In dit blokje zetten we eindelijk de puntjes op de y, met genoeg enorm lange platen. Het is net de echte lijst, alle lange nummers bovenin.
175 Crosby, Stills & Nash - Suite: Judy blue eyes7 minuten folkgenot van Crosby, Stills én Nash, geschreven door Stephen Stills over Judy Collins. Stephen had een relatie met Judy. Opvallend is de gitaar die haast als een sitar klinkt door de stemming, maar het is gewoon een gitaar. Dat geeft deze folksong met harmonieuze samenzang een licht psychedelisch tintje. Het lied bestaat ui zo'n vier delen: Het eerste deel waarin de nepsitar overuren draait, een gedeelte waarin de harmonieën het belangrijkst zijn, een stukje overgang met een instrumentaal deel gevolgd door stemmodulaties, waarna we mogen genieten van het tudududu-eindstuk. Ieder stukje met zijn eigen sfeer en ze kunnen me allemaal vermaken. Een hele fijne trip, die in 2000 op 469 binnenkwam, daarna een jaartje weg was, maar vanaf 2002 tot 2019 in de lijst stond. Helaas was hier plek 2000 onvoldoende voor een verlenging. Gelukkig hoorden we wel altijd de albumversie.
174 Queensryche - Silent LucidityNa Diane nogmaals een metalband met een lekker aangedikt strijkernummertje. In dit geval met drums die ook de galmmachine flink hebben gevonden. Het is onvergelijkbaar met het progmetalwerk van de band, maar als zo'n ballad goed gedaan is en de strijkers op de juiste manier zo'n zware rockstem versterken, dan is het eenvoudigweg genieten. Peter Collins, die ook Traceys Breakaway produceerde, produceerde grote delen van het werk van de band (en van het latere werk van Rush) en zet hier zeker in het tweede deel een uitstekende productie neer. Mooie opbouw, hoe die strijkers steeds meer aanwezig zijn in de song en er zo langzaam een voller geluid geproduceerd wordt. En die bridge die steeds hoger gaande strijkerpartij aan het eind van de solo is ook wel slim verzonnen, juist omdat het onlogisch is bij zo'n soort plaat. Geweldige plaat die sinds 2009 in de lijst staat en na een moeizame start een vaste waarde is op 30 december. In 2022 was plek 269 de hoogste notering en afgelopen editie op 287, al staat ie al sinds 2013 bij de beste 400. De puntjes worden keurig op de y gezet bij Queensr che.
173 R.E.M. - Its the End of the World as We Know It (And I Feel Fine)De manier van R.E.M. om Bob Dylan's Subterranean Homesick Blues te eren - een snelle tekst over dromen over verschillende beroemdheden. Eigenlijk is de tekst wat onzinnig, maar het is wel zo'n tekst die lekker op zo'n rammende song past, met dat metrum ratel je zo lekker door. De stem van Michael Stipe heeft iets nasaals, maar is zeker hier nooit vervelend en eigenlijk extreem prettig om naar te luisteren. Van mij mag hij op deze manier ook de integrale werken van Tolstoj vertolken, ik vermoed dat het dan nog steeds leuk is. Ik kan me ook herinneren dat dit nogal een hype was in 2012, toen de Maya's nog voorspelden dat de wereld zou vergaan. Fijn dat we er toen zo vaak van mochten genieten. Sinds 2016 in de lijst en in 2022, geholpen door covid, op 983, Dat was toen een flinke stijging vanaf 1724, maar die is inmiddels weer teniet gedaan en meer. In 2024 op 1999, dat is dus maar net in de lijst.
SPOILER: 172-151
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]