ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
We have a romantic Valentine’s offer: a private compartment for only ¤120
💕
Especially for Valentine’s Day, we’re offering great deals on private compartments aboard our ValenTrain from Brussels and Amsterdam to Berlin and Prague. Valid on many departures until June.
Kan best eens interessant zijn: Wie weet krijg je wel een paar uur extra genot voor je geld!
Ein Weichen- und Signalstörung en daarom worden we omgeleid vanaf Frankfurt Airport. We gingen al met +12 ofzo uit Arnhem weg en het is iedere keer netjes een beetje bijgekomen zoals we ondertussen van de Moffen gewend zijn
Geen idee of ik dit in het goede topic post, maar ik kwam er ineens per toeval achter bij het plannen van een (festival)weekend in Brabant: sinds wanneer rijden er in de nachten van VRIJ op ZAT en ZAT op ZON weer 's nachts treinen in Brabant? Of ja, als de NS reisplanner niet liegt, dan rijden ze tot een uurtje of 2 / half 3 's nachts tussen Tilburg en Den Bosch, en dan ook nog intercity's vanaf Eindhoven naar Tilburg en Den Bosch (en verder).
Ik kon er geen nieuwsbericht over vinden, maar wellicht dat hier iemand meer weet, ook al gaat het hier meer over internationaal spoor. Geen idee of dat pas sinds de nieuwe dienstregeling weer is ingevoerd of dat ze al een aantal jaren rijden en ik onder een steen heb geleefd.
Bvd.
The only way you can be original, is to be yourself.
Op dinsdag 18 februari 2025 10:03 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende: Geen idee of ik dit in het goede topic post, maar ik kwam er ineens per toeval achter bij het plannen van een (festival)weekend in Brabant: sinds wanneer rijden er in de nachten van VRIJ op ZAT en ZAT op ZON weer 's nachts treinen in Brabant? Of ja, als de NS reisplanner niet liegt, dan rijden ze tot een uurtje of 2 / half 3 's nachts tussen Tilburg en Den Bosch, en dan ook nog intercity's vanaf Eindhoven naar Tilburg en Den Bosch (en verder).
Ik kon er geen nieuwsbericht over vinden, maar wellicht dat hier iemand meer weet, ook al gaat het hier meer over internationaal spoor. Geen idee of dat pas sinds de nieuwe dienstregeling weer is ingevoerd of dat ze al een aantal jaren rijden en ik onder een steen heb geleefd.
Bvd.
's weekends rijden er al jaren een paar latere treinen in Brabant. De laatste treinen vertrekken/arriveren rond 02:00 in Eindhoven.
Heen in debiele volle arriva, de intercity reed niet, dus iedereen daarin Terug omrijden, mijn traject ging alleen een bus waarbij de rij achterlijk lang was
stupidity has become as common as common sense was before
Op dinsdag 18 februari 2025 10:03 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende: Geen idee of ik dit in het goede topic post, maar ik kwam er ineens per toeval achter bij het plannen van een (festival)weekend in Brabant: sinds wanneer rijden er in de nachten van VRIJ op ZAT en ZAT op ZON weer 's nachts treinen in Brabant? Of ja, als de NS reisplanner niet liegt, dan rijden ze tot een uurtje of 2 / half 3 's nachts tussen Tilburg en Den Bosch, en dan ook nog intercity's vanaf Eindhoven naar Tilburg en Den Bosch (en verder).
Ik kon er geen nieuwsbericht over vinden, maar wellicht dat hier iemand meer weet, ook al gaat het hier meer over internationaal spoor. Geen idee of dat pas sinds de nieuwe dienstregeling weer is ingevoerd of dat ze al een aantal jaren rijden en ik onder een steen heb geleefd.
Bvd.
Niet toevallig rondom carnaval gekeken? Dan willen ook wel eens meer treinen rijden
Achja. op Castricum reed vanmorgen een SLT het station voorbij zonder te halteren. Het was vlak voordat de stoptrein Haarlem binnen kwam. Reizigers stonden verbaasd te kijken. Een leegmaterieelrit denk ik.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Kwam voorbij op Reddit; het was gisteren een redelijke chaos. Diverse mensen 4+ uur vertraagd aangekomen. Sommigen pas vanochtend ipv gisteravond geloof ik. (ben in München conferentie organiseren en Gleis 11 plunderen).
Rondom Eindhoven is het momenteel ook een zooitje. Er is gisteren een brand geweest in het onderstation bij Best, daardoor staan wat bovenleidingsgroepen zonder spanning. Er rijden nog wel treinen tussen Eindhoven en Boxtel/'s-Hertogenbosch/Tilburg maar minder dan normaal.
Ik zat er dus gisteren in (Utrecht - München). Was één treinstel ipv twee. Extreem druk vanwege wintersporters.
Na vertrek uit Utrecht, mensen staand in de gangpaden met ski's en koffers, werd er omgeroepen: "We krijgen er in Keulen een extra treinstel bij, dan heeft iedereen weer zitplek".
Uurtje voor Keulen: "Er is door de TDL bevestigt dat we een treinstel erbij krijgen, wordt aan de voorkant aangekoppelt."
15 minuten voor Keulen: "Correctie, de trein wordt aan de achterkant aangekoppeld." Mensen staan alvast op en pakken hun spullen.
5 minuten voor Keulen: "Sorry mensen, we krijgen toch geen extra treinstel erbij." --> Mensen gaan weer terug naar hun plek voor zover die er was.
Bij het binnenrijden van Keulen Hbf: "Excuses, deze trein valt uit en zal niet verder rijden naar München. A.u.b. allemaal uitstappen."
Heb nog nooit zo veel vloekende Nederlanders op één plek gezien. Ik snap het gewoon niet. Dan heb je mensen in de trein gekregen en no way dat ze volgend jaar weer met de trein gaan door dit soort shitshows. Er is gewoon geen touw aan vast te knopen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
[..] Ik dacht oprecht dat deze serie nu in de ombouw zaten. Wat wordt er nu in Haarlem gereviseerd?
Er wordt herstelwerk uitgevoerd aan de laagspanningsbekabeling van de VIRM-vloot. De LS-kabels die tijdens de eerdere modernisering zijn gebruikt blijken van inferieure kwaliteit te zijn en moeten nu alweer worden vervangen.
[..] Er wordt herstelwerk uitgevoerd aan de laagspanningsbekabeling van de VIRM-vloot. De LS-kabels die tijdens de eerdere modernisering zijn gebruikt blijken van inferieure kwaliteit te zijn en moeten nu alweer worden vervangen.
Dat gaat om de bakken die rond 2000 nieuw zijn aangeschaft en van drietjes viertjes maakten en van viertjes zesjes
[..] Er wordt herstelwerk uitgevoerd aan de laagspanningsbekabeling van de VIRM-vloot. De LS-kabels die tijdens de eerdere modernisering zijn gebruikt blijken van inferieure kwaliteit te zijn en moeten nu alweer worden vervangen.
Het gaat om de kabels van de extra bakken die van de IRM de VIRM maakten. De kabels van die extra bakken zijn juist niet vervangen bij de modernisering omdat men dacht dat ze nog goed waren, waar die in de andere (oorspronkelijke IRM bakken) juist wel al vervangen waren. Helaas bleken de kabels dus van slechtere kwaliteit dan gedacht en worden deze dus nu alsnog vervangen.
Ik kwam met +78 aan, deurstoring bij vertrek uit Amsterdam geloof ik, daarna weichen/signalstörung bij Mannheim en omleiding daardoor (die vijf dagen later nog aan de gang was). In Stuttgart kwam er nog 25 minuten bij vanwege Bundespolizeieinsatz. Zeg maar een échte DB-Experience.
Waar ik heel erg over te spreken was was de kwaliteit van de draadloze verbinding. Alleen tussen Ulm en Wendlingen ben ik ff de verbinding kwijtgeraakt en verder heb ik zo'n 18GB gestreamd over voornamelijk 5G. Ik heb alleen gebruik gemaakt van wifi als ik iets wilde laten bezorgen op m'n stoel.
In Arnhem stonden er meer mensen op het perron te wachten dan dat ik ooit op een reguliere ICE heb zien wachten in NL buiten vakantieperiodes. Kan me echt niet voorstellen dat dit niet uurlijks uit kan.
[..] Waar ik heel erg over te spreken was was de kwaliteit van de draadloze verbinding. Alleen tussen Ulm en Wendlingen ben ik ff de verbinding kwijtgeraakt en verder heb ik zo'n 18GB gestreamd over voornamelijk 5G.
Ik heb het al eerder geschreven: ik heb een bloedhekel aan de ramen in de ICE 3 neo, maar ze werken wel.
Ik zat afgelopen zaterdagavond tussen Keulen en Aken in de Rhein-Ruhr Express, waar soortgelijke ramen zijn ingebouwd. Tijdens die rit had ik ook uitstekende 5G. In die ramen zit een heel ander patroon waar ik me eigenlijk niet aan stoorde.
quote:
Op woensdag 26 februari 2025 17:09 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik snap gewoon echt niet waarom DB me treinkaartjes laat boeken voor verbindingen waarvan al anderhalf jaar van tevoren bekend is dat ze niet rijden.
Er is in 1e klas geen reserveerbare plek meer voor de 142 aankomende zaterdag tussen Hannover en Hengelo.
Die snap ik ook niet, maar volgens mij is het bij DB tegenwoordig zo dat ze soms op de dag zelf besluiten om ergens te gaan knutselen.
Eind januari ben ik naar Wenen gereisd, en op de dag zelf verscheen er ineens een melding van werkzaamheden tussen Würzburg en Nuremberg op bahn.de/aktuell. Dat heeft me een half uur vertraging opgeleverd, ze waren ergens bij Kitzingen bezig met het verwisselen van wat dwarsliggers ofzo. Ik heb echt geen idee waarom dat niet eerder bekend was.
Op woensdag 26 februari 2025 17:19 schreef James1988 het volgende: Die snap ik ook niet, maar volgens mij is het bij DB tegenwoordig zo dat ze soms op de dag zelf besluiten om ergens te gaan knutselen.
Dit is Arnhem-Emmerich en staat volgens iemand die bij DB werkt en op onze conferentie is al 18 maanden in de boeken. Minstens. Onderdeel van de buitendienststellingen voor het derde spoor.
[ Bericht 5% gewijzigd door DeaDLocK2K op 26-02-2025 17:40:28 ]
De planning daarvan is inderdaad al lang en breed bekend, bij ProRail kun je een kalender vinden met wat wanneer dicht is.
Dat was ook de reden dat ik afgelopen zaterdag in de RRX zat. Emmerich - Oberhausen was dicht en verbust, Mönchengladbach - Venlo was ook verbust i.v.m. omgeleid goederen- en ICE-verkeer. De grensovergang bij Herzogenrath was wél open, dus ik ben daarlangs gegaan.
[..] Het gaat om de kabels van de extra bakken die van de IRM de VIRM maakten. De kabels van die extra bakken zijn juist niet vervangen bij de modernisering omdat men dacht dat ze nog goed waren, waar die in de andere (oorspronkelijke IRM bakken) juist wel al vervangen waren. Helaas bleken de kabels dus van slechtere kwaliteit dan gedacht en worden deze dus nu alsnog vervangen.
Volgens mij zitten in de oude IRM bakken nog de originele kabels. Ergens eind jaren '90 zijn de fabrikanten overgestapt op een ander type, dat achteraf niet de verwachte levensduur haalt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik was recent in Roemenië want ik had wat vrije dagen in het rooster, en thuis zitten is ook maar zo saai. Wadlopers opzoeken. Nostalgie puur. Het lijkt van binnen net alsof je bij NoordNed ingestapt bent. TFC 3231 Aankomst van Wadloper 3231 te Bucharesti Nord. Het hoofdstation van Boekarest, maar eigenlijk is het een teringzooi. Ongeorganiseerd, oud, vervallen.. Het spoor is in een dermate slechte staat dat je er met 5 a 10kmh vertrekken en aankomen kan, je stuitert nog net niet van het spoor af. Diesel- en olieplassen boeit niemand. De reis begon om 07:59 voor een ruim 2 uur durende reis naar Târgoviște.
TFC 3208 Wadloper 3208 in Târgoviște, net aangekomen vanuit Ploiești Sud en gaat zo weer terug naar Ploiești Sud. Een reis van 52km wat je in een snelle tijd van 1 uur en 52 minuten aflegt. En dat voor 3 euro.
Vroeger als klein kind, en dan heb ik het over 20+ jaar terug, reisden wij soms vanuit Dronrijp naar Leeuwarden. Als kind was dit prachtig. Toen was het NoordNed. Later werden de Wadlopers verdreven omdat Arriva er kwam te rijden met de GTW's. In Limburg heb ik ze nooit meegemaakt, maar in Friesland was het altijd een dingetje.
Ik ging dus naar Roemenië, om jeugdsentiment op te halen. En dat lukte. Een Wadloper herken je uit duizenden, in welke kleur dan ook. Het interieur is niet eens gemoderniseerd, en zelfs stel 3208 (hier op de foto) heeft nog alle Nederlandstalige stickers. In het zitdeel op de koppen zie je in alle stellen de tekeningen zoals ze vroeger bij NoordNed waren ook nog. De stoelen zijn nog identiek. Als ik niet beter wist, dacht ik even terug in de jaren '90 te zijn als klein kind 😊
Hier zie je dus stel 3208, gereviseerd in 2024. Er rijden geen stellen meer in de oude kleurstelling, en het lijkt erop dat niet alle stellen meer ingezet worden. Zo rijdt er elke dag één trein tussen Ploiești Sud en Târgoviște. Een traject van maar 52 kilometer. Je doet er echter niet maar drie kwartier over, maar doet er 1 uur en 49 minuten over. Volgens mijn telefoon was de gemiddelde snelheid 28 kilometer per uur. Het spoor ligt er beroerd bij. Maar dat maakt het wel leuk met de Wadloper. Op Târgoviște staat de 3208 net na binnenkomst te genieten in het koude maar zonnige weer, het was namelijk 4 graden onder 0. Na 25 minuten stilstand ging de reis terug naar Ploiești Sud. Ik was eerder al vanuit Bucharest North aangekomen met een Wadloper, dus de dag kon voor mij al niet meer stuk.
Wat een heerlijk dramatische terugreis zo. Mijn DB-bingokaart is in een keer afgewerkt voor een retour. Mogelijk object geraakt, noodremming, vertraging personeel door vertraagde vorige rit zitten er allemaal in vandaag.
Op woensdag 5 maart 2025 14:38 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dat camerawerk is zo ongelofelijk onnodig. Fucking tilt-shift effect op normale beelden, hou eens op.
Het is een filmpje gemaakt voor de TikTok-generatie, die haken anders al na 5 seconden af omdat er niet genoeg gebeurt om de aandacht vast te houden...
Het gekozen interieurontwerp - met leunbankjes – zogenaamde sta/zits - en tafels met hoge stoelen naast de ramen - werd beoordeeld als ‘rustgevend’, ‘huiselijk’ en ‘gezellig’.
Het ziet er netjes uit maar ook wel weer een hoop vraagtekens.
Levert zo een dubbeldekker met een groter balkon even veel stoelen op als de huidige dubbeldekkers? Of krijg je een soort mengelmoes qua stoelen en inrichting. In Nederlandse treinen blijft bijvoorbeeld bagage nog wel een ding, nergens ruimte om op te bergen. Net zoals prullenbakken, ga je voor kleine prullenbakken bij de stoelen of een grote prullenbak maar die onbereikbaar is in de spits. Gelukkig ben ik niet de ontwerper.
Verder ben ik wel content dat de cuckoldstoel er nog inzit.
Je wilt ze de kost niet geven denk ik. Toen ik op maandagochtend om 5:15 de trein van Emmen naar Coevorden pakte stapte er in Coevorden ook altijd een kerel in die een fles Vlek uit de binnenzak van z'n jas trok
Op 12 april is er trouwens een afscheidsrit voor de ICE 3M. Er wordt een rit gereden van Hannover Messe naar Frankfurt via Amsterdam/Den Haag/Sittard/Aken.
Op vrijdag 7 maart 2025 15:12 schreef James1988 het volgende: Op 12 april is er trouwens een afscheidsrit voor de ICE 3M. Er wordt een rit gereden van Hannover Messe naar Frankfurt via Amsterdam/Den Haag/Sittard/Aken.
Voor je schaal 1:1 modelspoorbaan in de achtertuin?
Aan wie zouden ze zulke stellen kunnen verkopen? Zou een privé onderneming als Flixtrain interesse kunnen hebben? Verkopen aan het (verre) buitenland zal wel lastig zijn vanwege de specifieke bovenleidingspanning en veiligheidssystemen?
Aan wie zouden ze zulke stellen kunnen verkopen? Zou een privé onderneming als Flixtrain interesse kunnen hebben? Verkopen aan het (verre) buitenland zal wel lastig zijn vanwege de specifieke bovenleidingspanning en veiligheidssystemen?
Het zijn meersysteemstellen dus die kun je eigenlijk in heel Europa wel kwijt (afhankelijk van omgrenzingsprofiel).
Naast de Nederlandse, Duitse en Belgische beveiligingssystemen zijn ze ook nog eens uitgerust met ETCS, dus in landen waar ETCS beschikbaar is kun je ze - in theorie - ook inzetten. Op nieuwere ETCS-baanvakken kunnen ze echter niet rijden.
Dat komt doordat de ETCS hard- en software aan boord van deze treinstellen inmiddels zo'n 10 jaar oud is en niet meer wordt ondersteund door de toenmalige leverancier. Upgraden schijnt ook niet mogelijk te zijn, alles zal vervangen moeten worden.
TFC 3202 & Talenten 11 Februari 2025 - Nadat ik met een Uber in Slăniç was aangekomen, heb ik even een wandelingetje aldaar gemaakt en de drone de lucht in laten gaan. Op de opstelsporen stond de ex-NoordNed Wadloper 3202 opgesteld, samen met 3 ex-RegioBahn Deutschland Talenten. In Slăniç wordt er ook klein onderhoud gedaan, waarvoor links een putspoor en een ander spoor met betonnen ondergrond is aangelegd, onder andere voor olieën et cetera. Niet dat ze kijken op een druppeltje meer of minder in de spoorbedding ;-)
Op zaterdag 8 maart 2025 17:24 schreef marcb1974 het volgende: Vandaag richting Luik geweest. Die 3 landentrein van Arriva lijkt nu echt doot, zat weer in oud Belgisch materiaal vanaf Maastricht
Personeelstekort en te weinig functionerende stellen. Soms zo erg dat de trein naar Aken ook niet in Maastricht begint, maar pas in Heerlen en de sneltrein tussen Maastricht en Heerlen verbust wordt 1x/u.
[..] Personeelstekort en te weinig functionerende stellen. Soms zo erg dat de trein naar Aken ook niet in Maastricht begint, maar pas in Heerlen en de sneltrein tussen Maastricht en Heerlen verbust wordt 1x/u.
Yep, zie het helaas veels te veel. Alleen die oude Belgische was weer niet.
Wat maakt arriva er een teringzooi van
stupidity has become as common as common sense was before
Ik wacht nog op het moment dat ze alleen staanplaatsen in een trein gaan invoeren.
Dit, 2+2 in de eerste klas is absurd, net een sprinter, die zitten ook waardeloos.
Dat is ook de reden dat ik alleen maar een sprinter pak als ik echt niet anders kan, en ik reis regelmatig op het traject Amersfoort-Utrecht, dus een intercity of sprinter maakt daar weinig uit, maar in neem geen sprinter als het niet hoeft.
Wat zijn jullie favoriete stoelen trouwens? Ik vergelijk alleen eerste klas, en dan is het voor mij: 1: ICM 2: DDZ (eigenlijk een gedeelde 1ste plaats) 3: ICNG 4: VIRM (gereviseerd) 5: VIRM (origineel)
Maar.... soms sta ik op het perron en weet ik nog niet waar ik naartoe ga en als er dan op het ene spoor een VIRM binnenkomt en op het andere een ICM of DDZ dan wordt het de laatste, ik pas mijn bestemming er zelfs wel eens op aan
Anyway, gezien die nieuwe trein de DDZ moet gaan vervangen ben ik niet blij, want de stoelen van de DDZ zijn geweldig.
Op zondag 9 maart 2025 14:31 schreef marcb1974 het volgende: De oude intercity defect, die nu vervangen wordt door de nog onbetrouwbaardere ICNG, had voor mij de beste stoelen.
Ze zijn/waren alleen zo vies
Dat zijn een soort ICM stoelen idd, die zitten super.
Er wordt fijntjes aangehaald dat voor Noord-Nederland ergens in de komende maanden al knopen doorgehakt moeten worden over elektrificatie, batterijtreinen of waterstof. Dit omdat in 2035 de nieuwe concessie Noordelijke Nevenlijnen in gaat en er een lange aanlooptijd voor dit soort projecten is. Gebeurt er niets dan moet de vervoerder dieseltreinen bestellen die halverwege hun levensduur of vervangen of omgebouwd moeten worden.
Op zondag 9 maart 2025 16:44 schreef Peterselieman het volgende: Premium artikel in de Telegraaf over dieseltreinen die uiterlijk in 250 uit Nederland verdwenen moeten zijn:
Er wordt fijntjes aangehaald dat voor Noord-Nederland ergens in de komende maanden al knopen doorgehakt moeten worden over elektrificatie, batterijtreinen of waterstof. Dit omdat in 2035 de nieuwe concessie Noordelijke Nevenlijnen in gaat en er een lange aanlooptijd voor dit soort projecten is. Gebeurt er niets dan moet de vervoerder dieseltreinen bestellen die halverwege hun levensduur of vervangen of omgebouwd moeten worden.
Een voor de Telegraaf aardig gebalanceerd stuk. Dit vond ik wel opvallend:
quote:
„Als je op een Fries meer geniet van de natuur, dan wil je toch niet dat er zo’n waslijn hangt”, drukt innovatieexpert Michiel Deerenberg van ProRail zijn persoonlijke weerzin tegen het aanleggen van een bovenleiding in Friesland uit.
en vervolgens:
quote:
Deerenberg en regiodirecteur Noord Oost bij ProRail Danou Veenhof benadrukken dat die opties naast elkaar kunnen bestaan. Sterker nog, ProRail heeft geen voorkeur en gaat er ook niet over.
Hou je persoonlijke mening dan voor je...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 9 maart 2025 17:13 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ja inderdaad. En het is er zo plat en leeg dat je bij een beetje helder weer altijd wel hoogspanningsmasten in beeld hebt, behalve op de Waddenzee.
Ze doen ook weleens wat goed. Lijkt me lastig plannen al die dingen. En spookkabels hebben wij ook zoveel last van gehad toen we zelf een glasvezel-ringnetwerk lieten leggen. En dan is bij ons de vertraging best te overzien; het maakt niet echt uit dat op dat sportveld een week extra niet gegymd kan worden en de oplossing is vaak heel eenvoudig.
ProRail moet ook eens aan voorraad gaan nadenken van bepaalde onderdelen. Hoevaak er niet storingen zijn die niet opgelost kunnen worden omdat er een onderdeel niet is. Afgelopen week weer zoiets tussen de Europoort en Maasvlakte bij een compensatie-inrichting. Kwam een rode-vlag situatie. Onderdeel niet aanwezig, daardoor meer dan een week enkelspoor. Of eerder bij Barendrecht - IJsselmonde, waar een verouderd systeem gebruikt wordt in 1 of andere kast. Zat een batterijtje in, maar dat type is niet op voorraad. Omdat dat maar op 3 plekken in Nederland gebruikt wordt hadden ze ook geen storingsovereenkomst met de leverancier, en laat het net op vrijdagavond gebeuren. Pas op dinsdag was die batterij er. Havenlijn urenlang niet bereikbaar geweest, uiteindelijk met noodoplossingen treinverkeer beperkt kunnen herstarten. Of weer elders op het hoofdnet, een bepaald onderdeel van een wissel niet op voorraad voor dat type wissel. Levertijd? 4 weken. Of ergens onderhoud doen, maar vergeten de onderstopmachine te regelen. Dan maar een TSB voor de komende 4 tot 5 weken op 40kmh tussen Ndb en Wp. ipv die onderstopper erheen te sturen met spoed..
Voorraad is ouderwets, voor 17u besteld dan heb je het morgen voor 7u toch. En een mannetje die kan draaien/frezen en zo snel een onderdeel kan maken is ook veel te duur.
Bij een vorige werkgever maakten we spiraalvormige transportbanden. De klanten van onze klanten waren bv Decathlon, Amazon, Wehkamp maar ook bv Heineken. De draaier/frezer had een best rustig baantje en werd nooit echt volgepland, het meeste werk werd uitbesteed. Maar ja, als een klant dan stil stond, kon je direct wat nieuws maken en duur verkopen.
Op zondag 9 maart 2025 18:55 schreef greavy het volgende: ProRail moet ook eens aan voorraad gaan nadenken van bepaalde onderdelen. Hoevaak er niet storingen zijn die niet opgelost kunnen worden omdat er een onderdeel niet is.
Je hebt helemaal gelijk, maar het is niet hip om een voorraad te hebben in 2025. Kost geld. Maar ben het volledig met je eens dat het niet zo zou moeten zijn.
Dat je anno 2025 niet enorme magazijnen met voorraden hebt, kan ik snappen. Door de juiste cijfers kan je veel slijtage exact uitmeten en weten wanneer je iets nodig hebt. Maar komop, je moet wel onderdelen hebben om storingen adequaat te kunnen verhelpen. Daarvoor heb je niet persé 50 dezelfde onderdelen voor nodig, maar je mag toch wel iets in voorraad hebben? Dat je dan even naar Zwolle moet vanuit Rotterdam, so be it. Of regel een spoedkoerier. Maar dan kan het treinverkeer na een paar uur weer opgestart worden. En niet 10 dagen later pas.
Net als iets waar ik me aan erger op de aansturing bij HSL, is losselok paden. Mogen we 140, worden we in 1 of ander kansloos goederenpad met 70kmh gepropt. Ga je bellen, is er geen ruimte. Bel je de Landelijke Verkeersleider in Utrecht, en binnen 10 minuten heb je een nieuwe dienstregeling met 140. Scheelt soms een uur, en je "hindert" het overige verkeer minder. En met de juiste paden haal je de Sprinters in, laatst zelfs in Almelo een IC ingehaald, toen we met een losse 186 Bentheim-Kijfhoek reden. Maar de meeste Decentrale Verkeersleiders lijken bang te zijn om van de "Baisuurpatronen" af te wijken, ookal is er meer dan genoeg mogelijk. Zeker als je 140 kan scheuren met een losse kar.
Op zondag 9 maart 2025 23:10 schreef greavy het volgende: Net als iets waar ik me aan erger op de aansturing bij HSL, is losselok paden. Mogen we 140, worden we in 1 of ander kansloos goederenpad met 70kmh gepropt. Ga je bellen, is er geen ruimte. Bel je de Landelijke Verkeersleider in Utrecht, en binnen 10 minuten heb je een nieuwe dienstregeling met 140. Scheelt soms een uur, en je "hindert" het overige verkeer minder. En met de juiste paden haal je de Sprinters in, laatst zelfs in Almelo een IC ingehaald, toen we met een losse 186 Bentheim-Kijfhoek reden. Maar de meeste Decentrale Verkeersleiders lijken bang te zijn om van de "Baisuurpatronen" af te wijken, ookal is er meer dan genoeg mogelijk. Zeker als je 140 kan scheuren met een losse kar.
Ligt inderdaad ook wel of je een senior TRDL hebt, of een 'groentje'. Niets tegen de groentjes, die moeten het ook gewoon leren en die krijgen vanzelf wel ervaring genoeg om te weten waar ze een beetje kunnen schuiven.
Ik heb al heel lang geen TRDL gesproken sinds ik niet meer op het spoor werk. Hoe is het tegenwoordig? Is Prorail steeds meer het handboek als het Heilige Boek gaan beschouwen, waar niets anders meer mag behalve het woord uit het handboek? Mag je als TRDL tegenwoordig nog wel zelf beslissingen nemen om het treinverkeer te helpen door een bepaalde trein 'op te geven' qua tijdschema om zo 5 anderen juist wel te helpen?
Een pijnlijke anus is niet fijn Een geknede kut van marsepein
Qua treindienstleiders heb ik vrij weinig contact. Als aansturing loopt 95% van de communicatie via de DVL. Qua paden wijst de TRDL meestal terug naar de DVL die de dienstregelingen aanmaakt. En ARI is heilig. Zelfs in de nacht, als er geen tering rijdt. Als voorbeeld is het basispatroon in Hengelo 6 minuten stoppen. Sta je dan, 6 minuten stil, en mag je door richting Deventer ev. Als ze wakker zijn, leggen ze je door, maar gebeurt vaak van niet. En dan weet je dat ARI het werk aan het doen is. Laatst met een paar uur vertraagde trein in de nacht ook zoiets. Door pro-actief de lokale DVL'ers te bellen deden ze elke keer het plan bijschaven, en waren we uiteindelijk 27 minuten sneller in Tilburg vanaf Bentheim. Maar ze deden het wel zo inleggen, maar als je dan wat gaat lopen pushen kan er vaak wel meer.
Maar de meeste Decentrale Verkeersleiders lijken bang te zijn om van de "Baisuurpatronen" af te wijken, ookal is er meer dan genoeg mogelijk. Zeker als je 140 kan scheuren met een losse kar.
Helemaal terecht dat ze daaraan vasthouden, het basisuurpatroon is heilig.
Dat is mij niet bekend. Wel weet ik dat Strukton rail deze twee bakken had met het plan om er accus in te plaatsen voor de 1700 die op batterij-spanning kan rijden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Dat is mij niet bekend. Wel weet ik dat Strukton rail deze twee bakken had met het plan om er accus in te plaatsen voor de 1700 die op batterij-spanning kan rijden.
Maar dat is uiteindelijk anders opgelost...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Klopt, maar die trap is alleen om naar het gedeelte van de bistro te gaan waar je spullen koopt. Ik denk dat men wat meer verkeer verwacht op die trap en dat hij daarom wat breder is uitgevoerd. De andere trappen zijn smaller.
[..] Zijn dag degenen die op de Valleilijn gaan rijden terwijl de Connexxion-Rrrrrreis treinen worden omgebouwd?
Deze twee bakken gaan niet de dienst in. Waar ze dan wel voor zijn aangeschaft is een raadsel. Ze zijn in ieder geval gekocht van Strukton rail. Er is een Plan V die de Valleilijn gaat rijden. Wanneer is nog onbekend.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Heb de beelden op YouTube bekeken. Ik vind het echt een gave machine om te zien. Geweldig design. Dan lijkt de ICE 3 Neo ineens weer een oubollige zooi met dat nephout.
[..] Heb de beelden op YouTube bekeken. Ik vind het echt een gave machine om te zien. Geweldig design. Dan lijkt de ICE 3 Neo ineens weer een oubollige zooi met dat nephout.
Ik ben net een artikel tegengekomen over de gedachtes achter het interieurontwerp. SNCF/Alstom hebben hiervoor samengewerkt met SNCF-dochter AREP (een adviesbureau voor mobiliteit en stedelijke planning) en het Japanse ontwerpbureau Nendo.
Toen de ICE3neo werd gepresenteerd, zeker het 17e treinstel met het nieuwe interieur, zei de directeur van DB dat ze het "een woonkamergevoel" willen geven. Ik vind de ICE3neo, zowel met het originele (treinstellen 8001-8016) als het nieuwe interieur (8017 e.v.), vooral heel erg forgettable, niet bijzonder en al helemal geen 'woonkamer'.
De Duitse ontwerpstijl is redelijk zakelijk en vooral: braaf. Men gebruikt neutrale kleuren, het lichte houtfineer, een simpele vloerbedekking: allerlei dingen die vooral zo weinig mogelijk mensen tegen de borst stoten.
Het is een veilige keuze, maar ik vind het ook een saaie keuze. Ik ben ook totaal geen liefhebber van lichte houttinten, lichter dan walnoothout vind ik al snel heel goedkoop en kitscherig ogen.
Het interieurontwerp van de moderne NS-treinen (VIRMm, ICNG, en de onlangs gepresenteerde mockup van de DDNG) spreekt mij veel meer aan. Meer kleur, meer decoratie, meer spelen met licht (ICNG): het maakt het geheel net even wat gedurfder en daardoor voor mij veel interessanter.
Dat heb ik ook met de nieuwe TGV: het exterieur vind ik best wel saai, maar het interieurontwerp spreekt mij veel meer aan. Kleurig, goed gebruik van vormen, veel licht: ik hou er wel van.
Ik heb vandaag van Weeps naar Harderwijk gevaren. Over een prachtige vecht naar Muiden, en daarna een nat pak halen op het IJmeer, op het Gooimeer ging het aardig met wind van links. Schutten bij Nijkerk was aangenaam, daarna het Nuldernauw door best plezant. Maar op het Wolderwijd was het weer splash na splash na splash
En zo fucking koud.
Had liever in een vertraagde DB Fernverkehrszug gezeten
Ja maar die zijn ongenuttigd gebleven. De Admiraal in Harderwijk aan de Boulevard had ze ook mét verwarming binnen! En entertainment toen er een halfgare vrouw van 60+ haar eigen appeltaart kwam eten die de vorige twee keer zonder te betalen weg was gelopen dus eruit werd gezet. Goeie show!
Het was echt gewoon te koud voor een pilsje aan boord. Vandaag komt 'ie tot Kampen hoopt 'ie. Vandaag is redelijk makkelijk denk ik though; de vaargeul zit aan de kant waar de wind vandaan komt dus relatief weinig beweging.
De oorzaak van de problemen is volgens ProRail en de NS dat er niet snel genoeg is gereageerd op metingen van een meettrein. Die registreerde dinsdag dat de staat van het spoor ten zuiden van Amsterdam niet aan de veiligheidseisen voldoet. De veiligheidsregels schrijven voor dat daar binnen 72 uur actie op moet worden genomen, maar dit is niet gebeurd.
Nice, opduwer. Hatz motor? Zelf ook een tijdje een opduwer gehad. Uiteindelijk verkocht omdat onderhoud er wat bij bleef en dat was zonde. Nu heb ik er erg veel spijt van dat ik hem verkocht heb en tegelijkertijd erg blij dat ik die zorg niet meer heb.
In Krommenie stonden wat spotters de Mullertouristik Tanzzug op te wachten. Zelf zag ik de trein niet, wellicht was de vertrek vanuit Alkmaar iets verlaat.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Gisteren een jaar geleden begon ik aan m'n Interrail reis door Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Slovenië en vervolgens via Oostenrijk en Duitsland weer terug. Eerste foto die ik nam was een vertraging op mijn "Stammstrecke" Rheine-Emden van 35 minuten. Eigenlijk voor het eerst, want tot dusverre was die eigenlijk altijd vrij pünktlich.
Nu kom ik dit tegen Die Bahn baut im Emsland – wann und wo, weiß sie aber selbst nicht so genau
Viele Züge fallen auf der Strecke zwischen Rheine und Papenburg durch das Emsland derzeit wegen Bauarbeiten an Gleisen, Brücken und Bahnübergängen aus. Auch Bahnübergänge werden deswegen gesperrt. Doch wann und wo genau? Das weiß die Deutsche Bahn selber nicht so genau.
Met de restanten van tientallen jaren aan broodkruimels en gemorste koffie, overblijfselen van incontinente bejaarden en overmatig zwetende obesitaslijders, snotjes van peuters, kauwgom van tieners, geserveerd in een mooie saus van mayonaise en bier van dronken jeugd en afgerond met een vettige laag van huidcellen en schaamhaar.
Ik zeg niet dat mijn bureaustoel schoner is, maar dat is in elk geval van mijzelf.
Dan valt ¤70.000 nog best mee. Er zitten ook de nodige tonnen aan koper en elektromotoren inzitten.
Of dat zegt iets over de staat van de locs
Het zijn machines uit de jaren 80 die enkel 3 kV lusten, met onderdelen van leveranciers die niet meer bestaan, en waar waarschijnlijk nog asbest in zit. En ERTMS hebben ze ook niet. Daar kom je tegenwoordig niet heel ver meer mee.
[..] Het zijn machines uit de jaren 80 die enkel 3 kV lusten, met onderdelen van leveranciers die niet meer bestaan, en waar waarschijnlijk nog asbest in zit. En ERTMS hebben ze ook niet. Daar kom je tegenwoordig niet heel ver meer mee.
In 1987 nog asbest? Wellicht dat die bij de bouw in de hoogspanningscomponenten zaten, maar dat zou later tijdens onderhoud wel verwijderd moeten zijn.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] In 1987 nog asbest? Wellicht dat die bij de bouw in de hoogspanningscomponenten zaten, maar dat zou later tijdens onderhoud wel verwijderd moeten zijn.
Op de Engelstalige en Franstalige Wikipedia-artikelen over deze reeks locs wordt gemeld dat bij een deel asbestverwijdering is uitgevoerd. En ik kwam nog deze PDF tegen over loc 2160 waarin wordt vermeld waar asbest zit:
[..] In 1987 nog asbest? Wellicht dat die bij de bouw in de hoogspanningscomponenten zaten, maar dat zou later tijdens onderhoud wel verwijderd moeten zijn.
[..] In 1987 nog asbest? Wellicht dat die bij de bouw in de hoogspanningscomponenten zaten, maar dat zou later tijdens onderhoud wel verwijderd moeten zijn.
Was tot 1989 toegestaan. Het wordt in zeer uitzonderlijke gevallen nog gebruikt als er echt geen alternatieven zijn omdat het nog steeds de beste hittebestendige eigenschappen heeft.
[..] Was tot 1989 toegestaan. Het wordt in zeer uitzonderlijke gevallen nog gebruikt als er echt geen alternatieven zijn omdat het nog steeds de beste hittebestendige eigenschappen heeft.
Ik maakte ruim 25 jaar geleden alternatieven die op booreilanden als isolatiemateriaal gebruikt werden. Een emmertje kostte een gulden of 120,- maar het werkte beter.
Ik geloof echt niet dat er geen alternatieven zijn, op welk vlak dan ook, voor asbest in 2025.
Treinstel 8624 is in dienst met een nieuwe kopbak. Direct te herkennen door de afwezigheid van hardnekkige vervuiling. Ook op de overige bakken zijn opvallend schone delen te zien, waarschijnlijk waar schadeherstel in Haarlem wat werk te doen had.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Van mij mogen ze die wel weer zo bouwen hoor. Ik heb niks met dat strak gestileerde aftimmering en die kunststoffen beplatingen. Zeker de STL vind ik maar een lelijk dingetje.
Zelf vind ik de ICM het mooiste. Helaas gaat die weg op termijn
[..] Van mij mogen ze die wel weer zo bouwen hoor. Ik heb niks met dat strak gestileerde aftimmering en die kunststoffen beplatingen. Zeker de STL vind ik maar een lelijk dingetje.
Zelf vind ik de ICM het mooiste. Helaas gaat die weg op termijn
Van mij mogen er 18+ treinen komen zodat je geen jengelende kinderen hebt, biertje, peukje
De Eurostar doet goede zaken op dit moment door de problemen op Heathrow:
Het is vaak genoeg niet DB en ook vaak genoeg de reiziger zelf. Al aantal keren meegemaakt dat lolbroeken de noodrem aantrekken, niet snappen dat je afstand moet houden tot deuren of dat er kinderwagens/vouwfietsen voor de in/uitgang zijn geplaatst.
Ja, zou oorspronkelijk al in januari. Maar het traject gaat erg moeizaam, oa de concessieverlener schijnt moeilijk te doen vanwege de niet-gelijkvloerse instap, ontbreken van reisinformatie, airco ....
[..] Ja, zou oorspronkelijk al in januari. Maar het traject gaat erg moeizaam, oa de concessieverlener schijnt moeilijk te doen vanwege de niet-gelijkvloerse instap, ontbreken van reisinformatie, airco ....
‘Schijnt moeilijk te doen’, je bedoelt te zeggen dat de opdrachtgever betaalt voor een product dat de vervoerder heeft aangeboden te kunnen leveren en daar nu zelf niet aan kan voldoen. Nogal wiedes dat die not amused zijn.
Rondom het spoor blijken veel vaker dassen te leven dan tot nu toe bekend. Spoorwegbeheerder ProRail heeft de afgelopen twee jaar zo'n 500 sporen van dassen aangetroffen in de buurt van treintrajecten.
(..)
De kosten om een dassenburcht weg te halen en daarna het spoor veilig te houden, zijn hoog. In Voerendaal in Limburg werd in 2023 een dassenburcht verwijderd, maar daar blijken nu extra maatregelen nodig.
"We hebben het over een stuk van 2 kilometer, daar zitten drie actieve dassenburchten. Dat deel moet worden afgegraven en daar gaan we damwanden plaatsen", zegt de regiodirecteur van ProRail. "De treindienst moet daardoor voor veertig dagen worden stilgelegd en het kost 6,5 miljoen euro. Bovenop de 2,5 miljoen die we in 2023 al hadden uitgegeven."
Nu staat er een 1700 loc tussen de twee DDAR kopbakken in Amersfoort. Een locomotief van DC Tractie, tussen twee rijtuigen van Keolis. Voor de foto zie https://treinposities.nl/foto/327249
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] ‘Schijnt moeilijk te doen’, je bedoelt te zeggen dat de opdrachtgever betaalt voor een product dat de vervoerder heeft aangeboden te kunnen leveren en daar nu zelf niet aan kan voldoen. Nogal wiedes dat die not amused zijn.
Het Nederlands spoor doet het stukken beter, al moet er hier ook veel geld bij. Dassenbestrijding bijvoorbeeld is een groot probleem.
Niet alleen dassenbestrijding. Ik zou ook maar eens kijken naar de dramatische staat van achterstallig onderhoud. Want dat is er wel degelijk, blijkt dagelijks weer uit de "defect spoor"-meldingen, snelheidsbeperkingen en ga zo maar door.
Hmm probeer toch wel uiterlijk altijd om 7:45 te zitten. Laat beginnen is ook weer laat vrij... En qua verkeer scheelt het best wel, als ik tussen 7:50 en 8:00 op het werk kom is het onderweg een stuk drukker. Die tien minuten maken toch een heel verschil.
[..] Hmm probeer toch wel uiterlijk altijd om 7:45 te zitten. Laat beginnen is ook weer laat vrij... En qua verkeer scheelt het best wel, als ik tussen 7:50 en 8:00 op het werk kom is het onderweg een stuk drukker. Die tien minuten maken toch een heel verschil.
Dit is dus echt zo'n redenering die ik niet snap "als je vroeg begint heb je nog iets aan je middag" hate to break it to you maar mijn duurt net zo lang als die van ieder ander, en ik heb net zoveel vrije tijd. Alleen op andere tijden.
Ik ga wel gewoon op de fiets, 5km. En na 8 uurtjes treinen aansturen weer naar huis. Ploegendienst (wordt dus 24/7 gewerkt), dus begintijden om 6, 14 of 22u.
Vanochtend heb ik 3 Eurostar retourtickets van Parijs naar Schiphol geboekt. Op de heenreis zitten we keurig aan een tafel, maar op de terugreis zitten we in carriage 13 en ik heb stoel 58 die niet bestaat. Ik heb al contact met NS International gehad en kreeg als antwoord dat we op de terugreis ook met z'n drieën aan een tafel zitten. De medewerker schreef dat de Eurostar seat maps verouderd zijn maar ik kreeg helaas geen link naar een pagina met de meeste recente plattegrond van de rijtuigen. Nu zie op de website van 'The Man In Seat 61': https://www.seat61.com/re(...)r-e320-seat-plan.pdf dat de E320 Eurostar treinen van en naar Londen een carriage 13 heeft met wel zo'n 53,54,57 en 58 opstelling rond een tafeltje. Rijden wij vanaf Parijs misschien in zo'n E320 trein terug naar Schiphol?
Op maandag 31 maart 2025 13:27 schreef Nia het volgende: Vanochtend heb ik 3 Eurostar retourtickets van Parijs naar Schiphol geboekt. Op de heenreis zitten we keurig aan een tafel, maar op de terugreis zitten we in carriage 13 en ik heb stoel 58 die niet bestaat. Ik heb al contact met NS International gehad en kreeg als antwoord dat we op de terugreis ook met z'n drieën aan een tafel zitten. De medewerker schreef dat de Eurostar seat maps verouderd zijn maar ik kreeg helaas geen link naar een pagina met de meeste recente plattegrond van de rijtuigen. Nu zie op de website van 'The Man In Seat 61': https://www.seat61.com/re(...)r-e320-seat-plan.pdf dat de E320 Eurostar treinen van en naar Londen een carriage 13 heeft met wel zo'n 53,54,57 en 58 opstelling rond een tafeltje. Rijden wij vanaf Parijs misschien in zo'n E320 trein terug naar Schiphol?
Naar Nederland rijden alleen de E320-stellen, de E300-stellen zijn hier niet toegelaten.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Naar Nederland rijden alleen de E320-stellen, de E300-stellen zijn hier niet toegelaten.
Maar het zou dus wel mogelijk zijn dat wij in een E320 trein zitten omdat rijtuig 13 namelijk wel zo'n n 53,54,57 en 58 opstelling bij een tafel heeft? Rijtuig 13 van een E300 trein heeft niet eens zitplaatsen want dat is een barrijtuig.
We zijn al een keer of 6 op en neer naar Parijs geweest met Thalys/Eurostar, maar dit is de eerste keer dat ik stoelen toegewezen heb gekregen die niet matchen met de plattegrond van het rijtuig.
De E320-treinen worden inderdaad ook af en toe op de treinen naar Parijs ingezet. Als het goed is staat er op je ticket of de trein rood of blauw is. Blauw is een E320, rood zijn de treinen die vroeger Thalys heetten.
Edit: en als het goed is kan je met je boekingscode op het ticket en je achternaam direct bij Eurostar inloggen en daar kijken op welke plaatsen je zit (en eventueel nieuwe plaatsen uitzoeken als ze niet bevallen). Ik heb dat ook vaak genoeg gedaan als ik niet blij was met de automatische zitplaatstoewijzing
[ Bericht 48% gewijzigd door MTL op 31-03-2025 19:22:19 ]
Door werkzaamheden bij Amsterdam rijden er vandaag extra treinen tussen Alkmaar en Amsterdam Sloterdijk. 6 sprinters per uur. 1 intercity valt uit, daar komen twee stoptreinen voor terug. Waarvan er 1 niet stopt in Heiloo.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op maandag 31 maart 2025 19:27 schreef spectrumanalyser het volgende: Door werkzaamheden bij Amsterdam rijden er vandaag extra treinen tussen Alkmaar en Amsterdam Sloterdijk. 6 sprinters per uur. 1 intercity valt uit, daar komen twee stoptreinen voor terug. Waarvan er 1 niet stopt in Heiloo.
Gemeentebelangen in Heiloo worden slecht verdedigd helaas, benieuwd of die brug voor de bejaarden er komt in het bos, natuurmonumenten says yeah.
[..] Gemeentebelangen in Heiloo worden slecht verdedigd helaas, benieuwd of die brug voor de bejaarden er komt in het bos, natuurmonumenten says yeah.
In Heiloo zijn 2 of 3 personen actief onder de titel Gemeentebelangen Heiloo. Vermoedelijk zijn dat mensen die kort geleden in Heiloo zijn komen wonen. Er komen nogal vreemde uitspraken van deze mensen, zoals dat er goederentreinen door Heiloo zouden rijden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Maar het zou dus wel mogelijk zijn dat wij in een E320 trein zitten omdat rijtuig 13 namelijk wel zo'n n 53,54,57 en 58 opstelling bij een tafel heeft? Rijtuig 13 van een E300 trein heeft niet eens zitplaatsen want dat is een barrijtuig.
We zijn al een keer of 6 op en neer naar Parijs geweest met Thalys/Eurostar, maar dit is de eerste keer dat ik stoelen toegewezen heb gekregen die niet matchen met de plattegrond van het rijtuig.
Ah, Parijs, dat had ik even gemist. Bij mij is Eurostar nog steeds Londen, en Parijs is gewoon Thalys. Kutfransen
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Maar het zou dus wel mogelijk zijn dat wij in een E320 trein zitten omdat rijtuig 13 namelijk wel zo'n n 53,54,57 en 58 opstelling bij een tafel heeft? Rijtuig 13 van een E300 trein heeft niet eens zitplaatsen want dat is een barrijtuig.
We zijn al een keer of 6 op en neer naar Parijs geweest met Thalys/Eurostar, maar dit is de eerste keer dat ik stoelen toegewezen heb gekregen die niet matchen met de plattegrond van het rijtuig.
Hoe kom je aan jouw nickname? Mijn oudtante heette zo.
Op maandag 31 maart 2025 19:14 schreef MTL het volgende: De E320-treinen worden inderdaad ook af en toe op de treinen naar Parijs ingezet. Als het goed is staat er op je ticket of de trein rood of blauw is. Blauw is een E320, rood zijn de treinen die vroeger Thalys heetten.
Edit: en als het goed is kan je met je boekingscode op het ticket en je achternaam direct bij Eurostar inloggen en daar kijken op welke plaatsen je zit (en eventueel nieuwe plaatsen uitzoeken als ze niet bevallen). Ik heb dat ook vaak genoeg gedaan als ik niet blij was met de automatische zitplaatstoewijzing
Ik kan op de tickets niets vinden waaruit de kleur van de trein zou blijken. De heen- en terug tickets zien er exact hetzelfde uit. Kan Eurostar, zoals dat bij verandering van type vliegtuig met een andere stoelconfiguratie wel voorkomt, de passagier een bericht sturen waarmee hij of zij gekozen stoelen kan wijzigen? Nu kan ik op de website van Eurostar helaas onze stoelen niet wijzigen. Misschien omdat ik niet direct bij Eurostar geboekt heb?
Onze tickets zijn pas voor de tweede week van december. Ik was gisteren op NS International even 'droog' aan het boeken om te kijken hoe ver van tevoren je tickets kan kopen en tot mijn verbazing kan je nu vele maanden eerder voor vertrek al Eurostar tickets voor Parijs boeken. Zowel heen- als terugreis kosten ons per persoon slechts ¤44 inclusief het deel door Nederland. Nog dezelfde prijs als onze laatste Parijs trip van zomer 2023.
[..] Nagenoeg fulltime. Ik ga af en toe naar kantoor maar zo'n dag is meestal zeer onproductief.
Ik heb echt geen behoefte aan kantoor"gezelligheid" en "atmosfeer".
Zo’n bedrijf met traditionele kantoorcultuur zou voor mij zelfs reden zijn om af te zien van de baan. Zonde van de weggepiste reistijd en dodelijk voor de productiviteit.
[..] Zo’n bedrijf met traditionele kantoorcultuur zou voor mij zelfs reden zijn om af te zien van de baan. Zonde van de weggepiste reistijd en dodelijk voor de productiviteit.
In het verlengde daarvan; een return to office mandaat zou voor mij zelfs reden zijn om iets anders te zoeken. En ik ben 24 jaar in dienst grofweg. Ik ben productiever en heb een veeeel betere werk-privébalans dan toen dit nog niet aan de hand was.
[..] In het verlengde daarvan; een return to office mandaat zou voor mij zelfs reden zijn om iets anders te zoeken. En ik ben 24 jaar in dienst grofweg. Ik ben productiever en heb een veeeel betere werk-privébalans dan toen dit nog niet aan de hand was.
Dat, ons hele privéleven hier nu ook omheen gebouwd. Anders zouden de kids bijvoorbeeld ook veel vaker naar de opvang moeten waardoor 1 van ons voor Jan Lul werkt. Ik begin hier niet meer aan. 1 dag per week, af en toe een keer 2 dagen vind ik meer dan prima.
Toch sterft het nog steeds van de micromanagende chefjes die geen enkel vertrouwen hebben en het liefst iedereen fulltime op kantoor zien werken waar het vol hangt met camera’s om alles in de gaten te houden.
Op dinsdag 1 april 2025 12:36 schreef Dr_Flash het volgende: Ik zou het niet eens meer kunnen. Vijf dagen per week naar kantoor. Zie je ze vliegen of zo.
Tja, ik heb weinig keus.... Gewoon 9 dagen per twee weken naar kantoor
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] In Heiloo zijn 2 of 3 personen actief onder de titel Gemeentebelangen Heiloo. Vermoedelijk zijn dat mensen die kort geleden in Heiloo zijn komen wonen. Er komen nogal vreemde uitspraken van deze mensen, zoals dat er goederentreinen door Heiloo zouden rijden.
[..] Die ICE 3 Neo heeft me wel positief verrast eigenlijk.
Ik heb vandaag een rit gemaakt met zo'n unit. Ik zou 'm nemen van Utrecht naar Frankfurt, maar ik ben in Düsseldorf al uitgestapt en reis nu met een andere ICE verder.
Op maandag 7 april 2025 12:17 schreef dennistd het volgende: Grote brand in de Meinweg. Kunnen ze als de boel verwoest is mooi de IJzeren Rijn weer in gebruik nemen als er geen natuur meer is
Op maandag 7 april 2025 12:17 schreef dennistd het volgende: Grote brand in de Meinweg. Kunnen ze als de boel verwoest is mooi de IJzeren Rijn weer in gebruik nemen als er geen natuur meer is
Zo, terug uit Zwitserland en Italië. De Bernina dus gedaan. Wat was dat gaaf zeg, het heeft echt al m’n verwachtingen overtroffen. Zeker mooier dan de Golden Pass Line ook. De trein bleef bovenop de berg een minuut of 20 staan waardoor iedereen foto’s kon maken etc. De 4,5 uur vloog voorbij.
Wat grappig was, was dat ik dus niet in de panoramarijtuigen zat maar in dat Allegra-stel ervoor. Daar hoef je geen reservering van 34 CHF voor te kopen en er zaten maar een paar mensen terwijl de panoramawagens stijf uitverkocht waren (op een vrijdag in april buiten de schoolvakantie dus). Bovendien wordt het bandje met info daar ook gewoon afgespeeld dus je mist niks. Ik zou lekker daar gaan zitten dus
De aansluitende trein naar Milaan vond ik ook leuker dan verwacht, binnen een tijdsbestek van een uur ga je van bergen met sneeuw naar de oevers van het Comomeer met palmbomen en cipressen. We waren wel ruim een uur vertraagd maar goed, het blijft Italië
Zoiets iets meer dan een jaar geleden ook ervaren @Spablauw214
Van grauw weer en dik een meter sneeuw op het perron van Oberalp naar palmbomen, bloeiende magnolia's en een stralende zon in Locarno aan het Lago Maggiore.
Ben je ook van Chur naar St Moritz geweest? Dat is ook een mooi traject
Op woensdag 9 april 2025 20:08 schreef derLudolf het volgende: Als ik mee ga, koop ik wil een Interrail - dan heb ik ook geen gezeik als je een andere route wil nemen
Van grauw weer en dik een meter sneeuw op het perron van Oberalp naar palmbomen, bloeiende magnolia's en een stralende zon in Locarno aan het Lago Maggiore.
Ben je ook van Chur naar St Moritz geweest? Dat is ook een mooi traject
Ja mooi hè. Ik wil de rest van die panoramaverbindingen ook nog gaan doen de komende jaren.
De trein die ik had reed van Chur helemaal naar Tirano, dus ook over het Landwasser-viaduct en de Brusio-spiral. Alleen bij Samedan zijn we doorgestoken naar Pontresina dus St Moritz sloegen we over.
Op woensdag 9 april 2025 19:53 schreef Dr_Flash het volgende: Ik geloof dat we ng steeds een keertje met het neuwjaarsrondje naar Italië moeten onniedan @:liesje1979
Ja. Ik ga zo ff mijn koffer inpakken voor morgen. Vraagje, wanneer of vooral waar komen jullie in die trein?
22 of 23 mei volgend jaar maar eens een lange trip boeken naar Beieren ofzo. Dan is het godswonder geschied en zijn de werkzaamheden tussen Elten en Düsseldorf ten einde.
Op vrijdag 11 april 2025 21:49 schreef DeaDLocK2K het volgende: 22 of 23 mei volgend jaar maar eens een lange trip boeken naar Beieren ofzo. Dan is het godswonder geschied en zijn de werkzaamheden tussen Elten en Düsseldorf ten einde.
Weet je zeker dat ze dan ook over zijn?
stupidity has become as common as common sense was before
Het is Dutisland, het is net zoals Nederland een hindernisbaan op de meest onpraktische momenten. Daarom niet proberen om op één dag door Oostenrijk heen te komen maar fases. Ga denk ik een weekend naar Amberg ofzo, vind ik zo'n leuk stadje.
[..] Het is Dutisland, het is net zoals Nederland een hindernisbaan op de meest onpraktische momenten. Daarom niet proberen om op één dag door Oostenrijk heen te komen maar fases. Ga denk ik een weekend naar Amberg ofzo, vind ik zo'n leuk stadje.
Klinkt goed in ieder geval
stupidity has become as common as common sense was before
Ja. In/uitcheckpaaltjes staan geloof ik in de tunnel bij de centrale hal, als ik het mij goed herinner en het niet veranderd is (het is alweer jaren geleden dat ik er was).
Op zaterdag 12 april 2025 06:42 schreef MTL het volgende: Ja. In/uitcheckpaaltjes staan geloof ik in de tunnel bij de centrale hal, als ik het mij goed herinner en het niet veranderd is (het is alweer jaren geleden dat ik er was).
Vorig jaar stonden ze er nog. Als je de trap af naar de hal loopt gelijk links of rechts. En richting de uitgang staat er ook nog een.
Voor nu kan DB NoGo in ieder geval niet plannen -_- Ze gooien Oberhausen-Emmerich dicht, en tegelijkertijd vele nachten op rij werkzaamheden Viersen-Krefeld met enkelspoor, Totalsperrung Viersen Helenabrunn - Rheydt Gbf via de Umgehungsbahn en Mönchengladbach - Grevenbroich Erftwerk enkelspoor. Afgelopen nacht hebben er weer vele treinen in Nederland uren staan kamperen totdat Duitsland ze accepteerde, ondanks dienstregeling in Duitsland. 2 Treinen van ons waren ook gestrand in Venlo na 4u wachten en nog niet weg mogen, dus personeel is afgestapt.
[..] Dat is de bagage-afdeling. Op de tweede foto zit ie achteraan. Bij een deel zijn de deuren bij een revisie vervangen door een dichte wand. [..] Nee,voor elk materieel is er een aparte bevoegdheid. [..] Ja, net als Emmerich, Gronau en Leer.
Die brug ligt er toch nog steeds uit? Met de bus naar Bunde en tussen Bunde en Leer is nog steeds dalvrij ook?
Een pijnlijke anus is niet fijn Een geknede kut van marsepein
De reis zoals ik 'm eigenlijk had gepland (over Brussel en München) viel in het water omdat de trein van Breda naar Brussel was opgeheven, maar ik reisde met een Interrail dus ik heb gewoon wat anders gepland en dat liep prima.
Uiteindelijk wel met zo'n +20 aangekomen in Wenen doordat de ICE vertraging had en z'n pad was kwijtgeraakt, maar ach. Op zo'n lange reis maakt dat ook niet meer uit.
Praag-Haren was ook pünktlich gisteren, welliswaar zonder geplande anderhalf uur overstap in Hannover voor avondeten, naar uiteindelijk wel genoeg tijd om wat eten te scoren dat we in de trein konden opeten.
Uiteindelijk moesten we wel 2u in Dresden wachten dus qua totale overstaptijd ook niet echt verloren.
Alleen jammer dat we in een Teppich RE zaten ipv ICE2
[..] Ladders zijn ook overgewaardeerd, je kunt prima in seinpalen klimmen
Zelfs de hoogstatieven zijn al overgewaardeerd tegenwoordig. Afgelopen weekend bij Dresdner Dampfloktreffen ook nog mensen in seinpalen gehad hoorde ik..
[..] Zelfs de hoogstatieven zijn al overgewaardeerd tegenwoordig. Afgelopen weekend bij Dresdner Dampfloktreffen ook nog mensen in seinpalen gehad hoorde ik..
Daar doelde ik inderdaad op, @dennistd is daar gisteren op de terugweg blijven hangen. Iemand in een seinpaal waardoor een parallelfahrt afgebroken is en het baanvak is afgesloten.
Een reis met een toeristische trein in een relatief onbekend deel van Frankrijk: de regio's Loire en Haute-Loire in het zuidoostelijke deel van de Auvergne. Ook wel genoemd: La belle inconnue, oftewel het mooie onbekende. 'Rail away' reist met de Chemin de Fer du Haut Forez. Het is een drukte van belang in de ochtend op het station van Estivareilles. Veel vrijwilligers zijn druk in de weer om de toeristische trein van de Chemin de Fer du Haut Forez weer te laten rijden, want dat is niet altijd even vanzelfsprekend. Onderweg worden er een aantal uitstapjes naar onbekende dorpen gemaakt. Een daarvan is Usson-en-Forez.
[..] Voor twee uurtjes wil het wel, maar vanaf Dresden naar Hannover is het wel een lange zit.
Het was op zich prima maar comfortabel is anders. Mijn rit was ook 2 uur. Ik moest in Singen overstappen en met een trein van de SBB verder. Spul zal wel niet toegelaten zijn in Zwitserland.
Vertrek uit Passau was met +13, de vertraging liep wat verder op in Oostenrijk omdat andere treinen voorrang kregen.
De vertraging binnen Duitsland kwam doordat de treindelen in de verkeerde volgorde in Nürnberg binnenkwamen en de "tweede trein" als eerste mocht vertrekken.
Probleem met de Lelylijn is dat hij heel veel geld kost en dat het financiële plaatje nog niet rond is. Dat er met geld geschoven wordt om een ander spoorproject verder te helpen vind ik niet per definitie negatief, zolang het geen of-of-situatie wordt.
Op woensdag 16 april 2025 14:56 schreef Spablauw214 het volgende: Dus de Nedersaksenlijn wordt aangelegd met het gereserveerde geld voor de Lelylijn. Je verzint het niet.
Nee hoor, die komt er ook niet. We verbranden nog een miljardje of wat aan onderzoeken, projectgroepen en milieustudies en dan wordt het hele circus alsnog afgeblazen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Nee hoor, die komt er ook niet. We verbranden nog een miljardje of wat aan onderzoeken, projectgroepen en milieustudies en dan wordt het hele circus alsnog afgeblazen.
En dat terwijl het toch echt wel nut zou hebben om iig tussen Emmen en Veendam spoor te hebben, want heel Friesland, Groningen en Drenthe is qua spoor nu geblokkeerd als je tussen Zwolle en Meppel een probleem hebt, het zou mooi zijn als je dan via Emmen om kon reizen.
[..] En dat terwijl het toch echt wel nut zou hebben om iig tussen Emmen en Veendam spoor te hebben, want heel Friesland, Groningen en Drenthe is qua spoor nu geblokkeerd als je tussen Zwolle en Meppel een probleem hebt, het zou mooi zijn als je dan via Emmen om kon reizen.
Heb je niks aan, die omreisroute duurt veel te lang om zinnig te zijn - in elk geval voor geplande werkzaamheden. Al helemaal als je naar Friesland moet.
Ik snap de charme van een Nedersaksenlijn wel, maar het is voor geen enkel echt probleem een oplossing. Volgens Hanca in het POL-topic wordt de tijdswinst op maarliefst zes minuten geraamd, en persoonlijk geloof ik dat niet eens. Hoe veel van Groningen naar Emmen forensende mensen krijg je daarmee vanuit de auto in het OV? Hoeveel Emmenaren gaan dan ineens wel werk zoeken in Groningen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Nee hoor, die komt er ook niet. We verbranden nog een miljardje of wat aan onderzoeken, projectgroepen en milieustudies en dan wordt het hele circus alsnog afgeblazen.
Nou ja volgens mij ligt voor de Nedersaksenlijn de meeste infra er al alleen moet het ofwel worden uitgebreid ofwel geschikt gemaakt voor passagiersvervoer. Ik vraag me ook af wie hier op zit te wachten eigenlijk.
Maar ik verwacht er ook niks van. Uiteindelijk zal de conclusie wel weer zijn dat het allemaal te duur is, net als destijds de Zuiderzeelijn.
[..] En dat terwijl het toch echt wel nut zou hebben om iig tussen Emmen en Veendam spoor te hebben, want heel Friesland, Groningen en Drenthe is qua spoor nu geblokkeerd als je tussen Zwolle en Meppel een probleem hebt, het zou mooi zijn als je dan via Emmen om kon reizen.
De huidige busverbinding is sneller schijnbaar. Al heeft dat ook te maken met de lage baanvaksnelheden, bijvoorbeeld tussen Zuidbroek en Veendam kan maar 80 km/h worden gereden. Ik weet verder niet wat het kost om de boel te versnellen.
Qua omreisroute zou de Lelylijn vele malen interessanter zijn, zeker als deze wordt ontworpen voor een baanvaksnelheid van 200 km/h ofzo.
Op woensdag 16 april 2025 19:13 schreef derLudolf het volgende: Een ding scheelt, de bovenleiding kan uit de begroting weg gelaten worden, er is toch niet genoeg capaciteit op het net
Ik heb wel vernomen dat er nu nagedacht moet worden over alternatieven voor diesel ivm de nieuwe concessie Noordelijke Nevenlijnen die in 2035 in moet gaan. Dan moet je nu al beginnen, anders zit je tot 2050 ergens aan vast omdat de GTW's vervangen zullen worden
[..] Ik heb wel vernomen dat er nu nagedacht moet worden over alternatieven voor diesel ivm de nieuwe concessie Noordelijke Nevenlijnen die in 2035 in moet gaan. Dan moet je nu al beginnen, anders zit je tot 2050 ergens aan vast omdat de GTW's vervangen zullen worden
Ik had begrepen dat als er meer dan 1 trein per uur rijdt op een bepaald traject dat elektrificatie dan uiteindelijk goedkoper is dan batterijtreinen. Dus ook voor de Noordelijke Nevenlijnen loont uiteindelijk elektrificatie.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Heb je niks aan, die omreisroute duurt veel te lang om zinnig te zijn - in elk geval voor geplande werkzaamheden. Al helemaal als je naar Friesland moet.
Ik snap de charme van een Nedersaksenlijn wel, maar het is voor geen enkel echt probleem een oplossing. Volgens Hanca in het POL-topic wordt de tijdswinst op maarliefst zes minuten geraamd, en persoonlijk geloof ik dat niet eens. Hoe veel van Groningen naar Emmen forensende mensen krijg je daarmee vanuit de auto in het OV? Hoeveel Emmenaren gaan dan ineens wel werk zoeken in Groningen?
Ik vraag me af hoe lang die trein er over doet. Gezien het traject denk ik dat de bus sneller is tussen Groningen en Emmen. (55 minuten)
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
[..] Ik vraag me af hoe lang die trein er over doet. Gezien het traject denk ik dat de bus sneller is tussen Groningen en Emmen. (55 minuten)
Dat klopt, bus is sneller. Maar daar zou je wellicht wat aan kunnen doen door te kijken of je de lage baanvaksnelheden (nu 80 en 100) kan verhogen op een of andere manier. Veel mensen zullen toch de trein verkiezen boven de bus, omdat het comfortabeler reizen is. Maar dan moet het qua reistijd niet al teveel uit de pas lopen.
https://www.zuginfo.nrw/d(...)Fplred_2804_1312.pdf net gepubliceerd: vanaf 28 april gaat traincharter de RE13 tussen wuppertal en venlo rijden, zodat er weer een uurlijkse dienst is. Met alternatieve materieel(centralbahn wagen?) Misschien heeft de verkoop van eurobahn aan NWL voor 1¤ deze maand toch wat goeds uitgehaald
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
Zou kunnen, maar kan evengoed Dosto zijn gehuurd van DB gebrauchtzug met een 111 of 143. En ook TRI bezit tegenwoordig Dosto's. Denk dat n-wagens het meest reëel zijn overigens.
Tja, het afschalen van de kwartiersdienst tussen Utrecht, Den Haag en Rotterdam naar een halfuursdienst, het afschalen van de sprinterhalfuursdiensten naar Rhenen, Soest, tussen Haarlem en Leiden, tussen Hoofddorp en Hoorn en tussen Lelystad en Zwolle naar uursdiensten worden ook keurig niet vermeldt door NS. En Maastricht heeft slechts 1x uur een rechtstreekse trein naar Eindhoven en verder en 1x per uur moet er in Sittard worden overgestapt.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op station Uitgeest staan een Strukton rail 1700 en 1600 loc met daartussen een platte wagen waar vermoedelijk een container met accupakket op staat. Bovenop de container is een stroomafnemer gemonteerd.
[ Bericht 3% gewijzigd door spectrumanalyser op 18-04-2025 15:11:41 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Wat het eindproduct ook wordt, het zal ongetwijfeld beter zijn dan de Desiro’s
Op zich zijn die Desiro's helemaal niet zo erg, maar ze moeten niet ingezet worden op verbindingen waar mensen langer dan een half uur in de trein zitten.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
De Desiro van de NMBS is een prima voorstadstrein, maar de inrichting is minder geschikt voor lange verbindingen, terwijl NMBS ze daar juist óók op inzet. Ze rijden zelfs op Luik - Luxemburg, een rit van net iets minder dan 3 uur.
De Desiro van de NMBS is een prima voorstadstrein, maar de inrichting is minder geschikt voor lange verbindingen, terwijl NMBS ze daar juist óók op inzet. Ze rijden zelfs op Luik - Luxemburg, een rit van net iets minder dan 3 uur.
Daarvoor zijn ze gewoon niet bedoeld.
Klopt, ze rijden ook regelmatig als IC tussen Brussel en Aarlen en op die achteraflijntjes in de Ardennen, zoals tussen Namen en Dinant en verder landinwaarts kom je ze ook regelmatig tegen en daar zijn ze ongeschikt voor. De stoelen zijn beroerd evenals de beenruimte.
Voor de S-treinen rond Brussel ofzo is het prima inderdaad.
De Desiro van de NMBS is een prima voorstadstrein, maar de inrichting is minder geschikt voor lange verbindingen, terwijl NMBS ze daar juist óók op inzet. Ze rijden zelfs op Luik - Luxemburg, een rit van net iets minder dan 3 uur.
Daarvoor zijn ze gewoon niet bedoeld.
Ehmm. Laten we Desiro's niet verwarren met Desiro ML. Desiro ML (van MainLine) is daar gewoon WEL voor bedoeld. Of de reiziger er blij van wordt is wat anders
Overigens rijden er in Roemenië ook gewoon Desiro's zonder ML op veel te lange ritten ja
[..] Ehmm. Laten we Desiro's niet verwarren met Desiro ML. Desiro ML (van MainLine) is daar gewoon WEL voor bedoeld. Of de reiziger er blij van wordt is wat anders
Overigens rijden er in Roemenië ook gewoon Desiro's zonder ML op veel te lange ritten ja
Jazeker. Een keer mee gereisd zelfs. Jaren geleden. Van Timisoara naar Vrsac in Servië (wie kent het niet?). Was oude meuk, een smerig hok en het spoor was in erbarmelijke staat maar goed, we kwamen er wel
[..] Klopt, ze rijden ook regelmatig als IC tussen Brussel en Aarlen en op die achteraflijntjes in de Ardennen, zoals tussen Namen en Dinant en verder landinwaarts kom je ze ook regelmatig tegen en daar zijn ze ongeschikt voor. De stoelen zijn beroerd evenals de beenruimte.
Voor de S-treinen rond Brussel ofzo is het prima inderdaad.
Een deel van de Ardennen, zoals alles ten zuiden van Dinant en Liège-Luxemburg is geëlektrificeerd met 25 kV AC en de Desiro is het enige materieel wat op die spoorlijnen kan rijden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!