Wat lost dat op?quote:Op maandag 7 juli 2025 18:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, ik kwam even enigszins om in de vragen.
Compensatie - als men moeite doet moet men een eind kunnen komen.
Alleen terugkijken en hopen dat je niet hoeft te betalen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 08:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Is dat volk nu slechter af dan voor de slavernij? Of hadden ze liever nog in Afrika gewoond?
De loop van de geschiedenis veranderd door elke ingrijpende gebeurtenis. En dan nog is het 'de loop van de geschiedenis'. Aangezien de toekomst niet vastligt, kun je die ook niet wijzigen. Je kunt alleen terugkijken en dan was dit de loop van de geschiedenis.
Waarom vind jij dat hen dit toekomt? Wat hebben ze ervoor gedaan dan, dat ze een zak geld verdienen?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het komt hen toe. Geeneen schadevergoeding lost iets wezenlijks op.
Waarom zou ik, op wat voor manier dan ook, moeten betalen? Noch ik, noch mijn voorouders hebben ooit iets te maken gehad met de slavernij. Sterker nog, mijn voorouders zijn zelf uitgebuit. Waarom zou ik moeten betalen?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:03 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Alleen terugkijken en hopen dat je niet hoeft te betalen.
Hun volk is in het verleden eeuwenlang beestachtig behandeld. Er had tóen gecompenseerd moeten worden doordat de levens van zovelen kapotgemaakt waren. Is niet gebeurd. Maar die kaalslag moet een gigantisch effect hebben gehad op hun nazaten. En dat, werkt j.a.r.e.n.l.a.n.g. door. Ik heb er alleen geen bewijs van.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom vind jij dat hen dit toekomt? Wat hebben ze ervoor gedaan dan, dat ze een zak geld verdienen?
Het is dikke onzin dat dit 250 jaar doorwerkt. Dat is alleen het 'erin blijven hangen en niet verder willen'.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:20 schreef Boca_Raton het volgende:
Hun volk is in het verleden eeuwenlang beestachtig behandeld. Er had tóen gecompenseerd moeten worden doordat de levens van zovelen kapotgemaakt waren. Is niet gebeurd. Maar die kaalslag moet een gigantisch effect hebben gehad op hun nazaten. En dat, werkt j.a.r.e.n.l.a.n.g. door. Ik heb er alleen geen bewijs van.
Dat doet wel degelijk ter zake. Jij pleit voor rechtvaardigheid, een correctie van leed in de geschiedenis op basis van het denken van nu. Waarom heeft alleen jouw groep recht op die rechtvaardigheid? Is dat nu niet juist heel onrechtvaardig?quote:Op maandag 7 juli 2025 18:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat doet niet ter zake of anderen misschien ook nog wat tegoed hebben van wie dan ook. Zo denken mensen die zich niet schuldig willen voelen. Maar toch denk ik dat het ergens wel moet.
Het één sluit het ander niet uit AgLarr. Ik pleit voor compensatie van het slavernij-verleden maar spreek mij niet uit over andere doelen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 20:27 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat doet wel degelijk ter zake. Jij pleit voor rechtvaardigheid, een correctie van leed in de geschiedenis op basis van het denken van nu. Waarom heeft alleen jouw groep recht op die rechtvaardigheid? Is dat nu niet juist heel onrechtvaardig?
Eigenlijk zeg jij "alleen het historisch leed van mijn groep doet er toe. Het leed van anderen is irrelevant, dat trek ik mij niet aan." Om vervolgens ironisch genoeg wél te verwachten dat die ander zich het leed van jouw groep aantrekt.
En ik pleit tegen compensatie voor 'het slavernijverleden' omdat inderdaad het één het ander niet uit mag sluiten. Dus we compenseren ofwel iedereen, of we compenseren niemand. Iets anders is arbitrair en daarmee onrechtvaardig.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 22:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het één sluit het ander niet uit AgLarr. Ik pleit voor compensatie van het slavernij-verleden maar spreek mij niet uit over andere doelen.
Wat bedoel je met ‘iedereen’?quote:Op woensdag 9 juli 2025 09:00 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
En ik pleit tegen compensatie voor 'het slavernijverleden' omdat inderdaad het één het ander niet uit mag sluiten. Dus we compenseren ofwel iedereen, of we compenseren niemand. Iets anders is arbitrair en daarmee onrechtvaardig.
Iedereen die ooit slachtoffer is geweest van historisch onrecht.quote:
Nou dit vind ik raar.quote:Op woensdag 9 juli 2025 12:37 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Iedereen die ooit slachtoffer is geweest van historisch onrecht.
Ik ook; dus daarom pleit ik voor niemand. Wel zo eerlijk en dan hoeven we ook geen vergelijkingswedstrijdje te houden wie er allemaal hoeveel geleden heeft vroeger; en hoe dat wel of niet doorwerkt; en bij wie wel en bij wie niet; en hoeveel geld er dan van wie naar wie zou moeten om onrecht van mensen die al lang dood zijn te corrigeren bij mensen die dat onrecht nooit ondervonden of iemand aangedaan hebben.quote:
Dus schadeloosstellingen zijn überhaupt nonsens? Want de rest krijgt niets.quote:Op woensdag 9 juli 2025 12:49 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik ook; dus daarom pleit ik voor niemand. Wel zo eerlijk en dan hoeven we ook geen vergelijkingswedstrijdje te houden wie er allemaal hoeveel geleden heeft vroeger; en hoe dat wel of niet doorwerkt; en bij wie wel en bij wie niet; en hoeveel geld er dan van wie naar wie zou moeten om onrecht van mensen die al lang dood zijn te corrigeren bij mensen die dat onrecht nooit ondervonden of iemand aangedaan hebben.
Precies.quote:Op woensdag 9 juli 2025 13:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus schadeloosstellingen zijn überhaupt nonsens? Want de rest krijgt niets.
Wat doorwerkt is een minderwaardigheidscomplex. Dat komt niet door de slavernij maar door het enorme verschil in ontwikkeling op het moment dat beschavingen elkaar ontmoetten. Afrikanen keken doorgaans op tegen Europeanen met hun uitvindingen, op zich ook wel logisch.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hun volk is in het verleden eeuwenlang beestachtig behandeld. Er had tóen gecompenseerd moeten worden doordat de levens van zovelen kapotgemaakt waren. Is niet gebeurd. Maar die kaalslag moet een gigantisch effect hebben gehad op hun nazaten. En dat, werkt j.a.r.e.n.l.a.n.g. door. Ik heb er alleen geen bewijs van.
Omdat er geen bewijs van is....quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh, alleen de nazaten van zwarten die aan blanken in Amerika zijn verkocht zijn eeuwigdurende slachtoffers? Niet de nazaten van zwarten die aan anderen zijn verkocht? Of de nazaten van blanken die in noord-Afrika op de slaven markt terecht kwamen? En de nazaten van kinderen in slavernij in het Ottomaanse rijk die als slaven in het leger kwamen (na gedwongen bekeren).quote:
Het is de consequentie van je eigen keuze voor de centen. Als jij gaat zitten tellen wat onterecht verkregen is, heeft je tegenpartij elk recht om de kosten te verrekenen.quote:Op zondag 6 juli 2025 17:55 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Er bestaat ook nog iets als ordinair fatsoen. FATSOEN.
Ik weet niet of dit zo is.quote:Op woensdag 9 juli 2025 13:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat doorwerkt is een minderwaardigheidscomplex. Dat komt niet door de slavernij maar door het enorme verschil in ontwikkeling op het moment dat beschavingen elkaar ontmoetten. Afrikanen keken doorgaans op tegen Europeanen met hun uitvindingen, op zich ook wel logisch.
Ergens in de 20e eeuw kwamen ze erachter dat ze gewoon een stukje ontwikkeling hadden gemist tov de Europeanen en dat gewoon konden oppikken en erin meedoen en dat ze in het vervolg hun eigen boontjes wel konden doppen. Dat werd geen succes, niet in Afrika, niet in verwesterde landen en niet in het Westen. Het resultaat is verbittering en een gekunsteld zelfbeeld van slachtofferschap ipv de feiten onder ogen te zien.
Nee.quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het is de consequentie van je eigen keuze voor de centen. Als jij gaat zitten tellen wat onterecht verkregen is, heeft je tegenpartij elk recht om de kosten te verrekenen.
Je weet precies waar het over gaat.quote:Op woensdag 9 juli 2025 17:57 schreef HiZ het volgende:
[..]
Oh, alleen de nazaten van zwarten die aan blanken in Amerika zijn verkocht zijn eeuwigdurende slachtoffers? Niet de nazaten van zwarten die aan anderen zijn verkocht? Of de nazaten van blanken die in noord-Afrika op de slaven markt terecht kwamen? En de nazaten van kinderen in slavernij in het Ottomaanse rijk die als slaven in het leger kwamen (na gedwongen bekeren).
Ik wel. Waar was het gezeur over doorwerking, blijvende schade en reparations toen de onafhankelijkheid gloorde? Nee, we kunnen het helemaal zelf, we hebben het jullie zien doen en dat kunnen wij ook. Nu het overal een corrupte bende met achterstallig onderheid, wanorde en geweld is ligt het ineens weer aan de Europeanen.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |