abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 december 2024 @ 14:32:43 #76
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215970461
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het gaat TS volgens mij vooral om de houding en de manier van behandelen.

Supermarkten zijn massaal overgestapt op zelfscan en hebben daardoor derving (ongeveer 1% van de omzet).
En daardoor is de houding van veel winkeliers blijkbaar verhard en ben je bij voorbaat verdacht als je een foutje maakt (of zoals TS niet eens een foutje maakt).
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 20:51 schreef Levantina het volgende:

TLDR: Mag je na afrekenen bij de zelfscan zomaar aan een onwillekeurige extra controle onderworpen worden zonder toestemming? Hoe zit dit juridisch precies?
Met het antwoord van sigme:

quote:
7s.gif Op maandag 23 december 2024 12:58 schreef sigme het volgende:

[..]
Een winkel mag huisregels opstellen.
Die huisregels moeten duidelijk zichtbaar zijn
Een huisregel kan zijn dat medewerkers tassen controleren

Als een medewerker een tas wil controleren heeft die GEEN recht om je tas te controleren
Daarom moet die medewerker vragen of hij/zij jouw tas mag controleren

De klant mag dat gewoon weigeren
De winkelmedewerker mag dan zeggen dat deze klant de huisregels niet naleeft en mag de klant een winkelverbod opleggen

De winkelmedewerker mag bovendien de klant vragen om te wachten tot de politie gearriveerd is
De politie mag vervolgens die klant verplichten om de tas te openen

(Het wordt lastig wanneer de klant niet wil wachten op politie, want een winkelmedewerker mag maarzo niet iemand staande houden, maar dat even terzijde)

[ Bericht 16% gewijzigd door BE op 23-12-2024 14:39:30 ]
pi_215984752
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 03:16 schreef 111210 het volgende:

[..]
Op de valreep nog de meest domme comment van het haar gevonden hier op fok :`)
Welk haar? ^p^

Maar zo racistisch als dit topic zich weer ontwikkeld geeft toch wel aan dat ik een punt heb. Jou reactie bevestigd dat ook nog een keer.

Nederland is gewoon super intolerant geworden naar niet Ariërs.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_215984777
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 12:33 schreef 215 het volgende:

[..]

Ohja alle 18miljoen inwoners?
  dinsdag 24 december 2024 @ 12:51:19 #79
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_215984947
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 12:33 schreef 215 het volgende:

[..]
Welk haar? ^p^

Maar zo racistisch als dit topic zich weer ontwikkeld geeft toch wel aan dat ik een punt heb. Jou reactie bevestigd dat ook nog een keer.

En de niet-Ariers zorgen ervoor dat Nederlanders super intolerant worden.
Ga toch weg man!
pi_215986461
Waarschijnlijk is er totaal niets willekeurigs aan die controle.

Op het korte bonnetje wat je krijgt, staat hoeveel artikelen je hebt afgerekend. Het systeem weet ook prima welk totaalbedrag bij dat korte bonnetje hoort. En ongetwijfeld is er door het winkelpersoneel elke keer als iemand het poortje opent met zijn lange of korte bon ergens op een schermpje te zien hoeveel artikelen die persoon heeft afgerekend volgens het bonnetje wat gebruikt is om de poortjes te openen.
Als jij dan een poortje opent met een bonnetje van je "extra plastic tasje" terwijl je met overvolle boodschappentassen vervolgens het poortje passeert, klopt dat simpelweg niet en dat ziet die manager of beveiliger op zijn schermpje.

En ja, dan zijn ze gerechtigd om een volledige tas-controle te doen. Dat staat in de algemene voorwaarden voor de zelfscan. Wil je geen volledige tas-controle, dan moet je de zelfscan niet gebruiken. De tas-controle mag verplicht gesteld worden wanneer er ook een mogelijkheid is om van een reguliere kassa gebruik te maken.
pi_215986664
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 16:06 schreef Ivo1985 het volgende:

Op het korte bonnetje wat je krijgt, staat hoeveel artikelen je hebt afgerekend. Het systeem weet ook prima welk totaalbedrag bij dat korte bonnetje hoort. En ongetwijfeld is er door het winkelpersoneel elke keer als iemand het poortje opent met zijn lange of korte bon ergens op een schermpje te zien hoeveel artikelen die persoon heeft afgerekend volgens het bonnetje wat gebruikt is om de poortjes te openen.
Als jij dan een poortje opent met een bonnetje van je "extra plastic tasje" terwijl je met overvolle boodschappentassen vervolgens het poortje passeert, klopt dat simpelweg niet en dat ziet die manager of beveiliger op zijn schermpje.

En ja, dan zijn ze gerechtigd om een volledige tas-controle te doen. Dat staat in de algemene voorwaarden voor de zelfscan. Wil je geen volledige tas-controle, dan moet je de zelfscan niet gebruiken. De tas-controle mag verplicht gesteld worden wanneer er ook een mogelijkheid is om van een reguliere kassa gebruik te maken.
De verplichte tassen controle was in c1000 tijden ook al aanwezig. Dus nee de uitwijk is niet relevant.
pi_215987712
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 21:17 schreef Hyperdude het volgende:
Voorwaarden zelfscan goed lezen en dan de boomerkassa gebruiken.
Tegenwoordig sneller klaar dan bij de zelfscan.
Het is mij onbekend maar tegenwoordig heb ik de helft van de tijd ene controle terwijl ze nog nooit iets gevonden hebben.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_215988073
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 16:06 schreef Ivo1985 het volgende:

Ik was de poortjes nog niet langs gelopen en had dus ook mijn bon nog niet gebruikt en er werd ook niet naar mijn bon gevraagd :) .
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 24 december 2024 @ 19:06:09 #84
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_215988345
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is juist andersom.... als je niks doet geeft ie een lange bon. Althans alle AH filialen die ik ken doen het zo.
nee, helaas niet. ik was aan het klooien met mijn mobiele hoesje... wilde een volledige bon omdat ik boodschappen voor een ander had. echter was ik te laat en kreeg ik een verkorte bon.
Nu had ik de bon wel in mijn app aangezien ik wel met eigen bonuskaart had gescand.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_215994479
Verder blijf ik onwillekeurig haken achter die onwillekeurigheid. Als grapje in de titel is het nog wel aardig, maar @Levantina herhaalt het een paar keer, alsof hij/zij echt denkt dat dat het juiste woord is.

Het gaat hier niet om een onwillekeurige controle, maar om een niet-willekeurige controle. Wat toch best nogal wat anders is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_215994815
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 18:21 schreef Levantina het volgende:

[..]
Ik was de poortjes nog niet langs gelopen en had dus ook mijn bon nog niet gebruikt en er werd ook niet naar mijn bon gevraagd :) .
Geen idee hoe het zelfscan systeem precies werkt. Wellicht krijgt die meneer bij de poortjes ook te zien dat bij zelfscan 5 net iemand 1 artikel heeft afgerekend en ziet dan daar jou met volle tassen/kar weglopen.
Hoe dan ook zal jouw kassabon met uitsluitend een plastic tasje een trigger afgeven in het systeem. Het is immers onwaarschijnlijk dat iemand de supermarkt in loopt om alleen een plastic tasje van die supermarkt aan te schaffen zonder andere producten te kopen. En daarmee ben je dus gericht gecontroleerd op basis van "vreemde/verdachte transactie".

Het is mij ook al opgevallen dat controles bijvoorbeeld vaker plaatsvinden wanneer ik kris-kras door de winkel loop, of wanneer je bij de (dure) vlees of wasmiddelen afdeling lange tijd bijna stil hebt gestaan omdat je er toevallig even in gesprek raakte met een bekende. Hey zelfscan systeem met handscanner herkent "afwijkend gedrag" en dat is meer reden voor controle dan iemand die gericht via een snelle route de winkel doorloopt, zn gewenste product pakt en scant en direct weer verder gaat.
pi_215995031
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 10:09 schreef Ivo1985 het volgende:
Geen idee hoe het zelfscan systeem precies werkt. Wellicht krijgt die meneer bij de poortjes ook te zien dat bij zelfscan 5 net iemand 1 artikel heeft afgerekend en ziet dan daar jou met volle tassen/kar weglopen.
Hoe dan ook zal jouw kassabon met uitsluitend een plastic tasje een trigger afgeven in het systeem. Het is immers onwaarschijnlijk dat iemand de supermarkt in loopt om alleen een plastic tasje van die supermarkt aan te schaffen zonder andere producten te kopen. En daarmee ben je dus gericht gecontroleerd op basis van "vreemde/verdachte transactie".

Het is mij ook al opgevallen dat controles bijvoorbeeld vaker plaatsvinden wanneer ik kris-kras door de winkel loop, of wanneer je bij de (dure) vlees of wasmiddelen afdeling lange tijd bijna stil hebt gestaan omdat je er toevallig even in gesprek raakte met een bekende. Hey zelfscan systeem met handscanner herkent "afwijkend gedrag" en dat is meer reden voor controle dan iemand die gericht via een snelle route de winkel doorloopt, zn gewenste product pakt en scant en direct weer verder gaat.
Er is een verband tussen winkeldiefstal, en de tijd dat iemand naar een product staat te kijken (dat ie zonder te betalen) mee wil nemen. Verder wordt er eens in de zoveel tijd een controle uitgevoerd. Wij doen standaard zaterdagochtend onze boodschappen op een vast tijdstip, duurt het wat langer (idd door een praatje aan te knopen), dan is het kassa: check. Maar ook zo 1x per 2 maanden: check. Soms heel uitgebreid.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 25-12-2024 11:25:30 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215995246
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 03:16 schreef 111210 het volgende:

[..]
Op de valreep nog de meest domme comment van het haar gevonden hier op fok :`)
Op de valreep dit zelf doen door een typfoutje. _O_
pi_215997482
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 10:09 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als je een paar keer een product scant en toch weer er af haalt omdat je bij nader inzien toch wat anders gaat eten is het ook standaard een controle. Als er lang tussen 2 scans zit inderdaad ook. Logisch allemaal. Geen enkel probleem mee, 100x liever dan een andere kassa waar je alles op de band moet leggen.

En dat er een signaal komt bij een medewerker als iemand alleen een tasje afrekent, lijkt me ook niet meer dan terecht. Dat lijkt me gewoon een verdachte transactie, de kans dat zo iemand die tas vult met niet afgerekende boodschappen lijkt me heel erg groot.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_215997601
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 13:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je een paar keer een product scant en toch weer er af haalt omdat je bij nader inzien toch wat anders gaat eten is het ook standaard een controle. Als er lang tussen 2 scans zit inderdaad ook. Logisch allemaal. Geen enkel probleem mee, 100x liever dan een andere kassa waar je alles op de band moet leggen.

En dat er een signaal komt bij een medewerker als iemand alleen een tasje afrekent, lijkt me ook niet meer dan terecht. Dat lijkt me gewoon een verdachte transactie, de kans dat zo iemand die tas vult met niet afgerekende boodschappen lijkt me heel erg groot.
Helemaal eens. Dat is gewoon een kwestie van nuttige data-analyse gecombineerd met de reeds bekende patronen rond diefstal.
Ik snap ook nooit dat sommige mensen er zo verbolgen over kunnen zijn dat er eens een controle uit komt. Die controles horen nu eenmaal bij gebruik van de zelfscan.
  Spellchecker woensdag 25 december 2024 @ 13:38:21 #91
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215997641
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 13:35 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Helemaal eens. Dat is gewoon een kwestie van nuttige data-analyse gecombineerd met de reeds bekende patronen rond diefstal.
Ik snap ook nooit dat sommige mensen er zo verbolgen over kunnen zijn dat er eens een controle uit komt. Die controles horen nu eenmaal bij gebruik van de zelfscan.
En dan ook meteen boehoe-en.

Ga dan lekker bij de gewone kassa afrekenen.
pi_215999307
quote:

[..]
Beste Ivo, heb je de volledige OP gelezen? Het ging me niet zozeer om de controle zelf, mijn begrip daarvoor heb ik zelfs nog expliciet benoemd. De combinatie met het ronduit onbeschofte gedrag dat ermee gepaard ging zou niemand zomaar moeten tolereren.
pi_215999309
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2024 13:38 schreef maily het volgende:

[..]
En dan ook meteen boehoe-en.

Ga dan lekker bij de gewone kassa afrekenen.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 16:27 schreef Levantina het volgende:

[..]
Beste Ivo, heb je de volledige OP gelezen? Het ging me niet zozeer om de controle zelf, mijn begrip daarvoor heb ik zelfs nog expliciet benoemd. De combinatie met het ronduit onbeschofte gedrag dat ermee gepaard ging zou niemand zomaar moeten tolereren.
pi_216001008
quote:

[..]
[..]

Ja, de controle was inderdaad niet willekeurig omdat je een vreemde transactie deed.
De Controleermeneer ziet jou met een exotisch uiterlijk en heeft waarschijnlijk de ervaring dat veel mensen met een exotisch uiterlijk in het betreffende filiaal geen Nederlands spreken.

En tevens is meneer misschien wat minder vriendelijk omdat hij die dag al tig "discussies" heeft gehad met mensen die "vergeten" zijn om alles af te rekenen en heeft hij er daarom gewoon de pest in dat hij weer iemand moet controleren die een zeer verdachte transactie heeft gedaan.
pi_216001190
quote:

[..]
Tja, je hebt een wat chagrijnige supermarktmedewerker gevonden met de allervervelendste taak: mensen controleren die volgens het systeem gestolen hebben. Dat levert vast zelden een gezellig gesprek op.

Je had het kunnen opvangen door: "nee, sorry, mijn fout, mijn laatste afrekening was alleen de tas, de rest had ik daar voor al afgerekend, maar alle begrip dat u me dan wil controleren". Wellicht had dat zijn humeur wat verbeterd.

Je kon het ook gewoon ondergaan en er verder geen aandacht aan besteden.

De volgende optie is er over nadenken en er over klagen op een forum.

Tja, ik had die derde niet gekozen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 25 december 2024 @ 20:31:33 #96
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_216001452
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 11:44 schreef Levantina het volgende:
Verder heb ik nog expliciet benoemd dat ik een willekeurige controle inderdaad prima zou vinden en de hele crux 'm dus juist zit in het feit dat ik na afrekenen pas gecontroleerd werd en daar in de algemene voorwaarden niets over word vermeld.
Want een controle vóór afrekenen is handig als het probleem van zelfscanners nou juist is dat mensen dingen niét afrekenen.

Wat voor studie was dat :?
Haters everywhere but I don't really care.
pi_216001853
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2024 20:31 schreef matthijst het volgende:
als het probleem van zelfscanners nou juist is dat mensen dingen niét afrekenen.
Dat is inderdaad het probleem. Het is een economisch model wat mensen uitspaart waar veel winst mee wordt gemaakt uiteraard. Dat verlies is ingecalculeerd en niet zo erg.

Een belangrijk fenomeen is dat mensen die voorheen zinvol werk deden nu een beetje stom staan te posten bij die scanners om af en toe een steekproef te doen. De mens wordt du gedegradeerd tot een stom verlengstuk van de techniek om de winst te bewaken...

Wat dat met mensen doet weet ik denk ik wel. Het stompt af als een malle. Het vergroot dus het effect van dat mensen alleen nog maar onzinnig werk mogen doen. Niet zo mooi eigenlijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216003797
quote:

[..]
Volgens mij gaat er ook een scan-alarm af bij 'onlogische' boodschappen. Alleen chips en geen drinken. Broodjes, boter maar geen beleg. Etcetera.
pi_216005500
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 23:01 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]
Volgens mij gaat er ook een scan-alarm af bij 'onlogische' boodschappen. Alleen chips en geen drinken. Broodjes, boter maar geen beleg. Etcetera.
Dat is een fabel, dan zou een supermarkt allemaal verwijzingen moeten maken. Wel is het zo dat er bij een grote supermarktketen een steekproef afgedwongen wordt als er:
- boodschappen verwijderd worden uit de handscanner én weer toegevoegd
- er té snel boodschappen wordt gedaan

Bij de grootste supermarkten kan een medewerker de steekproef niet afdwingen, bij één supermarktketen kunnen medewerkers het wel. Uiteraard kunnen ze met de PDA wel meekijken wat jij afrekent.
pi_216005894
quote:
onbeschofte gedrag
Dat is inderdaad nergens voor nodig. Dan mag je terecht boos zijn. :Y

Maar iedereen maakt dit weleens mee toch? Ik heb een keer de fout gemaakt dat ik een artikel twee keer scande en een ander artikel (zelfde merk, zelfde prijs, andere smaak) niet. Genoeg betaald dus wel, maar tijdens de controle gaat dat wel mis. Kwam ook zo'n assistent-filaalmanager staan schreeuwen om één artikel van pakweg ¤1,50 op een bon van circa ¤100. Terwijl zijn kassières aan de reguliere kassa aan de lopende band fouten maken in het nadeel van de klant.

Het allermooiste is nog wel dat ik een paar maanden eerder de beveiliger daar had geholpen toen hij in gevecht was met een echte winkeldief _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')