Ik vind het onzin om de economische schade te "berekenen", maar als je dat per se wil doen dan moet je gewoon netjes je sommetjes maken.quote:Op zondag 6 juli 2025 13:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik vind het nog erger dan misdadig. Moeten ze ook voor hun ketenen betalen?
Inderdaad. Er zijn ongetwijfeld families geweest die zwaar hebben verdiend aan de slavernij. Maar de welvaart van Nederland is nagenoeg uitsluitend te verklaren aan de wederopbouw (Marshallplan) en het Groningse gas.quote:Op zondag 6 juli 2025 14:50 schreef Havermout2 het volgende:
Het probleem met het monetariseren van het leed veroorzaakt door slavernij is dat het kolonialisme vooral een uitdrukking was van nationaal prestige en weinig economisch onderbouwd. Aan de slaven is enorm leed aangedaan, en dat mag niet vergeten worden, maar het was bovenal zinloos en verspild.
Ik zie vooral een behoefte om het belang van het slavernijverleden te koppelen aan de ontwikkeling van het Westen en om de achterstanden van met name Afrika en Latijns-Amerika te verklaren, met als doel het vragen van een zo hoog mogelijke economische compensatie.
Leuk bedacht, maar jij begon met het monetariseren van slavernij. Dan houdt het niet op bij de bruto opbrengsten.quote:
Waar baseer je dat op, en straat arm vergeleken met wie? Feit is dat tijdens de goede eeuw er een enorme instroom was van mensen uit heel Europa, Migratie leidde tot spectaculaire stedelijke groei: Amsterdam groeide van 30.000 inwoners in 1570 naar 200.000 in 1672, en ook steden als Leiden, Haarlem en Rotterdam verdubbelden of verdrievoudigden in omvang. De nieuwkomers waren essentieel voor de opkomst van de Republiek als handels- en cultuurmacht: zij brachten innovaties in de kunsten, wetenschap, techniek en nijverheid, en speelden een sleutelrol in het succes van ondernemingen als de VOC en de West-Indische Compagnie. Al die lui kwamen omdat ze in de Republiek het duidelijk beter hadden dan elders.quote:Op zondag 6 juli 2025 13:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, ofwel, het gros van de Nederlanders in die zogenaamde 'Gouden Eeuw' was straatarm.
Er bestaat ook nog iets als ordinair fatsoen. FATSOEN.quote:Op zondag 6 juli 2025 16:49 schreef HiZ het volgende:
[..]
Leuk bedacht, maar jij begon met het monetariseren van slavernij. Dan houdt het niet op bij de bruto opbrengsten.
Op de aangehaalde bron, o.a.quote:Op zondag 6 juli 2025 17:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op, en straat arm vergeleken met wie? Feit is dat tijdens de goede eeuw er een enorme instroom was van mensen uit heel Europa, Migratie leidde tot spectaculaire stedelijke groei: Amsterdam groeide van 30.000 inwoners in 1570 naar 200.000 in 1672, en ook steden als Leiden, Haarlem en Rotterdam verdubbelden of verdrievoudigden in omvang. De nieuwkomers waren essentieel voor de opkomst van de Republiek als handels- en cultuurmacht: zij brachten innovaties in de kunsten, wetenschap, techniek en nijverheid, en speelden een sleutelrol in het succes van ondernemingen als de VOC en de West-Indische Compagnie. Al die lui kwamen omdat ze in de Republiek het duidelijk beter hadden dan elders.
Etto, je kunt toch niet straffeloos hele volkeren in de ellende storten?quote:Op zondag 6 juli 2025 18:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Op de aangehaalde bron, o.a.
Dat er hier een paar mensen steenrijk zijn geworden, zal best. De meeste Nederlanders waren gewoon aan het ploeteren in fabrieken, boerderijen en als dagloner. En dat veranderde pas met de komst van de Sociale Kwestie eind 19e eeuw. Het is niet voor niets dat je hier tot die tijd je kinderen nog de werkplaats op moest schoppen om uberhaupt rond te kunnen komen. Oh, en de vrouwen ploeterden doorgaans mee.
Dus nee, dat hele simplistische verhaal dat 'wij' rijk zijn geworden door de slavernij en er nu iets terugbetaald moet worden gaat er bij mij niet in.
Dat heb ik dan ook niet gedaan. Mijn voorouders ook niet.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:07 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Etto, je kunt toch niet straffeloos hele volkeren in de ellende storten?
En onze Nederlandse voorouders? Die hebben bestaan.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat heb ik dan ook niet gedaan. Mijn voorouders ook niet.
Geen idee waarom ik gestraft moet worden voor de daden van een ander.
Ja, en zoals ik zeg, het gros daarvan heeft niets met slavernij te maken gehad. Al was het maar omdat een groot deel van 'Nederlanders' in die tijd zelf in wingewesten woonden.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:10 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En onze Nederlandse voorouders? Die hebben bestaan.
Ja… maar ik toch wel… we verschillen van mening.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, en zoals ik zeg, het gros daarvan heeft niets met slavernij te maken gehad. Al was het maar omdat een groot deel van 'Nederlanders' in die tijd zelf in wingewesten woonden.
Ik geloof niet zo in collectieve erfschuld.
Dat klopt.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:16 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja… maar ik toch wel… we verschillen van mening.
quote:De Nederlandse welvaart heeft haar oorsprong in een combinatie van geografische, economische, koloniale, handels- en politieke factoren, met als kernmoment de Gouden Eeuw (17e eeuw). Hieronder leg ik uit waarom en hoe Nederland zo welvarend werd en wat de onderliggende bronnen van die rijkdom zijn — inclusief de rol van kolonialisme en slavernij.
🌍 OORSPRONG VAN DE NEDERLANDSE WELVAART
1. 📍 Geografisch voordeel
Nederland ligt aan de Noordzee, met goede toegang tot rivieren (Rijn, Maas, Schelde).
Ideale ligging als handelsknooppunt tussen Engeland, Duitsland, Frankrijk en de Oostzee.
De haven van Amsterdam groeide snel uit tot een van de belangrijkste ter wereld.
2. 🚢 Handel & scheepvaart (VOC en WIC)
De oprichting van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) in 1602 maakte Nederland tot pionier in wereldhandel.
Handelsroutes naar Indonesië, Japan, India.
De West-Indische Compagnie (WIC) regelde handel op de Atlantische Oceaan, inclusief slavenhandel.
Vooral met West-Afrika, Suriname, het Caribisch gebied en Brazilië.
De VOC en WIC waren gewapende handelsimperiums die ook oorlog voerden en grondstoffen roofden.
3. 🏦 Financiële innovatie
Amsterdam ontwikkelde een geavanceerd bankensysteem, aandelenbeurzen, verzekeringen en wisselmarkten.
Eerste echte aandelenbedrijf ter wereld (VOC) – en dus de eerste kapitaalmarkten.
Belastingen en begrotingssystemen werden professioneel ingericht.
4. 🧑🏾🤝🧑🏿 Kolonialisme & slavernij
Nederlandse welvaart werd mede mogelijk gemaakt door uitbuiting van overzeese gebieden en mensen, met name:
Suriname en de Antillen (suiker, katoen, koffie).
Indonesië (specerijen, olie, rubber).
Tot slaaf gemaakten uit Afrika: honderdduizenden mensen vervoerd en verhandeld.
Deze systemen zorgden voor lage kosten, hoge winsten – ten koste van miljoenen levens en gemeenschappen.
5. 🧠 Kennis, techniek en innovatie
De Republiek had veel wetenschappers, cartografen, ingenieurs.
Innovaties in scheepsbouw, watermanagement en boekdrukkunst.
Een relatief tolerante samenleving trok migranten, denkers en kapitaal aan (bv. uit Spanje, Frankrijk, Duitsland).
6. ⚖️ Politiek en bestuur
De Republiek was geen absolute monarchie maar een decentraliseerde statenbond, waardoor handelaren en steden veel macht hadden.
Grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Leiden werden economische en culturele motoren.
🧾 Samenvattend: Bronnen van Nederlandse welvaart
Factor Rol in welvaart
Geografie Handelsknooppunt
Handel (VOC/WIC) Wereldwijde export, import
Slavernij & kolonialisme Arbeid en grondstoffen
Financiële innovatie Banken, aandelen, beleggingen
Kennis & techniek Productiviteit en innovatie
Bestuur & stabiliteit Bevorderde ondernemerschap
📘 Slotgedachte
Nederland staat vandaag bekend als een rijk, ontwikkeld land. Maar die welvaart is niet alleen ontstaan door “hard werken” of innovatie, maar ook door:
Koloniale uitbuiting
Slavernij en mensenhandel
Militaire overmacht en monopoliepositie
Dat is niet zo erg solidair vind ik.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat klopt.
Ik ben namelijk alleen verantwoordelijk voor mijn eigen acties, niet die van anderen.
Wat ik niet solidair vind is mensen opzadelen met schuld die niet de hunne is.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:18 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is niet zo erg solidair vind ik.
Dus al die andere landen die slaven verhandelden en lieten werken treffen ook geen blaam?quote:Op zondag 6 juli 2025 18:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat ik niet solidair vind is mensen opzadelen met schuld die niet de hunne is.
Maar het staat iedereen vrij een potje opzij te zetten en geld naar Suriname te zenden.
Landen treffen sowieso geen blaam aangezien dat geen bewuste entiteiten zijn.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus al die andere landen die slaven verhandelden en lieten werken treffen ook geen blaam?
Je weet dat je bron gekleurd is als de VOC als "bron van de welvaart" wordt neergezet en er met geen woord over de moedernegotie wordt gerept.quote:
Het is bij elkaar geplakte AI...quote:Op zondag 6 juli 2025 18:24 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Je weet dat je bron gekleurd is als de VOC als "bron van de welvaart" wordt neergezet en er met geen woord over de moedernegotie wordt gerept.
Dus ik moet bij de nazaten van o.a. de slavenhandelaars zijn?quote:Op zondag 6 juli 2025 18:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Landen treffen sowieso geen blaam aangezien dat geen bewuste entiteiten zijn.
De mensen die blaam treft zijn de slavenhandelaars (waaronder ook de inheemse Afrikanen die hun mede-Afrikanen gevangennamen en verkochten), slavendrijvers en degenen die willens en wetens kapitaal hebben vergaard over de rug daarvan.
Overigens bestaat slavernij op dit moment nog in delen van Afrika, het Midden-Oosten en Azië. Vind ik op dit moment wat prangender.
Lijkt me al iets logischer dan bij mij als nazaat van Brabantse boeren en schoenlappers.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:25 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus ik moet bij de nazaten van o.a. de slavenhandelaars zijn?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |