Het verband tussen slavernij en de welvaart van Nederland ligt in de economische rol die slavernij speelde in de opbouw van rijkdom, met name tijdens de 17e tot de 19e eeuw. Hier zijn de belangrijkste aspecten:quote:Op donderdag 3 juli 2025 12:58 schreef inXs het volgende:
[..]
Je hebt schijnbaar wel mooie iconen gevonden dan? Dezelfde feiten die bepaalde wappies ook gebruiken? Zo van: ‘zelf gevonden, maar als je doorvraagt krijg je geen antwoord’. Als het feiten zijn dan zijn er bronnen voor en daar vraag ik naar, maar die negeer je. Nog een keer dan: welk onderzoek toont het causale verband aan tussen de slavernij en de huidige welvaart van Nederland? en welk onderzoek toont het causale verband aan tussen de armoede van Suriname nu, de rol van de corruptie daarin en het slavernijverleden?
Ik vraag niet iets heel geks volgens mij, laat me ook graag overtuigen, maar diverse studies schetsen toch een andere conclusie.
En dan hoef je niet weer jouw lijst te plakken. Daarnaast staan in een encyclopedie niet de causale verbanden die ik vraag, jij hebt hoogstens wat correlaties weten te vinden. Maar een bron naar de encyclopedie zou ook helpen.
Volgens keer "open nieuw deel" gebruiken, dat topic zat niet in de reeks.quote:
ja wat denk je dat ik geprobeerd heb? maar als er geen # in de titel zit werkt dat niet blijkbaar, want dit is al deel 3quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Volgens keer "open nieuw deel" gebruiken, dat topic zat niet in de reeks.
Dit topic zit ook (nog) niet in een reeks.quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Volgens keer "open nieuw deel" gebruiken, dat topic zat niet in de reeks.
Great. Dat fix ik vanavond op de pc wel.quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:39 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dit topic zit ook (nog) niet in een reeks.
Mijn voorouders hebben ook hard gewerkt en zijn uitgebuit.quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:43 schreef Masberum het volgende:
Misschien ze gewoon de rest van hun leven salaris geven zonder dat ze hoeven te werken. Hun voor-voor-voor-voor-voor ouders hebben inmiddels hard gewerkt voor niks. Mag best gecompenseerd worden. Beter laat dan nooit.
quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:43 schreef Masberum het volgende:
Misschien ze gewoon de rest van hun leven salaris geven zonder dat ze hoeven te werken. Hun voor-voor-voor-voor-voor ouders hebben inmiddels hard gewerkt voor niks. Mag best gecompenseerd worden. Beter laat dan nooit.
quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:21 schreef klaasweetalles het volgende:
Samenvatting:
De slavernij heeft rechtstreeks bijgedragen aan de vroege economische bloei van Nederland, vooral via handel, landbouw en scheepvaart. De winst werd deels geïnvesteerd in instituties en infrastructuur die tot op de dag van vandaag invloed hebben op de Nederlandse samenleving.
Maar dat past vast niet in het gewenste narratief.quote:Slavenhandel maakte Afrikanen rijk
Afrikaanse mensenhandelaren waren meedogenloos en hebzuchtig. Zonder wroeging vingen ze miljoenen slaven, die de Europeanen vervolgens naar de Amerika’s verscheepten. Daarmee droeg de slavenhandel in Afrika bij aan de rijkdom van Europa en brachten Afrikanen hun eigen continent schade toe.
Nederland is in eerste instantie rijk geworden door de handel op de Oostzee. Ga maar eens in de Hanzesteden e.d. kijken. Maar ook dat past niet in het narratief natuurlijk.quote:Op donderdag 3 juli 2025 18:45 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
[..]
Maar dat past vast niet in het gewenste narratief.
Weer leuk AI, maar ik zie nog steeds geen bronnen. En je weet dus prima AI te gebruiken, zelfs de punaises kopieer je mee. Kom nou aub eens met een eigen verhaal, met onderbouwing. Vraag volgende keer ook even goed door bij AI en vraag de bron. Heb ik wel gedaan voor je:quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:21 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het verband tussen slavernij en de welvaart van Nederland ligt in de economische rol die slavernij speelde in de opbouw van rijkdom, met name tijdens de 17e tot de 19e eeuw. Hier zijn de belangrijkste aspecten:
📌 1. Slavernij als economische motor
Nederland was actief betrokken bij de trans-Atlantische slavenhandel. Via de West-Indische Compagnie (WIC) vervoerden Nederlandse schepen honderdduizenden tot slaaf gemaakte Afrikanen naar plantages in onder andere Suriname, de Antillen en delen van het huidige Zuid-Amerika.
Deze slaven produceerden waardevolle gewassen zoals:
Suiker
Koffie
Katoen
Tabak
Deze producten werden in Europa verhandeld met grote winsten, vooral in havensteden als Amsterdam, Rotterdam en Middelburg.
📌 2. Winst uit slavenhandel en plantages
Niet alleen de handel in producten, maar ook de handel in mensen zelf leverde fortuinen op. Nederlandse investeerders en kooplieden verdienden direct aan:
De verkoop van slaven
De financiering van slavenschepen
Het bezit van plantages
Handel in plantageproducten
📌 3. Opeenstapeling van kapitaal
De rijkdom uit slavernij droeg bij aan de opbouw van:
Banken en verzekeringsmaatschappijen
Handelshuizen en pakhuizen
De bouw van grachtenpanden in steden als Amsterdam
Kapitaal dat deels met slavernij is verdiend, werd later geïnvesteerd in industrie, infrastructuur en onderwijs – en vormde daarmee een basis voor de latere economische ontwikkeling van Nederland.
📌 4. Sociale ongelijkheid en erfenis
Hoewel de economische opbrengst Nederland als geheel rijker maakte, was de winst geconcentreerd bij een kleine elite. Tegelijkertijd zorgde het systeem voor diepe ongelijkheid en blijvend leed aan de kant van tot slaaf gemaakten en hun nazaten.
Die erfenis is vandaag de dag nog zichtbaar in:
Ongelijkheid tussen bevolkingsgroepen
Discriminatie en racisme
Het publieke debat over herstelbetalingen en excuses
Samenvatting:
De slavernij heeft rechtstreeks bijgedragen aan de vroege economische bloei van Nederland, vooral via handel, landbouw en scheepvaart. De winst werd deels geïnvesteerd in instituties en infrastructuur die tot op de dag van vandaag invloed hebben op de Nederlandse samenleving.
Dus datgene waar wij nu gebruik van maken is met name na-oorlogs. Vanuit gas, handel en het marshall plan.quote:Maar: dit was vooral stedelijke en maritieme infrastructuur, niet direct de landelijke spoorwegen of snelwegen van de 19e–20e eeuw.
Ik lees verder vooral waarom we (een elite trouwens) rijk waren (niet Nederland, maar Holland) door de slavernij. Nog steeds geen causaal verband met het nu, naast een aantal pandjes en landgoederen van de elite. Zijn we nu rijk dankzij de slavernij of ondanks? Mijn bronnen tonen het laatste aan.quote:De meeste grote landelijke infrastructuurprojecten (spoorwegen, kanalen, snelwegen) kwamen pas na de afschaffing van de slavernij in 1863 tot stand, met financiering uit:
• belastingen op arbeid en goederen,
• economische groei uit de industriële revolutie,
• handel (waaronder koloniaal, maar ook Europees),
• later: aardgasbaten (na 1960).
Deze investeringen waren onderdeel van moderniseringsprogramma’s van de Nederlandse staat, los van slavernijwinsten.
Mag, wellicht heb jij wel bronnen? Je mag het met hem eens zijn, echter doen meningen er niet toe in soort gevallen, want daar kom je niet uit. Een discussie over oa. Wel/geen herstelbetalingen doe je op basis van feiten en bronnen (en onderzoeken). Nog hij nog jij is in staat het causale verband aan te tonen, behalve wat AI knipsels.quote:
Is het niet een idee om ook op te treden tegen dat eindeloze en nietszeggende AI geplak van klaas?quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:41 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Great. Dat fix ik vanavond op de pc wel.
Dat leer je tegenwoordig op Harvard blijkbaar...quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:23 schreef inXs het volgende:
Is het niet een idee om ook op te treden tegen dat eindeloze en nietszeggende AI geplak van klaas?
Dat hebben ze al. Bijstand.quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:43 schreef Masberum het volgende:
Hahahah , daar is 'ie weer hoor, de geschiedenisexpert met Google-universiteit als alma mater. Je begint met “kom nou eens met een eigen verhaal”, maar smijt vervolgens zelf twee halve citaten van AI op tafel alsof je net een archief hebt omgeploegd. En dan nog met zo'n air van: “kijk mij even kritisch zijn”. Prachtig. Wat een clown ben jijquote:Op donderdag 3 juli 2025 20:20 schreef inXs het volgende:
[..]
Weer leuk AI, maar ik zie nog steeds geen bronnen. En je weet dus prima AI te gebruiken, zelfs de punaises kopieer je mee. Kom nou aub eens met een eigen verhaal, met onderbouwing. Vraag volgende keer ook even goed door bij AI en vraag de bron. Heb ik wel gedaan voor je:
[..]
Dus datgene waar wij nu gebruik van maken is met name na-oorlogs. Vanuit gas, handel en het marshall plan.
Speciaal voor jou, tevens AI:
[..]
Ik lees verder vooral waarom we (een elite trouwens) rijk waren (niet Nederland, maar Holland) door de slavernij. Nog steeds geen causaal verband met het nu, naast een aantal pandjes en landgoederen van de elite. Zijn we nu rijk dankzij de slavernij of ondanks? Mijn bronnen tonen het laatste aan.
Dat dingen nu nog steeds zichtbaar zijn in de vorm van discriminatie, in dat narratief kan ik meegaan. Het narratief over oog voor het verleden, de juiste geschiedenis vertellen, etc ook. Maar dan wel de hele historie, dus ook slavernij wereldwijd door de historie van de mensheid heen en de rol van Afrika die als eerst slaven verkocht aan andere mogendheden.
Herstelbetalingen is nonsens, er gaan al 10tallen jaren miljarden die kant op ok te verdwijnen in corrupte zakken.
Dat je aangeeft dat kapitaal uit slavernij werd geïnvesteerd in infra en onderwijs waar we nu nog profijt van hebben mag je aantonen met een goede bron. Dat het deels een basis is geweest geloof ik direct. Maar de verdere groei is ondanks, niet dankzij.
Je hoeft natuurlijk niet zo idioot en op de man af te reageren, slaat natuurlijk nergens op, beetje een zwaktebod om iemand een clown te noemen. De AI quotes pak ik niet als waarheid, maar om aan te tonen hoe simpel het is om via AI je eigen gelijk te krijgen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 21:00 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Hahahah , daar is 'ie weer hoor, de geschiedenisexpert met Google-universiteit als alma mater. Je begint met “kom nou eens met een eigen verhaal”, maar smijt vervolgens zelf twee halve citaten van AI op tafel alsof je net een archief hebt omgeploegd. En dan nog met zo'n air van: “kijk mij even kritisch zijn”. Prachtig. Wat een clown ben jij![]()
Je beweert dat er “geen causaal verband is tussen slavernij en de huidige welvaart”, maar noemt zelf vrolijk koloniaal kapitaal, handelswinsten én elites die pandjes kochten wat dacht je dat dat was? Vers gespaard vakantiegeld? Dat slavernij direct leidde tot investeringen in infrastructuur is geen revolutionaire stelling, dat is gewoon historisch onderbouwd.
En nee, niet alles is met slavernijgeld betaald, niemand beweert dat. Maar dat het een dikke duw gaf aan Hollandse rijkdom? Dat is geen “narratief”, dat is geschiedenis.
En dan die dooddoener over “Afrikaanse koninkrijken die ook slaven verkochten klassiek gevalletje whataboutism. Alsof dat de Nederlandse verantwoordelijkheid uitwist. Je klinkt als iemand die de schuld liever verspreidt dan erkent.
Tot slot: die opmerking over herstelbetalingen die “in corrupte zakken verdwijnen” is een knap staaltje roeptoeteren zonder onderbouwing. Als dat jouw standaard is, dan is het hele pleidooi over “kom eens met een bron” gewoon holle retoriek.
Even wat bronnen die je blijkbaar over het hoofd zag:
Pepijn Brandon (Universiteit van Amsterdam / IISH): onderzoek naar de verwevenheid van slavernij en Nederlandse economische groei laat zien dat slavernij substantieel heeft bijgedragen aan de kapitaalvorming in de Republiek.
‘Slavernij en de stad Amsterdam’ (2020) – gemeentelijk rapport o.l.v. Brandon en Karwan Fatah-Black – toont aan hoe slavernijkapitaal investeringen voedde in handel, stadsontwikkeling en bankwezen.
Het boek “Kolonialisme en de moderne wereld” van Gert Oostindie (KITLV) onderbouwt hoe winsten uit slavernij een basis legden voor de economische dominantie van Nederland in de 17e en 18e eeuw.
“De doorwerking van slavernijverleden in Nederland” (2023) – rapport van het Adviescollege Dialooggroep Slavernijverleden – benoemt expliciet hoe winsten uit slavernij doorvloeiden naar instituties die vandaag nog bestaan.
[ link | afbeelding ]
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 3 juli 2025 21:08 schreef inXs het volgende:
[..]
Je hoeft natuurlijk niet zo idioot en op de man af te reageren, slaat natuurlijk nergens op, beetje een zwaktebod om iemand een clown te noemen. De AI quotes pak ik niet als waarheid, maar om aan te tonen hoe simpel het is om via AI je eigen gelijk te krijgen.
Dat je eindelijk met bronnen komt is fijn, had je daar nou echt 8 pagina’s voor nodig? En dan eindigen met een zielig gifje, als je op een normale manier discussie wilt voeren en anderen wilt overtuigen dan zou het je sieren normaal te posten en met bronnen te komen die je schijnbaar wel hebt. Daarom vroeg ik er ook al 10x naar, want ik kan ook niet alle bronnen achterhalen uiteraard. Bovendien ben jij diegene die eerst stellig ontkent AI te kennen en te gebruiken om vervolgens tig posts met AI vol te gooien.
Nogmaals, ik laat me graag overtuigen, maar wel met gevalideerde informatie en niet op de manier zoals jij eerder deed (en ook doet met jouw laatste post overigens).
Ofwel, doe even normaal aub.
Die heb ik niet.quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:21 schreef inXs het volgende:
[..]
Mag, wellicht heb jij wel bronnen? Je mag het met hem eens zijn, echter doen meningen er niet toe in soort gevallen, want daar kom je niet uit. Een discussie over oa. Wel/geen herstelbetalingen doe je op basis van feiten en bronnen (en onderzoeken). Nog hij nog jij is in staat het causale verband aan te tonen, behalve wat AI knipsels.
En de 40 jaar zullen velen niet halen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 21:32 schreef Toine51 het volgende:
Hoe lang blijven ze nog doorzeiken over wat meer dan 150 jaar geleden is gebeurd...
Die "nazaten" hebben toch ook geprofiteerd van de "welvaart"?
Daarbij, als hun voorouders geen slaaf warem, dan zaten diezelfde nazaten nu op takjes te kauwen in de rimboe...
En nú nog steeds last van het slavernijverleden van je voorouders?
Really?
Dan moet je hoognodig naar een psycholoog...
Maar gek genoeg als ze centjes krijgen, zijn de problemen verdwenen..
Tja.. zegt genoeg… constructief reageren is een opgave blijkbaar. Je doet alsof je begaan bent met… Maar je wijze van reageren ligt toch meer in de lijn van een wilders.quote:
Het is veel makkelijker om te roeptoeteren dat het nergens op slaat.quote:Op donderdag 3 juli 2025 21:48 schreef inXs het volgende:
[..]
Tja.. zegt genoeg… constructief reageren is een opgave blijkbaar. Je doet alsof je begaan bent met… Maar je wijze van reageren ligt toch meer in de lijn van een wilders.
quote:Op donderdag 3 juli 2025 21:48 schreef inXs het volgende:
[..]
Tja.. zegt genoeg… constructief reageren is een opgave blijkbaar. Je doet alsof je begaan bent met… Maar je wijze van reageren ligt toch meer in de lijn van een wilders.
Hoho, ik ontken niets en praat nergens iets goed. Ook erken ik dat het goed is om de geschiedenis op eerlijke wijze op te schrijven en daarin bijvoorbeeld les te geven. Ik heb het over het eindeloze ‘wij willen geld, want wij hebben er last van’. Van een aantal mensen die er niets mee te maken hebben, maar ‘voorouders hebben’. Zo blijf je bezig.. Door eeuwig in de slachtofferrol te blijven hangen los je het ook niet op.quote:
Het ís ook nooit afdoende opgelost. Wat vage en verdwaalde excuses maar daarbij kan het m.i. niet blijven.quote:Op donderdag 3 juli 2025 22:01 schreef inXs het volgende:
[..]
Hoho, ik ontken niets en praat nergens iets goed. Ook erken ik dat het goed is om de geschiedenis op eerlijke wijze op te schrijven en daarin bijvoorbeeld les te geven. Ik heb het over het eindeloze ‘wij willen geld, want wij hebben er last van’. Van een aantal mensen die er niets mee te maken hebben, maar ‘voorouders hebben’. Zo blijf je bezig.. Door eeuwig in de slachtofferrol te blijven hangen los je het ook niet op.
Ik zou zeggen dat jij je even moet na laten kijkenquote:Op vrijdag 4 juli 2025 16:30 schreef Gia het volgende:
Ik zou zeggen: Laten we de geschiedenis terugdraaien en alle nazaten van slaven die nu in de antillen en Nederland wonen terugbrengen naar hun roots in Afrika. Wat in een ver verleden door enkele Nederlanders die slaven is aangedaan is met geen goud goed te maken. En heel veel geld betalen gaat ook niet helpen.
Dat die nazaten het in Nederland minder goed hebben dan de gemiddelde Nederlander ligt ook totaal niet aan het slavernijverleden, maar puur aan 't feit dat ze geen zin hebben om te werken. Zeker niet voor een blanke baas. Dus, zijn ze beter af in Afrika, want daar treffen ze zeer waarschijnlijk wel een baas met hun eigen huidskleur.
Het feit dat er genoeg negers in Nederland leven die wel welvaart hebben, omdat ze gewoon wel een baan hebben en goed verdienen, bewijst dat de beste oplossing gewoon 'werken' is.
Overigens: Mogen we van de gewenste herstelbetalingen ook al die jaren bijstand en toeslagen inhouden? Want ze leven toch mooi al jarenlang van een bijstandsuitkering.
Trouwens: Als zij zo specifiek zijn in het aanwijzen wie precies wel en wie niet nazaten zijn van de slaven, dan moeten ze net zo specifiek zijn met het geld halen bij de nazaten van de families die het hun voorouders hebben aangedaan. Ik zie niet in waarom er maar een rooie cent van onze belasting daar naartoe moet.
Komt nog bij dat, wanneer dit van belastinggeld wordt betaald iedere neger die werkt in Nederland hieraan meebetaalt. Of hoe willen ze dat oplossen dan? Hoe kun je dat eerlijk verhalen op degene die er rijk van zijn geworden? Ik leef in Nederland, maar de eisers zelf toch ook! Die profiteren dus ook van die welvaart.
Graag.quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:23 schreef inXs het volgende:
[..]
Is het niet een idee om ook op te treden tegen dat eindeloze en nietszeggende AI geplak van klaas?
Nee nee, die effecten terugdraaien hoort er niet bij he. Nope.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 16:30 schreef Gia het volgende:
Ik zou zeggen: Laten we de geschiedenis terugdraaien en alle nazaten van slaven die nu in de antillen en Nederland wonen terugbrengen naar hun roots in Afrika. Wat in een ver verleden door enkele Nederlanders die slaven is aangedaan is met geen goud goed te maken. En heel veel geld betalen gaat ook niet helpen.
Dat die nazaten het in Nederland minder goed hebben dan de gemiddelde Nederlander ligt ook totaal niet aan het slavernijverleden, maar puur aan 't feit dat ze geen zin hebben om te werken. Zeker niet voor een blanke baas. Dus, zijn ze beter af in Afrika, want daar treffen ze zeer waarschijnlijk wel een baas met hun eigen huidskleur.
Het feit dat er genoeg negers in Nederland leven die wel welvaart hebben, omdat ze gewoon wel een baan hebben en goed verdienen, bewijst dat de beste oplossing gewoon 'werken' is.
Overigens: Mogen we van de gewenste herstelbetalingen ook al die jaren bijstand en toeslagen inhouden? Want ze leven toch mooi al jarenlang van een bijstandsuitkering.
Trouwens: Als zij zo specifiek zijn in het aanwijzen wie precies wel en wie niet nazaten zijn van de slaven, dan moeten ze net zo specifiek zijn met het geld halen bij de nazaten van de families die het hun voorouders hebben aangedaan. Ik zie niet in waarom er maar een rooie cent van onze belasting daar naartoe moet.
Komt nog bij dat, wanneer dit van belastinggeld wordt betaald iedere neger die werkt in Nederland hieraan meebetaalt. Of hoe willen ze dat oplossen dan? Hoe kun je dat eerlijk verhalen op degene die er rijk van zijn geworden? Ik leef in Nederland, maar de eisers zelf toch ook! Die profiteren dus ook van die welvaart.
De effecten van slavernij moeten toch worden teruggedraaid?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 06:59 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat jij je even moet na laten kijken
Nee, niet de effectenquote:Op zaterdag 5 juli 2025 09:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De effecten van slavernij moeten toch worden teruggedraaid?
Prima.
Dat hebben we al lang afbetaald door de opvang van al die nazaten hier.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:27 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee, niet de effecten
Er moet stevig betaald gaan worden voor het lijden
quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:38 schreef kibo het volgende:
[..]
Dat hebben we al lang afbetaald door de opvang van al die nazaten hier.
HARVARD BEREKENINGENquote:Schattingen van herstelbetalingen aan Suriname
1. Universiteit van Harvard – prof. A. Alpers (benadering uit 2023):
Gebaseerd op onbetaald werk van tot slaaf gemaakten, rente en koopkrachtcorrectie.
Schatting: ¤19 miljard tot ¤50 miljard (alleen voor Suriname).
2. Carl Haarnack (econoom/historicus):
Benadering op basis van gederfde inkomsten, economische schade en reparatie voor structurele ongelijkheid.
Schatting: ¤25–¤40 miljard voor Suriname (eventueel hoger als het Caribisch gebied meegeteld wordt).
3. Referentie: afkoopsom in 1863
Toen Nederland slavernij "afschafte", betaalde het geen geld aan de tot slaaf gemaakten, maar wél:
ƒ300 per persoon aan slavenhouders (totaal: ca. ƒ12 miljoen = ¤250 miljoen nu)
Zou je dat bedrag omkeren (aan slachtoffers i.p.v. daders), en corrigeren voor 160 jaar inflatie, dan kom je uit op ¤10–¤15 miljard minimaal.
🔁 Alternatieve berekeningsmodellen
Model Bedrag (voor Suriname) Uitleg
Arbeid + rente + inflatie ¤19–¤50 miljard Gemiste inkomsten + rente
Vergelijk met Duitsland–Namibië ¤1–¤2 miljard Duitsland betaalde dit voor genocide op Herero- en Nama-volken
Rekenmodel via BBP-gemiddelde schade ¤10–¤20 miljard Structurele achterstand door koloniaal beleid
📍 Wat wil Suriname zelf?
Surinaamse politici en organisaties hebben in het verleden gepleit voor:
Een excuses van de koning (die kwam op 1 juli 2023)
Een herstel- of investeringsfonds (met bedragen van enkele miljarden euro’s)
Er is nog geen concreet bedrag of akkoord tussen Suriname en Nederland.
💬 Samenvatting
Reële schattingen voor herstelbetalingen aan Suriname lopen uiteen van ¤10 tot ¤50 miljard.
Het hangt af van de methode van berekening: historische schade, rente, morele erkenning, economische ongelijkheid.
Tot nu toe heeft Nederland geen geldbedrag toegezegd, maar wel excuses aangeboden (2022) en een herdenkingsjaar ingericht (2023–2024).
quote:1. Universiteit van Harvard – prof. A. Alpers (benadering uit 2023):
Gebaseerd op onbetaald werk van tot slaaf gemaakten, rente en koopkrachtcorrectie.
Schatting: ¤19 miljard tot ¤50 miljard (alleen voor Suriname).
quote:Er is inderdaad een grondige, economisch onderbouwde vergelijking beschikbaar waarin de reparaties voor slavernij, inclusief die tussen Nederland en Suriname, worden berekend. Dit is gedaan door The Brattle Group in opdracht van een adviescommissie – de zogenoemde “Harvard-benadering” of Brattle Report. Hier volgen de belangrijkste uitkomsten:
📘 Brattle-report – reparaties door Nederland aan Suriname
Voor de periode van slavernij rekent de Brattle Group Nederland af op reparaties voor misdrijven tijdens de slavernij.
Subtotaal Nederland → Suriname: US $ 2,723 biljoen
Daarnaast ongeveer US $ 4,886 biljoen totaal, waarvan US $ 2,723 biljoen aan Suriname en US $ 52 miljard aan Guyana
legacyofslaveryreport.harvard.edu
+4
brattle.com
+4
hms.harvard.edu
+4
Voor de post-slavernij periode (economische ongelijkheid, raciale discriminatie nadien):
Nederland → Suriname: US $ 57 miljard
Nederland → Guyana: US $ 4 miljard
legacyofslaveryreport.harvard.edu
+2
news.harvard.edu
+2
brattle.com
+2
brattle.com
Totaal voor Nederland → Suriname:
2,723
triljard
+
57
miljard
≈
𝑈
𝑆
$
2,78
triljard
2,723 triljard+57 miljard≈US$2,78 triljard
In euro’s (tegen huidige wisselkoersen) zou dit neerkomen op ongeveer ¤2,5–¤2,8 triljoen, alleen voor Suriname.
🧾 Bijbehorende methodologie
Gereduceerd interesttarief van 2,3–2,5 % gebruikt om historische arbeid en schade naar huidige waarden te herleiden.
Conservatieve aannames: herstelbetalingen worden gezien als minimumschatting – werkelijke bedragen zouden nog hoger zijn .
Er zijn aparte berekeningen voor verschillende schadeposten: verloren arbeid, levens, mentale gezondheid, gendergerelateerd geweld, enz.
🔍 Samenvatting
Periode Reparatie aan Suriname Reparatie aan Guyana
Slavernijperiode US $ 2,723 triljard US $ 52 miljard
Na slavernij US $ 57 miljard US $ 4 miljard
Totaal NLD → Suriname ≈ US $ 2,78 triljard (~¤2,5–2,8 triljoen)
✅ Conclusie
Ja, er is een uitgewerkt, economisch model met een heldere berekening. Volgens deze conservatieve benadering zou Nederland alleen al aan Suriname ongeveer US $ 2,78 triljard moeten betalen.
En wie moet dat dan betalen?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:27 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee, niet de effecten
Er moet stevig betaald gaan worden voor het lijden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |