abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215962343
Ik heb gisteren wat inkopen gedaan voor de feestdagen. Deze boodschappen netjes afgerekend bij de zelfscan. Zelfs nog gevraagd aan een van de medewerksters of ik haar bonuskaart mocht lenen. Boodschappen ingepakt in de tasjes die ik had gekocht. Toen tot de conclusie gekomen dat een extra tasje wel handig zou zijn. Dus een extra tasje gekocht.

Ik wilde de poortjes uitlopen tot dat ik opeens tegen werd gehouden door de supermarktmanager.

Die vroeg zondere enige vorm van introductie op zeer agressieve toon of ik Nederlands spreek. Daar ga ik bevestigend antwoord op.

Vervolgens zonder enige vorm van aankondiging pakt ie mijn tassen en zegt ie “ik ben heel benieuwd of jij die spullen hebt afgerekend”. Dat heb ik gedaan.

Vervolgens op dezelfde agressieve denigrerende toon “nou, dat zullen we dan nog wel eens zien”. Hij scant die taart en zegt dat die zogenaamd niet gescand zou zijn.

Ik laat hem mijn bankafschrift zien, vervolgens doet ie navraag bij het meisje waarvan ik de bonuskaart heb geleend en die bevestigde dat ik inderdaad gewoon netjes alles betaald heb.

Ik snap dat controle erbij hoort en dat je daar ook mee instemt wanneer je gebruik maakt van die zelfscan kassa’s. Dit was echter geen willekeurige controle, bovendien had ik mijn boodschappen al betaald én slaat ie een ontzettend agressieve, denigrerende toon aan.

Mag dit alles juridisch gezien zomaar? Ik ben niet uit op heisa maar ik vond de combinatie van dit alles zo frappant dat ik toch wel graag wil weten hoe dit alles juridisch in elkaar zit.

Kennis en ervaringen van anderen hieromtrent zijn meer dan welkom.

TLDR: Mag je na afrekenen bij de zelfscan zomaar aan een onwillekeurige extra controle onderworpen worden zonder toestemming? Hoe zit dit juridisch precies?
  † In Memoriam † zondag 22 december 2024 @ 20:53:29 #2
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_215962367
Wat een clown
Zie je eruit alsof je geen Nederlands kunt?
:')
pi_215962480
Wat een bizar verhaal joh.
Hij scant een product en zegt dat jij die niet afgerekend zou hebben?

En dan moet je je bankafschrift laten zien om aan te tonen dat je wel betaald hebt. Hoeveel producten had je dan?
Je had geen bonnetje bij je?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 22 december 2024 @ 20:57:07 #4
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_215962492
Lijkt me niet dat die man zonder toestemming in jouw tassen mag zitten rotzooien, dan had hij de politie erbij moeten halen (of toestemming moeten vragen natuurlijk).
Zou er persoonlijk dan weer geen werk van maken maar in het vervolg elders mijn boodschappen doen, Maargoed, dat moet je verder zelf weten.

[ Bericht 7% gewijzigd door herverwijderd op 23-12-2024 08:42:53 ]
pi_215962512
Volgens wetgeving mag het niet. Maar lees de voorwaarden eens die je accepteert bij gebruik van zelfscan? Waarom vraag je ons erom lees dat zelf. Je was zeker ook te lui om “paar artikelen af te rekenen”?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_215962593
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 20:51 schreef Levantina het volgende:
Hij scant die taart en zegt dat die zogenaamd niet gescand zou zijn.
Was die taart nou wel of niet gescand?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_215962604
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 20:56 schreef capricia het volgende:
Wat een bizar verhaal joh.
Hij scant een product en zegt dat jij die niet afgerekend zou hebben?

En dan moet je je bankafschrift laten zien om aan te tonen dat je wel betaald hebt. Hoeveel producten had je dan?
Je had geen bonnetje bij je?
Heel goed punt dat je daar aanhaalt inderdaad. Hij vroeg niet eens naar een bonnetje. Hij begon gewoon te scannen. Geen idee wat ie daar precies mee hoopte te bereiken.

Ik had voor de boodschappen een korte bon omdat ik dus een extra tasje ging halen en als je niet binnen 10 seconden oid klikt op “normale bon” geeft de automaat je zo’n korte bon om door de poortjes te kunnen. Voor dat extra tasje dat ik daarna kocht om mijn boodschappen beter te kunnen ordenen had ik dus wel een normale bon. Maargoed, hij vroeg hier niet eens naar, dat vond ik dus zo frappant.
pi_215962609
Je wil niet weten wat ze meemaken, voorbeelden?

Een emmer latex leegkiepen in de hoek van een winkel en er vervolgens een nieuwe boormachine in een plastic zak stoppen in de emmer.

Decoupeerzaag tussen een rol isolatie wol stoppen.

Controleurs bij de zelfscan met de scanner in de ogen flitsen.

Advocados voor appels afstikkeren

Per ongeluk is 1:15 iets "vergeten" tegenwoordig.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 22 december 2024 @ 21:07:01 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_215962629
Op een bankafschrift kun je toch niet zien welke producten betaald zijn? En heb je je bon niet nodig om door de poortjes te lopen, waar je blijkbaar nog niet doorheen was?

Ah zie nu hierboven dat je een aparte bon had voor de poortjes.
pi_215962632
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Was die taart nou wel of niet gescand?
Gescand en betaald en dit werd later ook bevestigd door zijn collega die controle hield bij de zelfscankassa's.

Ik vraag mij dus ook echt af wat ie nou precies gedaan had en hoe ie tot die conclusie was gekomen.
pi_215962645
Lijkt me dat ze bij een sterk vermoeden dat niet alles afgerekend is wel extra kunnen controleren. Bijvoorbeeld als ze zien dat je maar één artikel scant, de zelfscan geen controle vraagt maar jij wel met een boodschappenkar vol naar buiten loopt. Anders zou het niet aanslaan van de zelfscan een vrijbrief zijn om met vanalles naar buiten te lopen.

Misschien heeft die medewerker alleen gezien dat jij een tasje afrekent en vervolgens met tassen vol naar buiten loopt. Dan snap ik die vraag wel. Los daarvan had het natuurlijk wel vriendelijker gemogen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215962649
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:05 schreef Levantina het volgende:
als je niet binnen 10 seconden oid klikt op “normale bon” geeft de automaat je zo’n korte bon om door de poortjes te kunnen
Dat is juist andersom.... als je niks doet geeft ie een lange bon. Althans alle AH filialen die ik ken doen het zo.
pi_215962651
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 20:51 schreef Levantina het volgende:

TLDR: Mag je na afrekenen bij de zelfscan zomaar aan een onwillekeurige extra controle onderworpen worden zonder toestemming? Hoe zit dit juridisch precies?
Ja, dat mag tot de deur van de winkel mag er gecontroleerd worden.

Dat gezegd hebben vind ik het erg bijzonder dat er een tweede controle plaats vind en dat op een agressieve manier. Die manager kan dat ook iets tactischer aanpakken natuurlijk.

Ik vrees alleen dat je hier verder geen actie op kan ondernemen.

Welkom in het Nederland van Wilders. Ik schaam me daarvoor.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_215962664
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 20:53 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Wat een clown
Zie je eruit alsof je geen Nederlands kunt?
Ik heb een migratieachtergrond maar ben gewoon universitair geschoold :D.
pi_215962708
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is juist andersom.... als je niks doet geeft ie een lange bon. Althans alle AH filialen die ik ken doen het zo.
Dat verschilt per filiaal geloof ik. Bij de AH to Go's krijg je bijvoorbeeld helemaal geen bon als je daar niet op klikt. Bij de AH in mijn woonplaats is dat inderdaad wel zoals jij nu aangeeft maar bij de AH waar het in de OP over gaat blijkbaar niet. Kan ook een verschil tussen franchise of corporate winkels zijn.
pi_215962732
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:08 schreef Levantina het volgende:

[..]
quote:
Ik laat hem mijn bankafschrift zien, vervolgens doet ie navraag bij het meisje waarvan ik de bonuskaart heb geleend en die bevestigde dat ik inderdaad gewoon netjes alles betaald heb.
Hoe wist zij dat eigenlijk? Zij had e.e.a. toch niet gecontroleerd?

Ik vind het vooralsnog een wat warrig verhaal met veel teveel irrelevante details over die geleende bonuskaart en een extra tasje. En teveel het woord "netjes". Dat zie je vaak bij een verhaal wat niet helemaal klopt. Hoe kwam je zo snel aan een "bankafschrift" trouwens? Of bedoel je daar iets anders mee?
  † In Memoriam † zondag 22 december 2024 @ 21:12:53 #17
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_215962758
quote:

[..]
Misschien een geval van onverbloemd racisme
:')
pi_215962759
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:11 schreef Levantina het volgende:

[..]
Dat verschilt per filiaal geloof ik. Bij de AH to Go's krijg je bijvoorbeeld helemaal geen bon als je daar niet op klikt. Bij de AH in mijn woonplaats is dat inderdaad wel zoals jij nu aangeeft maar bij de AH waar het in de OP over gaat blijkbaar niet. Kan ook een verschil tussen franchise of corporate winkels zijn.
Lijkt me niet. Maar zou kunnen.
pi_215962774
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef Levantina het volgende:

[..]
Gescand en betaald en dit werd later ook bevestigd door zijn collega die controle hield bij de zelfscankassa's.

Ik vraag mij dus ook echt af wat ie nou precies gedaan had en hoe ie tot die conclusie was gekomen.
Wat een vervelende ervaring. Je kan natuurlijk een klacht indienen bij het hoofdkantoor en aangeven dat je alsnog wilt weten waarom je deze controle moest ondergaan. Tijd dat de controle is geweest kan je afleiden aan de kassabonnen. Deze zou ik even bewaren. Hier kan een bedrijf ook van leren.
pi_215962804
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 20:58 schreef Chinless het volgende:
Volgens wetgeving mag het niet. Maar lees de voorwaarden eens die je accepteert bij gebruik van zelfscan? Waarom vraag je ons erom lees dat zelf. Je was zeker ook te lui om “paar artikelen af te rekenen”?
Wat een aannames weer :D. Ik vraag juist om hulp omdat ik er in de algemene voorwaarden niets over onwillekeurige controles na afrekenen kan vinden. Alle hulp is welkom maar je bent nergens toe verplicht natuurlijk als je dat niet wil. Op de onnodige verdachtmaking die ik in de OP nota bene expliciet ontkracht zal ik verder maar niet ingaan.
  zondag 22 december 2024 @ 21:17:03 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_215962843
Voorwaarden zelfscan goed lezen en dan de boomerkassa gebruiken.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 22 december 2024 @ 21:17:33 #22
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215962853
Je had de controle ook gewoon mogen weigeren. Ze kunnen je hoogstens in het vervolg toegang tot de winkel ontzeggen omdat je je niet aan de huisregels hebt gehouden.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215962876
Lekker boeiend. Kun je zoiets als dit echt niet ban je af laten glijden? Ik zou gewoon wat sarvastisch reageren bij het weggaan en verder gaan met m’n dag.
pi_215962889
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:06 schreef halfway het volgende:
Controleurs bij de zelfscan met de scanner in de ogen flitsen.

Joh. :)
pi_215962890
je hebt een boel (reeds afgerekende) boodschappen bij de zelfscan-kassa liggen, rekent vervolgens alleen een plastic tasje af en loopt met alle boodschappen de winkel uit.
dat kan iets triggeren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_215962902
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
[..]
Hoe wist zij dat eigenlijk? Zij had e.e.a. toch niet gecontroleerd?

Ik vind het vooralsnog een wat warrig verhaal met veel teveel irrelevante details over die geleende bonuskaart en een extra tasje. En teveel het woord "netjes". Dat zie je vaak bij een verhaal wat niet helemaal klopt. Hoe kwam je zo snel aan een "bankafschrift" trouwens? Of bedoel je daar iets anders mee?
Ze had zo’n tablet bij zich waarbij ze de inhoud van alle transacties kon checken.

Bankafschriften kun je gewoon digitaal bekijken op je telefoon via je bankapp.
pi_215962934
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:19 schreef spectrumanalyser het volgende:
je hebt een boel (reeds afgerekende) boodschappen bij de zelfscan-kassa liggen, rekent vervolgens alleen een plastic tasje af en loopt met alle boodschappen de winkel uit.
dat kan iets triggeren.
Dat snap ik helemaal maar waarom vraagt zo iemand dan niet gewoon naar mijn kassabon in plaats van gelijk zonder toestemming op zo’n agressieve manier me aan een onwillekeurige controle te onderwerpen?
pi_215962960
quote:

[..]
[..]
Hoe wist zij dat eigenlijk?
Dat is te zien op haar AH account, gekoppeld aan de bonuskaart.
Daar staat ook de kassabon op.
pi_215962962
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:22 schreef Levantina het volgende:

[..]
Dat snap ik helemaal maar waarom vraagt zo iemand dan niet gewoon naar mijn kassabon in plaats van gelijk zonder toestemming op zo’n agressieve manier me aan een onwillekeurige controle te onderwerpen?
weet ik niet. wellicht eerdere vervelende ervaringen gehad. en iemand kan z'n dag niet hebben hè.
met het been uit het verkeerde bed gestapt.
pi_215962980
quote:

[..]
Dat inderdaad.
Als de korte bon 10 artikelen vermeldt en je hebt een kar vol, dan pas zijn er aanvullende vragen nodig.
pi_215962982
Ik snap het wantrouwen naar TS niet. Ik geloof haar verhaal gewoon want waarom zou ze hier haar gelijk willen halen als ze de boel wel zou belazeren.

Afgezien van de onderbuik van die manager is er niet wat wijst op diefstal of zo. Niet dat ze er iets mee kan want controleren mag tot de deur. Maar ik vind het wel heel erg naar racistisch profileren ruiken eigenlijk.

TS, evengoed prettige feestdagen en laat dit van je af glijden, het is het niet waard.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_215963003
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:14 schreef Levantina het volgende:

[..]
Wat een aannames weer :D. Ik vraag juist om hulp omdat ik er in de algemene voorwaarden niets over onwillekeurige controles na afrekenen kan vinden. Alle hulp is welkom maar je bent nergens toe verplicht natuurlijk als je dat niet wil. Op de onnodige verdachtmaking die ik in de OP nota bene expliciet ontkracht zal ik verder maar niet ingaan.
Als het niet in de voorwaarden staat dan mag het niet eh zo simpel is het.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Spellchecker zondag 22 december 2024 @ 21:27:30 #33
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215963014
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:24 schreef Wantie het volgende:

[..]
Daar staat ook de kassabon op.
met een beetje pech voor TS had zij (premium) koopzegels .....
pi_215963037
Ik zou Glennis Grace hebben ingeschakeld, maar goed, dat ben ik.
pi_215963078
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:24 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die bonuskaart die ze geleend had?
pi_215963097
o fyi; op de kleine bon staat het aantal afgerekende items.
  Moderator zondag 22 december 2024 @ 21:34:11 #37
236264 crew  capricia
pi_215963115
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:27 schreef maily het volgende:

[..]
met een beetje pech voor TS had zij (premium) koopzegels .....
Was de AH account van een willekeurige medewerker. Want deze klant had zelf geen bonuskaart bij zich. En kon kennelijk ook geen bonnetje laten zien. Ipv een bonnetje liet ze een heel bankafschrift zien. Op haar mobiel. Geen idee hoeveel boodschappen daarop stonden.
Rare manager, en raar verhaal.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215963199
quote:

[..]
Ja dat was die migrant op de kerstmarkt ook. Dat zegt niks.
pindazakje
pi_215963270
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Die bonuskaart die ze geleend had?
Klopt.
  zondag 22 december 2024 @ 21:48:35 #40
545 dop
:copyright: dop
pi_215963313
quote:

[..]
Heel eerlijk, hij zit zo ver ik kan inschatten zeker fout met zijn gedrag. Maar het klinkt ook wel een beetje als de supermarktmanager die niet blij is dat hij een boel gezeik heeft met de zelfscan en daar gefrustreerd over is. Mag hij natuurlijk niet op jouw afreageren. Toch zou ik er verder niet teveel achter zoeken, hij heeft ook gewoon een slecht betaalde kut baan. Helaas voor hem.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  Miss 200.000.000! zondag 22 december 2024 @ 21:48:45 #41
367000 roos94
pi_215963317
Interessante eerste forumpost zeg.
  Spellchecker zondag 22 december 2024 @ 21:50:48 #42
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215963341
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Was de AH account van een willekeurige medewerker. Want deze klant had zelf geen bonuskaart bij zich. En kon kennelijk ook geen bonnetje laten zien. Ipv een bonnetje liet ze een heel bankafschrift zien. Op haar mobiel. Geen idee hoeveel boodschappen daarop stonden.
Rare manager, en raar verhaal.
ik bedoelde; met een beetje pech had de willekeurige medewerker (premium) koopzegels ;)

en hoeveel boodschappen je hebt gedaan staat echt niet op je bankafschrift .... wel het bedrag
  Moderator zondag 22 december 2024 @ 21:55:19 #43
236264 crew  capricia
pi_215963398
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:48 schreef roos94 het volgende:
Interessante eerste forumpost zeg.
:D

Wat je al niet overkomt als universitair geschoolde.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 22 december 2024 @ 21:57:26 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215963431
quote:

[..]
Twee studies gedaan, zeker?
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 22 december 2024 @ 21:59:17 #45
545 dop
:copyright: dop
pi_215963452
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:41 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ja dat was die migrant op de kerstmarkt ook. Dat zegt niks.
Die is de taal van zijn tweede thuisland ook goed machtig.
Je hebt duidelijk moeite met de juiste verbanden. Zeker niet universitair geschoold?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_215963615
quote:

[..]
[..]

- TS rekent eerst een volle tas boodschappen af. En daarna nog een keer een los tasje dat ze vergeten was.

- Beveiliger ziet dat ze voor 50 cent een plastic tasje afrekent, maar wel met een volle boodschappentas de winkel uitloopt.

- Beveiliger denkt dat ze een tas met boodschappen jat en controleert een taart in haar tas. Die geef ‘niet gescand’ als resultaat (want op het bonnetje in haar hand stond alleen dat ene plastic tasje)

- TS laat een bankafschrijving zien waarop staat dat ze een minuut eerder voor 60 euro (oid) heeft afgerekend

- Beveiliger check het bij collega en hoort inderdaad dat ze volle tas heeft afgerekend.
  zondag 22 december 2024 @ 22:58:17 #47
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_215964501
Ga verder met je leven.
Je bent een waardeloze agent.
pi_215964730
Ja hier ook weleens, zo’n gast die dacht even slimmer te zijn dan de controle algoritmes van Jumbo.

Sprak ook slecht Nederlands: Heb jij betale met die kaartje?
.
pi_215964761
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 22:11 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
- TS rekent eerst een volle tas boodschappen af. En daarna nog een keer een los tasje dat ze vergeten was.

- Beveiliger ziet dat ze voor 50 cent een plastic tasje afrekent, maar wel met een volle boodschappentas de winkel uitloopt.

- Beveiliger denkt dat ze een tas met boodschappen jat en controleert een taart in haar tas. Die geef ‘niet gescand’ als resultaat (want op het bonnetje in haar hand stond alleen dat ene plastic tasje)

- TS laat een bankafschrijving zien waarop staat dat ze een minuut eerder voor 60 euro (oid) heeft afgerekend

- Beveiliger check het bij collega en hoort inderdaad dat ze volle tas heeft afgerekend.
Inderdaad logisch en niks aan de hand.

Tenzij je tijd teveel hebt en/of een slachtoffercomplex en onderweg naar huis na gaat denken hie je dit over jou kan laten gaan.
pi_215964938
Waarom vroeg je niet terplekke aan die man of dat nou allemaal zo nodig was? Weten wij veel waarom hij zo onvriendelijk deed :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')