abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215962343
Ik heb gisteren wat inkopen gedaan voor de feestdagen. Deze boodschappen netjes afgerekend bij de zelfscan. Zelfs nog gevraagd aan een van de medewerksters of ik haar bonuskaart mocht lenen. Boodschappen ingepakt in de tasjes die ik had gekocht. Toen tot de conclusie gekomen dat een extra tasje wel handig zou zijn. Dus een extra tasje gekocht.

Ik wilde de poortjes uitlopen tot dat ik opeens tegen werd gehouden door de supermarktmanager.

Die vroeg zondere enige vorm van introductie op zeer agressieve toon of ik Nederlands spreek. Daar ga ik bevestigend antwoord op.

Vervolgens zonder enige vorm van aankondiging pakt ie mijn tassen en zegt ie “ik ben heel benieuwd of jij die spullen hebt afgerekend”. Dat heb ik gedaan.

Vervolgens op dezelfde agressieve denigrerende toon “nou, dat zullen we dan nog wel eens zien”. Hij scant die taart en zegt dat die zogenaamd niet gescand zou zijn.

Ik laat hem mijn bankafschrift zien, vervolgens doet ie navraag bij het meisje waarvan ik de bonuskaart heb geleend en die bevestigde dat ik inderdaad gewoon netjes alles betaald heb.

Ik snap dat controle erbij hoort en dat je daar ook mee instemt wanneer je gebruik maakt van die zelfscan kassa’s. Dit was echter geen willekeurige controle, bovendien had ik mijn boodschappen al betaald én slaat ie een ontzettend agressieve, denigrerende toon aan.

Mag dit alles juridisch gezien zomaar? Ik ben niet uit op heisa maar ik vond de combinatie van dit alles zo frappant dat ik toch wel graag wil weten hoe dit alles juridisch in elkaar zit.

Kennis en ervaringen van anderen hieromtrent zijn meer dan welkom.

TLDR: Mag je na afrekenen bij de zelfscan zomaar aan een onwillekeurige extra controle onderworpen worden zonder toestemming? Hoe zit dit juridisch precies?
  † In Memoriam † zondag 22 december 2024 @ 20:53:29 #2
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_215962367
Wat een clown
Zie je eruit alsof je geen Nederlands kunt?
:')
pi_215962480
Wat een bizar verhaal joh.
Hij scant een product en zegt dat jij die niet afgerekend zou hebben?

En dan moet je je bankafschrift laten zien om aan te tonen dat je wel betaald hebt. Hoeveel producten had je dan?
Je had geen bonnetje bij je?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 22 december 2024 @ 20:57:07 #4
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_215962492
Lijkt me niet dat die man zonder toestemming in jouw tassen mag zitten rotzooien, dan had hij de politie erbij moeten halen (of toestemming moeten vragen natuurlijk).
Zou er persoonlijk dan weer geen werk van maken maar in het vervolg elders mijn boodschappen doen, Maargoed, dat moet je verder zelf weten.

[ Bericht 7% gewijzigd door herverwijderd op 23-12-2024 08:42:53 ]
pi_215962512
Volgens wetgeving mag het niet. Maar lees de voorwaarden eens die je accepteert bij gebruik van zelfscan? Waarom vraag je ons erom lees dat zelf. Je was zeker ook te lui om “paar artikelen af te rekenen”?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_215962593
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 20:51 schreef Levantina het volgende:
Hij scant die taart en zegt dat die zogenaamd niet gescand zou zijn.
Was die taart nou wel of niet gescand?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_215962604
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 20:56 schreef capricia het volgende:
Wat een bizar verhaal joh.
Hij scant een product en zegt dat jij die niet afgerekend zou hebben?

En dan moet je je bankafschrift laten zien om aan te tonen dat je wel betaald hebt. Hoeveel producten had je dan?
Je had geen bonnetje bij je?
Heel goed punt dat je daar aanhaalt inderdaad. Hij vroeg niet eens naar een bonnetje. Hij begon gewoon te scannen. Geen idee wat ie daar precies mee hoopte te bereiken.

Ik had voor de boodschappen een korte bon omdat ik dus een extra tasje ging halen en als je niet binnen 10 seconden oid klikt op “normale bon” geeft de automaat je zo’n korte bon om door de poortjes te kunnen. Voor dat extra tasje dat ik daarna kocht om mijn boodschappen beter te kunnen ordenen had ik dus wel een normale bon. Maargoed, hij vroeg hier niet eens naar, dat vond ik dus zo frappant.
pi_215962609
Je wil niet weten wat ze meemaken, voorbeelden?

Een emmer latex leegkiepen in de hoek van een winkel en er vervolgens een nieuwe boormachine in een plastic zak stoppen in de emmer.

Decoupeerzaag tussen een rol isolatie wol stoppen.

Controleurs bij de zelfscan met de scanner in de ogen flitsen.

Advocados voor appels afstikkeren

Per ongeluk is 1:15 iets "vergeten" tegenwoordig.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 22 december 2024 @ 21:07:01 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_215962629
Op een bankafschrift kun je toch niet zien welke producten betaald zijn? En heb je je bon niet nodig om door de poortjes te lopen, waar je blijkbaar nog niet doorheen was?

Ah zie nu hierboven dat je een aparte bon had voor de poortjes.
pi_215962632
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Was die taart nou wel of niet gescand?
Gescand en betaald en dit werd later ook bevestigd door zijn collega die controle hield bij de zelfscankassa's.

Ik vraag mij dus ook echt af wat ie nou precies gedaan had en hoe ie tot die conclusie was gekomen.
pi_215962645
Lijkt me dat ze bij een sterk vermoeden dat niet alles afgerekend is wel extra kunnen controleren. Bijvoorbeeld als ze zien dat je maar één artikel scant, de zelfscan geen controle vraagt maar jij wel met een boodschappenkar vol naar buiten loopt. Anders zou het niet aanslaan van de zelfscan een vrijbrief zijn om met vanalles naar buiten te lopen.

Misschien heeft die medewerker alleen gezien dat jij een tasje afrekent en vervolgens met tassen vol naar buiten loopt. Dan snap ik die vraag wel. Los daarvan had het natuurlijk wel vriendelijker gemogen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215962649
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:05 schreef Levantina het volgende:
als je niet binnen 10 seconden oid klikt op “normale bon” geeft de automaat je zo’n korte bon om door de poortjes te kunnen
Dat is juist andersom.... als je niks doet geeft ie een lange bon. Althans alle AH filialen die ik ken doen het zo.
pi_215962651
quote:

TLDR: Mag je na afrekenen bij de zelfscan zomaar aan een onwillekeurige extra controle onderworpen worden zonder toestemming? Hoe zit dit juridisch precies?
Ja, dat mag tot de deur van de winkel mag er gecontroleerd worden.

Dat gezegd hebben vind ik het erg bijzonder dat er een tweede controle plaats vind en dat op een agressieve manier. Die manager kan dat ook iets tactischer aanpakken natuurlijk.

Ik vrees alleen dat je hier verder geen actie op kan ondernemen.

Welkom in het Nederland van Wilders. Ik schaam me daarvoor.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_215962664
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 20:53 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Wat een clown
Zie je eruit alsof je geen Nederlands kunt?
Ik heb een migratieachtergrond maar ben gewoon universitair geschoold :D.
pi_215962708
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is juist andersom.... als je niks doet geeft ie een lange bon. Althans alle AH filialen die ik ken doen het zo.
Dat verschilt per filiaal geloof ik. Bij de AH to Go's krijg je bijvoorbeeld helemaal geen bon als je daar niet op klikt. Bij de AH in mijn woonplaats is dat inderdaad wel zoals jij nu aangeeft maar bij de AH waar het in de OP over gaat blijkbaar niet. Kan ook een verschil tussen franchise of corporate winkels zijn.
pi_215962732
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:08 schreef Levantina het volgende:

[..]
quote:
Ik laat hem mijn bankafschrift zien, vervolgens doet ie navraag bij het meisje waarvan ik de bonuskaart heb geleend en die bevestigde dat ik inderdaad gewoon netjes alles betaald heb.
Hoe wist zij dat eigenlijk? Zij had e.e.a. toch niet gecontroleerd?

Ik vind het vooralsnog een wat warrig verhaal met veel teveel irrelevante details over die geleende bonuskaart en een extra tasje. En teveel het woord "netjes". Dat zie je vaak bij een verhaal wat niet helemaal klopt. Hoe kwam je zo snel aan een "bankafschrift" trouwens? Of bedoel je daar iets anders mee?
  † In Memoriam † zondag 22 december 2024 @ 21:12:53 #17
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_215962758
quote:

[..]
Misschien een geval van onverbloemd racisme
:')
pi_215962759
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:11 schreef Levantina het volgende:

[..]
Dat verschilt per filiaal geloof ik. Bij de AH to Go's krijg je bijvoorbeeld helemaal geen bon als je daar niet op klikt. Bij de AH in mijn woonplaats is dat inderdaad wel zoals jij nu aangeeft maar bij de AH waar het in de OP over gaat blijkbaar niet. Kan ook een verschil tussen franchise of corporate winkels zijn.
Lijkt me niet. Maar zou kunnen.
pi_215962774
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef Levantina het volgende:

[..]
Gescand en betaald en dit werd later ook bevestigd door zijn collega die controle hield bij de zelfscankassa's.

Ik vraag mij dus ook echt af wat ie nou precies gedaan had en hoe ie tot die conclusie was gekomen.
Wat een vervelende ervaring. Je kan natuurlijk een klacht indienen bij het hoofdkantoor en aangeven dat je alsnog wilt weten waarom je deze controle moest ondergaan. Tijd dat de controle is geweest kan je afleiden aan de kassabonnen. Deze zou ik even bewaren. Hier kan een bedrijf ook van leren.
pi_215962804
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 20:58 schreef Chinless het volgende:
Volgens wetgeving mag het niet. Maar lees de voorwaarden eens die je accepteert bij gebruik van zelfscan? Waarom vraag je ons erom lees dat zelf. Je was zeker ook te lui om “paar artikelen af te rekenen”?
Wat een aannames weer :D. Ik vraag juist om hulp omdat ik er in de algemene voorwaarden niets over onwillekeurige controles na afrekenen kan vinden. Alle hulp is welkom maar je bent nergens toe verplicht natuurlijk als je dat niet wil. Op de onnodige verdachtmaking die ik in de OP nota bene expliciet ontkracht zal ik verder maar niet ingaan.
  zondag 22 december 2024 @ 21:17:03 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_215962843
Voorwaarden zelfscan goed lezen en dan de boomerkassa gebruiken.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 22 december 2024 @ 21:17:33 #22
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215962853
Je had de controle ook gewoon mogen weigeren. Ze kunnen je hoogstens in het vervolg toegang tot de winkel ontzeggen omdat je je niet aan de huisregels hebt gehouden.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215962876
Lekker boeiend. Kun je zoiets als dit echt niet ban je af laten glijden? Ik zou gewoon wat sarvastisch reageren bij het weggaan en verder gaan met m’n dag.
pi_215962889
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:06 schreef halfway het volgende:
Controleurs bij de zelfscan met de scanner in de ogen flitsen.

Joh. :)
pi_215962890
je hebt een boel (reeds afgerekende) boodschappen bij de zelfscan-kassa liggen, rekent vervolgens alleen een plastic tasje af en loopt met alle boodschappen de winkel uit.
dat kan iets triggeren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_215962902
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
[..]
Hoe wist zij dat eigenlijk? Zij had e.e.a. toch niet gecontroleerd?

Ik vind het vooralsnog een wat warrig verhaal met veel teveel irrelevante details over die geleende bonuskaart en een extra tasje. En teveel het woord "netjes". Dat zie je vaak bij een verhaal wat niet helemaal klopt. Hoe kwam je zo snel aan een "bankafschrift" trouwens? Of bedoel je daar iets anders mee?
Ze had zo’n tablet bij zich waarbij ze de inhoud van alle transacties kon checken.

Bankafschriften kun je gewoon digitaal bekijken op je telefoon via je bankapp.
pi_215962934
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:19 schreef spectrumanalyser het volgende:
je hebt een boel (reeds afgerekende) boodschappen bij de zelfscan-kassa liggen, rekent vervolgens alleen een plastic tasje af en loopt met alle boodschappen de winkel uit.
dat kan iets triggeren.
Dat snap ik helemaal maar waarom vraagt zo iemand dan niet gewoon naar mijn kassabon in plaats van gelijk zonder toestemming op zo’n agressieve manier me aan een onwillekeurige controle te onderwerpen?
pi_215962960
quote:

[..]
[..]
Hoe wist zij dat eigenlijk?
Dat is te zien op haar AH account, gekoppeld aan de bonuskaart.
Daar staat ook de kassabon op.
pi_215962962
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:22 schreef Levantina het volgende:

[..]
Dat snap ik helemaal maar waarom vraagt zo iemand dan niet gewoon naar mijn kassabon in plaats van gelijk zonder toestemming op zo’n agressieve manier me aan een onwillekeurige controle te onderwerpen?
weet ik niet. wellicht eerdere vervelende ervaringen gehad. en iemand kan z'n dag niet hebben hè.
met het been uit het verkeerde bed gestapt.
pi_215962980
quote:

[..]
Dat inderdaad.
Als de korte bon 10 artikelen vermeldt en je hebt een kar vol, dan pas zijn er aanvullende vragen nodig.
pi_215962982
Ik snap het wantrouwen naar TS niet. Ik geloof haar verhaal gewoon want waarom zou ze hier haar gelijk willen halen als ze de boel wel zou belazeren.

Afgezien van de onderbuik van die manager is er niet wat wijst op diefstal of zo. Niet dat ze er iets mee kan want controleren mag tot de deur. Maar ik vind het wel heel erg naar racistisch profileren ruiken eigenlijk.

TS, evengoed prettige feestdagen en laat dit van je af glijden, het is het niet waard.
pi_215963003
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:14 schreef Levantina het volgende:

[..]
Wat een aannames weer :D. Ik vraag juist om hulp omdat ik er in de algemene voorwaarden niets over onwillekeurige controles na afrekenen kan vinden. Alle hulp is welkom maar je bent nergens toe verplicht natuurlijk als je dat niet wil. Op de onnodige verdachtmaking die ik in de OP nota bene expliciet ontkracht zal ik verder maar niet ingaan.
Als het niet in de voorwaarden staat dan mag het niet eh zo simpel is het.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Spellchecker zondag 22 december 2024 @ 21:27:30 #33
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215963014
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:24 schreef Wantie het volgende:

[..]
Daar staat ook de kassabon op.
met een beetje pech voor TS had zij (premium) koopzegels .....
pi_215963037
Ik zou Glennis Grace hebben ingeschakeld, maar goed, dat ben ik.
pi_215963078
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:24 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die bonuskaart die ze geleend had?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_215963097
o fyi; op de kleine bon staat het aantal afgerekende items.
  Moderator zondag 22 december 2024 @ 21:34:11 #37
236264 crew  capricia
pi_215963115
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:27 schreef maily het volgende:

[..]
met een beetje pech voor TS had zij (premium) koopzegels .....
Was de AH account van een willekeurige medewerker. Want deze klant had zelf geen bonuskaart bij zich. En kon kennelijk ook geen bonnetje laten zien. Ipv een bonnetje liet ze een heel bankafschrift zien. Op haar mobiel. Geen idee hoeveel boodschappen daarop stonden.
Rare manager, en raar verhaal.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215963199
quote:

[..]
Ja dat was die migrant op de kerstmarkt ook. Dat zegt niks.
pindazakje
pi_215963270
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Die bonuskaart die ze geleend had?
Klopt.
  zondag 22 december 2024 @ 21:48:35 #40
545 dop
:copyright: dop
pi_215963313
quote:

[..]
Heel eerlijk, hij zit zo ver ik kan inschatten zeker fout met zijn gedrag. Maar het klinkt ook wel een beetje als de supermarktmanager die niet blij is dat hij een boel gezeik heeft met de zelfscan en daar gefrustreerd over is. Mag hij natuurlijk niet op jouw afreageren. Toch zou ik er verder niet teveel achter zoeken, hij heeft ook gewoon een slecht betaalde kut baan. Helaas voor hem.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  Miss 200.000.000! zondag 22 december 2024 @ 21:48:45 #41
367000 roos94
pi_215963317
Interessante eerste forumpost zeg.
  Spellchecker zondag 22 december 2024 @ 21:50:48 #42
197773 crew  maily
pi_215963341
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Was de AH account van een willekeurige medewerker. Want deze klant had zelf geen bonuskaart bij zich. En kon kennelijk ook geen bonnetje laten zien. Ipv een bonnetje liet ze een heel bankafschrift zien. Op haar mobiel. Geen idee hoeveel boodschappen daarop stonden.
Rare manager, en raar verhaal.
ik bedoelde; met een beetje pech had de willekeurige medewerker (premium) koopzegels ;)

en hoeveel boodschappen je hebt gedaan staat echt niet op je bankafschrift .... wel het bedrag
  Moderator zondag 22 december 2024 @ 21:55:19 #43
236264 crew  capricia
pi_215963398
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:48 schreef roos94 het volgende:
Interessante eerste forumpost zeg.
:D

Wat je al niet overkomt als universitair geschoolde.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 22 december 2024 @ 21:57:26 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215963431
quote:

[..]
Twee studies gedaan, zeker?
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 22 december 2024 @ 21:59:17 #45
545 dop
:copyright: dop
pi_215963452
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:41 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ja dat was die migrant op de kerstmarkt ook. Dat zegt niks.
Die is de taal van zijn tweede thuisland ook goed machtig.
Je hebt duidelijk moeite met de juiste verbanden. Zeker niet universitair geschoold?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_215963615
quote:

[..]
[..]

- TS rekent eerst een volle tas boodschappen af. En daarna nog een keer een los tasje dat ze vergeten was.

- Beveiliger ziet dat ze voor 50 cent een plastic tasje afrekent, maar wel met een volle boodschappentas de winkel uitloopt.

- Beveiliger denkt dat ze een tas met boodschappen jat en controleert een taart in haar tas. Die geef ‘niet gescand’ als resultaat (want op het bonnetje in haar hand stond alleen dat ene plastic tasje)

- TS laat een bankafschrijving zien waarop staat dat ze een minuut eerder voor 60 euro (oid) heeft afgerekend

- Beveiliger check het bij collega en hoort inderdaad dat ze volle tas heeft afgerekend.
  zondag 22 december 2024 @ 22:58:17 #47
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_215964501
Ga verder met je leven.
Je bent een waardeloze agent.
pi_215964730
Ja hier ook weleens, zo’n gast die dacht even slimmer te zijn dan de controle algoritmes van Jumbo.

Sprak ook slecht Nederlands: Heb jij betale met die kaartje?
.
pi_215964761
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 22:11 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
- TS rekent eerst een volle tas boodschappen af. En daarna nog een keer een los tasje dat ze vergeten was.

- Beveiliger ziet dat ze voor 50 cent een plastic tasje afrekent, maar wel met een volle boodschappentas de winkel uitloopt.

- Beveiliger denkt dat ze een tas met boodschappen jat en controleert een taart in haar tas. Die geef ‘niet gescand’ als resultaat (want op het bonnetje in haar hand stond alleen dat ene plastic tasje)

- TS laat een bankafschrijving zien waarop staat dat ze een minuut eerder voor 60 euro (oid) heeft afgerekend

- Beveiliger check het bij collega en hoort inderdaad dat ze volle tas heeft afgerekend.
Inderdaad logisch en niks aan de hand.

Tenzij je tijd teveel hebt en/of een slachtoffercomplex en onderweg naar huis na gaat denken hie je dit over jou kan laten gaan.
pi_215964938
Waarom vroeg je niet terplekke aan die man of dat nou allemaal zo nodig was? Weten wij veel waarom hij zo onvriendelijk deed :D
pi_215964947
Sommige mensen voelen zich snel een slachtoffer.
pi_215965105
Storm in een glas water dit.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215965367
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:05 schreef Levantina het volgende:

[..]
Heel goed punt dat je daar aanhaalt inderdaad. Hij vroeg niet eens naar een bonnetje. Hij begon gewoon te scannen. Geen idee wat ie daar precies mee hoopte te bereiken.

Ik had voor de boodschappen een korte bon omdat ik dus een extra tasje ging halen en als je niet binnen 10 seconden oid klikt op “normale bon” geeft de automaat je zo’n korte bon om door de poortjes te kunnen. Voor dat extra tasje dat ik daarna kocht om mijn boodschappen beter te kunnen ordenen had ik dus wel een normale bon. Maargoed, hij vroeg hier niet eens naar, dat vond ik dus zo frappant.
Zucht, je bent en doet moeilijk ga de volgende keer naar een normale kassa of naar een winkel met een normale kassa...
pi_215965383
quote:

[..]
Erg belangrijk om te vermelden dat je universitair geschoold bent, nog meer in gedachten, zie vorige reactie?

Lekker belangrijk 'jankbal', met je migratie achtergrond, maakt dat je speciaal of iets dergelijks, ben je dan extra gekwetst of zo?

Er is een 80% kans dat je benaderd werd door een beveiliger met ook een migratie achtergrond en anders heb je wel erg veel geluk gehad met de andere 20% kans op een autochtone beveiliger...

Mijd deze winkel en doe je boodschappen ergens anders, bij deze winkel kwam je over als een verdacht persoon vanwege een algoritme en werd je gecontroleerd, nu verdoe je hier onze en jouw tijd terwijl je akkoord ging met de algemene voorwaarden van de betreffende retailer door af te gaan rekenen via een zelfscankassa... NEXT! :')
pi_215965459
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 23:35 schreef Black_Baron het volgende:
Sommige mensen voelen zich snel een slachtoffer.
Heb wel eens meegemaakt dat op de Oudegracht in Utrecht binnen de Singel een donkere man werd bespuugd door een blanke man. Puur en alleen vanwege zijn huidskleur. En dat was notabene de randstad, jaren geleden
pi_215965650
Het is waarschijnlijk topdrukte in de winkels en misschien hadden ze eerder op de dag wel iemand die niet heeft afgerekend, of dat ze het pas te laat hebben gemerkt. Misschien hebben ze camera's hangen en vond die jou gedrag afwijkend.
Door de ongelukkige combinatie van handelingen werd je verdacht.
Wat zou je in het geval van de supermarktmedewerker doen, behalve natuurlijk veel vriendelijker je klanten benadern.

Neem contact op met de klantenservice op het hoofdkantoor, misschien wordt de medewerker erop aangesproken. En doe je boodschappen in het vervolg bij een andere supermarkt/ kassa met caissière.

Er zullen genoeg mensen zijn die niet alles afreken bij een zelfscan en daarom moeten de eerlijke vaak wachten tot er controle komt ook al hebben ze maar één product en zich voelen als een potentiële verdachte.

Trouwens, bij mij kwam laatst ook een korte bon toen ik niet snel genoeg een keuze maakte, omdat ik bezig was met inpakken. Ik had de lange bon wel nodig en heb die bij de servicebalie gevraagd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Zana op 23-12-2024 03:17:10 ]
pi_215965662
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 22:11 schreef Lichtloper het volgende:
Beveiliger ziet dat ze voor 50 cent een plastic tasje afrekent, maar wel met een volle boodschappentas de winkel uitloopt.
Beveiliger supermarktmanager is een Fok!ker en verwachtte dat TS op het plastic tasje (met boodschappen en met taart) zou gaan stampen.
Dan kon die man lekker flippen, zo van "mijn plastic tasje wat doe je" en dan TS zo van "ja maar ik heb 'm toch gekocht".

Dat gebeurde allemaal niet dus was die vent gewoon pissed.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_215965679
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:08 schreef 215 het volgende:

[..]

Welkom in het Nederland van Wilders. Ik schaam me daarvoor.
Op de valreep nog de meest domme comment van het haar gevonden hier op fok :`)
  maandag 23 december 2024 @ 03:21:55 #59
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_215965693
Ik zou gewoon de racismekaart hebben getrokken en wat van die linkse jankclubjes hebben aangeschreven. En natuurlijk Tante Silly niet vergeten. Waar doet zij trouwens tegenwoordig?
pi_215965803
Allemaal leuk en aardig wat hier aan reacties te lezen valt, maar die zelfscanners zijn wel door de supermarkten zelf in het leven geroepen. Waarom eigenlijk? Om te kunnen besparen op personeel?
En als je dan ook nog eens op deze manier je klanten laat behandelen, nee, dat is geen goede reclame.

https://www.maxmeldpunt.n(...)ssing-kan-escaleren/
  maandag 23 december 2024 @ 09:01:27 #61
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215966210
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef stavromulabeta het volgende:
Lijkt me dat ze bij een sterk vermoeden dat niet alles afgerekend is wel extra kunnen controleren. Bijvoorbeeld als ze zien dat je maar één artikel scant, de zelfscan geen controle vraagt maar jij wel met een boodschappenkar vol naar buiten loopt. Anders zou het niet aanslaan van de zelfscan een vrijbrief zijn om met vanalles naar buiten te lopen.

Misschien heeft die medewerker alleen gezien dat jij een tasje afrekent en vervolgens met tassen vol naar buiten loopt. Dan snap ik die vraag wel. Los daarvan had het natuurlijk wel vriendelijker gemogen.

Ik denk idd dit en dat de beste man het spuugzat was om de zoveelste met een of ander foefje met een volle tas de zaak uit te zien lopen.

Foute aanname, overkomt iedereen wel eens, incl onvriendelijke of overtrokken reactie.

Daar hoeft echt niet meteen een smartegeld-procedure voor opgestart te worden! :{w
  maandag 23 december 2024 @ 09:56:26 #62
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_215966585
Wat een hork.
Ik zou zeker met hem een felle discussie gevoerd hebben. En hem laten zweten nadat hij alles gecontroleerd had en niks had geconstateerd.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 23 december 2024 @ 09:57:58 #63
3542 Gia
User under construction
pi_215966603
Denk dat die controle wel terecht is. Zij ziet je 1 artikel aanslaan, afrekenen en met een volle kar willen vertrekken. Dus, ik kan me voorstellen dat ze dit raar vindt.

Maar de manier waarop kan echt niet. Sowieso de vraag of je Nederlands spreekt. Dat is al een vooroordeel, zo niet racisme. En verder de tendentieuze manier waarop ze tegen je spreekt, dat mag niet hoor.

Ik zou hier een nette brief over schrijven aan de betreffende winkel. AH heeft, volgens mij, een online klachtenformulier. Ik zou vermelden dat je niet boos bent om de extra controle, maar wel over de manier waarop je aangesproken bent. Vermeld ook het tijdstip en als je de naam weet van de medewerkster, die ook.
Ze mag hier echt wel door een manager op aangesproken worden!
  maandag 23 december 2024 @ 10:07:36 #64
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_215966699
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 09:57 schreef Gia het volgende:
Sowieso de vraag of je Nederlands spreekt. Dat is al een vooroordeel, zo niet racisme.
Weten we waar TS woont? In Amsterdam en omgeving lijkt me dit bijvoorbeeld zeker een terechte vraag.
pi_215966898
Ik gebruik nooit de zelfscan, ben er niet geschikt voor, veel te chaotisch.

Maar nu hebben ze bij de AH Surhuisterveen (waar ik vaak heen rijd omdat het in dat dorp fijner winkelt dan in Drachten) een poortje voor zowel kassa als zelfscan klanten.

Dat vind ik zulke onzin, heb je net betaald, "wilt u een kassabon?" "nee", dan krijg alsnog een lullig klein bonnetje met een code erop die je moet scannen bij de uitgang.

Ook zijn er minder normale kassa's en meer zelfscan, dus even een kassa erbij als het druk is is ook geen optie meer.

Weer een supermarkt die van m'n lijstje af is.

Ik vertik het om zelfscan te gebruiken, juridisch is het een valkuil en daarnaast is het correct scannen van artikelen niet mijn taak.

Ik kom weer steeds vaker bij de Aldi.
pi_215966927
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2024 10:07 schreef kwiwi het volgende:
.
Hier rondom het centrum van Utrecht wordt je standaard in het Engels aangesproken. Maar dat komt doordat 80% van het supermarktpersoneel uit buitenlandse studenten bestaat. Verder geen probleem, liever een vriendelijke en doorwerkende Indiase student bij de zelfscancontrole dan een verveelde Nederlandse puber.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215967734
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 01:07 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Erg belangrijk om te vermelden dat je universitair geschoold bent, nog meer in gedachten, zie vorige reactie?

Lekker belangrijk 'jankbal', met je migratie achtergrond, maakt dat je speciaal of iets dergelijks, ben je dan extra gekwetst of zo?

Er is een 80% kans dat je benaderd werd door een beveiliger met ook een migratie achtergrond en anders heb je wel erg veel geluk gehad met de andere 20% kans op een autochtone beveiliger...

Mijd deze winkel en doe je boodschappen ergens anders, bij deze winkel kwam je over als een verdacht persoon vanwege een algoritme en werd je gecontroleerd, nu verdoe je hier onze en jouw tijd terwijl je akkoord ging met de algemene voorwaarden van de betreffende retailer door af te gaan rekenen via een zelfscankassa... NEXT! :')
Zeg Pieter, volgens mij ben jij hier de “jankbal” :D.

Ik reageerde gekscherend op een user die eveneens gekscherend vroeg of ik er uitzie alsof ik geen Nederlands kan omdat de supermarktmanager zonder enige verdere introductie of uitleg waarom het “gesprek” begon met “Spreek je Nederlands :( ?“.

Ik weet niet waar jij opeens een beveiliger uit de hoge hoed tovert maar die is in dit hele verhaal niet aan de orde gekomen.

Verder heb ik nog expliciet benoemd dat ik een willekeurige controle inderdaad prima zou vinden en de hele crux 'm dus juist zit in het feit dat ik na afrekenen pas gecontroleerd werd en daar in de algemene voorwaarden niets over word vermeld.

Je bent natuurlijk niet verplicht om te reageren, zoals ik eerder in dit topic al aangaf.

Maar goed, je bent duidelijk niet universitair geschoold dus ik zal je dit niet kwalijk nemen.
  maandag 23 december 2024 @ 12:05:54 #68
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215967968
Het is trouwens toch sowieso niet zo dat de beslissing voor wel of niet controleren alleen afhangt van het algoritme dat de zelfscan zelf hanteert?
Dat je als winkelpersoneel een dief moet laten lopen omdat de kassa niet om controle vraagt. :?

Bij de meeste winkels is het toch zo dat er wel ergens iets staat over dat zij zich het recht voorbehouden een tas te controleren bij het vermoeden van diefstal?

[ Bericht 24% gewijzigd door BE op 23-12-2024 12:11:25 ]
pi_215968259
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 12:05 schreef BE het volgende:
Het is trouwens toch sowieso niet zo dat de beslissing voor wel of niet controleren alleen afhangt van het algoritme dat de zelfscan zelf hanteert?
Dat je als winkelpersoneel een dief moet laten lopen omdat de kassa niet om controle vraagt. :?

Bij de meeste winkels is het toch zo dat er wel ergens iets staat over dat zij zich het recht voorbehouden een tas te controleren bij het vermoeden van diefstal?
Het gaat TS volgens mij vooral om de houding en de manier van behandelen.

Supermarkten zijn massaal overgestapt op zelfscan en hebben daardoor derving (ongeveer 1% van de omzet).
En daardoor is de houding van veel winkeliers blijkbaar verhard en ben je bij voorbaat verdacht als je een foutje maakt (of zoals TS niet eens een foutje maakt).
  Spellchecker maandag 23 december 2024 @ 12:34:52 #70
197773 crew  maily
pi_215968408
quote:

Dacht ik ook :Y
pi_215968663
quote:
Een winkel mag huisregels opstellen.
Die huisregels moeten duidelijk zichtbaar zijn
Een huisregel kan zijn dat medewerkers tassen controleren

Als een medewerker een tas wil controleren heeft die GEEN recht om je tas te controleren
Daarom moet die medewerker vragen of hij/zij jouw tas mag controleren

De klant mag dat gewoon weigeren
De winkelmedewerker mag dan zeggen dat deze klant de huisregels niet naleeft en mag de klant een winkelverbod opleggen

De winkelmedewerker mag bovendien de klant vragen om te wachten tot de politie gearriveerd is
De politie mag vervolgens die klant verplichten om de tas te openen

(Het wordt lastig wanneer de klant niet wil wachten op politie, want een winkelmedewerker mag maarzo niet iemand staande houden, maar dat even terzijde)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_215968819
Oh ja, bronnetjes zijn best lastig te vinden want internet kwaakt er lustig op los :D

Maar hier bijvoorbeeld de pliesie die het nog eens netjes uitlegt https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=5127
quote:
Het meewerken aan een tassencontrole kan slechts op vrijwillige basis plaatsvinden.

Het is inderdaad zo dat een winkel een dergelijke bepaling op kan nemen in hun regelementen maar het is dan wel de bedoeling dat deze regel duidelijk zichtbaar aanwezig is zodat iemand zelf kan bepalen of ze hier aan mee willen werken.

Wanneer het zichtbaar duidelijk is gemaakt dat die controles plaats kunnen vinden dan zou het wel zo netjes zijn om er aan mee te werken. Wanneer het zichtbaar bekend is gemaakt en iemand weigert toch om mee te werken dan kan het zo zijn dat een winkelier u vriendelijk verzoekt om niet meer in die winkel te komen omdat die persoon dan dus kennelijk niet in stemt met de huisregels.

Zonder een redelijke verdenking is van een winkeldiefstal/verduistering is het geen zaak voor de politie. Er wordt echter bij weigering nog wel eens een beroep gedaan op de politie en dat is voor de politie vervelend. Het kost tijd, is zonde van de inzet en zonder redelijke verdenking heeft de politie ook geen mogelijkheden.

Als er wel sprake is van een verdenking kan de persoon aangehouden worden en overgedragen worden aan de politie. Zij zullen de zaak verder in behandeling nemen en mogelijk ook een kijkje in de inhoud van de tas nemen.

Vaak is het geen onwil van de winkelier maar ook zij willen de derving zo laag mogelijk houden. Hiertoe voeren zij soms steeksproefgewijs een controle uit.

De winkelier doet dus niet voor zijn plezier maar gewoon om zijn onkosten te drukken zodat de prijzen voor een ieder op een acceptabel niveau kunnen blijven want uiteindelijk betalen de mensen die niet aan het stelen zijn toch weer de onkosten.

U doet er verstandig aan om de winkelier te verzoeken om er voor te zorgen dat deze regel duidelijk zichtbaar wordt aangebracht in de winkel.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_215969165
quote:
7s.gif Op maandag 23 december 2024 12:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Als een medewerker een tas wil controleren heeft die GEEN recht om je tas te controleren

De winkelmedewerker mag dan zeggen dat deze klant de huisregels niet naleeft en mag de klant een winkelverbod opleggen

De winkelmedewerker mag bovendien de klant vragen om te wachten tot de politie gearriveerd is

(Het wordt lastig wanneer de klant niet wil wachten op politie, want een winkelmedewerker mag maarzo niet iemand staande houden, maar dat even terzijde)
Gelukkig had je het zelf al gevonden :) wilde net zeggen, als je iemand niet aanhoud heeft het weinig zin de politie te bellen. Die mogen net zo weinig als de winkelmedewerker op dat moment. Geen strafbaar feit, geen politie.
pi_215969552
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 13:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Gelukkig had je het zelf al gevonden :) wilde net zeggen, als je iemand niet aanhoud heeft het weinig zin de politie te bellen. Die mogen net zo weinig als de winkelmedewerker op dat moment. Geen strafbaar feit, geen politie.
Winkelpersoneel mag een klant niet aanhouden behalve bij een heterdaadje ; een tassencontrole is zelden een heterdaadje

Winkelpersoneel mag een klant wel vragen om te wachten op de politie, maar als de klant dat niet wil doen heeft de medewerker eigenlijk niks in handen maar kan natuurlijk wel aangifte doen

Als de klant wel wacht en de politie komt en de politie kan uit het verhaal geen redelijke verdenking opmaken mag de politie ook niet *ongewenst* in de tas kijken
Het kan zijn dat de klant de politie wél toestemming geeft in de tas te kijken waar diezelfde klant die toestemming niet gaf aan de supermarktmedewerker
Het kan ook zijn dat de politie voldoende aanleiding ziet om te eisen in de tas te mogen kijken

Maar er hoeft natuurlijk geen strafbaar feit te zijn, de controle kan uitwijzen dat er niets ontvreemd is
pi_215970126
quote:
2s.gif Op maandag 23 december 2024 13:56 schreef sigme het volgende:

[..]
Winkelpersoneel mag een klant niet aanhouden behalve bij een heterdaadje ; een tassencontrole is zelden een heterdaadje
een controle op eigen initiatief na de zelfscan zal meestal feiten en omstandigheden hebben dit te doen. Feitelijk zeg je daarmee dat je iemand al verdenkt van diefstal. Gelet op het verhaal in de OP had het gekund en had de hovj na erg kort onderzoek in vrijheid gesteld
quote:
Winkelpersoneel mag een klant wel vragen om te wachten op de politie, maar als de klant dat niet wil doen heeft de medewerker eigenlijk niks in handen maar kan natuurlijk wel aangifte doen
zonder verdenking niet. Als er al aangifte gedaan zal worden zal de winkelier wel meer hebben dan alleen schenden huisregels. Dus dan had op heterdaad waarschijnlijk ook gekund.
quote:
Als de klant wel wacht en de politie komt en de politie kan uit het verhaal geen redelijke verdenking opmaken mag de politie ook niet *ongewenst* in de tas kijken
Het kan zijn dat de klant de politie wél toestemming geeft in de tas te kijken waar diezelfde klant die toestemming niet gaf aan de supermarktmedewerker
Het kan ook zijn dat de politie voldoende aanleiding ziet om te eisen in de tas te mogen kijken

Maar er hoeft natuurlijk geen strafbaar feit te zijn, de controle kan uitwijzen dat er niets ontvreemd is
En dit is allemaal weer vrijwilligheid en in principe geen werkterrein van de politie. Hier is de politie niet voor. Dit is een civiel geschil over de huisregels.

Als de politie wel voldoende aanleiding ziet is er de facto sprake van een strafbaar feit.

Maar ik schrijf wat jouw post van infopolitie ook zegt ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door investeerdertje op 23-12-2024 14:24:12 ]
  maandag 23 december 2024 @ 14:32:43 #76
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215970461
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het gaat TS volgens mij vooral om de houding en de manier van behandelen.

Supermarkten zijn massaal overgestapt op zelfscan en hebben daardoor derving (ongeveer 1% van de omzet).
En daardoor is de houding van veel winkeliers blijkbaar verhard en ben je bij voorbaat verdacht als je een foutje maakt (of zoals TS niet eens een foutje maakt).
quote:

Met het antwoord van sigme:

quote:
7s.gif Op maandag 23 december 2024 12:58 schreef sigme het volgende:

[..]

[ Bericht 16% gewijzigd door BE op 23-12-2024 14:39:30 ]
pi_215984752
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 03:16 schreef 111210 het volgende:

[..]
Welk haar? ^p^

Maar zo racistisch als dit topic zich weer ontwikkeld geeft toch wel aan dat ik een punt heb. Jou reactie bevestigd dat ook nog een keer.

Nederland is gewoon super intolerant geworden naar niet Ariërs.
pi_215984777
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 12:33 schreef 215 het volgende:

[..]

Ohja alle 18miljoen inwoners?
  dinsdag 24 december 2024 @ 12:51:19 #79
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_215984947
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 12:33 schreef 215 het volgende:

[..]
Welk haar? ^p^

Maar zo racistisch als dit topic zich weer ontwikkeld geeft toch wel aan dat ik een punt heb. Jou reactie bevestigd dat ook nog een keer.

En de niet-Ariers zorgen ervoor dat Nederlanders super intolerant worden.
Ga toch weg man!
pi_215986461
Waarschijnlijk is er totaal niets willekeurigs aan die controle.

Op het korte bonnetje wat je krijgt, staat hoeveel artikelen je hebt afgerekend. Het systeem weet ook prima welk totaalbedrag bij dat korte bonnetje hoort. En ongetwijfeld is er door het winkelpersoneel elke keer als iemand het poortje opent met zijn lange of korte bon ergens op een schermpje te zien hoeveel artikelen die persoon heeft afgerekend volgens het bonnetje wat gebruikt is om de poortjes te openen.
Als jij dan een poortje opent met een bonnetje van je "extra plastic tasje" terwijl je met overvolle boodschappentassen vervolgens het poortje passeert, klopt dat simpelweg niet en dat ziet die manager of beveiliger op zijn schermpje.

En ja, dan zijn ze gerechtigd om een volledige tas-controle te doen. Dat staat in de algemene voorwaarden voor de zelfscan. Wil je geen volledige tas-controle, dan moet je de zelfscan niet gebruiken. De tas-controle mag verplicht gesteld worden wanneer er ook een mogelijkheid is om van een reguliere kassa gebruik te maken.
pi_215986664
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 16:06 schreef Ivo1985 het volgende:

Op het korte bonnetje wat je krijgt, staat hoeveel artikelen je hebt afgerekend. Het systeem weet ook prima welk totaalbedrag bij dat korte bonnetje hoort. En ongetwijfeld is er door het winkelpersoneel elke keer als iemand het poortje opent met zijn lange of korte bon ergens op een schermpje te zien hoeveel artikelen die persoon heeft afgerekend volgens het bonnetje wat gebruikt is om de poortjes te openen.
Als jij dan een poortje opent met een bonnetje van je "extra plastic tasje" terwijl je met overvolle boodschappentassen vervolgens het poortje passeert, klopt dat simpelweg niet en dat ziet die manager of beveiliger op zijn schermpje.

En ja, dan zijn ze gerechtigd om een volledige tas-controle te doen. Dat staat in de algemene voorwaarden voor de zelfscan. Wil je geen volledige tas-controle, dan moet je de zelfscan niet gebruiken. De tas-controle mag verplicht gesteld worden wanneer er ook een mogelijkheid is om van een reguliere kassa gebruik te maken.
De verplichte tassen controle was in c1000 tijden ook al aanwezig. Dus nee de uitwijk is niet relevant.
pi_215987712
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:17 schreef Hyperdude het volgende:
Voorwaarden zelfscan goed lezen en dan de boomerkassa gebruiken.
Tegenwoordig sneller klaar dan bij de zelfscan.
Het is mij onbekend maar tegenwoordig heb ik de helft van de tijd ene controle terwijl ze nog nooit iets gevonden hebben.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_215988073
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 16:06 schreef Ivo1985 het volgende:

Ik was de poortjes nog niet langs gelopen en had dus ook mijn bon nog niet gebruikt en er werd ook niet naar mijn bon gevraagd :) .
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 24 december 2024 @ 19:06:09 #84
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_215988345
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
nee, helaas niet. ik was aan het klooien met mijn mobiele hoesje... wilde een volledige bon omdat ik boodschappen voor een ander had. echter was ik te laat en kreeg ik een verkorte bon.
Nu had ik de bon wel in mijn app aangezien ik wel met eigen bonuskaart had gescand.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_215994479
Verder blijf ik onwillekeurig haken achter die onwillekeurigheid. Als grapje in de titel is het nog wel aardig, maar @Levantina herhaalt het een paar keer, alsof hij/zij echt denkt dat dat het juiste woord is.

Het gaat hier niet om een onwillekeurige controle, maar om een niet-willekeurige controle. Wat toch best nogal wat anders is.
pi_215994815
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 18:21 schreef Levantina het volgende:

[..]
Ik was de poortjes nog niet langs gelopen en had dus ook mijn bon nog niet gebruikt en er werd ook niet naar mijn bon gevraagd :) .
Geen idee hoe het zelfscan systeem precies werkt. Wellicht krijgt die meneer bij de poortjes ook te zien dat bij zelfscan 5 net iemand 1 artikel heeft afgerekend en ziet dan daar jou met volle tassen/kar weglopen.
Hoe dan ook zal jouw kassabon met uitsluitend een plastic tasje een trigger afgeven in het systeem. Het is immers onwaarschijnlijk dat iemand de supermarkt in loopt om alleen een plastic tasje van die supermarkt aan te schaffen zonder andere producten te kopen. En daarmee ben je dus gericht gecontroleerd op basis van "vreemde/verdachte transactie".

Het is mij ook al opgevallen dat controles bijvoorbeeld vaker plaatsvinden wanneer ik kris-kras door de winkel loop, of wanneer je bij de (dure) vlees of wasmiddelen afdeling lange tijd bijna stil hebt gestaan omdat je er toevallig even in gesprek raakte met een bekende. Hey zelfscan systeem met handscanner herkent "afwijkend gedrag" en dat is meer reden voor controle dan iemand die gericht via een snelle route de winkel doorloopt, zn gewenste product pakt en scant en direct weer verder gaat.
pi_215995031
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 10:09 schreef Ivo1985 het volgende:
Geen idee hoe het zelfscan systeem precies werkt. Wellicht krijgt die meneer bij de poortjes ook te zien dat bij zelfscan 5 net iemand 1 artikel heeft afgerekend en ziet dan daar jou met volle tassen/kar weglopen.
Hoe dan ook zal jouw kassabon met uitsluitend een plastic tasje een trigger afgeven in het systeem. Het is immers onwaarschijnlijk dat iemand de supermarkt in loopt om alleen een plastic tasje van die supermarkt aan te schaffen zonder andere producten te kopen. En daarmee ben je dus gericht gecontroleerd op basis van "vreemde/verdachte transactie".

Het is mij ook al opgevallen dat controles bijvoorbeeld vaker plaatsvinden wanneer ik kris-kras door de winkel loop, of wanneer je bij de (dure) vlees of wasmiddelen afdeling lange tijd bijna stil hebt gestaan omdat je er toevallig even in gesprek raakte met een bekende. Hey zelfscan systeem met handscanner herkent "afwijkend gedrag" en dat is meer reden voor controle dan iemand die gericht via een snelle route de winkel doorloopt, zn gewenste product pakt en scant en direct weer verder gaat.
Er is een verband tussen winkeldiefstal, en de tijd dat iemand naar een product staat te kijken (dat ie zonder te betalen) mee wil nemen. Verder wordt er eens in de zoveel tijd een controle uitgevoerd. Wij doen standaard zaterdagochtend onze boodschappen op een vast tijdstip, duurt het wat langer (idd door een praatje aan te knopen), dan is het kassa: check. Maar ook zo 1x per 2 maanden: check. Soms heel uitgebreid.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 25-12-2024 11:25:30 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215995246
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 03:16 schreef 111210 het volgende:

[..]
Op de valreep dit zelf doen door een typfoutje. _O_
pi_215997482
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 10:09 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als je een paar keer een product scant en toch weer er af haalt omdat je bij nader inzien toch wat anders gaat eten is het ook standaard een controle. Als er lang tussen 2 scans zit inderdaad ook. Logisch allemaal. Geen enkel probleem mee, 100x liever dan een andere kassa waar je alles op de band moet leggen.

En dat er een signaal komt bij een medewerker als iemand alleen een tasje afrekent, lijkt me ook niet meer dan terecht. Dat lijkt me gewoon een verdachte transactie, de kans dat zo iemand die tas vult met niet afgerekende boodschappen lijkt me heel erg groot.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215997601
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 13:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je een paar keer een product scant en toch weer er af haalt omdat je bij nader inzien toch wat anders gaat eten is het ook standaard een controle. Als er lang tussen 2 scans zit inderdaad ook. Logisch allemaal. Geen enkel probleem mee, 100x liever dan een andere kassa waar je alles op de band moet leggen.

En dat er een signaal komt bij een medewerker als iemand alleen een tasje afrekent, lijkt me ook niet meer dan terecht. Dat lijkt me gewoon een verdachte transactie, de kans dat zo iemand die tas vult met niet afgerekende boodschappen lijkt me heel erg groot.
Helemaal eens. Dat is gewoon een kwestie van nuttige data-analyse gecombineerd met de reeds bekende patronen rond diefstal.
Ik snap ook nooit dat sommige mensen er zo verbolgen over kunnen zijn dat er eens een controle uit komt. Die controles horen nu eenmaal bij gebruik van de zelfscan.
  Spellchecker woensdag 25 december 2024 @ 13:38:21 #91
197773 crew  maily
pi_215997641
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 13:35 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Helemaal eens. Dat is gewoon een kwestie van nuttige data-analyse gecombineerd met de reeds bekende patronen rond diefstal.
Ik snap ook nooit dat sommige mensen er zo verbolgen over kunnen zijn dat er eens een controle uit komt. Die controles horen nu eenmaal bij gebruik van de zelfscan.
En dan ook meteen boehoe-en.

Ga dan lekker bij de gewone kassa afrekenen.
pi_215999307
quote:

[..]
Beste Ivo, heb je de volledige OP gelezen? Het ging me niet zozeer om de controle zelf, mijn begrip daarvoor heb ik zelfs nog expliciet benoemd. De combinatie met het ronduit onbeschofte gedrag dat ermee gepaard ging zou niemand zomaar moeten tolereren.
pi_215999309
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2024 13:38 schreef maily het volgende:

[..]
En dan ook meteen boehoe-en.

Ga dan lekker bij de gewone kassa afrekenen.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 16:27 schreef Levantina het volgende:

[..]
Beste Ivo, heb je de volledige OP gelezen? Het ging me niet zozeer om de controle zelf, mijn begrip daarvoor heb ik zelfs nog expliciet benoemd. De combinatie met het ronduit onbeschofte gedrag dat ermee gepaard ging zou niemand zomaar moeten tolereren.
pi_216001008
quote:

[..]
[..]

Ja, de controle was inderdaad niet willekeurig omdat je een vreemde transactie deed.
De Controleermeneer ziet jou met een exotisch uiterlijk en heeft waarschijnlijk de ervaring dat veel mensen met een exotisch uiterlijk in het betreffende filiaal geen Nederlands spreken.

En tevens is meneer misschien wat minder vriendelijk omdat hij die dag al tig "discussies" heeft gehad met mensen die "vergeten" zijn om alles af te rekenen en heeft hij er daarom gewoon de pest in dat hij weer iemand moet controleren die een zeer verdachte transactie heeft gedaan.
pi_216001190
quote:

[..]
Tja, je hebt een wat chagrijnige supermarktmedewerker gevonden met de allervervelendste taak: mensen controleren die volgens het systeem gestolen hebben. Dat levert vast zelden een gezellig gesprek op.

Je had het kunnen opvangen door: "nee, sorry, mijn fout, mijn laatste afrekening was alleen de tas, de rest had ik daar voor al afgerekend, maar alle begrip dat u me dan wil controleren". Wellicht had dat zijn humeur wat verbeterd.

Je kon het ook gewoon ondergaan en er verder geen aandacht aan besteden.

De volgende optie is er over nadenken en er over klagen op een forum.

Tja, ik had die derde niet gekozen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 25 december 2024 @ 20:31:33 #96
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_216001452
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 11:44 schreef Levantina het volgende:
Verder heb ik nog expliciet benoemd dat ik een willekeurige controle inderdaad prima zou vinden en de hele crux 'm dus juist zit in het feit dat ik na afrekenen pas gecontroleerd werd en daar in de algemene voorwaarden niets over word vermeld.
Want een controle vóór afrekenen is handig als het probleem van zelfscanners nou juist is dat mensen dingen niét afrekenen.

Wat voor studie was dat :?
Haters everywhere but I don't really care.
pi_216001853
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2024 20:31 schreef matthijst het volgende:
als het probleem van zelfscanners nou juist is dat mensen dingen niét afrekenen.
Dat is inderdaad het probleem. Het is een economisch model wat mensen uitspaart waar veel winst mee wordt gemaakt uiteraard. Dat verlies is ingecalculeerd en niet zo erg.

Een belangrijk fenomeen is dat mensen die voorheen zinvol werk deden nu een beetje stom staan te posten bij die scanners om af en toe een steekproef te doen. De mens wordt du gedegradeerd tot een stom verlengstuk van de techniek om de winst te bewaken...

Wat dat met mensen doet weet ik denk ik wel. Het stompt af als een malle. Het vergroot dus het effect van dat mensen alleen nog maar onzinnig werk mogen doen. Niet zo mooi eigenlijk.
pi_216003797
quote:

[..]
Volgens mij gaat er ook een scan-alarm af bij 'onlogische' boodschappen. Alleen chips en geen drinken. Broodjes, boter maar geen beleg. Etcetera.
pi_216005500
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 23:01 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]
Volgens mij gaat er ook een scan-alarm af bij 'onlogische' boodschappen. Alleen chips en geen drinken. Broodjes, boter maar geen beleg. Etcetera.
Dat is een fabel, dan zou een supermarkt allemaal verwijzingen moeten maken. Wel is het zo dat er bij een grote supermarktketen een steekproef afgedwongen wordt als er:
- boodschappen verwijderd worden uit de handscanner én weer toegevoegd
- er té snel boodschappen wordt gedaan

Bij de grootste supermarkten kan een medewerker de steekproef niet afdwingen, bij één supermarktketen kunnen medewerkers het wel. Uiteraard kunnen ze met de PDA wel meekijken wat jij afrekent.
pi_216005894
quote:
onbeschofte gedrag
Dat is inderdaad nergens voor nodig. Dan mag je terecht boos zijn. :Y

Maar iedereen maakt dit weleens mee toch? Ik heb een keer de fout gemaakt dat ik een artikel twee keer scande en een ander artikel (zelfde merk, zelfde prijs, andere smaak) niet. Genoeg betaald dus wel, maar tijdens de controle gaat dat wel mis. Kwam ook zo'n assistent-filaalmanager staan schreeuwen om één artikel van pakweg ¤1,50 op een bon van circa ¤100. Terwijl zijn kassières aan de reguliere kassa aan de lopende band fouten maken in het nadeel van de klant.

Het allermooiste is nog wel dat ik een paar maanden eerder de beveiliger daar had geholpen toen hij in gevecht was met een echte winkeldief _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')