Goedemorgen, we doen weer eens een blokje.
1275 Rod Stewart - Tom Traubert's Blues (Waltzing Matilda)Deze klassieker van Tom Waits vind ik een ontzettend goed geschreven jazzy plaatje, met referenties naar Waltzing Matilda. De versie met de breekbare, zware stem van Tom zelf vind ik een stuk mooier, maar Rod weet nog best een goeie cover neer te zetten. Meestal ben ik meer van zijn iets vlottere werk, maar voor zo'n goed nummer maak ik graag een uitzondering, zelfs al is het slechts een cover. Maar dit is nog een fantastisch nummer als Jan Smit het zou zingen. Deze versie haalde van 2006 tot 2011 de lijst, met 944 in 2006 als hoogste positie. Vanaf een hoge plek 1429 was het ineens voorbij.
1274 Beth Hart - Leave the light onNa alle drank en drugsproblemen bij Beth Hart kwam er muziek. Muziek van vechten, maar ook van hoop, dat lichtje dat blijft branden. Ik moet eerlijk zeggen dat dit mij lange tijd niet zoveel deed, maar sinds die A Gogo-docu vind ik dit toch wel fraai. Ook wel met een mooie tekst. Ik ben niet de enige die dat vindt: In 2013 kwam dit binnen op 1609 maar drie stijgingen verder stond het op 433 dn na 1 daling waren er nog meer stijgingen mogelijk: In 2019 stond dit op 211. Dat bleek het maximale, maar de laatste jaren blijft het een vaste waarde tussen 200 en 300.
1273 Natalie Imbruglia - TornOplichterij van de platenmaatschappij, die deden alsof Natalie deze plaat zelf geschreven had. Maar dit was gewoon een cover van de Amerikaanse rockband Ednaswap, die het lied dan ook weer hadden hertaald van een stel Denen. Alsof we dat niet door zouden hebben, die hadden torren in hun hoofd. Het is wel de beste versie, ik heb altijd wel een zwak gehad voor deze plaat. Maar ja, niet erg origineel en daardoor muzikaal wel zo'n beetje het enige wapenfeit van Natalie, de rest moest ze maar bij de buren houden. In de Top 2000 stond het van 1999 tot 2006 en 2011 tot 2018, en ook de compilatielijst van 2008 werd behaald. Hierbij werd in 2011 de laatste plaats behaald en in 1999 zelfs plek 497, de hoogste voor Natalie in de lijst.
SPOILER: 1272-1251
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]