abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 juli 2025 @ 13:34:22 #241
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218167050
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 13:21 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dus schadeloosstellingen zijn überhaupt nonsens? Want de rest krijgt niets.
Precies.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_218167117
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 12:20 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Hun volk is in het verleden eeuwenlang beestachtig behandeld. Er had tóen gecompenseerd moeten worden doordat de levens van zovelen kapotgemaakt waren. Is niet gebeurd. Maar die kaalslag moet een gigantisch effect hebben gehad op hun nazaten. En dat, werkt j.a.r.e.n.l.a.n.g. door. Ik heb er alleen geen bewijs van.
Wat doorwerkt is een minderwaardigheidscomplex. Dat komt niet door de slavernij maar door het enorme verschil in ontwikkeling op het moment dat beschavingen elkaar ontmoetten. Afrikanen keken doorgaans op tegen Europeanen met hun uitvindingen, op zich ook wel logisch.
Ergens in de 20e eeuw kwamen ze erachter dat ze gewoon een stukje ontwikkeling hadden gemist tov de Europeanen en dat gewoon konden oppikken en erin meedoen en dat ze in het vervolg hun eigen boontjes wel konden doppen. Dat werd geen succes, niet in Afrika, niet in verwesterde landen en niet in het Westen. Het resultaat is verbittering en een gekunsteld zelfbeeld van slachtofferschap ipv de feiten onder ogen te zien.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_218167191
quote:

[..]
Hun volk is in het verleden eeuwenlang beestachtig behandeld. Er had tóen gecompenseerd moeten worden doordat de levens van zovelen kapotgemaakt waren. Is niet gebeurd. Maar die kaalslag moet een gigantisch effect hebben gehad op hun nazaten. En dat, werkt j.a.r.e.n.l.a.n.g. door. Ik heb er alleen geen bewijs van.
Omdat er geen bewijs van is....
:')

Zó makkelijk om in die slachtofferrol te blijven zitten..
Zit het tegen op de arbeidsmarkt of tijdens je studie?
"Ja, dat komt door het slavernijverleden..."

Iedereen ervaart tegenslag in zijn leven. Vooruit kijken en dóórrr!!
pi_218169675
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 12:44 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Nou dit vind ik raar.
Oh, alleen de nazaten van zwarten die aan blanken in Amerika zijn verkocht zijn eeuwigdurende slachtoffers? Niet de nazaten van zwarten die aan anderen zijn verkocht? Of de nazaten van blanken die in noord-Afrika op de slaven markt terecht kwamen? En de nazaten van kinderen in slavernij in het Ottomaanse rijk die als slaven in het leger kwamen (na gedwongen bekeren).
pi_218169709
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 17:55 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Er bestaat ook nog iets als ordinair fatsoen. FATSOEN.
Het is de consequentie van je eigen keuze voor de centen. Als jij gaat zitten tellen wat onterecht verkregen is, heeft je tegenpartij elk recht om de kosten te verrekenen.
  woensdag 9 juli 2025 @ 18:30:50 #246
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218170007
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 13:34 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Precies.
Ik kan dit niet serieus nemen.
  woensdag 9 juli 2025 @ 18:31:27 #247
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218170016
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 13:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Wat doorwerkt is een minderwaardigheidscomplex. Dat komt niet door de slavernij maar door het enorme verschil in ontwikkeling op het moment dat beschavingen elkaar ontmoetten. Afrikanen keken doorgaans op tegen Europeanen met hun uitvindingen, op zich ook wel logisch.
Ergens in de 20e eeuw kwamen ze erachter dat ze gewoon een stukje ontwikkeling hadden gemist tov de Europeanen en dat gewoon konden oppikken en erin meedoen en dat ze in het vervolg hun eigen boontjes wel konden doppen. Dat werd geen succes, niet in Afrika, niet in verwesterde landen en niet in het Westen. Het resultaat is verbittering en een gekunsteld zelfbeeld van slachtofferschap ipv de feiten onder ogen te zien.
Ik weet niet of dit zo is.
  woensdag 9 juli 2025 @ 18:32:45 #248
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218170037
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:00 schreef HiZ het volgende:

[..]
Het is de consequentie van je eigen keuze voor de centen. Als jij gaat zitten tellen wat onterecht verkregen is, heeft je tegenpartij elk recht om de kosten te verrekenen.
Nee.
  woensdag 9 juli 2025 @ 18:34:16 #249
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218170048
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 17:57 schreef HiZ het volgende:

[..]
Oh, alleen de nazaten van zwarten die aan blanken in Amerika zijn verkocht zijn eeuwigdurende slachtoffers? Niet de nazaten van zwarten die aan anderen zijn verkocht? Of de nazaten van blanken die in noord-Afrika op de slaven markt terecht kwamen? En de nazaten van kinderen in slavernij in het Ottomaanse rijk die als slaven in het leger kwamen (na gedwongen bekeren).
Je weet precies waar het over gaat.
pi_218171887
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:31 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik weet niet of dit zo is.
Ik wel. Waar was het gezeur over doorwerking, blijvende schade en reparations toen de onafhankelijkheid gloorde? Nee, we kunnen het helemaal zelf, we hebben het jullie zien doen en dat kunnen wij ook. Nu het overal een corrupte bende met achterstallig onderheid, wanorde en geweld is ligt het ineens weer aan de Europeanen.

Kijk naar het Rastifarianisme, Haile Selassi kwam op bezoek in Jamaica en de zwarten daar zagen hoe hij met alle egards werd behandeld door de blanken, en hop, hij werd tot een soort heilige verklaard en ze bouwden een hele religie om hem heen. Dat getuigt niet van veel trots of een sterk gevoel van eigenwaarde.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 9 juli 2025 @ 22:27:35 #251
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218172501
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:10 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
En onze Nederlandse voorouders? Die hebben bestaan.
Niet alle huidige Nederlandse regio's waren onderdeel van de republiek.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218172517
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:32 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Nee.
Mooi wel. Je kunt je niet op fatsoen beroepen als je fatsoen uit het raam gooit in ruil voor een rekensom.

De excuses van de koning was fatsoen, het geld voor aandacht was fatsoen. Elke eis tot schadevergoeding is een afrekening. En dan gaat het alleen nog over de centen. En die centen omvatten elke cent. Alleen denk ik niet dat er wat overblijft onder aan de streep.
pi_218172538
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:34 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Je weet precies waar het over gaat.
Ja, waar dit erg op lijkt is selectief de hand ophouden bij de makkelijkste partij. Noord-afrikanen en Arabieren lachen je de tent uit als je een schadevergoeding komt vragen voor de slavenhandel/genocide (die nog steeds doorgaat). Alleen in het 'Westen' heb je linkserikken die soms met je meepraten.
  woensdag 9 juli 2025 @ 22:42:30 #254
56749 BlaZ
pi_218172571
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 20:15 schreef AchJa het volgende:

[..]
Vergelijkbaar met een timmerman in Duitsland, als die het al niet beter had.
Duitsland bestaat pas sinds 1871.
  woensdag 9 juli 2025 @ 22:47:14 #255
56749 BlaZ
pi_218172597
quote:

[..]
Daar was natuurlijk geen geld voor aangezien je de slaveneigenaren voor het verlies van eigendom moest compenseren.
  woensdag 9 juli 2025 @ 22:48:41 #256
56749 BlaZ
pi_218172603
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 22:50 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Het één sluit het ander niet uit AgLarr. Ik pleit voor compensatie van het slavernij-verleden maar spreek mij niet uit over andere doelen.
Waarom richt je je in deze dan op de tussenhandelaar?
  donderdag 10 juli 2025 @ 08:33:21 #257
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218173871
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:30 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik kan dit niet serieus nemen.
Dat snap ik, je hebt en bent emotioneel teveel geïnvesteerd. En misschien is dat wel het probleem. Maar goed, dan wordt het psychologie.

donderdag 10 juli 2025 @ 11:49:39 #258
3542 Gia
User under construction
pi_218175174
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 13:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ze moeten in het westen werken voor een blanke baas en dat gaat tegen hun gevoel in. Maar ja, er wonen hier nu eenmaal veel meer blanken dan zwarten. En dus kiezen ze ervoor om niet te werken als ze er niet in slagen een zwarte baas te vinden of voor zichzelf te beginnen. Resultaat armoede en economische achterstand.

Dat ligt niet aan de slavernij, maar aan hun mindset.
  donderdag 10 juli 2025 @ 11:56:15 #259
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218175244
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 08:33 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Dat snap ik, je hebt en bent emotioneel teveel geïnvesteerd. En misschien is dat wel het probleem. Maar goed, dan wordt het psychologie.
Ik vind het gewoon onzinnig wat je zegt. Als jij vijf mensen bijna ziet verdrinken, laat je ze dan ook maar spartelen onder het motto ‘dat is zo lullig voor die anderen als ik er maar ééntje red’?
  donderdag 10 juli 2025 @ 12:09:28 #260
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218175362
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 11:56 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik vind het gewoon onzinnig wat je zegt. Als jij vijf mensen bijna ziet verdrinken, laat je ze dan ook maar spartelen onder het motto ‘dat is zo lullig voor die anderen als ik er maar ééntje red’?
Deze vergelijking gaat niet op, want er dreigt helemaal niemand te sterven als er niet direct wordt ingegrepen. Er is in het geval van "het slavernijverleden" geen sprake van een acuut onrecht of urgentie. Het is historisch onrecht, dat bovendien is opgelost toen de slavernij werd afgeschaft. Afijn, ik ga in herhaling vallen en daar heb ik geen zin in.

Ik heb in dit topic voldoende uiteengezet hoe ik denk dat het zit en waarom. Jij kijkt daar duidelijk anders naar. Prima.

Ik ben er wel van overtuigd dat als je wilt slagen in je onderneming je mensen die redeneren zoals ik wel moet kunnen overtuigen, al was het maar omdat je -kennelijk- verwacht en vindt dat ik me schuldig moet voelen en uiteindelijk bereid moet zijn om te compenseren (lees: betalen).
Dat gaat met je huidige manier van argumenteren absoluut niet lukken. Je zult met meer over de brug moeten komen dan "ik vind dat het zo is", "ik ervaar onrecht" of "ik vind het gewoon onzinnig". Daar lijkt maar heel weinig denkwerk achter te zitten en vooral emotie. En de kracht van je emoties zeggen niets over de kracht van je argumenten.

donderdag 10 juli 2025 @ 12:17:23 #261
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218175413
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 12:09 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Deze vergelijking gaat niet op, want er dreigt helemaal niemand te sterven als er niet direct wordt ingegrepen. Er is in het geval van "het slavernijverleden" geen sprake van een acuut onrecht of urgentie. Het is historisch onrecht, dat bovendien is opgelost toen de slavernij werd afgeschaft. Afijn, ik ga in herhaling vallen en daar heb ik geen zin in.

Ik heb in dit topic voldoende uiteengezet hoe ik denk dat het zit en waarom. Jij kijkt daar duidelijk anders naar. Prima.

Ik ben er wel van overtuigd dat als je wilt slagen in je onderneming je mensen die redeneren zoals ik wel moet kunnen overtuigen, al was het maar omdat je -kennelijk- verwacht en vindt dat ik me schuldig moet voelen en uiteindelijk bereid moet zijn om te compenseren (lees: betalen).
Dat gaat met je huidige manier van argumenteren absoluut niet lukken. Je zult met meer over de brug moeten komen dan "ik vind dat het zo is", "ik ervaar onrecht" of "ik vind het gewoon onzinnig". Daar lijkt maar heel weinig denkwerk achter te zitten en vooral emotie. En de kracht van je emoties zeggen niets over de kracht van je argumenten.
Ik geef je voor een groot deel gelijk. (Overigens is het geen onderneming maar meer een mening.) Echter, zoals Mr. Visser altijd zegt, ik ben het niet eens met je ‘iedereen of geen’-redenatie. Dat blijft staan.
pi_218175679
quote:

[..]
Je analogie is vals; er is niemand in levensgevaar. Er is wel een van de vijf die dichterbij het geld zit.
pi_218175734
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 12:17 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik geef je voor een groot deel gelijk. (Overigens is het geen onderneming maar meer een mening.) Echter, zoals Mr. Visser altijd zegt, ik ben het niet eens met je ‘iedereen of geen’-redenatie. Dat blijft staan.
Die iedereen of geen redenatie heeft meer te maken met het uitsluitend aanspreken van blanken op hun erfschuld. Want dat is wel lekker gemakkelijk door al die anderen die hetzelfde of erger hebben gedaan. Het simpele feit dat blanken een rare theorie bedacht hebben om hun wangedrag goed te praten maakt niet dat je het wangedrag van anderen zomaar kunt wegwuiven. Ik ben van mening dat geen enkele slavenhandelaar of slaveneigenaar in de Nederlandse gebieden verschoonbaar was. Wat ze deden deugde niet en dat wisten ze. Anders was de 'onmenselijking' van zwarten niet nodig geweest.

Maar niets van dat maakt dat er ook maar enige grond is voor schadevergoedingen. Het verloop van tijd heeft alle rechtstreekse winst uit slavernij doen vergaan. En alle nakomelingen van slavernij slachtoffers hebben deelgenomen aan de welvaartsstaat zoals we die al sinds de WO II kennen. Betaald uit hard werken en gas opbrengsten, niet uit vermogen resterend van de slavernij.

De grachtenpanden in Amsterdam danken we aan de gentrificatie sinds de jaren 80 en aan niks anders.
  donderdag 10 juli 2025 @ 13:50:31 #264
3542 Gia
User under construction
pi_218175991
quote:

[..]
Nogmaals: Waarom moeten mensen die er niks mee te maken hebben, hun voorouders ook niet, hiervoor gaan betalen. DAT slaat nergens op. Dat men compensatie wil, kan ik nog enigszins begrijpen, maar haal het dan wel bij de juiste mensen en niet bij iedere blanke Nederlander.
pi_218176297
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:50 schreef Gia het volgende:

[..]
Nogmaals: Waarom moeten mensen die er niks mee te maken hebben, hun voorouders ook niet, hiervoor gaan betalen. DAT slaat nergens op. Dat men compensatie wil, kan ik nog enigszins begrijpen, maar haal het dan wel bij de juiste mensen en niet bij iedere blanke Nederlander.
Dit. Mijn voorouders waren zo arm als een kerkrat en zijn in hun leven juist uitgebuit door dezelfde lieden wiens voorouders waarschijnlijk wel te maken hadden met het slavernijverleden. Oftewel, zoek het lekker uit met je deug mentaliteit en laat de juiste lui betalen als het dan toch zo nodig moet.
Ik loop toch ook niet te janken dat mijn voorouders zijn mishandeld en uitgebuit 200 jaar geleden. Er wordt gewoon geprobeerd op een makkelijke manier geld binnen te harken waar de "slachtoffers" niks voor hoeven te doen. Want dat past ze het beste. Kom nou. }:|
  donderdag 10 juli 2025 @ 18:26:58 #266
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218178053
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:24 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Dit. Mijn voorouders waren zo arm als een kerkrat en zijn in hun leven juist uitgebuit door dezelfde lieden wiens voorouders waarschijnlijk wel te maken hadden met het slavernijverleden. Oftewel, zoek het lekker uit met je deug mentaliteit en laat de juiste lui betalen als het dan toch zo nodig moet.
Ik loop toch ook niet te janken dat mijn voorouders zijn mishandeld en uitgebuit 200 jaar geleden. Er wordt gewoon geprobeerd op een makkelijke manier geld binnen te harken waar de "slachtoffers" niks voor hoeven te doen. Want dat past ze het beste. Kom nou. }:|
Alle stereotypen komen weer van stal. ‘Slachtoffers’, ‘niets doen’.

Hartverwarmend.
  donderdag 10 juli 2025 @ 18:32:04 #267
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218178075
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:15 schreef HiZ het volgende:

[..]
Die iedereen of geen redenatie heeft meer te maken met het uitsluitend aanspreken van blanken op hun erfschuld. Want dat is wel lekker gemakkelijk door al die anderen die hetzelfde of erger hebben gedaan. Het simpele feit dat blanken een rare theorie bedacht hebben om hun wangedrag goed te praten maakt niet dat je het wangedrag van anderen zomaar kunt wegwuiven. Ik ben van mening dat geen enkele slavenhandelaar of slaveneigenaar in de Nederlandse gebieden verschoonbaar was. Wat ze deden deugde niet en dat wisten ze. Anders was de 'onmenselijking' van zwarten niet nodig geweest.

Maar niets van dat maakt dat er ook maar enige grond is voor schadevergoedingen. Het verloop van tijd heeft alle rechtstreekse winst uit slavernij doen vergaan. En alle nakomelingen van slavernij slachtoffers hebben deelgenomen aan de welvaartsstaat zoals we die al sinds de WO II kennen. Betaald uit hard werken en gas opbrengsten, niet uit vermogen resterend van de slavernij.

De grachtenpanden in Amsterdam danken we aan de gentrificatie sinds de jaren 80 en aan niks anders.
‘Maar niets van dat maakt dat er ook maar enige grond is voor schadevergoedingen. Het verloop van tijd heeft alle rechtstreekse winst uit slavernij doen vergaan. En alle nakomelingen van slavernij slachtoffers hebben deelgenomen aan de welvaartsstaat zoals we die al sinds de WO II kennen. Betaald uit hard werken en gas opbrengsten, niet uit vermogen resterend van de slavernij.’

Dus omdat alle winsten verdampt zijn hebben de mensen geen recht meer op een schadevergoeding. En omdat er uiteindelijk mede over hun rug een welvaartsstaat is ontstaan hoeven ze geen compensatie want ze profiteren er zelf ook van.

Jongens kom ff. Ik ben Lou Loenen niet. Jezus.
  donderdag 10 juli 2025 @ 18:33:12 #268
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218178080
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:03 schreef HiZ het volgende:

[..]
Je analogie is vals; er is niemand in levensgevaar. Er is wel een van de vijf die dichterbij het geld zit.
Niet alleen deze analogie is vals, ik ben het zelf ook.
pi_218178108
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 18:26 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Alle stereotypen komen weer van stal. ‘Slachtoffers’, ‘niets doen’.

Hartverwarmend.
Schei toch uit. Niks stereotypen, het is gewoon idioot om dit steeds maar door te drammen. En ook totaal niet rechtvaardig aangezien de grootste groep Nederlanders er geen enkele schuld aan heeft. Huilers.
Maar evengoed blijft het walgelijk wat er toen heeft plaatsgevonden, laat ik daar duidelijk over zijn.
  donderdag 10 juli 2025 @ 18:54:31 #270
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218178171
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 18:38 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Schei toch uit. Niks stereotypen, het is gewoon idioot om dit steeds maar door te drammen. En ook totaal niet rechtvaardig aangezien de grootste groep Nederlanders er geen enkele schuld aan heeft. Huilers.
Maar evengoed blijft het walgelijk wat er toen heeft plaatsgevonden, laat ik daar duidelijk over zijn.
‘Steeds maar’? Er zijn enkel nog maar excuses geweest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')