De allerlaatste! Een iets andere opzet dan normaal voor het laatste blokje...
Favoriete nummers uit het blokje 25-4:4 Depeche Mode - Enjoy the Silence: Ik ben niet eens de allergrootste fan van Depeche Mode, maar ik respecteer ze toch wel om twee redenen. De eerste reden is dat ze echt beschouwd worden als electro-pioniers, zonder wie moderne house, trance en aanpalende genres wellicht nooit had kunnen bestaan. De tweede reden is dit nummer. Wow wat een plaat. Die melodielijn snijdt recht door de ziel, zeker in combinatie met de gevoelige en liefdevolle tekst. Er is overigens ook een remix uit 2004 die ik graag mag luisteren, waarin van die lekker snerpende synths zitten, die luisterde ik vroeger vaker maar inmiddels is het origineel die wel voorbijgestreefd.
9 Deep Purple - Child in Time: Vergeleken met Mex ben ik niet zo'n grote muziekkenner, maar ik mag er wél prat op gaan dat ik als Top 2000-fan meer senioriteit heb. In 1999 was ik 7, en ook vanwege het de start van het nieuwe millennium was dat de eerste keer dat ik mocht opblijven. Die avond was mijn eerste kennismaking met een aantal grote Top 2000-klassiekers, zoals deze, en in het geval van Child in Time was dat liefde op het eerste gehoor. Vooral het begin- en eindstuk vond ik meteen prachtig, maar ook het gitaarwerk in het middenstuk leerde ik na nog een paar luisterbeurten wel meer waarderen. In mijn eigen top 1000 staat-ie eigenlijk nog aan de lage kant, meestal zo rond plek 200, maar dat is ook wel omdat ik hem eigenlijk weinig luister. Het is echt zo'n plaat waar je goed voor moet gaan zitten en dan is-ie nagenoeg ongeëvenaard.
8 Radiohead - Street Spirit (Fade Out): Eigenlijk wel wonderlijk dat deze en No Surprises zo ver uit elkaar staan in de Mex4851. Ik vind het allebei heerlijke platen en ook wel enigszins vergelijkbaar, allebei vrij rustige Radiohead-nummers die een heerlijke melancholische sfeer neerzetten. Pistool op het hoofd zou ik deze ook wel iets prefereren trouwens, eerlijk is eerlijk, de vocalen komen net wat mooier uit, vooral in de outro.
Minst favoriete nummers uit het blokje 25-4:
[onthouding]Oef. Ik durf het niet aan hoor. Dit zijn gewoon echt 22 uitstekende platen, of in ieder geval allemaal wel minstens een héél dikke voldoende. Ik kan er niet eentje vinden die hier buiten de bovenste 1000 zou eindigen in een hypothetische equivalente lijst van mijn kant. Naar mijn mening kan ik de enorme hoeveelheid tijd en energie die heeft moeten zitten in 4851 reviews dan ook het beste eer aandoen door in dit laatste blokje alleen maar positieve woorden te spreken. Hulde!
In plaats ervan nog wel even mijn mening over de top-3:1 The Cure - A Forest: Beslist geen verrassende nummer 1, wel een zeer terechte. Het draaien van de albumversie voegt ook zeker wel een extra dimensie toe, met die fantastische intro. Je zegt zelf dat hoger dan plek 22 onwaarschijnlijk is, maar ik vraag het me af hoor, de muziek uit dit tijdperk heeft wel écht momentum de laatste jaren. Het zou me niet verbazen als hij toch ooit de top-10 bestormt in de Lijst der Lijsten, al denk ik niet dat-ie ooit in de buurt komt van Bohemian Rhapsody. Het enthousiasme waarmee je altijd spreekt over A Forest is ook wel aanstekelijk, en heeft in mijn top 1000 (mede) ook tot een stijging geleid de laatste jaren. In mijn geschoonde lijst, voor de uitzwaai-alarmen, stond-ie op plek 68, dat correspondeerde met plek 263 in de ongeschoonde top 1000. In 2020 stond hij er nog niet in, in 2021 nieuw binnen op 603, inmiddels doorgestegen naar 178.
2 Split Enz - Message to My Girl: Heh, tot een paar jaar geleden haalde ik Split Enz en Fischer-Z altijd door elkaar. Inmiddels niet meer gelukkig. Je beschrijving bij het nummer ontroerde me toch enigszins, de liefde heeft soms iets onuitsprekelijks, nietwaar? Niet voor niets is het het meest bezongen thema in de muziek. Soms leidt dat tot clichés, maar Message To My Girl is dat allesbehalve. Een heerlijk plaatje dat toevallig ook dit jaar voor het eerst in mijn top 1000 stond, op 918. Wellicht ligt er volgend jaar een mooie stijging te wachten! In een hypothetische equivalente lijst van mijn kant zou dat ongeveer corresponderen met plek 250-300.
3 Pulp - Common People: Heel iets minder mijn smaak, maar verre van slecht hoor. Het duistere stemgeluid met een beetje galm erin, de geluidseffecten... ik kan me wel voorstellen dat je daar heel lekker op gaat. En dan inderdaad het crescendo nog erbij. De (ongeschoonde) top-1000 zou hij bij mij niet zo snel bereiken; als ik een prognose moest geven voor de notering in de geschoonde top 4851, dan zou ik zeggen zo rond plek 700-800.
Mex bedankt, het was me een genoegen