abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218013086
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:12 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
De VN is een tandeloze organisatie die alles netjes volgens het boekje doet. Zoals het in een utopia ook zou moeten gaan. Maar je denkt toch niet dat staten het achterste van hun tong laten zien als die 'lulletjes rozenwater' van de VN even komen buurten. Daarvoor heb je informanten nodig. Spionage, contraspionage etc. Dat doet de VN niet. Die zien alleen wat er aan de voorkant gebeurd. Helaas.

Daarmee stel ik nog steeds niet dat Iran een kernwapen ontwikkelt. Ik weet het gewoon niet. Net als eenieder hier. Feit is wel dat ze de uranium hoger verrijken dan noodzakelijk is. Maar meer dan dat weten wij buitenstaanders niet. Vermoedens, meer niet voor ons.
De enig echte manier om een doel ver onder de grond te kunnen vernietigen, is doormiddel van een neutronenbom (ook wel H-bom). De fysieke schade aan de berg zelf valt relatief mee, maar de hoogenergetische neutronen die daarbij vrijkomen, dringen ver en tot op zekere hoogte ongehinderd door vast materiaal heen, waardoor een ondergrondse bunker als Fordow niet veilig blijft.

Deze neutronenbom wordt in de volksmond ook wel “tactical nuke” genoemd.

Bijkomend voordeel zijn 2 dingen:

1) van de bom zelf komt nauwelijks geen radioactieve straling vrij
2) de vrijgekomen neutronen zullen de atoomkernen van Uranium U235 raken, waardoor het een hoogtst-instabiel isotoop U236 wordt, en daardoor splijt in Barium en Krypton en daarbij opnieuw 3 neutronen vrijgeeft dat weer andere U235 laat degraderen.

Dit laatste hoeft niet gelijk voor een nucleaire kettingreactie te zorgen, maar het zorgt er wel voor dat het verrijkte Uranium sneller en verder degradeert.

Echter, dit kan dus alleen met een neutronenbom. Hoe dat met die bunkerbusters zit, valt buiten mijn kennisgebied :+
pi_218013087
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:19 schreef ExTec het volgende:

[..]
Die dingen zijn "stealth", heb je er wel eens van gehoord?

Plus dat israel natuurlijk nu al weken elke vorm van anti-air naar de maan aan het bombarderen is.
Stealth is niet 100% volledig onzichtbaar.
Het is op verassing en snelheid gegaan deze operatie. Als ze die route meermaals gaan doen is de kans veel groter dat ze uitgeschakeld kunnen worden.
Vakman pur sang
  zondag 22 juni 2025 @ 13:24:58 #228
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218013088
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Die mogelijkheid om een vuile bom te maken heeft Iran inderdaad al.

Als Iran absoluut geen kernbom mag hebben, vind ik het op zijn minst opvallend dat die vuile bom voor de discussie irrelevant zou zijn.
Een vuile bom heeft aldaar - lokaal - geen toepassing in het middenoosten
Wel om bv die verdoemde ongelovigen westerlingen daarbuiten het leven zuur te - proberen te - maken.
Gelukkig - voor ons - kan Iran dat soort bommen nog niet over die astroferische afstanden versturen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_218013089
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 12:03 schreef Perrin het volgende:

[..]
En nogal contraproductief is als je argument ook is dat niet alle Palestijnen Hamasstrijders zijn en Israël in Gaza afkeurenswaardig tekeergaat.

Maar goed, ontopic maar weer.
Nogal een verschil of je in een democratisch land leeft of niet? Ik houd de bevolking in een democratie meer verantwoordelijk in hun bestuur dan in een dictatuur, ik snap het dat is onbegrijpelijk radicaal.
pi_218013099
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:23 schreef Buitendam het volgende:
Dus Israël heeft iets van 80 á 90 kernkoppen. Altijd geweigerd om ook maar 1 verdrag te ondertekenen wat hiermee gemoeid is. Maar zij zijn samen met Amerika blijkbaar ineens een autoriteit om een ander soeverein land aan te mogen vallen wat volgens het IAEA geen kernwapens heeft?

Ik snap de kritiek wel. Wat is dit nou voor gekkigheid?
Iran heeft het zelf voor gekozen het NPV te tekenen. Daarnaast houdt de VS zich ook aan het NPV.
pi_218013102
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:24 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
De enig echte manier om een doel ver onder de grond te kunnen vernietigen, is doormiddel van een neutronenbom (ook wel H-bom). De fysieke schade aan de berg zelf valt relatief mee, maar de hoogenergetische neutronen die daarbij vrijkomen, dringen ver en tot op zekere hoogte ongehinderd door vast materiaal heen, waardoor een ondergrondse bunker als Fordow niet veilig blijft.

Deze neutronenbom wordt in de volksmond ook wel “tactical nuke” genoemd.

Bijkomend voordeel zijn 2 dingen:

1) van de bom zelf komt nauwelijks geen radioactieve straling vrij
2) de vrijgekomen neutronen zullen de atoomkernen van Uranium U235 raken, waardoor het een hoogtst-instabiel isotoop U236 wordt, en daardoor splijt in Barium en Krypton en daarbij opnieuw 3 neutronen vrijgeeft dat weer andere U235 laat degraderen.

Dit laatste hoeft niet gelijk voor een nucleaire kettingreactie te zorgen, maar het zorgt er wel voor dat het verrijkte Uranium sneller en verder degradeert.

Echter, dit kan dus alleen met een neutronenbom. Hoe dat met die bunkerbusters zit, valt buiten mijn kennisgebied :+
Krypton die vrijkomt, zo kunnen ze ook Superman niet inzetten in die bunker.
Vakman pur sang
pi_218013103
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik ga niet eens in discussie, te ridicul voor woorden dit.
Jij doet een bewering die je niet kan staven. En het is dan ineens ridicuul als er gevraagd wordt waarop je je bewering baseert.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:26:52 #233
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013106
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:26 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Iran heeft het zelf voor gekozen het NPV te tekenen. Daarnaast houdt de VS zich ook aan het NPV.
Ik zou toch zweren dat er israel stond.
Dit, dus.
pi_218013111
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Krypton die vrijkomt, zo kunnen ze ook Superman niet inzetten in die bunker.
:D
pi_218013113
quote:
12s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:24 schreef Vallon het volgende:

[..]
Een vuile bom heeft aldaar - lokaal - geen toepassing in het middenoosten
Wel om bv die verdoemde ongelovigen westerlingen daarbuiten het leven zuur te - proberen te - maken.
Gelukkig - voor ons - kan Iran dat soort bommen nog niet over die astroferische afstanden versturen.
Als Iran de Israëliërs daadwerkelijk van de kaart wil vegen (ik denk dat het vooral retoriek is is voor de thuismarkt). Heeft zo'n bom in Israël daadwerkelijk nut.
pi_218013128
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 12:58 schreef Chadi het volgende:

[..]
De experts van de VN geven toch duidelijk vermeld dat Iran geen nucleaire wapen aan het ontwikkelen is of daartoe een poging doet.
Jij doet deze bewering (zie quote).
En ja die is ridicuul.
Vakman pur sang
pi_218013129
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:26 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ik zou toch zweren dat er israel stond.
- Israel heeft besloten niet te tekenen, dus hoeven ze zich niet aan een verdrag te houden dat ze niet getekend hebben.

- Iran heeft besloten wel te tekenen, dus moeten ze zich wel aan een verdrag houden dat ze getekend hebben.

- De VS heeft besloten te tekenen, dus moeten ze zich wel aan een verdrag houden dat ze getekend hebben, en dan doen ze ook.

Met andere woorden: dat Israel niet getekend heeft is niet relevant in de discussie over een land dat wél getekend heeft maar zich er niet aan houdt.

Nu heb ik ze allemaal gehad, niet? :)
pi_218013130
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is op verassing en snelheid gegaan deze operatie. Als ze die route meermaals gaan doen is de kans veel groter dat ze uitgeschakeld kunnen worden.
Uitgeschakeld worden? Door wie? Met wat? De jaren 70 luchtmacht is compleet uitgeschakeld. Luchtafweer is ook volledig met de grond gelijk gemaakt door Israël. Enige wat ze nog hebben is wat oud materiaal met tracers, ziet er leuk uit, beetje star wars achtig, doet verder niks. Zeker niet tegen B2's die op extreme hoogte vliegen.
pi_218013132
quote:
It is not known how many the US possesses, but the numbers are thought to be small (perhaps 20 or so in total).

We also don’t know exactly how many were used in Iran, though some reports say it was 14. However, it is likely to be a significant portio
www.theconversation.com
pi_218013144
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Als Iran de Israëliërs daadwerkelijk van de kaart wil vegen (ik denk dat het vooral retoriek is is voor de thuismarkt). Heeft zo'n bom in Israël daadwerkelijk nut.
Ze hebben letterlijk een wet die stelt dat Israel ge-elimineert moet worden. Het jaartal “2042” wat hier wel eens aan wordt gehangen, klopt echter niet.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:31:43 #241
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218013153
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nogal een verschil of je in een democratisch land leeft of niet? Ik houd de bevolking in een democratie meer verantwoordelijk in hun bestuur dan in een dictatuur, ik snap het dat is onbegrijpelijk radicaal.
Het is bijzonder hoe jij te werk gaat in discussies.

Je bent regelmatig aan het beweren dat Israël helemaal geen democratie is maar een terreurstaat. En vervolgens als dit frame dan niet meer goed uitkomt is Israël ineens wél weer een democratie, waar de bevolking verantwoordelijkheid draagt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 22 juni 2025 @ 13:33:04 #242
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218013172
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Door wat - met wat Iran nog heeft - kunnen ze worden uitgeschakeld ?

Stealth is niet alleen moeilijk gedetecteerd te worden maar ook beschikken over geavanceerde middelen om te detecteren dat je wordt gedetecteerd en zo een eventuele aanval tot verdediging, lang van te voren kan omzeilen. Reken verder maar dat die B2's beschermd en omgeven werden door allerlei andere ondersteunende maatregelen. De kans dat iemand daar een B2 - die de speerpunt is van een aanval - kan neerhalen lijkt mij feitelijk nul.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 22 juni 2025 @ 13:33:43 #243
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013181
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:29 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
- Israel heeft besloten niet te tekenen, dus hoeven ze zich niet aan een verdrag te houden dat ze niet getekend hebben.

- Iran heeft besloten wel te tekenen, dus moeten ze zich wel aan een verdrag houden dat ze getekend hebben.

- De VS heeft besloten te tekenen, dus moeten ze zich wel aan een verdrag houden dat ze getekend hebben, en dan doen ze ook.

Met andere woorden: dat Israel niet getekend heeft is niet relevant in de discussie over een land dat wél getekend heeft maar zich er niet aan houdt.

Nu heb ik ze allemaal gehad, niet? :)
Wat heeft dit te maken met bombarderen?
Dit, dus.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:34:02 #244
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_218013185
Jaaa, het op de man spelen in dit topic is, na een uurtje afwezigheid, weer volop terug met de bekende hoofdrolspelers.
Zouden ze zelf in de gaten hebben hoe ontzettend verziekend het voor topics is?
pi_218013214
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:29 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Met het niet tekenen van het non-proliferatieverdrag zet Israël zich in het rijtje India, Pakistan en Noord-Korea.

Dat zegt natuurlijk ook wel wat.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:36:17 #246
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_218013218
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:33 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Wat heeft dit te maken met bombarderen?
Ja, we hadden gewoon allemaal kumbaya moeten gaan zingen. Had het allemaal goed gekomen.
I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
pi_218013220
quote:
10s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:19 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dit (vooral het laatste) is echt de reinste quatsch.
Iemand gaat voor eigen gebruik, geen eigen opwerkingsindustrie vestigen om te kunnen voorzien, in weet ik veel een vriendelijke energievoorziening.

Ik snap - academisch, zeker - wel de experts die pas bij onweerlegbaar - dwz, voldongen - bewijs, een andere mening zullen zijn toegedaan. Waar ze in hun analyses totaal de plank misslaan, dat het nergens voor nodig is om op die gigantische schaal vele (ws. honderden) kilo's op te willen werken voor "vreedzaam" gebruik.

Probleem hier is dat iets ogenschijnlijk vreedzaam met een knip van een vinger anders is te gebruiken. Een fabriek die broodmessen maakt kan de volgende dag dolken maken en de week daarop in opdracht van de staat, vlijmscherpe hakzwaarden om daarmee een ander te slicen.
Iran is al 3 jaar geleden begonnen met het produceren van 5 gram per uur uranium 60%. De stap van 60 naar 90% is veel sneller. Iran has dus al veel uranium 90% kunnen hebben als ze dat wilden. Waarom denk je dat ze dat niet gedaan hebben?
pi_218013221
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is bijzonder hoe jij te werk gaat in discussies.

Je bent regelmatig aan het beweren dat Israël helemaal geen democratie is maar een terreurstaat. En vervolgens als dit frame dan niet meer goed uitkomt is Israël ineens wél weer een democratie, waar de bevolking verantwoordelijkheid draagt.
Je weet dat beoordelingen in de democracy index in een percentage wordt uitgedrukt, dat op meerdere vlakken beoordeelt wordt. Democratie is niet simpelweg aan / uit.

Zo zou iemand in Noord-Korea het eigen regime als democratisch kunnen beoordelen omdat er verkiezingen zijn. Maar er zijn toch een heleboel factoren die we zo niet zien.
pi_218013229
Liggen die Chinezen nog op 1 oor of waar blijft hun reactie?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_218013231
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:29 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:

[..]
Uitgeschakeld worden? Door wie? Met wat? De jaren 70 luchtmacht is compleet uitgeschakeld. Luchtafweer is ook volledig met de grond gelijk gemaakt door Israël. Enige wat ze nog hebben is wat oud materiaal met tracers, ziet er leuk uit, beetje star wars achtig, doet verder niks. Zeker niet tegen B2's die op extreme hoogte vliegen.
Als de VS zeer voorspelbare routes vliegt, Iran gewaarschuwd is, én via samenspel van radar + SAM een lock weet te forceren. Kunnen ze met de S300/Bavar misschien nog een eindje komen.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')