abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 juli 2025 @ 14:14:43 #201
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218149117
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 13:03 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat was de levensstandaard, dat is een veel betere vraag. Want als veenarbeider had je te maken met gedwongen winkelnering etc.
En wat was dat?
En waarom zo een focus op veenarbeiders en niet breder, landarbeider, dakdekker, timmerman, ?

[ Bericht 8% gewijzigd door Jan_Onderwater op 07-07-2025 14:34:43 ]
  maandag 7 juli 2025 @ 14:24:01 #202
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218149214
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 14:06 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Het kwam hen toen toe, daarover zijn we het eens hoop ik. Toen is er niks gebeurd, het was uitbuiten en opdonderen.
Daar zijn we het helemaal niet eens. Want enkel en alleen volgens de ethiek van nu én in het westen, had men dat toen moeten doen.

Toen meende men te kunnen volstaan met het simpelweg vrij maken van slaven. Op dat moment een unicum in de wereld en ethisch helemaal niet noodzakelijk of verantwoord, maar een moreel verheven daad die waarde op zichzelf had. Daar en daarmee heeft toen vereffening plaatsgevonden.

Het is zinloos om met de moraal van nu terug te kijken in de geschiedenis om vervolgens correcties uit te voeren / rechtszaken met het verleden te voeren. Je ziet in dit topic ook wat er gebeurt; en wat Sowel in dat filmpje ook vertelt; iedereen heeft dan nog ergens wat tegoed van iedereen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 7 juli 2025 @ 14:31:35 #203
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218149271
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 14:24 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Daar zijn we het helemaal niet eens. Want enkel en alleen volgens de ethiek van nu én in het westen, had men dat toen moeten doen.

Toen meende men te kunnen volstaan met het simpelweg vrij maken van slaven. Op dat moment een unicum in de wereld en ethisch helemaal niet noodzakelijk of verantwoord, maar een moreel verheven daad die waarde op zichzelf had. Daar en daarmee heeft toen vereffening plaatsgevonden.

Het is zinloos om met de moraal van nu terug te kijken in de geschiedenis om vervolgens correcties uit te voeren / rechtszaken met het verleden te voeren. Je ziet in dit topic ook wat er gebeurt; en wat Sowel in dat filmpje ook vertelt; iedereen heeft dan nog ergens wat tegoed van iedereen.
Je komt over als iemand die wat te verliezen heeft.

‘Daar en daarmee heeft toen vereffening plaatsgevonden.’
Vereffening… voor het eeuwenlang uitbuiten van deze mensen.

Sorry maar dit vind ik echt beneden alle peil wat ik hier lees.
  maandag 7 juli 2025 @ 14:43:34 #204
3542 Gia
User under construction
pi_218149378
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 14:03 schreef Boca_Raton het volgende:
@:Gia : ‘En als je het wilt verhalen op een ieder die er nu de vruchten van plukt, dan moet je ook de hand in eigen boezem steken.’

Wat bedoel je hiermee?
Dacht dat ik best duidelijk was. Als nazaten van ex-slaven vinden dat eenieder die de vruchten plukt van de Nederlandse welvaart moet meebetalen aan herstelbetalingen, dan geldt dat net zo goed voor die nazaten van die ex-slaven als voor nazaten van turfstekers uit de Peel.

Jij, en anderen, zijn van mening dat het simpelweg 'profiteren' van de Nederlandse welvaart, iedereen die profiteert medeschuldig maakt, dus moet betalen. Nu, dat geldt dan ook echt voor iedereen die hiervan profiteert. Dus ook voor Antillianen, Surinamers, Oekrainers, Turken en Marokkanen, en nog wat meer bevolkingsgroepen.
Of iedereen, of je haalt het alleen bij de nazaten van de slavenhandelaren.
  maandag 7 juli 2025 @ 14:44:35 #205
3542 Gia
User under construction
pi_218149402
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 14:04 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Nu omdat het nooit gebeurd is. En wat de toekomst betreft, dat is vast te leggen.
Er zijn ook nooit herstelbetalingen geweest voor het leed dat de Romeinen mijn voorouders hebben aangedaan. En nu?
  maandag 7 juli 2025 @ 14:45:49 #206
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218149435
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 14:31 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik vind domweg dat het ontbreekt aan alle logica om de moraal van nu te projecteren op de geschiedenis om vervolgens allerlei (financiële)claims in het nu te doen. Ik heb helemaal niets te verliezen; sterker nog - ik zou veel te winnen hebben als we die logica zouden hanteren. Er is in het verleden van mijn familie genoeg gebeurd om met de vinger te wijzen naar o.a. de staat der Nederlanden.

En als je mbt de slavernij dan al met die vinger het verleden in wilt wijzen; waarom treft de partij die deze mensen tot slaaf gemaakt en verkocht heeft dan geen schuld? Je zou zeggen dat dan juist zij het probleem zijn, toch?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 7 juli 2025 @ 14:46:26 #207
3542 Gia
User under construction
pi_218149449
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 14:10 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Mijn opa is nooit bij de gesprekken geweest; hij was al lang daarvoor overleden. Mijn vader (zoon van) was de insteek.

Dat trauma’s láng kunnen doorwerken zijn we het hoop ik over eens!
Maar geen 250 jaar!
  maandag 7 juli 2025 @ 14:58:09 #208
3542 Gia
User under construction
pi_218149649
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 14:31 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik niet. Ik vind dat hij gelijk heeft. Je kunt niet met de kennis van nu fouten in de geschiedenis herstellen. Dat kan gewoonweg niet. Het lost niet het leed op dat die mensen destijds is aangedaan. Het is alleen verrijking voor de mensen die nu leven en hier puur een slaatje uit willen slaan.

Er zijn, gewoon hier in Nederland, enkele fabriekseigenaren stinkend rijk geworden over de ruggen van hun arbeiders. Hartstikke oneerlijk. Hier in mijn eigen stad zijn nog nazaten van de eigenaren van de textielfabrieken die wonen in grote villa's vanwege de rijkdom die hun overgrootvader vergaard heeft. Terwijl de nazaten van de arbeiders uit die tijd nog steeds arm zijn.

En dan zeggen we: Wie voor een dubbeltje geboren is, die wordt niet gauw een kwartje.

Ik zat vroeger in de klas bij die nazaten van die rijkelui. Stuk voor stuk etterbakken, omhoog gevallen kwalletjes, met hun "mijn vader dit, en mijn vader dat". Mijn vader is wever geweest in één van hun fabrieken, later melkboer en zelfs uiteindelijk kleine zelfstandige. Moet ik nu ook geld gaan eisen van die rijke klasgenoten van mij, omdat zij geprofiteerd hebben van de uitbuiting van de gewone man?

Laat de geschiedenis toch met rust. Er zijn excuses gemaakt. De bevolking van Suriname heeft het land gekregen. En het leed is niet terug te draaien, met geen goud. Zorg hier, en over de hele wereld voor bewustwording, niet door passages te schrappen, maar juist allemaal duidelijk vertellen en zorgen dat dit niet meer kan gebeuren. Wat heeft het voor nut als elke neger op de hele wereld een zak geld krijgt? Waarom? Wat heeft die gedaan dat hij dat verdient?
pi_218150183
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 14:58 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik niet. Ik vind dat hij gelijk heeft. Je kunt niet met de kennis van nu fouten in de geschiedenis herstellen.
Het gaat niet eens om fouten in de geschiedenis maar om de geschiedenis. Vooruitgang betekent dat je dingen beter maakt dan ze waren, en dus dat het in de geschiedenis slechter was dan nu. Degenen die de vooruitgang hebben geboekt en slavernij tot geschiedenis hebben gemaakt krijgen nu de schuld dat het niet altijd al zo goed was als nu. Het is volkomen van de pot gerukt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 7 juli 2025 @ 18:43:44 #210
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218151931
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 14:06 schreef xzaz het volgende:
Dat was veel later.
Stakingen in de veengebieden kwamen al in de 17e eeuw voor.

quote:
Stakingstraditie

Er was een lange stakingstraditie in de veenderijen. Al in de zeventiende eeuw werd er gewag van gemaakt
Dat deden ze vast omdat ze het ze goed hadden toch?

En verder maakt de periode natuurlijk niet zo heel veel uit, het was in de 17e eeuw gewoon baggertje slecht in het grootste deel van Nederland en de 2 eeuwen daarna toch wel.

We doen nu net alsof iedereen hier in de 17e/18e eeuw bulkte van het geld...

[ Bericht 18% gewijzigd door AchJa op 07-07-2025 19:00:09 ]
  maandag 7 juli 2025 @ 18:44:27 #211
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218151939
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 14:44 schreef Gia het volgende:

[..]
Er zijn ook nooit herstelbetalingen geweest voor het leed dat de Romeinen mijn voorouders hebben aangedaan. En nu?
Nou, kaart het aan.
  maandag 7 juli 2025 @ 18:45:57 #212
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218151953
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 14:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En wat was dat?
En waarom zo een focus op veenarbeiders en niet breder, landarbeider, dakdekker, timmerman, ?
Het was een voorbeeld, alsof de timmerman het hier zo goed had...

quote:
Dit was, net als in voorgaande eeuwen, geen vetpot. Amper voldoende voor basisvoedsel, maar meestal verbouwde men ook zelf wat voedsel om aan te vullen. Als er kleding of schoenen nodig waren, was dat een pittige aanslag op het budget. Vaak probeerde men extra inkomsten te regelen, bijvoorbeeld doordat de man eigen gemaakte producten ging verkopen of dat de vrouw meehielp, zoals schoonmaakwerk of het naaien en vermaken van kleding.
  maandag 7 juli 2025 @ 18:50:52 #213
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218151991
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 14:24 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Dat doet niet ter zake of anderen misschien ook nog wat tegoed hebben van wie dan ook. Zo denken mensen die zich niet schuldig willen voelen. Maar toch denk ik dat het ergens wel moet.
  maandag 7 juli 2025 @ 18:52:34 #214
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218152008
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 14:46 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar geen 250 jaar!
Is de loop van de geschiedenis niet veranderd voor een heel volk?
pi_218152027
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 13:06 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik begrijp het niet meer.
Dat is dan ook precies de makke; het is onmogelijk een praktische uitvoering te geven aan datgene wat je zou willen. Hoe moeilijk ook, het enige wat wij als mensheid kunnen doen is hiervan leren en door te gaan. Het is ondoenlijk om hier enige vorm van compensatie te bedenken die recht zou doen aan wie dan ook.
  maandag 7 juli 2025 @ 18:56:54 #216
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218152041
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 18:54 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Dat is dan ook precies de makke; het is onmogelijk een praktische uitvoering te geven aan datgene wat je zou willen. Hoe moeilijk ook, het enige wat wij als mensheid kunnen doen is hiervan leren en door te gaan. Het is ondoenlijk om hier enige vorm van compensatie te bedenken die recht zou doen aan wie dan ook.
Ja, ik kwam even enigszins om in de vragen.

Compensatie - als men moeite doet moet men een eind kunnen komen.
pi_218152083
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 18:56 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ja, ik kwam even enigszins om in de vragen.

Compensatie - als men moeite doet moet men een eind kunnen komen.
Nee, dit is geen sterk argument. Zoals zovelen hier al zeggen onderbouw je jouw opmerking niet.
  maandag 7 juli 2025 @ 19:03:55 #218
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218152099
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 19:01 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Nee, dit is geen sterk argument. Zoals zovelen hier al zeggen onderbouw je jouw opmerking niet.
Dat kan kloppen. Ik ben niet van de argumenten, meer van de overtuigingen.
pi_218152122
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 19:03 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dat kan kloppen. Ik ben niet van de argumenten, meer van de overtuigingen.
Dat mag, het doet je overtuiging echter geen goed als je ondanks het overweldigende aantal argumenten tegen jouw overtuigingen desondanks besluit stug door te zetten. Het komt ook de discussie niet ten goede.
  maandag 7 juli 2025 @ 19:06:45 #220
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218152138
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 19:05 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Dat mag, het doet je overtuiging echter geen goed als je ondanks het overweldigende aantal argumenten tegen jouw overtuigingen desondanks besluit stug door te zetten. Het komt ook de discussie niet ten goede.
Zal ik dan maar inbinden? Iedereen blij behalve ik.
  maandag 7 juli 2025 @ 19:47:35 #221
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218152484
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 18:45 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het was een voorbeeld, alsof de timmerman het hier zo goed had...
[..]

Zoals ik eerder al beschreef, duidelijk beter dan in de rest van Europa.
  maandag 7 juli 2025 @ 20:15:41 #222
13456 AchJa
Shut up!!!
  maandag 7 juli 2025 @ 21:12:11 #223
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218153286
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 20:15 schreef AchJa het volgende:

[..]
Vergelijkbaar met een timmerman in Duitsland, als die het al niet beter had.
Waar baseer je het op dat die het net zo of beter had?
  dinsdag 8 juli 2025 @ 08:52:46 #224
3542 Gia
User under construction
pi_218155821
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 18:44 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Nou, kaart het aan.
Nou, nee, ik ben niet zo achterlijk dat ik geld wil over de ruggen van mijn voorouders.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 08:58:02 #225
3542 Gia
User under construction
pi_218155849
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 18:52 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Is de loop van de geschiedenis niet veranderd voor een heel volk?
Is dat volk nu slechter af dan voor de slavernij? Of hadden ze liever nog in Afrika gewoond?

De loop van de geschiedenis veranderd door elke ingrijpende gebeurtenis. En dan nog is het 'de loop van de geschiedenis'. Aangezien de toekomst niet vastligt, kun je die ook niet wijzigen. Je kunt alleen terugkijken en dan was dit de loop van de geschiedenis.

[ Bericht 8% gewijzigd door Gia op 08-07-2025 09:03:09 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')