abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:35:58 #251
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219103292
Bijltjesdag net buiten de top 100. Huilen.

Uitgebreidere analyse volgt, ben nu weekend weg!
pi_219103899
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 08:47 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Tenzij Freek nog even aangeeft dat Fix You zijn lievelingslied is.
Zolang hij dat maar niet doet met Engelbewaarder...
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  zondag 26 oktober 2025 @ 18:11:45 #253
487165 Tussle266
Albumversie
pi_219112133
Die reactie van Don Leo op het binnenkomen van David G in de V15 is wel echt goud.
All Day I Dream About Stemlijsten
  Redactie Sport zondag 26 oktober 2025 @ 20:43:36 #254
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219113716
Voor de mensen die zich nog willen laten verrassen in een spoiler, maar dit zijn de deelnemers in de top 100.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 27 oktober 2025 @ 07:39:41 #255
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219117220
Ik heb van mijn eigen top 2000 lijst ook maar eens gekeken hoeveel er ooit in de echte Top 2000 hebben gestaan. Dat waren er 700.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_219117660
p:Machinery-genot
Solidair met het Palestijnse volk 🍉
pi_219117661
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 18:11 schreef Tussle266 het volgende:
Die reactie van Don Leo op het binnenkomen van David G in de V15 is wel echt goud.
Wat zei hij? Qua leeftijd past zijne excellentie nu hij bijna 58 is wel in de V15
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_219117684
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 09:18 schreef Cassa95 het volgende:

[..]
Wat zei hij? Qua leeftijd past zijne excellentie nu hij bijna 58 is wel in de V15
Hij bleef wel beleefd maar ‘hij had nooit verwacht de woorden David Guetta in de V15 uit te spreken, maar als jullie dat willen’.
  maandag 27 oktober 2025 @ 11:57:33 #259
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219119664
De finale! Zes nummers uit mijn top-100 van Top 2000-noteringen halen ook de bovenste 100 bij Mex:

8. Dire Straits – Brothers In Arms
13. Eminem – Stan
32. Depeche Mode – Enjoy The Silence
39. Tori Amos – Winter
53. Deep Purple – Child in Time
68. The Cure – A Forest

Drie sneuvelen in het laatste blokje voor we de top 100 bereiken:

3. Meat Loaf – Bat out of Hell
12. Billie Eilish – Everything I Wanted
19. Porcupine Tree – Arriving Somewhere But Not Here

Favoriete nummers uit het blokje 125-101:

101 Meat Loaf - Bat Out of Hell: Drie zeer belangrijke topfavorieten in dit blokje net buiten de top 100. Ze zijn ver gekomen, dus uiteindelijk kan ik er ook moeilijk over klagen; vooral bij Meat Loaf, die inderdaad vrij wisselvallig gepresteerd heeft in deze lijst, is het eigenlijk alleen maar mooi. De excentrieke, extravagante Texaan vormde het stralende middelpunt van mijn muzikale opvoeding, en daar kan ik mijn ouwelui alleen maar eeuwig dankbaar om zijn. Het album Bat out of Hell, dat uiteraard begon met deze title track, mag ik al sinds mijn vijfde levensjaar graag luisteren, en de uitbundige, rammende rockopera-stijl waar Meat Loaf zo bekend om staat komt hier het allerbeste naar voren. Voor altijd een grote favoriet.
119 Billie Eilish - everything i wanted: Toen tienersterretje Billie Eilish als een raket op kwam zetten vorig decennium bekeek ik dat eerst met een gezonde dosis scepsis. Dat begon met de release van deze plaat al wel wat te kantelen, want dat die uitstekend in elkaar zit had ik al wel snel in de gaten. Een gevoelige ballade over mentale gezondheid, sociale verwachtingen en pesterij. Zoals ik wel vaker heb vermeld was haar optreden op Sziget 2023 voor mij het moment dat alles op zijn plek viel, en dat ik de conclusie trok dat de breekbare, zachtmoedige stem van Billie Eilish de worstelingen van haar hele generatie op passende wijze vertolkte. Niets anders dan diep respect voor deze vrouw, en bovenal voor dit nummer, dat toch wel haar meesterwerk blijft.
123 Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here: Voor mij is dit wel een beetje de theme song van dit subforum van Fok geworden, een nummer dat ik nooit had gekend zonder het Top 2000-topic alhier en Radio 49. Zo rond 2020 was er een keer een uitzending met allemaal nummers waar veelvuldig op gestemd was voor de Top 2000 door mensen op dit forum, en Arriving Somewhere zat daartussen. Die kende ik nog niet, maar ik vond hem wel meteen heel tof en binnen een paar jaar was hij uitgegroeid tot een grote favoriet. Inmiddels ben ik steeds meer fan geworden van Porcupine Tree en ook van het solowerk van Steven Wilson, maar het begon allemaal met dit prachtige, enigszins lugubere 12 minuten durende epos. Inmiddels staat-ie écht in de Top 2000 en stem ik er zelf ook ieder jaar op, sterker, hij staat helemaal bovenaan mijn stemlijst. Een van de beste recente toevoegingen aan de Lijst der Lijsten!

Minst favoriete nummers uit het blokje 125-101:

121 Lady Gaga & Bradley Cooper – Shallow: Tsja. Het is iets beter dan de oudere gelikte popdeuntjes met al die vage geluidseffectjes enzo. Op zich is de zang wel aardig en het akkoordenschema ook. Maar het blijft wel een van de minste nummers van 31 december, zowel in de echte lijst als in deze Mex-lijst, vrees ik. Die Lady Gaga, ik zal er nooit fan van worden.
125 Procol Harum - Grand Hotel: Heel artistiek, en ik begrijp het idee erachter, maar toch ook wel een beetje te gemaakt naar mijn idee. Het middenstuk haalt nogal het tempo en de flow eruit, en bevat toch ook wel wat muzikale clichés waar ik niet bijzonder veel mee kan.
107 Small Faces - Tin Soldier: Zeker niet slecht, maar net wat aan de generieke en gedateerde kant voor deze regionen. Je hebt ook weer een beetje hetzelfde probleem als met veel muziek uit die tijd, dat de opname van met name de vocalen wat afbreuk doet aan het geheel. Niet iets waar de artiest veel aan kan doen, maar het belemmert toch het luisterplezier.
  Redactie Sport maandag 27 oktober 2025 @ 15:54:02 #260
pi_219121462
Tussen de mindere nummertjes uit de Kink 1500 door ook nog even dit. De dubbele cijfers, de laatste week.

100 Bee Gees - Words

De Bee Gees zijn voor mij op hun best in de 60's met meestal een fijne mix van pop met af en toe wat elementen uit de psychedelische muziek van eind jaren zestig verweven. Words is echter wat minder van dat, het lied was van originele bedoeld voor Cliff Richard. Maar die had geen zin om dingen op te nemen, dus zongen ze het zelf. Er zit wel wat mellotron en strijker bij, maar uiteindelijk is het vooral Barry Gibb en de piano. Puur, maar werkelijk bloedmooi, een ode aan de manager van de groep. Gelukkig maar dat ze het zelf hebben gehouden, want het is hun mooiste en een geweldige ballad, die laat zien dat ook zoete muziek heel mooi kan zijn. Altijd stond dit in de lijst en in de beginjaren toch minimaal op 30 december. Met plek 184 in 2001 werd zelfs de laatste nacht wel eens behaald. In 2011 stond ie al op 481 en het jaar erna verloor de plaat 300 plekken. Ook in 2018 gaf ie nog eens 400 plekken weg om niet meer in de top 1000 te staan, maar in 2024 staat het lied weer op 987, we danken de tributeband.

99 David Bowie - Space Oddity

De geboorte van een van de bekendste personages van Bowie: Major Tom. Het was de tijd van ruimtereizen, net na de maanlanding van de Apollo 11 met die trompetspeler die daar voet zette op het kale landschap, maar ook van fictieve verhalen over ruimtereizen zoals 2001: A Space Odyssey. De titel van dit lied is ook een woordspeling op die filmnaam. Bij A Space Odyssey ging het niet echt goed door een doorgedraaide computer en ook hier ging het volledig mis: Major Tom verliest het contact met de aarde en geeft nog een laatste boodschap aan zijn geliefden voordat hij oplost in het niets. Een boodschap in die tijdsgeest over de angst voor het onbekende - men wist natuurlijk nog niet goed wat men werkelijk aanmoest met ruimtereizen - en de kwetsbaarheid van de mens. En natuurlijk mooi op muziek gezet door fenomeen Bowie, de langzaam stijgende tonen geven echt het gevoel van de wegvliegende astronaut. Het was zijn doorbraak en die leverde in de Top 2000 ook mooie noteringen op: In 2016 zelfs op 38 en in de eerste 2 edities, 2004 en van 2016 tot 2019 in de top 100 te vinden. Daartussen was het voornamelijk de laatste ochtend, al stond het lied tussen 2005 en 2013 ook geregeld rond de 200 en zelfs eens op 278. Inmiddels daalt ie ook weer langzaam af naar de laatste nacht met plek 159 in 2024.

98 Snow Patrol ft. Martha Wainwright - Set the Fire to the Third Bar

Ik heb een voorliefde voor ballads in ietwat folkig formaat met man en vrouw, en ik vermoed dat dit alles begonnen is met Set the Fire to the Third Bar. Een lied over geliefden die ver van elkaar zijn en die naar elkaar verlangen. Geen spectaculair onderwerp, maar de samenzang tussen Lightbody en Martha is geweldig, en de aanzwellende muziek in het refrein weet de atmosfeer geweldig te vangen. Snow Patrol als balladband is het niet altijd, maar deze is simpelweg prachtig. En ook opvallend is dat de familie Wainwright 2x mijn top 100 heeft behaald, vooral omdat ik de rest wat ik ken niet echt boeiend genoeg vind. Dit was absoluut een van mijn favorieten in 2008 en is altijd blijven hangen. Al is die andere folky M/V-ballad uit die tijd die mij wist te raken nog altijd niet geweest, die krijgen we ook nog. Van 2015 tot 2019 in de lijst en in 2015 was plek 1624 de enige notering buiten de onderste 200. Daarna wist ie het nog een aantal jaar aardig te doen, maar het kon niet eeuwig goed blijven gaan.

SPOILER: 97-76
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_219121654
Mooi lijstje, met uiteraard wat nummers die ik zeker 500 plekken lager zou plaatsen, maar dat mag de pret niet drukken.

Verder gaan alle liedjes over drugs of over seks, dus eigenlijk zou alle muziek in Amerika verboden moeten zijn, maar dat kun je de Amerikanen ook niet aandoen, ze hebben het al zo zwaar.
Neem jezelf niet al te serieus, dat doen de anderen ook niet
  maandag 27 oktober 2025 @ 16:31:07 #262
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_219121816
Een prachtig blok waarbij ik er een paar wil uitlichten:
Ik ben het er helemaal mee eens dat de Disturbed versie het prachtige origineel besmet heeft. Wat is dat toch jammer, want het blijft wonderschoon.
Verder zien we de terechte erkenning van verreweg het beste lied van Pearl Jam.
En dan ook nog Verdronken Vlinder wat zeker 1 van de mooiste Nederlandstalige nummer is. Alleen Niemand in de stad staat hoger bij mij.
Door de wind is zeker niet slecht, al zou ik deze wel een stuk lager gezet hebben. Het feitje dat dit geschreven is door Stef Bos miste ik wel in de toelichting.
Kaleigh heeft lang bij mij lager gestaan dan het nu staat. Geen idee waarom eigenlijk, maar de laatste jaren vind ik dit nummer weer helemaal te gek!
Qua Damian Rice moet ik toch even het prachtige Accidental Babies noemen als zijn mooiste..

Eigenlijk is alleen 98 niet echt aan mij besteed. Stond daar maar Bloody Mother Fucking Asshole van Martha O+
  Redactie Sport maandag 27 oktober 2025 @ 17:46:29 #263
pi_219122303
Bloody MF asshole was wel de 'ik wil wel eens samen zingen'-aanleiding voor Gary.
  maandag 27 oktober 2025 @ 18:48:56 #264
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_219122701
Het Dakota-gebouw is natuurlijk bekend omdat John Lennon er woonde en ervoor doodgeschoten is
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  maandag 27 oktober 2025 @ 19:06:13 #265
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_219122865
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 17:46 schreef Mexicanobakker het volgende:
Bloody MF asshole was wel de 'ik wil wel eens samen zingen'-aanleiding voor Gary.
Dat snap ik wel.
  Redactie Sport dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:47:58 #266
pi_219125629
Komende dagen wordt bepaald of Marco B een stemboost of een stemverlies mag noteren in de Top 2000, neem ik aan?

Al is de definitieve uitspraak volgens mij pas na de stemweek, dat is wel karig getimed.
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:40:55 #267
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219126829
Favoriete nummers uit het blokje 100-76:

90 Simon & Garfunkel - The Sound of Silence: Net als bij Meat Loaf overheerst de opluchting: ondanks de wisselvallige prestaties door de lijst heen staat er toch ook een grote favoriet van deze artiest helemaal in de absolute top. En net als bij Meat Loaf weer muziek die ik van huis uit heb meegekregen en die me nooit een seconde is gaan vervelen. Eeuwig zonde dat-ie voorbijgestreefd is door de versie van Disturbed, maar het origineel is er niet minder prachtig om.
88 Boudewijn de Groot - Verdronken vlinder: Ik noem muziek met een aansprekende tekst die ik erg mooi vind de laatste maanden wel vaker ‘poëtisch’, maar veel poëtischer dan deze krijg je het niet. Ik denk dat je dit prima zou kunnen voordragen als gedicht zonder enige vorm van muzikale omlijsting, en dat je er dan gewoon mee wegkomt. Bij mensen die het nummer niet kennen, tenminste. Dat zijn volgens mij best weinig mensen, maar goed. Ik ben ook best nieuwsgierig hoe dit zou klinken als rap, maar misschien krijg je dan een nog slechtere cover dan de bovengenoemde. Laten we bovenal heel tevreden zijn over dit samenspel en over deze Nederlandstalige klassieker die terecht de hoogste regionen behaald heeft.
85 Marillion – Kayleigh: In tegenstelling tot de twee nummers hierboven begin ik deze pas de laatste jaren wat meer op prijs te stellen, en dit jaar stond-ie voor het eerst in mijn persoonlijke top 1000. Het prachtige Seasons End van dezelfde artiest deed het al wat langer goed, maar qua muzikale opbouw hoeft dit lied er zeker niet voor onder te doen. En het universele thema van een verloren liefde en de fouten die je daarin gemaakt hebt wordt prima ten gehore gebracht.

Minst favoriete nummers uit het blokje 100-76:

87 Miss Montreal - Door de wind: Ik hoopte een tijd lang stiekem dat-ie in hetzelfde blokje zou eindigen als Tusk, of een van de nummers van Spinvis, of zelfs Born Slippy, zodat ik hem niet hoefde te noemen als minst favoriete nummer uit het blokje. Maar nee, ik kan er niet veel mooiers van maken. Ik snap de analyse dat ze op zich best kan zingen, en dat is ook zo, maar het blijft wel een beetje emoterreur en de tekst vind ik wel echt een zware onvoldoende. ‘Verliezen’ laten rijmen op ‘missen’? En dan ‘door de wind, door de regen, dwars door alles heen’? Sorry, ik krijg Koningslied-vibes. En dan staat dit een plek bóven Verdronken Vlinder, wat misschien wel de mooiste Nederlandstalige tekst heeft uit de hele lijst…
96 The Rolling Stones - Gimme Shelter: De Stones komen alweer een hele tijd goed weg, maar hier in de absolute top komen ze toch nog een keer langs bij mijn minst favorieten. Het is op zich wel een aardig nummertje, die hoge zang is best oké, maar ook wel een beetje generieke boomerrock die nooit zo hoog had gestaan als er een andere artiestennaam bij had gestaan.
81 The Byrds - Eight Miles High: Waarschijnlijk had je hier Hocus Pocus verwacht, getuige het woord ‘chaotisch’ in de beschrijving daarvan, maar die vind ik eigenlijk verrassend tof. Het is een lastige keuze, maar ik ga toch voor deze, op zich een prima nummertje maar wel minder onderscheidend dan de meeste andere platen in dit blokje. Ik ben het wel met je eens dat het jammer is dat The Byrds definitief uit de Top 2000 zijn verdwenen, maar zou dan toch voor de wat grotere hits gaan, Mr. Tambourine Man of Turn Turn Turn.
pi_219127170
We hebben vandaag het 1300e liedje (na opschoning) gehad dat kans op een keuzelijstplekje maakt.
pi_219127181
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 11:40 schreef DecoAoreste het volgende:
Minst favoriete nummers uit het blokje 100-76:

81 The Byrds - Eight Miles High:
oke, nummer 82 dan.
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:55:52 #270
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_219127534
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 12:35 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
oke, nummer 82 dan.
Sign of the Times vind ik wel echt meer dan prima, met afstand de beste van Harry Styles. Die was echt geen seconde in gevaar.
pi_219128535
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 12:33 schreef Tussle266 het volgende:
We hebben vandaag het 1300e liedje (na opschoning) gehad dat kans op een keuzelijstplekje maakt.
Nog even hierop inhaken: daarvan zijn er 147 vaker dan eens gedraaid. Als we Lichtje Branden (vanwege die topsongweek) buiten beschouwing laten, dan heeft de koploper 7 draaibeurten gehad. Daarna 4 liederen met 5 plays en 10 liederen met 4 plays. Het blijft een theorie, maar ik ben er wel vrij zeker van dat we die 15 liedjes allemaal mogen verwelkomen over een maand.

Edit: en ook nog, 180 liederen hebben 100 miljoen streams of meer bij de Zweedse oorlogsmachine.

[ Bericht 5% gewijzigd door Tussle266 op 28-10-2025 14:49:19 ]
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:30:21 #272
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_219128560
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 12:55 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Sign of the Times vind ik wel echt meer dan prima, met afstand de beste van Harry Styles. Die was echt geen seconde in gevaar.
Kiwi is ook wel prima.
pi_219128902
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 12:33 schreef Tussle266 het volgende:
Welke was dit?
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_219128965
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 15:11 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Welke was dit?
Alison Moyet - Love Letters. Maar 1x gedraaid en (verbazingwekkend genoeg) 20 miljoen streams. Dus deze vermelding op deze plek is de enige eer die dit liedje gaat behalen waarschijnlijk. Of Alison moet mazzel hebben als de lootjes getrokken worden.
pi_219128969
Ik heb overigens niet het idee dat dat wat Marco B. vandaag vertelt nou heel erg gaat bijdragen aan zn populariteit in de lijst.
Het beste adres voor al uw primeurs!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')