abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215962343
Ik heb gisteren wat inkopen gedaan voor de feestdagen. Deze boodschappen netjes afgerekend bij de zelfscan. Zelfs nog gevraagd aan een van de medewerksters of ik haar bonuskaart mocht lenen. Boodschappen ingepakt in de tasjes die ik had gekocht. Toen tot de conclusie gekomen dat een extra tasje wel handig zou zijn. Dus een extra tasje gekocht.

Ik wilde de poortjes uitlopen tot dat ik opeens tegen werd gehouden door de supermarktmanager.

Die vroeg zondere enige vorm van introductie op zeer agressieve toon of ik Nederlands spreek. Daar ga ik bevestigend antwoord op.

Vervolgens zonder enige vorm van aankondiging pakt ie mijn tassen en zegt ie “ik ben heel benieuwd of jij die spullen hebt afgerekend”. Dat heb ik gedaan.

Vervolgens op dezelfde agressieve denigrerende toon “nou, dat zullen we dan nog wel eens zien”. Hij scant die taart en zegt dat die zogenaamd niet gescand zou zijn.

Ik laat hem mijn bankafschrift zien, vervolgens doet ie navraag bij het meisje waarvan ik de bonuskaart heb geleend en die bevestigde dat ik inderdaad gewoon netjes alles betaald heb.

Ik snap dat controle erbij hoort en dat je daar ook mee instemt wanneer je gebruik maakt van die zelfscan kassa’s. Dit was echter geen willekeurige controle, bovendien had ik mijn boodschappen al betaald én slaat ie een ontzettend agressieve, denigrerende toon aan.

Mag dit alles juridisch gezien zomaar? Ik ben niet uit op heisa maar ik vond de combinatie van dit alles zo frappant dat ik toch wel graag wil weten hoe dit alles juridisch in elkaar zit.

Kennis en ervaringen van anderen hieromtrent zijn meer dan welkom.

TLDR: Mag je na afrekenen bij de zelfscan zomaar aan een onwillekeurige extra controle onderworpen worden zonder toestemming? Hoe zit dit juridisch precies?
  † In Memoriam † zondag 22 december 2024 @ 20:53:29 #2
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_215962367
Wat een clown
Zie je eruit alsof je geen Nederlands kunt?
:')
pi_215962480
Wat een bizar verhaal joh.
Hij scant een product en zegt dat jij die niet afgerekend zou hebben?

En dan moet je je bankafschrift laten zien om aan te tonen dat je wel betaald hebt. Hoeveel producten had je dan?
Je had geen bonnetje bij je?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 22 december 2024 @ 20:57:07 #4
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_215962492
Lijkt me niet dat die man zonder toestemming in jouw tassen mag zitten rotzooien, dan had hij de politie erbij moeten halen (of toestemming moeten vragen natuurlijk).
Zou er persoonlijk dan weer geen werk van maken maar in het vervolg elders mijn boodschappen doen, Maargoed, dat moet je verder zelf weten.

[ Bericht 7% gewijzigd door herverwijderd op 23-12-2024 08:42:53 ]
pi_215962512
Volgens wetgeving mag het niet. Maar lees de voorwaarden eens die je accepteert bij gebruik van zelfscan? Waarom vraag je ons erom lees dat zelf. Je was zeker ook te lui om “paar artikelen af te rekenen”?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_215962593
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 20:51 schreef Levantina het volgende:
Hij scant die taart en zegt dat die zogenaamd niet gescand zou zijn.
Was die taart nou wel of niet gescand?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_215962604
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 20:56 schreef capricia het volgende:
Wat een bizar verhaal joh.
Hij scant een product en zegt dat jij die niet afgerekend zou hebben?

En dan moet je je bankafschrift laten zien om aan te tonen dat je wel betaald hebt. Hoeveel producten had je dan?
Je had geen bonnetje bij je?
Heel goed punt dat je daar aanhaalt inderdaad. Hij vroeg niet eens naar een bonnetje. Hij begon gewoon te scannen. Geen idee wat ie daar precies mee hoopte te bereiken.

Ik had voor de boodschappen een korte bon omdat ik dus een extra tasje ging halen en als je niet binnen 10 seconden oid klikt op “normale bon” geeft de automaat je zo’n korte bon om door de poortjes te kunnen. Voor dat extra tasje dat ik daarna kocht om mijn boodschappen beter te kunnen ordenen had ik dus wel een normale bon. Maargoed, hij vroeg hier niet eens naar, dat vond ik dus zo frappant.
pi_215962609
Je wil niet weten wat ze meemaken, voorbeelden?

Een emmer latex leegkiepen in de hoek van een winkel en er vervolgens een nieuwe boormachine in een plastic zak stoppen in de emmer.

Decoupeerzaag tussen een rol isolatie wol stoppen.

Controleurs bij de zelfscan met de scanner in de ogen flitsen.

Advocados voor appels afstikkeren

Per ongeluk is 1:15 iets "vergeten" tegenwoordig.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 22 december 2024 @ 21:07:01 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_215962629
Op een bankafschrift kun je toch niet zien welke producten betaald zijn? En heb je je bon niet nodig om door de poortjes te lopen, waar je blijkbaar nog niet doorheen was?

Ah zie nu hierboven dat je een aparte bon had voor de poortjes.
pi_215962632
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Was die taart nou wel of niet gescand?
Gescand en betaald en dit werd later ook bevestigd door zijn collega die controle hield bij de zelfscankassa's.

Ik vraag mij dus ook echt af wat ie nou precies gedaan had en hoe ie tot die conclusie was gekomen.
pi_215962645
Lijkt me dat ze bij een sterk vermoeden dat niet alles afgerekend is wel extra kunnen controleren. Bijvoorbeeld als ze zien dat je maar één artikel scant, de zelfscan geen controle vraagt maar jij wel met een boodschappenkar vol naar buiten loopt. Anders zou het niet aanslaan van de zelfscan een vrijbrief zijn om met vanalles naar buiten te lopen.

Misschien heeft die medewerker alleen gezien dat jij een tasje afrekent en vervolgens met tassen vol naar buiten loopt. Dan snap ik die vraag wel. Los daarvan had het natuurlijk wel vriendelijker gemogen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215962649
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:05 schreef Levantina het volgende:
als je niet binnen 10 seconden oid klikt op “normale bon” geeft de automaat je zo’n korte bon om door de poortjes te kunnen
Dat is juist andersom.... als je niks doet geeft ie een lange bon. Althans alle AH filialen die ik ken doen het zo.
pi_215962651
quote:

TLDR: Mag je na afrekenen bij de zelfscan zomaar aan een onwillekeurige extra controle onderworpen worden zonder toestemming? Hoe zit dit juridisch precies?
Ja, dat mag tot de deur van de winkel mag er gecontroleerd worden.

Dat gezegd hebben vind ik het erg bijzonder dat er een tweede controle plaats vind en dat op een agressieve manier. Die manager kan dat ook iets tactischer aanpakken natuurlijk.

Ik vrees alleen dat je hier verder geen actie op kan ondernemen.

Welkom in het Nederland van Wilders. Ik schaam me daarvoor.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_215962664
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 20:53 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Wat een clown
Zie je eruit alsof je geen Nederlands kunt?
Ik heb een migratieachtergrond maar ben gewoon universitair geschoold :D.
pi_215962708
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is juist andersom.... als je niks doet geeft ie een lange bon. Althans alle AH filialen die ik ken doen het zo.
Dat verschilt per filiaal geloof ik. Bij de AH to Go's krijg je bijvoorbeeld helemaal geen bon als je daar niet op klikt. Bij de AH in mijn woonplaats is dat inderdaad wel zoals jij nu aangeeft maar bij de AH waar het in de OP over gaat blijkbaar niet. Kan ook een verschil tussen franchise of corporate winkels zijn.
pi_215962732
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:08 schreef Levantina het volgende:

[..]
quote:
Ik laat hem mijn bankafschrift zien, vervolgens doet ie navraag bij het meisje waarvan ik de bonuskaart heb geleend en die bevestigde dat ik inderdaad gewoon netjes alles betaald heb.
Hoe wist zij dat eigenlijk? Zij had e.e.a. toch niet gecontroleerd?

Ik vind het vooralsnog een wat warrig verhaal met veel teveel irrelevante details over die geleende bonuskaart en een extra tasje. En teveel het woord "netjes". Dat zie je vaak bij een verhaal wat niet helemaal klopt. Hoe kwam je zo snel aan een "bankafschrift" trouwens? Of bedoel je daar iets anders mee?
  † In Memoriam † zondag 22 december 2024 @ 21:12:53 #17
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_215962758
quote:

[..]
Misschien een geval van onverbloemd racisme
:')
pi_215962759
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:11 schreef Levantina het volgende:

[..]
Dat verschilt per filiaal geloof ik. Bij de AH to Go's krijg je bijvoorbeeld helemaal geen bon als je daar niet op klikt. Bij de AH in mijn woonplaats is dat inderdaad wel zoals jij nu aangeeft maar bij de AH waar het in de OP over gaat blijkbaar niet. Kan ook een verschil tussen franchise of corporate winkels zijn.
Lijkt me niet. Maar zou kunnen.
pi_215962774
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef Levantina het volgende:

[..]
Gescand en betaald en dit werd later ook bevestigd door zijn collega die controle hield bij de zelfscankassa's.

Ik vraag mij dus ook echt af wat ie nou precies gedaan had en hoe ie tot die conclusie was gekomen.
Wat een vervelende ervaring. Je kan natuurlijk een klacht indienen bij het hoofdkantoor en aangeven dat je alsnog wilt weten waarom je deze controle moest ondergaan. Tijd dat de controle is geweest kan je afleiden aan de kassabonnen. Deze zou ik even bewaren. Hier kan een bedrijf ook van leren.
pi_215962804
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 20:58 schreef Chinless het volgende:
Volgens wetgeving mag het niet. Maar lees de voorwaarden eens die je accepteert bij gebruik van zelfscan? Waarom vraag je ons erom lees dat zelf. Je was zeker ook te lui om “paar artikelen af te rekenen”?
Wat een aannames weer :D. Ik vraag juist om hulp omdat ik er in de algemene voorwaarden niets over onwillekeurige controles na afrekenen kan vinden. Alle hulp is welkom maar je bent nergens toe verplicht natuurlijk als je dat niet wil. Op de onnodige verdachtmaking die ik in de OP nota bene expliciet ontkracht zal ik verder maar niet ingaan.
  zondag 22 december 2024 @ 21:17:03 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_215962843
Voorwaarden zelfscan goed lezen en dan de boomerkassa gebruiken.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 22 december 2024 @ 21:17:33 #22
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215962853
Je had de controle ook gewoon mogen weigeren. Ze kunnen je hoogstens in het vervolg toegang tot de winkel ontzeggen omdat je je niet aan de huisregels hebt gehouden.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215962876
Lekker boeiend. Kun je zoiets als dit echt niet ban je af laten glijden? Ik zou gewoon wat sarvastisch reageren bij het weggaan en verder gaan met m’n dag.
pi_215962889
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:06 schreef halfway het volgende:

Joh. :)
pi_215962890
je hebt een boel (reeds afgerekende) boodschappen bij de zelfscan-kassa liggen, rekent vervolgens alleen een plastic tasje af en loopt met alle boodschappen de winkel uit.
dat kan iets triggeren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_215962902
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
[..]
Hoe wist zij dat eigenlijk? Zij had e.e.a. toch niet gecontroleerd?

Ik vind het vooralsnog een wat warrig verhaal met veel teveel irrelevante details over die geleende bonuskaart en een extra tasje. En teveel het woord "netjes". Dat zie je vaak bij een verhaal wat niet helemaal klopt. Hoe kwam je zo snel aan een "bankafschrift" trouwens? Of bedoel je daar iets anders mee?
Ze had zo’n tablet bij zich waarbij ze de inhoud van alle transacties kon checken.

Bankafschriften kun je gewoon digitaal bekijken op je telefoon via je bankapp.
pi_215962934
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:19 schreef spectrumanalyser het volgende:
je hebt een boel (reeds afgerekende) boodschappen bij de zelfscan-kassa liggen, rekent vervolgens alleen een plastic tasje af en loopt met alle boodschappen de winkel uit.
dat kan iets triggeren.
Dat snap ik helemaal maar waarom vraagt zo iemand dan niet gewoon naar mijn kassabon in plaats van gelijk zonder toestemming op zo’n agressieve manier me aan een onwillekeurige controle te onderwerpen?
pi_215962960
quote:

[..]
[..]
Hoe wist zij dat eigenlijk?
Dat is te zien op haar AH account, gekoppeld aan de bonuskaart.
Daar staat ook de kassabon op.
pi_215962962
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:22 schreef Levantina het volgende:

[..]
Dat snap ik helemaal maar waarom vraagt zo iemand dan niet gewoon naar mijn kassabon in plaats van gelijk zonder toestemming op zo’n agressieve manier me aan een onwillekeurige controle te onderwerpen?
weet ik niet. wellicht eerdere vervelende ervaringen gehad. en iemand kan z'n dag niet hebben hè.
met het been uit het verkeerde bed gestapt.
pi_215962980
quote:

[..]
Dat inderdaad.
Als de korte bon 10 artikelen vermeldt en je hebt een kar vol, dan pas zijn er aanvullende vragen nodig.
pi_215962982
Ik snap het wantrouwen naar TS niet. Ik geloof haar verhaal gewoon want waarom zou ze hier haar gelijk willen halen als ze de boel wel zou belazeren.

Afgezien van de onderbuik van die manager is er niet wat wijst op diefstal of zo. Niet dat ze er iets mee kan want controleren mag tot de deur. Maar ik vind het wel heel erg naar racistisch profileren ruiken eigenlijk.

TS, evengoed prettige feestdagen en laat dit van je af glijden, het is het niet waard.
pi_215963003
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:14 schreef Levantina het volgende:

[..]
Wat een aannames weer :D. Ik vraag juist om hulp omdat ik er in de algemene voorwaarden niets over onwillekeurige controles na afrekenen kan vinden. Alle hulp is welkom maar je bent nergens toe verplicht natuurlijk als je dat niet wil. Op de onnodige verdachtmaking die ik in de OP nota bene expliciet ontkracht zal ik verder maar niet ingaan.
Als het niet in de voorwaarden staat dan mag het niet eh zo simpel is het.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Spellchecker zondag 22 december 2024 @ 21:27:30 #33
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215963014
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:24 schreef Wantie het volgende:

[..]
met een beetje pech voor TS had zij (premium) koopzegels .....
pi_215963037
Ik zou Glennis Grace hebben ingeschakeld, maar goed, dat ben ik.
pi_215963078
quote:

[..]
Die bonuskaart die ze geleend had?
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
pi_215963097
o fyi; op de kleine bon staat het aantal afgerekende items.
  Moderator zondag 22 december 2024 @ 21:34:11 #37
236264 crew  capricia
pi_215963115
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:27 schreef maily het volgende:

[..]
met een beetje pech voor TS had zij (premium) koopzegels .....
Was de AH account van een willekeurige medewerker. Want deze klant had zelf geen bonuskaart bij zich. En kon kennelijk ook geen bonnetje laten zien. Ipv een bonnetje liet ze een heel bankafschrift zien. Op haar mobiel. Geen idee hoeveel boodschappen daarop stonden.
Rare manager, en raar verhaal.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215963199
quote:

[..]
Ja dat was die migrant op de kerstmarkt ook. Dat zegt niks.
pindazakje
pi_215963270
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Die bonuskaart die ze geleend had?
Klopt.
  zondag 22 december 2024 @ 21:48:35 #40
545 dop
:copyright: dop
pi_215963313
quote:

[..]
Heel eerlijk, hij zit zo ver ik kan inschatten zeker fout met zijn gedrag. Maar het klinkt ook wel een beetje als de supermarktmanager die niet blij is dat hij een boel gezeik heeft met de zelfscan en daar gefrustreerd over is. Mag hij natuurlijk niet op jouw afreageren. Toch zou ik er verder niet teveel achter zoeken, hij heeft ook gewoon een slecht betaalde kut baan. Helaas voor hem.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  Miss 200.000.000! zondag 22 december 2024 @ 21:48:45 #41
367000 roos94
pi_215963317
Interessante eerste forumpost zeg.
  Spellchecker zondag 22 december 2024 @ 21:50:48 #42
197773 crew  maily
pi_215963341
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Was de AH account van een willekeurige medewerker. Want deze klant had zelf geen bonuskaart bij zich. En kon kennelijk ook geen bonnetje laten zien. Ipv een bonnetje liet ze een heel bankafschrift zien. Op haar mobiel. Geen idee hoeveel boodschappen daarop stonden.
Rare manager, en raar verhaal.
ik bedoelde; met een beetje pech had de willekeurige medewerker (premium) koopzegels ;)

en hoeveel boodschappen je hebt gedaan staat echt niet op je bankafschrift .... wel het bedrag
  Moderator zondag 22 december 2024 @ 21:55:19 #43
236264 crew  capricia
pi_215963398
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:48 schreef roos94 het volgende:
Interessante eerste forumpost zeg.
:D

Wat je al niet overkomt als universitair geschoolde.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 22 december 2024 @ 21:57:26 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215963431
quote:

[..]
Twee studies gedaan, zeker?
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 22 december 2024 @ 21:59:17 #45
545 dop
pi_215963452
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:41 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Die is de taal van zijn tweede thuisland ook goed machtig.
Je hebt duidelijk moeite met de juiste verbanden. Zeker niet universitair geschoold?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_215963615
quote:

[..]
[..]

- TS rekent eerst een volle tas boodschappen af. En daarna nog een keer een los tasje dat ze vergeten was.

- Beveiliger ziet dat ze voor 50 cent een plastic tasje afrekent, maar wel met een volle boodschappentas de winkel uitloopt.

- Beveiliger denkt dat ze een tas met boodschappen jat en controleert een taart in haar tas. Die geef ‘niet gescand’ als resultaat (want op het bonnetje in haar hand stond alleen dat ene plastic tasje)

- TS laat een bankafschrijving zien waarop staat dat ze een minuut eerder voor 60 euro (oid) heeft afgerekend

- Beveiliger check het bij collega en hoort inderdaad dat ze volle tas heeft afgerekend.
  zondag 22 december 2024 @ 22:58:17 #47
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_215964501
Ga verder met je leven.
Je bent een waardeloze agent.
pi_215964730
Ja hier ook weleens, zo’n gast die dacht even slimmer te zijn dan de controle algoritmes van Jumbo.

Sprak ook slecht Nederlands: Heb jij betale met die kaartje?
.
pi_215964761
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 22:11 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
- TS rekent eerst een volle tas boodschappen af. En daarna nog een keer een los tasje dat ze vergeten was.

- Beveiliger ziet dat ze voor 50 cent een plastic tasje afrekent, maar wel met een volle boodschappentas de winkel uitloopt.

- Beveiliger denkt dat ze een tas met boodschappen jat en controleert een taart in haar tas. Die geef ‘niet gescand’ als resultaat (want op het bonnetje in haar hand stond alleen dat ene plastic tasje)

- TS laat een bankafschrijving zien waarop staat dat ze een minuut eerder voor 60 euro (oid) heeft afgerekend

- Beveiliger check het bij collega en hoort inderdaad dat ze volle tas heeft afgerekend.
Inderdaad logisch en niks aan de hand.

Tenzij je tijd teveel hebt en/of een slachtoffercomplex en onderweg naar huis na gaat denken hie je dit over jou kan laten gaan.
pi_215964938
Waarom vroeg je niet terplekke aan die man of dat nou allemaal zo nodig was? Weten wij veel waarom hij zo onvriendelijk deed :D
pi_215964947
Sommige mensen voelen zich snel een slachtoffer.
pi_215965105
Storm in een glas water dit.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215965367
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:05 schreef Levantina het volgende:

[..]
Heel goed punt dat je daar aanhaalt inderdaad. Hij vroeg niet eens naar een bonnetje. Hij begon gewoon te scannen. Geen idee wat ie daar precies mee hoopte te bereiken.

Ik had voor de boodschappen een korte bon omdat ik dus een extra tasje ging halen en als je niet binnen 10 seconden oid klikt op “normale bon” geeft de automaat je zo’n korte bon om door de poortjes te kunnen. Voor dat extra tasje dat ik daarna kocht om mijn boodschappen beter te kunnen ordenen had ik dus wel een normale bon. Maargoed, hij vroeg hier niet eens naar, dat vond ik dus zo frappant.
Zucht, je bent en doet moeilijk ga de volgende keer naar een normale kassa of naar een winkel met een normale kassa...
pi_215965383
quote:

[..]
Erg belangrijk om te vermelden dat je universitair geschoold bent, nog meer in gedachten, zie vorige reactie?

Lekker belangrijk 'jankbal', met je migratie achtergrond, maakt dat je speciaal of iets dergelijks, ben je dan extra gekwetst of zo?

Er is een 80% kans dat je benaderd werd door een beveiliger met ook een migratie achtergrond en anders heb je wel erg veel geluk gehad met de andere 20% kans op een autochtone beveiliger...

Mijd deze winkel en doe je boodschappen ergens anders, bij deze winkel kwam je over als een verdacht persoon vanwege een algoritme en werd je gecontroleerd, nu verdoe je hier onze en jouw tijd terwijl je akkoord ging met de algemene voorwaarden van de betreffende retailer door af te gaan rekenen via een zelfscankassa... NEXT! :')
pi_215965459
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 23:35 schreef Black_Baron het volgende:
Sommige mensen voelen zich snel een slachtoffer.
Heb wel eens meegemaakt dat op de Oudegracht in Utrecht binnen de Singel een donkere man werd bespuugd door een blanke man. Puur en alleen vanwege zijn huidskleur. En dat was notabene de randstad, jaren geleden
pi_215965650
Het is waarschijnlijk topdrukte in de winkels en misschien hadden ze eerder op de dag wel iemand die niet heeft afgerekend, of dat ze het pas te laat hebben gemerkt. Misschien hebben ze camera's hangen en vond die jou gedrag afwijkend.
Door de ongelukkige combinatie van handelingen werd je verdacht.
Wat zou je in het geval van de supermarktmedewerker doen, behalve natuurlijk veel vriendelijker je klanten benadern.

Neem contact op met de klantenservice op het hoofdkantoor, misschien wordt de medewerker erop aangesproken. En doe je boodschappen in het vervolg bij een andere supermarkt/ kassa met caissière.

Er zullen genoeg mensen zijn die niet alles afreken bij een zelfscan en daarom moeten de eerlijke vaak wachten tot er controle komt ook al hebben ze maar één product en zich voelen als een potentiële verdachte.

Trouwens, bij mij kwam laatst ook een korte bon toen ik niet snel genoeg een keuze maakte, omdat ik bezig was met inpakken. Ik had de lange bon wel nodig en heb die bij de servicebalie gevraagd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Zana op 23-12-2024 03:17:10 ]
pi_215965662
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 22:11 schreef Lichtloper het volgende:
Beveiliger ziet dat ze voor 50 cent een plastic tasje afrekent, maar wel met een volle boodschappentas de winkel uitloopt.
Beveiliger supermarktmanager is een Fok!ker en verwachtte dat TS op het plastic tasje (met boodschappen en met taart) zou gaan stampen.
Dan kon die man lekker flippen, zo van "mijn plastic tasje wat doe je" en dan TS zo van "ja maar ik heb 'm toch gekocht".

Dat gebeurde allemaal niet dus was die vent gewoon pissed.
pi_215965679
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:08 schreef 215 het volgende:

[..]

Welkom in het Nederland van Wilders. Ik schaam me daarvoor.
Op de valreep nog de meest domme comment van het haar gevonden hier op fok :`)
  maandag 23 december 2024 @ 03:21:55 #59
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_215965693
Ik zou gewoon de racismekaart hebben getrokken en wat van die linkse jankclubjes hebben aangeschreven. En natuurlijk Tante Silly niet vergeten. Waar doet zij trouwens tegenwoordig?
pi_215965803
Allemaal leuk en aardig wat hier aan reacties te lezen valt, maar die zelfscanners zijn wel door de supermarkten zelf in het leven geroepen. Waarom eigenlijk? Om te kunnen besparen op personeel?
En als je dan ook nog eens op deze manier je klanten laat behandelen, nee, dat is geen goede reclame.

https://www.maxmeldpunt.n(...)ssing-kan-escaleren/
  maandag 23 december 2024 @ 09:01:27 #61
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215966210
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef stavromulabeta het volgende:
Lijkt me dat ze bij een sterk vermoeden dat niet alles afgerekend is wel extra kunnen controleren. Bijvoorbeeld als ze zien dat je maar één artikel scant, de zelfscan geen controle vraagt maar jij wel met een boodschappenkar vol naar buiten loopt. Anders zou het niet aanslaan van de zelfscan een vrijbrief zijn om met vanalles naar buiten te lopen.

Misschien heeft die medewerker alleen gezien dat jij een tasje afrekent en vervolgens met tassen vol naar buiten loopt. Dan snap ik die vraag wel. Los daarvan had het natuurlijk wel vriendelijker gemogen.

Ik denk idd dit en dat de beste man het spuugzat was om de zoveelste met een of ander foefje met een volle tas de zaak uit te zien lopen.

Foute aanname, overkomt iedereen wel eens, incl onvriendelijke of overtrokken reactie.

Daar hoeft echt niet meteen een smartegeld-procedure voor opgestart te worden! :{w
  maandag 23 december 2024 @ 09:56:26 #62
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_215966585
Wat een hork.
Ik zou zeker met hem een felle discussie gevoerd hebben. En hem laten zweten nadat hij alles gecontroleerd had en niks had geconstateerd.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 23 december 2024 @ 09:57:58 #63
3542 Gia
User under construction
pi_215966603
Denk dat die controle wel terecht is. Zij ziet je 1 artikel aanslaan, afrekenen en met een volle kar willen vertrekken. Dus, ik kan me voorstellen dat ze dit raar vindt.

Maar de manier waarop kan echt niet. Sowieso de vraag of je Nederlands spreekt. Dat is al een vooroordeel, zo niet racisme. En verder de tendentieuze manier waarop ze tegen je spreekt, dat mag niet hoor.

Ik zou hier een nette brief over schrijven aan de betreffende winkel. AH heeft, volgens mij, een online klachtenformulier. Ik zou vermelden dat je niet boos bent om de extra controle, maar wel over de manier waarop je aangesproken bent. Vermeld ook het tijdstip en als je de naam weet van de medewerkster, die ook.
Ze mag hier echt wel door een manager op aangesproken worden!
  maandag 23 december 2024 @ 10:07:36 #64
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_215966699
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 09:57 schreef Gia het volgende:
Sowieso de vraag of je Nederlands spreekt. Dat is al een vooroordeel, zo niet racisme.
Weten we waar TS woont? In Amsterdam en omgeving lijkt me dit bijvoorbeeld zeker een terechte vraag.
pi_215966898
Ik gebruik nooit de zelfscan, ben er niet geschikt voor, veel te chaotisch.

Maar nu hebben ze bij de AH Surhuisterveen (waar ik vaak heen rijd omdat het in dat dorp fijner winkelt dan in Drachten) een poortje voor zowel kassa als zelfscan klanten.

Dat vind ik zulke onzin, heb je net betaald, "wilt u een kassabon?" "nee", dan krijg alsnog een lullig klein bonnetje met een code erop die je moet scannen bij de uitgang.

Ook zijn er minder normale kassa's en meer zelfscan, dus even een kassa erbij als het druk is is ook geen optie meer.

Weer een supermarkt die van m'n lijstje af is.

Ik vertik het om zelfscan te gebruiken, juridisch is het een valkuil en daarnaast is het correct scannen van artikelen niet mijn taak.

Ik kom weer steeds vaker bij de Aldi.
pi_215966927
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2024 10:07 schreef kwiwi het volgende:
.
Hier rondom het centrum van Utrecht wordt je standaard in het Engels aangesproken. Maar dat komt doordat 80% van het supermarktpersoneel uit buitenlandse studenten bestaat. Verder geen probleem, liever een vriendelijke en doorwerkende Indiase student bij de zelfscancontrole dan een verveelde Nederlandse puber.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215967734
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 01:07 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Erg belangrijk om te vermelden dat je universitair geschoold bent, nog meer in gedachten, zie vorige reactie?

Lekker belangrijk 'jankbal', met je migratie achtergrond, maakt dat je speciaal of iets dergelijks, ben je dan extra gekwetst of zo?

Er is een 80% kans dat je benaderd werd door een beveiliger met ook een migratie achtergrond en anders heb je wel erg veel geluk gehad met de andere 20% kans op een autochtone beveiliger...

Mijd deze winkel en doe je boodschappen ergens anders, bij deze winkel kwam je over als een verdacht persoon vanwege een algoritme en werd je gecontroleerd, nu verdoe je hier onze en jouw tijd terwijl je akkoord ging met de algemene voorwaarden van de betreffende retailer door af te gaan rekenen via een zelfscankassa... NEXT! :')
Zeg Pieter, volgens mij ben jij hier de “jankbal” :D.

Ik reageerde gekscherend op een user die eveneens gekscherend vroeg of ik er uitzie alsof ik geen Nederlands kan omdat de supermarktmanager zonder enige verdere introductie of uitleg waarom het “gesprek” begon met “Spreek je Nederlands :( ?“.

Ik weet niet waar jij opeens een beveiliger uit de hoge hoed tovert maar die is in dit hele verhaal niet aan de orde gekomen.

Verder heb ik nog expliciet benoemd dat ik een willekeurige controle inderdaad prima zou vinden en de hele crux 'm dus juist zit in het feit dat ik na afrekenen pas gecontroleerd werd en daar in de algemene voorwaarden niets over word vermeld.

Je bent natuurlijk niet verplicht om te reageren, zoals ik eerder in dit topic al aangaf.

Maar goed, je bent duidelijk niet universitair geschoold dus ik zal je dit niet kwalijk nemen.
  maandag 23 december 2024 @ 12:05:54 #68
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215967968
Het is trouwens toch sowieso niet zo dat de beslissing voor wel of niet controleren alleen afhangt van het algoritme dat de zelfscan zelf hanteert?
Dat je als winkelpersoneel een dief moet laten lopen omdat de kassa niet om controle vraagt. :?

Bij de meeste winkels is het toch zo dat er wel ergens iets staat over dat zij zich het recht voorbehouden een tas te controleren bij het vermoeden van diefstal?

[ Bericht 24% gewijzigd door BE op 23-12-2024 12:11:25 ]
pi_215968259
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 12:05 schreef BE het volgende:
Het is trouwens toch sowieso niet zo dat de beslissing voor wel of niet controleren alleen afhangt van het algoritme dat de zelfscan zelf hanteert?
Dat je als winkelpersoneel een dief moet laten lopen omdat de kassa niet om controle vraagt. :?

Bij de meeste winkels is het toch zo dat er wel ergens iets staat over dat zij zich het recht voorbehouden een tas te controleren bij het vermoeden van diefstal?
Het gaat TS volgens mij vooral om de houding en de manier van behandelen.

Supermarkten zijn massaal overgestapt op zelfscan en hebben daardoor derving (ongeveer 1% van de omzet).
En daardoor is de houding van veel winkeliers blijkbaar verhard en ben je bij voorbaat verdacht als je een foutje maakt (of zoals TS niet eens een foutje maakt).
  Spellchecker maandag 23 december 2024 @ 12:34:52 #70
197773 crew  maily
pi_215968408
quote:

Dacht ik ook :Y
pi_215968663
quote:
Een winkel mag huisregels opstellen.
Die huisregels moeten duidelijk zichtbaar zijn
Een huisregel kan zijn dat medewerkers tassen controleren

Als een medewerker een tas wil controleren heeft die GEEN recht om je tas te controleren
Daarom moet die medewerker vragen of hij/zij jouw tas mag controleren

De klant mag dat gewoon weigeren
De winkelmedewerker mag dan zeggen dat deze klant de huisregels niet naleeft en mag de klant een winkelverbod opleggen

De winkelmedewerker mag bovendien de klant vragen om te wachten tot de politie gearriveerd is
De politie mag vervolgens die klant verplichten om de tas te openen

(Het wordt lastig wanneer de klant niet wil wachten op politie, want een winkelmedewerker mag maarzo niet iemand staande houden, maar dat even terzijde)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_215968819
Oh ja, bronnetjes zijn best lastig te vinden want internet kwaakt er lustig op los :D

Maar hier bijvoorbeeld de pliesie die het nog eens netjes uitlegt https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=5127
quote:
Het meewerken aan een tassencontrole kan slechts op vrijwillige basis plaatsvinden.

Het is inderdaad zo dat een winkel een dergelijke bepaling op kan nemen in hun regelementen maar het is dan wel de bedoeling dat deze regel duidelijk zichtbaar aanwezig is zodat iemand zelf kan bepalen of ze hier aan mee willen werken.

Wanneer het zichtbaar duidelijk is gemaakt dat die controles plaats kunnen vinden dan zou het wel zo netjes zijn om er aan mee te werken. Wanneer het zichtbaar bekend is gemaakt en iemand weigert toch om mee te werken dan kan het zo zijn dat een winkelier u vriendelijk verzoekt om niet meer in die winkel te komen omdat die persoon dan dus kennelijk niet in stemt met de huisregels.

Zonder een redelijke verdenking is van een winkeldiefstal/verduistering is het geen zaak voor de politie. Er wordt echter bij weigering nog wel eens een beroep gedaan op de politie en dat is voor de politie vervelend. Het kost tijd, is zonde van de inzet en zonder redelijke verdenking heeft de politie ook geen mogelijkheden.

Als er wel sprake is van een verdenking kan de persoon aangehouden worden en overgedragen worden aan de politie. Zij zullen de zaak verder in behandeling nemen en mogelijk ook een kijkje in de inhoud van de tas nemen.

Vaak is het geen onwil van de winkelier maar ook zij willen de derving zo laag mogelijk houden. Hiertoe voeren zij soms steeksproefgewijs een controle uit.

De winkelier doet dus niet voor zijn plezier maar gewoon om zijn onkosten te drukken zodat de prijzen voor een ieder op een acceptabel niveau kunnen blijven want uiteindelijk betalen de mensen die niet aan het stelen zijn toch weer de onkosten.

U doet er verstandig aan om de winkelier te verzoeken om er voor te zorgen dat deze regel duidelijk zichtbaar wordt aangebracht in de winkel.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_215969165
quote:
7s.gif Op maandag 23 december 2024 12:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Als een medewerker een tas wil controleren heeft die GEEN recht om je tas te controleren

De winkelmedewerker mag dan zeggen dat deze klant de huisregels niet naleeft en mag de klant een winkelverbod opleggen

De winkelmedewerker mag bovendien de klant vragen om te wachten tot de politie gearriveerd is

(Het wordt lastig wanneer de klant niet wil wachten op politie, want een winkelmedewerker mag maarzo niet iemand staande houden, maar dat even terzijde)
Gelukkig had je het zelf al gevonden :) wilde net zeggen, als je iemand niet aanhoud heeft het weinig zin de politie te bellen. Die mogen net zo weinig als de winkelmedewerker op dat moment. Geen strafbaar feit, geen politie.
pi_215969552
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 13:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Gelukkig had je het zelf al gevonden :) wilde net zeggen, als je iemand niet aanhoud heeft het weinig zin de politie te bellen. Die mogen net zo weinig als de winkelmedewerker op dat moment. Geen strafbaar feit, geen politie.
Winkelpersoneel mag een klant niet aanhouden behalve bij een heterdaadje ; een tassencontrole is zelden een heterdaadje

Winkelpersoneel mag een klant wel vragen om te wachten op de politie, maar als de klant dat niet wil doen heeft de medewerker eigenlijk niks in handen maar kan natuurlijk wel aangifte doen

Als de klant wel wacht en de politie komt en de politie kan uit het verhaal geen redelijke verdenking opmaken mag de politie ook niet *ongewenst* in de tas kijken
Het kan zijn dat de klant de politie wél toestemming geeft in de tas te kijken waar diezelfde klant die toestemming niet gaf aan de supermarktmedewerker
Het kan ook zijn dat de politie voldoende aanleiding ziet om te eisen in de tas te mogen kijken

Maar er hoeft natuurlijk geen strafbaar feit te zijn, de controle kan uitwijzen dat er niets ontvreemd is
pi_215970126
quote:
2s.gif Op maandag 23 december 2024 13:56 schreef sigme het volgende:

[..]
Winkelpersoneel mag een klant niet aanhouden behalve bij een heterdaadje ; een tassencontrole is zelden een heterdaadje
een controle op eigen initiatief na de zelfscan zal meestal feiten en omstandigheden hebben dit te doen. Feitelijk zeg je daarmee dat je iemand al verdenkt van diefstal. Gelet op het verhaal in de OP had het gekund en had de hovj na erg kort onderzoek in vrijheid gesteld
quote:
Winkelpersoneel mag een klant wel vragen om te wachten op de politie, maar als de klant dat niet wil doen heeft de medewerker eigenlijk niks in handen maar kan natuurlijk wel aangifte doen
zonder verdenking niet. Als er al aangifte gedaan zal worden zal de winkelier wel meer hebben dan alleen schenden huisregels. Dus dan had op heterdaad waarschijnlijk ook gekund.
quote:
Als de klant wel wacht en de politie komt en de politie kan uit het verhaal geen redelijke verdenking opmaken mag de politie ook niet *ongewenst* in de tas kijken
Het kan zijn dat de klant de politie wél toestemming geeft in de tas te kijken waar diezelfde klant die toestemming niet gaf aan de supermarktmedewerker
Het kan ook zijn dat de politie voldoende aanleiding ziet om te eisen in de tas te mogen kijken

Maar er hoeft natuurlijk geen strafbaar feit te zijn, de controle kan uitwijzen dat er niets ontvreemd is
En dit is allemaal weer vrijwilligheid en in principe geen werkterrein van de politie. Hier is de politie niet voor. Dit is een civiel geschil over de huisregels.

Als de politie wel voldoende aanleiding ziet is er de facto sprake van een strafbaar feit.

Maar ik schrijf wat jouw post van infopolitie ook zegt ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door investeerdertje op 23-12-2024 14:24:12 ]
  maandag 23 december 2024 @ 14:32:43 #76
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215970461
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het gaat TS volgens mij vooral om de houding en de manier van behandelen.

Supermarkten zijn massaal overgestapt op zelfscan en hebben daardoor derving (ongeveer 1% van de omzet).
En daardoor is de houding van veel winkeliers blijkbaar verhard en ben je bij voorbaat verdacht als je een foutje maakt (of zoals TS niet eens een foutje maakt).
quote:

Met het antwoord van sigme:

quote:
7s.gif Op maandag 23 december 2024 12:58 schreef sigme het volgende:

[..]

[ Bericht 16% gewijzigd door BE op 23-12-2024 14:39:30 ]
pi_215984752
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 03:16 schreef 111210 het volgende:

[..]
Welk haar? ^p^

Maar zo racistisch als dit topic zich weer ontwikkeld geeft toch wel aan dat ik een punt heb. Jou reactie bevestigd dat ook nog een keer.

Nederland is gewoon super intolerant geworden naar niet Ariërs.
pi_215984777
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 12:33 schreef 215 het volgende:

[..]

Ohja alle 18miljoen inwoners?
  dinsdag 24 december 2024 @ 12:51:19 #79
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_215984947
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 12:33 schreef 215 het volgende:

[..]
Welk haar? ^p^

Maar zo racistisch als dit topic zich weer ontwikkeld geeft toch wel aan dat ik een punt heb. Jou reactie bevestigd dat ook nog een keer.

En de niet-Ariers zorgen ervoor dat Nederlanders super intolerant worden.
Ga toch weg man!
pi_215986461
Waarschijnlijk is er totaal niets willekeurigs aan die controle.

Op het korte bonnetje wat je krijgt, staat hoeveel artikelen je hebt afgerekend. Het systeem weet ook prima welk totaalbedrag bij dat korte bonnetje hoort. En ongetwijfeld is er door het winkelpersoneel elke keer als iemand het poortje opent met zijn lange of korte bon ergens op een schermpje te zien hoeveel artikelen die persoon heeft afgerekend volgens het bonnetje wat gebruikt is om de poortjes te openen.
Als jij dan een poortje opent met een bonnetje van je "extra plastic tasje" terwijl je met overvolle boodschappentassen vervolgens het poortje passeert, klopt dat simpelweg niet en dat ziet die manager of beveiliger op zijn schermpje.

En ja, dan zijn ze gerechtigd om een volledige tas-controle te doen. Dat staat in de algemene voorwaarden voor de zelfscan. Wil je geen volledige tas-controle, dan moet je de zelfscan niet gebruiken. De tas-controle mag verplicht gesteld worden wanneer er ook een mogelijkheid is om van een reguliere kassa gebruik te maken.
pi_215986664
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 16:06 schreef Ivo1985 het volgende:

Op het korte bonnetje wat je krijgt, staat hoeveel artikelen je hebt afgerekend. Het systeem weet ook prima welk totaalbedrag bij dat korte bonnetje hoort. En ongetwijfeld is er door het winkelpersoneel elke keer als iemand het poortje opent met zijn lange of korte bon ergens op een schermpje te zien hoeveel artikelen die persoon heeft afgerekend volgens het bonnetje wat gebruikt is om de poortjes te openen.
Als jij dan een poortje opent met een bonnetje van je "extra plastic tasje" terwijl je met overvolle boodschappentassen vervolgens het poortje passeert, klopt dat simpelweg niet en dat ziet die manager of beveiliger op zijn schermpje.

En ja, dan zijn ze gerechtigd om een volledige tas-controle te doen. Dat staat in de algemene voorwaarden voor de zelfscan. Wil je geen volledige tas-controle, dan moet je de zelfscan niet gebruiken. De tas-controle mag verplicht gesteld worden wanneer er ook een mogelijkheid is om van een reguliere kassa gebruik te maken.
De verplichte tassen controle was in c1000 tijden ook al aanwezig. Dus nee de uitwijk is niet relevant.
pi_215987712
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:17 schreef Hyperdude het volgende:
Voorwaarden zelfscan goed lezen en dan de boomerkassa gebruiken.
Tegenwoordig sneller klaar dan bij de zelfscan.
Het is mij onbekend maar tegenwoordig heb ik de helft van de tijd ene controle terwijl ze nog nooit iets gevonden hebben.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_215988073
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 16:06 schreef Ivo1985 het volgende:

Ik was de poortjes nog niet langs gelopen en had dus ook mijn bon nog niet gebruikt en er werd ook niet naar mijn bon gevraagd :) .
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 24 december 2024 @ 19:06:09 #84
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_215988345
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
nee, helaas niet. ik was aan het klooien met mijn mobiele hoesje... wilde een volledige bon omdat ik boodschappen voor een ander had. echter was ik te laat en kreeg ik een verkorte bon.
Nu had ik de bon wel in mijn app aangezien ik wel met eigen bonuskaart had gescand.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_215994479
Verder blijf ik onwillekeurig haken achter die onwillekeurigheid. Als grapje in de titel is het nog wel aardig, maar @Levantina herhaalt het een paar keer, alsof hij/zij echt denkt dat dat het juiste woord is.

Het gaat hier niet om een onwillekeurige controle, maar om een niet-willekeurige controle. Wat toch best nogal wat anders is.
pi_215994815
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 18:21 schreef Levantina het volgende:

[..]
Ik was de poortjes nog niet langs gelopen en had dus ook mijn bon nog niet gebruikt en er werd ook niet naar mijn bon gevraagd :) .
Geen idee hoe het zelfscan systeem precies werkt. Wellicht krijgt die meneer bij de poortjes ook te zien dat bij zelfscan 5 net iemand 1 artikel heeft afgerekend en ziet dan daar jou met volle tassen/kar weglopen.
Hoe dan ook zal jouw kassabon met uitsluitend een plastic tasje een trigger afgeven in het systeem. Het is immers onwaarschijnlijk dat iemand de supermarkt in loopt om alleen een plastic tasje van die supermarkt aan te schaffen zonder andere producten te kopen. En daarmee ben je dus gericht gecontroleerd op basis van "vreemde/verdachte transactie".

Het is mij ook al opgevallen dat controles bijvoorbeeld vaker plaatsvinden wanneer ik kris-kras door de winkel loop, of wanneer je bij de (dure) vlees of wasmiddelen afdeling lange tijd bijna stil hebt gestaan omdat je er toevallig even in gesprek raakte met een bekende. Hey zelfscan systeem met handscanner herkent "afwijkend gedrag" en dat is meer reden voor controle dan iemand die gericht via een snelle route de winkel doorloopt, zn gewenste product pakt en scant en direct weer verder gaat.
pi_215995031
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 10:09 schreef Ivo1985 het volgende:
Geen idee hoe het zelfscan systeem precies werkt. Wellicht krijgt die meneer bij de poortjes ook te zien dat bij zelfscan 5 net iemand 1 artikel heeft afgerekend en ziet dan daar jou met volle tassen/kar weglopen.
Hoe dan ook zal jouw kassabon met uitsluitend een plastic tasje een trigger afgeven in het systeem. Het is immers onwaarschijnlijk dat iemand de supermarkt in loopt om alleen een plastic tasje van die supermarkt aan te schaffen zonder andere producten te kopen. En daarmee ben je dus gericht gecontroleerd op basis van "vreemde/verdachte transactie".

Het is mij ook al opgevallen dat controles bijvoorbeeld vaker plaatsvinden wanneer ik kris-kras door de winkel loop, of wanneer je bij de (dure) vlees of wasmiddelen afdeling lange tijd bijna stil hebt gestaan omdat je er toevallig even in gesprek raakte met een bekende. Hey zelfscan systeem met handscanner herkent "afwijkend gedrag" en dat is meer reden voor controle dan iemand die gericht via een snelle route de winkel doorloopt, zn gewenste product pakt en scant en direct weer verder gaat.
Er is een verband tussen winkeldiefstal, en de tijd dat iemand naar een product staat te kijken (dat ie zonder te betalen) mee wil nemen. Verder wordt er eens in de zoveel tijd een controle uitgevoerd. Wij doen standaard zaterdagochtend onze boodschappen op een vast tijdstip, duurt het wat langer (idd door een praatje aan te knopen), dan is het kassa: check. Maar ook zo 1x per 2 maanden: check. Soms heel uitgebreid.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 25-12-2024 11:25:30 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215995246
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 03:16 schreef 111210 het volgende:

[..]
Op de valreep dit zelf doen door een typfoutje. _O_
pi_215997482
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 10:09 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als je een paar keer een product scant en toch weer er af haalt omdat je bij nader inzien toch wat anders gaat eten is het ook standaard een controle. Als er lang tussen 2 scans zit inderdaad ook. Logisch allemaal. Geen enkel probleem mee, 100x liever dan een andere kassa waar je alles op de band moet leggen.

En dat er een signaal komt bij een medewerker als iemand alleen een tasje afrekent, lijkt me ook niet meer dan terecht. Dat lijkt me gewoon een verdachte transactie, de kans dat zo iemand die tas vult met niet afgerekende boodschappen lijkt me heel erg groot.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215997601
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 13:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je een paar keer een product scant en toch weer er af haalt omdat je bij nader inzien toch wat anders gaat eten is het ook standaard een controle. Als er lang tussen 2 scans zit inderdaad ook. Logisch allemaal. Geen enkel probleem mee, 100x liever dan een andere kassa waar je alles op de band moet leggen.

En dat er een signaal komt bij een medewerker als iemand alleen een tasje afrekent, lijkt me ook niet meer dan terecht. Dat lijkt me gewoon een verdachte transactie, de kans dat zo iemand die tas vult met niet afgerekende boodschappen lijkt me heel erg groot.
Helemaal eens. Dat is gewoon een kwestie van nuttige data-analyse gecombineerd met de reeds bekende patronen rond diefstal.
Ik snap ook nooit dat sommige mensen er zo verbolgen over kunnen zijn dat er eens een controle uit komt. Die controles horen nu eenmaal bij gebruik van de zelfscan.
  Spellchecker woensdag 25 december 2024 @ 13:38:21 #91
197773 crew  maily
pi_215997641
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 13:35 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Helemaal eens. Dat is gewoon een kwestie van nuttige data-analyse gecombineerd met de reeds bekende patronen rond diefstal.
Ik snap ook nooit dat sommige mensen er zo verbolgen over kunnen zijn dat er eens een controle uit komt. Die controles horen nu eenmaal bij gebruik van de zelfscan.
En dan ook meteen boehoe-en.

Ga dan lekker bij de gewone kassa afrekenen.
pi_215999307
quote:

[..]
Beste Ivo, heb je de volledige OP gelezen? Het ging me niet zozeer om de controle zelf, mijn begrip daarvoor heb ik zelfs nog expliciet benoemd. De combinatie met het ronduit onbeschofte gedrag dat ermee gepaard ging zou niemand zomaar moeten tolereren.
pi_215999309
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2024 13:38 schreef maily het volgende:

[..]
En dan ook meteen boehoe-en.

Ga dan lekker bij de gewone kassa afrekenen.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 16:27 schreef Levantina het volgende:

[..]
Beste Ivo, heb je de volledige OP gelezen? Het ging me niet zozeer om de controle zelf, mijn begrip daarvoor heb ik zelfs nog expliciet benoemd. De combinatie met het ronduit onbeschofte gedrag dat ermee gepaard ging zou niemand zomaar moeten tolereren.
pi_216001008
quote:

[..]
[..]

Ja, de controle was inderdaad niet willekeurig omdat je een vreemde transactie deed.
De Controleermeneer ziet jou met een exotisch uiterlijk en heeft waarschijnlijk de ervaring dat veel mensen met een exotisch uiterlijk in het betreffende filiaal geen Nederlands spreken.

En tevens is meneer misschien wat minder vriendelijk omdat hij die dag al tig "discussies" heeft gehad met mensen die "vergeten" zijn om alles af te rekenen en heeft hij er daarom gewoon de pest in dat hij weer iemand moet controleren die een zeer verdachte transactie heeft gedaan.
pi_216001190
quote:

[..]
Tja, je hebt een wat chagrijnige supermarktmedewerker gevonden met de allervervelendste taak: mensen controleren die volgens het systeem gestolen hebben. Dat levert vast zelden een gezellig gesprek op.

Je had het kunnen opvangen door: "nee, sorry, mijn fout, mijn laatste afrekening was alleen de tas, de rest had ik daar voor al afgerekend, maar alle begrip dat u me dan wil controleren". Wellicht had dat zijn humeur wat verbeterd.

Je kon het ook gewoon ondergaan en er verder geen aandacht aan besteden.

De volgende optie is er over nadenken en er over klagen op een forum.

Tja, ik had die derde niet gekozen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 25 december 2024 @ 20:31:33 #96
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_216001452
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 11:44 schreef Levantina het volgende:
Verder heb ik nog expliciet benoemd dat ik een willekeurige controle inderdaad prima zou vinden en de hele crux 'm dus juist zit in het feit dat ik na afrekenen pas gecontroleerd werd en daar in de algemene voorwaarden niets over word vermeld.
Want een controle vóór afrekenen is handig als het probleem van zelfscanners nou juist is dat mensen dingen niét afrekenen.

Wat voor studie was dat :?
Haters everywhere but I don't really care.
pi_216001853
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2024 20:31 schreef matthijst het volgende:
als het probleem van zelfscanners nou juist is dat mensen dingen niét afrekenen.
Dat is inderdaad het probleem. Het is een economisch model wat mensen uitspaart waar veel winst mee wordt gemaakt uiteraard. Dat verlies is ingecalculeerd en niet zo erg.

Een belangrijk fenomeen is dat mensen die voorheen zinvol werk deden nu een beetje stom staan te posten bij die scanners om af en toe een steekproef te doen. De mens wordt du gedegradeerd tot een stom verlengstuk van de techniek om de winst te bewaken...

Wat dat met mensen doet weet ik denk ik wel. Het stompt af als een malle. Het vergroot dus het effect van dat mensen alleen nog maar onzinnig werk mogen doen. Niet zo mooi eigenlijk.
pi_216003797
quote:

[..]
Volgens mij gaat er ook een scan-alarm af bij 'onlogische' boodschappen. Alleen chips en geen drinken. Broodjes, boter maar geen beleg. Etcetera.
pi_216005500
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 23:01 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]
Volgens mij gaat er ook een scan-alarm af bij 'onlogische' boodschappen. Alleen chips en geen drinken. Broodjes, boter maar geen beleg. Etcetera.
Dat is een fabel, dan zou een supermarkt allemaal verwijzingen moeten maken. Wel is het zo dat er bij een grote supermarktketen een steekproef afgedwongen wordt als er:
- boodschappen verwijderd worden uit de handscanner én weer toegevoegd
- er té snel boodschappen wordt gedaan

Bij de grootste supermarkten kan een medewerker de steekproef niet afdwingen, bij één supermarktketen kunnen medewerkers het wel. Uiteraard kunnen ze met de PDA wel meekijken wat jij afrekent.
pi_216005894
quote:
onbeschofte gedrag
Dat is inderdaad nergens voor nodig. Dan mag je terecht boos zijn. :Y

Maar iedereen maakt dit weleens mee toch? Ik heb een keer de fout gemaakt dat ik een artikel twee keer scande en een ander artikel (zelfde merk, zelfde prijs, andere smaak) niet. Genoeg betaald dus wel, maar tijdens de controle gaat dat wel mis. Kwam ook zo'n assistent-filaalmanager staan schreeuwen om één artikel van pakweg ¤1,50 op een bon van circa ¤100. Terwijl zijn kassières aan de reguliere kassa aan de lopende band fouten maken in het nadeel van de klant.

Het allermooiste is nog wel dat ik een paar maanden eerder de beveiliger daar had geholpen toen hij in gevecht was met een echte winkeldief _O-
pi_216006849
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 00:44 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
Dat is een fabel, dan zou een supermarkt allemaal verwijzingen moeten maken.
Ja, dat kan toch? Ze zitten op een enorme schat aan data, is niet heel moeilijk om zulke eenvoudige patronen te herkennen.
pi_216007112
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 23:01 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]
Maar dat zijn geen onlogische boodschappen.

Ik koop bijvoorbeeld frisdrank en chips in de aanbieding. Dat is vaak niet in dezelfde week.
pi_216007123
quote:

[..]
Klopt, goed dat je het hier meldt. Dit soort gedrag zou ik melden bij het hoofdkantoor met de naam en tijdstip van de filiaalmanager erbij. En aan de grote klok hangen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216007146
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 21:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is inderdaad het probleem. Het is een economisch model wat mensen uitspaart waar veel winst mee wordt gemaakt uiteraard. Dat verlies is ingecalculeerd en niet zo erg.

Een belangrijk fenomeen is dat mensen die voorheen zinvol werk deden nu een beetje stom staan te posten bij die scanners om af en toe een steekproef te doen. De mens wordt du gedegradeerd tot een stom verlengstuk van de techniek om de winst te bewaken...

Wat dat met mensen doet weet ik denk ik wel. Het stompt af als een malle. Het vergroot dus het effect van dat mensen alleen nog maar onzinnig werk mogen doen. Niet zo mooi eigenlijk.
Eeehh...is het werk van een kassière die de boodschappen langs de scanner schuift dan beter/zinvoller/uitdagender?? Denk dat er gewoon minder mankracht in de winkel nodig en dat dat makkelijk meer oplevert tegen wat er niet wordt afgerekend.
pi_216007631
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2024 09:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar dat zijn geen onlogische boodschappen.

Ik koop bijvoorbeeld frisdrank en chips in de aanbieding. Dat is vaak niet in dezelfde week.
Als je dat altijd doet en je gebruikt een klantenkaart, dan is dat bij jouw boodschappen geen trigger meer. Want ze weten dan dat je vorige week een berg frisdrank hebt ingeslagen en nu de chips koopt. En dat je zelden die twee producten tegelijkertijd koopt.

De laatste jaren kopen wij ons vlees meestal bij de slager. In het begin een paar keer controle gehad als we wel groenten + koolhydraten afrekenden en geen vlees. Inmiddels past "geen vlees kopen" in het patroon en is dat dus geen trigger meer.

Supermarkten hebben data. Heel veel data.
pi_216008333
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 09:58 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Als je dat altijd doet en je gebruikt een klantenkaart, dan is dat bij jouw boodschappen geen trigger meer. Want ze weten dan dat je vorige week een berg frisdrank hebt ingeslagen en nu de chips koopt. En dat je zelden die twee producten tegelijkertijd koopt.

De laatste jaren kopen wij ons vlees meestal bij de slager. In het begin een paar keer controle gehad als we wel groenten + koolhydraten afrekenden en geen vlees. Inmiddels past "geen vlees kopen" in het patroon en is dat dus geen trigger meer.

Supermarkten hebben data. Heel veel data.
Maar ik koop de frisdrank bij de Lidl, en de chips bij AH.

Ik ontken niet dat supermarkten op een grote berg data zitten.
Ik bestrijd enkel dat als je niet een compleet plaatje in 1 supermarkt koopt, dat meteen verdacht is.
  Moderator donderdag 26 december 2024 @ 10:59:48 #107
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216008410
quote:

[..]
In haar ah account staat het niet want ze gebruikte niet haar eigen bonuskaart
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_216009132
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 10:59 schreef sp3c het volgende:

[..]
In haar ah account staat het niet want ze gebruikte niet haar eigen bonuskaart
Die van de medewerker, die gevraagd werd of ze had afgerekend. Die kan het zien op haar account, als haar bonuskaart daarvoor gebruikt werd.
  Moderator donderdag 26 december 2024 @ 11:54:31 #109
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216009207
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2024 11:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die van de medewerker, die gevraagd werd of ze had afgerekend. Die kan het zien op haar account, als haar bonuskaart daarvoor gebruikt werd.
ja dan kan het wel

maar goed, dit hele verhaal is raar, zelfs als je klein bonnetje hebt dan staat er het aantal items en het bedrag, als de boze man dan alle items in de tas scanned krijgt hij op zijn dingetje alle items en het bedrag dat op het kleine bonnetje staat dus er was geen enkele reden om terug naar die originele medewerkerster te gaan, ze zal maar net naar buiten zijn gegaan om te paffen ofzo

dat verhaal dat die taart niet betaald was klopt niet, dan heb je het verkeerde bonnetje laten zien

dat de man onbeschoft was moet je een klacht over indienen, verder heb je denk nul poot om op te staan tenzij hij je op s traat tegenhield of je hem verbood in je tas te kijken
  Moderator donderdag 26 december 2024 @ 11:56:03 #110
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216009230
iets klopt niet, als hij dacht dat de taart niet gescanned was omdat hij alleen gezien heeft dat er een tasje afgerekend werd is onzin, dan had hij de hele kar gescanned omdat hij dacht dat de hele kar niet betaald was

de originele medewerker is compleet irrelevant in deze, die had hij er nooit bijgeroepen
pi_216009245
quote:
88s.gif Op donderdag 26 december 2024 11:54 schreef sp3c het volgende:

[..]
ja dan kan het wel

maar goed, dit hele verhaal is raar, zelfs als je klein bonnetje hebt dan staat er het aantal items en het bedrag, als de boze man dan alle items in de tas scanned krijgt hij op zijn dingetje alle items en het bedrag dat op het kleine bonnetje staat dus er was geen enkele reden om terug naar die originele medewerkerster te gaan, ze zal maar net naar buiten zijn gegaan om te paffen ofzo

dat verhaal dat die taart niet betaald was klopt niet, dan heb je het verkeerde bonnetje laten zien

dat de man onbeschoft was moet je een klacht over indienen, verder heb je denk nul poot om op te staan tenzij hij je op s traat tegenhield of je hem verbood in je tas te kijken
Als ik het verhaal goed begrepen heb; had ze eerst de boodschappen afgerekend, daana bleek ze een tas te weinig te hebben, toen een tasje afgerekend, en met die bon wilde ze de winkel uit.

Dat wekt natuurlijk vragen op.
  Moderator donderdag 26 december 2024 @ 11:57:52 #112
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216009262
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2024 11:56 schreef Wantie het volgende:

[..]
Als ik het verhaal goed begrepen heb; had ze eerst de boodschappen afgerekend, daana bleek ze een tas te weinig te hebben, toen een tasje afgerekend, en met die bon wilde ze de winkel uit.

Dat wekt natuurlijk vragen op.
dat snap ik maar dan heb je twee bonnetjes

als je het goede bonnetje laat zien dan staat daar al een bedrag op van meer dan 25 cent, dan zou hij al wat minder boos moeten zijn
pi_216011794
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef Levantina het volgende:

[..]

Dus je hebt 2x afgerekend.

1x voor alle boodschappen en 1x voor een los tasje.

Zou het niet kunnen dat die man enkel heeft gezien dat je voor die losse tas afgerekend hebt, en niet voor de hele bende? Dat dit voor hem dus volkomen begrijpelijk was omdat ie niet gezien had dat je al daarvoor alle andere dingen afgerekend hebt?
pi_216013426
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 21:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ruimte technisch is het ook veel effectiever. Er staan hier nu 6 zelfscankassa, waar normaal 2 of misschien 3 kassa's konden staan.
Hier moet nu 1 persoon staan, die ook de info balie er bij doet.

quote:
Artikelen scannen wil ik nu niet echt zinvol noemen. Het moet gedaan worden natuurlijk, je moet lachen. Maar als ik kijk hoe het "terug tellen gedaan" wordt, of eigenlijk niet gedaan wordt, is de kwaliteit wel een stuk anders, dan doen ik het deed. Je moest toen gewoon terug tellen. Eerst muntgeld en dan briefgeld.

quote:
Ik zie voornamelijk een mening, waar ik het niet mee eens ben.
pi_216014077
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 17:28 schreef Rolfieo het volgende:
Ik zie voornamelijk een mening, waar ik het niet mee eens ben.
Dat is gelukkig nog toegestaan hier. :)

Maar het is maar een voorbeeld van hoe de techniek alles overneemt en dat wij mensen er een beetje bij staan om de gebreken van de techniek te controleren. Dat is m.i. mensonwaardig. Kassawerk is dat misschien ook.

Al met al help je dan met stom geestdodend werk om de aandeelhouder rijker te maken. Dat is wat we zien.
Het werk moet blijkbaar gedaan worden maar het geeft zo weinig bevrediging voor de mens en het werk wat ie moet doen. Dat vind ik dus een beetje lullig voor de mens. Zo wordt de mens steeds meer een dienaar van de techniek en de winst die daarmee behaald wordt maar waar dezelfde mens niet van profiteert.

Een hele foute richting die we opgaan daarmee.
pi_216014242
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 18:16 schreef Bart2002 het volgende:
Maar het is maar een voorbeeld van hoe de techniek alles overneemt en dat wij mensen er een beetje bij staan om de gebreken van de techniek te controleren. Dat is m.i. mensonwaardig. Kassawerk is dat misschien ook.

[..]

Vroegâh, als je ging tanken, werd je keurig geholpen door een pompbediende. En nu? Iemand binnen achter de kassa drukt op knopje pomp#zoveel, laat de klant zelf pinnen/chippen/dippen/applepayen/whatever en anno 2024 weten we niet beter.

Ook 'mensonwaardig'( :') )?

En zo zijn er nog legio voorbeelden te bedenken waar ambachtelijk werk is vervangen door geautomatiseerde systemen. En werkelijk NIEMAND hoor je daar over klagen.

De zelfscankassa is gewoon het logische vervolg, wen er maar aan.
pi_216014575
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 18:30 schreef r_one het volgende:
En werkelijk NIEMAND hoor je daar over klagen.

Ondergetekende dus wel. En gelukkig mag dat nog maar dat zal ook niet zo lang meer duren.
pi_216014600
Heel simpel, een tassencontrole is alleen geoorloofd als er een gegronde reden voor is. Dat wil zeggen, als een medewerker ziet dat je iets meeneemt waarvoor je niet hebt betaald dan kan deze een zgn burgerarrest doen.
Een tassencontrole, ongeacht zelfscan of bij de kassa mag niet op grond van willekeur, onderbuik of quotum.
Dat een klant tegenwoordig gedwongen wordt een zelfscankassa te gebruiken wil niet zeggen dat de verantwoordelijkheid op juist afrekenen bij de klant komt te liggen.

Stom genoeg ben ik nog nooit eruit geplukt bij een willekeurige controle, maar ik kan er alleen maar op hopen. Ik heb de hele dag, laten ze maar de politie erbij halen, maar ik zal nooit vrijwillig meewerken aan hun "willekeurige" controle.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_216014604
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ondergetekende dus wel. En gelukkig mag dat nog maar dat zal ook niet zo lang meer duren.
Jij wilt dus ook de pompbediende weer terug?
  donderdag 26 december 2024 @ 19:08:37 #120
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_216014634
Horen jullie dat ook? Dit topic heeft potentie voor een FOK!hit. Binnenkort op YouTube :')
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_216014760
quote:
Er werd in dit hele verhaal niet om een bon gevraagd.
pi_216014775
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:06 schreef Ridocar het volgende:
Heel simpel, een tassencontrole is alleen geoorloofd als er een gegronde reden voor is. Dat wil zeggen, als een medewerker ziet dat je iets meeneemt waarvoor je niet hebt betaald dan kan deze een zgn burgerarrest doen.
Een tassencontrole, ongeacht zelfscan of bij de kassa mag niet op grond van willekeur, onderbuik of quotum.
Dat een klant tegenwoordig gedwongen wordt een zelfscankassa te gebruiken wil niet zeggen dat de verantwoordelijkheid op juist afrekenen bij de klant komt te liggen.

Stom genoeg ben ik nog nooit eruit geplukt bij een willekeurige controle, maar ik kan er alleen maar op hopen. Ik heb de hele dag, laten ze maar de politie erbij halen, maar ik zal nooit vrijwillig meewerken aan hun "willekeurige" controle.
De controle vindt plaats voordat je afrekent. Als je alles in een tas hebt gedaan en de controle weigert, dan wordt je gewoon naar de bemande kassa gedirigeerd.
pi_216014791
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:19 schreef Levantina het volgende:

[..]
Hoe kan men dan constateren dat producten niet zijn afgerekend.
pi_216014805
quote:
88s.gif Op donderdag 26 december 2024 11:56 schreef sp3c het volgende:
iets klopt niet, als hij dacht dat de taart niet gescanned was omdat hij alleen gezien heeft dat er een tasje afgerekend werd is onzin, dan had hij de hele kar gescanned omdat hij dacht dat de hele kar niet betaald was

de originele medewerker is compleet irrelevant in deze, die had hij er nooit bijgeroepen
Die taart zat in een apart tasje. Die supermarktmanager was er van overtuigd dat er voor niets behalve dat tasje was betaald dus begon ie met het scannen van die taart maar dat had dus ook een random ander artikel kunnen zijn.
pi_216014818
quote:
88s.gif Op donderdag 26 december 2024 11:57 schreef sp3c het volgende:

[..]

als je het goede bonnetje laat zien dan staat daar al een bedrag op van meer dan 25 cent, dan zou hij al wat minder boos moeten zijn
Zie hierboven. Die supermarktmanager heeft 0 keer in dit hele verhaal om een bon gevraagd.
pi_216014839
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:22 schreef Levantina het volgende:

[..]
Zie hierboven. Die supermarktmanager heeft 0 keer in dit hele verhaal om een bon gevraagd.
En ook niet om een bankafschrift.
pi_216014857
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:20 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hoe kan men dan constateren dat producten niet zijn afgerekend.
Dat vraag ik me dus ook af :D. Waarschijnlijk is zijn hele redenering: laatste transactie was alleen een tasje. Scannen voor de sier “deze taart komt helemaal niet voor in die transactie met alleen een tasje” —> deze taart is niet betaald.
pi_216014875
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:23 schreef r_one het volgende:

[..]
En ook niet om een bankafschrift.
Klopt, die liet ik uit mezelf zien omdat je dan ook ziet dat er meerdere transacties achter elkaar waren, waarvan eentje van 51 nog iets.
pi_216014915
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:26 schreef Levantina het volgende:

[..]
Klopt, die liet ik uit mezelf zien omdat je dan ook ziet dat er meerdere transacties achter elkaar waren, waarvan eentje van 51 nog iets.
Dan moet je dát zeggen en niet "er werd niet om een bonnetje gevraagd" en/of "zie hierboven".
pi_216014949
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 15:07 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]
Dus je hebt 2x afgerekend.

1x voor alle boodschappen en 1x voor een los tasje.

Zou het niet kunnen dat die man enkel heeft gezien dat je voor die losse tas afgerekend hebt, en niet voor de hele bende? Dat dit voor hem dus volkomen begrijpelijk was omdat ie niet gezien had dat je al daarvoor alle andere dingen afgerekend hebt?
Dat is feitelijk gezien inderdaad wat er waarschijnlijk is gebeurd. De beste man kiest er echter zelf voor om zo onbeschoft te handelen plus niet eens naar mijn bon te vragen maar gelijk op agressieve manier mijn tas te doorzoeken.
pi_216014963
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:21 schreef Levantina het volgende:
Die supermarktmanager was er van overtuigd dat er voor niets behalve dat tasje was betaald
Zei die dat?
Nou, daar heb je dan toch het antwoord op je vraag.
Exact het hele probleem in 1 zin verwoord, door de supermarktmanager.

(en ons maar laten gissen en speculeren)
pi_216014991
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:28 schreef r_one het volgende:

[..]
Dan moet je dát zeggen en niet "er werd niet om een bonnetje gevraagd" en/of "zie hierboven".
Nee, vriendelijke vriend. Dat zou ik gezegd moeten hebben indien ik op voorhand voor dat ie begon met mijn tas te doorzoeken die bankafschriften uit mezelf liet zien. Dan is het logisch dat de beste man niet naar mijn bon vroeg. Maar die gozer vraagt voor, tijdens en na het doorzoeken niet om een bon.
pi_216015042
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:31 schreef r_one het volgende:

[..]
Zei die dat?

Op welke manier is dat citaat een antwoord op de vraag die in de OP gesteld werd?

quote:
Ik snap dat controle erbij hoort en dat je daar ook mee instemt wanneer je gebruik maakt van die zelfscan kassa’s. Dit was echter geen willekeurige controle, bovendien had ik mijn boodschappen al betaald én slaat ie een ontzettend agressieve, denigrerende toon aan.

Mag dit alles juridisch gezien zomaar? Ik ben niet uit op heisa maar ik vond de combinatie van dit alles zo frappant dat ik toch wel graag wil weten hoe dit alles juridisch in elkaar zit.

Kennis en ervaringen van anderen hieromtrent zijn meer dan welkom.

Tip: ga lekker Kerst vieren, in plaats van je onnodig druk te maken om iets waar je duidelijk geen zin in hebt.
pi_216015050
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:33 schreef Levantina het volgende:

[..]
Nee, vriendelijke vriend. Dat zou ik gezegd moeten hebben indien ik op voorhand voor dat ie begon met mijn tas te doorzoeken die bankafschriften uit mezelf liet zien. Dan is het logisch dat de beste man niet naar mijn bon vroeg. Maar die gozer vraagt voor, tijdens en na het doorzoeken niet om een bon.
Het ging hier om lieverd:
quote:
quote:
88s.gif Op donderdag 26 december 2024 11:57 schreef sp3c het volgende:

[..]

Om deze vragen (conclusies, gefundeerde aannames) van de Fok!kers. Niet om die van de supermarktmanager. :{w

Zeg dan "ik heb mijn bankafschrift laten zien", niet "er werd helemaal niet om een bonnetje gevraagd"
pi_216015104
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:36 schreef r_one het volgende:

[..]
Het ging hier om lieverd:
[..]
[..]
Om deze vragen (conclusies, gefundeerde aannames) van de Fok!kers. Niet om die van de supermarktmanager. :{w
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:31 schreef r_one het volgende:

[..]
Zei die dat?

“Je vraag” terwijl je mij citeert. Mag ik er dan vanuit gaan dat je doelt op mij in plaats van er nu opeens andere users bij te halen of is dat te logisch gedacht?
pi_216015182
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:40 schreef Levantina het volgende:

[..]
[..]
“Je vraag” terwijl je mij citeert. Mag ik er dan vanuit gaan dat je doelt op mij in plaats van er nu opeens andere users bij te halen of is dat te logisch gedacht?
Volg het draadje even logisch terug.

(en zie dat je dan bij beide posts van @sp3c uitkomt)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_216015293
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 18:16 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is gelukkig nog toegestaan hier. :)

Al met al help je dan met stom geestdodend werk om de aandeelhouder rijker te maken. Dat is wat we zien.
Het werk moet blijkbaar gedaan worden maar het geeft zo weinig bevrediging voor de mens en het werk wat ie moet doen. Dat vind ik dus een beetje lullig voor de mens. Zo wordt de mens steeds meer een dienaar van de techniek en de winst die daarmee behaald wordt maar waar dezelfde mens niet van profiteert.

Voor mij als chronisch zieke is het een grote verbetering: in hoog tempo alles op de band leggen en dan weer alles in de kar leggen kostte me echt teveel nutteloze energie, dat ik dat niet meer hoef te doen scheelt echt veel. En dat argument lees ik vaker op sites met mede-fibromyalgie-patiënten.
pi_216015331
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:21 schreef Levantina het volgende:

[..]
Die supermarktmanager was er van overtuigd dat er voor niets behalve dat tasje was betaald...
En terecht, dat had het systeem hem verteld. Dat snap je toch wel? Hij krijgt (alweer...) die melding en moet er weer een dief uitvissen, niet het leukste werk maar het moet gebeuren. Kun je toch gewoon begrip voor hebben?
pi_216015359
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
En terecht, dat had het systeem hem verteld. Dat snap je toch wel? Hij krijgt (alweer...) die melding en moet er weer een dief uitvissen, niet het leukste werk maar het moet gebeuren. Kun je toch gewoon begrip voor hebben?
Jazeker, dat begrip heb ik zelfs meerdere malen expliciet benoemd. Hij had dit alles echter kunnen voorkomen door gewoon naar mijn bon te vragen en niet onbeschoft te doen.
pi_216015383
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:57 schreef Levantina het volgende:

[..]
Jazeker, dat begrip heb ik zelfs meerdere malen expliciet benoemd. Hij had dit alles echter kunnen voorkomen door gewoon naar mijn bon te vragen en niet onbeschoft te doen.
Verplaats je nou in hem, is dat nou zo moeilijk?

Als je dagelijks diverse dieven er uit moet pikken, die allemaal onzinnige smoesjes zullen hebben, word je vanzelf minder aardig waarschijnlijk. Jij was gewoon dief nummer zoveel op, vlak voor kerst, waarschijnlijk ook nog eens een drukke dag.

Zo moeilijk is het toch niet om begripvol te zijn? Help hem zijn werk zo makkelijk mogelijk te maken en behandel hem vriendelijk en maak excuses voor het feit dat jij 2 keer hebt afgerekend, dan blijft hij echt niet onbeschoft.
  Moderator donderdag 26 december 2024 @ 20:18:23 #141
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216015587
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:19 schreef Levantina het volgende:

[..]
Ja dat maakt het een raar verhaal, zonder dat bonnetje kan hij toch niets constateren?

Enkel dat het taartje kost wat het kost

Ik ben er ook wel eens op een vergelijkbare manier uitgepikt, toen had ik mijn bonnetje al weggegooid, kassa aangewezen waar ik had betaald, hebben ze het opnieuw afgedrukt, excuses en gaan

Dat de man onbeschoft was geloof ik, daar moet je een klacht over indienen maar verder heb je juridisch geen poot om op te staan zolang je de deur nog niet uitbent
pi_216016398
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2024 20:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Verplaats je nou in hem, is dat nou zo moeilijk?

Als je dagelijks diverse dieven er uit moet pikken, die allemaal onzinnige smoesjes zullen hebben, word je vanzelf minder aardig waarschijnlijk. Jij was gewoon dief nummer zoveel op, vlak voor kerst, waarschijnlijk ook nog eens een drukke dag.

Zo moeilijk is het toch niet om begripvol te zijn? Help hem zijn werk zo makkelijk mogelijk te maken en behandel hem vriendelijk en maak excuses voor het feit dat jij 2 keer hebt afgerekend, dan blijft hij echt niet onbeschoft.
Ik werk zelf in de dienstverlening. Juist daarom verbaasd me dit. Hij had niets te winnen met zijn onbeschofte gedrag. Ik zou nooit zo tegen een klant hebben gedaan en mijn collega’s evenmin. Als basis fatsoen te veel gevraagd is, helemaal als leidinggevende met een voorbeeldfunctie, dan kun je beter iets anders gaan doen. Omgekeerde wereld dit. Niet alleen een sterk staaltje victim blaming maar ook nog eens serieus vragen om excuses aan te bieden aan die hork :D.
pi_216016446
Volgens mij was heel deze situatie voorkomen door in je allereerste contact met de medewerker (dus na de eerste zin) even uit te leggen dat je per ongeluk 2 transacties hebt moeten doen, dat hij wel in je tasje mag kijken en dat je de transactie nog hebt. Dan was je nog eerder buiten en had je dit topic niet hoeven openen. Gewoon helder, adrem en transparant communiceren vanaf moment 1.
pi_216016447
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2024 21:30 schreef Levantina het volgende:

[..]
Ik werk zelf in de dienstverlening. Juist daarom verbaasd me dit. Hij had niets te winnen met zijn onbeschofte gedrag. Ik zou nooit zo tegen een klant hebben gedaan en mijn collega’s evenmin. Als basis fatsoen te veel gevraagd is, helemaal als leidinggevende met een voorbeeldfunctie, dan kun je beter iets anders gaan doen. Omgekeerde wereld dit. Niet alleen een sterk staaltje victim blaming maar ook nog eens serieus vragen om excuses aan te bieden aan die hork :D.
Geen fictim blaming, gewoon aangeven hoe ik had gereageerd. En in mijn ervaring blijven mensen dan nooit onbeschoft.

Gewoon "sorry, ik snap dat dit gek over komt, maar ik was een tas vergeten dus heb in 2 keer afgerekend, maar u mag dat natuurlijk controleren".
pi_216020502
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:30 schreef Levantina het volgende:

[..]
Dat is feitelijk gezien inderdaad wat er waarschijnlijk is gebeurd. De beste man kiest er echter zelf voor om zo onbeschoft te handelen plus niet eens naar mijn bon te vragen maar gelijk op agressieve manier mijn tas te doorzoeken.
Dat is feitelijk inderdaad wat er waarschijnlijk is gebeurd????

Is het nou een feit? Gebeurd? Waarschijnlijk?
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_216020504
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 21:33 schreef GerryDV het volgende:
Volgens mij was heel deze situatie voorkomen door in je allereerste contact met de medewerker (dus na de eerste zin) even uit te leggen dat je per ongeluk 2 transacties hebt moeten doen, dat hij wel in je tasje mag kijken en dat je de transactie nog hebt. Dan was je nog eerder buiten en had je dit topic niet hoeven openen. Gewoon helder, adrem en transparant communiceren vanaf moment 1.
Dat dus. Gewoon zelf even beleefd zijn. Hij heeft een dief op heterdaad betrapt (van wat hij op dat moment geconstateerd heeft. 1 tasje afrekenen, maar er zit inhoud in.), vind je het gek dat hij niet heel vrolijk doet? Altijd maar weer zielig lopen zijn en gelijk lopen miepen.
pi_216020525
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 19:57 schreef Levantina het volgende:

[..]
En jij kan als hoogopgeleide toch ook wat begrip hebben? Waar maak je je nou zo druk om?
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  vrijdag 27 december 2024 @ 07:54:27 #148
545 dop
pi_216020601
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2024 21:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geen fictim blaming, gewoon aangeven hoe ik had gereageerd. En in mijn ervaring blijven mensen dan nooit onbeschoft.

Gewoon "sorry, ik snap dat dit gek over komt, maar ik was een tas vergeten dus heb in 2 keer afgerekend, maar u mag dat natuurlijk controleren".
Leuk dat je iets anders bedoeld, maar zoek de definitie van victim blaming eens op.
Dit past daar prima in, kwestie van woord keuze, maar als je vind dat een slachtoffer zich anders moet gedragen dan is dat victim blaming.
Dat de manager gefrustreerd is door zijn werk kun je prima benoemen, zonder het slachtoffer verantwoordelijk te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 27-12-2024 08:13:40 ]
pi_216020786
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 07:54 schreef dop het volgende:

[..]
Leuk dat je iets anders bedoeld, maar zoek de definitie van victim blaming eens op.
Dit past daar prima in, kwestie van woord keuze, maar als je vind dat een slachtoffer zich anders moet gedragen dan is dat victim blaming.
Dat de manager gefrustreerd is door zijn werk kun je prima benoemen, zonder het slachtoffer verantwoordelijk te maken.
Ik weet wat victim blaming is, maar TS is hier gewoon helemaal geen slachtoffer. Zo simpel zit het. Ze is gecontroleerd omdat ze een verdachte actie deed en zo hoort het ook.

En betalen en daarna verder winkelen staat bij mijn winkel in elk geval in de voorwaarden als iets wat niet mag met de zelfscan. Daar excuses voor maken is dus zeker gepast.
pi_216020926
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 08:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar excuses voor maken is dus zeker gepast.
“Nou sorry hoor” maar excuses aanbieden vind ik dan ook feitelijk weer wat overtrokken waarschijnlijk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_216020969
quote:
12s.gif Op vrijdag 27 december 2024 08:55 schreef r_one het volgende:

[..]
“Nou sorry hoor” maar excuses aanbieden vind ik dan ook feitelijk weer wat overtrokken waarschijnlijk.

SPOILER
Excuses maken hoeft niet overdreven te zijn, gewoon je zin beginnen met 'sorry, ik heb het in 2 keer afgerekend'. Je hoeft niet huilend op je knieën oid. Maak het werk van die man die daar werkt om jou te helpen nou niet moeilijker dan nodig.
pi_216022568
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2024 20:00 schreef Hanca het volgende:

Juist als het dagelijkse kost is om dit soort confrontaties aan te gaan wordt je vanzelf beleefder. Sowieso het besef dat je het een enkele keer mis hebt maar ook het feit dat jou 'agressief assertieve opstelling' juist agressie bij de klant opwekt moet je niet onderschatten. Je wilt namelijk geen hok vol herrie en al helemaal niet in het voorportaal van je handel.

Dus een professioneel blijft juist rustig en kalm in een dergelijke situatie.
pi_216022728
Vol verbazing zie ik dat dit topic is verschoven naar victim blaming. Iedereen weet heel goed onder woorden te brengen hoe TS had moeten reageren. Gemakshalve even vergeten dat we met zn allen hier nu al dagen over praten en TS op het moment zelf niet wist wat haar overkwam. Bonnetjes gaan bij mij ook in de vullisbak bij het poortje.

Ik blijf erbij dat de controleur absoluut dom bezig was. Als dit het hele verhaal is kan ik er toch echt niet iets anders van maken. Als winkel wil je geen stennis bij de voordeur, agressie wekt agressie op. Wil je dat of is het handiger om zaken dus professioneler aanpakken en in alle rust af te handelen?
pi_216027878
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 09:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Excuses maken hoeft niet overdreven te zijn, gewoon je zin beginnen met 'sorry, ik heb het in 2 keer afgerekend'. Je hoeft niet huilend op je knieën oid. Maak het werk van die man die daar werkt om jou te helpen nou niet moeilijker dan nodig.
Je hebt m'n punt gemist. Elke vorm van excuses, op welke toon dan ook, is niet nodig; TS heeft immers niets fout gedaan (de inschattingsfout komt van de manager dus als er iemand excuses moet aanbieden ....). Maar 'sorry' als beleefdheidsvorm is niks mis mee.

En "de man die daar werkt" was nou niet bepaald 'helpend' bezig. Egnie :N
  vrijdag 27 december 2024 @ 16:23:54 #155
545 dop
pi_216028086
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 08:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik weet wat victim blaming is, maar TS is hier gewoon helemaal geen slachtoffer. Zo simpel zit het. Ze is gecontroleerd omdat ze een verdachte actie deed en zo hoort het ook.

En betalen en daarna verder winkelen staat bij mijn winkel in elk geval in de voorwaarden als iets wat niet mag met de zelfscan. Daar excuses voor maken is dus zeker gepast.
Ook nog moeite met context.
Misschien nog eens goed het topic door lezen. Het gaat niet om de controle op zich maar op de manier waarop. Van een winkelmanager mag wel enig fatsoen worden verwacht.
Ik gebruik de zelfscan vaak en word dan natuurlijk ook regelmatig gecontroleerd, maar dat is dan wel op een andere toon.
"Goede middag meneer, mag ik een kleine steekproef bij u doen", of iets in die trand.
  Moderator vrijdag 27 december 2024 @ 17:14:59 #156
236264 crew  capricia
pi_216029035
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 09:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
^O^
Ik vind het ook volstrekt normaal dat als je je boodschappen in twee keer afrekent dat je dat even van tevoren aangeeft.
Er zit een assistentie-knop op dat apparaat. Dan komt er een medewerker. En dan zeg je: ik wil graag in twee keer afrekenen.

Want dat is wat TS gedaan heeft, in twee keer afrekenen zonder dit aan te geven.

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 27-12-2024 17:45:52 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216029285
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 16:23 schreef dop het volgende:

[..]
Ook nog moeite met context.
Misschien nog eens goed het topic door lezen. Het gaat niet om de controle op zich maar op de manier waarop. Van een winkelmanager mag wel enig fatsoen worden verwacht.
Ik gebruik de zelfscan vaak en word dan natuurlijk ook regelmatig gecontroleerd, maar dat is dan wel op een andere toon.
"Goede middag meneer, mag ik een kleine steekproef bij u doen", of iets in die trand.
Dit was niet de gewone controle, dit was de controle na betaling omdat het systeem haar had aangemerkt als iemand die een verdachte transactue deed. Wie heeft het topic nou niet goed doorgelezen.

En ja, zij is er zelf verantwoordelijk voor dat ze die rare transactie (alleen een tasje) deed.
pi_216029733
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 17:14 schreef capricia het volgende:

[..]
^O^
Ik vind het ook volstrekt normaal dat als je je boodschappen in twee keer afrekent dat je dat even van tevoren aangeeft.
Er zit een assistentie-knop op dat apparaat. Dan komt er een medewerker. En dan zeg je: ik wil graag in twee keer afrekenen.

Want dat is wat TS gedaan heeft, in twee keer afrekenen zonder dit aan te geven.
Hoezo niet aangeven dat het in tweeën is betaald, ze had notabene contact met het personeel vanwege de bonuskaart. De kaarthouder bevestigde dat zelfs naar de manager.

Wederom victim blaming.
  vrijdag 27 december 2024 @ 17:55:07 #159
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216029762
quote:

[..]
^O^

Ik niet. Waarom zou je dat moeten aangeven?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Spellchecker vrijdag 27 december 2024 @ 18:01:31 #160
197773 crew  maily
pi_216029875
quote:

[..]
^O^

Bij onze appie staat dat op een sticker bij elke zelfscankassa:
quote:
Wilt u in twee keer afrekenen? Geef dat dan aan bij een van onze medewerkers.
pi_216029901
"We" hebben dit gezeik deels aan ons zelf te danken door massaal als makke schapen over te stappen op zelfscan en daarmee verantwoordelijkheden die voorheen bij de winkel lagen naar onszelf te verschuiven.

Ik zie het nog steeds niet als een taak voor mezelf om producten op de juiste wijzen te scannen, daarom blijf ik vrolijk afrekenen bij de normale kassa's.

Nooit een controle gehad, nooit gezeik en wordt er toch een fout gemaakt dan is dat niet mijn probleem.

Dan ben ik maar een "boomer" ;)
pi_216029942
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
"We" hebben dit gezeik deels aan ons zelf te danken door massaal als makke schapen over te stappen op zelfscan en daarmee verantwoordelijkheden die voorheen bij de winkel lagen naar onszelf te verschuiven.

Ik zie het nog steeds niet als een taak voor mezelf om producten op de juiste wijzen te scannen, daarom blijf ik vrolijk afrekenen bij de normale kassa's.

Nooit een controle gehad, nooit gezeik en wordt er toch een fout gemaakt dan is dat niet mijn probleem.

Dan ben ik maar een "boomer" ;)
Draait Fok een beetje op Windows 3.11?
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
pi_216030017
quote:
16s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:04 schreef nostra het volgende:

[..]
Draait Fok een beetje op Windows 3.11?
Op zich gaat dat aardig, ik heb Netscape Navigator draaien en dat werkt prima.
Het inbellen op 14k4 duurt altijd wel even.

De certificaatfoutmeldingen moet je negeren.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-12-2024 18:18:40 ]
  vrijdag 27 december 2024 @ 18:15:22 #164
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216030133
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

Dat ben ik niet met je eens. Dat de winkel consumenten de mogelijkheid geeft om producten zelf te scannen betekent niet dat het ook de verantwoordelijkheid van de consument is dat alles correct gescand wordt.

Supermarkt in kwestie moet accepteren dat klanten fouten kunnen maken, en fouten maken is niet per se strafbaar. Als supermarkten niet willen dat klanten fouten maken, dan moeten ze de producten door daarvoor getraind personeel laten scannen.
Huilen dan.
  vrijdag 27 december 2024 @ 18:18:36 #165
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216030182
Ben overigens zelf ook een keer onterecht beschuldigd van poging tot diefstal, en werd toen ik de winkel uitliep bij m'n arm gepakt door een aso beveiliger met grote bek.

Heb 'm toen hij het niet kon bewijzen (ik zou "goed wegkomen".. :') ) de prullenbak door laten spitten op zoek naar het bonnetje. Wat bleek? Alles netjes afgerekend. Hij was daarna ook niet mans genoeg om toe te geven dat ze ze het fout hadden.
Huilen dan.
pi_216030206
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:15 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat ben ik niet met je eens. Dat de winkel consumenten de mogelijkheid geeft om producten zelf te scannen betekent niet dat het ook de verantwoordelijkheid van de consument is dat alles correct gescand wordt.

Supermarkt in kwestie moet accepteren dat klanten fouten kunnen maken, en fouten maken is niet per se strafbaar. Als supermarkten niet willen dat klanten fouten maken, dan moeten ze de producten door daarvoor getraind personeel laten scannen.
Daar ben ik het niet mee oneens maar je ziet in de praktijk toch dat winkeliers derving bij de zelfscan hebben (rond 1%) en de vriendelijkheid en begrip daardoor soms ver te zoeken is.
  vrijdag 27 december 2024 @ 18:21:33 #167
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216030219
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daar ben ik het niet mee oneens maar je ziet in de praktijk toch dat winkeliers derving bij de zelfscan hebben (rond 1%) en de vriendelijkheid en begrip daardoor soms ver te zoeken is.
Het scheelt dat ik niet in de supermarkt kom om vrienden te maken :P .
Huilen dan.
pi_216030235
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:21 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Maar ik kom er ook niet om gezeik te hebben, dus ik gooi alles op de band en aan het eind hoor ik wel wat het kost ;)

Zoals ik eerder zei, bij de AH hier vlakbij hebben ze ook al poortjes als je naar buiten wil (of je nu zelfscan of kassa gebruikt) en verdwijnen er steeds meer kassa's om ruimte te maken voor de zelfscan, dus die winkel vermijd ik sinds kort ook al als de pest.

Als alles zelfscan is, zal er een moment komen dat ik alleen nog boodschappen laat thuisbezorgen :P
  Moderator vrijdag 27 december 2024 @ 18:52:33 #169
236264 crew  capricia
pi_216030724
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:01 schreef maily het volgende:

[..]
Bij onze appie staat dat op een sticker bij elke zelfscankassa:
[..]

Dat is ook gewoon normaal.
Maar kennelijk bij een aantal mensen wekt dit de grootste verbazing op.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 27 december 2024 @ 19:02:09 #170
545 dop
pi_216030884
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 17:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit was niet de gewone controle
beweer ik anders?
quote:
, dit was de controle na betaling omdat het systeem haar had aangemerkt als iemand die een verdachte transactue deed.
dat blijkt nergens uit, dat is pure invulling van jouw kant
quote:
Wie heeft het topic nou niet goed doorgelezen.

En ja, zij is er zelf verantwoordelijk voor dat ze die rare transactie (alleen een tasje) deed.
En dan is het okay als je niet fatsoenlijk behandeld wordt?
Een tasje kopen is een alledaagse transactie, dat is echt niet bijzonder. Er was dan ook geen automatische controle, voor afrekenen.
Dat de supermarkt manager dan als nog wil controleren kan prima als hij zijn klant gewoon fatsoenlijk benaderd, daar ging het nu juist mis.
  vrijdag 27 december 2024 @ 19:13:06 #171
545 dop
pi_216031018
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:52 schreef capricia het volgende:

[..]
verschilt nogal per winkel.
Bij de Jumbo, Dirk en lidl heb ik die stikkers nooit gezien, kan dat ik slecht kijk natuurlijk, maar dan nog als ik een fout maak verwacht ik op voorhand dat ik gewoon fatsoenlijk wordt behandeld, dat is de enige normaal die wel overal het zelfde hoort te zijn.
pi_216033077
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:21 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Niet? :D

Maar dat is nog geen reden om je (mede)supermarktbezoekers dan maar onvriendelijk te bejegenen. :P
pi_216033608
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit een dergelijke stikker gezien en voor deze draad zou ik ook niet op het idee komen om er personeel bij te halen als ik alsnog een tasje of een verscholen rode peper moet afrekenen.
pi_216034075
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 19:02 schreef dop het volgende:

[..]

Een tasje kopen is een alledaagse transactie, dat is echt niet bijzonder.
Alleen een tasje is niet alledaags en over het algemeen het teken dat de zaken er in niet zijn betaald. Niemand komt een supermarkt binnen om alleen een tasje te kopen.
pi_216034428
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:08 schreef 215 het volgende:
Ja, dat mag tot de deur van de winkel mag er gecontroleerd worden.
in de meeste huisregels staat dat medewerkers bevoegd zijn om in je tas (sen) te kijken en of er controle op uit te voeren,dat is niets nieuws.
pi_216034544
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Netscape Navigator
mooie tijd met die 1e browsers,het waren wel de pioniers
  Moderator vrijdag 27 december 2024 @ 22:40:28 #177
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216036500
Enige wat h
pi_216036938
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:40 schreef sp3c het volgende:
Enige wat h
Goed verhaal :D
pi_216036940
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar ik kom er ook niet om gezeik te hebben, dus ik gooi alles op de band en aan het eind hoor ik wel wat het kost ;)

Zoals ik eerder zei, bij de AH hier vlakbij hebben ze ook al poortjes als je naar buiten wil (of je nu zelfscan of kassa gebruikt) en verdwijnen er steeds meer kassa's om ruimte te maken voor de zelfscan, dus die winkel vermijd ik sinds kort ook al als de pest.

Als alles zelfscan is, zal er een moment komen dat ik alleen nog boodschappen laat thuisbezorgen :P
Zelfscan is prima voor 5 artikelen.

Hele kar vol kan ook wel met die handscanners.

Verder is zelf scannen Kut.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator vrijdag 27 december 2024 @ 23:22:40 #180
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216037870
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Goed verhaal :D
Weet niet meer wat ik wilde zeggen
pi_216040382
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 21:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
over het algemeen het teken dat de zaken er in niet zijn betaald.
Dit meen je toch niet serieus he? Alsof een notoire dief voor 80 euro aan boodschappen in een tasje van een grijpstuiver door de kassa smokkelt ….. dikke fail.

Lekker wantrouwend richting je klanten ook.
pi_216040397
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 21:34 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
in de meeste huisregels staat dat medewerkers bevoegd zijn om in je tas (sen) te kijken en of er controle op uit te voeren,dat is niets nieuws.
Da’s mooi maar heeft geen enkele rechtskracht.
  zaterdag 28 december 2024 @ 07:46:16 #183
545 dop
pi_216041690
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 21:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Alleen een tasje is niet alledaags en over het algemeen het teken dat de zaken er in niet zijn betaald. Niemand komt een supermarkt binnen om alleen een tasje te kopen.
jij wil beweren dat het niet dagelijks gebeurt dat mensen als nog een extra tasje kopen?

Nogmaals het is geen vrijbrief voor de manager om zich onbeschoft te gedragen.
Vragen om Controle op een beleefde manier staat hem verder vrij dat stel ik nergens ter discussie.
pi_216041872
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 20:18 schreef sp3c het volgende:
maar verder heb je juridisch geen poot om op te staan zolang je de deur nog niet uitbent
Wel dus. Je bent geen eigendom van de winkel geworden ofzo. Of verplicht om je zakken/tassen binnenstebuiten te keren.
  Moderator zaterdag 28 december 2024 @ 08:11:22 #185
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216041891
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 december 2024 08:09 schreef sigme het volgende:

[..]
Wel dus. Je bent geen eigendom van de winkel geworden ofzo. Of verplicht om je zakken/tassen binnenstebuiten te keren.
dan had ts nee moeten zeggen

ze mogen het gewoon vragen
pi_216041931
quote:

[..]
Medewerkers zijn niet bevoegd tot wat dan ook wat een andere willekeurige voorbijganger niet ook is.
Ze zijn *niet* bevoegd om in je tas te graaien, ze mogen wel - net als elke andere willekeurige voorbijganger- vriendelijk vragen of ze in je tas mogen loeren.

Mocht je dat niet willen toestaan kunnen ze je zeggen dat je niet weer in de winkel mag komen. En/of ze kunnen de politie bellen om aangifte te doen van (poging tot) diefstal.

Oh, en als ze bij een controle ongescande artikelen aantreffen ben je nog geen winkeldief, je kan fouten maken en zo dien je ook behandeld te worden (juridisch gezien). Denken ze dat je het echt met opzet deed dan moeten ze de politie erbij halen.
pi_216041941
quote:
88s.gif Op zaterdag 28 december 2024 08:11 schreef sp3c het volgende:

[..]
dan had ts nee moeten zeggen

ze mogen het gewoon vragen
Je hebt juridisch dus gewoon alle poot om op te staan. En dat is het punt he, in WGR.
  Moderator zaterdag 28 december 2024 @ 08:18:07 #188
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216041964
quote:
80s.gif Op zaterdag 28 december 2024 08:16 schreef sigme het volgende:

[..]
Je hebt juridisch dus gewoon alle poot om op te staan. En dat is het punt he, in WGR.
maar dat heef ts niet

er is gevraagd om in die tas te kijken, daar is ze mee akkoord gegaan, punt, klaar

dat de man onbeschoft was is een ander verhaal
pi_216042041
quote:

[..]
Als op datzelfde bord staat dat je je telefoon in moet leveren en je 'm weer terug krijgt na het afrekenen, zou je dat ook doen?
pi_216042631
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 08:26 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Als op datzelfde bord staat dat je je telefoon in moet leveren en je 'm weer terug krijgt na het afrekenen, zou je dat ook doen?
Als je niet akkoord gaat moet je ergens anders gaan boodschappen doen.
  zaterdag 28 december 2024 @ 09:49:42 #191
545 dop
pi_216042763
quote:
88s.gif Op zaterdag 28 december 2024 08:18 schreef sp3c het volgende:

[..]
maar dat heef ts niet

er is gevraagd om in die tas te kijken, daar is ze mee akkoord gegaan, punt, klaar

Lees de op eens, er is niet gevraagd en er is ook geen akkoord gegeven.
Dat is het hele punt, waar kom jij op de gedachte dat het wel is gevraagd en akkoord is gegeven?
pi_216042799
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 08:26 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Dan ga je naar een andere supermarkt. Zo moeilijk is het niet. :P
  zaterdag 28 december 2024 @ 10:25:32 #193
545 dop
pi_216043427
quote:

[..]
Onzin, kom maar op met de huisregels waar in dit letterlijk zo staat. Supermarkten zijn niet gek en weten ook dat ze dit wettelijk niet zo mogen. De kans is dus ook zeer klein dat het zo letterlijk in de regels staat.
Het zal eerder in een veel algemenere term zijn zoals "het recht op controle, en het verzoek tot inzage".
Zij weten prima dat er geen sprake is van bevoegdheid.
pi_216043912
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 20:58 schreef Chinless het volgende:
Dit is een forum, zo werkt dat.
pi_216043951
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 10:25 schreef dop het volgende:

[..]
Onzin, kom maar op met de huisregels waar in dit letterlijk zo staat. Supermarkten zijn niet gek en weten ook dat ze dit wettelijk niet zo mogen. De kans is dus ook zeer klein dat het zo letterlijk in de regels staat.
Het zal eerder in een veel algemenere term zijn zoals "het recht op controle, en het verzoek tot inzage".
Ze hangen bij de ingang van de supermarkt.
Wel eens gelezen?
pi_216043979
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 10:25 schreef dop het volgende:

[..]
in de openbare ruimte zal dat niet mogen, binnen een winkel met huisregels mag dat best
pi_216044565
Uit de AH zelfscan voorwaarden.

quote:
Afrekenen bij de betaalpaal

Het af te rekenen bedrag verschijnt op de betaalpaal. Vervolgens kunt u met uw bankpas betalen. Het is belangrijk dat u goed nagaat of u al uw boodschappen correct hebt gescand. De betaalpaal is het enige en laatste afrekenpunt voor AH Zelfscannen. Scan alle producten afzonderlijk voordat u gaat afrekenen bij de betaalpaal. Vraag bij twijfel altijd een medewerker om hulp. We zien toe op juist gebruik van AH Zelfscannen en voeren controles uit om vast te stellen of de procedures van het scannen van alle producten en het afrekenen op de juiste wijze geschiedt. Daarbij wordt onder andere gebruik gemaakt van een ICT- systeem. Een medewerker zal mogelijk uw boodschappen opnieuw scannen en/of kijken of u alle producten gescand heeft. Na het afrekenen van uw boodschappen dient u de bon bij de uitgangspoortjes te scannen. In geval van vermeend misbruik hebben wij het recht om eenieder uit te sluiten van AH Zelfscannen. Blijkt bij controle dat niet alle producten zijn gescand nadat u uw Bonuskaart bij de betaalpaal hebt gescand, dan kunnen wij dit als diefstal beschouwen en kunnen wij aangifte doen.
En dat is dus heel arbitrair. Wanneer zie je het als diefstal?
pi_216044798
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uit de AH zelfscan voorwaarden.
[..]
En dat is dus heel arbitrair. Wanneer zie je het als diefstal?
als iets niet gescand en dus afgerekend wordt maar wel meegenomen
pi_216044865
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 11:50 schreef mschol het volgende:

[..]
Er staat niet dat ze het als diefstal beschouwen, er staat dat ze het als diefstal kúnnen beschouwen, dus arbitrair.

Is dat op basis van het ongescande artikel? Op basis van uiterlijk? Op basis van het humeur van de bedrijfsleider? Op basis van de reactie van de klant?
  zaterdag 28 december 2024 @ 12:07:28 #200
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216045143
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er staat niet dat ze het als diefstal beschouwen, er staat dat ze het als diefstal kúnnen beschouwen, dus arbitrair.

Is dat op basis van het ongescande artikel? Op basis van uiterlijk? Op basis van het humeur van de bedrijfsleider? Op basis van de reactie van de klant?
Sowieso is het niet heel boeiend wat de AH wel of niet als diefstal beschouwt. Daar hebben we namelijk het Wetboek van Strafrecht voor.
Huilen dan.
pi_216045500
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 11:50 schreef mschol het volgende:

[..]
Dat lijkt me de juiste definitie.
Dat ze een diefstal aanmerken als 'een vergissing' is puur coulance.

Kun je er niet mee omgaan, heb je vaker 'vergissingen' ga dan naar een gewone kassa. Toch doorgaan naar een zelfscan-kassa, is bewust gedrag.
  zaterdag 28 december 2024 @ 12:31:11 #202
545 dop
pi_216045676
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 11:03 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ze hangen bij de ingang van de supermarkt.
Wel eens gelezen?
Ik heb ze niet van alle supermarkten gelezen, maar die ik heb gelezen, ah en Jumbo staat echt niet letterlijk in dat het personeel bevoegd is om in je tas te kijken. Precies daarom vragen ze je ook om toestemming/medewerking.
En ja ik snap de spelregels en als je mij netjes vraagt zal ik je ook zeker toestemming geven.
Maar zonder een vriendelijke gesprek onwillekeurig in mijn tas kijken is er niet bij.
(Zie ook post 197 daar staat die van Ah geqoute)

quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 11:05 schreef mschol het volgende:

[..]
in de openbare ruimte zal dat niet mogen, binnen een winkel met huisregels mag dat best
Je doet een aanname zonder de wettelijke basis te kennen. Het mag dus niet.
Vragen mag, maar er is geen bevoegdheid om zonder toestemming in je tas te kijken.

[ Bericht 2% gewijzigd door dop op 28-12-2024 12:46:18 ]
pi_216050502
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja. Nee. Nee. Nee.
pi_216053095
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 12:24 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Dat lijkt me de juiste definitie.
Dat ze een diefstal aanmerken als 'een vergissing' is puur coulance.

Kun je er niet mee omgaan, heb je vaker 'vergissingen' ga dan naar een gewone kassa. Toch doorgaan naar een zelfscan-kassa, is bewust gedrag.
Nee, dat is niet de juiste definitie. De juiste definitie staat in het Wetboek van Strafrecht, en luidt:

quote:
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen,
Simpelweg iets meenemen zonder te scannen is niet per definitie diefstal, bij diefstal is sprake van moedwil, en dus zal de winkel opzet moeten aantonen of op z'n minst aannemelijk moeten maken.

Als jij met een volle kar de winkel wil verlaten terwijl jij alleen een flesje koffiemelk gescand hebt, dan is het aannemelijk dat je de intentie had om de rest te stelen. Heb jij alles in je kar netjes gescand, alleen 1 flesje koffiemelk niet, dan is het niet aannemelijk dat je dat ene flesje wilde stelen.

Dus dat ze je in dat laatste geval gewoon de mogelijkheid geven om dat flesje koffiemelk alsnog af te rekenen heeft weinig met coulance te maken, maar meer met het feit dat diefstal waarschijnlijk niet te bewijzen is.

Ik weet niet hoe het in jou contreien zit, maar heeft de plaatselijke supermarkt nog maar 1 gewone kassa (tevens de klantenservice), de rest is zelfscan. Wegens personeelstekort, vertelde men mij desgevraagd. Dus dan is de keuze voor zelfscan snel gemaakt.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_216053660
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 19:07 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Wegens personeelstekort, vertelde men mij desgevraagd.
Dat personeelstekort ontstaat ook vaak omdat ze je eruit gooien als je 21 bent.
Dat is niet overal zo maar als je supermarkten ziet met alleen maar jonge mensen dan weet je wel hoe laat het is.

Bij een supermarkt in Kollum waar ik ooit stage liep in 1994 (!) toen het nog een "De Boer" (en later "Super de Boer") supermarkt was, werken nog 2 mensen die er toen ook werkten... Dat is dus minimaal 30 jaar in dienst. Zo kan het ook. Dat is nu een Jumbo.

Ik weet dat ze er nog werken, kom wel eens van het Lauwersmeergebied en doe dan op de terugweg richting Drachten even boodschapjes daar.
pi_216054094
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 19:07 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Heb jij alles in je kar netjes gescand, alleen 1 flesje koffiemelk niet, dan is het niet aannemelijk dat je dat ene flesje wilde stelen.
Maar je hebt wel het oogmerk om je het flesje koffiemelk (enig goed) toe te eigenen terwijl, zolang je het niet gescand en betaald hebt, aan een ander (namelijk de supermarkt) toebehoort. De koffiemelk zit dan al in je tas (of kar) dus je hebt het ook al weggenomen.

Tot zover de uitleg van 310Sr (die je zelf quote) :')
pi_216055496
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 19:57 schreef r_one het volgende:

[..]
Maar je hebt wel het oogmerk om je het flesje koffiemelk (enig goed) toe te eigenen terwijl, zolang je het niet gescand en betaald hebt, aan een ander (namelijk de supermarkt) toebehoort. De koffiemelk zit dan al in je tas (of kar) dus je hebt het ook al weggenomen.

Waarop baseer je dat ik het oogmerk heb om mij de koffiemelk wederrechtelijk toe te eigenen? Oogmerk hebben betekent immers dat je het doelbewust doet, met opzet dus. Hoe wil jij die opzet aantonen of op z'n minst aannemelijk maken?
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
pi_216055755
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 19:57 schreef r_one het volgende:

[..]

quote:
oog·merk (het; o; meervoud: oogmerken)
1
(formeel) bedoeling
Als het niet de bedoeling (!) was om de koffiemelk niet te scannen, is er geen oogmerk.

Zoiets heet dan een foutje.

Wie bepaalt of er opzet was? Dat blijft arbitrair.

En daarom sta ik bij de kassa ipv zelfscan ;)
pi_216056155
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 20:42 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Waarop baseer je dat ik het oogmerk heb om mij de koffiemelk wederrechtelijk toe te eigenen? Oogmerk hebben betekent immers dat je het doelbewust doet, met opzet dus. Hoe wil jij die opzet aantonen of op z'n minst aannemelijk maken?
'wederrechtelijk' is het enige onderscheidende woord in de gehele context (had 'm welbewust even achterwege gelaten ;) ), de term 'opzet' komt in de omschrijving helemaal niet voor.

De vraag moet dus zijn: wanneer is het 'wederrechtelijk'?

[ Bericht 7% gewijzigd door r_one op 28-12-2024 21:12:01 ]
pi_216056288
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 20:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]
Als het niet de bedoeling (!) was om de koffiemelk niet te scannen, is er geen oogmerk.
Jawel, er is wel degelijk een 'oogmerk' (anders had je die koffiemelk wel in het schap laten staan en zelfs is er een oogmerk, namelijk om géén koffiemelk te kopen). Een oogmerk hoeft niet altijd fout te zijn hè
quote:
Zoiets heet dan een foutje.

Wie bepaalt of er opzet was? Dat blijft arbitrair.
Zoals gezegd: 'opzet' komt in de wettekst helemaal niet voor.
quote:
En daarom sta ik bij de kassa ipv zelfscan ;)
Joh .... blijf het vooral herhalen :')

[ Bericht 3% gewijzigd door r_one op 28-12-2024 21:15:32 ]
pi_216056907
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 21:06 schreef r_one het volgende:

[..]
'wederrechtelijk' is het enige onderscheidende woord in de gehele context, de term 'opzet' komt in de omschrijving helemaal niet voor.

De vraag moet dus zijn: wanneer is het 'wederrechtelijk'?
De term "opzet" komt wel degelijk voor in de wettekst. Er is sprake van "oogmerk hebben", en dat is simpelweg een ander woord voor iets doelbewust doen, oftewel met opzet.

quote:
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
pi_216057336
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 21:28 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
De term "opzet" komt wel degelijk voor in de wettekst. Er is sprake van "oogmerk hebben", en dat is simpelweg een ander woord voor iets doelbewust doen, oftewel met opzet.
[..]

Oftewel, het staat of valt met de toevoeging 'wederrechtelijk' ;)

'Oogmerk' (of als jij dat liever hebt 'opzet', ik hou me liever aan de letterlijke wettekst) zonder die toevoeging levert geen strafrechtelijk feit op.
pi_216057673
het blijft moeilijk oordelen omdat we het verhaal van slechts 1 kant krijgen.

in het begin was de zelfscankassa gericht op mensen met een klein aantal boodschappen.
nu klanten met een hele kar aan de zelfscankassa staan vraag je je toch af hoe dat scannen gaat. leg je een gescand product terug in diezelfde kar?

hoe het exact gegaan is, en of TS wel eerlijk het hele verhaal brengt, wie zal 't zeggen. het lijkt mij in ieder geval sterk dat een winkelmedewerker uit het niets zomaar op een klant afstapt, met die toon.

[ Bericht 1% gewijzigd door spectrumanalyser op 28-12-2024 22:03:21 ]
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 28 december 2024 @ 21:59:01 #214
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_216057788
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 21:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
nu klanten met een hele kar aan de zelfscankassa staan vraag je je toch af hoe dat scannen gaat. leg je een gescand product terug in diezelfde kar?

je neemt een handscanner bij de ingang en scant tijdens het winkelen je producten en doet ze meteen in je tas en dan reken je met de handscanner af.

voor meer dan 5 producten met je hier niet zonder handscanner de zelfscan gebruiken
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_216058008
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 21:43 schreef r_one het volgende:

[..]
Oftewel, het staat of valt met de toevoeging 'wederrechtelijk' ;)

'Oogmerk' (of als jij dat liever hebt 'opzet', ik hou me liever aan de letterlijke wettekst) zonder die toevoeging levert geen strafrechtelijk feit op.
Het gaat om zowel de woorden "oogmerk" als om "wederrechtelijk". Van beide moet sprake zijn.

Het oogmerk hebben om je iets toe te eigenen is geen diefstal, als de toe-eigening niet wederrechtelijk is. Daar heb je volkomen gelijk in.

Maar het volgende geldt ook:

Je iets wederrechtelijk toe-eigenen is geen diefstal, als je niet het oogmerk had om dit te doen.
pi_216058087
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 22:07 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Je iets wederrechtelijk toe-eigenen is geen diefstal, als je niet het oogmerk had om dit te doen.
Dan is het de facto ook niet 'wederrechtelijk' hè ;)
(want indien wel, tegen welk recht of tegen welke wet handel je dan?)

Maar genoeg over deze semantische discussie lijkt me. Het is uiteindelijk aan een rechter om te bepalen wat het oogmerk (de opzet) was: wederrechtelijke toeëigening of niet ('foute bedankt').

[ Bericht 9% gewijzigd door r_one op 28-12-2024 22:16:01 ]
pi_216058229
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 22:10 schreef r_one het volgende:

[..]
Dan is het de facto ook niet 'wederrechtelijk' hè ;)

(want indien wel, tegen welk recht of tegen welke wet handel je dan?)
Het recht van de supermarkt om betaald te krijgen voor de meegenomen koopwaar?
pi_216058258
De definitie van diefstal is iets aan het zicht onttrekken. Je bent eigenaar van het product nadat je het hebt afgerekend. De controle na het poortje is juridische dé manier voor de winkelier om te bepalen of er iets is gestolen.
pi_216058262
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 22:15 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Het recht van de supermarkt om betaald te krijgen voor de meegenomen koopwaar?
Eigendomsrecht dus.
pi_216058294
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 22:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
De definitie van diefstal is iets aan het zicht onttrekken.
Ow? Weer wat nieuws.

Bron?
pi_216058749
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 22:17 schreef r_one het volgende:

[..]
Ow? Weer wat nieuws.

Bron?
er moet bij dat het verstoppen is met het doel om het opzettelijk wederrechtelijk toe te eigenen.
dat vat ik samen tot het verbergen van een product.
pi_216058776
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 21:09 schreef r_one het volgende:

[..]
Jawel, er is wel degelijk een 'oogmerk' (anders had je die koffiemelk wel in het schap laten staan en zelfs is er een oogmerk, namelijk om géén koffiemelk te kopen). Een oogmerk hoeft niet altijd fout te zijn hè
[..]
Zoals gezegd: 'opzet' komt in de wettekst helemaal niet voor.
[..]
Joh .... blijf het vooral herhalen :')
Ik drink de koffie overigens zonder melk, dus daar pakken ze me niet op.
pi_216058927
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 22:33 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
er moet bij dat het verstoppen is met het doel om het opzettelijk wederrechtelijk toe te eigenen.
dat vat ik samen tot het verbergen van een product.
Dan vat ik dit samen tot leuk bedacht maar de plank behoorlijk misgeslagen.
pi_216059104
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 22:39 schreef r_one het volgende:

[..]
Dan vat ik dit samen tot leuk bedacht maar de plank behoorlijk misgeslagen.
toch is er een oude uitspraak gedaan waarin staat dat zodra je een product in je kleding (ver)stopt, er sprake is van voltooide diefstal.
daarom zal een winkelier in de regel vragen om een winkelmandje of winkelwagen te gebruiken.
pi_216059382
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 22:44 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
toch is er een oude uitspraak gedaan waarin staat dat zodra je een product in je kleding (ver)stopt, er sprake is van voltooide diefstal.
Ik ken die uitspraak (HR) ja. Maar dat impliceert niet dat (ver)stoppen noodzakelijk is om tot diefstal te komen.

(oftewel, als ik een kerstkalkoen in mijn winkelkar stop, open en bloot, en hem zonder te scannen/betalen mee naar buiten neem met de gok niet gecontroleerd te worden, ben ik tóch strafbaar).
quote:
daarom zal een winkelier in de regel vragen om een winkelmandje of winkelwagen te gebruiken.
Dan komen we op een andere, nog moeilijkere discussie. Die zal ik je besparen.
pi_216059417
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 22:44 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Brandweerauto's zijn rood, maar niet alles wat rood is, is een brandweerauto.

Waar het om gaat is dat spullen zonder te betalen meenemen uit een winkel niet per definitie diefstal is. Het is pas diefstal als het opzettelijk is. Dus zal opzet bewezen moeten worden, dan wel aannemelijk gemaakt. Als jij door een winkel loopt en stiekem een Mars in je binnenzak stopt is het zeer waarschijnlijk dat je de Mars wil stelen, dus is opzet makkelijk te bewijzen.
pi_216059533
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 22:56 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Brandweerauto's zijn rood, maar niet alles wat rood is, is een brandweerauto.

Waar het om gaat is dat spullen zonder te betalen meenemen uit een winkel niet per definitie diefstal is. Het is pas diefstal als het opzettelijk is.
Dat hoeft dan nog niet perse diefstal te zijn.

(maar da's dus een andere discussie)
quote:
Dus zal opzet bewezen moeten worden, dan wel aannemelijk gemaakt. Als jij door een winkel loopt en stiekem een Mars in je binnenzak stopt is het zeer waarschijnlijk dat je de Mars wil stelen, dus is opzet makkelijk te bewijzen.
Kun je beter die Mars in je winkelkar leggen en er zonder te betalen mee naar buiten lopen ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door r_one op 28-12-2024 23:24:30 ]
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 28 december 2024 @ 23:01:28 #228
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_216059588
Ik vind het wel wat apart dat TS in het topic zelf erop blijft hameren dat het niet gaat om de controle, dat er eentje extra was, maar om de houding (en het daarbij niet vragen naar een bon). Dit terwijl er wordt gepost in WGR en in de OP letterlijk gevraagd wordt naar juridische mogelijkheden in verband met de controle:

quote:
:+.

Wat is het nou, TS?
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_216060115
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 december 2024 23:01 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik vind het wel wat apart dat TS in het topic zelf erop blijft hameren dat het niet gaat om de controle, dat er eentje extra was, maar om de houding (en het daarbij niet vragen naar een bon). Dit terwijl er wordt gepost in WGR en in de OP letterlijk gevraagd wordt naar juridische mogelijkheden in verband met de controle:
[..]
:+.

Wat is het nou, TS?
Die dingen hoeven elkaar niet tegen te spreken. Het gaat me om die toon en daarom wil ik weten hoe dat alles juridisch precies zit.
pi_216060236
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 23:22 schreef Levantina het volgende:

[..]
Die dingen hoeven elkaar niet tegen te spreken. Het gaat me om die toon en daarom wil ik weten hoe dat alles juridisch precies zit.
De wet zegt niks over de 'toon' dus juridisch gezien valt dáárover helemaal niets te zeggen.
pi_216066419
quote:

[..]
Even kijken wat ChatGPT zegt:

Ja, je mag in een supermarkt bij het gebruik van de zelfscankassa na het betalen nog steeds gecontroleerd worden. Dit komt doordat de supermarkt verantwoordelijk blijft voor het voorkomen van diefstal en het correct afrekenen van producten. Ook al betaal je via de zelfscankassa, kan het personeel je tas of je boodschappen alsnog controleren om te verifiëren dat je alles correct hebt gescand en betaald.

De controle vindt vaak plaats bij de uitgang, waar medewerkers je boodschappen kunnen scannen of een steekproef kunnen nemen. Dit is bedoeld om te zorgen dat er geen fouten zijn gemaakt tijdens het scannen of dat er geen producten zijn vergeten. Het is dus een standaardpraktijk en je kunt hier om gevraagd worden, zelfs nadat je betaald hebt.

Dus ja en de toon van het personeel heeft met gedrag te maken. Als dat gedrag je niet bevalt kun je een klacht indienen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_216066839
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:41 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
hoezo, die stal toch ook geen producten?
pi_216066939
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 11:45 schreef ricky3 het volgende:

[..]
hoezo, die stal toch ook geen producten?
Hij stal levens, dat is nog erger.
pindazakje
pi_216066946
Wat zou er eigenlijk gebeuren als je de meneer negeert en gewoon de winkel uitloopt? Wat gaat hij doen zodra je buiten staat? Je hardhandig tegenhouden?
pi_216066990
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 11:50 schreef ricky3 het volgende:
Wat zou er eigenlijk gebeuren als je de meneer negeert en gewoon de winkel uitloopt? Wat gaat hij doen zodra je buiten staat? Je hardhandig tegenhouden?
Je kunt een nekschot verwachten.
pindazakje
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zondag 29 december 2024 @ 11:53:37 #236
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_216067010
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 11:50 schreef ricky3 het volgende:
Volgens mij, maar pin me er niet op vast, mag hij een burgerarrest doen bij daadwerkelijk vermoeden van diefstal?

Dit is ergens in het topic ook al besproken maar ik durf het niet meer met zekerheid te zeggen.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_216067058
quote:
17s.gif Op zondag 29 december 2024 11:53 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Volgens mij, maar pin me er niet op vast, mag hij een burgerarrest doen bij daadwerkelijk vermoeden van diefstal?

Dit is ergens in het topic ook al besproken maar ik durf het niet meer met zekerheid te zeggen.
ja maar je moet wel heterdaad hebben voor burgerarrest. aangezien ts gewoon betaald heeft gaat dat moeilijk werken lol. feitelijk kun je gewoon wegsprinten met je betaalde boodschappen en ze succes wensen in hun verdere kansloze leven.

[ Bericht 7% gewijzigd door ricky3 op 29-12-2024 12:02:56 ]
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zondag 29 december 2024 @ 12:02:27 #238
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_216067170
quote:

[..]
Nou, wel in de context van je topic. Want het ‘gaat je niet om de controle’ terwijl het hele topic daarop gebouwd is. Gedurende het topic begon je steeds meer aan te geven dat het ging om de toon (en om niet vragen van bon). Dan had je in de OP moeten zeggen dat je wilt weten of je juridisch iets kan met het feit dat hij geen bon vroeg en een in jouw ogen nare toon en houding had (antwoord: nee). Maar je hele OP TL;DR heeft het enkel over de controle en of dat mag. Je geeft in het topic conflicterende informatie, dus hoe moeten wij dan weten waar je nou precíes een antwoord op verwacht m.b.t. juridische zaken.

Ook nu herhaal je dat het gaat om de toon. Nou. Dan heb je je antwoord. Doe maar een klacht indienen en verder kom je juridisch niet o.b.v vervelende en denigrerende toon.

Los daarvan vind ik het erg triest om zo’n extreem punt te maken van een vervelende houding, maar goed. Iemand sloeg een nare toon aan. Ok.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zondag 29 december 2024 @ 12:05:40 #239
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_216067227
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 11:55 schreef ricky3 het volgende:

[..]
ja maar je moet wel heterdaad hebben voor burgerarrest. aangezien ts gewoon betaald heeft gaat dat moeilijk werken lol. feitelijk kun je gewoon wegsprinten met je betaalde boodschappen en ze succes wensen in hun verdere kansloze leven.
Maar manager dacht een heterdaad te hebben (als we even aannemen wat we denken dat er is gebeurd: één tasje dokken maar wel weglopen met een zak vol boodschappen). Je hebt het over negeren van de meneer dus hij kan dan niet weten dat er wel is betaald (want geen controle) en derhalve nog steeds heterdaadje. Nogmaals: pin me er niet op vast.
pi_216067970
Heterdaad is echt heterdaad: je moet het pak koekjes in de binnenzak zien glijden zeg maar. Controle is per definitie nooit heterdaad.
pi_216068015
quote:
7s.gif Op zondag 29 december 2024 11:28 schreef HSG het volgende:

[..]

Leuk, gpt lult weer eens uit z’n toetsenbord. Internet staat vol onzin dus gpt ook.
  zondag 29 december 2024 @ 12:57:58 #242
545 dop
pi_216068298
quote:
7s.gif Op zondag 29 december 2024 11:28 schreef HSG het volgende:

[..]

Ja, je mag in een supermarkt bij het gebruik van de zelfscankassa na het betalen nog steeds gecontroleerd worden. Dit komt doordat de supermarkt verantwoordelijk blijft voor het voorkomen van diefstal en het correct afrekenen van producten. Ook al betaal je via de zelfscankassa, kan het personeel je tas of je boodschappen alsnog controleren om te verifiëren dat je alles correct hebt gescand en betaald.

De controle vindt vaak plaats bij de uitgang, waar medewerkers je boodschappen kunnen scannen of een steekproef kunnen nemen. Dit is bedoeld om te zorgen dat er geen fouten zijn gemaakt tijdens het scannen of dat er geen producten zijn vergeten. Het is dus een standaardpraktijk en je kunt hier om gevraagd worden, zelfs nadat je betaald hebt.

Dus ja en de toon van het personeel heeft met gedrag te maken. Als dat gedrag je niet bevalt kun je een klacht indienen.
Wat was nu letterlijk je prompt?
Daar gaat het waarschijnlijk al fout.

Met de pompt: Mag een supermarkt medewerker in mijn tas kijken

quote:
In Nederland mag een supermarktmedewerker in principe niet zomaar in jouw tas kijken. Het recht om in jouw tas te kijken valt onder privacywetten, en een medewerker mag dit alleen doen onder specifieke omstandigheden, bijvoorbeeld als er een vermoeden van diefstal is. Dit mag echter niet zomaar zonder jouw toestemming.

Als een medewerker vermoedt dat je iets hebt gestolen, kunnen ze je vragen om je tas te openen. Je bent echter niet verplicht om in deze situatie je tas te openen. Als je wordt verdacht van winkeldiefstal, mogen ze wel de politie bellen om het incident verder te onderzoeken.

Kortom, een supermarktmedewerker mag niet zonder toestemming in jouw tas kijken, tenzij er een gegronde reden is, zoals het vermoeden van diefstal.
En zelfs hier zie je dat chat gtp het verprutst , het vermoeden is wettelijk niet voldoende.

[ Bericht 20% gewijzigd door dop op 29-12-2024 13:12:16 ]
  Moderator maandag 30 december 2024 @ 04:47:54 #243
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216087246
Blijft een vreemd verhaal

Hij vraagt geen bonnetje, pakt een taart, scanned de taart en zegt 'isniet betaald'

Klopt niet
  Moderator maandag 30 december 2024 @ 04:50:12 #244
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216087249
En hoe moet het bankafschrift bewijzen dat de taart is betaald?
Winkelmeisje kan dat ook helemaal niet weten

De man was onbeschoft ja, zou ik een klacht over in dienen maar er mist van alles hier
pi_216088904
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 04:50 schreef sp3c het volgende:
En hoe moet het bankafschrift bewijzen dat de taart is betaald?
Winkelmeisje kan dat ook helemaal niet weten

De man was onbeschoft ja, zou ik een klacht over in dienen maar er mist van alles hier
Nou, het winkelmeisje is er bij geweest om de bonus te laten scannen. Die heeft dus wel degelijk overzicht dat er meer betaald is dan alleen een tasje.

Op de een of andere manier moet TS fout zitten lijkt wel. Waarom har niet geloven en constateren dat die manager zn dag niet had.
  Moderator maandag 30 december 2024 @ 10:01:39 #246
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216089056
Ja maar daar taart kan dan alsnog 'vergeten' zijn, dat kan hij op die manier helemaal niet vaststellen

[ Bericht 0% gewijzigd door sp3c op 30-12-2024 11:05:17 ]
  maandag 30 december 2024 @ 11:29:58 #247
545 dop
pi_216090420
quote:
88s.gif Op maandag 30 december 2024 10:01 schreef sp3c het volgende:
Ja maar daar taart kan dan alsnog 'vergeten' zijn, dat kan hij op die manier helemaal niet vaststellen
Want? Jij weet hoe de software achter de zelfscan werkt?

Ik heb zelf ook geen idee maar heel simpel de manager loged in op de terminal en scand een streepjes code, (van de taart in dit geval) mogelijk krijgt hij dan gelijk een overzicht op welke Terminal dit product het laatst is afgerekend en misschien nog veel meer data, verzin het maar, wat cijfers van het rekeningnummer, mogelijk totaal bedrag van de aankoop, Nummer van de bon, tijd van aankoop en weet ik wat meer.

Bij een normale controle wordt er ook opnieuw gescand en vergeleken met data die opgeslagen is in het systeem. (Van de gescande artikelen van de klant op dat moment bij de terminal).

Verder als ik bij de Jumbo zou worden gecontroleerd na de zelfscan en ik heb voor ¤29 en een tweede transactie vlak daarna van ¤0,50 boodschappen betaald wat simpel blijkt uit mijn bank afschrift. Dan is het ook geen hogere Wiskunde om te bedenken wat het totaal bedrag aan boodschappen in mijn tas(sen) is.

quote:
BEA, Google Pay
Jumbo 107474,PAS188
NR:6DSZ03, 28.12.24/17:49
ROTTERDAM
Voorbeeld van wat Jumbo in mijn transactie omschrijving zet.(Lidl en AH een soort gelijke omschrijving)
Mogelijk is het filiaal nummer en het ander weer gegeven nummer al zat info om mijn transactie terug te vinden in hun systeem.

[ Bericht 8% gewijzigd door dop op 30-12-2024 11:45:07 ]
pi_216090775
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2024 12:57 schreef dop het volgende:

[..]

[..]
En zelfs hier zie je dat chat gtp het verprutst , het vermoeden is wettelijk niet voldoende.

ChatGPT is een lerend systeem, net als de mens. Jij maakt ook fouten in je leven.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  maandag 30 december 2024 @ 11:59:47 #249
545 dop
pi_216090901
quote:
7s.gif Op maandag 30 december 2024 11:50 schreef HSG het volgende:

[..]
ChatGPT is een lerend systeem, net als de mens. Jij maakt ook fouten in je leven.
Zeker dat wetende is je prompt wel belangrijk, want nu weten we helemaal niet op welke vraag je antwoord geeft, en hoe serieus we chat moeten nemen.
  Moderator maandag 30 december 2024 @ 12:22:18 #250
236264 crew  capricia
pi_216091269
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2024 12:57 schreef dop het volgende:

[..]

[..]

Ik heb het ChatGTP gevraagd. "Op welke vraag is dit een antwoord + dat hele antwoord":

quote:
De vraag waar dit een antwoord op is, zou waarschijnlijk zijn: "Mag een supermarkt je nog controleren nadat je hebt betaald bij een zelfscankassa?"

There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216092911
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2024 11:29 schreef dop het volgende:

[..]
Want? Jij weet hoe de software achter de zelfscan werkt?

Ik heb zelf ook geen idee maar heel simpel de manager loged in op de terminal en scand een streepjes code, (van de taart in dit geval) mogelijk krijgt hij dan gelijk een overzicht op welke Terminal dit product het laatst is afgerekend en misschien nog veel meer data, verzin het maar, wat cijfers van het rekeningnummer, mogelijk totaal bedrag van de aankoop, Nummer van de bon, tijd van aankoop en weet ik wat meer.

Bij een normale controle wordt er ook opnieuw gescand en vergeleken met data die opgeslagen is in het systeem. (Van de gescande artikelen van de klant op dat moment bij de terminal).

Verder als ik bij de Jumbo zou worden gecontroleerd na de zelfscan en ik heb voor ¤29 en een tweede transactie vlak daarna van ¤0,50 boodschappen betaald wat simpel blijkt uit mijn bank afschrift. Dan is het ook geen hogere Wiskunde om te bedenken wat het totaal bedrag aan boodschappen in mijn tas(sen) is.
[..]
Voorbeeld van wat Jumbo in mijn transactie omschrijving zet.(Lidl en AH een soort gelijke omschrijving)
Mogelijk is het filiaal nummer en het ander weer gegeven nummer al zat info om mijn transactie terug te vinden in hun systeem.
Dat voorbeeld is niet wat Jumbo in jouw transactie omschrijving zet en/of zelf ziet. Dat is wat de payment provider in de transactie omschrijving zet en dat is écht heel wat anders.
De winkelier krijgt echt 0,0 rekening-gegevens door bij een PIN-betaling.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de kans vrij reëel is dat de manager wél de laatste X transacties van de zelfscan-terminal waarschijnlijk gewoon kan oproepen zonder daar een kassabon voor nodig te hebben. Door de bon naar voren te halen waarop TS naar eigen zeggen de boodschappen had afgerekend (dus één transactie voordat alleen het tasje werd afgerekend) kan de manager waarschijnlijk zonder de fysieke kassabon op te vragen prima de controle uitvoeren. Want de digitale bon heeft hij gewoon tot zijn beschikking.

Bij een beetje degelijk kassasysteem kun je ook tot maanden en jaren terug nog wel de exacte bon opvragen (indien de persoon in kwestie daarvoor voldoende toestemmingen heeft van de systeembeheerder). Je moet alleen enkele gegevens hebben om de juiste bon terug te kunnen vinden. Datum + tijd bij benadering + bedrag is voldoende om een "kassabon" digitaal weer naar boven te halen.
pi_216092980
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 04:47 schreef sp3c het volgende:
Blijft een vreemd verhaal

Hij vraagt geen bonnetje, pakt een taart, scanned de taart en zegt 'isniet betaald'

Klopt niet
Je bent er niet mee bekend dat digitale data doorgaans wordt opgeslagen in het (kassa)systeem?

Papier is leuk voor de onnozele consument maar de ondernemer heeft alle info die is ingebrand in de dode boom ook digitaal beschikbaar.
  maandag 30 december 2024 @ 15:16:05 #253
545 dop
pi_216094899
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 13:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat voorbeeld is niet wat Jumbo in jouw transactie omschrijving zet en/of zelf ziet. Dat is wat de payment provider in de transactie omschrijving zet en dat is écht heel wat anders.
Klopt dat het uiteindelijk de payment provider is die deze gegevens invult, ik ben verder geen kenner maar ik meen toch dat je hier de winkel uit kunt destilleren, de tijd staat er bij en wat het andere nummer betekent kan ik alleen naar raden.
Het lijkt te wijzen naar het nummer van de betaal terminal.

BEA, Google Pay (betaal provider)
Jumbo 107474 (winkel met nummer)
PAS188 (bankpas nr)
NR:6DSZ03, (terminal nr?)
28.12.24/17:49 (datum tijd)
ROTTERDAM. (Plaats)

[ Bericht 10% gewijzigd door dop op 30-12-2024 15:24:08 ]
  Moderator maandag 30 december 2024 @ 15:22:44 #254
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216095044
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 13:52 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Je bent er niet mee bekend dat digitale data doorgaans wordt opgeslagen in het (kassa)systeem?

Papier is leuk voor de onnozele consument maar de ondernemer heeft alle info die is ingebrand in de dode boom ook digitaal beschikbaar.
de digitale date zegt de ondernemer in dit geval dat de onnozele consument niet betaald heeft, de onnozele consument zegt welles ... vervolgens gaan ze kassameisje vragen, die zegt ze heeft wel mijn bonuskaart gebruikt, ondernemer zegt 'ow dan is het goed'

iets klopt hier niet
  maandag 30 december 2024 @ 15:27:45 #255
545 dop
pi_216095163
quote:
88s.gif Op maandag 30 december 2024 15:22 schreef sp3c het volgende:

[..]
de digitale date zegt de ondernemer in dit geval dat de onnozele consument niet betaald heeft, de onnozele consument zegt welles ... vervolgens gaan ze kassameisje vragen, die zegt ze heeft wel mijn bonuskaart gebruikt, ondernemer zegt 'ow dan is het goed'

iets klopt hier niet
Je leest echt slecht, er blijkt nergens uit dat de digitale data zij dat de consument niet betaalde. Het lijkt eerder de (verkeerde) inschatting van de manager.
Was het de digitale data dan had de betaal terminal al een signaal gegeven (rode lamp voor controle) voor dat ts de tas kon betalen.
Ts had ook de tas reeds betaald.
  Moderator maandag 30 december 2024 @ 15:31:29 #256
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216095231
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2024 15:27 schreef dop het volgende:

[..]
Je leest echt slecht, er blijkt nergens uit dat de digitale data zij dat de consument niet betaalde. Het lijkt eerder de (verkeerde) inschatting van de manager.
Was het de digitale data dan had de betaal terminal al een signaal gegeven (rode lamp voor controle) voor dat ts de tas kon betalen.
Ts had reeds betaald.
ik reageerde op iemand die het over de digitale data van de ondernemer tov de onnozele consument met het dode boom had, dat kan het dus niet zijn want de ondernemer zat idd fout
pi_216137846
quote:

De aggressieve toon van meneer is erg vervelend voor je, TS. Ik hoop dat je dit inmiddels een beetje hebt kunnen verwerken en een plekje hebt kunnen geven. Er is echter geen wet die aangeeft dat het verboden is om iemand op een onvriendelijke of aggressieve toon aan te spreken.

Supermarkten mogen wel degelijk tassencontroles uitvoeren, maar jij mag die ook weigeren. In het geval dat er diefstal wordt vermoed door de supermarkt, kunnen zij je wel aanhouden (burgerarrest) totdat de politie aanwezig is. Ik raad je dus aan om volgende keer vriendelijk, doch duidelijk, aan te geven dat je niet mee wenst te werken aan de tassencontrole, en de supermarktmedewerker te vragen om de politie te contacteren die e.e.a. verder af zal handelen.
pi_216137862
quote:

[..]
Welk strafbaar feit denk je dat de supermarktmedewerker heeft gepleegd? Iemand op een bitse, onvriendelijke toon aanspreken is niet bij wet verboden.

In het geval dat je vermoedt dat er sprake is van discriminatie, kan je natuurlijk altijd een melding doen bij het meldpunt discriminatie.
pi_216137910
quote:
0s.gif [b]Op woensdag 1 januari 2025 17:37 schreef pedaalemmerzak het volgende:[/

In het geval dat er diefstal wordt vermoed door de supermarkt, kunnen zij je wel aanhouden (burgerarrest) totdat de politie aanwezig is.

Nee hoor, burgerarrest mag alleen bij heterdaad. Controle is per definitie geen heterdaad.

quote:
In geval van ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit is een ieder bevoegd de verdachte aan te houden.

Artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering

pi_216137942
quote:
7s.gif Op woensdag 1 januari 2025 17:44 schreef sigme het volgende:

[..]
Nee hoor, burgerarrest mag alleen bij heterdaad. Controle is per definitie geen heterdaad.
[..]

En wie gaat bewijzen of er wel of geen sprake is van heterdaad?
pi_216138099
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 17:47 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
En wie gaat bewijzen of er wel of geen sprake is van heterdaad?
Degene die het burgerarrest uitvoert. Onder druk van een aangifte van wederrechtelijke vrijheidsberoving.
pi_216138130
quote:
7s.gif Op woensdag 1 januari 2025 17:44 schreef sigme het volgende:

[..]
[..]

Hoezo is een controle per definitie geen heterdaad? Dat is het wel, immers de uitvoering van de diefstal is zelfs nog bezig. Nog daargelaten dat een politieagent diegene ook gewoon op heterdaad gaat aanhouden.
pi_216138140
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:05 schreef r_one het volgende:

[..]
Degene die het burgerarrest uitvoert. Onder druk van een aangifte van wederrechtelijke vrijheidsberoving.
Nou, die is zo aangetoond. Dont worry. Die aangifte is ook zo geseponeerd. Ik zou mij eerder zorgen maken om de feiten en omstandigheden 😂
pi_216138174
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:05 schreef r_one het volgende:

[..]
Precies dus mijn post klopt.
pi_216138179
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nou, die is zo aangetoond gefingeerd. Dont worry. Die aangifte is ook zo geseponeerd.
Succes ^O^

Het is dus ook "zo aangetoond" dat TS op heterdaad een taart heeft gestolen? ;)
pi_216138186
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:13 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Precies dus mijn post klopt.
Niet dus :N
Jij had het expliciet over een vermoeden als rechtsgrond voor een burgerarrest..
pi_216138196
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:13 schreef r_one het volgende:

[..]
Succes ^O^

Het is dus ook "zo aangetoond" dat TS op heterdaad een taart heeft gestolen? ;)
Je hebt mijn edit gemist. Het stukje heterdaad is hier echt het probleem niet. Maar zoals je zegt, wel of ts de taart gejat heeft.

Of er sprake was van heterdaad is zo afgetoetst door de hovj (ja). Of de feiten en omstandigheden genoeg zijn, nah.
pi_216138213
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:15 schreef r_one het volgende:

[..]
Jij had het expliciet over een vermoeden als rechtsgrond voor een burgerarrest..
En wat als jij het woordje redelijk er voor zet 😂 (wat in verhaal van TS niet is)
pi_216138217
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je hebt mijn edit gemist.
En jij de mijne. Voor de rest: lulkoek.
pi_216138225
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En wat als jij het woordje redelijk er voor zet 😂 (wat in verhaal van TS niet is)
Dan nog niet. Zelfs niet als je er het woordje sterk voor zet.
pi_216138264
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:19 schreef r_one het volgende:

[..]
Dan nog niet. Zelfs niet als je er het woordje sterk voor zet.
"Wat het in het verhaal van TS niet is". Een redelijk vermoeden komt letterlijk uit de definitie he.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:18 schreef r_one het volgende:

[..]
En jij de mijne. Voor de rest: lulkoek.
Dus een tassen controle kan nooit iemand op heterdaad betrappen op diefstal zijn? Dat is waar ik immers op reageer. Hmm had ik vroeger toch beter moeten opletten op school. Dus enlighten me?
pi_216138292
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
"Wat het in het verhaal van TS niet is". Een redelijk vermoeden komt letterlijk uit de definitie he.
De definitie van? Bron?
quote:
[..]
Dus een tassen controle kan nooit iemand op heterdaad betrappen op diefstal zijn? Dat is waar ik immers op reageer. Hmm had ik vroeger toch beter moeten opletten op school. Dus enlighten me?
Klopt. En zeker niet pas bij de zelfscankassa. Zul je toch echt het zelf moeten zien gebeuren of over eenduidige camerabeelden beschikken.
pi_216138320
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:15 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee hoor ik heb niet het woord rechtsgrond gebruikt, dat maak jij er van.
pi_216138327
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:25 schreef r_one het volgende:

[..]
De definitie van? Bron?
verdachte. Artikel 27 wetboek van strafvordering. Maar dat weet je best.
quote:
[..]
Klopt. En zeker niet pas bij de zelfscankassa. Zul je toch echt het zelf moeten zien gebeuren of over eenduidige camerabeelden beschikken.
nee. Nu heb je het wederom over de feiten en omstandigheden. Zoals ik al zeg, die zijn er in het verhaal van TS niet.

Ik reageer op de claim van @sigme dat er bij controle per definitie geen sprake kan zijn van heterdaad. Dat zou wat zijn. Heterdaad staat los van de aanhouding, hij zegt dat het niet kan omdat het betrappen niet op heterdaad is. Dat betwist ik.
pi_216138329
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:08 schreef investeerdertje het volgende:
Dat is het wel, immers de uitvoering van de diefstal is zelfs nog bezig.
De HR denkt daar anders over.
pi_216138334
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:28 schreef r_one het volgende:

[..]
De HR denkt daar anders over.
Heb je een linkje?
pi_216138365
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
verdachte. Artikel 27 wetboek van strafvordering. Maar dat weet je best.
Dat gaat over vervolging van een verdachte :')

En waar vind ik hier het burgerarrest? :{w
quote:
[..]
nee. Nu heb je het wederom over de feiten en omstandigheden. Zoals ik al zeg, die zijn er in het verhaal van TS niet.

Ik reageer op de claim van @:sigme dat er bij controle per definitie geen sprake kan zijn van heterdaad. Dat zou wat zijn. Heterdaad staat los van de aanhouding, hij zegt dat het niet kan omdat het betrappen niet op heterdaad is. Dat betwist ik.
Artikel 53 lid 3 Sv :{w
pi_216138414
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:33 schreef r_one het volgende:

[..]
Dat gaat over vervolging :')
het gaat over wie verdachte is. En daarvoor heb je nodig... Juist een redelijk vermoeden.
quote:
En waar vind ik hier het burgerarrest? :{w
[..]
Artikel 53 lid 3 Sv :{w
Niet. Dat is ook niet wat ik claimde he. Maar waar dat staat had ik je zo kunnen vertellen. Dont worry.

Maar heb je nu nog het HR arrest waaruit blijkt dat heterdaad nooit bij een tassen controle kan zijn? Of blijf je zo constructief doen tot het topic vol is.
pi_216138463
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:36 schreef investeerdertje het volgende:
Of blijf je zo constructief doen tot het topic vol is.
Eigenlijk zou ik je nu moeten gaan negeren.

Ga ik trouwens ook doen.

:W
pi_216138495
quote:
Je hebt gelijk. Het is een voltooid delict. Maar waar blijkt hier dat het geen heterdaad kan zijn?

Edit: Ah ik zie nu waarom je met deze link komt. Ik zie dat je enkel en alleen op het tweede deel van mijn post reageert. Maar hetgeen waar ik het over heb compleet negeert.

[ Bericht 11% gewijzigd door investeerdertje op 01-01-2025 18:56:09 ]
pi_216138546
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:43 schreef r_one het volgende:

[..]
Eigenlijk zou ik je nu moeten gaan negeren.

Ga ik trouwens ook doen.

:W
Lees je eigen reacties even terug, ze komen weinig constructief over. Ik stel meerdere keren dat er geen feiten of omstandigheden zijn in deze van schuld aan diefstal. Dus er kan geen verdachte (27sv) zijn, dus er kan geen rechtmatige aanhouding (53 zoals je al zei) plaatsvinden. Alleen waar ik op reageer is het geclaimde dat het nooit heterdaad (128sv) kan zijn.

Dat laatste klopt gewoon niet en je arrest overtuigt mij niet of ik interpreteer hem verkeerd als de verdachte daar ook op heterdaad is aangehouden.
pi_216142466
Heterdaad is als de medewerker ziet (van begin tot eind) dat iemand uit de winkel een artikel meeneemt, daarvoor niet betaalt en de winkel verlaat.
Zit er een gat in dit verhaal, dan geldt dat niet als heterdaad.

Misschien zitten wat haken en ogen aan dit verhaal, maar dit is hoe ik het heb geleerd in jip-en-janneketaal.

[ Bericht 21% gewijzigd door Ridocar op 02-01-2025 00:35:10 ]
pi_216143214
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 00:28 schreef Ridocar het volgende:
Heterdaad is als de medewerker ziet (van begin tot eind) dat iemand uit de winkel een artikel meeneemt, daarvoor niet betaalt en de winkel verlaat.
Zit er een gat in dit verhaal, dan geldt dat niet als heterdaad.

Misschien zitten wat haken en ogen aan dit verhaal, maar dit is hoe ik het heb geleerd in jip-en-janneketaal.
Als je er staat met een tas vol sushi en je rekent alleen het tasje af, krijg je een steekproef..... Et voila, heterdaad. Het gaat ook om het moment van ontdekken
pi_216466594
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:06 schreef halfway het volgende:
Je wil niet weten wat ze meemaken, voorbeelden?

Een emmer latex leegkiepen in de hoek van een winkel en er vervolgens een nieuwe boormachine in een plastic zak stoppen in de emmer.

Decoupeerzaag tussen een rol isolatie wol stoppen.

Advocados voor appels afstikkeren

Per ongeluk is 1:15 iets "vergeten" tegenwoordig.
Waarom moeten normale mensen lijden onder compleet gestoorde mensen?
  woensdag 29 januari 2025 @ 08:25:40 #286
504895 Bofjijff
AJAXGODENZONEN SUPERJODEN
pi_216466606
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 08:23 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Wie lijden precies? Mensen die worden gecontroleerd en waar uiteindelijk alles klopt? Dat is toch geen lijden :D
pi_216466840
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 08:23 schreef CarbonC het volgende:
Het is geen "lijden", bovendien is de hele maatschappij er eentje van geven en nemen.
pi_216496045
Ze kunnen toch zelf zien welke producten je hebt afgerekend?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')