abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219138791

[Afbeelding: @MadMaster]
[OP-tekst: @Fred_B]

2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.

Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."

Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.

Radio 2 Top 2000: Editie 2024

Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.

Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.

Wat mag ik allemaal niet missen?

A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur).
B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3.
C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3.
D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1.
E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis.
F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits.
G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.

Stemmen
Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.

De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?

Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:

- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik
- @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
- Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik

Staat ie in de top 2000?
Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl

Overzichtenlijstjes:
Op https://www.pino112.nl/top2000/jaar.php staat de lijst van 2024, inclusief statistieken

De FOK! 2000:
Wie weet is er weer een vredelievende vrijwilliger die onze lijstjes gaat optellen

Presentatie:

00.00 – 02.00 uur Desiree van der Heiden
02.00 – 04.00 uur Daniël Lippens
04.00 – 06.00 uur Jasper de Vries
06.00 – 08.00 uur Tannaz Hajeby
08.00 – 10.00 uur Jan-Willem Roodbeen & Jeroen Kijk in de Vegte
10.00 – 12.00 uur Bart Arens
12.00 – 14.00 uur Annemieke Schollaardt
14.00 – 16.00 uur Paul Rabbering
16.00 – 18.00 uur Ruud de Wild
18.00 – 20.00 uur Emmely de Wilt
20.00 – 22.00 uur Morad El Ouakili
22.00 – 00.00 uur Jeroen van Inkel

Social media Radio 2:
NPO RADIO 2 op Instagram
NPO RADIO 2 op Twitter
TOP 2000 op Facebook

Meeluisteren:
Kabelfrequenties in de verschillende steden:
http://www.frequenties.net/station/radio-2

FM-etherfrequenties
https://www.nporadio2.nl/frequenties

Luisteren via internet:
http://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3

Terugluisteren kan via ziggo.

De Top 2000 in beeld

NPO 1 Extra:
Vanaf 24 december 23:00 uur kan er gekeken worden naar jolige mensen in het café.

NPO 3:
Diep in de nacht. Daar kijkt dus nog steeds niemand naar.

Website
http://www.nporadio2.nl/top2000

Historie van de Radio 2 Top 2000

Voor uitgebreide statistieken:
https://pino112.nl/top2000/
Pino, held! _O_

De Magie van 25x Top 2000:
https://npo.nl/start/seri(...)izoen-1/25x-top-2000

De eerste Top 2000 op Spotify:
Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1:
Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)

Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( :')!), kun je vast wel ergens vinden.

De Top 2000 op FOK! door de jaren heen

Topicreeks: Top 2000 Editie 2001
Topicreeks: Top 2000 Editie 2002
Topicreeks: Top 2000 Editie 2003
Topicreeks: Top 2000 Editie 2004
Topicreeks: Top 2000 Editie 2005
Topicreeks: Top 2000 Editie 2006
Topicreeks: Top 2000 Editie 2007
Topicreeks: Top 2000 Editie 2008
Topicreeks: Top 2000 Editie 2009
Topicreeks: Top 2000 Editie 2010
Topicreeks: Top 2000 Editie 2011
Topicreeks: Top 2000 Editie 2012
Topicreeks: Top 2000 Editie 2013
Topicreeks: Top 2000 Editie 2014
Topicreeks: Top 2000 Editie 2015
Topicreeks: Top 2000 Editie 2016
Topicreeks: Top 2000 Editie 2017
Topicreeks: Top 2000 Editie 2018
Topicreeks: Top 2000 Editie 2019
Topicreeks: Top 2000 Editie 2020
Topicreeks: Top 2000 Editie 2021
Topicreeks: Top 2000 Editie 2022
Topicreeks: Top 2000 Editie 2023

De lijst door de jaren heen:

@Cassa95 onderzocht: Veranderingen in de Keuzelijst - NIEUW en geactualiseerd 2024
@Cassa95 onderzocht: Analyse nieuwe binnenkomers 2024 - NIEUW en geactualiseerd 2024
@PippenScottie & @ok01 stelden samen: FOK!2000 2022

Nog wat classics:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_219138796
Laatste topic voor de 2024-reeks, na de finale mag er wel een 2025-versie komen.
pi_219138802
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 18:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
Laatste topic voor de 2024-reeks, na de finale mag er wel een 2025-versie komen.
Dan moeten we wel erg veel op te merken hebben op de laatste 25
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  woensdag 29 oktober 2025 @ 18:36:06 #4
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_219138810
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 18:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
Je vergeet dat wij na bekendmaking van de laatste 25 pas echt gaan analyseren.
pi_219138816
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 18:36 schreef peaceman het volgende:

[..]
Je vergeet dat wij na bekendmaking van de laatste 25 pas echt gaan analyseren.
Ah, dat komt goed lees ik
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_219138822
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 18:35 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Dan moeten we wel erg veel op te merken hebben op de laatste 25
We hoeven die laatste niet vol te maken toch?
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_219138861
A Day in the Life. Een mooi voorbeeld, samen met een High Hopes, een Biko, een Als je bij me Weggaat, waarbij er geen noodzaak is voor een albumversie ipv de singleversie, omdat het resterende gepruttel in de laatste momenten niet echt een toevoeging is.

Overigens hebben we sinds vorig jaar ook de albumversie van Come On Eileen in de lijst, maar ik denk niet dat ze dat extra stukje ooit zullen draaien..

[ Bericht 0% gewijzigd door n00biedoobiedoo op 29-10-2025 18:48:17 ]
pi_219139030
Volgens mij heb ik dat laatste stukje van Come on Eileen wel eens op de radio gehoord, geen idee meer waar of wanneer.

Eigenlijk vind ik dat ze, als ze al die onnodige albumversies in de lijst willen zetten, ze ze ook gewoon helemaal moeten draaien!
Neem jezelf niet al te serieus, dat doen de anderen ook niet
  woensdag 29 oktober 2025 @ 19:55:33 #9
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219139765
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 16:13 schreef Mexicanobakker het volgende:
De voorlaatste. Het jaar is bijna uit. Bijna voorbij.

50 The Beatles - A Day in the Life

De Beatles en David Bowie zijn toch wel een beetje de winnaars van de grote namen met 3 liedjes in de Top 50. En allebei krijgen ze er vandaag maar eentje, die laatste 2 bewaren we tot de finaledag. Dit is van al die nummers opvallend genoeg de meest recente toevoeging in de absolute bovenkant van mijn lijstjes. Ik wil niet zeggen dat ik A Day in the Life ooit slecht vond, dat is het zeker niet. Ik vond hem net wat minder goed, misschien voor een plek zo'n 100 plaatsen lager. Maar die overgangen tussen de twee onderdelen is toch eigenlijk wel fenomenaal. Die strijkers die een grote waas optrekken om ineens bij een totaal ander nummer uit te komen, dat toch nog hetzelfde nummer is, heerlijk. De tweede overgang is muzikaal gezien denk ik nog wat beter, al luistert het minder lekker weg. Er was een orkest van 40 man bij nodig. Het eerste deel is van Lennon, het tweede deel van Paul en daarna komt het deel van Lennon nog eens terug, om opnieuw op te bouwen tussen een allesverwoestend slotakkoord dat door je ziel snijdt. Dit akkoord duurt meer dan een halve minuut en is door 50 piano's aangeslagen. Daarna hoor je, als je een goed gehoor hebt, nog een hoge fluittoon en wat chaotisch gebrabbel, maar die horen we niet tijdens de Top 2000. Daar is het na de slottoon wel gebeurd. Geweldige song die een tijdlang werd gezien als 'ooit de hoogste Beatles', maar plek 49 in 2007 bleek een eenmalig top 50-uitstapje. Daarvoor stond het lied vanaf 1999 meestal in de tweede helft van de top 100 en ook daarna lukte dat nog 5 jaar, maar sindsdien is er een vrije val geweest naar 241 in 2016 en na een eenmalige terugkeer in de laatste nacht zakte het nummer zelfs naar begin 30 december. Plek 378 in 2024. Ook in de Evergreen staat ie niet heel hoog, dus vraag ik me af wie de stemmers indertijd waren.

49 The Rolling Stones - She's a Rainbow

De beste van de Stones, als je het mij vraagt. Een van de meest psychedelische ook. Dat gaat blijkbaar hand in hand. De eerste keer dat ik dit hoorde was ik verbaasd. De Stones konden dus, net als de Beatles, toch echt wel psychedelische popmuziek maken. Met dank aan een strijkerarrangement van John Paul Jones, de piano van Nicky Hopkins en Brian Jones op de Mellotron word er een mooi psychedelisch badje geschetst waar Mick prima overheen kan zingen. Het heeft iets kinderlijks, maar ik vind dat juist wel de hele boel nog net even wat extra's geven, ook door het ietwat ontstemde pianogeluid. Altijd stond het lied in de lijst, meestal zo rond plek 700. Alleen in 2007, door een reclame, stond ie op plek 490. De meest recente editie was het plek 771.

48 Pink Floyd - The Great Gig in the Sky

Een van de mooiste liedjes van Pink Floyd die ik echt heb leren kennen door de Top 2000. Het was 2009, ik vond wel wat losse liedjes van Pink Floyd interessant, maar was geen fan. Ik luisterde in die tijd best wat postrock en daar deed dit me eigenlijk wel een beetje aan denken toen ik dit in 2009 tijdens de Top 2000 hoorde. Ik was net thuisgekomen uit Groningen en we gingen meteen met de auto door naar Maastricht. Zo'n nummer waarvan ik nog precies weet waar ik de eerste keer was toen ik het hoorde. Ook op welke plek op de snelweg, we zaten nog op de A58. De piano had wel wat van Explosions in the Sky en dan komt dat gejengel van Clare Torry erin... ik was meteen verkocht. Zeer bijzonder lied, zeker voor die tijd, dat me meteen intrigeerde. Al snap ik ook wel dat het niet voor iedereen is, het kan ook gejengel zijn he? In 2007 binnen op 647 en in 2008 net in de lijst. Daarna een tijdlang op 30 december te horen en in 2013 zelfs op 252. Daarna zakte ie weg, zelfs even naar 29 december. Maar de laatste jaren is ie weer wat gestegen naar plek 416.

SPOILER: 47-26
Dat Placebo er alleen met Pure Morning instaat komt toch vooral door de stemlijst. Die zal er destijds denk ingekomen zijn door de fans. En daarna op de stemkeuzelijst gekomen en blijven staan. Bij Radio 2 is het namelijk veel logischer om 91 liedjes van Prince op de lijst te zetten dan meer dan één van Placebo.

En dat The Bitter End en Every You Every Me toch weinig problemen zal geven bij de gemiddelde Top 2000 luisteraar. En Song to Say Goodbye en recenter Beautiful James juist vrij goed aansluiten bij de gemiddelde smaak van de luisteraar. Maar ja, ze gaan er nooit wat bij krijgen of een van hun nummers moet in een reclame, game of tv serie gebruikt worden doe populair is.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  woensdag 29 oktober 2025 @ 21:51:39 #10
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219142492
Hulde weer voor de beschrijvingen in de afgelopen twee blokjes _O_ . Ik hoop morgen een kleine inhaalslag te maken, beetje druk geweest. De allerlaatste komt vrijdag denk ik?
pi_219144272
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 18:31 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Vergeet MICHAEL (of Maikel, zo u wilt) niet.
Afgelopen Pinkpop ook weer zo'n 1000 keer horen roepen ja
Remember the jester that showed you tears
The script for tears
pi_219149075
Hoi Tim,

Goed dat je vanavond een uur besteedt aan BohRhap. Die plaat mag ook wel een keer wat aandacht krijgen.

Mocht je nog op zoek zijn naar andere platen die wel wat aandacht mogen, dan volgt hier een lijstje:
pi_219149633
25 Pink Floyd - High Hopes

High Hopes leerde ik kennen als onderdeel van het Nightwish-compilatiealbum met gelijknamige titel. Die versie gaf mijn moeder gelegenheid om The Division Bell eens af te stoffen en aan te zetten en eerlijk is eerlijk, meteen al was mij duidelijk dat die versie superieur was. Dat intro met die klokken is fenomenaal en bouwt heel mooi op. Ik dacht eerst dat dit gewoon uit de hoogtijdagen van de band kwam, pas later constateerde ik dat dit uit 1994 kwam. Maakt ook niet uit verder, het geeft alleen aan dat ze toen nog steeds geweldige songs konden schrijven, ook zonder Roger Waters. Voor altijd varen over de eindeloze rivier, met deze song op de achtergrond mag dat. Ik was hem eigenlijk wel een beetje vergeten, zo vaak zet ik Pink Floyd en deze plaat ook niet op. Totdat deze in 2015 binnenkwam. Toen was het 'oja dit is ontzettend fucking goed' en sindsdien is het een van mijn favoriete Top 2000-nummers. Hij kwam binnen op 1755, maar stond daarna altijd rond 500-600. In 2019 was 485 de beste notering, afgelopen editie stond ie op 519.

24 Kate Bush - Cloudbusting

Nog een nummer waarmee ik kennis leerde maken door andere muziek, al kwam ik daar dan weer pas achter toen ik deze van Kate zelf eens hoorde ergens in 2009 of 2010. De zanglijntjes van deze van Kate werden namelijk misbruikt door Utah Saints voor het lied Something Good uit 1992, maar de mix uit 2008 was behoorlijk vaak te horen op radio en tv. Kate had altijd al wel een plekje in mijn hart als liefhebber van hoge vrouwenstemmen en toen ik deze hoorde ergens in die periode was ik eigenlijk meteen verkocht. De strijkers die klinken alsof wolken zich samenpakken gecombineerd met de fluwelen vocalen van Kate, die op album Hounds of Love écht op de toppen van haar kunnen zijn, dat is echt fantastisch. Toch heeft deze de laatste jaren nog wel een stukje weten te winnen bij mij, want dit staat pas een paar jaar in mijn eigen Top 100. Dat lukte in de Top 2000 niet, daar was plek 424 in 2022 de hoogste, nadat de zangeres haar Stranger Things-succes kende. Afgelopen editie deed de plaat die in 2005 voor het eerst genoteerd was het net wat minder met plek 427. In de jaren daarvoor stond ie toch vaak zo'n 200-300 plekken lager, al is het in de lijst een redelijk stabiele song.

23 The Beatles - Eleanor Rigby

De grootsheid van The Beatles kende ik anno 2007 dan weer wel, maar het waren andere liedjes die ik wel eens had gehoord. Niet de songs die ik nu het beste vind, over het algemeen. Ik noem een Help en Back in the USSR, en natuurlijk die hoge noteringen in de Top 2000 van toen. Eleanor stond niet op de kaart en kwam daar pas op in de tijd dat ik heel veel van Franz Ferdinand luisterde, waaronder het voor de band onorthodoxe Eleanor Put Your Boots Back On. Natuurlijk een referentie naar de bekendste Eleanor uit de popmuziek, genoemd naar Eleanor Bron, die als eenzame vrouw die haar verdriet bij een predikant probeert neer te leggen. En dat doet ze op een bijzonder strijkerarrangement. Thans, McCartney laat dat haar doen. In die tijd was ik wel geinteresseerd in onorthodoxe nummers met strijkers, dus dit vond ik meteen wel heel interessant. En waar ik interessant zei bedoel ik eigenlijk dat dit al jaren een absolute Beatlefavoriet is, in tegenstelling tot de andere die we nog gaan tegenkomen. Altijd stond dit in de lijst en jaren vonden we dit op 30 december. Geregeld ook in de nacht van 29 tot 30. Maar de verrassing was groot dat dit in 2024 op 229 stond. Het is vast ergens gebruikt, en dat 'All the lonely people, where do they all come from' is natuurlijk ook wel een krachtig stukje tekst. Maar dat was een verrassende allerhoogste voor de plaat die alleen in 1999 nipt lager stond, maar verder behalve 2018 altijd te horen was op 30 december.

SPOILER
pi_219149636
Dat sloot aardig aan op het vorige bericht.
pi_219150401
Dropt ie zomaar even de bijna-apotheose om half 3 's middags

[ Bericht 5% gewijzigd door Cassa95 op 30-10-2025 16:13:35 ]
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_219150507
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 16:08 schreef Cassa95 het volgende:
Dropt ie zomaar even de bijna-apotheose om half 3 's middags
Daar ging geen al te flitsende marketingcampagne aan vooraf :P

Er staan er naar mijn smaak wel redelijk wat tussen die een plaats of 250 lager beter tot hun recht zouden komen. Maar ik zou met dit lijstje sowieso een prima Oudejaarsavond hebben. En Child In Time haalt hier in elk geval wél de Top 10.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_219150596
Wild Places op 6 _O_ Robbie Stenders zou trots zijn
The script for tears
  donderdag 30 oktober 2025 @ 16:38:23 #18
284871 DarkSonic2
#Sommigemensenlettenechtnietop
pi_219150652
Mensen die de Mex top 2000 ooit gezien hebben weten wat er nog komt.
SPOILER
Hier schreef Tim86 het volgende:
HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
pi_219150763
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 16:17 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Daar ging geen al te flitsende marketingcampagne aan vooraf :P

Er staan er naar mijn smaak wel redelijk wat tussen die een plaats of 250 lager beter tot hun recht zouden komen. Maar ik zou met dit lijstje sowieso een prima Oudejaarsavond hebben. En Child In Time haalt hier in elk geval wél de Top 10.
Die marketingcampagne liet ik aan een ander over
pi_219151459
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 16:29 schreef Gale_Boetticher het volgende:
Wild Places op 6 _O_ Robbie Stenders zou trots zijn
cafca ook _O_
  donderdag 30 oktober 2025 @ 22:28:14 #21
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219153907
Ah crap, ik hoopte de vorige twee analyses te kunnen posten voor de top-25 er stond. Helaas. Laatstgenoemde volgt als de top-3 ook gepost is!

Uitzwaai-alarmen laten we even achterwege, de laatste 6 nummers hebben het gewoon gehaald :)

Favoriete nummers uit het blokje 75-51:

55 Eminem ft. Dido – Stan: Een van de meest aansprekende, trieste en lugubere verhalen in de muziekgeschiedenis, het anti-heldendicht over Stan. Zelfs in de tijd dat ik bijna alleen maar naar trance luisterde was dit een de grote uitzonderingen, en het is een van de zeer weinige platen die áltijd tot mijn topfavorieten heeft behoord. En eigenlijk houd ik niet eens zo van hiphop, moet je nagaan. Eminem is nooit vies geweest van een beetje controverse, en met name de verwijzingen naar automutilatie zorgden wel voor wat ophef, maar het waren herkenbare gedachten en gevoelens voor zovelen van onze generatie, of toch tenminste voor hun naasten.
52 Eagles - The Last Resort: Ha, wat zijn we eensgezind in dit blokje. De wisselvallige Eagles leverden met dit nummer met afstand de beste van hun oeuvre af, over de spanningen tussen de Amerikanen en de inheemse volkeren. Althans, zo heb ik hem altijd geïnterpreteerd. De verklaringen die ik online lees gaan meer over het vernietigen van het ecosysteem, en laten we wel wezen, daar ging de expansiedrift westwaarts destijds ook mee gepaard. Wat betreft de religieuze verwijzingen, volgens mij zijn die meer cynisch bedoeld, maar daar heb ik in dit geval geen enkele moeite mee, want veel Amerikanen zijn ook gewoon extreem hypocriet, zeker als het op geloof aankomt.
70 Bob Dylan – Hurricane: De top-3 bestaat uitsluitend uit prachtige verhalen. Deze is pas wat recenter bij me geland en is muzikaal eigenlijk stiekem verre van perfect – op het gebied van flow, ritme en metrum valt er wel wat op af te dingen. Dat wordt echter ruimschoots gecompenseerd met oprechte maatschappijkritiek, recht uit het hart, over de onrechtvaardigheid van het rechtssysteem. En natuurlijk zijn de korte instrumentale intermezzo's ook gewoon dik in orde. Wat zeg ik, ze zijn iconisch.

Minst favoriete nummers uit het blokje 75-51:

62 Talking Heads - Psycho Killer: Eigenlijk vind ik deze best wel irritant. Niet eentje die specifiek op mijn radar staat als haatplaat, zoals een aantal vaker genoemde voorbeelden, maar hij is low-key best wel kut. Met name dat fa-fa-fa is nogal infantiel en tenenkrommend, en haalt bovendien helemaal de vaart uit dat refrein. Geen idee waarom ze dat een goed idee vonden. Wel met een flinke afstand de slechtste uit dit blokje voor mij.
71 Kate & Anna McGarrigle - Complainte pour Ste. Catherine: Best een aardig plaatje, maar dit vind ik wel echt onbenullig hoog. Na het 'quest-ce que c'est' hierboven komen de Franstaligen er een beetje bekaaid vanaf in dit blokje, al is het zeker niet het Frans dat deze plaat wat minder maakt voor mij. Ik vind meer de muzikale omlijsting een beetje te platvloers, het had met een Nederlandse tekst zomaar een of andere smartlap kunnen zijn.
68 Talking Heads - Slippery People (live): Tweemaal dezelfde artiest bij de minst favorieten, dat lukte recent alleen Spinvis. Daar houdt de vergelijking echter wel op, want deze vind ik wel beduidend beter dan Psycho Killer. Prima luisterbaar, maar er staat zoveel toffers in dit blokje. Hij is soms wat aan de repetitieve kant en ontbeert wat mij betreft een soort climax.

Favoriete nummers uit het blokje 50-26:

34 Dire Straits - Brothers in Arms: Een wat meer atypisch en minder radiovriendelijk nummer dan Sultans of Swing, maar toch zijn ze allebei uitgegroeid tot grote favorieten van mij. Bij deze duurde dat wel een stukje langer, geef ik toe, maar inmiddels is-ie hem voorbijgestreefd. Naast de tekst leunt deze veel meer op het creëren van een sfeer, en ik kan maar heel weinig bands noemen die daar zo goed in zijn (of waren) als Dire Straits.
26 Tori Amos – Winter: Ze fascineert me stiekem wel, die Tori. Een van de bekendste verhalen over haar is natuurlijk dat ze geen noten kan lezen; ze kan prachtig pianospelen maar doet alles op gevoel. Dat prachtige pianospel hoor je het beste naar voren komen op dit prachtige plaatje, dat ook nog als bonus wat nostalgische gevoelens oproept over sneeuwpret in de kindertijd.
28 White Lies - Time to Give: De drie favorieten van dit blokje zijn allemaal nummers die er een tijdje over deden voordat ze uitgroeiden tot favorieten bij mij. In het geval van White Lies is dat het het opvallendst, want ik was al een aantal jaar fan van Editors toen me deze band werd aangeraden door wat mensen, die er qua sound wat van weg zou hebben. Die vergelijking snap ik ergens wel, en toch kwam deze plaat niet meteen binnen bij mij na de release. Pas toen ik hem weer voorbij hoorde komen in de alternatieve lijstjes vond ik hem toch wel érg lekker.

Minst favoriete nummers uit het blokje 50-26:

35 Underworld - Born Slippy: Al heel vaak besproken, daar is-ie eindelijk! Met afstand de hoogst genoteerde van de platen die ik écht vreselijk vind, en ook met afstand degene die ik het vaakst een eerlijke kans heb gegeven. Begrijp ik dan ergens iets niet goed hieraan? Ik ben gek op elektronische muziek, en ik vind het heel tof als dat soort werk doordringt in muzieklijstjes die daar toch normaal weinig mee doen. Maar dit is de grote uitzondering. Het gekke is, de eerste twee minuten vind ik echt meer dan prima, veelbelovend zelfs. De muzikale omlijsting daar is eigenlijk heel lekker, en de vocalen zijn enigszins eentonig maar ook niet op een storende manier. Een veelbelovend begin. Maar dan stopt de muziek ineens en begint een lomp gebonk dat nog vijf minuten duurt, met vocalen die alleen maar eentoniger worden en nog een paar extra geluidseffecten waar ik ronduit nerveus van word. Het is tegen mijn principes om te muten tijdens muzieklijstjes op de radio, zeker bij een plaat als deze die als briljante klassieker wordt beschouwd door zoveel muziekkenners, maar ik moet toegeven dat ik iedere keer weer opgelucht ben als Born Slippy is afgelopen. Indien niets anders, zet Born Slippy me in ieder geval steeds aan het denken. Wanneer is muziek mooi, wanneer is het je smaak, welke elementen maken het verschil? Een ingewikkelde puzzel.
30 Froukje - Niets tussen: Ah kijk, het is discount-Eefje weer. De kritiek die ik eerder al eens uitte op andere nummers van haar blijft ook hier wel een beetje staan, van het accent tot aan de vermoeiende afgoderij van 3FM. Er zit eigenlijk niets tussen haar oeuvre waar ik écht heel blij van word.
32 Paolo Nutini - Iron Sky: Dat laatste geldt eigenlijk ook een beetje voor Paolo Nutini. Dit zou episch moeten zijn ofzo, maar ik ben hem iedere keer weer vergeten vijf minuten nadat ik hem gehoord heb. Nooit begrepen waarom deze tegenwoordig altijd zo bizar hoog staat in de Top 2000.
pi_219153953
Vind je andere nummers van Underworld wel wat? Die zijn vaak wel wat melodieuzer. Ik noem een Cowgirl (zeker gecombineerd met Rez), een Pearl's Girl of een Two Months Off.

Rez/Cowgirl scoort bij mij ook beter dan Born Slippy.NUXX
pi_219153967
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 22:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
Vind je andere nummers van Underworld wel wat? Die zijn vaak wel wat melodieuzer. Ik noem een Cowgirl (zeker gecombineerd met Rez), een Pearl's Girl of een Two Months Off.

Ik zou die ook allemaal hoger zetten, al is Two Months Off bij mij dan de favoriet. Skyscraper misschien ook, maar of die melodieuzer is, is dan weer de vraag.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 22:38:53 #24
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219153979
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 22:28 schreef DecoAoreste het volgende:

32 Paolo Nutini - Iron Sky: Dat laatste geldt eigenlijk ook een beetje voor Paolo Nutini. Dit zou episch moeten zijn ofzo, maar ik ben hem iedere keer weer vergeten vijf minuten nadat ik hem gehoord heb. Nooit begrepen waarom deze tegenwoordig altijd zo bizar hoog staat in de Top 2000.
o|O Iron Sky is prachtig man.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 30 oktober 2025 @ 22:42:07 #25
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219153989
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 22:33 schreef Mexicanobakker het volgende:

Van het lijstje dat je noemt ken ik alleen Rez/Cowgirl, die vind ik wel prima, geen top 1000 materiaal voor mij persoonlijk maar klinkt wel lekker. Misschien die anderen ook eens proberen :)
pi_219154012
Vroeger vond ik Jumbo ook superfijn. Dat vind ik eigenlijk nog altijd een beetje instap-Underworld.
pi_219154216
Ik maakte het vanmiddag belachelijk, maar dat gong-uur is eigenlijk best prima. En de gong zal hier vast niet luider door klinken straks over 2 maanden, dus vooruit dan maar.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 23:42:24 #28
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_219154276
Toch wel jammer dat mn favoriete eindigt-met-een-gong nummer niet eens op de keuzelijst staat
pi_219154968
Born Slippy _O_ standaard hard meezingen en los gaan wanneer die langskomt op een feestje
The script for tears
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:46:31 #30
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_219155843
Het lompe gebeuk in Born Slippy duurt me ook altijd te lang.
  Redactie Sport vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:36:21 #31
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219156252
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:46 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Het lompe gebeuk in Born Slippy duurt me ook altijd te lang.
Die lange versie vind ik een stuk minder ja, je hebt toch het geprevel van Karl Hyde nodig om dat gebeuk lekker te maken als je het mij vraagt.
pi_219156644
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:36 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Die lange versie vind ik een stuk minder ja, je hebt toch het geprevel van Karl Hyde nodig om dat gebeuk lekker te maken als je het mij vraagt.
Ja, hoewel ik nog altijd geen idee heb wat er wordt gezongen, is het wel nodig om de plaat een beetje levendig te houden.
pi_219156668
Met de Top 3 van de ranking in zicht, en naar ik vermoed daarna de lintjesregen op Mexi, zal ik de OP eens van een update gaan voorzien voor de reeks van dit jaar. Nog een paar praktische vraagjes, want ik heb niet alle nieuwtjes de voorbije maanden gevolgd:

Wanneer is de stemweek? Ik vermoed van 28 november t/m 5 december?
Wanneer is de dag van Staatieindetop2000?

Mocht iemand de precieze uitzendtijden hebben van de quiz en a gogo, dan is dat ook welkom, maar minder dringend. De Untold Stories zijn helaas wegbezuinigd, dus die kan eruit.
pi_219156797
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 11:33 schreef Fred_B het volgende:
Met de Top 3 van de ranking in zicht, en naar ik vermoed daarna de lintjesregen op Mexi, zal ik de OP eens van een update gaan voorzien voor de reeks van dit jaar. Nog een paar praktische vraagjes, want ik heb niet alle nieuwtjes de voorbije maanden gevolgd:

Wanneer is de stemweek? Ik vermoed van 28 november t/m 5 december?
Wanneer is de dag van Staatieindetop2000?

Mocht iemand de precieze uitzendtijden hebben van de quiz en a gogo, dan is dat ook welkom, maar minder dringend. De Untold Stories zijn helaas wegbezuinigd, dus die kan eruit.
Staatie is altijd de daaropvolgende donderdag. Dus als het tot 5 december is (klinkt aannemelijk), dan is het dus de 11e, denk ik?
pi_219157029
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 12:00 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Staatie is altijd de daaropvolgende donderdag. Dus als het tot 5 december is (klinkt aannemelijk), dan is het dus de 11e, denk ik?
Ik zal het er voorlopig inzetten, het kan immers altijd nog aangepast worden.
pi_219157353
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 12:28 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ik zal het er voorlopig inzetten, het kan immers altijd nog aangepast worden.
Vergeet ook niet dat bart de stekker uit zijn moulinex heeft getrokken.
pi_219157479
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 13:02 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Vergeet ook niet dat bart de stekker uit zijn moulinex heeft getrokken.
Alles wordt van ons afgepakt :(
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:59:14 #38
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_219158387
De quizzen waren meestal vanaf de donderdag voor de stemweek 4 keer achter elkaar op donderdag op npo3 kwartover8ish (met nog wat herhalingen tussendoor), de A go gos van 26-31 december 2e programma na het journaal op npo1
pi_219158668
Het laatste wat je waarschijnlijk op de radio zult horen in 2024

https://nos.nl/artikel/25(...)rhapsody-zo-iconisch

*O* :B
"You can call me Susan if it makes you happy"
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:41:48 #40
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219158706
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 15:38 schreef TLC het volgende:

Beïnvloeding :(

Je zou er bijna Fix You van gaan stemmen.
pi_219159084
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 13:13 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Alles wordt van ons afgepakt :(
Ook de kiespijn!
pi_219159388
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 15:38 schreef TLC het volgende:

Het was inderdaad het laatste wat we hoorden in 2024.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:21:52 #43
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219159515
De opnames voor de Top 2000 Quiz zijn 14 en 15 november. Uitzendingen zullen denk ik vanaf zondag 30 november beginnen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:48:07 #44
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_219160210
Ohja, de zondagen..de donderdagen waren nog in de anchorman tijd, met de herhaling op zondag
pi_219160725
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 17:06 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Het was inderdaad het laatste wat we hoorden in 2024.
Ach ja tis 2025 he :@
"You can call me Susan if it makes you happy"
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:06:53 #46
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219161085
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 19:41 schreef TLC het volgende:

[..]
Ach ja tis 2025 he :@
Niet lang meer :P
  Redactie Sport vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:56:58 #47
pi_219163059
De laatste 3. Het moest er eens van komen. Het zijn uiteindelijk slechts 4851 liedjes he? Allemaal voorzien van een stukje tekst, die mijn smaak of wansmaak toont, die een beetje vertelt over hoe lang ze alweer verdwenen zijn in de Top 2000 of juist niet, die een beetje achtergrond over de plaat deelt. Met het Top 2000-seizoen in zicht heb ik 10 maanden lang eerst een hoop platen gekraakt, daarna mijn onverschilligheid gedeeld om vandaag mijn meest lovende woorden van allemaal te spreken. En hoe toepasselijk om dat te doen op 31 oktober, op Halloween, kort voor Dia de los Muertos, om dan met een van de meest beklemmende platen uit de lijst te eindigen. Een wandeling door een donker bos, Stephen King zou het niet beter kunnen bedenken. Enfin, hier zijn de laatste drie.

3 Pulp - Common People

De winnaar van de jaren 90 is de ultieme Britpopsong. Dat vonden de Britten ook. Was men bezig met de strijd tussen Blur en Oasis, die vervolgens bepaald niet hun beste singles eruit gooiden, kwam daar Pulp met deze song over iemand die probeerde een wit voetje te halen bij een meisje uit de upper class met Griekse roots die aan de kunstacademie deed. De song was toen de song van het jaar aan de andere kant van de Noordzee. In het lied spat de energie er vanaf en de plaat wordt sneller en sneller, terwijl zanger Jarvis Cocker met deze enige Top 2000-deelname aangeeft dat hij een gewone man is, maar dat 'gewone mensen' ook heel leuk zijn. De 'gewone man' was natuurlijk een typisch Britpop-thema, zodoende past de song perfect in dat genre. Aan het einde is de snelheid niet meer te houden, al zit er in de albumversie nog wel een vertraagd stukje tussendoor. Maar die krijgen we Top 2000-technisch niet bij deze nummer 3 aller tijden, ook in mijn eigen lijst. De top 3 daarvan is het enige uit mijn top 10 dat de Top 2000 heeft gehaald, en al die anderen uit mijn top 10 hebben ook echt nul kans. Common People is nog wel eens lijstaanvoerder geweest bij mij, tussen 2009 en 2016 meerdere keren. De energie van die song sprak mij meteen aan. Ik had al wel gehoord van Pulp, Disco 2000 kende ik zowaar eerder, maar dat is gewoon een hele leuke song. Niet een van de beste allertijden. Maar de eerste keer Common People was meteen raak. Meer dan bij de twee die komen gaan. Het wisselen tussen de manier van zingen, de thematiek, de snelheid... ja, indertijd een terechte nummer 1. Maar er zijn er nog 2 beter. Of nouja, 1 echt beter en 1 vind ik ongeveer even goed, die wisselen nog wel eens van plek. Sinds 2015 in de lijst, al was ie in 2018 en 2019 even afwezig. Wat geplug van Annemieke en Lucky Fonz leverde in 2020 plek 1431 op en sindsdien is het een vaste waarde, met plek 1537 in 2024.

2 Split Enz - Message to My Girl

We gaan nog 1x down under (en daar nog nét voorbij) met het mooiste liefdesliedje aller tijden. Ik wam er pas na een aantal jaar achter dat dit eigenlijk de voorloper van Crowded House was. Dit nummer in ieder geval, want geschreven door Neil Finn en niet door vaste zanger Tim Finn. Ik hoorde dit nummer ergens in 2014 een paar keer in een hele korte tijd, onder andere in mijn Top 2000-playlist met nieuw te leren kennen nummers, voelde ik dat dit lied voorbestemd was en ging ik eens naar de tekst luisteren. En die was eigenlijk wel mooi, met de kwetsbaarheid van de man die niet wil zeggen dat ie van iemand houdt, maar het eigenlijk toch aangeeft via hoe hij over haar spreekt. Ik ben zelf ook wel een beetje zo, ik zeg niet graag 'ik hou van je', maar wil het wel via andere signalen meegeven. Ook wel iets wat bij mijn vriendin bekend is, die heeft dit liedje zo ook wel aardig weten te waarderen. Toch prettig. Het is echt een tekstnummer waarbij de muziek ondergeschikt is, al moet de muziek dan altijd wel nog een ruime voldoende scoren om een lied echt mooi te maken. En dat gebeurt, met vooral het pianowerk. Vroeger stond dit niet op Spotify in de studioversie, maar was er een liveversie. Aangezien het lied een fadeout heeft gingen ze daar lekker nog wat langer door. Die versie was geweldig fijn met een nog wat langer durende pianosolo, maar helaas is die weggehaald van Spotify en precies die versie heb ik nooit meer op YouTube kunnen vinden. Spijtig, maar de studioversie is ook gewoon helemaal prima. Altijd stond ie in de lijst, met plek 260 in 2001 als hoogste notering. Alweer 7 jaar vinden we hem net onder plek 1000, op 1166. En tijdens de Top 2000 valt ie natuurlijk, zoals bij sommige andere nummers, extra lekker. Toch tijd voor die 'New Year's Resolution'. Of meer dan dat.

1 The Cure - A Forest

En dan zijn we aan het einde gekomen. Door het oerwoud van platen in de Top 2000. Tijdens Halloween in een donker bos beëindigen we deze countdown met wat volgens mij het beste nummer ooit is, van begin tot eind. De drums, opgenomen en achterstevoren afgespeeld, zorgen voor een basis die uniek is en bijzonder aanvoelt, maar toch gewoon lekker doorklapt en strak de plaat begeleidt. Het toetsengeluid dat een donkere sfeer meegeeft. De gitaarmelodie wist me al in te pakken in een of andere remix in de vorm van een synthesizergeluidje. En de beklemmende stem van Robert Smith. Alles komt bij elkaar. Alles wat The Cure zo goed maakt. Alles wat muziek zo mooi kan maken. In 2006 leerde ik een of andere mix kennen en ik vond de melodie erg mooi. Niet echt iets mee gedaan of gezocht waar het vandaan kwam, maar ik weet nog dat ik dat meteen een heel bijzondere melodie vond. Zat onder iets in een Youtubefilmpje volgens mij. Kon toen allemaal nog, YouTube was indertijd een cowboyplek. Ik denk dat ik hem in de Top 2000 eind van dat jaar voor het eerst hoorde en verrek, dat was die ene melodie. Daarna werd The Cure geadopteerd als een van mijn favorieten, maar eerst met Lullaby. Ondanks de melodie kwam A Forest een beetje op een zijspoor. Waarom? Ik weet het niet. Ik vond hem altijd wel leuk, maar andere nummers spraken me net meer aan. Disintegration, beste album ooit, die luisterde ik veel. Het duurde tot de Top 2000 van 2012, toen ik met A Forest op mijn oren met oudjaar door de straten liep. Het was een van de laatste nummers van die Top 2000. En het viel ineens perfect. Alleen door de donkere straten. Misschien niet op zoek naar een niet-bestaand meisje, maar toch voelde het lied ineens echt als het ultieme nummer om in het donker mee rond te lopen. Dat enge bos wordt echt perfect geschetst. Sindsdien is het mijn The Cure-favoriet en het heeft nog een jaartje of 3 geduurd, maar inmiddels is het zelfs mijn alltime favoriet. De beste 5.55 minuutjes muziek die er zijn voortgebracht. Het liefst met het albumintro, waarin de melodie 1x heel mooi met een galmende gitaar op dat duistere badje synths wordt gespeeld. Het liefst met outro, waarin de plaat eerst uit de bocht vliegt met de hoger en lager wordende ritmegitaar, om uiteindelijk te verdwijnen en slechts de bas over te laten. De volle 5 minuten en 55 seconden, graag. Die mag op plek 1. Of op plek 22, vooruit. Dat is best acceptabel. Sinds 2000 staat ie in de lijst en altijd in de top 100. Tot aan 2012 altijd in de onderste helft, behalve in 2000. Sinds 2012 altijd in de bovenste helft, behoudens een uitglijder in 2018. Gelukkig was er een concertbonus in 2019. En een albumbonus in 2024. Die plek 22 gaat helaas nooit meer verslagen worden. Al mag het natuurlijk wel. Wat een fenomenale plaat. En wat een ellenlange review. Wat een ellenlange 4851 reviews. Ik check uit. Het is tijd voor de Top 2000 van 2025. Tot gifjesdag. Of tot de topics van andere lijstjes. Het was me een genoegen.
pi_219163187
De top 3 was niet echt een verrassing natuurlijk, daar hadden we al enkele jaren onderbewust op getraind. Maar wel een mooi einde. Ik heb hier wel echt van genoten de afgelopen maanden. In de eerste plaats van de reviews van alle 4851 liederen door de maker (daar hebben ze bij Oor 40 jaar over gedaan).

Maar ook van de reacties en meningen van jullie allemaal. Ik vond het vooral grappig om te lezen waar we op één lijn zaten en waar juist niet. Ik heb ontdekt dat ik met sommigen van jullie gerust naar een festival zou kunnen gaan om elkaar dan vervolgens 4 dagen niet tegen te komen.

Hoe dan ook, het was echt een topinvulling en bedankt dat het zwarte gat straks na de lijst in januari '26 nog net iets dieper zal zijn.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:40:46 #49
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_219163749
En daar hebben we de laatste stemplaat op nummer 2. Split Enz, een band die ik al ken uit de jaren '80. Dat is toch wel mijn decennium qua muziek.

Het was leuk om te kijken hoe mijn stemplaten het deden bij Mex, en met drie platen in de top 10 en 9 in de top 100 ben ik niet ontevreden. Bedankt @Mexicanobakker!

Nu wordt het tijd voor de volgende lijst, te beginnen met de Evergreen Top 1000, waarvoor je vanaf morgen kunt stemmen.

Hieronder mijn stemplaten in de volgorde van Mex.
SPOILER
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  zaterdag 1 november 2025 @ 01:24:42 #50
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219164469
Bedankt @Mexicanobakker voor het doornemen van de hele lijst _O_ Ondanks dat ik wel vanaf het begin naar de Top 2000 luister (toen wel minder uren dan tegenwoordig), toch nog wel verbaasd over een aantal liedjes die er wel in hebben gestaan die ik goed vind. En ook vooral veel nummers die voor mijn gevoel er jaren in hebben gestaan en in werkelijkheid twee keer op plek 1874 stonden of naar mijn idee pas in 2023 verdwenen zijn die voor het laatst in 2012 terug te vinden waren. En mijzelf verbaasd hoeveel van de nummers mij qua titel totaal niets zeggen :+

Verder een prima nummer één. Stond in mijn laatste eigen top 2000 op 42. En heb er wel een paar keer op gestemd in de jaren dat ik nog geen liedjes uit de gevarenzone koos om die te redden.
  zaterdag 1 november 2025 @ 08:16:55 #51
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_219164831
Mex, kudos voor dit immense project van de afgelopen 10 maanden.
Mijn conclusie is dat de lijst nog wel ongeveer even goed als als in het begin, want er is gelukkig ook genoeg matigs en overdatums afgevoerd in de loop der tijd. Al was de lijst misschien wel zo'n 8-10 jaar geleden op haar hoogtepunt.
  Redactie Sport zaterdag 1 november 2025 @ 08:33:27 #52
pi_219164912
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 08:16 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Mex, kudos voor dit immense project van de afgelopen 10 maanden.
Mijn conclusie is dat de lijst nog wel ongeveer even goed als als in het begin, want er is gelukkig ook genoeg matigs en overdatums afgevoerd in de loop der tijd. Al was de lijst misschien wel zo'n 8-10 jaar geleden op haar hoogtepunt.
Hier kan ik me wel aardig in vinden ja.

Zijn jullie nog nummers tegengekomen die je vergeten was/niet kende en nu op de radar staan. En ik ben ook wel benieuwd waar jullie het nu het meest oneens zijn met mij aan onderkant en bovenkant.
  zaterdag 1 november 2025 @ 08:42:52 #53
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_219164987
Ik vond Cold as Ice wel echt tekort gedaan, heerlijk nummer
pi_219165015
Bij de onderste 250 zou ik alleen Peter Maffay en Cutting Crew naar de middenmoot verplaatst hebben. De top 3 zou bij mij iets anders zijn, maar dat geldt denk ik voor iedereen.

Voor wat betreft terug op de radar denk ik wat van die nummers zoals Mayall en Buckley die we in de laatste weken kregen. Die zijn al zo lang weg en ook niet bij Opa 5 teruggekomen, dat ze best wel wat weggezakt waren. Die zijn wel echt prima om nog eens op te zetten het komende jaar.
pi_219165116
Bedankt voor de reviews en alle tijd die je erin gestopt hebt @Mexicanobakker _O_

Prima nummer 1 ook (al is nummer 3 beter).
pi_219165126
Is het trouwens mogelijk nog eens de hele lijst van 1 t/m 4851 te posten?
  zaterdag 1 november 2025 @ 09:09:07 #57
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_219165149
Heel fijn die enorme waardering voor het mooiste liefdesliedje ooit gemaakt.
Niet geheel verrassend mijn favoriet uit de top 3. Jouw nummer 1 is ook prima. Alleen Pulp heeft in mijn ogen betere liedjes, maar al met al een prachtige top 3.
Sowieso heb ik weinig aan te merken op de bovenste 200-300 platen. Natuurlijk zou ik anders kiezen, maar dat geeft niet. Juist jouw volgorde zet liedjes wat meer in de spotlight en soms herwaardeer je toch nummers of artiesten. Dank hiervoor.
Je valt gelukkig niet helemaal in een zwart gat, doordat er nu overal lijsten beginnen of bezig zijn.
In 2026 vraag ik me wel af wat je met die tijd gaat doen die je dan over hebt.

Ik hoop op analyses van jou op thema of iets dergelijks.

Je hebt goed werk geleverd _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door peaceman op 01-11-2025 09:24:07 ]
  Redactie Sport zaterdag 1 november 2025 @ 09:19:27 #58
pi_219165229
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 09:07 schreef Fred_B het volgende:
Is het trouwens mogelijk nog eens de hele lijst van 1 t/m 4851 te posten?
Die volgt ja, hopelijk morgen. Ik wil ook nog wat statistieken bijhouden daarnaast, misschien dat ik nog ga uitzoeken wat hierop gebaseerd het beste Top 2000-jaar zou zijn bijvoorbeeld
  zaterdag 1 november 2025 @ 12:45:53 #59
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219167258
De allerlaatste! Een iets andere opzet dan normaal voor het laatste blokje...

Favoriete nummers uit het blokje 25-4:

4 Depeche Mode - Enjoy the Silence: Ik ben niet eens de allergrootste fan van Depeche Mode, maar ik respecteer ze toch wel om twee redenen. De eerste reden is dat ze echt beschouwd worden als electro-pioniers, zonder wie moderne house, trance en aanpalende genres wellicht nooit had kunnen bestaan. De tweede reden is dit nummer. Wow wat een plaat. Die melodielijn snijdt recht door de ziel, zeker in combinatie met de gevoelige en liefdevolle tekst. Er is overigens ook een remix uit 2004 die ik graag mag luisteren, waarin van die lekker snerpende synths zitten, die luisterde ik vroeger vaker maar inmiddels is het origineel die wel voorbijgestreefd.
9 Deep Purple - Child in Time: Vergeleken met Mex ben ik niet zo'n grote muziekkenner, maar ik mag er wél prat op gaan dat ik als Top 2000-fan meer senioriteit heb. In 1999 was ik 7, en ook vanwege het de start van het nieuwe millennium was dat de eerste keer dat ik mocht opblijven. Die avond was mijn eerste kennismaking met een aantal grote Top 2000-klassiekers, zoals deze, en in het geval van Child in Time was dat liefde op het eerste gehoor. Vooral het begin- en eindstuk vond ik meteen prachtig, maar ook het gitaarwerk in het middenstuk leerde ik na nog een paar luisterbeurten wel meer waarderen. In mijn eigen top 1000 staat-ie eigenlijk nog aan de lage kant, meestal zo rond plek 200, maar dat is ook wel omdat ik hem eigenlijk weinig luister. Het is echt zo'n plaat waar je goed voor moet gaan zitten en dan is-ie nagenoeg ongeëvenaard.
8 Radiohead - Street Spirit (Fade Out): Eigenlijk wel wonderlijk dat deze en No Surprises zo ver uit elkaar staan in de Mex4851. Ik vind het allebei heerlijke platen en ook wel enigszins vergelijkbaar, allebei vrij rustige Radiohead-nummers die een heerlijke melancholische sfeer neerzetten. Pistool op het hoofd zou ik deze ook wel iets prefereren trouwens, eerlijk is eerlijk, de vocalen komen net wat mooier uit, vooral in de outro.

Minst favoriete nummers uit het blokje 25-4:

[onthouding]

Oef. Ik durf het niet aan hoor. Dit zijn gewoon echt 22 uitstekende platen, of in ieder geval allemaal wel minstens een héél dikke voldoende. Ik kan er niet eentje vinden die hier buiten de bovenste 1000 zou eindigen in een hypothetische equivalente lijst van mijn kant. Naar mijn mening kan ik de enorme hoeveelheid tijd en energie die heeft moeten zitten in 4851 reviews dan ook het beste eer aandoen door in dit laatste blokje alleen maar positieve woorden te spreken. Hulde!

In plaats ervan nog wel even mijn mening over de top-3:

1 The Cure - A Forest: Beslist geen verrassende nummer 1, wel een zeer terechte. Het draaien van de albumversie voegt ook zeker wel een extra dimensie toe, met die fantastische intro. Je zegt zelf dat hoger dan plek 22 onwaarschijnlijk is, maar ik vraag het me af hoor, de muziek uit dit tijdperk heeft wel écht momentum de laatste jaren. Het zou me niet verbazen als hij toch ooit de top-10 bestormt in de Lijst der Lijsten, al denk ik niet dat-ie ooit in de buurt komt van Bohemian Rhapsody. Het enthousiasme waarmee je altijd spreekt over A Forest is ook wel aanstekelijk, en heeft in mijn top 1000 (mede) ook tot een stijging geleid de laatste jaren. In mijn geschoonde lijst, voor de uitzwaai-alarmen, stond-ie op plek 68, dat correspondeerde met plek 263 in de ongeschoonde top 1000. In 2020 stond hij er nog niet in, in 2021 nieuw binnen op 603, inmiddels doorgestegen naar 178.
2 Split Enz - Message to My Girl: Heh, tot een paar jaar geleden haalde ik Split Enz en Fischer-Z altijd door elkaar. Inmiddels niet meer gelukkig. Je beschrijving bij het nummer ontroerde me toch enigszins, de liefde heeft soms iets onuitsprekelijks, nietwaar? Niet voor niets is het het meest bezongen thema in de muziek. Soms leidt dat tot clichés, maar Message To My Girl is dat allesbehalve. Een heerlijk plaatje dat toevallig ook dit jaar voor het eerst in mijn top 1000 stond, op 918. Wellicht ligt er volgend jaar een mooie stijging te wachten! In een hypothetische equivalente lijst van mijn kant zou dat ongeveer corresponderen met plek 250-300.
3 Pulp - Common People: Heel iets minder mijn smaak, maar verre van slecht hoor. Het duistere stemgeluid met een beetje galm erin, de geluidseffecten... ik kan me wel voorstellen dat je daar heel lekker op gaat. En dan inderdaad het crescendo nog erbij. De (ongeschoonde) top-1000 zou hij bij mij niet zo snel bereiken; als ik een prognose moest geven voor de notering in de geschoonde top 4851, dan zou ik zeggen zo rond plek 700-800.

Mex bedankt, het was me een genoegen _O_
  zaterdag 1 november 2025 @ 15:48:59 #60
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_219168907
Vanaf 2027 komen evenementen, zoals Serious Request en de Top 2000 op NPO3 ipv NPO extra 1.
Ook het meerendeel van de sport komt op NPO3, dus ik hoop niet dat we dan tussen kerst en oudjaar half Top 2000 half OKT/NK Allround/Sprint krijgen op 1 zender, vind het altijd wel lekker, dat cafe op de tv
pi_219171116
Het is dat A Forest niet eindigt met een Gong.. klein minpunt. Maar verder een heerlijk einde van de lijst! Kudos voor de afgelopen maanden. Heb vooral gelurkt en af en toe goed gelachen om je beschrijvingen
  zaterdag 1 november 2025 @ 20:30:52 #62
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_219171354
Dank je wel @Mexicanobakker
Door omstandigheden heb ik niet meer veel gereageerd de laatste maanden, maar ik luister met enige regelmaat naar je spotify-lijst en ik vond het leuk om de top2000 zo een beetje levend te houden in de tussenliggende maanden.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_219172879
Mex,respect voor je doorzettingsvermogen en al het werk dat je hierin gestopt hebt _O_
pi_219175437
Ga hier vooral nog even verder met de nababbel over de Mex4851.

Maar de realiteit is ook dat we nog maar 3,5 week verwijderd zijn van de stemweek. Dus het is tijd om de editie van 2025 in te luiden!

Hier is de start van de nieuwe reeks:

MUZ / Top 2000 Editie 2025 #1 Het aftellen kan beginnen
pi_219176417
Bedankt @Mexicanobakker voor dit fantastische overzicht van alle platen die ooit in de lijst der lijsten hebben gestaan _O_

Het was elke keer weer uitkijken naar de volgende 25 nummers voorzien van jouw mening en leuke achtergrondinformatie. We zullen het nooit, nooit, vergeten.
  zondag 2 november 2025 @ 13:52:16 #66
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_219176534
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 09:19 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Die volgt ja, hopelijk morgen. Ik wil ook nog wat statistieken bijhouden daarnaast, misschien dat ik nog ga uitzoeken wat hierop gebaseerd het beste Top 2000-jaar zou zijn bijvoorbeeld
Ben ook wel nieuwsgierig naar jouw eigenlijke top 250 die niet perse top 2000 gebonden is.
pi_219178071
Dank je @Mexicanobakker voor de overbrugging, het was genieten.
  maandag 3 november 2025 @ 20:44:20 #68
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219187744
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 08:33 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Hier kan ik me wel aardig in vinden ja.

Zijn jullie nog nummers tegengekomen die je vergeten was/niet kende en nu op de radar staan. En ik ben ook wel benieuwd waar jullie het nu het meest oneens zijn met mij aan onderkant en bovenkant.
Meest oneens hebben we uitgebreid besproken denk ik, de voornaamste kandidaten zijn dus Born Slippy en Tusk die jij heel goed en ik heel slecht vind, plus de twee Spinvissen in de 150-range. Andersom hadden we dan The Road Ahead en David's Song. Welke van die platen het precies 'wint' qua verschil tussen ons zal per jaargang iets verschillen.

Misschien interessanter en nog niet zo uitgebreid besproken, de volgende nummers heb ik n.a.v. de Mex4851 voor het eerst geliket op Spotify. Betekent niet per se dat ik ze nog niet kende, maar wel dat ik ze (her)ontdekt heb door je lijst:

Anouk - Places To Go
The Buoys - Give Up Your Guns
Delerium - SIlence (Tiësto Remix)
Dire Straits - On Every Street
The Doobie Brothers - Long Train Running
The Everly Brothers - All I Have To Do Is Dream
Fine Young Cannibals - She Drives Me Crazy
Frankie Goes To Hollywood - Two Tribes
Glass Animals - Heat Waves
Ilse deLange - Blue Bittersweet
Kim Carnes - Bette Davis Eyes
Paul Simon - Kodachrome
Pretenders - 2000 Miles
The Romantics - Talking In Your Sleep
Sixpence None The Richer - Kiss Me
Suzanne Vega - Luka
Suzi Quatro - If You Can't Give Me Love
Taylor Swift - Cowboy Like Me
U.K. - Rendezvous 6:02
Van Halen - Ain't Talking 'Bout Love
The Weeknd & Daft Punk - Starboy

Bovenstaande platen komen waarschijnlijk ook (bijna) allemaal op de shortlist voor mijn top 1000 van volgend jaar. Geen garantie dat ze erin komen, maar de hele lijst bestaat nog niet uit 2000 platen, dus waarschijnlijk haalt ruim de helft het wel. Places To Go van Anouk staat er zelfs al in trouwens - die stond bij jou het laagst van dit lijstje, en was dus al op tijd besproken vóór de afgelopen editie :) .
  Redactie Sport zondag 9 november 2025 @ 11:26:37 #69
pi_219228970
Oke, hier komen 8 berichten, met de lijst in lijstvolgorde en de lijst op alfabetische volgorde. Ik zal kijken of ik titel en artiest nog uit elkaar kan halen zodat ik voor de hofleveranciers aparte stats kan bijhouden, dat wordt volgende week.

SPOILER: 1-1250
  Redactie Sport zondag 9 november 2025 @ 11:27:10 #70
pi_219228973
SPOILER: 1251-2500
  Redactie Sport zondag 9 november 2025 @ 11:27:47 #71
pi_219228978
SPOILER: 2501-3750
  Redactie Sport zondag 9 november 2025 @ 11:28:14 #72
pi_219228981
SPOILER: 3751-4851
  Redactie Sport zondag 9 november 2025 @ 11:28:58 #73
pi_219228988
SPOILER: 10cc-Drukwerk 1
  Redactie Sport zondag 9 november 2025 @ 11:29:42 #74
pi_219228994
SPOILER: Drukwerk 2-Live 1
  Redactie Sport zondag 9 november 2025 @ 11:30:14 #75
pi_219228998
SPOILER: Live 2 - Smokie 1
  Redactie Sport zondag 9 november 2025 @ 11:30:45 #76
pi_219229002
SPOILER: Smokie 2 - ZZ Top
pi_219229094
Mooi man. Ik zou er wel echt voorstander van zijn als we in ieder geval de reviews van de 90-100 nieuwkomers krijgen komend jaar. Zelfs zonder dat er een ranking aan vast zit.
pi_219229155
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 08:33 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
En ik ben ook wel benieuwd waar jullie het nu het meest oneens zijn met mij aan onderkant en bovenkant.
Zat hier net nog even naar te kijken. Ben het aan de bovenkant het meest oneens met Door De Wind. Die zou hier zo'n 4100 plekken lager staan. Aan de onderkant is Oude Maasweg het nummer dat bij mij de grootste winst zou boeken. Zeker zo'n 3900 plekken
The script for tears
  zondag 9 november 2025 @ 13:19:44 #79
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219230057
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 11:42 schreef Tussle266 het volgende:
Mooi man. Ik zou er wel echt voorstander van zijn als we in ieder geval de reviews van de 90-100 nieuwkomers krijgen komend jaar. Zelfs zonder dat er een ranking aan vast zit.
Die rank ik ook standaard dus dan kunnen we mooi vergelijken :)
pi_219230297
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 13:19 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Die rank ik ook standaard dus dan kunnen we mooi vergelijken :)
Oh ja, goed punt! Dan hoop ik wel op Flemming, voor een beetje variatie in de beide reviews!
  zondag 9 november 2025 @ 14:08:23 #81
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219230419
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 13:48 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Oh ja, goed punt! Dan hoop ik wel op Flemming, voor een beetje variatie in de beide reviews!
Zo'n fan ben ik ook weer niet van Flemming. :P Maar we zullen vast wel ergens flink uit elkaar zitten ja.
  woensdag 12 november 2025 @ 16:05:32 #82
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_219251956
Gracias @Mexicanobakker voor alle onderhoudende stukjes _O_ Streef er naar om voordat de nieuwe stemweek van start is gegaan het meeste terug te hebben gelezen :)
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_219253665
Leuk gedaan allemaal Mex! Ik heb niet alle stukjes gelezen maar steeds als ik weemoedig even wat top 2000 nodig had checkte ik hier even in voor mijn shot.

Je nummer 1 heb ik zelf wat minder mee, terwijl ik The Cure wel kan waarderen. Maar dat heeft ook een duidelijke reden omdat ik voordat ik dit nummer goed en wel kende de Enge Buren versie een paar keer heb gehoord en daardoor kan ik het niet meer los van elkaar luisteren. Gaaf om Play With Fire zo hoog te zien, ook een van mijn alltime favorieten
pi_219257866
De Spotifyplaylist is af, dus we kunnen van bijna alle 4851 genieten.

De volgende nummers zijn afwezig (op Spotify positie, dus juist van slecht naar goed):
87 Lucille Starr - Colinda
94 Freek de Jonge - Leven na de Dood
106 Veronica Unlimited - What Kind of Dance Is This
155 Robert Long - Iedereen doet 't
173 Toon Hermans - Mien, waar is mijn feestneus?
495 Van Orly - Calling Out
504 Baz Luhrmann - Everybody's Free (To Wear Sunscreen)
838 Don Quischocking - De Oude School
914 Rudi Carrell - Samen een straatje om
1112 Axis - Someone
1122 John Rowles - If I Only Had Time
1261 Matt Dusk - Two Shots of Happy, One Shot of Sad
1352 Cunningham - Norma Jean Wants To Be A Movie Star
1497 Robert Palmer - Riptide
1521 Goldie - Making up again
1609 Robert Long - Mien
1612 Riccardo Cocciante - Sincerita
1661 Robert Long - Liefste, mijn liefste
1780 Carly Simon - It's Hard to be Tender
2074 Roger Daltrey - Say It Ain't So, Joe
2183 Conny Vandenbos - Paleis met gouden muren
2284 Fats Domino - There Goes My Heart Again
2286 Anita Garbo - Miracles
2426 Bill & Buster - Hold On To What You've Got
2460 Arjan Brass - Leonie
2556 Space Monkey - Can't Stop Running
2622 Axis - Ela Ela
2627 Robert Long - Flink zijn
3015 Joost Nuissl - Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben
3096 Nena & Kim Wilde - Anyplace, Anywhere, Anytime
3439 Alex Harvey - To Make My Life Beautiful
3618 Riccardo Cocciante - Per Lei
4116 White Soxx - Versailles
4432 Everly Brothers - On The Wings of a Nightingale
pi_219257903
Ik heb ook inmiddels wat stats voor door de jaren heen. Mijn verwachting:

1999 is het slechtst door de random selectie van 2000 liedjes, veel gare meuk en ook wel wat afwezige toppers door beperkte selectie topartiesten.
2000 was ook een vreemd jaar, maar heeft ook wel een aantal hele goeie/leuke eenlingen en zal het dus relatief goed doen, ook tov 2001-2004.
Daarna meer ruimte voor alternative dus een verbetering in 2005-2007. Ik verwacht dat 2008 niet veel minder is dan 2007 want alle tros-meuk onderin mocht een jaartje pauzeren toen. Daarna wel meer verbetering met nog een dalletje in 2010 toen de trosmeuk en skymeuk wel mocht maar de alternative even pauze moest houden. 2011-2013 stabiel en dan vanaf 2014 tot en met 2017 de gouden jaren, wat geloosd werd was niet vervelend maar er kwam wel veel goeds voor terug, en de sky/trosmuziek ging richting uitgang.
Daarna verwacht ik juist achteruitgang, want tegenwoordig zijn de goede liedjes die binnenkomen schaars.

Maar dan het werkelijke verdict: De gemiddelde notering in de 4851 van de 2000 liedjes uit elke Top 2000:
1999: 2361,8
2000: 2192,33
2001: 2203,84
2002: 2141,3
2003: 2134,59
2004: 2116,16
2005: 2100,73
2006: 2100,82
2007: 2099,25
2008: 2100,86
2009: 2044,26
2010: 2048,57
2011: 2043,94
2012: 2047,74
2013: 2046,95
2014: 2006,19
2015: 1999,47
2016: 1927,8
2017: 1920,85
2018: 1948,74
2019: 1946,13
2020: 1967,9
2021: 1972,41
2022: 1984,13
2023: 1994,26
2024: 1977,92

Een aantal dingen vallen me op. Zo blijkt 2000 helemaal niet zo sterk uit de bus te komen en is juist van 2002 tot 2004 de lijst flink beter geworden, terwijl deze in 2005-2008 juist heel stabiel was. Ook de periode 2009-2013 was heel stabiel, ik ben wel verbaasd dat 2010 helemaal niet zoveel minder is dan de rest van die jaren. Ook valt me op dat 2014 en 2016 zoveel beter presteren dan 2015 en 2017, en dat de bonus in 2016 beter is dan in 2014, dat is op 2000 na de grootste stijging. Na 2017 zien we (op een kleine stijging in 2019 na) een daling in kwaliteit, maar afgelopen editie is er dan eindelijk weer een stijging. Was ik tevreden over binnenkomers en uitvallers? Volgens mij wel, dat blijkt dus terecht. De lijst begint door de dalingen van afgelopen jaar wel weer richting 2014-2015 niveau te kruipen, dat vind ik wel jammer. Hopelijk kan het tij de komende jaren gekeerd worden.

Het is maar net wat je als leidraad neemt, want voor ieder ander zouden deze cijfers anders zijn. Als je iets meer van oude meuk houdt, dan moet je de eerste jaren wat rooskleuriger nemen. Als je huidige muziek kan waarderen, dan heb je nog meer gelijk dat het sinds 2014 een stuk beter is, met de kanttekening dat het echt wel minder spannend is dan in tijdperk Stenders. Volgens mij vinden we dat allemaal wel. Daarom alvast een tip: Stem over enkele weken op WINNING van THE SOUND.
pi_219257977

Dan ook nog even hoeveel platen er in welk gedeelte van de lijst stonden, door de jaren heen. Dan zien we gewoon duidelijk dat het aandeel Top 500-platen van 2013 tot 2016 flink is gestegen, na al wat jaren van voorzichtige stijging. Dat blijft redelijk stabiel, de huidige Top 2000 verliest het voornamelijk op de wat meer gemiddelde platen die plaats moeten maken voor een hoog gehalte bagger, want met liefst 125 platen bij de laatste 351 stond er wel onuitstaanbaar veel bagger in die Top 2000. Gelukkig zijn er 7 geloosd, maar de hoeveelheid bagger is nog altijd een stuk groter dan in de Tros-jaren, en dat terwijl Paul, Marco en Jan toen hoogtij vierden. Die stemacties zijn een verschrikking. Ik verbaas me eigenlijk over de hoeveelheid uit dat gedeelte, vooral als je het vergelijkt met de regio 2500-4500, zeker als je bedenkt dat je bij een netjes verdeelde lijst 144 nummers in het laatste blokje verwacht en 206 in alle andere blokjes. De conclusie is dat Nederland toch nog wel een redelijk smaakvol land is met wat mij betreft zo ongeveer de helft van de Top 2000-noteringen die het ook gewoon verdienen om er in te staan (en eigenlijk zelfs iets meer) en dan nog zo'n 500 waar ik redelijk onverschillig over ben. Dat aandeel onverschillige platen was wel echt een stuk groter in de beginjaren en de reden dat in de eerste jaren de lijst relatief matig presteert. Het is zeker in de eerste 15 jaar wel echt flink verbeterd.
pi_219258037
Ik had altijd in mijn hoofd dat 2014 de beste mix had en dus het beste jaar was. Heb hem 2 jaar geleden (bij de droneboer) nog eens teruggeluisterd. Zal dat straks in maart of zo ook eens doen met 2017.
pi_219258055
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 17:37 schreef Tussle266 het volgende:
Ik had altijd in mijn hoofd dat 2014 de beste mix had en dus het beste jaar was. Heb hem 2 jaar geleden (bij de droneboer) nog eens teruggeluisterd. Zal dat straks in maart of zo ook eens doen met 2017.
Wat hier de beste lijst is hoeft niet de ideale mix te zijn natuurlijk. Al had 2014 wel significant meer 'bagger' in de lijst, met 114 komt het nog redelijk dicht bij de huidige maatstaf.
pi_219258067
De volgorde en de analyse zijn gevoelsmatig wel logisch. De eerste twee edities hadden vrij veel random nummers uit de 60s en 70s, zonder al te veel eeuwigheidswaarde. Die werden eruit gefilterd richting de SkyRadio-jaren, waarna eindelijk de deur openging voor de meer alternatieve muziek.

Nu gaat het weer omlaag, sowieso door die stemacties. Maar toch denk ik dat de score van nu nog wat geflatteerd is. De variatie/het alles-of-niets gehalte van 10-15 jaar terug zou ik hoger waarderen dan de huidige lijst met een overmaat aan Coldplay, Broes, Sjors, enz. Maar die scoren natuurlijk gemiddeld wel hoger dan de gezapige en Volendamse rommel die er toen in stond.
pi_219258077
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 17:38 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Wat hier de beste lijst is hoeft niet de ideale mix te zijn natuurlijk. Al had 2014 wel significant meer 'bagger' in de lijst, met 114 komt het nog redelijk dicht bij de huidige maatstaf.
Ik had er ook geen onderbouwing voor, dus dat zou zomaar kunnen. Ergens zat dat in mijn hoofd. Ben wel benieuwd hoe ik 10 edities later tegen 2017 aankijk straks.
pi_219258081
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2025 17:39 schreef Fred_B het volgende:
De volgorde en de analyse zijn gevoelsmatig wel logisch. De eerste twee edities hadden vrij veel random nummers uit de 60s en 70s, zonder al te veel eeuwigheidswaarde. Die werden eruit gefilterd richting de SkyRadio-jaren, waarna eindelijk de deur openging voor de meer alternatieve muziek.

Nu gaat het weer omlaag, sowieso door die stemacties. Maar toch denk ik dat de score van nu nog wat geflatteerd is. De variatie/het alles-of-niets gehalte van 10-15 jaar terug zou ik hoger waarderen dan de huidige lijst met een overmaat aan Coldplay, Broes, Sjors, enz. Maar die scoren natuurlijk gemiddeld wel hoger dan de gezapige en Volendamse rommel die er toen in stond.
Ja, de muziekmix en het feit dat bepaalde artiesten er te vaak in staan wordt hier natuurlijk minder goed meegenomen. Maar de top 1000 en bottom 800 zijn voor mij sowieso wel een aardige maatstaf van de staat van de lijst, dat zijn namelijk platen die ik of vrijwel altijd goed vind, of vrijwel altijd kut vind. Waar onderin dat kantelpunt overigens net onder de 4000 lag, daar zitten nog wel 100 nummers die ik niet bepaald leuk vind, maar die ik ook niet heel vervelend vind. Wel zonder meer nummers waar ik tijdens een Top 2000 niet per se op zit te wachten, omdat gedateerd/te vaak gehoord/irrelevante meuk/een combinatie.
pi_219258098
Overigens is het alles-of-niets gehalte dus feitelijk groter dan toen :o
  donderdag 13 november 2025 @ 18:14:23 #93
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219258253
Lekkere stats weer Mex! Zal komend weekend nog wat uitgebreider reageren :)

Ik heb geloof ik wel per ongeluk iets gereport ipv geliket, sorry :')
pi_219258354
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 17:44 schreef Mexicanobakker het volgende:
Overigens is het alles-of-niets gehalte dus feitelijk groter dan toen :o
Ja, waar een paar Bankzitters al niet goed voor zijn :')

Al is bij mij de tolerantie tijdens het luisteren naar de lijst bij de 17e van Bruce dus lager dan waar die plaat objectief beschouwd zou moeten staan als het zijn enige notering was.
pi_219259086
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 18:31 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ja, waar een paar Bankzitters al niet goed voor zijn :')

Al is bij mij de tolerantie tijdens het luisteren naar de lijst bij de 17e van Bruce dus lager dan waar die plaat objectief beschouwd zou moeten staan als het zijn enige notering was.
Eens, al worden de beste 5-6 altijd wel geaccepteerd hier.
  donderdag 13 november 2025 @ 20:47:11 #96
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219259925
Had toch alvast even wat tijd, dus ook wat statistieken uitgeplozen van mijn uitzwaailijst in vergelijking met de Mex4851. Zo ver kwamen mijn 100 favoriete Top 2000-platen (gebaseerd op mijn top 1000 van 2024):

1-500: 29 nummers
501-1000: 18 nummers
1001-1500: 9 nummers
1501-2000: 7 nummers
2001-2500: 8 nummers
2501-3000: 4 nummers
3001-3500: 8 nummers
3501-4000: 6 nummers
4001-4500: 5 nummers
4501-4851: 6 nummers

Favorieten van mij die het hoogst staan bij Mex:

[1] 68. The Cure – A Forest
[4] 32. Depeche Mode – Enjoy The Silence
[9] 53. Deep Purple – Child in Time
[26] 39. Tori Amos – Winter
[34] 8. Dire Straits – Brothers In Arms

Favorieten van mij die het laagst staan bij Mex:

[4589] 66. The Script – If You Could See Me Now
[4590] 49. Passenger – Let Her Go
[4601] 96. Snelle – Reünie
[4656] 70. Niels Geusebroek – Take Your Time Girl
[4769] 26. City to City – The Road Ahead

Favorieten van mij die verrassend ver kwamen bij Mex:

[101] 3. Meat Loaf – Bat out of Hell
[371] 65. Alphaville – Big in Japan
[982] 9. Swedish House Mafia & The Weeknd – Moth to a Flame
[1408] 80. Blaudzun – Promises Of No Man’s Land
[1563] 42. Of Monsters and Men – Little Talks

Favorieten van mij die teleurstellend vroeg uitvielen bij Mex:

[3084] 85. Frank Boeijen Groep – Kronenburg Park
[3473] 73. Red Hot Chili Peppers – Snow
[3875] 37. Twenty One Pilots – Heathens
[4280] 22. Alan Walker – Faded
[4513] 35. Liquido – Narcotic

En de volledige lijst:

SPOILER
Al met al zit onze smaak toch wel een behoorlijk stukje uit elkaar - vooral de wat meer mainstream poprock/softrock krijgt het vaak zwaar te verduren. Niettemin kunnen we elkaar goed vinden in de wat meer alternatieve platen die het ook goed doen in lijsten als de Kink 1500. Mooi om te zien dat toch bijna de helft de bovenste 1000 heeft gehaald, al zullen er allicht users zijn die meer overlap halen :) .
  vrijdag 14 november 2025 @ 19:27:42 #97
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_219266698
In navolging van DecoAoreste was ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig hoe de 100 hoogste Top 2000 nummers uit mijn meest recent gemaakte peace3000 zich verhouden met de volgorde van Mexi.

Vooraan zie je de eigenlijke plek in de nieuwe peace3000, achter de titel de positie bij Mex en helemaal achteraan het verschil tussen beide posities. Soms zitten ze akelig dichtbij elkaar en een enkele keer echt mijlenver uit elkaar. Dat laatste verrast me soms wel, omdat ik me vaak kan vinden in Mex zijn smaak. Anyway hier voor wat het waard is:

2 Deep Purple - Child in Time - 9 - -7
3 Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond (Pts. 1-5) - 127 - -124
4 Jefferson Airplane - White Rabbit - 36 - -32
6 Dire Straits - Sultans of swing - 280 - -274
13 Smiths There's a light that never goes out - 223 - -210
14 Split Enz - Message To My Girl - 2 - 12
15 Talk Talk - Life's What You Make It - 337 - -322
16 Michael Kiwanuka Cold little heart - 116 - -100
17 War on drugs Under the pressure - 158 - -141
18 Beatles - A Day in the Life - 50 - -32
19 Eagles - Hotel California - 1185 - -1166
20 David Bowie - Sound and vision - 429 - -409
21 Janis Joplin Me and bobby mcgee - 401 - -380
23 Talking Heads - Once in a lifetime - 312 - -289
24 De Dijk - Niemand in de stad - 129 - -105
27 Doors - The End - 7 - 20
30 Talk Talk - Such a Shame - 414 - -384
31 Radiohead Street Spirit (fade out) - 8 - 23
32 Peter Gabriel & Kate Bush - Don't Give Up - 239 - -207
34 Joe Jackson - Real Men - 481 - -447
35 Bob Dylan - Hurricane - 70 - -35
36 Pearl Jam - Jeremy - 89 - -53
37 Meat Loaf - Bat out of hell - 101 - -64
38 Beach Boys - Good Vibrations - 226 - -188
39 Metallica One - 292 - -253
40 John Lennon - Imagine - 53 - -13
41 Rage Against the Machine - Killing in the Name - 16 - 25
42 Boston More than a feeling - 1490 - -1448
43 Creedence Clearwater Revival - Suzie Q (Part 1) - 426 - -383
44 Guns 'N' Roses - Estranged - 496 - -452
45 Alice in chains - Would? - 392 - -347
46 Louis Armstrong What a wonderful world - 1016 - -970
47 Moody Blues - Question - 44 - 3
50 Cult She sells sanctuary - 40 - 10
51 Sinéad O'Connor - Troy - 146 - -95
52 Beach Boys - God Only Knows - 800 - -748
53 Earth & Fire - Song of the marching children - 220 - -167
55 Beastie Boys - Sabotage - 145 - -90
57 Bob Marley & the Wailers - No Woman, No Cry - 1914 - -1857
59 Black Pumas Colors - 1474 - -1415
60 George Michael - Praying for Time - 394 - -334
61 Heart Barracuda - 1144 - -1083
62 Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida - 661 - -599
64 Simon & Garfunkel - My Little Town - 3725 - -3661
70 Isley Brothers - The Highways of my life - 1190 - -1120
72 Tim Hardin - How can we hang on to a dream - 192 - -120
73 Jeff Wayne The Eve of the war - 247 - -174
75 Radiohead - Exit Music (For a Film) - 75 - 0
76 Fleetwood Mac - The Chain - 18 - 58
78 Led Zeppelin - Whole lotta love - 149 - -71
81 Billie Eilish Happier than ever - 532 - -451
82 Alanis Morissette Uninvited - 361 - -279
84 Marvin Gaye - What's Going On - 1129 - -1045
85 Enigma Sadeness Part 1 - 2592 - -2507
86 Boudewijn de Groot - Verdronken vlinder - 88 - -2
87 Beatles Now and then - 389 - -302
89 Alice Cooper - Halo of flies - 54 - 35
90 Faithless - Insomnia - 172 - -82
91 Bob Dylan - Like a Rolling Stone - 265 - -174
93 Tears For Fears Mad world - 565 - -472
98 Kinks Dead end street - 868 - -770
99 Michael Jackson - Thriller - 1078 - -979
102 Godley & Creme Cry - 2088 - -1986
103 Four tops Reach out (I'll be there) - 727 - -624
104 Red Hot Chili Peppers Dark Necessities - 581 - -477
108 AC/DC - Whole lotta Rosie - 73 - 35
109 Beatles - I Am the Walrus - 934 - -825
110 Cure Lovesong - 731 - -621
112 Pixies - Monkey Gone to Heaven - 939 - -827
117 Eminem - Cleaning out my closet - 1907 - -1790
120 Hollies - The Day That Curly Billy Shot Down Crazy Sam McGee - 288 - -168
124 Billy Joel - Goodnight Saigon - 74 - 50
132 Bronski Beat - Smalltown boy - 536 - -404
133 Iggy Pop - Lust for Life - 1781 - -1648
135 Elvis Costello - I Want You - 315 - -180
136 Marmalade Reflections of my life - 2170 - -2034
137 Doe Maar - Is dit alles - 3486 - -3349
138 Pink Floyd - Another brick in the wall - 1378 - -1240
139 Earth & Fire - Storm and Thunder - 208 - -69
140 Cure - A forest - 1 - 139
146 Supremes - Reflections - 1510 - -1364
147 Smiths - How Soon Is Now? - 14 - 133
150 Chicago - 25 Or 6 To 4 - 269 - -119
152 Al Stewart - Year of the cat - 1163 - -1011
155 Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas - 156 - -1
156 Billie Eilish Bad Guy - 803 - -647
159 Eels Novocaine for the soul - 177 - -18
163 Prodigy - Smack my bitch up - 2369 - -2206
165 Rolling Stones - She's a rainbow - 49 - 116
168 Michael Kiwanuka Love and hate - 358 - -190
169 Crowded House - Into Temptation - 11 - 158
175 INXS - Original Sin - 196 - -21
176 U2 - Bad - 408 - -232
177 Supertramp - School - 287 - -110
179 Crosby, Stills, Nash Suite: Judy blue eyes - 175 - 4
180 Neil Young - The Needle And The Damage Done - 2352 - -2172
181 Elton John - Your Song - 1184 - -1003
183 Rolling Stones - Angie - 1865 - -1682
185 Tame Impala Let it happen - 240 - -55
187 Small Faces Tin Soldier - 107 - 80

Voor de geïnteresseerden nog mijn werkelijke top 100
SPOILER
pi_219266818
Ik ben wat minder georganiseerd dan de voorgaande posters, maar ik dubbel in de top 10 zeker 3 nummers met Mexi, dus ik vind dat hij een best goede smaak heeft! :P
pi_219267942
Ik denk dat we de eerste stranger things-bonus alvast met potlood kunnen opschrijven

Queen · Who Wants To Live Forever (Stranger Things Remix) · Song · 2025
Het beste adres voor al uw primeurs!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')