abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218138736
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
:')
je weet hoe inflatie werkt of moet ik je dat ook uitleggen
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  zondag 6 juli 2025 @ 13:26:48 #92
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218138765
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:24 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
je weet hoe inflatie werkt of moet ik je dat ook uitleggen
Nee.

Maar ik kan je wel een niet-AI, daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek geven over economische toestanden in Nederland t.t.v. de Gouden Eeuw:

Mensen en economie in de Gouden Eeuw (Luiten van Zanden, De Moor, 2008). Gratis te downloaden via google.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 13:29:51 #93
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218138799
Hoe kan er iets berekend worden aan de slaven als ze gevángen zaten??
pi_218138811
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee.

Maar ik kan je wel een niet-AI, daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek geven over economische toestanden in Nederland t.t.v. de Gouden Eeuw:

Mensen en economie in de Gouden Eeuw (Luiten van Zanden, Jan; De Moor, Tine). Gratis te downloaden via google.
Ik denk dat jij de vergelijkingen niet goed snapt

De mensen die zich slaven konden veroorloven behoren natuurlijk niet tot de groep waar hierboven een vergelijking is gemaakt

mensen die zich in de 17e en 18e eeuw slaven konden veroorloven, hoorden tot de bovenlaag van de samenleving. Denk hierbij aan rijke handelaren, plantage-eigenaren, hoge VOC- of WIC-functionarissen of renteniers. Hun inkomen was véél hoger dan dat van een gewone arbeider.

quote:
💰 Schatting inkomen van slavenbezitters (17e–18e eeuw):
Plantage-eigenaar in Suriname: vaak tussen de 5.000 en 20.000 gulden per jaar (of meer).

Hoge VOC/WIC-functionaris: jaarinkomens van 2.000 tot 10.000 gulden, soms meer met bonussen of privéhandel.

Amsterdamse koopman/handelaar: afhankelijk van handelsnetwerk, kon dit oplopen tot tientallen duizenden guldens.

In Suriname kostte een volwassen slaaf gemiddeld tussen de 300 en 1.000 gulden, afhankelijk van leeftijd, geslacht, gezondheid en vaardigheden.

Voor rijke eigenaren was dit dus te vergelijken met het kopen van een luxe gebruiksvoorwerp – een grote investering, maar goed betaalbaar.

🔎 Conclusie:
Slavenbezitters waren superrijken van hun tijd. Hun koopkracht was tientallen tot honderden keren groter dan die van de gewone burger. Hun rijkdom was vaak gebaseerd op uitbuiting, grootschalige handel en koloniale privileges.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
  zondag 6 juli 2025 @ 13:31:19 #95
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218138815
Wat boeit mij het nou wat mensen 320 jaar geleden verdienden.
pi_218138877
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:07 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Misbruikt worden en dan dit in rekening brengen. Meen je dit nou?
Het heeft gewoon een economische tegenwaarde voor beide partijen, als je het dan zonodig monetair wil maken dan moet je dat ook meenemen. De moraliteit is een andere invalshoek, als het om de knaken gaat dan gaat het om alle knaken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 6 juli 2025 @ 13:39:03 #97
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218138886
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het heeft gewoon een economische tegenwaarde voor beide partijen, als je het dan zonodig monetair wil maken dan moet je dat ook meenemen. De moraliteit is een andere invalshoek, als het om de knaken gaat dan gaat het om alle knaken.
Ik vind het nog erger dan misdadig. Moeten ze ook voor hun ketenen betalen?
pi_218138907
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
Wat boeit mij het nou wat mensen 320 jaar geleden verdienden.
Dan moet je niet in dit topic komen
pi_218138927
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Je snapt het blijkbaar allemaal niet zo goed....

Je snapt niet dat slaven alleen een waarde hadden voor de slavenhandelaren en de mensen die ze kochten? En dat deze slaven voor de rest alleen maar uitgebuit werden?
  zondag 6 juli 2025 @ 13:47:47 #100
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218138952
Die Israëlische ex-gevangenen krijgen zeker ook nog een rekening van Hamas.
pi_218139519
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:39 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik vind het nog erger dan misdadig. Moeten ze ook voor hun ketenen betalen?
Ik vind het onzin om de economische schade te "berekenen", maar als je dat per se wil doen dan moet je gewoon netjes je sommetjes maken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_218139542
Het probleem met het monetariseren van het leed veroorzaakt door slavernij is dat het kolonialisme vooral een uitdrukking was van nationaal prestige en weinig economisch onderbouwd. Aan de slaven is enorm leed aangedaan, en dat mag niet vergeten worden, maar het was bovenal zinloos en verspild.

Ik zie vooral een behoefte om het belang van het slavernijverleden te koppelen aan de ontwikkeling van het Westen en om de achterstanden van met name Afrika en Latijns-Amerika te verklaren, met als doel het vragen van een zo hoog mogelijke economische compensatie.
pi_218141061
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 14:50 schreef Havermout2 het volgende:
Het probleem met het monetariseren van het leed veroorzaakt door slavernij is dat het kolonialisme vooral een uitdrukking was van nationaal prestige en weinig economisch onderbouwd. Aan de slaven is enorm leed aangedaan, en dat mag niet vergeten worden, maar het was bovenal zinloos en verspild.

Ik zie vooral een behoefte om het belang van het slavernijverleden te koppelen aan de ontwikkeling van het Westen en om de achterstanden van met name Afrika en Latijns-Amerika te verklaren, met als doel het vragen van een zo hoog mogelijke economische compensatie.
Inderdaad. Er zijn ongetwijfeld families geweest die zwaar hebben verdiend aan de slavernij. Maar de welvaart van Nederland is nagenoeg uitsluitend te verklaren aan de wederopbouw (Marshallplan) en het Groningse gas.

Als we dat niet hadden gehad, had ieder grachtenpand gebouwd met slavernijgeld allang in de gracht gelegen.
pi_218141141
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 12:59 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
het waren gevangenen clown
Leuk bedacht, maar jij begon met het monetariseren van slavernij. Dan houdt het niet op bij de bruto opbrengsten.
  zondag 6 juli 2025 @ 17:00:29 #105
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218141404
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, ofwel, het gros van de Nederlanders in die zogenaamde 'Gouden Eeuw' was straatarm.

Waar baseer je dat op, en straat arm vergeleken met wie? Feit is dat tijdens de goede eeuw er een enorme instroom was van mensen uit heel Europa, Migratie leidde tot spectaculaire stedelijke groei: Amsterdam groeide van 30.000 inwoners in 1570 naar 200.000 in 1672, en ook steden als Leiden, Haarlem en Rotterdam verdubbelden of verdrievoudigden in omvang. De nieuwkomers waren essentieel voor de opkomst van de Republiek als handels- en cultuurmacht: zij brachten innovaties in de kunsten, wetenschap, techniek en nijverheid, en speelden een sleutelrol in het succes van ondernemingen als de VOC en de West-Indische Compagnie. Al die lui kwamen omdat ze in de Republiek het duidelijk beter hadden dan elders.
  zondag 6 juli 2025 @ 17:55:02 #106
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218142758
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 16:49 schreef HiZ het volgende:

[..]
Leuk bedacht, maar jij begon met het monetariseren van slavernij. Dan houdt het niet op bij de bruto opbrengsten.
Er bestaat ook nog iets als ordinair fatsoen. FATSOEN.
  zondag 6 juli 2025 @ 18:02:12 #107
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218142873
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 17:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waar baseer je dat op, en straat arm vergeleken met wie? Feit is dat tijdens de goede eeuw er een enorme instroom was van mensen uit heel Europa, Migratie leidde tot spectaculaire stedelijke groei: Amsterdam groeide van 30.000 inwoners in 1570 naar 200.000 in 1672, en ook steden als Leiden, Haarlem en Rotterdam verdubbelden of verdrievoudigden in omvang. De nieuwkomers waren essentieel voor de opkomst van de Republiek als handels- en cultuurmacht: zij brachten innovaties in de kunsten, wetenschap, techniek en nijverheid, en speelden een sleutelrol in het succes van ondernemingen als de VOC en de West-Indische Compagnie. Al die lui kwamen omdat ze in de Republiek het duidelijk beter hadden dan elders.
Op de aangehaalde bron, o.a.

Dat er hier een paar mensen steenrijk zijn geworden, zal best. De meeste Nederlanders waren gewoon aan het ploeteren in fabrieken, boerderijen en als dagloner. En dat veranderde pas met de komst van de Sociale Kwestie eind 19e eeuw. Het is niet voor niets dat je hier tot die tijd je kinderen nog de werkplaats op moest schoppen om uberhaupt rond te kunnen komen. Oh, en de vrouwen ploeterden doorgaans mee.

Dus nee, dat hele simplistische verhaal dat 'wij' rijk zijn geworden door de slavernij en er nu iets terugbetaald moet worden gaat er bij mij niet in.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 18:07:34 #108
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218142959
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Op de aangehaalde bron, o.a.

Dat er hier een paar mensen steenrijk zijn geworden, zal best. De meeste Nederlanders waren gewoon aan het ploeteren in fabrieken, boerderijen en als dagloner. En dat veranderde pas met de komst van de Sociale Kwestie eind 19e eeuw. Het is niet voor niets dat je hier tot die tijd je kinderen nog de werkplaats op moest schoppen om uberhaupt rond te kunnen komen. Oh, en de vrouwen ploeterden doorgaans mee.

Dus nee, dat hele simplistische verhaal dat 'wij' rijk zijn geworden door de slavernij en er nu iets terugbetaald moet worden gaat er bij mij niet in.
Etto, je kunt toch niet straffeloos hele volkeren in de ellende storten?
  zondag 6 juli 2025 @ 18:08:36 #109
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218142971
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:07 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Etto, je kunt toch niet straffeloos hele volkeren in de ellende storten?
Dat heb ik dan ook niet gedaan. Mijn voorouders ook niet.

Geen idee waarom ik gestraft moet worden voor de daden van een ander.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 18:10:49 #110
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218142992
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat heb ik dan ook niet gedaan. Mijn voorouders ook niet.

Geen idee waarom ik gestraft moet worden voor de daden van een ander.
En onze Nederlandse voorouders? Die hebben bestaan.
  zondag 6 juli 2025 @ 18:12:41 #111
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218143010
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:10 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
En onze Nederlandse voorouders? Die hebben bestaan.
Ja, en zoals ik zeg, het gros daarvan heeft niets met slavernij te maken gehad. Al was het maar omdat een groot deel van 'Nederlanders' in die tijd zelf in wingewesten woonden.

Ik geloof niet zo in collectieve erfschuld.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 18:16:15 #112
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218143054
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:12 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, en zoals ik zeg, het gros daarvan heeft niets met slavernij te maken gehad. Al was het maar omdat een groot deel van 'Nederlanders' in die tijd zelf in wingewesten woonden.

Ik geloof niet zo in collectieve erfschuld.
Ja… maar ik toch wel… we verschillen van mening.
  zondag 6 juli 2025 @ 18:16:53 #113
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218143066
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:16 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ja… maar ik toch wel… we verschillen van mening.
Dat klopt.

Ik ben namelijk alleen verantwoordelijk voor mijn eigen acties, niet die van anderen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218143070
quote:
De Nederlandse welvaart heeft haar oorsprong in een combinatie van geografische, economische, koloniale, handels- en politieke factoren, met als kernmoment de Gouden Eeuw (17e eeuw). Hieronder leg ik uit waarom en hoe Nederland zo welvarend werd en wat de onderliggende bronnen van die rijkdom zijn — inclusief de rol van kolonialisme en slavernij.

🌍 OORSPRONG VAN DE NEDERLANDSE WELVAART
1. 📍 Geografisch voordeel
Nederland ligt aan de Noordzee, met goede toegang tot rivieren (Rijn, Maas, Schelde).

Ideale ligging als handelsknooppunt tussen Engeland, Duitsland, Frankrijk en de Oostzee.

De haven van Amsterdam groeide snel uit tot een van de belangrijkste ter wereld.

2. 🚢 Handel & scheepvaart (VOC en WIC)
De oprichting van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) in 1602 maakte Nederland tot pionier in wereldhandel.

Handelsroutes naar Indonesië, Japan, India.

De West-Indische Compagnie (WIC) regelde handel op de Atlantische Oceaan, inclusief slavenhandel.

Vooral met West-Afrika, Suriname, het Caribisch gebied en Brazilië.

De VOC en WIC waren gewapende handelsimperiums die ook oorlog voerden en grondstoffen roofden.

3. 🏦 Financiële innovatie
Amsterdam ontwikkelde een geavanceerd bankensysteem, aandelenbeurzen, verzekeringen en wisselmarkten.

Eerste echte aandelenbedrijf ter wereld (VOC) – en dus de eerste kapitaalmarkten.

Belastingen en begrotingssystemen werden professioneel ingericht.

4. 🧑🏾‍🤝‍🧑🏿 Kolonialisme & slavernij
Nederlandse welvaart werd mede mogelijk gemaakt door uitbuiting van overzeese gebieden en mensen, met name:

Suriname en de Antillen (suiker, katoen, koffie).

Indonesië (specerijen, olie, rubber).

Tot slaaf gemaakten uit Afrika: honderdduizenden mensen vervoerd en verhandeld.

Deze systemen zorgden voor lage kosten, hoge winsten – ten koste van miljoenen levens en gemeenschappen.

5. 🧠 Kennis, techniek en innovatie
De Republiek had veel wetenschappers, cartografen, ingenieurs.

Innovaties in scheepsbouw, watermanagement en boekdrukkunst.

Een relatief tolerante samenleving trok migranten, denkers en kapitaal aan (bv. uit Spanje, Frankrijk, Duitsland).

6. ⚖️ Politiek en bestuur
De Republiek was geen absolute monarchie maar een decentraliseerde statenbond, waardoor handelaren en steden veel macht hadden.

Grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Leiden werden economische en culturele motoren.

🧾 Samenvattend: Bronnen van Nederlandse welvaart
Factor Rol in welvaart
Geografie Handelsknooppunt
Handel (VOC/WIC) Wereldwijde export, import
Slavernij & kolonialisme Arbeid en grondstoffen
Financiële innovatie Banken, aandelen, beleggingen
Kennis & techniek Productiviteit en innovatie
Bestuur & stabiliteit Bevorderde ondernemerschap

📘 Slotgedachte
Nederland staat vandaag bekend als een rijk, ontwikkeld land. Maar die welvaart is niet alleen ontstaan door “hard werken” of innovatie, maar ook door:

Koloniale uitbuiting

Slavernij en mensenhandel

Militaire overmacht en monopoliepositie
  zondag 6 juli 2025 @ 18:18:02 #115
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218143085
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:17 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

:Z
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 18:18:14 #116
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218143086
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat klopt.

Ik ben namelijk alleen verantwoordelijk voor mijn eigen acties, niet die van anderen.
Dat is niet zo erg solidair vind ik.
  zondag 6 juli 2025 @ 18:19:00 #117
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218143096
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:18 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dat is niet zo erg solidair vind ik.
Wat ik niet solidair vind is mensen opzadelen met schuld die niet de hunne is.

Maar het staat iedereen vrij een potje opzij te zetten en geld naar Suriname te zenden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218143100
  zondag 6 juli 2025 @ 18:20:56 #119
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218143113
quote:
Hoeveel ga je storten?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 18:21:40 #120
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218143121
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:19 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat ik niet solidair vind is mensen opzadelen met schuld die niet de hunne is.

Maar het staat iedereen vrij een potje opzij te zetten en geld naar Suriname te zenden.
Dus al die andere landen die slaven verhandelden en lieten werken treffen ook geen blaam?
  zondag 6 juli 2025 @ 18:23:28 #121
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218143139
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:21 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dus al die andere landen die slaven verhandelden en lieten werken treffen ook geen blaam?
Landen treffen sowieso geen blaam aangezien dat geen bewuste entiteiten zijn.

De mensen die blaam treft zijn de slavenhandelaars (waaronder ook de inheemse Afrikanen die hun mede-Afrikanen gevangennamen en verkochten), slavendrijvers en degenen die willens en wetens kapitaal hebben vergaard over de rug daarvan.

Overigens bestaat slavernij op dit moment nog in delen van Afrika, het Midden-Oosten en Azië. Vind ik op dit moment wat prangender.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218143146
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
:Z
Je weet dat je bron gekleurd is als de VOC als "bron van de welvaart" wordt neergezet en er met geen woord over de moedernegotie wordt gerept.
  zondag 6 juli 2025 @ 18:24:32 #123
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218143148
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:24 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Je weet dat je bron gekleurd is als de VOC als "bron van de welvaart" wordt neergezet en er met geen woord over de moedernegotie wordt gerept.
Het is bij elkaar geplakte AI...

Dat neem ik sowieso niet serieus.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 18:25:19 #124
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218143150
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:23 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Landen treffen sowieso geen blaam aangezien dat geen bewuste entiteiten zijn.

De mensen die blaam treft zijn de slavenhandelaars (waaronder ook de inheemse Afrikanen die hun mede-Afrikanen gevangennamen en verkochten), slavendrijvers en degenen die willens en wetens kapitaal hebben vergaard over de rug daarvan.

Overigens bestaat slavernij op dit moment nog in delen van Afrika, het Midden-Oosten en Azië. Vind ik op dit moment wat prangender.
Dus ik moet bij de nazaten van o.a. de slavenhandelaars zijn?
  zondag 6 juli 2025 @ 18:26:17 #125
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218143161
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:25 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dus ik moet bij de nazaten van o.a. de slavenhandelaars zijn?
Lijkt me al iets logischer dan bij mij als nazaat van Brabantse boeren en schoenlappers.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 18:28:45 #126
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218143180
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Lijkt me al iets logischer dan bij mij als nazaat van Brabantse boeren en schoenlappers.
Wat zou er gebeuren als je verplicht zou moeten meebetalen..?
pi_218143182
quote:
De Rijksten uit het VOC-tijdperk (17e – 18e eeuw)
Naam / Familie Vermogen en invloed Bron van rijkdom Bijzonderheden
Dirck Bas Zeer vermogend koopman en bestuurder VOC-aandeelhouder, specerijenhandel Werd burgemeester van Amsterdam
Jan Pieterszoon Coen Niet persoonlijk schatrijk, maar invloedrijk Gouverneur-Generaal VOC, Batavia Grondlegger van VOC-heerschappij in Indonesië
Familie De Graeff Eén van de rijkste regentenfamilies VOC, handel, Amsterdamse politiek Meerdere burgemeesters en bewindhebbers
Familie Bicker Vermogen in miljoenen guldens Scheepvaart, handel, VOC, WIC Machtigste koopmansfamilie in 17e-eeuws Amsterdam
Cornelis de Houtman Pionier, eerste VOC-reis Specerijenhandel (met risico) Opende de zeeweg naar Oost-Indië
Isaac le Maire Enorm rijk, mede-oprichter VOC Reeder, financier Werd later VOC-criticus, richtte concurrentie op
Familie Trip Wapenhandelaren, scheepsbouwers VOC-leverancier, metaal en wapens Lieten o.a. het Trippenhuis in Amsterdam bouwen
Pieter de Carpentier Rijk via bestuursfunctie VOC Gouverneur-Generaal, private handel Carpentarië (Australië) naar hem vernoemd

📦 Hoe verdienden ze hun geld?
VOC-aandelen

Bij oprichting (1602) kon men aandelen kopen. Eerste beleggers werden vaak extreem rijk.

Specerijenhandel

Winstmarges op nootmuskaat, peper, kaneel uit Oost-Indië waren gigantisch.

Scheepsbouw en transport

Families als Trip en De Geer leverden wapens, schepen en materieel.

Koloniaal bestuur en corruptie

Gouverneurs, zoals Coen en Van Diemen, verdienden ook via nevenhandel.

Politieke macht

Families als De Graeff en Bicker controleerden zowel de stad als de compagnie.

🏛️ Waar zie je hun rijkdom nu nog?
Grachtenpanden: De Herengracht, Keizersgracht, Prinsengracht in Amsterdam werden gebouwd door deze families.

Musea: Het Trippenhuis en het Museum Van Loon zijn monumenten van deze rijkdom.

Stadsarchieven: Vol met testamenten en rekeningen van deze elitefamilies.

VOC-kaarten en schepen: Verwijzen naar hun handelsroutes en forten.

🎯 Belangrijk om te weten
Deze rijkdom kwam grotendeels voort uit koloniale uitbuiting, waaronder:

Geweld tegen lokale bevolkingen

Monopolies op handel (met geweld afgedwongen)

Slavernij, dwangarbeid, en onderdrukking
pi_218143195
quote:
Het kapitaal van de VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie) heeft een diepe, blijvende invloed gehad op het Nederland van nu — economisch, cultureel, politiek en mentaal. Hieronder leg ik dat overzichtelijk uit:

💰 1. Economische erfenis
📈 a. Begin van Nederland als handelsnatie
De VOC legde de basis voor Nederland als wereldhandelaar. De infrastructuur (havens, scheepsbouw, handelsposten) groeide explosief.

Amsterdam werd het financiële centrum van Europa, deels dankzij de winst van VOC-handel.

💼 b. Oorsprong van grote vermogens
Families die rijk werden via de VOC investeerden hun geld in:

Banken en verzekeringen (voorlopers van ABN AMRO, ING)

Vastgoed in Amsterdam en Den Haag

Industrie in de 19e eeuw

Deze vermogens en netwerken leven soms nog voort in de huidige elite.

🏛️ 2. Politieke en bestuurlijke invloed
De VOC bracht een model van privaat-koloniale macht: winst boven mensenrechten.

Bestuursstructuren van de VOC (bewindhebbers, raden) lijken op die van moderne bedrijven en beïnvloedden later het kapitalistische denken.

De VOC werkte samen met lokale elites, een patroon dat Nederland ook later toepaste in Nederlands-Indië.

🌐 3. Internationale positie van Nederland
De VOC was de eerste multinational met een eigen leger en diplomatie.

Door deze onderneming werd Nederland een koloniale wereldmacht, met bezittingen van Zuid-Afrika tot Indonesië.

Dit versterkte eeuwenlang de internationale invloed van Nederland.

🧠 4. Mentale en culturele erfenis
🏴‍☠️ a. Het "VOC-mentaliteit"-begrip
In 2006 gebruikte premier Balkenende het woord "VOC-mentaliteit" als symbool voor lef en ondernemerschap.

Dat leidde tot felle kritiek, omdat het VOC-verleden ook slavernij, geweld en uitbuiting inhoudt.

🎨 b. Kunst en wetenschap
De VOC financierde schilders, cartografen en uitvinders.

Collecties uit de VOC-tijd liggen nu in musea als het Rijksmuseum, met objecten uit koloniën.

🤝 5. Ongelijkheid en koloniale sporen
De rijkdom die de VOC bracht, kwam vooral bij een kleine elite terecht — dat patroon zie je nog in moderne vermogensongelijkheid.

In gebieden als Indonesië en Suriname liet de VOC diepe sociale en economische schade na, waarvan de gevolgen tot vandaag merkbaar zijn.

📌 Samenvattend
Het VOC-kapitaal was een katalysator voor Nederlands economisch succes, maar het is gebouwd op koloniale uitbuiting. De erfenis zie je terug in welvaart, instellingen én maatschappelijke ongelijkheid.
  zondag 6 juli 2025 @ 18:31:20 #129
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218143197
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:28 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Wat zou er gebeuren als je verplicht zou moeten meebetalen..?
Rechtszaak.

Of ik ga geld eisen van de nazaten van de Romeinen, de Spanjaarden, de Calvinisten en de Duitsers.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 18:34:08 #130
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218143222
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:31 schreef klaasweetalles het volgende:

Goh.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 18:34:47 #131
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218143231
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Rechtszaak.

Of ik ga geld eisen van de nazaten van de Romeinen, de Spanjaarden, de Calvinisten en de Duitsers.
Je zegt dus niet snel ‘wij als Nederlanders’ maar eerder ‘ik als Etto’.
  zondag 6 juli 2025 @ 18:36:26 #132
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218143243
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:34 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Je zegt dus niet snel ‘wij als Nederlanders’ maar eerder ‘ik als Etto’.
Ligt aan de context.

Nog wel een interessante vraag: die betalingen, gaat elke Nederlander daaronder vallen of wordt er geselecteerd op huidskleur en etniciteit aleer we rekeningen gaan sturen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218143246
quote:
🧠 Wat betekent dit?
De waarde van het VOC-goud (ca. ¤1 miljard) is minder dan 0,25% van de huidige jaarlijkse staatsuitgaven.

Maar voor de 17e eeuw was dat bedrag gigantisch:

De VOC was toen het rijkste bedrijf ter wereld.

De koopkracht van dat goud of die winst was veel groter dan nu.

Nederland gebruikte dat kapitaal om:

Amsterdam te bouwen (grachten, pakhuizen)

Politieke macht te financieren

Militaire invloed in Azië en Afrika uit te breiden

🔎 Conclusie
Het VOC-kapitaal was in z’n tijd ongekend rijk — een vermogen van honderden miljoenen guldens, vergelijkbaar met miljarden euro’s vandaag. Maar Nederland anno 2025 draait op een veel grotere schaal. Toch is de structurele rijkdom die het VOC-tijdperk bracht (handel, banken, kolonies, infrastructuur) nog altijd terug te zien in de economische positie van Nederland.
  zondag 6 juli 2025 @ 18:37:57 #134
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218143254
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ligt aan de context.

Nog wel een interessante vraag: die betalingen, gaat elke Nederlander daaronder vallen of wordt er geselecteerd op huidskleur en etniciteit aleer we rekeningen gaan sturen?
Alle Nederlanders. En waarom een selectie? Die snap ik niet.
  zondag 6 juli 2025 @ 18:38:58 #135
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218143257
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:37 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Alle Nederlanders. En waarom een selectie? Die snap ik niet.
Aha, dus Turkse immigranten en Oekraïners gaan ook meebetalen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')