abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218012964
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:06 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Het is niet dat ik niet inhoudelijk wil reageren, maar ik heb de andere lezers hier net beloofd dat ik niet opnieuw in deze discussie stap.

Ik wil dus alleen zeggen dat ik je perspectief respecteer, en dat hij bij mij is geland en me tot zelfreflectie heeft gedwongen, ondanks dat ik hem niet heleml met je deel.

Bedankt voor je toevoeging en nogmaals bedankt voor het onder de aandacht brengen van je nuance :)
Het niet - volledig - met elkaar eens zijn mag en dat is ook goed voor een discussieforum. En dat is een groot goed in ons land. Hopelijk mogen meer bevolkingen daar in de toekomst van genieten. ^O^

Graag gedaan ;)
pi_218012966
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 12:57 schreef Chadi het volgende:
Het heeft aangetoond dat Isral ook zijn beperkingen heeft en dat ze kwetsbaar zijn. De mensen in Isral beseffen nu een beetje wat ze hun medemens al die tijd aandoen en dat oorlog niet zo fijn is als je het zelf moet ondergaan.
Het is altijd wel fijn wanneer de aap uit de mouw komt. Al is dat voor buitenlanders wat makkelijker dan de gemiddelde kaaskop.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zondag 22 juni 2025 @ 13:10:28 #203
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_218012967
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 12:41 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat betreft die dan?
Het vermoeden dat er geen echte analyse is gemaakt van de mogelijke gevolgen, dat er daarom ook geen plan is voor hoe daarmee om te gaan, en de zorgen daaromtrent.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_218012971
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:08 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Trump krijgt in eigen land nogal wat kritiek op zijn mislukkende deals.
Maar Ad andere kant, hij is nog maar net begonnen.
Geef hem de tijd!
Hoe meer tijd je Trump geeft. Hoe groter de zooi wordt. ;(

(Kijk ook maar naar de Amerikaanse economie.)
  zondag 22 juni 2025 @ 13:10:56 #205
131800 Tarado
cap de fusca
pi_218012973
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 12:58 schreef Chadi het volgende:

[..]
De experts van de VN geven toch duidelijk vermeld dat Iran geen nucleaire wapen aan het ontwikkelen is of daartoe een poging doet.
Tja, als je het daar van moet hebben, ze verrijken tot een veel hoger niveau dan voor civiele doeleinden noodzakelijk, dat lijkt mij al voldoende om ze tegen te houden, er even los van of dat op deze manier moet.
pi_218012975
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:06 schreef Chadi het volgende:

[..]
De geschiedenis heeft getoond dat de VN toch beter op de hoogte was
De VN weet precies wat het regime aldaar wil dat ze weten. Dat praatclubje weet niks, voor echte harde intel zul je toch echt bij een aantal VN leden moeten zijn.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_218012983
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:10 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Het niet - volledig - met elkaar eens zijn mag en dat is ook goed voor een discussieforum. En dat is een groot goed in ons land. Hopelijk mogen meer bevolkingen daar in de toekomst van genieten. ^O^

Graag gedaan ;)
Absoluut mee eens! Mooi gezegd. :)
pi_218012985
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:06 schreef Chadi het volgende:

[..]
De geschiedenis heeft getoond dat de VN toch beter op de hoogte was een daar de VS politiek bedrijft om een aanval te rechtvaardigen.
De VN is een tandeloze organisatie die alles netjes volgens het boekje doet. Zoals het in een utopia ook zou moeten gaan. Maar je denkt toch niet dat staten het achterste van hun tong laten zien als die 'lulletjes rozenwater' van de VN even komen buurten. Daarvoor heb je informanten nodig. Spionage, contraspionage etc. Dat doet de VN niet. Die zien alleen wat er aan de voorkant gebeurd. Helaas.

Daarmee stel ik nog steeds niet dat Iran een kernwapen ontwikkelt. Ik weet het gewoon niet. Net als eenieder hier. Feit is wel dat ze de uranium hoger verrijken dan noodzakelijk is. Maar meer dan dat weten wij buitenstaanders niet. Vermoedens, meer niet voor ons.
pi_218012995
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Hoe meer tijd je Trump geeft. Hoe groter de zooi wordt. ;(

(Kijk ook maar naar de Amerikaanse economie.)
Is alleen maar goed voor Europa en de Euro. :)
Vakman pur sang
pi_218013011
Ik ben verre van een militaire expert, zeker in de huidige technologie. Maar als simpele ziel denk ik toch:

Stel Fordow is niet vernietigd omdat je niet diep genoeg bent gegaan. Dan gooi je er toch nog een paar van die bommen bovenop? Op een gegeven moment ben je toch diep genoeg? :P
pi_218013019
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:10 schreef Vallon het volgende:

[..]

Verrijkt materiaal zelf is lastig te hanteren om te bewaren, het degenereert ook (halfwaardetijd); en het is nog ingewikkelder om het tot bom te maken dat je dan ook nog's ergens anders moet kunnen laten ontploffen.
De enige manier om goedkoop een bom te maken met verrijkt uranium, is het als stof te laten ontploffen en een gebied radioactief - onleefbaar - te besmetten.
Iets in mij :P zegt dat een islamitische staat niet het plan heeft om haar eigen beloofde land (dwz Isral) of haar soortgenoten radioactief voor lange tijd te willen gaan besmetten.
Wat Iran c.s. willen is de ander als ongewenst persoon vernietigen om er vervolgens zelf te (kunnen) gaan wonen. Zij zullen dus geen baat nog enig doel hebben om vuile bommen te maken.
Haal n schakel uit de totale nucleaire ketting, en niets van dat alles is echt bruikbaar.
Die mogelijkheid om een vuile bom te maken heeft Iran inderdaad al.

Als Iran absoluut geen kernbom mag hebben, vind ik het op zijn minst opvallend dat die vuile bom voor de discussie irrelevant zou zijn.
pi_218013023
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:15 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ik ben verre van een militaire expert, zeker in de huidige technologie. Maar als simpele ziel denk ik toch:

Stel Fordow is niet vernietigd omdat je niet diep genoeg bent gegaan. Dan gooi je er toch nog een paar van die bommen bovenop? Op een gegeven moment ben je toch diep genoeg? :P
Denk dat dat wel klopt.
Maar op een gegeven moment zijn je B-2s uitgeschakeld, als het geen verassing meer is.
Vakman pur sang
pi_218013027
quote:

Ze hebben er al flink wat opgemikt en de voorraad bunkerbusters is beperkt, las ik (20 stuks in totaal)
pi_218013029
Timmermans in Buitenhof :r
  zondag 22 juni 2025 @ 13:19:03 #215
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_218013039
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:17 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Ze hebben er al flink wat opgemikt en de voorraad bunkerbusters is beperkt, las ik (20 stuks in totaal)
That information is classified.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_218013041
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:17 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Ah, ja.. zijn natuurlijk geen bommen die je veel op voorraad hebt nee. Gauw opschalen naar 5%, heb je weer budget daarvoor Donald :P
pi_218013046
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:16 schreef Lospedrosa het volgende:
Maar op een gegeven moment zijn je B-2s uitgeschakeld,
Die dingen zijn "stealth", heb je er wel eens van gehoord?

Plus dat israel natuurlijk nu al weken elke vorm van anti-air naar de maan aan het bombarderen is.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:19:58 #218
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218013048
quote:

[..]
De experts van de VN geven toch duidelijk vermeld dat Iran geen nucleaire wapen aan het ontwikkelen is of daartoe een poging doet.
Dit (vooral het laatste) is echt de reinste quatsch.
Iemand gaat voor eigen gebruik, geen eigen opwerkingsindustrie vestigen om te kunnen voorzien, in weet ik veel een vriendelijke energievoorziening.

Ik snap - academisch, zeker - wel de experts die pas bij onweerlegbaar - dwz, voldongen - bewijs, een andere mening zullen zijn toegedaan. Waar ze in hun analyses totaal de plank misslaan, dat het nergens voor nodig is om op die gigantische schaal vele (ws. honderden) kilo's op te willen werken voor "vreedzaam" gebruik.

Probleem hier is dat iets ogenschijnlijk vreedzaam met een knip van een vinger anders is te gebruiken. Een fabriek die broodmessen maakt kan de volgende dag dolken maken en de week daarop in opdracht van de staat, vlijmscherpe hakzwaarden om daarmee een ander te slicen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_218013049
quote:

Een ander probleem is dat ze maar twintig van die bommen hebben. Nu 14 dus. :P
pi_218013053
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 12:21 schreef TweedeKlum het volgende:
[ afbeelding ]
Fantaseerde vroeger in de klas op de middelbare school altijd dat mijn geodriehoek zo'n soort vliegtuig was.
pi_218013054
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 12:43 schreef byah het volgende:
Dat die aanvallen precies dit weekend plaatsvinden is duidelijk een steek richting de NAVO. Wordt een draak van een top op deze manier. Trump zal om deze reden ook wel thuisblijven, wat toevallig
Ik heb al een jaar sterk het gevoel dat deze top een flop is (of wordt).
Waarom weet ik niet.
Vakman pur sang
pi_218013071
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 12:21 schreef TweedeKlum het volgende:
[ afbeelding ]
Ongelofelijk h, dat de 1e al in 1988 van de band rolde. Wat een machine!
En nooit gekopieerd.
Vakman pur sang
  zondag 22 juni 2025 @ 13:23:32 #223
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013077
Dus Isral heeft iets van 80 90 kernkoppen. Altijd geweigerd om ook maar 1 verdrag te ondertekenen wat hiermee gemoeid is. Maar zij zijn samen met Amerika blijkbaar ineens een autoriteit om een ander soeverein land aan te mogen vallen wat volgens het IAEA geen kernwapens heeft?

Ik snap de kritiek wel. Wat is dit nou voor gekkigheid?
Dit, dus.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:23:46 #224
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_218013078
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:20 schreef Doler12 het volgende:

[..]
Een ander probleem is dat ze maar twintig van die bommen hebben. Nu 14 dus. :P
Dat beweert de media ja. :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_218013079
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:20 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Fantaseerde vroeger in de klas op de middelbare school altijd dat mijn geodriehoek zo'n soort vliegtuig was.
Ze vlogen ook prima, die geodriehoeken. Alleen moest je op je tafeltje staan om hem weer uit het systeemplafond te halen.
pi_218013086
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:12 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
De VN is een tandeloze organisatie die alles netjes volgens het boekje doet. Zoals het in een utopia ook zou moeten gaan. Maar je denkt toch niet dat staten het achterste van hun tong laten zien als die 'lulletjes rozenwater' van de VN even komen buurten. Daarvoor heb je informanten nodig. Spionage, contraspionage etc. Dat doet de VN niet. Die zien alleen wat er aan de voorkant gebeurd. Helaas.

Daarmee stel ik nog steeds niet dat Iran een kernwapen ontwikkelt. Ik weet het gewoon niet. Net als eenieder hier. Feit is wel dat ze de uranium hoger verrijken dan noodzakelijk is. Maar meer dan dat weten wij buitenstaanders niet. Vermoedens, meer niet voor ons.
De enig echte manier om een doel ver onder de grond te kunnen vernietigen, is doormiddel van een neutronenbom (ook wel H-bom). De fysieke schade aan de berg zelf valt relatief mee, maar de hoogenergetische neutronen die daarbij vrijkomen, dringen ver en tot op zekere hoogte ongehinderd door vast materiaal heen, waardoor een ondergrondse bunker als Fordow niet veilig blijft.

Deze neutronenbom wordt in de volksmond ook wel “tactical nuke” genoemd.

Bijkomend voordeel zijn 2 dingen:

1) van de bom zelf komt nauwelijks geen radioactieve straling vrij
2) de vrijgekomen neutronen zullen de atoomkernen van Uranium U235 raken, waardoor het een hoogtst-instabiel isotoop U236 wordt, en daardoor splijt in Barium en Krypton en daarbij opnieuw 3 neutronen vrijgeeft dat weer andere U235 laat degraderen.

Dit laatste hoeft niet gelijk voor een nucleaire kettingreactie te zorgen, maar het zorgt er wel voor dat het verrijkte Uranium sneller en verder degradeert.

Echter, dit kan dus alleen met een neutronenbom. Hoe dat met die bunkerbusters zit, valt buiten mijn kennisgebied :+
pi_218013087
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:19 schreef ExTec het volgende:

[..]
Die dingen zijn "stealth", heb je er wel eens van gehoord?

Plus dat israel natuurlijk nu al weken elke vorm van anti-air naar de maan aan het bombarderen is.
Stealth is niet 100% volledig onzichtbaar.
Het is op verassing en snelheid gegaan deze operatie. Als ze die route meermaals gaan doen is de kans veel groter dat ze uitgeschakeld kunnen worden.
Vakman pur sang
  zondag 22 juni 2025 @ 13:24:58 #228
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218013088
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Die mogelijkheid om een vuile bom te maken heeft Iran inderdaad al.

Als Iran absoluut geen kernbom mag hebben, vind ik het op zijn minst opvallend dat die vuile bom voor de discussie irrelevant zou zijn.
Een vuile bom heeft aldaar - lokaal - geen toepassing in het middenoosten
Wel om bv die verdoemde ongelovigen westerlingen daarbuiten het leven zuur te - proberen te - maken.
Gelukkig - voor ons - kan Iran dat soort bommen nog niet over die astroferische afstanden versturen.
pi_218013089
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 12:03 schreef Perrin het volgende:

[..]
En nogal contraproductief is als je argument ook is dat niet alle Palestijnen Hamasstrijders zijn en Isral in Gaza afkeurenswaardig tekeergaat.

Maar goed, ontopic maar weer.
Nogal een verschil of je in een democratisch land leeft of niet? Ik houd de bevolking in een democratie meer verantwoordelijk in hun bestuur dan in een dictatuur, ik snap het dat is onbegrijpelijk radicaal.
pi_218013099
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:23 schreef Buitendam het volgende:
Dus Isral heeft iets van 80 90 kernkoppen. Altijd geweigerd om ook maar 1 verdrag te ondertekenen wat hiermee gemoeid is. Maar zij zijn samen met Amerika blijkbaar ineens een autoriteit om een ander soeverein land aan te mogen vallen wat volgens het IAEA geen kernwapens heeft?

Ik snap de kritiek wel. Wat is dit nou voor gekkigheid?
Iran heeft het zelf voor gekozen het NPV te tekenen. Daarnaast houdt de VS zich ook aan het NPV.
pi_218013102
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:24 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
De enig echte manier om een doel ver onder de grond te kunnen vernietigen, is doormiddel van een neutronenbom (ook wel H-bom). De fysieke schade aan de berg zelf valt relatief mee, maar de hoogenergetische neutronen die daarbij vrijkomen, dringen ver en tot op zekere hoogte ongehinderd door vast materiaal heen, waardoor een ondergrondse bunker als Fordow niet veilig blijft.

2) de vrijgekomen neutronen zullen de atoomkernen van Uranium U235 raken, waardoor het een hoogtst-instabiel isotoop U236 wordt, en daardoor splijt in Barium en Krypton en daarbij opnieuw 3 neutronen vrijgeeft dat weer andere U235 laat degraderen.

Dit laatste hoeft niet gelijk voor een nucleaire kettingreactie te zorgen, maar het zorgt er wel voor dat het verrijkte Uranium sneller en verder degradeert.

Echter, dit kan dus alleen met een neutronenbom. Hoe dat met die bunkerbusters zit, valt buiten mijn kennisgebied :+
Krypton die vrijkomt, zo kunnen ze ook Superman niet inzetten in die bunker.
Vakman pur sang
pi_218013103
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik ga niet eens in discussie, te ridicul voor woorden dit.
Jij doet een bewering die je niet kan staven. En het is dan ineens ridicuul als er gevraagd wordt waarop je je bewering baseert.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:26:52 #233
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013106
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:26 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Iran heeft het zelf voor gekozen het NPV te tekenen. Daarnaast houdt de VS zich ook aan het NPV.
Ik zou toch zweren dat er israel stond.
Dit, dus.
pi_218013111
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Krypton die vrijkomt, zo kunnen ze ook Superman niet inzetten in die bunker.
:D
pi_218013113
quote:
12s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:24 schreef Vallon het volgende:

[..]
Een vuile bom heeft aldaar - lokaal - geen toepassing in het middenoosten
Wel om bv die verdoemde ongelovigen westerlingen daarbuiten het leven zuur te - proberen te - maken.
Gelukkig - voor ons - kan Iran dat soort bommen nog niet over die astroferische afstanden versturen.
Als Iran de Isralirs daadwerkelijk van de kaart wil vegen (ik denk dat het vooral retoriek is is voor de thuismarkt). Heeft zo'n bom in Isral daadwerkelijk nut.
pi_218013128
quote:

[..]
Jij doet deze bewering (zie quote).
En ja die is ridicuul.
Vakman pur sang
pi_218013129
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:26 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ik zou toch zweren dat er israel stond.
- Israel heeft besloten niet te tekenen, dus hoeven ze zich niet aan een verdrag te houden dat ze niet getekend hebben.

- Iran heeft besloten wel te tekenen, dus moeten ze zich wel aan een verdrag houden dat ze getekend hebben.

- De VS heeft besloten te tekenen, dus moeten ze zich wel aan een verdrag houden dat ze getekend hebben, en dan doen ze ook.

Met andere woorden: dat Israel niet getekend heeft is niet relevant in de discussie over een land dat wl getekend heeft maar zich er niet aan houdt.

Nu heb ik ze allemaal gehad, niet? :)
pi_218013130
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is op verassing en snelheid gegaan deze operatie. Als ze die route meermaals gaan doen is de kans veel groter dat ze uitgeschakeld kunnen worden.
Uitgeschakeld worden? Door wie? Met wat? De jaren 70 luchtmacht is compleet uitgeschakeld. Luchtafweer is ook volledig met de grond gelijk gemaakt door Isral. Enige wat ze nog hebben is wat oud materiaal met tracers, ziet er leuk uit, beetje star wars achtig, doet verder niks. Zeker niet tegen B2's die op extreme hoogte vliegen.
pi_218013132
quote:
It is not known how many the US possesses, but the numbers are thought to be small (perhaps 20 or so in total).

We also don’t know exactly how many were used in Iran, though some reports say it was 14. However, it is likely to be a significant portio
www.theconversation.com
pi_218013144
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Als Iran de Isralirs daadwerkelijk van de kaart wil vegen (ik denk dat het vooral retoriek is is voor de thuismarkt). Heeft zo'n bom in Isral daadwerkelijk nut.
Ze hebben letterlijk een wet die stelt dat Israel ge-elimineert moet worden. Het jaartal “2042” wat hier wel eens aan wordt gehangen, klopt echter niet.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:31:43 #241
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218013153
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nogal een verschil of je in een democratisch land leeft of niet? Ik houd de bevolking in een democratie meer verantwoordelijk in hun bestuur dan in een dictatuur, ik snap het dat is onbegrijpelijk radicaal.
Het is bijzonder hoe jij te werk gaat in discussies.

Je bent regelmatig aan het beweren dat Isral helemaal geen democratie is maar een terreurstaat. En vervolgens als dit frame dan niet meer goed uitkomt is Isral ineens wl weer een democratie, waar de bevolking verantwoordelijkheid draagt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 22 juni 2025 @ 13:33:04 #242
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218013172
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Door wat - met wat Iran nog heeft - kunnen ze worden uitgeschakeld ?

Stealth is niet alleen moeilijk gedetecteerd te worden maar ook beschikken over geavanceerde middelen om te detecteren dat je wordt gedetecteerd en zo een eventuele aanval tot verdediging, lang van te voren kan omzeilen. Reken verder maar dat die B2's beschermd en omgeven werden door allerlei andere ondersteunende maatregelen. De kans dat iemand daar een B2 - die de speerpunt is van een aanval - kan neerhalen lijkt mij feitelijk nul.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:33:43 #243
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013181
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:29 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
- Israel heeft besloten niet te tekenen, dus hoeven ze zich niet aan een verdrag te houden dat ze niet getekend hebben.

- Iran heeft besloten wel te tekenen, dus moeten ze zich wel aan een verdrag houden dat ze getekend hebben.

- De VS heeft besloten te tekenen, dus moeten ze zich wel aan een verdrag houden dat ze getekend hebben, en dan doen ze ook.

Met andere woorden: dat Israel niet getekend heeft is niet relevant in de discussie over een land dat wl getekend heeft maar zich er niet aan houdt.

Nu heb ik ze allemaal gehad, niet? :)
Wat heeft dit te maken met bombarderen?
Dit, dus.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:34:02 #244
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_218013185
Jaaa, het op de man spelen in dit topic is, na een uurtje afwezigheid, weer volop terug met de bekende hoofdrolspelers.
Zouden ze zelf in de gaten hebben hoe ontzettend verziekend het voor topics is?
pi_218013214
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:29 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Met het niet tekenen van het non-proliferatieverdrag zet Isral zich in het rijtje India, Pakistan en Noord-Korea.

Dat zegt natuurlijk ook wel wat.
pi_218013218
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:33 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ja, we hadden gewoon allemaal kumbaya moeten gaan zingen. Had het allemaal goed gekomen.
pi_218013220
quote:
10s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:19 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dit (vooral het laatste) is echt de reinste quatsch.
Iemand gaat voor eigen gebruik, geen eigen opwerkingsindustrie vestigen om te kunnen voorzien, in weet ik veel een vriendelijke energievoorziening.

Ik snap - academisch, zeker - wel de experts die pas bij onweerlegbaar - dwz, voldongen - bewijs, een andere mening zullen zijn toegedaan. Waar ze in hun analyses totaal de plank misslaan, dat het nergens voor nodig is om op die gigantische schaal vele (ws. honderden) kilo's op te willen werken voor "vreedzaam" gebruik.

Probleem hier is dat iets ogenschijnlijk vreedzaam met een knip van een vinger anders is te gebruiken. Een fabriek die broodmessen maakt kan de volgende dag dolken maken en de week daarop in opdracht van de staat, vlijmscherpe hakzwaarden om daarmee een ander te slicen.
Iran is al 3 jaar geleden begonnen met het produceren van 5 gram per uur uranium 60%. De stap van 60 naar 90% is veel sneller. Iran has dus al veel uranium 90% kunnen hebben als ze dat wilden. Waarom denk je dat ze dat niet gedaan hebben?
pi_218013221
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Je bent regelmatig aan het beweren dat Isral helemaal geen democratie is maar een terreurstaat. En vervolgens als dit frame dan niet meer goed uitkomt is Isral ineens wl weer een democratie, waar de bevolking verantwoordelijkheid draagt.
Je weet dat beoordelingen in de democracy index in een percentage wordt uitgedrukt, dat op meerdere vlakken beoordeelt wordt. Democratie is niet simpelweg aan / uit.

Zo zou iemand in Noord-Korea het eigen regime als democratisch kunnen beoordelen omdat er verkiezingen zijn. Maar er zijn toch een heleboel factoren die we zo niet zien.
pi_218013229
Liggen die Chinezen nog op 1 oor of waar blijft hun reactie?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_218013231
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:29 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:

[..]
Uitgeschakeld worden? Door wie? Met wat? De jaren 70 luchtmacht is compleet uitgeschakeld. Luchtafweer is ook volledig met de grond gelijk gemaakt door Isral. Enige wat ze nog hebben is wat oud materiaal met tracers, ziet er leuk uit, beetje star wars achtig, doet verder niks. Zeker niet tegen B2's die op extreme hoogte vliegen.
Als de VS zeer voorspelbare routes vliegt, Iran gewaarschuwd is, n via samenspel van radar + SAM een lock weet te forceren. Kunnen ze met de S300/Bavar misschien nog een eindje komen.
Vakman pur sang
pi_218013235
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:33 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Inlichtingendiensten hebben niet beweerd dat ze over een atoomwapen beschikten, maar dat het proces ernaartoe zo vergevorderd was dat bij gebrek aan internationale waarneming het risico te groot was dat Iran er over enkele weken/maanden wl eentje had.

Met alle gevolgen van dien, gezien de decennialange daden van Iran zelf en voornamelijk via de proxies, in die regio.

quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:36 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Met het niet tekenen van het non-proliferatieverdrag zet Isral zich in het rijtje India, Pakistan en Noord-Korea.
Tegen die observatie kan ik natuurlijk niets inbrengen.

quote:
Dat zegt natuurlijk ook wel wat.
Alhoewel ik hem niet deel, kan ik die mening wel begrijpen.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:38:31 #252
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013236
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:36 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, we hadden gewoon allemaal kumbaya moeten gaan zingen. Had het allemaal goed gekomen.
Ja. Je kunt het zo aanvliegen maar volgens mij is er een soeverein land gebombardeerd wat volgens de waakhonden geen materiaal of intentie had om iets illegaals te doen. Dan gaat er toch iets mis.
Dit, dus.
pi_218013246
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

De twee dingen sluiten elkaar niet uit. Je kan democratisch stemmen om een terreurstaat te worden. Hebben onze buren ook een keer gedaan.

Israel heeft Iran aangevallen omdat ze te dicht bij het maken van een atoombom zouden zijn, iets waar Israel helemaal niets over te zeggen heeft.
Geleuter over dat het regime misschien zal vallen en of het misschien beter zal zijn is ook allemaal niet voor Israel om te beslissen. Zullen we de rollen omdraaien, hoe zou je het vinden als Iran, Israel aan zou vallen omdat Iran zegt dat Israel atoomwapens heeft, zeg je dan begrijpelijk. Nee dat doe je niet.
Maar als we een objectieve maaststaf hantere, bijvoorbeeld welk land heeft meer burgerslachtoffers gemaakt de afgelopen 2 jaar. Dan zit in Israel het dodelijkere terreur regime. Israel is ook voornemens 2 miljoen Gazanen etnisch te zuiveren. Zulke expliciete plannen over Israel heb ik niet gehoord uit Iran. Ja dood aan Israel en Amerika dat is hun leus inderdaad maar ze deden weinig wat erop wees dat ze serieus waren. Wat proxies bewapenen is iets wat een land als de VS ook doet. Wij bewapenen dan weer Oekraine.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:39:45 #254
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013248
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:38 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Inlichtingendiensten hebben niet beweerd dat ze over een atoomwapen beschikten, maar dat het proces ernaartoe zo vergevorderd was dat bij gebrek aan internationale waarneming het risico te groot was dat Iran er over enkele weken/maanden wl eentje had.
Dan is bombarderen toch het llerlaatse wat je gaat doen? Nu weet je zeker in welke hoek je ze gaat duwen. Nee, dit hebben de sterke daadkrachtige leiders weer eens super slim aangepakt.
Dit, dus.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:39:53 #255
131800 Tarado
cap de fusca
pi_218013250
quote:
5s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:37 schreef vosss het volgende:
Liggen die Chinezen nog op 1 oor of waar blijft hun reactie?
Die zijn niet z dom.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:41:54 #256
131800 Tarado
cap de fusca
pi_218013255
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:38 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ja. Je kunt het zo aanvliegen maar volgens mij is er een soeverein land gebombardeerd wat volgens de waakhonden geen materiaal of intentie had om iets illegaals te doen. Dan gaat er toch iets mis.
Dat klopt niet, ook de IAEA heeft geconstateerd dat Iran een veelvoud aan uranium verrijkt dan civiel noodzakelijk.
pi_218013256
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:29 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:

[..]
Ik zie nu ergens zo'n jihadi met een RPG staan wachten om de Amerikanen neer te halen. :')
  zondag 22 juni 2025 @ 13:42:03 #258
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_218013258
twitter

De stafchef tijdens de aanvallen op Iran met het hoogste commando van de IDF

Stafchef, generaal-majoor Eyal Zamir, vanavond op het hoofdkwartier van het Isralische leger met het hoofd van de afdeling Operaties, het hoofd van de afdeling Inlichtingen, de commandant van de luchtmacht, het hoofd van de afdeling Planning en andere commandanten, tijdens de aanvallen in Iran, parallel aan de activiteiten van het Isralische leger om gijzelaars in de Gazastrook te bevrijden.

De stafchef hecht groot belang aan de strategische relatie en cordinatie tussen de IDF en het Amerikaanse leger en benadrukte dat de IDF continu zal blijven opereren totdat de doelstellingen van de operatie zijn bereikt.

Daarnaast sprak de stafchef zijn waardering uit voor de activiteiten van de troepen in de Gazastrook om de ontvoerden te redden, die parallel lopen aan Operatie "Am Kalavi". Hij voegde daaraan toe dat het Isralische leger het verdriet van de nabestaanden deelt en zich zal blijven inzetten om de ontvoerden terug te krijgen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:42:54 #259
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_218013268
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als de VS zeer voorspelbare routes vliegt, Iran gewaarschuwd is, n via samenspel van radar + SAM een lock weet te forceren. Kunnen ze met de S300/Bavar misschien nog een eindje komen.
Jahoor, en anders hebben ze nog hier en daar wat pompom geschut staan :W
pi_218013270
Moet eerst nog maar zien of ze daadwerkelijk die berg zijn doorgekomen. IAEA zegt ook dat er geen verhoogde stralingsniveaus zijn gedetecteerd.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_218013272
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:39 schreef Tarado het volgende:

[..]
Die zijn niet z dom.
Zo dom op uit te slapen? Of wat bedoel je?

Inmiddels heeft zo'n beetje iedereen zijn plasje gedaan, maar van China heb ik nog niks gehoord.
vosss is de naam,
pi_218013274
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:39 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Dan is bombarderen toch het llerlaatse wat je gaat doen?
Helemaal mee eens. Misschien was dat ook zo. Misschien niet. Wat wel genoemd mag worden is dat Iran alle voorstellen van een nucleaire deal naast zich neer heeft gelegd.

Nu ben ik ook van mening dat Trump de vorige deal niet had moeten vernietigen, maar voor de motivatie erachter dat een deal geen waarde heeft als Iran de internationale toezichthouders geen volledige toegang geeft, valt ook wat te zeggen.

Het is al met al een zeer complexe situatie, maar naar mijn mening wel met minstens 1 rode draad: Iran die stelselmatig de afspraken saboteert.

quote:
Nu weet je zeker in welke hoek je ze gaat duwen. Nee, dit hebben de sterke daadkrachtige leiders weer eens super slim aangepakt.
Helemaal eens met je sarcasme.

Tot slot, het kan niet vaak genoeg gezegd worden:

Iran had niet alleen 60% verrijkt Uranium, maar maar liefst 83%, wat geen enkel civiele toepassing rechtvaardigt. Het enige nut van zulk hoog percentage U235 is het maken van een atoombom.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:44:03 #263
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013277
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:41 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dat klopt niet, ook de IAEA heeft geconstateerd dat Iran een veelvoud aan uranium verrijkt dan civiel noodzakelijk.
Met als kanttekening dat het niet als alarmerend wordt beschouwd. Maar als Trump en Netanyahu vinden van wel kunnen de bommen los :D
Dit, dus.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:45:53 #264
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218013282
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:43 schreef vosss het volgende:

[..]
Zo dom op uit te slapen? Of wat bedoel je?

Inmiddels heeft zo'n beetje iedereen zijn plasje gedaan, maar van China heb ik nog niks gehoord.
Psst :{w : China ligt ten oosten van ons. Daar is het rder dag dan bij ons. In het oosten van China is het zondagavond. Die gaan weer slapen inmiddels :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zondag 22 juni 2025 @ 13:46:09 #265
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013284
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:43 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Helemaal mee eens. Misschien was dat ook zo. Misschien niet. Wat wel genoemd mag worden is dat Iran alle voorstellen van een nucleaire deal naast zich neer heeft gelegd.

Nu ben ik ook van mening dat Trump de vorige deal niet had moeten vernietigen, maar voor de motivatie erachter dat een deal geen waarde heeft als Iran de internationale toezichthouders geen volledige toegang heeft, valt ook wat te zeggen.

Het is al met al een zeer complexe situatie, maar naar mijn mening wel met minstens 1 rode draad: Iran die stelselmatig de afspraken saboteert.
[..]
Helemaal eens met je sarcasme.
Ze hadden 0,0 autoriteit om dit te doen. Al het andere is bijzaak om het een richting te sturen van preventief handelen. Lekker weer illegaal bommen ergens op gooien.
Dit, dus.
pi_218013287
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 12:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als er geen staat is zitten wij straks weer opgezadeld met al die Joodse mensen, nee lekker.
Ik begin ineens te begrijpen waarom de PVV een NSB symbool voert voor sommigen. "Hou ze daar, anders komen ze hier weer".

Deze invalshoek had ik nog niet zo bekeken.

Apart.
pi_218013292
quote:

[..]
Ik ben bang dat jou wensdenken niet echt dicht bij de realiteit staat.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:47:15 #268
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218013294
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:38 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]

Met alle gevolgen van dien, gezien de decennialange daden van Iran zelf en voornamelijk via de proxies, in die regio.
[..]
Tegen die observatie kan ik natuurlijk niets inbrengen.
[..]
Alhoewel ik hem niet deel, kan ik die mening wel begrijpen.
Dan had Trump tijdens zijn vorige termijn de atoomdeal met Iran niet moeten verscheuren :{w
  zondag 22 juni 2025 @ 13:47:57 #269
131800 Tarado
cap de fusca
pi_218013295
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:44 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Met als kanttekening dat het niet als alarmerend wordt beschouwd. Maar als Trump en Netanyahu vinden van wel kunnen de bommen los :D
Waarom is dat niet alarmerend, natuurlijk is dat wel alarmerend, of het voldoende is om de boel daar plat te gooien is weer een ander verhaal.

Maar dat geleuter over soeverein land van je vind ik wel lachwekkend, Iran is natuurlijk al een tijdje betrokken in de oorlog tegen Israel, maar dat had je over het hoofd gezien waarschijnlijk.
pi_218013296
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:38 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ja, je kleuterklas logica dat "het allemaal niet eerlijk is!" is reuze vertederend.

Maar niet echt geschikt voor het wespennest wat geopolitiek nu eenmaal is.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:48:05 #271
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218013297
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:41 schreef Tarado het volgende:

[..]
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:47 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dan had Trump tijdens zijn vorige termijn de atoomdeal met Iran niet moeten verscheuren :{w
pi_218013304
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:46 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:

[..]
Ik ben bang dat jou wensdenken niet echt dicht bij de realiteit staat.
Zo is de F117 ooit neergehaald.
pi_218013316
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:48 schreef Radegast het volgende:

[..]
Zo is de F117 ooit neergehaald.
F-117 vetste vliegtuig ooit. Samen met de McDonnell Douglas F-4 Phantom II
vosss is de naam,
  zondag 22 juni 2025 @ 13:51:03 #274
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013321
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:47 schreef Tarado het volgende:

[..]
Waarom is dat niet alarmerend, natuurlijk is dat wel alarmerend, of het voldoende is om de boel daar plat te gooien is weer een ander verhaal.
Iets alarmerend vinden is geen reden tot bombarderen. Of het nou Isral, China, Amerika of Groenland is. Je kunt niet zomaar iets platgooien omdat het je niet aanstaat.
Dit, dus.
pi_218013322
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 12:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik heb niet gezegd dat jij over percentages spreekt. Wel probeer je te beweren dat er eigenlijk hartstikke veel verdeling is binnen de Joodse wereld, maar dat is mbt dit onderwerp dus niet zo. Het overgrote merendeel is zionistisch ingesteld.
Misschien, maar ik liet zien waar dat anti-zionisme vandaan kwam waar o.a. deze groep mee loopt.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:51:51 #276
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218013329
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:48 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, je kleuterklas logica dat "het allemaal niet eerlijk is!" is reuze vertederend.

Er is op grond van het internationale recht 0 rechtvaardiging om Iran 'preventief' aan te vallen. Voor Isral niet en voor de VS ook niet.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:51:56 #277
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2025/2026
pi_218013331
Ach Buitendam.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:52:13 #278
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013332
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:48 schreef ExTec het volgende:

[..]

Vandaar de verdragen waar je je aan dient te houden.
Dit, dus.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:52:41 #279
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013339
quote:
6s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:51 schreef Scrummie het volgende:
Ach Buitendam.
Ach Scrummie.
Dit, dus.
pi_218013344
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:51 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Iets alarmerend vinden is geen reden tot bombarderen. Of het nou Isral, China, Amerika of Groenland is. Je kunt niet zomaar iets platgooien omdat het je niet aanstaat.
Blijkbaar vanaf heden dus wel. Trump lapt sowieso alle regels en verdragen aan z'n laars, dus dit kan niet echt een verrassing zijn.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:53:19 #281
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_218013346
quote:

[..]
Eigenlijk wat er in Joegoslavi dus gebeurde met het succesvol neerhalen van de F-117, een stukje overmoed van de kant van de Amerikanen door iedere keer dezelfde route te vliegen en een slimme radar operator die zo specifiek en smal op dat stuk lucht ging focussen dat het lukte.
Al is de B2 wel weer andere koek en zal die fout geen tweede keer gemaakt worden.
pi_218013347
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:46 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ze hadden 0,0 autoriteit om dit te doen.
Ik heb ook 0 autoriteit om iemand als eerste neer te steken met de intentie iemand die met een mes staat te zwaaien en dreigt mij dood te steken. Toch zou ik het doen, omdat ik vind dat mijn leven (of dat van een ander) zwaarder weegt dan die van de messenzwaaier.

Daar zal ik dan wel weer de consequenties van moeten dragen. Zo ook de politieke leiders Netanyahu en Trump gezien de gevolgen van hun daden die nog gaan komen nu.

quote:
Al het andere is bijzaak om het een richting te sturen van preventief handelen. Lekker weer illegaal bommen ergens op gooien.
Het is geen bijzaak. Het is verwonden om te overleven.

We hebben het over een regime dat bij woord, bij daad en bij wet laat zien Israel te willen elimineren. Als zo’n regime over een atoomwapen beschikt, dan worden de terroristische proxies zoals Hamas, Hezbollah, de Houti’s en milities in Syri en Irak financieel en materieel gedekt door een kernmacht.

Ik respecteer je mening, en zoals je in mijn andere posts hebt gezien deel ik hem deels, maar hopelijk neem je het bovenstaande in jouw persoonlijke kijk ook ik overweging. :)
  zondag 22 juni 2025 @ 13:54:08 #283
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218013353
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:24 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]

Bunkerbusters werken seismisch uit door hun enorme chemische versterkte onploffing; lokaal een aardbeving te veroorzaken die de omgeving tot vele honderden meters (en daarbuiten) daarvan zwaar beschadigd. Een ondergrondse fabriek hoeft niet eens direct getroffen te worden maar zal door de omliggende schok buiten werken worden gebracht. Je hebt niets aan een fabriek in een berg of ondergronds hol wier plafond op instorten (staat) is gebracht.
Bedenk hier ook het effect van een firecracker; in een open hand zal het relatief weinig schade veroorzaken maar in een vuist gebald, compleet je hand afrukken. het doel van de bunkerbuster is allereerst diepgaande penetratie bereiken om dan daar omsloten, te flink ploffen en de trillingen daarvan te laten rimpelen.

NB: goed startverhaal omtrent je H-bom waar het nodige - nofi - is over op te merken. Een H-bom is een thermonucleaire bom waarbij een "gewone" kernbom wordt gebruikt om ander kernmateriaal met een nog grotere efficintie in kernreactie te laten ontploffen. Hoe meer kernen dichter bij elkaar gebracht kunnen fuseren, hoe meer (kinetische) energie uit die splitsing en fusie ontstaat.
Dat neutronenbom verhaal snijdt iets aan hout maar is meer een verhaal voor de reclamefolder. Dat nauwelijks in relativiteit mag je (voor de mens en dier) compleet vergeten. Een .22 is net zo dodelijk als een .50 kaliber met het verschil dat een .22 een minder grote wond achterlaat en .50 iemands hoofd verpulvert. Het reclame verhaal is dan: dat een .22 "minder dodelijk" is.
Een neutronenbom is een ding dat vooral veel (kortdurende) straling veroorzaakt met als "simpel" doel (relatief dan) ietsjes minder fysieke schade te veroorzaken met juist meer gevolgen voor de biotoop (dwz mensen doden).
pi_218013354
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:46 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik begin ineens te begrijpen waarom de PVV een NSB symbool voert voor sommigen. "Hou ze daar, anders komen ze hier weer".

[ afbeelding ]

Deze invalshoek had ik nog niet zo bekeken.

Apart.
Partij Voor Volksverraad werd het door Denk genoemd.
pi_218013357
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:47 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Klopt, daar ben ik het helemaal mee eens. Domme opportunistische zet was dat.

Daarbij moet ook vermeld worden:

quote:
Nu ben ik ook van mening dat Trump de vorige deal niet had moeten vernietigen, maar voor de motivatie erachter dat een deal geen waarde heeft als Iran de internationale toezichthouders geen volledige toegang heeft, valt ook wat te zeggen.

pi_218013366
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:51 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Er is op grond van het internationale recht 0 rechtvaardiging om Iran 'preventief' aan te vallen. Voor Isral niet en voor de VS ook niet.
Maar je snapt neem ik dat israel niet wil wachten tot er een grote paddenstoel boven tel aviv verschijnt, louter omdat voor figuren zoals jij dan pas bewezen is dat ze ze aan het maken waren?

Overigens mag een pre-emptive strike prima, volgens internationaal recht.

Maar daar zijn criteria voor, en zie al van mijlen ver aankomen dat jij "absoluut!" niet vind dat daar aan voldaan is, dus laat ik het er bij.
pi_218013367
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:44 schreef Buitendam het volgende:

[..]
quote:
The development follows serious warnings from the head of the International Atomic Energy Agency (IAEA) earlier this week that inspectors have been unable to determine whether Iran’s nuclear programme was “exclusively peaceful” – as per the terms of the 2015 nuclear deal from which the United States subsequently withdrew.

A fresh round of negotiations between Washington and Tehran is slated to begin on Saturday in Oman, according to news reports, amid heightened geopolitical tensions linked to rumours of an impending Israeli attack on Iran.

Following Thursday’s resolution vote by the IAEA’s board of governors – which passed by a vote of 19 for, three against and 11 abstentions - Iran’s atomic energy body reportedly announced plans to open a new uranium enrichment plant and increase production of enriched fissile material.

Growing concerns

The draft for Thursday’s resolution highlights serious and growing concerns since at least 2019 that Iran had failed to cooperate fully with the UN agency’s inspectors.

Tehran has “repeatedly” been unable to explain and demonstrate that its nuclear material was not being diverted for further enrichment for military use, the draft text maintains.

Iran has also failed to provide the UN agency with “technically credible explanations for the presence of [man-made] uranium particles” at undeclared locations in Varamin, Marivan and Turquzabad, it continues.

“Unfortunately, Iran has repeatedly either not answered, or not provided technically credible answers to, the agency’s questions,” IAEA chief Grossi said on Monday. “It has also sought to sanitize the locations, which has impeded Agency verification activities.”

According to Mr. Grossi, Tehran has stockpiled 400 kilogrammes of highly enriched uranium.

Given the potential proliferation implications, the agency cannot ignore [this],” he told the UN agency’s governing board on Monday.

https://news.un.org/en/story/2025/06/1164291
  zondag 22 juni 2025 @ 13:56:48 #288
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218013374
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:55 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Klopt, daar ben ik het helemaal mee eens. Domme opportunistische zet was dat.

Daarbij moet ook vermeld worden:
[..]

Ik zie een heel andere rode draad..
pi_218013377
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:42 schreef Discombobulate het volgende:
Moet eerst nog maar zien of ze daadwerkelijk die berg zijn doorgekomen. IAEA zegt ook dat er geen verhoogde stralingsniveaus zijn gedetecteerd.
Dan gaan ze toch elke avond, dezelfde route en een bom erop.
Ik lees hier dat de B-2 onschendbaar is, niet te stoppen. Dus wat willen ze doen dan?
Vakman pur sang
pi_218013378
Volgende bom graag op Khamenei
Zonder wrijving geen glans
  zondag 22 juni 2025 @ 13:58:24 #291
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218013387
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:36 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Je weet dat beoordelingen in de democracy index in een percentage wordt uitgedrukt, dat op meerdere vlakken beoordeelt wordt. Democratie is niet simpelweg aan / uit.

Zo zou iemand in Noord-Korea het eigen regime als democratisch kunnen beoordelen omdat er verkiezingen zijn. Maar er zijn toch een heleboel factoren die we zo niet zien.
Het is vrij duidelijk of een land een functionerende democratie is en Isral scoort hier gemiddeld gezien zelf hoger dan een aantal Europese landen. Zie ook: Democracy index, 2024
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 22 juni 2025 @ 13:58:32 #292
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218013388
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:55 schreef ExTec het volgende:

[..]
Maar je snapt neem ik dat israel niet wil wachten tot er een grote paddenstoel boven tel aviv verschijnt, louter omdat voor figuren zoals jij dan pas bewezen is dat ze ze aan het maken waren?

Overigens mag een pre-emptive strike prima, volgens internationaal recht.

Maar daar zijn criteria voor, en zie al van mijlen ver aankomen dat jij "absoluut!" niet vind dat daar aan voldaan is, dus laat ik het er bij.
Persoonlijke aanvallen, zwaktebod.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:58:41 #293
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013389
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:53 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Ik heb ook 0 autoriteit om iemand als eerste neer te steken met de intentie iemand die met een mes staat te zwaaien en dreigt mij dood te steken. Toch zou ik het doen, omdat ik vind dat mijn leven (of dat van een ander) zwaarder weegt dan die van de messenzwaaier.
Maar als je een onafhankelijk agentschap hebt wat die dreiging ontkent wordt het verhaal al anders.

Men praat het nu goed door te doen alsof de lanceerstations al klaarstonden. Dan zou de actie namelijk wl te legitimeren zijn, nu niet.
Dit, dus.
pi_218013393
twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:59:19 #295
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218013395
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Yep, waarbij de omgeving het "geluk" heeft dat Isral een westers land is dat hierin zeker niet uit is op andermans vernietiging. Dit ondanks dat die anderen volhouden dat Isral uit is op hun genocide of zuivering.
Isrel zal imo wel het wapen inzetten als anderen haar (kunnen of daadwerkelijk) gaan vernietigen.
Dan wordt het 50-50, who strikes first will likely survive - de dood of de gladiolen.

Kweet, offtopic maar wel actueel in het onnavolbare kromdenken van hedendaags PvGLdA dat isral kernwapens heeft als verdediging om zo "onkwetsbaar" anderen aan te kunnen vallen.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:59:33 #296
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013398
quote:
Ja, er was geen indicatie voor een directe dreiging.
Dit, dus.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:59:37 #297
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_218013399
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dan gaan ze toch elke avond, dezelfde route en een bom erop.
Ik lees hier dat de B-2 onschendbaar is, niet te stoppen. Dus wat willen ze doen dan?
Twee keer achter elkaar exact dezelfde aanvliegroute gebruiken zullen de Yanks niet snel meer doen. ;)
pi_218013401
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:59 schreef Ali_boo het volgende:
[ x ]
China moet lekker z'n bek houden.
Zonder wrijving geen glans
pi_218013405
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:59 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ja, er was geen indicatie voor een directe dreiging.
Nee, israel moet gewoon wachten, tot ze in tel aviv in de lucht verschijnen.
  zondag 22 juni 2025 @ 14:01:25 #300
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218013410
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:54 schreef Chadi het volgende:

[..]
Partij Voor Volksverraad werd het door Denk genoemd.
Als een partij de Nederlandse burgers zou 'verraden' dan is het Denk zelf wel, daar liggen de belangen immers veel meer bij de bredere 'Ummah' dan bij Nederland en de Westerse cultuur.
pi_218013411
quote:
12s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:54 schreef Vallon het volgende:

[..]
Bunkerbusters werken seismisch uit door hun enorme chemische versterkte onploffing; lokaal een aardbeving te veroorzaken die de omgeving tot vele honderden meters (en daarbuiten) daarvan zwaar beschadigd. Een ondergrondse fabriek hoeft niet eens direct getroffen te worden maar zal door de omliggende schok buiten werken worden gebracht. Je hebt niets aan een fabriek in een berg of ondergronds hol wier plafond op instorten (staat) is gebracht.
Bedenk hier ook het effect van een firecracker; in een open hand zal het relatief weinig schade veroorzaken maar in een vuist gebald, compleet je hand afrukken. het doel van de bunkerbuster is allereerst diepgaande penetratie bereiken om dan daar omsloten, te flink ploffen en de trillingen daarvan te laten rimpelen.
Bedankt voor de toelichting :)

quote:
Een H-bom is een thermonucleaire bom waarbij een "gewone" kernbom wordt gebruikt om ander kernmateriaal met een nog grotere efficintie in kernreactie te laten ontploffen. Hoe meer kernen dichter bij elkaar gebracht kunnen fuseren, hoe meer (kinetische) energie uit die splitsing en fusie ontstaat.
Tot zover met elkaar eens.

quote:
Dat neutronenbom verhaal snijdt iets aan hout maar is meer een verhaal voor de reclamefolder. Dat nauwelijks in relativiteit mag je (voor de mens en dier) compleet vergeten. Een .22 is net zo dodelijk als een .50 kaliber met het verschil dat een .22 een minder grote wond achterlaat en .50 iemands hoofd verpulvert. Het reclame verhaal is dan: dat een .22 "minder dodelijk" is.
Precies dus wat ik eigenlijk zei met betrekking tot de schade aan een berg zelf.

quote:
Een neutronenbom is een ding dat vooral veel (kortdurende) straling veroorzaakt met als "simpel" doel (relatief dan) ietsjes minder fysieke schade te veroorzaken met juist meer gevolgen voor de biotoop (dwz mensen doden).
En daarmee geschikt voor het onbruikbaar maken van andere nucleaire doelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')