abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin donderdag 3 juli 2025 @ 17:16:56 #1
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218111473
Na de excuses voor het slavernijverleden die premier Rutte en de koning twee jaar geleden maakten, moet er een vervolg komen om een eind te maken aan de achterstelling van de nazaten van tot slaaf gemaakten. Dat was de centrale boodschap bij de Nationale Herdenking Slavernijverleden in het Oosterpark in Amsterdam.

Ook wezen verschillende sprekers erop dat nog lang niet iedereen het belang van de herdenking inziet en dat het "witte superioriteitsgevoel" niet weg is en weer de kop opsteekt.

De Amsterdamse burgemeester Halsema zei dat de geschiedenis helaas geen rechte weg vooruit is, maar dat er ondanks tegenwerking "uiteindelijk maar één uitkomst kan zijn: de inlossing van de universele menselijke belofte van vrijheid voor allen".

Olifant in de kamer
Wendeline Flores van NiNsee (Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis) en voormalig minister-president van Sint-Maarten Silveria Jacobs zeiden dat er ook geld nodig is om een eind te maken aan de structurele achterstelling waar nabestaanden van tot slaaf gemaakten mee te maken hebben.

Volgens Flores worden de kosten anders nog veel hoger, denk bijvoorbeeld voor de zorg die nodig is voor mensen die als gevolg van hun achterstelling kampen met een slechte gezondheid.

Jacobs sloeg een felle toon aan. Ze toonde zich dankbaar voor de excuses, maar "er wordt niet gepraat over hoe we gecompenseerd worden voor de schade die we tot vandaag ervaren. Dat blijft de roze olifant in de kamer".

Demissionair premier Schoof zei er in zijn toespraak niets over, al zei hij wel dat we als samenleving doorgaan op het pad dat is ingeslagen door zijn voorganger en door de koning. Hij herinnerde eraan dat er de laatste twee jaar tal van initiatieven zijn geweest. Schoof wees er onder meer op dat het voor nabestaanden van tot slaaf gemaakten gemakkelijker is geworden om hun achternaam te veranderen. Dit soort initiatieven gaat door, verzekerde hij. "We zijn onderweg."

Om te illustreren dat de verwerking van het slavernijverleden een zaak van iedereen is, citeerde hij de Nederlandse dichter, schrijver en dominee Nicolaas Beets, die in 1853 dichtte: 'Laat de ketens vallen. Breekt, verbreekt het juk!'. Tien jaar later schafte Nederland de slavernij af. Wel volgde daarop een periode van zogenoemd staatstoezicht waarbij de voormalige tot slaaf gemaakten nog tien jaar op de plantages moesten doorwerken.

Na de toespraken werden er kransen gelegd bij het Nationaal Slavernijmonument. Namens de Tweede Kamer deed ondervoorzitter Tom van der Lee (GroenLinks/PvdA) dat. Voorzitter Martin Bosma was ook dit jaar niet bij de herdenking.

De herdenking was vanwege de hitte vervroegd en er waren witte paraplu's en flesjes water uitgedeeld. Ondanks de hitte waren honderden mensen naar het Oosterpark gekomen. Vandaag is het 162 jaar geleden dat de slavernij in Suriname werd afgeschaft. Het Keti Koti-festival waar dit herdacht wordt, gaat nog de hele dag door.

https://nos.nl/artikel/25(...)er-een-vervolg-komen

En daar gaan we weer: de jaarlijkse "we duiken in onze slachtofferrol, we zijn zo zielig en zwaar gedupeerd door ons verleden" happening. Deugder Halsema ziet natuurlijk weer met haar snufferd voorraan.

Vooral deze twee opmerkingen stuiten me enorm tegen de borst:
- Wendeline Flores van NiNsee (Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis) en voormalig minister-president van Sint-Maarten Silveria Jacobs zeiden dat er ook geld nodig is om een eind te maken aan de structurele achterstelling waar nabestaanden van tot slaaf gemaakten mee te maken hebben. Volgens Flores worden de kosten anders nog veel hoger, denk bijvoorbeeld voor de zorg die nodig is voor mensen die als gevolg van hun achterstelling kampen met een slechte gezondheid.
- Jacobs sloeg een felle toon aan. Ze toonde zich dankbaar voor de excuses, maar "er wordt niet gepraat over hoe we gecompenseerd worden voor de schade die we tot vandaag ervaren. Dat blijft de roze olifant in de kamer".

Ze ruiken geld, in dit ubersofte Nederland met zijn enorme aangeprate schuldcomplex moet dat wel te halen zijn volgens hun :r :r :r
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218111489
waar is mij topic gebleven?????
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_218111500
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2025 12:58 schreef inXs het volgende:

[..]
Je hebt schijnbaar wel mooie iconen gevonden dan? Dezelfde feiten die bepaalde wappies ook gebruiken? Zo van: ‘zelf gevonden, maar als je doorvraagt krijg je geen antwoord’. Als het feiten zijn dan zijn er bronnen voor en daar vraag ik naar, maar die negeer je. Nog een keer dan: welk onderzoek toont het causale verband aan tussen de slavernij en de huidige welvaart van Nederland? en welk onderzoek toont het causale verband aan tussen de armoede van Suriname nu, de rol van de corruptie daarin en het slavernijverleden?

Ik vraag niet iets heel geks volgens mij, laat me ook graag overtuigen, maar diverse studies schetsen toch een andere conclusie.

En dan hoef je niet weer jouw lijst te plakken. Daarnaast staan in een encyclopedie niet de causale verbanden die ik vraag, jij hebt hoogstens wat correlaties weten te vinden. Maar een bron naar de encyclopedie zou ook helpen.
Het verband tussen slavernij en de welvaart van Nederland ligt in de economische rol die slavernij speelde in de opbouw van rijkdom, met name tijdens de 17e tot de 19e eeuw. Hier zijn de belangrijkste aspecten:

📌 1. Slavernij als economische motor
Nederland was actief betrokken bij de trans-Atlantische slavenhandel. Via de West-Indische Compagnie (WIC) vervoerden Nederlandse schepen honderdduizenden tot slaaf gemaakte Afrikanen naar plantages in onder andere Suriname, de Antillen en delen van het huidige Zuid-Amerika.

Deze slaven produceerden waardevolle gewassen zoals:

Suiker

Koffie

Katoen

Tabak

Deze producten werden in Europa verhandeld met grote winsten, vooral in havensteden als Amsterdam, Rotterdam en Middelburg.

📌 2. Winst uit slavenhandel en plantages
Niet alleen de handel in producten, maar ook de handel in mensen zelf leverde fortuinen op. Nederlandse investeerders en kooplieden verdienden direct aan:

De verkoop van slaven

De financiering van slavenschepen

Het bezit van plantages

Handel in plantageproducten

📌 3. Opeenstapeling van kapitaal
De rijkdom uit slavernij droeg bij aan de opbouw van:

Banken en verzekeringsmaatschappijen

Handelshuizen en pakhuizen

De bouw van grachtenpanden in steden als Amsterdam

Kapitaal dat deels met slavernij is verdiend, werd later geïnvesteerd in industrie, infrastructuur en onderwijs – en vormde daarmee een basis voor de latere economische ontwikkeling van Nederland.

📌 4. Sociale ongelijkheid en erfenis
Hoewel de economische opbrengst Nederland als geheel rijker maakte, was de winst geconcentreerd bij een kleine elite. Tegelijkertijd zorgde het systeem voor diepe ongelijkheid en blijvend leed aan de kant van tot slaaf gemaakten en hun nazaten.

Die erfenis is vandaag de dag nog zichtbaar in:

Ongelijkheid tussen bevolkingsgroepen

Discriminatie en racisme

Het publieke debat over herstelbetalingen en excuses

Samenvatting:
De slavernij heeft rechtstreeks bijgedragen aan de vroege economische bloei van Nederland, vooral via handel, landbouw en scheepvaart. De winst werd deels geïnvesteerd in instituties en infrastructuur die tot op de dag van vandaag invloed hebben op de Nederlandse samenleving.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
  Forum Admin donderdag 3 juli 2025 @ 17:22:20 #4
pi_218111505
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 17:19 schreef klaasweetalles het volgende:
waar is mij topic gebleven?????
Volgens keer "open nieuw deel" gebruiken, dat topic zat niet in de reeks.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218111516
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 17:22 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
ja wat denk je dat ik geprobeerd heb? maar als er geen # in de titel zit werkt dat niet blijkbaar, want dit is al deel 3

deze communicatie kan verwijderd worden verder
  Moderator donderdag 3 juli 2025 @ 17:39:15 #6
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_218111599
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 17:22 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dit topic zit ook (nog) niet in een reeks.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Forum Admin donderdag 3 juli 2025 @ 17:41:14 #7
pi_218111606
quote:
12s.gif Op donderdag 3 juli 2025 17:39 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Dit topic zit ook (nog) niet in een reeks.
Great. Dat fix ik vanavond op de pc wel.
pi_218111635
Misschien ze gewoon de rest van hun leven salaris geven zonder dat ze hoeven te werken. Hun voor-voor-voor-voor-voor ouders hebben inmiddels hard gewerkt voor niks. Mag best gecompenseerd worden. Beter laat dan nooit.
pi_218111663
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 17:43 schreef Masberum het volgende:
Misschien ze gewoon de rest van hun leven salaris geven zonder dat ze hoeven te werken. Hun voor-voor-voor-voor-voor ouders hebben inmiddels hard gewerkt voor niks. Mag best gecompenseerd worden. Beter laat dan nooit.
Mijn voorouders hebben ook hard gewerkt en zijn uitgebuit. :') Hou toch op, over je arme voorouders rug lopen bedelen. Luie flikkers, ga maar aan de slag en ophouden met dat gejank.
pi_218111678
quote:
:')
Slechte troll-poging...
  donderdag 3 juli 2025 @ 17:54:18 #11
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218111720
Ik ben het met Klaas eens.
pi_218111743
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2025 17:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Goh....
pi_218111955
quote:
Dat is fijn voor Klaas.
pi_218112012
quote:
Ik ben het met Klaas ChatGTP eens.
FTFY :Y)
pi_218112072
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 17:21 schreef klaasweetalles het volgende:
Samenvatting:
De slavernij heeft rechtstreeks bijgedragen aan de vroege economische bloei van Nederland, vooral via handel, landbouw en scheepvaart. De winst werd deels geïnvesteerd in instituties en infrastructuur die tot op de dag van vandaag invloed hebben op de Nederlandse samenleving.
quote:
Slavenhandel maakte Afrikanen rijk
Afrikaanse mensenhandelaren waren meedogenloos en hebzuchtig. Zonder wroeging vingen ze miljoenen slaven, die de Europeanen vervolgens naar de Amerika’s verscheepten. Daarmee droeg de slavenhandel in Afrika bij aan de rijkdom van Europa en brachten Afrikanen hun eigen continent schade toe.
Maar dat past vast niet in het gewenste narratief.
pi_218112131
quote:
2s.gif Op donderdag 3 juli 2025 18:45 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
[..]
Maar dat past vast niet in het gewenste narratief.
Nederland is in eerste instantie rijk geworden door de handel op de Oostzee. Ga maar eens in de Hanzesteden e.d. kijken. Maar ook dat past niet in het narratief natuurlijk.
^ To je nesmysl ^
pi_218113134
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 17:21 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Het verband tussen slavernij en de welvaart van Nederland ligt in de economische rol die slavernij speelde in de opbouw van rijkdom, met name tijdens de 17e tot de 19e eeuw. Hier zijn de belangrijkste aspecten:

📌 1. Slavernij als economische motor
Nederland was actief betrokken bij de trans-Atlantische slavenhandel. Via de West-Indische Compagnie (WIC) vervoerden Nederlandse schepen honderdduizenden tot slaaf gemaakte Afrikanen naar plantages in onder andere Suriname, de Antillen en delen van het huidige Zuid-Amerika.

Deze slaven produceerden waardevolle gewassen zoals:

Suiker

Koffie

Katoen

Tabak

Deze producten werden in Europa verhandeld met grote winsten, vooral in havensteden als Amsterdam, Rotterdam en Middelburg.

📌 2. Winst uit slavenhandel en plantages
Niet alleen de handel in producten, maar ook de handel in mensen zelf leverde fortuinen op. Nederlandse investeerders en kooplieden verdienden direct aan:

De verkoop van slaven

De financiering van slavenschepen

Het bezit van plantages

Handel in plantageproducten

📌 3. Opeenstapeling van kapitaal
De rijkdom uit slavernij droeg bij aan de opbouw van:

Banken en verzekeringsmaatschappijen

Handelshuizen en pakhuizen

De bouw van grachtenpanden in steden als Amsterdam

Kapitaal dat deels met slavernij is verdiend, werd later geïnvesteerd in industrie, infrastructuur en onderwijs – en vormde daarmee een basis voor de latere economische ontwikkeling van Nederland.

📌 4. Sociale ongelijkheid en erfenis
Hoewel de economische opbrengst Nederland als geheel rijker maakte, was de winst geconcentreerd bij een kleine elite. Tegelijkertijd zorgde het systeem voor diepe ongelijkheid en blijvend leed aan de kant van tot slaaf gemaakten en hun nazaten.

Die erfenis is vandaag de dag nog zichtbaar in:

Ongelijkheid tussen bevolkingsgroepen

Discriminatie en racisme

Het publieke debat over herstelbetalingen en excuses

Samenvatting:
Weer leuk AI, maar ik zie nog steeds geen bronnen. En je weet dus prima AI te gebruiken, zelfs de punaises kopieer je mee. Kom nou aub eens met een eigen verhaal, met onderbouwing. Vraag volgende keer ook even goed door bij AI en vraag de bron. Heb ik wel gedaan voor je:

quote:
Maar: dit was vooral stedelijke en maritieme infrastructuur, niet direct de landelijke spoorwegen of snelwegen van de 19e–20e eeuw.
Dus datgene waar wij nu gebruik van maken is met name na-oorlogs. Vanuit gas, handel en het marshall plan.

Speciaal voor jou, tevens AI:

quote:
De meeste grote landelijke infrastructuurprojecten (spoorwegen, kanalen, snelwegen) kwamen pas na de afschaffing van de slavernij in 1863 tot stand, met financiering uit:
• belastingen op arbeid en goederen,
• economische groei uit de industriële revolutie,
• handel (waaronder koloniaal, maar ook Europees),
• later: aardgasbaten (na 1960).

Deze investeringen waren onderdeel van moderniseringsprogramma’s van de Nederlandse staat, los van slavernijwinsten.
Ik lees verder vooral waarom we (een elite trouwens) rijk waren (niet Nederland, maar Holland) door de slavernij. Nog steeds geen causaal verband met het nu, naast een aantal pandjes en landgoederen van de elite. Zijn we nu rijk dankzij de slavernij of ondanks? Mijn bronnen tonen het laatste aan.

Dat dingen nu nog steeds zichtbaar zijn in de vorm van discriminatie, in dat narratief kan ik meegaan. Het narratief over oog voor het verleden, de juiste geschiedenis vertellen, etc ook. Maar dan wel de hele historie, dus ook slavernij wereldwijd door de historie van de mensheid heen en de rol van Afrika die als eerst slaven verkocht aan andere mogendheden.

Herstelbetalingen is nonsens, er gaan al 10tallen jaren miljarden die kant op ok te verdwijnen in corrupte zakken.

Dat je aangeeft dat kapitaal uit slavernij werd geïnvesteerd in infra en onderwijs waar we nu nog profijt van hebben mag je aantonen met een goede bron. Dat het deels een basis is geweest geloof ik direct. Maar de verdere groei is ondanks, niet dankzij.
pi_218113148
quote:
Mag, wellicht heb jij wel bronnen? Je mag het met hem eens zijn, echter doen meningen er niet toe in soort gevallen, want daar kom je niet uit. Een discussie over oa. Wel/geen herstelbetalingen doe je op basis van feiten en bronnen (en onderzoeken). Nog hij nog jij is in staat het causale verband aan te tonen, behalve wat AI knipsels.
pi_218113159
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 17:41 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Great. Dat fix ik vanavond op de pc wel.
Is het niet een idee om ook op te treden tegen dat eindeloze en nietszeggende AI geplak van klaas?
pi_218113331
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 20:23 schreef inXs het volgende:
Is het niet een idee om ook op te treden tegen dat eindeloze en nietszeggende AI geplak van klaas?
Dat leer je tegenwoordig op Harvard blijkbaar...
  donderdag 3 juli 2025 @ 20:37:19 #21
3542 Gia
User under construction
pi_218113344
quote:
Dat hebben ze al. Bijstand.
pi_218113606
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 20:20 schreef inXs het volgende:

[..]
Weer leuk AI, maar ik zie nog steeds geen bronnen. En je weet dus prima AI te gebruiken, zelfs de punaises kopieer je mee. Kom nou aub eens met een eigen verhaal, met onderbouwing. Vraag volgende keer ook even goed door bij AI en vraag de bron. Heb ik wel gedaan voor je:
[..]
Dus datgene waar wij nu gebruik van maken is met name na-oorlogs. Vanuit gas, handel en het marshall plan.

Speciaal voor jou, tevens AI:
[..]
Ik lees verder vooral waarom we (een elite trouwens) rijk waren (niet Nederland, maar Holland) door de slavernij. Nog steeds geen causaal verband met het nu, naast een aantal pandjes en landgoederen van de elite. Zijn we nu rijk dankzij de slavernij of ondanks? Mijn bronnen tonen het laatste aan.

Dat dingen nu nog steeds zichtbaar zijn in de vorm van discriminatie, in dat narratief kan ik meegaan. Het narratief over oog voor het verleden, de juiste geschiedenis vertellen, etc ook. Maar dan wel de hele historie, dus ook slavernij wereldwijd door de historie van de mensheid heen en de rol van Afrika die als eerst slaven verkocht aan andere mogendheden.

Herstelbetalingen is nonsens, er gaan al 10tallen jaren miljarden die kant op ok te verdwijnen in corrupte zakken.

Dat je aangeeft dat kapitaal uit slavernij werd geïnvesteerd in infra en onderwijs waar we nu nog profijt van hebben mag je aantonen met een goede bron. Dat het deels een basis is geweest geloof ik direct. Maar de verdere groei is ondanks, niet dankzij.
Hahahah , daar is 'ie weer hoor, de geschiedenisexpert met Google-universiteit als alma mater. Je begint met “kom nou eens met een eigen verhaal”, maar smijt vervolgens zelf twee halve citaten van AI op tafel alsof je net een archief hebt omgeploegd. En dan nog met zo'n air van: “kijk mij even kritisch zijn”. Prachtig. Wat een clown ben jij :)

Je beweert dat er “geen causaal verband is tussen slavernij en de huidige welvaart”, maar noemt zelf vrolijk koloniaal kapitaal, handelswinsten én elites die pandjes kochten wat dacht je dat dat was? Vers gespaard vakantiegeld? Dat slavernij direct leidde tot investeringen in infrastructuur is geen revolutionaire stelling, dat is gewoon historisch onderbouwd.

En nee, niet alles is met slavernijgeld betaald, niemand beweert dat. Maar dat het een dikke duw gaf aan Hollandse rijkdom? Dat is geen “narratief”, dat is geschiedenis.

En dan die dooddoener over “Afrikaanse koninkrijken die ook slaven verkochten klassiek gevalletje whataboutism. Alsof dat de Nederlandse verantwoordelijkheid uitwist. Je klinkt als iemand die de schuld liever verspreidt dan erkent.

Tot slot: die opmerking over herstelbetalingen die “in corrupte zakken verdwijnen” is een knap staaltje roeptoeteren zonder onderbouwing. Als dat jouw standaard is, dan is het hele pleidooi over “kom eens met een bron” gewoon holle retoriek.

Even wat bronnen die je blijkbaar over het hoofd zag:

Pepijn Brandon (Universiteit van Amsterdam / IISH): onderzoek naar de verwevenheid van slavernij en Nederlandse economische groei laat zien dat slavernij substantieel heeft bijgedragen aan de kapitaalvorming in de Republiek.

‘Slavernij en de stad Amsterdam’ (2020) – gemeentelijk rapport o.l.v. Brandon en Karwan Fatah-Black – toont aan hoe slavernijkapitaal investeringen voedde in handel, stadsontwikkeling en bankwezen.

Het boek “Kolonialisme en de moderne wereld” van Gert Oostindie (KITLV) onderbouwt hoe winsten uit slavernij een basis legden voor de economische dominantie van Nederland in de 17e en 18e eeuw.

“De doorwerking van slavernijverleden in Nederland” (2023) – rapport van het Adviescollege Dialooggroep Slavernijverleden – benoemt expliciet hoe winsten uit slavernij doorvloeiden naar instituties die vandaag nog bestaan.

pi_218113691
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:00 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Hahahah , daar is 'ie weer hoor, de geschiedenisexpert met Google-universiteit als alma mater. Je begint met “kom nou eens met een eigen verhaal”, maar smijt vervolgens zelf twee halve citaten van AI op tafel alsof je net een archief hebt omgeploegd. En dan nog met zo'n air van: “kijk mij even kritisch zijn”. Prachtig. Wat een clown ben jij :)

Je beweert dat er “geen causaal verband is tussen slavernij en de huidige welvaart”, maar noemt zelf vrolijk koloniaal kapitaal, handelswinsten én elites die pandjes kochten wat dacht je dat dat was? Vers gespaard vakantiegeld? Dat slavernij direct leidde tot investeringen in infrastructuur is geen revolutionaire stelling, dat is gewoon historisch onderbouwd.

En nee, niet alles is met slavernijgeld betaald, niemand beweert dat. Maar dat het een dikke duw gaf aan Hollandse rijkdom? Dat is geen “narratief”, dat is geschiedenis.

En dan die dooddoener over “Afrikaanse koninkrijken die ook slaven verkochten klassiek gevalletje whataboutism. Alsof dat de Nederlandse verantwoordelijkheid uitwist. Je klinkt als iemand die de schuld liever verspreidt dan erkent.

Tot slot: die opmerking over herstelbetalingen die “in corrupte zakken verdwijnen” is een knap staaltje roeptoeteren zonder onderbouwing. Als dat jouw standaard is, dan is het hele pleidooi over “kom eens met een bron” gewoon holle retoriek.

Even wat bronnen die je blijkbaar over het hoofd zag:

Pepijn Brandon (Universiteit van Amsterdam / IISH): onderzoek naar de verwevenheid van slavernij en Nederlandse economische groei laat zien dat slavernij substantieel heeft bijgedragen aan de kapitaalvorming in de Republiek.

‘Slavernij en de stad Amsterdam’ (2020) – gemeentelijk rapport o.l.v. Brandon en Karwan Fatah-Black – toont aan hoe slavernijkapitaal investeringen voedde in handel, stadsontwikkeling en bankwezen.

Het boek “Kolonialisme en de moderne wereld” van Gert Oostindie (KITLV) onderbouwt hoe winsten uit slavernij een basis legden voor de economische dominantie van Nederland in de 17e en 18e eeuw.

“De doorwerking van slavernijverleden in Nederland” (2023) – rapport van het Adviescollege Dialooggroep Slavernijverleden – benoemt expliciet hoe winsten uit slavernij doorvloeiden naar instituties die vandaag nog bestaan.

[ link | afbeelding ]
Je hoeft natuurlijk niet zo idioot en op de man af te reageren, slaat natuurlijk nergens op, beetje een zwaktebod om iemand een clown te noemen. De AI quotes pak ik niet als waarheid, maar om aan te tonen hoe simpel het is om via AI je eigen gelijk te krijgen.

Dat je eindelijk met bronnen komt is fijn, had je daar nou echt 8 pagina’s voor nodig? En dan eindigen met een zielig gifje, als je op een normale manier discussie wilt voeren en anderen wilt overtuigen dan zou het je sieren normaal te posten en met bronnen te komen die je schijnbaar wel hebt. Daarom vroeg ik er ook al 10x naar, want ik kan ook niet alle bronnen achterhalen uiteraard. Bovendien ben jij diegene die eerst stellig ontkent AI te kennen en te gebruiken om vervolgens tig posts met AI vol te gooien.

Nogmaals, ik laat me graag overtuigen, maar wel met gevalideerde informatie en niet op de manier zoals jij eerder deed (en ook doet met jouw laatste post overigens).

Ofwel, doe even normaal aub.
pi_218113726
Waar blijven de excuses van niet-blanke slavendrijvers?
pi_218113729
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:08 schreef inXs het volgende:

[..]
Je hoeft natuurlijk niet zo idioot en op de man af te reageren, slaat natuurlijk nergens op, beetje een zwaktebod om iemand een clown te noemen. De AI quotes pak ik niet als waarheid, maar om aan te tonen hoe simpel het is om via AI je eigen gelijk te krijgen.

Dat je eindelijk met bronnen komt is fijn, had je daar nou echt 8 pagina’s voor nodig? En dan eindigen met een zielig gifje, als je op een normale manier discussie wilt voeren en anderen wilt overtuigen dan zou het je sieren normaal te posten en met bronnen te komen die je schijnbaar wel hebt. Daarom vroeg ik er ook al 10x naar, want ik kan ook niet alle bronnen achterhalen uiteraard. Bovendien ben jij diegene die eerst stellig ontkent AI te kennen en te gebruiken om vervolgens tig posts met AI vol te gooien.

Nogmaals, ik laat me graag overtuigen, maar wel met gevalideerde informatie en niet op de manier zoals jij eerder deed (en ook doet met jouw laatste post overigens).

Ofwel, doe even normaal aub.
Bekijk deze YouTube-video
  donderdag 3 juli 2025 @ 21:13:22 #26
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218113736
quote:
Trek je buidel, Klaas.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 3 juli 2025 @ 21:30:13 #27
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218113846
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 20:21 schreef inXs het volgende:

[..]
Mag, wellicht heb jij wel bronnen? Je mag het met hem eens zijn, echter doen meningen er niet toe in soort gevallen, want daar kom je niet uit. Een discussie over oa. Wel/geen herstelbetalingen doe je op basis van feiten en bronnen (en onderzoeken). Nog hij nog jij is in staat het causale verband aan te tonen, behalve wat AI knipsels.
Die heb ik niet.
pi_218113868
Hoe lang blijven ze nog doorzeiken over wat meer dan 150 jaar geleden is gebeurd...

Die "nazaten" hebben toch ook geprofiteerd van de "welvaart"?
Daarbij, als hun voorouders geen slaaf warem, dan zaten diezelfde nazaten nu op takjes te kauwen in de rimboe...

En nú nog steeds last van het slavernijverleden van je voorouders?
Really?
Dan moet je hoognodig naar een psycholoog...

Maar gek genoeg als ze centjes krijgen, zijn de problemen verdwenen..
  donderdag 3 juli 2025 @ 21:46:25 #29
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_218114019
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:32 schreef Toine51 het volgende:
Hoe lang blijven ze nog doorzeiken over wat meer dan 150 jaar geleden is gebeurd...

Die "nazaten" hebben toch ook geprofiteerd van de "welvaart"?
Daarbij, als hun voorouders geen slaaf warem, dan zaten diezelfde nazaten nu op takjes te kauwen in de rimboe...

En nú nog steeds last van het slavernijverleden van je voorouders?
Really?
Dan moet je hoognodig naar een psycholoog...

Maar gek genoeg als ze centjes krijgen, zijn de problemen verdwenen..
En de 40 jaar zullen velen niet halen.
pi_218114041
pi_218114050
quote:
Tja.. zegt genoeg… constructief reageren is een opgave blijkbaar. Je doet alsof je begaan bent met… Maar je wijze van reageren ligt toch meer in de lijn van een wilders.
  donderdag 3 juli 2025 @ 21:52:02 #32
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218114092
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:48 schreef inXs het volgende:

[..]
Tja.. zegt genoeg… constructief reageren is een opgave blijkbaar. Je doet alsof je begaan bent met… Maar je wijze van reageren ligt toch meer in de lijn van een wilders.
Het is veel makkelijker om te roeptoeteren dat het nergens op slaat.
pi_218114125
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:48 schreef inXs het volgende:

[..]
pi_218114180
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:55 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
[ link | afbeelding ]
Hoho, ik ontken niets en praat nergens iets goed. Ook erken ik dat het goed is om de geschiedenis op eerlijke wijze op te schrijven en daarin bijvoorbeeld les te geven. Ik heb het over het eindeloze ‘wij willen geld, want wij hebben er last van’. Van een aantal mensen die er niets mee te maken hebben, maar ‘voorouders hebben’. Zo blijf je bezig.. Door eeuwig in de slachtofferrol te blijven hangen los je het ook niet op.
  donderdag 3 juli 2025 @ 22:03:36 #35
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218114198
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 22:01 schreef inXs het volgende:

[..]
Hoho, ik ontken niets en praat nergens iets goed. Ook erken ik dat het goed is om de geschiedenis op eerlijke wijze op te schrijven en daarin bijvoorbeeld les te geven. Ik heb het over het eindeloze ‘wij willen geld, want wij hebben er last van’. Van een aantal mensen die er niets mee te maken hebben, maar ‘voorouders hebben’. Zo blijf je bezig.. Door eeuwig in de slachtofferrol te blijven hangen los je het ook niet op.
Het ís ook nooit afdoende opgelost. Wat vage en verdwaalde excuses maar daarbij kan het m.i. niet blijven.
pi_218115120
Als ik gewoon even op een bierviltje reken: Ten tijde van de republiek zijn er in een kleine 200 jaar ongeveer 500,000 slaven vervoerd naar Midden- en Zuid-Amerika. Dat is 4000 mensen per jaar. De republiek had meer dan 2 miljoen inwoners, en in die periode was had de Republiek de meest ontwikkelde beroepsbevolking en hoogste arbeidsproductiviteit.

Slaven gingen 10 tot 15 jaar mee, dus er waren er meestal tussen 40,000 en 50,000 slaven actief, tegenover een beroepsbevolking in Nederland van iets meer dan 1 miljoen. Dus tegenover iedere slaaf werkten 22 Nederlanders, die ook nog eens in de meest ontwikkelde economie van die tijd werkten, en dus veel meer per persoon produceerden.

Wat werd er dan door die slaven geproduceerd? Voornamelijk genotsmiddelen zoals koffie, suiker en tabak, en vooruit een beetje katoen. De meerwaarde van slavernij voor Nederland was dus blijkbaar longkanker, obesitas, een bakkie in de ochtend en overhemden. Ofwel er zullen wat handige handelaren op binnen zijn gelopen maar of het nu de Nederlandse economie en infrastructuur ten goede kwam?

Dit krijg je dus als je de geschiedenis laat herschrijven door activisten zonder basale rekenvaardigheden :')
  vrijdag 4 juli 2025 @ 16:30:17 #37
3542 Gia
User under construction
pi_218120630
Ik zou zeggen: Laten we de geschiedenis terugdraaien en alle nazaten van slaven die nu in de antillen en Nederland wonen terugbrengen naar hun roots in Afrika. Wat in een ver verleden door enkele Nederlanders die slaven is aangedaan is met geen goud goed te maken. En heel veel geld betalen gaat ook niet helpen.
Dat die nazaten het in Nederland minder goed hebben dan de gemiddelde Nederlander ligt ook totaal niet aan het slavernijverleden, maar puur aan 't feit dat ze geen zin hebben om te werken. Zeker niet voor een blanke baas. Dus, zijn ze beter af in Afrika, want daar treffen ze zeer waarschijnlijk wel een baas met hun eigen huidskleur.

Het feit dat er genoeg negers in Nederland leven die wel welvaart hebben, omdat ze gewoon wel een baan hebben en goed verdienen, bewijst dat de beste oplossing gewoon 'werken' is.

Overigens: Mogen we van de gewenste herstelbetalingen ook al die jaren bijstand en toeslagen inhouden? Want ze leven toch mooi al jarenlang van een bijstandsuitkering.

Trouwens: Als zij zo specifiek zijn in het aanwijzen wie precies wel en wie niet nazaten zijn van de slaven, dan moeten ze net zo specifiek zijn met het geld halen bij de nazaten van de families die het hun voorouders hebben aangedaan. Ik zie niet in waarom er maar een rooie cent van onze belasting daar naartoe moet.

Komt nog bij dat, wanneer dit van belastinggeld wordt betaald iedere neger die werkt in Nederland hieraan meebetaalt. Of hoe willen ze dat oplossen dan? Hoe kun je dat eerlijk verhalen op degene die er rijk van zijn geworden? Ik leef in Nederland, maar de eisers zelf toch ook! Die profiteren dus ook van die welvaart.
pi_218123710
Nederland was in de eerste helft van de 20e eeuw een straatarm land. Toen we nota bene Indie nog hadden 🙃

Ik heb overigens niks tegen Jurgen Rayman, maar ik vind het ook wel komisch te bedenken dat het best lastig is een familie te vinden die meer verantwoordelijkheid draagt voor de slavernij in Suriname.

[ Bericht 48% gewijzigd door HiZ op 04-07-2025 21:45:57 ]
pi_218124969
We leven nu.

Ik ben geen slavenhandelaar en jij bent geen slaaf.

Deal with it.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_218125731
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 16:30 schreef Gia het volgende:
Ik zou zeggen: Laten we de geschiedenis terugdraaien en alle nazaten van slaven die nu in de antillen en Nederland wonen terugbrengen naar hun roots in Afrika. Wat in een ver verleden door enkele Nederlanders die slaven is aangedaan is met geen goud goed te maken. En heel veel geld betalen gaat ook niet helpen.
Dat die nazaten het in Nederland minder goed hebben dan de gemiddelde Nederlander ligt ook totaal niet aan het slavernijverleden, maar puur aan 't feit dat ze geen zin hebben om te werken. Zeker niet voor een blanke baas. Dus, zijn ze beter af in Afrika, want daar treffen ze zeer waarschijnlijk wel een baas met hun eigen huidskleur.

Het feit dat er genoeg negers in Nederland leven die wel welvaart hebben, omdat ze gewoon wel een baan hebben en goed verdienen, bewijst dat de beste oplossing gewoon 'werken' is.

Overigens: Mogen we van de gewenste herstelbetalingen ook al die jaren bijstand en toeslagen inhouden? Want ze leven toch mooi al jarenlang van een bijstandsuitkering.

Trouwens: Als zij zo specifiek zijn in het aanwijzen wie precies wel en wie niet nazaten zijn van de slaven, dan moeten ze net zo specifiek zijn met het geld halen bij de nazaten van de families die het hun voorouders hebben aangedaan. Ik zie niet in waarom er maar een rooie cent van onze belasting daar naartoe moet.

Komt nog bij dat, wanneer dit van belastinggeld wordt betaald iedere neger die werkt in Nederland hieraan meebetaalt. Of hoe willen ze dat oplossen dan? Hoe kun je dat eerlijk verhalen op degene die er rijk van zijn geworden? Ik leef in Nederland, maar de eisers zelf toch ook! Die profiteren dus ook van die welvaart.
Ik zou zeggen dat jij je even moet na laten kijken
  zaterdag 5 juli 2025 @ 09:07:08 #41
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218126176
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 20:23 schreef inXs het volgende:

[..]
Graag.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 5 juli 2025 @ 09:10:20 #42
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218126207
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 16:30 schreef Gia het volgende:

Nee nee, die effecten terugdraaien hoort er niet bij he. Nope.
1947-2016
  zaterdag 5 juli 2025 @ 09:12:33 #43
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218126247
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 06:59 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Ik zou zeggen dat jij je even moet na laten kijken
De effecten van slavernij moeten toch worden teruggedraaid?
Prima.
1947-2016
pi_218132617
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 09:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]
De effecten van slavernij moeten toch worden teruggedraaid?
Prima.

Nee, niet de effecten

Er moet stevig betaald gaan worden voor het lijden
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:38:47 #45
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_218132758
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:27 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Nee, niet de effecten

Dat hebben we al lang afbetaald door de opvang van al die nazaten hier.
pi_218132794
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:38 schreef kibo het volgende:

[..]
Dat hebben we al lang afbetaald door de opvang van al die nazaten hier.
quote:
Schattingen van herstelbetalingen aan Suriname
1. Universiteit van Harvard – prof. A. Alpers (benadering uit 2023):
Gebaseerd op onbetaald werk van tot slaaf gemaakten, rente en koopkrachtcorrectie.

Schatting: ¤19 miljard tot ¤50 miljard (alleen voor Suriname).

2. Carl Haarnack (econoom/historicus):
Benadering op basis van gederfde inkomsten, economische schade en reparatie voor structurele ongelijkheid.

Schatting: ¤25–¤40 miljard voor Suriname (eventueel hoger als het Caribisch gebied meegeteld wordt).

3. Referentie: afkoopsom in 1863
Toen Nederland slavernij "afschafte", betaalde het geen geld aan de tot slaaf gemaakten, maar wél:

ƒ300 per persoon aan slavenhouders (totaal: ca. ƒ12 miljoen = ¤250 miljoen nu)

Zou je dat bedrag omkeren (aan slachtoffers i.p.v. daders), en corrigeren voor 160 jaar inflatie, dan kom je uit op ¤10–¤15 miljard minimaal.

🔁 Alternatieve berekeningsmodellen
Model Bedrag (voor Suriname) Uitleg
Arbeid + rente + inflatie ¤19–¤50 miljard Gemiste inkomsten + rente
Vergelijk met Duitsland–Namibië ¤1–¤2 miljard Duitsland betaalde dit voor genocide op Herero- en Nama-volken
Rekenmodel via BBP-gemiddelde schade ¤10–¤20 miljard Structurele achterstand door koloniaal beleid

📍 Wat wil Suriname zelf?
Surinaamse politici en organisaties hebben in het verleden gepleit voor:

Een excuses van de koning (die kwam op 1 juli 2023)

Een herstel- of investeringsfonds (met bedragen van enkele miljarden euro’s)

Er is nog geen concreet bedrag of akkoord tussen Suriname en Nederland.

💬 Samenvatting
Reële schattingen voor herstelbetalingen aan Suriname lopen uiteen van ¤10 tot ¤50 miljard.

Het hangt af van de methode van berekening: historische schade, rente, morele erkenning, economische ongelijkheid.

Tot nu toe heeft Nederland geen geldbedrag toegezegd, maar wel excuses aangeboden (2022) en een herdenkingsjaar ingericht (2023–2024).

HARVARD BEREKENINGEN :)

quote:
1. Universiteit van Harvard – prof. A. Alpers (benadering uit 2023):
Gebaseerd op onbetaald werk van tot slaaf gemaakten, rente en koopkrachtcorrectie.

Schatting: ¤19 miljard tot ¤50 miljard (alleen voor Suriname).
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:45:57 #47
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218132840
Je kan pseudowetenschap blijven posten tot je een ons weegt maar dergelijke bedragen zullen nooit betaald gaan worden. Wij zijn klaar met Suriname.
pi_218132869
quote:
Er is inderdaad een grondige, economisch onderbouwde vergelijking beschikbaar waarin de reparaties voor slavernij, inclusief die tussen Nederland en Suriname, worden berekend. Dit is gedaan door The Brattle Group in opdracht van een adviescommissie – de zogenoemde “Harvard-benadering” of Brattle Report. Hier volgen de belangrijkste uitkomsten:

📘 Brattle-report – reparaties door Nederland aan Suriname
Voor de periode van slavernij rekent de Brattle Group Nederland af op reparaties voor misdrijven tijdens de slavernij.

Subtotaal Nederland → Suriname: US $ 2,723 biljoen

Daarnaast ongeveer US $ 4,886 biljoen totaal, waarvan US $ 2,723  biljoen aan Suriname en US $ 52 miljard aan Guyana
legacyofslaveryreport.harvard.edu
+4
brattle.com
+4
hms.harvard.edu
+4

Voor de post-slavernij periode (economische ongelijkheid, raciale discriminatie nadien):

Nederland → Suriname: US $ 57 miljard

Nederland → Guyana: US $ 4 miljard
legacyofslaveryreport.harvard.edu
+2
news.harvard.edu
+2
brattle.com
+2
brattle.com

Totaal voor Nederland → Suriname:
2,723
triljard
+
57
miljard

𝑈
𝑆

$
2,78
triljard
2,723 triljard+57 miljard≈US$2,78 triljard

In euro’s (tegen huidige wisselkoersen) zou dit neerkomen op ongeveer ¤2,5–¤2,8 triljoen, alleen voor Suriname.

🧾 Bijbehorende methodologie
Gereduceerd interesttarief van 2,3–2,5 % gebruikt om historische arbeid en schade naar huidige waarden te herleiden.

Conservatieve aannames: herstelbetalingen worden gezien als minimumschatting – werkelijke bedragen zouden nog hoger zijn .

Er zijn aparte berekeningen voor verschillende schadeposten: verloren arbeid, levens, mentale gezondheid, gendergerelateerd geweld, enz.

🔍 Samenvatting
Periode Reparatie aan Suriname Reparatie aan Guyana
Slavernijperiode US $ 2,723 triljard US $ 52 miljard
Na slavernij US $ 57 miljard US $ 4 miljard
Totaal NLD → Suriname ≈ US $ 2,78 triljard (~¤2,5–2,8 triljoen)

✅ Conclusie
Ja, er is een uitgewerkt, economisch model met een heldere berekening. Volgens deze conservatieve benadering zou Nederland alleen al aan Suriname ongeveer US $ 2,78 triljard moeten betalen.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:49:27 #49
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218132882
Je kan pseudowetenschap blijven posten tot je een ons weegt maar dergelijke bedragen zullen nooit betaald gaan worden.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:51:58 #50
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_218132907
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:27 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Nee, niet de effecten

En wie moet dat dan betalen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties