat loopt. Zoon Jeff doet het Top 2000-technisch beter, maar Tim, die zelf nog jonger dan Jeff overleed door een overdosis Heroïne, verslaat ze op 1 na allemaal hier. Pleasant Street bleef hier ook een tijdje onder de radar, maar het is een fijne Nick Drake-achtige folksong die tegelijkertijd iets vrolijks en iets duisters heeft. De Top 2000-deelname bleef beperkt tot plek 1736 in 2000.
298 Cuby + Blizzards - Window of My Eyes
De voorlaatste keer voor de heer Muskee, met zijn Top 2000-technisch meest populaire lied. Zo populair dat zelfs een lokaal kunstwerk er naar vernoemd is. Uiteraard is ook het pianowerk van Herman Brood weer belangrijk in deze song, dat draagt toch wel dit typische blueslied. Onnederlands goed, zeggen we dan vaak. Maar Cuby + Blizzards is wel écht een van de beste Top 2000-bands uit ons eigen land. Altijd in de lijst en van 2000 tot 2011 in de top 100. Daarbij was plek 38, na de dood van Muskee in 2011, zijn hoogste. Daarna bleef het lied nog een paar jaar hangen in de ochtend van de 31e, maar deze is er wel wat doorheen gezakt sindsdien en staat nu op 420.
SPOILER: 297-276
Ik was even vergeten dat Tim de vader van Jeff was. Weinig geluk in de familie als zowel vader als zoon de 31 niet halen.
En wat betreft Greta van Fleet. My Way Soon en (vooral) Highway Tune vind ik echt heel erg goed. Maar daarbuiten gaat het al snel naar leuk, maar toch niet niet. Die zijn echt teveel in zichzelf gaan geloven en amper nog fatsoenlijke nummers te maken.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Op naar de laatste nacht. Het blokje van vechten tegen de slaap en hoog in de emotie wordt afgesloten met voor mij de meest emotionele plaat uit de lijst. Toepasselijk.
275 The Box Tops - The Letter
Eerder hadden we al de zeer soulvolle versie van Joe Cocker, nu een mix van soul, bluesrock en beat van de Amerikaanse band The Box Tops in dit The Letter. Het werd geschreven door Wayne Carson Thompson, maar dit was de eerste succesvolle versie. Lekker met die brom van mr bigstar Alex Chilton, waarvoor ze bij de resente reunie een vervanger moesten zoeken gezien zijn overlijden in 2010. Haalde in de eerste 10 jaar de lijst en alleen in 1999 de bovenste helft, op 938.
274 Moby - Porcelain
Niet lang geleden hadden we die ander van Moby en nu is het tijd voor deze. Niet per se bijzonder veel beter, maar deze heeft toch net iets meer magie voor mij. De strijkers, dat rustgevende pianopingeltje en stukjes stem maken het tot ultiem tot rust komen. Zolang je dan maar niet slecht droomt. 'In my dreams I'm dying all the time' vind ik een intrigerend zinnetje uit wat mij betreft weldegelijk de beste van Moby. Sinds 2014 in de lijst en juist de meest recente editie het hoogst, op plek 715.
273 Green Day - Boulevard of Broken Dreams
De beste deelname van Green Day met het hoogtepunt van American Idiot. Toen ik dit begin 2005 voor het eerst hoorde was ik meteen al wel overtuigd dat dit een geweldige song is. Mooie tekst over iemand die zijn toekomst met iemand in rook op zag gaan en nu zijn zonden en eenzaamheid overdenkt, geflankeerd door fijn gitaarwerk met ook af en toe dat lekkere gebroken gitaartje. Het werd hier geen grote hit, maar dit was er ook zo eentje die ondanks de beperkte hitstatus mij wel meteen pakte. Op vakantie in Spanje dat voorjaar was die ook erg populair aldaar en heb ik hem toen een aantal keer gehoord. In 2012 kwam dit binnen op 1322, maar het duurde zoals bij wel meer alternative even voordat dit echt ging scoren: Pas in 2014 op 331 en een jaar later op 235, om vervolgens redelijk in die regio te blijven hangen. In 2024 stond ie op plek 271.
SPOILER: 272-251
Op woensdag 15 oktober 2025 10:43 schreef Scorpion_17 het volgende: Ik heb lijstjeshonger. Is er ergens op een radiostation een lijstje waar ik momenteel naar kan luisteren?
Bijzonderheden, deze week: Dance 1000
Slam draait van zondag 12 oktober tot en met donderdag 16 oktober muziek van de tweede helft van de Dance 1000.
Klassieke Top 400
NPO Klassiek zendt deze week de Klassieke Top 400 uit.
Laten we het er overigens op houden dat bij die lijst van Slam het pas vanaf de nummer 3 misgaat.
Op woensdag 15 oktober 2025 10:43 schreef Scorpion_17 het volgende: Ik heb lijstjeshonger. Is er ergens op een radiostation een lijstje waar ik momenteel naar kan luisteren?
De Belgische Joe is aan de top van hun 2000 bezig (waar ze overigens 3 weken over gedaan hebben, zelfs de ouwetjes van de Evergreen hebben er meer de pas in). Dus dan kan je vast oefenen voor 31 december?
Mijn broer had het over de top 500 van de jaren nul van StuBru, er is geen lijst bekend dus je weet niet wat er komt.
O en ik ken At Seventeen eigenlijk juist van die scene van Promenade, ik vind dat en Klikbeet wel leuk (en daar zat Eva ook in)
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
Ik vind vroege Bono juist 1 van de fijnste zangers. Meeste U2 80s-hits klinken goed door zijn bijdrage. Ook nummers als In a Lfetime, Do They Know Its Christmas en Sun City hebben hun hoogtepunt bij zijn zang. Laatse keer dat ik het echt goed vond was wel bij Stay (Far Away, So Close), dus het is al een tijdje minder.
Maar wellicht hebben Mex en ik daarover een andere smaak, ik herinner me dat ie een zangeres die ik goed vind laatst ook middelmatig noemde, weet alleen niet meer wie.
Op woensdag 15 oktober 2025 11:58 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Ik vind vroege Bono juist 1 van de fijnste zangers. Meeste U2 80s-hits klinken goed door zijn bijdrage. Ook nummers als In a Lfetime, Do They Know Its Christmas en Sun City hebben hun hoogtepunt bij zijn zang. Laatse keer dat ik het echt goed vond was wel bij Stay (Far Away, So Close), dus het is al een tijdje minder.
Maar wellicht hebben Mex en ik daarover een andere smaak, ik herinner me dat ie een zangeres die ik goed vind laatst ook middelmatig noemde, weet alleen niet meer wie.
Ja ik vind zijn stem niet echt fijn, hij kon hem in die tijd wel goed inzetten ja. Toen dat minder werd werden ook de beperkingen duidelijk. Denk ik.
Op woensdag 15 oktober 2025 09:01 schreef Tussle266 het volgende: Stukje How Not To Drown bij Tim gisteravond. Stond die niet ook hoog in het lapjesklassement @:DecoAoreste ?
#51 in de Kink 1500, 127 in de Snob, 145 in de V500. Alleen in de MuMeLadder doet-ie het minder, slechts zeer nipt in de lijst.
Hoe groot was ook alweer de kans dat zo'n nummer de voorkeuzelijst haalt als het wordt gedraaid?
Even teruggeluisterd. Het wordt wel vooral gepresenteerd als de verdienste van Robert Smith van The Cure, die een of ander obscuur Schots bandje gevonden had om iets tofs mee te maken.
Maar goed, als dit de gateway is naar meer publieke bekendheid van CHVRCHES klaag ik niet.
[..] #51 in de Kink 1500, 127 in de Snob, 145 in de V500. Alleen in de MuMeLadder doet-ie het minder, slechts zeer nipt in de lijst.
Hoe groot was ook alweer de kans dat zo'n nummer de voorkeuzelijst haalt als het wordt gedraaid?
Dit was de eerste keer dat deze voorbijkwam dit jaar. Ik heb zelf een theorie dat liedjes die vaker dan eens gedraaid zijn een grotere kans maken, maar dat is nergens op gebaseerd, dat denk ik gewoon. Dat zijn er nu zo'n 115, ik gok dat we op zo'n 140 gaan eindigen. Echter, de afgelopen jaren (behalve dat albumjaar) worden er zo'n 500 per jaar toegevoegd, dat zijn er volgens mij geen 360 uit 24/25, dus er blijven nog wat plekjes over (@Cassa95 heeft die statistieken van voorgaande jaren misschien nog?). Vorig jaar bijvoorbeeld werd Hells Bells 1x gedraaid en gelijk ingekopt, dus die zitten er wel tussen. Maar er zijn dan wel zo'n 1200 liedjes straks die kans maken op 100(?) overgebleven plekjes.
[..] Dit was de eerste keer dat deze voorbijkwam dit jaar. Ik heb zelf een theorie dat liedjes die vaker dan eens gedraaid zijn een grotere kans maken, maar dat is nergens op gebaseerd, dat denk ik gewoon. Dat zijn er nu zo'n 115, ik gok dat we op zo'n 140 gaan eindigen. Echter, de afgelopen jaren (behalve dat albumjaar) worden er zo'n 500 per jaar toegevoegd, dat zijn er volgens mij geen 360 uit 24/25, dus er blijven nog wat plekjes over (@:Cassa95 heeft die statistieken van voorgaande jaren misschien nog?). Vorig jaar bijvoorbeeld werd Hells Bells 1x gedraaid en gelijk ingekopt, dus die zitten er wel tussen. Maar er zijn dan wel zo'n 1200 liedjes straks die kans maken op 100(?) overgebleven plekjes.
Of in het kort: heel klein.
Vaak zijn die 'oudere nummers' er zo'n 200-300 per jaar
Op woensdag 15 oktober 2025 09:58 schreef Mexicanobakker het volgende: Op naar de laatste nacht. Het blokje van vechten tegen de slaap en hoog in de emotie wordt afgesloten met voor mij de meest emotionele plaat uit de lijst. Toepasselijk.
275 The Box Tops - The Letter
Eerder hadden we al de zeer soulvolle versie van Joe Cocker, nu een mix van soul, bluesrock en beat van de Amerikaanse band The Box Tops in dit The Letter. Het werd geschreven door Wayne Carson Thompson, maar dit was de eerste succesvolle versie. Lekker met die brom van mr bigstar Alex Chilton, waarvoor ze bij de resente reunie een vervanger moesten zoeken gezien zijn overlijden in 2010. Haalde in de eerste 10 jaar de lijst en alleen in 1999 de bovenste helft, op 938.
274 Moby - Porcelain
Niet lang geleden hadden we die ander van Moby en nu is het tijd voor deze. Niet per se bijzonder veel beter, maar deze heeft toch net iets meer magie voor mij. De strijkers, dat rustgevende pianopingeltje en stukjes stem maken het tot ultiem tot rust komen. Zolang je dan maar niet slecht droomt. 'In my dreams I'm dying all the time' vind ik een intrigerend zinnetje uit wat mij betreft weldegelijk de beste van Moby. Sinds 2014 in de lijst en juist de meest recente editie het hoogst, op plek 715.
273 Green Day - Boulevard of Broken Dreams
De beste deelname van Green Day met het hoogtepunt van American Idiot. Toen ik dit begin 2005 voor het eerst hoorde was ik meteen al wel overtuigd dat dit een geweldige song is. Mooie tekst over iemand die zijn toekomst met iemand in rook op zag gaan en nu zijn zonden en eenzaamheid overdenkt, geflankeerd door fijn gitaarwerk met ook af en toe dat lekkere gebroken gitaartje. Het werd hier geen grote hit, maar dit was er ook zo eentje die ondanks de beperkte hitstatus mij wel meteen pakte. Op vakantie in Spanje dat voorjaar was die ook erg populair aldaar en heb ik hem toen een aantal keer gehoord. In 2012 kwam dit binnen op 1322, maar het duurde zoals bij wel meer alternative even voordat dit echt ging scoren: Pas in 2014 op 331 en een jaar later op 235, om vervolgens redelijk in die regio te blijven hangen. In 2024 stond ie op plek 271.
SPOILER: 272-251
Eén van de beste blokjes die we hebben gehad, even los van dat in theorie het elke keer een beetje beter zou moeten worden. Een paar dingen die ik rond Zaagmans ook wel zou vinden passen, maar niets slechts en een paar echte pareltjes.
Moby, Green Day en Cream zijn hier mijn favorieten, en die zou ik in de Top 100 zetten. En dat In The Year 2525 de echte lijst niet meer haalt, is uiteraard een gênant voorbeeld van de smakeloosheid van Nederland.
[..] Eén van de beste blokjes die we hebben gehad, even los van dat in theorie het elke keer een beetje beter zou moeten worden. Een paar dingen die ik rond Zaagmans ook wel zou vinden passen, maar niets slechts en een paar echte pareltjes.
Moby, Green Day en Cream zijn hier mijn favorieten, en die zou ik in de Top 100 zetten. En dat In The Year 2525 de echte lijst niet meer haalt, is uiteraard een gênant voorbeeld van de smakeloosheid van Nederland.
Ja deze is wel moeilijk te verslaan, maar er komen er nog 10, misschien zit er een nóg betere tussen
Hij zelf zegt dat het veel stress geeft, ik gok zelf ook op NPO-bezuinigingen.
Ik denk een beetje van beiden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.17 favorieten over.
Favoriete nummers uit het blokje 275-251:
270 The War on Drugs - Thinking of a Place: Kijk eens aan, de strijd met Tame Impala is meteen beslist in het voordeel van laatstgenoemde. The War on Drugs doet het echter eveneens zeer goed bij zowel Mex als ondergetekende. Dit is voor mij wel het magnum opus, en grappig genoeg is de rest van Nederland het zowaar met me eens. Ik hoor onder fans meestal dat ze An Ocean In Between The Waves het prijsnummer van de band vinden, en dat het schandalig is dat die mist in de Top 2000, maar die voel ik eerlijk gezegd een stuk minder. 258 Arctic Monkeys - I Bet You Look Good on the Dancefloor: Heh, dat feitje over 1984 wist ik niet. Als ik dat jaartal hoor gaat mijn brein inderdaad meteen naar Orwell, dus ik had een alternatieve verklaring niet eens overwogen, al zou ik ook niet weten wat de link met Orwell dan zou zijn. In de hoogste regionen van mijn favorietenlijstjes vind je veel van dit soort typische festivalplaten; ik zie mezelf al helemaal weer in een Lowlands-tent staan als ik dit luister. Heel tof. 273 Green Day - Boulevard of Broken Dreams: Je zou het niet zeggen van zo'n coole sociale gozer als ik (ahum), maar op de middelbare school had ik niet bijzonder veel vrienden. Er was één jongen met wie ik nog wel aardig contact had en die zelf ook vaak de neiging had wat teruggetrokken te zijn, en via hem leerde ik Green Day kennen, en dan met name dit nummer. De tekst én de akkoorden en melodieën ademen een diepe eenzaamheid die uitstekend passen bij die turbulente tijd, maar ook later in de volwassenheid bleek dit een prachtige plaat te zijn.
Eervolle vermelding: My Immortal had in vrijwel elk ander blokje de top-3 gehaald dus het voelt bijna blasfemisch om die niet te noemen.
Minst favoriete nummers uit het blokje 275-251:
264 Plastic Bertrand - Ça plane pour moi: Er hebben een hoop geweldige Franstalige klassiekers de Top 2000 gehaald, maar deze heb ik nooit zo begrepen. Muzikaal zit het nog wel aardig in elkaar, maar de stem is monotoon en nogal zeurderig. Oké, in Mr Brightside in ditzelfde blokje zit ook niet veel variatie in toonhoogte en die vind ik wel heel tof, maar daar wordt wel op mooie wijze gespeeld met verschillen in tempo, helderheid en intonatie zodat het daar veel minder storend is. 268 John Mayall - Room to Move: Een beetje experimenteel en ietwat jamsessie-achtig, dat hoeft niet per se erg te zijn, maar ik mis toch iets van een catchy motiefje om hem iets langer te doen beklijven. Meer iets voor de middenmoot dan voor deze regionen, als je het mij vraagt. 252 Bruce Springsteen - Thunder Road: Bruce is hier niet de meest geliefde artiest, en in de eerste jaren dat ik hier postte was ik vaak ook wel vrij negatief over hem. Inmiddels beginnen veel nummers wel wat op me te groeien en begin ik iets beter te begrijpen wat mensen in hem zien, maar deze vind ik nog steeds niet heel bijzonder. De blazers zijn nog wel fijn maar er is voor mij toch wel een flinke handvol platen van hem die een stuk onderscheidender zijn.
Bartje was natuurlijk ook wel een beetje bij zijn plafond. Het ging van bartje met zijn sampler op de dansvloer, naar bartje met zijn sampler op het dak van B&G, naar bartje met zijn sampler in een lege Ziggo, naar bartje met zijn sampler in uitverkocht theater in Haarlem met Danny V en hologrammen van Elvis. Wat ging hij nu doen dan, Elvis tot leven wekken en met een hologram van Danny laten zingen?
Maar speculeren is leuk, wat nu? Ik zou tussen 22 en 24 gewoon 25 platen bubbling-underen en er een top 2025 van maken. Maar ze bedenken zelf vast iets heel ellendigs.
Op woensdag 15 oktober 2025 19:43 schreef Tussle266 het volgende: Bartje was natuurlijk ook wel een beetje bij zijn plafond. Het ging van bartje met zijn sampler op de dansvloer, naar bartje met zijn sampler op het dak van B&G, naar bartje met zijn sampler in een lege Ziggo, naar bartje met zijn sampler in uitverkocht theater in Haarlem met Danny V en hologrammen van Elvis. Wat ging hij nu doen dan, Elvis tot leven wekken en met een hologram van Danny laten zingen?
Maar speculeren is leuk, wat nu? Ik zou tussen 22 en 24 gewoon 25 platen bubbling-underen en er een top 2025 van maken. Maar ze bedenken zelf vast iets heel ellendigs.
Als ik moet gokken, denk ik dat ze in het uur vooraf een soort praatprogramma over de Top 2000 gaan doen.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
[..] Als ik moet gokken, denk ik dat ze in het uur vooraf een soort praatprogramma over de Top 2000 gaan doen.
Veilige gok, dat doen ze al een jaar of 5
[..] Ja klopt. Maar dan langer of verschuiven naar het uurtje van Bart
Edit: ik bedoel dan dat ze die dan ook op het digitale kanaal uitzenden
Bart heeft maar 1 keer een uur gehad, daarvoor werden die paar minuten voorgegaan door dat uur praten en optredens
Nog 250, de laatste nacht, dat soort dingen. Met (vermoed ik) nog een tweetal verrassingen.
250 Michael Jackson - Dirty Diana
De laatste keer MJ is die ene die hem op het Britse deel van deze wereld nog wel eens in de vieze papieren bracht. Hij haalde hem in een show in Wales ooit van de setlist omdat Lady Diana aanwezig was, maar voor de prinses was het juist een van de favorieten. Van slechte smaak kan ik haar niet betichten. Het is namelijk een plaat met een geweldige opbouw, een beetje glamrockachtig met die overdreven gitaarsolo ook. Maar een beetje kitsch moet soms kunnen. In 2009 op 303, in 2010 was ie weg. Daarna was het echter een vaste toevoeging, zo ergens rond plek 500. De afgelopen editie op 692. 249 Jethro Tull - Locomotive Breath
De progband Jethro Tull heeft slechts 2 keer de Top 2000 behaald. Jammer, want qua progbands staan ze fier bovenin bij mij. De song Aqualung is fenomenaal, maar mist in deze lijst. Gelukkig staat de andere klassieker van dat prijsalbum, Locomotive Breath, er wel in. Bij Jethro Tull waardeer ik vooral de ruime instrumentatie, waarbij vooral de karakteristieke dwarsfluit, gewoonlijk gespeeld op 1 been, altijd maar weer opvalt. Het is mooi dat dit er nog in staat, al heeft deze plaat het de laatste jaren wel moeilijk: De eerste 10 jaar was het 30 december of zelfs de laatste nacht, met plek 224. Inmiddels is de top 1000 al niet meer behaald, plek 1301 is het verdict. En de Evergreen Top 1000 is geen escape, dit zal wegvallen in het moeras van platen die niet radiovriendelijk zijn, niet ouderwets genoeg voor de Evergreen en niet alternatief genoeg voor Kink. Jammer.
248 Queen - Don't Stop Me Now
Geweldige opzwepende pianorock van Queen. Ik deelde Queen toen ik een jaar of 13 was in in 2 soorten liedjes: Liedjes die je ook nog wel op Radio 538 kon horen en liedjes waarbij dat niet gold. Over het algemeen gold dat ik categorie 2 leuker vond. Don't Stop Me Now kwam een beetje in het pechhoekje van de eerste categorie, maar toen ik hem toch ergens een paar keer hoorde vond ik hem toch wel erg aanstekelijk en energiek, gebaseerd op klassieke rock & roll. Misschien wel een meer poppy plaat van de band, maar wel een van de beste in zijn soort met de geweldige overdubs in het refrein. En toch ook wel de grote meezinger, naast wellicht Bohemian Rhapsody zelf dan. Altijd stond dit in de lijst, maar in de eerste editie nog slechts op 300. Daarna steeg het naar laatste nacht en ochtend. In 2012 werd zelfs de top 100 behaald en dat lukte ook weer in 2015. Toen verdween ie zelfs nooit meer, doordat in 2018 een flinke boost werd behaald: Plek 37. Die werd weer ingeleverd tot aan plek 88, maar afgelopen editie door de reclamebonus weer gestegen naar plek 50.
SPOILER: 247-226
Sun Always Shines on TV in de top 250, kan ik mee leven. Mijn op een na meest gescrobbelde track ooit, maar ook wel vaker erbuiten op gehad dan de nummer een.
Een beetje kitsch, lekker maximalistisch, en ik vraag me nog steeds af wie Morten Harket heeft gevraagd om de schaamtevolle laagtes van de manier waarop hij sombertjes door de tijd heen drijft te verdedigen
Zo ergens in de 200-300 regionen zou een popzangeresje staan waarvan we zouden vinden dat die veel te hoog stond, weet alleen niet meer op welke positie.
Ik denk trouwens dat We are the champions en We will rock you nog net iets grotere meezingers zijn van Hare Majesteit
Op donderdag 16 oktober 2025 09:48 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Zo ergens in de 200-300 regionen zou een popzangeresje staan waarvan we zouden vinden dat die veel te hoog stond, weet alleen niet meer op welke positie.
Is dat niet die waarvoor de Brooke aan bleef?
Op donderdag 16 oktober 2025 09:54 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Ik denk trouwens dat We are the champions en We will rock you nog net iets grotere meezingers zijn van Hare Majesteit
Ja, daar kan ik wel mee leven. Wel op een andere manier, dit is meer om lekker mee te ratelen in een karaokesessie, die anderen zijn meer om zatjes mee te lallen in een stadion.
[..] Is dat niet die waarvoor de Brooke aan bleef?
Weet ik niet, jij kondigde m een paar maanden geleden aan, jij zal t weten
[..] Weet ik niet, jij kondigde m een paar maanden geleden aan, jij zal t weten
Ja Brooke Fraser dus, die stond op 309. Daar wilden een aantal mensen al koffie gaan halen.
Ik vermoed dat er nog maar 1 algeheel geaccepteerde plaspauze aankomt, maar die pauze duurt nog wel even. Voor zover dat nog kan.
Tracey lijkt ook nog wel iemand die niet op volledige acceptatie kan rekenen, maar ik denk ook niet dat daar massaal koffie bij gehaald gaat worden. Misschien dat de twee Franse meisjesnoteringen die nog moeten komen ook niet op volledige lof mogen rekenen, maar ik denk dat dat meer is onder de mensen die nu juist niet in het Top 2000-topic aanwezig zijn. Datzelfde geldt voor Billie Eilish.
De moeilijkheid van de snelle coupletten en voorrefrein van Don't Stop Me Now triggert de karaoke liefhebber meer. We are the champions/We will rock you is veel makkelijker mee te lallen ja
[..] Ja Brooke Fraser dus, die stond op 309. Daar wilden een aantal mensen al koffie gaan halen.
Ik vermoed dat er nog maar 1 algeheel geaccepteerde plaspauze aankomt, maar die pauze duurt nog wel even. Voor zover dat nog kan.
Tracey lijkt ook nog wel iemand die niet op volledige acceptatie kan rekenen, maar ik denk ook niet dat daar massaal koffie bij gehaald gaat worden. Misschien dat de twee Franse meisjesnoteringen die nog moeten komen ook niet op volledige lof mogen rekenen, maar ik denk dat dat meer is onder de mensen die nu juist niet in het Top 2000-topic aanwezig zijn. Datzelfde geldt voor Billie Eilish.
Owww, als dat het ergste was waarvoor we moesten frasen..
[ Bericht 0% gewijzigd door n00biedoobiedoo op 16-10-2025 12:52:34 ]
Met de titels die nu voorbijkomen krijg ik wel echt zin in lijstjes. Moet ik gelijk even wat fake news rechtzetten. Ik zei dat we White Room volgende week al zouden horen, maar Venema begint natuurlijk pas over anderhalve week.
[..] Ja Brooke Fraser dus, die stond op 309. Daar wilden een aantal mensen al koffie gaan halen.
Ken je trouwens "They Don't Know" niet van Tracey Ullman? Volgens mij is die ook wel redelijk bekend, mede dankzij de geinige clip waarin Macca nog een rolletje speelt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kiss op de playlist:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ace Frehley op de playlist:
SPOILER
Rock and Roll all Nite en Crazy Nights lijken mij de meest logische.
Ik was eigenlijk niet zo thuis in het oeuvre van KISS, maar als ik naar de cijfers uit Stockholm en Palo Alto kijk, dan zijn vrijwel alle opties (behalve het prijsnummer en Rock 'n Roll All Nite) niet zo logisch?
Op vrijdag 17 oktober 2025 09:19 schreef Tussle266 het volgende: Ik was eigenlijk niet zo thuis in het oeuvre van KISS, maar als ik naar de cijfers uit Stockholm en Palo Alto kijk, dan zijn vrijwel alle opties (behalve het prijsnummer en Rock 'n Roll All Nite) niet zo logisch?
Wat is het prijsnummer dan?
Nummer 357 toch zeker? Die haalt ook op beide platforms wel totalen van honderden miljoenen. Daar komt de rest bij elkaar opgeteld nog niet in de buurt.
[..] Nummer 357 toch zeker? Die haalt ook op beide platforms wel totalen van honderden miljoenen. Daar komt de rest bij elkaar opgeteld nog niet in de buurt.
Oh je bedoelt inclusief nummers die er al in staan. Die gaan alle 3 gewoon aanwezig zijn
[..] Oh je bedoelt inclusief nummers die er al in staan. Die gaan alle 3 gewoon aanwezig zijn
Ja, dat lijkt me ook wel. Maar het viel me vooral op dat de streamingcijfers heel anders zijn dan die liederen waar we op kunnen stemmen. Rock 'n Roll All Nite en I Was Made... zijn heel populair en die andere vijf/zes zijn meh. Maar er staan juist anderen die wel veel opgezet worden. Dat is niets nieuws, want dat hebben we al vaker bij andere artiesten geconcludeerd, maar het viel me wel op.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.16 favorieten over.
Favoriete nummers uit het blokje 250-226:
240 Tame Impala - Let It Happen: Ah, direct het blokje na TWOD mag ook Tame Impala aftrappen, zodat we hierna 16 unieke artiesten mogen afstrepen uit het lijstje. Ik had het vorig blokje bij Arctic Monkeys al even over festivalmuziek, Tame Impala is daarbinnen wel echt dé grote naam van vorig decennium voor mij. Nou ja, samen met Twenty One Pilots, maar die hebben we lang geleden al uitgezwaaid. De psychedelische stijl is een nostalgische throwback naar de tijd dat ik ook interesse had in, laten we zeggen, andere psychedelische dingen, maar ook naar vergelijkbare muziek van vorige eeuw. Ik kan me wel vinden in de analyse dat de twee grote hits ook hun beste nummers zijn, al vind ik Currents in de breedte wel zo’n bizar goed album dat de rest ook weer niet zó ver achterligt, met name Reality In Motion zou ik iedereen kunnen aanbevelen. 227 The Smiths - Bigmouth strikes again: Bedankt Mex, voor de mentale voorbereiding! Bijna tijd om mijn nummer 1 uit te zwaaien dus, maar nog niet in dit blokje. Eerst die andere steengoede plaat van The Smiths die heerlijk doordendert als een trein en inderdaad vooral surft op de golven van het hemelse gitaarwerk. 241 The Animals - The House of the Rising Sun: Deze heb ik ooit nog moeten leren met keyboardles. Het akkoordenschema was nog verrassend complex voor een relatieve beginner als ik, en het oefenen daarmee heeft gezorgd voor een hernieuwde waardering voor deze klassieker. Soms vind ik wat oudere muziek een beetje gedateerd klinken, maar deze plaat heeft daar absoluut geen last van.
Minst favoriete nummers uit het blokje 250-226:
246 Tracey Ullman – Breakaway: Niks in dit blokje is slecht, maar ik denk dat ik deze de minste vind. De zangstem is wel uniek, in de positieve zin van het woord, en onderscheidend, maar de achtergrondvocalen vind ik iets irritants hebben. Verder word ik een beetje nerveus van de hoge snelheid van het nummer, ik denk dat ik hem mooier had gevonden als-ie niet in twee-en-een-halve minuut was afgeraffeld. 235 Roxy Music - Do the Strand: Volgens mij kende ik deze helemaal niet, hij komt me in ieder geval niet bekend voor, dus voor de zekerheid net nog even een tweede kans gegeven op de valreep. Maar nee, hij gaat toch bij de onderste drie. De blazers zijn wel fijn, maar voor de rest vind ik hem niet heel bijzonder. De zang vind ik iets te ‘praterig’, en misschien helpt het niet dat een sigarettenmerk mede de inspiratiebron is geweest (ja, ik doe mijn research ook wel!). 230 Pink Floyd - Wish You Were Here: Disclaimer: dit is echt wel een goed nummer, het voelt bijna een beetje vies om hem hier te noemen, zeker nadat ik eerder nog zo positief was over psychedelische rock. Maar ik vind het wel een van de mindere van Pink Floyd uit de Top 2000 en heb nooit helemaal begrepen waarom hij altijd zó onbenullig hoog staat. Sowieso halen deze én SOYCD (al is dat meer vanwege de lengte) altijd een beetje de vaart uit die oudejaarsavond, al moet ik natuurlijk ook mijn zegeningen tellen – allang blij dat Claudia niet meer komt storen tussen al die epische klassiekers door.
Ik ken Roxy eigenlijk vooral omdat John Cruyff er vroeger reclame voor maakte. Dat waren echt andere tijden.
Wat maakt dat je Virginia Plain dan niet noemt maar Do The Strand wel? Ik zou het juist andersom hebben verwacht bij jou aangezien Do The Strand wat meer richting alternatieve rock anno nu is.
Op vrijdag 17 oktober 2025 12:03 schreef Mexicanobakker het volgende: Ik ken Roxy eigenlijk vooral omdat John Cruyff er vroeger reclame voor maakte. Dat waren echt andere tijden.
Wat maakt dat je Virginia Plain dan niet noemt maar Do The Strand wel? Ik zou het juist andersom hebben verwacht bij jou aangezien Do The Strand wat meer richting alternatieve rock anno nu is.
Ja, goede vraag. De beide nummers zijn qua stijl wel enigszins vergelijkbaar en Virginia Plain is ook geen nummer dat onmiddellijk mijn top-1000 bestormt (al zijn ze beide zoals gezegd ook weer niet slecht). Op zich is het kritiekpuntje op de zang ook hier wel van toepassing. Maar ik vind de intro wel lekker met die piano erbij, denk dat ik die net wat toffer vind dan die van Do The Strand.
Ik heb nog een vraag: dus die Brucesteen biopic waar iedereen zo over jubelt, gaat over Nebraska. Daarvan staat welgeteld 1 nummer in de elitegroep van 11.000 en er is ook (vooralsnog) niets gedraaid wat erbij kan komen.
Gaat het meevallen, of gaat de mensheid gewoon stug extra op The River en Dancing in the Dark stemmen?
Edit: laat maar, ik had beter eerst die soundtrack kunnen uitzoeken. Ik kan dat allemaal niet uit elkaar houden, al dat Brucesteen en de makers blijkbaar ook niet want het is gewoon inkoppen.
Op vrijdag 17 oktober 2025 13:28 schreef Tussle266 het volgende: Ik heb nog een vraag: dus die Brucesteen biopic waar iedereen zo over jubelt, gaat over Nebraska. Daarvan staat welgeteld 1 nummer in de elitegroep van 11.000 en er is ook (vooralsnog) niets gedraaid wat erbij kan komen.
Gaat het meevallen, of gaat de mensheid gewoon stug extra op The River en Dancing in the Dark stemmen?
Edit: laat maar, ik had beter eerst die soundtrack kunnen uitzoeken. Ik kan dat allemaal niet uit elkaar houden, al dat Brucesteen en de makers blijkbaar ook niet want het is gewoon inkoppen.
héél klein kansje dat Atlantic City aan de overdaad aan Bruce nummers in de lijst wordt toegevoegd, maar ik verwacht inderdaad gewoon extra stemmen voor de voor de hand liggende nummers
Doordat er vorig jaar wel heel veel nieuws en internationaals gelijk binnenkwam (Hozier, Chappell Roan, Benson Boone, Sabrina Carpenter), vind ik het moeilijk om me aan een nieuwe-binnenkomers-voorspelling te wagen. Nou goed, ik ben weer door de hitlijsten, de V15s, en de airplay gestruind en kom nu op het volgende lijstje van relevante artiesten en stemfavorieten die een kans kunnen maken:
Via Vrije Keuze: Alex Warren – Ordinary / Eternity Bente – Kan Je Me Zien Bente & Blof – Hoe Hou Ik Dit Vast Chappell Roan – The Giver / The Subway Claude – C’est La Vie Damiano David – Born With A Broken Heart / The First Time Danny Vera – Morning Dawns Again Douwe Bob & Meau – Nog Even Blijven Froukje & S10 – Hart In Brand Kensington – A Moment / Stay Lewis Capaldi – Survive Miley Cyrus – End Of The World / die ft. Fleetwood Mac wellicht Olivia Dean – Man I Need Pommelien Thijs – Atlas Raye – Where Is My Husband / Suzanne (met Mark Ronson) Sombr - Undressed Suzan & Freek – Lichtje Branden / Ken Je Dat Gevoel Taylor Swift – The Fate Of Ophelia Zoë Livay & Snelle – Ik Zing
Via mogelijke keuzelijst vernieuwing: Alex Warren – Carry You Home / Before You Leave Me / Burning Down Beyoncé – Texas Hold Em Billie Eilish – Lunch Chef’Special – C’est La Vie (Claude-bonus) / Larger Than Life Chris Stapleton & Dua Lipa – Think I’m In Love With You Claude – Ecoutez Moi / La Pression / Je T’aime Coldplay en consorten – We Pray Cyril – Stumblin’ In Dasha – Austin Di-Rect – My Blood / Wastelands / Sphinx Douwe Bob – Nothing To Lose / I Believe / Could Have Been Us (met Sera) Dua Lipa – Illusion / Training Season Eminem – Houdini Emma Heesters – Alleen Met Jou / Contigo (kunnen bonus krijgen) Fontaines DC – In The Modern World Froukje & S10 – Ik Haat Hem Voor Jou (Kwijt / Mijn Haren Ruiken Naar Vuur kunnen ook) Gracie Abrams – That’s So True / I Love You, I’m Sorry Hannah Mae & Maksim – Ik Wil Dat Je Liegt James Bay, The Lumineers & Noah Kahan – Up All Night Killers – Bright Lights Krezip & Danny Vera – It All Means Nothing (You’re Not Here Now) Lola Young – Messy Lost Frequencies & Tom Odell – Black Friday (Pretty Like The Sun) Luna – Dat Is Het Leven Mark Ambor – Belong Together Meau – Stukje Van Mij / Het Midden (met Pommelien) Michael Kiwanuka – Floating Parade Nothing But Thieves – Oh No (He Said What) Pearl Jam – Dark Matter Post Malone & Morgan Wallen – I Had Some Help Raye – Genesis / Oscar Winning Tears / Worth It Rondé – Love Of My Life / Undecided Rosé & Bruno Mars – APT. Sam Fender – People Watching Shaboozey – A Bar Song (Tipsy) Suzan & Freek – Verleden Tijd Taylor Swift & Post Malone – Fortnight Teddy Swims – Bad Dreams The Weeknd – Dancing In The Flames
Altijd rekening mee houden: Roxy / Bankzitters / Samuel Welten / Effe Serieus / Jan Smit / Donnie
Lichtje branden komt direct op de keuzelijst, lijkt me? Weliswaar topsong, maar ook 4 jaar oud.
Verder ben ik niet zo in de hits, maar wel in de playlist en ik kan bevestigen dat letterlijk alles wat je noemt voorbij is gekomen. Ik heb 24/25 niet bijgehouden om die reden, alleen ouder. Dus ik denk dat je er niet ver naast zit.
Ik verwacht Messy niet om op Son Mieux of Goldband-achtige hoogtes binnen te komen, of ik moet echt wat gemist hebben. Hoe fijn dat nummer ook is.
Op vrijdag 17 oktober 2025 17:31 schreef Tussle266 het volgende: Lichtje branden komt direct op de keuzelijst, lijkt me? Weliswaar topsong, maar ook 4 jaar oud.
Verder ben ik niet zo in de hits, maar wel in de playlist en ik kan bevestigen dat letterlijk alles wat je noemt voorbij is gekomen. Ik heb 24/25 niet bijgehouden om die reden, alleen ouder. Dus ik denk dat je er niet ver naast zit.
Lichtje Branden kwam pas in 2025 op de radio, dus zoals meerdere nummers die in een later jaar een hit werden heeft ie pech
Op vrijdag 17 oktober 2025 17:08 schreef Cassa95 het volgende: Doordat er vorig jaar wel heel veel nieuws en internationaals gelijk binnenkwam (Hozier, Chappell Roan, Benson Boone, Sabrina Carpenter), vind ik het moeilijk om me aan een nieuwe-binnenkomers-voorspelling te wagen. Nou goed, ik ben weer door de hitlijsten, de V15s, en de airplay gestruind en kom nu op het volgende lijstje van relevante artiesten en stemfavorieten die een kans kunnen maken:
Via Vrije Keuze: Alex Warren – Ordinary / Eternity Bente – Kan Je Me Zien Bente & Blof – Hoe Hou Ik Dit Vast Chappell Roan – The Giver / The Subway Claude – C’est La Vie Damiano David – Born With A Broken Heart / The First Time Danny Vera – Morning Dawns Again Douwe Bob & Meau – Nog Even Blijven Froukje & S10 – Hart In Brand Kensington – A Moment / Stay Lewis Capaldi – Survive Miley Cyrus – End Of The World / die ft. Fleetwood Mac wellicht Olivia Dean – Man I Need Pommelien Thijs – Atlas Raye – Where Is My Husband / Suzanne (met Mark Ronson) Sombr - Undressed Suzan & Freek – Lichtje Branden / Ken Je Dat Gevoel Taylor Swift – The Fate Of Ophelia Zoë Livay & Snelle – Ik Zing
Via mogelijke keuzelijst vernieuwing: Alex Warren – Carry You Home / Before You Leave Me / Burning Down Beyoncé – Texas Hold Em Billie Eilish – Lunch Chef’Special – C’est La Vie (Claude-bonus) / Larger Than Life Chris Stapleton & Dua Lipa – Think I’m In Love With You Claude – Ecoutez Moi / La Pression / Je T’aime Coldplay en consorten – We Pray Cyril – Stumblin’ In Dasha – Austin Di-Rect – My Blood / Wastelands / Sphinx Douwe Bob – Nothing To Lose / I Believe / Could Have Been Us (met Sera) Dua Lipa – Illusion / Training Season Eminem – Houdini Emma Heesters – Alleen Met Jou / Contigo (kunnen bonus krijgen) Fontaines DC – In The Modern World Froukje & S10 – Ik Haat Hem Voor Jou (Kwijt / Mijn Haren Ruiken Naar Vuur kunnen ook) Gracie Abrams – That’s So True / I Love You, I’m Sorry Hannah Mae & Maksim – Ik Wil Dat Je Liegt James Bay, The Lumineers & Noah Kahan – Up All Night Killers – Bright Lights Krezip & Danny Vera – It All Means Nothing (You’re Not Here Now) Lola Young – Messy Lost Frequencies & Tom Odell – Black Friday (Pretty Like The Sun) Luna – Dat Is Het Leven Mark Ambor – Belong Together Meau – Stukje Van Mij / Het Midden (met Pommelien) Michael Kiwanuka – Floating Parade Nothing But Thieves – Oh No (He Said What) Pearl Jam – Dark Matter Post Malone & Morgan Wallen – I Had Some Help Raye – Genesis / Oscar Winning Tears / Worth It Rondé – Love Of My Life / Undecided Rosé & Bruno Mars – APT. Sam Fender – People Watching Shaboozey – A Bar Song (Tipsy) Suzan & Freek – Verleden Tijd Taylor Swift & Post Malone – Fortnight Teddy Swims – Bad Dreams The Weeknd – Dancing In The Flames
Altijd rekening mee houden: Roxy / Bankzitters / Samuel Welten / Effe Serieus / Jan Smit / Donnie
Relevante aanvullingen zijn welkom!
Als ik dit lijstje zo zie, ben ik blij dat ik onder een steen leef
We strepen meer en meer van het alternatieve rockgilde af die hier, aangevuld met wat klassieke Top 2000-nummers, toch gewoon het meest te vinden zijn.
225 Pixies - Where Is My Mind?
Ik beroep me op regel 1 en bespreek niet waarom deze plaat van de Pixies misschien net even wat bekender is dan de rest. Daar moet u het mee doen. Pixies is een band die soms wat rommelig kan klinken, met de matige vocalen van Black Francis, Frank Black, hoe je hem ook wil noemen. En dan ook nog het rommelende gitaarwerk, een beetje punk, een beetje in surfstijl, maar vooral lekker stevig. Het concert wat ik van ze zag dit jaar is niet per se de beste show van het jaar, maar het was wel gewoon lekker. Al was het niet de bedoeling dat je mee zong met deze bekendste song van de band, want hij zong hem lekker buiten het metrum. Voor mij is het niet de uitgesproken favoriet. Dat is Gouge Away. Of Debaser. Of Motorway to Roswell. Of Gigantic. Het is wel een van mijn favoriete bands en ik ben blij dat ze met een van hun betere de lijst hebben behaald. Dat lukte in 2022 op 896, om een jaar later naar 816 te stijgen. Afgelopen editie verloor de band 1 plekje, met plaats 817.
224 The Kinks - Dedicated Follower of Fashion
Dat rommelige gitaargeluid van de Pixies is iets wat ze misschien wel een klein beetje van deze jongens hebben afgekeken. De Kinks hebben dat bij hun eerste nummers wel een beetje tot kunst verheven. In dit geval werd dat gecombineerd met een stukje satire de overdreven modecultuur uit de jaren 50 en 60 in Groot-Brittannië. Daarbij bleef een overdreven accent ons niet gespaard, iets waar ook een nummer als Parklife goed naar heeft geluisterd. Wat dat betreft wel baanbrekend en veel Britser dan deze song kan het niet, de humor in dat land is onnavolgbaar. Maar ik ga er heel goed op. In de Top 2000 stond het lied van 1999 tot 2014, met plek 587 in 2000 als hoogste notering.
223 The Smiths - There is a light that never goes out
Volgens de liefhebbers van Musicmeter is dit het beste lied ooit gemaakt, de Top 2000-luisteraar gaat voor plek 411 en ik zit een beetje in een middenweg met plek 223. Voor mij is het niet de beste van de band, maar ik snap wel dat deze heel goed gewaardeerd wordt. 'To die by your side is such a heavenly way to die' is natuurlijk een prachtig stukje tekst en het op There She Goes Again (Velvet Underground) lijkende intro is ook heel fijn gedaan en zet meteen de toon voor een paar minuten genot. Toen dit in 2012 binnenkwam was ik dan ook zeer tevreden dat er eindelijk ruimte was voor The Smiths en een stijging naar plek 357 in 2014 was ook absoluut verdiend. Daarna zakte het nummer wat weg tot 887 in 2020, maar de laatste jaren scoort dit weer beter. The Smiths zijn flink in de lift en nu staat ie weer op 411.
SPOILER: 222-201
Bange Ben had ik niet in mijn telling meegenomen, maar The Fear is wel prima inderdaad. Ik vind trouwens wel meer dingen die niet Keep Your Head Up zijn van Ben prima. Oats in the Water komt in me op. Maar goed, dat staat hier verder los van.
Over zeurderig, dat heb ik wel met Landslide. Die had van mij wel een stukje lager gemogen. Dat geeft me altijd het gevoel dat ik het voorportaal sta en dat de deur straks achter me dichtgetrokken wordt. Liever niet.
Op zaterdag 18 oktober 2025 10:53 schreef Tussle266 het volgende: Bange Ben had ik niet in mijn telling meegenomen, maar The Fear is wel prima inderdaad. Ik vind trouwens wel meer dingen die niet Keep Your Head Up zijn van Ben prima. Oats in the Water komt in me op. Maar goed, dat staat hier verder los van.
Over zeurderig, dat heb ik wel met Landslide. Die had van mij wel een stukje lager gemogen. Dat geeft me altijd het gevoel dat ik het voorportaal sta en dat de deur straks achter me dichtgetrokken wordt. Liever niet.
Ik vind Kids Of America nogal gedateerd, eigenlijk vind ik dat sowieso van de hits van Kim Wilde, dus laten we die dan in elk geval efkes wisselen van positie met Muse, zodat we met een knaller het jaar uitgaan.
Maar in het algemeen zijn dit wel “jammer dat deze allemaal midden in de nacht komen”-platen als het de echte Top 2000 was geweest.
Op zaterdag 18 oktober 2025 18:25 schreef peaceman het volgende: Stylo vind ik nog steeds een geweldig nummer van Gorrilaz. (Met geweldige clip, maar dat terzijde)
Rhinestone Eyes voor mij.
Ik denk trouwens dat Dare een goede kans maakt dit jaar en als dat zo is zie ik die de lijst ook direct wel halen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.13 favorieten over. Favoriete nummers uit het blokje 225-201: 223 The Smiths - There is a light that never goes out: Geen smakeloos land, dat Musicmeter. Hoewel ze ook wel een aantal vreemde keuzes bovenin hebben en ook flink wat vreemde omissies, maar goed, het wordt dan ook op onorthodoxe wijze door een klein clubje mensen samengesteld. Hoe dan ook, deze stond bij mij ook op 1, dus daar valt in ieder geval weinig over te klagen. Ik vond dit al wat langer een mooi nummer, maar hij is pas écht tot mijn absolute topfavorieten gaan behoren tijdens de pandemie. Met name door het begin van elk couplet, waarin het 'take me out tonight' gevolgd door een nadere toelichting centraal staat, kwam de tekst natuurlijk wel binnen. In 2021 en 2022 was dit ook in mijn ongeschoonde top 1000 de nummer 1, inmiddels is-ie iets weggezakt naar plek 5 in 2024 (waar het uitzwaai-lijstje op gebaseerd is) en plek 6 in 2025, net achter Ice Queen. Eigenlijk zou hij dus op 2 moeten staan in de geschoonde lijst, maar goed, het zit allemaal dicht bij elkaar. 219 Tame Impala - The Less I Know the Better: Een stuk toegankelijker dan Let It Happen voor mijn gevoel, zeker ook radiovriendelijk, maar toch ook meer dan voldoende diepgang. Mysterieus sfeertje, lekker loopje, beetje galm, heel fijn. Echt een ijzersterk allround-nummer, een allemansvriend, die volgens mij ook door bijzonder weinig mensen gehaat wordt. 205 The National - Bloodbuzz Ohio: Oef, het gaat hard nu hoor, alweer 3 stuks uitgezwaaid. Maar de posities zijn ook meer dan respectabel te noemen, dus ik klaag niet. De donkere stem is inderdaad iconisch en past dit nummer als een jas. Alleen al het woord 'bloodbuzz' lijkt er specifiek voor ontworpen te zijn, met van die lange ronde klinkerklanken. Heel mooi dat dit soort werk meer en meer ruimte krijgt in Top 2000-land; tegelijk binnengekomen met Porcupine Tree natuurlijk, en de enigszins vergelijkbare fanbase zal wel een beetje helpen. Minst favoriete nummers uit het blokje 225-201:
206 Fleetwood Mac – Tusk: Als ik zo'n lijstje zou maken, een top 4851, dan zou ik vrijwel het hele oeuvre van Fleetwood Mac ruimschoots in het linkerrijtje plaatsen. De laatste jaren ga ik steeds meer de diversiteit van hun oeuvre waarderen, en een nummer als Landslide, ook in dit blokje, vind ik bijvoorbeeld echt heerlijk. In de echte Top 2000 staat die ook vaak in de laatste nacht en daar hoort-ie ook wel thuis. Maar ja, ze hebben ook dit uitgebracht. Een bizarre kakofonie die echt pijn doet aan je oren, iets mooiers kan ik er niet van maken. Voor de rest veel respect voor wat ze gedaan hebben, maar dit ene nummer hadden ze écht niet hoeven doen. 201 Kim Wilde - Kids in America: Wel vrolijk en een beetje kinderlijk. Ik brak laatst nog een lans voor nota bene Toy-Box, dus ik ben niet vies van een beetje bubblegum, maar deze vind ik toch wel wat aan de slappe kant. Misschien is-ie een beetje verpest door Kim-Lian, en ook jeugdhelden Cascada hebben trouwens nog een versie op hun geweten, maar nee, hier word ik niet extreem blij van. 209 ABBA – Chiquitita: De voorlaatste dag van de Top 2000 is laatste jaren een beetje uitgegroeid tot een dag waar je een paar artiesten echt veel te vaak hoort, en ABBA is daarbij wel een belangrijke boosdoener. Ze maken soms echt wel lekkere muziek, maar ik betrap mezelf toch wel op de gedachte 'hè, alweer ABBA' in die regionen. Chiquitita vind ik dan van die noteringen zeker niet de sterkste, al vind ik hem op een gewone doordeweekse dag verder best oké.
Op zondag 19 oktober 2025 09:18 schreef Eightyone het volgende: Kids in America vergelijken met Toy-box (voor mezelf iets van de bodem van de muzikale jaren 90-beerput), en het er zelfs nog iets onder plaatsen.
Jij was een kind toen Kids In America uitkwam, ik was een kind toen Toy-Box doorbrak. Dat maakt denk ik al het verschil van de wereld
[..] Jij was een kind toen Kids In America uitkwam, ik was een kind toen Toy-Box doorbrak. Dat maakt denk ik al het verschil van de wereld
Mwah, ik ben ook een kind van de 90's, maar ik vind Tarzan & Jane toch echt wel van een totaal andere orde dan Kids In America. Best een geinig nummer op foute 90's feestjes, maar verder heeft het natuurlijk erg weinig om het lijf. Kids In America daarentegen vind ik gewoon een sterke popsong.
[..] Ik heb een gratis Wordpress-site voor mijn eigen lijstjes. Betaald kan ook, maar ik heb die functionaliteit eigenlijk niet nodig.
Dat ben ik niet eens. Ik vind eigenlijk wel dat je top 1000 volgend jaar van grafiekjes en leeftijdstabellen en statistieken over Urk voorzien moet worden.
[..] Dat ben ik niet eens. Ik vind eigenlijk wel dat je top 1000 volgend jaar van grafiekjes en leeftijdstabellen en statistieken over Urk voorzien moet worden.
Ik moet nog een keer een scriptje schrijven om e.e.a. in een tabel+grafiek te zetten. Handmatig is dat echt geen doen namelijk.
Hoe verder na een groot succes als A Whiter Shade of Pale en Homburg? Het duurde even, maar Procol Harum keerde terug met A Salty Dog. Met piano in de geest van Chopin werd het nóg iets symfonischer en melancholischer, met een mooie opbouw in het begin van de plaat. Ik hou van de manier waarop Procol Harum dat bombastische geluid neerzet, zij kunnen dat als geen ander. 3x in de Top 200 voor zo'n relatief vergeten naam is veelzeggend. Van 1999 tot 2015 in de lijst, met plek 591 in 2002 als beste notering.
199 Keane - Bedshaped
De laatste keer Keane. Somewhere Only We Know heeft het bij mij nooit echt gedaan en Everybody's Changing vond ik een herhaling van zetten, maar dit rustgevende nummer vond ik wel meteen erg mooi. Een prachtig landschapje wordt neergezet door de heren, waar de vocalen soms bijna bijzaak lijken. Pas na een minuutje zetten ze in en de instrumentale bridge zorgt voor de climax, met mooie koortjes en een hard synthgeluid dat dwars door je ziel snijdt. Zo mooi heeft Keane ze helaas nooit meer kunnen neerzetten, ook al hebben ze hierna nog een aantal fijne pophits gehad. Helaas werd het geen hit, maar in de Top 2000 doet ie wel al jaren mee. In 2009 binnen en na een verplichte afwezigheid in 2010 is het sinds 2011 een vaste waarde. In 2013 stond ie op 561 als hoogste notering, tegenwoordig al jaren net voor het halveren van de lijst, met plek 1094 in 2024.
198 Madonna - Frozen
De plaat van Madonna die in België een tijdlang verboden was. Het zou lijken op Ma vie fout le camp and Salvatore Acquaviva. En het had zomaar gekund dat ze het had gehoord, want in die tijd danste ze tenslotte voor Patrick Hernandez, die in België woonde. Al vraag je je af of Madonna bewust zo'n liedje 19 jaar onthoudt. In ieder geval legt die invloed haar geen windeieren, het is een van mijn favorieten en ook een relatief populaire in de Top 2000. Komt door het warme bad van William Orbit, die een fijne triphopachtige beat aan het geheel heeft toegevoegd. Deed ie later ook bij All Saints en ook dat is een geniale plaat. Een warm bad daardoor, dat door de strijkers lekker mysterieus klinkt, uit voor mij de beste periode van de zangeres. Sinds 2005 in de Top 2000, met plek 477 in 2012 als hoogste notering. Inmiddels op 1411 en dat is haar op 1 na beste notering. Zet wel te denken, al heeft Madonna veel van haar waarde verloren met dat verschrikkelijke ESF-optreden.
SPOILER: 197-176
Het punt bij Diane is voor mij vooral (net als eerder al bij andere bands in deze categorie) dat het jammer is dat alleen die ene a-typische er dan in staat. Dat die a-typische verder prima is in de meeste gevallen is natuurlijk wel waar.
Hoe verder na een groot succes als A Whiter Shade of Pale en Homburg? Het duurde even, maar Procol Harum keerde terug met A Salty Dog. Met piano in de geest van Chopin werd het nóg iets symfonischer en melancholischer, met een mooie opbouw in het begin van de plaat. Ik hou van de manier waarop Procol Harum dat bombastische geluid neerzet, zij kunnen dat als geen ander. 3x in de Top 200 voor zo'n relatief vergeten naam is veelzeggend. Van 1999 tot 2015 in de lijst, met plek 591 in 2002 als beste notering.
199 Keane - Bedshaped
De laatste keer Keane. Somewhere Only We Know heeft het bij mij nooit echt gedaan en Everybody's Changing vond ik een herhaling van zetten, maar dit rustgevende nummer vond ik wel meteen erg mooi. Een prachtig landschapje wordt neergezet door de heren, waar de vocalen soms bijna bijzaak lijken. Pas na een minuutje zetten ze in en de instrumentale bridge zorgt voor de climax, met mooie koortjes en een hard synthgeluid dat dwars door je ziel snijdt. Zo mooi heeft Keane ze helaas nooit meer kunnen neerzetten, ook al hebben ze hierna nog een aantal fijne pophits gehad. Helaas werd het geen hit, maar in de Top 2000 doet ie wel al jaren mee. In 2009 binnen en na een verplichte afwezigheid in 2010 is het sinds 2011 een vaste waarde. In 2013 stond ie op 561 als hoogste notering, tegenwoordig al jaren net voor het halveren van de lijst, met plek 1094 in 2024.
198 Madonna - Frozen
De plaat van Madonna die in België een tijdlang verboden was. Het zou lijken op Ma vie fout le camp and Salvatore Acquaviva. En het had zomaar gekund dat ze het had gehoord, want in die tijd danste ze tenslotte voor Patrick Hernandez, die in België woonde. Al vraag je je af of Madonna bewust zo'n liedje 19 jaar onthoudt. In ieder geval legt die invloed haar geen windeieren, het is een van mijn favorieten en ook een relatief populaire in de Top 2000. Komt door het warme bad van William Orbit, die een fijne triphopachtige beat aan het geheel heeft toegevoegd. Deed ie later ook bij All Saints en ook dat is een geniale plaat. Een warm bad daardoor, dat door de strijkers lekker mysterieus klinkt, uit voor mij de beste periode van de zangeres. Sinds 2005 in de Top 2000, met plek 477 in 2012 als hoogste notering. Inmiddels op 1411 en dat is haar op 1 na beste notering. Zet wel te denken, al heeft Madonna veel van haar waarde verloren met dat verschrikkelijke ESF-optreden.
SPOILER: 197-176
Ik heb zeker een keer tevergeefs op The Flirtations gestemd, zulke liedjes (NBAH en Someone Out There) verdienen veel meer in een Top 2000
Ik heb Zwart-Wit altijd al het minste nummer van Boeijen gevonden. De hoogte van deze notering verbaasd me wel. Maar wel mooi dat Frank uberhaupt zo hoog komt
Op maandag 20 oktober 2025 10:12 schreef Scorpion_17 het volgende: Ik heb Zwart-Wit altijd al het minste nummer van Boeijen gevonden. De hoogte van deze notering verbaasd me wel. Maar wel mooi dat Frank uberhaupt zo hoog komt
Zwart Wit is denk ik vooral een stuk directer dan zijn meeste andere liedjes. Voor de liefhebber stoot dat wellicht af.
199 Keane – Bedshaped: Voor mij niet zo toonaangevend als de twee grote favorieten die we eerder al eens uitzwaaiden, maar als ik een derde favoriet van Keane daaraan moet toevoegen is het zeker deze. Hij is iets minder poppy en heeft een iets meer solide instrumentale opbouw dan veel anderen uit hun oeuvre, dus geen wonder dat-ie het beter doet in lijsten als de V500 en ook hier bij Mex. Als ik daarnaast de tekst goed beluister heb ik altijd het idee dat het nummer over iemand gaat die ernstig en/of chronisch ziek is, maar veel anderen lijken er een break-up song in te horen... toch opmerkelijk. Hoe dan ook, waar het ook precies over gaat, mooi is-ie zeker. 187 Moody Blues - Nights in White Satin: Een van die grote historische klassiekers uit de Top 2000 die helaas langzaam wat wegzakt. Zelfs nog wel eens op gestemd om dit enigszins tegen te gaan, maar de tijd is soms onverbiddelijk. Zo'n orkestrale stijl wordt vaak een beetje versleten voor kitsch, maar ik ga er altijd erg lekker op, net als op die afwisseling van rustige en explosieve stukken. 194 Arctic Monkeys - Do I Wanna Know?: Leuk feitje over dit nummer: mijn buurman speelt basgitaar, en laatst hoorde ik dwars door de muren van ons huis dit heel herkenbare loopje gespeeld worden. Toen appte ik hem meteen 'Do I wanna know?' met een muzieknoot-emoji daarachter. Kon hij wel om lachen. Hoewel de beste man steeds beter wordt in zijn hobby, hoor ik toch wel het liefst dit heerlijke origineel van de Poolaapjes, die net als bij het hierboven beschreven nummer van Keane maar nauwelijks hoeft onder te doen voor de twee favorieten die beide een uitzwaai-alarm verdienden.
Minst favoriete nummers uit het blokje 200-176:
189 Prince & The Revolution - Purple Rain: Heel weinig aan te merken op dit blokje, grosso modo echt wel waardige muziek voor deze regionen. Als ik dan toch eentje moet noemen die ik het minst vind, dan ga ik voor een artiest die het bij mij nooit zo goed heeft gedaan en noem ik deze grote klassieker van Prince. Zeker de albumversie hiervan vind ik wel wat aan de langdradige kant. 176 The Flirtations - Nothing but a heartache: Prima popplaatje, maar niet helemaal op zijn plek bij de bovenste 200 naar mijn smaak. De samenzang is wel lekker op zich. Misschien is het gewoon ook niet helemaal mijn genre, met die stevige soul- en R&B-invloeden. 181 Raymond van het Groenewoud - Twee meisjes: Ik geef toe: het is een verademing vergeleken met dat vreselijke 'je veux de l'amour'. De muzikale opbouw is echt lekker, maar de zangstem en met name de achtergrondvocalen vind ik niet zo mooi. En het is niet alsof er nog veel matigheid te vinden is zo hoog in de lijst, dus dan beland je toch gewoon hier.
Ik ben trouwens INXS wel iets gaan herwaarderen dit jaar. Daar zitten best wel wat fijne liederen tussen. Wel lekker op tijd nu de helft geëlimineerd is in recente jaren. Op de keuzelijst staan ook nog wel een paar hele fijne die we gelukkig zo nu en dan bij Bart horen:
SPOILER
In dit blokje zetten we eindelijk de puntjes op de y, met genoeg enorm lange platen. Het is net de echte lijst, alle lange nummers bovenin.
175 Crosby, Stills & Nash - Suite: Judy blue eyes
7 minuten folkgenot van Crosby, Stills én Nash, geschreven door Stephen Stills over Judy Collins. Stephen had een relatie met Judy. Opvallend is de gitaar die haast als een sitar klinkt door de stemming, maar het is gewoon een gitaar. Dat geeft deze folksong met harmonieuze samenzang een licht psychedelisch tintje. Het lied bestaat ui zo'n vier delen: Het eerste deel waarin de nepsitar overuren draait, een gedeelte waarin de harmonieën het belangrijkst zijn, een stukje overgang met een instrumentaal deel gevolgd door stemmodulaties, waarna we mogen genieten van het tudududu-eindstuk. Ieder stukje met zijn eigen sfeer en ze kunnen me allemaal vermaken. Een hele fijne trip, die in 2000 op 469 binnenkwam, daarna een jaartje weg was, maar vanaf 2002 tot 2019 in de lijst stond. Helaas was hier plek 2000 onvoldoende voor een verlenging. Gelukkig hoorden we wel altijd de albumversie.
174 Queensryche - Silent Lucidity
Na Diane nogmaals een metalband met een lekker aangedikt strijkernummertje. In dit geval met drums die ook de galmmachine flink hebben gevonden. Het is onvergelijkbaar met het progmetalwerk van de band, maar als zo'n ballad goed gedaan is en de strijkers op de juiste manier zo'n zware rockstem versterken, dan is het eenvoudigweg genieten. Peter Collins, die ook Traceys Breakaway produceerde, produceerde grote delen van het werk van de band (en van het latere werk van Rush) en zet hier zeker in het tweede deel een uitstekende productie neer. Mooie opbouw, hoe die strijkers steeds meer aanwezig zijn in de song en er zo langzaam een voller geluid geproduceerd wordt. En die bridge die steeds hoger gaande strijkerpartij aan het eind van de solo is ook wel slim verzonnen, juist omdat het onlogisch is bij zo'n soort plaat. Geweldige plaat die sinds 2009 in de lijst staat en na een moeizame start een vaste waarde is op 30 december. In 2022 was plek 269 de hoogste notering en afgelopen editie op 287, al staat ie al sinds 2013 bij de beste 400. De puntjes worden keurig op de y gezet bij Queensr che.
173 R.E.M. - Its the End of the World as We Know It (And I Feel Fine)
De manier van R.E.M. om Bob Dylan's Subterranean Homesick Blues te eren - een snelle tekst over dromen over verschillende beroemdheden. Eigenlijk is de tekst wat onzinnig, maar het is wel zo'n tekst die lekker op zo'n rammende song past, met dat metrum ratel je zo lekker door. De stem van Michael Stipe heeft iets nasaals, maar is zeker hier nooit vervelend en eigenlijk extreem prettig om naar te luisteren. Van mij mag hij op deze manier ook de integrale werken van Tolstoj vertolken, ik vermoed dat het dan nog steeds leuk is. Ik kan me ook herinneren dat dit nogal een hype was in 2012, toen de Maya's nog voorspelden dat de wereld zou vergaan. Fijn dat we er toen zo vaak van mochten genieten. Sinds 2016 in de lijst en in 2022, geholpen door covid, op 983, Dat was toen een flinke stijging vanaf 1724, maar die is inmiddels weer teniet gedaan en meer. In 2024 op 1999, dat is dus maar net in de lijst.
SPOILER: 172-151
Mwah, Protection lijkt me de gemiddelde #3 en de enige andere kanshebber lijkt me rockistenfavoriet Angel.
[..] Mwah, Protection lijkt me de gemiddelde #3 en de enige andere kanshebber lijkt me rockistenfavoriet Angel.
Ergens in mijn hoofd zit Angel en Paradise Circus in plaats van alles wat er nu staat. Die twee plus wat we al hebben is volgens mij de juiste samenstelling. Maar of Angel en Paradise Circus dan ook te horen zouden zijn is wel weer een ander punt.
Aan Be Thankful...zitten wel goeie herinneringen voor de toen-MTV generatie
[..] Ergens in mijn hoofd zit Angel en Paradise Circus in plaats van alles wat er nu staat. Die twee plus wat we al hebben is volgens mij de juiste samenstelling. Maar of Angel en Paradise Circus dan ook te horen zouden zijn is wel weer een ander punt.
Protection en Safe From Harm zou ik logischer vinden dan Paradise Circus.
[..] Protection en Safe From Harm zou ik logischer vinden dan Paradise Circus.
Ook met al die soundtracks, reclames en remixen eraan enzo? Ik zou zeggen dat ik Paradise Circus het vaakst in mijn leven heb gehoord zonder het zelf op te zetten.
[..] Ook met al die soundtracks, reclames en remixen eraan enzo? Ik zou zeggen dat ik Paradise Circus het vaakst in mijn leven heb gehoord zonder het zelf op te zetten.
Alsof mensen dan de titel weten. My Tears Are Becoming A Sea zou bij de aanwezigheid op de keuzelijst ook echt geen Top 2000 halen.
[..] Alsof mensen dan de titel weten. My Tears Are Becoming A Sea zou bij de aanwezigheid op de keuzelijst ook echt geen Top 2000 halen.
Ja, zit wel wat in. Ik keek net naar de cijfers. Bij de Zweedse dronefinancier is Paradise Circus nummer 4, maar bij het videodiareemedium van Google komt het niet in de buurt van die andere. Dus daar word je ook niks wijzer van.
In ander mooi Top 2000 nieuws: Tame Impala gaat zich bij het volgende, illustere rijtje artiesten voegen: • 3Js • Bankzitters • Disturbed • Eva de Roovere • Katie Melua • Mumford & Sons • Typhoon
Op woensdag 22 oktober 2025 18:15 schreef Cassa95 het volgende: In ander mooi Top 2000 nieuws: Tame Impala gaat zich bij het volgende, illustere rijtje artiesten voegen: • 3Js • Bankzitters • Disturbed • Eva de Roovere • Katie Melua • Mumford & Sons • Typhoon
Vervang Typhoon (die kan dan tussen Eva en Katie ofzo) met Tame Impala en het rijtje loopt min of meer op van bagger naar kwaliteit.
[ Bericht 0% gewijzigd door Redefine op 23-10-2025 13:54:52 ]
De story continues. Hadden we het vorige blok een stemplaat, hebben we er nu weer drie. Dig jeer de slapeloosheid van Faithless, de Fok! steunplaat van Echo en de Bunnyman en het schandaal om Rosie.
Op woensdag 22 oktober 2025 18:15 schreef Cassa95 het volgende: In ander mooi Top 2000 nieuws: Tame Impala gaat zich bij het volgende, illustere rijtje artiesten voegen: • 3Js • Bankzitters • Disturbed • Eva de Roovere • Katie Melua • Mumford & Sons • Typhoon
....omdat?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.12 favorieten over.
Favoriete nummers uit het blokje 175-151:
158 The War on Drugs - Under the Pressure: Dat dit niet mijn favoriet van TWOD is ligt eigenlijk puur aan de intro. Ik heb wel vaker gezegd dat ik dit een fantastisch nummer vind met een heel klein smetje, namelijk dat rare geluidseffect met de drums in het begin. Alsof er een ventilator ergens tegenaan schuurt of iets dergelijks. Gelukkig verandert het effect binnen een half minuutje in een normale drumbeat en is het nog 8 minuten absoluut genot, en in die 8 minuten wordt ruimschoots gecompenseerd voor die valse start. Een moderne klassieker, iconisch binnen de moderne psychedelische rock. 161 The Mamas and the Papas - California Dreamin': Aah, die hemelse samenzang in canon, veel aangenamer krijg je het niet. Of je moet het gaan hebben over het fluitstuk in het midden. Een oudje, maar wel een van de allerbeste; laten we hopen dat die het nog heel lang volhoudt in de muzikale hoogmis. 162 Kate Bush - The man with the child in his eyes: Als ik blind moet varen op mijn recentste top 1000 van deze zomer, dan zou Fade To Black iets hoger staan, maar deze vind ik bij nader inzien toch net iets mooier. Insomnia en de puntjes op de Y staan er trouwens ook niet ver achter, het is weer dringen geblazen bovenin. Ik zeg soms een beetje gekscherend dat het liedje over mij gaat, maar uiteindelijk is het toch wel de mystieke stem van Kate Bush die de doorslag geeft.
Minst favoriete nummers uit het blokje 175-151: 164 Spinvis – Kom terug: Ga weg. 157 Spinvis – Bagagedrager: Wel lekker makkelijk kiezen zo, dat is in ieder geval een pluspunt. En we zijn er nu vanaf, dat is nog een veel groter pluspunt; ik was even bang dat we deze pretentieuze nonsens zouden tegenkomen in de top 100. Ik luister nog liever naar het gelijknamige nummer van Gers fucking Pardoel (wie kent hem nog?). 163 The Spencer Davis Group - Gimme Some Lovin': Fijn, nu kunnen we het weer over leuke muziek gaan hebben. Want ondanks dat dit de op twee na minste is naar mijn smaak is het wel gewoon een prima plaatje, er zit wel een lekkere flow en een aangenaam tempo in en de wisselingen in stemhoogte klinken ook best fijn. Maar ik vind het wel meer iets voor plek 1630 dan voor 163.
Nog precies zes te gaan. Van die zes is dit duidelijk het meest authentieke Top 2000-blokje, met veel platen die er niet meer in staan en maar 1 nummer dat in 1999 duidelijk had misstaan. Sowieso maar 4 waarvan ik mee heb gemaakt dat ze nog niet in de Top 2000 stonden.
150 U.K. - Rendezvous 6:02
Tussen al die altrock-klassiekers vinden we ook nog wel wat vergeten oudjes en ik durf zelfs te zeggen dat de komende 25 meer overhellen naar een klassiek Top 2000-blokje naar dan iets wat in de Kink 1500 past. Misschien wel het ultieme nummer uit het onderste deel van de Top 2000 is dit Rendez-vous 6:02 voor mij. Hij is er alweer jaren weg, maar dit was voor mij wel een van de ultieme ontdekkingen met de jazzy piano die langzaam door het lied heen vergezeld werd door een schel synthgeluid. En daarvoor en daarna hebben we dan twee keer de zang. Prima zang van John Wetton op deze song in 7/16e maatsoort. Ik hou wel van ongewone maatsoorten. Wetton kennen we van allerlei bands, hier heeft hij een allegaartje van progmuzikanten bij elkaar weten te zetten voor deze heerlijke jazz fusion. Van 1999 tot 2017 in de lijst en in de beginjaren nog behoorlijk hoog: 373 in 2000 als hoogste notering. Daarna zakte het lied weg, ik herinner me hem vooral van net onder de 1000, daar is ie bekend geworden als een van mijn favorieten door het fijne pianogeluid. Maar in 2016 verloor ie 600 plekken en dat komt zo'n oudje van een relatief onbekende band die ook nog eens niet op Spotify stond niet te boven. Deze zou ik wel heel graag nog eens in een lijstje terugzien, achja.
149 Led Zeppelin - Whole Lotta Love
Na Stairway to Heaven dé klassieker van de band en toch wel een van mijn favorieten. Dat was niet altijd zo, eerder vond ik de nummers van IV toch wel beter. Maar ik ben in gaan zien dat deze riff en de daarop volgende scheurende gitaar echt heerlijk is. En de bridge waarin Robert Plant vocaal weer lekker losgaat op alleen maar een badje geram op bekken van fenomeen John Bonham en af en toe wat gitaarherrie. Het schijnt dat daar vocalen uit een andere sessie zijn gebruikt. Ruimte voor improvisatie in livevarianten en gewoon een heerlijke plaat. Dit was ook wel diegene die je nog wel eens op de clipzender zag en volgens mij stond dit ook in mijn muziekboek. Gek dus eigenlijk dat het allemaal zo lang heeft geduurd. Altijd in de lijst en na een begin in de laatste nacht stond ie in 2003 en 2009 toch mooi in de top 100. Ook van 2012 tot 2014 lukte dat met plek 86 in 2013 als hoogste. Daartussen en daarna was het vooral de laatste ochtend, maar de laatste paar jaar is ie weer door de nacht gezakt. In 2024 stond ie op 265.
148 Dusty Springfield - Summer is over
De mooiste van Dusty, geschreven door broer Tom, die natuurlijk vooral bekend is als jingle van Radio Veronica. Dat trompetintro is natuurlijk ook heel herkenbaar en heeft iets heel groots in zich. Ook Frank Ifield bracht dit nummer in dezelfde periode uit, maar de versie van Dusty haalde de Top 2000. En terecht, wat een zangeres. Dit lied uit liefst 1964 is voor mij, zoals de titel ook zegt, echt een winterplaat. In de winter heb je gewoon wat meer met die stemmige muziek met veel strijkers, blazers en ietwat donkere vocalen. Muziek die past bij het moment dat de zomer voorbij is, dus. En ja, gewoon een prachtige melodie. Niets meer aan doen. Van 1999 tot 2015 in de lijst en in 2003 was plek 789 de hoogste notering.
SPOILER: 147-126
[..] Daar kun je o.a. Slayer, King Crimson, Joy Division, Glenn Miller en Billie Holliday ook bijrekenen, toch?
Die hebben nooit de Top 40 behaald, dus dat is anders. Anders kunnen we ook Rumer, Van Orly, The National, Porcupine Tree, etc etc noemen
Er valt eigenlijk niets slechts meer te zeggen over deze blokken. Stel je toch eens voor dat er tijden waren waarin Arthur en Dusty gewoon in de lijst stonden alsof dat maar heel normaal was. Vroeger was alles beter, behalve Suus & Freek, die zijn al jaren van hetzelfde niveau. En gelukkig hebben ze een tactisch geplande single gedropt deze week.
Arriving in de top 100? Daar hoopte ik zelf al op, maar het begint erop te lijken. Verder heb ik geen idee wat er nog komt, dus ik laat me verrassen. Sowieso denk ik wel te weten wat op 1 staat (ik heb die Spotify-lijst van 2023 nog opgeslagen)
Op donderdag 23 oktober 2025 12:14 schreef DarkSonic2 het volgende: Arriving in de top 100? Daar hoopte ik zelf al op, maar het begint erop te lijken. Verder heb ik geen idee wat er nog komt, dus ik laat me verrassen. Sowieso denk ik wel te weten wat op 1 staat (ik heb die Spotify-lijst van 2023 nog opgeslagen)
Volgens mij zijn er 2 kanshebbers
Ik zou zelfs 3 zeggen, maar ik kan wel zeggen dat de nummer 1 nog best ruim voor de nummer 2 en 3 staan. Maar tussen die twee wil de notering nog wel eens wisselen.
Nummer 4 staat daar ver onder, het gat tussen nummer 3 en 4 is een van de grootste gaten in de lijst zou ik zeggen. Tussen nummer 9 en 10 zit ook een behoorlijk gat, die top 9 verandert echt niet zomaar (behalve onderling)
[..] Ik zou zelfs 3 zeggen, maar ik kan wel zeggen dat de nummer 1 nog best ruim voor de nummer 2 en 3 staan. Maar tussen die twee wil de notering nog wel eens wisselen.
Nummer 4 staat daar ver onder, het gat tussen nummer 3 en 4 is een van de grootste gaten in de lijst zou ik zeggen. Tussen nummer 9 en 10 zit ook een behoorlijk gat, die top 9 verandert echt niet zomaar (behalve onderling)
Ja, zoiets zou het bij mij ook zijn, denk ik. Al hebben veel van de nummers in mijn potentiële top 10 nooit in de top 2000 gestaan.
[..] Ik zou zelfs 3 zeggen, maar ik kan wel zeggen dat de nummer 1 nog best ruim voor de nummer 2 en 3 staan. Maar tussen die twee wil de notering nog wel eens wisselen.
Onze vriend Tim mag weer een aardig uurtje door de speakers smijten. Jammer van de verplichte Mark Ambor.
Wat is de overeenkomst tussen deze namen? Hebben ze allemaal een nummer dat elk jaar sinds de binnenkomst verder is gedaald?
De mooiste van Dusty, geschreven door broer Tom, die natuurlijk vooral bekend is als jingle van Radio Veronica. Dat trompetintro is natuurlijk ook heel herkenbaar en heeft iets heel groots in zich. Ook Frank Ifield bracht dit nummer in dezelfde periode uit, maar de versie van Dusty haalde de Top 2000. En terecht, wat een zangeres. Dit lied uit liefst 1964 is voor mij, zoals de titel ook zegt, echt een winterplaat.
Op donderdag 23 oktober 2025 10:28 schreef Mexicanobakker het volgende: Nog precies zes te gaan. Van die zes is dit duidelijk het meest authentieke Top 2000-blokje, met veel platen die er niet meer in staan en maar 1 nummer dat in 1999 duidelijk had misstaan. Sowieso maar 4 waarvan ik mee heb gemaakt dat ze nog niet in de Top 2000 stonden.
150 U.K. - Rendezvous 6:02
Tussen al die altrock-klassiekers vinden we ook nog wel wat vergeten oudjes en ik durf zelfs te zeggen dat de komende 25 meer overhellen naar een klassiek Top 2000-blokje naar dan iets wat in de Kink 1500 past. Misschien wel het ultieme nummer uit het onderste deel van de Top 2000 is dit Rendez-vous 6:02 voor mij. Hij is er alweer jaren weg, maar dit was voor mij wel een van de ultieme ontdekkingen met de jazzy piano die langzaam door het lied heen vergezeld werd door een schel synthgeluid. En daarvoor en daarna hebben we dan twee keer de zang. Prima zang van John Wetton op deze song in 7/16e maatsoort. Ik hou wel van ongewone maatsoorten. Wetton kennen we van allerlei bands, hier heeft hij een allegaartje van progmuzikanten bij elkaar weten te zetten voor deze heerlijke jazz fusion. Van 1999 tot 2017 in de lijst en in de beginjaren nog behoorlijk hoog: 373 in 2000 als hoogste notering. Daarna zakte het lied weg, ik herinner me hem vooral van net onder de 1000, daar is ie bekend geworden als een van mijn favorieten door het fijne pianogeluid. Maar in 2016 verloor ie 600 plekken en dat komt zo'n oudje van een relatief onbekende band die ook nog eens niet op Spotify stond niet te boven. Deze zou ik wel heel graag nog eens in een lijstje terugzien, achja.
149 Led Zeppelin - Whole Lotta Love
Na Stairway to Heaven dé klassieker van de band en toch wel een van mijn favorieten. Dat was niet altijd zo, eerder vond ik de nummers van IV toch wel beter. Maar ik ben in gaan zien dat deze riff en de daarop volgende scheurende gitaar echt heerlijk is. En de bridge waarin Robert Plant vocaal weer lekker losgaat op alleen maar een badje geram op bekken van fenomeen John Bonham en af en toe wat gitaarherrie. Het schijnt dat daar vocalen uit een andere sessie zijn gebruikt. Ruimte voor improvisatie in livevarianten en gewoon een heerlijke plaat. Dit was ook wel diegene die je nog wel eens op de clipzender zag en volgens mij stond dit ook in mijn muziekboek. Gek dus eigenlijk dat het allemaal zo lang heeft geduurd. Altijd in de lijst en na een begin in de laatste nacht stond ie in 2003 en 2009 toch mooi in de top 100. Ook van 2012 tot 2014 lukte dat met plek 86 in 2013 als hoogste. Daartussen en daarna was het vooral de laatste ochtend, maar de laatste paar jaar is ie weer door de nacht gezakt. In 2024 stond ie op 265.
148 Dusty Springfield - Summer is over
De mooiste van Dusty, geschreven door broer Tom, die natuurlijk vooral bekend is als jingle van Radio Veronica. Dat trompetintro is natuurlijk ook heel herkenbaar en heeft iets heel groots in zich. Ook Frank Ifield bracht dit nummer in dezelfde periode uit, maar de versie van Dusty haalde de Top 2000. En terecht, wat een zangeres. Dit lied uit liefst 1964 is voor mij, zoals de titel ook zegt, echt een winterplaat. In de winter heb je gewoon wat meer met die stemmige muziek met veel strijkers, blazers en ietwat donkere vocalen. Muziek die past bij het moment dat de zomer voorbij is, dus. En ja, gewoon een prachtige melodie. Niets meer aan doen. Van 1999 tot 2015 in de lijst en in 2003 was plek 789 de hoogste notering.
SPOILER: 147-126
Zo dat zijn veel pareltjes bij elkaar. Helaas halen sommige niet eens de lijst meer, want dit zou toch wel een zalige oudejaarsochtend geven. Vorig jaar was de nummer 150 rond kwart voor negen, dat was trouwens Bruce Springsteen (goh) met Streets Of Philadelphia, maar UK is heel wat meer reden om de wekker te zetten.
Het enige moment voor een douchepauze is met Luka en Bette Davis Eyes na elkaar. Die staan, na muzikaal opgegroeid te zijn in de jaren ‘90, in een lijstje met dingen als You Can Call Me Al en Walk Of Life, van platen uit het decennium ervoor, die zo vaak gedraaid werden, dat ze hun charme nogal hebben verloren.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.9 favorieten over.
Favoriete nummers uit het blokje 150-126:
133 R.E.M. - Drive: Een van de aangenaamste muzikale verrassingen die ik me zo herinner. Ik kende van R.E.M. aanvankelijk alleen de grote hits Losing My Religion, Everybody Hurts en Shiny Happy People, en die vind ik allemaal niet bijzonder veel aan. Toen hoorde ik deze en die vond ik echt fantastisch, ik had niet verwacht dat dat van dezelfde artiest zou zijn. Inmiddels heb ik me iets breder georiënteerd in hun oeuvre en ben ik erachter dat ze echt wel een hoop goed spul hebben geproduceerd door de jaren heen, maar dit blijft wel duidelijk mijn favoriet. 146 Sinéad O'Connor – Troy: Ik denk dat dit de laatste plaat is die we tegenkomen waarvan de notering me eigenlijk een beetje tegenvalt. Stond die niet heel hoog in de Mex2000 een paar jaar geleden? Misschien vergis ik me of misschien is-ie iets weggezakt, maar maakt ook niet uit, want dit is natuurlijk een meer dan respectabele plek. Dat refrein, als je het zo mag noemen, voelt als een climax van een episch verhaal, met die lang aangehouden noten heeft het ook bijna iets opera-achtigs. De opbouw is atypisch maar dat staat dit nummer uitstekend. 132 ABBA - The Day Before You Came: Met kop en schouders de beste van ABBA. Ik heb soms het idee dat bijna elke naar Zweedse gehaktballetjes ruikende scheet van ze erin staat, maar bij deze is dat in ieder geval meer dan terecht. Een van de knapst geschreven teksten die ik ken; er wordt een dag beschreven waarin echt helemaal niets gebeurt, en toch intrigeert het ontzettend. Wat gebeurde er dan die dag erna? Je kan het enigszins invullen en toch blijft het heerlijk mysterieus.
Minst favoriete nummers uit het blokje 150-126:
143 The Crazy World of Arthur Brown – Fire: Bah, wat een lelijke tekst. Ik denk dat ik wel weet wat voor crazy world die Arthur Brown beschrijft, en ik denk niet dat ik daarbij in de buurt wil komen. Los daarvan is het orgelgeluid nog wel aardig, en de opbouw met dat tussenstuk nog wel interessant, al heeft het ook iets hoempapa-achtigs waar ik een beetje nerveus van word. 128 The Beatles - Strawberry Fields Forever: De altijd wisselvallige Beatles. Niet slecht, maar wel een beetje saai. Op het moment dat de titel wordt gezongen slaat het nummer nogal dood voor mijn gevoel, alsof je jezelf vocaal en muzikaal in een hoekje hebt geschilderd en geen kant meer op kan. 140 The Who - Baba O'Riley: Ik kan op zich wel horen dat het kwaliteitsmuziek is, toch raakt het me niet op de juiste manier. Een beetje gepingel en gepiel, en ook een beetje geschreeuw in de zang. Wel knap gemaakt, maar het zou bij mij een flink eindje met de lift naar beneden gaan.
Had natuurlijk kunnen bedenken dat jij geen fan zou zijn van de tekst van Fire. Al stond die ook zonder dat wel bij de platen waarbij ik een notering bij de onderste 3 verwachtte. Strawberry Fields ligt denk ik van alle Beatleplaten het dichtst bij de Walrus, dus ook die is niet heel gek.
@DecoAoreste houdt niet van Spinvis en ook niet van kakofonieën. De laatste 3 minuten van Spinvis' We Vieren Het Toch zou pas echt pure horror voor hem zijn
Hoewel Bohrhap in de 5 years itch zitten waarin ze normaliter niet op 1 komen, vrees ik dat de aandacht voor het 50 jarige bestaan de plaat opnieuw naar nummer 1 gaat duwen.
Op vrijdag 24 oktober 2025 11:29 schreef Scorpion_17 het volgende: Hoewel Bohrhap in de 5 years itch zitten waarin ze normaliter niet op 1 komen, vrees ik dat de aandacht voor het 50 jarige bestaan de plaat opnieuw naar nummer 1 gaat duwen.
Als Fix You het alternatief is een zegen
Op vrijdag 24 oktober 2025 17:33 schreef Scorpion_17 het volgende: Hoe kut en zwaar en vervelend ook voor Freek, ik ben inmiddels wel een beetje huiliehuilie-verhalen moe
Ja het is een lastige hè? Het is echt heel triest, zo'n jonge gast die binnenkort vader wordt maar ook ongeneeslijk ziek is. Terecht dat daar aandacht voor is, maar het slaat soms ook een beetje door en het heeft als neveneffect dat heel erg matige muziek heel erg gepusht wordt. Ik houd echt mijn hart vast voor de komende editie...
Op vrijdag 24 oktober 2025 11:29 schreef Scorpion_17 het volgende: Hoewel Bohrhap in de 5 years itch zitten waarin ze normaliter niet op 1 komen, vrees ik dat de aandacht voor het 50 jarige bestaan de plaat opnieuw naar nummer 1 gaat duwen.
Op vrijdag 24 oktober 2025 17:33 schreef Scorpion_17 het volgende: Hoe kut en zwaar en vervelend ook voor Freek, ik ben inmiddels wel een beetje huiliehuilie-verhalen moe
Nu in ieder geval 25 nummers zonder Freek. Wel met wat sentiment. Al valt het qua tranentrekkers mee. 125 Procol Harum - Grand Hotel
Van veel geld ga je vanzelf ook luxe leven en overdreven veel uitgeven. Procol Harum had voldoende verdiend met die grote zomerhit en de opvolger en besloot die veel te luxe hotels eens in een liedje te omschrijven. In dit nummer probeerde de band de sfeer van Salty Dog nogmaals neer te zetten en dat lukt eigenlijk wel heel goed. En daarbij wordt ook nog even de kitsch van zo'n immens hotel keurig neergezet. Wel een beetje 'kijk eens hoe goed wij het hebben'-muziek, dat is niet wat je wil horen, het mag wel menselijker. Maar verder is het eigenlijk wel heerlijk, vooral de versnelling richting het einde en dit soort overdreven muziek levert natuurlijk wel ruimte voor veel instrumenten en harmonieën. Ik snap wel dat dit de lijst niet meer haalt, maar jammer is het wel, want het is wel een partijtje mooi. In 2000 op 782 en daarna van 2002 tot 2015 in de lijst.
124 The Rolling Stones - Play with Fire
Ik noemde al een keer dat er nog een Stones-verrassing zou komen en dat is deze ballad van de groep genaamd Play With Fire, waar we alleen Mick Jagger en Keith Richards horen van de bekende leden. Phil Spector speelde op een gitaar de bas en zijn toenmalig partner Jack Nitzsche, later bekend als filmcomponist en pianist in Crazy Horse, bediende de klavecimbel. Daar komt de aap uit de mouw, want het zal weer eens niet een lied met dat instrument zijn dat bij ondergetekende scoort. Er schijnt ook een snelle versie te zijn, maar die hebben we helaas nooit gehoord. We moeten het doen met Mick die zowaar best mooi zingt, een waarschuwing aan zijn 'vriendin'. Een rustig nummer, maar ook een beangstigende waarschuwing, gesterkt door het donkere klavecimbelspel. Wat een instrument. Toen ik deze in 2013 in de Top 2000 hoorde werd het meteen een van mijn Stonesfavorieten. Dat was ook de laatste deelname op 1930, 3 jaar daarvoor stond ie op 1955. In 2000 stond ie eenmalig wat hoger, op 1519. Niet de meest bekendse Stonesplaat, maar wel een hele mooie.
123 Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
Meestal heb ik het toch gewoon het liefst over de impact van een liedje zelf, maar ditmaal wil ik vooral de artiest bespreken. Porcupine Tree, de progband rond Steven Wilson, staat er namelijk maar 1 keer in. Ik kende de naam in 2007 al wel, progmetal was anno 2006-2007 wel een favoriet genre, maar ik had nog niets gehoord. Fear of a Blank Planet was mijn eerste kennismaking. De singleversie, jammer, want die mist het fantastische einde dat ik later leerde kennen. Maar die tekst kwam wel even binnen. Ik zat toen toch al een paar jaar eigenlijk wel in de rotzooi, het leven na het overlijden van mijn vader was niet geweldig. Ik kwam weinig buiten en had het liefst de gordijnen dicht, ik at niet veel en deed weinig in huis, ik zat het liefst de hele dag achter TV, computer of Playstation en nam ook wel eens iets te veel pilletjes (al was ik daar toen gelukkig wel een tijdje mee gestopt). Toch voelde wat ik allemaal deed vrij leeg. Iets wat dat nummer wel aardig beschreef, die kwam wel binnen. Het was niet per se dat nummer dat de omslag leverde, die was zonder dit lied ook wel gekomen, maar het was wel een beetje een reality check en gelijk een van mijn favorieten. Dat nodigde uit naar meer van de band en ik hoorde echt wel een aantal hele fijne songs. Gek genoeg heb ik net het album met dit Arriving Somewhere But Not Here links laten liggen. Die leerde ik pas kennen nadat ik begreep dat dit goed scoorde onder de fans met noteringen in de Snob 2000 en andere toplijsten. En dat is wel terecht, Arriving is een geweldige trip van 12 minuten met heerlijke prog. Wat is het beste stuk? Toch wel het echte progdeel zo rond 5-6 minuten. In 2023 op 1478 en vorig jaar terecht naar 799 gestegen. Ook bij mij is deze door de jaren heen langzaam gestegen, net als steeds meer solowerk van Steven Wilson dat ik eerst ook niet helemaal op waarde schatte. Het blijft alleen wel een markante man, maar ach. Dat zijn er zoveel.
SPOILER: 122-101
[ Bericht 0% gewijzigd door Mexicanobakker op 25-10-2025 12:27:02 ]
Op donderdag 23 oktober 2025 12:14 schreef DarkSonic2 het volgende: Arriving in de top 100? Daar hoopte ik zelf al op, maar het begint erop te lijken. Verder heb ik geen idee wat er nog komt, dus ik laat me verrassen. Sowieso denk ik wel te weten wat op 1 staat (ik heb die Spotify-lijst van 2023 nog opgeslagen)
Op zaterdag 25 oktober 2025 11:14 schreef Mexicanobakker het volgende: Ik noemde al een keer dat er nog een Stones-verrassing zou komen en dat is deze ballad van de groep genaamd Play With Fire
Dit bleek geen clickbait. Ik wist zelfs niet dat deze ooit in de lijst had gestaan. Eens opnieuw luisteren wat ik er tegenwoordig van vind. Dit lijkt me wel echt de laatste niet 'algemeen geaccepteerde klassieker' die over was?
Als hun nieuwe nummer meteen de top 10 van de Top 2000 haalt, zou ik er niet eens verbaasd om zijn. Bij top 3 ook niet eens.
Als dat nummer om wat voor reden dan ook de top van de hype heeft rond de stemweek, zou ik zelfs niet helemaal uitsluiten dat we daarmee het jaar uitgaan.
Play With Fire is er wel eentje die verdiend zo hoog staat. Eigenlijk alles (behalve Billie en Guns N Roses) zou ik zo inwisselen voor wat er nu zoal langskomt op Oudjaarsdag.
Stenders zat in 2009 natuurlijk ook in t dj-team, wellicht had ie ook al invloed
[..] Als dat nummer om wat voor reden dan ook de top van de hype heeft rond de stemweek, zou ik zelfs niet helemaal uitsluiten dat we daarmee het jaar uitgaan.
[..] Als dat nummer om wat voor reden dan ook de top van de hype heeft rond de stemweek, zou ik zelfs niet helemaal uitsluiten dat we daarmee het jaar uitgaan.
Daarvoor zullen de stemmen te veel verdeeld zijn met Lichtje Branden gok ik, maar ik vrees dat we de twee hoogste binnenkomers wel kunnen noteren ja
Misschien op de uitbreiding van de keuzelijst, in 2010 was een deel niet voor niets plots verdwenen.
Bij het 101-stukje moet er nog wel een titeltje aangepast worden
[..] Dit bleek geen clickbait. Ik wist zelfs niet dat deze ooit in de lijst had gestaan. Eens opnieuw luisteren wat ik er tegenwoordig van vind. Dit lijkt me wel echt de laatste niet 'algemeen geaccepteerde klassieker' die over was?
Er is er nog eentje die er alweer 10 jaar niet in staat en ook maar 2x deelnam. Verder nog 3 platen die alweer een jaar of 10 weg zijn maar wel bijna 15 jaar deelname hebben staan. Die 3 hoor je ook niet meer in de Evergreen, helaas.
De rest volgens mij allemaal bij de beste 2500 van 2023, op die ene nieuwe uit 2024 na.
Moest even zoeken omdat Ellen ook gewoon meedoet op Bat Out of Hell Maar wel minder dominant natuurlijk.
[..] Er is er nog eentje die er alweer 10 jaar niet in staat en ook maar 2x deelnam. Verder nog 3 platen die alweer een jaar of 10 weg zijn maar wel bijna 15 jaar deelname hebben staan. Die 3 hoor je ook niet meer in de Evergreen, helaas.
De rest volgens mij allemaal bij de beste 2500 van 2023, op die ene nieuwe uit 2024 na.
We hebben volgens mij iig nog een duetje uit een zeer muzikale familie tegoed
[..] We hebben volgens mij iig nog een duetje uit een zeer muzikale familie tegoed
Anderhalf zelfs!
Daar ging ik overigens de mist in, die halve stond niet op de extra-kaart helaas.
94/100 in de Extra dus, een nieuwe binnenkomen in 2024 en 5 die inmiddels wel echt ver weg van een Top 2000-notering zijn.
Lip heeft een halfuurtje geleden Energie erdoorheen gejaagd. Dat klinkt als voor kennisgeving aannemen en doorrrrrr... maar dat is in het geval van als, dan best wel gevaarlijk.
[..] Tenzij Freek nog even aangeeft dat Fix You zijn lievelingslied is.
Zolang hij dat maar niet doet met Engelbewaarder...
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Voor de mensen die zich nog willen laten verrassen in een spoiler, maar dit zijn de deelnemers in de top 100.
SPOILER
De finale! Zes nummers uit mijn top-100 van Top 2000-noteringen halen ook de bovenste 100 bij Mex:
8. Dire Straits – Brothers In Arms 13. Eminem – Stan 32. Depeche Mode – Enjoy The Silence 39. Tori Amos – Winter 53. Deep Purple – Child in Time 68. The Cure – A Forest
Drie sneuvelen in het laatste blokje voor we de top 100 bereiken:
3. Meat Loaf – Bat out of Hell 12. Billie Eilish – Everything I Wanted 19. Porcupine Tree – Arriving Somewhere But Not Here
Favoriete nummers uit het blokje 125-101:
101 Meat Loaf - Bat Out of Hell: Drie zeer belangrijke topfavorieten in dit blokje net buiten de top 100. Ze zijn ver gekomen, dus uiteindelijk kan ik er ook moeilijk over klagen; vooral bij Meat Loaf, die inderdaad vrij wisselvallig gepresteerd heeft in deze lijst, is het eigenlijk alleen maar mooi. De excentrieke, extravagante Texaan vormde het stralende middelpunt van mijn muzikale opvoeding, en daar kan ik mijn ouwelui alleen maar eeuwig dankbaar om zijn. Het album Bat out of Hell, dat uiteraard begon met deze title track, mag ik al sinds mijn vijfde levensjaar graag luisteren, en de uitbundige, rammende rockopera-stijl waar Meat Loaf zo bekend om staat komt hier het allerbeste naar voren. Voor altijd een grote favoriet. 119 Billie Eilish - everything i wanted: Toen tienersterretje Billie Eilish als een raket op kwam zetten vorig decennium bekeek ik dat eerst met een gezonde dosis scepsis. Dat begon met de release van deze plaat al wel wat te kantelen, want dat die uitstekend in elkaar zit had ik al wel snel in de gaten. Een gevoelige ballade over mentale gezondheid, sociale verwachtingen en pesterij. Zoals ik wel vaker heb vermeld was haar optreden op Sziget 2023 voor mij het moment dat alles op zijn plek viel, en dat ik de conclusie trok dat de breekbare, zachtmoedige stem van Billie Eilish de worstelingen van haar hele generatie op passende wijze vertolkte. Niets anders dan diep respect voor deze vrouw, en bovenal voor dit nummer, dat toch wel haar meesterwerk blijft. 123 Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here: Voor mij is dit wel een beetje de theme song van dit subforum van Fok geworden, een nummer dat ik nooit had gekend zonder het Top 2000-topic alhier en Radio 49. Zo rond 2020 was er een keer een uitzending met allemaal nummers waar veelvuldig op gestemd was voor de Top 2000 door mensen op dit forum, en Arriving Somewhere zat daartussen. Die kende ik nog niet, maar ik vond hem wel meteen heel tof en binnen een paar jaar was hij uitgegroeid tot een grote favoriet. Inmiddels ben ik steeds meer fan geworden van Porcupine Tree en ook van het solowerk van Steven Wilson, maar het begon allemaal met dit prachtige, enigszins lugubere 12 minuten durende epos. Inmiddels staat-ie écht in de Top 2000 en stem ik er zelf ook ieder jaar op, sterker, hij staat helemaal bovenaan mijn stemlijst. Een van de beste recente toevoegingen aan de Lijst der Lijsten! Minst favoriete nummers uit het blokje 125-101:
121 Lady Gaga & Bradley Cooper – Shallow: Tsja. Het is iets beter dan de oudere gelikte popdeuntjes met al die vage geluidseffectjes enzo. Op zich is de zang wel aardig en het akkoordenschema ook. Maar het blijft wel een van de minste nummers van 31 december, zowel in de echte lijst als in deze Mex-lijst, vrees ik. Die Lady Gaga, ik zal er nooit fan van worden. 125 Procol Harum - Grand Hotel: Heel artistiek, en ik begrijp het idee erachter, maar toch ook wel een beetje te gemaakt naar mijn idee. Het middenstuk haalt nogal het tempo en de flow eruit, en bevat toch ook wel wat muzikale clichés waar ik niet bijzonder veel mee kan. 107 Small Faces - Tin Soldier: Zeker niet slecht, maar net wat aan de generieke en gedateerde kant voor deze regionen. Je hebt ook weer een beetje hetzelfde probleem als met veel muziek uit die tijd, dat de opname van met name de vocalen wat afbreuk doet aan het geheel. Niet iets waar de artiest veel aan kan doen, maar het belemmert toch het luisterplezier.
Tussen de mindere nummertjes uit de Kink 1500 door ook nog even dit. De dubbele cijfers, de laatste week.
100 Bee Gees - Words
De Bee Gees zijn voor mij op hun best in de 60's met meestal een fijne mix van pop met af en toe wat elementen uit de psychedelische muziek van eind jaren zestig verweven. Words is echter wat minder van dat, het lied was van originele bedoeld voor Cliff Richard. Maar die had geen zin om dingen op te nemen, dus zongen ze het zelf. Er zit wel wat mellotron en strijker bij, maar uiteindelijk is het vooral Barry Gibb en de piano. Puur, maar werkelijk bloedmooi, een ode aan de manager van de groep. Gelukkig maar dat ze het zelf hebben gehouden, want het is hun mooiste en een geweldige ballad, die laat zien dat ook zoete muziek heel mooi kan zijn. Altijd stond dit in de lijst en in de beginjaren toch minimaal op 30 december. Met plek 184 in 2001 werd zelfs de laatste nacht wel eens behaald. In 2011 stond ie al op 481 en het jaar erna verloor de plaat 300 plekken. Ook in 2018 gaf ie nog eens 400 plekken weg om niet meer in de top 1000 te staan, maar in 2024 staat het lied weer op 987, we danken de tributeband.
99 David Bowie - Space Oddity
De geboorte van een van de bekendste personages van Bowie: Major Tom. Het was de tijd van ruimtereizen, net na de maanlanding van de Apollo 11 met die trompetspeler die daar voet zette op het kale landschap, maar ook van fictieve verhalen over ruimtereizen zoals 2001: A Space Odyssey. De titel van dit lied is ook een woordspeling op die filmnaam. Bij A Space Odyssey ging het niet echt goed door een doorgedraaide computer en ook hier ging het volledig mis: Major Tom verliest het contact met de aarde en geeft nog een laatste boodschap aan zijn geliefden voordat hij oplost in het niets. Een boodschap in die tijdsgeest over de angst voor het onbekende - men wist natuurlijk nog niet goed wat men werkelijk aanmoest met ruimtereizen - en de kwetsbaarheid van de mens. En natuurlijk mooi op muziek gezet door fenomeen Bowie, de langzaam stijgende tonen geven echt het gevoel van de wegvliegende astronaut. Het was zijn doorbraak en die leverde in de Top 2000 ook mooie noteringen op: In 2016 zelfs op 38 en in de eerste 2 edities, 2004 en van 2016 tot 2019 in de top 100 te vinden. Daartussen was het voornamelijk de laatste ochtend, al stond het lied tussen 2005 en 2013 ook geregeld rond de 200 en zelfs eens op 278. Inmiddels daalt ie ook weer langzaam af naar de laatste nacht met plek 159 in 2024.
98 Snow Patrol ft. Martha Wainwright - Set the Fire to the Third Bar
Ik heb een voorliefde voor ballads in ietwat folkig formaat met man en vrouw, en ik vermoed dat dit alles begonnen is met Set the Fire to the Third Bar. Een lied over geliefden die ver van elkaar zijn en die naar elkaar verlangen. Geen spectaculair onderwerp, maar de samenzang tussen Lightbody en Martha is geweldig, en de aanzwellende muziek in het refrein weet de atmosfeer geweldig te vangen. Snow Patrol als balladband is het niet altijd, maar deze is simpelweg prachtig. En ook opvallend is dat de familie Wainwright 2x mijn top 100 heeft behaald, vooral omdat ik de rest wat ik ken niet echt boeiend genoeg vind. Dit was absoluut een van mijn favorieten in 2008 en is altijd blijven hangen. Al is die andere folky M/V-ballad uit die tijd die mij wist te raken nog altijd niet geweest, die krijgen we ook nog. Van 2015 tot 2019 in de lijst en in 2015 was plek 1624 de enige notering buiten de onderste 200. Daarna wist ie het nog een aantal jaar aardig te doen, maar het kon niet eeuwig goed blijven gaan.
SPOILER: 97-76
Mooi lijstje, met uiteraard wat nummers die ik zeker 500 plekken lager zou plaatsen, maar dat mag de pret niet drukken.
Verder gaan alle liedjes over drugs of over seks, dus eigenlijk zou alle muziek in Amerika verboden moeten zijn, maar dat kun je de Amerikanen ook niet aandoen, ze hebben het al zo zwaar.
Een prachtig blok waarbij ik er een paar wil uitlichten: Ik ben het er helemaal mee eens dat de Disturbed versie het prachtige origineel besmet heeft. Wat is dat toch jammer, want het blijft wonderschoon. Verder zien we de terechte erkenning van verreweg het beste lied van Pearl Jam. En dan ook nog Verdronken Vlinder wat zeker 1 van de mooiste Nederlandstalige nummer is. Alleen Niemand in de stad staat hoger bij mij. Door de wind is zeker niet slecht, al zou ik deze wel een stuk lager gezet hebben. Het feitje dat dit geschreven is door Stef Bos miste ik wel in de toelichting. Kaleigh heeft lang bij mij lager gestaan dan het nu staat. Geen idee waarom eigenlijk, maar de laatste jaren vind ik dit nummer weer helemaal te gek! Qua Damian Rice moet ik toch even het prachtige Accidental Babies noemen als zijn mooiste..
Eigenlijk is alleen 98 niet echt aan mij besteed. Stond daar maar Bloody Mother Fucking Asshole van Martha
Bloody MF asshole was wel de 'ik wil wel eens samen zingen'-aanleiding voor Gary.
Het Dakota-gebouw is natuurlijk bekend omdat John Lennon er woonde en ervoor doodgeschoten is
Komende dagen wordt bepaald of Marco B een stemboost of een stemverlies mag noteren in de Top 2000, neem ik aan?
Al is de definitieve uitspraak volgens mij pas na de stemweek, dat is wel karig getimed.
90 Simon & Garfunkel - The Sound of Silence: Net als bij Meat Loaf overheerst de opluchting: ondanks de wisselvallige prestaties door de lijst heen staat er toch ook een grote favoriet van deze artiest helemaal in de absolute top. En net als bij Meat Loaf weer muziek die ik van huis uit heb meegekregen en die me nooit een seconde is gaan vervelen. Eeuwig zonde dat-ie voorbijgestreefd is door de versie van Disturbed, maar het origineel is er niet minder prachtig om. 88 Boudewijn de Groot - Verdronken vlinder: Ik noem muziek met een aansprekende tekst die ik erg mooi vind de laatste maanden wel vaker ‘poëtisch’, maar veel poëtischer dan deze krijg je het niet. Ik denk dat je dit prima zou kunnen voordragen als gedicht zonder enige vorm van muzikale omlijsting, en dat je er dan gewoon mee wegkomt. Bij mensen die het nummer niet kennen, tenminste. Dat zijn volgens mij best weinig mensen, maar goed. Ik ben ook best nieuwsgierig hoe dit zou klinken als rap, maar misschien krijg je dan een nog slechtere cover dan de bovengenoemde. Laten we bovenal heel tevreden zijn over dit samenspel en over deze Nederlandstalige klassieker die terecht de hoogste regionen behaald heeft. 85 Marillion – Kayleigh: In tegenstelling tot de twee nummers hierboven begin ik deze pas de laatste jaren wat meer op prijs te stellen, en dit jaar stond-ie voor het eerst in mijn persoonlijke top 1000. Het prachtige Seasons End van dezelfde artiest deed het al wat langer goed, maar qua muzikale opbouw hoeft dit lied er zeker niet voor onder te doen. En het universele thema van een verloren liefde en de fouten die je daarin gemaakt hebt wordt prima ten gehore gebracht.
Minst favoriete nummers uit het blokje 100-76:
87 Miss Montreal - Door de wind: Ik hoopte een tijd lang stiekem dat-ie in hetzelfde blokje zou eindigen als Tusk, of een van de nummers van Spinvis, of zelfs Born Slippy, zodat ik hem niet hoefde te noemen als minst favoriete nummer uit het blokje. Maar nee, ik kan er niet veel mooiers van maken. Ik snap de analyse dat ze op zich best kan zingen, en dat is ook zo, maar het blijft wel een beetje emoterreur en de tekst vind ik wel echt een zware onvoldoende. ‘Verliezen’ laten rijmen op ‘missen’? En dan ‘door de wind, door de regen, dwars door alles heen’? Sorry, ik krijg Koningslied-vibes. En dan staat dit een plek bóven Verdronken Vlinder, wat misschien wel de mooiste Nederlandstalige tekst heeft uit de hele lijst… 96 The Rolling Stones - Gimme Shelter: De Stones komen alweer een hele tijd goed weg, maar hier in de absolute top komen ze toch nog een keer langs bij mijn minst favorieten. Het is op zich wel een aardig nummertje, die hoge zang is best oké, maar ook wel een beetje generieke boomerrock die nooit zo hoog had gestaan als er een andere artiestennaam bij had gestaan. 81 The Byrds - Eight Miles High: Waarschijnlijk had je hier Hocus Pocus verwacht, getuige het woord ‘chaotisch’ in de beschrijving daarvan, maar die vind ik eigenlijk verrassend tof. Het is een lastige keuze, maar ik ga toch voor deze, op zich een prima nummertje maar wel minder onderscheidend dan de meeste andere platen in dit blokje. Ik ben het wel met je eens dat het jammer is dat The Byrds definitief uit de Top 2000 zijn verdwenen, maar zou dan toch voor de wat grotere hits gaan, Mr. Tambourine Man of Turn Turn Turn.
Op dinsdag 28 oktober 2025 12:33 schreef Tussle266 het volgende: We hebben vandaag het 1300e liedje (na opschoning) gehad dat kans op een keuzelijstplekje maakt.
Nog even hierop inhaken: daarvan zijn er 147 vaker dan eens gedraaid. Als we Lichtje Branden (vanwege die topsongweek) buiten beschouwing laten, dan heeft de koploper 7 draaibeurten gehad. Daarna 4 liederen met 5 plays en 10 liederen met 4 plays. Het blijft een theorie, maar ik ben er wel vrij zeker van dat we die 15 liedjes allemaal mogen verwelkomen over een maand.
Edit: en ook nog, 180 liederen hebben 100 miljoen streams of meer bij de Zweedse oorlogsmachine.
[ Bericht 5% gewijzigd door Tussle266 op 28-10-2025 14:49:19 ]
Op dinsdag 28 oktober 2025 12:33 schreef Tussle266 het volgende: We hebben vandaag het 1300e liedje (na opschoning) gehad dat kans op een keuzelijstplekje maakt.
Alison Moyet - Love Letters. Maar 1x gedraaid en (verbazingwekkend genoeg) 20 miljoen streams. Dus deze vermelding op deze plek is de enige eer die dit liedje gaat behalen waarschijnlijk. Of Alison moet mazzel hebben als de lootjes getrokken worden.
[..] Alison Moyet - Love Letters. Maar 1x gedraaid en (verbazingwekkend genoeg) 20 miljoen streams. Dus deze vermelding op deze plek is de enige eer die dit liedje gaat behalen waarschijnlijk. Of Alison moet mazzel hebben als de lootjes getrokken worden.
Wel mooi dat kanshebbers op keuzelijstintrede ook niet uit 2025 of 2024 kunnen komen
Ja, we zitten nu echt wel in de buurt van de absolute topfavorieten. Meer en meer platen die wel eens mijn persoonlijke top 100 bereikten en die ook wel eens stemplaat zijn geweest.
75 Radiohead - Exit Music (For a Film)
Radiohead heeft twee noteringen bij de bovenste 100, en allebei behoren ze tot het rustigere werk van de groep. Dat komt omdat ze daar goed in zijn, al komt het natuurlijk ook omdat het fraaie elektronische werk van Kid A en Amnesiac volledig afwezig is, in mijn eigen lijst staat dat mooi tussen het rustige werk. Deze song op OK Computer grijpt terug naar de folksongs uit de jaren zestig en naar triphop zoals Portishead met respectievelijk het mellotrongeluid en de vervormde basgitaar. Twee stijlen die, als je dit lijstje een beetje hebt gevolgd, mij vrij aardig liggen. Al heeft dit lied nog wel een tijdje een dip gehad, ik schatte hem een tijdlang niet zo goed op waarde (mede omdat te vaak gehoord en de hype van anderen) en noemde toen Lucky de beste song op het bekendste Radiohead-album. Maar nee, dat is toch echt wel deze op Romeo & Julia geïnspireerde song, waarbij Thom zowel de filmbewerking uit 1968 als die van zonnebrandverkoper Baz Luhrmann in zijn achterhoofd nam. Dat levert iets bloedmoois op, dat in 2020 op 809 binnenkwam en bovendien elk jaar steeg, naar plek 462 in 2024.
74 Billy Joel - Goodnight Saigon
Het was een thema dat wel heel vaak terugkeerde in de Top 2000, de Vietnamoorlog. Logisch, want het was een thema dat heel erg speelde onder de Amerikaanse jeugd in de jaren 60 en 70. En ook een paar grote 80's-hits waren een Vietnam-protest. Weinig van deze zijn zo duidelijk als Goodnight Saigon, met de naam van de hoofdstad voor 1975 in de titel. Een lief over de naïviteit van de Amerikaanse soldaten, die weinig steun kregen vanuit eigen land en in het gevaarlijke Vietnam aan hun lot werden overgelaten. In den beginne is het nog een beetje een feest met een show van Bob Hope en wat wiet, maar uiteindelijk gaan de Amerikaanse strijders ten onder. Op een prachtige pianomelodie die de song tot het einde weet te dragen heeft Billy hier misschien wel zijn magnum opus neergezet, die lang durende eeuwigheidsplaat die een stukje historie beschrijft. En dan is het zowel in de Top 2000 als in deze lijst niet zijn beste. Altijd in de lijst en in 2001 eenmalig in de top 10, op 8. Daarna zakte ie langzaam naar onderkant top 100 en werd in 2011 ingehaald door Piano Man. Die heeft het stokje overgenomen als top 10-klant, terwijl Goodnight Saigon na 2018 ten onder ging aan de druk van de top 100 en zelfs de laatste nacht in moest afgelopen editie, op plek 173.
73 AC/DC - Whole Lotta Rosie
Ik heb niet bijzonder veel met AC/DC, maar er is één uitzondering die bij mij wel echt scoorde vanaf het eerste moment dat ik hem hoorde: Whole Lotta Rosie. Fantastische riff, lekkere energieke solo tot het eind en Bon Scott die lekker zingt over dat ie niks mis vindt met een ietwat corpulente dame. Hij schijnt met 'Rosie' een specifieke dame te benoemen waarmee ie wel eens een one night stand heeft gehad. Daar hebben we dit fijne nummertje aan ontleend, dus het is prima. Altijd in de lijst, jaren was dit zelfs de enige van de band. Mede daarom reikte dit in de eerste 10 jaar geregeld tot de top 20, met plek 12 in 2007. De intrede van Highway to Hell, Thunderstruck en anderen hebben het logische gevolg gehad dat deze plaat zakte en de afgelopen jaren niet meer zeker is van de top 100. Maar nog wel in de ochtend hoorbaar op 118 in 2024.
SPOILER: 72-51
71 Kate & Anna McGarrigle - Complainte pour Ste. Catherine
Een van de laatste échte Top 2000-nummers voor mij, al staan er nog wel wat bij die ik ook heb leren waarderen door de lijst. Bij sommigen zit daar nog wel een verhaaltje achter, hierbij niet. Maar deze ken ik echt puur door de Top 2000, waar hoor je dit verder tenslotte nog? De Canadese zussen, die later ook met de kinderen van Kate (Rufus/Martha Wainwright) samen zongen. Dit beste Franstalige lied uit de lijst is niet echt een typisch Frans lied - geen chanson, meer een lekker kattig folknummer waarin de Canadese politiek wordt gesloopt. Veel te dure benzine - en ze doen maar niks aan al die waardeloze muggen in het land. Mooie samenzang ook bij dit lied wat tussen 1999 en 2015 de lijst haalde. Plek 504 in 2001 was de beste positie, maar na 2015 zat het er vanaf plek 1550 ineens op. Dat was die tijd, tenslotte.
Rufus Wainwright en zijn zus Martha (van dat nummer met Snow Patrol uit één van die vorige blokjes) zijn kinderen van één van de zangeressen van dit lied? Wat een bizar en voor mij onbekend feitje.
Hier staan weer een partij pareltjes tussen waar een paard de hik van krijgt. Zowel een stel klassiekers als een aantal mooie verrassingen staan hier prima op hun plek. Sowieso beter dan in de echte lijst (als ze die al halen).
AC/DC vind ik denk ik het meest overrated van deze selectie, met Eminem en Marillion. Prima plaatjes, maar dit zijn de liedjes die gedraaid worden als Diaan al klaar is met de oliebollen, dus dan mogen we wat kritischer zijn.
Private Investigations de aller beste DS noemen..dan klopt er volgens mij iets niet en hebben we nog maar 49 nrs te gaan
Moeten we trouwens al op zoek voor een alternatief als die server-shit over 2 maanden nog niet opgelost is?
Op dinsdag 28 oktober 2025 19:08 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Private Investigations de aller beste DS noemen..dan klopt er volgens mij iets niet en hebben we nog maar 49 nrs te gaan
Akkoord, Brothers in Arms is ook wel een traag lied
Dus ik heb wel 35 van die vakjes gekleurd, maar het waren allemaal solo-artiesten die niet kende en al die liedjes leken over plaatsnamen te gaan. Dus ik weet niet of we wel wat van die lijst mogen verwachten straks.
Op woensdag 29 oktober 2025 08:39 schreef Tussle266 het volgende: Dus ik heb wel 35 van die vakjes gekleurd, maar het waren allemaal solo-artiesten die niet kende en al die liedjes leken over plaatsnamen te gaan. Dus ik weet niet of we wel wat van die lijst mogen verwachten straks.
Lay out van de stempagina was weer kut
Op woensdag 29 oktober 2025 08:39 schreef Tussle266 het volgende: Dus ik heb wel 35 van die vakjes gekleurd, maar het waren allemaal solo-artiesten die niet kende en al die liedjes leken over plaatsnamen te gaan. Dus ik weet niet of we wel wat van die lijst mogen verwachten straks.
Toch wonderlijk hoe die keuzelijst werd samengesteld. Zeker van de band PVV zijn er een hoop nummers opgekomen die wel in de database van Radio 2 staan maar die nooit opvallen
[..] Toch wonderlijk hoe die keuzelijst werd samengesteld. Zeker van de band PVV zijn er een hoop nummers opgekomen die wel in de database van Radio 2 staan maar die nooit opvallen
Daar hebben ze gewoon random een paar albums van in gesmeten en zelfs als je er op stemt worden ze toch nooit gedraaid.
De voorlaatste. Het jaar is bijna uit. Bijna voorbij.
50 The Beatles - A Day in the Life
De Beatles en David Bowie zijn toch wel een beetje de winnaars van de grote namen met 3 liedjes in de Top 50. En allebei krijgen ze er vandaag maar eentje, die laatste 2 bewaren we tot de finaledag. Dit is van al die nummers opvallend genoeg de meest recente toevoeging in de absolute bovenkant van mijn lijstjes. Ik wil niet zeggen dat ik A Day in the Life ooit slecht vond, dat is het zeker niet. Ik vond hem net wat minder goed, misschien voor een plek zo'n 100 plaatsen lager. Maar die overgangen tussen de twee onderdelen is toch eigenlijk wel fenomenaal. Die strijkers die een grote waas optrekken om ineens bij een totaal ander nummer uit te komen, dat toch nog hetzelfde nummer is, heerlijk. De tweede overgang is muzikaal gezien denk ik nog wat beter, al luistert het minder lekker weg. Er was een orkest van 40 man bij nodig. Het eerste deel is van Lennon, het tweede deel van Paul en daarna komt het deel van Lennon nog eens terug, om opnieuw op te bouwen tussen een allesverwoestend slotakkoord dat door je ziel snijdt. Dit akkoord duurt meer dan een halve minuut en is door 50 piano's aangeslagen. Daarna hoor je, als je een goed gehoor hebt, nog een hoge fluittoon en wat chaotisch gebrabbel, maar die horen we niet tijdens de Top 2000. Daar is het na de slottoon wel gebeurd. Geweldige song die een tijdlang werd gezien als 'ooit de hoogste Beatles', maar plek 49 in 2007 bleek een eenmalig top 50-uitstapje. Daarvoor stond het lied vanaf 1999 meestal in de tweede helft van de top 100 en ook daarna lukte dat nog 5 jaar, maar sindsdien is er een vrije val geweest naar 241 in 2016 en na een eenmalige terugkeer in de laatste nacht zakte het nummer zelfs naar begin 30 december. Plek 378 in 2024. Ook in de Evergreen staat ie niet heel hoog, dus vraag ik me af wie de stemmers indertijd waren.
49 The Rolling Stones - She's a Rainbow
De beste van de Stones, als je het mij vraagt. Een van de meest psychedelische ook. Dat gaat blijkbaar hand in hand. De eerste keer dat ik dit hoorde was ik verbaasd. De Stones konden dus, net als de Beatles, toch echt wel psychedelische popmuziek maken. Met dank aan een strijkerarrangement van John Paul Jones, de piano van Nicky Hopkins en Brian Jones op de Mellotron word er een mooi psychedelisch badje geschetst waar Mick prima overheen kan zingen. Het heeft iets kinderlijks, maar ik vind dat juist wel de hele boel nog net even wat extra's geven, ook door het ietwat ontstemde pianogeluid. Altijd stond het lied in de lijst, meestal zo rond plek 700. Alleen in 2007, door een reclame, stond ie op plek 490. De meest recente editie was het plek 771.
48 Pink Floyd - The Great Gig in the Sky
Een van de mooiste liedjes van Pink Floyd die ik echt heb leren kennen door de Top 2000. Het was 2009, ik vond wel wat losse liedjes van Pink Floyd interessant, maar was geen fan. Ik luisterde in die tijd best wat postrock en daar deed dit me eigenlijk wel een beetje aan denken toen ik dit in 2009 tijdens de Top 2000 hoorde. Ik was net thuisgekomen uit Groningen en we gingen meteen met de auto door naar Maastricht. Zo'n nummer waarvan ik nog precies weet waar ik de eerste keer was toen ik het hoorde. Ook op welke plek op de snelweg, we zaten nog op de A58. De piano had wel wat van Explosions in the Sky en dan komt dat gejengel van Clare Torry erin... ik was meteen verkocht. Zeer bijzonder lied, zeker voor die tijd, dat me meteen intrigeerde. Al snap ik ook wel dat het niet voor iedereen is, het kan ook gejengel zijn he? In 2007 binnen op 647 en in 2008 net in de lijst. Daarna een tijdlang op 30 december te horen en in 2013 zelfs op 252. Daarna zakte ie weg, zelfs even naar 29 december. Maar de laatste jaren is ie weer wat gestegen naar plek 416.
SPOILER: 47-26
Na 2 blokken van 3 en twee blokken van 2 stemplaten nu een blok met maar 1 stemplaat. Tori Amos. Heb ook wel getwijfeld om op Cornflake Girl te stemmen, maar deze is echt wel mooier. Sowieso hou ik wel van dit soort muziek.
Hebben jullie wel eens Play Free bird! gehoord bij een optreden? Ik ben meer bekend met Slayuuurrrrr en Broek uit!
Op woensdag 29 oktober 2025 18:28 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Hebben jullie wel eens Play Free bird! gehoord bij een optreden? Ik ben meer bekend met Slayuuurrrrr en Broek uit!
Vergeet MICHAEL (of Maikel, zo u wilt) niet.
Het blijft zonde dat er niet veel meer van Caustic Love in de top 2000 staat. Better man of looking for something zijn naar mijn bescheiden mening fijner dan Iron Sky, terwijl dat ook een geweldige plaat is.
Da's de variant voor mensen die de boomerleeftijd beginnen te bereiken inderdaad.