Nou, kaart het aan.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Er zijn ook nooit herstelbetalingen geweest voor het leed dat de Romeinen mijn voorouders hebben aangedaan. En nu?
Het was een voorbeeld, alsof de timmerman het hier zo goed had...quote:Op maandag 7 juli 2025 14:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En wat was dat?
En waarom zo een focus op veenarbeiders en niet breder, landarbeider, dakdekker, timmerman, ?
quote:Dit was, net als in voorgaande eeuwen, geen vetpot. Amper voldoende voor basisvoedsel, maar meestal verbouwde men ook zelf wat voedsel om aan te vullen. Als er kleding of schoenen nodig waren, was dat een pittige aanslag op het budget. Vaak probeerde men extra inkomsten te regelen, bijvoorbeeld doordat de man eigen gemaakte producten ging verkopen of dat de vrouw meehielp, zoals schoonmaakwerk of het naaien en vermaken van kleding.
Dat doet niet ter zake of anderen misschien ook nog wat tegoed hebben van wie dan ook. Zo denken mensen die zich niet schuldig willen voelen. Maar toch denk ik dat het ergens wel moet.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:24 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Daar zijn we het helemaal niet eens. Want enkel en alleen volgens de ethiek van nu én in het westen, had men dat toen moeten doen.
Toen meende men te kunnen volstaan met het simpelweg vrij maken van slaven. Op dat moment een unicum in de wereld en ethisch helemaal niet noodzakelijk of verantwoord, maar een moreel verheven daad die waarde op zichzelf had. Daar en daarmee heeft toen vereffening plaatsgevonden.
Het is zinloos om met de moraal van nu terug te kijken in de geschiedenis om vervolgens correcties uit te voeren / rechtszaken met het verleden te voeren. Je ziet in dit topic ook wat er gebeurt; en wat Sowel in dat filmpje ook vertelt; iedereen heeft dan nog ergens wat tegoed van iedereen.
Dat is dan ook precies de makke; het is onmogelijk een praktische uitvoering te geven aan datgene wat je zou willen. Hoe moeilijk ook, het enige wat wij als mensheid kunnen doen is hiervan leren en door te gaan. Het is ondoenlijk om hier enige vorm van compensatie te bedenken die recht zou doen aan wie dan ook.quote:
Ja, ik kwam even enigszins om in de vragen.quote:Op maandag 7 juli 2025 18:54 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Dat is dan ook precies de makke; het is onmogelijk een praktische uitvoering te geven aan datgene wat je zou willen. Hoe moeilijk ook, het enige wat wij als mensheid kunnen doen is hiervan leren en door te gaan. Het is ondoenlijk om hier enige vorm van compensatie te bedenken die recht zou doen aan wie dan ook.
Nee, dit is geen sterk argument. Zoals zovelen hier al zeggen onderbouw je jouw opmerking niet.quote:Op maandag 7 juli 2025 18:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, ik kwam even enigszins om in de vragen.
Compensatie - als men moeite doet moet men een eind kunnen komen.
Dat kan kloppen. Ik ben niet van de argumenten, meer van de overtuigingen.quote:Op maandag 7 juli 2025 19:01 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Nee, dit is geen sterk argument. Zoals zovelen hier al zeggen onderbouw je jouw opmerking niet.
Dat mag, het doet je overtuiging echter geen goed als je ondanks het overweldigende aantal argumenten tegen jouw overtuigingen desondanks besluit stug door te zetten. Het komt ook de discussie niet ten goede.quote:Op maandag 7 juli 2025 19:03 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat kan kloppen. Ik ben niet van de argumenten, meer van de overtuigingen.
Zal ik dan maar inbinden? Iedereen blij behalve ik.quote:Op maandag 7 juli 2025 19:05 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Dat mag, het doet je overtuiging echter geen goed als je ondanks het overweldigende aantal argumenten tegen jouw overtuigingen desondanks besluit stug door te zetten. Het komt ook de discussie niet ten goede.
Zoals ik eerder al beschreef, duidelijk beter dan in de rest van Europa.quote:Op maandag 7 juli 2025 18:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het was een voorbeeld, alsof de timmerman het hier zo goed had...
[..]
Vergelijkbaar met een timmerman in Duitsland, als die het al niet beter had.quote:Op maandag 7 juli 2025 19:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zoals ik eerder al beschreef, duidelijk beter dan in de rest van Europa.
Waar baseer je het op dat die het net zo of beter had?quote:Op maandag 7 juli 2025 20:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vergelijkbaar met een timmerman in Duitsland, als die het al niet beter had.
Is dat volk nu slechter af dan voor de slavernij? Of hadden ze liever nog in Afrika gewoond?quote:Op maandag 7 juli 2025 18:52 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Is de loop van de geschiedenis niet veranderd voor een heel volk?
Wat lost dat op?quote:Op maandag 7 juli 2025 18:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, ik kwam even enigszins om in de vragen.
Compensatie - als men moeite doet moet men een eind kunnen komen.
Alleen terugkijken en hopen dat je niet hoeft te betalen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 08:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Is dat volk nu slechter af dan voor de slavernij? Of hadden ze liever nog in Afrika gewoond?
De loop van de geschiedenis veranderd door elke ingrijpende gebeurtenis. En dan nog is het 'de loop van de geschiedenis'. Aangezien de toekomst niet vastligt, kun je die ook niet wijzigen. Je kunt alleen terugkijken en dan was dit de loop van de geschiedenis.
Waarom vind jij dat hen dit toekomt? Wat hebben ze ervoor gedaan dan, dat ze een zak geld verdienen?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het komt hen toe. Geeneen schadevergoeding lost iets wezenlijks op.
Waarom zou ik, op wat voor manier dan ook, moeten betalen? Noch ik, noch mijn voorouders hebben ooit iets te maken gehad met de slavernij. Sterker nog, mijn voorouders zijn zelf uitgebuit. Waarom zou ik moeten betalen?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:03 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Alleen terugkijken en hopen dat je niet hoeft te betalen.
Hun volk is in het verleden eeuwenlang beestachtig behandeld. Er had tóen gecompenseerd moeten worden doordat de levens van zovelen kapotgemaakt waren. Is niet gebeurd. Maar die kaalslag moet een gigantisch effect hebben gehad op hun nazaten. En dat, werkt j.a.r.e.n.l.a.n.g. door. Ik heb er alleen geen bewijs van.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom vind jij dat hen dit toekomt? Wat hebben ze ervoor gedaan dan, dat ze een zak geld verdienen?
Het is dikke onzin dat dit 250 jaar doorwerkt. Dat is alleen het 'erin blijven hangen en niet verder willen'.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:20 schreef Boca_Raton het volgende:
Hun volk is in het verleden eeuwenlang beestachtig behandeld. Er had tóen gecompenseerd moeten worden doordat de levens van zovelen kapotgemaakt waren. Is niet gebeurd. Maar die kaalslag moet een gigantisch effect hebben gehad op hun nazaten. En dat, werkt j.a.r.e.n.l.a.n.g. door. Ik heb er alleen geen bewijs van.
Dat doet wel degelijk ter zake. Jij pleit voor rechtvaardigheid, een correctie van leed in de geschiedenis op basis van het denken van nu. Waarom heeft alleen jouw groep recht op die rechtvaardigheid? Is dat nu niet juist heel onrechtvaardig?quote:Op maandag 7 juli 2025 18:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat doet niet ter zake of anderen misschien ook nog wat tegoed hebben van wie dan ook. Zo denken mensen die zich niet schuldig willen voelen. Maar toch denk ik dat het ergens wel moet.
Het één sluit het ander niet uit AgLarr. Ik pleit voor compensatie van het slavernij-verleden maar spreek mij niet uit over andere doelen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 20:27 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat doet wel degelijk ter zake. Jij pleit voor rechtvaardigheid, een correctie van leed in de geschiedenis op basis van het denken van nu. Waarom heeft alleen jouw groep recht op die rechtvaardigheid? Is dat nu niet juist heel onrechtvaardig?
Eigenlijk zeg jij "alleen het historisch leed van mijn groep doet er toe. Het leed van anderen is irrelevant, dat trek ik mij niet aan." Om vervolgens ironisch genoeg wél te verwachten dat die ander zich het leed van jouw groep aantrekt.
En ik pleit tegen compensatie voor 'het slavernijverleden' omdat inderdaad het één het ander niet uit mag sluiten. Dus we compenseren ofwel iedereen, of we compenseren niemand. Iets anders is arbitrair en daarmee onrechtvaardig.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 22:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het één sluit het ander niet uit AgLarr. Ik pleit voor compensatie van het slavernij-verleden maar spreek mij niet uit over andere doelen.
Wat bedoel je met ‘iedereen’?quote:Op woensdag 9 juli 2025 09:00 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
En ik pleit tegen compensatie voor 'het slavernijverleden' omdat inderdaad het één het ander niet uit mag sluiten. Dus we compenseren ofwel iedereen, of we compenseren niemand. Iets anders is arbitrair en daarmee onrechtvaardig.
Iedereen die ooit slachtoffer is geweest van historisch onrecht.quote:
Nou dit vind ik raar.quote:Op woensdag 9 juli 2025 12:37 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Iedereen die ooit slachtoffer is geweest van historisch onrecht.
Ik ook; dus daarom pleit ik voor niemand. Wel zo eerlijk en dan hoeven we ook geen vergelijkingswedstrijdje te houden wie er allemaal hoeveel geleden heeft vroeger; en hoe dat wel of niet doorwerkt; en bij wie wel en bij wie niet; en hoeveel geld er dan van wie naar wie zou moeten om onrecht van mensen die al lang dood zijn te corrigeren bij mensen die dat onrecht nooit ondervonden of iemand aangedaan hebben.quote:
Dus schadeloosstellingen zijn überhaupt nonsens? Want de rest krijgt niets.quote:Op woensdag 9 juli 2025 12:49 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik ook; dus daarom pleit ik voor niemand. Wel zo eerlijk en dan hoeven we ook geen vergelijkingswedstrijdje te houden wie er allemaal hoeveel geleden heeft vroeger; en hoe dat wel of niet doorwerkt; en bij wie wel en bij wie niet; en hoeveel geld er dan van wie naar wie zou moeten om onrecht van mensen die al lang dood zijn te corrigeren bij mensen die dat onrecht nooit ondervonden of iemand aangedaan hebben.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |