abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218013415

13 juni 2025: Israël start 'Operation Rising Lion'
• Vroege ochtend 03:00 lokale tijd: Israelische luchtmacht lanceert vijf golven luchtaanvallen op zo'n 100 doelen
• Doelen zijn o.a. nucleaire sites en militaire infrastructuur
• 200+ gevechtsvliegtuigen, 330+ precisie­munitie ingezet .
• Mossad-sabotage: installatie van dronebasis nabij Teheran, vernietigt luchtafweercapaciteiten

14-15 juni: Escalatie en burgerslachtoffers
De strijd escaleerde: Iran vuurde 270 raketten en drones af, 14 doden in Israël; Israëlische aanvallen in Iran doodden 224 mensen en verwondden er 1.200. Doelen waren o.a. een raffinaderij in Haifa en woonwijken in Iran.

16 juni: Aanval op Iraanse staatstelevisie
Israël trof de Iraanse staatsomroep tijdens een live-uitzending waardoor communicatie uitviel en een medewerker omkwam. Ook werden Quds Force-centra geraakt; vier functionarissen gedood.

16 juni: G7-top en reacties
De G7 steunde Israëls recht op zelfverdediging maar riep op tot terughoudendheid. De Britse premier Starmer pleitte voor diplomatie, de Duitse bondskanselier Merz prees Israëls acties. VN en China veroordeelden de aanvallen als schending van soevereiniteit.

17 juni: Aanvallen op Esfahan
Israël bestookte militaire doelen in Esfahan, waaronder raketinstallaties en een IRGC-kazerne. Khamenei dreigde Amerikaanse belangen aan te vallen bij inmenging.

18 juni: Trump en VS-troepen
Trump riep dat hij de Iraanse luchtmacht onder controle had en eiste overgave. De VS stuurde o.a. de USS Nimitz en mobiliseert de luchtmacht.

19-21 juni: Aanvallen over en weer
Iran vuurde raketten op Haifa, 45 gewonden. Israël bombardeerde Teheran en zuid-Iran, richtte zich op wapenfabrieken. Israëlisch leger waarschuwde voor een lange oorlog.

22 juni: De VS dropt bommen op Fordow, Natanz, Isfahan

Tijdlijn van de aanloop naar dit conflict:

2005-2010
• Iran intensiveert uraniumverrijking; Israël en VS waarschuwen voor kernwapenontwikkeling.
• Hezbollah (Libanon, door Iran gesteund) herbewapent zich na de oorlog van 2006 met Israël.
• Israël voert cyberaanvallen uit op Iraanse nucleaire installaties (o.a. Stuxnet-virus, ontdekt rond 2010).

2011-2015
• Syrische burgeroorlog: Iran stuurt Revolutionaire Garde en Hezbollah-strijders om Assad te steunen.
• Israël begint reeks luchtaanvallen op wapenkonvooien en Iraanse bases in Syrië.
• Iran sluit nucleair akkoord (JCPOA) met VS, EU, Rusland, China -> tijdelijk wat lucht.

2016-2020
• VS (Trump) trekt zich in 2018 eenzijdig terug uit JCPOA; spanningen laaien weer op.
• Iran hervat verrijking; Israël intensiveert gerichte moorden op Iraanse kernwetenschappers.
• Proxy-groeperingen zoals Hezbollah en pro-Iraanse milities in Irak en Jemen worden actiever tegen Israël en bondgenoten.

2021-nu
• Israël voert 'schaduwoorlog' verder op: sabotage van centrifugesites, explosies in militaire fabrieken.
• Toenemende drone-aanvallen vanuit Syrië en Irak op Israëlische doelen en bondgenoten.
• Pogingen tot nieuw nucleair akkoord mislukken; wederzijds wantrouwen verdiept zich.

pi_218013421
Ik post hem nog maar een keer:

Sommigen hier beweren dat Israel op dit moment over atoomwapens beschikt. Dit is een aanname, want er is geen bewijs voor, immers laten ze geen toezichthouders toe en hebben ze nooit onderkend dat ze over een atoomwapen beschikken.

Jullie beweren dat er niet aangenomen mag worden dat Iran bezig was met het ontwikkelen van atoomwapens. Daarvoor is immers geen bewijs, want toezichthouders worden niet toegelaten en Iran heeft het nooit onderkend.

Hoe is deze hypocrisie te verdedigen?
  zondag 22 juni 2025 @ 14:03:54 #3
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013422
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:00 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nee, israel moet gewoon wachten, tot ze in tel aviv in de lucht verschijnen.
Aldus helemaal niemand. Maar preventief bombarderen zonder directe dreiging is bezopen. Of je nou Amerika bent of niet.
Dit, dus.
  zondag 22 juni 2025 @ 14:04:01 #4
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218013424
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:59 schreef Ali_boo het volgende:
[ x ]
Ah, China die zich drukmaakt over de VN terwijl men 3 miljoen Oeigoeren in concentratiekampen stopt en nog altijd een oogje heeft op China. Die poppenkast is wat dit betreft zo vermoeiend. Daarom is de VN ook slechts een façade.

Handig om met verdragen en wetten te wapperen om het als stok tegen anderen te gebruiken terwijl landen ze zelf doodleuk in de wind slaan. Het Westen had nooit met niet-Westerse landen in die organisatie moeten stappen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 22 juni 2025 @ 14:04:38 #5
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218013428
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:03 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Aldus helemaal niemand.
Wat stel je voor dat ze dan doen....?
&lt;signature here&gt;.
  zondag 22 juni 2025 @ 14:04:44 #6
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_218013429
Pentagon-briefing nu gaande...

Bekijk deze YouTube-video
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_218013434
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:00 schreef Haags het volgende:

[..]
China moet lekker z'n bek houden.
Ik zal het doorgeven
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  zondag 22 juni 2025 @ 14:05:38 #8
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218013436
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:04 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, China die zich drukmaakt over de VN terwijl men 3 miljoen Oeigoeren in concentratiekampen stopt en nog altijd een oogje heeft op China. Die poppenkast is wat dit betreft zo vermoeiend. Daarom is de VN ook slechts een façade.

Handig om met verdragen en wetten te wapperen om het als stok tegen anderen te gebruiken terwijl landen ze zelf doodleuk in de wind slaan. Het Westen had nooit met niet-Westerse landen in die organisatie moeten stappen.
Taiwan.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_218013442
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:05 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Ik zal het doorgeven
Ali, onze man met vele kwaliteiten.
  zondag 22 juni 2025 @ 14:06:47 #10
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218013443
Gelderlander VN is ook schuld.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zondag 22 juni 2025 @ 14:06:49 #11
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_218013444
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:04 schreef Hallulama het volgende:
Pentagon-briefing nu gaande...

Bekijk deze YouTube-video
Mono?
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_218013446
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:58 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Maar als je een onafhankelijk agentschap hebt wat die dreiging ontkent wordt het verhaal al anders.

Men praat het nu goed door te doen alsof de lanceerstations al klaarstonden. Dan zou de actie namelijk wél te legitimeren zijn, nu niet.
Ik snap je punt, echt waar. Tegelijkertijd voel ik meer voor het argument dat je te laat bent als “de lanceerstations al klaarstonden”.

Daarmee schuif ik jouw mening niet terzijde. Die zie ik als minstens zo valide als mijn eigen standpunt. Ik kijk er echter anders naar wat dat betreft. Dat is alles.
pi_218013449
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:03 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Aldus helemaal niemand. Maar preventief bombarderen zonder directe dreiging is bezopen. Of je nou Amerika bent of niet.
Maar wel boos worden dat ze in Iran zeggen death to Israel. Death to Israel roepen lijkt me een stuk minder gevaarlijk dan een oorlog starten onder valse voorwendselen. Het is nu zeker vrij logisch dat Iran zich bedreigd voelt door Israel en daar verdediging tegen wil in de vorm van een atoom wapen.
pi_218013465
Deze speech :') Iran kan tekenen bij het vakje anders laat Trump z'n ballen zien.
pi_218013466
Koekoek :B

twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  zondag 22 juni 2025 @ 14:08:46 #16
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013471
quote:
10s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:04 schreef ExTec het volgende:

[..]
Wat stel je voor dat ze dan doen....?
Nou laten we beginnen met niet dit. Alles wat je tot nu toe hebt bereikt om Iran in de gaten te kunnen houden heb je nu met je stoere spierballengedoe om zeep geholpen.
Dit, dus.
pi_218013488
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:08 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Nou laten we beginnen met niet dit. Alles wat je tot nu toe hebt bereikt om Iran in de gaten te kunnen houden heb je nu met je stoere spierballengedoe om zeep geholpen.
Dit is even speculatief als stellen dat VS hier positief aan doet.
  zondag 22 juni 2025 @ 14:09:40 #18
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218013490
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:08 schreef byah het volgende:
Deze speech :') Iran kan tekenen bij het vakje anders laat Trump z'n ballen zien.

?
  zondag 22 juni 2025 @ 14:09:56 #19
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_218013495
Operation Midnight Hammer heette het dus.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_218013500
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:03 schreef 2172619626795 het volgende:

Sommigen hier beweren dat Israel op dit moment over atoomwapens beschikt. Dit is een aanname, want er is geen bewijs voor, immers laten ze geen toezichthouders toe en hebben ze nooit onderkend dat ze over een atoomwapen beschikken.

Kom op man, ik weet het, jij weet het, mijn hond weet het. Dit is wat ik eerder bedoelde met beide kanten die zich compleet ingraven in hun meningen bubbel.
De mentale hersengymnastiek is echt off the charts.
  zondag 22 juni 2025 @ 14:10:13 #21
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218013504
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Maar wel boos worden dat ze in Iran zeggen death to Israel. Death to Israel roepen lijkt me een stuk minder gevaarlijk dan een oorlog starten onder valse voorwendselen. Het is nu zeker vrij logisch dat Iran zich bedreigd voelt door Israel en daar verdediging tegen wil in de vorm van een atoom wapen.
Ja joh, na decennia aan bedreigingen en proxy's in stelling brengen met honderdduizenden doden tot gevolg en totale staten die gestabiliseerd zijn in de regio krijgt Iran een substantiële tegenaanval en is het ineens logisch dat Iran zich zo onveilig voelt dat het maar een atoomwapen verdient.
pi_218013511
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:59 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ja, er was geen indicatie voor een directe dreiging.
Klopt, maar dat is wat anders dan dat er geen alarmerende situatie was.

Daarnaast gaat die halve draft over het feit dat IAEA geen medewerking krijgt vanuit Iran, geen toegang tot alles en Iran vragen niet beantwoord. Dus of er een directe dreiging was of niet, dat zou de IAEA sowieso niet kunnen vaststellen.

De IAEA zei later dat het niet kon vaststellen dat Iran directe plannen had voor nucleaire wapens. Dat betekent niet dat er geen plannen waren voor nucleaire wapens.

Alsof ik je uitnodig in mijn huis om een rondje te doen, maar ik laat je niet het hele huis zien en beantwoord maar sommige vragen over het huis.
pi_218013513
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 13:51 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Iets alarmerend vinden is geen reden tot bombarderen. Of het nou Israël, China, Amerika of Groenland is. Je kunt niet zomaar iets platgooien omdat het je niet aanstaat.
Iran dreigt al decennia met het vernietigen van Israël. In het geheim uranium verrijken en de aanwezigheid van plutonium wat geen enkel ander doel dient dan nucleaire wapens kan je niet plat slaan met 'omdat het je tegenstaat'. Als jij even nadenkt dan weet je dat ook wel alleen je wil Israël de schuld geven terwijl je zogenaamd geen antisemiet bent.....
  zondag 22 juni 2025 @ 14:11:13 #24
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_218013523
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:08 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord.

Wat stel jij voor dat israel gaat doen om te voorkomen dat die dingen op een dag in de lucht verschijnen?

En daarbij negeer je wederom dat atoomagentschap niet met zekerheid kan zeggen dat het niet gebeurt.

Mij dunkt dat als de baarden aldaar zuiver op de graat zouden zijn, ze gewoon alle deuren open zouden gooien.
&lt;signature here&gt;.
  zondag 22 juni 2025 @ 14:11:45 #25
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218013531
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 14:09 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dit is even speculatief als stellen dat VS hier positief aan doet.
Ja, dat is waar. Kans zit erin dat Iran dit ziet als een mooie ingang tot diplomatie met de bombarderende partij.
Dit, dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')