En dan ook meteen boehoe-en.quote:Op woensdag 25 december 2024 13:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Helemaal eens. Dat is gewoon een kwestie van nuttige data-analyse gecombineerd met de reeds bekende patronen rond diefstal.
Ik snap ook nooit dat sommige mensen er zo verbolgen over kunnen zijn dat er eens een controle uit komt. Die controles horen nu eenmaal bij gebruik van de zelfscan.
Beste Ivo, heb je de volledige OP gelezen? Het ging me niet zozeer om de controle zelf, mijn begrip daarvoor heb ik zelfs nog expliciet benoemd. De combinatie met het ronduit onbeschofte gedrag dat ermee gepaard ging zou niemand zomaar moeten tolereren.quote:Op woensdag 25 december 2024 13:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Helemaal eens. Dat is gewoon een kwestie van nuttige data-analyse gecombineerd met de reeds bekende patronen rond diefstal.
Ik snap ook nooit dat sommige mensen er zo verbolgen over kunnen zijn dat er eens een controle uit komt. Die controles horen nu eenmaal bij gebruik van de zelfscan.
quote:Op woensdag 25 december 2024 13:38 schreef maily het volgende:
[..]
En dan ook meteen boehoe-en.
Ga dan lekker bij de gewone kassa afrekenen.
quote:Op woensdag 25 december 2024 16:27 schreef Levantina het volgende:
[..]
Beste Ivo, heb je de volledige OP gelezen? Het ging me niet zozeer om de controle zelf, mijn begrip daarvoor heb ik zelfs nog expliciet benoemd. De combinatie met het ronduit onbeschofte gedrag dat ermee gepaard ging zou niemand zomaar moeten tolereren.
Ja, de controle was inderdaad niet willekeurig omdat je een vreemde transactie deed.quote:
Tja, je hebt een wat chagrijnige supermarktmedewerker gevonden met de allervervelendste taak: mensen controleren die volgens het systeem gestolen hebben. Dat levert vast zelden een gezellig gesprek op.quote:Op woensdag 25 december 2024 16:27 schreef Levantina het volgende:
[..]
Beste Ivo, heb je de volledige OP gelezen? Het ging me niet zozeer om de controle zelf, mijn begrip daarvoor heb ik zelfs nog expliciet benoemd. De combinatie met het ronduit onbeschofte gedrag dat ermee gepaard ging zou niemand zomaar moeten tolereren.
Want een controle vóór afrekenen is handig als het probleem van zelfscanners nou juist is dat mensen dingen niét afrekenen.quote:Op maandag 23 december 2024 11:44 schreef Levantina het volgende:
Verder heb ik nog expliciet benoemd dat ik een willekeurige controle inderdaad prima zou vinden en de hele crux 'm dus juist zit in het feit dat ik na afrekenen pas gecontroleerd werd en daar in de algemene voorwaarden niets over word vermeld.
Dat is inderdaad het probleem. Het is een economisch model wat mensen uitspaart waar veel winst mee wordt gemaakt uiteraard. Dat verlies is ingecalculeerd en niet zo erg.quote:Op woensdag 25 december 2024 20:31 schreef matthijst het volgende:
als het probleem van zelfscanners nou juist is dat mensen dingen niét afrekenen.
Volgens mij gaat er ook een scan-alarm af bij 'onlogische' boodschappen. Alleen chips en geen drinken. Broodjes, boter maar geen beleg. Etcetera.quote:Op woensdag 25 december 2024 13:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat is een fabel, dan zou een supermarkt allemaal verwijzingen moeten maken. Wel is het zo dat er bij een grote supermarktketen een steekproef afgedwongen wordt als er:quote:Op woensdag 25 december 2024 23:01 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Volgens mij gaat er ook een scan-alarm af bij 'onlogische' boodschappen. Alleen chips en geen drinken. Broodjes, boter maar geen beleg. Etcetera.
Dat is inderdaad nergens voor nodig. Dan mag je terecht boos zijn.quote:
Ja, dat kan toch? Ze zitten op een enorme schat aan data, is niet heel moeilijk om zulke eenvoudige patronen te herkennen.quote:Op donderdag 26 december 2024 00:44 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Dat is een fabel, dan zou een supermarkt allemaal verwijzingen moeten maken.
Maar dat zijn geen onlogische boodschappen.quote:Op woensdag 25 december 2024 23:01 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Volgens mij gaat er ook een scan-alarm af bij 'onlogische' boodschappen. Alleen chips en geen drinken. Broodjes, boter maar geen beleg. Etcetera.
Klopt, goed dat je het hier meldt. Dit soort gedrag zou ik melden bij het hoofdkantoor met de naam en tijdstip van de filiaalmanager erbij. En aan de grote klok hangen.quote:Op woensdag 25 december 2024 16:27 schreef Levantina het volgende:
[..]
Eeehh...is het werk van een kassière die de boodschappen langs de scanner schuift dan beter/zinvoller/uitdagender?? Denk dat er gewoon minder mankracht in de winkel nodig en dat dat makkelijk meer oplevert tegen wat er niet wordt afgerekend.quote:Op woensdag 25 december 2024 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het probleem. Het is een economisch model wat mensen uitspaart waar veel winst mee wordt gemaakt uiteraard. Dat verlies is ingecalculeerd en niet zo erg.
Een belangrijk fenomeen is dat mensen die voorheen zinvol werk deden nu een beetje stom staan te posten bij die scanners om af en toe een steekproef te doen. De mens wordt du gedegradeerd tot een stom verlengstuk van de techniek om de winst te bewaken...
Wat dat met mensen doet weet ik denk ik wel. Het stompt af als een malle. Het vergroot dus het effect van dat mensen alleen nog maar onzinnig werk mogen doen. Niet zo mooi eigenlijk.
Als je dat altijd doet en je gebruikt een klantenkaart, dan is dat bij jouw boodschappen geen trigger meer. Want ze weten dan dat je vorige week een berg frisdrank hebt ingeslagen en nu de chips koopt. En dat je zelden die twee producten tegelijkertijd koopt.quote:Op donderdag 26 december 2024 09:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dat zijn geen onlogische boodschappen.
Ik koop bijvoorbeeld frisdrank en chips in de aanbieding. Dat is vaak niet in dezelfde week.
Maar ik koop de frisdrank bij de Lidl, en de chips bij AH.quote:Op donderdag 26 december 2024 09:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je dat altijd doet en je gebruikt een klantenkaart, dan is dat bij jouw boodschappen geen trigger meer. Want ze weten dan dat je vorige week een berg frisdrank hebt ingeslagen en nu de chips koopt. En dat je zelden die twee producten tegelijkertijd koopt.
De laatste jaren kopen wij ons vlees meestal bij de slager. In het begin een paar keer controle gehad als we wel groenten + koolhydraten afrekenden en geen vlees. Inmiddels past "geen vlees kopen" in het patroon en is dat dus geen trigger meer.
Supermarkten hebben data. Heel veel data.
In haar ah account staat het niet want ze gebruikte niet haar eigen bonuskaartquote:Op zondag 22 december 2024 21:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is te zien op haar AH account, gekoppeld aan de bonuskaart.
Daar staat ook de kassabon op.
Die van de medewerker, die gevraagd werd of ze had afgerekend. Die kan het zien op haar account, als haar bonuskaart daarvoor gebruikt werd.quote:Op donderdag 26 december 2024 10:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
In haar ah account staat het niet want ze gebruikte niet haar eigen bonuskaart
ja dan kan het welquote:Op donderdag 26 december 2024 11:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die van de medewerker, die gevraagd werd of ze had afgerekend. Die kan het zien op haar account, als haar bonuskaart daarvoor gebruikt werd.
Als ik het verhaal goed begrepen heb; had ze eerst de boodschappen afgerekend, daana bleek ze een tas te weinig te hebben, toen een tasje afgerekend, en met die bon wilde ze de winkel uit.quote:Op donderdag 26 december 2024 11:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dan kan het wel
maar goed, dit hele verhaal is raar, zelfs als je klein bonnetje hebt dan staat er het aantal items en het bedrag, als de boze man dan alle items in de tas scanned krijgt hij op zijn dingetje alle items en het bedrag dat op het kleine bonnetje staat dus er was geen enkele reden om terug naar die originele medewerkerster te gaan, ze zal maar net naar buiten zijn gegaan om te paffen ofzo
dat verhaal dat die taart niet betaald was klopt niet, dan heb je het verkeerde bonnetje laten zien
dat de man onbeschoft was moet je een klacht over indienen, verder heb je denk nul poot om op te staan tenzij hij je op s traat tegenhield of je hem verbood in je tas te kijken
dat snap ik maar dan heb je twee bonnetjesquote:Op donderdag 26 december 2024 11:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als ik het verhaal goed begrepen heb; had ze eerst de boodschappen afgerekend, daana bleek ze een tas te weinig te hebben, toen een tasje afgerekend, en met die bon wilde ze de winkel uit.
Dat wekt natuurlijk vragen op.
Dus je hebt 2x afgerekend.quote:Op zondag 22 december 2024 21:07 schreef Levantina het volgende:
[..]
Gescand en betaald en dit werd later ook bevestigd door zijn collega die controle hield bij de zelfscankassa's.
Ik vraag mij dus ook echt af wat ie nou precies gedaan had en hoe ie tot die conclusie was gekomen.
Ruimte technisch is het ook veel effectiever. Er staan hier nu 6 zelfscankassa, waar normaal 2 of misschien 3 kassa's konden staan.quote:Op woensdag 25 december 2024 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het probleem. Het is een economisch model wat mensen uitspaart waar veel winst mee wordt gemaakt uiteraard. Dat verlies is ingecalculeerd en niet zo erg.
Artikelen scannen wil ik nu niet echt zinvol noemen. Het moet gedaan worden natuurlijk, je moet lachen. Maar als ik kijk hoe het "terug tellen gedaan" wordt, of eigenlijk niet gedaan wordt, is de kwaliteit wel een stuk anders, dan doen ik het deed. Je moest toen gewoon terug tellen. Eerst muntgeld en dan briefgeld.quote:Een belangrijk fenomeen is dat mensen die voorheen zinvol werk deden nu een beetje stom staan te posten bij die scanners om af en toe een steekproef te doen. De mens wordt du gedegradeerd tot een stom verlengstuk van de techniek om de winst te bewaken...
Ik zie voornamelijk een mening, waar ik het niet mee eens ben.quote:Wat dat met mensen doet weet ik denk ik wel. Het stompt af als een malle. Het vergroot dus het effect van dat mensen alleen nog maar onzinnig werk mogen doen. Niet zo mooi eigenlijk.
Dat is gelukkig nog toegestaan hier.quote:Op donderdag 26 december 2024 17:28 schreef Rolfieo het volgende:
Ik zie voornamelijk een mening, waar ik het niet mee eens ben.
Vroegâh, als je ging tanken, werd je keurig geholpen door een pompbediende. En nu? Iemand binnen achter de kassa drukt op knopje pomp#zoveel, laat de klant zelf pinnen/chippen/dippen/applepayen/whatever en anno 2024 weten we niet beter.quote:Op donderdag 26 december 2024 18:16 schreef Bart2002 het volgende:
Maar het is maar een voorbeeld van hoe de techniek alles overneemt en dat wij mensen er een beetje bij staan om de gebreken van de techniek te controleren. Dat is m.i. mensonwaardig. Kassawerk is dat misschien ook.
[..]
Een hele foute richting die we opgaan daarmee.
Ondergetekende dus wel. En gelukkig mag dat nog maar dat zal ook niet zo lang meer duren.quote:Op donderdag 26 december 2024 18:30 schreef r_one het volgende:
En werkelijk NIEMAND hoor je daar over klagen.
Jij wilt dus ook de pompbediende weer terug?quote:Op donderdag 26 december 2024 19:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ondergetekende dus wel. En gelukkig mag dat nog maar dat zal ook niet zo lang meer duren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |