Artikel uit de originele OP.quote:Coalitie vreest dat de staat zelf moet opdraaien voor bouw nieuwe kerncentrales
+ Leeslijst
ACHTERGROND
Kernenergie Private investeerders deinzen terug voor deelname aan de bouw van kerncentrales, omdat ze dat financieel te riskant vinden. De coalitie ziet de bui al hangen, zeggen ingewijden.
quote:Kabinet: twee nieuwe kerncentrales in Borssele in 2035
Het kabinet wil dat er twee nieuwe kerncentrales in Borssele komen. Dat blijkt uit conceptstukken die in handen zijn van de politieke redactie van RTL Nieuws. De centrales moeten vanaf uiterlijk 2035 draaien. Het Rijk zal ook bijdragen aan de kosten van de bouw.
De bouw van de nieuwe centrales werd al aangekondigd in het regeerakkoord. Voor de eerste stappen is 5 miljard euro vrijgemaakt. Hoeveel het Rijk uiteindelijk precies zal bijdragen, maakt het kabinet nu nog niet bekend.
Volgens het kabinet is Borssele bij uitstek geschikt, vanwege de reeds aanwezige nucleaire infrastructuur van de al bestaande kerncentrale daar en de ruimte die er is.
'Langjarig, complex en kostbaar'
De bouw van nieuwe kerncentrales is een 'langjarig, complex en kostbaar traject', schrijft minister Jetten voor Klimaat en Energie in de stukken. Daarom is het van belang dat er zo snel mogelijk begonnen wordt met de eerste voorbereidingen. Wel zal er nog 'veelomvattende besluitvorming' moeten plaatsvinden met 'zorgvuldige afwegingen'.
Het kabinet hoopt dat tussen 2025 en 2028 de eerste bouwvergunningen kunnen worden afgegeven. De bouw van de nieuwe centrales kan dan vanaf 2028 beginnen, waarbij uiterlijk in 2035 de reactoren in gebruik kunnen worden genomen.
Ook voor onderzoek naar de bouw van kleinere kerncentrales, de zogenoemde Small Modular Reactors, zal subsidie worden vrijgemaakt.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rncentrales-borssele
Fijn dat de consument er een keer niet voor op hoeft te draaienquote:Op vrijdag 13 september 2024 20:55 schreef KareldeStoute het volgende:
Het Rijk zal ook bijdragen aan de kosten van de bouw.
Briljant plan inderdaad. De overheid gaat de markt verslaan, wat kan er mis gaan?quote:Op vrijdag 13 september 2024 20:58 schreef capricia het volgende:
Gaat het rijk dan concurreren met de Eneco's in ons land?
We zijn tenslotte allemaal aandeelhouder.
Eneco is ook pas sinds een paar jaar niet meer van de overheid hé.quote:Op vrijdag 13 september 2024 21:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Briljant plan inderdaad. De overheid gaat de markt verslaan, wat kan er mis gaan?
De woningmarkt privatiseren, wat kon er misgaan?quote:Op vrijdag 13 september 2024 21:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Briljant plan inderdaad. De overheid gaat de markt verslaan, wat kan er mis gaan?
Wat is daar precies aan geprivatiseerd?quote:Op vrijdag 13 september 2024 22:25 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
De woningmarkt privatiseren, wat kon er misgaan?
Die hebben de overheden (provincies en gemeenten, een heel ander soort overheden dan het Rijk) op een heel slim moment verkocht. De kopers hebben daar flink op af moeten schrijven…quote:Op vrijdag 13 september 2024 22:07 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Eneco is ook pas sinds een paar jaar niet meer van de overheid hé.
Dan ben je amper door de procedures heen inderdaad!quote:Op vrijdag 13 september 2024 21:35 schreef halfway het volgende:
Denken echt in 7 jaar die draaiende te hebben![]()
Ik heb de tijd van Kalkar nog meegemaakt. Meen dat de Nederlandse consument extra voor z'n kWh's moest betalen en dat het non-project diezelfde consument,1 miljard gulden(!) heeft gekostquote:Op vrijdag 13 september 2024 21:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het waren typisch partijen als PvdA, D"66 en CDA die mordus ridicus tegen warenquote:Op zaterdag 14 september 2024 09:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Maar dat is geen excuus. Dat is namelijk al vanaf de jaren 80 het excuus om niet te beginnen. Als we toen niet naar dat gezanik hadden geluisterd hadden we nu al kerncentrales.
Er zijn wel meer excuses natuurlijk. Zo weten we nog altijd niet hoe we het afvalprobleem voor de komende millennia goed gaan regelen, kunnen kerncentrales zonder subsidie niet mee op de stroommarkt, zijn de alternatieven veel beter geworden en is er gewoon veel maatschappelijk verzet.quote:Op zaterdag 14 september 2024 09:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Technisch kan je in 7 a 8 jaar een kerncentrale bouwen. In Nederland procedureland moet je daar alleen nog een jaar of 10-15 bij optellen.
Maar dat is geen excuus. Dat is namelijk al vanaf de jaren 80 het excuus om niet te beginnen. Als we toen niet naar dat gezanik hadden geluisterd hadden we nu al kerncentrales.
Erg duur grapje inderdaad…quote:Op zaterdag 14 september 2024 08:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb de tijd van Kalkar nog meegemaakt. Meen dat de Nederlandse consument extra voor z'n kWh's moest betalen en dat het non-project diezelfde consument,1 miljard gulden(!) heeft gekost
Dat is het grootste verschil tussen ons: jij volgt Greenpeace, ik heb het allemaal zelf uitgezocht. Dus jij weet niet hoe het werkt en volgt gewoon het evangelie, terwijl ik dat wel weet.quote:Op dinsdag 10 september 2024 22:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, als je zo blind de kernlobby volgt snap ik je punt. Dan zijn praktische problemen en feiten maar lastig.
Ja, jij gooit ze liever weg met het bouwen van steeds nuttelozere windturbines en zonnepanelen, die niet meer produceren omdat ze allemaal tegelijkertijd stil staan.quote:Op woensdag 11 september 2024 07:24 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik ben vooral tegen het weggooien van miljarden euro's en als gevolg daarvan tegen kernenergie.
Ah, je begrijpt er dus echt niets van.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kernenergie is net zo goed aanbodgestuurd. Het kan immers alleen een beetje functioneren als de staat voor continue afname een vaste prijs garandeert en subsidieert.
Hoe vaak gebeurt het eigenlijk dat het op die hoogte op zee niet of te hard waait?
In Europa is het bouwen van een kerncentrale de laatste tientallen jaren nooit in 7-8 jaar gelukt volgens mij. En de meeste recente projecten (Finland, Frankrijk, Engeland) zijn allemaal vele jaren uitgelopen.quote:Op zaterdag 14 september 2024 09:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Technisch kan je in 7 a 8 jaar een kerncentrale bouwen. In Nederland procedureland moet je daar alleen nog een jaar of 10-15 bij optellen.
Klopt maar blijkbaar moet het in Nederland allemaal compleet anders kunnen.quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
In Europa is het bouwen van een kerncentrale de laatste tientallen jaren nooit in 7-8 jaar gelukt volgens mij. En de meeste recente projecten (Finland, Frankrijk, Engeland) zijn allemaal vele jaren uitgelopen.
Ik volg het onderwerp al vrij lang (volgens mij was mijn eerste reactie ooit op dit forum, eind vorige eeuw, zelfs over kernenergie.) en ken alle argumenten over een weer prima.quote:Op zaterdag 14 september 2024 22:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is het grootste verschil tussen ons: jij volgt Greenpeace, ik heb het allemaal zelf uitgezocht. Dus jij weet niet hoe het werkt en volgt gewoon het evangelie, terwijl ik dat wel weet.
Je bedoelt: om te janken dat de stroom zo vaak uitvalt?quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:02 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Deze discussie is eigenlijk gewoon zinloos want ze komen er toch niet. Al vaak genoeg uitgelegd waarom niet. De voorstanders spreek ik graag nog even aan over een jaar of tien. Om ze uit te lachen ja.
Jij bent zo ontzettend gehersenspoeld om er voor te zijn dat discussiëren zinloos is. Hier laat ik het maar bij.quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je bedoelt: om te janken dat de stroom zo vaak uitvalt?
Ok, prima.quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik volg het onderwerp al vrij lang (volgens mij was mijn eerste reactie ooit op dit forum, eind vorige eeuw, zelfs over kernenergie.) en ken alle argumenten over een weer prima.
Wat mij betreft moet je altijd voorzichtig zijn met het volgen van mensen of organisaties of ze ergens nu erg voor of tegen zijn. Daarom benadruk ik het belang van feiten ook graag. En die zijn niet altijd in lijn met de belangen van de kernlobby.
Ok, vertel dan eens hoe het moet gaan werken. Hoe ga jij er voor zorgen dat er 24/7 230 volt uit het stopcontact komt?quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:08 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Jij bent zo ontzettend gehersenspoeld om er voor te zijn dat discussiëren zinloos is. Hier laat ik het maar bij.
O M G. Wat zit je hier te raaskallen? Begrijp jij het verschil wel tussen vraag- en aanbodgestuurd?quote:Op woensdag 11 september 2024 18:41 schreef KareldeStoute het volgende:
Kernenergie is net zo goed aanbodgestuurd. Het kan immers alleen een beetje functioneren als de staat voor continue afname een vaste prijs garandeert en subsidieert.
Hoe vaak gebeurt het eigenlijk dat het op die hoogte op zee niet of te hard waait?
Maar hoe zit het hu met de hoogradioactieve afval hoeveelheden?quote:Op zaterdag 14 september 2024 22:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is het grootste verschil tussen ons: ik heb het allemaal zelf uitgezocht.
Klopt, Eneco was van de Gemeentes en de Provincies.quote:Op vrijdag 13 september 2024 22:07 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Eneco is ook pas sinds een paar jaar niet meer van de overheid hé.
De woningmarkt privatiseren moet nog steeds gebeuren: zolang bouwgrond wordt uitgegeven tegen woekerprijzen om de gemeentes aan geld te helpen teneinde hun begrotingstekorten te laten wegwerken en minder bedeelden te subsidiëren, is de woningmarkt een melkkoe voor overheden. En dus de woningmarkt een star moloch aan de grillen van de overheid overgeleverd.quote:Op vrijdag 13 september 2024 22:25 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
De woningmarkt privatiseren, wat kon er misgaan?
Wat zijn de feiten dan?quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:05 schreef KareldeStoute het volgende:
Daarom benadruk ik het belang van feiten ook graag.
Die hoeveelheden zijn gering. Hoogradioactief is ook niet het probleem, de lange halveringstijd van veel radioactieve isotopen is het probleem.quote:Op zondag 15 september 2024 08:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar hoe zit het hu met de hoogradioactieve afval hoeveelheden?
Een microgram polonium is ook erg gering je gaat er als mens wel dood aan.quote:Op zondag 15 september 2024 08:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Die hoeveelheden zijn gering. Hoogradioactief is ook niet het probleem, de lange halveringstijd van veel radioactieve isotopen is het probleem.
Niels heeft helemaal geen stroom nodig in zijn alternatieve hippyhut joh...quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je bedoelt: om te janken dat de stroom zo vaak uitvalt?
Gemeenten en provincies zijn geen overheid?quote:Op zondag 15 september 2024 08:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt, Eneco was van de Gemeentes en de Provincies.
Jawel, ik beaam en nuanceer je "overheid" puntquote:Op zondag 15 september 2024 09:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gemeenten en provincies zijn geen overheid?
Polonium-210 is uiterst radioactief: het zendt alfastraling uit en heeft een halveringstijd van 138 dagen. Kan je toch niet een lange halveringstijd noemen?quote:Op zondag 15 september 2024 09:13 schreef Basp1 het volgende:
Een microgram polonium is ook erg gering je gaat er als mens wel dood aan.
Helaas is het meeste hoogradioactief afval juist het afval met lange halveringstijd. Als hoogradioactief afval een halfwaardetijd van seconden had zou het niet meer radioactief zijn binnen een maand.
In Nederland doet men het natuurlijk slim!quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:03 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt maar blijkbaar moet het in Nederland allemaal compleet anders kunnen.
Er is zo veel informatie, dat ga je als amateur zonder achtergrond in dit vakgebied lang niet allemaal kunnen uitzoeken en begrijpen. Dus tenzij je een master in dit vakgebied hebt, of misschien een phd in een gerelateerd vakgbied, ben ik weinig onder de indruk van een of andere internet-expert die schrijft: 'ik heb het allemaal zelf uitgezocht'.quote:Op zaterdag 14 september 2024 22:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is het grootste verschil tussen ons: jij volgt Greenpeace, ik heb het allemaal zelf uitgezocht. Dus jij weet niet hoe het werkt en volgt gewoon het evangelie, terwijl ik dat wel weet.
Het is ook voor een groot deel "fingerspitzengefühl". Met een onbekend aantal factoren en idem uitkomst. Steenkool wordt al millennia gebruikt voor energievoorziening, men had echt geen flauwe notie van de broeikasgaseffecten.quote:Op zondag 15 september 2024 15:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Er is zo veel informatie, dat ga je als amateur zonder achtergrond in dit vakgebied lang niet allemaal kunnen uitzoeken en begrijpen. Dus tenzij je een master in dit vakgebied hebt, of misschien een phd in een gerelateerd vakgbied, ben ik weinig onder de indruk van een of andere internet-expert die schrijft: 'ik heb het allemaal zelf uitgezocht'.
Het is meer dat je met dergelijke optimistische tijds- maar ook kostenramingen je eigen teleurstelling organiseert. Ga gewoon uit van een realistische termijn en een realistisch budget: die in onze omgeving gingen allemaal x 3 qua kosten. Bij ons zelf duurde het vervangen van Petten, waar eigenlijk niemand tegen was, ook veel langer.quote:Op zaterdag 14 september 2024 09:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Het is allemaal niet zo moeilijk. En nee, dat is geen Dunning-Kruger, maar gewoon je hele leven dingen uitzoeken en toetsen. Ik ben ook een wetenschapper, die zijn tijd besteed aan onderzoek en rapporten maken, ik heb er alleen (helaas) niet voor geleerd en krijg er (helaas) ook niet voor betaald.quote:Op zondag 15 september 2024 15:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Er is zo veel informatie, dat ga je als amateur zonder achtergrond in dit vakgebied lang niet allemaal kunnen uitzoeken en begrijpen. Dus tenzij je een master in dit vakgebied hebt, of misschien een phd in een gerelateerd vakgbied, ben ik weinig onder de indruk van een of andere internet-expert die schrijft: 'ik heb het allemaal zelf uitgezocht'.
Dat is natuurlijk het belangrijkste voor de hele energietransitie. Mensen toestaan om random dingen te doen die mogelijk een positief effect zouden kunnen hebben, gaat niet werken. Stel een doel, maak een plan en voer dat uit.quote:Op zondag 15 september 2024 17:48 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Het is meer dat je met dergelijke optimistische tijds- maar ook kostenramingen je eigen teleurstelling organiseert. Ga gewoon uit van een realistische termijn en een realistisch budget: die in onze omgeving gingen allemaal x 3 qua kosten. Bij ons zelf duurde het vervangen van Petten, waar eigenlijk niemand tegen was, ook veel langer.
Als men die dingen zo nodig wil bouwen prima, maar laat de bullshit achterwege en doe het gewoon met een realistisch plan en tijdslijn.
De HFR? Wordt die vervangen dan?quote:Op zondag 15 september 2024 17:48 schreef tizitl2 het volgende:
Bij ons zelf duurde het vervangen van Petten, waar eigenlijk niemand tegen was, ook veel langer.
Ja, want het einde van levensduur komt in zicht, rond 2030.quote:
quote:Op zondag 15 september 2024 08:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar hoe zit het hu met de hoogradioactieve afval hoeveelheden?
Dat is grappig. Dat heb ik nou met mensen met de academische ziekte. Ze zijn briljant op theoretisch gebied in hun vak, maar daar buiten zijn ze wereldvreemd en op praktisch gebied niet succesvol, zelfs niet als het hun eigen theorieën betreft. Dan heb ik liever een ervaringsdeskundige, wellicht theoretisch minder onderlegd dan de academicus, maar de inzichten slaan de plank wel raak.quote:Op zondag 15 september 2024 15:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hoe realistisch vind je de zelfbenoemde ervaringsdeskundigen die hier roepen binnen 8 jaar 2 a 4 centrales voor minimale investeringen neer te kunnen zetten, inclusief vergunningverlening, en het afvalprobleem blijkbaar niet bestaatquote:Op maandag 16 september 2024 23:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is grappig. Dat heb ik nou met mensen met de academische ziekte. Ze zijn briljant op theoretisch gebied in hun vak, maar daar buiten zijn ze wereldvreemd en op praktisch gebied niet succesvol, zelfs niet als het hun eigen theorieën betreft. Dan heb ik liever een ervaringsdeskundige, wellicht theoretisch minder onderlegd dan de academicus, maar de inzichten slaan de plank wel raak.
Inderdaad, praktisch gezien volslagen wereldvreemd.quote:Op dinsdag 17 september 2024 06:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe realistisch vind je de zelfbenoemde ervaringsdeskundigen die hier roepen binnen 8 jaar 2 a 4 centrales voor minimale investeringen neer te kunnen zetten, inclusief vergunningverlening, en het afvalprobleem blijkbaar niet bestaat
In de huidige wetgeving onmogelijk. Technisch kan het misschien wel, maar alleen al de procedures duren minimaal 8 jaar. Het is de bureaucratie die het vertraagt. In Europa moet je rekenen op zo'n 20 jaar. Maar als de pleuris uitbreekt wordt het parlement opzij gezet en dan gaat het ineens snellerquote:Op dinsdag 17 september 2024 06:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe realistisch vind je de zelfbenoemde ervaringsdeskundigen die hier roepen binnen 8 jaar 2 a 4 centrales voor minimale investeringen neer te kunnen zetten, inclusief vergunningverlening, en het afvalprobleem blijkbaar niet bestaat
Ja, zolang je dat aan de markt overlaat, of ze per stuk Europees gaat aanbesteden, gaat het niet gebeuren. Maak als regering een stichting, steek daar ingenieurs en genoeg geld in en laat die er 10 tegelijkertijd bouwen. En dan gewoon een bestaand ontwerp, geen nieuwe en betere. Het liefst Franse EPR centrales.quote:Op dinsdag 17 september 2024 06:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 17 september 2024 07:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het liefst Franse EPR centrales.
Ook goed. Maar laten we dan afwachten of ze Trump niet kiezen, want dan ben je nergens meer zeker van.quote:Op dinsdag 17 september 2024 08:18 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Alsjeblieft niet met de Franse slag. Doe maar de Amerikaanse Westinghouse
Mooie hobby:quote:
Absoluut indrukwekkend spul ja, alleen dat suffe filmpje doet het geen recht. Maar blijft een dure hobby.quote:
Wat levert dat ding op 300 Watt?quote:
300 Megawatt aan elektrisch vermogen. Dat is vrij weinig, een EPR reactor doet 1650 Megawatt. Ze zijn vergelijkbaar met Borssele. En je kunt tot 5 reactors in een centrale stoppen, dus dan zit je tussen de 1500 en 8250 MW. 3 reactors per centrale is het meest gebruikelijk.quote:
Wil je energie uit de wandcontactdoos, of niet? In mijn perceptie moet je niet groter dan 300MW per unit gaan; het afbreukrisico van > 500MW is te groot. Alles wordt groter, zwaarder en complexer. Alleen al de neutronenfluxverdeling in de kern, is steeds moeilijker te regelen in een grote plant.quote:Op dinsdag 17 september 2024 10:00 schreef Isdatzo het volgende:
Absoluut indrukwekkend spul ja, alleen dat suffe filmpje doet het geen recht. Maar blijft een dure hobby.
Groot: heter, efficiënter, bewezen techniek en een lange levensduur. Klein: in principe heel snel te bouwen, want de reactor komt zo uit de fabriek, relatief korte levensduur, maar je vervangt ze dan voor een nieuwe. Optioneel wordt de oude gerecycled. Eventueel ook meer dan 5 in 1 kerncentrale.quote:Op dinsdag 17 september 2024 12:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Wil je energie uit de wandcontactdoos, of niet? In mijn perceptie moet je niet groter dan 300MW per unit gaan; het afbreukrisico van > 500MW is te groot. Alles wordt groter, zwaarder en complexer. Alleen al de neutronenfluxverdeling in de kern, is steeds moeilijker te regelen in een grote plant.
Alleen de machines waarop die onderdelen gefreesd of gedraaid worden komen dan vaak weer uit Duitsland, Zwitserland of Japan.quote:Op dinsdag 17 september 2024 12:41 schreef blomke het volgende:
Vergis je overigens niet in wat Amerikanen kunnen maken: zeker als het om geavanceerde technologieën gaat en om de "top of technology and science" hebben we in de EU en in Japan, het nakijken.
Eens, er zijn (te?)veel academici die te weinig praktische ervaring hebben, dat merk ik in mijn veld ook regelmatig. Maar er zijn ook academici die wel degelijk ook praktische ervaring hebben.quote:Op maandag 16 september 2024 23:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is grappig. Dat heb ik nou met mensen met de academische ziekte. Ze zijn briljant op theoretisch gebied in hun vak, maar daar buiten zijn ze wereldvreemd en op praktisch gebied niet succesvol, zelfs niet als het hun eigen theorieën betreft. Dan heb ik liever een ervaringsdeskundige, wellicht theoretisch minder onderlegd dan de academicus, maar de inzichten slaan de plank wel raak.
Je kan bij 50 "kleintjes" al halverwege de rit (of: eerder) een koersverandering aanbrengen in de zin van: "meer is economisch niet rendabel, we laten het hierbij of gaan voor een ander type". Je bent flexibeler in je bedrijfsvoering, reactorsoort en locatiekeuze.quote:Op dinsdag 17 september 2024 12:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je gewoon 15 GW wilt over 50 jaar is het bijna zeker goedkoper om 10 grote te bouwen in plaats van 50 kleintjes, maar die kleintjes kun je sneller in gebruik beginnen te nemen. Alhoewel het ook lang zal duren voordat ze alle 50 zijn opgeleverd.
Die kleintjes zijn vooral bedoeld om onder het ellenlange ambtelijke proces uit te kunnen komen. Ze zijn goedkoop en ze staan er snel. Op papier klinkt het goed.quote:Op dinsdag 17 september 2024 15:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan bij 50 "kleintjes" al halverwege de rit (of: eerder) een koersverandering aanbrengen in de zin van: "meer is economisch niet rendabel, we laten het hierbij of gaan voor een ander type". Je bent flexibeler in je bedrijfsvoering, reactorsoort en locatiekeuze.
Ik zie nog steeds geen sluitende businesscase voor grote kerncentrales; sterker nog: voortschrijdende inzicht en ervaring met die EPR's, geven aan dat ze steeds verder uit beeld raken.
Nee, dat is al vaker ter sprake gekomen. Twee redenen: de Duitsers willen geen kernreactoren meer in hun land, alhoewel de paar die nog draaien nu misschien toch langer in bedrijf zouden moeten blijven, ter overbrugging. Want het gaat niet zo goed met de Duitse energiemarkt.quote:Zomaar een gedachtesprong mijnerzijds: kan Nederland geen Duitse bestaande PWR leasen? In Duitsland worden uit bedrijf genomen, waarom dat niet kopen/leasen en de grond pachten? Wat die Duitsers doen, is gigantische kapitaalvernietiging en "het paard achter de wagen spannen".
Aan de andere kant: er zijn steeds minder mensen die nog weten hoe je zo'n ding moet bouwen en onderhouden en recycling is nog steeds een ondergeschoven kindje, omdat afgewerkte brandstofstaven weggooien en nieuw uranium kopen nog steeds goedkoper is. Dus als we hier 10 nieuwe kerncentrales en een recyclingfabriek neer zouden zetten, hebben wij ineens een heleboel van die specialisten en vakkennis in huis. Als nieuwe kerncentrales dan toch populair zouden worden, komen ze bij ons shoppen.quote:
Dit soort wensdenkenquote:Op dinsdag 17 september 2024 16:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Aan de andere kant: er zijn steeds minder mensen die nog weten hoe je zo'n ding moet bouwen en onderhouden en recycling is nog steeds een ondergeschoven kindje, omdat afgewerkte brandstofstaven weggooien en nieuw uranium kopen nog steeds goedkoper is. Dus als we hier 10 nieuwe kerncentrales en een recyclingfabriek neer zouden zetten, hebben wij ineens een heleboel van die specialisten en vakkennis in huis. Als nieuwe kerncentrales dan toch populair zouden worden, komen ze bij ons shoppen.
1. wat heeft dat met kerncentrales te maken?quote:Op dinsdag 17 september 2024 18:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Tja, jij gaat er van uit dat accu's binnen een paar jaar tien keer zo goedkoop zijn geworden.
Batterijen zijn goedkoper geworden en de trend is nog steeds dalende ja.quote:Op dinsdag 17 september 2024 18:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Tja, jij gaat er van uit dat accu's binnen een paar jaar tien keer zo goedkoop zijn geworden.
De duurzame technologieën ontwikkelen zich inderdaad wel een flink stuk rapper dan de nucleaire.quote:Op dinsdag 17 september 2024 19:00 schreef Falco het volgende:
[..]
Batterijen zijn goedkoper geworden en de trend is nog steeds dalende ja.
1. Als je meer dan ~50% van je elektriciteit CO2 neutraal op wilt wekken.quote:Op dinsdag 17 september 2024 18:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
1. wat heeft dat met kerncentrales te maken?
2. waar zegt hij dat?
3. accu's worden in tegenstelling tot kerncentrales nog wel steeds goedkoper
Nee dat was ik. En ik krijg gelijk.quote:Op dinsdag 17 september 2024 18:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, stel het net zolang uit totdat het allemaal uitkomt of helemaal is omgevallen. Dat is pas een degelijke visie!quote:Op dinsdag 17 september 2024 20:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee dat was ik. En ik krijg gelijk.
Nee, we gaan 20 jaar lang aan een kerncentrale bouwen die vanwege het beton bergen co2 de lucht in pompt. Dat gaat een acuut klimaatsprobleem oplossen.quote:Op dinsdag 17 september 2024 22:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, stel het net zolang uit totdat het allemaal uitkomt of helemaal is omgevallen. Dat is pas een degelijke visie!
Doe dan gewoon niets. Oh, wacht, dat stel je ook voor. Ga zo door ...
Ja, dat zeg ik. Struisvogelpolitiek.quote:Op woensdag 18 september 2024 00:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, we gaan 20 jaar lang aan een kerncentrale bouwen die vanwege het beton bergen co2 de lucht in pompt. Dat gaat een acuut klimaatsprobleem oplossen.
Je moet jezelf echt beter informeren. De installatie van renewables plus opslag zit nog steeds in een versnelling.quote:Op dinsdag 17 september 2024 22:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, stel het net zolang uit totdat het allemaal uitkomt of helemaal is omgevallen. Dat is pas een degelijke visie!
Doe dan gewoon niets. Oh, wacht, dat stel je ook voor. Ga zo door ...
Heel mooi. Kun je daarmee 100% van de elektriciteitsvoorziening afdekken? En de rest van het energieverbruik?quote:Op woensdag 18 september 2024 07:03 schreef Falco het volgende:
[..]
Je moet jezelf echt beter informeren. De installatie van renewables plus opslag zit nog steeds in een versnelling.
Grafiekje uit de VS:
[ afbeelding ]
https://www.energy-storag(...)e-capacity-acp-says/
Over 30 jaar zeker. Op middellange termijn zullen nog een paar bestaande gascentrales en een paar Franse kerncentrales in de elektriciteitsmix zitten om 10 tot 20% af te dekken. Dat is niet zo problematisch.quote:Op woensdag 18 september 2024 08:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Heel mooi. Kun je daarmee 100% van de elektriciteitsvoorziening afdekken? En de rest van het energieverbruik?
Dat zijn we dan niet met elkaar eens.quote:Op woensdag 18 september 2024 08:34 schreef Falco het volgende:
[..]
Over 30 jaar zeker. Op middellange termijn zullen nog een paar bestaande gascentrales en een paar Franse kerncentrales in de elektriciteitsmix zitten om 10 tot 20% af te dekken. Dat is niet zo problematisch.
Mooi manquote:Op woensdag 18 september 2024 08:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat zijn we dan niet met elkaar eens.
Er is nu een bedrijf dat tientallen grote spiegels wil lanceren, zodat je ook 's nachts je zonnepanelen kunt gebruiken. Veel groene mensen vinden dat een geweldig idee.quote:
Maak je geen zorgen, ik geloof ook niet in die flauwekulletjes. De huidige duurzame technieken zijn toereikend om enorme stappen te zetten in de energietransitie.quote:Op woensdag 18 september 2024 08:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er is nu een bedrijf dat tientallen grote spiegels wil lanceren, zodat je ook 's nachts je zonnepanelen kunt gebruiken. Veel groene mensen vinden dat een geweldig idee.
Natuurlijk verdien je dat nooit terug, al was het maar omdat dat je dat licht niet kunt concentreren op een klein gebied, zeg 100 bij 100 meter. Dus je zonnepanelen doen nog steeds niets.
Nou is dat niets nieuws, je kunt op YouTube duizenden filmpjes vinden die een nieuwe techniek of producten de hemel in prijzen en zeggen dat daar het probleem mee is opgelost. En een maand later hoor je er niets meer over.
Dus, zolang je die dingen gelooft, is het allemaal heel simpel. De praktijk is weerbarstiger.
Heb je wel eens die oude SimCity spelletjes gespeeld? Dan kun je 1 of 2 kerncentrales bouwen, of de helft van je grondgebied vol zetten met zonnepanelen en windmolens. En die keken alleen naar het totale vermogen, niet of dat ook geleverd kon worden.quote:Op woensdag 18 september 2024 09:57 schreef Falco het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, ik geloof ook niet in die flauwekulletjes. De huidige duurzame technieken zijn toereikend om enorme stappen te zetten in de energietransitie.
Strak plan. Energiebeleid baseren op lollige simulatiegames uit de jaren '90quote:Op woensdag 18 september 2024 11:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Heb je wel eens die oude SimCity spelletjes gespeeld? Dan kun je 1 of 2 kerncentrales bouwen, of de helft van je grondgebied vol zetten met zonnepanelen en windmolens. En die keken alleen naar het totale vermogen, niet of dat ook geleverd kon worden.
Zucht. Ik heb het hier ook meerdere keren voorgerekend, zoals je goed weet.quote:Op woensdag 18 september 2024 12:05 schreef Falco het volgende:
[..]
Strak plan. Energiebeleid baseren op lollige simulatiegames uit de jaren '90
heb je ook een bron dat veel groene mensen dit een geweldig idee vinden of is dit weer eens een typisch staaltje projectie?quote:Op woensdag 18 september 2024 08:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er is nu een bedrijf dat tientallen grote spiegels wil lanceren, zodat je ook 's nachts je zonnepanelen kunt gebruiken. Veel groene mensen vinden dat een geweldig idee.
Laat je eens goed informeren door experts uit de energiewereld. Je weigert dat te doen en komt met allerlei rare uitvluchten.quote:Op woensdag 18 september 2024 12:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zucht. Ik heb het hier ook meerdere keren voorgerekend, zoals je goed weet.
Laat maar weer.
Je bedoelt, de mensen die hun geld verdienen met het verkopen van zonnepanelen en/of windturbines? Waarschijnlijk niet de netbeheerders. En voor veel mensen is nieuw natuurlijk altijd beter.quote:Op woensdag 18 september 2024 12:15 schreef Falco het volgende:
[..]
Laat je eens goed informeren door experts uit de energiewereld. Je weigert dat te doen en komt met allerlei rare uitvluchten.
En zo word het een discussie tussen groene zwevers en atoomlobbyisten? Is dat het niveau van FOK! tegenwoordig?quote:Op woensdag 18 september 2024 12:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je bedoelt, de mensen die hun geld verdienen met het verkopen van zonnepanelen en/of windturbines? Waarschijnlijk niet de netbeheerders. En voor veel mensen is nieuw natuurlijk altijd beter.
Zoals al eerder voorspeld: 2040-2045 is meer voor de hand liggend voor de eerste nieuwe kerncentrale.quote:Op woensdag 18 september 2024 14:33 schreef Hexagon het volgende:
Onze rechtse coalitie maakt een kernfatamorgana van de beloofde centrales![]()
https://www.nu.nl/klimaat(...)twee-jaar-later.html
Alles is zwart of wit, er zit niets meer tussenin. Je kan ook alleen maar 100% voor of 100% tegen kerncentrales zijnquote:Op woensdag 18 september 2024 14:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En zo word het een discussie tussen groene zwevers en atoomlobbyisten? Is dat het niveau van FOK! tegenwoordig?
Nah, het heeft gewoon zelden nut om dingen uit te leggen, voor te rekenen en te onderbouwen.quote:Op woensdag 18 september 2024 14:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Alles is zwart of wit, er zit niets meer tussenin. Je kan ook alleen maar 100% voor of 100% tegen kerncentrales zijn
Dus ongenuanceerd zeggen dat veel groene mensen onzinnige ideeën zouden steunen dat was zeker nuttig.quote:Op woensdag 18 september 2024 14:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nah, het heeft gewoon zelden nut om dingen uit te leggen, voor te rekenen en te onderbouwen.
Mensen geloven nou eenmaal graag de dingen die ze willen horen. Ze gaan niet eerst nadenken of het wel klopt. Zeker niet als iemand er een bedrijf voor op heeft gericht en er een YouTube filmpje over heeft gemaakt. Ook politici spelen daar op in en die worden vaak toch gezien als betrouwbare personen.quote:Op woensdag 18 september 2024 14:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus ongenuanceerd zeggen dat veel groene mensen onzinnige ideeën zouden steunen dat was zeker nuttig.
Ik zie het vermogen aan windenergie meer afnemen dan versnellen. In 2012 was het vermogen windenergie ongeveer 2 maal zo hoog dan in 2023. Windmolens afgebroken of is het minder gaan waaien?quote:Op woensdag 18 september 2024 07:03 schreef Falco het volgende:
[..]
Je moet jezelf echt beter informeren. De installatie van renewables plus opslag zit nog steeds in een versnelling.
Grafiekje uit de VS:
[ afbeelding ]
https://www.energy-storag(...)e-capacity-acp-says/
Dus je kunt niets onderbouwen maar voor jou gevoel zijn er veel groene mensen die in onzin verhaaltjes over spiegels en zonlicht geloven. Dat is zoals jezelf stelt dan nogal onzinnig.quote:Op woensdag 18 september 2024 15:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Mensen geloven nou eenmaal graag de dingen die ze willen horen. Ze gaan niet eerst nadenken of het wel klopt. Zeker niet als iemand er een bedrijf voor op heeft gericht en er een YouTube filmpje over heeft gemaakt. Ook politici spelen daar op in en die worden vaak toch gezien als betrouwbare personen.
Dus zolang niemand uitlegt dat het onzinnig is, weten die mensen dat ook niet. Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen, ze vinden het gewoon niet belangrijk genoeg om daar tijd aan te besteden. Als ze al weten hoe je dat zou kunnen uitzoeken of testen.
Ze doen het op het gevoel, zeggen we dan.
Wat heeft een woestijn er mee te maken? Daar schijnt toch dezelfde zon als op een dak of een weiland?quote:Op woensdag 18 september 2024 15:08 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik zie het vermogen aan windenergie meer afnemen dan versnellen. In 2012 was de geleverde windenergie ongeveer 2 maal zo hoog dan in 2023. Windmolens afgebroken of is het minder gaan waaien?
Zonne energie is Nederland niet te vergelijken met de VS. Wij hebben hier geen woestijnen bijvoorbeeld.
Het gaat niet zo goed met de windturbineproducenten, zoals Siemens. Die hebben er 4,5 miljard Euro verlies op geleden. Ook het onderhoud is veel duurder dan voor iedere andere energievoorziening en de kosten stijgen nog steeds, zeker als ze op zee staan. Die kosten schalen ook met de afmetingen.quote:Op woensdag 18 september 2024 15:08 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik zie het vermogen aan windenergie meer afnemen dan versnellen. In 2012 was de geleverde windenergie ongeveer 2 maal zo hoog dan in 2023. Windmolens afgebroken of is het minder gaan waaien?
Zonne energie is Nederland niet te vergelijken met de VS. Wij hebben hier geen woestijnen bijvoorbeeld.
Op de breedtegraad waar woestijnen voorkomen schijnt de zon iets vaker te schijnen en met een veel hogere intensiteit dan in Nederland.quote:Op woensdag 18 september 2024 15:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wat heeft een woestijn er mee te maken? Daar schijnt toch dezelfde zon als op een dak of een weiland?
Nee, ik ben net iemand die alles zelf uitzoekt en uitrekent. Dat heb je me hier ook vaak genoeg zien doen. Ik vind feiten belangrijk. Mijn mening is daarop gebaseerd.quote:Op woensdag 18 september 2024 15:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus je kunt niets onderbouwen maar voor jou gevoel zijn er veel groene mensen die in onzin verhaaltjes over spiegels en zonlicht geloven. Dat is zoals jezelf stelt dan nogal onzinnig.
Hoeveel duurder zijn panelen op daken dan op het weiland?quote:Op woensdag 18 september 2024 15:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het gaat niet zo goed met de windturbineproducenten, zoals Siemens. Die hebben er 4,5 miljard Euro verlies op geleden. Ook het onderhoud is veel duurder dan voor iedere andere energievoorziening en de kosten stijgen nog steeds, zeker als ze op zee staan. Die kosten schalen ook met de afmetingen.
Ook de opslag in de vorm van waterstof komt niet van de grond. Shell en Siemens zijn daar druk fabrieken voor aan het bouwen (zo kan Siemens er toch nog wat aan verdienen), maar de hele infrastructuur lijkt toch een brug te ver. Zeker als je gaat uitrekenen wat je er allemaal voor nodig hebt als je 100% over wilt gaan naar hernieuwbare energie. Daarom zijn ze vooral met biogas aan de slag gegaan, want dat is vergelijkbaar met aardgas. De mais gaat dus niet meer naar de dieren, maar naar de biogascentrales. Maar dat is natuurlijk maar een paar procent van de benodigde energie (het zit in de statistieken bij de biomassa, dat is 3,5% van het totaal).
En ja, gelukkig is windenergie op het land niet erg rendabel (wel goedkoper dan op zee), maar voor zonnepanelen moeten we toch echt gaan denken aan het uitkopen van de meeste boeren. Want meer ruimte hebben we niet.
Op een weiland kun je ze mooi op de zon richten en heb je geen last van schoorstenen die in de weg zitten en schaduw. Een dun reepje schaduw over een paneel kan de productie van de hele keten om zeep helpen. Ook kun je ze makkelijk schoonspuiten. Ze zijn dus net veel efficiënter.quote:Op woensdag 18 september 2024 15:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoeveel duurder zijn panelen op daken dan op het weiland?
Dat is achterhaald en daar zijn diverse oplossingen voor:quote:Op woensdag 18 september 2024 15:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Op een weiland kun je ze mooi op de zon richten en heb je geen last van schoorstenen die in de weg zitten en schaduw. Een dun reepje schaduw over een paneel kan de productie van de hele keten om zeep helpen.
Uit eigen ervaring (ik heb een schoonmaakset en ontkalker voor de panelen) heeft schoonmaken weinig effect op de opbrengst.quote:Ook kun je ze makkelijk schoonspuiten. Ze zijn dus net veel efficiënter.
Bedrijven die de schoonmaakproducten leveren of panelen schoonmaken hebben daar uiteraard een andere mening over.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voorlopig kan ik nog niet stellen dat het (voor het eerst in 5 jaar) schoonmaken van de panelen een meetbaar effect heeft.
Het ziet er (voor nu) wel netter uit.
Je verliest er grondoppervlak door, alleen al daarom zou ik er voor zijn om eerst alle daken vol te leggen voordat je gaat kijken naar zonneparken.quote:Op woensdag 18 september 2024 15:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoeveel duurder zijn panelen op daken dan op het weiland?
Ja, mico-omvormers zijn het beste. Wel wat duurder, maar dat brengen ze wel op.quote:Op woensdag 18 september 2024 15:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is achterhaald en daar zijn diverse oplossingen voor:
- zonnepanelen hebben bypass diodes, waardoor dit amper nog een probleem is
En als je een wat moeilijker dak hebt met meerdere panelen (half) in de schaduw dan zijn er:
- micro-omvormers (zoals Enphase)
- optimizers (zoals SolarEdge)
[..]
Uit eigen ervaring (ik heb een schoonmaakset en ontkalker voor de panelen) heeft schoonmaken weinig effect op de opbrengst.
[..]
Je verliest er grondoppervlak door, alleen al daarom zou ik er voor zijn om eerst alle daken vol te leggen voordat je gaat kijken naar zonneparken.
Zonnepanelen zijn qua opbrengst gevoelig voor warmte, aan de andere kant is dat juist ook wel weer mooi.quote:Op woensdag 18 september 2024 16:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, mico-omvormers zijn het beste. Wel wat duurder, maar dat brengen ze wel op.
Je ziet ook steeds vaker zonnepanelen die niet op een los paneel zitten, maar onderdeel uitmaken van een gebouw, net zoals de dakpannen van Tesla. Maar zonnepanelen zijn wel erg gevoelig voor warmte, dus ik vraag me al een tijdje af wat daar de impact van is. Ik heb dat een paar keer gevraagd, op een seminair en een zoom-meeting van wat mensen die zulke producten wilden aanprijzen, maar beide keren hebben ze daar geen antwoord op gegeven. Dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht en het versterkte mijn vermoeden dat dat geen goed idee is.
Nou laat dan je onderzoek maar zien dat veel groene mensen het in de ruimte schieten van spiegels een erg goed plan vinden.quote:Op woensdag 18 september 2024 15:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, ik ben net iemand die alles zelf uitzoekt en uitrekent.
quote:"Het kabinet werkt voortvarend door aan de voorbereiding van de bouw van twee nieuwe kerncentrales", schreef het ministerie van Klimaat en Groene Groei dinsdag in zijn Prinsjesdagpersbericht.
Maar wie goed kijkt naar de miljoenennota, ziet dat het juist erg lastig blijkt om voortvarend van start te gaan. Tussen 2026 en 2029 gaat er 1,2 miljard euro minder naar de bouw van kerncentrales dan het kabinet eerder nog van plan was. En dat terwijl er nu wordt gemikt op vier nieuwe centrales in plaats van twee.
...
De wijziging staat diep in de bijlage bij de miljoenennota die dinsdag werd gepubliceerd. Daar wordt melding gemaakt van wat in ambtenarenjargon een "kasschuif" heet: geld dat op de begroting blijft staan, maar pas op een ander moment kan worden uitgegeven. In dit geval pas in het volgende decennium.
Deze "grote schuif naar achteren" is nodig om de uitgaven aan kernenergie "meer in lijn te brengen met de verwachte uitgaven voor de bouw van de eerste twee extra kerncentrales in Nederland", staat in de bijlage. Met andere woorden: het kabinet was eerder te optimistisch over het tempo waarmee de bouw van twee nieuwe centrales in het Zeeuwse Borssele van start kan gaan.
...
Het opstarten van de centrales in 2035 raakt buiten beeld, erkent de zegsman. "Het kabinet wil de twee nieuwe kerncentrales zo snel mogelijk na 2035 realiseren", klinkt het nu. Dat is een andere boodschap dan het ministerie tot voor kort verkondigde. Op de site van de Rijksoverheid staat woensdag nog altijd dat de eerste twee nieuwe centrales "in 2035 actief zijn".
Dus is oost/west niet beter? Krijg je overigens geen subsidie per kwh? Is dat geen foute prikkel?quote:Op woensdag 18 september 2024 15:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Op een weiland kun je ze mooi op de zon richten en heb je geen last van schoorstenen die in de weg zitten en schaduw. Een dun reepje schaduw over een paneel kan de productie van de hele keten om zeep helpen. Ook kun je ze makkelijk schoonspuiten. Ze zijn dus net veel efficiënter.
Het probleem zit hem er in, dat op het moment dat ze veel energie produceren, de prijs van de elektriciteit net heel laag is. Om er dus geld aan te kunnen verdienen moet je die dan eigenlijk opslaan tot de prijs wel gunstig is, of een salderingsregeling hebben, want dan is de prijs altijd hetzelfde. Maar die heb je alleen als consument en de accu's die je dan nodig hebt maken het relatief duur.
Ze hadden dan ook in 2002 moeten starten.quote:Op woensdag 18 september 2024 16:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
https://www.nu.nl/klimaat/6328650/bouw-kerncentrales-nu-al-vertraagd-kabinet-trekt-portemonnee-twee-jaar-later.html
[..]
Meer dan twee jaar vertraging terwijl ze amper twee jaar bezig zijn...
Bij een dak heb je meestal maar weinig keuze in de oriëntatie van de panelen. Hoogstens welke kant van het dak je pakt. Dus ze zitten meestal niet optimaal. In een weiland heb je die beperking niet. Ook bij een plat dak is het veel beter ze op een stellage te zetten dan ze gewoon plat neer te leggen.quote:Op woensdag 18 september 2024 16:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dus is oost/west niet beter? Krijg je overigens geen subsidie per kwh? Is dat geen foute prikkel?
Maar als de prijs 30% hoger ligt gewogen gemiddeld wat maakt jou dat lagere rendement in KWH dan uit, zegmaar.quote:Op woensdag 18 september 2024 17:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
Bij oost/west heb je altijd de verkeerde hoek. Je hebt dus altijd minder maar wel langer opbrengst. Vooral leuk voor de panelenverkopers.
Het lijkt me alleen zinvol omdat je dan rond het middaguur een relatief kleine opbrengst hebt en meer in de ochtend en de middag. Je produceert dus minder, maar je kunt er zonder opslag misschien een betere prijs voor krijgen. Maar dat lijkt me moeilijk te berekenen.quote:Op woensdag 18 september 2024 17:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar als de prijs 30% hoger ligt gewogen gemiddeld wat maakt jou dat lagere rendement in KWH dan uit, zegmaar.
Er passen ook meer panelen dus je omzet gaat omhoog t.o.v. gelijkblijvende kosten.quote:Op woensdag 18 september 2024 17:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het lijkt me alleen zinvol omdat je dan rond het middaguur een relatief kleine opbrengst hebt en meer in de ochtend en de middag. Je produceert dus minder, maar je kunt er zonder opslag misschien een betere prijs voor krijgen. Maar dat lijkt me moeilijk te berekenen.
Even googlen op merit order voordat je onzin verkoopt. De markt kiest altijd voor wind en zon omdat die het goedkoopst zijn. Wanneer die niet beschikbaar zijn dan komen gas en kernenergie om de hoek kijken. Punt is echter dat kernenergie zo 8760 uur per jaar moet draaien om nog enigszins rendabel te zijn met overigens daarbij ondersteund door flinke garanties van 15 cent per kWh afgegeven door de overheid. Dit gaat gewoon niet gebeuren, getuige ook het feit dat dit kabinet nu al 2 jaar vertraging creëert.quote:Op woensdag 18 september 2024 17:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het lijkt me alleen zinvol omdat je dan rond het middaguur een relatief kleine opbrengst hebt en meer in de ochtend en de middag. Je produceert dus minder, maar je kunt er zonder opslag misschien een betere prijs voor krijgen. Maar dat lijkt me moeilijk te berekenen.
Dat is nogal dom, maar de eerdere raming was wel zeer optimistisch.quote:Op woensdag 18 september 2024 16:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
https://www.nu.nl/klimaat/6328650/bouw-kerncentrales-nu-al-vertraagd-kabinet-trekt-portemonnee-twee-jaar-later.html
[..]
Meer dan twee jaar vertraging terwijl ze amper twee jaar bezig zijn...
Zon en wind zijn alleen goedkoper per kWh zolang het je niet uitmaakt wanneer die geleverd worden. En als die geproduceerd worden is de elektriciteitsprijs het laagste, dus je mag dan alleen kijken naar de productieprijs. Als je er ook geld aan wilt verdienen, dan is het ineens een heel ander verhaal.quote:Op woensdag 18 september 2024 17:27 schreef Falco het volgende:
[..]
Even googlen op merit order voordat je onzin verkoopt. De markt kiest altijd voor wind en zon omdat die het goedkoopst zijn. Wanneer die niet beschikbaar zijn dan komen gas en kernenergie om de hoek kijken. Punt is echter dat kernenergie zo 8760 uur per jaar moet draaien om nog enigszins rendabel te zijn met overigens daarbij ondersteund door flinke garanties van 15 cent per kWh afgegeven door de overheid. Dit gaat gewoon niet gebeuren, getuige ook het feit dat dit kabinet nu al 2 jaar vertraging creëert.
Boeiende stelling. Heb je ook een bron?quote:Op woensdag 18 september 2024 17:44 schreef Klepper272 het volgende:
30% kernenergie in de energiemix levert een tot 35% lagere kWh prijs op.
Jaquote:Op woensdag 18 september 2024 18:30 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Boeiende stelling. Heb je ook een bron?
In dit topic kan je gewoon roepen wat je wilquote:Op woensdag 18 september 2024 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zou sympathiek zijn als je die dan ook even deelt.
Oh, dat verhaaltje van vijf jaar oud van de kernlobby.quote:Op woensdag 18 september 2024 18:37 schreef Klepper272 het volgende:
Maar goed, ik ben de beroerdste niet.![]()
https://parlementenwetens(...)rman_Kernenergie.pdf
Je bedoelt een wetenschappelijke studie waarvan de uitkomst je niet bevalt.quote:Op woensdag 18 september 2024 18:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh, dat verhaaltje van vijf jaar oud van de kernlobby.
De kleine lettertjes bij het stuk onder aan pagina 8 niet gelezenquote:Op woensdag 18 september 2024 18:44 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Je bedoelt een wetenschappelijke studie waarvan de uitkomst je niet bevalt.
En...quote:Op woensdag 18 september 2024 20:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De kleine lettertjes bij het stuk onder aan pagina 8 niet gelezen?
quote:Op woensdag 11 september 2024 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, die kosten en bouwtijd zijn totaal niet realistisch gebleken, als je ziet dat ze het in de UK al 2,5 tot 3 keer duurder per MWe uitvalt dan begroot. De bouwtijd laten we maar helemaal buiten beschouwing.
Daarnaast worden in deze toch al niet zo recente "factsheet" uit 2019 nog weer oudere bronnen gebruikt (zie bronvermeldingen) uit de tijd dat offshore windparken nog 2-3x duurder waren dan nu. Die kostendaling komt vooral door de steeds grotere turbines.
[ afbeelding ]
Waar is dat voor het laatst ook daadwerkelijk gelukt?quote:Op woensdag 18 september 2024 20:47 schreef Klepper272 het volgende:
Een APR-1400 heeft een bouwtijd van 5 tot 7 jaar.
Gebruik google eens, want als ik jou een bron geef is die toch niet legitiem.quote:Op woensdag 18 september 2024 20:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waar is dat voor het laatst ook daadwerkelijk gelukt?
Een jaar of 9 lijkt realistischer https://en.m.wikipedia.org/wiki/APR-1400 maar dat is niet in westerse landen, dat maakt nog wel wat verschilquote:Op woensdag 18 september 2024 21:02 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Gebruik google eens, want als ik jou een bron geef is die toch niet legitiem.
Daar ga ik mijn tijd niet meer aan verdoen.
Klopt, 8-9 jaar is de bouwtijd.quote:Op woensdag 18 september 2024 21:14 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een jaar of 9 lijkt realistischer https://en.m.wikipedia.org/wiki/APR-1400 maar dat is niet in westerse landen, dat maakt nog wel wat verschil.
En daar gaat dan nog het vergunningenproces aan vooraf. Minimaal 15 jaar als we nu voor dat model kiezen ben je dus wel verder.
Ik zou toch graag een bron zien dat windparken 2-3 duurder waren in 2019 dan in 2024.quote:
Ja, zoals @ACT-F al zei: als de nood hoog is staan ze er snel, maar in het huidige klimaat kun je het wel vergeten. En als je er 10 tegelijkertijd laat bouwen, kan ineens alles. Het is dus geen kwestie van niet kunnen, maar niet willen. Kernenergie is vies en oud, wind en zon zijn de toekomst. Sentiment.quote:Op woensdag 18 september 2024 21:14 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een jaar of 9 lijkt realistischer https://en.m.wikipedia.org/wiki/APR-1400 maar dat is niet in westerse landen, dat maakt nog wel wat verschil.
En daar gaat dan nog het vergunningenproces aan vooraf. Minimaal 15 jaar als we nu voor dat model kiezen ben je dus wel verder.
Ja, en je wilt ook een garantie dat hij 50 jaar lang aan mag staan.quote:Op vrijdag 20 september 2024 08:39 schreef BEFEM het volgende:
Een deel van de hoge kosten van kernenergie zit toch juist in het feit dat de bouw zo lang duurt. Als je het vergunningenproces kan verkorten met een aantal jaar dan wordt de prijs ook veel lager.
Net zoals harde problemen met kernafval wat de kern lobby niet wilt onderkennen..quote:Op vrijdag 20 september 2024 08:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Eerst zien, dan geloven. Er zijn nog een heleboel harde problemen.
Met kernfusie heb je ook een heleboel radioactief afval. De energie komt er uit in de vorm van neutronen, dus je moet het hele omhulsel regelmatig vervangen. Wat tegen die tijd behoorlijk radioactief is.quote:Op vrijdag 20 september 2024 08:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net zoals harde problemen met kernafval wat de kern lobby niet wilt onderkennen..
En hoe lang blijft dat omhulsel radioactief? Zovet ik het weet is het radioactief afval met een korte halfwaardetijd waardoor je niet tegen afvaloplossing voor 10.000+ jaar zit te kijken.quote:Op vrijdag 20 september 2024 09:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Met kernfusie heb je ook een heleboel radioactief afval. De energie komt er uit in de vorm van neutronen, dus je moet het hele omhulsel regelmatig vervangen. Wat tegen die tijd behoorlijk radioactief is.
Linkje.
Er staat in Frankrijk een mooie afvaloplossing: een recyclingfabriek. Dat is alleen duurder dan het afval weggooien en nieuw uranium kopen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 09:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoe lang blijft dat omhulsel radioactief? Zovet ik het weet is het radioactief afval met een korte halfwaardetijd waardoor je niet tegen afvaloplossing voor 10.000+ jaar zit te kijken.
Wat een hoop onzin in één postquote:Op vrijdag 20 september 2024 09:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Met kernfusie heb je ook een heleboel radioactief afval. De energie komt er uit in de vorm van neutronen, dus je moet het hele omhulsel regelmatig vervangen. Wat tegen die tijd behoorlijk radioactief is.
Linkje.
Ik ben het met je eens, dat ze niet vergelijkbaar zijn. Maar ik heb dan ook nog geen werkend plan gehoord over hoe we onze energievoorziening kunnen afdekken met alleen zon en wind. Theoretisch kan dat wel, maar daar hebben wij de ruimte niet voor. En het is een grote verspilling, want je gooit het grootste gedeelte van de energie weg.quote:Op vrijdag 20 september 2024 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat betreft accu's in deze discussie, ik ben er niet zo voor om kernenergie en accu's met elkaar te vergelijken.
Accu's produceren geen stroom, ze slaan het slechts op waarna ze het weer af kunnen geven.
Maar met de bouwtijd van 15 jaar en een levensduur van 50 jaar kijk je met een kerncentrale wel 65 jaar in de toekomst.
En de ontwikkeling en productie van accu's staat gedurende die 65 jaar niet stil en zullen een steeds belangrijkere rol gaan spelen om overschotten tijdelijk op te slaan.
Dus daarom is het wel slim om ook daar rekening mee te houden en niet alleen naar de accu's van nu te kijken.
Kijk naar accu's van 15 jaar geleden en je snapt waarom.
Dat doe je juist met nucleair. Die draaien alleen efficiënt op 100%, harder en zachter zetten is zeer moeilijk, dus zijn ze niet geschikt als back-up voor een diverse energie mix waarin herbruikbaar een grote rol speelt. Juist met nucleair gooi je heel veel energie weg.quote:Op vrijdag 20 september 2024 10:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
want je gooit het grootste gedeelte van de energie weg.
Dat is gewoon onzin, dat weet je zelf ook wel.quote:Op vrijdag 20 september 2024 10:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
dan komt er dus tussen de 0 en ~600 volt uit je stopcontact.
Dat heb je wel gehoord en heet desertec.quote:Op vrijdag 20 september 2024 10:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, dat ze niet vergelijkbaar zijn. Maar ik heb dan ook nog geen werkend plan gehoord over hoe we onze energievoorziening kunnen afdekken met alleen zon en wind.
Hoe ga jij in de winter stoken van je zonnepanelen?quote:Op vrijdag 20 september 2024 11:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat doe je juist met nucleair. Die draaien alleen efficiënt op 100%, harder en zachter zetten is zeer moeilijk, dus zijn ze niet geschikt als back-up voor een diverse energie mix waarin herbruikbaar een grote rol speelt. Juist met nucleair gooi je heel veel energie weg.
Tenzij je 100% nucleaire energievoorziening wil.
Wind op zee dude.quote:Op vrijdag 20 september 2024 12:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe ga jij in de winter stoken van je zonnepanelen?
Het vermogen zal niet genoeg zijn. Denk ik.quote:Op vrijdag 20 september 2024 12:27 schreef Falco het volgende:
[..]
Wind op zee dude.
Je onwetendheid en niets willen aannemen van anderen wordt trouwens wel vervelend.
Batterijen, waterbassins, warmte-opslag, gas-centrales (op waterstof/ammoniak), .... al die dingen die in deze reeks al 60 x genoemd zijn.quote:Op vrijdag 20 september 2024 12:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het vermogen zal niet genoeg zijn. Denk ik.
Anyhow heb je dan ook te maken met soms windstille periodes. Wat is je back-up?
Kerncentrales zijn alleen maar ranzig duur.quote:Kerncentrales liever niet als back-up? Zijn ze dan goedkoper marginaal gesproken dan wind?
Zo snel als met batterijen.quote:Wat is snel schakelen in dit verband? We hebben weerberichten van een week vooruit....
Dat is voldoende over 15-20 jaar? Nou nou ik denk het niet.quote:Op vrijdag 20 september 2024 12:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Batterijen, waterbassins, warmte-opslag, gas-centrales (op waterstof/ammoniak), .... al die dingen die in deze reeks al 60 x genoemd zijn.
Is CO2 nou een externaliteit waar we vanaf willen en al ons geld op kapot willen slaan om te reduceren of niet?quote:Op vrijdag 20 september 2024 12:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Kerncentrales zijn alleen maar ranzig duur.
Ooit BuCa van gemaakt en het rendement doorgerekend? Hoe denk je H2 in de zomer opgewekt, tot in frbr.-maart volgend op die zomers opslag, nog te kunnen gebruiken?quote:Op vrijdag 20 september 2024 12:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Batterijen, waterbassins, warmte-opslag, gas-centrales (op waterstof/ammoniak), .... al die dingen die in deze reeks al 60 x genoemd zijn.
Het is gewoon wensdenken. De mensen om hun heen en de dingen die ze lezen op het internet bevestigen dat. "Het voelt goed!" Logica en feiten zijn er niet aan te pas gekomen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 13:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Ooit BuCa van gemaakt en het rendement doorgerekend? Hoe denk je H2 in de zomer opgewekt, tot in frbr.-maart volgend op die zomers opslag, nog te kunnen gebruiken?
Ook dat laatste snap ik. Kernenergie is nou eenmaal allesbehalve simpel. Geen mens kan de toekomst voorspellen, behalve dat carbonsequestratie doorgaat. Maar alle duurzame alternatieven zijn in de race. Biomassa is ook een containerbegrip: welke biomassa dan en wat is het alternatief?quote:Op vrijdag 20 september 2024 13:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is gewoon wensdenken. De mensen om hun heen en de dingen die ze lezen op het internet bevestigen dat. "Het voelt goed!" Logica en feiten zijn er niet aan te pas gekomen.
Logica wordt wel gebruikt, maar alleen om hun gevoel uit te leggen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 13:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook dat laatste snap ik. Kernenergie is nou eenmaal allesbehalve simpel. Geen mens kan de toekomst voorspellen, behalve dat carbonsequestratie doorgaat. Maar alle duurzame alternatieven zijn in de race. Biomassa is ook een containerbegrip: welke biomassa dan en wat is het alternatief?
Onzin, ivg met andere centrales zijn ze prima regelbaar.quote:Op vrijdag 20 september 2024 11:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat doe je juist met nucleair. Die draaien alleen efficiënt op 100%, harder en zachter zetten is zeer moeilijk, dus zijn ze niet geschikt als back-up voor een diverse energie mix waarin herbruikbaar een grote rol speelt. Juist met nucleair gooi je heel veel energie weg.
Tenzij je 100% nucleaire energievoorziening wil.
Goed verhaal, die wind die je met een knopje aan/uit kan zetten.quote:Op vrijdag 20 september 2024 12:27 schreef Falco het volgende:
[..]
Wind op zee dude.
Je onwetendheid en niets willen aannemen van anderen wordt trouwens wel vervelend.
Hoeveel beton gaat er in zo'n centrale? Hoeveel CO2 levert dat op? En het ontginnen van Uranium?quote:Op vrijdag 20 september 2024 12:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Is CO2 nou een externaliteit waar we vanaf willen en al ons geld op kapot willen slaan om te reduceren of niet?
Als buffer? Je hoeft niet de hele winter alleen op H2 te draaien.quote:Op vrijdag 20 september 2024 13:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Ooit BuCa van gemaakt en het rendement doorgerekend? Hoe denk je H2 in de zomer opgewekt, tot in frbr.-maart volgend op die zomers opslag, nog te kunnen gebruiken?
Nee, dat is niet waar.quote:Op vrijdag 20 september 2024 14:48 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Onzin, ivg met andere centrales zijn ze prima regelbaar.
Op 30% zijn ze nauwelijks rendabel.quote:Wel moeten ze een basis van ca 30% draaien als ik het goed begrepen heb. Maar dat is prima voor de netstabilisatie.
Dat gaat 1000 x simpeler dan met een kerncentrale.quote:Gascentrales kan je je ook niet met een simpel knopje regelen. Of even aan/uit zetten.
Dat probleem heb je met alle thermo-elektrische centrales. De complicaties met het regelen mat een kerncentrale zijn uiterst significant.quote:Vermogen moet ook heel rustig geregeld worden ivm met enorme temperatuurverschillen in ketels en turbines.
Anders is het snel gedaan met een centrale.
quote:Gebruik je een gascentrale een lange periode niet dan kan je hem ook niet zomaar opstarten.
Toon het maar aan.quote:Op vrijdag 20 september 2024 16:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, dat is niet waar.
[..]
Op 30% zijn ze nauwelijks rendabel.
[..]
Dat gaat 1000 x simpeler dan met een kerncentrale.
[..]
Dat probleem heb je met alle thermo-elektrische centrales. De complicaties met het regelen mat een kerncentrale zijn uiterst significant.
[..]
De stroomlevering is inderdaad wel te regelen. Het is bedrijfseconomisch alleen zo verdomde onaantrekkelijk bij kerncentrales. De toch al forse kostprijs van kernstroom is berekend aan de hand van bijna volledige belasting en levering. Dit komt doordat deze grotendeels bepaald wordt door de kapitaallasten. Waar de kosten bij gas voor een veel groter deel in de brandstof zitten.quote:
In dit grappige filmpje op Youtube legt Scott Manley uit wat er precies mis ging in Chernobyl. Als je begint bij 8m, kan je horen dat er nogal wat zaken invloed hebben op de reactiviteit van de reactor kern. Temperatuur van de brandstof, Xe135, toestand van het water (in het geval van een kokend water reactor).quote:
Filmpjes op youtube zijn geen bron.quote:Op vrijdag 20 september 2024 17:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In dit grappige filmpje op Youtube legt Scott Manley uit wat er precies mis ging in Chernobyl. Als je begint bij 8m, kan je horen dat er nogal wat zaken invloed hebben op de reactiviteit van de reactor kern. Temperatuur van de brandstof, Xe135, toestand van het water (in het geval van een kokend water reactor).
Een reactor is NIET eenvoudig te reguleren.
Voor de leken onder ons, na 4 minuten legt hij het nut uit van moderatoren.
Je wil een kerncentrale sowieso niet hoeven terugregelen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 17:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In dit grappige filmpje op Youtube legt Scott Manley uit wat er precies mis ging in Chernobyl. Als je begint bij 8m, kan je horen dat er nogal wat zaken invloed hebben op de reactiviteit van de reactor kern. Temperatuur van de brandstof, Xe135, toestand van het water (in het geval van een kokend water reactor).
Fossiel moet 2050 uit gefaseerd zijn, daarmee vergelijken is niet zo zinvol.quote:Op vrijdag 20 september 2024 17:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De stroomlevering is inderdaad wel te regelen. Het is bedrijfseconomisch alleen zo verdomde onaantrekkelijk bij kerncentrales. De toch al forse kostprijs van kernstroom is berekend aan de hand van bijna volledige belasting en levering. Dit komt doordat deze grotendeels bepaald wordt door de kapitaallasten. Waar de kosten bij gas voor een veel groter deel in de brandstof zitten.
Veel minder dan alternatief gas en koolquote:Op vrijdag 20 september 2024 16:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoeveel beton gaat er in zo'n centrale? Hoeveel CO2 levert dat op? En het ontginnen van Uranium?
Werkelijk?quote:Op vrijdag 20 september 2024 17:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Veel minder dan alternatief gas en kool
Mooi. Over nog 10 filmpjes begrijp je een beetje hoe die dingen werkenquote:Op vrijdag 20 september 2024 17:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, dat is niet waar. Je hebt gewoon te maken met de effecten van splijtingsproducten. Bouwjaar en type centrale zijn irrelevant.quote:Op vrijdag 20 september 2024 17:35 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Filmpjes op youtube zijn geen bron.
Chernobyl is een ontwerp uit de jaren 50/60 uit de vorige eeuw.
Een moderne kerncentrale is gewoon te reguleren.
Het is nog steeds te veel. Nucleair is niet CO2 vrij.quote:Op vrijdag 20 september 2024 17:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Veel minder dan alternatief gas en kool
Dus je bent het met me eens dat een kerncentrale niet eenvoudig te regelen is. Gascentrales zijn eenvoudig te regelen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 18:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Mooi. Over nog 10 filmpjes begrijp je een beetje hoe die dingen werken
Bij een gascentrale regel je de hoeveelheid gas, bij een kernreactor de hoogte (of het aantal) van de regelstaven. Verder moet je bij allebei zorgen dat de temperatuur van het water / de stoom hoog genoeg is om de turbines te laten draaien. Dus als je een turbine bij wilt schakelen, moet de hoeveelheid gas / de hoogte van de regelstaven omhoog en de kraan verder open. En als je een turbine uitzet het omgekeerde.quote:Op vrijdag 20 september 2024 18:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus je bent het met me eens dat een kerncentrale niet eenvoudig te regelen is. Gascentrales zijn eenvoudig te regelen.
De ‘European Utility Requirements’20 eisen van moderne kerncentrales dat ze binnen vijftien minutenquote:Op vrijdag 20 september 2024 18:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, dat is niet waar. Je hebt gewoon te maken met de effecten van splijtingsproducten. Bouwjaar en type centrale zijn irrelevant.
Zo eenvoudig is het dus niet. Je bent te dom, te lui of te bang om het filmpje te bekijken.quote:Op vrijdag 20 september 2024 18:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Bij een gascentrale regel je de hoeveelheid gas, bij een kernreactor de hoogte (of het aantal) van de regelstaven.
Is dat het elektrische vermogen van de centrale of het thermische vermogen van de reactor?quote:Op vrijdag 20 september 2024 18:42 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
De ‘European Utility Requirements’20 eisen van moderne kerncentrales dat ze binnen vijftien minuten
tussen de 50 en 100% van het nominaal vermogen kunnen regelen. Daarnaast moeten kerncentrales
kunnen worden ingezet voor de primaire en secundaire frequentieregeling van het netwerk. De Franse
kernreactoren worden al tientallen jaren ingezet voor frequentieregeling en lastvolgbedrijf en kunnen
zonder problemen tweemaal per dag binnen een half uur schakelen van 20 naar 100% van het nominaal vermogen en terug. Dit is ruim voldoende om het dag-nachtritme in de elektriciteitsvraag te kunnen volgen. Wat regelbaarheid betreft presteren kerncentrales vergelijkbaar met kolencentrales
Niets is CO2 vrij.quote:Op vrijdag 20 september 2024 18:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is nog steeds te veel. Nucleair is niet CO2 vrij.
Is het regelbaar of niet regelbaar?quote:Op vrijdag 20 september 2024 18:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is dat het elektrische vermogen van de centrale of het thermische vermogen van de reactor?
Ok. Als je het filmpje post zal ik het eens kijken.quote:Op vrijdag 20 september 2024 18:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zo eenvoudig is het dus niet. Je bent te dom, te lui of te bang om het filmpje te bekijken.
Daar geloof ik helemaal niets van.quote:Op vrijdag 20 september 2024 18:45 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Niets is CO2 vrij.
Co2 uitstoot kernenergie per kWh is ongeveer vergelijkbaar met wind.
Ja, daarin is bouw, afbraak en delving uranium meegenomen.
Je kan prima met zonne energie zonnecellen en windmolens masken. Er zijn zelfs plannen om staal te produceren met waterstof ipv met cokes. Het lijkt me heel grappig om met windmolens uranium te ontginnen.quote:Zonne energie heeft een veel hogere uitstoot per kWh.
Zie boven.quote:Op vrijdag 20 september 2024 18:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. Als je het filmpje post zal ik het eens kijken.
Net zo regelbaar als in je auto vol gas blijven geven en de koppeling in trappen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 18:47 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Is het regelbaar of niet regelbaar?
Papierversnipperaar in NWS / Nederland gaat 2 tot 4 nieuwe kerncentrales bouwen - #8quote:Op vrijdag 20 september 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik zie het niet. Welke post?
Ja, dat is vervelend als je het niet geloofd. Verdiep je er eens in zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 18:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar geloof ik helemaal niets van.
[..]
Je kan prima met zonne energie zonnecellen en windmolens masken. Er zijn zelfs plannen om staal te produceren met waterstof ipv met cokes. Het lijkt me heel grappig om met windmolens uranium te ontginnen.
Daar hebben we batterijen voorquote:Op vrijdag 20 september 2024 18:55 schreef Klepper272 het volgende:
Windmolens kan ook, maar die hebben geen rendement als het niet waait.
Yep, en die zijn gratisquote:Op vrijdag 20 september 2024 18:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar hebben we batterijen voor
Goedkoper dan kerncentrales die er over 20 jaar misschien pas zijn.quote:
Dan zal je vast wel een berekening hebben van de kosten van windmolen icm een accusysteem tov een kerncentrale?quote:Op vrijdag 20 september 2024 19:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Goedkoper dan kerncentrales die er over 20 jaar misschien pas zijn.
Nee, dat is totale onzin.quote:Op vrijdag 20 september 2024 18:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Net zo regelbaar als in je auto vol gas blijven geven en de koppeling in trappen.
Het was jouw idee.quote:
Mooi filmpje.quote:
Alle reactoren zijn moeilijk te regelen. Je hebt gewoon te maken met de effecten van splijtingsproducten. Type centrale en bouwjaar zijn irrelevant.quote:Op vrijdag 20 september 2024 19:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Mooi filmpje.
Die RBMK reactoren waren gewoon heel moeilijk te regelen,
Alleen als je heftig aan alle knoppen gaat draaien. Zoals je ook in het filmpje zag, deden ze er dingen mee waar hij niet voor gemaakt was. Als je buiten de extremen blijft, is het tegenwoordig heel moeilijk om ze te ontregelen. Ja, als je het koelwater uit zet en de regelstaven niet laat zakken, zal hij op een gegeven moment wel gaan smelten. Maar dat gaat wel een aantal dagen duren. Sommige nieuwe ontwerpen zijn ook helemaal passief: die worden daar nooit heet genoeg voor.quote:Op vrijdag 20 september 2024 20:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alle reactoren zijn moeilijk te regelen. Je hebt gewoon te maken met de effecten van splijtingsproducten. Type centrale en bouwjaar zijn irrelevant.
Stop dan met energie consumeren als je liever geen stroom hebt dan wel.quote:Op vrijdag 20 september 2024 18:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is nog steeds te veel. Nucleair is niet CO2 vrij.
Kernreactoren zijn erg traag in hun regeling. Kunnen niet zomaar op 30% draaien, vanwege de noodzakelijke neutronenflux om de kernreacties aan de gang te houden. Je moet dus basislast en vol vermogen draaien.quote:Op vrijdag 20 september 2024 14:48 schreef Klepper272 het volgende:
Onzin, ivg met andere centrales zijn ze prima regelbaar.
Wel moeten ze een basis van ca 30% draaien als ik het goed begrepen heb. Maar dat is prima voor de netstabilisatie.
Hangt van de temperatuur af. Inderdaad is de optredende stress t.g.v. temperatuurgradiënt, de beperkende factor, daarvoor zit er een limiter op de controls. Een gasturbine is snel op temperatuur (uren), een stoomturbine veel trager.quote:Op vrijdag 20 september 2024 14:48 schreef Klepper272 het volgende:
Gascentrales kan je je ook niet met een simpel knopje regelen. Of even aan/uit zetten.
Vermogen moet ook heel rustig geregeld worden ivm met enorme temperatuurverschillen in ketels en turbines.
Anders is het snel gedaan met een centrale.
Gebruik je een gascentrale een lange periode niet dan kan je hem ook niet zomaar opstarten.
Beetje off topic: veel BWR (Boiling Water Reactors) hebben een "slijtend gif" in het koelwater, dat de neutronen absorbeert, en door die absorptie, transmuteert in een ander element. Het "slijt" dus weg. Gadolinium meen ik.quote:Op vrijdag 20 september 2024 19:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
Alle modernere reactoren (op een paar hele speciale na) gebruiken water als moderator. Die moderator vertraagt de neutronen, zodat ze andere atomen kunnen splijten. Zonder moderator stopt de reactie. Dus als de kern heet wordt en het water erin verdampt, dan gaat de reactie langzamer in plaats van sneller. Het is dus veel moeilijker om ze te laten smelten en exploderen doen ze niet meer.
Verder zijn de regelstaven in moderne centrales ook gewoon staven die maar 1 doel hebben: de reactie vertragen. Om te voorkomen dat de onderkant heter wordt dan de bovenkant kun je meestal kiezen hoeveel staven je er in wilt schuiven, in plaats van ze allemaal steeds dieper schuiven. En dat is normaal ook het enige dat je moet doen om de reactor te regelen.
Gaat dat dan om het generatorvermogen of om de kernreactor? Ik weet van kolencentrales het foefje, dat ze een deel van de stoom over de noodcondensor voeren en bij hogere vraag die stoomtoevoer knijpen om extra over de turbine te leiden (en omgekeerd).quote:Op vrijdag 20 september 2024 18:42 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
De ‘European Utility Requirements’20 eisen van moderne kerncentrales dat ze binnen vijftien minuten
tussen de 50 en 100% van het nominaal vermogen kunnen regelen. Daarnaast moeten kerncentrales
kunnen worden ingezet voor de primaire en secundaire frequentieregeling van het netwerk. De Franse
kernreactoren worden al tientallen jaren ingezet voor frequentieregeling en lastvolgbedrijf en kunnen
zonder problemen tweemaal per dag binnen een half uur schakelen van 20 naar 100% van het nominaal vermogen en terug. Dit is ruim voldoende om het dag-nachtritme in de elektriciteitsvraag te kunnen volgen. Wat regelbaarheid betreft presteren kerncentrales vergelijkbaar met kolencentrales
Dat hangt ook van het type reactor en het gebruik van de regelstaven af. Als je ze allemaal omlaag schuift totdat het vermogen gedaald is tot ~30% doet de bovenkant van de reactor niets meer, maar is de onderkant nog actief. Maar ik denk niet dat je daar een algemene regel van kunt maken.quote:Op vrijdag 20 september 2024 21:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Kernreactoren zijn erg traag in hun regeling. Kunnen niet zomaar op 30% draaien, vanwege de noodzakelijke neutronenflux om de kernreacties aan de gang te houden. Je moet dus basislast en vol vermogen draaien.
Ook al zou je zo regelen, dan is dat zeer ongunstig voor de opbrand van het U-235; die wordt dan inhomogeen opgesoupeerd. Waardoor je dus dure splijtstof aan het verspillen bent en eerder de brandstofstaven moet vervangen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 21:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat hangt ook van het type reactor en het gebruik van de regelstaven af. Als je ze allemaal omlaag schuift totdat het vermogen gedaald is tot ~30% doet de bovenkant van de reactor niets meer, maar is de onderkant nog actief. Maar ik denk niet dat je daar een algemene regel van kunt maken.
Ja, dat klopt. Dat is waarschijnlijk het grootste probleem.quote:Op vrijdag 20 september 2024 22:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook al zou je zo regelen, dan is dat zeer ongunstig voor de opbrand van het U-235; die wordt dan inhomogeen opgesoupeerd. Waardoor je dus dure splijtstof aan het verspillen bent en eerder de brandstofstaven moet vervangen.
Er is altijd een basislast benodigd (zet daarvoor kerncentrales is) en daarbovenop regelvermogen en frequentiestabilisatie. Die laatste twee kunnen heel goed met GT's worden gedaan. Prijssetting wordt via een markt uitgevoerd die TenneT beheert (ik ben daar niet echt bekend mee*) . Leveranciers kunnen daarop aanbieden/inschrijven.quote:Op vrijdag 20 september 2024 22:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
Is het eigenlijk een nadeel, dat je ze het beste 24/7 100% van het vermogen kunt laten leveren? Vroeger niet, maar tegenwoordig vinden we dat de kerncentrale terug moet regelen als zon of wind veel produceren.
En dat is precies wat je gaat doen als je fluctuaties in het net wil compenseren. Of je moet in je auto vol gas blijven geven en de koppeling in trappen om te "reguleren".quote:Op vrijdag 20 september 2024 20:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
Alleen als je heftig aan alle knoppen gaat draaien.
Zon, wind, water.quote:Op vrijdag 20 september 2024 20:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Stop dan met energie consumeren als je liever geen stroom hebt dan wel.
Hypocriet gezeik.
Mee eens. Maar markten vereisen leveringszekerheid. Je kunt niet zeggen dat er geen elektriciteit beschikbaar is omdat het niet hard genoeg waait. Of het voltage uit je stopcontact af te laten hangen van de beschikbare hoeveelheid zon en de wind. Je moet kunnen zeggen: ik ga van dan tot dan continu zoveel elektriciteit leveren. En dan liefst een hele tijd van te voren. En dat zie ik zon en wind niet doen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 22:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Er is altijd een basislast benodigd (zet daarvoor kerncentrales is) en daarbovenop regelvermogen en frequentiestabilisatie. Die laatste twee kunnen heel goed met GT's worden gedaan. Prijssetting wordt via een markt uitgevoerd die TenneT beheert (ik ben daar niet echt bekend mee*) . Leveranciers kunnen daarop aanbieden/inschrijven.
* dit geeft een beetje aan hoe er gehandeld wordt: https://www.tennet.eu/nl/soorten-elektriciteitsmarkten
Ik zou daar wat filmpjes over kijken.quote:Op vrijdag 20 september 2024 22:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En dat is precies wat je gaat doen als je fluctuaties in het net wil compenseren. Of je moet in je auto vol gas blijven geven en de koppeling in trappen om te "reguleren".
Echt, jij doet zo je best om een dinosaurus na te doen. Er zijn ook andere manieren om het net te reguleren dan alleen via het koppelen van MW-turbines.quote:Op vrijdag 20 september 2024 23:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tegenwoordig gooien zon en wind op willekeurige tijden willekeurige hoeveelheden elektriciteit op het net. De elektriciteitscentrales moeten dat maar compenseren. En verdienen dus geen geld meer. Maar als we ze afzetten, dan doen je apparaten het niet meer, omdat er geen 230 volt meer uit je stopcontact komt.
Je zit ook ook op kolen en gas te stoken.quote:
En de Russen of Chinezen hoeven maar een stuxnext virus te maken en we hebben wereldwijd opeens meltdowns van deze ene pijler waarop jij de energie voorziening aan wilt ophangen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 20:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
Daar de meeste van die dingen gebouwd zijn voordat we computers hadden, moet er wel iemand aan de knoppen zitten om hem in het optimale gebied te houden. Moderne kernreactors doen dat helemaal zelf.
De voorspelbaarheid van zo’n en wind is steeds beter aan het worden. Dus dat lost zich sneller op dan een kerncentrale er mogelijk staatquote:Op vrijdag 20 september 2024 23:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Mee eens. Maar markten vereisen leveringszekerheid. Je kunt niet zeggen dat er geen elektriciteit beschikbaar is omdat het niet hard genoeg waait. Of het voltage uit je stopcontact af te laten hangen van de beschikbare hoeveelheid zon en de wind. Je moet kunnen zeggen: ik ga van dan tot dan continu zoveel elektriciteit leveren. En dan liefst een hele tijd van te voren. En dat zie ik zon en wind niet doen.
Een decentraal systeem, waar we met zon en wind naar toe werken, is inderdaad ook nog eens minder kwetsbaar dan zeer centralistisch opgewekte kernenergie.quote:Op zaterdag 21 september 2024 07:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En de Russen of Chinezen hoeven maar een stuxnext virus te maken en we hebben wereldwijd opeens meltdowns van deze ene pijler waarop jij de energie voorziening aan wilt ophangen.
Dat hoeft ook niet per se. Elke dag wordt in heel Europa rond 12.30 uur door energiebedrijven aangegeven hoeveel ze een dag later op kwartierbasis produceren met hun portfolio (zon, wind, kernenergie, fossiel) en hoeveel er afgenomen wordt door fabrieken, consumenten, etc. Afwijkingen in die voorspellingen worden op de dag zelf afgehandeld via de onbalansmarkten. Even googlen op EPEX markt en er gaat een wereld voor je open. Meer dan de helft van de stroom wordt op deze manier verhandeld.quote:Op vrijdag 20 september 2024 23:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Mee eens. Maar markten vereisen leveringszekerheid. Je kunt niet zeggen dat er geen elektriciteit beschikbaar is omdat het niet hard genoeg waait. Of het voltage uit je stopcontact af te laten hangen van de beschikbare hoeveelheid zon en de wind. Je moet kunnen zeggen: ik ga van dan tot dan continu zoveel elektriciteit leveren. En dan liefst een hele tijd van te voren. En dat zie ik zon en wind niet doen.
Gevolg is dat de staat circa 10 ct per kWh energiebelasting moet heffen bij alle afnemers. De consumenten zullen wel de pineut worden, niet de Tata Steels van deze wereld. Of de staat moet een andere dekking vinden voor die 40 fucking miljard euro. Anyway, met deze extra heffing kan een deel van de miljardeninvestering gefinancierd worden en garanties afgegeven worden aan de exploitant. Gevolg is dat de stroomprijs wel daalt doordat de kerncentrale altijd aan moet staan en de prijs drukt. Maar dat zal maar een voordeel van 2 cent zijn ofzo. Kortom de gewone burger wordt genaaid en de exploitant die van te voren toch een mooie winst wil maken voordat hij in nucleair stapt, gaat er met al het geld van de hardwerkende Nederlander er van door.quote:Op zaterdag 21 september 2024 07:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De voorspelbaarheid van zo’n en wind is steeds beter aan het worden. Dus dat lost zich sneller op dan een kerncentrale er mogelijk staat.
Daarnaast is de vraag naar stroom ook gewoon niet constant. Je hebt dus altijd een zekere flexibiliteit nodig, waar kernenergie niet in uitblinkt. Ofwel het punt wat je steeds aanhaalt is eveneens een nadeel van kernenergie. Of je moet een gigantische overcapaciteit in stand houden maar iets zegt me dat de internationale markt daar wel een stokje voor steekt.
De fusiefysici in Europa geven aan dat de techniek hopelijk in 2035-2040 in een werkende demoreactor met een proefmodel (de techniek om de boel stabiel moet houden is nog niet bewezen) die daadwerkelijk iets van energie geautomatiseerd oplevert en daarna tot ergens in de tweede helft van deze eeuw doorontwikkeld moet worden om bruikbaar te zijn op een markt. En dit is de best case scenario dus. De nieuwe techniek kan ook gewoon (weer) mislukken. Dus of China heeft geheime technologie, of ze lullen uit hun nek. Hopen op het eerste is geen goede strategie.quote:
Ik heb er nog eens over nagedacht: we weten dat kernreactoren regelbaar zijn, het is alleen de vraag over welk bereik. Ook weten we dat ze automatisch opstarten. Ook leggen de neutronen best een flinke afstand af voordat ze genoeg vertraagd zijn. Ook is het niet zo, dat er alleen genoeg neutronen zijn als hij op volle kracht draait.quote:Op vrijdag 20 september 2024 22:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook al zou je zo regelen, dan is dat zeer ongunstig voor de opbrand van het U-235; die wordt dan inhomogeen opgesoupeerd. Waardoor je dus dure splijtstof aan het verspillen bent en eerder de brandstofstaven moet vervangen.
In een land als Nederland is contractueel een hoeveelheid opgesteld vermogen , waarmee ruimschoots aan het gevraagde vermogen kan worden voldaan. De vraag is alleen: hoe snel kan je op- en afregelen. Naarmate er meer windmolenparken verrijzen over heel Europa, is de kans steeds kleiner dat er veel te weinig windenergie wordt opgewekt.quote:Op vrijdag 20 september 2024 23:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
Met regelvermogen en frequentiestabilisatie worden kapitalen verdiend.quote:Op vrijdag 20 september 2024 23:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tegenwoordig gooien zon en wind op willekeurige tijden willekeurige hoeveelheden elektriciteit op het net. De elektriciteitscentrales moeten dat maar compenseren. En verdienen dus geen geld meer. Maar als we ze afzetten, dan doen je apparaten het niet meer, omdat er geen 230 volt meer uit je stopcontact komt.
Dat geld krijgen ze er wel voor. Energiebedrijven hanteren een terugleververgoeding, waarmee de winterse verliezen worden gecompenseerdquote:Op vrijdag 20 september 2024 23:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dat is ook het grote probleem met saldering: wie gaat er in de winter al die energie opwekken als ze er geen geld voor krijgen?
Een Tesla Megapack 2 XL heeft een capaciteit van 3,9 MWh. Een moderne aardgascentrale genereert 400 MW. Hij kan dus 35 seconden lang hetzelfde vermogen als die aardgascentrale leveren.quote:Op vrijdag 20 september 2024 23:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Echt, jij doet zo je best om een dinosaurus na te doen. Er zijn ook andere manieren om het net te reguleren dan alleen via het koppelen van MW-turbines.
Dat hoop ik toch niet, er moeten flink wat beveiligingsstappen doorlopen worden, voordat de staven getrokken kunnen worden.quote:Op zaterdag 21 september 2024 08:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ook weten we dat ze automatisch opstarten.
Ik meen me lang geleden uit stralingsbescherming (de "C-cursus") te herinneren dat je neutronen met 10 cm water kunt afschermen. Modereren vereist dus minder water. Is <10 cm een flinke afstand?quote:Op zaterdag 21 september 2024 08:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ook leggen de neutronen best een flinke afstand af voordat ze genoeg vertraagd zijn.
Dat klopt, maar netstabilisatie is ook een minutenkwestie.quote:Op zaterdag 21 september 2024 08:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Een Tesla Megapack 2 XL heeft een capaciteit van 3,9 MWh. Een moderne aardgascentrale genereert 400 MW. Hij kan dus 35 seconden lang hetzelfde vermogen als die aardgascentrale leveren.
quote:Op zaterdag 21 september 2024 07:53 schreef Falco het volgende:
Afwijkingen in die voorspellingen worden op de dag zelf afgehandeld via de onbalansmarkten.
Je hoeft die computers niet aan het internet te hangen. Dat zou zelfs heel ongebruikelijk zijn. Zo'n regelsysteem staat normaal helemaal op zichzelf.quote:Op zaterdag 21 september 2024 07:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En de Russen of Chinezen hoeven maar een stuxnext virus te maken en we hebben wereldwijd opeens meltdowns van deze ene pijler waarop jij de energie voorziening aan wilt ophangen.
Een jaar of tien geleden werd gesteld dat al 50 jaar voorspeld werd dat binnen 50 jaar kernfusie beschikbaar zou zijn. Dat is nu wel 60…quote:Op zaterdag 21 september 2024 08:28 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
De fusiefysici in Europa geven aan dat de techniek hopelijk in 2035-2040 in een werkende demoreactor met een proefmodel (de techniek om de boel stabiel moet houden is nog niet bewezen) die daadwerkelijk iets van energie geautomatiseerd oplevert en daarna tot ergens in de tweede helft van deze eeuw doorontwikkeld moet worden om bruikbaar te zijn op een markt. En dit is de best case scenario dus. De nieuwe techniek kan ook gewoon (weer) mislukken. Dus of China heeft geheime technologie, of ze lullen uit hun nek. Hopen op het eerste is geen goede strategie.
https://www.nporadio1.nl/(...)ekomst-van-kernfusie
Ik heb 24 jaar geleden bij DSM de afdeling die daar over gaat geholpen met de Excel sheets die ze gebruikten om hun elektriciteit in te kopen en 10 jaar geleden aan de variant van de "Toon" (digitale elektriciteitsmeter) voor Texel, want daar zijn de bewoners hun eigen elektriciteitsleverancier.quote:Op zaterdag 21 september 2024 07:53 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet per se. Elke dag wordt in heel Europa rond 12.30 uur door energiebedrijven aangegeven hoeveel ze een dag later op kwartierbasis produceren met hun portfolio (zon, wind, kernenergie, fossiel) en hoeveel er afgenomen wordt door fabrieken, consumenten, etc. Afwijkingen in die voorspellingen worden op de dag zelf afgehandeld via de onbalansmarkten. Even googlen op EPEX markt en er gaat een wereld voor je open. Meer dan de helft van de stroom wordt op deze manier verhandeld.
Dit is de laatste keer dat ik je vertel dat je je echt beter moet laten informeren.
Dus terwijl jij claimt dat je alleen een stabiel net kan hebben door grote generatoren aan elkaar te knopen zeg je nu zelf dat dat slechte resultaten oplevert. En dat is jouw argument tegen energie-transitie? Lachwekkend gewoon!quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb 24 jaar geleden bij DSM de afdeling die daar over gaat geholpen met de Excel sheets die ze gebruikten om hun elektriciteit in te kopen en 10 jaar geleden aan de variant van de "Toon" (digitale elektriciteitsmeter) voor Texel, want daar zijn de bewoners hun eigen elektriciteitsleverancier.
Dus ik kan je zelfs vertellen hoe de energiemarkt in de praktijk werkt.
Ook gebeurt het balanceren van het netwerk niet altijd zo mooi als jij het voorspiegelt. Hier in Europa zitten al die netten aan elkaar vast, dus als 1 van de netbeheerders dat niet netjes doen, kan het gebeuren dat er over een langere tijd te weinig elektriciteit wordt geleverd, waardoor de frequentie inzakt en klokken zonder batterij gaan achterlopen.
De stuxnext computers in Iran hingen ook niet aan het internet.quote:Op zaterdag 21 september 2024 08:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hoeft die computers niet aan het internet te hangen. Dat zou zelfs heel ongebruikelijk zijn. Zo'n regelsysteem staat normaal helemaal op zichzelf.
Gelukkig hebben die windmolenparken een touwtje om de rem er op te zetten als het te hard waait.quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De stuxnext computers in Iran hingen ook niet aan het internet.
Er hoeft alleen maar een khan in een centrale te werken.
De bulk van die windturbines staan op zee en dan vooral in de Noordzee. (Er staan er in Nederland ook veel in Flevoland.) Als het daar flink stormt, staan ze allemaal stil. Je schakelt dan van heel veel windenergie (windsnelheid onder de 100 km/u) in korte tijd naar geen windenergie (boven de 100 km/u). Ook is het dan donker weer en zullen veel zonnepanelen ook niets doen.quote:Op zaterdag 21 september 2024 08:39 schreef blomke het volgende:
[..]
In een land als Nederland is contractueel een hoeveelheid opgesteld vermogen , waarmee ruimschoots aan het gevraagde vermogen kan worden voldaan. De vraag is alleen: hoe snel kan je op- en afregelen. Naarmate er meer windmolenparken verrijzen over heel Europa, is de kans steeds kleiner dat er veel te weinig windenergie wordt opgewekt.
Daarom is die internationale koppeling van de transportnetten zo belangrijk. Overigens historisch ook gegroeid: in het verleden werden enorme hoeveelheden kernstoom uit Frankrijk en België in Nederland geïmporteerd.
Fijn dat je in ieder geval hiermee toegeeft dat dit weldegelijk een risico is voor veel apparatuur.quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:33 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Gelukkig hebben die windmolenparken een touwtje om de rem er op te zetten als het te hard waait.
De molenaar vaart dan met een roeibootje alle windmolens af.
Lijkt mij trouwens wel een mooi gezicht, zo'n heel park met windmolens die op hol slaat.
Wel aardig hoe je zelf al het verschil in impact illustreert. Windenergie is behoorlijk decentraal aangestuurd dus als iemand zijn best doet kan die tientallen of misschien een paar honderd windmolens van het net gooien. Heel kut natuurlijk maar qua impact totaal anders dan een kerncentrale afschakelen…quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:33 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Gelukkig hebben die windmolenparken een touwtje om de rem er op te zetten als het te hard waait.
De molenaar vaart dan met een roeibootje alle windmolens af.
Lijkt mij trouwens wel een mooi gezicht, zo'n heel park met windmolens die op hol slaat.
Ja, je moet ze natuurlijk eerst wel aan zetten.quote:Op zaterdag 21 september 2024 08:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat hoop ik toch niet, er moeten flink wat beveiligingsstappen doorlopen worden, voordat de staven getrokken kunnen worden.
Bij te veel water werkt het niet meer als moderator, maar als absorbeerder. En die neutronen moeten wel voldoende bereik hebben om met de juiste energie een uraniumatoom te raken. En dat water is geen bad, maar het loopt door pijpen. Dus het zal per neutron verschillend zijn.quote:Ik meen me lang geleden uit stralingsbescherming (de "C-cursus") te herinneren dat je neutronen met 10 cm water kunt afschermen. Modereren vereist dus minder water. Is <10 cm een flinke afstand?
Met flink wat extra zekerheden kwamen ze met de huidige stand van de techniek (een moderne windmolen staat echt veel minder stil dan een van 10-20 jaar terug) met een hoop extra zekerheden (we blijven Nederlanders) toch op maximaal een dag of 8 waarvoor je een alternatief moet hebben?quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De bulk van die windturbines staan op zee en dan vooral in de Noordzee. (Er staan er in Nederland ook veel in Flevoland.) Als het daar flink stormt, staan ze allemaal stil. Je schakelt dan van heel veel windenergie (windsnelheid onder de 100 km/u) in korte tijd naar geen windenergie (boven de 100 km/u). Ook is het dan donker weer en zullen veel zonnepanelen ook niets doen.
En dat is ondertussen de helft van onze elektriciteitsvoorziening. Je hebt vele duizenden Tesla Megapacks nodig om dat te overbruggen. Je moet dus ruim van te voren beginnen met windturbines uit te zetten en turbines in aardgascentrales aan te zetten.
Er zijn maar enkele leveranciers voor windparken op zee, dus kan je alle windparken tegelijk platleggen.quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wel aardig hoe je zelf al het verschil in impact illustreert. Windenergie is behoorlijk decentraal aangestuurd dus als iemand zijn best doet kan die tientallen of misschien een paar honderd windmolens van het net gooien. Heel kut natuurlijk maar qua impact totaal anders dan een kerncentrale afschakelen…
De wind doet dat beter. Bij een windsnelheid boven ongeveer 100 km/u (dat verschilt, bij oudere windturbines is dat maar 70 km/u) zetten ze zichzelf uit. En meestal staan ze (ook weer afhankelijk van het type) onder de 30 km/h ook stil.quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wel aardig hoe je zelf al het verschil in impact illustreert. Windenergie is behoorlijk decentraal aangestuurd dus als iemand zijn best doet kan die tientallen of misschien een paar honderd windmolens van het net gooien. Heel kut natuurlijk maar qua impact totaal anders dan een kerncentrale afschakelen…
Het gaat in deze natuurlijk niet over de directe impact op onze stroom voorziening maar juist om de indirecte gevolgen van een gehackte nuclaire centrale, de meltdown en straling die we daarna hebben.quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:46 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Er zijn maar enkele leveranciers voor windparken op zee, dus kan je alle windparken tegelijk platleggen.
Maar prima dat je toegeeft dat honderden windmolens geen impact hebben op de stroomvoorziening en een enkele kerncentrale wel.
Er staat een mooi grafiekje in 1 van de topics hierover hoe wisselvallig dat kan zijn, met een periode van een week waarin ze maar drie dagen draaien en 3 dagen achter elkaar stil staan. Dat was, als ik het me goed herinner, van vorig jaar. Maar ze staan dus vrij regelmatig 1 of 2 dagen stil. hier kun je mooi zien dat wind op zee gemiddeld tussen de 1 en 3 GW levert, maar dat er per week meerdere dagen tussen zitten waarbij het een tijdje bijna 0 is.quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Met flink wat extra zekerheden kwamen ze met de huidige stand van de techniek (een moderne windmolen staat echt veel minder stil dan een van 10-20 jaar terug) met een hoop extra zekerheden (we blijven Nederlanders) toch op maximaal een dag of 8 waarvoor je een alternatief moet hebben?
Lastig genoeg maar technisch ook niet bepaald ondenkbaar.
Gelukkig heeft een kerncentrale veiligheidsvoorzieningen. En is alles op een zeer compacte locatie wat ook goed te beveiligen is.quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Fijn dat je in ieder geval hiermee toegeeft dat dit weldegelijk een risico is voor veel apparatuur.
Het grote voordeel van een op hol geslagen windmolen park dat dit geen meltdown en nuclaire besmetting geeft.
Dat zou een regelrechte oorlogsverklaring zijn, dan heb je wel grotere problemen.quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het gaat in deze natuurlijk niet over de directe impact op onze stroom voorziening maar juist om de indirecte gevolgen van een gehackte nuclaire centrale, de meltdown en straling die we daarna hebben.
Voor straling is een meltdown niet genoeg (kijk naar Three Mile Island en Fukushima), daarvoor moet je een explosie hebben, zoals in Tsjernobyl. En dat kun je met alle andere typen reactoren wel vergeten. Die hebben ook allemaal nog een grote betonnen koepel boven de reactor staan, wat Tsjernobyl niet had.quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het gaat in deze natuurlijk niet over de directe impact op onze stroom voorziening maar juist om de indirecte gevolgen van een gehackte nuclaire centrale, de meltdown en straling die we daarna hebben.
Grappig dat elk punt wat je aangrijpt om windenergie aan te vallen net zo goed of sterker geldt voor kernenergie. Daar is het aantal leveranciers nog veel beperkter.quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:46 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Er zijn maar enkele leveranciers voor windparken op zee, dus kan je alle windparken tegelijk platleggen.
Maar prima dat je toegeeft dat honderden windmolens geen impact hebben op de stroomvoorziening en een enkele kerncentrale wel.
De gesmokkelde atoomgeheimen waren ook op compacte locaties die goed te beveiligen waren.quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:56 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Gelukkig heeft een kerncentrale veiligheidsvoorzieningen. En is alles op een zeer compacte locatie wat ook goed te beveiligen is.
Als de russen het voor elkaar krijgen om een kerncentrale in een meltdown te krijgen dan heb je wel grotere problemen dan die ene centrale.
Ik verwacht eerder een aantal kernbommen op Rotterdam, Amsterdam en den Haag.
Nah, verreweg de meeste kerncentrales zijn gebouwd voordat we bruikbare computers hadden en alle moderne zijn uniek.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Grappig dat elk punt wat je aangrijpt om windenergie aan te vallen net zo goed of sterker geldt voor kernenergie. Daar is het aantal leveranciers nog veel beperkter.
En dat is geen kwestie van toegeven maar een illustratie van het verschil tussen centraal en decentraal energie opwekken. En dan is decentraal uiteraard minder kwetsbaar als er ergens iets uitvalt.
Zeg ik volgens jou ooit ook wel eens wat zinnigs, of is het allemaal grote onzin wat ik post?quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De gesmokkelde atoomgeheimen waren ook op compacte locaties die goed te beveiligen waren.![]()
En veiligheidsvoorzieningen leuk, maar blijkbaar kan het alsnog mis gaan zoals we dat bij verschillende nuclaire incidenten in de atoomtijd al gezien hebben.
En ik kwam niet zelf met de onzin over compleet door computers geregelde centrales aanzetten dat was toch echt onze zelfbenoemde atoomonderzoeker.
En het is net zo goed onzin dat een slimme hacker alle windparken gelijktijdig uit kan schakelenquote:Op zaterdag 21 september 2024 10:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nah, verreweg de meeste kerncentrales zijn gebouwd voordat we bruikbare computers hadden en alle moderne zijn uniek.
Dat ben ik met je eens.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En het is net zo goed onzin dat een slimme hacker alle windparken gelijktijdig uit kan schakelen.
Overigens gaat het natuurlijk niet zozeer om de huidige situatie maar door jullie gewenste situatie van grote afhankelijkheid van kernenergie. Dat vraagt om veel en daarom vast seriematig gebouwde kerncentrales.
Vaak roep je maar wat waarbij je voor mij hier over komt als iemand die een ernstige vorm van het dunning kruger heeft over alles wat met nuclaire technologie te maken heeft.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zeg ik volgens jou ooit ook wel eens wat zinnigs, of is het allemaal grote onzin wat ik post?
Ik heb zo het vermoeden dat er meer verschillende kerncentrales in Europa staan dan dat er verschillende grote windparkenbouwers zijn.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Grappig dat elk punt wat je aangrijpt om windenergie aan te vallen net zo goed of sterker geldt voor kernenergie. Daar is het aantal leveranciers nog veel beperkter.
En dat is geen kwestie van toegeven maar een illustratie van het verschil tussen centraal en decentraal energie opwekken. En dan is decentraal uiteraard minder kwetsbaar als er ergens iets uitvalt.
Als er meer parken komen wordt de kans op een piek ook een stuk groter. Nederland alleen al wil nog zo’n grofweg 10x zoveel windmolens neerzetten. Dat moet weer opgelost worden met erg dure waterstofinfrastructuur (die op andere strategische plaatsen beter en goedkoper gemaakt kan worden). De energie wordt er in ieder geval niet goedkoper van. Terwijl Europa dit wel nodig heeft (zie rapport draghi).quote:Op zaterdag 21 september 2024 08:39 schreef blomke het volgende:
[..]
In een land als Nederland is contractueel een hoeveelheid opgesteld vermogen , waarmee ruimschoots aan het gevraagde vermogen kan worden voldaan. De vraag is alleen: hoe snel kan je op- en afregelen. Naarmate er meer windmolenparken verrijzen over heel Europa, is de kans steeds kleiner dat er veel te weinig windenergie wordt opgewekt.
Daarom is die internationale koppeling van de transportnetten zo belangrijk. Overigens historisch ook gegroeid: in het verleden werden enorme hoeveelheden kernstoom uit Frankrijk en België in Nederland geïmporteerd.
Ik heb er niet voor gestudeerd, maar ik denk ook niet dat het allemaal heel simpel is. Als ik iets tegenkom wat ik nog niet weet, zoek ik het uit. Dat is mijn hobby.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vaak roep je maar wat waarbij je voor mij hier over komt als iemand die een ernstige vorm van het dunning kruger heeft over alles wat met nuclaire technologie te maken heeft.
Tja, we moeten van fossiel af en zowel hernieuwbare energie als kernenergie is gewoon duurder dan gas of kolen stoken.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:13 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Als er meer parken komen wordt de kans op een piek ook een stuk groter. Nederland alleen al wil nog zo’n grofweg 10x zoveel windmolens neerzetten. Dat moet weer opgelost worden met erg dure waterstofinfrastructuur (die op andere strategische plaatsen beter en goedkoper gemaakt kan worden). De energie wordt er in ieder geval niet goedkoper van. Terwijl Europa dit wel nodig heeft (zie rapport draghi).
In de zomer kregen bedrijven en al vergoedingen als ze zonnepanelen afschakelden.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:13 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Als er meer parken komen wordt de kans op een piek ook een stuk groter. Nederland alleen al wil nog zo’n grofweg 10x zoveel windmolens neerzetten. Dat moet weer opgelost worden met erg dure waterstofinfrastructuur (die op andere strategische plaatsen beter en goedkoper gemaakt kan worden). De energie wordt er in ieder geval niet goedkoper van. Terwijl Europa dit wel nodig heeft (zie rapport draghi).
Klopt, het is ons echter jaren geleden verkocht als veel goedkoper en dat wij als Nederland miljarden zouden verdienen aan deze transitie.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, we moeten van fossiel af en zowel hernieuwbare energie als kernenergie is gewoon duurder dan gas of kolen stoken.
Door wie en hoe precies?quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:31 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Klopt, het is ons echter jaren geleden verkocht als veel goedkoper en dat wij als Nederland miljarden zouden verdienen aan deze transitie.
Qua productie klopt dat ook en veel mensen hebben er flink door bespaard. Maar de gehele energietransitie kost gewoon een flinke bak met geld. Gas is heel mooi en makkelijk spul, dat moeten we gaan vervangen.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Omdat je in bijna alle grafieken kunt lezen dat zonne- en windenergie het goedkoopste zijn?
Ik geloof inderdaad dat je wat hebt verzonnen of heel scheef geïnterpreteerd.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:41 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Weet ik niet meer en ga het ook niet uitzoeken.
Als jij het niet gelooft is dat jou probleem.
Inderdaad, het is het goedkoopste zolang het je niet uitmaakt wanneer en hoeveel er geproduceerd word. Je hebt nog veel andere dingen nodig om daar vraaggestuurde levering van te maken. Anders moet je net zoveel vermogen in ouderwetse centrales op stand-by hebben staan en dat is ook niet goedkoop.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Qua productie klopt dat ook en veel mensen hebben er flink door bespaard. Maar de gehele energietransitie kost gewoon een flinke bak met geld. Gas is heel mooi en makkelijk spul, dat moeten we gaan vervangen.
Voordat ze geabsorbeerd worden, zijn ze eerst gemodereerd. En de neutronensnelheid (op een moment t) is geen vast getal, maar een breed verdeeld spectrum. Een fractie splijt andere U-235 kernen, het merendeel verdwijnt elders.quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
Bij te veel water werkt het niet meer als moderator, maar als absorbeerder. En die neutronen moeten wel voldoende bereik hebben om met de juiste energie een uraniumatoom te raken.
De brandstof zit in Zirconium pijpen, die in een waterbad hangen, althans bij de BWR's en de PWR's.quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
En dat water is geen bad, maar het loopt door pijpen. Dus het zal per neutron verschillend zijn.
https://klimaatweb.nl/nie(...)iele%20brandstoffen.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik geloof inderdaad dat je wat hebt verzonnen of heel scheef geïnterpreteerd.
Dat vraag ik me af. RWE doet enorme investeringen in elektrolysers, de prijs daalt gestaag. Het is net als bij windenergie en PV-panelen: zodra massaproductie plaats vindt, daalt de prijs drastisch. We kunnen niet in oude technologieën blijven hangen, dan ga je achterop raken. Zowel technologisch als economisch en maatschappelijk/sociaal.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:13 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Als er meer parken komen wordt de kans op een piek ook een stuk groter. Nederland alleen al wil nog zo’n grofweg 10x zoveel windmolens neerzetten. Dat moet weer opgelost worden met erg dure waterstofinfrastructuur (die op andere strategische plaatsen beter en goedkoper gemaakt kan worden).
Kan je me dan uitleggen waardoor de negatieve E-prijzen ontstaan op tijden dat er veel wind- en zonne-energie is?quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:13 schreef Akkerdjie het volgende:
De energie wordt er in ieder geval niet goedkoper van. Terwijl Europa dit wel nodig heeft (zie rapport draghi).
Kan je me dan uitleggen waardoor de negatieve E-prijzen ontstaan op tijden dat er veel wind- en zonne-energie is?quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, we moeten van fossiel af en zowel hernieuwbare energie als kernenergie is gewoon duurder dan gas of kolen stoken.
Groene waterstof gemaakt in Nederland is niet concurrerend en erg duur in vergelijking met landen met betere omstandigheden. Dat is een gegeven. De inefficiente manier van energieopslag wordt alleen ingezet om het piekstroomprobleem op te lossen. Waarom zou je anders 66-75% van je opgewekte stroom willen laten verdwijnen? Ook zouden er nog meer datacenters gebouwd kunnen worden in Nederland, die slurpen nu al 4% van de electriciteit op, en plannen gaan tot 15% hoorde ik laatst op Studio Energie. Dat is blijkbaar nodig om dit probleem te tackelen.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. RWE doet enorme investeringen in elektrolysers, de prijs daalt gestaag. Het is net als bij windenergie en PV-panelen: zodra massaproductie plaats vindt, daalt de prijs drastisch. We kunnen niet in oude technologieën blijven hangen, dan ga je achterop raken. Zowel technologisch als economisch en maatschappelijk/sociaal.
[..]
Kan je me dan uitleggen waardoor de negatieve E-prijzen ontstaan op tijden dat er veel wind- en zonne-energie is?
Ja, je hebt gelijk, dat wist ik niet. Leuk, zo'n discussie met iemand die er wat van af weetquote:Op zaterdag 21 september 2024 11:15 schreef blomke het volgende:
De brandstof zit in Zirconium pijpen, die in een waterbad hangen, althans bij de BWR's en de PWR's.
Welke landen dan en waarom zou het daar beter zijn om H2 op te wekken?quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:31 schreef Akkerdjie het volgende:
Groene waterstof gemaakt in Nederland is niet concurrerend en erg duur in vergelijking met landen met betere omstandigheden.
Juist door de hoge prijzen tijdens piekmomenten, kan het gunstig zijn met een rendement van 25 - 34% kWh's op te wekkenquote:Op zaterdag 21 september 2024 11:31 schreef Akkerdjie het volgende:
De inefficiente manier van energieopslag wordt alleen ingezet om het piekstroomprobleem op te lossen. Waarom zou je anders 66-75% van je opgewekte stroom willen laten verdwijnen?
Het aantal dagen met negatieve prijzen, stijgt gestaag. Reden om te investeren in dynamische contracten en nieuwe technologieën. Wat ik hier bij veel posters lees, is uitgaan van de huidige situatie die blijkbaar een statisch gegeven is. De energiemarkt is echter dynamisch en ontwikkelt zich razendsnel (voordeel van de liberalisatie): de toename van de windparken op zee, geeft enorme mogelijkheden op koolstofsequestratie. Maar blijven hangen in oude patronen en denkwijzen, verhindert dat.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:31 schreef Akkerdjie het volgende:
Over je laatste vraag: Die negatieve prijzen zijn er omdat men de stroom anders niet kwijt kan, wat geld kost. De leveren nou eenmaal allemaal tegelijkertijd stroom op, of er nou vraag naar is of niet. Dat managen kost geld. Of dat nou energievernietiging is via opslag in waterstof, of geld bijbetalen om het kwijt te komen. Of terugleverboetes betalen, of vergoedingen betalen om opwekkers uit te zetten Daarbij is op dit moment ongeveer gemiddeld een maand per jaar te weinig wind en zon (zie link die ik laatst plaatste), voornamelijk gebundeld tijdens de wintermaanden. Dat kost ook veel geld. Dat er een (maar) aantal dagen per jaar negatieve prijzen zijn klopt, maar een teken van het probleem en een hele kleine uitlichting van het grotere plaatje, die zorgt voor hogere prijzen.
Ik heb dat nergens als voordeel geschetst. Het is een teken dat de markt zich ontwikkelt en dat er geld verdiend kan worden door te investeren in oplossingen, zowel aan de aanbod- als aan de vraagzijdequote:Op zaterdag 21 september 2024 11:31 schreef Akkerdjie het volgende: Het feit dat dit geld kost (zie negatieve prijzen) betekent dat dit ergens anders terugverdiend moet worden. Dat is geen voordeel zoals jij het schets.
Omdat we gemiddeld de helft van de elektriciteit met zon en wind opwekken. Dus soms niets en soms meer dan 100%. En dan moeten we er van af.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je me dan uitleggen waardoor de negatieve E-prijzen ontstaan op tijden dat er veel wind- en zonne-energie is?
Dat heeft met het punt wat ik maakte niet zoveel te maken lijkt me.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Verreweg de meeste waterstof wordt gemaakt uit aardgas, slechts 0,1% komt van het ontleden van water. Shell en Siemens zijn allebei een grote waterstoffabriek aan het bouwen, 1 hier in Nederland en 1 in Duitsland, maar ook dat zet geen zoden aan de dijk. Ik had uitgerekend, dat als we allemaal op waterstof zouden gaan rijden, die fabriek van Shell genoeg was voor 1% van de auto's.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:41 schreef blomke het volgende:
Juist door de hoge prijzen tijdens piekmomenten, kan het gunstig zijn met een rendement van 25 - 34% kWh's op te wekken
Reageer ik (even aangenomen dat zon&wind = duurzaam):quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:17 schreef KareldeStoute het volgende:
quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:23 schreef blomke het volgende:
Lijkt me toch op de hogere energieprijzen te slaan?quote:Op zaterdag 21 september 2024 12:08 schreef KareldeStoute het volgende:
Dat heeft met het punt wat ik maakte niet zoveel te maken lijkt me.
Bij een melt down?quote:
Nogmaals, de H2 markt is nog niet ontwikkeld, naarmate technieken vorderen en windenergie gratis of zelfs negatief in prijs wordt, kunnen er toepassingen gevonden worden, t/m H2 in huishoudens aan toe (CV ketels op H2, brandstofcellen. Als ik de keuze zou hebben, zou ik eerder m'n huis op H2 verwarmen/verlichten, dan op een warmtepomp. Maar goed, dat is maar 1.quote:Op zaterdag 21 september 2024 12:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Verreweg de meeste waterstof wordt gemaakt uit aardgas, slechts 0,1% komt van het ontleden van water. Shell en Siemens zijn allebei een grote waterstoffabriek aan het bouwen, 1 hier in Nederland en 1 in Duitsland, maar ook dat zet geen zoden aan de dijk. Ik had uitgerekend, dat als we allemaal op waterstof zouden gaan rijden, die fabriek van Shell genoeg was voor 1% van de auto's.
Die fabriek krijgt zijn energie van een windpark op de Noordzee. De geproduceerde waterstof is dus groen, maar ook heel duur. En ik zie nergens staan of ze echt alleen energie van dat windpark gebruiken, of dat ze dat op papier doen. Dan gebruiken ze gewoon elektriciteit van het elektriciteitsnet, maar wordt dat verrekend met de elektriciteit die geproduceerd wordt door dat windpark. Ik verwacht dat laatste, want als ze regelmatig op een laag pitje draaien wordt de waterstof nog duurder.
Nou is er wel een markt voor zulke waterstof, bijvoorbeeld Tata steel, zodra ze een proces hebben ontwikkeld dat waterstof kan gebruiken in plaats van kolen. Omdat ze officieel anders hun deuren moeten sluiten. Maar die markt gaat niet groot zijn. En om dat te gebruiken om in de winter elektriciteit te produceren of te stoken is een heel duur grapje.
H2 in een CV-ketel heeft 1 groot nadeel: rendement.quote:Op zaterdag 21 september 2024 14:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Nogmaals, de H2 markt is nog niet ontwikkeld, naarmate technieken vorderen en windenergie gratis of zelfs negatief in prijs wordt, kunnen er toepassingen gevonden worden, t/m H2 in huishoudens aan toe (CV ketels op H2, brandstofcellen. Als ik de keuze zou hebben, zou ik eerder m'n huis op H2 verwarmen/verlichten, dan op een warmtepomp. Maar goed, dat is maar 1.
Je noemde al de toepassing in staalproductie waarbij H2 als reductor optreedt. Zo zijn er talloze toepassingen van H2 in de industrie.
H2 uit CH4 is weer een prima bron van CO2 die kan opslaan btw.
Met het verschil dat het verbruik van die fossiele brandstoffen voor een hoop extra negatieve neveneffecten zorgen die op hun beurt ook een hoop geld kosten om op te lossen. Per saldo is het gebruik van kernenergie dus minder duur dan het in eerste instantie lijkt.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wie gaat die windturbines neerzetten die alleen geld kosten?quote:Op zaterdag 21 september 2024 14:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Nogmaals, de H2 markt is nog niet ontwikkeld, naarmate technieken vorderen en windenergie gratis of zelfs negatief in prijs wordt, kunnen er toepassingen gevonden worden,
https://www.bnr.nl/nieuws(...)jd-te-laag-ingeschatquote:Een kerncentrale bouwen kost véél meer dan het kabinet dacht, ‘wordt altijd te laag ingeschat’
De kosten voor de bouw van een kerncentrale vallen fors hoger uit dan het kabinet had ingeschat, stelt Follow the Money. Waar het kabinet sprak over 28 miljard euro voor vier centrales, daar lijkt het volgens experts eerder te gaan om 80 miljard. ‘In alle landen op de wereld zie je dat kerncentrales duurder zijn dan aanvankelijk gepland, zegt Frank Rooijers, energie-expert bij adviesbureau CE Delft.
ik ben het er helemaal mee eens. nederland zou meer moeten inzetten op windenergie, qua bouwen en onderzoek. dan kunnen wij een leidende rol spelen in technologieën betreffende deze vormen van energie. indien we voor kernenergie kiezen zijn we veel afhankelijker van het buitenlandquote:In Nederland is kernenergie eigenlijk helemaal niet nodig volgens Rooijers. 'We hebben een rijke bron aan wind op zee vlakbij ons, en de mogelijkheid om die te gebruiken.' Kernenergie concurreert met wind op zee. Eigenlijk zijn de kosten van die vorm van windenergie een stuk lager, zegt Rooijers. 'Het is bovendien voor de Nederlandse samenleving interessanter om daarmee verder te gaan.' Niet alleen omdat het goedkoper is, maar ook omdat er meer bedrijvigheid uit voortkomt voor ons land, bijvoorbeeld met offshore werkzaamheden. Terwijl kerncentrales veelal worden gebouwd door buitenlandse partijen.
Volgens mij is er geen berekening die bewijst dat er uit kunnen met wind energie, als we ook het ook gehele transportsector en alle gebouwen op elektriciteit willen laten rijden en verwarmen.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:03 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)jd-te-laag-ingeschat
[..]
ik ben het er helemaal mee eens. nederland zou meer moeten inzetten op windenergie, qua bouwen en onderzoek. dan kunnen wij een leidende rol spelen in technologieën betreffende deze vormen van energie. indien we voor kernenergie kiezen zijn we veel afhankelijker van het buitenland
Dan wordt het hoog tijd dat ze dat wel gaan berekenen.quote:Op zondag 29 september 2024 08:08 schreef Fer het volgende:
[..]
Volgens mij is er geen berekening die bewijst dat er uit kunnen met wind energie, als we ook het ook gehele transportsector en alle gebouwen op elektriciteit willen laten rijden en verwarmen.
En je kan er donder op zeggen dat in de loop van het proces die investering als excuus gebruikt gaat worden om minder in duurzame energie te investeren…quote:Op zondag 29 september 2024 08:02 schreef Falco het volgende:
80 miljard euro CAPEX... Omgerekend naar 10 miljoen huishoudens (verbruik 4000 kWh) en een gemiddeld energiebelasting tarief van 10 cent per kWh... Dan moet de staat 20 jaar de gehele energiebelasting reserveren voor dit megalomane project. Geen enkele private ontwikkelaar kan dit voor elkaar krijgen.
Ik weet, dit is kort door de bocht, maar ik probeer de investeringskosten toch wat meer tot de verbeelding te laten spreken.
Dat wordt heel vaak geprobeerd, maar het is nog niet gelukt. Er is geen praktische en/of betaalbare oplossing voor de opslag, omdat de energie niet geproduceerd wordt wanneer deze nodig is. En we hebben het hier niet over het vermogen van een setje AAA batterijtjes, je moet denken in vele volumes van vierkante kilometers en hoger dan een flatgebouw, afhankelijk van de gekozen oplossing(en).quote:Op zondag 29 september 2024 08:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan wordt het hoog tijd dat ze dat wel gaan berekenen.
Duurzaam, als in: wees blij als er wat uit je stopcontact komt, maar reken er niet op!quote:Op zondag 29 september 2024 08:14 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En je kan er donder op zeggen dat in de loop van het proces die investering als excuus gebruikt gaat worden om minder in duurzame energie te investeren…
Graag even aangeven wanneer de energievoorziening eruit lag door renewables.quote:Op zondag 29 september 2024 22:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Duurzaam, als in: wees blij als er wat uit je stopcontact komt, maar reken er niet op!
In België was het vrij recent wel kritiek vanwege hun grote afhankelijkheid van kernenergie…quote:Op maandag 30 september 2024 09:15 schreef Falco het volgende:
[..]
Graag even aangeven wanneer de energievoorziening eruit lag door renewables.
Je kunt hier zien hoeveel er geproduceerd word en wanneer de aardgascentrales bij moeten springen.quote:Op maandag 30 september 2024 09:15 schreef Falco het volgende:
[..]
Graag even aangeven wanneer de energievoorziening eruit lag door renewables.
Omdat er grote schrik was dat ze kapot waren en daarom preventief uit waren gezet.quote:Op maandag 30 september 2024 09:45 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
In België was het vrij recent wel kritiek vanwege hun grote afhankelijkheid van kernenergie…
Klopt. Zoiets kan zomaar gebeuren als je je massaal afhankelijk maakt van kernenergie. Centraliseren brengt nu eenmaal bepaalde kwetsbaarheid met zich mee.quote:Op maandag 30 september 2024 09:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Omdat er grote schrik was dat ze kapot waren en daarom preventief uit waren gezet.
Nee, het betekent gewoon dat mensen hysterisch reageren op de risico's van kernenergie. Door de atoombommen.quote:Op maandag 30 september 2024 09:58 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt. Zoiets kan zomaar gebeuren als je je massaal afhankelijk maakt van kernenergie. Centraliseren brengt nu eenmaal bepaalde kwetsbaarheid met zich mee.
Neuh, die centrales waren gewoon oud en deels versleten. Het is geen magische technologie die eeuwig meegaat.quote:Op maandag 30 september 2024 10:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, het betekent gewoon dat mensen hysterisch reageren op de risico's van kernenergie. Door de atoombommen.
En bij ieder nieuwtje er over gaat de politiek zich er mee bemoeien, in plaats van het over te laten aan de ingenieurs die daar over gaan. Want straks smelten of ontploffen ze nog!quote:Op maandag 30 september 2024 10:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Neuh, die centrales waren gewoon oud en deels versleten. Het is geen magische technologie die eeuwig meegaat.
Dat hangt natuurlijk ook samen met die keuze voor een centralistisch systeem waarbij de overheid uiteindelijk ook aan de lat staat om te betalen.quote:Op maandag 30 september 2024 10:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En bij ieder nieuwtje er over gaat de politiek zich er mee bemoeien, in plaats van het over te laten aan de ingenieurs die daar over gaan. Want straks smelten of ontploffen ze nog!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |