Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Laatste topic voor de 2024-reeks, na de finale mag er wel een 2025-versie komen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Dan moeten we wel erg veel op te merken hebben op de laatste 25
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen? - Maar had Lady Gaga onder haar vleesjurk nu ook een hamstring?
[..] Je vergeet dat wij na bekendmaking van de laatste 25 pas echt gaan analyseren.
Ah, dat komt goed lees ik
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen? - Maar had Lady Gaga onder haar vleesjurk nu ook een hamstring?
A Day in the Life. Een mooi voorbeeld, samen met een High Hopes, een Biko, een Als je bij me Weggaat, waarbij er geen noodzaak is voor een albumversie ipv de singleversie, omdat het resterende gepruttel in de laatste momenten niet echt een toevoeging is.
Overigens hebben we sinds vorig jaar ook de albumversie van Come On Eileen in de lijst, maar ik denk niet dat ze dat extra stukje ooit zullen draaien..
[ Bericht 0% gewijzigd door n00biedoobiedoo op 29-10-2025 18:48:17 ]
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen? - Maar had Lady Gaga onder haar vleesjurk nu ook een hamstring?
De Beatles en David Bowie zijn toch wel een beetje de winnaars van de grote namen met 3 liedjes in de Top 50. En allebei krijgen ze er vandaag maar eentje, die laatste 2 bewaren we tot de finaledag. Dit is van al die nummers opvallend genoeg de meest recente toevoeging in de absolute bovenkant van mijn lijstjes. Ik wil niet zeggen dat ik A Day in the Life ooit slecht vond, dat is het zeker niet. Ik vond hem net wat minder goed, misschien voor een plek zo'n 100 plaatsen lager. Maar die overgangen tussen de twee onderdelen is toch eigenlijk wel fenomenaal. Die strijkers die een grote waas optrekken om ineens bij een totaal ander nummer uit te komen, dat toch nog hetzelfde nummer is, heerlijk. De tweede overgang is muzikaal gezien denk ik nog wat beter, al luistert het minder lekker weg. Er was een orkest van 40 man bij nodig. Het eerste deel is van Lennon, het tweede deel van Paul en daarna komt het deel van Lennon nog eens terug, om opnieuw op te bouwen tussen een allesverwoestend slotakkoord dat door je ziel snijdt. Dit akkoord duurt meer dan een halve minuut en is door 50 piano's aangeslagen. Daarna hoor je, als je een goed gehoor hebt, nog een hoge fluittoon en wat chaotisch gebrabbel, maar die horen we niet tijdens de Top 2000. Daar is het na de slottoon wel gebeurd. Geweldige song die een tijdlang werd gezien als 'ooit de hoogste Beatles', maar plek 49 in 2007 bleek een eenmalig top 50-uitstapje. Daarvoor stond het lied vanaf 1999 meestal in de tweede helft van de top 100 en ook daarna lukte dat nog 5 jaar, maar sindsdien is er een vrije val geweest naar 241 in 2016 en na een eenmalige terugkeer in de laatste nacht zakte het nummer zelfs naar begin 30 december. Plek 378 in 2024. Ook in de Evergreen staat ie niet heel hoog, dus vraag ik me af wie de stemmers indertijd waren.
49 The Rolling Stones - She's a Rainbow
De beste van de Stones, als je het mij vraagt. Een van de meest psychedelische ook. Dat gaat blijkbaar hand in hand. De eerste keer dat ik dit hoorde was ik verbaasd. De Stones konden dus, net als de Beatles, toch echt wel psychedelische popmuziek maken. Met dank aan een strijkerarrangement van John Paul Jones, de piano van Nicky Hopkins en Brian Jones op de Mellotron word er een mooi psychedelisch badje geschetst waar Mick prima overheen kan zingen. Het heeft iets kinderlijks, maar ik vind dat juist wel de hele boel nog net even wat extra's geven, ook door het ietwat ontstemde pianogeluid. Altijd stond het lied in de lijst, meestal zo rond plek 700. Alleen in 2007, door een reclame, stond ie op plek 490. De meest recente editie was het plek 771.
48 Pink Floyd - The Great Gig in the Sky
Een van de mooiste liedjes van Pink Floyd die ik echt heb leren kennen door de Top 2000. Het was 2009, ik vond wel wat losse liedjes van Pink Floyd interessant, maar was geen fan. Ik luisterde in die tijd best wat postrock en daar deed dit me eigenlijk wel een beetje aan denken toen ik dit in 2009 tijdens de Top 2000 hoorde. Ik was net thuisgekomen uit Groningen en we gingen meteen met de auto door naar Maastricht. Zo'n nummer waarvan ik nog precies weet waar ik de eerste keer was toen ik het hoorde. Ook op welke plek op de snelweg, we zaten nog op de A58. De piano had wel wat van Explosions in the Sky en dan komt dat gejengel van Clare Torry erin... ik was meteen verkocht. Zeer bijzonder lied, zeker voor die tijd, dat me meteen intrigeerde. Al snap ik ook wel dat het niet voor iedereen is, het kan ook gejengel zijn he? In 2007 binnen op 647 en in 2008 net in de lijst. Daarna een tijdlang op 30 december te horen en in 2013 zelfs op 252. Daarna zakte ie weg, zelfs even naar 29 december. Maar de laatste jaren is ie weer wat gestegen naar plek 416.
SPOILER: 47-26
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat Placebo er alleen met Pure Morning instaat komt toch vooral door de stemlijst. Die zal er destijds denk ingekomen zijn door de fans. En daarna op de stemkeuzelijst gekomen en blijven staan. Bij Radio 2 is het namelijk veel logischer om 91 liedjes van Prince op de lijst te zetten dan meer dan één van Placebo.
En dat The Bitter End en Every You Every Me toch weinig problemen zal geven bij de gemiddelde Top 2000 luisteraar. En Song to Say Goodbye en recenter Beautiful James juist vrij goed aansluiten bij de gemiddelde smaak van de luisteraar. Maar ja, ze gaan er nooit wat bij krijgen of een van hun nummers moet in een reclame, game of tv serie gebruikt worden doe populair is.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Hulde weer voor de beschrijvingen in de afgelopen twee blokjes . Ik hoop morgen een kleine inhaalslag te maken, beetje druk geweest. De allerlaatste komt vrijdag denk ik?
High Hopes leerde ik kennen als onderdeel van het Nightwish-compilatiealbum met gelijknamige titel. Die versie gaf mijn moeder gelegenheid om The Division Bell eens af te stoffen en aan te zetten en eerlijk is eerlijk, meteen al was mij duidelijk dat die versie superieur was. Dat intro met die klokken is fenomenaal en bouwt heel mooi op. Ik dacht eerst dat dit gewoon uit de hoogtijdagen van de band kwam, pas later constateerde ik dat dit uit 1994 kwam. Maakt ook niet uit verder, het geeft alleen aan dat ze toen nog steeds geweldige songs konden schrijven, ook zonder Roger Waters. Voor altijd varen over de eindeloze rivier, met deze song op de achtergrond mag dat. Ik was hem eigenlijk wel een beetje vergeten, zo vaak zet ik Pink Floyd en deze plaat ook niet op. Totdat deze in 2015 binnenkwam. Toen was het 'oja dit is ontzettend fucking goed' en sindsdien is het een van mijn favoriete Top 2000-nummers. Hij kwam binnen op 1755, maar stond daarna altijd rond 500-600. In 2019 was 485 de beste notering, afgelopen editie stond ie op 519.
24 Kate Bush - Cloudbusting
Nog een nummer waarmee ik kennis leerde maken door andere muziek, al kwam ik daar dan weer pas achter toen ik deze van Kate zelf eens hoorde ergens in 2009 of 2010. De zanglijntjes van deze van Kate werden namelijk misbruikt door Utah Saints voor het lied Something Good uit 1992, maar de mix uit 2008 was behoorlijk vaak te horen op radio en tv. Kate had altijd al wel een plekje in mijn hart als liefhebber van hoge vrouwenstemmen en toen ik deze hoorde ergens in die periode was ik eigenlijk meteen verkocht. De strijkers die klinken alsof wolken zich samenpakken gecombineerd met de fluwelen vocalen van Kate, die op album Hounds of Love écht op de toppen van haar kunnen zijn, dat is echt fantastisch. Toch heeft deze de laatste jaren nog wel een stukje weten te winnen bij mij, want dit staat pas een paar jaar in mijn eigen Top 100. Dat lukte in de Top 2000 niet, daar was plek 424 in 2022 de hoogste, nadat de zangeres haar Stranger Things-succes kende. Afgelopen editie deed de plaat die in 2005 voor het eerst genoteerd was het net wat minder met plek 427. In de jaren daarvoor stond ie toch vaak zo'n 200-300 plekken lager, al is het in de lijst een redelijk stabiele song.
23 The Beatles - Eleanor Rigby
De grootsheid van The Beatles kende ik anno 2007 dan weer wel, maar het waren andere liedjes die ik wel eens had gehoord. Niet de songs die ik nu het beste vind, over het algemeen. Ik noem een Help en Back in the USSR, en natuurlijk die hoge noteringen in de Top 2000 van toen. Eleanor stond niet op de kaart en kwam daar pas op in de tijd dat ik heel veel van Franz Ferdinand luisterde, waaronder het voor de band onorthodoxe Eleanor Put Your Boots Back On. Natuurlijk een referentie naar de bekendste Eleanor uit de popmuziek, genoemd naar Eleanor Bron, die als eenzame vrouw die haar verdriet bij een predikant probeert neer te leggen. En dat doet ze op een bijzonder strijkerarrangement. Thans, McCartney laat dat haar doen. In die tijd was ik wel geinteresseerd in onorthodoxe nummers met strijkers, dus dit vond ik meteen wel heel interessant. En waar ik interessant zei bedoel ik eigenlijk dat dit al jaren een absolute Beatlefavoriet is, in tegenstelling tot de andere die we nog gaan tegenkomen. Altijd stond dit in de lijst en jaren vonden we dit op 30 december. Geregeld ook in de nacht van 29 tot 30. Maar de verrassing was groot dat dit in 2024 op 229 stond. Het is vast ergens gebruikt, en dat 'All the lonely people, where do they all come from' is natuurlijk ook wel een krachtig stukje tekst. Maar dat was een verrassende allerhoogste voor de plaat die alleen in 1999 nipt lager stond, maar verder behalve 2018 altijd te horen was op 30 december.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Daar ging geen al te flitsende marketingcampagne aan vooraf
Er staan er naar mijn smaak wel redelijk wat tussen die een plaats of 250 lager beter tot hun recht zouden komen. Maar ik zou met dit lijstje sowieso een prima Oudejaarsavond hebben. En Child In Time haalt hier in elk geval wél de Top 10.
Mensen die de Mex top 2000 ooit gezien hebben weten wat er nog komt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
[..] Daar ging geen al te flitsende marketingcampagne aan vooraf
Er staan er naar mijn smaak wel redelijk wat tussen die een plaats of 250 lager beter tot hun recht zouden komen. Maar ik zou met dit lijstje sowieso een prima Oudejaarsavond hebben. En Child In Time haalt hier in elk geval wél de Top 10.
Die marketingcampagne liet ik aan een ander over
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Ah crap, ik hoopte de vorige twee analyses te kunnen posten voor de top-25 er stond. Helaas. Laatstgenoemde volgt als de top-3 ook gepost is!
Uitzwaai-alarmen laten we even achterwege, de laatste 6 nummers hebben het gewoon gehaald
Favoriete nummers uit het blokje 75-51:
55 Eminem ft. Dido – Stan: Een van de meest aansprekende, trieste en lugubere verhalen in de muziekgeschiedenis, het anti-heldendicht over Stan. Zelfs in de tijd dat ik bijna alleen maar naar trance luisterde was dit een de grote uitzonderingen, en het is een van de zeer weinige platen die áltijd tot mijn topfavorieten heeft behoord. En eigenlijk houd ik niet eens zo van hiphop, moet je nagaan. Eminem is nooit vies geweest van een beetje controverse, en met name de verwijzingen naar automutilatie zorgden wel voor wat ophef, maar het waren herkenbare gedachten en gevoelens voor zovelen van onze generatie, of toch tenminste voor hun naasten. 52 Eagles - The Last Resort: Ha, wat zijn we eensgezind in dit blokje. De wisselvallige Eagles leverden met dit nummer met afstand de beste van hun oeuvre af, over de spanningen tussen de Amerikanen en de inheemse volkeren. Althans, zo heb ik hem altijd geïnterpreteerd. De verklaringen die ik online lees gaan meer over het vernietigen van het ecosysteem, en laten we wel wezen, daar ging de expansiedrift westwaarts destijds ook mee gepaard. Wat betreft de religieuze verwijzingen, volgens mij zijn die meer cynisch bedoeld, maar daar heb ik in dit geval geen enkele moeite mee, want veel Amerikanen zijn ook gewoon extreem hypocriet, zeker als het op geloof aankomt. 70 Bob Dylan – Hurricane: De top-3 bestaat uitsluitend uit prachtige verhalen. Deze is pas wat recenter bij me geland en is muzikaal eigenlijk stiekem verre van perfect – op het gebied van flow, ritme en metrum valt er wel wat op af te dingen. Dat wordt echter ruimschoots gecompenseerd met oprechte maatschappijkritiek, recht uit het hart, over de onrechtvaardigheid van het rechtssysteem. En natuurlijk zijn de korte instrumentale intermezzo's ook gewoon dik in orde. Wat zeg ik, ze zijn iconisch.
Minst favoriete nummers uit het blokje 75-51:
62 Talking Heads - Psycho Killer: Eigenlijk vind ik deze best wel irritant. Niet eentje die specifiek op mijn radar staat als haatplaat, zoals een aantal vaker genoemde voorbeelden, maar hij is low-key best wel kut. Met name dat fa-fa-fa is nogal infantiel en tenenkrommend, en haalt bovendien helemaal de vaart uit dat refrein. Geen idee waarom ze dat een goed idee vonden. Wel met een flinke afstand de slechtste uit dit blokje voor mij. 71 Kate & Anna McGarrigle - Complainte pour Ste. Catherine: Best een aardig plaatje, maar dit vind ik wel echt onbenullig hoog. Na het 'quest-ce que c'est' hierboven komen de Franstaligen er een beetje bekaaid vanaf in dit blokje, al is het zeker niet het Frans dat deze plaat wat minder maakt voor mij. Ik vind meer de muzikale omlijsting een beetje te platvloers, het had met een Nederlandse tekst zomaar een of andere smartlap kunnen zijn. 68 Talking Heads - Slippery People (live): Tweemaal dezelfde artiest bij de minst favorieten, dat lukte recent alleen Spinvis. Daar houdt de vergelijking echter wel op, want deze vind ik wel beduidend beter dan Psycho Killer. Prima luisterbaar, maar er staat zoveel toffers in dit blokje. Hij is soms wat aan de repetitieve kant en ontbeert wat mij betreft een soort climax.
Favoriete nummers uit het blokje 50-26:
34 Dire Straits - Brothers in Arms: Een wat meer atypisch en minder radiovriendelijk nummer dan Sultans of Swing, maar toch zijn ze allebei uitgegroeid tot grote favorieten van mij. Bij deze duurde dat wel een stukje langer, geef ik toe, maar inmiddels is-ie hem voorbijgestreefd. Naast de tekst leunt deze veel meer op het creëren van een sfeer, en ik kan maar heel weinig bands noemen die daar zo goed in zijn (of waren) als Dire Straits. 26 Tori Amos – Winter: Ze fascineert me stiekem wel, die Tori. Een van de bekendste verhalen over haar is natuurlijk dat ze geen noten kan lezen; ze kan prachtig pianospelen maar doet alles op gevoel. Dat prachtige pianospel hoor je het beste naar voren komen op dit prachtige plaatje, dat ook nog als bonus wat nostalgische gevoelens oproept over sneeuwpret in de kindertijd. 28 White Lies - Time to Give: De drie favorieten van dit blokje zijn allemaal nummers die er een tijdje over deden voordat ze uitgroeiden tot favorieten bij mij. In het geval van White Lies is dat het het opvallendst, want ik was al een aantal jaar fan van Editors toen me deze band werd aangeraden door wat mensen, die er qua sound wat van weg zou hebben. Die vergelijking snap ik ergens wel, en toch kwam deze plaat niet meteen binnen bij mij na de release. Pas toen ik hem weer voorbij hoorde komen in de alternatieve lijstjes vond ik hem toch wel érg lekker.
Minst favoriete nummers uit het blokje 50-26:
35 Underworld - Born Slippy: Al heel vaak besproken, daar is-ie eindelijk! Met afstand de hoogst genoteerde van de platen die ik écht vreselijk vind, en ook met afstand degene die ik het vaakst een eerlijke kans heb gegeven. Begrijp ik dan ergens iets niet goed hieraan? Ik ben gek op elektronische muziek, en ik vind het heel tof als dat soort werk doordringt in muzieklijstjes die daar toch normaal weinig mee doen. Maar dit is de grote uitzondering. Het gekke is, de eerste twee minuten vind ik echt meer dan prima, veelbelovend zelfs. De muzikale omlijsting daar is eigenlijk heel lekker, en de vocalen zijn enigszins eentonig maar ook niet op een storende manier. Een veelbelovend begin. Maar dan stopt de muziek ineens en begint een lomp gebonk dat nog vijf minuten duurt, met vocalen die alleen maar eentoniger worden en nog een paar extra geluidseffecten waar ik ronduit nerveus van word. Het is tegen mijn principes om te muten tijdens muzieklijstjes op de radio, zeker bij een plaat als deze die als briljante klassieker wordt beschouwd door zoveel muziekkenners, maar ik moet toegeven dat ik iedere keer weer opgelucht ben als Born Slippy is afgelopen. Indien niets anders, zet Born Slippy me in ieder geval steeds aan het denken. Wanneer is muziek mooi, wanneer is het je smaak, welke elementen maken het verschil? Een ingewikkelde puzzel. 30 Froukje - Niets tussen: Ah kijk, het is discount-Eefje weer. De kritiek die ik eerder al eens uitte op andere nummers van haar blijft ook hier wel een beetje staan, van het accent tot aan de vermoeiende afgoderij van 3FM. Er zit eigenlijk niets tussen haar oeuvre waar ik écht heel blij van word. 32 Paolo Nutini - Iron Sky: Dat laatste geldt eigenlijk ook een beetje voor Paolo Nutini. Dit zou episch moeten zijn ofzo, maar ik ben hem iedere keer weer vergeten vijf minuten nadat ik hem gehoord heb. Nooit begrepen waarom deze tegenwoordig altijd zo bizar hoog staat in de Top 2000.
Vind je andere nummers van Underworld wel wat? Die zijn vaak wel wat melodieuzer. Ik noem een Cowgirl (zeker gecombineerd met Rez), een Pearl's Girl of een Two Months Off.
Rez/Cowgirl scoort bij mij ook beter dan Born Slippy.NUXX
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op donderdag 30 oktober 2025 22:33 schreef Mexicanobakker het volgende: Vind je andere nummers van Underworld wel wat? Die zijn vaak wel wat melodieuzer. Ik noem een Cowgirl (zeker gecombineerd met Rez), een Pearl's Girl of een Two Months Off.
Rez/Cowgirl scoort bij mij ook beter dan Born Slippy.NUXX
Ik zou die ook allemaal hoger zetten, al is Two Months Off bij mij dan de favoriet. Skyscraper misschien ook, maar of die melodieuzer is, is dan weer de vraag.
32 Paolo Nutini - Iron Sky: Dat laatste geldt eigenlijk ook een beetje voor Paolo Nutini. Dit zou episch moeten zijn ofzo, maar ik ben hem iedere keer weer vergeten vijf minuten nadat ik hem gehoord heb. Nooit begrepen waarom deze tegenwoordig altijd zo bizar hoog staat in de Top 2000.
Iron Sky is prachtig man.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht. Op 't randje en erover. Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
Op donderdag 30 oktober 2025 22:33 schreef Mexicanobakker het volgende: Vind je andere nummers van Underworld wel wat? Die zijn vaak wel wat melodieuzer. Ik noem een Cowgirl (zeker gecombineerd met Rez), een Pearl's Girl of een Two Months Off.
Rez/Cowgirl scoort bij mij ook beter dan Born Slippy.NUXX
Van het lijstje dat je noemt ken ik alleen Rez/Cowgirl, die vind ik wel prima, geen top 1000 materiaal voor mij persoonlijk maar klinkt wel lekker. Misschien die anderen ook eens proberen