Harvard is helemaal woke gegaan en ze hebben ook een berekening gedaan van schade door racisme na de slavernij en daar hebben ze geen flauw benul van wat betreft Nederland.quote:
De leider van de Partij voor de Vrijheid vindt het kennelijk raar dat mensen vieren dat hun voorouders 162 jaar geleden hun vrijheid kregen.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:15 schreef Bluesdude het volgende:
Geer Wilders laat zich weer van zijn hufterige kant zien .
En noemt de nationale slavernijherdenking van 1 juli "dat rare slavernijgedoe"
En deze extremist wil minister-president worden voor alle Nederlanders.
Als het leger net zo lui is als de Surinamers die ik ken zal het nooit veel soeps zijn.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
jij weet niet waar het leger van Suriname toe in staat is....
Oke. Maar ‘geen flauw benul’ in combinatie met Harvard… die trek ik niet. Het kan ook zijn dat de uitkomst niet bevalt. Ik vind het bizar om de uitkomsten compleet terzijde te schuiven.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 21:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Harvard is helemaal woke gegaan en ze hebben ook een berekening gedaan van schade door racisme na de slavernij en daar hebben ze geen flauw benul van wat betreft Nederland.
Jij en die @Gia lijken me nog luiere varkensquote:Op zaterdag 5 juli 2025 22:14 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Als het leger net zo lui is als de Surinamers die ik ken zal het nooit veel soeps zijn.
Dat lijkt me wel logisch: het is niets om trots op te zijn en de eventuele consequenties zijn ook al buitengewoon onwelkom.quote:Op zondag 6 juli 2025 09:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
Die hele slavernijherdenking leeft toch gewoon niet in Nederland, ja bij een paar selecte groepjes in de Randstad.
Goede vraag. Ons Koningshuis? Willem de eerste schafte in 1815 de slavenhandel af. Waarom zou het koninkrijk Nederland op moeten draaien voor het gekluns van de Republiek?quote:
https://www.parool.nl/ams(...)-en-inslag~bd7b8e45/quote:Jochem Matthijs en zijn zoon Coenraad Smitt waren in de achttiende eeuw de grootste slavenhandelaren in Amsterdam. Ze verscheepten 11.000 tot 13.000 slaafgemaakten. Aan boord van hun slavenschip ’t Gezegende Suikerriet werd geweld niet geschuwd
Dit inderdaad. Hier in het zuiden wordt er nauwelijks iets aan gedaan. Misschien binnenshuis, binnen de familie, maar geen festiviteiten op straat of zo.quote:Op zondag 6 juli 2025 09:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
Die hele slavernijherdenking leeft toch gewoon niet in Nederland, ja bij een paar selecte groepjes in de Randstad.
Volgens mij ben jij degene die zo lui is dat je alles vraagt aan Google AI en die antwoorden copy-paste.quote:Op zondag 6 juli 2025 11:10 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Jij en die @:gia lijken me nog luiere varkens
Het is geen uitkomst, het kon nooit een andere uitkomst hebben omdat die geheel gebaseerd is op de ideologische aannames.quote:Op zondag 6 juli 2025 01:17 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oke. Maar ‘geen flauw benul’ in combinatie met Harvard… die trek ik niet. Het kan ook zijn dat de uitkomst niet bevalt. Ik vind het bizar om de uitkomsten compleet terzijde te schuiven.
Ik kwam hier in Groningen om de hoek van het A-Kerkhof gelopen en zag allemaal zwarten staan en een banner hangen eindigend op "oti", dus ik dacht leuk, een roti festival of zo, even kijken, maar een paar meter verder lopend kwam de k te voorschijn.quote:Op zondag 6 juli 2025 09:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het Zuiden (Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en Limburg) was dan ook zelf een gekoloniseerd wingewest van de Republiek.quote:Op zondag 6 juli 2025 11:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Hier in het zuiden wordt er nauwelijks iets aan gedaan. Misschien binnenshuis, binnen de familie, maar geen festiviteiten op straat of zo.
En dan willen ze er eigenlijk ook nog eens een nationale feestdag van maken. Echt helemaal mesjogge die lui!
De Randstad is hard op weg om een ghetto te worden. Meer dan 25% heeft een migratie-achtergrond.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het Zuiden (Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en Limburg) was dan ook zelf een gekoloniseerd wingewest van de Republiek.
Men heeft anderhalve eeuw geprobeerd middels het ontnemen van burgerrechten, verbieden van politieke activiteit, ontnemen van elke vorm van zelfbestuur en medezeggenschap, sturen van dominees en het verbieden van het Katholicisme om het Zuiden om te vormen tot een gereformeerde kolonie. Dat is niet gelukt.
Maar historisch besef is bij veel Nederlanders om te janken, en al helemaal bij Randstedelijke activisten, die werkelijk denken dat Nederland t.t.v. de Gouden Eeuw het Nederland van na 1839 was.
Snap ik niet helemaal. Noem eens een aanname.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is geen uitkomst, het kon nooit een andere uitkomst hebben omdat die geheel gebaseerd is op de ideologische aannames.
quote:Op zondag 6 juli 2025 11:10 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Jij en die @:gia lijken me nog luiere varkens
Bovendien mis ik in die berekeningen een aftrek vanwege de gratis kost en inwoning destijds.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:12 schreef Havermout2 het volgende:
Harvard speelt in dit verhaal geen rol. Edwards, een docent Afrikaanse geschiedenis, heeft daar gestudeerd maar werkt inmiddels elders. Hij kent ongetwijfeld de slavernijgeschiedenis, maar is geen expert in economische schade of herstel.
De Brattle Group is een onafhankelijk consultancybureau, niet gelieerd aan Harvard, dat onder andere schadeberekeningen uitvoert. Het idee van een enorme schadevergoeding voor het slavernijverleden komt van hen.
Hun methodologie vond ik interessant, dus ik keek hoe ze tot dat bedrag kwamen. Ze schatten 19 miljoen tot slaaf gemaakten, elk met gemiddeld 42 verloren levensjaren, zo’n 800 miljoen jaar totaal, en vermenigvuldigden dat met een modern westers jaarsalaris. Vervolgens verdeelden ze het totaal over betrokken landen; Nederland komt dan uit op ongeveer 2 procent.
Hoewel de aantallen redelijk lijken, is de waardering subjectief. Kun je levensjaren van 400 jaar geleden wel afzetten tegen hedendaagse Westerse lonen? Als je rekent met een huidig Afrikaans salaris, daalt het bedrag met een factor duizend. Dan zou een jaar ontwikkelingssamenwerking de ‘schuld’ al dekken.
AI-tools zijn goed in het verzamelen en ordenen van informatie, maar ze vermengen soms verschillende databronnen. Ook is hun rekenwerk nog niet altijd even betrouwbaar.
Is dit een grap?quote:Op zondag 6 juli 2025 12:53 schreef kibo het volgende:
[..]
Bovendien mis ik in die berekeningen een aftrek vanwege de gratis kost en inwoning destijds.
Dat het slavernijverleden doorwerkt bijvoorbeeld.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:14 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Snap ik niet helemaal. Noem eens een aanname.
Nee. Heel weinig mensen over de hele wereld die ongeschoold werk deden hielden geld over na onderdak en eten. Met een overschat aan arbeidskrachten na de slavernij hoefde je geen onderdak en eten te betalen als je even geen werk voor ze had.quote:
Kun je je AI gereedschap even inzetten om te berekenen wat het doorsnee inkomen van een Nederlander in pak 'm beet 1700 was?quote:
Misbruikt worden en dan dit in rekening brengen. Meen je dit nou?quote:Op zondag 6 juli 2025 13:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat het slavernijverleden doorwerkt bijvoorbeeld.
[..]
Nee. Heel weinig mensen over de hele wereld die ongeschoold werk deden hielden geld over na onderdak en eten. Met een overschat aan arbeidskrachten na de slavernij hoefde je geen onderdak en eten te betalen als je even geen werk voor ze had.
quote:Op zondag 6 juli 2025 13:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
oorsnee inkomen van een Nederlander in pak 'm beet 1700
100 tot 300 gulden voor een dagloner? Per jaar? In 1700?quote:
staat toch jaar inkomen voor clownquote:Op zondag 6 juli 2025 13:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
100 tot 300 gulden voor een dagloner? Per jaar? In 1700?
Ja dat zeg ik. Per jaar.quote:Op zondag 6 juli 2025 13:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
staat toch jaar inkomen voor clown
Ja, ofwel, het gros van de Nederlanders in die zogenaamde 'Gouden Eeuw' was straatarm.quote:Op zondag 6 juli 2025 13:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
staat toch jaar inkomen voor clown
is 1 euro per week als je over zes dagen rekent
quote:Op zondag 6 juli 2025 13:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik. Per jaar.
Je gebruikt een gratis AI, neem ik aan.
quote:Rond 1700 verdiende een gewone Nederlandse arbeider gemiddeld zo’n 200 tot 300 gulden per jaar. Dit was sterk afhankelijk van beroep, seizoen, regio en werkomstandigheden. Omgerekend per dag komt dat neer op:
200 gulden per jaar ÷ 365 dagen ≈ 0,55 gulden per dag
300 gulden per jaar ÷ 365 dagen ≈ 0,82 gulden per dag
Let op:
Mensen werkten niet elke dag (zondagen en sommige feestdagen niet), dus het dagloon op werkdagen lag iets hoger. Een dagloner kon ongeveer 0,75 tot 1 gulden per gewerkte dag verdienen in die tijd.
💡 Ter vergelijking: met 1 gulden kon je in 1700 bijvoorbeeld:
2 liter bier kopen,
of 1 kilo brood,
of een eenvoudige maaltijd.
quote:Op zondag 6 juli 2025 12:53 schreef kibo het volgende:
[..]
Bovendien mis ik in die berekeningen een aftrek vanwege de gratis kost en inwoning destijds.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |