Tussen de mindere nummertjes uit de Kink 1500 door ook nog even dit. De dubbele cijfers, de laatste week.
100 Bee Gees - WordsDe Bee Gees zijn voor mij op hun best in de 60's met meestal een fijne mix van pop met af en toe wat elementen uit de psychedelische muziek van eind jaren zestig verweven. Words is echter wat minder van dat, het lied was van originele bedoeld voor Cliff Richard. Maar die had geen zin om dingen op te nemen, dus zongen ze het zelf. Er zit wel wat mellotron en strijker bij, maar uiteindelijk is het vooral Barry Gibb en de piano. Puur, maar werkelijk bloedmooi, een ode aan de manager van de groep. Gelukkig maar dat ze het zelf hebben gehouden, want het is hun mooiste en een geweldige ballad, die laat zien dat ook zoete muziek heel mooi kan zijn. Altijd stond dit in de lijst en in de beginjaren toch minimaal op 30 december. Met plek 184 in 2001 werd zelfs de laatste nacht wel eens behaald. In 2011 stond ie al op 481 en het jaar erna verloor de plaat 300 plekken. Ook in 2018 gaf ie nog eens 400 plekken weg om niet meer in de top 1000 te staan, maar in 2024 staat het lied weer op 987, we danken de tributeband.
99 David Bowie - Space Oddity
De geboorte van een van de bekendste personages van Bowie: Major Tom. Het was de tijd van ruimtereizen, net na de maanlanding van de Apollo 11 met die trompetspeler die daar voet zette op het kale landschap, maar ook van fictieve verhalen over ruimtereizen zoals 2001: A Space Odyssey. De titel van dit lied is ook een woordspeling op die filmnaam. Bij A Space Odyssey ging het niet echt goed door een doorgedraaide computer en ook hier ging het volledig mis: Major Tom verliest het contact met de aarde en geeft nog een laatste boodschap aan zijn geliefden voordat hij oplost in het niets. Een boodschap in die tijdsgeest over de angst voor het onbekende - men wist natuurlijk nog niet goed wat men werkelijk aanmoest met ruimtereizen - en de kwetsbaarheid van de mens. En natuurlijk mooi op muziek gezet door fenomeen Bowie, de langzaam stijgende tonen geven echt het gevoel van de wegvliegende astronaut. Het was zijn doorbraak en die leverde in de Top 2000 ook mooie noteringen op: In 2016 zelfs op 38 en in de eerste 2 edities, 2004 en van 2016 tot 2019 in de top 100 te vinden. Daartussen was het voornamelijk de laatste ochtend, al stond het lied tussen 2005 en 2013 ook geregeld rond de 200 en zelfs eens op 278. Inmiddels daalt ie ook weer langzaam af naar de laatste nacht met plek 159 in 2024.
98 Snow Patrol ft. Martha Wainwright - Set the Fire to the Third BarIk heb een voorliefde voor ballads in ietwat folkig formaat met man en vrouw, en ik vermoed dat dit alles begonnen is met Set the Fire to the Third Bar. Een lied over geliefden die ver van elkaar zijn en die naar elkaar verlangen. Geen spectaculair onderwerp, maar de samenzang tussen Lightbody en Martha is geweldig, en de aanzwellende muziek in het refrein weet de atmosfeer geweldig te vangen. Snow Patrol als balladband is het niet altijd, maar deze is simpelweg prachtig. En ook opvallend is dat de familie Wainwright 2x mijn top 100 heeft behaald, vooral omdat ik de rest wat ik ken niet echt boeiend genoeg vind. Dit was absoluut een van mijn favorieten in 2008 en is altijd blijven hangen. Al is die andere folky M/V-ballad uit die tijd die mij wist te raken nog altijd niet geweest, die krijgen we ook nog. Van 2015 tot 2019 in de lijst en in 2015 was plek 1624 de enige notering buiten de onderste 200. Daarna wist ie het nog een aantal jaar aardig te doen, maar het kon niet eeuwig goed blijven gaan.
SPOILER: 97-76
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]