abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218973896
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_218973904
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:43 schreef Klopkoek het volgende: https://www.ad.nl/politie(...)edoeld-was~afde8a20/ Witwassen in volle gang! Wat was ook alweer het familieverleden van Van Thilo? 😉
Wat is er mis met JA21 dan? Ik vind het tot nu toe gewoon een rechtse partij.
pi_218973920
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:49 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Zo werkt het niet bij private rechtspraak. Bedrijven zullen hun forumkeuze vastleggen in overeenkomsten en algemene voorwaarden zodat jij gedwongen wordt om te procederen voor een rechtbank die hen het meest gunstigst is gezind. Dat zie je nu ook al in de VS waarin arbitrage en vaststelling van forumkeuze wordt verstopt in ellenlange EULAs, maar die wel bindend zijn.
Plus een rits religieuze rechtbanken voordat je 'onafhankelijke rechtspraak' kan zeggen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_218973929
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:51 schreef Fok-it het volgende:

[..]
..

Nou vertel, wat zou die middencoalitie moeten zijn?
Dat kun je zelf toch ook wel bedenken. Deze partijen.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 08:01 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De enige manier om ze terug naar normaal te krijgen is de dreiging dat er een kabinet gevormd zou kunnen gaan worden met PvdAGL, CDA, D66 en JA21.
pi_218973938
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:57 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Dat kun je zelf toch ook wel bedenken. Deze partijen.
[..]

Ja dat kan ik zeker zelf bedenken, maar je gaat mij niet wijs maken dat dit een coalitie is waar jij heel vrolijk van zou worden.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_218973945
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:58 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Ja dat kan ik zeker zelf bedenken, maar je gaat mij niet wijs maken dat dit een coalitie is waar jij heel vrolijk van zou worden.
Dat was je vraag dan ook niet.
pi_218973961
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:53 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Een aantal jaren geleden werd FVD de grootste, daarna BBB, toen NSC en nu hebben mensen weer de zoveelste rechtse partij gevonden waar ze achteraan lopen omdat er van alles beloofd wordt wat helemaal niet waargemaakt wordt. Dus ik voorspel dat ook deze partij geen blijvertje is. Intussen hebben we wel steeds meer splinterpartijen die een coalitie steeds moeilijker maken.

Bovenstaand is geen antwoord op je vraag overigens, wat er mis mee is. Maar dat kun je wellicht aan groningers vragen in het aardbevingsgebied.
pi_218973963
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:58 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Dat was je vraag dan ook niet.
Waarom zou je het anders opteren? Ik heb overigens ook nog nooit een rechtse stemmer gezien die een coalitie met PVDA-GL en D66 midden noemt lol.
pi_218973980
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:41 schreef probeer het volgende:

[..]
Google de definitie van respect eens

https://www.vandale.nl/pages/gratis-woordenboek/respect
Prima, dan focus je puur op dat deel en ga je lekker wel met gestrekt been erin. Dat zal de polarisatie waar men massaal zo over klaagt wel verminderen en de onderlinge verhoudingen wel verbeteren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218973987
quote:
7s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Prima, dan focus je puur op dat deel en ga je lekker wel met gestrekt been erin. Dat zal de polarisatie waar men massaal zo over klaagt wel verminderen en de onderlinge verhoudingen wel verbeteren.
Vind het wel prijzenswaardig overigens wat je probeert te doen. Maar met een deel van dit volk krijg ik dat in ieder geval niet meer voor elkaar.
pi_218973990
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:52 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Snap echt niet wat er in die mensen omgaat. Ik weiger te geloven dat al die mensen niet weten dat ze zichzelf tegenwerken
Ik denk dat veel mensen het misschien wel weten, maar het ondergeschikt is aan het feit dat de asielzoekers, die als grootste en enige probleem worden afgeschilderd, moeten worden aangepakt. Dat ze daar zelf ook, zoals zij waarschijnlijk denken tijdelijk, voor moeten lijden, is dan voor de goede zaak.
pi_218973992
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:01 schreef archito het volgende:

[..]
Een aantal jaren geleden werd FVD de grootste, daarna BBB, toen NSC en nu hebben mensen weer de zoveelste rechtse partij gevonden die waar ze achteraan lopen omdat er van alles beloofd wordt wat helemaal niet waargemaakt wordt. Dus ik voorspel dat ook deze partij geen blijvertje is. Intussen hebben we wel steeds meer splinterpartijen die een coalitie steeds moeilijker maken.

Bovenstaand is geen antwoord op je vraag overigens, wat er mis mee is. Maar dat kun je wellicht aan groningers vragen in het aardbevingsgebied.
Dank voor je antwoord.
Ze worden alleen niet de grootste. Ze zijn gewoon de VVD2.0 waar de weggelopen VVD-stemmer heen gegaan is. En als de VVD zijn zaakjes weer op orde heeft, zal dat zo weer terug kunnen stromen.

Er is wel een andere partij die keer op keer de grootste wordt. ;)
pi_218974009
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:04 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Vind het wel prijzenswaardig overigens wat je probeert te doen. Maar met een deel van dit volk krijg ik dat in ieder geval niet meer voor elkaar.
Dat snap ik. Ik kan die mensen ook niet met eerbied of waardering bezien, maar ik kan ze wel proberen te behandelen zoals ik zelf behandeld zou willen worden. Als iedereen dat zou doen, zou dat veel ellende schelen. En veel polarisatie. En wellicht ook veel stemmen op partijen als PVV en FVD.
pi_218974011
quote:
7s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk dat veel mensen het misschien wel weten, maar het ondergeschikt is aan het feit dat de asielzoekers, die als grootste en enige probleem worden afgeschilderd, moeten worden aangepakt. Dat ze daar zelf ook, zoals zij waarschijnlijk denken tijdelijk, voor moeten lijden, is dan voor de goede zaak.
Beetje als de Brexit zeg maar.

En als mensen ergens van overtuigd zijn, ook al is het tegen hun eigen belang, dan zijn ze daar heel moeilijk vanaf te brengen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218974012
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:01 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Waarom zou je het anders opteren? Ik heb overigens ook nog nooit een rechtse stemmer gezien die een coalitie met PVDA-GL en D66 midden noemt lol.
Nee klopt, het was ook vrij lachwekkend hoe Yesilguz de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB elke keer probeerde te framen als centrumrechts terwijl het zelfs meer dan rechts was.

Een coalitie met D66 en PvdA/GL is centrumlinks, met CDA erbij is het een breed middenkabinet. Maar radicaal rechtse mensen vinden dat nog steeds extreemlinks waarschijnlijk.
pi_218974022
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:05 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Dank voor je antwoord.
Ze worden alleen niet de grootste. Ze zijn gewoon de VVD2.0 waar de weggelopen VVD-stemmer heen gegaan is. En als de VVD zijn zaakjes weer op orde heeft, zal dat zo weer terug kunnen stromen.

Er is wel een andere partij die keer op keer de grootste wordt. ;)
Ja dat is waar. Het effect bij JA21 is kleiner dan de voorbeelden die ik eerder noemden. Maar ik vrees wel dat die mensen weer teleurgesteld gaan worden, net zoals bij die andere partijen.

Deze keer is het anders omdat er een sterke PVV staat, terwijl juist de PVV veel last had van de populariteit van FVD en BBB een aantal jaren terug.
pi_218974145
quote:
7s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat snap ik. Ik kan die mensen ook niet met eerbied of waardering bezien, maar ik kan ze wel proberen te behandelen zoals ik zelf behandeld zou willen worden. Als iedereen dat zou doen, zou dat veel ellende schelen. En veel polarisatie. En wellicht ook veel stemmen op partijen als PVV en FVD.
Dat laatste weet ik niet, ik denk dat veel mensen daarin al op een point of no return zijn en alleen maar extremer worden. Kijk maar naar Maga. Totaal geen enkele aanleiding om te denken dat er weer nuance aan zit te komen. Plus dat mensen na 1 stem op Wilders al geleerd zouden moeten hebben 2 jaar geleden. Doen ze dat weer niet dan zijn zij mede-debet aan al die polarisatie waar je het over hebt.
pi_218974201
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Beetje als de Brexit zeg maar.

En als mensen ergens van overtuigd zijn, ook al is het tegen hun eigen belang, dan zijn ze daar heel moeilijk vanaf te brengen.
Dat blijkt wel uit het feit dat zelfs na de brexit zeer waarschijnlijk die clown van een Farage opnieuw in het zadel geholpen wordt.
pi_218974222
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Er staat niks verkeerds in de post die jij citeert. Geen enkel scheldwoord, geen enkele belediging of op de persoon gerichte beschuldiging

Een gestrekt been tegen de JA21 sympathisanten is hard nodig.

Deze hoek is per slot van rekening zelf van het gestrekte been, van respectloosheid tegen hele groepen mensen en de ene na de andere beschuldiging en belediging.

En dan zou ik respectvoller moeten zijn? Nou nee.

Op dit forum mag je de meest verschrikkelijke dingen over Gazanen, Oekraïners en 'links' zeggen. Dat kan allemaal.

Lachwekkende opmerking van jou. Lees voor dat 'het kan een stukje minder' eens het Oekraïne topic door. Dat mag allemaal; daar wat van zeggen (dat het Russische propaganda is) wordt gewist.

Doei.
Ik ben toevallig een van de frequente posters in het Oekraïnetopic. Ik heb geen idee waar je op doelt. Er is gewoon een inhoudelijke discussie gaande en de echte junk wordt eruit gefilterd door de moderatie.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 11:45:52 #20
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_218974380
quote:
7s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat anderen in jouw ogen verkeerd doen, hoef je toch zelf ook niet te doen? Integendeel, zou ik zeggen.
Doet hij toch niet?
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_218974463
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:53 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Het is de zoveelste hype en verlosser op rechts.

In het Kieskompas is hun positie niet voor niets (bijna) een kopie van FvD, hun oude partij. Ze staan (veel) dichter bij FvD dan de PVV.

Stemgedrag JA21 komt het meest overeen met PVV, BBB, SGP en FvD. Daarna is er een gat naar VVD.

De delta/verschil tussen VVD en FvD - vanuit JA21 bezien - is hierbij groter dan tussen FvD en PVV.

Eerdmans is een notoire fan van Milei en Trump. Zijn tweetgedrag was/is pro-Trump. In 2020 vond hij Trump "de morele winnaar, wat men ook zegt". Een paar dagen later werd het Capitool bestormd.

Bij de CPB doorrekeningen van 2023 explodeerde de armoede bij hen (én de staatsschuld). Veel meer dan bij VVD of CDA.

Zo kan ik wel even door gaan maar dat is behoorlijk vermoeiend.

Qua Trumpistisch verkiezingsprogramma legt men hier de vinger op de zere plek:
https://www.vn.nl/de-radi(...)teIuXfsQTnUh0Q2OxImI

Het Algemeen Dagblad wast Eerdmans wit, laat hem er 'gematigd' en verstandig naar voren komen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218974522
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In het Kieskompas is hun positie niet voor niets (bijna) een kopie van FvD, hun oude partij. Ze staan (veel) dichter bij FvD dan de PVV.

Kieskompas opvoeren als "bron".

Ik mijd die dingen altijd als de pest maar dit keer heb ik me er aan gewaagd.
Heb vreemd genoeg de BBB op 1 staan maar veel verrassender vond ik de positie van PvdA en PVV in mijn lijstje.
Beide wel een stukje lager maar op zeer geringe afstand van elkaar.
-
pi_218974551
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:08 schreef quo_ het volgende:

[..]
Kieskompas opvoeren als "bron".
Het is een bron, niet de enige bron. Ches_data is beter maar heeft JA21 daar nog niet opgenomen.

Een andere bron is het bejubelen van Trump door Eerdmans. Dan nog het stemgedrag in het parlement, CPB in '23 en andere aspecten.

- JA21 is afsplitsing FvD, lang na de boreale speech en "dominant blank blijven"
- JA21 positie op Kieskompas is vrijwel identiek aan FvD, en niet aan andere partijen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218974595
Hier is een mooi artikel over de verschillen tussen JA21, PVV en FvD. Van het Montesquieu instituut en recent.
(BVNL laat ik even voor wat het is, 0 zetels)

quote:
Afgaande op de verkiezingsprogramma’s kan het uiterst rechtse blok in de Nederlandse politiek (rechts van de VVD) niet homogeen worden genoemd; daarvoor verschillen zij onderling te veel. PVV en FVD kunnen als populistisch worden gekenschetst; BVNL en JA21 veel minder. Wel willen zij alle vier de kiezer meer grip geven op de besluitvorming door de invoering van direct-democratische hervormingen. Nativistisch is het kwartet wel: alle willen ze de ‘massamigratie’ inperken. De PVV is uitgesproken anti-islam, de andere partijen daarentegen wat minder (FVD noemt de islam niet). Wat betreft law and order is het viertal tamelijk eensgezind: de criminaliteit moet worden aangepakt met meer politie en zwaardere straffen. Hun houding ten aanzien van de Europese Unie varieert daarentegen wel weer, van uitsluitend economische samenwerking (JA21) tot een Nexit (FVD). Op sociaal­economisch vlak is de PVV het ‘linkse’ buitenbeentje (maar dan vooral voor haar achterban: “de gewone Nederlander”); de andere drie zijn liberaler.
quote:
BVNL en JA21 proberen zich juist expliciet als gematigder alternatief te profileren; zij positioneren zich tussen enerzijds de partijen van Wilders en Baudet en anderzijds de VVD. Hun onderlinge verschillen zijn miniem, wat niet zo verrassend is: JA21 presenteert zichzelf als een conservatief-liberale partij, terwijl BVNL zichzelf profileert als klassiek liberaal en cultureel conservatief. De kansen voor BVNL om in de Tweede Kamer terug te keren zijn overigens miniem, helemaal nu JA21 in de peilingen in de lift zit.
https://www.montesquieu-i(...)?colctx=vllzft76lfmu
pi_218974597
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het is een bron, niet de enige bron. Ches_data is beter maar heeft JA21 daar nog niet opgenomen.

Een andere bron is het bejubelen van Trump door Eerdmans. Dan nog het stemgedrag in het parlement, CPB in '23 en andere aspecten.

[ afbeelding ]

- JA21 is afsplitsing FvD, lang na de boreale speech en "dominant blank blijven"
- JA21 positie op Kieskompas is vrijwel identiek aan FvD, en niet aan andere partijen.
Trump en "moreel" in één zin is toch moeilijk om serieus te nemen.
-
pi_218974623
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:21 schreef quo_ het volgende:

[..]
Trump en "moreel" in één zin is toch moeilijk om serieus te nemen.
Dat vredesplan heeft ie goed gedaan.
pi_218974661
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 07:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar ze zijn bijna alleen kiezers verloren aan JA21 en op iets langere termijn aan PVV, zo lijkt het. Die win je niet terug door GL-PvdA in het kabinet te helpen. Misschien zijn ze nog iets verloren aan D66, maar daar lijkt niet de grote winst te halen.

Ja, ik baal er ook van, maar in zo'n scenario een VVD dat terug gaat naar 'normaal' verwachten lijkt me echt wensdenken.
Joh, het hoeft van mij niet. Maar het lijkt me simpelweg de de enige wijze waarop ze ook over een paar jaar nog relevant kunnen zijn…

Bekijk simpelweg ook de recente historie. Onder Rutte scoorden ze met een relatieve centrumkoers, en zo nu en dan wat PVV-corvee gewoon constant goed.
En nu is het, hoe rechtser de praat, hoe slechter de peilingen…
Ze winnen het gewoon nooit van “the real thing” als het om rechts-populisme gaat.
pi_218974672
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 08:04 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik denk niet dat Timmermans in zee gaat met JA21.
Of Jetten, of Bontenbal. Die beseffen wel dat JA21 inhoudelijk en rechtsstatelijk gewoon PVV is. Gaat niet gebeuren.
pi_218974680
Bekijk deze YouTube-video

Informatief praatje. Vanaf een paar minuten over PVV en verrechtsing Nederland.

Heel jammer alleen van het voortdurende Ipsos witwassen. E.g. FvD is "rechts-conservatief" en JA21 was vorige week "liberale partij".

Wat is hun agenda? Wie financiert hen?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218974688
quote:
10s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Of Jetten, of Bontenbal. Die beseffen wel dat JA21 inhoudelijk en rechtsstatelijk gewoon PVV is. Gaat niet gebeuren.
Er moet wel een meerderheid te vormen zijn. En als JA21 groter dan de VVD wordt, kan die wel eens nodig zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218974731
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:49 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ik noemde dan ook geen PVV lol
Met de uiterst rechtse JA21 valt natuurlijk ook nimmer een middenkabinet te vormen.
Dan is er namelijk weer zo’n rechtsstaatverklaring noodzakelijk. En dat staat haaks op alles wat op een middenkabinet lijkt.
pi_218974751
quote:
10s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:39 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Met de uiterst rechtse JA21 valt natuurlijk ook nimmer een middenkabinet te vormen.
Dan is er namelijk weer zo’n rechtsstaatverklaring noodzakelijk. En dat staat haaks op alles wat op een middenkabinet lijkt.
Die was alleen noodzakelijk voor inmiddels 0 zetels-partij NSC.
pi_218974761
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Er moet wel een meerderheid te vormen zijn. En als JA21 groter dan de VVD wordt, kan die wel eens nodig zijn.
Helaas wel. En dat is dan meteen de zwakke plek van de coalitie. JA21 zit vol met opportunisten. In de top 10 van J21 zijn het bijna allemaal partijhoppers. Met Eerdmans waarvan dit volgens mij al de zesde politieke partij is als toppunt.

Met hun samen in een coalitie is zekerheid op ruzie en gedoe binnen de coalitie. Net zoals dat met een coalitie met de PVV ook is.
pi_218974774
quote:
10s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:41 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Nee, die was noodzakelijk om ervoor te zorgen dat niet rechtstatelijke plannen niet eens zouden worden besproken.

En NSC wilde daar dus voor waken en daarvoor was die verklaring.
pi_218974783
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Zolang FvD, JA21 en PVV (en evt VVD) samen geen meerderheid hebben, kan en moet het dus prima zonder.
Het is gewoon geen gewone rechtse partij, daarvoor zijn ze veel te radicaal. Daar kunnen fatsoenlijke partijen dus niet mee regeren.
pi_218974788
quote:
10s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:41 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Klopt, de rest van de vorige coalitie veegt hun reet af met de rechtsstaat.
Maar dat zal nooit opgaan voor D66, CDA en GL/PvdA.
pi_218974796
quote:
7s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nee, die was noodzakelijk om ervoor te zorgen dat niet rechtstatelijke plannen niet eens zouden worden besproken.

Wat volkomen mislukt is overigens. Want binnen de rechtsstaat was er van het coalitieakkoord zo weinig te realiseren :’).
pi_218974810
quote:
10s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:47 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Wat volkomen mislukt is overigens. Want binnen de rechtsstaat was er van het coalitieakkoord zo weinig te realiseren :’).
Wat dus voldoende zegt over de partijen. Zoals ook over de partijen die nu overblijven. Het was gewoon echt een triest experiment. Laten we dat vooral niet nog een keer over doen.

Ik vind het overigens best wondelijk dat ondanks dat Coenradi eigenlijk weinig meer te horen en te zien is, JA21 toch zo goed blijft gaan.
pi_218974819
quote:
7s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het levert ze 0 zetels op. NSC komt niet verder dan het opheffen van de eigen partij straks.
Ben benieuwd of het woordje 'rechtstatelijk' straks nog genoemd gaat worden. We weten allemaal waar je dan gaat eindigen als partij.
Een wassen neus was het.
pi_218974827
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:43 schreef papert het volgende:

[..]
Helaas wel. En dat is dan meteen de zwakke plek van de coalitie. JA21 zit vol met opportunisten. In de top 10 van J21 zijn het bijna allemaal partijhoppers. Met Eerdmans waarvan dit volgens mij al de zesde politieke partij is als toppunt.

Met hun samen in een coalitie is zekerheid op ruzie en gedoe binnen de coalitie. Net zoals dat met een coalitie met de PVV ook is.
Ik kan de bluesky tweet helaas niet meer vinden maar iemand had uit gezocht dat de bovenste 10 iets van 150 keer van partij zijn gewisseld (bij elkaar opgeteld) en de bovenste 30 hebben meer dan 280 keer gewisseld.

Er zitten veel griezels tussen.
https://bsky.app/profile/sieboom.bsky.social/post/3lz2wbladik2c

Deze man is toch gewoon eng?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218974851
quote:
7s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat dus voldoende zegt over de partijen. Zoals ook over de partijen die nu overblijven. Het was gewoon echt een triest experiment. Laten we dat vooral niet nog een keer over doen.

Ik vind het overigens best wondelijk dat ondanks dat Coenradi eigenlijk weinig meer te horen en te zien is, JA21 toch zo goed blijft gaan.
Gewoon de hype.
pi_218974873
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:52 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Het levert ze 0 zetels op. NSC komt niet verder dan het opheffen van de eigen partij straks.
Ben benieuwd of het woordje 'rechtstatelijk' straks nog genoemd gaat worden. We weten allemaal waar je dan gaat eindigen als partij.
Een wassen neus was het.
De democratische rechtsstaat respecteren als wassen neus bestempelen. Je moet het maar willen en durven…
pi_218974880
quote:
10s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:46 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Klopt, de rest van de vorige coalitie veegt hun reet af met de rechtsstaat.
Maar dat zal nooit opgaan voor D66, CDA en GL/PvdA.

Aldus de Orde van Advocaten.

Van oudsher een VVD beroepsgroep.

BBB zal twee jaar later wel roder uit slaan nu.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218974885
quote:
10s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De democratische rechtsstaat respecteren als wassen neus bestempelen. Je moet het maar willen en durven…
Je geeft zelf aan dat het volkomen mislukt is, dus ja, een wassen neus was het.

En naar NSC kunnen we alleen maar zwaaien.
pi_218974888
quote:
Dat de partij zou kunnen zorgen voor een stabiel bestuur weegt slechts voor 11 procent mee. Dat is veel minder dan gemiddeld: bij kiezers van CDA, GL-PvdA, VVD of D66 geldt dit bijvoorbeeld voor 40 tot 50 procent van de kiezers.
quote:
Op dit moment wordt de partij overwogen door mannen en vrouwen, jong en oud. Wel is de PVV-kiezer nog steeds vaker dan gemiddeld laag of middelbaar opgeleid (slechts 19% is hoger opgeleid) en verdient hij/zij vaker dan gemiddeld een beneden-modaal inkomen.
Goh....
blablablabla
pi_218974892
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Heb je geen recenter staatje? Dit is van de vorige verkiezingen. :D
En we weten allemaal hoe dat geëindigd is.
pi_218974907
quote:
10s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:55 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Gewoon de hype.
Ja, maar dus zou je verwachten dat de groei zou stoppen of ze zelfs weer wat zouden krimpen zonder exposure van Coenradie.
pi_218974908
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:00 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Vrij Nederland heeft er voor deze verkiezingen onderzoek naar gedaan. De resultaten zullen je niet verrassen.
What Would Goku Do
pi_218974910
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:00 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Dat recentere staatje is er nog niet.

Het eindigde met een poging om per decreet te gaan regeren. Waar NSC voor ging liggen.

Goed, misschien ziet JA21 er twee jaar later anders uit. Ook dat zou dan te denken moeten geven. Een wispelturige schizofrene partij dat van hot naar her zwenkt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218974911
quote:

[..]
[ afbeelding ]

SGP wordt GP.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_218974912
quote:
7s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja, maar dus zou je verwachten dat de groei zou stoppen of ze zelfs weer wat zouden krimpen zonder exposure van Coenradie.
Waarom denk je dat de opkomst van JA21 zoveel met Coenradi te maken zou hebben?

Het is veel simpeler:
JA21 wordt door de VVD-stemmer als alternatief gezien. Alles wat de VVD verliest, komt er bij JA21 bij.
pi_218974913
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:58 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Je geeft zelf aan dat het volkomen mislukt is, dus ja, een wassen neus was het.

En naar NSC kunnen we alleen maar zwaaien.
Maar dat gaat volkomen voorbij aan het belang van rechtsstatelijk. Je gniffelt omdat de enige partij bij wie onrechtstatelijke acties voor wat buikpijn zorgde kapot gaat. Dat mag maar is totaal niet relevant voor het punt.
Tenzij je natuurlijk, net als helaas veel partijen, vol voor de afbraak van die rechtsstaat gaat…
pi_218974924
quote:
15s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:04 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
SGP wordt GP.
Al vele jaren. Dat was nooit veel meer dan een slim frame.
pi_218974925
quote:
10s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:55 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Gewoon de hype.
Die komen uiteindelijk wel op 20+ uit als de VVD blijft verliezen en mensen PVV toch net te Tokkie vinden in het stemhokje.
blablablabla
pi_218974933
quote:

[..]
[ afbeelding ]

Heel veel mensen hebben sowieso weinig vertrouwen meer in de rechtsstaat dus dat hoeft voor hun niet per se slecht nieuws te zijn.
blablablabla
  donderdag 9 oktober 2025 @ 13:07:54 #56
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218974934
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:04 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Het is veel simpeler:
JA21 wordt door de VVD-stemmer als alternatief gezien. Alles wat de VVD verliest, komt er bij JA21 bij.
Ik geloof ook niet zo in een Coenradie-effect. Eerdmans heeft JA21 gewoon slim neergezet als VVD-alternatief.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218974978
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:07 schreef Elan het volgende:

[..]
Heel veel mensen hebben sowieso weinig vertrouwen meer in de rechtsstaat dus dat hoeft voor hun niet per se slecht nieuws te zijn.
Mede dankzij de partijen die al jaren bezig zijn met het saboteren van de rechtstaat en het democratisch bestel. Vervolgens gaat men juist op deze partijen stemmen in de hoop dat deze partijen de door deze partijen zelf veroorzaakte problemen op gaan lossen. 8)7

Iets wat niet alleen in Nederland aan de gang is trouwens, maar in het hele westen.
pi_218974984
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:06 schreef Elan het volgende:

[..]
Die komen uiteindelijk wel op 20+ uit als de VVD blijft verliezen en mensen PVV toch net te Tokkie vinden in het stemhokje.
Kan zomaar. Of op 5 als Eerdmans een paar keer flink op zijn muil gaat in de debatten. 8 zetels meer of minder dan de peilingen kan nog makkelijk.
pi_218974990
quote:

[..]
Voor het gevoel wel. In de praktijk zullen juist die mensen lijden onder uitholling van de rechtsstaat…
pi_218975001
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:04 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Het is veel simpeler:
If you scratch a liberal, a fascist bleeds.
What Would Goku Do
pi_218975003
quote:
10s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:16 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Kan zomaar. Of op 5 als Eerdmans een paar keer flink op zijn muil gaat in de debatten. 8 zetels meer of minder dan de peilingen kan nog makkelijk.
Eerdmans is wel aardig in de debatten toch? Kan ook nog wel wat afsnoepen bij het CDA, ik zie Bontenbal echt niet overeind blijven eigenlijk in debatten. Al helemaal tegenover een kanon als Wilders.
blablablabla
pi_218975025
quote:
2s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:14 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Mede dankzij de partijen die al jaren bezig zijn met het saboteren van de rechtstaat en het democratisch bestel. Vervolgens gaat men juist op deze partijen stemmen in de hoop dat deze partijen de door deze partijen zelf veroorzaakte problemen op gaan lossen. 8)7

Iets wat niet alleen in Nederland aan de gang is trouwens, maar in het hele westen.
Dat is een beetje de vraag, de VVD als ex-grootste partij voor 15 jaar krijgt er toch flink van langs. CDA was weggezakt en lijkt bezig met een comeback. En Wilders is precies de populistische demagoog die aansluit bij wat veel mensen voelen qua angst en onzekerheid. En dan JA21 er ook nog bij, mensen willen wel wat anders proberen.

Zou er nooit op stemmen maar hij weet het in debatten wel altijd heel sterk te brengen qua emotie.
blablablabla
pi_218975039
quote:

[..]
Grosso modo beschermt de rechtsstaat de zwakkere en onwetende partij. De stemloze belangen. De wet als bron van vrijheid. Gelijkheid voor de wet, op elke vierkante meter van het Nederlandse grondgebied.

Vroeger was het een hinderpaal tegen communisten en socialisten.

Inmiddels heeft de rechterkant door dat het ook als hinderpaal werkt voor hun dystopische, hiërarchische en plutocratische wensen. De Peter Thiel wensen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218975071
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Grosso modo beschermt de rechtsstaat de zwakkere en onwetende partij. De wet als bron van vrijheid.

Vroeger was het een hinderpaal tegen communisten en socialisten. Inmiddels heeft de rechterkant door dat het ook als hinderpaal werkt voor hun dystopische en plutocratische wensen.
De huidige wetgeving beschermd ons niet tegen een invasie van criminele migranten die vervolgens ongestraft hele binnensteden kunnen terroriseren.
Dat is een beetje hoe populisten redeneren.
blablablabla
pi_218975107
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:18 schreef Elan het volgende:

[..]
Eerdmans is wel aardig in de debatten toch? Kan ook nog wel wat afsnoepen bij het CDA, ik zie Bontenbal echt niet overeind blijven eigenlijk in debatten. Al helemaal tegenover een kanon als Wilders.
Eerdmans heeft eigenlijk nul werkelijke inhoud. Als die tegen een goede debater staat kan het leuk worden.
pi_218975146
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:06 schreef Elan het volgende:

[..]
Het gevaar van rechts-1 ligt dan wel iets meer op de loer, want ik zie Wilders en Eerdmans er wel voor aan om dan gewoon aan een minderheidskabinet te beginnen als de PVV de grootste wordt, met hulp van BBB, FvD en de SGP.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 09-10-2025 17:49:56 ]
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_218975149
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:26 schreef Elan het volgende:

[..]
De huidige wetgeving beschermd ons niet tegen een invasie van criminele migranten die vervolgens ongestraft hele binnensteden kunnen terroriseren.
Waar je dan vervolgens de partijen die al jaren niks in te brengen hebben de schuld van geeft. Om daarna weer braaf op Geert te stemmen ondanks dat hij de vorige kabinetsperiode de grootste partij was en nog geen deuk in zijn pakje immigratieboter wist te slaan.
pi_218975403
quote:

[..]
Wilders heeft juist geen idee hoe hij Bontenbal aan moet pakken, zo blijkt uit alles. Bontenbal schreeuwt niet terug en blijft fatsoenlijk, daar kan Wilders heel weinig mee.

Zie ook hier: https://www.volkskrant.nl(...)n-campagne~bd65a359/

En voor Eerdmans is debatteren juist zijn zwakke plek, hij is veel beter in monologen en interviews.

[ Bericht 12% gewijzigd door Hanca op 09-10-2025 14:32:20 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218975436
En wat ik in mijn omgeving merk is dat JA21 eerder wordt geassocieerd met ondernemerspartij en type VVD, dan met anti-asiel en type FvD/PVV. Al dan niet terecht, daar gaat het me nu even niet om. Het laat me wel denken dat Eerdmans dat 'ondernemerspartij' kan uitbuiten, voor hen valt op lamge termijn het meest te winnen als ze de VVD verdringen. En daar zie ik dus op zich ook wel een opening naar een coalitie. Nee, ik zie ze liever niet. Het allerliefst zie ik zowel JA21 als VVD niet. En ja, ik zie ook liever VVD dan JA21, maar een VVD met 14 of minder zetels gaat volgens mij gewoon nooit regeren. Bij alles onder de 20 vraag ik me dat al af.

Maar als je JA21 dus weet binnen te halen met vooral wat ondernemers-onderwerpen, iets wat volgens veel economen toch wel nodig is, dan hoef je helemaal niet met een slechte coalitie te eindigen. Het grote nadeel is de stabiliteit van de fractie (er zitten wat idioten tussen) en of ze ook normale ministerskandidaten hebben. Coenradie vice-premier, maar verder?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218975598
quote:

[..]
Eerdmans is daar juist heel slecht in.
pi_218975605
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:52 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Een wassen neus was het.
Deze post ligt volledig in lijn met het gedeelde onderzoek dat 88 procent van de PVV-stemmers geen enkele waarde hecht aan fatsoenlijk bestuur. Dat een partij zelf het daar niet zo nauw mee neemt voor persoonlijk gewin is tot daar aan toe maar dat burgers hier geen enkel probleem mee hebben is echt waanzinnig
pi_218975611
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:31 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Het gevaar van rechts-1 ligt dan wel iets meer op de loer, want ik zie Wilders en Eerdmans er wel voor aan om dan gewoon aan een minderheidskabinet te beginnen als de PVV de grootste wordt, met hulp van BBB, FvD en de SGP.
Die hebben zowel in de tweede en eerste kamer geen meerderheid. Dan krijgen ze toch niets voor elkaar?

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 09-10-2025 17:50:57 ]
pi_218975642
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 14:56 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Die hebben zowel in de tweede en eerste kamer geen meerderheid. Dan krijgen ze toch niets voor elkaar?
Is voor 'the long game' niet eens zo slecht. Meer druk op de ketel opbouwen, nog meer draagvlak voor 'sterke leider' en erin beuken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218975655
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 15:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Is voor 'the long game' niet eens zo slecht. Meer druk op de ketel opbouwen, nog meer draagvlak voor 'sterke leider' en erin beuken.
Het riedeltje we worden alleen maar tegengewerkt is niet oneindig houdbaar. Als PVV weer niets voor elkaar zou krijgen dan verliest een flink deel van het achterban het vertrouwen en lopen ze achter de volgende mesias aan of stemmen ze helemaal niet meer.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 15:02:45 #75
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_218975658
quote:
6s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:31 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Waar je dan vervolgens de partijen die al jaren niks in te brengen hebben de schuld van geeft. Om daarna weer braaf op Geert te stemmen ondanks dat hij de vorige kabinetsperiode de grootste partij was en nog geen deuk in zijn pakje immigratieboter wist te slaan.
En zo is het kringetje weer rond >:O
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_218975666
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 15:02 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het riedeltje we worden alleen maar tegengewerkt is niet oneindig houdbaar. Als PVV weer niets voor elkaar zou krijgen dan verliest een flink deel van het achterban het vertrouwen en lopen ze achter de volgende mesias aan of stemmen ze helemaal niet meer.
Ik denk dat ze gewoon braaf op Geert blijven stemmen.
pi_218975674
quote:
2s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 15:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik denk dat ze gewoon braaf op Geert blijven stemmen.
100 procent. Hij hoeft daar niks extra's voor te doen dan hij nu al doet
pi_218975724
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 15:02 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Zolang Wilders niet met pensioen gaat, stort PVV niet echt in. Zelfs al verhoogt hij belastingen en maakt hij het leven van mensen moeilijker als premier. Zo lang hij maar doet alsof hij tegen het nepprobleem asiel vecht is er niks aan de hand.
pi_218975742
Dit moment vraagt om hele duidelijke democratische normering. Een rode lijn. Wat @sylvanasimons.bsky.social en Joop van den Ende ook deden.

Alleen benadrukken dat je met uiterst rechts goed in gesprek gaat, normaliseert uiterst rechts. 🤷🏼‍♂️

https://bsky.app/profile/jelmerevers.com/post/3m2qvvhwbbc2x
https://bsky.app/profile/robjetten.bsky.social/post/3m2qkgzl7wc2g

Waar is D66 mee bezig? Voorsorteren op de rol van bijwagen voor rechts? Donateur Sijthoff blij...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218975790
https://schermtijdteller.groene.nl/

Eerdmans meer schermtijd dan Dassen, Ouwehand en Van Baarle bij elkaar.

Lidewij de Vos meer zendtijd dan twee van die drie bij elkaar.

Mesjokke. Rigged.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 9 oktober 2025 @ 15:40:29 #81
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218975856
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 15:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zolang Wilders niet met pensioen gaat, stort PVV niet echt in. Zelfs al verhoogt hij belastingen en maakt hij het leven van mensen moeilijker als premier. Zo lang hij maar doet alsof hij tegen het nepprobleem asiel vecht is er niks aan de hand.
Behalve als er verdeeldheid ontstaat in zijn achterban. Maar veel linksen zitten teveel in de slachtofferrol om dat gewoon eens lekker te gaan zaaien.
pi_218975858
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 15:20 schreef Klopkoek het volgende:
Dit moment vraagt om hele duidelijke democratische normering. Een rode lijn. Wat @:sylvanasimons.bsky.social en Joop van den Ende ook deden.

Alleen benadrukken dat je met uiterst rechts goed in gesprek gaat, normaliseert uiterst rechts. 🤷🏼‍♂️

https://bsky.app/profile/jelmerevers.com/post/3m2qvvhwbbc2x
https://bsky.app/profile/robjetten.bsky.social/post/3m2qkgzl7wc2g

Waar is D66 mee bezig? Voorsorteren op de rol van bijwagen voor rechts? Donateur Sijthoff blij...
D66 is bezig met wat het moet doen: aan mensen uitleggen wat er niet klopt aan de rechtse plannen en zelf vertellen welke kant zij op willen. Daarbij in gesprek gaand met journalisten en mede-politici.

De verhalen van de PVV of FvD onbeantwoord in de media laten verschijnen helpt ze alleen maar meer in het zadel. Goed dat Jetten dit dus doet (al heeft hij zelf ook wat te winnen, D66 werd onder Pechtold ook vooral groot als anti-PVV).
pi_218975869
https://www.ipsos-publiek(...)atief-op-immigratie/

Slecht nieuws... het eenzijdige propaganda-dieet op televisie en sociale media werkt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218975874
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 15:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
D66 is bezig met wat het moet doen: aan mensen uitleggen wat er niet klopt aan de rechtse plannen en zelf vertellen welke kant zij op willen. Daarbij in gesprek gaand met journalisten en mede-politici.

De verhalen van de PVV of FvD onbeantwoord in de media laten verschijnen helpt ze alleen maar meer in het zadel. Goed dat Jetten dit dus doet (al heeft hij zelf ook wat te winnen, D66 werd onder Pechtold ook vooral groot als anti-PVV).
Jetten is hier dus niet de anti-PVV.

Niet bij Pauw&Wit en ook niet paar dagen eerder bij Jinek.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 9 oktober 2025 @ 15:45:04 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218975881
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 15:42 schreef Klopkoek het volgende:

Slecht nieuws... het eenzijdige propaganda-dieet op televisie en sociale media werkt.
Kiezers willen minder populistisch beleid. Dat is goed nieuws.
pi_218976004
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 15:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou vertel eens, waar zit dat populistische dan in.

Ik zie vooral meer hakken in het zand op duurzaamheid, minder empathie voor vluchtelingen en sociaal-economisch een ruk naar rechts en minder solidariteit (terwijl de ongelijkheid toe neemt).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218976016
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 15:42 schreef Klopkoek het volgende:

Discutabele conclusies...

Is tegen de afschaffing zijn van het eigen risico, wat als het niet goed gedaan wordt de armsten meer kost dan oplevert, echt rechts? Wat mij betreft niet per definitie.

Zijn alle mensen die bijvoorbeeld bang zijn voor inflatie door het verhogen van het minimumloon naar 18 euro rechts? Ook dat kun je betwijfelen.

Is kinderopvang gratis een links of rechts standpunt? Ik zou zeggen eerder rechts (het gaat uit van de assumptie dat iedereen zoveel mogelijk moet werken), maar ook linkse partijen steunen het. Ook hier dus niet echt een links-rechts schaal te maken. Verder is dat plan 100% onuitvoerbaar.

Volgens mij ben je bijvoorbeeld links als je geen laaggeschoolde arbeidsmigratie meer wil (linkse partijen pleiten daar voor), maar de rechtse 'grenzen dicht'-mensen zullen ook voor stemmen. Links en uiterst rechts dus in dezelfde groep.

Is opkomen voor de VvMU rechts of links? De koppeling met discriminatie maakt het rechts, maar van oudsher is het eerder links.

Ben je minder begaan met het milieu als je denkt dat de veestapel zo veel als nodig moet krimpen, maar dat dat niet per sé halveren hoeft te betekenen (maar dat kan meer of minder zijn)?

Ben je minder begaan met het milieu als je huizenbouw nu prioriteit nummer 1 noemt?

Ik vind het eerlijk gezegd nogal sterke conclusies voor een hoop zeer multi-interpretabele en zeker niet links-rechtse stellingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 09-10-2025 16:01:18 ]
pi_218976074
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 15:55 schreef Hanca het volgende:
Zijn alle mensen die bijvoorbeeld bang zijn voor inflatie door het verhogen van het minimumloon naar 18 euro rechts? Ook dat kun je betwijfelen.
Ik ga ze niet allemaal aflopen, dus dan deze maar even:

Ja, hier is een mooi propaganda offensief op gevoerd.

In werkelijkheid is inflatie vooral graaiflatie geweest. De winstquote.

De arbeidsinkomensquote is dan ook gedaald en in Nederland harder gedaald de laatste 15 jaar (laatste 5 jaar) dan in andere landen.

Aan de EU-richtlijn van 60% van mediaanloon voldoet Nederland niet (sommige landen wel).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218976094
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik ga ze niet allemaal aflopen, dus dan deze maar even:
Flauw. Maar de combi van deze opmerkingen haalt de hele conlusie ver onderuit.

En ja, ik ben ook voor het verhogen van het minimumloon naar 18 euro, daar pleitte ik 2 jaar geleden bij de verkiezingen ook al voor. Stond ook in het CU programma.

Maar dat maakt niet iedereen die bang is dat de boodschappen dan duurder worden gelijk rechts.
pi_218976095
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 14:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wilders heeft juist geen idee hoe hij Bontenbal aan moet pakken, zo blijkt uit alles. Bontenbal schreeuwt niet terug en blijft fatsoenlijk, daar kan Wilders heel weinig mee.

En voor Eerdmans is debatteren juist zijn zwakke plek, hij is veel beter in monologen en interviews.

Weet niet of mensen dat niet ervaren als een vorm van zwakte. En humor heeft hij ook niet echt. De enige die Wilders echt de baas was in debatten was Rutte. Die energie heeft Bontenbal totaal niet. Ook weinig humor. Tis een beetje een dominee.
blablablabla
pi_218976097
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 15:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Kiezers laten zich meer leiden door migratie als stemmotief dan ooit

https://206.wpcdnnode.com(...)iling-okt-i-2025.pdf

Pagina 18. Deze 38% is een record en zelfs hoger dan in 2023.

Noem dat maar niet populistisch. Toont trouwens ook mooi de motieven voor de JA21 stem.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218976111
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:07 schreef Elan het volgende:

[..]
Weet niet of mensen dat niet ervaren als een vorm van zwakte. En humor heeft hij ook niet echt. De enige die Wilders echt de baas was in debatten was Rutte. Die energie heeft Bontenbal totaal niet. Ook weinig humor. Tis een beetje een dominee.
En dat laatste wordt juist gewaardeerd. Je moet Bontenbal niet vergelijken met Rutte, maar met diens voorganger die ook hogere populariteitscijfers dan Rutte haalde: Balkenende. Fatsoen en degelijkheid wordt in Nederland gewoon gewaardeerd.

Een braafste jongetje van de klas? Graag, na de afgelopen kleuterbende.
pi_218976132
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Flauw. Maar de combi van deze opmerkingen haalt de hele conlusie ver onderuit.
Nee dat is niet flauw. Ze allemaal aflopen is teveel werk.

Laat ik het kort houden: gratis kinderopvang, kinderopvang als publieke voorziening, is toch echt iets wat linkse en progressieve landen al lang hebben in gevoerd.

Natuurlijk hebben ChristenUnie conservatieven daar bedenkingen bij maar op zich is 'staatszorg' en een verlenging van de schooltijd/leerplicht (de logische vervolstap) een linksig ding. Van Zweden tot de voormalige DDR. Democratische Staatsopvoeding.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218976172
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nee dat is niet flauw. Ze allemaal aflopen is teveel werk.

Laat ik het kort houden: gratis kinderopvang, kinderopvang als publieke voorziening, is toch echt iets wat linkse en progressieve landen al lang hebben in gevoerd.

Natuurlijk hebben ChristenUnie conservatieven daar bedenkingen bij maar op zich is 'staatszorg' en een verlenging van de schooltijd/leerplicht (de logische vervolstap) een linksig ding. Van Zweden tot de voormalige DDR. Democratische Staatsopvoeding.
Het is vooral ook het in de kaart spelen van Nederland zien als een BV met alle meerderjarige inwoners als kapitaal dat zoveel mogelijk ingezet moet worden. De leven om te werken mentaliteit. VVD is niet voor niets al jaren de grootste aanjager van gratis kinderopvang, met steeds als argument dat mensen minder moeten parttimen.

En iedereen met verstand is trouwens tegen gratis kinderopvang, wegens totaal onuitvoerbaar en het uitlokken van een verschrikkelijke onoplosbare puinhoop. Dat is niet links of rechts.
pi_218976201
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat laatste wordt juist gewaardeerd. Je moet Bontenbal niet vergelijken met Rutte, maar met diens voorganger die ook hogere populariteitscijfers dan Rutte haalde: Balkenende. Fatsoen en degelijkheid wordt in Nederland gewoon gewaardeerd.

Een braafste jongetje van de klas? Graag, na de afgelopen kleuterbende.
Balkenende komt wel echt nog uit een hele andere era hoor. De wereld was toen nog veel minder gepolariseerd en mensen stemden gewoon CDA omdat ze dat hun hele leven deden. Zoals mensen PvdA stemden om diezelfde reden.

Hoorde JPB laatst spreken die man is echt een fossiel die zou nu geen potten meer breken bij kiezers. Ook al die klunzigheid die hem omringde dat heeft Bontenbal ook wel een beetje.

Mensen stemmen tegenwoordig ook veel meer op een persoon dan op een partij lijkt het. Zo'n Yezilgoz komt nooit meer goed.
blablablabla
pi_218976232
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:18 schreef Elan het volgende:

[..]
Balkenende komt wel echt nog uit een hele andere era hoor. De wereld was toen nog veel minder gepolariseerd en mensen stemden gewoon CDA omdat ze dat hun hele leven deden. Zoals mensen PvdA stemden om diezelfde reden.

Hoorde JPB laatst spreken die man is echt een fossiel die zou nu geen potten meer breken bij kiezers. Ook al die klunzigheid die hem omringde dat heeft Bontenbal ook wel een beetje.

Mensen stemmen tegenwoordig ook veel meer op een persoon dan op een partij lijkt het. Zo'n Yezilgoz komt nooit meer goed.
Nee, echt niet. CDA had zelfs net hun dieptepunten gehad. Stond in de peilingen ook op 25 zetels voor Balkenende IV en wist dat om te draaien naar 41 zetels. En Balkenende scoorde hoog qua populariteit onder alle kiezers. En zo lang geleden is het allemaal nog niet, nog geen 20 jaar. Het gros van de huidige kiezers mocht toen ook al stemmen.

Types Balkenende scoren gewoon nog steeds goed.
pi_218976303
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:14 schreef Hanca het volgende:
En iedereen met verstand is trouwens tegen gratis kinderopvang, wegens totaal onuitvoerbaar en het uitlokken van een verschrikkelijke onoplosbare puinhoop. Dat is niet links of rechts.
Waarom zijn er een boel landen waar dit gewoon wel kan?

Ikzelf ben er trouwens voor dat de schooltijd gewoon wordt verlengd. Juist op heel jonge leeftijd kun je achterstanden aanpakken. Laat het meer educatie zijn dan opvang.

Vwb 'early childhood education' is Nederland weer ouderwets krenterig en conservatief
https://ec.europa.eu/euro(...)cs_at_regional_level
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218976311
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, echt niet. CDA had zelfs net hun dieptepunten gehad. Stond in de peilingen ook op 25 zetels voor Balkenende IV en wist dat om te draaien naar 41 zetels. En Balkenende scoorde hoog qua populariteit onder alle kiezers. En zo lang geleden is het allemaal nog niet, nog geen 20 jaar. Het gros van de huidige kiezers mocht toen ook al stemmen.

Types Balkenende scoren gewoon nog steeds goed.
25 zetels is wel zo'n beetje de max waar CDA op mag hopen dus ik vind dat niet zo'n sterk argument. Mensen zijn sowieso veel meer rechts georiënteerd tegenwoordig en religie speelt nauwelijks nog een rol.
Een fatsoenlijke VVD'er die een beetje meer naar rechts neigt in de debatten zou met twee vingers in de neus de verkiezingen winnen in het huidige landschap.
blablablabla
pi_218976333
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ikzelf ben er trouwens voor dat de schooltijd gewoon wordt verlengd. Juist op heel jonge leeftijd kun je achterstanden aanpakken. Laat het meer educatie zijn dan opvang.

Vwb 'early childhood education' is Nederland weer ouderwets krenterig en conservatief
Zijn helemaal geen mensen voor, je staat nu al 2 jaar op een wachtlijst in veel grote steden. Laat staan wanneer je het gratis maakt.
blablablabla
pi_218976349
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ga je geen docenten voor vinden, dus kansloos.

En hoe de opvang in het buitenland is geregeld (in Zweden regelmatig 1 iemand op 30 peuters, begreep ik) verschilt nogal, de meeste mensen die zo'n enquete invullen denken aan dit soort artikelen en denken dan terecht, dat moeten we niet willen:
https://www.ad.nl/binnenl(...)wachtlijst~aa80df11/
https://dit.eo.nl/artikel(...)jst-personeelstekort
https://eenvandaag.avrotr(...)it-doorzetten-153078

Heeft niks met links, rechts, progressief of conservatief te maken.

Zo lang je mensen op ja of nee laat drukken en hen niet uitgebreid laat beargumenteren waarom, kun je uit deze enquete eigenlijk geen enkele conclusie trekken.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 16:45:07 #101
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218976423
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ga je geen docenten voor vinden, dus kansloos.

En hoe de opvang in het buitenland is geregeld (in Zweden regelmatig 1 iemand op 30 peuters, begreep ik)
Je geeft geen antwoord op de vraag waarom het in andere landen wel kan. Waarom kan daar vroegschoolse educatie/opvang wel? Juist dan pak je achterstanden aan en pikken kinderen veel op.

Leuk dat je de leraar-pupil ratio noemt.

Zijn we toch nog ergens de beste in!
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 9 oktober 2025 @ 16:48:34 #102
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218976442
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:34 schreef Elan het volgende:

[..]
Zijn helemaal geen mensen voor, je staat nu al 2 jaar op een wachtlijst in veel grote steden. Laat staan wanneer je het gratis maakt.
Ja, het huidige plan is niet veel soeps (en sluit de laagste inkomens en sociale klassen juist uit - goed gedaan VVD!). Daar ben ik het mee eens.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218976448
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je geeft geen antwoord op de vraag waarom het in andere landen wel kan. Waarom kan daar vroegschoolse educatie/opvang wel? Juist dan pak je achterstanden aan en pikken kinderen veel op.
Omdat het daar anders geregeld is. Het gaat hem hier gewoon niet worden, jij negeert verder alles en drijft steeds weg bij de conclusie dat de enquete niet goed is.

Hat ging hier niet om de vraag of gratis kinderopvang kan, maar om de vraag waarom mensen daar tegen zijn. En de honderden noodoproepen vanuit het veld dat we hier echt niet aan moeten beginnen zijn dan eerder de oorzaak dan een links of rechts denken. Als je dat als enqueteur niet mee neemt, ben je gewoon echt aan het prutsen.

En zo gaat hij bij vrijwel elke genoemde stelling, maar een paar zijn echt zwart-wit, de rest is toch elke keer een 'ligt er aan hoe het geregeld of bedoeld wordt'. Dan kun je dus geen conclusies trekken.

Mensen die luisteren naar experts en het veld die dingen afraden zijn niet links, rechts, progressief of conservatief, maar gewoon verstandig.
pi_218976459
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja, het huidige plan is niet veel soeps (en sluit de laagste inkomens en sociale klassen juist uit - goed gedaan VVD!). Daar ben ik het mee eens.
En het huidige plan lag dus voor in de stelling. Ben je dan conservatief of links als je tegen bent?
pi_218976465
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Hoezo uitgesloten, die met een lager inkomen krijgen toch meer KOT? Al vind ik wel dat ze eigenlijk peuterspeelzalen terug moeten brengen als deel van het onderwijs en dus volledig gratis. Desnoods voor de periode van 1 jaar tussen 3 en 4 of zo.
blablablabla
  donderdag 9 oktober 2025 @ 16:57:09 #106
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218976478
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:36 schreef Hanca het volgende:
Zo lang je mensen op ja of nee laat drukken en hen niet uitgebreid laat beargumenteren waarom, kun je uit deze enquete eigenlijk geen enkele conclusie trekken.
Nou neem deze stelling: "Het is onze morele plicht om asielzoekers op te vangen in Nederland".

Dat is enorm gekelderd, ook onder D66 kiezers dus. Jij vindt dat niet zorgelijk? Welke verzachtende interpretatie bedenk je?
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 9 oktober 2025 @ 16:59:34 #107
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218976489
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:53 schreef Elan het volgende:

[..]
Hoezo uitgesloten, die met een lager inkomen krijgen toch meer KOT?
Het wordt voor hen duurder dan hoe het nu is. Er is een groep lage inkomens dat minder KOT gaat krijgen.

Het wordt helemaal penibel wanneer de tarieven omhoog gegooid kunnen worden, door de marktpartijen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218976499
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het wordt voor hen duurder dan hoe het nu is. Er is een groep lage inkomens dat minder KOT gaat krijgen.

Het wordt helemaal penibel wanneer de tarieven omhoog gegooid kunnen worden, door de marktpartijen.
Kinderopvangtoeslag is juist gestegen in 2025. Over welke groep hebben we het dan precies die minder zou ontvangen en waarom? Een linkje met info mag ook.
blablablabla
pi_218976508
Laat werkgevers er maar voor opdraaien ik ben voor een langer betaald ouderschapsverlof als oplossing voor personeelstekort in kinderopvang. Dat is in veel landen waar het gratis is dus ook het geval zoals Denemarken.
blablablabla
pi_218976531
Een paar jaar geleden ging deze discussie nog over het afschaffen van de toeslagen, inmiddels gaat het alleen over wel of niet genoeg personeel. Kinderopvangtoeslag blijft toch wel de toeslag die we het snelst moeten afschaffen of verminderen, juist omdat het zo snel om grote bedragen gaat? ¤500,- per maand is niks.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 17:03 schreef Elan het volgende:
Laat werkgevers er maar voor opdraaien ik ben voor een langer betaald ouderschapsverlof als oplossing voor personeelstekort in kinderopvang. Dat is in veel landen waar het gratis is dus ook het geval zoals Denemarken.
Dus omdat er tekort is in de kinderopvang, waar ze minimaal 4 kinderen per begeleider hebben, laten we elke ouder bij zijn kind thuisblijven. Dit zorgt toch alleen maar voor grotere personeelstekorten of zie ik dat verkeerd?
  donderdag 9 oktober 2025 @ 17:17:18 #111
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218976571
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 17:02 schreef Elan het volgende:

[..]
Kinderopvangtoeslag is juist gestegen in 2025. Over welke groep hebben we het dan precies die minder zou ontvangen en waarom? Een linkje met info mag ook.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)an-verwacht-a4890089

https://www.rtl.nl/nieuws(...)r-voor-lage-inkomens

https://www.volkskrant.nl(...)er-betalen~b884e5da/

Maar dit was ook al bij Rutte IV zo

https://www.bnnvara.nl/ka(...)omens-hardst-geraakt

https://www.volkskrant.nl(...)het-meest~bc631e051/

Nu snap ik wel dat inkomenspolitiek via KOT vragen op roept. Het is alleen wel zo dat juist de meest kwetsbare kinderen worden geraakt.

Nogmaals: misschien is het heilzamer om de leerplichtleeftijd te verlagen. Meer inzetten op vroegschoolse educatie, Nederland niet als gekke henkie en achterblijver van EU (en ons onderwijs, onze maatschappij is ook veel te veel gesegmenteerd en gesegregeerd)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218976623
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nou neem deze stelling: "Het is onze morele plicht om asielzoekers op te vangen in Nederland".

Dat is enorm gekelderd, ook onder D66 kiezers dus. Jij vindt dat niet zorgelijk? Welke verzachtende interpretatie bedenk je?
Dat is inderdaad één van de zwart-wit stellingen en die noemde ik dan ook niet. Dat dat daalt vind ik inderdaad heel zorgelijk. Maar dan mag je nog wel je vraagtekens zetten bij het algeheel.
pi_218976656
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 17:11 schreef KaheemSaid het volgende:
Een paar jaar geleden ging deze discussie nog over het afschaffen van de toeslagen, inmiddels gaat het alleen over wel of niet genoeg personeel. Kinderopvangtoeslag blijft toch wel de toeslag die we het snelst moeten afschaffen of verminderen, juist omdat het zo snel om grote bedragen gaat? ¤500,- per maand is niks.
[..]
Dus omdat er tekort is in de kinderopvang, waar ze minimaal 4 kinderen per begeleider hebben, laten we elke ouder bij zijn kind thuisblijven. Dit zorgt toch alleen maar voor grotere personeelstekorten of zie ik dat verkeerd?
Je kunt nou eenmaal niet om de huidige tekorten in de kinderopvang heen. Zeker niet als je het gratis wil maken. Het is net zoiets als het OV gratis maken terwijl het al vol zit in de trein en je niks aan de capaciteit kunt veranderen: dat gaat gewoon niet.

Er is ook geen enkele indicatie dat er veel meer mensen in de kinderopvang gaan werken als je die gratis maakt. Waarschijnlijker is dat het meer stress gaat opleveren en je de personeelstekorten dus enorm gaat zien oplopen.

Eens dat kinderopvangtoeslag weg moet, maar vervang die dan gewoon door een niet direct inkomens/opvang afhankelijke gezins/kinderbijdrage waar de opvang van betaald kan worden. In combinatie met het verlagen van de inkomstenbelasting in de laagste schijf en het verhogen van het minimumloon.

Dan is de kinderopvang voor iedereen betaalbaar uit dat hogere inkomen en loont (meer) werken meer. Hoef je de kinderopvang helemaal niet gratis te maken. Want gratis bestaat ook niet, een gratis kinderopvang bestaat alleen als je het personeel niet betaalt en je geen huur en gas/electra voor de locatie hoeft te betalen. Anders is het niet gratis.
pi_218976679
quote:
2s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:14 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. NSC, BBB hadden nog nooit geregeerd.
Pvv alleen zeer tijdelijk als gedoog partner.
Voor de VVD geld dit volledig ja.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 17:47:59 #115
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_218976700
Triest nieuws maar niet verrassend. Sinds Rutte daalt Nederland namelijk fors op vele "lijstjes" en daar is kinderrechten geen uitzondering op.
quote:
Kinderrechten onder druk: 'Ongelijkheid is geen natuurverschijnsel, maar gevolg van politieke keuzes'

Vandaag 16:30

Het gaat niet goed met kinderrechten in Nederland, constateert het Kinderrechtencollectief in een nieuw rapport. Zo krijgen kinderen te maken met seksuele en criminele uitbuiting, online (seksueel) geweld, armoede, ongelijkheid en blijken er steeds meer zogenoemde 'thuiszitters' te zijn. Ook in de asielopvang lopen kinderen ernstig risico blijvende en mogelijk onherstelbare schade. "Het heeft allemaal te maken met politieke prioriteiten", zegt Marc Dullaert, voorzitter van het Kinderrechtencollectief, bij Spraakmakers.

Volgens Dullaert heeft de overheid "lippendienst" en komen ze met "tal van plannen", maar tot uitvoering komt het niet. "Ongelijkheid is geen natuurverschijnsel, maar een gevolg van politieke keuzes. Dat is wat hier speelt."

Social media
De veiligheid van kinderen op sociale media is ook een groot issue en de Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om de minimumleeftijd voor dit soort platforms te verhogen naar 15 jaar. "Sociale media zijn voor kinderen ook heel belangrijk", begrijpt Dullaert. Een totaalverbod is volgens hem dan ook niet wenselijk. "Wat je wel moet doen is dat je filters toepast, dat waardoor je allemaal inhoud schadelijke content tegenhoudt."

Filters
Kinderen moeten ook leren omgaan met sociale media, waar die "strenge filters op schadelijke content" bij zouden helpen. Op dit moment krijgen kinderen namelijk onder andere te maken met seksuele intimidatie, seksueel misbruik en chantage vanwege naaktfoto's. Zo'n filter zou dat soort content kunnen tegenhouden en onderscheppen.

Verkiezingen
In de verkiezingsprogramma's wordt het woord 'kind' volgens Dullaert 893 keer genoemd, maar slechts vijf keer gaat het over kinderrechten. "Wat gewoon ontbreekt, is een integraal beleid en visie waar al die ministeries de handen ineen slaan om voor die 3,3 miljoen kinderen die we in Nederland hebben, om daar een stap naar voren te zetten."

Asielopvang
In de asielopvang is het niet veilig voor veel kinderen. Volgens de regering komt dat door een ruimtegebrek, maar dat weerspreekt Dullaert. "Nederland heeft al een aantal jaren structurele locaties voor opvang gesloten, daarom zijn er nu heel weinig locaties en komen kinderen in de noodopvang terecht, waar ze eigenlijk niet horen. Die kinderen worden nu gewoon aan hun lot overgelaten." Er is bijvoorbeeld geen medische zorg voor die kinderen die opgevangen worden in sporthallen.

Jeugdzorg
Dullaert was Kinderombudsman tijdens de decentralisatie van de jeugdzorg, iets waar hij nooit achter heeft gestaan. Inmiddels zijn er legio problemen in de jeugdzorg. "Er wordt niet doorgepakt om dit op de rails te krijgen."

Er wordt jaarlijks een index gemaakt van de kinderrechten in 194 landen, legt Dullaert uit. Tien jaar geleden behoorde Nederland nog tot de top 10, inmiddels zijn we buiten de top 20 gevallen. Onze buren Duitsland en België staan steevast in de top 10. "Het is een kwestie van de plannen uitvoeren en daar budget voor vrijmaken", concludeert Dullaert.
https://www.nporadio1.nl/(...)van-politieke-keuzes
pi_218976766
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:26 schreef Elan het volgende:

[..]
En belemmert woningbouw met onmeetbare hoeveelheden stikstof, discrimineert mensen die zijn geboren in Nederland tov asielzoekers, beschermd criminele demonstranten etc.

We mogen blij zijn met de rechtstaat maar er zijn ook negatieve uitwassen die alleen maar belemmeren.
pi_218976794
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 17:56 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
En belemmert woningbouw met onmeetbare hoeveelheden stikstof, discrimineert mensen die zijn geboren in Nederland tov asielzoekers, beschermd criminele demonstranten etc etc.
Allemachtig! Bij zo'n gedachtegang is ook niks tegenin te brengen.. Hooguit waar haal jij dat vandaan dan?
pi_218976804
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 14:17 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik snap ook niet dat Timmermans (en in zijn kielzog Jetten) maar in die valkuil blijven trappen. Alleen maar om een moreel punt aan dovemans oren te maken?
pi_218976820
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 17:59 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Allemachtig! Bij zo'n gedachtegang is ook niks tegenin te brengen.. Hooguit waar haal jij dat vandaan dan?
Nou vandaag nog in het nieuws.

https://nos.nl/artikel/25(...)elere-stikstofregels

We willen wel maar het kan niet. Is iemand hier nu mee geholpen?
  donderdag 9 oktober 2025 @ 18:05:29 #120
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218976846
Ik kan niet helemaal plaatsen waar '50 Plus' opeens vandaan komt.

Volgens de schermtijdteller is Jan Struijs niet heel zichtbaar geweest op TV. In de kranten ook niet zoveel.

De exposure is matig. Niet op het niveau Eerdmans met twee zetels in de peilingen.

Hoe kan dit? Zou het kunnen dat peilingen worden gemanipuleerd en nudging wordt in gezet? (in een dozijn andere EU landen gebeurt dit)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218976863
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:02 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Nou vandaag nog in het nieuws.

https://nos.nl/artikel/25(...)elere-stikstofregels

We willen wel maar het kan niet. Is iemand hier nu mee geholpen?
Alleen boeren pesten heeft geen zin, het een kan niet zonder het ander.

https://www.duurzaam-onde(...)nnen-bekend-gemaakt/

Maar de veehouderijen met 10000 varkens voor de export kunnen prima ophoepelen.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 18:10:08 #122
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218976885
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:05 schreef Klopkoek het volgende:

Volgens de schermtijdteller is Jan Struijs niet heel zichtbaar geweest op TV. In de kranten ook niet zoveel.

De exposure is matig. Niet op het niveau Eerdmans met twee zetels in de peilingen.

Hoe kan dit? Zou het kunnen dat peilingen worden gemanipuleerd en nudging wordt in gezet? (in een dozijn andere EU landen gebeurt dit)
Veel oudjes die niet weten waarop ze willen stemmen die denken vaak "Dan maar 50 plus".
pi_218976911
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:05 schreef Klopkoek het volgende:
JO-HAN.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218976921
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Veel oudjes die niet weten waarop ze willen stemmen die denken vaak "Dan maar 50 plus".
Ook weer zo'n kansloos splinterpartijtje, maar goed.
pi_218976959
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:07 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Alleen boeren pesten heeft geen zin, het een kan niet zonder het ander.

Maar de veehouderijen met 10000 varkens voor de export kunnen prima ophoepelen.
Weet je waar we het over hebben? 1 mol.
Dat is gelijk aan 4 hondendrollen.

Dat is het niveau waar we over zaniken anno 2025.
pi_218976985
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:21 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Nee, daar hebben we het niet over. We hebben het er over dat de overheid beleid moet maken dat de uitstoot vermindert. Zodra dat er ligt, kan er veel meer, zelfs voor realisatie van die vermindering van de uitstoten. Zie het verschil in uitspraken van de rechter toen de provincieplannen er lagen en toen die waren weggegooid. Dat is waar we het over hebben.

We hebben het dus over een minister die bewust beleid weg gooit en zo heel Nederland op het slot gooit.
pi_218976989
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 17:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kunt nou eenmaal niet om de huidige tekorten in de kinderopvang heen. Zeker niet als je het gratis wil maken. Het is net zoiets als het OV gratis maken terwijl het al vol zit in de trein en je niks aan de capaciteit kunt veranderen: dat gaat gewoon niet.

Er is ook geen enkele indicatie dat er veel meer mensen in de kinderopvang gaan werken als je die gratis maakt. Waarschijnlijker is dat het meer stress gaat opleveren en je de personeelstekorten dus enorm gaat zien oplopen.
A. Ik vraag mij af waarom de stress toe zou nemen.

quote:
Eens dat kinderopvangtoeslag weg moet, maar vervang die dan gewoon door een niet direct inkomens/opvang afhankelijke gezins/kinderbijdrage waar de opvang van betaald kan worden. In combinatie met het verlagen van de inkomstenbelasting in de laagste schijf en het verhogen van het minimumloon.
Nobel streven, maar het probleem bij kinderopvang is dat het om nogal grote bedragen? Mijn dochter ging in de eerste 4 jaar 3 dagen naar de kinderopvang, de maandelijkse rekening was ¤ 1657,44, waarvan ik bijna ¤ 1000,- als KOT kreeg. ¤ 12.000,- is gewoon heel lastig te verrekenen op een andere wijze dan de toeslagen, bij meerdere kinderen wordt het nog veel lastiger.

[ Bericht 14% gewijzigd door KaheemSaid op 09-10-2025 18:50:47 ]
pi_218976998
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:21 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Dat is gewoon ontkennen, jij gaat mij niet vertellen dat een megaloods vol schijtende varkens maar een uitstoot hebben van 4 hondendrollen. Het is niet alleen stikstof maar ook ammoniak, he, zie het overzicht.
pi_218977022
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:25 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat is gewoon ontkennen, jij gaat mij niet vertellen dat een megaloods vol schijtende varkens maar een uitstoot hebben van 4 hondendrollen. Het is niet alleen stikstof maar ook ammoniak, he, zie het overzicht.
Dit is gewoon de wetenschap ontkennen. Precies zoals vanuit diverse lobby’s ook heel lang gebeurde bij asbest, roken of het klimaat.
pi_218977043
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:24 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

B. Kom ik vanavond op terug.
De stress zit hem er vooral in dat je nu al een personeelstekort hebt en je of teveel kinderen per medewerker gaat hebben of de kids alsnog geen plek hebben (dus stress bij de ouder).
pi_218977071
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:34 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
De stress zit hem er vooral in dat je nu al een personeelstekort hebt en je of teveel kinderen per medewerker gaat hebben of de kids alsnog geen plek hebben (dus stress bij de ouder).
Nou, heel makkelijk op te lossen, de werkgever zorgt zelf voor de opvang. Neem alleen al het voorbeeld van Philips indertijd, die bouwde huizen voor het personeel.
pi_218977089
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:25 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
"
Ze wil hiermee bouwwerken en bedrijfsuitbreidingen toestaan zonder vergunning, als die maar een kleine hoeveelheid extra stikstof op de natuur laten neerkomen. Het is een grote wens van BBB om die grens, van 1 mol, nog voor de verkiezingen te presenteren."

"
Een hondendrol bevat ongeveer 100 tot 120 gram stikstof in de vorm van stikstofverbindingen, wat neerkomt op ongeveer 7 tot 8,5 mol stikstof per hondendrol. Dit komt omdat een gemiddelde drol ongeveer 100 gram weegt en 4,4 tot 4,7 gram stikstof bevat, en 1 mol stikstof gelijk is aan 14 gram.
Uitleg:
Stikstofgehalte in een drol: Een studie van de Universiteit Gent wijst uit dat een gemiddelde hondendrol ongeveer 44,3 mg stikstof per gram poep bevat.
Stikstof in een drol: Een hondendrol weegt ongeveer 100 gram. Dus een drol bevat 100 gram \* 44,3 mg/gram = 4430 mg stikstof, oftewel 4,43 gram stikstof.
Molaire massa van stikstof: De molaire massa van stikstof (N) is ongeveer 14 gram per mol.
Aantal mol: Om het aantal mol stikstof te berekenen, deel je de totale massa stikstof door de molaire massa: 4,43 gram / 14 gram/mol ≈ 0,316 mol stikstof.
"
pi_218977098
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 17:56 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
En belemmert woningbouw met onmeetbare hoeveelheden stikstof, discrimineert mensen die zijn geboren in Nederland tov asielzoekers, beschermd criminele demonstranten etc.

We mogen blij zijn met de rechtstaat maar er zijn ook negatieve uitwassen die alleen maar belemmeren.
Er gebeuren inderdaad dubieuze dingen, al is dat verder niks nieuws. Denk aan zo'n IRT affaire en Bouwfraude. En recent niet te vergeten de hele Toeslagenaffaire :X
blablablabla
pi_218977111
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, daar hebben we het niet over. We hebben het er over dat de overheid beleid moet maken dat de uitstoot vermindert. Zodra dat er ligt, kan er veel meer, zelfs voor realisatie van die vermindering van de uitstoten. Zie het verschil in uitspraken van de rechter toen de provincieplannen er lagen en toen die waren weggegooid. Dat is waar we het over hebben.

We hebben het dus over een minister die bewust beleid weg gooit en zo heel Nederland op het slot gooit.
Ja kan prima beide los van elkaar doen.
Dat een rechter dit een elkaar koppelt is hier het probleem.

De rechter vergeet hier voor het gemak gewoon de nationale belangen tov 4 hondendrollen.

Maak maar een noodwet of schrap deze hele wet maar.
pi_218977117
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:43 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
"
Ze wil hiermee bouwwerken en bedrijfsuitbreidingen toestaan zonder vergunning, als die maar een kleine hoeveelheid extra stikstof op de natuur laten neerkomen. Het is een grote wens van BBB om die grens, van 1 mol, nog voor de verkiezingen te presenteren."

"
Een hondendrol bevat ongeveer 100 tot 120 gram stikstof in de vorm van stikstofverbindingen, wat neerkomt op ongeveer 7 tot 8,5 mol stikstof per hondendrol. Dit komt omdat een gemiddelde drol ongeveer 100 gram weegt en 4,4 tot 4,7 gram stikstof bevat, en 1 mol stikstof gelijk is aan 14 gram.
Uitleg:
Stikstofgehalte in een drol: Een studie van de Universiteit Gent wijst uit dat een gemiddelde hondendrol ongeveer 44,3 mg stikstof per gram poep bevat.
Stikstof in een drol: Een hondendrol weegt ongeveer 100 gram. Dus een drol bevat 100 gram \* 44,3 mg/gram = 4430 mg stikstof, oftewel 4,43 gram stikstof.
Molaire massa van stikstof: De molaire massa van stikstof (N) is ongeveer 14 gram per mol.
Aantal mol: Om het aantal mol stikstof te berekenen, deel je de totale massa stikstof door de molaire massa: 4,43 gram / 14 gram/mol ≈ 0,316 mol stikstof.
"
quote:
Ongeveer 80 procent van de lucht die we inademen, bestaat uit stikstof (N2). Dit is een onschadelijk gas. Maar er zijn ook verbindingen met stikstof die wél schadelijk kunnen zijn, zoals ammoniak (NH3) en stikstofoxiden (NOx). Te veel van deze gassen in de lucht is slecht voor de natuur en slecht voor de gezondheid.

Ammoniak (NH3) komt vooral vrij uit de mest en urine van dieren. Stikstofoxiden (NOx) komen vooral in de lucht door het verkeer (uitlaatgassen) en de industrie. Veel mensen gebruiken kortweg het woord ‘stikstof’ als het over deze verbindingen gaat. Soms wordt het ‘reactief stikstof' genoemd.
https://www.milieucentraa(...)n-de-lucht-en-bodem/
  donderdag 9 oktober 2025 @ 18:48:19 #136
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218977122
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:44 schreef Elan het volgende:

[..]
Er gebeuren inderdaad dubieuze dingen, al is dat verder niks nieuws. Denk aan zo'n IRT affaire en Bouwfraude. En recent niet te vergeten de hele Toeslagenaffaire :X
Waar de rechtsstaat, mede vanwege rechtse politieke druk en medialawaai, niet functioneerde.

Een gebrekkige rechtsstaat, met de beperkingen van de bestuursrechter, in plaats van zogenaamde overdaad aan rechtsstaat.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218977138
quote:

[..]

https://eenvandaag.avrotr(...)it-doorzetten-153078

Je kunt dit ook alleen invoeren met extreem veel meer kinderen per personeelslid.
pi_218977150
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:46 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja kan prima beide los van elkaar doen.
Dat een rechter dit een elkaar koppelt is hier het probleem.

De rechter vergeet hier voor het gemak gewoon de nationale belangen tov 4 hondendrollen.

Maak maar een noodwet of schrap deze hele wet maar.
Deze wet is niet te schrappen (het is een Europees verdrag) en je kunt het dus niet loskoppelen. Als je dat doet, net als Wiersma, dan veroorzaak je het probleem.
pi_218977167
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:34 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
Dit is momenteel wettelijk helemaal dichtgeregeld wettelijk. Zeker het verschil tussen de BSO vind ik absurd. Mijn 4 jarige dochter zat vorig jaar (einde van het jaar) in een klas met 34 leerlingen, terwijl ze bij de BSO met max 10 4 tot 7 jarigen per begeleider zitten.
quote:
Nobel streven, maar het probleem bij kinderopvang is dat het om nogal grote bedragen. Mijn dochter ging in de eerste 4 jaar 3 dagen naar de kinderopvang, de maandelijkse rekening was ¤ 1657,44, waarvan ik bijna ¤ 1000,- als KOT kreeg. ¤ 12.000,- is gewoon heel lastig te verrekenen op een andere wijze dan de toeslagen, bij meerdere kinderen wordt het nog veel lastiger.
pi_218977170
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Deze wet is niet te schrappen (het is een Europees verdrag) en je kunt het dus niet loskoppelen. Als je dat doet, net als Wiersma, dan veroorzaak je het probleem.
Wiersma verdedigt de boeren. Die zijn ook maar deels de oorzaak van de vervuiling. Grote vervuilende industrie durven ze niet aan te pakken, want die brengen net iets meer in het laatje van de staat. Neem alleen al de angst van Rutte ten tijde van de dividendrommel.
pi_218977172
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 16:07 schreef Elan het volgende:

[..]
Kaag spinde een paar jaar geleden ook flink wat garen door vooral fatsoenlijk te blijven tegen Geert, die allerlei akelige gradaties voor d'r had. Ik denk dat Bontenbal dat ook wel kan.
pi_218977176
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:56 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Wiersma verdedigt de boeren. Die zijn ook maar deels de oorzaak van de vervuiling. Grote vervuilende industrie durven ze niet aan te pakken, want die brengen net iets meer in het laatje van de staat. Neem alleen al de angst van Rutte ten tijde van de dividendrommel.
Nee:

pi_218977186
quote:

[..]
Zou je dit eens willen staven met data? Hoeveel procent stikstof stoot de landbouw uit en hoeveel procent de industrie?

…….

Verder is het toch gewoon verschrikkelijk dat een demisionaire Wiersma een soort nieuwe PAS melders situatie wil veroorzaken.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:00:25 #144
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218977188
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee:

[ afbeelding ]
Toch weer die buitenlanders dus #stemgeert
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218977194
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:55 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dit is momenteel wettelijk helemaal dichtgeregeld wettelijk. Zeker het verschil tussen de BSO vind ik absurd. Mijn 4 jarige dochter zat vorig jaar (einde van het jaar) in een klas met 34 leerlingen, terwijl ze bij de BSO met max 10 4 tot 7 jarigen per begeleider zitten.
[..]
Nobel streven, maar het probleem bij kinderopvang is dat het om nogal grote bedragen. Mijn dochter ging in de eerste 4 jaar 3 dagen naar de kinderopvang, de maandelijkse rekening was ¤ 1657,44, waarvan ik bijna ¤ 1000,- als KOT kreeg. ¤ 12.000,- is gewoon heel lastig te verrekenen op een andere wijze dan de toeslagen, bij meerdere kinderen wordt het nog veel lastiger.
Zie het programma 2023 van de CU, die hadden ook de kinderopvangtoeslag afgeschaft.
https://www.cpb.nl/keuzes-in-kaart-2025-2028
pi_218977200
quote:
6s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Toch weer die buitenlanders dus #stemgeert
Daar hebben we al een netto-export, dus Geert mag tevreden zijn.
pi_218977211
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:59 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Zou je dit eens willen staven met data? Hoeveel procent stikstof stoot de landbouw uit en hoeveel procent de industrie?

…….

Verder is het toch gewoon verschrikkelijk dat een demisionaire Wiersma een soort nieuwe PAS melders situatie wil veroorzaken.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:04:41 #148
346939 Janneke141
pi_218977220
quote:
Grapjas. Zie je het probleem met deze cijferlijst nu zelf niet, of probeer je ons in het ootje te nemen?
pi_218977247
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zie het programma 2023 van de CU, die hadden ook de kinderopvangtoeslag afgeschaft.
https://www.cpb.nl/keuzes-in-kaart-2025-2028
70 miljard aan basisinkomen voor iedereen om hiermee 20 miljard aan toeslagen weg te werken. Weet niet of dit nu een enorm geschikte oplossing is.
pi_218977261
quote:
Dus je wil een individuele boer vergelijken met bedrijven als Tata of Schiphol, kunnen we niet beter naar de totalen kijken?
pi_218977265
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Grapjas. Zie je het probleem met deze cijferlijst nu zelf niet, of probeer je ons in het ootje te nemen?
Huh?

quote:
In de top-100 van bedrijven die de meeste stikstof uitstoten staat Tata Steel in IJmuiden (foto) op de eerste plaats en Schiphol op plaats 2, gevolgd door chemische bedrijven als Dow en Shell en bedrijvencomplex Chemelot (Geleen). In de top-100 van ammoniakuitstoters staat Rockwool in Roermond op 1. Ook hier staat bedrijvencomplex Chemelot (Geleen) in de top 3. Op deze lijst staan verder veelal alleen veehouderijen.
Snap wat je bedoelt, maar dan nog, geen van bovengenoemde industrieen worden aangepakt.
pi_218977278
quote:

[..]
Wiersma verdedigt de boeren. Die zijn ook maar deels de oorzaak van de vervuiling. Grote vervuilende industrie durven ze niet aan te pakken, want die brengen net iets meer in het laatje van de staat.
Vóór Wiersma zal het kloppen. Die kan niet zoveel.
Maar onder vorige kabinetten zijn met de industrie wel gewoon harde reductieafspraken gemaakt. En dat moet ook gewoon gebeuren met de agrarische sector. Heel simpel, want waarom die wel ontzien en andere bedrijven niet?
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:12:21 #153
346939 Janneke141
pi_218977279
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:10 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Huh?
[..]
Snap wat je bedoelt, maar dan nog, geen van bovengenoemde industrieen worden aangepakt.
Goed, dat beantwoordt mijn vraag in elk geval :') Als de vraag is welke sector voor de meeste uitstoot zorgt, dan heeft het weinig zin om naar individuele bedrijven te kijken omdat schaalgrootte dat plaatje nogal omver trekt. Verder beweert er niemand, ik dus ook niet, dat je bedrijven als Tata Steel verder maar gewoon met rust moet laten.

Zie het plaatje van Hanca. De landbouwsector is met afstand de grootste uitstoter van het land - als sector.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:14:46 #154
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218977302

De VARA moet zich kapot schamen (of onze NPO is net Polen en Hongarije, elke dag praten over migranten!)

Nederland is stuk. Media is stuk.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218977306
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:08 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
70 miljard aan basisinkomen voor iedereen om hiermee 20 miljard aan toeslagen weg te werken. Weet niet of dit nu een enorm geschikte oplossing is.
De doorrekeningen kwamen niet eens slecht uit. Terwijl je normaal tijdens zo'n plan een heel aantal keer tussendoor doorrekeningen doet, dat ging nu niet.
pi_218977313
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Goed, dat beantwoordt mijn vraag in elk geval :') Als de vraag is welke sector voor de meeste uitstoot zorgt, dan heeft het weinig zin om naar individuele bedrijven te kijken omdat schaalgrootte dat plaatje nogal omver trekt. Verder beweert er niemand, ik dus ook niet, dat je bedrijven als Tata Steel verder maar gewoon met rust moet laten.

Zie het plaatje van Hanca. De landbouwsector is met afstand de grootste uitstoter van het land - als sector.
Ja, en ik ben zeker voor het inkrimpen van die sector.
pi_218977324
Het is toch compleet onrespectvol naar de PAS-melders dat BBB’er Wiersma PAS-melders 2 wil creëren?
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:23:03 #158
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218977387
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:14 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]

De VARA moet zich kapot schamen (of onze NPO is net Polen en Hongarije, elke dag praten over migranten!)

En dan zie ik ook nog dit

Volgend hoofdstuk: Hans Teeuwen en Krispijn mogen vast de oudejaarsconference doen. Rechtse humor.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218977388
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:17 schreef KaheemSaid het volgende:
Het is toch compleet onrespectvol naar de PAS-melders dat BBB’er Wiersma PAS-melders 2 wil creëren?
Maak maar een generaal pardon, kon met asielzoekers ook.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:23:33 #160
346939 Janneke141
pi_218977394
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:17 schreef KaheemSaid het volgende:
Als het aan Wiersma en consorten ligt dan bestaan er helemaal geen PAS-melders. Een rechter moet zich daar gewoon niet tegenaan bemoeien.
pi_218977399
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
De doorrekeningen kwamen niet eens slecht uit. Terwijl je normaal tijdens zo'n plan een heel aantal keer tussendoor doorrekeningen doet, dat ging nu niet.
Het was in ieder geval onorthodox.
pi_218977477
Vrede in Gaza, Stephan van Baarle moet meer dan zijn halve verkiezingsprogramma herschrijven :')
pi_218977510
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 18:41 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nou, heel makkelijk op te lossen, de werkgever zorgt zelf voor de opvang. Neem alleen al het voorbeeld van Philips indertijd, die bouwde huizen voor het personeel.
welk personeel?
pi_218977581
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:33 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
[..]
welk personeel?
Goed betaald personeel en geen onderbetaalde arbeidsimmigranten in sloophuizen proppen.
pi_218977745
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
En dan zie ik ook nog dit

[ afbeelding ]

Volgend hoofdstuk: Hans Teeuwen en Krispijn mogen vast de oudejaarsconference doen. Rechtse humor.
Turkse vrouwen op het politieke toneel zijn niet zo populair bij links ;(
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:46:32 #166
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218977751
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:14 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]

Ja, of die andere partijen moeten wat meer nieuws maken. Dat kan ook.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:47:44 #167
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218977771
VVD vertoont nu zelf trekken van broos vaasje met haarscheurtjes
https://www.volkskrant.nl(...)scheurtjes~bbf37ac2/

Goed punt van de Volkskrant. Je kunt je afvragen waarom Yesilgöz is uitgenodigd voor het RTL "premiersdebat" en het niet beperkt wordt tot drie. Zou niet de eerste keer zijn dat RTL op het laatste moment de beslissing van drie, vier of vijf maakt.

Maar nee, VVD wordt weer eens opzichtig geholpen.

Dito voor SBS6 debat. Waarom geen D66?
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:48:54 #168
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218977791
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:47 schreef Klopkoek het volgende:

Goed punt van de Volkskrant. Je kunt je afvragen waarom Yesilgöz is uitgenodigd voor het RTL "premiersdebat" en het niet beperkt wordt tot drie. Zou niet de eerste keer zijn. Maar nee, VVD wordt weer eens opzichtig geholpen.

Daar is de VVD helemaal niet mee geholpen. Iedere keer dat Dilan wat zegt gaat er weer een zetel vanaf.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:50:27 #169
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218977810
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja, of die andere partijen moeten wat meer nieuws maken. Dat kan ook.
Deze hebben geen eigen De Telegraaf. Het ontbreekt aan linkse megafoons en platformen. Zo gaat het in de VS er ook aan toe, langzaam wegdrukken en muilkorven. Je kunt geen nieuws maken zonder eigen bereik en ecosysteem.

De VARA is rechts geworden.

Welk nieuws maakt PVV dan? PVV is al tijden weer hetzelfde one issue.

Deze was treffend:

Drie vermoorde vrouwen afgelopen week kennelijk niet om het leven gebracht door een asielzoeker

Er zijn in iets meer dan een week tijd weer drie vrouwen in huiselijke sfeer vermoord. Over de daders is nog niet veel bekend, maar gezien het uitblijven van ophef kunnen we met enige zekerheid zeggen dat het geen asielzoekers waren

https://speld.nl/2025/10/(...)oor-een-asielzoeker/
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:51:31 #170
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218977829
Sowieso, je moet wel heel blind zijn om te beweren dat de VVD geholpen wordt.

Het gaat veel over de VVD de laatste tijd dat klopt. Maar dan vooral publiciteit die ze vooral niet willen hebben. Het gaat alleen nog maar over het falen van Dilan en de lijdensweg naar de verkiezingen.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:52:13 #171
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218977845
Het wordt tijd dat de media de VVD eens ontmaskeren als kwade genius achter de vileine polarisatie maar daar is men op de een of andere manier te laf voor.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:52:29 #172
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218977851
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:50 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Deze hebben geen eigen De Telegraaf. Het ontbreekt aan linkse megafoons en platformen.

De VARA is rechts geworden.

Welk nieuws maakt PVV dan? PVV is al tijden weer hetzelfde one issue.
Jawel hoor. D66 is al weken voortdurend nieuws aan het maken met allerlei wilde plannen en uitspraken. en daardoor is Jetten niet van de tv af te slaan.
pi_218977860
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:47 schreef Klopkoek het volgende:

Goed punt van de Volkskrant. Je kunt je afvragen waarom Yesilgöz is uitgenodigd voor het RTL "premiersdebat" en het niet beperkt wordt tot drie. Zou niet de eerste keer zijn dat RTL op het laatste moment de beslissing van drie, vier of vijf maakt.

Maar nee, VVD wordt weer eens opzichtig geholpen.

Ik heb ook geen idee, heb jaren D66 gestemd, maar twijfel nu. Goede stabiele nuchtere middenpartij, maar dit keer wil ik geen middenpartij meer die ook net zo makkelijk meezwabbert naar rechts. Zelfde telt voor het CDA, Bontenbal doet het goed nu in de peilingen en ik hoop hij veel stemmen krijgt. Rest mij toch om links te gaan stemmen. :)
pi_218977885
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:23 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dat kan wel. Maar alleen als er uiteraard ook wat gedaan wordt aan de netto-stikstofuitstoot (dat was ook het oorspronkelijke idee). En dat maakt het een beetje complex.
Maar je kan bijvoorbeeld best een regeling bedenken waarbij boeren zonder opvolger die ruimte in een opkoopregeling specifiek koppelen aan de PAS-melders.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:56:35 #175
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218977921
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:51 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso, je moet wel heel blind zijn om te beweren dat de VVD geholpen wordt.

Het gaat veel over de VVD de laatste tijd dat klopt. Maar dan vooral publiciteit die ze vooral niet willen hebben. Het gaat alleen nog maar over het falen van Dilan en de lijdensweg naar de verkiezingen.
Yesilgöz krijgt in tegenstelling tot Timmermans nooit een vraag van "waarom vinden mensen u onsympathiek". Terwijl haar waarderingscijfer lager ligt. Nooit.

Nee, het gaat over waarom het niet goed gaat met de VVD. Niet zelden met een toon van alsof dat te betreuren valt (Jinek).

Het is een beetje over antifa gegaan maar alle MAGA punten in het programma worden verzwegen. Komen nooit aan bod.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:56:38 #176
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218977922
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:52 schreef -XOR- het volgende:
Het wordt tijd dat de media de VVD eens ontmaskeren als kwade genius achter de vileine polarisatie maar daar is men op de een of andere manier te laf voor.
Voortdurend de lijdensweg van Dilan in beeld brengen werkt toch beter.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:58:39 #177
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218977943
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Yesilgöz krijgt in tegenstelling tot Timmermans nooit een vraag van "waarom vinden mensen u onsympathiek". Terwijl haar waarderingscijfer lager ligt. Nooit.

Nee, het gaat over waarom het niet goed gaat met de VVD. Niet zelden met een toon van alsof dat te betreuren valt (Jinek).

Het is een beetje over antifa gegaan maar alle MAGA punten in het programma worden verzwegen. Komen nooit aan bod.
Nee, er wordt vooral over Dilan gesproken waar ze niet bij is. Dan is nog wel een graadje erger.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:59:41 #178
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218977956
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Jawel hoor. D66 is al weken voortdurend nieuws aan het maken met allerlei wilde plannen en uitspraken. en daardoor is Jetten niet van de tv af te slaan.
D66 en WNL liggen elkaar al langer goed.

De functie van D66 is om progressieve stemmen op te rapen en daarna rechts aan een meerderheid helpen. Lekker met JA21 in zee. Echt wel. De haringparty knikt mee.

De USA Democraten van de polder.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218978053
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:38 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Goed betaald personeel en geen onderbetaalde arbeidsimmigranten in sloophuizen proppen.
Alsof er nu arbeidsmigranten in deze branche zitten :')
pi_218978055
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
D66 en WNL liggen elkaar al langer goed.

De functie van D66 is om progressieve stemmen op te rapen en daarna rechts aan een meerderheid helpen. Lekker met JA21 in zee. Echt wel. De haringparty knikt mee.

De USA Democraten van de polder.
Je kunt toch echt niet ontkennen dat de linkse partijen in de afgelopen decennia alleen maar hebben zitten hakken op rechts en zelf totaal geen eigen visie hebben uitgedragen. Ze hebben zichzelf zo bijna om zeep geholpen.
pi_218978067
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:04 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
Alsof er nu arbeidsmigranten in deze branche zitten :')
In de zorg al genoeg iig.
pi_218978104
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:05 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
ik dacht dat we het over kinderopvang hadden :)

Daar buitenlands personeel neerpleuren lijkt me niet gewenst verder.
pi_218978113
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:23 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Een generaal pardon was het hele doel van de plannen die Wiersma in de prullenbak gooide, daar zijn haar 2 voorgangers permanent mee bezig geweest, met zorgen dat de PAS melders juridisch goedgekeurd zouden worden. Liggen er eindelijk de provincieplannen die dat gaan regelen (mede door BBB provinciebestuurders), komt Wiersma langs.
pi_218978132
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:07 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
ik dacht dat we het over kinderopvang hadden :)

Daar buitenlands personeel neerpleuren lijkt me niet gewenst verder.
Wat is er mis met mee? Een Poolse kan net zo goed voor kinderen zorgen.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:10:11 #185
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_218978156
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:08 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Lijkt me hier om de taalontwikkeling gaan? Of mensen nu uit het buitenland komen of niet zal me ook niet zoveel interesseren, maar wel dat er op een kinderopvang goed Nederlands wordt gesproken. Dus als die Poolse dat kan, prima.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_218978157
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:05 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Vooral in de schoonmaak e.d., meestal niet op plekken waar je met cliënten of patiënten in aanraking komt (op wat Engelstalige tandartsen e.d. in Amsterdam en misschien Utrecht na).
pi_218978181
quote:
5s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:10 schreef JAM het volgende:

[..]
Lijkt me hier om de taalontwikkeling gaan? Of mensen nu uit het buitenland komen of niet zal me ook niet zoveel interesseren, maar wel dat er op een kinderopvang goed Nederlands wordt gesproken. Dus als die Poolse dat kan, prima.
En haarfijn uit kunnen leggen wat er is gebeurd met je kind alser wat bijzonders is, en uitleg van de ouders over hun kind snappen (bijvoorbeeld bij medische zaken), enz. Lang niet alle ouders spreken goed genoeg Engels daar voor.
pi_218978188
quote:

[..]
als een poolse vollesig NL spreekt prima. Taal is op die leeftijd best essentieel en 100% NL is wmb dan belangrijk.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:13:13 #189
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218978200
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:52 schreef -XOR- het volgende:
Te laf of ze zitten gewoon in het complot. Van Elodie Verweij (vaste BNNVARA duider) tot de RTL redactie.

Ding is dat er een tijdje een soort van bestuurlijke consensus was. De VVD kwam toen in de verdrukking. Zie dit artikel uit 2022.

De liberale kringverjaardag

De VVD werd groot door zachtjes mee te deinen op de meerderheidsopinie van Nederland. Maar juist de partij die de tijdgeest zo goed op de hielen zat ontdekt nu dat je het zonder eigen ideeën niet redt.
[...]
‘De kern van zijn betoog was eigenlijk: we moeten niet alleen maar naar liberale input kijken maar vooral naar liberale output’, zegt Verwaayen. Volgens hem en verschillende vvd’ers in de partijtop zijn de verschuivingen richting het centrum rond klimaat, Europa, volkshuisvesting, een grotere overheid en het begin van een gesprek over een betere vermogensverdeling te verklaren vanuit dat visiestuk [van Dijkhoff]. ‘Hermans zet dat nu voort’, zegt een ingewijde. ‘Al speelde op veel van die thema’s ook mee dat de tegenargumenten gewoon op waren.’
Het is in een notendop de kritiek die Mark Thiessen als voormalige partijstrateeg heeft op de partij waar hij nog altijd mee verbonden is. ‘Behalve op defensie zijn we op geen enkel thema meer leidend’, zegt hij.
https://www.groene.nl/artikel/de-liberale-kringverjaardag

De VVD bepaalde niet meer het maatschappelijke gesprek en de maatschappelijke themas. De BBB verkiezingswinst van PS'23 was voor de oppervlakkige volger in een ietwat linksig sausje aangedikt. Toen hield BBB nog vol dat ze op sociaal-economisch gebied eerder links zouden zijn, raakvlakken hadden met SP, meer aandacht voor de regio en investeringen aldaar, we ontkennen het stikstofprobleem niet en willen heus reduceren. Migratie stond bij kiezers op plek zes of zeven. De goede volger wist natuurlijk beter maar daar gaat het nu even niet om.

Daarna zette de "VVD & friends" opeens de joker in: vol los gaan op buitenlanders, de onderbuik, deur wagenwijd open naar extreem-rechts. Alleen zo kan een sociaal-economisch uiterst rechtse agenda worden uitgerold. Vakbonden, rechters etc. een kopje kleiner maken.

Maar: we zien deze tendensen natuurlijk in alle landen. Inclusief het krimpen van centrum-rechts (ja, ook Duitsland).

Je kunt het ook als een vlucht naar voren duiden.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218978207
quote:
5s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:10 schreef JAM het volgende:

[..]
Haha, ja, terwijl een groot deel van de kinderen tegenwoordig zelf nauwelijks nederlands spreken. Maar goed, gratis Nederlandse taallessen voor arbeidsimmigranten lijkt mij sowieso essentieel.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:15:31 #191
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_218978229
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:13 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Haha, ja, terwijl een groot deel van de kinderen tegenwoordig zelf nauwelijks nederlands spreken. Maar goed, gratis Nederlandse taallessen voor arbeidsimmigranten lijkt mij sowieso essentieel.
Ik zou het trouwens ook helemaal niet erg vinden dat als een werkgever het nodig vindt om iemand uit het buitenland te halen, dat hij dan die taalles betaalt.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_218978248
quote:
2s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:15 schreef JAM het volgende:

[..]
Ik zou het trouwens ook helemaal niet erg vinden dat als een werkgever het nodig vindt om iemand uit het buitenland te halen, dat hij dan die taalles betaalt.
Bijna een voorwaarde vind ik dat, plus geen onderbetaling en zorgen voor goede huisvesting.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:17:47 #193
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218978255
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:04 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Je kunt toch echt niet ontkennen dat de linkse partijen in de afgelopen decennia alleen maar hebben zitten hakken op rechts en zelf totaal geen eigen visie hebben uitgedragen. Ze hebben zichzelf zo bijna om zeep geholpen.
Nou ja, het gebrek aan visie formuleren kun je natuurlijk ook op rechts plakken 😉

De affectieve polarisatie is trouwens sterker van rechts naar links dan omgekeerd (hoewel dat de laatste paar jaar, terecht, aan het bijdraaien is). Zeker de eerste twintig jaar van deze eeuw. Dit is met het werk van Eelco Hartenveld ook wel aan te tonen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218978275
quote:

[..]
Een groot deel? Je doelt op dat kleine paarse blokje in deze grafieken?

https://longreads.cbs.nl/(...)mensen-thuis-vooral/

Want ik neem aan dat je geen dialecten bedoelt.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:20:47 #195
346939 Janneke141
pi_218978289
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een groot deel? Je doelt op dat kleine paarse blokje in deze grafieken?

https://longreads.cbs.nl/(...)mensen-thuis-vooral/

Want ik neem aan dat je geen dialecten bedoelt.
Ik denk eerder dat hij doelt op de vrije val op de PISA-lijsten. Al is dat eerder lezen en schrijven dan spreken.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:22:29 #196
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218978316
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Voortdurend de lijdensweg van Dilan in beeld brengen werkt toch beter.
Het blijft toch raar dat iedereen loopt te janken over het de giftige polarisatie en dat de oorzaak daarvan gewoon niet wordt benoemd. "pRoBleEm VaN dE hElE pOlItIek!1
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218978357
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nou ja, het gebrek aan visie formuleren kun je natuurlijk ook op rechts plakken 😉

De affectieve polarisatie is trouwens sterker van rechts naar links dan omgekeerd (hoewel dat de laatste paar jaar, terecht, aan het bijdraaien is). Zeker de eerste twintig jaar van deze eeuw. Dit is met het werk van Eelco Hartenveld ook wel aan te tonen.
Dat is weer vingertje wijzen, nee hoor, links had net zo goed geen enkele eigen visie naast afgeven op de VVD.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:25:48 #198
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218978365
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het blijft toch raar dat iedereen loopt te janken over het de giftige polarisatie en dat de oorzaak daarvan gewoon niet wordt benoemd. "pRoBleEm VaN dE hElE pOlItIek!1
Ja, en dan gaat Jetten even Agema verbaal omarmen. Lekker even mee doen met het sentiment alsof het evenveel van beide kanten komt.

Ook dit fenomeen, dat toch echt één zijde is opgeschoven en grover is geworden, is in veel landen hetzelfde.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218978377
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik denk eerder dat hij doelt op de vrije val op de PISA-lijsten. Al is dat eerder lezen en schrijven dan spreken.
Maar kinderopvang is voor een heel groot deel 0-6 jaar, dat heeft weinig met PISA te maken. En idd, spreken gaat echt nog wel gelukkig.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:27:45 #200
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218978386
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja, en dan gaat Jetten even Agema verbaal omarmen. Lekker even mee doen met het sentiment alsof het evenveel van beide kanten komt.

Ook dit fenomeen, dat toch echt één zijde is opgeschoven en grover is geworden, is in veel landen hetzelfde.
Zelfs Jetten riep wappiedingen over PvdAGL: die zag veel overeenkomsten in gemeenschapszin tussen SP en D66, en dat dat die vuige neo-liberalen van PvdAGL daar nogal aan ontbrak. Dat vond ik wel heel bijzonder eerlijk gezegd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:32:18 #201
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218978438
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:25 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat is weer vingertje wijzen, nee hoor, links had net zo goed geen enkele eigen visie naast afgeven op de VVD.
Ben ik niet met je eens. Deze eeuw zit de energie weliswaar op rechts maar de intellectuele arbeid en slimme oplossingen vooral op links. Wat dan weer slim wordt verbasterd naar "de links-liberale elite".

Logisch ook, wanneer bijv. in de VS en VK je voor elke rechtse professor er tien aan de linkerkant hebt.

Vergeet niet: economen zijn niet perse rechts. De piek van de curve zit ergens tussen D66 en GL in.

https://esb.nu/de-economi(...)-rechtse-kabinetten/

In de VS was in 2006 de ratio 1 op 5 in voordeel Democraten. Nu natuurlijk alleen maar sterker geworden.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218978448
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Zelfs Jetten riep wappiedingen over PvdAGL: die zag veel overeenkomsten in gemeenschapszin tussen SP en D66, en dat dat die vuige neo-liberalen van PvdAGL daar nogal aan ontbrak. Dat vond ik wel heel bijzonder eerlijk gezegd.
Ja, hij heeft een nieuwe term, he? Sociaal-liberaal. In vind dat nogal een contradictie, maar goed. T/m Rutte IV noemde hij zich nog gewoon neo-liberaal.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:35:02 #203
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_218978458
quote:

[..]
Volgens mij kunnen de kinderen zich prima redden in het Nederlands,
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_218978477
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ben ik niet met je eens. Deze eeuw zit de energie weliswaar op rechts maar de intellectuele arbeid en slimme oplossingen vooral op links. Wat dan weer slim wordt verbasterd naar "de links-liberale elite".

Logisch ook, wanneer bijv. in de VS en VK je voor elke rechtse professor er tien aan de linkerkant hebt.

Vergeet niet: economen zijn niet perse rechts. De piek van de curve zit ergens tussen D66 en GL in.

https://esb.nu/de-economi(...)-rechtse-kabinetten/

In de VS was in 2006 de ratio 1 op 5 in voordeel Democraten. Nu natuurlijk alleen maar sterker geworden.
Daar gaat het om de economiecijfers, er bestaan ook nog andere cijfers, sociale omgang etc. Niet voor niks dat ooit Drees de AOW invoerde, kostte de staat enorm veel.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:39:05 #205
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218978484
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:25 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
'Visie' is ook: het klimaatprobleem erkennen en daar wat mee doen. De regeringsverklaring van 1998 (!!) benoemde dit.

Kijk even op 23:55

Dat is letterlijk visie.

De visie van de VVD bleef heel lang: het IPCC betwijfelen (Helma Nepperus, rode loper bij DWDD), KNMI opheffen (De Leegte) en "windmolens draaien alleen op subsidie".

edit: en stikstof, ammoniak werd toen ook enorm gereduceerd! Dat stagneerde weer onder Balkenende.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:40:34 #206
346939 Janneke141
pi_218978492
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:37 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Daar gaat het om de economiecijfers, er bestaan ook nog andere cijfers, sociale omgang etc. Niet voor niks dat ooit Drees de AOW invoerde, kostte de staat enorm veel.
Nee hoor, in de tijd van Drees was het nog een volledig omslagstelsel. Dat het de staat veel geld kost is pas sinds de jaren '90 dacht ik.
pi_218978497
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:35 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Volgens mij kunnen de kinderen zich prima redden in het Nederlands,

In alle talen wel.
pi_218978506
quote:

[..]
taalonntwikkeling.. anderen hebben het antwoord al gegeven zie ik :)
pi_218978538
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:42 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
taalonntwikkeling.. anderen hebben het antwoord al gegeven zie ik :)
Gutgutgut en daarom hebben zoveel 'rijken' een of andere Thaise aupair.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:47:43 #210
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218978551
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee hoor, in de tijd van Drees was het nog een volledig omslagstelsel. Dat het de staat veel geld kost is pas sinds de jaren '90 dacht ik.
Nederland vergrijsde. De premies werden te duur (en nivellerend!). Klopt.

Drees en Suurhoff zeiden er destijds, zoals bekend, direct bij dat de AOW moet worden bijgesteld bij een groeiende levensverwachting (helaas is het aantal gezonde levensjaren minder hard gestegen dan de levensverwachting... dat kan/moet stukken beter in vergelijking met rest van Europa)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218978639
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nederland vergrijsde. De premies werden te duur (en nivellerend!). Klopt.

Drees en Suurhoff zeiden er destijds, zoals bekend, direct bij dat de AOW moet worden bijgesteld bij een groeiende levensverwachting (helaas is het aantal gezonde levensjaren minder hard gestegen dan de levensverwachting... dat kan/moet stukken beter in vergelijking met rest van Europa)
Maar ze streefden daarnaast ook voor kansengelijkheid. Daar is weinig meer van te merken nu.
pi_218978702
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Daar is de VVD helemaal niet mee geholpen. Iedere keer dat Dilan wat zegt gaat er weer een zetel vanaf.
Dat denk ik dus ook, en eigenlijk is het voor Jetten wellicht ook wel prima dat Geert, Frans en Dilan vooral elkaar afmaken...
pi_218978735
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:57 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Dat denk ik dus ook, en eigenlijk is het voor Jetten wellicht ook wel prima dat Geert, Frans en Dilan vooral elkaar afmaken...
Idem voor Bontenbal. Het overwinningsdebat met Fortuyn na de verkiezingen (provinciaal geloof ik) staat iedereen vast nog helder voor de geest, een zure Melkert en een lachende Balkenende.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 21:01:45 #214
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_218978811
Ik vind Jetten de laatste dagen een een beetje fake overkomen
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_218978835
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:01 schreef Puzzie het volgende:
Ik vind Jetten de laatste dagen een een beetje fake overkomen
Ik ook, het lukt hem niet om authentiek over te komen met die grijns.
pi_218978934
En even om het meest door rechts verguisde kabinet Den Uil, die nog net een vier jaar mocht regeren. Waar werkelijk iedereen op afgaf, die Sinterklaas toch?

De wetten die zijn kabinet erdoor kreeg.

https://www.parlement.com/wetgeving-kabinet-den-uyl-1973-1977

Enorm grappig soms om terug te lezen.

quote:
Wetjes tot goedkeuring van het (Europese) Verdrag van Straatsburg inzake voorkoming van radio- en t.v.-uitzendingen door stations buiten nationaal gebied en tot aanpassing van de Telefoon- en telegraafwet 1904 hieraan (anti-piratenwetjes) zorgen ervoor dat een einde kan worden gemaakt aan de uitzendingen van Radio Veronica vanaf de Noordzee.
_O-
  donderdag 9 oktober 2025 @ 21:22:43 #217
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218979053
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:53 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Maar ze streefden daarnaast ook voor kansengelijkheid. Daar is weinig meer van te merken nu.
Ze gaan er niet de boer op mee met verkiezingen maar daar is best wel wat aandacht voor. Met goede reden natuurlijk:
https://vu.nl/nl/nieuws/2(...)dere-westerse-landen

Ik zag dat ook CDA dit niet langer negeert in verkiezingsprogramma. Ze zijn weliswaar nog steeds tegen een middenschool en/of latere selectie, maar ze willen wel dat overstappen makkelijker wordt en ook dat verschillende niveaus veel meer op hetzelfde schoolterrein zijn te vinden (p.40).

Je zou kunnen zeggen dat er nu juist meer aandacht voor bestaat. Drees bleef zijn hele leven lang een overtuigd Marxist (niet te verwarren met Marxisme-Leninisme of sympathie voor Oostblok) en was binnen een bandbreedte veel meer een man van gelijke uitkomsten dan gelijke kansen. Zo zou je makkelijk kunnen betogen. Hierbij kun je zijn houding naar de latere studiebeurzen en renteloze leningen aanhalen; dat vond hij op zijn minst niet tot de core business van de PvdA behoren.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218979223
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ze gaan er niet de boer op mee met verkiezingen maar daar is best wel wat aandacht voor. Met goede reden natuurlijk:

Ik zag dat ook CDA dit niet langer negeert in verkiezingsprogramma. Ze zijn weliswaar nog steeds tegen een middenschool en/of latere selectie, maar ze willen wel dat overstappen makkelijker wordt en ook dat verschillende niveaus veel meer op hetzelfde schoolterrein zijn te vinden (p.40).

Je zou kunnen zeggen dat er nu juist meer aandacht voor bestaat. Drees bleef zijn hele leven lang een overtuigd Marxist (niet te verwarren met Marxisme-Leninisme of sympathie voor Oostblok) en was binnen een bandbreedte veel meer een man van gelijke uitkomsten dan gelijke kansen. Zo zou je makkelijk kunnen betogen. Hierbij kun je zijn houding naar de latere studiebeurzen en renteloze leningen aanhalen; dat vond hij op zijn minst niet tot de core business van de PvdA behoren.
Heel interessant, kende dat artikel niet, maar klopt. Studeren is sinds de jaren'70 vorige eeuw enorm duur geworden, zelf heb ik nog net een staartje gratis studeren meegemaakt. Je maakt daarmee de ongelijkheid groter.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 21:33:01 #219
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218979224
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:10 schreef Firuze60 het volgende:
En even om het meest door rechts verguisde kabinet Den Uil, die nog net een vier jaar mocht regeren. Waar werkelijk iedereen op afgaf, die Sinterklaas toch?

De wetten die zijn kabinet erdoor kreeg.

https://www.parlement.com/wetgeving-kabinet-den-uyl-1973-1977

Enorm grappig soms om terug te lezen.
[..]
_O-
Dat Verdrag van Straatsburg was dus jaren eerder gesloten. Het moest alleen nog even worden geïmplementeerd.

Dit kwam in een stroomversnelling toen de zenderpiraten bomaanslagen op elkaar gingen plegen. Op dat moment was m.i. terecht de maat vol.

De protestacties en demonstratie ter ondersteuning van Radio Veronica, not bene een zwaar commerciële onderneming, behoort nog steeds tot de grootsten ooit.

Er zijn leuke verhalen over wat er met dat ingezamelde (leden)geld is gedaan.

(Het CDA nam decennia later via Joop vd Reijden wraak; die heeft in feite de boel kapot gemaakt en de bruidschatten versjacherd, het was een mol)

Als ik toen geleefd had, vraag ik me af wat toen mijn mening zou zijn geweest. Ik weet het niet.

Nog een terzijde: PvdA minister Andre ter Louw regelde in het korte kabinet Van Agt-II even snel de A-status voor Veronica (dat toen in het publieke bestel zat, met zijn drive in shows en al). Werd even snel geregeld. Daar refereerde Ronald Plasterk nog aan toen hij in 2009-2010 WNL en Powned toe liet...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218979279
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:46 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Gutgutgut en daarom hebben zoveel 'rijken' een of andere Thaise aupair.
:') blijf vooral laten zien dat er je geen kut van snapt. Als jij jouw eventuele kinderen eemmn taalacherstand wilt laten oplopen moet je zelf weten. Blijft een achterlijk idee
pi_218979299
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:38 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
:') blijf vooral laten zien dat er je geen kut van snapt. Als jij jouw eventuele kinderen eemmn taalacherstand wilt laten oplopen moet je zelf weten. Blijft een achterlijk idee
Daarom maar helemaal geen kinderopvang?
pi_218979314
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Latere selectie vind ik ook echt een heel slecht idee. Ik ben eerlijk gezegd voor eerdere selectie, met veel makkelijkere overstap. Maar kinderen die zich in groep 6 al vervelen en daardoor vervelend zijn of die vanaf groep 6 t/m groep 8 juist op hun tenen lopen en daardoor oa woedeaanvallen hebben, die zie je opbloeien als ze vanaf de brugklas op hun eigen niveau les krijgen.

Niet meer niet mee kunnen komen, maar gewoon meedoen. Of niet meer luisteren naar de 5e uitleg waar je de eerste al niet nodig had, maar in tempo door de stof heen en het zelf uitzoeken.

Dat gun ik eigenlijk de kinderen vanaf ongeveer groep 6 al wel, juist dat uitgesplitste. Met dan uiteraard een veel makkelijkere manier om te wisselen tussen niveaus en dat wisselen mag van mij zeker t/m de 3e op de middelbare school wel makkelijker blijven.

Maar brede brugklassen? Daar is alleen de middenmoot echt mee geholpen, voor de onderste kwart en bovenste kwart (om het zo even te noemen, boven is niet beter) is het een verschrikking.
pi_218979319
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:39 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Daarom maar helemaal geen kinderopvang?
Dat is idd wat ik zeg _O-
pi_218979329
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:41 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
Dat is idd wat ik zeg _O-
De taak van wie dan?
  donderdag 9 oktober 2025 @ 21:45:16 #225
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218979346
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:33 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Heel interessant, kende dat artikel niet, maar klopt. Studeren is sinds de jaren'70 vorige eeuw enorm duur geworden, zelf heb ik nog net een staartje gratis studeren meegemaakt. Je maakt daarmee de ongelijkheid groter.
"Na 1958 is zijn actieve politieke loopbaan voorbij. Maar juist wanneer hij zich niet meer gebonden weet aan de praktische beperkingen van regeringsdeelname, lijkt hij zich met verve opnieuw in de socialistische strijd te werpen. Zo spreekt hij in 1960 tijdens een openbare bijeenkomst zijn ongerustheid uit over de toenemende ongelijkheid in de samenleving: ‘Zeker is de ongelijkheid in de verhoudingen weer bezig zich sterk te ontwikkelen: aan de ene kant meer soberheid, anderzijds grotere rijkdom door stijgende inkomsten, enorme winsten en oplevende grondspeculaties.’
[...]
‘Hij vroeg me: wat vind jij van de studiefinanciering? En toen zei ik: daar ben ik een groot voorstander van. En toen kreeg ik de wind van voren. Wat ik nou eigenlijk in de PvdA deed als ik opkwam voor studenten die toch niet tot een zwakke groep in de samenleving behoorden! Daar moesten we toch geen geld aan verspillen! Dus ja, dat was geen makkelijk gesprek."

https://anderetijden.nl/aflevering/473/Drees-en-de-PvdA

Je zou kunnen betogen dat Drees meer van de uitkomsten was - binnen een bepaalde marge - dan gelijke kansen.

Dat van de exploderende vermogensongelijkheid en absurde grondspeculaties zag hij goed.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218979359
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Latere selectie vind ik ook echt een heel slecht idee. Ik ben eerlijk gezegd voor eerdere selectie, met veel makkelijkere overstap. Maar kinderen die zich in groep 6 al vervelen en daardoor vervelend zijn of die vanaf groep 6 t/m groep 8 juist op hun tenen lopen en daardoor oa woedeaanvallen hebben, die zie je opbloeien als ze vanaf de brugklas op hun eigen niveau les krijgen.

Niet meer niet mee kunnen komen, maar gewoon meedoen. Of niet meer luisteren naar de 5e uitleg waar je de eerste al niet nodig had, maar in tempo door de stof heen en het zelf uitzoeken.

Dat gun ik eigenlijk de kinderen vanaf ongeveer groep 6 al wel, juist dat uitgesplitste. Met dan uiteraard een veel makkelijkere manier om te wisselen tussen niveaus en dat wisselen mag van mij zeker t/m de 3e op de middelbare school wel makkelijker blijven.

Maar brede brugklassen? Daar is alleen de middenmoot echt mee geholpen, voor de onderste kwart en bovenste kwart (om het zo even te noemen, boven is niet beter) is het een verschrikking.
Absoluut een absurd voorstel, een kind ontwikkelt zich tot een jaar of 14 in veel verschillende leerfases, het ene gaat sneller dan het andere, ik heb een kind dat ik moest bijspijkeren in klas 3, snapte niks van taal, inmiddels spreekt hij vier talen en werkt internationaal.
pi_218979360
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:43 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
De taak van wie dan?
welke taak? Waar heb je het over nu?
pi_218979377
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:46 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
welke taak? Waar heb je het over nu?
Van kinderen opvangen als beide ouders moeten werken om brood op de plank te krijgen.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 21:51:27 #229
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218979384
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:40 schreef Hanca het volgende:
Ik ben eerlijk gezegd voor eerdere selectie
Dit maakt Nederland nog meer een absoluut buitenbeentje in de ontwikkelde wereld. Holland alone. Dan haal je Oostenrijk in.

Past helemaal bij de Nederlandse traditie van Apartheid en oneindige kerksplitsingen. Dat wel. Sluit goed aan.

Ik vind het CDA idee en streven niet onsympathiek.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218979395
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:50 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Van kinderen opvangen als beide ouders moeten werken om brood op de plank te krijgen.
wat snap je niet aan het vorige antwoord. Een pool of iemand die geen nederlands spreekt is een slechte optie tenzij je jouw kind een (verdere) taalachterstand toewenst.

Ja dan moet je binnen de grenzen wat opzoeken. Maak je het gratis is de vraag groter, het aanbod niet.
pi_218979399
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:46 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Absoluut een absurd voorstel, een kind ontwikkelt zich tot een jaar of 14 in veel verschillende leerfases, het ene gaat sneller dan het andere, ik heb een kind dat ik moest bijspijkeren in klas 3, snapte niks van taal, inmiddels spreekt hij vier talen en werkt internationaal.
En daarom wisselen makkelijker maken, voor zulke uitzonderingen. Maar iedere onderwijzer kent de voorbeelden die ik noem. Iedere psycholoog ook.

Ik heb een kind dat in groep 7 al klaar was met groep 9 (en toen niks meer te doen had, maar sociaal niet toe was aan met oudere kinderen om gaan, 1,5 jaar praktisch geen schoolboek aangeraakt op school) en ze zat in een klas met een kind dat elke dag met spullen gooide door de klas.

Allebei nu zeer gelukkige 2e klassers. Van dat laatste meisje zei de moeder laatst dat ze sinds groep 5 niet meer had gelachen, maar dat ze na 2 maanden VMBO brugklas helemaal gelukkig was. Ze had een ander kind.

Die beide nog langer in het keurslijf van het gemiddelde van de klas duwen (of steeds laten merken dat ze langzamer of sneller zijn dan de rest) is funest voor die kinderen.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 21:55:12 #232
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218979410
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:46 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Zo absurd is het niet. Heel veel ontwikkelde landen doen het al. In Finland is het (bijna) niet ten koste gegaan van de toptalenten. België en Duitsland bewegen eveneens naar latere selectie toe, net als topsport overigens (jeugdvoetbal, vroeg scouten en selecteren).

Of je het zo moet doen laat ik aan de experts over, maar de internationale trend is wel goed duidelijk. Niet "absurd" en niet desastreus. Het CDA idee komt op mij redelijk over.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218979427
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
En daarom wisselen makkelijker maken, voor zulke uitzonderingen. Maar iedere onderwijzer kent de voorbeelden die ik noem. Iedere psycholoog ook.

Ik heb een kind dat in groep 7 al klaar was met groep 9 (en toen niks meer te doen had, maar sociaal niet toe was aan met oudere kinderen om gaan, 1,5 jaar praktisch geen schoolboek aangeraakt op school) en ze zat in een klas met een kind dat elke dag met spullen gooide door de klas.

Allebei nu zeer gelukkige 2e klassers. Van dat laatste meisje zei de moeder laatst dat ze sinds groep 5 niet meer had gelachen, maar dat ze na 2 maanden VMBO brugklas helemaal gelukkig was. Ze had een ander kind.

Die beide nog langer in het keurslijf van het gemiddelde van de klas duwen (of steeds laten merken dat ze langzamer of sneller zijn dan de rest) is funest voor die kinderen.
Oh, ok, maar dan kan ik net zo goed zeggen dat mijn zoon een domme juf had die spelling en taal niet goed kon uitleggen. En dan voel je je ongelukkig als kind in die klas.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 21:57:53 #234
346939 Janneke141
pi_218979453
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Zo absurd is het niet. Heel veel ontwikkelde landen doen het al. In Finland is het (bijna) niet ten koste gegaan van de toptalenten. België en Duitsland bewegen eveneens naar latere selectie toe, net als topsport overigens (jeugdvoetbal, vroeg scouten en selecteren).

Of je het zo moet doen laat ik aan de experts over, maar de internationale trend is wel goed duidelijk. Niet "absurd" en niet desastreus. Het CDA idee komt op mij redelijk over.
Klopt, de onderzoeken die pleiten voor later selecteren zijn in de meerderheid. Maar mijn persoonlijke voorkeur heeft dat zeker niet. Voor veel van de leerlingen die ik bedien zie ik daar echt geen voordeel in.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 21:58:32 #235
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218979472
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:53 schreef Hanca het volgende:

[..]

Geef gewoon toe. Nog eerdere selectie bepleiten is reactionair. Dat maakt Nederland tot absoluut buitenbeentje in de wereld.

Wel heel erg typisch voor dit land. Typisch voor flat earthers.
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator donderdag 9 oktober 2025 @ 22:01:05 #236
236264 crew  capricia
pi_218979532
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Geef gewoon toe. Nog eerdere selectie bepleiten is reactionair. Dat maakt Nederland tot absoluut buitenbeentje in de wereld.

Wel heel erg typisch voor dit land.
Mwah, voor sommige kinderen is het wel een uitkomst. Zowel aan de bovenkant als aan de onderkant.

Hier is er ook na groep 6 afscheid genomen van de basisschool. Lekker naar een eigen klas op de middelbare, kind vond het heerlijk.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218979545
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:56 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oh, ok, maar dan kan ik net zo goed zeggen dat mijn zoon een domme juf had die spelling en taal niet goed kon uitleggen. En dan voel je je ongelukkig als kind in die klas.
Leraren die niet zo goed kunnen uitleggen bestaan helaas. Maar dat verander je niet als je kinderen nog langer in het strenge keurslijf van het gemiddelde duwt.

En nogmaals: ik ben echt voor veel makkelijker wisselen. Eventueel zelfs vakgebonden, zeker op de basisschool zou dat moeten (taal op ander niveau dan rekenen). En ook op de middelbare school zeker de eerste 2 jaar makkelijker wisselen, ook niet alleen aan het einde van het jaar. En voor kinderen waarvan je echt niet weet welke kant het op gaat kun je nog een brede brugklas doen, al is de huidige VMBO/HAVO of HAVO/VWO meestal wel voldoende. Maar laat die kinderen die ruim voor of ruim achter lopen nou ook gelukkig worden en niet nog een aantal jaar ongelukkiger.
pi_218979559
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wel heel erg typisch voor dit land.
Reactionair kan juist ook heel erg goed zijn, dus dat lijkt me geen negatief oordeel. Het is trouwens niet zo, in China selecteren ze al in groep 3.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 22:03:42 #239
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218979560
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Klopt, de onderzoeken die pleiten voor later selecteren zijn in de meerderheid. Maar mijn persoonlijke voorkeur heeft dat zeker niet. Voor veel van de leerlingen die ik bedien zie ik daar echt geen voordeel in.
Ik denk ook: als je het zo wilt hebben, dat dit waarschijnlijk ook implicaties heeft voor bijv. het woonbeleid in Nederland (geen wijken met 80% sociale huur dus) en daarom het CDA idee en streven een mooie geleidelijke tussenstap kan zijn.

Een stap voordat je jaren later het besluit neemt om alles samen te voegen en binnen klassen te differentiëren. Een gradueel traject dat gewoon jaren/decennia vergt.

Zoals gezegd zie je dezelfde trend in de topsport en het topvoetbal (ook daar liep Nederland zeker niet voorop in de stoet).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218979564
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:53 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
wat snap je niet aan het vorige antwoord. Een pool of iemand die geen nederlands spreekt is een slechte optie tenzij je jouw kind een (verdere) taalachterstand toewenst.

Ja dan moet je binnen de grenzen wat opzoeken. Maak je het gratis is de vraag groter, het aanbod niet.
Het aanbod is er nu niet. En van een vreemde taal leren is geen kind ongelukkig geworden.
pi_218979576
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Mwah, voor sommige kinderen is het wel een uitkomst. Zowel aan de bovenkant als aan de onderkant.

Hier is er ook na groep 6 afscheid genomen van de basisschool. Lekker naar een eigen klas op de middelbare, kind vond het heerlijk.
Ja, sprak laatste ook een moeder van een kind dat na groep 6 over is gegaan op een brugklas waar hij 4 jaar over de eerste 2 jaar mocht doen (maar het mocht ook sneller). Best een oplossing, maar er waren heel moeilijk leraren voor te vinden omdat er wel heel veel kinderen met probleemgedrag in die klassen ophoopten (ze verlaten niet voor niets de basisschool).
pi_218979611
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:01 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb nog een zoon die expres de cito-toets fout invulde omdat ie met zijn favoriete vriendjes naar dezelfde school wilde gaan.
  Moderator donderdag 9 oktober 2025 @ 22:08:05 #243
236264 crew  capricia
pi_218979618
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, sprak laatste ook een moeder van een kind dat na groep 6 over is gegaan op een brugklas waar hij 4 jaar over de eerste 2 jaar mocht doen (maar het mocht ook sneller). Best een oplossing, maar er waren heel moeilijk leraren voor te vinden omdat er wel heel veel kinderen met probleemgedrag in die klassen ophoopten (ze verlaten niet voor niets de basisschool).
Het wil ook helemaal niet zeggen dat dochter dan sneller de middelbare doorloopt ofzo. Maar de basisschool daar was ze echt compleet klaar mee.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218979634
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:07 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik heb nog een zoon die expres de cito-toets fout invulde omdat ie met zijn favoriete vriendjes naar dezelfde school wilde gaan.
Dan heb je wel een erg slechte docent, gelukkig is de toets niet meer leidend en krijg je al een voorlopig schooladvies voor de toets.
  Moderator donderdag 9 oktober 2025 @ 22:11:00 #245
236264 crew  capricia
pi_218979651
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:07 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oh, dat over niveaus van scholen enzo, dat heb ik eigenlijk altijd weggehouden van mijn kind. :D

Maar goed, laten we er geen OUD-topic van maken. Een beetje een fijne jeugd met passend onderwijs is wat je ieder kind toewenst.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 oktober 2025 @ 22:11:47 #246
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218979661
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Reactionair kan juist ook heel erg goed zijn, dus dat lijkt me geen negatief oordeel. Het is trouwens niet zo, in China selecteren ze al in groep 3.
Zoals ik vaker heb gezegd: de ChristenUnie is inherent antidemocratisch, reactionair, theocratisch en antiwetenschap. Fijn dat je dat nu begint toe te geven. Met je jonge aarde theorie. Voorlopers CU waren verdedigers van Apartheid in Zuid-Afrika, onder het mom van een gelijkwaardig ontwikkelingspad en duale ontwikkeling.

Ik had het over de OESO landen. Binnen de OESO is het conservatieve en standsbewuste Oostenrijk de hekkensluiter geworden. Selecteren op 10-jarige leeftijd. Jouw voorstel sluit daarbij aan of haalt ze zelfs in.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218979668
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan heb je wel een erg slechte docent, gelukkig is de toets niet meer leidend en krijg je al een voorlopig schooladvies voor de toets.
Zijn gedrag hielp niet mee, dus het schooladvies daarmee ook, uiteindelijk ook HBO gedaan, maar goed, ik pleit dus wel voor later kiezen voor een vervolgopleiding.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 22:21:18 #248
346939 Janneke141
pi_218979777
Overigens is de belangrijkste reden dat we vasthouden aan het selectiepunt waar het nu is, omdat het al een halve eeuw zo is en het bijna niet te veranderen is. Om iets te laten zoals het is heb je geen meerderheid nodig.
pi_218979818
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:21 schreef Janneke141 het volgende:
Overigens is de belangrijkste reden dat we vasthouden aan het selectiepunt waar het nu is, omdat het al een halve eeuw zo is en het bijna niet te veranderen is. Om iets te laten zoals het is heb je geen meerderheid nodig.
huh? Ze willen het toch veranderen, nog eerder dan 12 jaar selecties toepassen?
  donderdag 9 oktober 2025 @ 22:26:38 #250
346939 Janneke141
pi_218979842
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:23 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Wie is 'ze', en heeft 'ze' een meerderheid?
  donderdag 9 oktober 2025 @ 22:27:37 #251
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218979855
https://twitter.com/HaagseInsider/status/1976342215275454862#m

https://nitter.net/HaagseInsider/status/1976341088656126189#m

https://twitter.com/HaagseInsider/status/1976341076597440634#m

Veel poen van de rijken voor JA21 en D66. JA21 vooral vastgoedmagnaten, D66 meer tech en nieuwe economie.

D66 gaat straks over rechts. Let maar op. Zoals zo vaak de meest linkse partij in de coalitie. Net de Democraten in Amerika.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218979864
In Suriname is het selectieproces overigens heel simpel.
De jongens gaan naar de landbouwschool en leren zaaien.
De meisjes gaan naar de huishoudschool en leren mmm mmm.

Trafassi - Huishoudschool
  donderdag 9 oktober 2025 @ 22:33:21 #253
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218979920
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:21 schreef Janneke141 het volgende:
Ook daarom is het CDA idee een goede graduele tussenstap. Voelt het natuurlijker aan. Of geen tussenstap en eindstation.

Hier laat ik het maar bij...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218979948
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Wie is 'ze', en heeft 'ze' een meerderheid?
Las een paar posts terug en ja, je hebt gelijk, Hanca is geen meerderheid.. ;)
pi_218979961
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
In Suriname is het selectieproces overigens heel simpel.
De jongens gaan naar de landbouwschool en leren zaaien.
De meisjes gaan naar de huishoudschool en leren mmm mmm.

Trafassi - Huishoudschool
Ideaal, joh!
pi_218980017
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:23 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nee, dat was een persoonlijke mening van mij. Ik ben geen minister van onderwijs, geen kamerlid, ik schrijf niet aan landelijke verkiezingsprogramma's en ben ook geen onderwijsbestuurder.
pi_218980031
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat was een persoonlijke mening van mij. Ik ben geen minister van onderwijs, geen kamerlid, ik schrijf niet aan landelijke verkiezingsprogramma's en ben ook geen onderwijsbestuurder.
Ok, maar je bent wel een kiezer en lid van een partij.
pi_218980035
En mijn dochter zit gelukkig met zowel Syrische, Poolse als Oekraïense kinderen in haar TTO klas. Doen alsof alleen Nederlandse rijke kinderen kunnen uitblinken in ons systeem is nogal vreemd.
pi_218980042
twitter

Grappig. Jetten benoemt iets.
pi_218980050
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:46 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ok, maar je bent wel een kiezer.
Eens. En partijlid. Maar meer ook niet.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 22:55:55 #261
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218980092
Wat wordt de VVD toch verwend en geholpen door de media

pi_218980116
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:55 schreef Hexagon het volgende:
Wat wordt de VVD toch verwend en geholpen door de media

Volgens mij nodigt iedere zender inderdaad momenteel zoveel mogelijk mensen die commentaar hebben op de VVD uit. Ook wel terecht, ze mogen best weten dat het vorige kabinet hun fout is. Als ze open hadden gestaan voor PvdA, was Omtzigt daar echt wel liever in mee gegaan (die stond zelfs nu nog Timmermans te smeken).
pi_218980174
Ik geef Rutte volkomen de schuld voor het flateren van de VVD nu, die heeft nooit gezorgd voor een serieuze opvolger van de partij. Op een gegeven moment was Klaas Dijkhof populair, dat kon Rutte echt niet hebben.
pi_218980208
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 23:09 schreef Firuze60 het volgende:
Ik geef Rutte volkomen de schuld voor het flateren van de VVD nu, die heeft nooit gezorgd voor een serieuze opvolger van de partij. Op een gegeven moment was Klaas Dijkhof populair, dat kon Rutte echt niet hebben.
Yesilgoz is een passagier die bij de SP is ingestapt en via-via naar rechts is doorgereden. Na de VVD kan ze wel naar JA21
pi_218980212
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 23:14 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Yesilgoz is een passagier die bij de SP is ingestapt en via-via naar rechts is doorgereden. Na de VVD kan ze wel naar JA21
Oh, die kan overal wel weer instappen. Net als Rutte nu doet, haha, macht lokt.
pi_218980600
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 23:16 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oh, die kan overal wel weer instappen. Net als Rutte nu doet, haha, macht lokt.
Misschien is ze door SP ingehuurd om VVD te slopen lol.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 06:51:57 #267
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218980702
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:27 schreef Klopkoek het volgende:
https://twitter.com/HaagseInsider/status/1976342215275454862#m

https://nitter.net/HaagseInsider/status/1976341088656126189#m

https://twitter.com/HaagseInsider/status/1976341076597440634#m

Veel poen van de rijken voor JA21 en D66. JA21 vooral vastgoedmagnaten, D66 meer tech en nieuwe economie.

D66 gaat straks over rechts. Let maar op. Zoals zo vaak de meest linkse partij in de coalitie. Net de Democraten in Amerika.
Gelukkig gaat d66 weer terug naar zijn rechtse vrienden. Ze hebben uiteindelijk ingezien dat de struikrovers van links het land kapot zouden maken met torenhoge belastingen voor rijke mensen, ondernemers en bedrijven. Bezuinigen op sociale zekerheid en ridicule overheidsuitgaven maakt het land sterker.
Geld maakt niet gelukkig tenzij versleten schoenen wanhopig naar je staren
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 06:56:16 #268
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_218980711
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 06:51 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Gelukkig gaat d66 weer terug naar zijn rechtse vrienden. Ze hebben uiteindelijk ingezien dat de struikrovers van links het land kapot zouden maken met torenhoge belastingen voor rijke mensen, ondernemers en bedrijven. Bezuinigen op sociale zekerheid en ridicule overheidsuitgaven maakt het land sterker.
Rechts blijft daarentegen lekker geld geven aan Tata zonder dat er ook maar iets verandert.
pi_218980862
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 06:51 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Een financieel punt maken over links terwijl juist het meest rechtse kabinet er financieel de grootste terungzooi van gemaakt heeft die ik ooit heb gezien. Die mentale lenigheid blijft knap.
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:21:10 #270
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218980942
De BBB kan ook nog uit het kabinet zal de VVD wel denken.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)en-tegenwerking-meer
pi_218980951
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 08:21 schreef Hexagon het volgende:

Kamer terug laten komen om puur en alleen een MvW voor Wiersma in te dienen en te stemmen. Kan dat vandaag nog?

VVD lijkt klaar om voor te stemmen.
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:27:08 #272
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218980983
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 08:21 schreef Hexagon het volgende:

Wat de fuck snapt BBB niet aan 'demissionair'?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218981010
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 08:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik weet niet of stikstof controversieel is verklaard. Zo niet dan kan ze gewoon verder met het voorstel.

Het slaat verder nergens op maar goed.
pi_218981031
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 08:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De kamer heeft dit onderwerp bewust niet controversieel verklaard, dus dat is niet helemaal eerlijk. Als iets niet controversieel is, moet de minister daar gewoon aan doorwerken. Maar het moet wel via de Kamer en voor de huidige plannen van Wiersma is in de verste verte geen meerderheid te vinden.
pi_218981035
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 22:47 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Grappig. Jetten benoemt iets.
Vroeger heette dit “Wilders in de kaart spelen” maar tegenwoordig maakt dat niet zo veel meer uit blijkbaar.
pi_218981048
Maar Wiersma had in augustus/september 2024 toen ze de provincieplannen in de prullenbak knikkerde al een MvW moeten krijgen. Ze gaf toen zelf aan dat ze dat deed zonder zich te hebben verdiept in andere routes. Sindsdien zit het land op slot (de verloren rechtszaken bij de RvS komen ook door het ontbreken van beleid). Denk niet dat één Nederlandse minister ooit zoveel schade heeft berokkend als Wiersma is gelukt in een tijdspanne van een jaar.
pi_218981062
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 08:37 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Vroeger heette dit “Wilders in de kaart spelen” maar tegenwoordig maakt dat niet zo veel meer uit blijkbaar.
Je zo uitlaten over een gelukkig verijdelde terroristische aanslag op een politicus in een buurland is volgens mij nooit controversieel geweest. Dus ik snap niet zo goed waar je dit vandaan haalt.
pi_218981095
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 08:45 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je zo uitlaten over een gelukkig verijdelde terroristische aanslag op een politicus in een buurland is volgens mij nooit controversieel geweest. Dus ik snap niet zo goed waar je dit vandaan haalt.
Voor VI-kijkend NL zal het nooit goed zijn. Zegt Jetten er niks over dan is het niet goed, zegt hij er wel wat over dan is het ook niet goed.
pi_218981135
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 08:45 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Iets negatiefs zeggen over de islam = “Wilders in de kaart spelen”. Zodra je hier ook maar de kleinste kanttekening bij plaatst ben je volgens links Nederland direct racist en islamofoob.

quote:
13s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 08:52 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Voor VI-kijkend NL zal het nooit goed zijn. Zegt Jetten er niks over dan is het niet goed, zegt hij er wel wat over dan is het ook niet goed.
Hier ben ik het wel mee eens.
pi_218981201
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 09:01 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Iets negatiefs zeggen over de islam = “Wilders in de kaart spelen”. Zodra je hier ook maar de kleinste kanttekening bij plaatst ben je volgens links Nederland direct racist en islamofoob.
En heb je daar bronnen voor? Want volgens mij hebben alle partijen, ook de meest linkse, zich standaard uitgesproken tegen salafisme en tegen jihadistisch geweld. Dan zijn alle kamerleden van de afgelopen 30 jaar racist en islamofoob. Op misschien Kuzu en Özturk na.
pi_218981353
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 09:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
En heb je daar bronnen voor? Want volgens mij hebben alle partijen, ook de meest linkse, zich standaard uitgesproken tegen salafisme en tegen jihadistisch geweld. Dan zijn alle kamerleden van de afgelopen 30 jaar racist en islamofoob. Op misschien Kuzu en Özturk na.
Ach Hanca. Verder alles leuk en wel hoor. En extreem dit, extreem dat: het boeit met niet eens meer.

Maar als je niet ziet dat extreem links net zo polariserend is als extreem rechts dan houd het wel een beetje op. Gisteren Sylvana Simons nog die doodleuk op nationale TV aangeeft dat ze blij wordt van de Surinaamse vlag maar jeuk krijg als wij de Nederlandse vlag dragen.

Sure, Wilders en Baudet zijn gek. Maar laten we niet net doen of types als Simons en van Baarle dat niet zijn. Die staan (aan de compleet andere kant van dat spectrum) net zo goed voor verdeling te zorgen.
pi_218981396
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 09:33 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Ach Hanca. Verder alles leuk en wel hoor. En extreem dit, extreem dat: het boeit met niet eens meer.

Maar als je niet ziet dat extreem links net zo polariserend is als extreem rechts dan houd het wel een beetje op. Gisteren Sylvana Simons nog die doodleuk op nationale TV aangeeft dat ze blij wordt van de Surinaamse vlag maar jeuk krijg als wij de Nederlandse vlag dragen.

Sure, Wilders en Baudet zijn gek. Maar laten we niet net doen of types als Simons en van Baarle dat niet zijn. Die staan (aan de compleet andere kant van dat spectrum) net zo goed voor verdeling te zorgen.
Ik geef vaak genoeg aan dat links ook vaak polariserend is. Maar dat links altijd salafisme en jihadistisch geweld heeft veroordeeld is gewoon een feit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 10-10-2025 09:49:00 ]
  Moderator vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:44:02 #283
5428 crew  miss_sly
pi_218981422
quote:

[..]

Het is niet extreem links, maar radicaal links, aangezien ze democratisch zijn en willen zijn en geen geweld willen gebruiken om de bestaande instituties omver te werpen.
En dan noem je er twee, Bij1 en Denk. GL-PvdA, SP en D66 zijn niet uiterst links.
PVV, BBB, JA21 en FvD zijn zeker wel uiterst rechts.
pi_218981507
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 09:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is niet extreem links, maar radicaal links, aangezien ze democratisch zijn en willen zijn en geen geweld willen gebruiken om de bestaande instituties omver te werpen.
En dan noem je er twee, Bij1 en Denk. GL-PvdA, SP en D66 zijn niet uiterst links.
PVV, BBB, JA21 en FvD zijn zeker wel uiterst rechts.
Maar niet extreem rechts ;) En dat is waar het uiteindelijk om draait.

En je kan de keutel een leuk verfje geven, maar het blijft een keutel. Op het moment dat jij doelbewust snelwegen blokkeert en kunstwerken gaat vernietigen dan valt dat voor mij ook onder geweld. Om nog maar te zwijgen over de agressiviteit die die groep ook laat zien. En dan heb ik het niet over de groep met de potjes en pannetjes, maar over de groep met maskers en zonnebrillen op. Nee, dan heb je vast louter goede dingen in de zin.
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:02:08 #285
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218981508
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 08:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
De kamer heeft dit onderwerp bewust niet controversieel verklaard, dus dat is niet helemaal eerlijk. Als iets niet controversieel is, moet de minister daar gewoon aan doorwerken. Maar het moet wel via de Kamer en voor de huidige plannen van Wiersma is in de verste verte geen meerderheid te vinden.
Een demissionair kabinet moet zich sowieso terughoudend opstellen, ook als een onderwerp niet controversieel is verklaard. Lopende zaken moeten inderdaad worden afgehandeld, maar schreeuwen dat je geen tegenspraak meer roepen "wij zijn de regering en wij dulden geen tegenspraak" is niet de bedoeling, evenmin als zo licht advies van de RvS in de wind slaan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:11:58 #286
5428 crew  miss_sly
pi_218981550
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 10:01 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Maar niet extreem rechts ;) En dat is waar het uiteindelijk om draait.

En je kan de keutel een leuk verfje geven, maar het blijft een keutel. Op het moment dat jij doelbewust snelwegen blokkeert en kunstwerken gaat vernietigen dan valt dat voor mij ook onder geweld. Om nog maar te zwijgen over de agressiviteit die die groep ook laat zien. En dan heb ik het niet over de groep met de potjes en pannetjes, maar over de groep met maskers en zonnebrillen op. Nee, dan heb je vast louter goede dingen in de zin.
FvD met minstens één kamerlid dat is veroordeeld voor opruiing en gezien hun ideeën valt zeker wel onder extreem rechts. PVV en BBB zitten op het randje, want de rechtsstaat en democratie ondermijnen ze met regelmatig als het hen uitkomt.

De groepen die jij noemt zijn verder geen politieke partijen. En daar ging het om.
  Moderator vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:12:18 #287
375570 crew  Cyan9
pi_218981555
Ik begin er inmiddels wel steeds meer van overtuigd te raken dat niet Faber, maar Wiersma de slechtste minister is van het project van afgelopen jaar dat een regering werd genoemd.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:13:27 #288
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_218981563
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 21:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hier ben ik het mee eens. Kunnen differentiëren op verschillende niveaus is altijd beter, dat betekent dat je minimaal de zeer intelligente of juist de praktisch ingestelde leerlingen eigenlijk zo vroeg mogelijk een type onderwijs moet kunnen aanbieden wat bij ze past.
Makkelijk eerste
pi_218981571
quote:

[..]

Het is irritant dat buitenlanderhaters en extreemrechtse acitivisten/hooligans de Nederlandse vlag meesjouwen in hun haatdemonstraties. Ik krijg geen jeuk. Wel een nog erger gevoel daarvan.
Dat is polariserend wat zij doen..... dit gedrag afwijzen is Nederland verbinden
Friese mensen vinden de Friese vlag mooi, passend bij hun afkomst. Niks mis mee. Idem Surinamers
Sylvana Simons is niet gek. Van Baarle ook niet.
pi_218981577
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 10:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Een demissionair kabinet moet zich sowieso terughoudend opstellen, ook als een onderwerp niet controversieel is verklaard. Lopende zaken moeten inderdaad worden afgehandeld, maar schreeuwen dat je geen tegenspraak meer roepen "wij zijn de regering en wij dulden geen tegenspraak" is niet de bedoeling, evenmin als zo licht advies van de RvS in de wind slaan.
Dat een demissionair kabinet alleen lopende zaken mag afhandelen is echt een hardnekkig misverstand. Dat is nergens afgesproken en ook niet de bedoeling. Het kabinet zal zich wel moeten verhouden met het feit dat ze niet meer steunen op een coalitie en dat maakt, zeker in verkiezingstijd of in de onderhandelingsperiode daarna, het nemen van grote beslissingen vaak moeilijk. Maar soms wordt dat juist gewoon geëist, zie bijvoorbeeld als simpel feit Rutte III en corona of de toeslagenaffaire. De stikstofcrisis is zeker ook voor de PAS-melders bijna net zo ingrijpend. De provincies moeten gaan handhaven. Dan kun je het beleid geen maanden stilleggen.
pi_218981592
  Moderator vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:22:13 #292
375570 crew  Cyan9
pi_218981608
quote:
GroenLinks-PvdA, VVD, NSC, D66, BBB, CDA, SGP, CU, Volt en JA21 hebben van het aanbod gebruikgemaakt om hun verkiezingsprogramma te laten doorrekenen.
Valt me toch wat tegen dat een PvdD hier niet aan meedoet.
pi_218981624

pi_218981629
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 10:22 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Valt me toch wat tegen dat een PvdD hier niet aan meedoet.
Die staan eigenlijk een compleet nieuw economisch model voor, dat past niet in de modellen.
  Moderator vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:28:38 #295
375570 crew  Cyan9
pi_218981664
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 10:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die staan eigenlijk een compleet nieuw economisch model voor, dat past niet in de modellen.
Ah, dat is dan wel een logische verklaring.
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:28:41 #296
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218981665
Het idee van een 'rekenkundige ondergrens' voor stikstof klinkt logisch: kleine uitstoot telt niet mee. Maar het is een dubieuze politieke truuk. Juridisch kan het niet, want elke toename van stikstof mag volgens de Europese regels alleen als zeker is dat er geen schade is. Ecologisch klopt het ook niet: duizenden kleine beetjes samen maken wel degelijk uit voor de natuur.

Het resultaat is dat het lijkt alsof er ruimte is om projecten of boeren te legaliseren. De echte oplossing is anders: piekbelasters aanpakken, stikstofruimte eerlijk verdelen, tijdelijke vergunningen geven gekoppeld aan echte reductie en natuurherstel gebruiken om ruimte te creëren.

Stop met energie steken in dubieuze politieke pleisters en neem maatregelen waarbij wordt gezorgd voor daadwerkelijk minder uitstoot binnen geldende juridische kaders.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218981675
En ook wel interessant:

vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:31:53 #298
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218981684
quote:
Artikel vd NOS hierover: Politieke partijen willen hogere NAVO-norm betalen door te korten op de zorg - https://nos.nl/l/2585920
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:32:37 #299
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218981687
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 10:30 schreef Hanca het volgende:
En ook wel interessant:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zozo! Wat een afgetekende verschillen. Eindelijk duidelijk dat er daadwerkelijk iets te kiezen is.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218981693
VVD, CDA, JA21, SGP, BBB en NSC verhogen dus gewoon de belasting op arbeid tov 2026.
  Moderator vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:33:36 #301
375570 crew  Cyan9
pi_218981698
Als zorgmedewerker valt het me toch wel zwaar tegen dat er zo veel partijen echt heel fors op de zorg willen bezuinigen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')