Niet alle huidige Nederlandse regio's waren onderdeel van de republiek.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:10 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En onze Nederlandse voorouders? Die hebben bestaan.
Mooi wel. Je kunt je niet op fatsoen beroepen als je fatsoen uit het raam gooit in ruil voor een rekensom.quote:
Ja, waar dit erg op lijkt is selectief de hand ophouden bij de makkelijkste partij. Noord-afrikanen en Arabieren lachen je de tent uit als je een schadevergoeding komt vragen voor de slavenhandel/genocide (die nog steeds doorgaat). Alleen in het 'Westen' heb je linkserikken die soms met je meepraten.quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je weet precies waar het over gaat.
Duitsland bestaat pas sinds 1871.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vergelijkbaar met een timmerman in Duitsland, als die het al niet beter had.
Daar was natuurlijk geen geld voor aangezien je de slaveneigenaren voor het verlies van eigendom moest compenseren.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hun volk is in het verleden eeuwenlang beestachtig behandeld. Er had tóen gecompenseerd moeten worden doordat de levens van zovelen kapotgemaakt waren. Is niet gebeurd. Maar die kaalslag moet een gigantisch effect hebben gehad op hun nazaten. En dat, werkt j.a.r.e.n.l.a.n.g. door. Ik heb er alleen geen bewijs van.
Waarom richt je je in deze dan op de tussenhandelaar?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 22:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het één sluit het ander niet uit AgLarr. Ik pleit voor compensatie van het slavernij-verleden maar spreek mij niet uit over andere doelen.
Dat snap ik, je hebt en bent emotioneel teveel geïnvesteerd. En misschien is dat wel het probleem. Maar goed, dan wordt het psychologie.quote:
Ze moeten in het westen werken voor een blanke baas en dat gaat tegen hun gevoel in. Maar ja, er wonen hier nu eenmaal veel meer blanken dan zwarten. En dus kiezen ze ervoor om niet te werken als ze er niet in slagen een zwarte baas te vinden of voor zichzelf te beginnen. Resultaat armoede en economische achterstand.quote:Op woensdag 9 juli 2025 13:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat doorwerkt is een minderwaardigheidscomplex. Dat komt niet door de slavernij maar door het enorme verschil in ontwikkeling op het moment dat beschavingen elkaar ontmoetten. Afrikanen keken doorgaans op tegen Europeanen met hun uitvindingen, op zich ook wel logisch.
Ergens in de 20e eeuw kwamen ze erachter dat ze gewoon een stukje ontwikkeling hadden gemist tov de Europeanen en dat gewoon konden oppikken en erin meedoen en dat ze in het vervolg hun eigen boontjes wel konden doppen. Dat werd geen succes, niet in Afrika, niet in verwesterde landen en niet in het Westen. Het resultaat is verbittering en een gekunsteld zelfbeeld van slachtofferschap ipv de feiten onder ogen te zien.
Ik vind het gewoon onzinnig wat je zegt. Als jij vijf mensen bijna ziet verdrinken, laat je ze dan ook maar spartelen onder het motto ‘dat is zo lullig voor die anderen als ik er maar ééntje red’?quote:Op donderdag 10 juli 2025 08:33 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat snap ik, je hebt en bent emotioneel teveel geïnvesteerd. En misschien is dat wel het probleem. Maar goed, dan wordt het psychologie.
Deze vergelijking gaat niet op, want er dreigt helemaal niemand te sterven als er niet direct wordt ingegrepen. Er is in het geval van "het slavernijverleden" geen sprake van een acuut onrecht of urgentie. Het is historisch onrecht, dat bovendien is opgelost toen de slavernij werd afgeschaft. Afijn, ik ga in herhaling vallen en daar heb ik geen zin in.quote:Op donderdag 10 juli 2025 11:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon onzinnig wat je zegt. Als jij vijf mensen bijna ziet verdrinken, laat je ze dan ook maar spartelen onder het motto ‘dat is zo lullig voor die anderen als ik er maar ééntje red’?
Ik geef je voor een groot deel gelijk. (Overigens is het geen onderneming maar meer een mening.) Echter, zoals Mr. Visser altijd zegt, ik ben het niet eens met je ‘iedereen of geen’-redenatie. Dat blijft staan.quote:Op donderdag 10 juli 2025 12:09 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Deze vergelijking gaat niet op, want er dreigt helemaal niemand te sterven als er niet direct wordt ingegrepen. Er is in het geval van "het slavernijverleden" geen sprake van een acuut onrecht of urgentie. Het is historisch onrecht, dat bovendien is opgelost toen de slavernij werd afgeschaft. Afijn, ik ga in herhaling vallen en daar heb ik geen zin in.
Ik heb in dit topic voldoende uiteengezet hoe ik denk dat het zit en waarom. Jij kijkt daar duidelijk anders naar. Prima.
Ik ben er wel van overtuigd dat als je wilt slagen in je onderneming je mensen die redeneren zoals ik wel moet kunnen overtuigen, al was het maar omdat je -kennelijk- verwacht en vindt dat ik me schuldig moet voelen en uiteindelijk bereid moet zijn om te compenseren (lees: betalen).
Dat gaat met je huidige manier van argumenteren absoluut niet lukken. Je zult met meer over de brug moeten komen dan "ik vind dat het zo is", "ik ervaar onrecht" of "ik vind het gewoon onzinnig". Daar lijkt maar heel weinig denkwerk achter te zitten en vooral emotie. En de kracht van je emoties zeggen niets over de kracht van je argumenten.
Je analogie is vals; er is niemand in levensgevaar. Er is wel een van de vijf die dichterbij het geld zit.quote:Op donderdag 10 juli 2025 11:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon onzinnig wat je zegt. Als jij vijf mensen bijna ziet verdrinken, laat je ze dan ook maar spartelen onder het motto ‘dat is zo lullig voor die anderen als ik er maar ééntje red’?
Die iedereen of geen redenatie heeft meer te maken met het uitsluitend aanspreken van blanken op hun erfschuld. Want dat is wel lekker gemakkelijk door al die anderen die hetzelfde of erger hebben gedaan. Het simpele feit dat blanken een rare theorie bedacht hebben om hun wangedrag goed te praten maakt niet dat je het wangedrag van anderen zomaar kunt wegwuiven. Ik ben van mening dat geen enkele slavenhandelaar of slaveneigenaar in de Nederlandse gebieden verschoonbaar was. Wat ze deden deugde niet en dat wisten ze. Anders was de 'onmenselijking' van zwarten niet nodig geweest.quote:Op donderdag 10 juli 2025 12:17 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik geef je voor een groot deel gelijk. (Overigens is het geen onderneming maar meer een mening.) Echter, zoals Mr. Visser altijd zegt, ik ben het niet eens met je ‘iedereen of geen’-redenatie. Dat blijft staan.
Nogmaals: Waarom moeten mensen die er niks mee te maken hebben, hun voorouders ook niet, hiervoor gaan betalen. DAT slaat nergens op. Dat men compensatie wil, kan ik nog enigszins begrijpen, maar haal het dan wel bij de juiste mensen en niet bij iedere blanke Nederlander.quote:Op donderdag 10 juli 2025 11:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dit. Mijn voorouders waren zo arm als een kerkrat en zijn in hun leven juist uitgebuit door dezelfde lieden wiens voorouders waarschijnlijk wel te maken hadden met het slavernijverleden. Oftewel, zoek het lekker uit met je deug mentaliteit en laat de juiste lui betalen als het dan toch zo nodig moet.quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Nogmaals: Waarom moeten mensen die er niks mee te maken hebben, hun voorouders ook niet, hiervoor gaan betalen. DAT slaat nergens op. Dat men compensatie wil, kan ik nog enigszins begrijpen, maar haal het dan wel bij de juiste mensen en niet bij iedere blanke Nederlander.
Alle stereotypen komen weer van stal. ‘Slachtoffers’, ‘niets doen’.quote:Op donderdag 10 juli 2025 14:24 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dit. Mijn voorouders waren zo arm als een kerkrat en zijn in hun leven juist uitgebuit door dezelfde lieden wiens voorouders waarschijnlijk wel te maken hadden met het slavernijverleden. Oftewel, zoek het lekker uit met je deug mentaliteit en laat de juiste lui betalen als het dan toch zo nodig moet.
Ik loop toch ook niet te janken dat mijn voorouders zijn mishandeld en uitgebuit 200 jaar geleden. Er wordt gewoon geprobeerd op een makkelijke manier geld binnen te harken waar de "slachtoffers" niks voor hoeven te doen. Want dat past ze het beste. Kom nou.
‘Maar niets van dat maakt dat er ook maar enige grond is voor schadevergoedingen. Het verloop van tijd heeft alle rechtstreekse winst uit slavernij doen vergaan. En alle nakomelingen van slavernij slachtoffers hebben deelgenomen aan de welvaartsstaat zoals we die al sinds de WO II kennen. Betaald uit hard werken en gas opbrengsten, niet uit vermogen resterend van de slavernij.’quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Die iedereen of geen redenatie heeft meer te maken met het uitsluitend aanspreken van blanken op hun erfschuld. Want dat is wel lekker gemakkelijk door al die anderen die hetzelfde of erger hebben gedaan. Het simpele feit dat blanken een rare theorie bedacht hebben om hun wangedrag goed te praten maakt niet dat je het wangedrag van anderen zomaar kunt wegwuiven. Ik ben van mening dat geen enkele slavenhandelaar of slaveneigenaar in de Nederlandse gebieden verschoonbaar was. Wat ze deden deugde niet en dat wisten ze. Anders was de 'onmenselijking' van zwarten niet nodig geweest.
Maar niets van dat maakt dat er ook maar enige grond is voor schadevergoedingen. Het verloop van tijd heeft alle rechtstreekse winst uit slavernij doen vergaan. En alle nakomelingen van slavernij slachtoffers hebben deelgenomen aan de welvaartsstaat zoals we die al sinds de WO II kennen. Betaald uit hard werken en gas opbrengsten, niet uit vermogen resterend van de slavernij.
De grachtenpanden in Amsterdam danken we aan de gentrificatie sinds de jaren 80 en aan niks anders.
Niet alleen deze analogie is vals, ik ben het zelf ook.quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Je analogie is vals; er is niemand in levensgevaar. Er is wel een van de vijf die dichterbij het geld zit.
Schei toch uit. Niks stereotypen, het is gewoon idioot om dit steeds maar door te drammen. En ook totaal niet rechtvaardig aangezien de grootste groep Nederlanders er geen enkele schuld aan heeft. Huilers.quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:26 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Alle stereotypen komen weer van stal. ‘Slachtoffers’, ‘niets doen’.
Hartverwarmend.
‘Steeds maar’? Er zijn enkel nog maar excuses geweest.quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:38 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Schei toch uit. Niks stereotypen, het is gewoon idioot om dit steeds maar door te drammen. En ook totaal niet rechtvaardig aangezien de grootste groep Nederlanders er geen enkele schuld aan heeft. Huilers.
Maar evengoed blijft het walgelijk wat er toen heeft plaatsgevonden, laat ik daar duidelijk over zijn.
Ja, maar dat is duidelijk niet genoeg. Geld willen ze zien. En waarom? Omdat overoveroveroveroveropa en oma slaaf zijn geweest. Dat is zeker erg zat. Maar oh, daar hebben ze enorm veel last van. Geloof je het zelf, kom op.quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:54 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
‘Steeds maar’? Er zijn enkel nog maar excuses geweest.
Ik merk dat je geen hoge pet op hebt van de Surinamers en Antillianen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 19:03 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ja, maar dat is duidelijk niet genoeg. Geld willen ze zien. En waarom? Omdat overoveroveroveroveropa en oma slaaf zijn geweest. Dat is zeker erg zat. Maar oh, daar hebben ze enorm veel last van. Geloof je het zelf, kom op.
De mensen die het aan den lijve hebben ondervonden zijn al vele jaren dood, dat waren de echte slachtoffers. Dit zijn profiteurs over de rug van hun voorouders.
En dat is meer dan genoeg.quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:54 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
‘Steeds maar’? Er zijn enkel nog maar excuses geweest.
Niet waar. Ik heb geen moeite met Surinamers of Antillianen. Ik heb moeite met profiteurs.quote:Op donderdag 10 juli 2025 19:13 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik merk dat je geen hoge pet op hebt van de Surinamers en Antillianen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |