Was die taart nou wel of niet gescand?quote:Op zondag 22 december 2024 20:51 schreef Levantina het volgende:
Hij scant die taart en zegt dat die zogenaamd niet gescand zou zijn.
Heel goed punt dat je daar aanhaalt inderdaad. Hij vroeg niet eens naar een bonnetje. Hij begon gewoon te scannen. Geen idee wat ie daar precies mee hoopte te bereiken.quote:Op zondag 22 december 2024 20:56 schreef capricia het volgende:
Wat een bizar verhaal joh.
Hij scant een product en zegt dat jij die niet afgerekend zou hebben?
En dan moet je je bankafschrift laten zien om aan te tonen dat je wel betaald hebt. Hoeveel producten had je dan?
Je had geen bonnetje bij je?
Gescand en betaald en dit werd later ook bevestigd door zijn collega die controle hield bij de zelfscankassa's.quote:Op zondag 22 december 2024 21:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Was die taart nou wel of niet gescand?
Dat is juist andersom.... als je niks doet geeft ie een lange bon. Althans alle AH filialen die ik ken doen het zo.quote:Op zondag 22 december 2024 21:05 schreef Levantina het volgende:
als je niet binnen 10 seconden oid klikt op “normale bon” geeft de automaat je zo’n korte bon om door de poortjes te kunnen
Ja, dat mag tot de deur van de winkel mag er gecontroleerd worden.quote:Op zondag 22 december 2024 20:51 schreef Levantina het volgende:
TLDR: Mag je na afrekenen bij de zelfscan zomaar aan een onwillekeurige extra controle onderworpen worden zonder toestemming? Hoe zit dit juridisch precies?
Ik heb een migratieachtergrond maar ben gewoon universitair geschooldquote:Op zondag 22 december 2024 20:53 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Wat een clown
Zie je eruit alsof je geen Nederlands kunt?
Dat verschilt per filiaal geloof ik. Bij de AH to Go's krijg je bijvoorbeeld helemaal geen bon als je daar niet op klikt. Bij de AH in mijn woonplaats is dat inderdaad wel zoals jij nu aangeeft maar bij de AH waar het in de OP over gaat blijkbaar niet. Kan ook een verschil tussen franchise of corporate winkels zijn.quote:Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is juist andersom.... als je niks doet geeft ie een lange bon. Althans alle AH filialen die ik ken doen het zo.
quote:Op zondag 22 december 2024 21:08 schreef Levantina het volgende:
[..]
Ik heb een migratieachtergrond maar ben gewoon universitair geschoold.
Hoe wist zij dat eigenlijk? Zij had e.e.a. toch niet gecontroleerd?quote:Ik laat hem mijn bankafschrift zien, vervolgens doet ie navraag bij het meisje waarvan ik de bonuskaart heb geleend en die bevestigde dat ik inderdaad gewoon netjes alles betaald heb.
Misschien een geval van onverbloemd racismequote:Op zondag 22 december 2024 21:08 schreef Levantina het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Maar zou kunnen.quote:Op zondag 22 december 2024 21:11 schreef Levantina het volgende:
[..]
Dat verschilt per filiaal geloof ik. Bij de AH to Go's krijg je bijvoorbeeld helemaal geen bon als je daar niet op klikt. Bij de AH in mijn woonplaats is dat inderdaad wel zoals jij nu aangeeft maar bij de AH waar het in de OP over gaat blijkbaar niet. Kan ook een verschil tussen franchise of corporate winkels zijn.
Wat een vervelende ervaring. Je kan natuurlijk een klacht indienen bij het hoofdkantoor en aangeven dat je alsnog wilt weten waarom je deze controle moest ondergaan. Tijd dat de controle is geweest kan je afleiden aan de kassabonnen. Deze zou ik even bewaren. Hier kan een bedrijf ook van leren.quote:Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef Levantina het volgende:
[..]
Gescand en betaald en dit werd later ook bevestigd door zijn collega die controle hield bij de zelfscankassa's.
Ik vraag mij dus ook echt af wat ie nou precies gedaan had en hoe ie tot die conclusie was gekomen.
Wat een aannames weerquote:Op zondag 22 december 2024 20:58 schreef Chinless het volgende:
Volgens wetgeving mag het niet. Maar lees de voorwaarden eens die je accepteert bij gebruik van zelfscan? Waarom vraag je ons erom lees dat zelf. Je was zeker ook te lui om “paar artikelen af te rekenen”?
Joh.quote:Op zondag 22 december 2024 21:06 schreef halfway het volgende:
Controleurs bij de zelfscan met de scanner in de ogen flitsen.
Ze had zo’n tablet bij zich waarbij ze de inhoud van alle transacties kon checken.quote:Op zondag 22 december 2024 21:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
[..]
Hoe wist zij dat eigenlijk? Zij had e.e.a. toch niet gecontroleerd?
Ik vind het vooralsnog een wat warrig verhaal met veel teveel irrelevante details over die geleende bonuskaart en een extra tasje. En teveel het woord "netjes". Dat zie je vaak bij een verhaal wat niet helemaal klopt. Hoe kwam je zo snel aan een "bankafschrift" trouwens? Of bedoel je daar iets anders mee?
Dat snap ik helemaal maar waarom vraagt zo iemand dan niet gewoon naar mijn kassabon in plaats van gelijk zonder toestemming op zo’n agressieve manier me aan een onwillekeurige controle te onderwerpen?quote:Op zondag 22 december 2024 21:19 schreef spectrumanalyser het volgende:
je hebt een boel (reeds afgerekende) boodschappen bij de zelfscan-kassa liggen, rekent vervolgens alleen een plastic tasje af en loopt met alle boodschappen de winkel uit.
dat kan iets triggeren.
weet ik niet. wellicht eerdere vervelende ervaringen gehad. en iemand kan z'n dag niet hebben hè.quote:Op zondag 22 december 2024 21:22 schreef Levantina het volgende:
[..]
Dat snap ik helemaal maar waarom vraagt zo iemand dan niet gewoon naar mijn kassabon in plaats van gelijk zonder toestemming op zo’n agressieve manier me aan een onwillekeurige controle te onderwerpen?
Dat inderdaad.quote:Op zondag 22 december 2024 21:22 schreef Levantina het volgende:
[..]
Dat snap ik helemaal maar waarom vraagt zo iemand dan niet gewoon naar mijn kassabon in plaats van gelijk zonder toestemming op zo’n agressieve manier me aan een onwillekeurige controle te onderwerpen?
Als het niet in de voorwaarden staat dan mag het niet eh zo simpel is het.quote:Op zondag 22 december 2024 21:14 schreef Levantina het volgende:
[..]
Wat een aannames weer. Ik vraag juist om hulp omdat ik er in de algemene voorwaarden niets over onwillekeurige controles na afrekenen kan vinden. Alle hulp is welkom maar je bent nergens toe verplicht natuurlijk als je dat niet wil. Op de onnodige verdachtmaking die ik in de OP nota bene expliciet ontkracht zal ik verder maar niet ingaan.
met een beetje pech voor TS had zij (premium) koopzegels .....quote:Op zondag 22 december 2024 21:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is te zien op haar AH account, gekoppeld aan de bonuskaart.
Daar staat ook de kassabon op.
Die bonuskaart die ze geleend had?quote:Op zondag 22 december 2024 21:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is te zien op haar AH account, gekoppeld aan de bonuskaart.
Was de AH account van een willekeurige medewerker. Want deze klant had zelf geen bonuskaart bij zich. En kon kennelijk ook geen bonnetje laten zien. Ipv een bonnetje liet ze een heel bankafschrift zien. Op haar mobiel. Geen idee hoeveel boodschappen daarop stonden.quote:Op zondag 22 december 2024 21:27 schreef maily het volgende:
[..]
met een beetje pech voor TS had zij (premium) koopzegels .....
Ja dat was die migrant op de kerstmarkt ook. Dat zegt niks.quote:Op zondag 22 december 2024 21:08 schreef Levantina het volgende:
[..]
Heel eerlijk, hij zit zo ver ik kan inschatten zeker fout met zijn gedrag. Maar het klinkt ook wel een beetje als de supermarktmanager die niet blij is dat hij een boel gezeik heeft met de zelfscan en daar gefrustreerd over is. Mag hij natuurlijk niet op jouw afreageren. Toch zou ik er verder niet teveel achter zoeken, hij heeft ook gewoon een slecht betaalde kut baan. Helaas voor hem.quote:Op zondag 22 december 2024 21:22 schreef Levantina het volgende:
[..]
ik bedoelde; met een beetje pech had de willekeurige medewerker (premium) koopzegelsquote:Op zondag 22 december 2024 21:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Was de AH account van een willekeurige medewerker. Want deze klant had zelf geen bonuskaart bij zich. En kon kennelijk ook geen bonnetje laten zien. Ipv een bonnetje liet ze een heel bankafschrift zien. Op haar mobiel. Geen idee hoeveel boodschappen daarop stonden.
Rare manager, en raar verhaal.
quote:
Twee studies gedaan, zeker?quote:Op zondag 22 december 2024 21:08 schreef Levantina het volgende:
[..]
Die is de taal van zijn tweede thuisland ook goed machtig.quote:Op zondag 22 december 2024 21:41 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja dat was die migrant op de kerstmarkt ook. Dat zegt niks.
- TS rekent eerst een volle tas boodschappen af. En daarna nog een keer een los tasje dat ze vergeten was.quote:Op zondag 22 december 2024 21:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
[..]
Ik vind het vooralsnog een wat warrig verhaal met veel teveel irrelevante details over die geleende bonuskaart en een extra tasje. En teveel het woord "netjes". Dat zie je vaak bij een verhaal wat niet helemaal klopt. Hoe kwam je zo snel aan een "bankafschrift" trouwens? Of bedoel je daar iets anders mee?
Inderdaad logisch en niks aan de hand.quote:Op zondag 22 december 2024 22:11 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
- TS rekent eerst een volle tas boodschappen af. En daarna nog een keer een los tasje dat ze vergeten was.
- Beveiliger ziet dat ze voor 50 cent een plastic tasje afrekent, maar wel met een volle boodschappentas de winkel uitloopt.
- Beveiliger denkt dat ze een tas met boodschappen jat en controleert een taart in haar tas. Die geef ‘niet gescand’ als resultaat (want op het bonnetje in haar hand stond alleen dat ene plastic tasje)
- TS laat een bankafschrijving zien waarop staat dat ze een minuut eerder voor 60 euro (oid) heeft afgerekend
- Beveiliger check het bij collega en hoort inderdaad dat ze volle tas heeft afgerekend.
Zucht, je bent en doet moeilijk ga de volgende keer naar een normale kassa of naar een winkel met een normale kassa...quote:Op zondag 22 december 2024 21:05 schreef Levantina het volgende:
[..]
Heel goed punt dat je daar aanhaalt inderdaad. Hij vroeg niet eens naar een bonnetje. Hij begon gewoon te scannen. Geen idee wat ie daar precies mee hoopte te bereiken.
Ik had voor de boodschappen een korte bon omdat ik dus een extra tasje ging halen en als je niet binnen 10 seconden oid klikt op “normale bon” geeft de automaat je zo’n korte bon om door de poortjes te kunnen. Voor dat extra tasje dat ik daarna kocht om mijn boodschappen beter te kunnen ordenen had ik dus wel een normale bon. Maargoed, hij vroeg hier niet eens naar, dat vond ik dus zo frappant.
Erg belangrijk om te vermelden dat je universitair geschoold bent, nog meer in gedachten, zie vorige reactie?quote:Op zondag 22 december 2024 21:08 schreef Levantina het volgende:
[..]
Heb wel eens meegemaakt dat op de Oudegracht in Utrecht binnen de Singel een donkere man werd bespuugd door een blanke man. Puur en alleen vanwege zijn huidskleur. En dat was notabene de randstad, jaren geledenquote:Op zondag 22 december 2024 23:35 schreef Black_Baron het volgende:
Sommige mensen voelen zich snel een slachtoffer.
Beveiliger supermarktmanager is een Fok!ker en verwachtte dat TS op het plastic tasje (met boodschappen en met taart) zou gaan stampen.quote:Op zondag 22 december 2024 22:11 schreef Lichtloper het volgende:
Beveiliger ziet dat ze voor 50 cent een plastic tasje afrekent, maar wel met een volle boodschappentas de winkel uitloopt.
Op de valreep nog de meest domme comment van het haar gevonden hier op fokquote:Op zondag 22 december 2024 21:08 schreef 215 het volgende:
[..]
Welkom in het Nederland van Wilders. Ik schaam me daarvoor.
Ik denk idd dit en dat de beste man het spuugzat was om de zoveelste met een of ander foefje met een volle tas de zaak uit te zien lopen.quote:Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef stavromulabeta het volgende:
Lijkt me dat ze bij een sterk vermoeden dat niet alles afgerekend is wel extra kunnen controleren. Bijvoorbeeld als ze zien dat je maar één artikel scant, de zelfscan geen controle vraagt maar jij wel met een boodschappenkar vol naar buiten loopt. Anders zou het niet aanslaan van de zelfscan een vrijbrief zijn om met vanalles naar buiten te lopen.
Misschien heeft die medewerker alleen gezien dat jij een tasje afrekent en vervolgens met tassen vol naar buiten loopt. Dan snap ik die vraag wel. Los daarvan had het natuurlijk wel vriendelijker gemogen.
Weten we waar TS woont? In Amsterdam en omgeving lijkt me dit bijvoorbeeld zeker een terechte vraag.quote:Op maandag 23 december 2024 09:57 schreef Gia het volgende:
Sowieso de vraag of je Nederlands spreekt. Dat is al een vooroordeel, zo niet racisme.
Hier rondom het centrum van Utrecht wordt je standaard in het Engels aangesproken. Maar dat komt doordat 80% van het supermarktpersoneel uit buitenlandse studenten bestaat. Verder geen probleem, liever een vriendelijke en doorwerkende Indiase student bij de zelfscancontrole dan een verveelde Nederlandse puber.quote:
Zeg Pieter, volgens mij ben jij hier de “jankbal”quote:Op maandag 23 december 2024 01:07 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Erg belangrijk om te vermelden dat je universitair geschoold bent, nog meer in gedachten, zie vorige reactie?
Lekker belangrijk 'jankbal', met je migratie achtergrond, maakt dat je speciaal of iets dergelijks, ben je dan extra gekwetst of zo?
Er is een 80% kans dat je benaderd werd door een beveiliger met ook een migratie achtergrond en anders heb je wel erg veel geluk gehad met de andere 20% kans op een autochtone beveiliger...
Mijd deze winkel en doe je boodschappen ergens anders, bij deze winkel kwam je over als een verdacht persoon vanwege een algoritme en werd je gecontroleerd, nu verdoe je hier onze en jouw tijd terwijl je akkoord ging met de algemene voorwaarden van de betreffende retailer door af te gaan rekenen via een zelfscankassa... NEXT!
Het gaat TS volgens mij vooral om de houding en de manier van behandelen.quote:Op maandag 23 december 2024 12:05 schreef BE het volgende:
Het is trouwens toch sowieso niet zo dat de beslissing voor wel of niet controleren alleen afhangt van het algoritme dat de zelfscan zelf hanteert?
Dat je als winkelpersoneel een dief moet laten lopen omdat de kassa niet om controle vraagt.
Bij de meeste winkels is het toch zo dat er wel ergens iets staat over dat zij zich het recht voorbehouden een tas te controleren bij het vermoeden van diefstal?
Dacht ik ookquote:Op maandag 23 december 2024 12:05 schreef BE het volgende:
Het is trouwens toch sowieso niet zo dat de beslissing voor wel of niet controleren alleen afhangt van het algoritme dat de zelfscan zelf hanteert?
Dat je als winkelpersoneel een dief moet laten lopen omdat de kassa niet om controle vraagt.
Bij de meeste winkels is het toch zo dat er wel ergens iets staat over dat zij zich het recht voorbehouden een tas te controleren bij het vermoeden van diefstal?
Een winkel mag huisregels opstellen.quote:Op maandag 23 december 2024 12:05 schreef BE het volgende:
quote:Het meewerken aan een tassencontrole kan slechts op vrijwillige basis plaatsvinden.
Het is inderdaad zo dat een winkel een dergelijke bepaling op kan nemen in hun regelementen maar het is dan wel de bedoeling dat deze regel duidelijk zichtbaar aanwezig is zodat iemand zelf kan bepalen of ze hier aan mee willen werken.
Wanneer het zichtbaar duidelijk is gemaakt dat die controles plaats kunnen vinden dan zou het wel zo netjes zijn om er aan mee te werken. Wanneer het zichtbaar bekend is gemaakt en iemand weigert toch om mee te werken dan kan het zo zijn dat een winkelier u vriendelijk verzoekt om niet meer in die winkel te komen omdat die persoon dan dus kennelijk niet in stemt met de huisregels.
Zonder een redelijke verdenking is van een winkeldiefstal/verduistering is het geen zaak voor de politie. Er wordt echter bij weigering nog wel eens een beroep gedaan op de politie en dat is voor de politie vervelend. Het kost tijd, is zonde van de inzet en zonder redelijke verdenking heeft de politie ook geen mogelijkheden.
Als er wel sprake is van een verdenking kan de persoon aangehouden worden en overgedragen worden aan de politie. Zij zullen de zaak verder in behandeling nemen en mogelijk ook een kijkje in de inhoud van de tas nemen.
Vaak is het geen onwil van de winkelier maar ook zij willen de derving zo laag mogelijk houden. Hiertoe voeren zij soms steeksproefgewijs een controle uit.
De winkelier doet dus niet voor zijn plezier maar gewoon om zijn onkosten te drukken zodat de prijzen voor een ieder op een acceptabel niveau kunnen blijven want uiteindelijk betalen de mensen die niet aan het stelen zijn toch weer de onkosten.
U doet er verstandig aan om de winkelier te verzoeken om er voor te zorgen dat deze regel duidelijk zichtbaar wordt aangebracht in de winkel.
Gelukkig had je het zelf al gevondenquote:Op maandag 23 december 2024 12:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Een winkel mag huisregels opstellen.
Die huisregels moeten duidelijk zichtbaar zijn
Een huisregel kan zijn dat medewerkers tassen controleren
Als een medewerker een tas wil controleren heeft die GEEN recht om je tas te controleren
Daarom moet die medewerker vragen of hij/zij jouw tas mag controleren
De klant mag dat gewoon weigeren
De winkelmedewerker mag dan zeggen dat deze klant de huisregels niet naleeft en mag de klant een winkelverbod opleggen
De winkelmedewerker mag bovendien de klant vragen om te wachten tot de politie gearriveerd is
De politie mag vervolgens die klant verplichten om de tas te openen
(Het wordt lastig wanneer de klant niet wil wachten op politie, want een winkelmedewerker mag maarzo niet iemand staande houden, maar dat even terzijde)
Winkelpersoneel mag een klant niet aanhouden behalve bij een heterdaadje ; een tassencontrole is zelden een heterdaadjequote:Op maandag 23 december 2024 13:36 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Gelukkig had je het zelf al gevondenwilde net zeggen, als je iemand niet aanhoud heeft het weinig zin de politie te bellen. Die mogen net zo weinig als de winkelmedewerker op dat moment. Geen strafbaar feit, geen politie.
een controle op eigen initiatief na de zelfscan zal meestal feiten en omstandigheden hebben dit te doen. Feitelijk zeg je daarmee dat je iemand al verdenkt van diefstal. Gelet op het verhaal in de OP had het gekund en had de hovj na erg kort onderzoek in vrijheid gesteldquote:Op maandag 23 december 2024 13:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Winkelpersoneel mag een klant niet aanhouden behalve bij een heterdaadje ; een tassencontrole is zelden een heterdaadje
zonder verdenking niet. Als er al aangifte gedaan zal worden zal de winkelier wel meer hebben dan alleen schenden huisregels. Dus dan had op heterdaad waarschijnlijk ook gekund.quote:Winkelpersoneel mag een klant wel vragen om te wachten op de politie, maar als de klant dat niet wil doen heeft de medewerker eigenlijk niks in handen maar kan natuurlijk wel aangifte doen
En dit is allemaal weer vrijwilligheid en in principe geen werkterrein van de politie. Hier is de politie niet voor. Dit is een civiel geschil over de huisregels.quote:Als de klant wel wacht en de politie komt en de politie kan uit het verhaal geen redelijke verdenking opmaken mag de politie ook niet *ongewenst* in de tas kijken
Het kan zijn dat de klant de politie wél toestemming geeft in de tas te kijken waar diezelfde klant die toestemming niet gaf aan de supermarktmedewerker
Het kan ook zijn dat de politie voldoende aanleiding ziet om te eisen in de tas te mogen kijken
Maar er hoeft natuurlijk geen strafbaar feit te zijn, de controle kan uitwijzen dat er niets ontvreemd is
quote:Op maandag 23 december 2024 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat TS volgens mij vooral om de houding en de manier van behandelen.
Supermarkten zijn massaal overgestapt op zelfscan en hebben daardoor derving (ongeveer 1% van de omzet).
En daardoor is de houding van veel winkeliers blijkbaar verhard en ben je bij voorbaat verdacht als je een foutje maakt (of zoals TS niet eens een foutje maakt).
Met het antwoord van sigme:quote:Op zondag 22 december 2024 20:51 schreef Levantina het volgende:
TLDR: Mag je na afrekenen bij de zelfscan zomaar aan een onwillekeurige extra controle onderworpen worden zonder toestemming? Hoe zit dit juridisch precies?
quote:Op maandag 23 december 2024 12:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Een winkel mag huisregels opstellen.
Die huisregels moeten duidelijk zichtbaar zijn
Een huisregel kan zijn dat medewerkers tassen controleren
Als een medewerker een tas wil controleren heeft die GEEN recht om je tas te controleren
Daarom moet die medewerker vragen of hij/zij jouw tas mag controleren
De klant mag dat gewoon weigeren
De winkelmedewerker mag dan zeggen dat deze klant de huisregels niet naleeft en mag de klant een winkelverbod opleggen
De winkelmedewerker mag bovendien de klant vragen om te wachten tot de politie gearriveerd is
De politie mag vervolgens die klant verplichten om de tas te openen
(Het wordt lastig wanneer de klant niet wil wachten op politie, want een winkelmedewerker mag maarzo niet iemand staande houden, maar dat even terzijde)
Welk haar?quote:Op maandag 23 december 2024 03:16 schreef 111210 het volgende:
[..]
Op de valreep nog de meest domme comment van het haar gevonden hier op fok
Ohja alle 18miljoen inwoners?quote:Op dinsdag 24 december 2024 12:33 schreef 215 het volgende:
[..]
Nederland is gewoon super intolerant geworden naar niet Ariërs.
En de niet-Ariers zorgen ervoor dat Nederlanders super intolerant worden.quote:Op dinsdag 24 december 2024 12:33 schreef 215 het volgende:
[..]
Welk haar?![]()
Maar zo racistisch als dit topic zich weer ontwikkeld geeft toch wel aan dat ik een punt heb. Jou reactie bevestigd dat ook nog een keer.
Nederland is gewoon super intolerant geworden naar niet Ariërs.
De verplichte tassen controle was in c1000 tijden ook al aanwezig. Dus nee de uitwijk is niet relevant.quote:Op dinsdag 24 december 2024 16:06 schreef Ivo1985 het volgende:
Waarschijnlijk is er totaal niets willekeurigs aan die controle.
Op het korte bonnetje wat je krijgt, staat hoeveel artikelen je hebt afgerekend. Het systeem weet ook prima welk totaalbedrag bij dat korte bonnetje hoort. En ongetwijfeld is er door het winkelpersoneel elke keer als iemand het poortje opent met zijn lange of korte bon ergens op een schermpje te zien hoeveel artikelen die persoon heeft afgerekend volgens het bonnetje wat gebruikt is om de poortjes te openen.
Als jij dan een poortje opent met een bonnetje van je "extra plastic tasje" terwijl je met overvolle boodschappentassen vervolgens het poortje passeert, klopt dat simpelweg niet en dat ziet die manager of beveiliger op zijn schermpje.
En ja, dan zijn ze gerechtigd om een volledige tas-controle te doen. Dat staat in de algemene voorwaarden voor de zelfscan. Wil je geen volledige tas-controle, dan moet je de zelfscan niet gebruiken. De tas-controle mag verplicht gesteld worden wanneer er ook een mogelijkheid is om van een reguliere kassa gebruik te maken.
Tegenwoordig sneller klaar dan bij de zelfscan.quote:Op zondag 22 december 2024 21:17 schreef Hyperdude het volgende:
Voorwaarden zelfscan goed lezen en dan de boomerkassa gebruiken.
Ik was de poortjes nog niet langs gelopen en had dus ook mijn bon nog niet gebruikt en er werd ook niet naar mijn bon gevraagdquote:Op dinsdag 24 december 2024 16:06 schreef Ivo1985 het volgende:
Waarschijnlijk is er totaal niets willekeurigs aan die controle.
Op het korte bonnetje wat je krijgt, staat hoeveel artikelen je hebt afgerekend. Het systeem weet ook prima welk totaalbedrag bij dat korte bonnetje hoort. En ongetwijfeld is er door het winkelpersoneel elke keer als iemand het poortje opent met zijn lange of korte bon ergens op een schermpje te zien hoeveel artikelen die persoon heeft afgerekend volgens het bonnetje wat gebruikt is om de poortjes te openen.
Als jij dan een poortje opent met een bonnetje van je "extra plastic tasje" terwijl je met overvolle boodschappentassen vervolgens het poortje passeert, klopt dat simpelweg niet en dat ziet die manager of beveiliger op zijn schermpje.
En ja, dan zijn ze gerechtigd om een volledige tas-controle te doen. Dat staat in de algemene voorwaarden voor de zelfscan. Wil je geen volledige tas-controle, dan moet je de zelfscan niet gebruiken. De tas-controle mag verplicht gesteld worden wanneer er ook een mogelijkheid is om van een reguliere kassa gebruik te maken.
nee, helaas niet. ik was aan het klooien met mijn mobiele hoesje... wilde een volledige bon omdat ik boodschappen voor een ander had. echter was ik te laat en kreeg ik een verkorte bon.quote:Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is juist andersom.... als je niks doet geeft ie een lange bon. Althans alle AH filialen die ik ken doen het zo.
Geen idee hoe het zelfscan systeem precies werkt. Wellicht krijgt die meneer bij de poortjes ook te zien dat bij zelfscan 5 net iemand 1 artikel heeft afgerekend en ziet dan daar jou met volle tassen/kar weglopen.quote:Op dinsdag 24 december 2024 18:21 schreef Levantina het volgende:
[..]
Ik was de poortjes nog niet langs gelopen en had dus ook mijn bon nog niet gebruikt en er werd ook niet naar mijn bon gevraagd.
Er is een verband tussen winkeldiefstal, en de tijd dat iemand naar een product staat te kijken (dat ie zonder te betalen) mee wil nemen. Verder wordt er eens in de zoveel tijd een controle uitgevoerd. Wij doen standaard zaterdagochtend onze boodschappen op een vast tijdstip, duurt het wat langer (idd door een praatje aan te knopen), dan is het kassa: check. Maar ook zo 1x per 2 maanden: check. Soms heel uitgebreid.quote:Op woensdag 25 december 2024 10:09 schreef Ivo1985 het volgende:
Geen idee hoe het zelfscan systeem precies werkt. Wellicht krijgt die meneer bij de poortjes ook te zien dat bij zelfscan 5 net iemand 1 artikel heeft afgerekend en ziet dan daar jou met volle tassen/kar weglopen.
Hoe dan ook zal jouw kassabon met uitsluitend een plastic tasje een trigger afgeven in het systeem. Het is immers onwaarschijnlijk dat iemand de supermarkt in loopt om alleen een plastic tasje van die supermarkt aan te schaffen zonder andere producten te kopen. En daarmee ben je dus gericht gecontroleerd op basis van "vreemde/verdachte transactie".
Het is mij ook al opgevallen dat controles bijvoorbeeld vaker plaatsvinden wanneer ik kris-kras door de winkel loop, of wanneer je bij de (dure) vlees of wasmiddelen afdeling lange tijd bijna stil hebt gestaan omdat je er toevallig even in gesprek raakte met een bekende. Hey zelfscan systeem met handscanner herkent "afwijkend gedrag" en dat is meer reden voor controle dan iemand die gericht via een snelle route de winkel doorloopt, zn gewenste product pakt en scant en direct weer verder gaat.
Op de valreep dit zelf doen door een typfoutje.quote:Op maandag 23 december 2024 03:16 schreef 111210 het volgende:
[..]
Op de valreep nog de meest domme comment van het haar gevonden hier op fok
Als je een paar keer een product scant en toch weer er af haalt omdat je bij nader inzien toch wat anders gaat eten is het ook standaard een controle. Als er lang tussen 2 scans zit inderdaad ook. Logisch allemaal. Geen enkel probleem mee, 100x liever dan een andere kassa waar je alles op de band moet leggen.quote:Op woensdag 25 december 2024 10:09 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Geen idee hoe het zelfscan systeem precies werkt. Wellicht krijgt die meneer bij de poortjes ook te zien dat bij zelfscan 5 net iemand 1 artikel heeft afgerekend en ziet dan daar jou met volle tassen/kar weglopen.
Hoe dan ook zal jouw kassabon met uitsluitend een plastic tasje een trigger afgeven in het systeem. Het is immers onwaarschijnlijk dat iemand de supermarkt in loopt om alleen een plastic tasje van die supermarkt aan te schaffen zonder andere producten te kopen. En daarmee ben je dus gericht gecontroleerd op basis van "vreemde/verdachte transactie".
Het is mij ook al opgevallen dat controles bijvoorbeeld vaker plaatsvinden wanneer ik kris-kras door de winkel loop, of wanneer je bij de (dure) vlees of wasmiddelen afdeling lange tijd bijna stil hebt gestaan omdat je er toevallig even in gesprek raakte met een bekende. Hey zelfscan systeem met handscanner herkent "afwijkend gedrag" en dat is meer reden voor controle dan iemand die gericht via een snelle route de winkel doorloopt, zn gewenste product pakt en scant en direct weer verder gaat.
Helemaal eens. Dat is gewoon een kwestie van nuttige data-analyse gecombineerd met de reeds bekende patronen rond diefstal.quote:Op woensdag 25 december 2024 13:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je een paar keer een product scant en toch weer er af haalt omdat je bij nader inzien toch wat anders gaat eten is het ook standaard een controle. Als er lang tussen 2 scans zit inderdaad ook. Logisch allemaal. Geen enkel probleem mee, 100x liever dan een andere kassa waar je alles op de band moet leggen.
En dat er een signaal komt bij een medewerker als iemand alleen een tasje afrekent, lijkt me ook niet meer dan terecht. Dat lijkt me gewoon een verdachte transactie, de kans dat zo iemand die tas vult met niet afgerekende boodschappen lijkt me heel erg groot.
En dan ook meteen boehoe-en.quote:Op woensdag 25 december 2024 13:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Helemaal eens. Dat is gewoon een kwestie van nuttige data-analyse gecombineerd met de reeds bekende patronen rond diefstal.
Ik snap ook nooit dat sommige mensen er zo verbolgen over kunnen zijn dat er eens een controle uit komt. Die controles horen nu eenmaal bij gebruik van de zelfscan.
Beste Ivo, heb je de volledige OP gelezen? Het ging me niet zozeer om de controle zelf, mijn begrip daarvoor heb ik zelfs nog expliciet benoemd. De combinatie met het ronduit onbeschofte gedrag dat ermee gepaard ging zou niemand zomaar moeten tolereren.quote:Op woensdag 25 december 2024 13:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Helemaal eens. Dat is gewoon een kwestie van nuttige data-analyse gecombineerd met de reeds bekende patronen rond diefstal.
Ik snap ook nooit dat sommige mensen er zo verbolgen over kunnen zijn dat er eens een controle uit komt. Die controles horen nu eenmaal bij gebruik van de zelfscan.
quote:Op woensdag 25 december 2024 13:38 schreef maily het volgende:
[..]
En dan ook meteen boehoe-en.
Ga dan lekker bij de gewone kassa afrekenen.
quote:Op woensdag 25 december 2024 16:27 schreef Levantina het volgende:
[..]
Beste Ivo, heb je de volledige OP gelezen? Het ging me niet zozeer om de controle zelf, mijn begrip daarvoor heb ik zelfs nog expliciet benoemd. De combinatie met het ronduit onbeschofte gedrag dat ermee gepaard ging zou niemand zomaar moeten tolereren.
Ja, de controle was inderdaad niet willekeurig omdat je een vreemde transactie deed.quote:
Tja, je hebt een wat chagrijnige supermarktmedewerker gevonden met de allervervelendste taak: mensen controleren die volgens het systeem gestolen hebben. Dat levert vast zelden een gezellig gesprek op.quote:Op woensdag 25 december 2024 16:27 schreef Levantina het volgende:
[..]
Beste Ivo, heb je de volledige OP gelezen? Het ging me niet zozeer om de controle zelf, mijn begrip daarvoor heb ik zelfs nog expliciet benoemd. De combinatie met het ronduit onbeschofte gedrag dat ermee gepaard ging zou niemand zomaar moeten tolereren.
Want een controle vóór afrekenen is handig als het probleem van zelfscanners nou juist is dat mensen dingen niét afrekenen.quote:Op maandag 23 december 2024 11:44 schreef Levantina het volgende:
Verder heb ik nog expliciet benoemd dat ik een willekeurige controle inderdaad prima zou vinden en de hele crux 'm dus juist zit in het feit dat ik na afrekenen pas gecontroleerd werd en daar in de algemene voorwaarden niets over word vermeld.
Dat is inderdaad het probleem. Het is een economisch model wat mensen uitspaart waar veel winst mee wordt gemaakt uiteraard. Dat verlies is ingecalculeerd en niet zo erg.quote:Op woensdag 25 december 2024 20:31 schreef matthijst het volgende:
als het probleem van zelfscanners nou juist is dat mensen dingen niét afrekenen.
Volgens mij gaat er ook een scan-alarm af bij 'onlogische' boodschappen. Alleen chips en geen drinken. Broodjes, boter maar geen beleg. Etcetera.quote:Op woensdag 25 december 2024 13:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat is een fabel, dan zou een supermarkt allemaal verwijzingen moeten maken. Wel is het zo dat er bij een grote supermarktketen een steekproef afgedwongen wordt als er:quote:Op woensdag 25 december 2024 23:01 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Volgens mij gaat er ook een scan-alarm af bij 'onlogische' boodschappen. Alleen chips en geen drinken. Broodjes, boter maar geen beleg. Etcetera.
Dat is inderdaad nergens voor nodig. Dan mag je terecht boos zijn.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |