Het verband tussen slavernij en de welvaart van Nederland ligt in de economische rol die slavernij speelde in de opbouw van rijkdom, met name tijdens de 17e tot de 19e eeuw. Hier zijn de belangrijkste aspecten:quote:Op donderdag 3 juli 2025 12:58 schreef inXs het volgende:
[..]
Je hebt schijnbaar wel mooie iconen gevonden dan? Dezelfde feiten die bepaalde wappies ook gebruiken? Zo van: ‘zelf gevonden, maar als je doorvraagt krijg je geen antwoord’. Als het feiten zijn dan zijn er bronnen voor en daar vraag ik naar, maar die negeer je. Nog een keer dan: welk onderzoek toont het causale verband aan tussen de slavernij en de huidige welvaart van Nederland? en welk onderzoek toont het causale verband aan tussen de armoede van Suriname nu, de rol van de corruptie daarin en het slavernijverleden?
Ik vraag niet iets heel geks volgens mij, laat me ook graag overtuigen, maar diverse studies schetsen toch een andere conclusie.
En dan hoef je niet weer jouw lijst te plakken. Daarnaast staan in een encyclopedie niet de causale verbanden die ik vraag, jij hebt hoogstens wat correlaties weten te vinden. Maar een bron naar de encyclopedie zou ook helpen.
Volgens keer "open nieuw deel" gebruiken, dat topic zat niet in de reeks.quote:
ja wat denk je dat ik geprobeerd heb? maar als er geen # in de titel zit werkt dat niet blijkbaar, want dit is al deel 3quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Volgens keer "open nieuw deel" gebruiken, dat topic zat niet in de reeks.
Dit topic zit ook (nog) niet in een reeks.quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Volgens keer "open nieuw deel" gebruiken, dat topic zat niet in de reeks.
Great. Dat fix ik vanavond op de pc wel.quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:39 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dit topic zit ook (nog) niet in een reeks.
Mijn voorouders hebben ook hard gewerkt en zijn uitgebuit.quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:43 schreef Masberum het volgende:
Misschien ze gewoon de rest van hun leven salaris geven zonder dat ze hoeven te werken. Hun voor-voor-voor-voor-voor ouders hebben inmiddels hard gewerkt voor niks. Mag best gecompenseerd worden. Beter laat dan nooit.
quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:43 schreef Masberum het volgende:
Misschien ze gewoon de rest van hun leven salaris geven zonder dat ze hoeven te werken. Hun voor-voor-voor-voor-voor ouders hebben inmiddels hard gewerkt voor niks. Mag best gecompenseerd worden. Beter laat dan nooit.
quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:21 schreef klaasweetalles het volgende:
Samenvatting:
De slavernij heeft rechtstreeks bijgedragen aan de vroege economische bloei van Nederland, vooral via handel, landbouw en scheepvaart. De winst werd deels geïnvesteerd in instituties en infrastructuur die tot op de dag van vandaag invloed hebben op de Nederlandse samenleving.
Maar dat past vast niet in het gewenste narratief.quote:Slavenhandel maakte Afrikanen rijk
Afrikaanse mensenhandelaren waren meedogenloos en hebzuchtig. Zonder wroeging vingen ze miljoenen slaven, die de Europeanen vervolgens naar de Amerika’s verscheepten. Daarmee droeg de slavenhandel in Afrika bij aan de rijkdom van Europa en brachten Afrikanen hun eigen continent schade toe.
Nederland is in eerste instantie rijk geworden door de handel op de Oostzee. Ga maar eens in de Hanzesteden e.d. kijken. Maar ook dat past niet in het narratief natuurlijk.quote:Op donderdag 3 juli 2025 18:45 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
[..]
Maar dat past vast niet in het gewenste narratief.
Weer leuk AI, maar ik zie nog steeds geen bronnen. En je weet dus prima AI te gebruiken, zelfs de punaises kopieer je mee. Kom nou aub eens met een eigen verhaal, met onderbouwing. Vraag volgende keer ook even goed door bij AI en vraag de bron. Heb ik wel gedaan voor je:quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:21 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het verband tussen slavernij en de welvaart van Nederland ligt in de economische rol die slavernij speelde in de opbouw van rijkdom, met name tijdens de 17e tot de 19e eeuw. Hier zijn de belangrijkste aspecten:
📌 1. Slavernij als economische motor
Nederland was actief betrokken bij de trans-Atlantische slavenhandel. Via de West-Indische Compagnie (WIC) vervoerden Nederlandse schepen honderdduizenden tot slaaf gemaakte Afrikanen naar plantages in onder andere Suriname, de Antillen en delen van het huidige Zuid-Amerika.
Deze slaven produceerden waardevolle gewassen zoals:
Suiker
Koffie
Katoen
Tabak
Deze producten werden in Europa verhandeld met grote winsten, vooral in havensteden als Amsterdam, Rotterdam en Middelburg.
📌 2. Winst uit slavenhandel en plantages
Niet alleen de handel in producten, maar ook de handel in mensen zelf leverde fortuinen op. Nederlandse investeerders en kooplieden verdienden direct aan:
De verkoop van slaven
De financiering van slavenschepen
Het bezit van plantages
Handel in plantageproducten
📌 3. Opeenstapeling van kapitaal
De rijkdom uit slavernij droeg bij aan de opbouw van:
Banken en verzekeringsmaatschappijen
Handelshuizen en pakhuizen
De bouw van grachtenpanden in steden als Amsterdam
Kapitaal dat deels met slavernij is verdiend, werd later geïnvesteerd in industrie, infrastructuur en onderwijs – en vormde daarmee een basis voor de latere economische ontwikkeling van Nederland.
📌 4. Sociale ongelijkheid en erfenis
Hoewel de economische opbrengst Nederland als geheel rijker maakte, was de winst geconcentreerd bij een kleine elite. Tegelijkertijd zorgde het systeem voor diepe ongelijkheid en blijvend leed aan de kant van tot slaaf gemaakten en hun nazaten.
Die erfenis is vandaag de dag nog zichtbaar in:
Ongelijkheid tussen bevolkingsgroepen
Discriminatie en racisme
Het publieke debat over herstelbetalingen en excuses
Samenvatting:
De slavernij heeft rechtstreeks bijgedragen aan de vroege economische bloei van Nederland, vooral via handel, landbouw en scheepvaart. De winst werd deels geïnvesteerd in instituties en infrastructuur die tot op de dag van vandaag invloed hebben op de Nederlandse samenleving.
Dus datgene waar wij nu gebruik van maken is met name na-oorlogs. Vanuit gas, handel en het marshall plan.quote:Maar: dit was vooral stedelijke en maritieme infrastructuur, niet direct de landelijke spoorwegen of snelwegen van de 19e–20e eeuw.
Ik lees verder vooral waarom we (een elite trouwens) rijk waren (niet Nederland, maar Holland) door de slavernij. Nog steeds geen causaal verband met het nu, naast een aantal pandjes en landgoederen van de elite. Zijn we nu rijk dankzij de slavernij of ondanks? Mijn bronnen tonen het laatste aan.quote:De meeste grote landelijke infrastructuurprojecten (spoorwegen, kanalen, snelwegen) kwamen pas na de afschaffing van de slavernij in 1863 tot stand, met financiering uit:
• belastingen op arbeid en goederen,
• economische groei uit de industriële revolutie,
• handel (waaronder koloniaal, maar ook Europees),
• later: aardgasbaten (na 1960).
Deze investeringen waren onderdeel van moderniseringsprogramma’s van de Nederlandse staat, los van slavernijwinsten.
Mag, wellicht heb jij wel bronnen? Je mag het met hem eens zijn, echter doen meningen er niet toe in soort gevallen, want daar kom je niet uit. Een discussie over oa. Wel/geen herstelbetalingen doe je op basis van feiten en bronnen (en onderzoeken). Nog hij nog jij is in staat het causale verband aan te tonen, behalve wat AI knipsels.quote:
Is het niet een idee om ook op te treden tegen dat eindeloze en nietszeggende AI geplak van klaas?quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:41 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Great. Dat fix ik vanavond op de pc wel.
Dat leer je tegenwoordig op Harvard blijkbaar...quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:23 schreef inXs het volgende:
Is het niet een idee om ook op te treden tegen dat eindeloze en nietszeggende AI geplak van klaas?
Dat hebben ze al. Bijstand.quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:43 schreef Masberum het volgende:
Hahahah , daar is 'ie weer hoor, de geschiedenisexpert met Google-universiteit als alma mater. Je begint met “kom nou eens met een eigen verhaal”, maar smijt vervolgens zelf twee halve citaten van AI op tafel alsof je net een archief hebt omgeploegd. En dan nog met zo'n air van: “kijk mij even kritisch zijn”. Prachtig. Wat een clown ben jijquote:Op donderdag 3 juli 2025 20:20 schreef inXs het volgende:
[..]
Weer leuk AI, maar ik zie nog steeds geen bronnen. En je weet dus prima AI te gebruiken, zelfs de punaises kopieer je mee. Kom nou aub eens met een eigen verhaal, met onderbouwing. Vraag volgende keer ook even goed door bij AI en vraag de bron. Heb ik wel gedaan voor je:
[..]
Dus datgene waar wij nu gebruik van maken is met name na-oorlogs. Vanuit gas, handel en het marshall plan.
Speciaal voor jou, tevens AI:
[..]
Ik lees verder vooral waarom we (een elite trouwens) rijk waren (niet Nederland, maar Holland) door de slavernij. Nog steeds geen causaal verband met het nu, naast een aantal pandjes en landgoederen van de elite. Zijn we nu rijk dankzij de slavernij of ondanks? Mijn bronnen tonen het laatste aan.
Dat dingen nu nog steeds zichtbaar zijn in de vorm van discriminatie, in dat narratief kan ik meegaan. Het narratief over oog voor het verleden, de juiste geschiedenis vertellen, etc ook. Maar dan wel de hele historie, dus ook slavernij wereldwijd door de historie van de mensheid heen en de rol van Afrika die als eerst slaven verkocht aan andere mogendheden.
Herstelbetalingen is nonsens, er gaan al 10tallen jaren miljarden die kant op ok te verdwijnen in corrupte zakken.
Dat je aangeeft dat kapitaal uit slavernij werd geïnvesteerd in infra en onderwijs waar we nu nog profijt van hebben mag je aantonen met een goede bron. Dat het deels een basis is geweest geloof ik direct. Maar de verdere groei is ondanks, niet dankzij.
Je hoeft natuurlijk niet zo idioot en op de man af te reageren, slaat natuurlijk nergens op, beetje een zwaktebod om iemand een clown te noemen. De AI quotes pak ik niet als waarheid, maar om aan te tonen hoe simpel het is om via AI je eigen gelijk te krijgen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 21:00 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Hahahah , daar is 'ie weer hoor, de geschiedenisexpert met Google-universiteit als alma mater. Je begint met “kom nou eens met een eigen verhaal”, maar smijt vervolgens zelf twee halve citaten van AI op tafel alsof je net een archief hebt omgeploegd. En dan nog met zo'n air van: “kijk mij even kritisch zijn”. Prachtig. Wat een clown ben jij![]()
Je beweert dat er “geen causaal verband is tussen slavernij en de huidige welvaart”, maar noemt zelf vrolijk koloniaal kapitaal, handelswinsten én elites die pandjes kochten wat dacht je dat dat was? Vers gespaard vakantiegeld? Dat slavernij direct leidde tot investeringen in infrastructuur is geen revolutionaire stelling, dat is gewoon historisch onderbouwd.
En nee, niet alles is met slavernijgeld betaald, niemand beweert dat. Maar dat het een dikke duw gaf aan Hollandse rijkdom? Dat is geen “narratief”, dat is geschiedenis.
En dan die dooddoener over “Afrikaanse koninkrijken die ook slaven verkochten klassiek gevalletje whataboutism. Alsof dat de Nederlandse verantwoordelijkheid uitwist. Je klinkt als iemand die de schuld liever verspreidt dan erkent.
Tot slot: die opmerking over herstelbetalingen die “in corrupte zakken verdwijnen” is een knap staaltje roeptoeteren zonder onderbouwing. Als dat jouw standaard is, dan is het hele pleidooi over “kom eens met een bron” gewoon holle retoriek.
Even wat bronnen die je blijkbaar over het hoofd zag:
Pepijn Brandon (Universiteit van Amsterdam / IISH): onderzoek naar de verwevenheid van slavernij en Nederlandse economische groei laat zien dat slavernij substantieel heeft bijgedragen aan de kapitaalvorming in de Republiek.
‘Slavernij en de stad Amsterdam’ (2020) – gemeentelijk rapport o.l.v. Brandon en Karwan Fatah-Black – toont aan hoe slavernijkapitaal investeringen voedde in handel, stadsontwikkeling en bankwezen.
Het boek “Kolonialisme en de moderne wereld” van Gert Oostindie (KITLV) onderbouwt hoe winsten uit slavernij een basis legden voor de economische dominantie van Nederland in de 17e en 18e eeuw.
“De doorwerking van slavernijverleden in Nederland” (2023) – rapport van het Adviescollege Dialooggroep Slavernijverleden – benoemt expliciet hoe winsten uit slavernij doorvloeiden naar instituties die vandaag nog bestaan.
[ link | afbeelding ]
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 3 juli 2025 21:08 schreef inXs het volgende:
[..]
Je hoeft natuurlijk niet zo idioot en op de man af te reageren, slaat natuurlijk nergens op, beetje een zwaktebod om iemand een clown te noemen. De AI quotes pak ik niet als waarheid, maar om aan te tonen hoe simpel het is om via AI je eigen gelijk te krijgen.
Dat je eindelijk met bronnen komt is fijn, had je daar nou echt 8 pagina’s voor nodig? En dan eindigen met een zielig gifje, als je op een normale manier discussie wilt voeren en anderen wilt overtuigen dan zou het je sieren normaal te posten en met bronnen te komen die je schijnbaar wel hebt. Daarom vroeg ik er ook al 10x naar, want ik kan ook niet alle bronnen achterhalen uiteraard. Bovendien ben jij diegene die eerst stellig ontkent AI te kennen en te gebruiken om vervolgens tig posts met AI vol te gooien.
Nogmaals, ik laat me graag overtuigen, maar wel met gevalideerde informatie en niet op de manier zoals jij eerder deed (en ook doet met jouw laatste post overigens).
Ofwel, doe even normaal aub.
Die heb ik niet.quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:21 schreef inXs het volgende:
[..]
Mag, wellicht heb jij wel bronnen? Je mag het met hem eens zijn, echter doen meningen er niet toe in soort gevallen, want daar kom je niet uit. Een discussie over oa. Wel/geen herstelbetalingen doe je op basis van feiten en bronnen (en onderzoeken). Nog hij nog jij is in staat het causale verband aan te tonen, behalve wat AI knipsels.
En de 40 jaar zullen velen niet halen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 21:32 schreef Toine51 het volgende:
Hoe lang blijven ze nog doorzeiken over wat meer dan 150 jaar geleden is gebeurd...
Die "nazaten" hebben toch ook geprofiteerd van de "welvaart"?
Daarbij, als hun voorouders geen slaaf warem, dan zaten diezelfde nazaten nu op takjes te kauwen in de rimboe...
En nú nog steeds last van het slavernijverleden van je voorouders?
Really?
Dan moet je hoognodig naar een psycholoog...
Maar gek genoeg als ze centjes krijgen, zijn de problemen verdwenen..
Tja.. zegt genoeg… constructief reageren is een opgave blijkbaar. Je doet alsof je begaan bent met… Maar je wijze van reageren ligt toch meer in de lijn van een wilders.quote:
Het is veel makkelijker om te roeptoeteren dat het nergens op slaat.quote:Op donderdag 3 juli 2025 21:48 schreef inXs het volgende:
[..]
Tja.. zegt genoeg… constructief reageren is een opgave blijkbaar. Je doet alsof je begaan bent met… Maar je wijze van reageren ligt toch meer in de lijn van een wilders.
quote:Op donderdag 3 juli 2025 21:48 schreef inXs het volgende:
[..]
Tja.. zegt genoeg… constructief reageren is een opgave blijkbaar. Je doet alsof je begaan bent met… Maar je wijze van reageren ligt toch meer in de lijn van een wilders.
Hoho, ik ontken niets en praat nergens iets goed. Ook erken ik dat het goed is om de geschiedenis op eerlijke wijze op te schrijven en daarin bijvoorbeeld les te geven. Ik heb het over het eindeloze ‘wij willen geld, want wij hebben er last van’. Van een aantal mensen die er niets mee te maken hebben, maar ‘voorouders hebben’. Zo blijf je bezig.. Door eeuwig in de slachtofferrol te blijven hangen los je het ook niet op.quote:
Het ís ook nooit afdoende opgelost. Wat vage en verdwaalde excuses maar daarbij kan het m.i. niet blijven.quote:Op donderdag 3 juli 2025 22:01 schreef inXs het volgende:
[..]
Hoho, ik ontken niets en praat nergens iets goed. Ook erken ik dat het goed is om de geschiedenis op eerlijke wijze op te schrijven en daarin bijvoorbeeld les te geven. Ik heb het over het eindeloze ‘wij willen geld, want wij hebben er last van’. Van een aantal mensen die er niets mee te maken hebben, maar ‘voorouders hebben’. Zo blijf je bezig.. Door eeuwig in de slachtofferrol te blijven hangen los je het ook niet op.
Ik zou zeggen dat jij je even moet na laten kijkenquote:Op vrijdag 4 juli 2025 16:30 schreef Gia het volgende:
Ik zou zeggen: Laten we de geschiedenis terugdraaien en alle nazaten van slaven die nu in de antillen en Nederland wonen terugbrengen naar hun roots in Afrika. Wat in een ver verleden door enkele Nederlanders die slaven is aangedaan is met geen goud goed te maken. En heel veel geld betalen gaat ook niet helpen.
Dat die nazaten het in Nederland minder goed hebben dan de gemiddelde Nederlander ligt ook totaal niet aan het slavernijverleden, maar puur aan 't feit dat ze geen zin hebben om te werken. Zeker niet voor een blanke baas. Dus, zijn ze beter af in Afrika, want daar treffen ze zeer waarschijnlijk wel een baas met hun eigen huidskleur.
Het feit dat er genoeg negers in Nederland leven die wel welvaart hebben, omdat ze gewoon wel een baan hebben en goed verdienen, bewijst dat de beste oplossing gewoon 'werken' is.
Overigens: Mogen we van de gewenste herstelbetalingen ook al die jaren bijstand en toeslagen inhouden? Want ze leven toch mooi al jarenlang van een bijstandsuitkering.
Trouwens: Als zij zo specifiek zijn in het aanwijzen wie precies wel en wie niet nazaten zijn van de slaven, dan moeten ze net zo specifiek zijn met het geld halen bij de nazaten van de families die het hun voorouders hebben aangedaan. Ik zie niet in waarom er maar een rooie cent van onze belasting daar naartoe moet.
Komt nog bij dat, wanneer dit van belastinggeld wordt betaald iedere neger die werkt in Nederland hieraan meebetaalt. Of hoe willen ze dat oplossen dan? Hoe kun je dat eerlijk verhalen op degene die er rijk van zijn geworden? Ik leef in Nederland, maar de eisers zelf toch ook! Die profiteren dus ook van die welvaart.
Graag.quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:23 schreef inXs het volgende:
[..]
Is het niet een idee om ook op te treden tegen dat eindeloze en nietszeggende AI geplak van klaas?
Nee nee, die effecten terugdraaien hoort er niet bij he. Nope.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 16:30 schreef Gia het volgende:
Ik zou zeggen: Laten we de geschiedenis terugdraaien en alle nazaten van slaven die nu in de antillen en Nederland wonen terugbrengen naar hun roots in Afrika. Wat in een ver verleden door enkele Nederlanders die slaven is aangedaan is met geen goud goed te maken. En heel veel geld betalen gaat ook niet helpen.
Dat die nazaten het in Nederland minder goed hebben dan de gemiddelde Nederlander ligt ook totaal niet aan het slavernijverleden, maar puur aan 't feit dat ze geen zin hebben om te werken. Zeker niet voor een blanke baas. Dus, zijn ze beter af in Afrika, want daar treffen ze zeer waarschijnlijk wel een baas met hun eigen huidskleur.
Het feit dat er genoeg negers in Nederland leven die wel welvaart hebben, omdat ze gewoon wel een baan hebben en goed verdienen, bewijst dat de beste oplossing gewoon 'werken' is.
Overigens: Mogen we van de gewenste herstelbetalingen ook al die jaren bijstand en toeslagen inhouden? Want ze leven toch mooi al jarenlang van een bijstandsuitkering.
Trouwens: Als zij zo specifiek zijn in het aanwijzen wie precies wel en wie niet nazaten zijn van de slaven, dan moeten ze net zo specifiek zijn met het geld halen bij de nazaten van de families die het hun voorouders hebben aangedaan. Ik zie niet in waarom er maar een rooie cent van onze belasting daar naartoe moet.
Komt nog bij dat, wanneer dit van belastinggeld wordt betaald iedere neger die werkt in Nederland hieraan meebetaalt. Of hoe willen ze dat oplossen dan? Hoe kun je dat eerlijk verhalen op degene die er rijk van zijn geworden? Ik leef in Nederland, maar de eisers zelf toch ook! Die profiteren dus ook van die welvaart.
De effecten van slavernij moeten toch worden teruggedraaid?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 06:59 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat jij je even moet na laten kijken
Nee, niet de effectenquote:Op zaterdag 5 juli 2025 09:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De effecten van slavernij moeten toch worden teruggedraaid?
Prima.
Dat hebben we al lang afbetaald door de opvang van al die nazaten hier.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:27 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee, niet de effecten
Er moet stevig betaald gaan worden voor het lijden
quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:38 schreef kibo het volgende:
[..]
Dat hebben we al lang afbetaald door de opvang van al die nazaten hier.
HARVARD BEREKENINGENquote:Schattingen van herstelbetalingen aan Suriname
1. Universiteit van Harvard – prof. A. Alpers (benadering uit 2023):
Gebaseerd op onbetaald werk van tot slaaf gemaakten, rente en koopkrachtcorrectie.
Schatting: ¤19 miljard tot ¤50 miljard (alleen voor Suriname).
2. Carl Haarnack (econoom/historicus):
Benadering op basis van gederfde inkomsten, economische schade en reparatie voor structurele ongelijkheid.
Schatting: ¤25–¤40 miljard voor Suriname (eventueel hoger als het Caribisch gebied meegeteld wordt).
3. Referentie: afkoopsom in 1863
Toen Nederland slavernij "afschafte", betaalde het geen geld aan de tot slaaf gemaakten, maar wél:
ƒ300 per persoon aan slavenhouders (totaal: ca. ƒ12 miljoen = ¤250 miljoen nu)
Zou je dat bedrag omkeren (aan slachtoffers i.p.v. daders), en corrigeren voor 160 jaar inflatie, dan kom je uit op ¤10–¤15 miljard minimaal.
🔁 Alternatieve berekeningsmodellen
Model Bedrag (voor Suriname) Uitleg
Arbeid + rente + inflatie ¤19–¤50 miljard Gemiste inkomsten + rente
Vergelijk met Duitsland–Namibië ¤1–¤2 miljard Duitsland betaalde dit voor genocide op Herero- en Nama-volken
Rekenmodel via BBP-gemiddelde schade ¤10–¤20 miljard Structurele achterstand door koloniaal beleid
📍 Wat wil Suriname zelf?
Surinaamse politici en organisaties hebben in het verleden gepleit voor:
Een excuses van de koning (die kwam op 1 juli 2023)
Een herstel- of investeringsfonds (met bedragen van enkele miljarden euro’s)
Er is nog geen concreet bedrag of akkoord tussen Suriname en Nederland.
💬 Samenvatting
Reële schattingen voor herstelbetalingen aan Suriname lopen uiteen van ¤10 tot ¤50 miljard.
Het hangt af van de methode van berekening: historische schade, rente, morele erkenning, economische ongelijkheid.
Tot nu toe heeft Nederland geen geldbedrag toegezegd, maar wel excuses aangeboden (2022) en een herdenkingsjaar ingericht (2023–2024).
quote:1. Universiteit van Harvard – prof. A. Alpers (benadering uit 2023):
Gebaseerd op onbetaald werk van tot slaaf gemaakten, rente en koopkrachtcorrectie.
Schatting: ¤19 miljard tot ¤50 miljard (alleen voor Suriname).
quote:Er is inderdaad een grondige, economisch onderbouwde vergelijking beschikbaar waarin de reparaties voor slavernij, inclusief die tussen Nederland en Suriname, worden berekend. Dit is gedaan door The Brattle Group in opdracht van een adviescommissie – de zogenoemde “Harvard-benadering” of Brattle Report. Hier volgen de belangrijkste uitkomsten:
📘 Brattle-report – reparaties door Nederland aan Suriname
Voor de periode van slavernij rekent de Brattle Group Nederland af op reparaties voor misdrijven tijdens de slavernij.
Subtotaal Nederland → Suriname: US $ 2,723 biljoen
Daarnaast ongeveer US $ 4,886 biljoen totaal, waarvan US $ 2,723 biljoen aan Suriname en US $ 52 miljard aan Guyana
legacyofslaveryreport.harvard.edu
+4
brattle.com
+4
hms.harvard.edu
+4
Voor de post-slavernij periode (economische ongelijkheid, raciale discriminatie nadien):
Nederland → Suriname: US $ 57 miljard
Nederland → Guyana: US $ 4 miljard
legacyofslaveryreport.harvard.edu
+2
news.harvard.edu
+2
brattle.com
+2
brattle.com
Totaal voor Nederland → Suriname:
2,723
triljard
+
57
miljard
≈
𝑈
𝑆
$
2,78
triljard
2,723 triljard+57 miljard≈US$2,78 triljard
In euro’s (tegen huidige wisselkoersen) zou dit neerkomen op ongeveer ¤2,5–¤2,8 triljoen, alleen voor Suriname.
🧾 Bijbehorende methodologie
Gereduceerd interesttarief van 2,3–2,5 % gebruikt om historische arbeid en schade naar huidige waarden te herleiden.
Conservatieve aannames: herstelbetalingen worden gezien als minimumschatting – werkelijke bedragen zouden nog hoger zijn .
Er zijn aparte berekeningen voor verschillende schadeposten: verloren arbeid, levens, mentale gezondheid, gendergerelateerd geweld, enz.
🔍 Samenvatting
Periode Reparatie aan Suriname Reparatie aan Guyana
Slavernijperiode US $ 2,723 triljard US $ 52 miljard
Na slavernij US $ 57 miljard US $ 4 miljard
Totaal NLD → Suriname ≈ US $ 2,78 triljard (~¤2,5–2,8 triljoen)
✅ Conclusie
Ja, er is een uitgewerkt, economisch model met een heldere berekening. Volgens deze conservatieve benadering zou Nederland alleen al aan Suriname ongeveer US $ 2,78 triljard moeten betalen.
En wie moet dat dan betalen?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:27 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee, niet de effecten
Er moet stevig betaald gaan worden voor het lijden
Hoezo pseudowetenschap…?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:49 schreef Twiitch het volgende:
Je kan pseudowetenschap blijven posten tot je een ons weegt maar dergelijke bedragen zullen nooit betaald gaan worden.
Ah, Harvard. Pseudo-wetenschap dus.quote:
jij weet niet waar het leger van Suriname toe in staat is....quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:49 schreef Twiitch het volgende:
Je kan pseudowetenschap blijven posten tot je een ons weegt maar dergelijke bedragen zullen nooit betaald gaan worden.
Cocaïne smokkelenquote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
jij weet niet waar het leger van Suriname toe in staat is....
Nice. Ik ga weer op hem stemmenquote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:15 schreef Bluesdude het volgende:
Geer Wilders laat zich weer van zijn hufterige kant zien .
En noemt de nationale slavernijherdenking van 1 juli "dat rare slavernijgedoe"
En deze extremist wil minister-president worden voor alle Nederlanders.
Waarom?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ah, Harvard. Pseudo-wetenschap dus.
Decembermoordenquote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Harvard is helemaal woke gegaan en ze hebben ook een berekening gedaan van schade door racisme na de slavernij en daar hebben ze geen flauw benul van wat betreft Nederland.quote:
De leider van de Partij voor de Vrijheid vindt het kennelijk raar dat mensen vieren dat hun voorouders 162 jaar geleden hun vrijheid kregen.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:15 schreef Bluesdude het volgende:
Geer Wilders laat zich weer van zijn hufterige kant zien .
En noemt de nationale slavernijherdenking van 1 juli "dat rare slavernijgedoe"
En deze extremist wil minister-president worden voor alle Nederlanders.
Als het leger net zo lui is als de Surinamers die ik ken zal het nooit veel soeps zijn.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Oke. Maar ‘geen flauw benul’ in combinatie met Harvard… die trek ik niet. Het kan ook zijn dat de uitkomst niet bevalt. Ik vind het bizar om de uitkomsten compleet terzijde te schuiven.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 21:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Harvard is helemaal woke gegaan en ze hebben ook een berekening gedaan van schade door racisme na de slavernij en daar hebben ze geen flauw benul van wat betreft Nederland.
Jij en die @Gia lijken me nog luiere varkensquote:Op zaterdag 5 juli 2025 22:14 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Als het leger net zo lui is als de Surinamers die ik ken zal het nooit veel soeps zijn.
Dat lijkt me wel logisch: het is niets om trots op te zijn en de eventuele consequenties zijn ook al buitengewoon onwelkom.quote:Op zondag 6 juli 2025 09:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
Die hele slavernijherdenking leeft toch gewoon niet in Nederland, ja bij een paar selecte groepjes in de Randstad.
Goede vraag. Ons Koningshuis? Willem de eerste schafte in 1815 de slavenhandel af. Waarom zou het koninkrijk Nederland op moeten draaien voor het gekluns van de Republiek?quote:
https://www.parool.nl/ams(...)-en-inslag~bd7b8e45/quote:Jochem Matthijs en zijn zoon Coenraad Smitt waren in de achttiende eeuw de grootste slavenhandelaren in Amsterdam. Ze verscheepten 11.000 tot 13.000 slaafgemaakten. Aan boord van hun slavenschip ’t Gezegende Suikerriet werd geweld niet geschuwd
Dit inderdaad. Hier in het zuiden wordt er nauwelijks iets aan gedaan. Misschien binnenshuis, binnen de familie, maar geen festiviteiten op straat of zo.quote:Op zondag 6 juli 2025 09:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
Die hele slavernijherdenking leeft toch gewoon niet in Nederland, ja bij een paar selecte groepjes in de Randstad.
Volgens mij ben jij degene die zo lui is dat je alles vraagt aan Google AI en die antwoorden copy-paste.quote:Op zondag 6 juli 2025 11:10 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Jij en die @:gia lijken me nog luiere varkens
Het is geen uitkomst, het kon nooit een andere uitkomst hebben omdat die geheel gebaseerd is op de ideologische aannames.quote:Op zondag 6 juli 2025 01:17 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oke. Maar ‘geen flauw benul’ in combinatie met Harvard… die trek ik niet. Het kan ook zijn dat de uitkomst niet bevalt. Ik vind het bizar om de uitkomsten compleet terzijde te schuiven.
Ik kwam hier in Groningen om de hoek van het A-Kerkhof gelopen en zag allemaal zwarten staan en een banner hangen eindigend op "oti", dus ik dacht leuk, een roti festival of zo, even kijken, maar een paar meter verder lopend kwam de k te voorschijn.quote:Op zondag 6 juli 2025 09:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het Zuiden (Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en Limburg) was dan ook zelf een gekoloniseerd wingewest van de Republiek.quote:Op zondag 6 juli 2025 11:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Hier in het zuiden wordt er nauwelijks iets aan gedaan. Misschien binnenshuis, binnen de familie, maar geen festiviteiten op straat of zo.
En dan willen ze er eigenlijk ook nog eens een nationale feestdag van maken. Echt helemaal mesjogge die lui!
De Randstad is hard op weg om een ghetto te worden. Meer dan 25% heeft een migratie-achtergrond.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het Zuiden (Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en Limburg) was dan ook zelf een gekoloniseerd wingewest van de Republiek.
Men heeft anderhalve eeuw geprobeerd middels het ontnemen van burgerrechten, verbieden van politieke activiteit, ontnemen van elke vorm van zelfbestuur en medezeggenschap, sturen van dominees en het verbieden van het Katholicisme om het Zuiden om te vormen tot een gereformeerde kolonie. Dat is niet gelukt.
Maar historisch besef is bij veel Nederlanders om te janken, en al helemaal bij Randstedelijke activisten, die werkelijk denken dat Nederland t.t.v. de Gouden Eeuw het Nederland van na 1839 was.
Snap ik niet helemaal. Noem eens een aanname.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is geen uitkomst, het kon nooit een andere uitkomst hebben omdat die geheel gebaseerd is op de ideologische aannames.
quote:Op zondag 6 juli 2025 11:10 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Jij en die @:gia lijken me nog luiere varkens
Bovendien mis ik in die berekeningen een aftrek vanwege de gratis kost en inwoning destijds.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:12 schreef Havermout2 het volgende:
Harvard speelt in dit verhaal geen rol. Edwards, een docent Afrikaanse geschiedenis, heeft daar gestudeerd maar werkt inmiddels elders. Hij kent ongetwijfeld de slavernijgeschiedenis, maar is geen expert in economische schade of herstel.
De Brattle Group is een onafhankelijk consultancybureau, niet gelieerd aan Harvard, dat onder andere schadeberekeningen uitvoert. Het idee van een enorme schadevergoeding voor het slavernijverleden komt van hen.
Hun methodologie vond ik interessant, dus ik keek hoe ze tot dat bedrag kwamen. Ze schatten 19 miljoen tot slaaf gemaakten, elk met gemiddeld 42 verloren levensjaren, zo’n 800 miljoen jaar totaal, en vermenigvuldigden dat met een modern westers jaarsalaris. Vervolgens verdeelden ze het totaal over betrokken landen; Nederland komt dan uit op ongeveer 2 procent.
Hoewel de aantallen redelijk lijken, is de waardering subjectief. Kun je levensjaren van 400 jaar geleden wel afzetten tegen hedendaagse Westerse lonen? Als je rekent met een huidig Afrikaans salaris, daalt het bedrag met een factor duizend. Dan zou een jaar ontwikkelingssamenwerking de ‘schuld’ al dekken.
AI-tools zijn goed in het verzamelen en ordenen van informatie, maar ze vermengen soms verschillende databronnen. Ook is hun rekenwerk nog niet altijd even betrouwbaar.
Is dit een grap?quote:Op zondag 6 juli 2025 12:53 schreef kibo het volgende:
[..]
Bovendien mis ik in die berekeningen een aftrek vanwege de gratis kost en inwoning destijds.
Dat het slavernijverleden doorwerkt bijvoorbeeld.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:14 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Snap ik niet helemaal. Noem eens een aanname.
Nee. Heel weinig mensen over de hele wereld die ongeschoold werk deden hielden geld over na onderdak en eten. Met een overschat aan arbeidskrachten na de slavernij hoefde je geen onderdak en eten te betalen als je even geen werk voor ze had.quote:
Kun je je AI gereedschap even inzetten om te berekenen wat het doorsnee inkomen van een Nederlander in pak 'm beet 1700 was?quote:
Misbruikt worden en dan dit in rekening brengen. Meen je dit nou?quote:Op zondag 6 juli 2025 13:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat het slavernijverleden doorwerkt bijvoorbeeld.
[..]
Nee. Heel weinig mensen over de hele wereld die ongeschoold werk deden hielden geld over na onderdak en eten. Met een overschat aan arbeidskrachten na de slavernij hoefde je geen onderdak en eten te betalen als je even geen werk voor ze had.
quote:Op zondag 6 juli 2025 13:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
oorsnee inkomen van een Nederlander in pak 'm beet 1700
100 tot 300 gulden voor een dagloner? Per jaar? In 1700?quote:
staat toch jaar inkomen voor clownquote:Op zondag 6 juli 2025 13:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
100 tot 300 gulden voor een dagloner? Per jaar? In 1700?
Ja dat zeg ik. Per jaar.quote:Op zondag 6 juli 2025 13:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
staat toch jaar inkomen voor clown
Ja, ofwel, het gros van de Nederlanders in die zogenaamde 'Gouden Eeuw' was straatarm.quote:Op zondag 6 juli 2025 13:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
staat toch jaar inkomen voor clown
is 1 euro per week als je over zes dagen rekent
quote:Op zondag 6 juli 2025 13:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik. Per jaar.
Je gebruikt een gratis AI, neem ik aan.
quote:Rond 1700 verdiende een gewone Nederlandse arbeider gemiddeld zo’n 200 tot 300 gulden per jaar. Dit was sterk afhankelijk van beroep, seizoen, regio en werkomstandigheden. Omgerekend per dag komt dat neer op:
200 gulden per jaar ÷ 365 dagen ≈ 0,55 gulden per dag
300 gulden per jaar ÷ 365 dagen ≈ 0,82 gulden per dag
Let op:
Mensen werkten niet elke dag (zondagen en sommige feestdagen niet), dus het dagloon op werkdagen lag iets hoger. Een dagloner kon ongeveer 0,75 tot 1 gulden per gewerkte dag verdienen in die tijd.
💡 Ter vergelijking: met 1 gulden kon je in 1700 bijvoorbeeld:
2 liter bier kopen,
of 1 kilo brood,
of een eenvoudige maaltijd.
quote:Op zondag 6 juli 2025 12:53 schreef kibo het volgende:
[..]
Bovendien mis ik in die berekeningen een aftrek vanwege de gratis kost en inwoning destijds.
je weet hoe inflatie werkt of moet ik je dat ook uitleggenquote:
Nee.quote:Op zondag 6 juli 2025 13:24 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
je weet hoe inflatie werkt of moet ik je dat ook uitleggen
Ik denk dat jij de vergelijkingen niet goed snaptquote:Op zondag 6 juli 2025 13:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee.
Maar ik kan je wel een niet-AI, daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek geven over economische toestanden in Nederland t.t.v. de Gouden Eeuw:
Mensen en economie in de Gouden Eeuw (Luiten van Zanden, Jan; De Moor, Tine). Gratis te downloaden via google.
quote:💰 Schatting inkomen van slavenbezitters (17e–18e eeuw):
Plantage-eigenaar in Suriname: vaak tussen de 5.000 en 20.000 gulden per jaar (of meer).
Hoge VOC/WIC-functionaris: jaarinkomens van 2.000 tot 10.000 gulden, soms meer met bonussen of privéhandel.
Amsterdamse koopman/handelaar: afhankelijk van handelsnetwerk, kon dit oplopen tot tientallen duizenden guldens.
In Suriname kostte een volwassen slaaf gemiddeld tussen de 300 en 1.000 gulden, afhankelijk van leeftijd, geslacht, gezondheid en vaardigheden.
Voor rijke eigenaren was dit dus te vergelijken met het kopen van een luxe gebruiksvoorwerp – een grote investering, maar goed betaalbaar.
🔎 Conclusie:
Slavenbezitters waren superrijken van hun tijd. Hun koopkracht was tientallen tot honderden keren groter dan die van de gewone burger. Hun rijkdom was vaak gebaseerd op uitbuiting, grootschalige handel en koloniale privileges.
Het heeft gewoon een economische tegenwaarde voor beide partijen, als je het dan zonodig monetair wil maken dan moet je dat ook meenemen. De moraliteit is een andere invalshoek, als het om de knaken gaat dan gaat het om alle knaken.quote:Op zondag 6 juli 2025 13:07 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Misbruikt worden en dan dit in rekening brengen. Meen je dit nou?
Ik vind het nog erger dan misdadig. Moeten ze ook voor hun ketenen betalen?quote:Op zondag 6 juli 2025 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het heeft gewoon een economische tegenwaarde voor beide partijen, als je het dan zonodig monetair wil maken dan moet je dat ook meenemen. De moraliteit is een andere invalshoek, als het om de knaken gaat dan gaat het om alle knaken.
Dan moet je niet in dit topic komenquote:Op zondag 6 juli 2025 13:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
Wat boeit mij het nou wat mensen 320 jaar geleden verdienden.
Je snapt het blijkbaar allemaal niet zo goed....quote:Op zondag 6 juli 2025 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het heeft gewoon een economische tegenwaarde voor beide partijen, als je het dan zonodig monetair wil maken dan moet je dat ook meenemen. De moraliteit is een andere invalshoek, als het om de knaken gaat dan gaat het om alle knaken.
Ik vind het onzin om de economische schade te "berekenen", maar als je dat per se wil doen dan moet je gewoon netjes je sommetjes maken.quote:Op zondag 6 juli 2025 13:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik vind het nog erger dan misdadig. Moeten ze ook voor hun ketenen betalen?
Inderdaad. Er zijn ongetwijfeld families geweest die zwaar hebben verdiend aan de slavernij. Maar de welvaart van Nederland is nagenoeg uitsluitend te verklaren aan de wederopbouw (Marshallplan) en het Groningse gas.quote:Op zondag 6 juli 2025 14:50 schreef Havermout2 het volgende:
Het probleem met het monetariseren van het leed veroorzaakt door slavernij is dat het kolonialisme vooral een uitdrukking was van nationaal prestige en weinig economisch onderbouwd. Aan de slaven is enorm leed aangedaan, en dat mag niet vergeten worden, maar het was bovenal zinloos en verspild.
Ik zie vooral een behoefte om het belang van het slavernijverleden te koppelen aan de ontwikkeling van het Westen en om de achterstanden van met name Afrika en Latijns-Amerika te verklaren, met als doel het vragen van een zo hoog mogelijke economische compensatie.
Leuk bedacht, maar jij begon met het monetariseren van slavernij. Dan houdt het niet op bij de bruto opbrengsten.quote:
Waar baseer je dat op, en straat arm vergeleken met wie? Feit is dat tijdens de goede eeuw er een enorme instroom was van mensen uit heel Europa, Migratie leidde tot spectaculaire stedelijke groei: Amsterdam groeide van 30.000 inwoners in 1570 naar 200.000 in 1672, en ook steden als Leiden, Haarlem en Rotterdam verdubbelden of verdrievoudigden in omvang. De nieuwkomers waren essentieel voor de opkomst van de Republiek als handels- en cultuurmacht: zij brachten innovaties in de kunsten, wetenschap, techniek en nijverheid, en speelden een sleutelrol in het succes van ondernemingen als de VOC en de West-Indische Compagnie. Al die lui kwamen omdat ze in de Republiek het duidelijk beter hadden dan elders.quote:Op zondag 6 juli 2025 13:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, ofwel, het gros van de Nederlanders in die zogenaamde 'Gouden Eeuw' was straatarm.
Er bestaat ook nog iets als ordinair fatsoen. FATSOEN.quote:Op zondag 6 juli 2025 16:49 schreef HiZ het volgende:
[..]
Leuk bedacht, maar jij begon met het monetariseren van slavernij. Dan houdt het niet op bij de bruto opbrengsten.
Op de aangehaalde bron, o.a.quote:Op zondag 6 juli 2025 17:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op, en straat arm vergeleken met wie? Feit is dat tijdens de goede eeuw er een enorme instroom was van mensen uit heel Europa, Migratie leidde tot spectaculaire stedelijke groei: Amsterdam groeide van 30.000 inwoners in 1570 naar 200.000 in 1672, en ook steden als Leiden, Haarlem en Rotterdam verdubbelden of verdrievoudigden in omvang. De nieuwkomers waren essentieel voor de opkomst van de Republiek als handels- en cultuurmacht: zij brachten innovaties in de kunsten, wetenschap, techniek en nijverheid, en speelden een sleutelrol in het succes van ondernemingen als de VOC en de West-Indische Compagnie. Al die lui kwamen omdat ze in de Republiek het duidelijk beter hadden dan elders.
Etto, je kunt toch niet straffeloos hele volkeren in de ellende storten?quote:Op zondag 6 juli 2025 18:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Op de aangehaalde bron, o.a.
Dat er hier een paar mensen steenrijk zijn geworden, zal best. De meeste Nederlanders waren gewoon aan het ploeteren in fabrieken, boerderijen en als dagloner. En dat veranderde pas met de komst van de Sociale Kwestie eind 19e eeuw. Het is niet voor niets dat je hier tot die tijd je kinderen nog de werkplaats op moest schoppen om uberhaupt rond te kunnen komen. Oh, en de vrouwen ploeterden doorgaans mee.
Dus nee, dat hele simplistische verhaal dat 'wij' rijk zijn geworden door de slavernij en er nu iets terugbetaald moet worden gaat er bij mij niet in.
Dat heb ik dan ook niet gedaan. Mijn voorouders ook niet.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:07 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Etto, je kunt toch niet straffeloos hele volkeren in de ellende storten?
En onze Nederlandse voorouders? Die hebben bestaan.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat heb ik dan ook niet gedaan. Mijn voorouders ook niet.
Geen idee waarom ik gestraft moet worden voor de daden van een ander.
Ja, en zoals ik zeg, het gros daarvan heeft niets met slavernij te maken gehad. Al was het maar omdat een groot deel van 'Nederlanders' in die tijd zelf in wingewesten woonden.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:10 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En onze Nederlandse voorouders? Die hebben bestaan.
Ja… maar ik toch wel… we verschillen van mening.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, en zoals ik zeg, het gros daarvan heeft niets met slavernij te maken gehad. Al was het maar omdat een groot deel van 'Nederlanders' in die tijd zelf in wingewesten woonden.
Ik geloof niet zo in collectieve erfschuld.
Dat klopt.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:16 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja… maar ik toch wel… we verschillen van mening.
quote:De Nederlandse welvaart heeft haar oorsprong in een combinatie van geografische, economische, koloniale, handels- en politieke factoren, met als kernmoment de Gouden Eeuw (17e eeuw). Hieronder leg ik uit waarom en hoe Nederland zo welvarend werd en wat de onderliggende bronnen van die rijkdom zijn — inclusief de rol van kolonialisme en slavernij.
🌍 OORSPRONG VAN DE NEDERLANDSE WELVAART
1. 📍 Geografisch voordeel
Nederland ligt aan de Noordzee, met goede toegang tot rivieren (Rijn, Maas, Schelde).
Ideale ligging als handelsknooppunt tussen Engeland, Duitsland, Frankrijk en de Oostzee.
De haven van Amsterdam groeide snel uit tot een van de belangrijkste ter wereld.
2. 🚢 Handel & scheepvaart (VOC en WIC)
De oprichting van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) in 1602 maakte Nederland tot pionier in wereldhandel.
Handelsroutes naar Indonesië, Japan, India.
De West-Indische Compagnie (WIC) regelde handel op de Atlantische Oceaan, inclusief slavenhandel.
Vooral met West-Afrika, Suriname, het Caribisch gebied en Brazilië.
De VOC en WIC waren gewapende handelsimperiums die ook oorlog voerden en grondstoffen roofden.
3. 🏦 Financiële innovatie
Amsterdam ontwikkelde een geavanceerd bankensysteem, aandelenbeurzen, verzekeringen en wisselmarkten.
Eerste echte aandelenbedrijf ter wereld (VOC) – en dus de eerste kapitaalmarkten.
Belastingen en begrotingssystemen werden professioneel ingericht.
4. 🧑🏾🤝🧑🏿 Kolonialisme & slavernij
Nederlandse welvaart werd mede mogelijk gemaakt door uitbuiting van overzeese gebieden en mensen, met name:
Suriname en de Antillen (suiker, katoen, koffie).
Indonesië (specerijen, olie, rubber).
Tot slaaf gemaakten uit Afrika: honderdduizenden mensen vervoerd en verhandeld.
Deze systemen zorgden voor lage kosten, hoge winsten – ten koste van miljoenen levens en gemeenschappen.
5. 🧠 Kennis, techniek en innovatie
De Republiek had veel wetenschappers, cartografen, ingenieurs.
Innovaties in scheepsbouw, watermanagement en boekdrukkunst.
Een relatief tolerante samenleving trok migranten, denkers en kapitaal aan (bv. uit Spanje, Frankrijk, Duitsland).
6. ⚖️ Politiek en bestuur
De Republiek was geen absolute monarchie maar een decentraliseerde statenbond, waardoor handelaren en steden veel macht hadden.
Grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Leiden werden economische en culturele motoren.
🧾 Samenvattend: Bronnen van Nederlandse welvaart
Factor Rol in welvaart
Geografie Handelsknooppunt
Handel (VOC/WIC) Wereldwijde export, import
Slavernij & kolonialisme Arbeid en grondstoffen
Financiële innovatie Banken, aandelen, beleggingen
Kennis & techniek Productiviteit en innovatie
Bestuur & stabiliteit Bevorderde ondernemerschap
📘 Slotgedachte
Nederland staat vandaag bekend als een rijk, ontwikkeld land. Maar die welvaart is niet alleen ontstaan door “hard werken” of innovatie, maar ook door:
Koloniale uitbuiting
Slavernij en mensenhandel
Militaire overmacht en monopoliepositie
Dat is niet zo erg solidair vind ik.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat klopt.
Ik ben namelijk alleen verantwoordelijk voor mijn eigen acties, niet die van anderen.
Wat ik niet solidair vind is mensen opzadelen met schuld die niet de hunne is.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:18 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is niet zo erg solidair vind ik.
Dus al die andere landen die slaven verhandelden en lieten werken treffen ook geen blaam?quote:Op zondag 6 juli 2025 18:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat ik niet solidair vind is mensen opzadelen met schuld die niet de hunne is.
Maar het staat iedereen vrij een potje opzij te zetten en geld naar Suriname te zenden.
Landen treffen sowieso geen blaam aangezien dat geen bewuste entiteiten zijn.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus al die andere landen die slaven verhandelden en lieten werken treffen ook geen blaam?
Je weet dat je bron gekleurd is als de VOC als "bron van de welvaart" wordt neergezet en er met geen woord over de moedernegotie wordt gerept.quote:
Het is bij elkaar geplakte AI...quote:Op zondag 6 juli 2025 18:24 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Je weet dat je bron gekleurd is als de VOC als "bron van de welvaart" wordt neergezet en er met geen woord over de moedernegotie wordt gerept.
Dus ik moet bij de nazaten van o.a. de slavenhandelaars zijn?quote:Op zondag 6 juli 2025 18:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Landen treffen sowieso geen blaam aangezien dat geen bewuste entiteiten zijn.
De mensen die blaam treft zijn de slavenhandelaars (waaronder ook de inheemse Afrikanen die hun mede-Afrikanen gevangennamen en verkochten), slavendrijvers en degenen die willens en wetens kapitaal hebben vergaard over de rug daarvan.
Overigens bestaat slavernij op dit moment nog in delen van Afrika, het Midden-Oosten en Azië. Vind ik op dit moment wat prangender.
Lijkt me al iets logischer dan bij mij als nazaat van Brabantse boeren en schoenlappers.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:25 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus ik moet bij de nazaten van o.a. de slavenhandelaars zijn?
Wat zou er gebeuren als je verplicht zou moeten meebetalen..?quote:Op zondag 6 juli 2025 18:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lijkt me al iets logischer dan bij mij als nazaat van Brabantse boeren en schoenlappers.
quote:De Rijksten uit het VOC-tijdperk (17e – 18e eeuw)
Naam / Familie Vermogen en invloed Bron van rijkdom Bijzonderheden
Dirck Bas Zeer vermogend koopman en bestuurder VOC-aandeelhouder, specerijenhandel Werd burgemeester van Amsterdam
Jan Pieterszoon Coen Niet persoonlijk schatrijk, maar invloedrijk Gouverneur-Generaal VOC, Batavia Grondlegger van VOC-heerschappij in Indonesië
Familie De Graeff Eén van de rijkste regentenfamilies VOC, handel, Amsterdamse politiek Meerdere burgemeesters en bewindhebbers
Familie Bicker Vermogen in miljoenen guldens Scheepvaart, handel, VOC, WIC Machtigste koopmansfamilie in 17e-eeuws Amsterdam
Cornelis de Houtman Pionier, eerste VOC-reis Specerijenhandel (met risico) Opende de zeeweg naar Oost-Indië
Isaac le Maire Enorm rijk, mede-oprichter VOC Reeder, financier Werd later VOC-criticus, richtte concurrentie op
Familie Trip Wapenhandelaren, scheepsbouwers VOC-leverancier, metaal en wapens Lieten o.a. het Trippenhuis in Amsterdam bouwen
Pieter de Carpentier Rijk via bestuursfunctie VOC Gouverneur-Generaal, private handel Carpentarië (Australië) naar hem vernoemd
📦 Hoe verdienden ze hun geld?
VOC-aandelen
Bij oprichting (1602) kon men aandelen kopen. Eerste beleggers werden vaak extreem rijk.
Specerijenhandel
Winstmarges op nootmuskaat, peper, kaneel uit Oost-Indië waren gigantisch.
Scheepsbouw en transport
Families als Trip en De Geer leverden wapens, schepen en materieel.
Koloniaal bestuur en corruptie
Gouverneurs, zoals Coen en Van Diemen, verdienden ook via nevenhandel.
Politieke macht
Families als De Graeff en Bicker controleerden zowel de stad als de compagnie.
🏛️ Waar zie je hun rijkdom nu nog?
Grachtenpanden: De Herengracht, Keizersgracht, Prinsengracht in Amsterdam werden gebouwd door deze families.
Musea: Het Trippenhuis en het Museum Van Loon zijn monumenten van deze rijkdom.
Stadsarchieven: Vol met testamenten en rekeningen van deze elitefamilies.
VOC-kaarten en schepen: Verwijzen naar hun handelsroutes en forten.
🎯 Belangrijk om te weten
Deze rijkdom kwam grotendeels voort uit koloniale uitbuiting, waaronder:
Geweld tegen lokale bevolkingen
Monopolies op handel (met geweld afgedwongen)
Slavernij, dwangarbeid, en onderdrukking
quote:Het kapitaal van de VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie) heeft een diepe, blijvende invloed gehad op het Nederland van nu — economisch, cultureel, politiek en mentaal. Hieronder leg ik dat overzichtelijk uit:
💰 1. Economische erfenis
📈 a. Begin van Nederland als handelsnatie
De VOC legde de basis voor Nederland als wereldhandelaar. De infrastructuur (havens, scheepsbouw, handelsposten) groeide explosief.
Amsterdam werd het financiële centrum van Europa, deels dankzij de winst van VOC-handel.
💼 b. Oorsprong van grote vermogens
Families die rijk werden via de VOC investeerden hun geld in:
Banken en verzekeringen (voorlopers van ABN AMRO, ING)
Vastgoed in Amsterdam en Den Haag
Industrie in de 19e eeuw
Deze vermogens en netwerken leven soms nog voort in de huidige elite.
🏛️ 2. Politieke en bestuurlijke invloed
De VOC bracht een model van privaat-koloniale macht: winst boven mensenrechten.
Bestuursstructuren van de VOC (bewindhebbers, raden) lijken op die van moderne bedrijven en beïnvloedden later het kapitalistische denken.
De VOC werkte samen met lokale elites, een patroon dat Nederland ook later toepaste in Nederlands-Indië.
🌐 3. Internationale positie van Nederland
De VOC was de eerste multinational met een eigen leger en diplomatie.
Door deze onderneming werd Nederland een koloniale wereldmacht, met bezittingen van Zuid-Afrika tot Indonesië.
Dit versterkte eeuwenlang de internationale invloed van Nederland.
🧠 4. Mentale en culturele erfenis
🏴☠️ a. Het "VOC-mentaliteit"-begrip
In 2006 gebruikte premier Balkenende het woord "VOC-mentaliteit" als symbool voor lef en ondernemerschap.
Dat leidde tot felle kritiek, omdat het VOC-verleden ook slavernij, geweld en uitbuiting inhoudt.
🎨 b. Kunst en wetenschap
De VOC financierde schilders, cartografen en uitvinders.
Collecties uit de VOC-tijd liggen nu in musea als het Rijksmuseum, met objecten uit koloniën.
🤝 5. Ongelijkheid en koloniale sporen
De rijkdom die de VOC bracht, kwam vooral bij een kleine elite terecht — dat patroon zie je nog in moderne vermogensongelijkheid.
In gebieden als Indonesië en Suriname liet de VOC diepe sociale en economische schade na, waarvan de gevolgen tot vandaag merkbaar zijn.
📌 Samenvattend
Het VOC-kapitaal was een katalysator voor Nederlands economisch succes, maar het is gebouwd op koloniale uitbuiting. De erfenis zie je terug in welvaart, instellingen én maatschappelijke ongelijkheid.
Rechtszaak.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:28 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wat zou er gebeuren als je verplicht zou moeten meebetalen..?
Deze vermogens en netwerken leven soms nog voort in de huidige elite.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:31 schreef klaasweetalles het volgende:
Je zegt dus niet snel ‘wij als Nederlanders’ maar eerder ‘ik als Etto’.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Rechtszaak.
Of ik ga geld eisen van de nazaten van de Romeinen, de Spanjaarden, de Calvinisten en de Duitsers.
Ligt aan de context.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je zegt dus niet snel ‘wij als Nederlanders’ maar eerder ‘ik als Etto’.
quote:🧠 Wat betekent dit?
De waarde van het VOC-goud (ca. ¤1 miljard) is minder dan 0,25% van de huidige jaarlijkse staatsuitgaven.
Maar voor de 17e eeuw was dat bedrag gigantisch:
De VOC was toen het rijkste bedrijf ter wereld.
De koopkracht van dat goud of die winst was veel groter dan nu.
Nederland gebruikte dat kapitaal om:
Amsterdam te bouwen (grachten, pakhuizen)
Politieke macht te financieren
Militaire invloed in Azië en Afrika uit te breiden
🔎 Conclusie
Het VOC-kapitaal was in z’n tijd ongekend rijk — een vermogen van honderden miljoenen guldens, vergelijkbaar met miljarden euro’s vandaag. Maar Nederland anno 2025 draait op een veel grotere schaal. Toch is de structurele rijkdom die het VOC-tijdperk bracht (handel, banken, kolonies, infrastructuur) nog altijd terug te zien in de economische positie van Nederland.
Alle Nederlanders. En waarom een selectie? Die snap ik niet.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ligt aan de context.
Nog wel een interessante vraag: die betalingen, gaat elke Nederlander daaronder vallen of wordt er geselecteerd op huidskleur en etniciteit aleer we rekeningen gaan sturen?
Aha, dus Turkse immigranten en Oekraïners gaan ook meebetalen?quote:Op zondag 6 juli 2025 18:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Alle Nederlanders. En waarom een selectie? Die snap ik niet.
de keiharde feiten komen jou en je extreem rechtse vriendjes gewoon niet zo goed uit, je wil gewoon niet onderkennen dat alles wat nederland heeft op dit moment heeft een oorsprong heeft in de slavernij en de roofparijen uit de rest van de wereld.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Goh.
Extreem-rechts? Pak er nog eentje.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:38 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
de keiharde feiten komen jou en je extreem rechtse vriendjes gewoon niet zo goed uit, je wil gewoon niet onderkennen dat alles wat nederland heeft op dit moment heeft een oorsprong heeft in de slavernij en de roofparijen uit de rest van de wereld.![]()
![]()
Ja. Ja ik weet het… ze waren er niet, maar ik was er ook niet. Ze moeten wel een Nederlands paspoort hebben.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Aha, dus Turkse immigranten en Oekraïners gaan ook meebetalen?
Ik denk meer dan jou clown.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Extreem-rechts? Pak er nog eentje.
Je hebt zelf niet eens rudimentaire kennis van de Nederlandse geschiedenis.
Nou nee, je hebt een heel goedkope AI-machine aangeslingerd en wat termen ingevoerd.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:42 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik denk meer dan jou clown.
Tot nu heb ik hier alleen de keiharde feiten gepost en jij wat zinloze oneliners die op gebaseerd zijn op helemaal niets
Dus wie kent de geschiedenis beter?
goedkope A! machinequote:Op zondag 6 juli 2025 18:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nou nee, je hebt een heel goedkope AI-machine aangeslingerd en wat termen ingevoerd.
Ik heb daarentegen daadwerkelijke wetenschappelijke bronnen gegeven.
Dat ik je verder moest uitleggen dat grote delen van dit land t.t.v. de Gouden Eeuw zelf wingewest waren, zegt me vooral hoe armzalig die historische kennis is.
Vertel eens, wat gebeurde er in 1795? Liefst zonder AI-hulp.
Zo dit was mijn laatste conversatie met jou denk ik.quote:Wat is extreem rechts?
Extreem rechts verwijst naar politieke ideologieën en bewegingen die:
ultranationalistisch zijn,
vaak autoritair van aard,
en vijandig tegenover groepen die als "anders" worden gezien (etnisch, religieus, politiek of cultureel).
Het bevindt zich verder op het politieke spectrum dan conservatief of radicaal rechts.
📌 Kenmerken van extreem rechts
Kenmerk Uitleg
🏳️ Ultranationalisme De eigen natie of etnische groep wordt als superieur beschouwd.
🚫 Antidemocratisch Wantrouwen of afwijzing van parlementaire democratie en rechtsstaat.
❌ Antipluralisme Verzet tegen diversiteit, migratie, globalisering of multicultuur.
👮 Autoritaire neigingen Bepleiten van sterke leider, orde, discipline en hiërarchie.
🧬 Etnisch essentialisme Idee dat identiteit biologisch of cultureel vaststaat (vaak racistisch).
🗯️ Samenzweringsdenken Wantrouwen tegenover elites, media, wetenschap of internationale instituties.
🔥 Scapegoating Minderheden worden vaak als oorzaak van maatschappelijke problemen aangewezen.
📚 Geschiedenis en voorbeelden
Europa (20e eeuw):
Fascisme (Italië): Mussolini's regime – autoritair, nationalistisch, tegen communisme.
Nationaalsocialisme (Duitsland): Nazi’s onder Hitler – extreem antisemitisch, raciaal denken, dictatuur.
Heden:
Sommige bewegingen in Europa en de VS worden als extreem rechts gezien door hun:
vreemdelingenhaat of islamofobie,
wens tot "etnische zuiverheid" of deportatie,
militarisme of historisch revisionisme (ontkenning Holocaust, etc.).
⚠️ Niet elke anti-immigratiepartij is extreem rechts. Het hangt af van toon, doelstellingen en methoden.
💬 Waarom is extreem rechts controversieel?
Het gedachtegoed leidt vaak tot uitsluiting, haat en geweld.
Het heeft geleid tot historische tragedies (zoals de Holocaust).
Het ondermijnt de democratie, rechtsgelijkheid en mensenrechten.
Het kan onvrede en angst mobiliseren via populistische of complottheorieën.
🔍 Waarom groeit extreem rechts in sommige landen?
Onvrede over migratie of economische ongelijkheid
Angst voor verlies van nationale identiteit
Mistrouwen richting “de elite” of EU
Sociale media en desinformatie versterken echo’s van extreemrechtse retoriek
🎯 Samenvatting
Extreem rechts is een politieke stroming die streeft naar een autoritaire samenleving gebaseerd op nationalisme, uitsluiting van “de ander”, en vaak vijandigheid tegenover democratische waarden. Hoewel het invloed heeft op het huidige debat in Europa, is het belangrijk te onderscheiden tussen conservatief rechts, radicaal rechts en écht extreemrechts.
Oh, noem eens wat van mijn extreem-rechtse standpunten.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:54 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
goedkope A! machine![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jij weet blijkbaar niet zo goed hoe geschiedenis werkt
Alle data die ik hier gepost heb zijn keiharde feiten uit bronnen en analyses uit de Nederlandse geschiedenis
Maar misschien moet jij ze nog een 3 keer doorlezen voordat je ze kan begrijpen.
Ik volg jou berichten al jaren op dit forum en ze zijn allemaal gebaseerd op een rechts extreem gedachtegoed
Jou naam EltovanBelgie is daar ook een kenmerk van.
[..]
Zo dit was mijn laatste conversatie met jou denk ik.
En hoe zit het nou met dat bewapeningsverhaal van de VS? Met je "feiten"...quote:Op zondag 6 juli 2025 18:54 schreef klaasweetalles het volgende:
Alle data die ik hier gepost heb zijn keiharde feiten uit bronnen en analyses uit de Nederlandse geschiedenis
Doe eens een linkje?quote:
Fabrieken, in de 17e eeuw?quote:Dat er hier een paar mensen steenrijk zijn geworden, zal best. De meeste Nederlanders waren gewoon aan het ploeteren in fabrieken, boerderijen en als dagloner.
De lonen lagen in de Republiek tijdens de gouden eeuw 2-3 keer zo hoog dan in Duitslandquote:En dat veranderde pas met de komst van de Sociale Kwestie eind 19e eeuw. Het is niet voor niets dat je hier tot die tijd je kinderen nog de werkplaats op moest schoppen om uberhaupt rond te kunnen komen. Oh, en de vrouwen ploeterden doorgaans mee.
Dus nee, dat hele simplistische verhaal dat 'wij' rijk zijn geworden door de slavernij en er nu iets terugbetaald moet worden gaat er bij mij niet in.
https://www.dbnl.org/teks(...)28oost01_01_0005.phpquote:Soldaten en matrozen die tamelijk zuinig hadden geleefd en misschien nog wat extra hadden verdiend met privé-handel konden toch met enkele honderden guldens huiswaarts keren. Ter vergelijking: het maximale jaar-inkomen van een ongeschoolde arbeider in Nederland wordt voor de zeventiende en achttiende eeuw geraamd op zo'n 240 gulden.27 Daarbij moet men ook bedenken dat de gulden in Duitsland meer waard was dan in Nederland. De nominale lonen waren in Duitsland lager dan in de Republiek. In de periode 1650-1799 verdiende een ongeschoolde arbeider in de bouw 's zomers per dag in Holland 18,3 stuivers, in Duitsland 8,2. Gezellen verdienden respectievelijk 25 en 12,8 stuivers.28 De gage bij de voc was dan misschien wel laag, maar de nevenverdiensten konden behoorlijk oplopen en de verdiensten waren vanuit Duits perspectief niet ongunstig.
Etto, je weet toch, alles wat onwelgevallig is en niet in het narratief past is extreem rechtsquote:Op zondag 6 juli 2025 18:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh, noem eens wat van mijn extreem-rechtse standpunten.
Post 94, o.a.quote:Op zondag 6 juli 2025 20:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Doe eens een linkje?
[..]
Fabrieken, in de 17e eeuw?
[..]
De lonen lagen in de Republiek tijdens de gouden eeuw 2-3 keer zo hoog dan in Duitsland
[..]
https://www.dbnl.org/teks(...)28oost01_01_0005.php
Engeland
: In Engeland leefde een groot deel van de bevolking in armoede; bijna de helft van de bevolking werd door tijdgenoten als ‘paupers’ of ‘arbeiders’ geclassificeerd, met een inkomen dat onvoldoende was om dagelijks in het levensonderhoud te voorzien. De lonen waren lager dan in Holland en de bestaansonzekerheid groter
Frankrijk
Het platteland kende een groot arm proletariaat. De meeste kleine boeren (‘manouvriers’) hadden onvoldoende grond om van te leven en moesten bijverdienen als dagloner of in de rurale industrie. Slechts een kleine bovenlaag was economisch onafhankelijk. Volgens schattingen leefde 40% van de bevolking in armoede of op de rand daarvan
https://www.marxists.org/nederlands/lis_soly/1980/armoede/4.htm
Nederlanders besteedden een kleiner deel van hun inkomen aan voedsel dan elders in Europa dus een hogere koopkracht. In de 17e eeuw daalde het aandeel van het inkomen dat aan brood werd besteed van 40% naar 22% rond 1800, terwijl in Frankrijk en Duitsland dit aandeel veel hoger bleef
https://www.historischnieuwsblad.nl/consumeren-in-nederland/
In Spanje was het eigenlijk nog erger. Spanje dacht dat door de import van zilver uit Mexico men heel rijk was, maar door daar munten van te slaan was de inflatie enorm, eigenlijk zette men gewoon de geldpers aan, een les die Christine Lagarde nooit geleerd heeft.
Verder schreef ik niets over de slavernij. De onderklasse, ongeschoolde en geschoolde arbeiders waren in Nederland duidelijk beter af dan elders in Europa en er was een grote en welvarende middenklasse die in de rest van Europa vrijwel niet bestond.
Dat heb ik niet geschreven, wat ik schrijf is dat er in de Republiek een grote welvaart was en dat deze ook in de onderlaag aantoonbaar is, verder dat er een veel en veel grotere middenklasse was, dan in de rest van Europa.quote:Op zondag 6 juli 2025 20:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Post 94, o.a.
Dat men hier beter af was dan elders in Europa is niet het punt, dat het hier een luilekkerland van rijkdom en gouden bergen was vanwege de slavernij en het kolonialisme, dat is wat bestreden wordt.
Armoede is altijd relatief.quote:Armoede is wat de klok sloeg, zeker wanneer je het vergelijkt met die paar daadwerkelijke VOC kooplui en andere grootkapitalisten. En die armoede was er al helemaal op het platteland, en zéker in de wingewesten.
Er zijn dus echt figuren die denken dat iedereen in die tijd een slaaf in de schuur had staan....quote:Op zondag 6 juli 2025 20:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Post 94, o.a.
Dat men hier beter af was dan elders in Europa is niet het punt, dat het hier een luilekkerland van rijkdom en gouden bergen was vanwege de slavernij en het kolonialisme, dat is wat bestreden wordt.
Armoede is wat de klok sloeg, zeker wanneer je het vergelijkt met die paar daadwerkelijke VOC kooplui en andere grootkapitalisten. En die armoede was er al helemaal op het platteland, en zéker in de wingewesten.
Hoezo? Ze waren wat hypocriet, maar de Nederlanders van de Gouden Eeuw hebben zich uitsluitend in positieve zin onderscheiden. Ze hebben wel wat foute dingen gedaan, maar dat onderscheidde ze niet van welke tijdgenoten dan ook.quote:Op zondag 6 juli 2025 21:23 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind het vooral belangrijk dat we niet krampachtig moeten zijn gewoon te kunnen zeggen dat de Nederlandse elite uit de gouden eeuw zich in veel gevallen schandalig heeft gedragen. We hoeven ons er niet om aangevallen te voelen want die mensen zijn al lang dood en begraven.
Dat is nogal een boude uitspraak.quote:Op zondag 6 juli 2025 20:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ondanks de relatieve welvaart leefde een groot deel van de bevolking in armoede, was de bestaanszekerheid gering, en moesten veel mensen allerlei strategieën ontwikkelen om te overleven, zoals het combineren van verschillende beroepen en migratie voor werk. Let wel, relatieve armoede, in de rest van Europa was het veel en veel erger, iets waar de auteurs niets over zeggen, en wat ik als een falen zie,
Het gaat hierbij niet zozeer om individuele gevallen, maar vooral om het erkennen en compenseren van landen die te maken hebben gehad met slavernij en uitbuiting. Dit kan op verschillende manieren gebeuren.quote:Op zondag 6 juli 2025 21:23 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind het vooral belangrijk dat we niet krampachtig moeten zijn gewoon te kunnen zeggen dat de Nederlandse elite uit de gouden eeuw zich in veel gevallen schandalig heeft gedragen. We hoeven ons er niet om aangevallen te voelen want die mensen zijn al lang dood en begraven.
Maar de slaven van toen zijn dat ook al. Dus er is simpelweg niemand die nog rechtmatig ergens aanspraak op kan maken. Heel voor je voorvader wat hem is aangedaan, maar zijn leed is er niet om zelf nog even gratis geld te kunnen vangen van mensen die nergens schuldig aan zijn.
quote:Nederland heeft Suriname sinds de onafhankelijkheid in 1975 aanzienlijke ontwikkelingshulp geboden, met een totaalbedrag van ongeveer ¤1,59 miljard. Deze hulp was bedoeld om Suriname te ondersteunen bij zijn economische en sociale ontwikkeling. Het oorspronkelijke bedrag was opgebouwd uit:
¤1,35 miljard in schenkingen,
¤150 miljoen in garantiemiddelen,
¤100 miljoen in pariteitsmiddelen (waarbij Suriname bijdraagt met een gelijk bedrag).
In de loop der jaren zijn er echter verschillende bedragen besteed aan diverse projecten, en de resterende middelen zijn in 2023 nog ongeveer ¤13,5 miljoen. Van dit resterende bedrag is ¤5 miljoen toegewezen aan het Productie Krediet Fonds en ¤8 miljoen aan de gezondheidszorg, waaronder de oprichting van een Zorgautoriteit. Van de ¤8 miljoen voor de gezondheidszorg is inmiddels ¤3 miljoen overgemaakt voor de aanschaf van medische goederen, en ¤700.000 is besteed aan de opstart van de Zorgautoriteit. Het saldo van de resterende verdragsmiddelen bedraagt momenteel ongeveer ¤9,7 miljoen .
repository.overheid.nl
+2
nieuwwij.nl
+2
surilines.nl
+2
repository.overheid.nl
+2
surilines.nl
+2
nieuwwij.nl
+2
Het is belangrijk op te merken dat deze ontwikkelingshulp niet altijd zonder controverse is verlopen. Er zijn evaluaties die aangeven dat sommige projecten niet het beoogde effect hadden, en dat er kritiek is op de uitvoering en besteding van de middelen .
Ik denk dat ieder redelijk mens het hiermee eens zal zijn.quote:Op zondag 6 juli 2025 21:23 schreef Hexagon het volgende:
Maar de slaven van toen zijn dat ook al. Dus er is simpelweg niemand die nog rechtmatig ergens aanspraak op kan maken. Heel voor je voorvader wat hem is aangedaan, maar zijn leed is er niet om zelf nog even gratis geld te kunnen vangen van mensen die nergens schuldig aan zijn.
Denk je dat het alleen de Elite was? LOLquote:Op zondag 6 juli 2025 21:23 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind het vooral belangrijk dat we niet krampachtig moeten zijn gewoon te kunnen zeggen dat de Nederlandse elite uit de gouden eeuw zich in veel gevallen schandalig heeft gedragen.
Hoeveel procent van de NL bevolking kwam in de 17e eeuw in de overzeese gewesten?quote:Op zondag 6 juli 2025 22:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Denk je dat het alleen de Elite was? LOL
Doodgewone Nederlanders deden net zo hard mee in de overzeese gewesten.
Wijs het anders even aan want ik kan het zo 1,2,3 niet vinden.quote:Op zondag 6 juli 2025 21:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Scroll anders ff naar boven, dan zie je de bronnen.
hoeveel procent van je inkomen ga je afstaan?quote:Op zondag 6 juli 2025 21:36 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het gaat hierbij niet zozeer om individuele gevallen, maar vooral om het erkennen en compenseren van landen die te maken hebben gehad met slavernij en uitbuiting. Dit kan op verschillende manieren gebeuren.
Suriname heeft al een deel van deze compensatie ontvangen, waarmee Nederland een deel van haar verantwoordelijkheid heeft erkend voor de plunderingen en uitbuiting in het verleden. Uiteraard is het toegekende bedrag veel te laag geweest.
[..]
#144quote:Op zondag 6 juli 2025 22:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wijs het anders even aan want ik kan het zo 1,2,3 niet vinden.
Suriname wilde toch zo graag onafhankelijk zijn van NL?quote:Op zondag 6 juli 2025 21:36 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het gaat hierbij niet zozeer om individuele gevallen, maar vooral om het erkennen en compenseren van landen die te maken hebben gehad met slavernij en uitbuiting. Dit kan op verschillende manieren gebeuren.
Suriname heeft al een deel van deze compensatie ontvangen, waarmee Nederland een deel van haar verantwoordelijkheid heeft erkend voor de plunderingen en uitbuiting in het verleden. Uiteraard is het toegekende bedrag veel te laag geweest.
[..]
Jouw stelling was: "in de rest van Europa was het veel en veel erger".quote:
Het was in ieder geval de elite die de dienst uitmaakte in die tijd en de verantwoordelijkheid had. Lijkt me geen reden om daar niet gewoon open over te zijn. Sowieso deden mensen vroeger wel meer achterlijke dingen.quote:Op zondag 6 juli 2025 22:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Denk je dat het alleen de Elite was? LOL
Doodgewone Nederlanders deden net zo hard mee in de overzeese gewesten.
Dat kloptquote:Op maandag 7 juli 2025 08:41 schreef Hexagon het volgende:
Alleen is het onzin om ergens rechten aan te kunnen ontlenen omdat je verre voorouders het slecht hadden.
Je weet dat die ruil een deal was met het mes op de keel. Anders hadden de Engelsen met geweld Nieuw Amsterdam ingenomenquote:Op zondag 6 juli 2025 23:53 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Suriname wilde toch zo graag onafhankelijk zijn van NL?
Dat het een corrupte president aangesteld hebben, is niet onze zorg...
Daarbij,
New York geruild tegen Suriname..
Wat verdiende een veenarbeider in Overijssel in de 17 Eeuw?quote:Op maandag 7 juli 2025 00:40 schreef AchJa het volgende:
De 17e eeuwse veenarbeider ergens in Overijssel merkte geen hol van de relatieve welvaart die in het westen van het land in de steden te vinden was.
Als iedere Nederlander mede verantwoordelijk geacht moet worden voor het slavernijverleden, dan geldt dit ook voor donker getinte Nederlanders, Antillianen en Surinamers. Want die wonen ook in Nederland en hebben net zo goed geprofiteerd van de welvaart. Want als dit geldt voor de turfsteker uit Brabant, geldt het ook voor de neger uit Suriname.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:18 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is niet zo erg solidair vind ik.
Surinamers, Antillianen, Marokkanen, Eritreërs, enz.... allemaal dokken, want profiteren er allemaal van in een welvarend Nederlandquote:Op zondag 6 juli 2025 18:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Aha, dus Turkse immigranten en Oekraïners gaan ook meebetalen?
Textiel, aardewerk, scheepswerven, steenovens.quote:
Ik ga vrij goed op dit soort ironie, merk ik.quote:Op maandag 7 juli 2025 10:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Als iedere Nederlander mede verantwoordelijk geacht moet worden voor het slavernijverleden, dan geldt dit ook voor donker getinte Nederlanders, Antillianen en Surinamers. Want die wonen ook in Nederland en hebben net zo goed geprofiteerd van de welvaart. Want als dit geldt voor de turfsteker uit Brabant, geldt het ook voor de neger uit Suriname.
Antillianen en Surinamers zijn degenen die gecompenseerd moeten worden.quote:Op maandag 7 juli 2025 10:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Als iedere Nederlander mede verantwoordelijk geacht moet worden voor het slavernijverleden, dan geldt dit ook voor donker getinte Nederlanders, Antillianen en Surinamers. Want die wonen ook in Nederland en hebben net zo goed geprofiteerd van de welvaart. Want als dit geldt voor de turfsteker uit Brabant, geldt het ook voor de neger uit Suriname.
Veel van hen wonen hier ook al generatieslang en hebben dus evengoed geprofiteerd van die welvaart als de nazaat van een turfsteker uit de Peel.quote:Op maandag 7 juli 2025 10:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Antillianen en Surinamers zijn degenen die gecompenseerd moeten worden.
Moeten zij zichzelf betalen?quote:Op maandag 7 juli 2025 11:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Veel van hen wonen hier ook al generatieslang en hebben dus evengoed geprofiteerd van die welvaart als de nazaat van een turfsteker uit de Peel.
Ze worden al betaald en delen mee in de welvaart.quote:
Nee, de verenigde Nederlanden hadden behalve de grootste welvaart ook de breedste welvaart, het was de opkomst van de middenklasse. De meeste Nederlanders hadden het veel te goed om op zo'n ellendige boot te gaan zitten en scheepsbemanningen kwamen overal vandaan.quote:
Wie waren die "meeste Nederlanders" dan?quote:Op maandag 7 juli 2025 11:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, de verenigde Nederlanden hadden behalve de grootste welvaart ook de breedste welvaart, het was de opkomst van de middenklasse. De meeste Nederlanders hadden het veel te goed om op zo'n ellendige boot te gaan zitten en scheepsbemanningen kwamen overal vandaan.
Precies, de Verenigde Nederlanden.quote:Op maandag 7 juli 2025 11:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, de verenigde Nederlanden hadden behalve de grootste welvaart ook de breedste welvaart, het was de opkomst van de middenklasse. De meeste Nederlanders hadden het veel te goed om op zo'n ellendige boot te gaan zitten en scheepsbemanningen kwamen overal vandaan.
Krijgen wij voormalige nazaten van bewoners van de wingewesten ook nog excuses, en compensatie?quote:Op maandag 7 juli 2025 10:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Voor wat precies? Voor iets dat ze niet zelf ondergaan hebben van mensen die daar niet verantwoordelijk voor zijn?quote:Op maandag 7 juli 2025 10:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik merk dat jouw opvatting over wie betaald zou moeten en wie niet nogal operationele uitdagingen met zich meebrengt.quote:
Zeker niet te onderschatten dit. Incl ook de nodige crisissen natuurlijk. Ken je de Amsterdamse banken crisis van 1763? Wel grappig hoeveel parallellen dat heeft met de kredietcrisis van 2008quote:Op zondag 6 juli 2025 20:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Volgens Paul Kennedy in The Rise and Fall of the Great Powers kwam de rijkdom van de Nederlanden in de Gouden Eeuw vooral voort uit hun geavanceerde financiële systemen, handelsnetwerk en strategische ligging binnen de Atlantische economie. De Republiek was pionier op het gebied van bankwezen, kredietverlening en internationale handel, wat zorgde voor enorme liquiditeit en economische groei. Hun succes werd versterkt doordat andere Europese landen nog minder efficiënte instituties hadden en doordat de Republiek profiteerde van haar centrale positie in het wereldwijde handelsverkeer.
Nou, dubbel pech dus..quote:Op maandag 7 juli 2025 09:18 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Je weet dat die ruil een deal was met het mes op de keel. Anders hadden de Engelsen met geweld Nieuw Amsterdam ingenomen
Wat was de levensstandaard, dat is een veel betere vraag. Want als veenarbeider had je te maken met gedwongen winkelnering etc.quote:Op maandag 7 juli 2025 09:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat verdiende een veenarbeider in Overijssel in de 17 Eeuw?
Ik denk het niet maar ik begrijp er niets meer van. En ik heb zo’n vijf FOK!kers op mijn dak zie ik.quote:Op maandag 7 juli 2025 12:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Krijgen wij voormalige nazaten van bewoners van de wingewesten ook nog excuses, en compensatie?
Jullie hebben het geschenk gehad je bij ons te mogen voegenquote:Op maandag 7 juli 2025 12:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Krijgen wij voormalige nazaten van bewoners van de wingewesten ook nog excuses, en compensatie?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik begrijp het niet meer.quote:Op maandag 7 juli 2025 12:48 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Ik merk dat jouw opvatting over wie betaald zou moeten en wie niet nogal operationele uitdagingen met zich meebrengt.
Gewoon eraf schudden; je hebt een mening en die onderbouw je, dus daar moeten we het mee doen en dat is prima.quote:Op maandag 7 juli 2025 13:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik denk het niet maar ik begrijp er niets meer van. En ik heb zo’n vijf FOK!kers op mijn dak zie ik.
We hadden ze toen moeten compenseren. Dat gebeurde niet, dus dan nu.quote:Op maandag 7 juli 2025 12:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Voor wat precies? Voor iets dat ze niet zelf ondergaan hebben van mensen die daar niet verantwoordelijk voor zijn?
Nee, want daders en slachtoffers zijn allemaal al lang geleden gestorven.quote:Op maandag 7 juli 2025 13:10 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
We hadden ze toen moeten compenseren. Dat gebeurde niet, dus dan nu.
Nou, het is dat ik niet kan terugvallen op wetenschappelijke artikelen maar diep leed werkt door. En daar zit de crux.quote:Op maandag 7 juli 2025 13:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, want daders en slachtoffers zijn allemaal al lang geleden gestorven.
Het verklaart de achterlijkheid van het willen verhalen op de huidige bewoners van Nederland. Verhaal het op de nazaten van de families die hierbij betrokken waren. Zij hebben daar hun kapitaal mee vergaart, niet alle Nederlanders.quote:
Waarom precies nu? En wat garandeert ons dat een generatie in de toekomst niet weer begint te zeuren?quote:Op maandag 7 juli 2025 13:10 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
We hadden ze toen moeten compenseren. Dat gebeurde niet, dus dan nu.
Maar mensen die het hadden meegemaakt waren toen nog in leven. Hun trauma's hadden invloed op de hele familie. Maar dat is hier niet het geval. Er is geen slaaf meer in leven, zelfs geen kind van een slaaf, tenzij die slaaf ten tijde van de afschaffing een baby was en nog op late leeftijd een kind gekregen heeft. Dan kan er nog een kind van een gewezen slaaf in leven zijn. Voor de rest zijn het 4de, 5de en 6de generatie nazaten, die het allemaal ook uit de geschiedenisboekjes hebben.quote:Op maandag 7 juli 2025 13:14 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, het is dat ik niet kan terugvallen op wetenschappelijke artikelen maar diep leed werkt door. En daar zit de crux.
Dit is wat er bestaat in Nederland: gezinsgesprekken. Mijn familie heeft er zelf ook aan deelgenomen, maar het is al 30 jaar terug of zo. Het thema was de Tweede Wereldoorlog en de uitwerking op ons gezin. Mijn opa zat in kamp Amersfoort:
‘ARQ Centrum'45 biedt specialistische gezinsgesprekken voor gezinnen die kampen met ernstige traumatisering door oorlog, geweld of verlies. Deze gesprekken zijn bedoeld om gezinsleden te helpen met klachten zoals spanningen, nachtmerries, angsten en een gevoel van onveiligheid.’
Ik weet er bijna niets meer van, helaas. Maar de oorlog was al geruime tijd voorbij.
Nu omdat het nooit gebeurd is. En wat de toekomst betreft, dat is vast te leggen.quote:Op maandag 7 juli 2025 13:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom precies nu? En wat garandeert ons dat een generatie in de toekomst niet weer begint te zeuren?
Dat was veel later.quote:Op maandag 7 juli 2025 13:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat was de levensstandaard, dat is een veel betere vraag. Want als veenarbeider had je te maken met gedwongen winkelnering etc.
Het kwam hen toen toe, daarover zijn we het eens hoop ik. Toen is er niks gebeurd, het was uitbuiten en opdonderen.quote:Op maandag 7 juli 2025 13:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar mensen die het hadden meegemaakt waren toen nog in leven. Hun trauma's hadden invloed op de hele familie. Maar dat is hier niet het geval. Er is geen slaaf meer in leven, zelfs geen kind van een slaaf, tenzij die slaaf ten tijde van de afschaffing een baby was en nog op late leeftijd een kind gekregen heeft. Dan kan er nog een kind van een gewezen slaaf in leven zijn. Voor de rest zijn het 4de, 5de en 6de generatie nazaten, die het allemaal ook uit de geschiedenisboekjes hebben.
Mijn opa is nooit bij de gesprekken geweest; hij was al lang daarvoor overleden. Mijn vader (zoon van) was de insteek.quote:Op maandag 7 juli 2025 13:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar mensen die het hadden meegemaakt waren toen nog in leven. Hun trauma's hadden invloed op de hele familie. Maar dat is hier niet het geval. Er is geen slaaf meer in leven, zelfs geen kind van een slaaf, tenzij die slaaf ten tijde van de afschaffing een baby was en nog op late leeftijd een kind gekregen heeft. Dan kan er nog een kind van een gewezen slaaf in leven zijn. Voor de rest zijn het 4de, 5de en 6de generatie nazaten, die het allemaal ook uit de geschiedenisboekjes hebben.
Mijn opa is nooit bij de gesprekken geweest; hij was al lang daarvoor overleden. Mijn vader (zoon van) was de insteek.quote:Op maandag 7 juli 2025 13:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben niet zo van de video’s, maar dank je wel.quote:Op maandag 7 juli 2025 13:32 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Professor Thomas Sowell legt het hier alllemaal haarfijn uit.
En wat was dat?quote:Op maandag 7 juli 2025 13:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat was de levensstandaard, dat is een veel betere vraag. Want als veenarbeider had je te maken met gedwongen winkelnering etc.
Daar zijn we het helemaal niet eens. Want enkel en alleen volgens de ethiek van nu én in het westen, had men dat toen moeten doen.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het kwam hen toen toe, daarover zijn we het eens hoop ik. Toen is er niks gebeurd, het was uitbuiten en opdonderen.
Je komt over als iemand die wat te verliezen heeft.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:24 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Daar zijn we het helemaal niet eens. Want enkel en alleen volgens de ethiek van nu én in het westen, had men dat toen moeten doen.
Toen meende men te kunnen volstaan met het simpelweg vrij maken van slaven. Op dat moment een unicum in de wereld en ethisch helemaal niet noodzakelijk of verantwoord, maar een moreel verheven daad die waarde op zichzelf had. Daar en daarmee heeft toen vereffening plaatsgevonden.
Het is zinloos om met de moraal van nu terug te kijken in de geschiedenis om vervolgens correcties uit te voeren / rechtszaken met het verleden te voeren. Je ziet in dit topic ook wat er gebeurt; en wat Sowel in dat filmpje ook vertelt; iedereen heeft dan nog ergens wat tegoed van iedereen.
Dacht dat ik best duidelijk was. Als nazaten van ex-slaven vinden dat eenieder die de vruchten plukt van de Nederlandse welvaart moet meebetalen aan herstelbetalingen, dan geldt dat net zo goed voor die nazaten van die ex-slaven als voor nazaten van turfstekers uit de Peel.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:03 schreef Boca_Raton het volgende:
@:Gia : ‘En als je het wilt verhalen op een ieder die er nu de vruchten van plukt, dan moet je ook de hand in eigen boezem steken.’
Wat bedoel je hiermee?
Er zijn ook nooit herstelbetalingen geweest voor het leed dat de Romeinen mijn voorouders hebben aangedaan. En nu?quote:Op maandag 7 juli 2025 14:04 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nu omdat het nooit gebeurd is. En wat de toekomst betreft, dat is vast te leggen.
Ik vind domweg dat het ontbreekt aan alle logica om de moraal van nu te projecteren op de geschiedenis om vervolgens allerlei (financiële)claims in het nu te doen. Ik heb helemaal niets te verliezen; sterker nog - ik zou veel te winnen hebben als we die logica zouden hanteren. Er is in het verleden van mijn familie genoeg gebeurd om met de vinger te wijzen naar o.a. de staat der Nederlanden.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:31 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je komt over als iemand die wat te verliezen heeft.
‘Daar en daarmee heeft toen vereffening plaatsgevonden.’
Vereffening… voor het eeuwenlang uitbuiten van deze mensen.
Sorry maar dit vind ik echt beneden alle peil wat ik hier lees.
Maar geen 250 jaar!quote:Op maandag 7 juli 2025 14:10 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Mijn opa is nooit bij de gesprekken geweest; hij was al lang daarvoor overleden. Mijn vader (zoon van) was de insteek.
Dat trauma’s láng kunnen doorwerken zijn we het hoop ik over eens!
Ik niet. Ik vind dat hij gelijk heeft. Je kunt niet met de kennis van nu fouten in de geschiedenis herstellen. Dat kan gewoonweg niet. Het lost niet het leed op dat die mensen destijds is aangedaan. Het is alleen verrijking voor de mensen die nu leven en hier puur een slaatje uit willen slaan.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:31 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je komt over als iemand die wat te verliezen heeft.
‘Daar en daarmee heeft toen vereffening plaatsgevonden.’
Vereffening… voor het eeuwenlang uitbuiten van deze mensen.
Sorry maar dit vind ik echt beneden alle peil wat ik hier lees.
Het gaat niet eens om fouten in de geschiedenis maar om de geschiedenis. Vooruitgang betekent dat je dingen beter maakt dan ze waren, en dus dat het in de geschiedenis slechter was dan nu. Degenen die de vooruitgang hebben geboekt en slavernij tot geschiedenis hebben gemaakt krijgen nu de schuld dat het niet altijd al zo goed was als nu. Het is volkomen van de pot gerukt.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik niet. Ik vind dat hij gelijk heeft. Je kunt niet met de kennis van nu fouten in de geschiedenis herstellen.
Stakingen in de veengebieden kwamen al in de 17e eeuw voor.quote:
Dat deden ze vast omdat ze het ze goed hadden toch?quote:Stakingstraditie
Er was een lange stakingstraditie in de veenderijen. Al in de zeventiende eeuw werd er gewag van gemaakt
Nou, kaart het aan.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Er zijn ook nooit herstelbetalingen geweest voor het leed dat de Romeinen mijn voorouders hebben aangedaan. En nu?
Het was een voorbeeld, alsof de timmerman het hier zo goed had...quote:Op maandag 7 juli 2025 14:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En wat was dat?
En waarom zo een focus op veenarbeiders en niet breder, landarbeider, dakdekker, timmerman, ?
quote:Dit was, net als in voorgaande eeuwen, geen vetpot. Amper voldoende voor basisvoedsel, maar meestal verbouwde men ook zelf wat voedsel om aan te vullen. Als er kleding of schoenen nodig waren, was dat een pittige aanslag op het budget. Vaak probeerde men extra inkomsten te regelen, bijvoorbeeld doordat de man eigen gemaakte producten ging verkopen of dat de vrouw meehielp, zoals schoonmaakwerk of het naaien en vermaken van kleding.
Dat doet niet ter zake of anderen misschien ook nog wat tegoed hebben van wie dan ook. Zo denken mensen die zich niet schuldig willen voelen. Maar toch denk ik dat het ergens wel moet.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:24 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Daar zijn we het helemaal niet eens. Want enkel en alleen volgens de ethiek van nu én in het westen, had men dat toen moeten doen.
Toen meende men te kunnen volstaan met het simpelweg vrij maken van slaven. Op dat moment een unicum in de wereld en ethisch helemaal niet noodzakelijk of verantwoord, maar een moreel verheven daad die waarde op zichzelf had. Daar en daarmee heeft toen vereffening plaatsgevonden.
Het is zinloos om met de moraal van nu terug te kijken in de geschiedenis om vervolgens correcties uit te voeren / rechtszaken met het verleden te voeren. Je ziet in dit topic ook wat er gebeurt; en wat Sowel in dat filmpje ook vertelt; iedereen heeft dan nog ergens wat tegoed van iedereen.
Dat is dan ook precies de makke; het is onmogelijk een praktische uitvoering te geven aan datgene wat je zou willen. Hoe moeilijk ook, het enige wat wij als mensheid kunnen doen is hiervan leren en door te gaan. Het is ondoenlijk om hier enige vorm van compensatie te bedenken die recht zou doen aan wie dan ook.quote:
Ja, ik kwam even enigszins om in de vragen.quote:Op maandag 7 juli 2025 18:54 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Dat is dan ook precies de makke; het is onmogelijk een praktische uitvoering te geven aan datgene wat je zou willen. Hoe moeilijk ook, het enige wat wij als mensheid kunnen doen is hiervan leren en door te gaan. Het is ondoenlijk om hier enige vorm van compensatie te bedenken die recht zou doen aan wie dan ook.
Nee, dit is geen sterk argument. Zoals zovelen hier al zeggen onderbouw je jouw opmerking niet.quote:Op maandag 7 juli 2025 18:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, ik kwam even enigszins om in de vragen.
Compensatie - als men moeite doet moet men een eind kunnen komen.
Dat kan kloppen. Ik ben niet van de argumenten, meer van de overtuigingen.quote:Op maandag 7 juli 2025 19:01 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Nee, dit is geen sterk argument. Zoals zovelen hier al zeggen onderbouw je jouw opmerking niet.
Dat mag, het doet je overtuiging echter geen goed als je ondanks het overweldigende aantal argumenten tegen jouw overtuigingen desondanks besluit stug door te zetten. Het komt ook de discussie niet ten goede.quote:Op maandag 7 juli 2025 19:03 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat kan kloppen. Ik ben niet van de argumenten, meer van de overtuigingen.
Zal ik dan maar inbinden? Iedereen blij behalve ik.quote:Op maandag 7 juli 2025 19:05 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Dat mag, het doet je overtuiging echter geen goed als je ondanks het overweldigende aantal argumenten tegen jouw overtuigingen desondanks besluit stug door te zetten. Het komt ook de discussie niet ten goede.
Zoals ik eerder al beschreef, duidelijk beter dan in de rest van Europa.quote:Op maandag 7 juli 2025 18:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het was een voorbeeld, alsof de timmerman het hier zo goed had...
[..]
Vergelijkbaar met een timmerman in Duitsland, als die het al niet beter had.quote:Op maandag 7 juli 2025 19:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zoals ik eerder al beschreef, duidelijk beter dan in de rest van Europa.
Waar baseer je het op dat die het net zo of beter had?quote:Op maandag 7 juli 2025 20:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vergelijkbaar met een timmerman in Duitsland, als die het al niet beter had.
Is dat volk nu slechter af dan voor de slavernij? Of hadden ze liever nog in Afrika gewoond?quote:Op maandag 7 juli 2025 18:52 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Is de loop van de geschiedenis niet veranderd voor een heel volk?
Wat lost dat op?quote:Op maandag 7 juli 2025 18:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, ik kwam even enigszins om in de vragen.
Compensatie - als men moeite doet moet men een eind kunnen komen.
Alleen terugkijken en hopen dat je niet hoeft te betalen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 08:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Is dat volk nu slechter af dan voor de slavernij? Of hadden ze liever nog in Afrika gewoond?
De loop van de geschiedenis veranderd door elke ingrijpende gebeurtenis. En dan nog is het 'de loop van de geschiedenis'. Aangezien de toekomst niet vastligt, kun je die ook niet wijzigen. Je kunt alleen terugkijken en dan was dit de loop van de geschiedenis.
Waarom vind jij dat hen dit toekomt? Wat hebben ze ervoor gedaan dan, dat ze een zak geld verdienen?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het komt hen toe. Geeneen schadevergoeding lost iets wezenlijks op.
Waarom zou ik, op wat voor manier dan ook, moeten betalen? Noch ik, noch mijn voorouders hebben ooit iets te maken gehad met de slavernij. Sterker nog, mijn voorouders zijn zelf uitgebuit. Waarom zou ik moeten betalen?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:03 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Alleen terugkijken en hopen dat je niet hoeft te betalen.
Hun volk is in het verleden eeuwenlang beestachtig behandeld. Er had tóen gecompenseerd moeten worden doordat de levens van zovelen kapotgemaakt waren. Is niet gebeurd. Maar die kaalslag moet een gigantisch effect hebben gehad op hun nazaten. En dat, werkt j.a.r.e.n.l.a.n.g. door. Ik heb er alleen geen bewijs van.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom vind jij dat hen dit toekomt? Wat hebben ze ervoor gedaan dan, dat ze een zak geld verdienen?
Het is dikke onzin dat dit 250 jaar doorwerkt. Dat is alleen het 'erin blijven hangen en niet verder willen'.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:20 schreef Boca_Raton het volgende:
Hun volk is in het verleden eeuwenlang beestachtig behandeld. Er had tóen gecompenseerd moeten worden doordat de levens van zovelen kapotgemaakt waren. Is niet gebeurd. Maar die kaalslag moet een gigantisch effect hebben gehad op hun nazaten. En dat, werkt j.a.r.e.n.l.a.n.g. door. Ik heb er alleen geen bewijs van.
Dat doet wel degelijk ter zake. Jij pleit voor rechtvaardigheid, een correctie van leed in de geschiedenis op basis van het denken van nu. Waarom heeft alleen jouw groep recht op die rechtvaardigheid? Is dat nu niet juist heel onrechtvaardig?quote:Op maandag 7 juli 2025 18:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat doet niet ter zake of anderen misschien ook nog wat tegoed hebben van wie dan ook. Zo denken mensen die zich niet schuldig willen voelen. Maar toch denk ik dat het ergens wel moet.
Het één sluit het ander niet uit AgLarr. Ik pleit voor compensatie van het slavernij-verleden maar spreek mij niet uit over andere doelen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 20:27 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat doet wel degelijk ter zake. Jij pleit voor rechtvaardigheid, een correctie van leed in de geschiedenis op basis van het denken van nu. Waarom heeft alleen jouw groep recht op die rechtvaardigheid? Is dat nu niet juist heel onrechtvaardig?
Eigenlijk zeg jij "alleen het historisch leed van mijn groep doet er toe. Het leed van anderen is irrelevant, dat trek ik mij niet aan." Om vervolgens ironisch genoeg wél te verwachten dat die ander zich het leed van jouw groep aantrekt.
En ik pleit tegen compensatie voor 'het slavernijverleden' omdat inderdaad het één het ander niet uit mag sluiten. Dus we compenseren ofwel iedereen, of we compenseren niemand. Iets anders is arbitrair en daarmee onrechtvaardig.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 22:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het één sluit het ander niet uit AgLarr. Ik pleit voor compensatie van het slavernij-verleden maar spreek mij niet uit over andere doelen.
Wat bedoel je met ‘iedereen’?quote:Op woensdag 9 juli 2025 09:00 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
En ik pleit tegen compensatie voor 'het slavernijverleden' omdat inderdaad het één het ander niet uit mag sluiten. Dus we compenseren ofwel iedereen, of we compenseren niemand. Iets anders is arbitrair en daarmee onrechtvaardig.
Iedereen die ooit slachtoffer is geweest van historisch onrecht.quote:
Nou dit vind ik raar.quote:Op woensdag 9 juli 2025 12:37 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Iedereen die ooit slachtoffer is geweest van historisch onrecht.
Ik ook; dus daarom pleit ik voor niemand. Wel zo eerlijk en dan hoeven we ook geen vergelijkingswedstrijdje te houden wie er allemaal hoeveel geleden heeft vroeger; en hoe dat wel of niet doorwerkt; en bij wie wel en bij wie niet; en hoeveel geld er dan van wie naar wie zou moeten om onrecht van mensen die al lang dood zijn te corrigeren bij mensen die dat onrecht nooit ondervonden of iemand aangedaan hebben.quote:
Dus schadeloosstellingen zijn überhaupt nonsens? Want de rest krijgt niets.quote:Op woensdag 9 juli 2025 12:49 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik ook; dus daarom pleit ik voor niemand. Wel zo eerlijk en dan hoeven we ook geen vergelijkingswedstrijdje te houden wie er allemaal hoeveel geleden heeft vroeger; en hoe dat wel of niet doorwerkt; en bij wie wel en bij wie niet; en hoeveel geld er dan van wie naar wie zou moeten om onrecht van mensen die al lang dood zijn te corrigeren bij mensen die dat onrecht nooit ondervonden of iemand aangedaan hebben.
Precies.quote:Op woensdag 9 juli 2025 13:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus schadeloosstellingen zijn überhaupt nonsens? Want de rest krijgt niets.
Wat doorwerkt is een minderwaardigheidscomplex. Dat komt niet door de slavernij maar door het enorme verschil in ontwikkeling op het moment dat beschavingen elkaar ontmoetten. Afrikanen keken doorgaans op tegen Europeanen met hun uitvindingen, op zich ook wel logisch.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hun volk is in het verleden eeuwenlang beestachtig behandeld. Er had tóen gecompenseerd moeten worden doordat de levens van zovelen kapotgemaakt waren. Is niet gebeurd. Maar die kaalslag moet een gigantisch effect hebben gehad op hun nazaten. En dat, werkt j.a.r.e.n.l.a.n.g. door. Ik heb er alleen geen bewijs van.
Omdat er geen bewijs van is....quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh, alleen de nazaten van zwarten die aan blanken in Amerika zijn verkocht zijn eeuwigdurende slachtoffers? Niet de nazaten van zwarten die aan anderen zijn verkocht? Of de nazaten van blanken die in noord-Afrika op de slaven markt terecht kwamen? En de nazaten van kinderen in slavernij in het Ottomaanse rijk die als slaven in het leger kwamen (na gedwongen bekeren).quote:
Het is de consequentie van je eigen keuze voor de centen. Als jij gaat zitten tellen wat onterecht verkregen is, heeft je tegenpartij elk recht om de kosten te verrekenen.quote:Op zondag 6 juli 2025 17:55 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Er bestaat ook nog iets als ordinair fatsoen. FATSOEN.
Ik weet niet of dit zo is.quote:Op woensdag 9 juli 2025 13:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat doorwerkt is een minderwaardigheidscomplex. Dat komt niet door de slavernij maar door het enorme verschil in ontwikkeling op het moment dat beschavingen elkaar ontmoetten. Afrikanen keken doorgaans op tegen Europeanen met hun uitvindingen, op zich ook wel logisch.
Ergens in de 20e eeuw kwamen ze erachter dat ze gewoon een stukje ontwikkeling hadden gemist tov de Europeanen en dat gewoon konden oppikken en erin meedoen en dat ze in het vervolg hun eigen boontjes wel konden doppen. Dat werd geen succes, niet in Afrika, niet in verwesterde landen en niet in het Westen. Het resultaat is verbittering en een gekunsteld zelfbeeld van slachtofferschap ipv de feiten onder ogen te zien.
Nee.quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het is de consequentie van je eigen keuze voor de centen. Als jij gaat zitten tellen wat onterecht verkregen is, heeft je tegenpartij elk recht om de kosten te verrekenen.
Je weet precies waar het over gaat.quote:Op woensdag 9 juli 2025 17:57 schreef HiZ het volgende:
[..]
Oh, alleen de nazaten van zwarten die aan blanken in Amerika zijn verkocht zijn eeuwigdurende slachtoffers? Niet de nazaten van zwarten die aan anderen zijn verkocht? Of de nazaten van blanken die in noord-Afrika op de slaven markt terecht kwamen? En de nazaten van kinderen in slavernij in het Ottomaanse rijk die als slaven in het leger kwamen (na gedwongen bekeren).
Ik wel. Waar was het gezeur over doorwerking, blijvende schade en reparations toen de onafhankelijkheid gloorde? Nee, we kunnen het helemaal zelf, we hebben het jullie zien doen en dat kunnen wij ook. Nu het overal een corrupte bende met achterstallig onderheid, wanorde en geweld is ligt het ineens weer aan de Europeanen.quote:
Niet alle huidige Nederlandse regio's waren onderdeel van de republiek.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:10 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En onze Nederlandse voorouders? Die hebben bestaan.
Mooi wel. Je kunt je niet op fatsoen beroepen als je fatsoen uit het raam gooit in ruil voor een rekensom.quote:
Ja, waar dit erg op lijkt is selectief de hand ophouden bij de makkelijkste partij. Noord-afrikanen en Arabieren lachen je de tent uit als je een schadevergoeding komt vragen voor de slavenhandel/genocide (die nog steeds doorgaat). Alleen in het 'Westen' heb je linkserikken die soms met je meepraten.quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je weet precies waar het over gaat.
Duitsland bestaat pas sinds 1871.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vergelijkbaar met een timmerman in Duitsland, als die het al niet beter had.
Daar was natuurlijk geen geld voor aangezien je de slaveneigenaren voor het verlies van eigendom moest compenseren.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Waarom richt je je in deze dan op de tussenhandelaar?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 22:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het één sluit het ander niet uit AgLarr. Ik pleit voor compensatie van het slavernij-verleden maar spreek mij niet uit over andere doelen.
Dat snap ik, je hebt en bent emotioneel teveel geïnvesteerd. En misschien is dat wel het probleem. Maar goed, dan wordt het psychologie.quote:
Ze moeten in het westen werken voor een blanke baas en dat gaat tegen hun gevoel in. Maar ja, er wonen hier nu eenmaal veel meer blanken dan zwarten. En dus kiezen ze ervoor om niet te werken als ze er niet in slagen een zwarte baas te vinden of voor zichzelf te beginnen. Resultaat armoede en economische achterstand.quote:Op woensdag 9 juli 2025 13:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat doorwerkt is een minderwaardigheidscomplex. Dat komt niet door de slavernij maar door het enorme verschil in ontwikkeling op het moment dat beschavingen elkaar ontmoetten. Afrikanen keken doorgaans op tegen Europeanen met hun uitvindingen, op zich ook wel logisch.
Ergens in de 20e eeuw kwamen ze erachter dat ze gewoon een stukje ontwikkeling hadden gemist tov de Europeanen en dat gewoon konden oppikken en erin meedoen en dat ze in het vervolg hun eigen boontjes wel konden doppen. Dat werd geen succes, niet in Afrika, niet in verwesterde landen en niet in het Westen. Het resultaat is verbittering en een gekunsteld zelfbeeld van slachtofferschap ipv de feiten onder ogen te zien.
Ik vind het gewoon onzinnig wat je zegt. Als jij vijf mensen bijna ziet verdrinken, laat je ze dan ook maar spartelen onder het motto ‘dat is zo lullig voor die anderen als ik er maar ééntje red’?quote:Op donderdag 10 juli 2025 08:33 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat snap ik, je hebt en bent emotioneel teveel geïnvesteerd. En misschien is dat wel het probleem. Maar goed, dan wordt het psychologie.
Deze vergelijking gaat niet op, want er dreigt helemaal niemand te sterven als er niet direct wordt ingegrepen. Er is in het geval van "het slavernijverleden" geen sprake van een acuut onrecht of urgentie. Het is historisch onrecht, dat bovendien is opgelost toen de slavernij werd afgeschaft. Afijn, ik ga in herhaling vallen en daar heb ik geen zin in.quote:Op donderdag 10 juli 2025 11:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon onzinnig wat je zegt. Als jij vijf mensen bijna ziet verdrinken, laat je ze dan ook maar spartelen onder het motto ‘dat is zo lullig voor die anderen als ik er maar ééntje red’?
Ik geef je voor een groot deel gelijk. (Overigens is het geen onderneming maar meer een mening.) Echter, zoals Mr. Visser altijd zegt, ik ben het niet eens met je ‘iedereen of geen’-redenatie. Dat blijft staan.quote:Op donderdag 10 juli 2025 12:09 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Deze vergelijking gaat niet op, want er dreigt helemaal niemand te sterven als er niet direct wordt ingegrepen. Er is in het geval van "het slavernijverleden" geen sprake van een acuut onrecht of urgentie. Het is historisch onrecht, dat bovendien is opgelost toen de slavernij werd afgeschaft. Afijn, ik ga in herhaling vallen en daar heb ik geen zin in.
Ik heb in dit topic voldoende uiteengezet hoe ik denk dat het zit en waarom. Jij kijkt daar duidelijk anders naar. Prima.
Ik ben er wel van overtuigd dat als je wilt slagen in je onderneming je mensen die redeneren zoals ik wel moet kunnen overtuigen, al was het maar omdat je -kennelijk- verwacht en vindt dat ik me schuldig moet voelen en uiteindelijk bereid moet zijn om te compenseren (lees: betalen).
Dat gaat met je huidige manier van argumenteren absoluut niet lukken. Je zult met meer over de brug moeten komen dan "ik vind dat het zo is", "ik ervaar onrecht" of "ik vind het gewoon onzinnig". Daar lijkt maar heel weinig denkwerk achter te zitten en vooral emotie. En de kracht van je emoties zeggen niets over de kracht van je argumenten.
Je analogie is vals; er is niemand in levensgevaar. Er is wel een van de vijf die dichterbij het geld zit.quote:Op donderdag 10 juli 2025 11:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon onzinnig wat je zegt. Als jij vijf mensen bijna ziet verdrinken, laat je ze dan ook maar spartelen onder het motto ‘dat is zo lullig voor die anderen als ik er maar ééntje red’?
Die iedereen of geen redenatie heeft meer te maken met het uitsluitend aanspreken van blanken op hun erfschuld. Want dat is wel lekker gemakkelijk door al die anderen die hetzelfde of erger hebben gedaan. Het simpele feit dat blanken een rare theorie bedacht hebben om hun wangedrag goed te praten maakt niet dat je het wangedrag van anderen zomaar kunt wegwuiven. Ik ben van mening dat geen enkele slavenhandelaar of slaveneigenaar in de Nederlandse gebieden verschoonbaar was. Wat ze deden deugde niet en dat wisten ze. Anders was de 'onmenselijking' van zwarten niet nodig geweest.quote:Op donderdag 10 juli 2025 12:17 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik geef je voor een groot deel gelijk. (Overigens is het geen onderneming maar meer een mening.) Echter, zoals Mr. Visser altijd zegt, ik ben het niet eens met je ‘iedereen of geen’-redenatie. Dat blijft staan.
Nogmaals: Waarom moeten mensen die er niks mee te maken hebben, hun voorouders ook niet, hiervoor gaan betalen. DAT slaat nergens op. Dat men compensatie wil, kan ik nog enigszins begrijpen, maar haal het dan wel bij de juiste mensen en niet bij iedere blanke Nederlander.quote:Op donderdag 10 juli 2025 11:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dit. Mijn voorouders waren zo arm als een kerkrat en zijn in hun leven juist uitgebuit door dezelfde lieden wiens voorouders waarschijnlijk wel te maken hadden met het slavernijverleden. Oftewel, zoek het lekker uit met je deug mentaliteit en laat de juiste lui betalen als het dan toch zo nodig moet.quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Nogmaals: Waarom moeten mensen die er niks mee te maken hebben, hun voorouders ook niet, hiervoor gaan betalen. DAT slaat nergens op. Dat men compensatie wil, kan ik nog enigszins begrijpen, maar haal het dan wel bij de juiste mensen en niet bij iedere blanke Nederlander.
Alle stereotypen komen weer van stal. ‘Slachtoffers’, ‘niets doen’.quote:Op donderdag 10 juli 2025 14:24 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dit. Mijn voorouders waren zo arm als een kerkrat en zijn in hun leven juist uitgebuit door dezelfde lieden wiens voorouders waarschijnlijk wel te maken hadden met het slavernijverleden. Oftewel, zoek het lekker uit met je deug mentaliteit en laat de juiste lui betalen als het dan toch zo nodig moet.
Ik loop toch ook niet te janken dat mijn voorouders zijn mishandeld en uitgebuit 200 jaar geleden. Er wordt gewoon geprobeerd op een makkelijke manier geld binnen te harken waar de "slachtoffers" niks voor hoeven te doen. Want dat past ze het beste. Kom nou.
‘Maar niets van dat maakt dat er ook maar enige grond is voor schadevergoedingen. Het verloop van tijd heeft alle rechtstreekse winst uit slavernij doen vergaan. En alle nakomelingen van slavernij slachtoffers hebben deelgenomen aan de welvaartsstaat zoals we die al sinds de WO II kennen. Betaald uit hard werken en gas opbrengsten, niet uit vermogen resterend van de slavernij.’quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Die iedereen of geen redenatie heeft meer te maken met het uitsluitend aanspreken van blanken op hun erfschuld. Want dat is wel lekker gemakkelijk door al die anderen die hetzelfde of erger hebben gedaan. Het simpele feit dat blanken een rare theorie bedacht hebben om hun wangedrag goed te praten maakt niet dat je het wangedrag van anderen zomaar kunt wegwuiven. Ik ben van mening dat geen enkele slavenhandelaar of slaveneigenaar in de Nederlandse gebieden verschoonbaar was. Wat ze deden deugde niet en dat wisten ze. Anders was de 'onmenselijking' van zwarten niet nodig geweest.
Maar niets van dat maakt dat er ook maar enige grond is voor schadevergoedingen. Het verloop van tijd heeft alle rechtstreekse winst uit slavernij doen vergaan. En alle nakomelingen van slavernij slachtoffers hebben deelgenomen aan de welvaartsstaat zoals we die al sinds de WO II kennen. Betaald uit hard werken en gas opbrengsten, niet uit vermogen resterend van de slavernij.
De grachtenpanden in Amsterdam danken we aan de gentrificatie sinds de jaren 80 en aan niks anders.
Niet alleen deze analogie is vals, ik ben het zelf ook.quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Je analogie is vals; er is niemand in levensgevaar. Er is wel een van de vijf die dichterbij het geld zit.
Schei toch uit. Niks stereotypen, het is gewoon idioot om dit steeds maar door te drammen. En ook totaal niet rechtvaardig aangezien de grootste groep Nederlanders er geen enkele schuld aan heeft. Huilers.quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:26 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Alle stereotypen komen weer van stal. ‘Slachtoffers’, ‘niets doen’.
Hartverwarmend.
‘Steeds maar’? Er zijn enkel nog maar excuses geweest.quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:38 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Schei toch uit. Niks stereotypen, het is gewoon idioot om dit steeds maar door te drammen. En ook totaal niet rechtvaardig aangezien de grootste groep Nederlanders er geen enkele schuld aan heeft. Huilers.
Maar evengoed blijft het walgelijk wat er toen heeft plaatsgevonden, laat ik daar duidelijk over zijn.
Ja, maar dat is duidelijk niet genoeg. Geld willen ze zien. En waarom? Omdat overoveroveroveroveropa en oma slaaf zijn geweest. Dat is zeker erg zat. Maar oh, daar hebben ze enorm veel last van. Geloof je het zelf, kom op.quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:54 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
‘Steeds maar’? Er zijn enkel nog maar excuses geweest.
Ik merk dat je geen hoge pet op hebt van de Surinamers en Antillianen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 19:03 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ja, maar dat is duidelijk niet genoeg. Geld willen ze zien. En waarom? Omdat overoveroveroveroveropa en oma slaaf zijn geweest. Dat is zeker erg zat. Maar oh, daar hebben ze enorm veel last van. Geloof je het zelf, kom op.
De mensen die het aan den lijve hebben ondervonden zijn al vele jaren dood, dat waren de echte slachtoffers. Dit zijn profiteurs over de rug van hun voorouders.
En dat is meer dan genoeg.quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:54 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
‘Steeds maar’? Er zijn enkel nog maar excuses geweest.
Niet waar. Ik heb geen moeite met Surinamers of Antillianen. Ik heb moeite met profiteurs.quote:Op donderdag 10 juli 2025 19:13 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik merk dat je geen hoge pet op hebt van de Surinamers en Antillianen.
Welke ontmenselijking bedoel je precies? Nederland was hypocriet, de dominee verloor het van de koopman toen de plantage economie van Brazilie draaiend moest worden gehouden. Maar dat is alleen maar omdat de Nederlanders al extreem beschaafd waren voor hun tijd. Ze wisten dat het fout was maar in de wereld waar ze heen zeilden was het nog doodgewon.quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Die iedereen of geen redenatie heeft meer te maken met het uitsluitend aanspreken van blanken op hun erfschuld. Want dat is wel lekker gemakkelijk door al die anderen die hetzelfde of erger hebben gedaan. Het simpele feit dat blanken een rare theorie bedacht hebben om hun wangedrag goed te praten maakt niet dat je het wangedrag van anderen zomaar kunt wegwuiven. Ik ben van mening dat geen enkele slavenhandelaar of slaveneigenaar in de Nederlandse gebieden verschoonbaar was. Wat ze deden deugde niet en dat wisten ze. Anders was de 'onmenselijking' van zwarten niet nodig geweest.
Gasopbrengsten gingen net zo hard naar de hypotheekrente-aftrek als naar de sociale zekerheid.quote:Maar niets van dat maakt dat er ook maar enige grond is voor schadevergoedingen. Het verloop van tijd heeft alle rechtstreekse winst uit slavernij doen vergaan. En alle nakomelingen van slavernij slachtoffers hebben deelgenomen aan de welvaartsstaat zoals we die al sinds de WO II kennen. Betaald uit hard werken en gas opbrengsten, niet uit vermogen resterend van de slavernij.
De VOC en WIC hadden hun eigen pakhuizen, de grachtenpanden waren voor onafhankelijke kooplieden en hun opslag, dus die hadden sowieso al niks met slavernij te maken.quote:De grachtenpanden in Amsterdam danken we aan de gentrificatie sinds de jaren 80 en aan niks anders.
Yep, de boedel is failliet, de poet is op. Het is niet voor niks dat de staat eind 19e eeuw plotseling moest inspringen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
‘Maar niets van dat maakt dat er ook maar enige grond is voor schadevergoedingen. Het verloop van tijd heeft alle rechtstreekse winst uit slavernij doen vergaan. En alle nakomelingen van slavernij slachtoffers hebben deelgenomen aan de welvaartsstaat zoals we die al sinds de WO II kennen. Betaald uit hard werken en gas opbrengsten, niet uit vermogen resterend van de slavernij.’
Dus omdat alle winsten verdampt zijn hebben de mensen geen recht meer op een schadevergoeding. En omdat er uiteindelijk mede over hun rug een welvaartsstaat is ontstaan hoeven ze geen compensatie want ze profiteren er zelf ook van.
Jongens kom ff. Ik ben Lou Loenen niet. Jezus.
Lijkt me logisch. Alleen zijn de meesten daarvan allang failliet. Hoewel, misschien dat de familie van Sander Schimmelpenninck nog goed in de slappe was zit. 🤭quote:Op zondag 6 juli 2025 18:25 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus ik moet bij de nazaten van o.a. de slavenhandelaars zijn?
De theorie van het racisme, waarmee Zwarten werden ontdaan van hun menselijkheid zodat ze konden worden verkocht, gekocht en gehouden als dieren heeft zijn directe oorsprong in het feit dat slavernij inging tegen de heersende religie en moraal.quote:Op donderdag 10 juli 2025 19:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Welke ontmenselijking bedoel je precies? Nederland was hypocriet, de dominee verloor het van de koopman toen de plantage economie van Brazilie draaiend moest worden gehouden. Maar dat is alleen maar omdat de Nederlanders al extreem beschaafd waren voor hun tijd. Ze wisten dat het fout was maar in de wereld waar ze heen zeilden was het nog doodgewon.
[..]
Gasopbrengsten gingen net zo hard naar de hypotheekrente-aftrek als naar de sociale zekerheid.
[..]
De VOC en WIC hadden hun eigen pakhuizen, de grachtenpanden waren voor onafhankelijke kooplieden en hun opslag, dus die hadden sowieso al niks met slavernij te maken.
Sommige christenen hadden wel die eerste reactie, maar veel te veel anderen niet . En de hebzucht en de minachting wonnen....quote:Op vrijdag 11 juli 2025 22:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
De theorie van het racisme, waarmee Zwarten werden ontdaan van hun menselijkheid zodat ze konden worden verkocht, gekocht en gehouden als dieren heeft zijn directe oorsprong in het feit dat slavernij inging tegen de heersende religie en moraal.
De eerste reacties van tijdgenoten op het bestaan van de slavenhandel door Nederlanders waren afschuw en veroordeling.
Welke theorie precies?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 22:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
De theorie van het racisme, waarmee Zwarten werden ontdaan van hun menselijkheid zodat ze konden worden verkocht, gekocht en gehouden als dieren heeft zijn directe oorsprong in het feit dat slavernij inging tegen de heersende religie en moraal.
Ja, de VOC ging zijn eigen gang zonder daar veel ruchtbaarheid aan te geven. De WIC was expliciet tegen maar met de alomtegenwoordige slavernij in Afrika en de West werden zwarten tot nazaten van Chaam gebombardeerd en die waren door god tot slavernij veroordeeld of zo. Zoals ik al zei, hypocriet.quote:De eerste reacties van tijdgenoten op het bestaan van de slavenhandel door Nederlanders waren afschuw en veroordeling.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |