PVV probeerde per decreet beslissingen door te voeren, dit keer lag NSC ervoor. Je hoopt maar dat er de volgende keer weer iemand in de bres springt voor de democratie.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 00:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Waar ben je bang voor? We hebben immers gezien wat er gebeurt als de PVV in de regering zit. Ze bakken er niets van, leveren op geen enkele manier wat ze beloofd hebben en binnen twee jaar laten ze het kabinet weer vallen.
Zelden zoveel onzin in één post gelezen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 06:39 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Wanneer komt er nu eens een hoge kiesdrempel? Al die kleine rotpartijtjes met hun meninkjes zorgen ervoor dat er geen stabiel kabinet gevormd kan worden en dat dus de bestuurbaarheid van het land nagenoeg verwaarloosbaar is. Het concept 'democratie' is in dit rare land te ver doorgeschoten, het is een doel op zich geworden. Bestuurbaarheid moet prioriteit hebben, niet het principe van "laat 100.000 meningen bloeien".
En dan de PVV die in de peilingen nog steeds erg groot is t.o.v. andere partijen. Buitengesloten door nagenoeg alle traditionele partijen. Hoe zou het toch komen dat de PVV-kiezers een stabiel bestuur niet belangrijk vinden maar dat zij aanzienlijk meer belang hechten aan een partij die 'opkomt voor mensen zoals ik'? Zou het misschien komen dat de traditionele partijen alleen maar met zichzelf bezig zijn en geen moed hebben om lastige keuzes te maken? Timmermans en zijn kliek beweren het morele gelijk aan hun zijde te hebben maar hoogstwaarschijnlijk zullen de verkiezingen anders uitwijzen. Als je straks 3e of 4e partij bent geworden wat is die grote bek die je had, dan nog waard?
Dat valt wel mee.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 23:19 schreef capricia het volgende:
Zo, welke (beetje stabiele) meerderheid valt er hier te vormen. Drie weken voor de verkiezingen.
[ afbeelding ]
En met alle versplintering die Wilders aan een coalitie kunnen helpen tel ik nu 70. Dat was met een van de voorgaande polls wat meer.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat valt wel mee.
CDA en PvdAGL samen 50 zetels en D66 en VVD samen 26 en je bent er. Met één of twee zetels minder zou je voldoende moeten kunnen hebben aan een constructieve oppositie van CU en op thema's JA21 en SP.
Klopt, de campagne gaat nu pas echt beginnen. En ik ben er eigenlijk nu al klaar mee :’).quote:Op woensdag 8 oktober 2025 23:48 schreef KaheemSaid het volgende:
In 2010 pakte de PVV in de laatste 3 weken 8 zetels, de VVD verloor er 7.
In 2012 pakte de VVD en de PvdA in de laatste 3 weken respectievelijk 6 en 21 zetels. De SP verloor er 23.
In 2017 pakten VVD en CDA 9 en 5 zetels, de PvdA verloor er 5
In 2021 pakte D66 in de laatste 3 weken 11 zetels,
PVV en PvdA verloren 6 en 4 zetels
In 2023 steeg de PVV in de laatste 3 weken 11 zetels.
Oftewel er kan nog van alles gebeuren.
Ze normaliseren idiote standpunten (zo steunt de VVD nu inhoudelijk de tien punten van Wilders over asiel) en ze morrelden aan de rechtsstaat. Ofwel het heeft gewoon bijgedragen aan de afbraak van onze democratische instituties. En dat is zeer schadelijk, zekers als je ziet dat voorheen betrouwbare partijen dat wel prima vinden…quote:Op donderdag 9 oktober 2025 00:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Waar ben je bang voor? We hebben immers gezien wat er gebeurt als de PVV in de regering zit. Ze bakken er niets van, leveren op geen enkele manier wat ze beloofd hebben en binnen twee jaar laten ze het kabinet weer vallen.
Tja, dat vraagt een zelfinzicht dat daar nu onbestaande is. Ze verjagen liever iedereen die last heeft van nuance uit hun club.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:21 schreef -XOR- het volgende:
Het wordt vooral tijd dat de VVD een eind maakt aan de polarisatie die ze zijn begonnen en die Nederland nu volkomen in de houdgreep houdt.
Wegsturen is dan een MvW op een onderwerp voor nodig. Een onderwerp waarbij dan de hele oppositie, bestaande uit diverse partijen als Volt, CU, SGP, SP, PvdD, FvD, PVV en JA21, elkaar moet vinden. Dat risico is helemaal niet zo groot.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:20 schreef Spablauw214 het volgende:
Een minderheidskabinet lijkt me, zeker in de huidige situatie, geen goed idee. Dan krijg je hetzelfde gezeik als in Frankrijk waarbij het kabinet om de haverklap wordt weggestuurd omdat dat de oppositie beter uit komt.
En aangezien het hier 6 maanden duurt om verkiezingen te organiseren en we daarna eerst nog een jaar gaan formeren, lijkt zoiets me niet erg wenselijk.
En jij denkt dat ze dat gaan doen als ze naar een zetel of 12 kelderen en zien dat de winst vooral te halen is bij PVV en JA21? Ik denk dat de VVD bij deze uitslag fors naar rechts op schuift.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:21 schreef -XOR- het volgende:
Het wordt vooral tijd dat de VVD een eind maakt aan de polarisatie die ze zijn begonnen en die Nederland nu volkomen in de houdgreep houdt.
Daar ben ik inderdaad ook een beetje bang voor, maar het wordt tijd dat ze gaan beseffen dat ze op deze manier het land alleen maar op een heel kwalijke manier aan het afbreken zijn.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
En jij denkt dat ze dat gaan doen als ze naar een zetel of 12 kelderen en zien dat de winst vooral te halen is bij PVV en JA21? Ik denk dat de VVD bij deze uitslag fors naar rechts op schuift.
Nog verder naar rechts gaan lukt ze eigenlijk niet. Want PVV en JA21 zullen daarin altijd lomper zijn. Het was hun koers afgelopen jaren en ze zijn er al flink door gekelderd. Nog zo’n poging en ze gaan naar de vijf zetels van het CDA…quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
En jij denkt dat ze dat gaan doen als ze naar een zetel of 12 kelderen en zien dat de winst vooral te halen is bij PVV en JA21? Ik denk dat de VVD bij deze uitslag fors naar rechts op schuift.
Daar ben ik het ook mee eens, maar doordat die extremen groter worden, valt er geen fatsoenlijke regering te vormen.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 18:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Juist met extremen valt geen stabiele regering te vormen. Dus moet hen duidelijk gemaakt worden dat ze met hun radicale verhaal lekker in de stront mogen zakken.
Maar ze zijn bijna alleen kiezers verloren aan JA21 en op iets langere termijn aan PVV, zo lijkt het. Die win je niet terug door GL-PvdA in het kabinet te helpen. Misschien zijn ze nog iets verloren aan D66, maar daar lijkt niet de grote winst te halen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nog verder naar rechts gaan lukt ze eigenlijk niet. Want PVV en JA21 zullen daarin altijd lomper zijn. Het was hun koers afgelopen jaren en ze zijn er al flink door gekelderd. Nog zo’n poging en ze gaan naar de vijf zetels van het CDA…
De enige manier om ze terug naar normaal te krijgen is de dreiging dat er een kabinet gevormd zou kunnen gaan worden met PvdAGL, CDA, D66 en JA21.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar ze zijn bijna alleen kiezers verloren aan JA21 en op iets langere termijn aan PVV, zo lijkt het. Die win je niet terug door GL-PvdA in het kabinet te helpen. Misschien zijn ze nog iets verloren aan D66, maar daar lijkt niet de grote winst te halen.
Ja, ik baal er ook van, maar in zo'n scenario een VVD dat terug gaat naar 'normaal' verwachten lijkt me echt wensdenken.
En dan denk ik dat ze zeggen: prima, wij voeren wel oppositie.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De enige manier om ze terug naar normaal te krijgen is de dreiging dat er een kabinet gevormd zou kunnen gaan worden met PvdAGL, CDA, D66 en JA21.
Ik denk niet dat Timmermans in zee gaat met JA21.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De enige manier om ze terug naar normaal te krijgen is de dreiging dat er een kabinet gevormd zou kunnen gaan worden met PvdAGL, CDA, D66 en JA21.
Klinkt leuk op papier maar zo’n constructie is veel te instabiel. Er moet gewoon een meerderheidskabinet komen van partijen met aantoonbare bestuurservaring, die capabele bewindspersonen kunnen leveren en dat kabinet moet problemen gaan oplossen en bij voorkeur de rit uitzitten.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wegsturen is dan een MvW op een onderwerp voor nodig. Een onderwerp waarbij dan de hele oppositie, bestaande uit diverse partijen als Volt, CU, SGP, SP, PvdD, FvD, PVV en JA21, elkaar moet vinden. Dat risico is helemaal niet zo groot.
Wel zullen er vaker debatten worden gehouden waar de coalitie geen zin in heeft.
Timmermans en Jetten zijn regelmatig gevraagd naar het wel of niet uitsluiten van JA21 en hebben steeds expliciet gezegd dat niet te doen. Die zien ook de bui wel hangen dat dat wellicht de enige mogelijkheid is.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:04 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Timmermans in zee gaat met JA21.
Dan moet zo'n combi eerst wel 76 zetels krijgen en willen regeren, je kunt een partij niet dwingen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Klinkt leuk op papier maar zo’n constructie is veel te instabiel. Er moet gewoon een meerderheidskabinet komen van partijen met aantoonbare bestuurservaring, die capabele bewindspersonen kunnen leveren en dat kabinet moet problemen gaan oplossen en bij voorkeur de rit uitzitten.
Het lijkt me in eerste instantie vooral een handige schijnbeweging om in het reportoire te hebben maar het zou best kunnen dat dat moet en als JA21 het goed zou doen in de regering kan de VVD best een probleem hebben, dan kunnen ze namelijk wel eens leeggegeten worden door Eerdmans en co.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:04 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Timmermans in zee gaat met JA21.
Ik zie ook niet in waarom CU en VOLT fundamentele ideologische bezwaren zouden hebben tegen een centrumkabinet.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wegsturen is dan een MvW op een onderwerp voor nodig. Een onderwerp waarbij dan de hele oppositie, bestaande uit diverse partijen als Volt, CU, SGP, SP, PvdD, FvD, PVV en JA21, elkaar moet vinden. Dat risico is helemaal niet zo groot.
Wel zullen er vaker debatten worden gehouden waar de coalitie geen zin in heeft.
PVV probeerde per decreet beslissingen door te voeren, dit keer lag NSC ervoor. Je hoopt maar dat er de volgende keer weer iemand in de bres springt voor de democratie.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 00:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Lijkt mij toch best shit wanneer je al 2 jaar denkt “we moeten naar rechts daar zit het potentieel” en dat je dan zowel rechts en links van je partijen ziet winnen. Twee jaar geleden waren het NSC en PVV, nu JA21 en CDA.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is véél wenselijker dan het extremistische en antidemocratische haatzaaiende JA21 erbij (asielzoekers naar voormalige koloniën... naar Curaçao en Suriname) dat een heel kabinet kan gijzelen en er met dubbele agenda's in zit.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik zie ook niet in waarom CU en VOLT fundamentele ideologische bezwaren zouden hebben tegen een centrumkabinet.
Wat zou je precies willen bereiken met minder parlementariërs?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:08 schreef TAmaru het volgende:
Ik ben het er wel mee eens dat er een kiesdrempel zou moeten komen. Op deze manier is het land nauwelijks meer bestuurbaar. Aantal parlementariërs zou ook verminderd moeten worden naar 50, na grondige decentralisatie.
Nederland heeft juist meer parlementariërs nodig. Meer in lijn met andere landen. Daar hoort bij uitbreiding dan wel een kiesdrempel bij inderdaad.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:35 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat zou je precies willen bereiken met minder parlementariërs?
Een stabiel minderheidscentrumkabinet vanuit het midden lijkt echter alleen gevormd te kunnen worden door een combinatie van PvdAGL, CDA, D66 en VVD of JA21, waarbij die laatste uiteraard dan wel een flinke stap richting centrum zouden moeten doen. Eerdmans en Coenradie lijken me daar op zich best wel voor te porren, ik vraag me alleen af of Boomsma en Nanninga daar ook zou over zouden denken. Een minderheidskabinet met 5 of 6 partijen lijkt me wel erg instabiel en bovendien heeft Bontenbal al aangegeven niet graag in een kabinet te stappen waarin CDA zelf de meest rechtse partij is.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is véél wenselijker dan het extremistische en antidemocratische haatzaaiende JA21 erbij (asielzoekers naar voormalige koloniën... naar Curaçao en Suriname) dat een heel kabinet kan gijzelen en er met dubbele agenda's in zit.
JA21 zal altijd met een schuin oog kijken naar het juiste moment om de boel te laten klappen en het rechtse blok er nog sterker uit te laten komen.
Ook retorisch en qua verhaal sluit dat beter aan. Misschien kan het dan ook eens over andere dingen gaan dan buitenlanders. Een breder verhaal over fatsoenlijk met elkaar samenleven, wat meer solidariteit ipv een competitie/oorlog van allen tegen allen.
Heb jij ook nog andere standen dan “vol gas”?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is véél wenselijker dan het extremistische en antidemocratische haatzaaiende JA21 erbij (asielzoekers naar voormalige koloniën... naar Curaçao en Suriname) dat een heel kabinet kan gijzelen en er met dubbele agenda's in zit.
JA21 zal altijd met een schuin oog kijken naar het juiste moment om de boel te laten klappen en het rechtse blok er nog sterker uit te laten komen.
Ook retorisch en qua verhaal sluit dat beter aan. Misschien kan het dan ook eens over andere dingen gaan dan buitenlanders. Een breder verhaal over fatsoenlijk met elkaar samenleven, wat meer solidariteit ipv een competitie/oorlog van allen tegen allen.
Wat is dat voor gekkigheid dat een demissionair minister zulk controversieel beleid meent te mogen doordrukken?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:14 schreef Hanca het volgende:
Ondertussen wil Wiersma het aantal boeren (en andere bedrijven) in de knel door iets vergelijkbaars als de PAS-melders graag fors vergroten, gelukkig ligt de VVD dwars: https://nos.nl/artikel/25(...)elere-stikstofregels
Wiersma is toch wel de grootste reden dat ik op snel een ander kabinet hoop.
Het lijkt me voor iedereen (behalve big agro dan) het beste dat deze partij zo snel mogelijk verdwijnt richting de vuilnisbelt van de parlementaire geschiedenis.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wat is dat voor gekkigheid dat een demissionair minister zulk controversieel beleid meent te mogen doordrukken?
quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wat is dat voor gekkigheid dat een demissionair minister zulk controversieel beleid meent te mogen doordrukken?
Ik zie JA21 gewoon als een nogal enge club met duister verleden. Bleven véél te lang bij FvD zitten en hun mede-uittreder Eva Vlaardingerbroek, de schrijver van de verklaring, heeft toen een bepaald pad gekozen (heeft Nanninga nog steeds contact mee).quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:43 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Heb jij ook nog andere standen dan “vol gas”?
Oprechte vraag.
PostNL levert nog beter, en die hebben geen zin in een trappenhuis dus dumpen mijn bestelde pakketten altijd standaard een dag te laat bij de Appie.quote:
Nu je het toch zegt: JA21 is wat dat betreft niet anders.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het lijkt me voor iedereen (behalve big agro dan) het beste dat deze partij zo snel mogelijk verdwijnt richting de vuilnisbelt van de parlementaire geschiedenis.
Kun je onderbouwen waarom dit een goed idee zou zijn? We hebben volgens mij al het minste aantal volksvertegenwoordigers per capita in Europa dat al decennia niet is vergroot ondanks dat de bevolking is verdubbeld. Ook klagen parlementsleden dat ze nu al hun werk niet goed kunnen doen omdat fracties door de versplintering veel te klein zijn geworden.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:08 schreef TAmaru het volgende:
Ik ben het er wel mee eens dat er een kiesdrempel zou moeten komen. Op deze manier is het land nauwelijks meer bestuurbaar. Aantal parlementariërs zou ook verminderd moeten worden naar 50, na grondige decentralisatie.
Ik denk dat dat komt omdat er nog geen grote debatten zijn geweest en de doorrekeningen van de partijprogramma's ook nog niet binnen zijn.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:55 schreef Lichtloper het volgende:
We zitten nu minder dan 3 weken voor de verkiezingen, maar voor mijn gevoel leeft het nog totaal niet in het land. Misschien komt het omdat ik nauwelijks meer ouderwetse TV kijk. Maar op mijn social media gaat het er nauwelijks over, en aan de koffietafel hoor ik er ook niemand over.
Zou ook niet weten wat nu het grote verkiezingsthema is. Ja, gezeik over AZC’s, maar verder?
De overheid moet zich wat mij betreft met veel minder dingen bezighouden. Dan hoeft er ook veel minder werk gedaan te worden.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:00 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Kun je onderbouwen waarom dit een goed idee zou zijn? We hebben volgens mij al het minste aantal volksvertegenwoordigers per capita in Europa dat al decennia niet is vergroot ondanks dat de bevolking is verdubbeld. Ook klagen parlementsleden dat ze nu al hun werk niet goed kunnen doen omdat fracties door de versplintering veel te klein zijn geworden.
Lekker vaag. Kun je dit concretiseren?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:07 schreef TAmaru het volgende:
[..]
De overheid moet zich wat mij betreft met veel minder dingen bezighouden. Dan hoeft er ook veel minder werk gedaan te worden.
Ik ben voor sterke decentralisatie; de centrale overheid zou meer macht moeten weggeven aan lokaal bestuur. Verder moeten wat mij betreft worden afgeschaft: de inkomstenbelasting, de btw, erf-, schenk- en vermogensbelasting, de nationaal geregelde zorgverzekering, de uitkeringen en toeslagen, de asielopvang, de sociale woningbouw, natuurlijk de NPO en de ontwikkelingssamenwerking ... en zo kan ik nog wel even doorgaan.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:08 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Lekker vaag. Kun je dit concretiseren?
Je wil dus van Nederland een failed state maken met ongekende armoede. Gelukkig is hier in Nederland totaal geen draagvlak voor. De partijen die dit soort opvattingen delen halen de kiesdrempel nooitquote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:13 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik ben voor sterke decentralisatie; de centrale overheid zou meer macht moeten weggeven aan lokaal bestuur. Verder moeten wat mij betreft worden afgeschaft: de inkomstenbelasting, de btw, erf-, schenk- en vermogensbelasting, de nationaal geregelde zorgverzekering, de uitkeringen en toeslagen, de asielopvang, de sociale woningbouw, natuurlijk de NPO en de ontwikkelingssamenwerking ... en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Met 50 kamerleden heb je dan meer dan genoeg. Overigens: een kiesdrempel draagt bij tot grotere fracties wat ook weer bijdraagt tot vermindering van de werkdruk. Kan me voorstellen dat een fractie van 1 tot 5 mensen heel lastig te runnen is. Nou, dat zijn er dus heel wat tegenwoordig ... daarom een kiesdrempel van minimaal 5 invoeren. Dan vallen er heel wat partijen weg en krijgt de rest er zo'n 3 tot 4 zetels bij per partij.
Ook stemgedrag/stemchecker naar gekeken?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:14 schreef Evenstar het volgende:
Ugh, al zoveel partijprogramma's doorgekeken, stemwijzer, kieskompas etc. ingevuld maar ik heb nog steeds geen idee wat ik moet stemmen.
Zal ik ook nog even doen, bedankt voor de tip!quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ook stemgedrag/stemchecker naar gekeken?
Als mensen zoals jij iets voor arme mensen willen doen, kan dat natuurlijk altijd op particulier initiatief. Daar zijn in het buitenland ook genoeg voorbeelden van. Overigens heeft het merendeel van de landen in de wereld een verzorgingsstaat die minimaal 90% kleiner is dan die in Nederland. En ook daar kunnen mensen doorgaans prima leven. De meeste failed states hebben juist een bijzonder grote overheid waar het meeste geld opgaat aan corruptie.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:18 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je wil dus van Nederland een failed state maken met ongekende armoede. Gelukkig is hier in Nederland totaal geen draagvlak voor. De partijen die dit soort opvattingen delen halen de kiesdrempel nooit
Wat had een kiesdrempel van respectievelijk 3 en 5 procent betekent voor de afgelopen 3 verkiezingen?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 06:39 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Wanneer komt er nu eens een hoge kiesdrempel? Al die kleine rotpartijtjes met hun meninkjes zorgen ervoor dat er geen stabiel kabinet gevormd kan worden en dat dus de bestuurbaarheid van het land nagenoeg verwaarloosbaar is. Het concept 'democratie' is in dit rare land te ver doorgeschoten, het is een doel op zich geworden. Bestuurbaarheid moet prioriteit hebben, niet het principe van "laat 100.000 meningen bloeien".
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Partij - Stemmen - Zetels 5% - Zetels 3% PVV - 23,49% - 45 - 42 GL/PvdA - 15,75 % - 30 - 28 VVD - 15,24 % - 29 - 27 NSC - 12,88 % - 25 - 23 D66 - 6,29 % - 12 - 11 BBB - 4,65 % - 0 - 8 CDA - 3,31 % - 0 - 6 SP - 3,15 % - 0 - 6 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | Partij - Stemmen - Zetels 5% - Zetels 3% VVD - 21,87% - 41 - 38 D66 - 15,02% - 28 - 26 PVV - 10,79% - 20 - 19 CDA - 9,5% - 18 - 17 SP - 5,98% - 11 - 10 PvdA - 5,73% - 11 - 10 GL - 5,16% - 10 - 9 FVD - 5,02% - 10 - 9 PvdD - 3,84% - 0 - 7 CU - 3,37% - 0 - 6 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | Partij - Stemmen - Zetels 5% - Zetels 3% VVD - 21,29% - 37 - 34 PVV - 13,09% - 23 - 21 CDA - 12,38% - 22 - 20 D66 - 12,23% - 21 - 20 GL - 9,13% - 16 - 15 SP - 9,09% - 16 - 15 PvdA - 5,7% - 10 - 9 CU - 3,39% - 0 - 5 PvdD - 3,19% - 0 - 5 50PLUS - 3,11% - 0 - 5 |
Hoe zou je iets als zorg dan in willen richten en kan je met voorbeelden komen van hoe dit zou werken?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:13 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik ben voor sterke decentralisatie; de centrale overheid zou meer macht moeten weggeven aan lokaal bestuur. Verder moeten wat mij betreft worden afgeschaft: de inkomstenbelasting, de btw, erf-, schenk- en vermogensbelasting, de nationaal geregelde zorgverzekering, de uitkeringen en toeslagen, de asielopvang, de sociale woningbouw, natuurlijk de NPO en de ontwikkelingssamenwerking ... en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Zoals toen Nederland nog een nachtwakersstaat was en ongekende armoede kende? Dat werkt niet.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:31 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Als mensen zoals jij iets voor arme mensen willen doen, kan dat natuurlijk altijd op particulier initiatief. Daar zijn in het buitenland ook genoeg voorbeelden van. Overigens heeft het merendeel van de landen in de wereld een verzorgingsstaat die minimaal 90% kleiner is dan die in Nederland. En ook daar kunnen mensen doorgaans prima leven. De meeste failed states hebben juist een bijzonder grote overheid waar het meeste geld opgaat aan corruptie.
Hoe dan ook, een beetje meer armoede mag best. Dat zie ik als iets positiefs. We hebben het veel te goed in Nederland, vooral aan de onderkant.
Ohja, vooral als het die ander is is het prima.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:31 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Als mensen zoals jij iets voor arme mensen willen doen, kan dat natuurlijk altijd op particulier initiatief. Daar zijn in het buitenland ook genoeg voorbeelden van. Overigens heeft het merendeel van de landen in de wereld een verzorgingsstaat die minimaal 90% kleiner is dan die in Nederland. En ook daar kunnen mensen doorgaans prima leven. De meeste failed states hebben juist een bijzonder grote overheid waar het meeste geld opgaat aan corruptie.
Hoe dan ook, een beetje meer armoede mag best. Dat zie ik als iets positiefs. We hebben het veel te goed in Nederland, vooral aan de onderkant.
De zorg zou ik helemaal niet willen inrichten. Dat kun je overlaten aan particuliere verzekeraars. Eventueel kan er een soort noodzorg komen op basis van solidariteit. Dan wordt bijv. de echte noodzorg vergoed, terwijl voor kleinere dingen mensen zelf moeten betalen of dat moeten regelen met een particuliere verzekeraar.quote:[ afbeelding ] Op donderdag 9 oktober 2025 09:13 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik ben voor sterke decentralisatie; de centrale overheid zou meer macht moeten weggeven aan lokaal bestuur. Verder moeten wat mij betreft worden afgeschaft: de inkomstenbelasting, de btw, erf-, schenk- en vermogensbelasting, de nationaal geregelde zorgverzekering, de uitkeringen en toeslagen, de asielopvang, de sociale woningbouw, natuurlijk de NPO en de ontwikkelingssamenwerking ... en zo kan ik nog wel even doorgaan./quote]
Hoe zou je iets als zorg dan in willen richten en kan je met voorbeelden komen van hoe dit zou werken?
Zoals in de VS. Zorg alleen voor de rijken. Kun je het niet betalen dan ga je of failliet of maar dood.quote:[ afbeelding ] Op donderdag 9 oktober 2025 09:13 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik ben voor sterke decentralisatie; de centrale overheid zou meer macht moeten weggeven aan lokaal bestuur. Verder moeten wat mij betreft worden afgeschaft: de inkomstenbelasting, de btw, erf-, schenk- en vermogensbelasting, de nationaal geregelde zorgverzekering, de uitkeringen en toeslagen, de asielopvang, de sociale woningbouw, natuurlijk de NPO en de ontwikkelingssamenwerking ... en zo kan ik nog wel even doorgaan./quote]
Hoe zou je iets als zorg dan in willen richten en kan je met voorbeelden komen van hoe dit zou werken?
Deny defend depose praktijken zodat je op basis van een algoritme of 'AI' voor alles wordt afgewezen en nergens je recht kunt halen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:34 schreef TAmaru het volgende:
[..]
De zorg zou ik helemaal niet willen inrichten. Dat kun je overlaten aan particuliere verzekeraars. Eventueel kan er een soort noodzorg komen op basis van solidariteit. Dan wordt bijv. de echte noodzorg vergoed, terwijl voor kleinere dingen mensen zelf moeten betalen of dat moeten regelen met een particuliere verzekeraar.
Al die mensen die "geen idee" hebben, een dartpijltje opgooien en dan bij PVV/JA21/FvD uit komen kunnen maar beter niet stemmen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:14 schreef Evenstar het volgende:
Ugh, al zoveel partijprogramma's doorgekeken, stemwijzer, kieskompas etc. ingevuld maar ik heb nog steeds geen idee wat ik moet stemmen.
Oh, er zijn ook partijen waar ik nooit op zou stemmen, zoals DENK, PVV, FvD, SGP, CU etc.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Al die mensen die "geen idee" hebben, een dartpijltje opgooien en dan bij PVV/JA21/FvD uit komen kunnen maar beter niet stemmen.
De Stemwijzer misleidt en manipuleert net zoveel als dat het verduidelijkt.
Het is voor velen als geblinddoekt een dartspijltje opgooien - en men leert matig bij (omdat gevoelsmatig een BBB of JA21 'nieuw' zijn ipv onderdeel van een lange traditie en hoofdmoot).
Het staat iedereen vrij matige interesse te hebben en op onderbuikgevoelens af te gaan.
De vrijheid om te zeggen "ik weet het niet" (zijn Nederlanders op alle terreinen niet zo goed in) bestaat ook.
Omroep max kijkersquote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hoe slaagt 50PLUS er toch in om weer zetels te krijgen? Compleet onzichtbaar voor mij maar kennelijk is er toch een achterban.
Leuk man, meer macht & vrijheid lokaal zodat de kans toeneemt dat de plaatselijke popie-jopie makelaar de boel kan flessen. Goed plan.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:13 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Met 50 kamerleden heb je dan meer dan genoeg. Overigens: een kiesdrempel draagt bij tot grotere fracties wat ook weer bijdraagt tot vermindering van de werkdruk. Kan me voorstellen dat een fractie van 1 tot 5 mensen heel lastig te runnen is. Nou, dat zijn er dus heel wat tegenwoordig ... daarom een kiesdrempel van minimaal 5 invoeren. Dan vallen er heel wat partijen weg en krijgt de rest er zo'n 3 tot 4 zetels bij per partij.
Toch vind je dergelijke landen niet echt terug bovenaan in de world happiness index? Ik vind het best lastig te doorzien wat voor invloed dit op landsbestuur en de inwoners zou hebben, dus misschien is het een goed idee om met een voorbeeld te komen waar het op een dergelijke manier werkt?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:31 schreef TAmaru het volgende:
[..]
We moeten nu niet met het verleden vergelijken en Nederland ook niet met Afrika vergelijken. Corruptie moet natuurlijk altijd worden aangepakt. Dat is in Afrika een groot probleem. Verder komt er in de meeste landen ter wereld ook niemand van de honger om. De overheid heeft hier de rol op zich genomen die vroeger eigenlijk families en liefdadigheidsinstellingen hadden. Als jij vindt dat armeren geholpen moeten worden, zul je dat nog steeds kunnen doen. Bied iemand maar een uitkering aan per maand. Dat kun je dan van de verminderde belasting heel eenvoudig betalen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:33 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Zoals toen Nederland nog een nachtwakersstaat was en ongekende armoede kende? Dat werkt niet.
Wat jij wil is niet minder verzorgingsstaat, maar het helemaal afschaffen en nog allerlei andere gekkigheden die je alleen in failed states in Afrika zat. Bijvoorbeeld Somalië.
Het is gewoon een fantasietje van hem. Het draait altijd om hemzelf en niet om de anderen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:55 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Toch vind je dergelijke landen niet echt terug bovenaan in de world happiness index? Ik vind het best lastig te doorzien wat voor invloed dit op landsbestuur en de inwoners zou hebben, dus misschien is het een goed idee om met een voorbeeld te komen waar het op een dergelijke manier werkt?
Ik heb juist het idee dat wij het in de noord west Europese landen echt heel fijn hebben, ja we betalen veel belasting en de overheid regelt veel voor ons, maar de inwoners zijn ook behoorlijk gelukkig (world hapiness index) en er zijn weinig mensen die de boot echt missen. Als je dit vergelijkt met het angelsaksisch model (UK / VS) wat al meer richting jou manier van denken gaat, dan zie je dat een bepaalde groep het daar heel goed heeft. Tegelijk zijn er ook heel veel mensen die daar de boot volledig missen.
Ik zou mij best voor kunnen stellen dat je een dergelijk beleid in een falend VK zou willen proberen, maar waarom zou je hier in hemelsnaam warm voor lopen in Nederland waar we het door de bank genomen heel goed hebben?
Dit is niet realistisch, waardoor hetgeen jij wil net zo utopisch is als communisme. Daarom falen alle Libertopia experimenten ook keihard.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:55 schreef TAmaru het volgende:
[..]
We moeten nu niet met het verleden vergelijken en Nederland ook niet met Afrika vergelijken. Corruptie moet natuurlijk altijd worden aangepakt. Dat is in Afrika een groot probleem. Verder komt er in de meeste landen ter wereld ook niemand van de honger om. De overheid heeft hier de rol op zich genomen die vroeger eigenlijk families en liefdadigheidsinstellingen hadden. Als jij vindt dat armeren geholpen moeten worden, zul je dat nog steeds kunnen doen. Bied iemand maar een uitkering aan per maand. Dat kun je dan van de verminderde belasting heel eenvoudig betalen.
Je moet niet vergeten dat Nederland in de 19e eeuw een veel lagere productie had dan nu. De productiviteit was laag. Technologie ontbrak grotendeels en de infrastructuur was slecht. Het is nu veel eenvoudiger om basisbenodigdheden te bekostigen dan het toen was voor iemand met een laag inkomen.
Afrika heeft het probleem van slechte infrastructuur, weinig technologische vooruitgang, vrij lage productie, veel corruptie, problemen met rechtspraak, en daardoor het bestraffen van diefstal, inbreuk op eigendomsrecht, etc.
Zo'n beeld als ik schets is natuurlijk alleen te realiseren binnen een transparante samenleving, die zo veel mogelijk vrij is van corruptie en waarin inbreuk op iemands rechten ook zwaar bestraft kan worden.
Ben jij de reïncarnatie van Ayn Rand toevallig?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:13 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Waarom kunnen die beter niet stemmen?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Al die mensen die "geen idee" hebben, een dartpijltje opgooien en dan bij PVV/JA21/FvD uit komen kunnen maar beter niet stemmen.
Onzin, want volgens mij voldoet Nederland allang aan die definitie. Vrij transparant (maar nog lang niet genoeg), weinig corruptie en duidelijke eigendomsrechten en rechtspraak.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:01 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dit is niet realistisch, waardoor hetgeen jij wil net zo utopisch is als communisme. Daarom falen alle Libertopia experimenten ook keihard.
Weet je, het kan ook echt een stukje minder soms. Een beetje respectvoller ook. En wat minder gestrekt been.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De Stemwijzer misleidt en manipuleert net zoveel als dat het verduidelijkt.
Het is voor velen als geblinddoekt een dartspijltje opgooien - en men leert matig bij (omdat gevoelsmatig een BBB of JA21 'nieuw' zijn ipv onderdeel van een lange traditie en hoofdmoot).
Het staat iedereen vrij matige interesse te hebben en op onderbuikgevoelens af te gaan.
De vrijheid om te zeggen "ik weet het niet" (zijn Nederlanders op alle terreinen niet zo goed in) bestaat ook.
Je zegt net dat je de inkomstenbelasting wil afschaffen. Hoe wil je de overheidsfinanciën rond krijgen dan?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:11 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Onzin, want volgens mij voldoet Nederland allang aan die definitie. Vrij transparant (maar nog lang niet genoeg), weinig corruptie en duidelijke eigendomsrechten en rechtspraak.
Als Ja21 meedoet is het middencoalitie meer.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:10 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Waarom kunnen die beter niet stemmen?
Ja21 is misschien wel nodig om een beetje de enige middencoalitie met 4 partijen mogelijk te maken.
Bron?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De Stemwijzer misleidt en manipuleert
We zakken op die lijst steeds verder weg en jij wilt dingen die dit bestrijden kapotbezuinigen met jouw ideeën of er in ieder geval voor zorgen dat mensen met geld hiervoor stevig kunnen lobbyen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:11 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Onzin, want volgens mij voldoet Nederland allang aan die definitie. Vrij transparant (maar nog lang niet genoeg), weinig corruptie en duidelijke eigendomsrechten en rechtspraak.
Er staat niks verkeerds in de post die jij citeert. Geen enkel scheldwoord, geen enkele belediging of op de persoon gerichte beschuldigingquote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Weet je, het kan ook echt een stukje minder soms. Een beetje respectvoller ook. En wat minder gestrekt been.
Een coalitie met JA21 en PVV is niet midden lolquote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:10 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Waarom kunnen die beter niet stemmen?
Ja21 is misschien wel nodig om een beetje de enige middencoalitie met 4 partijen mogelijk te maken.
Er zal natuurlijk iets nodig zijn voor politie, justitie, leger en rechtspraak. Evt. kan rechtspraak ook geprivatiseerd worden of onafhankelijk gemaakt worden. Dat is niet zo lastig.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je zegt net dat je de inkomstenbelasting wil afschaffen. Hoe wil je de overheidsfinanciën rond krijgen dan?
Wat anderen in jouw ogen verkeerd doen, hoef je toch zelf ook niet te doen? Integendeel, zou ik zeggen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er staat niks verkeerds in de post die jij citeert. Geen enkel scheldwoord, geen enkele belediging of op de persoon gerichte beschuldiging
Een gestrekt been tegen de JA21 sympathisanten is hard nodig.
Deze hoek is per slot van rekening zelf van het gestrekte been, van respectloosheid tegen hele groepen mensen en de ene na de andere beschuldiging en belediging.
En dan zou ik respectvoller moeten zijn? Nou nee.
Op dit forum mag je de meest verschrikkelijke dingen over Gazanen, Oekraïners en 'links' zeggen. Dat kan allemaal.
Lachwekkende opmerking van jou. Lees voor dat 'het kan een stukje minder' eens het Oekraïne topic door. Dat mag allemaal; daar wat van zeggen (dat het Russische propaganda is) wordt gewist.
Doei.
Rechtspraak privatiseren? Hallo corruptie.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:22 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Er zal natuurlijk iets nodig zijn voor politie, justitie, leger en rechtspraak. Evt. kan rechtspraak ook geprivatiseerd worden of onafhankelijk gemaakt worden. Dat is niet zo lastig.
Verder bij politie en justitie lijkt mij het principe heel goed dat de vervuiler betaalt. M.a.w. als jij diefstal pleegt, betaal je ook mee aan de kosten van opsporing en vervolging. Maar dat dekt natuurlijk niet alles.
De weinige overheidsuitgaven die gedaan moeten worden kunnen bijv. gefinancierd worden uit dingen als een kleine belasting op eigendom van land of grond (want heel makkelijk te controleren en innen), staatsloterijen, fondsen om defensie en politie vrijwillig te steunen, gasopbrengsten en opbrengsten uit overige bronnen die ons hele land aangaan, staatsmusea, etc.
Je denkt dat jouw (eigendoms)rechten nog gewaarborgd zijn in een geprivatiseerde rechtspraak die veel meer vatbaar is voor corruptie en belangenverstrengeling?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:22 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Er zal natuurlijk iets nodig zijn voor politie, justitie, leger en rechtspraak. Evt. kan rechtspraak ook geprivatiseerd worden of onafhankelijk gemaakt worden. Dat is niet zo lastig.
Verder bij politie en justitie lijkt mij het principe heel goed dat de vervuiler betaalt. M.a.w. als jij diefstal pleegt, betaal je ook mee aan de kosten van opsporing en vervolging. Maar dat dekt natuurlijk niet alles.
De weinige overheidsuitgaven die gedaan moeten worden kunnen bijv. gefinancierd worden uit dingen als een kleine belasting op eigendom van land of grond (want heel makkelijk te controleren en innen), staatsloterijen, fondsen om defensie en politie vrijwillig te steunen, gasopbrengsten en opbrengsten uit overige bronnen die ons hele land aangaan, staatsmusea, etc.
Respectvoller?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Weet je, het kan ook echt een stukje minder soms. Een beetje respectvoller ook. En wat minder gestrekt been.
Tja, ik ga liever uit van me gedragen en met anderen omgaan zoals ik wil dat ze ook met mij omgaan. En dan kun je op een respectvolle nette manier nog steeds ontzettend oneens zijn met mensen en dat uiten.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:31 schreef probeer het volgende:
[..]
Respectvoller?
Waarom zou ik respectvol zijn naar politieke partijen en diens aanhang die er volledig op los discrimineren en racisme bezigen, en het hebben over tribunalen voor woke, linkse landverraders en meer van dat?
Ik vind het allemaal ranzig tuig wat ik liever kwijt dan rijk ben. Heb echt nul respect voor ze. Het beste wat ze kunnen krijgen is dat ik fatsoenlijk blijf.
Rechtspraak is nu niet onafhankelijk, maar met privatisering (en dus een winstoogmerk) wel?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:22 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik; fatsoen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tja, ik ga liever uit van me gedragen en met anderen omgaan zoals ik wil dat ze ook met mij omgaan. En dan kun je op een respectvolle nette manier nog steeds ontzettend oneens zijn met mensen en dat uiten.
Er zullen verschillende rechtbanken komen en mensen kunnen bijv. zelf een rechtbank uitkiezen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:28 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je denkt dat jouw (eigendoms)rechten nog gewaarborgd zijn in een geprivatiseerde rechtspraak die veel meer vatbaar is voor corruptie en belangenverstrengeling?
Ik bedoel onafhankelijk in de zin van geen overheidsorgaan. Hoewel je je inderdaad kunt afvragen of ze nu onafhankelijk zijn ja.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Rechtspraak is nu niet onafhankelijk, maar met privatisering (en dus een winstoogmerk) wel?
Kan je uitleggen hoe je dat voor je ziet?
quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:36 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik; fatsoen.
Maar respect voor ze hebben zou betekenen dat ik waardering, bewondering, eerbied, ontzag bij/voor ze ervaar. En dat doe ik niet. Verre van. Ik bewonder of waardeer PVV-stemmers (en co) niet.
Respect heeft niets met wwaardering, bewondering, eerbied of ontzag te maken.quote:Respectvol betekent het behandelen van anderen met waardigheid, aandacht, en consideratie, ongeacht hun achtergrond, meningen of identiteit, door hun rechten, gevoelens en perspectieven te erkennen en te waarderen. Dit kan worden uitgedrukt door vriendelijk te zijn, te luisteren, open te staan voor andere meningen, en te gedragen op een manier die wederzijds begrip en een harmonieuze relatie bevordert.
Google de definitie van respect eensquote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
Respect heeft niets met wwaardering, bewondering, eerbied of ontzag te maken.
Er is een heel grote groep die alleen maar boos is en verder niets wil behalve dat de boel getrold wordt.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:41 schreef Fok-it het volgende:
'Het feit dat Wilders in juni het kabinet liet vallen, lijkt voor veel van zijn aanhangers geen reden om de PVV te laten vallen. Ipsos I&O vond in zijn nieuwste onderzoek uit dat slechts 11 procent van de huidige PVV'ers een bijdrage aan stabiel bestuur belangrijk vindt. Zij hechten aanzienlijk meer belang aan een partij die 'opkomt voor mensen zoals ik'
Dit is toch ook janken met de pet op. Hier hoef je inderdaad totaal geen respect voor te hebben
Ik noemde dan ook geen PVV lolquote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:18 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Een coalitie met JA21 en PVV is niet midden lol
Zo werkt het niet bij private rechtspraak. Bedrijven zullen hun forumkeuze vastleggen in overeenkomsten en algemene voorwaarden zodat jij gedwongen wordt om te procederen voor een rechtbank die hen het meest gunstigst is gezind. Dat zie je nu ook al in de VS waarin arbitrage en vaststelling van forumkeuze wordt verstopt in ellenlange EULAs, maar die wel bindend zijn.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:37 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Er zullen verschillende rechtbanken komen en mensen kunnen bijv. zelf een rechtbank uitkiezen.
Echter: het is evt. ook mogelijk om de rechtbanken wel onder de overheid te laten vallen.
..quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:49 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ik noemde dan ook geen PVV lol
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |