Dan moet zo'n combi eerst wel 76 zetels krijgen en willen regeren, je kunt een partij niet dwingen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Klinkt leuk op papier maar zo’n constructie is veel te instabiel. Er moet gewoon een meerderheidskabinet komen van partijen met aantoonbare bestuurservaring, die capabele bewindspersonen kunnen leveren en dat kabinet moet problemen gaan oplossen en bij voorkeur de rit uitzitten.
Het lijkt me in eerste instantie vooral een handige schijnbeweging om in het reportoire te hebben maar het zou best kunnen dat dat moet en als JA21 het goed zou doen in de regering kan de VVD best een probleem hebben, dan kunnen ze namelijk wel eens leeggegeten worden door Eerdmans en co.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:04 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Timmermans in zee gaat met JA21.
Ik zie ook niet in waarom CU en VOLT fundamentele ideologische bezwaren zouden hebben tegen een centrumkabinet.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wegsturen is dan een MvW op een onderwerp voor nodig. Een onderwerp waarbij dan de hele oppositie, bestaande uit diverse partijen als Volt, CU, SGP, SP, PvdD, FvD, PVV en JA21, elkaar moet vinden. Dat risico is helemaal niet zo groot.
Wel zullen er vaker debatten worden gehouden waar de coalitie geen zin in heeft.
PVV probeerde per decreet beslissingen door te voeren, dit keer lag NSC ervoor. Je hoopt maar dat er de volgende keer weer iemand in de bres springt voor de democratie.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 00:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Waar ben je bang voor? We hebben immers gezien wat er gebeurt als de PVV in de regering zit. Ze bakken er niets van, leveren op geen enkele manier wat ze beloofd hebben en binnen twee jaar laten ze het kabinet weer vallen.
Lijkt mij toch best shit wanneer je al 2 jaar denkt “we moeten naar rechts daar zit het potentieel” en dat je dan zowel rechts en links van je partijen ziet winnen. Twee jaar geleden waren het NSC en PVV, nu JA21 en CDA.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
En jij denkt dat ze dat gaan doen als ze naar een zetel of 12 kelderen en zien dat de winst vooral te halen is bij PVV en JA21? Ik denk dat de VVD bij deze uitslag fors naar rechts op schuift.
Dit is véél wenselijker dan het extremistische en antidemocratische haatzaaiende JA21 erbij (asielzoekers naar voormalige koloniën... naar Curaçao en Suriname) dat een heel kabinet kan gijzelen en er met dubbele agenda's in zit.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik zie ook niet in waarom CU en VOLT fundamentele ideologische bezwaren zouden hebben tegen een centrumkabinet.
Wat zou je precies willen bereiken met minder parlementariërs?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:08 schreef TAmaru het volgende:
Ik ben het er wel mee eens dat er een kiesdrempel zou moeten komen. Op deze manier is het land nauwelijks meer bestuurbaar. Aantal parlementariërs zou ook verminderd moeten worden naar 50, na grondige decentralisatie.
Nederland heeft juist meer parlementariërs nodig. Meer in lijn met andere landen. Daar hoort bij uitbreiding dan wel een kiesdrempel bij inderdaad.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:35 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat zou je precies willen bereiken met minder parlementariërs?
Een stabiel minderheidscentrumkabinet vanuit het midden lijkt echter alleen gevormd te kunnen worden door een combinatie van PvdAGL, CDA, D66 en VVD of JA21, waarbij die laatste uiteraard dan wel een flinke stap richting centrum zouden moeten doen. Eerdmans en Coenradie lijken me daar op zich best wel voor te porren, ik vraag me alleen af of Boomsma en Nanninga daar ook zou over zouden denken. Een minderheidskabinet met 5 of 6 partijen lijkt me wel erg instabiel en bovendien heeft Bontenbal al aangegeven niet graag in een kabinet te stappen waarin CDA zelf de meest rechtse partij is.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is véél wenselijker dan het extremistische en antidemocratische haatzaaiende JA21 erbij (asielzoekers naar voormalige koloniën... naar Curaçao en Suriname) dat een heel kabinet kan gijzelen en er met dubbele agenda's in zit.
JA21 zal altijd met een schuin oog kijken naar het juiste moment om de boel te laten klappen en het rechtse blok er nog sterker uit te laten komen.
Ook retorisch en qua verhaal sluit dat beter aan. Misschien kan het dan ook eens over andere dingen gaan dan buitenlanders. Een breder verhaal over fatsoenlijk met elkaar samenleven, wat meer solidariteit ipv een competitie/oorlog van allen tegen allen.
Heb jij ook nog andere standen dan “vol gas”?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is véél wenselijker dan het extremistische en antidemocratische haatzaaiende JA21 erbij (asielzoekers naar voormalige koloniën... naar Curaçao en Suriname) dat een heel kabinet kan gijzelen en er met dubbele agenda's in zit.
JA21 zal altijd met een schuin oog kijken naar het juiste moment om de boel te laten klappen en het rechtse blok er nog sterker uit te laten komen.
Ook retorisch en qua verhaal sluit dat beter aan. Misschien kan het dan ook eens over andere dingen gaan dan buitenlanders. Een breder verhaal over fatsoenlijk met elkaar samenleven, wat meer solidariteit ipv een competitie/oorlog van allen tegen allen.
Wat is dat voor gekkigheid dat een demissionair minister zulk controversieel beleid meent te mogen doordrukken?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:14 schreef Hanca het volgende:
Ondertussen wil Wiersma het aantal boeren (en andere bedrijven) in de knel door iets vergelijkbaars als de PAS-melders graag fors vergroten, gelukkig ligt de VVD dwars: https://nos.nl/artikel/25(...)elere-stikstofregels
Wiersma is toch wel de grootste reden dat ik op snel een ander kabinet hoop.
Het lijkt me voor iedereen (behalve big agro dan) het beste dat deze partij zo snel mogelijk verdwijnt richting de vuilnisbelt van de parlementaire geschiedenis.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wat is dat voor gekkigheid dat een demissionair minister zulk controversieel beleid meent te mogen doordrukken?
quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wat is dat voor gekkigheid dat een demissionair minister zulk controversieel beleid meent te mogen doordrukken?
Ik zie JA21 gewoon als een nogal enge club met duister verleden. Bleven véél te lang bij FvD zitten en hun mede-uittreder Eva Vlaardingerbroek, de schrijver van de verklaring, heeft toen een bepaald pad gekozen (heeft Nanninga nog steeds contact mee).quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:43 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Heb jij ook nog andere standen dan “vol gas”?
Oprechte vraag.
PostNL levert nog beter, en die hebben geen zin in een trappenhuis dus dumpen mijn bestelde pakketten altijd standaard een dag te laat bij de Appie.quote:
Nu je het toch zegt: JA21 is wat dat betreft niet anders.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het lijkt me voor iedereen (behalve big agro dan) het beste dat deze partij zo snel mogelijk verdwijnt richting de vuilnisbelt van de parlementaire geschiedenis.
Kun je onderbouwen waarom dit een goed idee zou zijn? We hebben volgens mij al het minste aantal volksvertegenwoordigers per capita in Europa dat al decennia niet is vergroot ondanks dat de bevolking is verdubbeld. Ook klagen parlementsleden dat ze nu al hun werk niet goed kunnen doen omdat fracties door de versplintering veel te klein zijn geworden.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:08 schreef TAmaru het volgende:
Ik ben het er wel mee eens dat er een kiesdrempel zou moeten komen. Op deze manier is het land nauwelijks meer bestuurbaar. Aantal parlementariërs zou ook verminderd moeten worden naar 50, na grondige decentralisatie.
Ik denk dat dat komt omdat er nog geen grote debatten zijn geweest en de doorrekeningen van de partijprogramma's ook nog niet binnen zijn.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:55 schreef Lichtloper het volgende:
We zitten nu minder dan 3 weken voor de verkiezingen, maar voor mijn gevoel leeft het nog totaal niet in het land. Misschien komt het omdat ik nauwelijks meer ouderwetse TV kijk. Maar op mijn social media gaat het er nauwelijks over, en aan de koffietafel hoor ik er ook niemand over.
Zou ook niet weten wat nu het grote verkiezingsthema is. Ja, gezeik over AZC’s, maar verder?
De overheid moet zich wat mij betreft met veel minder dingen bezighouden. Dan hoeft er ook veel minder werk gedaan te worden.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:00 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Kun je onderbouwen waarom dit een goed idee zou zijn? We hebben volgens mij al het minste aantal volksvertegenwoordigers per capita in Europa dat al decennia niet is vergroot ondanks dat de bevolking is verdubbeld. Ook klagen parlementsleden dat ze nu al hun werk niet goed kunnen doen omdat fracties door de versplintering veel te klein zijn geworden.
Lekker vaag. Kun je dit concretiseren?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:07 schreef TAmaru het volgende:
[..]
De overheid moet zich wat mij betreft met veel minder dingen bezighouden. Dan hoeft er ook veel minder werk gedaan te worden.
Ik ben voor sterke decentralisatie; de centrale overheid zou meer macht moeten weggeven aan lokaal bestuur. Verder moeten wat mij betreft worden afgeschaft: de inkomstenbelasting, de btw, erf-, schenk- en vermogensbelasting, de nationaal geregelde zorgverzekering, de uitkeringen en toeslagen, de asielopvang, de sociale woningbouw, natuurlijk de NPO en de ontwikkelingssamenwerking ... en zo kan ik nog wel even doorgaan.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:08 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Lekker vaag. Kun je dit concretiseren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |