Alle artiesten die in de Top 2000 stonden vóór hun eerste Top 40 notering (Tame Impala gaat deze week debuteren)quote:
Het beste is toch wel dat ze aan het eind snel met de banjo gaan zodat we er eerder van af zijn.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:11 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Mumford and sons kwaliteit lol
Daar kun je o.a. Slayer, King Crimson, Joy Division, Glenn Miller en Billie Holliday ook bijrekenen, toch?quote:Op donderdag 23 oktober 2025 07:54 schreef Cassa95 het volgende:
[..]
Alle artiesten die in de Top 2000 stonden vóór hun eerste Top 40 notering (Tame Impala gaat deze week debuteren)
SPOILER: 147-126Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Die hebben nooit de Top 40 behaald, dus dat is anders. Anders kunnen we ook Rumer, Van Orly, The National, Porcupine Tree, etc etc noemenquote:Op donderdag 23 oktober 2025 10:26 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Daar kun je o.a. Slayer, King Crimson, Joy Division, Glenn Miller en Billie Holliday ook bijrekenen, toch?
Volgens mij zijn er 2 kanshebbersquote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:14 schreef DarkSonic2 het volgende:
Arriving in de top 100? Daar hoopte ik zelf al op, maar het begint erop te lijken. Verder heb ik geen idee wat er nog komt, dus ik laat me verrassen. Sowieso denk ik wel te weten wat op 1 staat (ik heb die Spotify-lijst van 2023 nog opgeslagen)
Ik zou zelfs 3 zeggen, maar ik kan wel zeggen dat de nummer 1 nog best ruim voor de nummer 2 en 3 staan. Maar tussen die twee wil de notering nog wel eens wisselen.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:29 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er 2 kanshebbers
Ja, zoiets zou het bij mij ook zijn, denk ik. Al hebben veel van de nummers in mijn potentiële top 10 nooit in de top 2000 gestaan.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:32 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik zou zelfs 3 zeggen, maar ik kan wel zeggen dat de nummer 1 nog best ruim voor de nummer 2 en 3 staan. Maar tussen die twee wil de notering nog wel eens wisselen.
Nummer 4 staat daar ver onder, het gat tussen nummer 3 en 4 is een van de grootste gaten in de lijst zou ik zeggen. Tussen nummer 9 en 10 zit ook een behoorlijk gat, die top 9 verandert echt niet zomaar (behalve onderling)
Maar wijkt het zo erg af van de Mex2023 dan?quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:32 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik zou zelfs 3 zeggen, maar ik kan wel zeggen dat de nummer 1 nog best ruim voor de nummer 2 en 3 staan. Maar tussen die twee wil de notering nog wel eens wisselen.
Nummer 4 staat daar ver onder, het gat tussen nummer 3 en 4 is een van de grootste gaten in de lijst zou ik zeggen. Tussen nummer 9 en 10 zit ook een behoorlijk gat, die top 9 verandert echt niet zomaar (behalve onderling)
Wat is de overeenkomst tussen deze namen? Hebben ze allemaal een nummer dat elk jaar sinds de binnenkomst verder is gedaald?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 18:15 schreef Cassa95 het volgende:
In ander mooi Top 2000 nieuws: Tame Impala gaat zich bij het volgende, illustere rijtje artiesten voegen:
• 3Js
• Bankzitters
• Disturbed
• Eva de Roovere
• Katie Melua
• Mumford & Sons
• Typhoon
Nee, ze stonden allemaal in de top 2000 voordat ze een hit in de top 40 scoorden.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 15:39 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Wat is de overeenkomst tussen deze namen? Hebben ze allemaal een nummer dat elk jaar sinds de binnenkomst verder is gedaald?
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 23 oktober 2025 10:28 schreef Mexicanobakker het volgende:
148 Dusty Springfield - Summer is over
De mooiste van Dusty, geschreven door broer Tom, die natuurlijk vooral bekend is als jingle van Radio Veronica. Dat trompetintro is natuurlijk ook heel herkenbaar en heeft iets heel groots in zich. Ook Frank Ifield bracht dit nummer in dezelfde periode uit, maar de versie van Dusty haalde de Top 2000. En terecht, wat een zangeres. Dit lied uit liefst 1964 is voor mij, zoals de titel ook zegt, echt een winterplaat.
quote:Op donderdag 23 oktober 2025 10:28 schreef Mexicanobakker het volgende:
Nog precies zes te gaan. Van die zes is dit duidelijk het meest authentieke Top 2000-blokje, met veel platen die er niet meer in staan en maar 1 nummer dat in 1999 duidelijk had misstaan. Sowieso maar 4 waarvan ik mee heb gemaakt dat ze nog niet in de Top 2000 stonden.
150 U.K. - Rendezvous 6:02
Tussen al die altrock-klassiekers vinden we ook nog wel wat vergeten oudjes en ik durf zelfs te zeggen dat de komende 25 meer overhellen naar een klassiek Top 2000-blokje naar dan iets wat in de Kink 1500 past. Misschien wel het ultieme nummer uit het onderste deel van de Top 2000 is dit Rendez-vous 6:02 voor mij. Hij is er alweer jaren weg, maar dit was voor mij wel een van de ultieme ontdekkingen met de jazzy piano die langzaam door het lied heen vergezeld werd door een schel synthgeluid. En daarvoor en daarna hebben we dan twee keer de zang. Prima zang van John Wetton op deze song in 7/16e maatsoort. Ik hou wel van ongewone maatsoorten. Wetton kennen we van allerlei bands, hier heeft hij een allegaartje van progmuzikanten bij elkaar weten te zetten voor deze heerlijke jazz fusion. Van 1999 tot 2017 in de lijst en in de beginjaren nog behoorlijk hoog: 373 in 2000 als hoogste notering. Daarna zakte het lied weg, ik herinner me hem vooral van net onder de 1000, daar is ie bekend geworden als een van mijn favorieten door het fijne pianogeluid. Maar in 2016 verloor ie 600 plekken en dat komt zo'n oudje van een relatief onbekende band die ook nog eens niet op Spotify stond niet te boven. Deze zou ik wel heel graag nog eens in een lijstje terugzien, achja.
149 Led Zeppelin - Whole Lotta Love
Na Stairway to Heaven dé klassieker van de band en toch wel een van mijn favorieten. Dat was niet altijd zo, eerder vond ik de nummers van IV toch wel beter. Maar ik ben in gaan zien dat deze riff en de daarop volgende scheurende gitaar echt heerlijk is. En de bridge waarin Robert Plant vocaal weer lekker losgaat op alleen maar een badje geram op bekken van fenomeen John Bonham en af en toe wat gitaarherrie. Het schijnt dat daar vocalen uit een andere sessie zijn gebruikt. Ruimte voor improvisatie in livevarianten en gewoon een heerlijke plaat. Dit was ook wel diegene die je nog wel eens op de clipzender zag en volgens mij stond dit ook in mijn muziekboek. Gek dus eigenlijk dat het allemaal zo lang heeft geduurd. Altijd in de lijst en na een begin in de laatste nacht stond ie in 2003 en 2009 toch mooi in de top 100. Ook van 2012 tot 2014 lukte dat met plek 86 in 2013 als hoogste. Daartussen en daarna was het vooral de laatste ochtend, maar de laatste paar jaar is ie weer door de nacht gezakt. In 2024 stond ie op 265.
148 Dusty Springfield - Summer is over
De mooiste van Dusty, geschreven door broer Tom, die natuurlijk vooral bekend is als jingle van Radio Veronica. Dat trompetintro is natuurlijk ook heel herkenbaar en heeft iets heel groots in zich. Ook Frank Ifield bracht dit nummer in dezelfde periode uit, maar de versie van Dusty haalde de Top 2000. En terecht, wat een zangeres. Dit lied uit liefst 1964 is voor mij, zoals de titel ook zegt, echt een winterplaat. In de winter heb je gewoon wat meer met die stemmige muziek met veel strijkers, blazers en ietwat donkere vocalen. Muziek die past bij het moment dat de zomer voorbij is, dus. En ja, gewoon een prachtige melodie. Niets meer aan doen. Van 1999 tot 2015 in de lijst en in 2003 was plek 789 de hoogste notering.Zo dat zijn veel pareltjes bij elkaar. Helaas halen sommige niet eens de lijst meer, want dit zou toch wel een zalige oudejaarsochtend geven. Vorig jaar was de nummer 150 rond kwart voor negen, dat was trouwens Bruce Springsteen (goh) met Streets Of Philadelphia, maar UK is heel wat meer reden om de wekker te zetten.SPOILER: 147-126Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het enige moment voor een douchepauze is met Luka en Bette Davis Eyes na elkaar. Die staan, na muzikaal opgegroeid te zijn in de jaren ‘90, in een lijstje met dingen als You Can Call Me Al en Walk Of Life, van platen uit het decennium ervoor, die zo vaak gedraaid werden, dat ze hun charme nogal hebben verloren.De Sahara is zonder meer erg droog.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.9 favorieten over.
Favoriete nummers uit het blokje 150-126:
133 R.E.M. - Drive: Een van de aangenaamste muzikale verrassingen die ik me zo herinner. Ik kende van R.E.M. aanvankelijk alleen de grote hits Losing My Religion, Everybody Hurts en Shiny Happy People, en die vind ik allemaal niet bijzonder veel aan. Toen hoorde ik deze en die vond ik echt fantastisch, ik had niet verwacht dat dat van dezelfde artiest zou zijn. Inmiddels heb ik me iets breder georiënteerd in hun oeuvre en ben ik erachter dat ze echt wel een hoop goed spul hebben geproduceerd door de jaren heen, maar dit blijft wel duidelijk mijn favoriet.
146 Sinéad O'Connor – Troy: Ik denk dat dit de laatste plaat is die we tegenkomen waarvan de notering me eigenlijk een beetje tegenvalt. Stond die niet heel hoog in de Mex2000 een paar jaar geleden? Misschien vergis ik me of misschien is-ie iets weggezakt, maar maakt ook niet uit, want dit is natuurlijk een meer dan respectabele plek. Dat refrein, als je het zo mag noemen, voelt als een climax van een episch verhaal, met die lang aangehouden noten heeft het ook bijna iets opera-achtigs. De opbouw is atypisch maar dat staat dit nummer uitstekend.
132 ABBA - The Day Before You Came: Met kop en schouders de beste van ABBA. Ik heb soms het idee dat bijna elke naar Zweedse gehaktballetjes ruikende scheet van ze erin staat, maar bij deze is dat in ieder geval meer dan terecht. Een van de knapst geschreven teksten die ik ken; er wordt een dag beschreven waarin echt helemaal niets gebeurt, en toch intrigeert het ontzettend. Wat gebeurde er dan die dag erna? Je kan het enigszins invullen en toch blijft het heerlijk mysterieus.
Minst favoriete nummers uit het blokje 150-126:
143 The Crazy World of Arthur Brown – Fire: Bah, wat een lelijke tekst. Ik denk dat ik wel weet wat voor crazy world die Arthur Brown beschrijft, en ik denk niet dat ik daarbij in de buurt wil komen. Los daarvan is het orgelgeluid nog wel aardig, en de opbouw met dat tussenstuk nog wel interessant, al heeft het ook iets hoempapa-achtigs waar ik een beetje nerveus van word.
128 The Beatles - Strawberry Fields Forever: De altijd wisselvallige Beatles. Niet slecht, maar wel een beetje saai. Op het moment dat de titel wordt gezongen slaat het nummer nogal dood voor mijn gevoel, alsof je jezelf vocaal en muzikaal in een hoekje hebt geschilderd en geen kant meer op kan.
140 The Who - Baba O'Riley: Ik kan op zich wel horen dat het kwaliteitsmuziek is, toch raakt het me niet op de juiste manier. Een beetje gepingel en gepiel, en ook een beetje geschreeuw in de zang. Wel knap gemaakt, maar het zou bij mij een flink eindje met de lift naar beneden gaan.
Had natuurlijk kunnen bedenken dat jij geen fan zou zijn van de tekst van Fire. Al stond die ook zonder dat wel bij de platen waarbij ik een notering bij de onderste 3 verwachtte. Strawberry Fields ligt denk ik van alle Beatleplaten het dichtst bij de Walrus, dus ook die is niet heel gek.quote:
Top 1000 van Joe FM in NL ook bezig!quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 08:55 schreef TLC het volgende:
Lijstjes tijd is aangebroken![]()
Nu is die bv van Omroep Gelderland bezig, die is nog tot en met zondag
Als Fix You het alternatief is een zegenquote:Op vrijdag 24 oktober 2025 11:29 schreef Scorpion_17 het volgende:
Hoewel Bohrhap in de 5 years itch zitten waarin ze normaliter niet op 1 komen, vrees ik dat de aandacht voor het 50 jarige bestaan de plaat opnieuw naar nummer 1 gaat duwen.
Ja het is een lastige hè? Het is echt heel triest, zo'n jonge gast die binnenkort vader wordt maar ook ongeneeslijk ziek is. Terecht dat daar aandacht voor is, maar het slaat soms ook een beetje door en het heeft als neveneffect dat heel erg matige muziek heel erg gepusht wordt. Ik houd echt mijn hart vast voor de komende editie...quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 17:33 schreef Scorpion_17 het volgende:
Hoe kut en zwaar en vervelend ook voor Freek, ik ben inmiddels wel een beetje huiliehuilie-verhalen moe
BR of Radar Love op 1 denk ik.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 11:29 schreef Scorpion_17 het volgende:
Hoewel Bohrhap in de 5 years itch zitten waarin ze normaliter niet op 1 komen, vrees ik dat de aandacht voor het 50 jarige bestaan de plaat opnieuw naar nummer 1 gaat duwen.
Tenzij Freek nog even aangeeft dat Fix You zijn lievelingslied is.quote:
Eightyone in GC / Zaken waar je je echt dood aan ergert #9 Tenenkrommendquote:Op vrijdag 24 oktober 2025 17:33 schreef Scorpion_17 het volgende:
Hoe kut en zwaar en vervelend ook voor Freek, ik ben inmiddels wel een beetje huiliehuilie-verhalen moe
SPOILER: 122-101Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mexicanobakker op 25-10-2025 12:27:02 ][i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:14 schreef DarkSonic2 het volgende:
Arriving in de top 100? Daar hoopte ik zelf al op, maar het begint erop te lijken. Verder heb ik geen idee wat er nog komt, dus ik laat me verrassen. Sowieso denk ik wel te weten wat op 1 staat (ik heb die Spotify-lijst van 2023 nog opgeslagen)
Dit bleek geen clickbait. Ik wist zelfs niet dat deze ooit in de lijst had gestaan. Eens opnieuw luisteren wat ik er tegenwoordig van vind. Dit lijkt me wel echt de laatste niet 'algemeen geaccepteerde klassieker' die over was?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 11:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik noemde al een keer dat er nog een Stones-verrassing zou komen en dat is deze ballad van de groep genaamd Play With Fire
Als dat nummer om wat voor reden dan ook de top van de hype heeft rond de stemweek, zou ik zelfs niet helemaal uitsluiten dat we daarmee het jaar uitgaan.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 09:18 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Eightyone in GC / Zaken waar je je echt dood aan ergert #9 Tenenkrommend
Als hun nieuwe nummer meteen de top 10 van de Top 2000 haalt, zou ik er niet eens verbaasd om zijn. Bij top 3 ook niet eens.
De release is zeer uitgekiend gepland.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:02 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Als dat nummer om wat voor reden dan ook de top van de hype heeft rond de stemweek, zou ik zelfs niet helemaal uitsluiten dat we daarmee het jaar uitgaan.
Daarvoor zullen de stemmen te veel verdeeld zijn met Lichtje Branden gok ik, maar ik vrees dat we de twee hoogste binnenkomers wel kunnen noteren jaquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:02 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Als dat nummer om wat voor reden dan ook de top van de hype heeft rond de stemweek, zou ik zelfs niet helemaal uitsluiten dat we daarmee het jaar uitgaan.
Misschien op de uitbreiding van de keuzelijst, in 2010 was een deel niet voor niets plots verdwenen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:07 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Stenders zat in 2009 natuurlijk ook in t dj-team, wellicht had ie ook al invloed
Er is er nog eentje die er alweer 10 jaar niet in staat en ook maar 2x deelnam. Verder nog 3 platen die alweer een jaar of 10 weg zijn maar wel bijna 15 jaar deelname hebben staan. Die 3 hoor je ook niet meer in de Evergreen, helaas.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 11:18 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Dit bleek geen clickbait. Ik wist zelfs niet dat deze ooit in de lijst had gestaan. Eens opnieuw luisteren wat ik er tegenwoordig van vind. Dit lijkt me wel echt de laatste niet 'algemeen geaccepteerde klassieker' die over was?
Moest even zoeken omdat Ellen ook gewoon meedoet op Bat Out of Hellquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:19 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Bij het 101-stukje moet er nog wel een titeltje aangepast worden
We hebben volgens mij iig nog een duetje uit een zeer muzikale familie tegoedquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Er is er nog eentje die er alweer 10 jaar niet in staat en ook maar 2x deelnam. Verder nog 3 platen die alweer een jaar of 10 weg zijn maar wel bijna 15 jaar deelname hebben staan. Die 3 hoor je ook niet meer in de Evergreen, helaas.
De rest volgens mij allemaal bij de beste 2500 van 2023, op die ene nieuwe uit 2024 na.
Anderhalf zelfs!quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:33 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
We hebben volgens mij iig nog een duetje uit een zeer muzikale familie tegoed
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |