abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218014361
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:30 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Kort voorbeeld, ik heb nog maar 2(!!) mensen gezien die hierop hebben gereageerd, terwijl het topic sinds 13 Juni al bol staat van de users die deze hypocrisie niet (kunnen) onderbouwen:
[..]
Hun enige ,,argument” is de ene moreel-ethische verhevenheid boven die van een ander.
Als je hem 3 keer moet posten en je krijgt er geen antwoord op... is dat dan omdat het er geen antwoord is dat gevonden moet worden of is dat omdat je stellingname niet 100% deugt en er dus ook geen antwoord te formuleren valt?
pi_218014369
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:35 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Als je hem 3 keer moet posten en je krijgt er geen antwoord op... is dat dan omdat het er geen antwoord is dat gevonden moet worden of is dat omdat je stellingname niet 100% deugt en er dus ook geen antwoord te formuleren valt?
Wat deugt er niet aan de stellinginname? :)
pi_218014380
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:03 schreef 2172619626795 het volgende:
Ik post hem nog maar een keer:

Sommigen hier beweren dat Israel op dit moment over atoomwapens beschikt. Dit is een aanname, want er is geen bewijs voor, immers laten ze geen toezichthouders toe en hebben ze nooit onderkend dat ze over een atoomwapen beschikken.

Jullie beweren dat er niet aangenomen mag worden dat Iran bezig was met het ontwikkelen van atoomwapens. Daarvoor is immers geen bewijs, want toezichthouders worden niet toegelaten en Iran heeft het nooit onderkend.

Hoe is deze hypocrisie te verdedigen?
Ik heb hier een mooi voorbeeldje voor je:

quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het Iraanse regime is er vrij open over geweest dat men Israël wil vernietigen. Als je dan in ondergrondse bunkers uranium gaat zitten verrijken én ballistische raketten upgraden zodat die steeds verder kunnen komen, kan iedereen wel bedenken waar die voor bedoelt zijn. Dat moet simpelweg worden afgestopt.
Over morele verhevenheid gesproken.
  zondag 22 juni 2025 @ 15:40:31 #204
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218014392
quote:
3s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:29 schreef Treinhoer het volgende:
Kleine opsomming vanuit mijn (beperkte kennis) optiek:
- Syrië is 'bevrijd' van Assad, evenals het wegtrekken van Russische troepen uit hun militaire/nautische basis in Tartous.
- In Libanon is Hezbollah ernstig verzwakt zonder Iraanse hulp en logistieke vrijheid door Syrië.
- Irak is al een tijd 'vrij' van IS en andere radicaliserende religieuze groeperingen.
- Afghanistan en de Taliban (naast Iran nu) zijn nog de enige 'schurkenstaten' vanuit westers perspectief.

Kleine prelude naar mijn vraag, en eigen mening/interpretatie: Ik denk dat het omvallen van Assad een veel grotere pion was die omviel dan veel mensen door hebben/hadden. Dit is een game changer voor geopolitieke machtsverhoudingen.

Wanneer (en of) het Iraanse regime omvalt is het natuurlijk 'hopen' dat er geen nieuwe vervelende partij/persoon/beweging op staat. Ik hoop en gun het Iraanse gastvrije volk een vrije samenleving die ze naar eigen invulling kunnen vormgeven, in plaats van de ellende die ze nu ervaren door de Ayatollah.

Wat zullen de gevolgen zijn op geopolitiek gebied als het Iraanse regime valt, met name gericht op Hezbollah, Hamas, hoe Israel verder zal/kan/moet gaan, de rol van Rusland en de USA in de toekomst?

Zijn er al 'red flags' met betrekking tot nieuw leiderschap in Iran?
We hebben Noord-Korea nog, en natuurlijk Rusland en Wit-Rusland.

Veder: risico op chaos in Iran blijft groot, er is wel eindelijk een kans op iets beters dan de moellahs. China verliest een anti-Amerikaanse bondgenoot en hun oliebron, maar kan ook economisch profiteren van een open Iran. Het is in ieder geval een forse geopolitieke herschikking en Rusland/China verloren de laatste paar jaar in rap tempo hun greep op het Midden-Oosten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 22 juni 2025 @ 15:40:32 #205
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218014393
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:20 schreef halfway het volgende:
Ik lees dat 16kg uranium genoeg is voor een bom, ze hebben ruim 400kg
Hangt er helemaal vanaf wat voor en hoeveel van welke bommen.

De hoeveelheid die nodig is om tot kritische kernreactie te komen hangt samen met de op welke wijze en dan hoeveel van dat materiaal tot welke verrijking wordt samengebracht. Een soort van praktische ondergens voor TN (Themo Nucleaire) wapens is ergens tussen de 10 en 40kg. Kan flink kleiner maar dan wordt het "ontsteken" omgekeerd evenredig progressief ingewikkelder.

Het ding dat in Nagasaki ontplofde bevatte ruim 6kg aan verrijkt plutonium (P239) waarvan net als bij Hiroshima minder dan 1kg daadwerkelijk tot kernreactie kwam De bom van Hiroshima bevatte 65kg (U238) opgewerkt uranium.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 22 juni 2025 @ 15:41:30 #206
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218014399
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:38 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
[..]
Dat betreft geen morele verhevenheid, dat zijn simpelweg feiten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218014406
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:38 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
[..]
Dat is dus geen antwoord op mijn stellingname en haal je er een post van iemand bij die niet van mij is. Bovendien val je in je beargumentatie terug op wéér

quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:30 schreef 2172619626795 het volgende:

de ene moreel-ethische verhevenheid boven die van een ander.
En dus weer door de feitelijke basis terzijde te schuiven. Je had geen beter voorbeeld kunnen geven van de al 9-dagen durende hypocrisie hier.

I rest my case.
  zondag 22 juni 2025 @ 15:42:16 #208
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218014407
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:35 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Als je van mening bent dat je "zo erg gelijk hebt, dat je heulemaal niet hoeft te beargumenteren" zit je op een discussie forum verkeerd.
&lt;signature here&gt;.
  zondag 22 juni 2025 @ 15:42:59 #209
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218014412
twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 22 juni 2025 @ 15:44:29 #210
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_218014423
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:42 schreef HowardRoark het volgende:
[ twitter ]
Da's een flinke biem. ^O^
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_218014429
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:23 schreef HowardRoark het volgende:
[ twitter ]
Het Ayatollah-regime wil kennelijk zelfmoord plegen.
  zondag 22 juni 2025 @ 15:45:02 #212
447810 Treinhoer
Anuskloof
pi_218014430
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:40 schreef Perrin het volgende:

[..]
We hebben Noord-Korea nog, en natuurlijk Rusland en Wit-Rusland.

Veder: risico op chaos in Iran blijft groot, er is wel een kans op iets beters dan de moellahs. China verliest een anti-Amerikaanse bondgenoot en hun oliebron, maar kan ook economisch profiteren van een open Iran. Het is in ieder geval een forse geopolitieke herschikking en Rusland/China verloren de laatste paar jaar in rap tempo hun greep op het Midden-Oosten.
Dank, helder!
Noord Korea zal natuurlijk tegen Rusland aan blijven kruipen, geen andere optie. China is voor zover ik weet niet echt een groots fan van Noord Korea, maar tolereren ze NK, om te voorkomen dat bij een reünificatie en Westers beleid over het Koreaans schiereiland, er veel meer Amerikaanse troepen aanwezig zijn, ook aan de grens met Rusland, wat gigantisch veel extra spanning met zich mee gaat brengen.
China kan economisch en qua macht wel gelijk profiteren. Wat ze in Afrika doen met infrastructurele projecten rondom (zee)havens, is behoorlijk interessant in de straat van Hormuz. Dat ziet de VS natuurlijk helemaal niet zitten. Ik vermoed wel weer een hoop proxy gezeik, zeker omdat de VS hun beleid en militaire ogen veel meer op China hebben gericht in de afgelopen 10 jaren.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_218014432
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:42 schreef ExTec het volgende:

[..]
Als je van mening bent dat je "zo erg gelijk hebt, dat je heulemaal niet hoeft te beargumenteren" zit je op een discussie forum verkeerd.
Want ik ben verplicht om overal op te reageren? Ik voel me niet aangesproken door de stelling dus waarom moet ik dan een stelling gaan beargumenteren?
pi_218014438
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:35 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Wat deugt er niet aan de stellinginname? :)
Je confronteert sommige gebruikers met feiten die ze liever niet onder ogen willen zien.
Ze krijgen errors omdat hun plaatje van de boeven en goed guys gescrambled wordt.
  zondag 22 juni 2025 @ 15:46:56 #215
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218014446
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:45 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Want ik ben verplicht om overal op te reageren? Ik voel me niet aangesproken door de stelling dus waarom moet ik dan een stelling gaan beargumenteren?
Nee, je voelde alleen de drang om even te posten dat "de stelling vast niet deugde", ofzo.
&lt;signature here&gt;.
pi_218014451
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:41 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat betreft geen morele verhevenheid, dat zijn simpelweg feiten.
Jij noemt dat steeds feiten maar bronnen ontbreken. Maar als dat een feit zou zijn zoals je verondersteld, dan heeft Israël dus ook kernwapens. Dus waarom moet het kernprogramma van Iran afgebroken worden maar mag die van Israël blijven bestaan?

Het spijt me zeer maar ik kan het niet anders verklaren dan morele verhevenheid.

Edit: Waarbij ik toe moet voegen dat ik liever zie dat Iran de tering in wordt gebombardeerd dan Israël. Dan maar moreel verheven.
pi_218014478
Straat van Hormuz dicht wordt een ramp voor China en APAC in het algemeen. Meeste, zo niet alle olie komt hier vandaan. Dat wordt een bloedbad op de beurzen in Shanghai en Hong Kong.

Thanks Obama.
pi_218014485
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:47 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
dan heeft Israël dus ook kernwapens.
Inderdaad.

Dus dan kunnen we ook de aanname doen dat Iran ver op weg was met hun kernwapenprogramma.

Beide redelijke aannames met een solide feitelijke basis.
pi_218014488
Dat is toch het hele argument voor die inval. Israel is moreel verheven boven Iran. Want Iran wil Israel dood, dus mag Iran gepakt worden.
  zondag 22 juni 2025 @ 15:55:09 #220
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218014489
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Laat dan AI het artikel in een paar bulletpoints samenvatten of zo.
Tja dan krijg je weer zoiets als welke AI zich met welke insteek daarin (niet) aan wil (ver)branden en de discussie dat een AI het niet mag/wil/kan gebruiken als bron.

Wmb hier offtopic maar ik heb zelf wat moeite dat mediahuizen het volgens hun (eigen) afspraak niet netjes vinden om dan uitlatingen weg te duwen achter een betaalmuur en zo niet te kunnen worden gebruikt in anders bedoelde oriëntaties.
Strikt inhoudelijk staat/stond alles ook op Wiki's en Blog's elders waar - denk ik dan - AD het vandaan gerepliceerd om tot hun "journalistieke" weergave te komen. Het gaat/zal mij trouwens niet verbazen dat AD zelf gebruik heeft gemaakt van AI om te komen tot hun coherent (te actuele) artikel(en). Het leest net wat te makkelijk weg.
pi_218014491
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:26 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, want die maken natuurlijk 0,0 kans tegen de iraanse marine.

/s
Het is niet de marine waar ze bang voor hoeven zijn. Ladingen raketten in grotten langs de kust.
pi_218014501
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:24 schreef klaasweetalles het volgende:
klaas is back, let the war begin.

Natuiurlijk een illegale actie van Trump

Deze man doet alles wat de Amerikaanse democratie verboden heeft

Linksom rechtsom misschien wel een goede actie en hopen dat het nuclear geweld gestopt is

Hoewel er beweerd wordt dat de grondstoffen om die bom te maken tijdig verplaatst is door de iraniers
Ah eindelijk, nu weet iedereen hier eindelijk hoe het zit, ik zat al die tijd in spanning :) top.
  zondag 22 juni 2025 @ 15:57:21 #223
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218014502
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:53 schreef Jedi_Pimp het volgende:

Thanks Obama.
:D Ja, nu wordt het helemaal kunstig
Dit, dus.
  zondag 22 juni 2025 @ 15:57:50 #224
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218014504
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Dat is toch het hele argument voor die inval. Israel is moreel verheven boven Iran. Want Iran wil Israel dood, dus mag Iran gepakt worden.
Ik weet dat discussie zinloos is maar je stelling is het verkapte omdraaien van de situatie.
Iran wordt niet aangepakt omdat .... maar te voorkomen dat zij Israël kan gaan vernietigen.
pi_218014506
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 15:54 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Inderdaad.

Dus dan kunnen we ook de aanname doen dat Iran ver op weg was met hun kernwapenprogramma.

Beide redelijke aannames met een solide feitelijke basis.
Ja dat klopt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')