Top 90's is weer voorbij dus nu kunnen we rustig weer posten. Er zijn er dus 3 geweest in de tussentijd.
325 Led Zeppelin - KashmirWe beginnen - en eindigen - weer eens met lange nummers. Dan weet je dat we in de hoogste regionen zitten. De langste in de lijst van de band, met die hypnotiserende strijker/gitaarpartij die helaas ook een beetje gekaapt is door smeerpijp Diddy. Maar van het origineel kan ik nog steeds genieten, het is misschien bijna het hele nummer hetzelfde, maar als een loopje zo goed is dan mag dat. Zeker als je zanger nog zo lekker uit kan halen. In 2012 binnen op 1032 en een jaar later op 520, maar daarna was de plaat goed voor plek 167 in 2014. Na nog een jaar in de laatste ochtend werd het een plaats tegen de laatste nacht aan en af en toe zelfs iets vroeger op 30 december. Inmiddels vinden we het lied terug op 274.
324 Nirvana - All ApologiesDe laatste single van Nirvana voor de dood van frontman Kurt Cobain, uitgebracht eind 1993/begin 1994. Ja, de akoestische versie van dit lied was ook nog een promotionele single. Meestal wil ik gewoon dat een rockband lekker stevig aan de weg blijft timmeren, maar bij Nirvana vind ik het wel fijn als ze de nummers wat rustiger maken, dan zijn ze eigenlijk nog steeds goed. Zie Something in the Way, zie die nummers van de unpluggedplaat. Zie Polly. En dan heb je deze nog, met het geweldige gitaarloopje de beste van de rustige nummers. Dat gold niet voor de mening van de stemmer - Nirvana heeft namelijk een bijzondere statistiek. In 2017 stond dit op 1909 als hoogste notering, maar toch heeft het lied het daarnaast nog vijf keer weten te redden. 6x bij de onderste 100 van 2016 tot 2021. Maar daarna was de koek toch op en in 2023 stond het lied ook niet echt meer in de buurt van de lijst.
323 Cock Robin - The Promise You MadeJa, het is misschien maar een popband die de geluiden van de new wave en synthpop in een popversie naar Amerika probeerde te halen. Maar dit specifieke nummer is voor mij wel echt raak. De samenzang tussen Peter Kingsbery en Anna LaCazio op dat fijne, warme badje aan synths en de pingeltjes die er af en toe doorheen komen.. wat mij betreft is het echt een heerlijke luisterervaring die wel pas na een tij mijn radar behaalde, maar nooit meer weg zal gaan. In 1999 op 425 als hoogste notering en sindsdien altijd gebleven, met 1499 in 2024 als hoogste notering.
SPOILER: 322-301
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]