Aldus helemaal niemand. Maar preventief bombarderen zonder directe dreiging is bezopen. Of je nou Amerika bent of niet.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, israel moet gewoon wachten, tot ze in tel aviv in de lucht verschijnen.
Ah, China die zich drukmaakt over de VN terwijl men 3 miljoen Oeigoeren in concentratiekampen stopt en nog altijd een oogje heeft op China. Die poppenkast is wat dit betreft zo vermoeiend. Daarom is de VN ook slechts een façade.quote:
Ik zal het doorgevenquote:
Taiwan.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, China die zich drukmaakt over de VN terwijl men 3 miljoen Oeigoeren in concentratiekampen stopt en nog altijd een oogje heeft op China. Die poppenkast is wat dit betreft zo vermoeiend. Daarom is de VN ook slechts een façade.
Handig om met verdragen en wetten te wapperen om het als stok tegen anderen te gebruiken terwijl landen ze zelf doodleuk in de wind slaan. Het Westen had nooit met niet-Westerse landen in die organisatie moeten stappen.
Mono?quote:Op zondag 22 juni 2025 14:04 schreef Hallulama het volgende:
Pentagon-briefing nu gaande...
Bekijk deze YouTube-video
Ik snap je punt, echt waar. Tegelijkertijd voel ik meer voor het argument dat je te laat bent als “de lanceerstations al klaarstonden”.quote:Op zondag 22 juni 2025 13:58 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar als je een onafhankelijk agentschap hebt wat die dreiging ontkent wordt het verhaal al anders.
Men praat het nu goed door te doen alsof de lanceerstations al klaarstonden. Dan zou de actie namelijk wél te legitimeren zijn, nu niet.
Maar wel boos worden dat ze in Iran zeggen death to Israel. Death to Israel roepen lijkt me een stuk minder gevaarlijk dan een oorlog starten onder valse voorwendselen. Het is nu zeker vrij logisch dat Iran zich bedreigd voelt door Israel en daar verdediging tegen wil in de vorm van een atoom wapen.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Aldus helemaal niemand. Maar preventief bombarderen zonder directe dreiging is bezopen. Of je nou Amerika bent of niet.
Nou laten we beginnen met niet dit. Alles wat je tot nu toe hebt bereikt om Iran in de gaten te kunnen houden heb je nu met je stoere spierballengedoe om zeep geholpen.quote:
Dit is even speculatief als stellen dat VS hier positief aan doet.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:08 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nou laten we beginnen met niet dit. Alles wat je tot nu toe hebt bereikt om Iran in de gaten te kunnen houden heb je nu met je stoere spierballengedoe om zeep geholpen.
quote:Op zondag 22 juni 2025 14:08 schreef byah het volgende:
Deze speechIran kan tekenen bij het vakje anders laat Trump z'n ballen zien.
Kom op man, ik weet het, jij weet het, mijn hond weet het. Dit is wat ik eerder bedoelde met beide kanten die zich compleet ingraven in hun meningen bubbel.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:03 schreef 2172619626795 het volgende:
Sommigen hier beweren dat Israel op dit moment over atoomwapens beschikt. Dit is een aanname, want er is geen bewijs voor, immers laten ze geen toezichthouders toe en hebben ze nooit onderkend dat ze over een atoomwapen beschikken.
Ja joh, na decennia aan bedreigingen en proxy's in stelling brengen met honderdduizenden doden tot gevolg en totale staten die gestabiliseerd zijn in de regio krijgt Iran een substantiële tegenaanval en is het ineens logisch dat Iran zich zo onveilig voelt dat het maar een atoomwapen verdient.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar wel boos worden dat ze in Iran zeggen death to Israel. Death to Israel roepen lijkt me een stuk minder gevaarlijk dan een oorlog starten onder valse voorwendselen. Het is nu zeker vrij logisch dat Iran zich bedreigd voelt door Israel en daar verdediging tegen wil in de vorm van een atoom wapen.
Klopt, maar dat is wat anders dan dat er geen alarmerende situatie was.quote:Op zondag 22 juni 2025 13:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, er was geen indicatie voor een directe dreiging.
Iran dreigt al decennia met het vernietigen van Israël. In het geheim uranium verrijken en de aanwezigheid van plutonium wat geen enkel ander doel dient dan nucleaire wapens kan je niet plat slaan met 'omdat het je tegenstaat'. Als jij even nadenkt dan weet je dat ook wel alleen je wil Israël de schuld geven terwijl je zogenaamd geen antisemiet bent.....quote:Op zondag 22 juni 2025 13:51 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Iets alarmerend vinden is geen reden tot bombarderen. Of het nou Israël, China, Amerika of Groenland is. Je kunt niet zomaar iets platgooien omdat het je niet aanstaat.
Dat is geen antwoord.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:08 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nou laten we beginnen met niet dit. Alles wat je tot nu toe hebt bereikt om Iran in de gaten te kunnen houden heb je nu met je stoere spierballengedoe om zeep geholpen.
Ja, dat is waar. Kans zit erin dat Iran dit ziet als een mooie ingang tot diplomatie met de bombarderende partij.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit is even speculatief als stellen dat VS hier positief aan doet.
China heeft natuurlijk wel gewoon een punt hier. Dat ze zelf ook meerdere overtredingen begaan doet niets af wat mij betreft aan deze feitelijke correcte constatering.quote:
Daar is het nu te laat voor. Nu de VS bezig is op meerdere fronten zal China haar kans zien om Taiwan tot zich toe te eigenen.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, China die zich drukmaakt over de VN terwijl men 3 miljoen Oeigoeren in concentratiekampen stopt en nog altijd een oogje heeft op China. Die poppenkast is wat dit betreft zo vermoeiend. Daarom is de VN ook slechts een façade.
Handig om met verdragen en wetten te wapperen om het als stok tegen anderen te gebruiken terwijl landen ze zelf doodleuk in de wind slaan. Het Westen had nooit met niet-Westerse landen in die organisatie moeten stappen.
Dus omdat ik kritiek heb op het schenden van internationale verdragen door de regering van een land haat ik een bevolkingsgroep om hoe en waar ze als iets geboren zijn?quote:Op zondag 22 juni 2025 14:10 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Iran dreigt al decennia met het vernietigen van Israël. In het geheim uranium verrijken en de aanwezigheid van plutonium wat geen enkel ander doel dient dan nucleaire wapens kan je niet plat slaan met 'omdat het je tegenstaat'. Als jij even nadenkt dan weet je dat ook wel alleen je wil Israël de schuld geven terwijl je zogenaamd geen antisemiet bent.....
Nonsens, daarmee schiet China zichzelf alleen maar in de voet.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:13 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Daar is het nu te laat voor. Nu de VS bezig is op meerdere fronten zal China haar kans zien om Taiwan tot zich toe te eigenen.
Duurde nog lang die antisemietkaartquote:Op zondag 22 juni 2025 14:10 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Iran dreigt al decennia met het vernietigen van Israël. In het geheim uranium verrijken en de aanwezigheid van plutonium wat geen enkel ander doel dient dan nucleaire wapens kan je niet plat slaan met 'omdat het je tegenstaat'. Als jij even nadenkt dan weet je dat ook wel alleen je wil Israël de schuld geven terwijl je zogenaamd geen antisemiet bent.....
Precies. Iran verrijkt Uranium tot 83%. Dat heeft wetenschappelijk onderbouwd ook maar 1 enkel doel.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:10 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:
[..] Kom op man, ik weet het, jij weet het, mijn hond weet het.
Gelet op het bovenstaande ben ik het daarmee eens.quote:Dit is wat ik eerder bedoelde met beide kanten die zich compleet ingraven in hun meningen bubbel.
De mentale hersengymnastiek is echt off the charts.
Ik vermoed dat Israël beschikt over, al of niet aan haar verstrekte, atoomwapens.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:03 schreef 2172619626795 het volgende:
Ik post hem nog maar een keer:
Sommigen hier beweren dat Israel op dit moment over atoomwapens beschikt. Dit is een aanname, want er is geen bewijs voor, immers laten ze geen toezichthouders toe en hebben ze nooit onderkend dat ze over een atoomwapen beschikken.
Jullie beweren dat er niet aangenomen mag worden dat Iran bezig was met het ontwikkelen van atoomwapens. Daarvoor is immers geen bewijs, want toezichthouders worden niet toegelaten en Iran heeft het nooit onderkend.
Hoe is deze hypocrisie te verdedigen?
Eerder dat dit bombardement (en misschien nog die erop volgen) de kernwapen-doelstellingen van Iran erg hebben gefrustreerd.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:11 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, dat is waar. Kans zit erin dat Iran dit ziet als een mooie ingang tot diplomatie met de bombarderende partij.
Ik wou het net zeggen: de deur gaat hierdoor wagenwijd open voor anderen om hetzelfde te doen en daarna tegen Amerika een middelvingertje te geven als ze iets durven zeggen. Hebben ze vást vantevoren goed over nagedachtquote:Op zondag 22 juni 2025 14:13 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Daar is het nu te laat voor. Nu de VS bezig is op meerdere fronten zal China haar kans zien om Taiwan tot zich toe te eigenen.
Opgestoken wijsvingertje moralisme, zonder zelf met een werkbare oplossing te komen.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:14 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dus omdat ik kritiek heb op het schenden van internationale verdragen door de regering van een land haat ik een bevolkingsgroep om hoe en waar ze als iets geboren zijn?heel benieuwd hoe dat precies aan elkaar valt te knopen maar ga je gang.
Joh dat is allemaal gedrag wat Israel ook vertoont. Deze aanval op Iran kan makkelijk de hele regio destabiliseren. honderdduizenden doden veroorzaken. Sommige bijdrages van Israel hebben al zulke impact gehad.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:10 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja joh, na decennia aan bedreigingen en proxy's in stelling brengen met honderdduizenden doden tot gevolg en totale staten die gestabiliseerd zijn in de regio krijgt Iran een substantiële tegenaanval en is het ineens logisch dat Iran zich zo onveilig voelt dat het maar een atoomwapen verdient.
Vast wel. Het gaat er vooral omdat je op deze manier voor heel wat landen de rode lopen uitrolt om hetzelfde te doen.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Eerder dat dit bombardement (en misschien nog die erop volgen) de kernwapen-doelstellingen van Iran erg hebben gefrustreerd.
Zo moeilijk is het niet. Niet mee bemoeien. Je hoeft het wespennest niet te prikken.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Opgestoken wijsvingertje moralisme, zonder zelf met een werkbare oplossing te komen.
Waarvan akte en bijzonder scherp onderbouwd, mag gezegd worden.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik vermoed dat Israël beschikt over, al of niet aan haar verstrekte, atoomwapens.
De beeldvorming is dat kernwapens alleen nutig zijn ter afschrikking van anderen.
Probleem is dat bewijs pas bewijs is als dat ergens nuttig voor (gebleken) is.
Nogmaals inzake Iran er is geen andere reden denkbaar om een complete nucleaire industrie voor eigen gebruik te ontwikkelen, anders dan in te kunnen zetten om anderen daarmee te kunnen bedreigen en twee keer na t elaten denken. Dat doen Rusland en Amerika met alleen die reden. Hypocriet, zeker maar liever onderdukt worden in een democratie dan weggedrukt door een dictatuur.
So far is met dat MAD op grond van welvaartsvernietiging nog weinig aan te hand maar waneer je religie in de soep flikkert gaat dat overkoken.
Ik hoef geen bewijs dat de islamitische ideologie - laat staan in uitgeschreeuwd Iran - mij als onglovige varken wil vernietigen want die ideologie maakt dat onomwonden - verbloemd - steeds weer duidelijk. Iemand die mij wil doden geef ik bij wijze nog niet eens een mes om mee te snijden.
De werkbare oplossing is er al in de vorm van internationale verdragen en vormen van diplomatie. Het is niet zo dat Iran en Israël eergisteren zijn begonnen met bakkeleien.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Opgestoken wijsvingertje moralisme, zonder zelf met een werkbare oplossing te komen.
Dat is hoe jij erover denkt, zelf ben ik van mening dat Iran zonder kernwapen minder gevaarlijk is, wanneer ze dan gestopt worden en hoe, is aan landen die daar wat aan kunnen doen.quote:Op zondag 22 juni 2025 13:51 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Iets alarmerend vinden is geen reden tot bombarderen. Of het nou Israël, China, Amerika of Groenland is. Je kunt niet zomaar iets platgooien omdat het je niet aanstaat.
Het Atoomagentschap wat geen directe dreiging constateerde? Nee, dan moet je inderdaad direct bombarderen. Meteen.quote:
Er was een prima atoomdeal tot Trump die tijdens zijn vorige termijn verscheurde.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:21 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is hoe jij erover denkt, zelf ben ik van mening dat Iran zonder kernwapen minder gevaarlijk is, wanneer ze dan gestopt worden en hoe, is aan landen die daar wat aan kunnen doen.
Met als voornaamste verschil dat Taiwan hun deuren wagenwijd open zou gooien voor onafhankelijke inspecties, immers hebben zij het NPV ook getekend en hebben zij niets te verliezen met transparantie. Het enige wat zij willen is leven in een democratie.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Vast wel. Het gaat er vooral omdat je op deze manier voor heel wat landen de rode lopen uitrolt om hetzelfde te doen.
China heeft dan zogenaamd verregaande bronnen dat Taiwan dit of dat aan het bouwen is. Ze moeten wel ingrijpen. En dan komt Amerika uitleggen dat het zo niet werkt?
Want dan was er dus ook geen directe dreiging?quote:Op zondag 22 juni 2025 14:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het Atoomagentschap wat geen directe dreiging constateerde?
Bron?quote:Op zondag 22 juni 2025 14:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Joh dat is allemaal gedrag wat Israel ook vertoont.
Los van een (vooringenomen) overtuiging, denk ik dat de daad van USA zorgt dat menigeen daar opnieuw gaat nadenken met wie, wie zal willen (en vooral kunnen) gaan vernietigen. De kaarten zijn weer geschud en zo het er nu naar uitziet. is Iran terug in haar hol geduwd. Het is verhaal is dat Iran geen offensief nucleaire mogendheid mag (gaan) zijn.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Joh dat is allemaal gedrag wat Israel ook vertoont. Deze aanval op Iran kan makkelijk de hele regio destabiliseren. honderdduizenden doden veroorzaken. Sommige bijdrages van Israel hebben al zulke impact gehad.
Maar zelfs dan loop ik niet te verkondigen dat landen Israel maar lukraak mogen invallen of grote bommen gooien op hun militaire locaties als die landen van tevoren maar enkele harde beschuldigingen uitten. De problemen met Israel moeten ze grotendeels zelf oplossen. Wij kunnen alleen consequenties toekennen aan de verdragen die ze negeren en de afspraken met ons die ze verbreken door hun gedrag.
Mensen doen dat alsof als een land maar kut genoeg is het volstrekt normaal is om ze te 'helpen' met een lading bommen. Die lading bommen helpt bijna nooit. De standaard wanneer een land dan kut genoeg is, is extreem willekeurig. Het heeft niet geholpen in Irak, niet in Afghanistan, niet in Libië niet in Syrië, waarom zou het dit keer anders zijn.
Natuurlijk is Iran minder gevaarlijk zonder kernwapen. Maar dat is geen geldige legitimatie om te bombarderen als je je houdt aan de wetten van de internationale gemeenschap.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:21 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is hoe jij erover denkt, zelf ben ik van mening dat Iran zonder kernwapen minder gevaarlijk is, wanneer ze dan gestopt worden en hoe, is aan landen die daar wat aan kunnen doen.
Wat je zegt, er wasquote:Op zondag 22 juni 2025 14:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er was een prima atoomdeal tot Trump die tijdens zijn vorige termijn verscheurde.
Owh wacht, Trump heeft de deal tijdens zijn vorige termijn verscheurd inderdaad.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, laten we bv het atoomgenootschap laten monitoren.
Ow, wacht.
Maar behalve je kinderlijke wijsvingertje heb je dus gewoon niks?
Helder.
quote:Op zondag 22 juni 2025 10:47 schreef Caland het volgende:
[..]
Behoorlijk antisemitische post dit hoor.
quote:Op zondag 22 juni 2025 11:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat de Arabieren op de Westelijke Jordaanoever het daar echt mee eens zijn, maar soit.
quote:Op zondag 22 juni 2025 11:58 schreef Caland het volgende:
[..]
Oh, dat is je nu pas duidelijk. Niet toen je een keer of 40-45 exact dezelfde post plaatste?
quote:
Hoe vind je zelf dat het gaat tot op heden? Niet één post die on-topic is, het is weer allemaal getroll en inhoudsloze oneliners.quote:
Nee. Het was een zeer slechte deal opgesteld door iemand die liever een deal wilde hebben dan een goede deal. Onder de aanname dat er met Iran überhaupt een deal te maken valt.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er was een prima atoomdeal tot Trump die tijdens zijn vorige termijn verscheurde.
Volgens mij is the root cause dat er daar blijkbaar een regime zit dat die dingen wil hebben.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hebben we al lang gezien. Er zijn (minimaal) 6 gaten trouwens.quote:
quote:Op zondag 22 juni 2025 14:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Owh wacht, Trump heeft de deal tijdens zijn vorige termijn verscheurd inderdaad.
quote:Op zondag 22 juni 2025 14:25 schreef ExTec het volgende:
[..]
Volgens mij is the root cause dat er daar blijkbaar een regime zit dat die dingen wil hebben.
Alsof het de norm is dat "OF Atoomdeal, en dan geen bommen, OF GEEN atoomdeal en dan wel"
Dit zijn nieuwe beelden.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hebben we al lang gezien. Er zijn (minimaal) 6 gaten trouwens.
Ik geloof dat de ironie je ontgaatquote:
Ja? waarom niet? internationale politiek draait niet om consequent zijn he. Het is per definitie hypocriet.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Vast wel. Het gaat er vooral omdat je op deze manier voor heel wat landen de rode lopen uitrolt om hetzelfde te doen.
China heeft dan zogenaamd verregaande bronnen dat Taiwan dit of dat aan het bouwen is. Ze moeten wel ingrijpen. En dan komt Amerika uitleggen dat het zo niet werkt?
Dan wordt het gokken of er een dreiging is en ga je preventief een ander land aanvallen. Tja, dan begint het gezeik. Kun je opgestoken vingertje noemen, maar zowel Amerika als Israël heeft nou op meerdere punten de internationale gemeenschap tegen zich. En het ging al zo lekker door de tarievenpolitiek.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Want dan was er dus ook geen directe dreiging?
Welkom terugquote:Op zondag 22 juni 2025 14:24 schreef klaasweetalles het volgende:
klaas is back, let the war begin.
Natuiurlijk een illegale actie van Trump
Deze man doet alles wat de Amerikaanse democratie verboden heeft
Linksom rechtsom misschien wel een goede actie en hopen dat het nuclear geweld gestopt is
Hoewel er beweerd wordt dat de grondstoffen om die bom te maken tijdig verplaatst is door de iraniers
Jaquote:Op zondag 22 juni 2025 14:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee. Het was een zeer slechte deal opgesteld door iemand die liever een deal wilde hebben dan een goede deal. Onder de aanname dat er met Iran überhaupt een deal te maken valt.
Dat Iran zich eraan hield is irrelevant als je naar het grote plaatje kijkt. Small sacrifice, large gain.
Trump is een idioot en doet veel wispelturige dingen, dit was een uitstekende beslissing.
Toch gek dat ik die 6 gaten al gezien heb dan..quote:
Dankzij Trump mag jij weer posten in NWS.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:24 schreef klaasweetalles het volgende:
Linksom rechtsom misschien wel een goede actie en hopen dat het nuclear geweld gestopt is
Hoewel er beweerd wordt dat de grondstoffen om die bom te maken tijdig verplaatst is door de iraniers
Ik snap en ondersteun dat denken maar laten we helder zijn dat wetten er nu niet meer toedoen.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:24 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Natuurlijk is Iran minder gevaarlijk zonder kernwapen. Maar dat is geen geldige legitimatie om te bombarderen als je je houdt aan de wetten van de internationale gemeenschap.
Dus israel moet maar gewoon wachten tot ze verschijnen?quote:
En dat laatste gaat met dit soort roekeloosheid vanuit Amerika natuurlijk ook gewoon lukken, daar kun je gif op innemen. Niks werkt beter eendracht in de hand als dit soort stompzinnig spierballenvertoon.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:23 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Met als voornaamste verschil dat Taiwan hun deuren wagenwijd open zou gooien voor onafhankelijke inspecties, immers hebben zij het NPV ook getekend en hebben zij niets te verliezen met transparantie. Het enige wat zij willen is leven in een democratie.
Iran gooit de deur dicht voor onafhankelijke instanties en heeft alles te verliezen met transparantie. Het enige wat zij willen is de autocratie in stand houden.
Dat waren andere, minder gedetailleerde, beelden.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Toch gek dat ik die 6 gaten al gezien heb dan..
Of zijn dit 6 nieuwe (dus 12 nu)?
Dat deden ze toch niet, ze zijn er al in 2023 voor gewaarschuwd door IAEA.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:24 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Natuurlijk is Iran minder gevaarlijk zonder kernwapen. Maar dat is geen geldige legitimatie om te bombarderen als je je houdt aan de wetten van de internationale gemeenschap.
Los van wat je vooringenomen noemt. Dat denk ik dan weer over hoe je nu al doen alsof je zo duidelijk weet waar Iran precies staat.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:24 schreef Vallon het volgende:
[..]
Los van een (vooringenomen) overtuiging, denk ik dat de daad van USA zorgt dat menigeen daar opnieuw gata nadenken met wie, wie zal willen (en vooral kunnen) gaan vernietigen. De kaarten zijn weer geschud en zo het er nu naar uitziet. is Iran terug in haar hol geduwd. Het is verhaal is dat Iran geen offensief nucleaire mogendheid mag (gaan) zijn.
Of dat helpt is de vraag met hoe iemand (ik ook) dat dan wil bezien.
Dat het uitgangspunt dat ze verschijnen helemaal geen gegeven is.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dus israel moet maar gewoon wachten tot ze verschijnen?
En voor je weer komt met: dat zegt niemand,
Wat zeg je dan?
Daar ben ik het mee eens.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:29 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En dat laatste gaat met dit soort roekeloosheid vanuit Amerika natuurlijk ook gewoon lukken, daar kun je gif op innemen. Niks werkt beter eendracht in de hand als dit soort stompzinnig spierballenvertoon.
Niet dat ze een kernwapen hadden.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:30 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat deden ze toch niet, ze zijn er al in 2023 voor gewaarschuwd door IAEA.
Dus israel moet maar gewoon de gok nemen dat ze nooit komen?quote:Op zondag 22 juni 2025 14:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat het uitgangspunt dat ze verschijnen helemaal geen gegeven is.
Voor wat exact?quote:Op zondag 22 juni 2025 14:30 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat deden ze toch niet, ze zijn er al in 2023 voor gewaarschuwd door IAEA.
Nee hoor, maar we zijn een jaar of 10 verder.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik geloof dat de ironie je ontgaat
Waarom vind je dit verbazingwekkend?quote:
Kernverschil is de drijfveer waarom iemand de ander zou aanvallen.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:27 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dan wordt het gokken of er een dreiging is en ga je preventief een ander land aanvallen. Tja, dan begint het gezeik. Kun je opgestoken vingertje noemen, maar zowel Amerika als Israël heeft nou op meerdere punten de internationale gemeenschap tegen zich. En het ging al zo lekker door de tarievenpolitiek.
Komt er nog iets of wiezo blijf iedereen zitsen?quote:Op zondag 22 juni 2025 14:04 schreef Hallulama het volgende:
Pentagon-briefing nu gaande...
Bekijk deze YouTube-video
Ik heb een VS collega die klinkt als een chipmunk.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:33 schreef vosss het volgende:
Een van die vragenstellers op die persco klonk zuiver als Kermit de Kikker.!!
Is dit meteen een bedreiging naar landen die moeilijk doen over tariffs? Bron:nosquote:Ook zei hij dat als president Trump iets zegt, de wereld moet luisteren. Trump had Iran gewaarschuwd om tot een deal te komen over het Iraanse nucleaire programma, maar dat land luisterde niet, aldus Hegseth.
Ik vind het zozeer niet verbazingwekkend als iets anders.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom vind je dit verbazingwekkend?
Je snapt dat als ik op mijn werk diverse mensen in woord en op papier met de dood zou bedreigen, ik thuis op het internet opzoek ga naar .dxf’jes voor mijn 3D printer, ik daarmee de onderdelen maak voor een Glock 17, verlinkt wordt door mijn vriendin, de politie ook gewapend aan mijn deur staat om mij te arresteren en te vervolgen?quote:
Ik vind dat jij heel vaak zelf een conclusie moet bedenkenquote:Op zondag 22 juni 2025 14:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dus israel moet maar gewoon de gok nemen dat ze nooit komen?
Dat is je "oplossing"?
Dat is létterlijk waarmee ze Iran al decennia onder de duim hebben gehouden?quote:Op zondag 22 juni 2025 14:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kernverschil is de drijfveer waarom iemand de ander zou aanvallen.
Wanneer het gaat om financiële of territoria belangen kan je dingen (af)wegen en (af)ruilen.
Voeg je daar een (al of niet zo ingezette) religie bij, worden dingen heel diffuus.
Met iemand die ander wil vernietigen vanwege een diepgewortelde overtuiging, valt niet praten noch te onderhandelen.
Iran de omgeving via onder anderen haar proxies.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:37 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is létterlijk waarmee ze Iran al decennia onder de duim hebben gehouden?
Ja je schrijft mooi op hoe de propaganda werkt. Dus men klopt op dat met Iran niet te praten is en dan mag je ze dus aandoen wat je wil. Er viel wel met Iran te praten want er was ook bijvoorbeeld een atoomdeal waar ze zich aan hielden.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kernverschil is de drijfveer waarom iemand de ander zou aanvallen.
Wanneer het gaat om financiële of territoria belangen kan je dingen (af)wegen en (af)ruilen.
Voeg je daar een (al of niet zo ingezette) religie bij, worden dingen heel diffuus.
Met iemand die ander wil vernietigen vanwege een diepgewortelde overtuiging, valt niet praten noch te onderhandelen.
Dat zal best, maar verandert niets.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:39 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Iran de omgeving via onder anderen haar proxies.
Maar wel dat ze er dichtbij/dichterbij waren, maar dat is ook niet voldoende voor je blijkbaar, gelukkig is dat ook maar een mening.quote:
Uhu werkte prima:quote:Op zondag 22 juni 2025 14:36 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik vind dat jij heel vaak zelf een conclusie moet bedenkentot nu toe werkte de aanpak van diplomatie en verdragen prima dus wat mij betreft ging men daarmee door ipv dit.
quote:Iran significantly growing uranium stockpile, warns UN nuclear agency
In a confidential report seen by the BBC, the International Atomic Energy Agency (IAEA) said Iran now possesses over 400kg of uranium enriched to 60% purity - well above the level used for civilian purposes and close to weapons grade, and a near 50% increase in three months.
Dat was het. Nu is het wachten op een aflevering van The Proper People over Fordo.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:35 schreef vosss het volgende:
[..]
Komt er nog iets of wiezo blijf iedereen zitsen?
Volgens de Pentagon-briefing van zojuist was het een enkele, doelgerichte missie, zonder open einde.quote:
Is dat al bevestigd?quote:Op zondag 22 juni 2025 14:42 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Gelukkig niet, aangezien ze nu zonder een levensvatbaar kernwapenprogramma staan.
Of het voor mij voldoende is doet niet ter zake. Het gaat om de legitimering van bombarderen en daarvoor geldt dit inderdaad niet.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:41 schreef Tarado het volgende:
[..]
Maar wel dat ze er dichtbij/dichterbij waren, maar dat is ook niet voldoende voor je blijkbaar, gelukkig is dat ook maar een mening.
Yep tot nu dan waar Iran kennelijk buiten, wat je daar ook van vindt, buiten de lijntjes is gaan kleuren.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:37 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is létterlijk waarmee ze Iran al decennia onder de duim hebben gehouden?
Ja, laten we atoomagentschap laten monitoren!quote:Op zondag 22 juni 2025 14:36 schreef Buitendam het volgende:
tot nu toe werkte de aanpak van diplomatie en verdragen prima dus wat mij betreft ging men daarmee door ipv dit.
Dank!quote:Op zondag 22 juni 2025 14:46 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat ze een veelvoud aan verrijkt uranium hebben dan noodzakelijk voor civiel gebruik.
Werkte zeker prima tot Trump de overeenkomst verscheurde. Ja, dan is Iran weer een ongeleid projectiel.quote:
quote:Op zondag 22 juni 2025 14:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Of het voor mij voldoende is doet niet ter zake. Het gaat om de legitimering van bombarderen en daarvoor geldt dit inderdaad niet.
Nee helemaal niet, ook voor de verscheuring waren er schendingen van Iranquote:Op zondag 22 juni 2025 14:47 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Werkte zeker prima tot Trump de overeenkomst verscheurde. Ja, dan is Iran weer een ongeleid projectiel.
quote:Op zondag 22 juni 2025 14:47 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Werkte zeker prima tot Trump de overeenkomst verscheurde. Ja, dan is Iran weer een ongeleid projectiel.
quote:Op zondag 22 juni 2025 14:25 schreef ExTec het volgende:
[..]
Volgens mij is the root cause dat er daar blijkbaar een regime zit dat die dingen wil hebben.
Alsof het de norm is dat "OF Atoomdeal, en dan geen bommen, OF GEEN atoomdeal en dan wel"
Het internationale recht niet.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:48 schreef Tarado het volgende:
[..]Bij jou niet, de VS denkt daar toch anders over.
Lees anders even terug.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:45 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, laten we atoomagentschap laten monitoren!
Ow, wacht.
En Amerika hoeft zich op de een of andere manier niet te houden aan het internationaal recht?quote:Op zondag 22 juni 2025 14:48 schreef Tarado het volgende:
[..]Bij jou niet, de VS denkt daar toch anders over.
Mss moet je dat zelf doen.quote:
Het ging toch om toezicht? Ja, dat ben je kwijt als je gaat scheuren en ze de middelvinger geeft.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:48 schreef oblo het volgende:
[..]
Nee helemaal niet, ook voor de verscheuring waren er schendingen van Iran
quote:Op zondag 22 juni 2025 14:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mss moet je dat zelf doen.
Want je komt wel iedere met je gezemel over diplomatie, en dan wordt je wel weer om de oren geslagen met bewijs dat het monitoren gewoon niet werkte, maar dat blijf je gewoon negeren.
Je vingerwijzen naar hoe slecht de VS wel niet is, veranderd niets aan de feiten op de grond.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:51 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het ging toch om toezicht? Ja, dat ben je kwijt als je gaat scheuren en ze de middelvinger geeft.
Wij hadden een minister die vond dat zij beleid was. Wereldwijd hebben we een land dat vind dat zij het internationale recht zijn.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:50 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En Amerika hoeft zich op de een of andere manier niet te houden aan het internationaal recht?
Gelachen, je hebt het over jezelf.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:52 schreef Buitendam het volgende:
[..]gelachen. Het is allemaal net een slag te moeilijk voor je.
Hou nu toch eens op om telkens keer op keer er een soort van ethisch, morele discussie van te maken die Israël wegzet als boze genius.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja je schrijft mooi op hoe de propaganda werkt. Dus men klopt op dat met Iran niet te praten is en dan mag je ze dus aandoen wat je wil. Er viel wel met Iran te praten want er was ook bijvoorbeeld een atoomdeal waar ze zich aan hielden.
Er valt amper met Amerika te praten, want ze verbreken deals als het uitkomt. En tijdens onderhandelingen met Iran staan ze toe dat Israel de aanval opent.
Sowieso wel een giftig narratief dan,dat bij Israel met geen enkele van de buurlanden te praten is. Als iedereen om je heen het probleem is, over het algemeen ben je het dan zelf. In dit geval laat Israel heel duidelijk te zien eerst bommen te gooien dan te praten. Netanyahu noemt het geloof ik peace through strength.
Het verandert er inderdaad niets aan dat Israël en de VS zich niet ah internationale recht hebben gehouden bij hun aanvallen op Iran.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je vingerwijzen naar hoe slecht de VS wel niet is, veranderd niets aan de feiten op de grond.
Feiten op de grond is dat ze internationaal recht hebben geschonden en geen poot meer hebben om op te staan als China of Rusland hetzelfde doet. Het is vooral heel erg dom, maar het ziet er lekker daadkrachtig uit.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je vingerwijzen naar hoe slecht de VS wel niet is, veranderd niets aan de feiten op de grond.
Dat klopt helaas.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:55 schreef Tarado het volgende:
[..]
Daar trekken ze zich weinig van aan in de regel.
Yep het wachten op mensonterende beelden die duidelijk moeten gaan maken dat Iraanse burgers het doelwit waren en de Aya's het westen zullen vernietigen.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:41 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Dat was het. Nu is het wachten op een aflevering van The Proper People over Fordo.
Ja, alleen is China ze op meerdere fronten aan het inhalen en zij hebben nu legitimatie van Amerika in de schoot geworpen gekregen. In Beijing gaan nu de flesjes bubbels open, gok ikquote:Op zondag 22 juni 2025 14:53 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wij hadden een minister die vond dat zij beleid was. Wereldwijd hebben we een land dat vind dat zij het internationale recht zijn.
Laten we het hopen zeg. Hebben ze geprobeerd de nucleaire installaties op te blazen of alleen de ingangen?quote:Op zondag 22 juni 2025 14:42 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Volgens de Pentagon-briefing van zojuist was het een enkele, doelgerichte missie, zonder open einde.
Vooralsnog zeggen ze dit: Stevige taal vanuit Iran na aanval van VS: 'Dikke rode lijn overschreden' - https://nos.nl/l/2572073quote:Op zondag 22 juni 2025 14:56 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep het wachten op mensonterende beelden die duidelijk moeten gaan maken dat Iraanse burgers het doelwit waren en de Aya's het westen zullen vernietigen.
quote:Op zondag 22 juni 2025 14:54 schreef heywoodu het volgende:
Dit keer wel Penetrator goed geschreven, maar nog net niet helemaal goed!
[ afbeelding ]
Precies, zoveelste ronde: israel moet maar gewoon de gok nemen dat ze nooit komen.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het verandert er inderdaad niets aan dat Israël en de VS zich niet ah internationale recht hebben gehouden bij hun aanvallen op Iran.
Want die Russen doen dat nooit natuurlijk, China is nog wel wat terughoudender wat dat betreft, al doen ze ook aan landje/zee pik in hun eigen regio.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:54 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Feiten op de grond is dat ze internationaal recht hebben geschonden en geen poot meer hebben om op te staan als China of Rusland hetzelfde doet. Het is vooral heel erg dom, maar het ziet er lekker daadkrachtig uit.
Het lijkt mij ook een vooraf geplande actie.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:51 schreef Vliegbaard het volgende:
We kunnen denk ik nu ook wel concluderen waarom Israël een week lang zoveel mogelijk lanceerinstallatie heeft plat gegooid. Het luchtruim veilig houden voor de B2’s.
Ik blijf het alsnog wel een actie voor de bühne vinden.
Volgens mij doen die dat al. Die oorlog in oekraine, heb je daar van gehoord?quote:
Als blijkt dat ze de bunker niet beschadigd hebben dan blijft er van de film weinig over. Beetje spierballen vertoon, over en weer wat burgers pesten en onder aan de streep niks bereikt.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het lijkt mij ook een vooraf geplande actie.
Goed voor een blockbuster (van een spannende film. The Days After Fordo).
FuFoquote:Op zondag 22 juni 2025 14:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het lijkt mij ook een vooraf geplande actie.
Goed voor een blockbuster (van een spannende film. The Days After Fordo).
Dat laatste is natuurlijk na de tweede wereldoorlog vakkundig geprobeerd in de kiem te smoren. En gelukkig al meer dan 80 jaar met een behoorlijk succes. Moet je alleen niet de Putins, Netanyahu’s en Trumps aan de macht hebben.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
Want die Russen doen dat nooit natuurlijk, China is nog wel wat terughoudender wat dat betreft, al doen ze ook aan landje/zee pik in hun eigen regio.
Er is maar één wet die telt en dat is die van de sterkste.
Dus? Gaan Israël en de VS dan ook Pakistan, Noord-Korea en de rest maar 'preventief' aanvallen binnenkort?quote:Op zondag 22 juni 2025 14:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
Want die Russen doen dat nooit natuurlijk, China is nog wel wat terughoudender wat dat betreft, al doen ze ook aan landje/zee pik in hun eigen regio.
Er is maar één wet die telt en dat is die van de sterkste.
Zijn inderdaad veel rechten geschonden. Of vond jij de standrechtelijke executies in Bucha een goede gebeurtenis? Zal toch niet?quote:Op zondag 22 juni 2025 15:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
Volgens mij doen die dat al. Die oorlog in oekraine, heb je daar van gehoord?
Of krijg je dan hersenkortsluiting, want "MAG NIET VOLGENS INTERNATIONAAL RECHT!"?
Jawel. Iran gaat de olie route blokkeren en dan weet je wel wie weet de lul zijn.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:01 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als blijkt dat ze de bunker niet beschadigd hebben dan blijft er van de film weinig over. Beetje spierballen vertoon, over en weer wat burgers pesten en onder aan de streep niks bereikt.
Daar houdt in de praktijk niemand zich aan en het is een beetje vermoeiend om daar selectief mee te gaan wapperen als het op de Westerse landen aankomt. We weten allemaal de reden waarom deze bombardementen zijn uitgevoerd.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het verandert er inderdaad niets aan dat Israël en de VS zich niet ah internationale recht hebben gehouden bij hun aanvallen op Iran.
Misschien moeten ze gewoon met z'n allen kumbaya gaan zingen.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:01 schreef Buitendam het volgende:
Moet je alleen niet de Putins, Netanyahu’s en Trumps aan de macht hebben.
Bedreigen Pakistan en Noord-Korea ook al decennialang Israël en vallen het land via proxies aan? Nee dus.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dus? Gaan Israël en de VS dan ook Pakistan, Noord-Korea en de rest maar 'preventief' aanvallen binnrnkort?
En waarom 'mag' Israël wel atoomwapens hebben zonder het het non-proliferatieverdrag getekend te hebben?
Ik mis de logica hier.
Die doen dat al decennia (VS trouwens ook) en trekken/trokken zich niets aan van de kritiek.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:54 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Feiten op de grond is dat ze internationaal recht hebben geschonden en geen poot meer hebben om op te staan als China of Rusland hetzelfde doet. Het is vooral heel erg dom, maar het ziet er lekker daadkrachtig uit.
Wij wilden toch z.s.m. elektrificeren? Uitgelezen kans.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:03 schreef halfway het volgende:
[..]
Jawel. Iran gaat de olie route blokkeren en dan weet je wel wie weet de lul zijn.
Nee, die bedreigen andere landen inderdaad.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bedreigen Pakistan en Noord-Korea ook al decennialang Israël en vallen het land via proxies aan? Nee dus.
Ik zal je nog een keer quoten:quote:Op zondag 22 juni 2025 15:02 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zijn inderdaad veel rechten geschonden. Of vond jij de standrechtelijke executies in Bucha een goede gebeurtenis? Zal toch niet?
Antwoord is: rusland doet dat al.quote:
Denk dat heel wat Iraanse nucleaire fysici daar een andere mening over hebben.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:01 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als blijkt dat ze de bunker niet beschadigd hebben dan blijft er van de film weinig over. Beetje spierballen vertoon, over en weer wat burgers pesten en onder aan de streep niks bereikt.
Dat eerste, maak ik op uit analyses die ik tegenkom. Disclaimer: ik kan niet instaan voor de betrouwbaarheid.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:57 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Laten we het hopen zeg. Hebben ze geprobeerd de nucleaire installaties op te blazen of alleen de ingangen?
Waarom laat de NOS dit geluid (het geleuter vd ayatollah) horen?quote:Op zondag 22 juni 2025 14:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Vooralsnog zeggen ze dit: Stevige taal vanuit Iran na aanval van VS: 'Dikke rode lijn overschreden' - https://nos.nl/l/2572073
Waarom niet? Het is toch gewoon nieuws, de reactie van Iran op de aanval vd VS?quote:Op zondag 22 juni 2025 15:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waarom laat de NOS dit geluid (het geleuter vd ayatollah) horen?
Op militair gebied bij lange na nog niet, maar dat gaat natuurlijk wel een keer komen, al denk ik niet dat die mensen waarvan jij denkt dat ze aan de bubbels zitten dat mee gaan maken.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:56 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, alleen is China ze op meerdere fronten aan het inhalen en zij hebben nu legitimatie van Amerika in de schoot geworpen gekregen. In Beijing gaan nu de flesjes bubbels open, gok ik
Wel zo netjes om de bron te vermelden.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:07 schreef 2172619626795 het volgende:
Omdat het voor sommigen moeilijk lijkt om de feiten in deze discussie te respecteren, hier nog maar eens een uitstekend artikel:
[..]
Hopelijk overschrijd deze informatie niet de concentratieboog van sommige moreel-verhevenden onder ons.
Klopt in grote lijnen wel.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat eerste, maak ik op uit analyses die ik tegenkom. Disclaimer: ik kan niet instaan voor de betrouwbaarheid.
[ x ]
[ x ]
Ja, dat is zo. Maar het is gebleken de enige manier te zijn om de orde te handhaven. Dat de Guantanamo’s daar toch een weg omheen zien te glippen is simpelweg drama.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die doen dat al decennia (VS trouwens ook) en trekken/trokken zich niets aan van de kritiek.
Daar gaat dit niets aan veranderen. Dat is trouwens ook de reden dat de EU ook een hard power moet worden.
Het Iraanse regime is er vrij open over geweest dat men Israël wil vernietigen. Als je dan in ondergrondse bunkers uranium gaat zitten verrijken én ballistische raketten upgraden zodat die steeds verder kunnen komen, kan iedereen wel bedenken waar die voor bedoelt zijn. Dat moet simpelweg worden afgestopt.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, die bedreigen andere landen inderdaad.
Lol jij zegt met extremisten kun je niet onderhandelen. Daarmee maak je zelf de discussie moralistisch. Want jij bent blijkbaar de arbiter van wat extremisme is. Dat is voor de context nogal relevant, dat je een actor in een conflict hebt bestempeld als extremistisch dus is alles wat ze overkomt terecht, immers er viel niet te praten.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:53 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hou nu toch eens op om telkens keer op keer er een soort van ethisch, morele discussie van te maken die Israël wegzet als boze genius.
Mijn part overduidelijk dat Israël geen recht heeft en had daar te bestaan wat niet anders maakt dat zij er nu daar is om voortaan te blijven. Beter vanuit die context redeneren dan te blijven rondtollen met wat had geweest om niet te zo zijn.
En nee dat ieder buurland; mijn part 150.000 rode lijners, of 2 miljard genuanceerde anderen, Israël in de zee wil flikkeren, maakt niet dat zij dus hun eigen gelijk hebben om met een vingertje te gaan wijzen.
Nog even los wie of wat dan daarover dan zou kunnen oordelen om een dispuut te handhaven. Er is geen almachtige die hier recht kan spreken. E als die beloofde almachtige er wel was, hadden we nu niet dit gesprek.
Ik vermoed dat ze (Iran) dan nog meer problemen gaan krijgen dan ze nu al hebben gehad.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:03 schreef halfway het volgende:
[..]
Jawel. Iran gaat de olie route blokkeren en dan weet je wel wie weet de lul zijn.
Jou een plezier doen, want als je weer "verontwaardigd" kan zijn, kan je dat immers weer aangrijpen om niet op de inhoud in te gaan?quote:Op zondag 22 juni 2025 15:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat denk je nou te bereiken met dit soort opmerkingen?
En wederom een persoonlijke aanval. Erg zwak.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Jou een plezier doen, want als je weer "verontwaardigd" kan zijn, kan je dat immers weer aangrijpen om niet op de inhoud in te gaan?
Just askin' questions, hequote:Op zondag 22 juni 2025 15:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En wederom een persoonlijke aanval. Erg zwak.
Maar wat ze nu zeggen klopt toch ook wel. Er liepen diplomatische gesprekken met de VS totdat Israël begon met bombarderen.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het Iraanse regime is er vrij open over geweest dat men Israël wil vernietigen. Als je dan in ondergrondse bunkers uranium gaat zitten verrijken én ballistische raketten upgraden zodat die steeds verder kunnen komen, kan iedereen wel bedenken waar die voor bedoelt zijn. Dat moet simpelweg worden afgestopt.
Sorry, helemaal vergeten. Dankjewel!quote:Op zondag 22 juni 2025 15:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wel zo netjes om de bron te vermelden.
Omdat sommige users hier (ik tel er 3) structureel alle feitelijke informatie terzijde schuiven. Vervolgens vallen zij elke keer weer terug op een moreel-ethisch vraagstuk die vanwege de subjectiviteit aan beide kanten nergens toe leidt zolang de feitelijke data buiten beschouwing wordt gelaten.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat denk je nou te bereiken met dit soort opmerkingen?
Zou kunnen, daar zullen we nooit achterkomen. Maar ze hebben wel weer keurig een troefkaart in de handen van de Chinezen geduwd. Die waren net klaar met lachen om dat tarievendebacle van Trumpquote:Op zondag 22 juni 2025 15:08 schreef Tarado het volgende:
[..]
Op militair gebied bij lange na nog niet, maar dat gaat natuurlijk wel een keer komen, al denk ik niet dat die mensen waarvan jij denkt dat ze aan de bubbels zitten dat mee gaan maken.
Ik wordt een beetje moe van de 'experts' die real-time even de boel analyseren en conclusies trekken aan de andere kant van de oceaan. Al helemaal als ie het heeft over 'ventilation shafts' diep in een berg. Wacht eerst maar even een weekje.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat eerste, maak ik op uit analyses die ik tegenkom. Disclaimer: ik kan niet instaan voor de betrouwbaarheid.
[ x ]
[ x ]
Maar wel goed; om als achtergrond te kunnen, te delen om te lezen.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dan is het helemaal niet netjes om het te copy-pasten.
Is er geen andere topic waar je lekker anti-VS kan zijn?quote:Op zondag 22 juni 2025 15:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zou kunnen, daar zullen we nooit achterkomen. Maar ze hebben wel weer keurig een troefkaart in de handen van de Chinezen geduwd. Die waren net klaar met lachen om dat tarievendebacle van Trump
Ik word dan weer moe van eindeloze discussies die nergens toe leiden in een nieuwsforum. Liever lees ik... nieuws.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:20 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik wordt een beetje moe van de 'experts' die real-time even de boel analyseren en conclusies trekken aan de andere kant van de oceaan. Al helemaal als ie het heeft over 'ventilation shafts' diep in een berg. Wacht eerst maar even een weekje.
En terwijl Fordow alle aandacht trekt, is Iran al twee jaar geleden in alle stilte begonnen met de bouw van een nieuwe, nog beter beveiligde verrijkingsfabriek in Kūh-e Kolang: Gaz Lā, ook bekend als Pickaxe Mountain, net ten zuiden van Natanz, zo leren deze satellietbeelden.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:07 schreef 2172619626795 het volgende:
Omdat het voor sommigen moeilijk lijkt om de feiten in deze discussie te respecteren, hier nog maar eens een uitstekend artikel:
[..]
Hopelijk overschrijd deze informatie niet de concentratieboog van sommige moreel-verhevenen onder ons.
Laat dan AI het artikel in een paar bulletpoints samenvatten of zo.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:21 schreef Vallon het volgende:
[..]
Maar wel goed; om als achtergrond te kunnen, te delen om te lezen.
Het artikel legt zonder sturend oordeel uit, hoe de zaak daar ter plekke is gesitueerd.
Dat sommige media op grond van hun commercie niet willen worden gecopypasted als referentie in een openbare discussie, is dan weer een andere discussie.
Denk dat een hoop marines die daar nu aanwezig zijn het iran graag zien proberen.quote:
Die zijn natuurlijk levensmoequote:Op zondag 22 juni 2025 15:25 schreef ExTec het volgende:
[..]
Denk dat een hoop marines die daar nu aanwezig zijn het iran graag zien proberen.
Tot nu toe hebben de Iraanse strijdmachten iig nog geen deuk in een pakje boter geslagen. Hun beste werk is alle AI-filmpjes die ze produceren.quote:
quote:Op zondag 22 juni 2025 15:19 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Sorry, helemaal vergeten. Dankjewel!
[..]Kort voorbeeld, ik heb nog maar 2(!!) mensen gezien die hierop hebben gereageerd, terwijl het topic sinds 13 Juni al bol staat van de users die deze hypocrisie niet (kunnen) onderbouwen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hun enige ,,argument” is de ene moreel-ethische verhevenheid boven die van een ander.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:03 schreef 2172619626795 het volgende:
Sommigen hier beweren dat Israel op dit moment over atoomwapens beschikt.
Dit is een aanname, want er is geen bewijs voor, immers laten ze geen toezichthouders toe en hebben ze nooit onderkend dat ze over een atoomwapen beschikken.
Jullie beweren dat er niet aangenomen mag worden dat Iran bezig was met het ontwikkelen van atoomwapens.
Dit is een aanname, want er is geen bewijs voor, immers laten ze geen toezichthouders toe en hebben ze nooit onderkend dat ze over een atoomwapen beschikken.
[ Bericht 1% gewijzigd door 2172619626795 op 22-06-2025 15:35:35 ]
Als je hem 3 keer moet posten en je krijgt er geen antwoord op... is dat dan omdat het er geen antwoord is dat gevonden moet worden of is dat omdat je stellingname niet 100% deugt en er dus ook geen antwoord te formuleren valt?quote:Op zondag 22 juni 2025 15:30 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Kort voorbeeld, ik heb nog maar 2(!!) mensen gezien die hierop hebben gereageerd, terwijl het topic sinds 13 Juni al bol staat van de users die deze hypocrisie niet (kunnen) onderbouwen:
[..]
Hun enige ,,argument” is de ene moreel-ethische verhevenheid boven die van een ander.
Wat deugt er niet aan de stellinginname?quote:Op zondag 22 juni 2025 15:35 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als je hem 3 keer moet posten en je krijgt er geen antwoord op... is dat dan omdat het er geen antwoord is dat gevonden moet worden of is dat omdat je stellingname niet 100% deugt en er dus ook geen antwoord te formuleren valt?
Ik heb hier een mooi voorbeeldje voor je:quote:Op zondag 22 juni 2025 14:03 schreef 2172619626795 het volgende:
Jullie beweren dat er niet aangenomen mag worden dat Iran bezig was met het ontwikkelen van atoomwapens. Daarvoor is immers geen bewijs, want toezichthouders worden niet toegelaten en Iran heeft het nooit onderkend.
Over morele verhevenheid gesproken.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het Iraanse regime is er vrij open over geweest dat men Israël wil vernietigen. Als je dan in ondergrondse bunkers uranium gaat zitten verrijken én ballistische raketten upgraden zodat die steeds verder kunnen komen, kan iedereen wel bedenken waar die voor bedoelt zijn. Dat moet simpelweg worden afgestopt.
We hebben Noord-Korea nog, en natuurlijk Rusland en Wit-Rusland.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:29 schreef Treinhoer het volgende:
Kleine opsomming vanuit mijn (beperkte kennis) optiek:
- Syrië is 'bevrijd' van Assad, evenals het wegtrekken van Russische troepen uit hun militaire/nautische basis in Tartous.
- In Libanon is Hezbollah ernstig verzwakt zonder Iraanse hulp en logistieke vrijheid door Syrië.
- Irak is al een tijd 'vrij' van IS en andere radicaliserende religieuze groeperingen.
- Afghanistan en de Taliban (naast Iran nu) zijn nog de enige 'schurkenstaten' vanuit westers perspectief.
Kleine prelude naar mijn vraag, en eigen mening/interpretatie: Ik denk dat het omvallen van Assad een veel grotere pion was die omviel dan veel mensen door hebben/hadden. Dit is een game changer voor geopolitieke machtsverhoudingen.
Wanneer (en of) het Iraanse regime omvalt is het natuurlijk 'hopen' dat er geen nieuwe vervelende partij/persoon/beweging op staat. Ik hoop en gun het Iraanse gastvrije volk een vrije samenleving die ze naar eigen invulling kunnen vormgeven, in plaats van de ellende die ze nu ervaren door de Ayatollah.
Wat zullen de gevolgen zijn op geopolitiek gebied als het Iraanse regime valt, met name gericht op Hezbollah, Hamas, hoe Israel verder zal/kan/moet gaan, de rol van Rusland en de USA in de toekomst?
Zijn er al 'red flags' met betrekking tot nieuw leiderschap in Iran?
Hangt er helemaal vanaf wat voor en hoeveel van welke bommen.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:20 schreef halfway het volgende:
Ik lees dat 16kg uranium genoeg is voor een bom, ze hebben ruim 400kg
Dat betreft geen morele verhevenheid, dat zijn simpelweg feiten.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:38 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb hier een mooi voorbeeldje voor je:
[..]
Over morele verhevenheid gesproken.
Dat is dus geen antwoord op mijn stellingname en haal je er een post van iemand bij die niet van mij is. Bovendien val je in je beargumentatie terug op wéérquote:Op zondag 22 juni 2025 15:38 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb hier een mooi voorbeeldje voor je:
[..]
Over morele verhevenheid gesproken.
En dus weer door de feitelijke basis terzijde te schuiven. Je had geen beter voorbeeld kunnen geven van de al 9-dagen durende hypocrisie hier.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:30 schreef 2172619626795 het volgende:
de ene moreel-ethische verhevenheid boven die van een ander.
Als je van mening bent dat je "zo erg gelijk hebt, dat je heulemaal niet hoeft te beargumenteren" zit je op een discussie forum verkeerd.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:35 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als je hem 3 keer moet posten en je krijgt er geen antwoord op... is dat dan omdat het er geen antwoord is dat gevonden moet worden of is dat omdat je stellingname niet 100% deugt en er dus ook geen antwoord te formuleren valt?
Da's een flinke biem.quote:
Dank, helder!quote:Op zondag 22 juni 2025 15:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
We hebben Noord-Korea nog, en natuurlijk Rusland en Wit-Rusland.
Veder: risico op chaos in Iran blijft groot, er is wel een kans op iets beters dan de moellahs. China verliest een anti-Amerikaanse bondgenoot en hun oliebron, maar kan ook economisch profiteren van een open Iran. Het is in ieder geval een forse geopolitieke herschikking en Rusland/China verloren de laatste paar jaar in rap tempo hun greep op het Midden-Oosten.
Want ik ben verplicht om overal op te reageren? Ik voel me niet aangesproken door de stelling dus waarom moet ik dan een stelling gaan beargumenteren?quote:Op zondag 22 juni 2025 15:42 schreef ExTec het volgende:
[..]
Als je van mening bent dat je "zo erg gelijk hebt, dat je heulemaal niet hoeft te beargumenteren" zit je op een discussie forum verkeerd.
Je confronteert sommige gebruikers met feiten die ze liever niet onder ogen willen zien.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:35 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Wat deugt er niet aan de stellinginname?
Nee, je voelde alleen de drang om even te posten dat "de stelling vast niet deugde", ofzo.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:45 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Want ik ben verplicht om overal op te reageren? Ik voel me niet aangesproken door de stelling dus waarom moet ik dan een stelling gaan beargumenteren?
Jij noemt dat steeds feiten maar bronnen ontbreken. Maar als dat een feit zou zijn zoals je verondersteld, dan heeft Israël dus ook kernwapens. Dus waarom moet het kernprogramma van Iran afgebroken worden maar mag die van Israël blijven bestaan?quote:Op zondag 22 juni 2025 15:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat betreft geen morele verhevenheid, dat zijn simpelweg feiten.
Inderdaad.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:47 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
dan heeft Israël dus ook kernwapens.
Tja dan krijg je weer zoiets als welke AI zich met welke insteek daarin (niet) aan wil (ver)branden en de discussie dat een AI het niet mag/wil/kan gebruiken als bron.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Laat dan AI het artikel in een paar bulletpoints samenvatten of zo.
Het is niet de marine waar ze bang voor hoeven zijn. Ladingen raketten in grotten langs de kust.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, want die maken natuurlijk 0,0 kans tegen de iraanse marine.
/s
Ah eindelijk, nu weet iedereen hier eindelijk hoe het zit, ik zat al die tijd in spanningquote:Op zondag 22 juni 2025 14:24 schreef klaasweetalles het volgende:
Ik weet dat discussie zinloos is maar je stelling is het verkapte omdraaien van de situatie.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Dat is toch het hele argument voor die inval. Israel is moreel verheven boven Iran. Want Iran wil Israel dood, dus mag Iran gepakt worden.
Ja dat klopt.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:54 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Inderdaad.
Dus dan kunnen we ook de aanname doen dat Iran ver op weg was met hun kernwapenprogramma.
Beide redelijke aannames met een solide feitelijke basis.
Dat is letterlijk alles wat ik bedoelde te zeggen hiermee.quote:
quote:Op zondag 22 juni 2025 15:53 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Straat van Hormuz dicht wordt een ramp voor China en APAC in het algemeen. Meeste, zo niet alle olie komt hier vandaan. Dat wordt een bloedbad op de beurzen in Shanghai en Hong Kong.
Thanks Obama.
je vergeet de europese beurzen en nasdaqquote:Op zondag 22 juni 2025 15:53 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Straat van Hormuz dicht wordt een ramp voor China en APAC in het algemeen. Meeste, zo niet alle olie komt hier vandaan. Dat wordt een bloedbad op de beurzen in Shanghai en Hong Kong.
Thanks Obama.
Ah, het was sarcastisch.quote:
Dit is niet waar. Stealth van een B2 op een moderne radar geeft hetzelfde als een vogel van ongeveer 10 centimeter op het scherm. Het hele programma van de B2 is destijds opgezet om overal in de wereld binnen 24 uur te kunnen toeslaan zonder gezien te worden, met de meest geavanceerde anti air in die tijd in gedachten. Je kunt dit toestel dus ook niet “locken” met anti air achtige dingen want het wordt simpelweg door de computer niet herkend als doel. Je kunt hem natuurlijk wel zien en zult hem moeten zien met het blote oog om iets te kunnen, waardoor die kwetsbaar is als er weet van is wanneer die waar vliegt, én dan moet je nog steeds met iets heel bijzonders komen, want zoekende raketten vinden het doel niet omdat hij geen warmte uitstoot vanwege een ingenieus verbrandingssysteem. Je zult hem met gevechtsvliegtuigen “toevallig” tegen moeten komen, dan is die zeer kwetsbaar vanwege de relatief lage vliegsnelheid en enorme massa en nauwelijks flexibele vleugels die het ding amper heeft vanwege de stealth eigenschappen.quote:Op zondag 22 juni 2025 13:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Stealth is niet 100% volledig onzichtbaar.
Het is op verassing en snelheid gegaan deze operatie. Als ze die route meermaals gaan doen is de kans veel groter dat ze uitgeschakeld kunnen worden.
We gaan erachter komen op het moment dat ze wat gaan doen, Rusland werd ook veel sterker geacht voor de invasie van Oekraïne.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zou kunnen, daar zullen we nooit achterkomen. Maar ze hebben wel weer keurig een troefkaart in de handen van de Chinezen geduwd. Die waren net klaar met lachen om dat tarievendebacle van Trump
Hier heb je waarschijnlijk gelijk inquote:Op zondag 22 juni 2025 16:05 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
je vergeet de europese beurzen en nasdaq
trump en heel zijn shitsooi zullen vrijdag al short zijn gegaan.....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iran op suicide squad mission. Ik vermoed wel dat allerlei dingen de komende tijd weer omhoog zullen gaan.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:05 schreef Toefjes het volgende:
Als de straat van hormuz dichtgegooid wordt komen er veel reportages bij de benzinepomp met boze automobilisten.
Vanavond voor de zekerheid toch maar even het tankje volgooien.
Super interessante informatiequote:Op zondag 22 juni 2025 16:06 schreef Eagles89 het volgende:
[..]omdat hij geen warmte uitstoot vanwege een ingenieus verbrandingssysteem.
Het nucleaire programma van Iran moet inderdaad geëlimineerd worden omdat het een groot gevaar vormt voor zowel Israël als de rest van het Westen én het Midden-Oosten.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Dat is toch het hele argument voor die inval. Israel is moreel verheven boven Iran. Want Iran wil Israel dood, dus mag Iran gepakt worden.
Ja, behalve de beurzen. En voor de grap nog even op mijn crypto wallet gekeken. Die staat nu ook op een historisch dieptepunt.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:12 schreef Vallon het volgende:
[..]
Iran op suicide squad mission. Ik vermoed wel dat allerlei dingen de komende tijd weer omhoog zullen gaan.
Ik durf niet meer te kijkenquote:Op zondag 22 juni 2025 16:14 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ja, behalve de beurzen. En voor de grap nog even op mijn crypto wallet gekeken. Die staat nu ook op een historisch dieptepunt.
* Demissionair premier Schoof, maar okquote:Premier Schoof reageert op Amerikaanse aanval Iraanse nucleaire installaties
Iran vormt een dreiging voor de veiligheid in het Midden-Oosten en daarbuiten. Het regime mag daarom niet over een kernwapen beschikken. Dat zei premier Dick Schoof zondag naar aanleiding van de Amerikaanse aanval op nucleaire installaties in Iran.
Schoof wil niet zeggen of hij de aanval terecht vindt. Hij houdt het bij de constatering dat het geduld van de Verenigde Staten en Israël met Iran op is. „Er zijn al lang brede zorgen over het nucleaire programma van Iran, de steun van dat land aan terroristische organisaties en aan de strijd tegen Oekraïne. Gesprekken zijn al jaren gaande maar hebben tot niets geleid. We kennen de reputatie van Iran. Het land mag niet over een nucleair wapen beschikken.’’
Een groot deel van het kabinet kwam zondag bijeen. In de vergadering (de zogeheten Nationale veiligheidsraad) werd gesproken over de mogelijke gevolgen voor Nederland en wat daar tegen te doen. Volgens Schoof is het nu aan Iran om ‘naar de onderhandelingstafel te komen’. „Alles moet in het werk worden gesteld om verdere escalatie te voorkomen.’’
Escalatie van het conflict
Schoof zei na afloop van de vergadering verder nog dat hij er vanuit gaat dat de Amerikaanse president Trump nog naar de Navo-top in Den Haag komt komende week.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken waarschuwt Nederlanders in Iran en andere landen in het Midden-Oosten voor escalatie van het conflict tussen Israël en Iran na de aanvallen van de VS. Mensen in Iran wordt aangeraden weg te blijven bij mogelijke doelwitten.
Mensen in andere landen, waaronder Irak, Israël en de Palestijnse Gebieden, wordt geadviseerd weg te blijven bij drukke plekken en mogelijke doelwitten.
Bron: https://www.ad.nl/politie(...)stallaties~a93d75e0/
Nu met bron@Claudia_x
Ben je vorige maand ingestapt?quote:Op zondag 22 juni 2025 16:14 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ja, behalve de beurzen. En voor de grap nog even op mijn crypto wallet gekeken. Die staat nu ook op een historisch dieptepunt.
Nee joh. 3 jaar geleden wat geld in gestoken en allemaal op de verkeerde crypto's. Geen succesverhaalquote:
quote:Op zondag 22 juni 2025 16:21 schreef Viesdik het volgende:
Het enge aan dit geheel is dat Iran volstrekt in het recht staat om met gelijke tand, bombardementen uit te voeren op Amerikaans grondgebied.
Niet dat zij daartoe in staat zijn, maar dit land heedt het volstrekte recht zich te verdedigen.
Amerika heeft namelijk officieus de oorlog verklaard aan Iran.
Ik zou het nog deels terecht vinden ook. Daarom heb ik ool vrees voor de NAVO-top.
Stel dat Rusland haar meest geavanceerde wapens weggeeft aan dat land, zoals het westen dat ook doet in Oekraïne, dan is het gedaan met Den Haag.
Een beetje paradoxaal wel.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:57 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik weet dat discussie zinloos is maar je stelling is het verkapte omdraaien van de situatie.
Iran wordt niet aangepakt omdat .... maar te voorkomen dat zij Israël kan gaan vernietigen.
Ja goed plan, omdat Amerika een paar bommen gooit als Iran zijnde 31 andere landen aanvallen en effectief de oorlog verklaren.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:21 schreef Viesdik het volgende:
Het enge aan dit geheel is dat Iran volstrekt in het recht staat om met gelijke tand, bombardementen uit te voeren op Amerikaans grondgebied.
Niet dat zij daartoe in staat zijn, maar dit land heedt het volstrekte recht zich te verdedigen.
Ik zou het nog deels terecht vinden ook. Daarom heb ik ool vrees voor de NAVO-top.
Stel dat Rusland haar meest geavanceerde wapens weggeeft aan dat land, zoals het westen dat ook doet in Oekraïne, dan is het gedaan met Den Haag.
Gaat dit alles gebeuren in samenwerking met de niet bestaande luchtafweer die de B2's uit de lucht gaat halen?quote:Op zondag 22 juni 2025 16:21 schreef Viesdik het volgende:
We kunnen er wel om lachen, maar dat beetje afweergeschut wat er rondom de Randstad staat kan sowieso niet op tegen Iron Dome en daar komt inmiddels ook aardig wat gewoon doorheen.quote:
Nee dat klopt, maar je denkt ook dat de tig landen die tussen Iran en Nederland liggen die drones en raketten rustig langs laten vliegen of wat?quote:Op zondag 22 juni 2025 16:25 schreef vosss het volgende:
[..]
We kunnen er wel om lachen, maar dat beetje afweergeschut wat er rondom de Randstad staat kan sowieso niet op tegen Iron Dome en daar komt inmiddels ook aardig wat gewoon doorheen.
Nog geen 10% dus dat is een prima resultaat. Alsof Rusland raketten gaat afschieten op Den Haag, hilarisch.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:25 schreef vosss het volgende:
[..]
We kunnen er wel om lachen, maar dat beetje afweergeschut wat er rondom de Randstad staat kan sowieso niet op tegen Iron Dome en daar komt inmiddels ook aardig wat gewoon doorheen.
In het uiterst onwaarschijnlijke geval dat ze een dermate serieuze bedreiging vrezen, wordt het hele circus naar Brunssum verplaats, NATO kantoortje daar is wat makkelijker te beveiligen.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:25 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat is het verhaal ja van het ontwerp in de jaren 80 en 90.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:06 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Dit is niet waar. Stealth van een B2 op een moderne radar geeft hetzelfde als een vogel van ongeveer 10 centimeter op het scherm. Het hele programma van de B2 is destijds opgezet om overal in de wereld binnen 24 uur te kunnen toeslaan zonder gezien te worden, met de meest geavanceerde anti air in die tijd in gedachten. Je kunt dit toestel dus ook niet “locken” met anti air achtige dingen want het wordt simpelweg door de computer niet herkend als doel. Je kunt hem natuurlijk wel zien en zult hem moeten zien met het blote oog om iets te kunnen, waardoor die kwetsbaar is als er weet van is wanneer die waar vliegt, én dan moet je nog steeds met iets heel bijzonders komen, want zoekende raketten vinden het doel niet omdat hij geen warmte uitstoot vanwege een ingenieus verbrandingssysteem. Je zult hem met gevechtsvliegtuigen “toevallig” tegen moeten komen, dan is die zeer kwetsbaar vanwege de relatief lage vliegsnelheid en enorme massa en nauwelijks flexibele vleugels die het ding amper heeft vanwege de stealth eigenschappen.
Maar daarom worden zulke toestellen ook altijd vergezeld door fighter jets als de F22 of F35 op de meest risicovolle plekken waarna ze vervolgens het laatste stuk alleen en onzichtbaar op hun doel af kunnen.
Dat lijkt opvallend genoeg de afgelopen 2 uur gebeurd te zijn. Dus niet direct na de aanval.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:23 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nee joh. 3 jaar geleden wat geld in gestoken en allemaal op de verkeerde crypto's. Geen succesverhaal.
Maar het beetje wat ik nog heb is wel zo'n 10% minder waard geworden de afgelopen 24 uur.
Advocaat van de duivel:quote:Op zondag 22 juni 2025 16:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het nucleaire programma van Iran moet inderdaad geëlimineerd worden omdat het een groot gevaar vormt voor zowel Israël als de rest van het Westen én het Midden-Oosten.
En dat de Israëlische cultuur en staatsinrichting superieur is aan die van het religieuze regime in Iran is natuurlijk ook een feit, maar dat is een discussie op het sociaal-culturele en ethische vlak, dat heeft dus niets te maken met militair ingrijpen.
Ik neem aan dat voor de kust van Oman nog wel een stukje Straat ligt waar Iran geen zeggenschap over heeft. Dan ga je daar toch varen? Vallen ze dan het betreffende schip aan, dan hebben ze direct gedoe met nog veel meer landen...quote:Op zondag 22 juni 2025 16:05 schreef Toefjes het volgende:
Als de straat van hormuz dichtgegooid wordt komen er veel reportages bij de benzinepomp met boze automobilisten.
Vanavond voor de zekerheid toch maar even het tankje volgooien.
Dan is die noodzaak verdwenen dus dat zal men dan niet doen.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:35 schreef Cherni het volgende:
[..]
Advocaat van de duivel:
Daar zullen landen die niet over nucleaire wapens bezitten wel heel anders over denken. En waar het om gaat is een regime change. Dat hele nucleaire verhaal is een middel om Iran eventueel binnen te vallen te rechtvaardigen zoals we dat ook bij andere landen on het MO hebben gezien.
Oekraïne geen nucleaire wapens word gewoon binnen gevallen
Afghanistan geen nucleaire wapens word binnen gevallen.
Irak geen nucleaire wapens word gewoon binnen gevallen.
Libië geen nucleaire wapens word gewoon binnengevallen.
Syrië geen nucleaire wapens word gewoon binnen gevallen.
Maw als je het niet eens bent met de wereldleider ben je zonder nucleaire wapens en geen goed leger hebt gezien.
Het is ook wel te merken dat NK en Rusland niet door de VS met dit soort wapens lastig gevallen word. We zien ook dat de steun richting Oekraïne verzwakt en Trump notabene nog met Putin deals wil afsluiten.
En stel dat we een regime change krijgen die een succes word en het westen gezind is mag Iran dan wel zijn kernwapens ontwikkelen?
quote:It’s appalling how inactive and disjointed the Iranian opposition remains—how it has been for decades, and how, barring a seismic shift, it likely will continue to be. Faced with Israel’s unprecedented military campaign targeting the upper echelons of the Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC), most factions of the so-called opposition offered little more than empty rhetoric. Plenty of noise. No strategy.
https://nkowsar.substack.(...)arios-the-oppositionquote:The IRGC is not just a military entity—it’s the economic and political backbone of the Islamic Republic. According to multiple analysts—and supported by Iran’s own parliamentary research—IRGC-linked entities, via front companies and military holding firms, control at least one-third of Iran’s economy, with some estimates putting their share as high as two-thirds of both formal and informal GDP. Over the past two decades, it has embedded itself in virtually every major sector: telecoms (such as MCI, acquired through front companies), oil and gas (via Khatam al-Anbiya Construction Headquarters), ports, media, water infrastructure, agriculture, real estate, the judiciary, parliament, city councils—you name it. It doesn’t just command soldiers; it commands contracts, pipelines, tenders, and fear. The notion that a few targeted strikes could collapse this entrenched apparatus is not just naïve—it’s reckless wishful thinking.
Tja voor de mensen die zich gek hebben laten maken over de eventuele bommen van Iran is dit natuurlijk weinig relevant.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:40 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
[..]
https://nkowsar.substack.(...)arios-the-opposition
Die twee kunnen elkaar niet uitstaan en toch doet Trump alles voor Bibi.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:38 schreef Momo het volgende:
'Hooggeplaatste adviseurs rond Trump waren tegen aanvallen'
Vleierij van de Israëlische premier Netanyahu en het voelen van "een bepaalde druk" hebben de Amerikaanse president Trump er mogelijk toe bewogen om rechtstreekse aanvallen uit te voeren op het Iraanse atoomprogramma. Dat denkt Amerika-kenner en jurist Kenneth Manusama, die zegt dat veel hooggeplaatste adviseurs rond Trump, onder wie vicepresident Vance en zijn defensieminister Hegseth, naar verluidt tegen de aanval waren.
"Maar hij heeft het dus toch doorgezet, deels omdat het Iraanse luchtruim al was schoongeveegd door Israël en het dus een relatief kleine militaire interventie was, en ook denk ik vanwege zijn persoonlijkheid", zegt Manusama. "Trump houdt wel van deze spierballentaal. En hij werd enorm gevleid door Netanyahu, dus ik denk dat hij met zijn militaire top als het ware is verleid om dit te doen."
Manusama denkt dat Trump er nu wel op hoopt dat het hiermee is gedaan. Ook omdat er binnen zijn eigen achterban allesbehalve eensgezindheid is over het direct aanvallen van Iran.
Volgens Manusama ligt de bal nu bij Iran: "Toen de VS in januari 2020 de Iraanse generaal Soleimani doodde, kwam er een tegenreactie van Iran op Amerikaanse doelen in Irak. Achter de schermen waren de landen het toen al snel eens dat het daar ook bij zou blijven, om verdere escalatie te voorkomen. Het is de grote vraag of dat nu ook zo is."
Ontnuchterend stuk.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:40 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
[..]
https://nkowsar.substack.(...)arios-the-opposition
Valt wel mee toch of heb ik bepaalde zaken gemist in de media? Staat mij alleen iets van bij dat Trump boos was dat Bibi in 2020 zo snel Biden als winnaar van de verkiezingen erkende.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:44 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Die twee kunnen elkaar niet uitstaan en toch doet Trump alles voor Bibi.
* Lord-Omdraai toch?quote:Op zondag 22 juni 2025 16:46 schreef TheJanitor het volgende:
[ afbeelding ]
Was dit al voorbij gekomen? Hij geeft gewoon toe dat ze atoombommen aan het maken waren. Voor Lord-Ronddraai.
Rusland die nukes naar Iran gaat sturen als dreigement?quote:Op zondag 22 juni 2025 16:46 schreef TheJanitor het volgende:
[ afbeelding ]
Was dit al voorbij gekomen? Hij geeft gewoon toe dat ze atoombommen aan het maken waren. Voor Lord-Ronddraai.
Iron dome houdt geen ballistische raketten tegen. Enkel de 'simpelere' rakettenquote:Op zondag 22 juni 2025 16:25 schreef vosss het volgende:
[..]
@AIVDquote:Op zondag 22 juni 2025 16:21 schreef Viesdik het volgende:
Het fabeltje dat Iran “dicht bij atoombommen” zou willen komen kan dus terecht de prullenbak in.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:46 schreef TheJanitor het volgende:
[ afbeelding ]
Number of, zal wel Pakistan, Noord-Korea en misschien Rusland zijn ja.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:48 schreef Momo het volgende:
[..]
Rusland die nukes naar Iran gaat sturen als dreigement?
Pakistand en NK zou ik niet verwachten, hooguit Rusland. Dat zou alleen maar goed nieuws voor Oekraïne zijn denk ik, Bibi staat toch wel hoger op de ladder dan Poetin bij Trump.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:49 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Number of, zal wel Pakistan, Noord-Korea en misschien Rusland zijn ja.
Gelukkig. Niks aan de hand mensen.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:48 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Het fabeltje dat Iran “dicht bij atoombommen” zou willen komen kan dus terecht de prullenbak in.
Pakistan lijkt me onwaarschijnlijk. Die hebben nu enkel een conflict met India en hun leger is bij verre niet in staat om een all-out-war of iig meerdere fronten, tegenover een technologisch sterker leger, aan te kunnen.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:49 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Number of, zal wel Pakistan, Noord-Korea en misschien Rusland zijn ja.
Wesly Clark, meer hoef je niet te weten. De 7 landen waar de VS graag de zaak wil laten omvallen. Alles draait om regime changes en die landen op te delen. Dat hele nucleaire verhaal is een middel om dat te rechtvaardigen. Israël net als de Oekraïne word gewoon misbruikt helaas.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:44 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Die twee kunnen elkaar niet uitstaan en toch doet Trump alles voor Bibi.
Dat heeft die hem nooit vergeven. En dat zie je wel terug aan zijn lichaamstaal. Hij ontvangt hem wel, schuift zelfs een stoel aan voor hem. Maar hij zit daar echt als een boer met kiespijn, die niet kan wachten tot de ontmoeting over isquote:Op zondag 22 juni 2025 16:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Valt wel mee toch of heb ik bepaalde zaken gemist in de media? Staat mij alleen iets van bij dat Trump boos was dat Bibi in 2020 zo snel Biden als winnaar van de verkiezingen erkende.
Heb je een link naar de originele tweet?quote:Op zondag 22 juni 2025 16:46 schreef TheJanitor het volgende:
[ afbeelding ]
Tja, ook om deze redenen zou het ideaal zijn als dat religieuze regime van Iran zou instorten want dan is Rusland alle invloed over dat land kwijt. Dit is ook niets meer dan een 'the enemy of my enemy is my friend' situatie, want ook de Russen zijn niet happig op de radicale Islam en houden de 10% van het land dat moslim is, het liefst zoveel mogelijk in het Zuiden.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:46 schreef TheJanitor het volgende:
[ afbeelding ]
Zie het woordje “continue”:quote:Op zondag 22 juni 2025 16:48 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Het fabeltje dat Iran “dicht bij atoombommen” zou willen komen kan dus terecht de prullenbak in.
Yep het gelijk daarvan zal de toekomst uitwijzen.quote:
Die moest natuurlijk mee zodat ze die de schuld kunnen geven als de bommen niet goed terecht zijn gekomen. Dat is de 4D schaakzet.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:56 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Oei extra pijnlijk voor de vrouwen-hatende moellahs.
Ja, ik bedoelde natuurlijk te zeggen dat iedereen wel doorhad dat Iran atoombommen wil maken, Lord Omdraai bleef draaien door te zeggen dat ze dat heul niet wilden, ze wilden alleen “dichtbij” dat doel komen. Iets wat natuurlijk een absurde en volslagen belachelijke stelling is van deze user.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:57 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Zie het woordje “continue”:
[ afbeelding ]
Voor zover de woorden van een Rus te vertrouwen zijn, natuurlijk. Misschien dat je het zo bedoelde
Ja en? Iran mag een atoombom hebben, ze hebben het recht zich te verdedigen.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:46 schreef TheJanitor het volgende:
[ afbeelding ]
Ohh sorry, dan had ik je gewoon helemaal verkeerd begrepen idd.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:59 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Ja, ik bedoelde natuurlijk te zeggen dat iedereen wel doorhad dat Iran atoombommen wil maken, Lord Omdraai bleef draaien door te zeggen dat ze dat heul niet wilden, ze wilden alleen “dichtbij” dat doel komen. Iets wat natuurlijk een absurde en volslagen belachelijke stelling is van deze user.
Hij zegt ook dat Iran nukes kado krijgt. Beetje BS verhaalquote:Op zondag 22 juni 2025 16:46 schreef TheJanitor het volgende:
[ afbeelding ]
Als die ayatollah nou sneuvelt, hebben ze binnen twee maanden een bom. Is het ook meteen over met dat gezeik.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:00 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja en? Iran mag een atoombom hebben, ze hebben het recht zich te verdedigen.
Daarbij dit is Mevedev, beoordeel je die man als 100% betrouwbaar ofzo?
Dit weerspreekt toch op geen enkele wijze dat ik zeg dat ik denk dat gisteren een Iraanse atoombom eerder dichterbij heeft gebracht dan verder weg.
De tweet zegt ook juist dat ze doorgaan met het maken ervan. Dat bewijst alleen maar wat ik de hele tijd al zeg dat ze ze niet hadden.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:00 schreef Chadi het volgende:
[..]
Hij zegt ook dat Iran nukes kado krijgt. Beetje BS verhaal
Mja, er komen daar afgevaardigden van enorm veel landen. Dus niet alleen landen die lid zijn van de NAVO, maar ook landen waar de NAVO een partnerschap mee heeft zoals Egypte, Israël, Jordanië, Marokko, Qatar, VAE en zelfs Pakistan.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:58 schreef Jojoke het volgende:
De kans dat er iets gebeurt tijdens de NAVO-top, een cyberaanval ofzo, lijkt mij nu wel extra groot. De organisatie zal wel blij zijn als de NAVO-top achter de rug is en er niet iets groots mis is gegaan.
Al is je afweer nog zo goed, uiteindelijk komt er altijd wat door. Zeker in deze tijd waar je gelijk honderde drones afschiet met regelmaat. Oekraïne, Rusland en daarmee ook Israël heeft dat probleem.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:48 schreef Treinhoer het volgende:
[..]
Iron dome houdt geen ballistische raketten tegen. Enkel de 'simpelere' raketten
En dan maar hopen of die vriendschap voor alle tijden is? Met een siitische meerderheid vraag ik mij dat af of je überhaupt een stabiele situatie krijgt.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:02 schreef Chadi het volgende:
[..]
Als die ayatollah nou sneuvelt, hebben ze binnen twee maanden een bom. Is het ook meteen over met dat gezeik.
Interessant.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep het gelijk daarvan zal de toekomst uitwijzen.
Oppervlakkig is het paradoxaal maar kijkend naar de redenen is dat zeker niet.
Plat gezegd hanteert Iran, net als Israël; eigen beweegredenen waarbij de één de ander het bestaan (door haar op- of instelling) onmogelijk maakt. Wie er waarom, van welk gelijk heeft of ooit zou hebben is wmb niet eens de discussie. Het liefst zou ik er een hek omheen zetten om over 100 jaar te gaan kijken wat er van uitgekomen is.
Ik geef dan net wat meer voorkeur aan het bestaansrecht van "Israël" omdat de intenties van "Iran" mij zal kortwieken om zelf te bepalen wat/wie iemand wil (gaan) zijn.
Om het conflict maar simplistisch te generaliseren en gif in de hete soep te gooien (niet bedoeld om te kwetsen): Joden kunnen aldaar wel moslims tolereren maar omgekeerd willen moslims daar hoe dan ook de ongewenste joden uitdrijven. Remise en consensus op grond van andere drijfveren in die situatie, lijkt inmiddels onmogelijk en gaat 'men' dus opnieuw voor een schaakmat.
Wat weet Medvedev over of Iran wel of geen atoombom aan het maken is? Sowieso is hij wel de laatste persoon om serieus te nemen.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:46 schreef TheJanitor het volgende:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |